Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandeven66
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:26
netblade schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:34:
[...]

Ik zag net ook nog een 4e onbeperkte bundel met 1Gbit snelheid voor 32,50 (of 40 euro zonder kpn compleet).
Maar die is zo te zien weer verdwenen, dat zal wel weer komen als 5g 3500 wordt uitgerold.

Ik vraag me alleen af wat er met de huidige klanten qua snelheid gaat gebeuren, blijft dat de max of moet ik daarvoor een nieuwe abovorm voor afsluiten? Haal nu soms tegen de 600mbit
Zag je ook specifiek 1Gbit staan? Ik zag wel een extra abonnement, maar leek een kopie te zijn van de 300Mbit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmptyQi7hgWuj774KqbsUGOtC7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iFfRlWNWBb9ZsoYqGqKponDW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik mag verlengen en zie dat ik voor de Unlimited 300 en Ulimited 600 hetzelfde zou betalen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7XRNl5HAClE4_QQ7aM0N26wmeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPceFgiZ2HcEVeg6uhZwwGJF.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee of dit iets uitmaakt kwa snelheid, maar waarom niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
thomas81 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:16:
[...]

De SuperUnlimited van KPN staat gelijk met snelheid aan Odido Unlimited Plus met beide 600 Mbit/s. Als je bijvoorbeeld beide voor 2 jaar neemt zonder combivoordeel is die van Odido 37,50 p/m en van KPN nu dus door die (tijdelijke?) extra korting van 2.50, 32,50 p/m. KPN is dus goedkoper als je 600 Mbit/s wilt.

Uiteraard is er nog een verschil in roaming, bellen en extra's, is maar net wat je belangrijk vindt.
Los is KPN idd goedkoper bij een verleng optie... vind het echt lastig, ontvangst hier en tussen Amersfoort en Utrecht is ronduit slecht bij KPN.

Heb nu 1gbit glas van Jonaz voor 40 euro pm, betaal 36,50 euro voor KPN simonly unlimited en heb nog Amazon Prime (5 euro) en NPO Plus (3 euro)
Totaal = 84,5 euro pm

Bij Odido hetzelfde pakket (600Mbit simonly zit Prime bij) en 1gbit glas + NPO Plus kom ik uit op 81,50 euro

Maar de dekking van Odido is hier wel beter.

Bij KPN zou ik op 86 euro pm uit komen met hetzelfde pakket.

Keuze stres...

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zei het al op de FP, maar straks gaat KPN eindelijk snelle 5G introduceren en dan zit je aan lagere snelheid vast met zo'n nieuw abo. Of mag je weer 5 euro bijbetalen zodat je de 1.5 Gbps (oid) kunt halen.

Niet dat het in de praktijk uitmaakt, want wat heb je nou aan 600 Mbps op je mobiel? Er zijn wat zakelijke redenen te verzinnen voor mensen die in de media werken en mensen die op locatie bepaalde files moeten kunnen laden, maar verder...? :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-10 14:01

netblade

Sunrise

vandeven66 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:07:
[...]

Zag je ook specifiek 1Gbit staan? Ik zag wel een extra abonnement, maar leek een kopie te zijn van de 300Mbit.
[Afbeelding]
Ik heb helaas geen screenshot gemaakt maar ik zag echt een 4e bundel. Wie weet zien we die later nog terug of maken ze de 600mbit later 1gbit indien de 3500band in gebruik wordt genomen .

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vandeven66
Ik zag ineens een gek artikel verschijnen in mijn Google feed:
https://www.kpn.com/beleef/blog/verschil-5g-vs-4g.htm

Hier wordt gedaan alsof 3500MHz sinds 2023 beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunaries
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 17:10
Momenteel heb ik een contract bij Odido (Tele2-contract) en ik sta op het punt om het te verlengen. Ik overweeg om te kiezen voor de iPhone 15 Pro Max met 256 GB opslag, aangezien mijn huidige contract medio mei afloopt. De afgelopen twee maanden heb ik de markt nauwlettend in de gaten gehouden.

Aangezien ik bij Odido mijn contract kan verlengen, hebben zij een aanbod voor mij. Echter, heb ik gemerkt dat dit aanbod qua prijs hetzelfde is, ongeacht of je al klant bent of niet. Dat vind ik erg vreemd.

Aangezien ik al glasvezel van KPN heb, overweeg ik om een abonnement af te sluiten bij KPN. Begin januari was de bijbetaling voor de iPhone 15 Pro Max afgeprijsd naar een aantrekkelijk bedrag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MqEfH3gxmMkVvsLIYYh8PTZ3oo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D5jonAgQYVoKETwqnVsnH3dc.png?f=user_large

De afbeelding toont een abonnement van 150 bel/sms, Unlimited Data (dit was nog vóórdat KPN het in 3 klassen verdeelde), met een contractduur van 2 jaar.

Bij Odido ben ik nu duurder uit voor minder. Momenteel is bij KPN SuperUnlimited afgeprijsd, maar de bijbetaling is iets hoger dan die in bovenstaande afbeelding, namelijk €1008,00. Aangezien mijn contract pas in mei afloopt, wat is jullie advies? Heeft het nut om telefonisch contact op te nemen voor een aanbod?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@Sunaries sowieso geen 2 jaar nemen :+ iedere oktober komt er 2,5 a 3 euro pm bij op je abonnementskosten (staat in de kleine lettertjes).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Never mind, weer blind.

[ Voor 95% gewijzigd door neeecht op 08-02-2024 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorteGebruiker
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
neeecht schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 00:24:

Mijn huidige Unlimited abo is WEER zomaar aangepast door bedrijf [K]PN naar 50 GB per maand?
WTF?
De 50 GB per maand limiet geldt alleen voor de EU en wanneer je mb’s deelt. Zover ik weet geldt die limiet niet als je in Nederland bent. Dan heb je een dagbundel van 10 GB (of 20 als je 1 van de 3 nieuwe unlimited neemt) met onbeperkt ophogen met 2 GB.

Ik zou, als ik jou was, even je contract/algemene voorwaarden na lopen en als dat niet klopt even bellen met de KPN klantenservice

Acties:
  • +2 Henk 'm!
KorteGebruiker schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 00:40:
[...]

De 50 GB per maand limiet geldt alleen voor de EU en wanneer je mb’s deelt. Zover ik weet geldt die limiet niet als je in Nederland bent. Dan heb je een dagbundel van 10 GB (of 20 als je 1 van de 3 nieuwe unlimited neemt) met onbeperkt ophogen met 2 GB.

Ik zou, als ik jou was, even je contract/algemene voorwaarden na lopen en als dat niet klopt even bellen met de KPN klantenservice
Het was/is een bug.
In de app na speedtests geupdate.
Via de browser nog steeds verkeerd.
Daarom de edit maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:26
ArcticWolf schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:22:
@Sunaries sowieso geen 2 jaar nemen :+ iedere oktober komt er 2,5 a 3 euro pm bij op je abonnementskosten (staat in de kleine lettertjes).
Ik zou zeggen, uitrekenen of die inflatie stijging opweegt tegen de extra korting bij langer contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand wat de invloed zal zijn van een snelheidslimiet op Speedtests / Ookla / Umlaut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-10 11:59
Sorcerer8472 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:04:
Weet iemand wat de invloed zal zijn van een snelheidslimiet op Speedtests / Ookla / Umlaut?
Wss dus nooit harder dan je abonnements profiel toestaat toch?

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Master FX schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:05:
[...]

Wss dus nooit harder dan je abonnements profiel toestaat toch?
Dus KPN zal dalen in rankings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-10 11:59
Cap zat eerst toch op iets van 250Mbit? Als de meerderheid nu ineens genoegen neemt met het 50Mbit abonnement, dan wel ja.

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Master FX schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:07:
Cap zat eerst toch op iets van 250Mbit? Als de meerderheid nu ineens genoegen neemt met het 50Mbit abonnement, dan wel ja.
Er was geen cap, maar sneller dan 300Mbit heb ik zelf niet gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunaries
Ik heb net gebeld naar de klantenservice van Odido. Mijn verlengaanbod was €1,- korting op het maandelijkse bedrag. Dit kon ik enkel via de app zien volgens de medewerker. Dat klopte.

Vervolgens afgevraagd wat dan het nut is van verlengen als ik bij andere providers betere en goedkopere opties ontvang t.o.v. Odido. De medewerker zegt: “Dan ga je toch naar KPN? Als het daar goedkoper is. Dat bepaal jij.”.

Mijn keuze is dan snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
Sunaries schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:17:
Ik heb net gebeld naar de klantenservice van Odido. Mijn verlengaanbod was €1,- korting op het maandelijkse bedrag. Dit kon ik enkel via de app zien volgens de medewerker. Dat klopte.

Vervolgens afgevraagd wat dan het nut is van verlengen als ik bij andere providers betere en goedkopere opties ontvang t.o.v. Odido. De medewerker zegt: “Dan ga je toch naar KPN? Als het daar goedkoper is. Dat bepaal jij.”.

Mijn keuze is dan snel gemaakt.
Opzich toch niet zo gek toch? In principe zijn zowel Odido, KPN en Vodafone even duur qua Unlimited. Je krijgt alleen korting als je ook een thuisverbinding van die provider hebt. Aangezien je een thuisverbinding van KPN hebt, is het dan ook het meest logisch om daar je abonnement af te sluiten. Je zou gek zijn om dat niet te doen, tenzij je problemen hebt met het mobiele netwerk van je thuisprovider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 16:15
Master FX schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:07:
Is nooit een cap geweest. Gewoon de maximale snelheid wat het netwerk je op die locatie kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Sorcerer8472 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:04:
Ik denk vrij weinig.

Mensen die veel aan het testen zijn zullen dan niet het 50Mb abonnement pakken, want je wil weten wat het netwerk aankan. Die 50Mb is praktisch overal wel te halen.

Ben wel benieuwd naar de reactie van Odido met hun 10Mb pakket.
ArcticWolf schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:20:
[...]

Er was geen cap, maar sneller dan 300Mbit heb ik zelf niet gehaald.
Gaat hier dan wel lekker, net even getest. Upload is wel beter geweest, maar ach. Download is sneller dan de verbinding thuis.

https://www.speedtest.net/result/i/5977586150

Hoogste wat ik ooit heb gehaald was 550Mb down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
krakendmodem schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 07:25:
[...]

Ik denk vrij weinig.

Mensen die veel aan het testen zijn zullen dan niet het 50Mb abonnement pakken, want je wil weten wat het netwerk aankan. Die 50Mb is praktisch overal wel te halen.

Ben wel benieuwd naar de reactie van Odido met hun 10Mb pakket.
[...]

Gaat hier dan wel lekker, net even getest. Upload is wel beter geweest, maar ach. Download is sneller dan de verbinding thuis.

https://www.speedtest.net/result/i/5977586150

Hoogste wat ik ooit heb gehaald was 550Mb down.
Ik haal met moeite 30Mbit hier thuis. Dat komt niet in de buurt van m'n glasvezel gbit verbinding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
ArcticWolf schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:26:
[...]

Ik haal met moeite 30Mbit hier thuis. Dat komt niet in de buurt van m'n glasvezel gbit verbinding :+
Hier is het juist het het geval dat de mobiele verbinding vaak sneller is dan de vaste verbinding. Nu hebben we ook de goedkoopste 50Mb Hussel (in de praktijk is dit 70/70 up/down). Daar redden we ons al jaren mee.

En de noodzaak om de WiFi thuis echt flink aan te pakken is daarmee dus ook al weg. Misschien dat ik er nog 1 keer mee aan de slag ga, maar door die ruime databundels is dat geen hoge prio nu. De huidige dekking is goed, snelheid ook, maar als ik ergens in huis zit waar de dekking even iets minder is pak ik gewoon de 5G.

Wat dat betreft ben ik wel benieuwd naar de toekomst. Overal komt nu glas, maar mobiel internet gaat straks ook stevige snelheden geven. Ik kan rustig de hele dag al werken op een hotspot, met een daglimiet van 20GB is het straks helemaal zorgeloos werken.

[ Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 09-02-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
krakendmodem schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:48:
[...]

Hier is het juist het het geval dat de mobiele verbinding vaak sneller is dan de vaste verbinding. Nu hebben we ook de goedkoopste 50Mb Hussel (in de praktijk is dit 70/70 up/down). Daar redden we ons al jaren mee.

En de noodzaak om de WiFi thuis echt flink aan te pakken is daarmee dus ook al weg. Misschien dat ik er nog 1 keer mee aan de slag ga, maar door die ruime databundels is dat geen hoge prio nu. De huidige dekking is goed, snelheid ook, maar als ik ergens in huis zit waar de dekking even iets minder is pak ik gewoon de 5G.

Wat dat betreft ben ik wel benieuwd naar de toekomst. Overal komt nu glas, maar mobiel internet gaat straks ook stevige snelheden geven. Ik kan rustig de hele dag al werken op een hotspot, met een daglimiet van 20GB is het straks helemaal zorgeloos werken.
Op enkele masten in Amersfoort na is KPN hier niet echt goed helaas, maar ik deel je mening dat ik m'n wifi bijna nooit meer gebruik... kost extra batterij en haal m'n 8gb FUP/dag bij lange na niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-10 01:07
ArcticWolf schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:42:
[...]

Op enkele masten in Amersfoort na is KPN hier niet echt goed helaas, maar ik deel je mening dat ik m'n wifi bijna nooit meer gebruik... kost extra batterij en haal m'n 8gb FUP/dag bij lange na niet.
Dit jaar wordt de dekking verbeterd in het centrum. https://www.ad.nl/amersfo...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Anders kan je overwegen om te overstappen naar Odido die heeft in het algemeen beste dekking in Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ikbenjoeri schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:58:
[...]

Dit jaar wordt de dekking verbeterd in het centrum. https://www.ad.nl/amersfo...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Anders kan je overwegen om te overstappen naar Odido die heeft in het algemeen beste dekking in Amersfoort
Grappig, wist dat geeneens, ik woon aan de rand, maar hier is het ook te janken (Vathorst). Weet gewoon niet wat het is, als ik op de antenne kaart kijk dan mogen de locaties waar ik drops in de verbinding heb gewoon niet optreden, maar letterlijk op station Bilthoven en Den Dolder nagenoeg geen bereik of verbinding terwijl er wel een mast in de buurt staat (met Samsung S21 en Motorola Edge 30 getest).
Zie dat de mast in Vathorst geeneens zover van m'n huis staat en toch haal ik maar 30Mbit/s.

Ben inderdaad aan het overwegen om over te stappen op Odido, maar neem dit keer wel een 1 jaar abonnement ... wil niet weer 2 jaar aan een contract vastzitten met slecht ontvangst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunaries
Weet iemand tot wanneer de actie is van de afgeprijsde Unlimited pakketten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
ArcticWolf schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:50:
[...]

Grappig, wist dat geeneens, ik woon aan de rand, maar hier is het ook te janken (Vathorst). Weet gewoon niet wat het is, als ik op de antenne kaart kijk dan mogen de locaties waar ik drops in de verbinding heb gewoon niet optreden, maar letterlijk op station Bilthoven en Den Dolder nagenoeg geen bereik of verbinding terwijl er wel een mast in de buurt staat (met Samsung S21 en Motorola Edge 30 getest).
Zie dat de mast in Vathorst geeneens zover van m'n huis staat en toch haal ik maar 30Mbit/s.

Ben inderdaad aan het overwegen om over te stappen op Odido, maar neem dit keer wel een 1 jaar abonnement ... wil niet weer 2 jaar aan een contract vastzitten met slecht ontvangst :P
Vathorst is echt drama, goed geïsoleerde huizen met Odido zit je alsnog het beste omdat ze een mast hebben in de Sint Josephkerk.

Bij Odido kan je een contract ontbinden als de dekking slecht is. Als je een dekkingsklacht indient en ze zien inderdaad dat de dekking slecht is, wordt je contract kosteloos opengebroken zodat je kan overstappen. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
ikbenjoeri schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:06:
[...]

Vathorst is echt drama, goed geïsoleerde huizen met Odido zit je alsnog het beste omdat ze een mast hebben in de Sint Josephkerk.

Bij Odido kan je een contract ontbinden als de dekking slecht is. Als je een dekkingsklacht indient en ze zien inderdaad dat de dekking slecht is, wordt je contract kosteloos opengebroken zodat je kan overstappen. _/-\o_
Niet als je in het westen van de wijk woont, de St. Josephkerk staat helemaal in de oostkant in Hooglanderveen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrhp
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-10 17:22
Misschien heb ik wat gemist in dit topic, maar heeft iemand een idee of is ergens bekend wat het tijdspad is qua uitrol van de 3500MHz band?

KPN stond er afgelopen jaar mooi op met de Umlaut test, maar op de antennekaart zie ik dat Odido de 3500MHz in de meeste steden al klaar heeft staan en dat Vodafone (zij het met DSS) ook niet stil zit. KPN sleutelt vooral aan de bestaande 800MHz band, vermoedelijk om de dekking te optimaliseren, maar verder gebeurt er niks. Als ze niet oppassen, moeten ze de titel weer teruggeven aan Odido.
netblade schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:34:
[...]
Ik vraag me alleen af wat er met de huidige klanten qua snelheid gaat gebeuren, blijft dat de max of moet ik daarvoor een nieuwe abovorm voor afsluiten? Haal nu soms tegen de 600mbit
Ik ben in december overgegaan naar de KPN dus dit vroeg ik mij ook af. Daarom heb ik uit nieuwsgierigheid net gebeld met de KPN. Bij mij gaf de medewerker aan dat je met de nieuwe abonnementen kiest voor een bepaalde snelheid en daarvoor betaalt, waarmee je dus een cap op de snelheid accepteert. Met oude contracten is er geen cap afgesproken. Dat maakt dat je dan gebruik kan maken van het theoretische maximum, wat dus 600mbit is momenteel. Als ik deze logica verder volg, zal de snelheid van een 'oud' abonnement verder omhoog gaan zodra 5G op de 3500MHz band uitgerold wordt.

Al vraag ik mij wel af of ik niet een ander antwoord krijg wanneer ik een andere medewerker aan de lijn krijg.

[ Voor 30% gewijzigd door mrhp op 13-02-2024 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotpaul
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10-10 18:28
mrhp schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:41:
Misschien heb ik wat gemist in dit topic, maar heeft iemand een idee of is ergens bekend wat het tijdspad is qua uitrol van de 3500MHz band?
Jeffrey van antennekaart.nl zei op Twitter dat ze 2600Mhz vervangen door 3500Mhz op massive mimo sites.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrhp
dotpaul schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:16:
[...]

Jeffrey van antennekaart.nl zei op Twitter dat ze 2600Mhz vervangen door 3500Mhz op massive mimo sites.
Kun je dan concluderen dat, als dit inderdaad een 3500MHz band op 5G betreft en deze inmiddels op meer plekken hangen, de antennekaart niet up-to-date is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotpaul
mrhp schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:07:
[...]

Kun je dan concluderen dat, als dit inderdaad een 3500MHz band op 5G betreft en deze inmiddels op meer plekken hangen, de antennekaart niet up-to-date is?
Ik begrijp dat de antennekaart de informatie weergeeft die elk bedrijf levert. Odido leverde een tijdelijke aanduidingsfrequentie met 0dbw op locaties die ze 3500Mhz hebben geplaatst.

KPN lijkt dit niet te doen. Dit lijkt ook bevestigd te zijn in deze post op antenneforum

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dotpaul schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:04:
[...]

Ik begrijp dat de antennekaart de informatie weergeeft die elk bedrijf levert. Odido leverde een tijdelijke aanduidingsfrequentie met 0dbw op locaties die ze 3500Mhz hebben geplaatst.

KPN lijkt dit niet te doen. Dit lijkt ook bevestigd te zijn in deze post op antenneforum
Vodafone inmiddels ook al. Op zich wel vreemd want je geeft zo wel een kijkje in de keuken, vrij onnodig. Hoe Odido het nu bouwt lijkt het erop dat ze zeer dik over de rest heen gaan in de volgende Umlaut test, maar er is nog tijd voor de anderen om ze in te halen, zeker voor KPN :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-10 14:52
mrhp schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:07:
[...]

KPN levert helaas geen data over waar ze 3500MHz hebben hangen. Maar het is niet onmogelijk te herkennen. Omdat ze 2600MHz TDD (b38) vervangen door 3500MHz kunnen we kijken op de kaart welke sites wél b7 hebben (type 2 en 3 sites), maar geen b38. Als we daarop filteren krijgen we dit: https://antennekaart.nl/k...-combinations=429,468,474

Een kleine 500 sites dus waar nu 3500MHz hangt. Op de type 3 sites (hoge capaciteit) is dit met een 64x64 massive mini AAU. Op de type 2 sites (waarvan er ronduit het meeste hangen) is het 8T8R met een RRU in de bestaande antenne. Ik heb ook al een aantal type 1 sites (lage capaciteit dus, sites waar nooit 2600MHz heeft gehangen) gezien die een RRU voor 3500MHz hebben gekregen. Deze zijn helaas niet automatisch te herkennen.

Zeer binnenkort plaats ik een update op de site met uitgebreide uitleg over de 3500MHz strategie van KPN.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

• dotpaul
jk-5 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 06:44:
[...]

Zeer binnenkort plaats ik een update op de site met uitgebreide uitleg over de 3500MHz strategie van KPN.
Wat leuk! Ik kijk ernaar uit om het te lezen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrhp
jk-5 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 06:44:
[...]

KPN levert helaas geen data over waar ze 3500MHz hebben hangen. Maar het is niet onmogelijk te herkennen. Omdat ze 2600MHz TDD (b38) vervangen door 3500MHz kunnen we kijken op de kaart welke sites wél b7 hebben (type 2 en 3 sites), maar geen b38. Als we daarop filteren krijgen we dit: https://antennekaart.nl/k...-combinations=429,468,474

Een kleine 500 sites dus waar nu 3500MHz hangt. Op de type 3 sites (hoge capaciteit) is dit met een 64x64 massive mini AAU. Op de type 2 sites (waarvan er ronduit het meeste hangen) is het 8T8R met een RRU in de bestaande antenne. Ik heb ook al een aantal type 1 sites (lage capaciteit dus, sites waar nooit 2600MHz heeft gehangen) gezien die een RRU voor 3500MHz hebben gekregen. Deze zijn helaas niet automatisch te herkennen.

Als je inderdaad (zij het met enige voorzichtigheid) kunt stellen dat KPN al wel bijna 500 locaties met 3500MHz heeft, met daar bovenop de type 1 sites met 3500MHz die je niet kunt herkennen, dan lopen ze toch niet zo ver achter als de kaart doet vermoeden.

Daarom ben ik heel benieuwd naar je update, dank voor je antwoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotpaul
De resultaten van de jaarlijkse Umlaut test zijn bekend. en KPN heeft weer gewonnen. Niet zo snel als Odido in de steden, maar betere resultaten in de trein.

https://static1.squarespa...76/NL+Mobile+2024+fin.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotpaul schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:47:
De resultaten van de jaarlijkse Umlaut test zijn bekend. en KPN heeft weer gewonnen. Niet zo snel als Odido in de steden, maar betere resultaten in de trein.

Zit een snelheidsbegrensing op bij KPN, express.
Was 600 Mbps, nu zien we vaak 500 Mbps.
Is meer dan zat voorlopig.

Bij KPN echt bijna nooit dipjes. Andere providers willen af en toe wel eens heel traag zijn.
Maar soms ook weer mega snel (Odido Ericsson op glasvezel site, 810+ Mbps)!

Elke dag worden de netwerken beter, leuk om te volgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotpaul
neeecht schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:00:
[...]

Zit een snelheidsbegrensing op bij KPN, express.
Was 600 Mbps, nu zien we vaak 500 Mbps.
Is meer dan zat voorlopig.

Bij KPN echt bijna nooit dipjes. Andere providers willen af en toe wel eens heel traag zijn.
Maar soms ook weer mega snel (Odido Ericsson op glasvezel site, 810+ Mbps)!

Elke dag worden de netwerken beter, leuk om te volgen!
Inderdaad. In mijn testen is Odido soms sneller dan KPN Wanneer Odido langzamer is, is het veel langzamer. Congestie lijkt Odido echt te beïnvloeden en is vaak onopgelost.

De vraag voor mij is of je echt 1 Gig-snelheden nodig hebt als je mobiel bent? Ik geef de voorkeur aan stabiliteit en natuurlijk wat geld bespaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotpaul schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:09:
[...]

Inderdaad. In mijn testen is Odido soms sneller dan KPN Wanneer Odido langzamer is, is het veel langzamer. Congestie lijkt Odido echt te beïnvloeden en is vaak onopgelost.

De vraag voor mij is of je echt 1 Gig-snelheden nodig hebt als je mobiel bent? Ik geef de voorkeur aan stabiliteit en natuurlijk wat geld bespaard
Al best vaak een reden voor gegeven:
Hoe sneller jouw data sessie klaar is, hoe mee het netwerk beschikbaar is.
Doe jij een telefoon software update bijvoorbeeld, van zeg 500 MB.
Dan is het beter als je deze binnen enkele seconden download. Wanneer je het netwerk (lees radio netwerk) constant bezet houdt/deelt met andere mensen, wordt het alleen maar langzamer.

En tja.... nodig is een ruim woord. Eerst de snelweg goed afbouwen dan komen de applicaties vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSB
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-10 12:16

RSB

dotpaul schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:47:

Ben wel benieuwd wat ze dan met onderstaande bedoelen in het rapport..
Welke nieuwe feature ?
This year we and also one of its competitors noticed some unusual behaviour
in the KPN network prior to the benchmark. Upon consultation, KPN explained
this with trialling new features of the latest software release from their vendor.
According to KPN this feature proved not to be mature enough, so it was stopped
and thus not seen during the benchmark.
(pagina 11)

-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
neeecht schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:18:
[...]
Dan is het beter als je deze binnen enkele seconden download. Wanneer je het netwerk (lees radio netwerk) constant bezet houdt/deelt met andere mensen, wordt het alleen maar langzamer.
Hier ben ik het niet mee eens.
Stel je hebt een 1 Gbps lijn en die moet je met 1000 mensen delen. Als je iedereen 10Mbit/s geeft kunnen 100 mensen tegelijk vol van de snelheid gebruik maken en moet je knijpen bij de 101ste persoon die ook vol 10Mbps wilt gebruiken.
Als je 1Gbps lijn hebt met 1000 mensen en je geeft iedereen 1Gbps dan pakt 1 persoon 100procent van de capaciteit en heeft de rest in theorie dan niets. In de praktijk zal nooit iedereen tegelijk maximaal downloaden, maar in de eerste situatie heb je veel meer ruimte om iedereen zijn maximale snelheid te geven dan in de 2e.
Natuurlijk is een download sneller klaar, maar als die ene met 10 ipv 1000Mbps download duurt dat idd langer maar de hoeveelheid data is gelijk die over het netwerk moet, alleen heb je nog wel 900Mbps over voor de overige gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
neeecht schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:18:
[...]

En tja.... nodig is een ruim woord. Eerst de snelweg goed afbouwen dan komen de applicaties vanzelf.
Wel met de aantekening dat de huidige apparatuur meerdere actieve verbindingen in stand kan houden dan vroeger, dus dat het minder erg is dat je langer de connectie bezet houd.
Daarbij, zou het voor de provider voordeliger zijn als je snel van de lijn af bent, waarom moeilijk doen met extra abonnementen complexiteit als je vervolgens jezelf in de problemen brengt met klachten over datzelfde netwerk. Kijk eens hoeveel negatieve publiciteit de nieuwe abonnementen hebben opgeleverd met advies om naar Odido te gaan die sneller aanbiedt.
Daarbij, ga je ook nog met jezelf concurreren rondom cordcutting, waarom nog vast internet nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
dotpaul schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:09:
[...]

Ik heb juist last van onopgeloste congestie bij KPN met volledige drops tot gevolg. Denk dat als je gemiddeld kijkt KPN misschien het beste doet maar Odido en Vodafone lijken in deze regio het weer beter te doen.

Ik heb ook liever minder snelheid en meer stabiliteit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jongetje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:26:
[...]

Stel je hebt een 1 Gbps lijn en die moet je met 1000 mensen delen. Als je iedereen 10Mbit/s geeft kunnen 100 mensen tegelijk vol van de snelheid gebruik maken en moet je knijpen bij de 101ste persoon die ook vol 10Mbps wilt gebruiken.
Als je 1Gbps lijn hebt met 1000 mensen en je geeft iedereen 1Gbps dan pakt 1 persoon 100procent van de capaciteit en heeft de rest in theorie dan niets. In de praktijk zal nooit iedereen tegelijk maximaal downloaden, maar in de eerste situatie heb je veel meer ruimte om iedereen zijn maximale snelheid te geven dan in de 2e.
Natuurlijk is een download sneller klaar, maar als die ene met 10 ipv 1000Mbps download duurt dat idd langer maar de hoeveelheid data is gelijk die over het netwerk moet, alleen heb je nog wel 900Mbps over voor de overige gebruikers.
Zo werkt het radio spectrum helaas niet.
Als iedereen probeert te downloaden met 10 mbps dan verzadigd je hele radio verkeer.
Niet voor niets proberen providers op evenementen multi beam antennes te gebruiken.

Je wilt zo min mogelijk radio verkeer en daar wil je zo snel mogelijk van af.

Iemand kan de 1000 Mbps dus niet alleen leeg tracken.
Indien meerdere personen, regelt de site dat. En wederom, dan juist wil je zo snel mogelijk van je data sessies af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RSB schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:20:
[...]

Ben wel benieuwd wat ze dan met onderstaande bedoelen in het rapport..
Welke nieuwe feature ?

[...]

(pagina 11)
Wellicht o.a. de netwerk-features waardoor je straks een nieuwe simkaart nodig hebt? Ik heb het idee dat dit over de software van het netwerk (RAN) gaat.

Helaas nemen ze bij HD Voice niet de interconnects mee. Zou interessant zijn om dat mee te nemen, dan zou Odido gelijk laagst scoren ipv hoogst :+

Interessant om te zien dat Vodafone qua stabiliteit van download/uploadsnelheid goed scoort; de uitschieters zijn minder laag dan die van KPN/Odido, maar de maximumsnelheid is duidelijk gemiddeld een stuk lager.

Zelf zie ik nu trouwens ook iets vaker dat KPN op een paar plekken erg traag wordt, met name waar je alleen band 20 kunt bereiken op sommige indoor plekken. Kun je bij de hogere banden dan is dit meestal opgelost. Wel een aandachtspuntje voor ze, hopelijk fixen ze dit snel door bijv. 5G SA te launchen zodat band 28 ook altijd beschikbaar is voor 5G-gebruikers? (oid?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:04
jongetje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:26:
[...]

Voor bijvoorbeeld glasvezel gaat dit op, maar niet in een radio-netwerk.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb een nieuwe iPad met 5G. In mijn iPhone zit een e-sim. Heeft KPN nog duosim zodat ik een tweede e-sim kan aanvragen voor de iPad om incidenteel online te kunnen zonder hotspot? Of andere tips?

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:27
THE_BASE schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:31:
Ik heb een nieuwe iPad met 5G. In mijn iPhone zit een e-sim. Heeft KPN nog duosim zodat ik een tweede e-sim kan aanvragen voor de iPad om incidenteel online te kunnen zonder hotspot? Of andere tips?
https://www.kpn.com/service/mobiel/simkaart/multisim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die heb ik inderdaad gezien, maar wist niet dat het ook voor iPads een optie is? En zonder extra kosten dus blijkbaar?

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:27
THE_BASE schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:51:
[...]

Die heb ik inderdaad gezien, maar wist niet dat het ook voor iPads een optie is? En zonder extra kosten dus blijkbaar?
https://forum.kpn.com/mob...uiken-met-ipad-pro-580140

Multisim kan volgens mij tegelijk online zijn. Duosim slechts 1 tegelijk?

[ Voor 41% gewijzigd door stormfly op 02-03-2024 10:31 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jk-5
KPN heeft vanmorgen weer een antenneregister update geplaatst. Aan de 4G kant eigenlijk weinig interessants. Hier en daar een nieuwe site, en op wat plekken is 2600MHz TDD verdwenen omdat een 3500MHz RRU is aangesloten.

Aan de 5G kant meer interessants dit keer. In Breda is op een aantal sites 5G 2100MHz aangezet. Het lijkt er dus op dat KPN gaat beginnen om extra spectrum op 5G te zetten. 4G 2100MHz staat nog aan dus het lijkt DSS te zijn. Wie heeft als eerste een screenshot waar dit spectrum in actie te zien is? :)

4G data: https://antennekaart.nl/k...a5-4d60-b466-609bc3cb1a76

En de 5G kant: https://antennekaart.nl/k...a5-4d60-b466-609bc3cb1a76

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
Super interessant! Weet iemand of n78/3500MHz nog aanstaat in Breda?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
vandeven66 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:14:
Super interessant! Weet iemand of n78/3500MHz nog aanstaat in Breda?
Weet ik zo niet. Maar ik zag dat ze weer op een aantal sites 1400 en 2600MHz hadden uitgezet. Dat lijken ze te doen ter compensatie op de sites waar 5G3500 aan staat. Dus mogelijk hebben ze dat gebied zelfs nog wat uitgebreid. Ze zijn in elk geval flink met van alles aan het proberen in Breda.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vandeven66
Gisteren even een maandabotje gepakt en vandaag naar Breda gefietst.

Op Stationsplein, Breda kreeg ik überhaupt geen 5G.

Andere sites wel, maar alleen 5G3500.

Geprobeerd op: Stadskantoor, Chasse, Fellenoordstraat. Indoor geprobeerd, maar ook zonder succes. Wellicht moet je net een goede combinatie hebben van signaalsterkte oid die ik niet heb gehad.

Ook jammer dat het echt gespeedcapped op 600 is. Elke keer een boost ver boven, daarna zakt ie naar ~570. Upload was max 175.
Wel viel me op dat een paar keer de ping maar 12ms was. (Bijv https://www.speedtest.net/result/a/10003961354)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
vandeven66 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:11:
Gisteren even een maandabotje gepakt en vandaag naar Breda gefietst.

Op Stationsplein, Breda kreeg ik überhaupt geen 5G.

Andere sites wel, maar alleen 5G3500.

Geprobeerd op: Stadskantoor, Chasse, Fellenoordstraat. Indoor geprobeerd, maar ook zonder succes. Wellicht moet je net een goede combinatie hebben van signaalsterkte oid die ik niet heb gehad.

Ook jammer dat het echt gespeedcapped op 600 is. Elke keer een boost ver boven, daarna zakt ie naar ~570. Upload was max 175.
Wel viel me op dat een paar keer de ping maar 12ms was. (Bijv https://www.speedtest.net/result/a/10003961354)
Ik heb vandaag een screenshot van @dutchnltweaker gezien waar kort wel n1 actief was. Maar het grootste deel van de tijd zag je n78+n28 in NRCA, met b1 gekoppeld op 4G. Dus het staat wel aan, maar configuratie/policy-technisch zet het netwerk je er nog niet snel op. Het klinkt misschien stom, maar de aanwezigheid van 3500MHz staat je hier nu een beetje in de weg. Als die band er niet was geweest was het waarschijnlijk sneller gekoppeld geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandeven66
jk-5 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:13:
[...]

Ik heb vandaag een screenshot van @dutchnltweaker gezien waar kort wel n1 actief was. Maar het grootste deel van de tijd zag je n78+n28 in NRCA, met b1 gekoppeld op 4G. Dus het staat wel aan, maar configuratie/policy-technisch zet het netwerk je er nog niet snel op. Het klinkt misschien stom, maar de aanwezigheid van 3500MHz staat je hier nu een beetje in de weg. Als die band er niet was geweest was het waarschijnlijk sneller gekoppeld geweest.
Dat vermoedde ik al.

In iedergeval erg interessante ontwikkelingen, ben benieuwd wat voor stappen er definitief gezet zullen worden naast 5G3500 door providers. Alleen 700 en 3500MHz laat toch wel een groot gat open, zou toch mooi zijn als er ook nog een dedicated band ertussen komt (zonder DSS).

Misschien als we richting 5G SA gaan. Ben benieuwd!

Acties:
  • +5 Henk 'm!
vandeven66 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:33:
[...]

Dat vermoedde ik al.

In iedergeval erg interessante ontwikkelingen, ben benieuwd wat voor stappen er definitief gezet zullen worden naast 5G3500 door providers. Alleen 700 en 3500MHz laat toch wel een groot gat open, zou toch mooi zijn als er ook nog een dedicated band ertussen komt (zonder DSS).

Misschien als we richting 5G SA gaan. Ben benieuwd!
En dik 5G hoor :) op de locaties die jij aangaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0h0lhWwvGBHxybSIWwRAnMseWUY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8Wkmey8un9xA3aiPjXXDYnMb.jpg?f=user_large

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• jk-5
Er zijn heel veel ontwikkelingen gaande in het netwerk van KPN. Daarom hier de langverwachte update over alle veranderingen die we recent hebben gezien: https://antennekaart.nl/b...-af-start-met-3500-uitrol

Acties:
  • +3 Henk 'm!
jk-5 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:31:
Er zijn heel veel ontwikkelingen gaande in het netwerk van KPN. Daarom hier de langverwachte update over alle veranderingen die we recent hebben gezien: https://antennekaart.nl/b...-af-start-met-3500-uitrol
Mooi en uitgebreid artikel! Ik ben heel benieuwd naar hoeveel 3500 MHz KPN nou uiteindelijk gaat uitrollen. Gaan ze het dan toch overal doen zodat we op Odido kunnen blijven voorlopen bij de volgende Umlaut-test?

En hoe kosteneffectief is het voor ze? Maar één RRU nodig hebben voor heel veel capaciteit lijkt me toch wel een flink voordeel. Hoewel de penetratie dan wel iets minder is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
jk-5 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:31:
In de afgelopen weken is de mast bij Castelré omgebouwd, dat lijkt me een KPN type 1 mast. Eerst is er een fysieke nieuwe mast geplaats omdat de oude te licht was. Vervolgens hebben alle providers er een setup in gebouwd.

KPN heeft daar geen 3500 antennes hangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDvYfnXRWhnS-I3t7TqNVl0CAH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MznMA6pvqRkasw4WP1jiK63v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zkClAgwqPBt8z2g8pCnH87R5BI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpHVpzAPsyfzTkDy0UIkjvoy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jant op 30-03-2024 15:25 ]

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
jant schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:12:
[...]

In de afgelopen weken is de mast bij Castelré omgebouwd, dat lijkt me een KPN type 1 mast. Eerst is er een fysieke nieuwe mast geplaats omdat de oude te licht was. Vervolgens hebben alle providers er een setup in gebouwd.

KPN heeft daar geen 3500 antennes hangen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah leuk! Odido had iets naar het westen al ruim een jaar een temp mast staan. De keuze van Vodafone om hier 3500MHz op te hangen verbaast me dan wel weer. Een nieuwe site in stedelijk gebied of langs een snelweg krijgt het niet, een nieuwe site in een van de meest landelijke stukjes Nederland blijkbaar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Niet online
jk-5 schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:15:
[...]

Ah leuk! Odido had iets naar het westen al ruim een jaar een temp mast staan.
Die mast was na een week al weg. De andere tijdelijke draait nog wel, of althans in ieder geval de generator.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:15:
[...]

Ah leuk! Odido had iets naar het westen al ruim een jaar een temp mast staan. De keuze van Vodafone om hier 3500MHz op te hangen verbaast me dan wel weer. Een nieuwe site in stedelijk gebied of langs een snelweg krijgt het niet, een nieuwe site in een van de meest landelijke stukjes Nederland blijkbaar wel.
Zou het nog iets te maken hebben met of een site wel of niet op glas is aangesloten bij ze? Of lijkt het totaal random een groter plan dat wij niet kunnen begrijpen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Niet online
Vandaag in Breda geweest op de academiesingel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ju5XeuyadxELNLnUIt87xuly1hE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5KjFkR5WiDYob3wvzt360s91.png?f=fotoalbum_large

Bij bandinfo staat nu idd b1, voorheen was dat n28. B1 is ook zichtbaar als LTE in Apple's Fieldtest.

Hetzelfde is inmiddels hier thuis ook zichtbaar. Oudere screenshots laten overigens die band ook zien, dus het zal wel niet specifiek te maken met de DSS setup in Breda.

[ Voor 245% gewijzigd door jant op 01-04-2024 15:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
jant schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:47:
Vandaag in Breda geweest op de academiesingel:
[Afbeelding]

Bij bandinfo staat nu idd b1, voorheen was dat n28. B1 is ook zichtbaar als LTE in Apple's Fieldtest.

Hetzelfde is inmiddels hier thuis ook zichtbaar. Oudere screenshots laten overigens die band ook zien, dus het zal wel niet specifiek te maken met de DSS setup in Breda.
Ik denk niet dat dit scherm aangeeft wat je verwacht. Het "Band info" veld in het RAT Serving Cell Info veld geeft aan wat je primaire 4G band is. Je zit hier dus primair op 4G 2100MHz, niet op 5G n1. Daarvoor moet je in een 5G-gerelateerd menu zijn, namelijk "5G Nr Rach Attempt" -> "freq_band_id"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Niet online
jk-5 schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:10:
[...]
namelijk "5G Nr Rach Attempt" -> "freq_band_id"
Of NrConnectionStats -> Band zegt Field Test wiki (maar dat had ik natuurlijk ook eerst kunnen opzoeken):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7HkD_WJw750gFEVoYLr7ecrx_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UuRCoYy5O1VgIICPQhm2rSsC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door jant op 01-04-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
jant schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:26:
[...]

Of NrConnectionStats -> Band zegt Field Test wiki (maar dat had ik natuurlijk ook eerst kunnen opzoeken):
[Afbeelding]
Ah top, dat is hem inderdaad. Iemand anders had vorige week geprobeerd met een paar Samsung telefoons maar kwam niet verder dan n28 of n78. Hier is het dus daadwerkelijk in gebruik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Uiteindelijk toch de knoop doorgehakt, hier in Amersfoort lijkt Odido de betere keus. Ik ga 29 april over van KPN mobiel naar Odido en van Jonaz naar Odido glasvezel. Jonaz heeft ook al enkele maanden problemen, dus heb een combi van Odido genomen.
Ben wel voor een jaar gegaan... je weet het niet :P wil niet weer 2 jaar gebonden zijn aan een partij. KPN mobiel was echt om te janken de 2 jaar dat ik aan hun vast zat.
Meerdere telefoons gebruikt, zelfde issue... veel drops, geen verbinding tussen Amersfoort en Utrecht, langzaam, hoge battery drain. Ben benieuwd of de battery drain onder Odido minder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik had m'n vraag eerst in het S22-topic geplaatst, maar dit is wellicht een betere plaats.

Ik heb een vreemde situatie op m'n S22 Ultra (KPN) en HD Voice.

Met VoWifi:
- Geen HD Voice als ik iemand bel.
- Geen HD Voice als ik word gebeld.

Zonder VoWifi:
- Geen HD Voice als ik iemand bel.
- WEL HD Voice als ik word gebeld.

Het andere toestel is een iPhone 12 op Odido met VoWifi.

Bellen via 4G staat uiteraard aan op de S22. Weet iemand waar ik dit probleem in moet zoeken?

[ Voor 7% gewijzigd door S_Chief op 02-04-2024 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:09
Ligt aan Odido helaas. Odido -> KPN wel HD-Voice. Andersom niet en van en naar Vodafone ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:59
Naafkap schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:33:
Ligt aan Odido helaas. Odido -> KPN wel HD-Voice. Andersom niet en van en naar Vodafone ook niet.
Tussen KPN en Vodafone wel en bidirectioneel, toch? Tenminste, dat merk ik wel. Binnen KPN netwerk tussen 2 mobiele telefoons heb ik standaard tegenwoordig HD+ voice(nog beter dan HD-voice) sinds de laatste werkzaamheden aan de masten in de buurt, en gewoon HD voice tussen KPN mobiel en vaste telefonie van KPN of resellers. Vodafone intern heeft ook HD+-voice. Allemaal bidirectioneel.

[ Voor 3% gewijzigd door timmie1 op 02-04-2024 22:38 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Naafkap schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:33:
Odido van/naar Vodafone werkt sinds een paar weken wel bij mij. Daar is iets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrhp
Mijn ouders wonen in de wijk Zuiderburen in Leeuwarden (postcode 8939). Op de dekkingskaart van zowel KPN, Odido als Vodafone zie je dat daar een gat is in de dekking van 5G. De 4G dekking is er prima, maar geen 5G (hoewel ik in de praktijk toch regelmatig een 5G signaal opvang op KPN) en dat vind ik toch erg vreemd in bebouwd stedelijk gebied. In de wijk hebben alle drie providers wel 4G zendmasten staan, elk op een andere plek. Door een gebrek aan locaties zal het niet komen zou je denken.

Aangezien bij alle drie providers hetzelfde zich voordoet, heb ik het idee dat dit geen toeval kan zijn en hier een achterliggende reden voor is, al zou ik er naast kunnen zitten. Heeft iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrhp schreef op woensdag 3 april 2024 @ 23:03:
Mijn ouders wonen in de wijk Zuiderburen in Leeuwarden (postcode 8939). Op de dekkingskaart van zowel KPN, Odido als Vodafone zie je dat daar een gat is in de dekking van 5G. De 4G dekking is er prima, maar geen 5G (hoewel ik in de praktijk toch regelmatig een 5G signaal opvang op KPN) en dat vind ik toch erg vreemd in bebouwd stedelijk gebied. In de wijk hebben alle drie providers wel 4G zendmasten staan, elk op een andere plek. Door een gebrek aan locaties zal het niet komen zou je denken.

Aangezien bij alle drie providers hetzelfde zich voordoet, heb ik het idee dat dit geen toeval kan zijn en hier een achterliggende reden voor is, al zou ik er naast kunnen zitten. Heeft iemand enig idee?
Kijk eens hier:
https://antennekaart.nl/k...77&lng=5.83281755&zoom=15

De drie (vier) noordelijke sites:
Odido, KPN, Vodafone en weer Odido

Deze hangen allemaal in een Hoogspanningsmast en zijn daarom nog niet omgebouwd.
Inderdaad heel weinig 5G:
https://antennekaart.nl/k...69&lng=5.82968473&zoom=15

Providers zijn al op zoek naar nieuwe masten. Of lokaties hiervoor.

Heel toevallig is er wel een zeer nieuwe KPN site on air gekomen:
https://antennekaart.nl/k...79&lng=5.82581028&zoom=19

Deze zal ongetwijfelt 5G hebben met een nieuwe Huawei installtie.
Vodafone zit hier ook al met een moderne setup.
In of op deze Silo: https://www.google.com/ma...!7i16384!8i8192?entry=ttu

5G op 700 MHz komt heel ver.
En je kunt met twee sites tegelijk verbonden zijn.
4G vanaf mast A en 5G vanaf mast B.

We zijn zelfs verbinden met drie masten tegelijk tegengekomen bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrhp
neeecht schreef op donderdag 4 april 2024 @ 07:53:
[...]

Kijk eens hier:
https://antennekaart.nl/k...77&lng=5.83281755&zoom=15

De drie (vier) noordelijke sites:
Odido, KPN, Vodafone en weer Odido

Deze hangen allemaal in een Hoogspanningsmast en zijn daarom nog niet omgebouwd.
Inderdaad heel weinig 5G:
https://antennekaart.nl/k...69&lng=5.82968473&zoom=15

Providers zijn al op zoek naar nieuwe masten. Of lokaties hiervoor.

Heel toevallig is er wel een zeer nieuwe KPN site on air gekomen:
https://antennekaart.nl/k...79&lng=5.82581028&zoom=19

Deze zal ongetwijfelt 5G hebben met een nieuwe Huawei installtie.
Vodafone zit hier ook al met een moderne setup.
In of op deze Silo: https://www.google.com/ma...!7i16384!8i8192?entry=ttu

5G op 700 MHz komt heel ver.
En je kunt met twee sites tegelijk verbonden zijn.
4G vanaf mast A en 5G vanaf mast B.

We zijn zelfs verbinden met drie masten tegelijk tegengekomen bij KPN.
Zijn hoogspanningsmasten lastiger om om te bouwen naar 5G dan reguliere masten? De noordelijke locatie van KPN zit al op glas, de Vodafone en Odido op een straalverbinding. Het trekken van een kabel lijkt mij dan niet nodig?

De Vodafone locatie achter de Jumbo op die silo was mij op de kaart al opgevallen, maar die roept juist vragen op eigenlijk. Kijkend naar de dekkingskaart zou je een grotere dekking verwachten dan wat de Vodafone kaart aangeeft: nog geen 500 meter noord/noordoost is het alweer gedaan met de dekking. Nu hangt de 700MHz er nog niet zo lang, maar de 1800MHz hangt er al een tijdje en die zou toch wel de overkant van de plas moeten bereiken. Ik kan helaas niet testen aangezien we geen Vodafone met 5G in de familie hebben.

Overigens zie ik dat zowel Vodafone, KPN als Odido een straalverbinding hebben naar de silo. Ik gok dat we daar (binnenkort) ook een Odido locatie bij krijgen

[ Voor 6% gewijzigd door mrhp op 04-04-2024 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
mrhp schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:20:
[...]
Zijn hoogspanningsmasten lastiger om om te bouwen naar 5G dan reguliere masten?
Hoogspanningsmasten zijn ivm veiligheid en certificering lastiger omdat daar minder monteurs voor zijn heb ik begrepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
mrhp schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:20:
[...]

Zijn hoogspanningsmasten lastiger om om te bouwen naar 5G dan reguliere masten? De noordelijke locatie van KPN zit al op glas, de Vodafone en Odido op een straalverbinding. Het trekken van een kabel lijkt mij dan niet nodig?

De Vodafone locatie achter de Jumbo op die silo was mij op de kaart al opgevallen, maar die roept juist vragen op eigenlijk. Kijkend naar de dekkingskaart zou je een grotere dekking verwachten dan wat de Vodafone kaart aangeeft: nog geen 500 meter noord/noordoost is het alweer gedaan met de dekking. Nu hangt de 700MHz er nog niet zo lang, maar de 1800MHz hangt er al een tijdje en die zou toch wel de overkant van de plas moeten bereiken. Ik kan helaas niet testen aangezien we geen Vodafone met 5G in de familie hebben.

Overigens zie ik dat zowel Vodafone, KPN als Odido een straalverbinding hebben naar de silo. Ik gok dat we daar (binnenkort) ook een Odido locatie bij krijgen
Ja, hoogspanningsmasten zijn erg lastig. Omdat soms zelfs de spanning van de lijn af moet wanneer aan de antennes worden gewerkt. Maar dat kan dan weer niet om overbelasting van de lijn... Maar soms is het gewicht simpelweg het grootste probleem.

Even aanvullend op de reactie van @neeecht, Vodafone heeft niet al te lang geleden een nieuwe site gebouwd op de Prins Claustoren, en een nieuwe site op de silo's bij Tearnzer Wielen. Daarmee hebben ze eigenlijk voldoende dekking om beide hoogspanningsmasten uit te schakelen en gewoon moderne sites over te houden.

KPN heeft in vorige maand ook een nieuwe site aangezet op de silo's bij Tearnzer Wielen. Die zal sowieso die 8+20 hoogspanningsmast vervangen. Misschien is die inmiddels zelfs wel al uit. Die 1+3 hoogspanningsmast heb je minder last van, omdat als je daar primair mee bent verbonden je 5G kan koppelen vanaf een andere site in de omgeving (dat is bij die 8+20 lastig omdat de combinatie met meerdere lage frequentiebanden op heel veel telefoons niet mogelijk is).

Odido gaat ook een nieuwe site bouwen op diezelfde silo's bij Tearnzer Wielen. Daarmee kunnen zij de hoogspanningsmast langs de Drachtsterweg uitfaseren. Voor die oostelijke hoogspanningsmast is mij geen alternatief bekend. Wellicht gaan ze in dat gebied nog een nieuwe mast bouwen.

Al met al zijn er een boel ontwikkelingen gaande in dat gebied. Ik denk dat als je een half jaar verder bent veel van deze oude sites zijn uitgefaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetisRick
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-10 17:23
Andere mensen last van KPN mobiel internet storing? Hele fam heeft “No service”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Komadi
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-10 14:43
HetisRick schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:16:
Andere mensen last van KPN mobiel internet storing? Hele fam heeft “No service”.
Ik stuur dit via mijn KPN mobiele internet. Dus geen last van een storing. Misschien een storing in een zendmast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Komadi
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-10 14:43
Als ik nu kijk op https://allestoringen.nl lijkt het toch wel een iets grotere storing te zijn dan alleen in een zendmast. Er zijn nu zo’n 2800 meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Afgelopen tijd heeft Simyo de prijzen wat omhoog gedaan. KPN heeft sinds kort Unlimited op lage snelheid voor een nette prijs. Pak ik daar nog een 0 GB bundel bij en deel de MB's van Unlimited dan is het prijs verschil te overzien. Dus zit te denken aan over te stappen naar KPN Sim Only.

Alleen met 1 ding zit ik mijn maag / brengt mij aan het twijfelen.

Afgelopen weekend was de marathon van Rotterdam. Nu had ik met budget provider Simyo gewoon bereik / internet. Terwijl iemand met KPN regelmatig geen netwerk had / enorm traag met laden.

Simyo zit op het KPN netwerk. Nu word vaak beweerd dat als de mast vol zit KPN voor gaat op budget providers (daar zit naast de panden/winkels dus de meerprijs in). Dus KPN wel bereik en Simyo niet. Of is dat een mythe? In elk geval in praktijk was de ervaring andersom.

Iemand meer deze ervaring?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim8282
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:10
RobbyTown schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:08:
Simyo zit op het KPN netwerk. Nu word vaak beweerd dat als de mast vol zit KPN voor gaat op budget providers (daar zit naast de panden/winkels dus de meerprijs in). Dus KPN wel bereik en Simyo niet. Of is dat een mythe? In elk geval in praktijk was de ervaring andersom.
Dat is een mythe.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Sinds vandaag een nieuwe telefoon (Samsung S24) en nog 1,5 week voordat ik van KPN naar Odido ga... Maar deze wilde ik nog wel even delen. Locatie naast de A28 net boven Leusden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mus2rO1F2FH9sg1ARVnZFvwxdKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5bnA9gYU57PQqAcHil4khYL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:29

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Bij deze wil ik mijn erg nare ervaring met een overstap naar KPN delen.

Ik besloot onlangs na jaren van tevreden gebruik gemaakt te hebben van Simpel over te stappen naar een andere provider. Ik ging in eerste instantie naar 50+ mobiel maar deze overstap ging niet als gewenst. Uiteindelijk naar KPN omdat wij daar sinds kort ook internet afnemen alsmede een mobiel abbo met onbeperkt internet. Zo kon ik mooi een 0mb abbo nemen en de data onderling delen.

Bij het omzetten naar KPN leek het nummerbehoud niet helemaal soepel te gaan. Na contact met de helpdesk opgenomen te hebben kreeg ik te horen dat er ergens iets niet goed gegaan was met nummerportering en ik het beste een nieuw nummer kon accepteren, o zou ik het snelst weer bereikbaar zijn. Uiteraard was ik hier niet heel blij mee na ruim 20 jaar hetzelfde nummer te hebben gebruikt en ik nu iedereen moest laten weten een nieuw nummer te hebben. Uiteraard ging dit in sommige gevallen met enig scepsis ivm whatsapp oplichting e.d.

Een dag later kwam ik er ook achter dat de medewerker dit nieuwe nummer als een twee jarig contract had omgezet, ondanks dat ik aangaf een 1-jarig contract wilde. Volgens de helpdesk was dit jammer maar helaas want het nummer was al geactiveerd :S

Een paar dagen later, op vrijdag kreeg ik ineens het bericht dat mijn oorspronkelijke nummer alsnog omgezet was naar KPN en ik nu dus twee abonnementen zou hebben! Weer een lang gesprek met de helpdesk waarbij de medewerker aangaf dat mijn oorspronkelijke nummer nooit opgegeven had hoeven worden want er was op dat moment een porteringsstoring bij KPN wat de medewerker in zijn dagelijkse briefing had kunnen lezen...
Aangezien ik niet weer iedereen opnieuw wilde benaderen dat ik toch weer mijn oude nummer zou gebruiken besloot ik de nieuwe te houden.
Men zou per direct dit nummer als enig nummer kunnen activeren en gelijk dit weet goed zetten naar een 1 jarig abbo. Je raad het al, dit ging niet goed. Sim kaart viel uit en ik was weer onbereikbaar. Tot maandag afgewacht en weer aan de telefoon gaan hangen.

Hier kreeg ik weer verschillende verhalen, de ene medewerker zei me dat ik moest wachten tot de storing handmatig opgepakt zou worden, de volgende weer dat er niks geen actie gestart was. Daarna kreeg ik weer een ander welke mij tijdens ons gesprek vertelde dat hij mij later terug zou bellen want hij had een vergadering.... Wtf! Later belde hij terug waarop de verbinding verbroken werd. Uiteindelijk aan het einde van de dag iemand gesproken die het opgelost had.

Vandaag, vrijdag een week later contact gehad met de backoffice omdat ik een klacht had ingediend over de gang van zaken. Ook hier aangegeven dat mijn vrouw haar MB's nog steeds niet te delen waren met mij. Dit werd vervolgens opgelost.

De medewerker vroeg mij wat ik als compensatie in gedachten had. Ik vertelde hem dat ik het netjes zou vinden als er een maand gecrediteerd zou worden, a €13,50. Dit vond hij echter heel raar want ik was "maar 4 dagen niet bereikbaar geweest". Ik gaf hierop aan dat het issue voor mij de nogal amateuristische manier van handelen door diverse van zijn collega's naar mijn idee een stuk zwaarder wegen als een vergoeding van €2,30!

De reactie hierop was dat men hier niet aan begon want dan zou iedereen een dergelijk bedrag gaan eisen bij een storing... Ik vond mijn voorstel zeer redelijk na alle ellende die ik meegemaakt heb.
Ik gaf aan dat ik niet van plan ben ons internet en mobiele abbonnementen te verlengen volgend jaar. Dat was dan maar zo en er werd mij een fijne dag gewenst. Toch kwam het er op neer dat ik niet zo moest zeuren en was het take it or leave it. Want het feit was dat ik maar 4 dagen geen bereik had, alle fouten die zij maakten deden er niet toe.

Ik voel mij erg geschoffeerd door KPN haar medewerkers, zeker gezien het bedrag wat je meer bij hen betaald als bij andere providers,verwacht je een professionele service en afhandeling in vergelijking met de kleine jongens. Niet dus!

Voor die f-ing 13,50 was voor mij de zaak klaar geweest maar door deze schofterige manier van behandelen zijn wij als gezin straks weg bij KPN en zal ik ze in mijn omgeving actief afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:04
Ik denk dat je https://www.kpn.com/algemeen/klacht verkeerd getypt hebt

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wadwandelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-10 09:08
ArcticWolf schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:44:
Sinds vandaag een nieuwe telefoon (Samsung S24) en nog 1,5 week voordat ik van KPN naar Odido ga... Maar deze wilde ik nog wel even delen. Locatie naast de A28 net boven Leusden:
[Afbeelding]
Wil je niet bang maken....ik heb Odido Premium. Tot 1000mbps. Ik haal nog niet eens 1/10de van de 1000.
Ik hoop dat je het beter krijgt dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:29

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ik denk dat ik hier prima zit gezien ik mijn ervaringen met kpn mobiel hier deel. Zoniet dan doet een mod vast zijn werk wel. 7(8)7

Als je daarnaast ipv bijdehand gaat zijn zelf de moeite neemt om te lezen dan had je hieruit kunnen opmaken dat mijn klacht bij KPN juist niet serieus/fatsoenlijk is opgepakt. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Tweakriez op 19-04-2024 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
wadwandelaar schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:45:
[...]

Wil je niet bang maken....ik heb Odido Premium. Tot 1000mbps. Ik haal nog niet eens 1/10de van de 1000.
Ik hoop dat je het beter krijgt dan ik.
Slechter dan 20mbit 5g hier in Amersfoort noord/oost kan ik mij niet voorstellen :P
De mast van Odido zit een stuk dichterbij... Maar heb voor de zekerheid maar een jaar genomen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Nieuwe update van KPN, ze zijn begonnen met het omzetten van LTE2100 in Limburg. Je krijgt nu 5g dsaar op zowel de 700 band als de 2100 band. Iemand al een speedtestje kunnen draaien? En werkt 5g CA al ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
netblade schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:02:
Nieuwe update van KPN, ze zijn begonnen met het omzetten van LTE2100 in Limburg. Je krijgt nu 5g dsaar op zowel de 700 band als de 2100 band. Iemand al een speedtestje kunnen draaien? En werkt 5g CA al ?
DSS of helemaal native?

Is er ook al nieuws over 5G SA bij KPN? Waren ze mee bezig toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Sorcerer8472 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:12:
[...]

DSS of helemaal native?

Volgens antennekaart is het geen DSS . LTE2100 is uitgeschakeld en 5G2100 is geactiveerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Sorcerer8472 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:12:
[...]

DSS of helemaal native?

Ik heb van iemand bericht voorbij zien komen dat je met KPN op O2 in duitsland al 5G SA krijgt. Ik hoop vandaag daar meer info over te krijgen dus wellicht kom 5G SA op korte termijn live of pas wanneer N78 live gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ikbenjoeri schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:24:
[...]

Ik heb van iemand bericht voorbij zien komen dat je met KPN op O2 in duitsland al 5G SA krijgt. Ik hoop vandaag daar meer info over te krijgen dus wellicht kom 5G SA op korte termijn live of pas wanneer N78 live gaat.
Dat zou gaaf zijn. Maakt het o.a. ook mogelijk om 5G op de 700 MHz-band te gebruiken ook als het signaal van de andere banden net te zwak is.

De N78-frequenties kunnen trouwens vanaf 1 augustus al live worden gezet blijkbaar, ben heel benieuwd of de NL providers het tegelijkertijd gaan launchen op die dag!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jk-5
KPN heeft vanmorgen weer een update geplaatst. Erg goed nieuws, ze hebben in Zuid-Limburg namelijk de hele 4G2100 band uitgezet, maar 5G2100 overal aangezet. 2100MHz wordt dus 5G-only. Erg tof!

https://antennekaart.nl/k...3f-44bd-a175-0f90369674cf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Samsung is massaal toestellen aan het updaten met betrekking tot 4G TDD wat uitgeschakeld wordt?
https://www.galaxyclub.nl...gt-onverwachte-4g-update/

Het schijnt impact te hebben op het gebruik van 4G TDD, maar hoe erg is dat, wordt dat überhaupt ergens gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:41
swhnld schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:03:
Samsung is massaal toestellen aan het updaten met betrekking tot 4G TDD wat uitgeschakeld wordt?
https://www.galaxyclub.nl...gt-onverwachte-4g-update/

Het schijnt impact te hebben op het gebruik van 4G TDD, maar hoe erg is dat, wordt dat überhaupt ergens gebruikt?
In Azie wellicht, maar in de VS en Europa gebruikt men over het algemeen 4G FDD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

dutchgio schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:05:
[...]

In Azie wellicht, maar in de VS en Europa gebruikt men over het algemeen 4G FDD.
KPN en Odido gebruiken het nog, echter kom je amper op die band terecht en volgens mij gaan beide providers dit uitfaseren met de komst van 5G3500.
Ik ben slechts 1x op een TDD band terecht gekomen jaren terug op Leiden centraal, en dat was puur omdat ik mn telefoon geforceerd op 4G had gezet. Met 5G is deze band niet te koppelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!
netblade schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:08:
[...]

KPN en Odido gebruiken het nog, echter kom je amper op die band terecht en volgens mij gaan beide providers dit uitfaseren met de komst van 5G3500.
Ik ben slechts 1x op een TDD band terecht gekomen jaren terug op Leiden centraal, en dat was puur omdat ik mn telefoon geforceerd op 4G had gezet. Met 5G is deze band niet te koppelen
In drukke gebieden wil KPN je nog wel eens op TDD zetten, ik heb het in meerdere grote steden gezien. Je ziet bijv. 20+38 dan. Alleen als het echt heel druk is zie ik het. Ook met 5G geactiveerd: de indicator op de telefoon switcht naar 4G als je op band 38 zit bij KPN, iig op iPhone.

Overigens is band N78 ook een TDD band maar dan 5GNR :)

Weet verder niet wat dit voor update zou moeten zijn @ Samsung. Een issue die ik had toen ik nog Android gebruikte was de afwezigheid van CA-support in bijvoorbeeld de VS. Zit je opgescheept met traag 4G omdat hij telkens maar op 1 band zit. Weet niet of ze dit hiermee wellicht oplossen?

Pagina: 1 ... 40 ... 51 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Mobiel, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: ~[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie