Truus01 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:35:
[...]
Ik heb ook nog even contact opgenomen met een adviseur van KPN.
Ze vond het kaartje ook wat verwarrend, maar inderdaad, lichtgroen is het beste.
Waarschijnlijk kan ik het abonnement 124 dagen van tevoren aanvragen, om het dan 1 november in te laten gaan. (Het schijnt dat je 124 dagen van tevoren ook een verlengaanbod krijgt en dat is dan het tijdstip dat je dus ook een overstap in gang kunt zetten.*)
* Overigens, ik bedenk me nu, het is helemaal geen overstap. Want het een is DSL internet en het ander is 4/5G data en ik denk niet dat dat gezien wordt als overstap. Ik zal zelf het een op moeten zeggen en het ander aan moeten melden. Maar dan is me dus eigenlijk nog niet helemaal duidelijk per wanneer ik KPN aan kan vragen om het 1-11 in te laten gaan.
Wel is me verzekerd dat de prijs voorlopig nog wel hetzelfde blijft.
En geen geheime link, geen mogelijkheid om een 0970-nr aan te vragen (inderdaad alleen zakelijk), maar wel de tip dat als ik toch niet bel/sms, dat ik dan niet voor onbeperkt bellen/smsen moet kiezen maar 150min, dat scheelt ook weer een Euro in de maand.
Ik heb sinds vandaag ook KPN. SuperUnlimited en dus bedoeld als vervanger van mijn Youfone internet.
Toch maar bewust iets eerder besteld dan het einde van mijn Youfone contract, wat ik wel al per 31-10/1-11 heb opgezegd. Op deze manier kan ik KPN eerst nog even uitproberen en kan ik desnoods gebruik maken van de 14 dagen om KPN alsnog op te zeggen (moet ik dan wel op zoek naar een vervanging van Youfone, mocht dat gebeuren).
Vooralsnog ben ik tevreden en doet het wat het moet doen.
Wel valt me de snelheid tegen.* Met mijn Youfone 100 abo zit ik ook daadwerkelijk rond de 100Mbit/s met een speedtest.
Maar via KPN zit ik gemiddeld op 51, met af en toe een uitschieter tot in de 80Mbit/s. Mijn mifi-router zou max 150Mbit/s kunnen doen, dus zou ik toch meer verwachten, want volgens KPN zou ik met dit abo op 600Mbit/s moeten zitten (wat dan mijn mifi zal knijpen tot die 150, lijkt me).
Heeft iemand daar ervaring mee? Is de snelheid altijd zoveel lager?
Ik woon in de buurt van de grens en ga volgende week over de grens testen, of en hoe eea werkt in het buitenland. (Ik moet toch tanken...)
*Mede vanwege die tegenvallende snelheid ben ik wat gaan klooien in de instellingen van de mifi. De exacte volgorde van mijn geklooi weet ik niet meer, dus ik weet ook niet heel zeker wat de oorzaak was, maar plots werkte het op mijn telefoon niet meer. Ik kreeg de melding bij de wifi-punten 'TP-Linkxxx, Geen internet beschikbaar.' En ik maakte wel nog (via de app) verbinding met de mifi, maar ik had geen wifi/internet meer.
Dus weer wat meer in de instellingen gerommeld en juist teruggezet en zo.
Uiteindelijk heb ik het (weer) werkend gekregen doordat ik de APN-instellingen heb gewijzigd. Ik had daar al in lopen rommelen, een nieuwe gemaakt met instellingen voor KPN die ik op internet had gevonden (oa
https://www.kpn.com/servi...-instellen/p5_d27222_t145) en overgenomen (want in de standaard KPN kon ik niet kijken en wijzigen).
En nadat ik daar de instelling
APN-protocol: IPv4/IPv6 heb gewijzigd in
IPv4, werkte het weer.
Nu is mijn redenatie dus dat dat het probleem is geweest en dat de KPN standaard dit ook op IPv4/IPv6 heeft staan en daardoor niet werkt (mijn mifi was volgens mij opgestart op een eerdere handmatig aangemaakte en toen ik die wijzigde in de KPN standaard ging het denk ik mis).
En toen ik dit geregeld had, dacht ik ineens... Zou dit ook het probleem bij die iPhones zijn? Ik heb dan wel geen iPhone, maar misschien dat mijn telefoon (of juist mifi-router (al werkte de laptop wel gewoon)) niet met APN-protocol: IPv4/IPv6 overweg kan en die iPhones misschien ook niet.
Dus @
JME, @
master1104 en de anderen, misschien is dit een mogelijke oplossing.
(En aan mensen die er meer verstand van hebben, ik ben best geïnteresseerd in hoe dit precies werkt. Hoe en waarom het APN-protocol: IPv4/IPv6 een probleem zou kunnen zijn en of dat dus inderdaad echt de oorzaak is.)