Ik ervaar zelf ook vooral met KPN congestie in bijvoorbeeld de binnenstad van Amsterdam (omgeving Dam & ook Kalverstraat), waarbij data gewoon totaal niet werkt (ook geen speedtests). QoS lijkt wel goed te werken, want telefoongesprekken komen wel door op 4G/5G (en ook gewoon vol bereik).
Maar op datzelfde moment lijken Vodafone en Odido gewoon wel data te leveren, middels de extra eSIM's op mijn iPhone 15 Pro Max, beide rond de 15-20Mbps down en 5-10Mbps up (best netjes is in een overvolle winkelstraat).
Vliegtuigmodus biedt geen soelaas en ook mijn vriendin heeft meestal totaal geen data bij KPN op haar 13 Pro als ze op een drukke dag de Amsterdamse winkelstraten bezoekt. Op haar VF sim van haar werk wel.
Dat is wel echt jammer dat KPN, zelfs met de vrij zwaar uitgevoerde sites (en volgens mij ook genoeg sites in de binnenstad van A'dam, iig gelijk met VF), dan zoveel moeite heeft met het aantal mensen in een drukke winkelstraat.
Vodafone en Odido hebben wel iets meer FDD spectrum in bezit en zeker Odido heeft ook meer sites in Amsterdam, maar je mag toch verwachten dat KPN hier wel iets aan kan doen, aangezien ik dit al een aantal maanden ervaar en ze volgens mij prima monitoring systemen hebben (die 24/7 werken).
Ik kan echt niet wachten totdat de 3500MHz veiling geweest is, en de providers hiermee aan de slag kunnen. Laten we hopen dat we geen absurde situaties krijgen zoals in de UK, waar elke provider 2 of meer (onaaneengesloten) blokken krijgen van +- 40MHz. Is er prima ruimte voor 100MHz breed ieder (ook in de UK overigens), dus zulke fratsen zijn helemaal niet nodig.
Ook de situatie met KPN bij Station Amsterdam Zuid is droevig te noemen, sinds ze in de afgelopen 1,5 jaar een drietal sites hebben verwijderd zonder enige vervanging(!).
Als je daar bent of over de A10 Zuid rijdt, val je terug naar 1 streepje 4G/5G en slechte of zelfs volledig gestopte telefoongesprekken....

Heb er al meermaals melding van gemaakt bij KPN en ze erkennen het probleem, maar volgens hun woorden hebben ze nog geen zicht op verbetering of überhaupt een nieuwe site in de planning staan (of deze info nog niet intern gedeeld). Als je kijkt op antennekaart.nl zie je ook dat eigenlijk geen enkele site direct op het station gericht meer staat (was vroeger wel, bovenop de verbouwde rechtbank + nog 2 sites aan de westkant vlakbij het Nieuwe Meer zijn weggehaald na verbouwing van de kantoorgebouwen, gek genoeg zijn die van VF en Odido weer teruggeplaatst al een paar maanden geleden, KPN niet...).
Iemand hier die daar wel misschien zicht op heeft?
[
Voor 24% gewijzigd door
AlesT op 30-05-2024 23:17
]