• ruzzel
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 17:56
Jassy schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:59:
[...]

De ploeg heeft de richtingen van de oude opstelling aangehouden. Ze zullen later wel hebben in gezien dat dit niet zo'n goed idee was.

Al met al is het dus goed gekomen! Ik ben er blij mee.
je moest eens weten hoeveel erbij komt kijken, het is niet alleen antennes ophangen en richten, maar ook het aansluiten ervan gaat wel eens fout

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 21:56
Jassy schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:59:
De ploeg heeft de richtingen van de oude opstelling aangehouden.
Ze zullen later wel hebben in gezien dat dit niet zo'n goed idee was.
Dat is niet aan de bouwploegen, maar de afdeling radio :) Bouwploegen zijn externe partijen die gewoon doen wat er gevraagd wordt op basis van tekeningen. Zeker met het updaten/uitbreiden van locaties kunnen inzichten in de loop der tijd veranderen. Afdeling radio ziet heel veel op afstand. Verdraaiingen in kabels, handovers die niet goed gaan en veel meer dan dat. Monitoringsoftware wordt steeds geavanceerder en bepaalde problemen zijn steeds sneller en steeds beter te herleiden naar een concrete oorzaak. Da's wat anders dan jij bedoelde, maar wel in dezelfde lijn. De systemen weten waar de cellen staan, wat de azimuth per sector is, hoe de performance is en hier kunnen aanpassingen uit voortvloeien. Kan zomaar zijn dat men met Huawei meer of in elk geval andere dingen kan zien ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 20:26
Raider095 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:11:
[...]

Dat is niet aan de bouwploegen, maar de afdeling radio :) Bouwploegen zijn externe partijen die gewoon doen wat er gevraagd wordt op basis van tekeningen. Zeker met het updaten/uitbreiden van locaties kunnen inzichten in de loop der tijd veranderen. Afdeling radio ziet heel veel op afstand. Verdraaiingen in kabels, handovers die niet goed gaan en veel meer dan dat. Monitoringsoftware wordt steeds geavanceerder en bepaalde problemen zijn steeds sneller en steeds beter te herleiden naar een concrete oorzaak. Da's wat anders dan jij bedoelde, maar wel in dezelfde lijn. De systemen weten waar de cellen staan, wat de azimuth per sector is, hoe de performance is en hier kunnen aanpassingen uit voortvloeien. Kan zomaar zijn dat men met Huawei meer of in elk geval andere dingen kan zien ;)
KPN heeft nu zelfs op alle Huawei antennes sensoren zitten om te kijken of de africhting nog goed is. Alles om maar zo snel mogelijk verdraaiingen te detecteren

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gijsj16
  • Laatst online: 23:03
Weer een 3G only mast omgebouwd in Echteld

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19:55
Ben benieuwd wat een speedtest midden in het weiland gaat opleveren :P

• Raider095
Gijsj16 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:33:
Weer een 3G only mast omgebouwd in Echteld

[Afbeelding]
Ze durven, als uiteindelijk alle antennes uit de hoogspanningsmasten gaan... Blijkbaar blijft deze lang genoeg staan ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• davidoffm
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:22
Raider095 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:51:
[...]

Ze durven, als uiteindelijk alle antennes uit de hoogspanningsmasten gaan... Blijkbaar blijft deze lang genoeg staan ;)
Oprechte vraag: gaan alle antennes uit hoogspanningsmasten? Waar kan ik daar wat meer over lezen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Raider095
davidoffm schreef op zondag 4 april 2021 @ 08:55:
Oprechte vraag: gaan alle antennes uit hoogspanningsmasten? Waar kan ik daar wat meer over lezen?
Ik denk dat daar op internet weinig over te vinden zal zijn. Waarom zou dat? Zijn gewoon wat interne, doch wel gezamenlijke overwegingen ivm de vele en soms lange procedures voordat men zo'n mast in kan. Vooral in geval van onderhoud cq storingen is dat gewoon bijzonder onhandig. Daar komt ook bij dat modernere masten zich minder goed lenen voor antennes en dat de hedendaagse installaties vaak te zwaar zijn voor de gemiddelde hoogspanningsmast. Feitelijk een optelsom van factoren dus.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Raider095 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:51:
[...]

Vele Ericcson setups hebben ook maar max 1-2 jaar aangestaan en zijn toen alweer geswapped.
Ik neem aan dat dekking (gelukkig) voor een commerciele keus gaat. En dat is prima natuurlijk.
Wat uiteraard alsnog een goede commerciele keus kan zijn, want je klanten lopen niet weg.

En overal zie ik de grote panelen in stroommasten hangen.
Dan zal het allemaal wel meevallen met wat de masten kunnen supporten.

Hier een kleine versie van de antenne:
http://x264.nl/dump/huawei_5g_antenne_klein-1.jpg
http://x264.nl/dump/huawei_5g_antenne_klein-2.jpg
https://antennekaart.nl/k...742&zoom=17&providers=kpn

Als gewicht (en dus wind) echt een factor zouden zijn, kun je de RRUs ook nog apart dichter tegen het metaal aan monteren. Maar de RRUs hangen er gewoon achter en vangen ook wind.
Of het gedoe met aanvragen is verbeterd of er is meer vertrouwen in de montage ploegen.

oud: 2019-07-30:
http://x264.nl/dump/kpn_stroommast_b3_b20_2019-07-30.jpg
http://x264.nl/dump/kpn_stroommast_b3_b20_2019-07-30-2.jpg

nieuw: 2020-08-27:
http://x264.nl/dump/huawei_5g_antenne_stroommast-1.jpg
http://x264.nl/dump/huawei_5g_antenne_stroommast-2.jpg
https://antennekaart.nl/k...238&zoom=18&providers=kpn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• davidoffm
Raider095 schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:00:
[...]

Ik denk dat daar op internet weinig over te vinden zal zijn. Waarom zou dat? Zijn gewoon wat interne, doch wel gezamenlijke overwegingen ivm de vele en soms lange procedures voordat men zo'n mast in kan. Vooral in geval van onderhoud cq storingen is dat gewoon bijzonder onhandig. Daar komt ook bij dat modernere masten zich minder goed lenen voor antennes en dat de hedendaagse installaties vaak te zwaar zijn voor de gemiddelde hoogspanningsmast. Feitelijk een optelsom van factoren dus.
Ik kan er op internet ook niks over vinden. Ik was/ben benieuwd waar je die insights vandaan haalt🙃 het klopt dat het lastig is om soms onderhoud slots te krijgen....de elektrische netten raken steeds voller en voller (aka beter gebruik gemaakt van de capaciteit, en dat is maar goed ook want anders worden de netbeheerder tarieven op de energie rekening nog hoger)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raider095
neeecht schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:40:
En overal zie ik de grote panelen in stroommasten hangen.
Dan zal het allemaal wel meevallen met wat de masten kunnen supporten.
Ja het zal inderdaad wel meevallen. Ik zeg al niets meer, het valt inderdaad wel mee 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!
Raider095 schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:43:
[...]

Ja het zal inderdaad wel meevallen. Ik zeg al niets meer, het valt inderdaad wel mee 8)7
Nee zeg maar wel wat! Als jij gelijk hebt is KPN dus levens en LEVENSGEVAARLIJK bezig!
De grootst mogelijk antennes ophangen terwijl er ook kleinere zijn!
De RRUs kunnen ook een stuk lager en apart op de mast vast!
KPN zet dus onze toekomst kwa stroom op het spel! Want dat zeg jij!

Je gaat toch geen installatie ophangen die er morgen uit kan waaien of nog erger de HELE mast mee trekt!
Of hebben ze de metaalmoeheid precies op het aantal dagen berekend?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• davidoffm
Nou nou, naast al het cynisme;

op http://www.hoogspanningsnet.com/techniek/hoekmast/ en http://www.hoogspanningsnet.com/techniek/steunmast/ kun je over verschillen lezen tussen verschillende typen masten....

Waar het op neerkomt: het is erg afhankelijk van wat voor type mast het is waar de antenne installatie op voorzien is of het gaat of niet. Sommige masten zit heel veel "vlees" en op andere een stuk minder.
Voor elke antenne installatie die een operator wil plaatsen in een mast moet een operator zelf een berekening uit (laten) voeren die aantoont daar de mast sterk genoeg is. Soms moet een mast dan versterkt worden, soms niet, en soms kan het helemaal niet.

Het is persoonlijk; sommige mensen vinden dat er geen antennes in hoogspanningsmasten moeten hangen omdat ze lelijk maakt, mij maakt het niet zoveel uit.

Wat ik niet zo chic vind van de operators is dat soms bij het opheffen van een opstelpunt alleen de apparatuur aan de voet van een hoogspanningsmast werd opgeruimd, de coax feeders werden doorgeknipt op 2m hoogte en de antennes bleven hangen. Nu was dit vooral aan de orde uit de tijd van 2G & 3G only sites (Dutchtone, Telfort, Ben)....maar je komt ze na jaaaaaren nog steeds tegen.

@Raider095 ik snap helemaal dat het niet handig is dat wanneer je site een outage heeft en je de mast niet in kan dit echt vervelend is, maja elektriciteit uitzetten gaat gewoon niet altijd (sterker nog; soms jaren niet.....)

edit: typo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raider095
neeecht schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:53:
Nee zeg maar wel wat! Als jij gelijk hebt is KPN dus levens en LEVENSGEVAARLIJK bezig!
De grootst mogelijk antennes ophangen terwijl er ook kleinere zijn!
De RRUs kunnen ook een stuk lager en apart op de mast vast!
KPN zet dus onze toekomst kwa stroom op het spel! Want dat zeg jij!

Je gaat toch geen installatie ophangen die er morgen uit kan waaien of nog erger de HELE mast mee trekt!
Of hebben ze de metaalmoeheid precies op het aantal dagen berekend?
Je trekt het weer helemaal uit zijn verband, prima zo. Lekker blijven roepen zonder dat je weet waar je het over hebt. Ik wil best tekst en uitleg geven maar ben nogal allergisch voor mensen die van alles roepen alsof ze het zelf uitgevonden hebben. We merken wel wat er met de hoogspanningsmasten gebeurt, ok?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Raider095 schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:11:
[...]

Je trekt het weer helemaal uit zijn verband, prima zo. Lekker blijven roepen zonder dat je weet waar je het over hebt. Ik wil best tekst en uitleg geven maar ben nogal allergisch voor mensen die van alles roepen alsof ze het zelf uitgevonden hebben. We merken wel wat er met de hoogspanningsmasten gebeurt, ok?
Nogmaals ik geloof je!
Maar dan moeten we dat gaan melden!

Ik vind de techniek geweldig, maar de bedrijven kunnen van mij allemaal aan het....
Dus ik meen het! Als dit zo gevaarlijk is, moeten we dit gaan aantonen!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21-09 09:04

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Raider095 schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:11:
[...]

Even reactie in het algemeen over hoogspanningsmasten en telecominstallaties. Het maakt niet uit hoe groot de antennes zijn die er in hangen. De eigenaar van de mast (vaak Tennet maar soms ook in bezit van een van de electriciteitsproducenten in geval van trajecten met minder hoge voltages) maken bij elke aanvraag een berekening van alle lasten die de antennes, RRU's en bekabeling kunnen veroorzaken. Kan de mast het aan dan is het geen probleem, kan de mast het volgens de berekening niet aan dan wordt er een voorstel van verstevigingen gedaan. Die moeten dan op kosten van de operator aangebracht worden. Dat kan van enkele extra dwarsverbindingen tot een verzwaarde fundatie zijn.

De contracten zijn veelal voor meerdere jaren met natuurlijk wel enkele clausules voor beiden partijen om er onderuit te komen. Operators kiezen vaan toch voor hoogspanningsmasten omdat het de enige hoge constructies in een gebied zijn waar je veelal zonder een lang vergunningstraject in kunt. De kosten zullen dan zullen lager zijn dan zelf een vakwerkmast optrekken. Het gaat uiteindelijk allemaal om de centjes.

Het is inderdaad een issue dat je bij problemen niet snel bij de apparatuur kan komen maar ook dat is een overweging die de operator moet maken. Met een beetje geluk heb je zelden een storing aan een installatie.

Redacteur 4Gmasten.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21-09 14:02
KPN gaat ook Prepaid via 4G laten bellen: https://www.kpn.com/service/mobiel/bel-met-4g.htm

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • +2Henk 'm!
Uhm:
Heb je nog geen 4G geschikt toestel, dan krijg je later deze maand of begin mei de mogelijkheid om te 4G bellen. Je hebt wel een geschikt toestel en simkaart nodig.
O-)

• jk-5
Nou, haal die 3310 maar uit de kast dan ;)

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

• PrinsEen
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 02-07 09:43
Gisteren van Utrecht naar Vaassen gereden. Via Vierhouten is dan een mooie en ook korte route. Een paar kilometer voor en na Gortel is er nauwelijks KPN dekking. Maar nu is er een grote verandering. De antenne aan de Eperweg gemeente Nunspeet (net zichtbaar bovenin de kaart en daar nu nog zichtbaar als Ericsson)) is van de week vervangen voor Huawei en dat geeft een enorme verbetering in dekking. Het signaal in het bos komt nu niet onder de -118 dBm.
Omdat de antenne in Vierhouten city nog niet is vervangen is daar bij de overgang nog een stukje 3G. Vanaf de T-Mobile mast in het bos is er nu echt een stevig KPN signaal en na Gortel wordt dat overgenomen door de KPN mast bij Camping de Bosrand in Vaassen die al een half jaar Huawei is. Er zijn in die regio dus maar twee Huawei masten maar die domineren nu dus enorm. Had niet gedacht dat Huawei zoveel verbetering zou geven.
https://antennekaart.nl/k...&providers=kpn&diff=false
En kaartje met de genoemde T-mobile mast.
https://antennekaart.nl/k...s=kpn,t-mobile&diff=false

Acties:
  • +3Henk 'm!
@jk-5
http://x264.nl/dump/2600mhz-2021-04-13-b38-kpn-off.jpg

Hmm B38 off air in de nacht bij KPN?
Zie de band af en toe wel omhoog gaan in signaal met een andere mast die dat data maakt?
Stroom besparing of gaat er eindelijk wat echt mee gebeuren? :)

Update:
Rond 00:00 signaal lokaal uit.

[Voor 7% gewijzigd door neeecht op 14-04-2021 00:08]

• krakendmodem
onder het mom van durf te vragen: Kan ik bij een KPN winkel een Telfort prepaid simkaart direct omwisselen? Voorheen kon dit alleen telefonisch, nu zegt de computer van KPN aan de telefoon dat dit online kan, maar er komt na de handelingen online maar geen SMS binnen dat wij de vervangende simkaart kunnen bestellen.

Er zal waarschijnlijk een afspraak bij de winkel gemaakt moeten worden.. Even kijken of dat dan kan.

Anders even graven om te kijken of ik op een oude Nokia misschien de SMS'jes kan ontvangen.

• PrinsEen
krakendmodem schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:17:
onder het mom van durf te vragen: Kan ik bij een KPN winkel een Telfort prepaid simkaart direct omwisselen? Voorheen kon dit alleen telefonisch, nu zegt de computer van KPN aan de telefoon dat dit online kan, maar er komt na de handelingen online maar geen SMS binnen dat wij de vervangende simkaart kunnen bestellen.

Er zal waarschijnlijk een afspraak bij de winkel gemaakt moeten worden.. Even kijken of dat dan kan.

Anders even graven om te kijken of ik op een oude Nokia misschien de SMS'jes kan ontvangen.
Onlangs is tot twee keer toe de KPN data sim uit mijn auto gestolen (met de apparatuur eromheen...).
Afspraak bij de KPN winkel en je krijgt meteen een werkende SIM mee.

• krakendmodem
PrinsEen schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:59:
[...]

Onlangs is tot twee keer toe de KPN data sim uit mijn auto gestolen (met de apparatuur eromheen...).
Afspraak bij de KPN winkel en je krijgt meteen een werkende SIM mee.
Heb het met een oude nokia kunnen oplossen. Daar kreeg ik de smsjes wel. Dus vraag het wel via internet aan.

Waarschijnlijk zijn de sms instellingen in die telefoon aangepast, die zat vol met chinese malware (oud Android toestel met android 5)

• PrinsEen
Vanmiddag 15:30 Biltstraat Utrecht thv de Jumbo supermarkt. Hogere waarde nog niet eerder gezien. Weliswaar was het geen kantoortijd maar zo overdag toch een verrassend resultaat.
Met S21.
@PrinsEen S20? S21? Zo ja, klopt prima, beetje de standaard speed op een nieuwe site. :)

• PrinsEen
neeecht schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:46:
@PrinsEen S20? S21? Zo ja, klopt prima, beetje de standaard speed op een nieuwe site. :)
Toen jij reageerde had ik nog niet vermeld dat het om een S21 Plus gaat.
KPN zet nu al voor 23:00 B38 in de power save stand. Mogelijk 24/7 i.c.m. de vraag.

Het leek er even op dat ik met mijn S21 de Massive Mimo site aan/uit kon zetten door met de sector te connecten. Maar toen ik aan het klooien was, was waarschijnlijk precies iemand met een B38 telefoon ook verbonden.

Zeeeer nieuwsgierig welke telefoon op B38 connect bij KPN.

• Sorcerer8472
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20-09 19:53
@neeecht, er zijn bepaalde oude Aziatische modellen die alleen B38 ondersteunen van de NL banden geloof ik. Van toen 4G er pas net was. Het zou ook nog om oude Amerikaanse modellen kunnen gaan, hoewel die vaak band 7 ondersteunen dacht ik (wordt o.a. in Canada gebruikt).

Echter, als de band off-air is dan kan er ook geen enkel device mee connecten omdat het device anders niet weet dat de band er is. Het lijkt mij ook niet dat men voor een enkel obscuur apparaat die sector online laat. Ik heb de band alleen gebruikt zien worden op een Ericsson-mast die vrij ver overbelast was in het centrum van Utrecht ooit, dat zal dan wel de use-case zijn voor nu?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23:54
OP update:
  • KPN Hussel info toegevoegd
http://x264.nl/dump/2600mhz-2021-04-21-b38-b7-kpn-off.jpg

Na B38 nu ook B7 ook off air, in de nacht.
Eerste keer weer zo vroeg op, dus viel waarschijnlijk nu pas op.

B3 B32 B1 staan nog wel aan. En de Low bands zullen altijd aanblijven gaan we vanuit denk.

• Sorcerer8472
Makes sense. Netjes dat men dit zo doet!
Zou me niets verbazen als ze B1 ook nog uitschakelen in de nacht straks, iets wat makkelijker kan als 3G er op die band niet meer is wellicht.

Overigens zie ik dat devices op 3G heel snel naar de 900 MHz worden gepusht nu. Wellicht kijkt men nu in hoeverre de 2100 MHz nog nodig is voor capaciteit daar. Zou me niets verbazen als dat binnen afzienbare tijd uit gaat, zeker nu ook prepaid op 4G kan. Band 1 LTE kan dan naar 20 MHz.

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:23:
Zou me niets verbazen als ze B1 ook nog uitschakelen in de nacht straks, iets wat makkelijker kan als 3G er op die band niet meer is wellicht.

Overigens zie ik dat devices op 3G heel snel naar de 900 MHz worden gepusht nu. Wellicht kijkt men nu in hoeverre de 2100 MHz nog nodig is voor capaciteit daar. Zou me niets verbazen als dat binnen afzienbare tijd uit gaat, zeker nu ook prepaid op 4G kan. Band 1 LTE kan dan naar 20 MHz.
Klinkt logisch, ze zijn nu de enige met meer dan 1 3G carrier.

Ik ben dan wel benieuwd wat ze gaan doen als 3G uit staat. Ze vullen nu maar de helft van het 900MHz spectrum met 2G carriers, dat kunnen ze uitbreiden omdat het daar waarschijnlijk drukker wordt als 3G uit is. Een 5MHz 4G b8 carrier erbij lijkt me vrij nutteloos

• Gijsj16
krakendmodem schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:46:
Ben benieuwd wat een speedtest midden in het weiland gaat opleveren :P
Volgens mij ondersteund deze mast allen 4G800, 4G1800 en 4G2100. Dit heb ik gistermiddag getest met de Xperia 1

Sorcerer8472 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:23:

B38 staat zelfs nu uit, lokaal.
Balkon deur open = mobiele signalen komen perfect binnen.

Nog een keer uitzoeken of B38 alleen op de Massive Mimo uit staat, of ook op andere sites.
Zolang er geen 5G op komt, zal het wel blijven zo vermoed ik. Ik ken echt geen telefoon die B38 doet met KPN + andere hoge banden.

Ahh update na 10 minuten monitoren:
B38 Massive Mimo sprong net weer on air. Alleen of 'verzoek' dus.
We blijven het in de gaten houden.

Alleen B20+B38 heb ik gezien, waarom die combo? Geen idee.

[Voor 6% gewijzigd door neeecht op 21-04-2021 17:54]

• Sorcerer8472
jk-5 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:28:
[...]

Klinkt logisch, ze zijn nu de enige met meer dan 1 3G carrier.

Ik ben dan wel benieuwd wat ze gaan doen als 3G uit staat. Ze vullen nu maar de helft van het 900MHz spectrum met 2G carriers, dat kunnen ze uitbreiden omdat het daar waarschijnlijk drukker wordt als 3G uit is. Een 5MHz 4G b8 carrier erbij lijkt me vrij nutteloos
Een 5 MHz 4G-carrier geeft nog eens 50% laag spectrum erbij, dus helemaal nutteloos is het ook niet voor indoor snelheden. Bij extreme drukte kan het ook het grensje zijn tussen wel of niet signaal hebben.

Ik ben in ieder geval benieuwd wanneer het hoge 3G uit gaat. Daarna is het toch nog een jaar wachten, en in een jaar tijd kan er veel gebeuren ;)

Nog een mogelijkheid is dat 2G zo afneemt dat ze 10 MHz LTE kunnen opzetten met 2G in de guard bands. Evt. kan volgens mij ook nog een deel van de subcarriers van LTE uit voor net wat meer capaciteit zodat je bijv. 8 MHz LTE + 2 MHz GSM kunt doen.

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:38:
[...]

Een 5 MHz 4G-carrier geeft nog eens 50% laag spectrum erbij, dus helemaal nutteloos is het ook niet voor indoor snelheden. Bij extreme drukte kan het ook het grensje zijn tussen wel of niet signaal hebben.

Ik ben in ieder geval benieuwd wanneer het hoge 3G uit gaat. Daarna is het toch nog een jaar wachten, en in een jaar tijd kan er veel gebeuren ;)

Nog een mogelijkheid is dat 2G zo afneemt dat ze 10 MHz LTE kunnen opzetten met 2G in de guard bands. Evt. kan volgens mij ook nog een deel van de subcarriers van LTE uit voor net wat meer capaciteit zodat je bijv. 8 MHz LTE + 2 MHz GSM kunt doen.
Ja dat laatste kan inderdaad wel. Huawei heeft daar ook wel wat dynamische technieken voor. De telefoon ziet effectief gewoon een 10MHz carrier, maar het netwerk gebruikt bepaalde subcarriers niet. Leuke techniek

• jk-5
neeecht schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:53:
[...]

Alleen B20+B38 heb ik gezien, waarom die combo? Geen idee.
Deze combo doet KPN al sinds de prehistorie, toen de sites in noordwest en zuidwest nederland de enige waren met 2600TDD met 20+38. Ik heb nog nooit een telefoon gezien die een 'gunstigere' combinatie ondersteunt

• Sorcerer8472
jk-5 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:20:
[...]

Ja dat laatste kan inderdaad wel. Huawei heeft daar ook wel wat dynamische technieken voor. De telefoon ziet effectief gewoon een 10MHz carrier, maar het netwerk gebruikt bepaalde subcarriers niet. Leuke techniek
Weet jij of dat zo dynamisch is dat LTE continu afgeschaald kan blijven worden als GSM ineens heel druk zou worden? (dwz veel calls tegelijkertijd bijvoorbeeld?)

Ik ben in ieder geval benieuwd of we dan nou binnenkort gaan zien dat 3G op 2100 MHz wordt uitgeschakeld bij KPN. Zal zo nu en dan even blijven kijken :)

@jk-5 @Sorcerer8472

Als het werkt:
YouTube: Amsterdam Bitstream Live Stream

Live B38/B7 en het aan/uit gaan van een Massive Mimo paneel hier in de buurt. :)

Update: Stream uitgezet.

[Voor 6% gewijzigd door neeecht op 22-04-2021 16:37]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• jk-5
KPN heeft net een update geplaatst

Grofweg 100 aangepaste locaties. Bijna de helft zijn nieuwe locaties of omgebouwde 3G-only sites. De grootste aanpassingen zitten rond de A28 bij Harderwijk en Nunspeet. Ook zijn ze deze week een deel van Flevoland aan het ombouwen, regio Lelystad, Dronten en Kampen. Nog niet alles daarvan is meegenomen in deze update.

https://antennekaart.nl/k...84-4102-8e2e-e166004ee6d7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Koning-Admiraal
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 02-08 13:51

Koning-Admiraal

De commandant!

Vandaag overgestapt naar KPN mobiel met een unlimited abonnement. Echter zou als het goed is het abonnement 5G moeten zijn. Terwijl mijn smartphone (Samsung Galaxy Fold 2) maar 4G+ aangeeft. Klopt dat? Ook ben ik nog niet te spreken over de snelheden die ik binnenshuis haal. Dit is om en nabij de 25 Mbit download en 10Mbit upload. Met T-Mobile was dit veel sneller.

Set your goals high, and don't stop till you get there.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jk-5
Koning-Admiraal schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:52:
Vandaag overgestapt naar KPN mobiel met een unlimited abonnement. Echter zou als het goed is het abonnement 5G moeten zijn. Terwijl mijn smartphone (Samsung Galaxy Fold 2) maar 4G+ aangeeft. Klopt dat? Ook ben ik nog niet te spreken over de snelheden die ik binnenshuis haal. Dit is om en nabij de 25 Mbit download en 10Mbit upload. Met T-Mobile was dit veel sneller.
Waar zit je ongeveer? Het klinkt alsof de lokale zendmast nog niet is omgebouwd naar Huawei apparatuur. Dat verklaart de lagere snelheid, en ook het gebrek aan 5G.

Kijk eens op https://antennekaart.nl/kaart/4g. Als er een blauwe E onder staat is het Ericsson en ondersteunt het geen 5G. Een rode H is Huawei en ondersteunt wel 5G.

• Koning-Admiraal

Koning-Admiraal

De commandant!

jk-5 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:53:
[...]

Waar zit je ongeveer? Het klinkt alsof de lokale zendmast nog niet is omgebouwd naar Huawei apparatuur. Dat verklaart de lagere snelheid, en ook het gebrek aan 5G.

Kijk eens op https://antennekaart.nl/kaart/4g. Als er een blauwe E onder staat is het Ericsson en ondersteunt het geen 5G. Een rode H is Huawei en ondersteunt wel 5G.
Staat een rode H bij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• juliank
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 22:14
Kpn gaat hier toch beginnen met de dekking te verbeteren, nieuwe mast komt hier

• Hmmbob
Kan hier de kern nog inzitten? Ben benieuwd of je morgen (of na een reboot) betere resultaten zou hebben.

En of je buiten betere resultaten hebt.

Hmmbob schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:18:
[...]

Kan hier de kern nog inzitten? Ben benieuwd of je morgen (of na een reboot) betere resultaten zou hebben.

En of je buiten betere resultaten hebt.
KPN heeft volgens mij geen 4G/5G optie al zou je het willen.
Mijn oer oude sim deed direct 5G in de S21. Terwijl ik nog een 3G abo heb. :)

Als 5G niet werkt, zal het vrees ik toch echt de mast in de buurt zijn.
jk-5 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:53:
[...]

@Koning-Admiraal
Kijk eens op https://antennekaart.nl/kaart/5g en check dan of op de site in jouw buurt je het band 28 icoontje ziet staan? Dit zijn ook H, Huawei, sites, alleen op de 5G map niet aangegeven. :)

@jk-5 het klopt toch dat bij Huawei niet altijd 5G (direct) aan staat?

• jk-5
neeecht schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:29:
[...]

[...]

@Koning-Admiraal
Kijk eens op https://antennekaart.nl/kaart/5g en check dan of op de site in jouw buurt je het band 28 icoontje ziet staan? Dit zijn ook H, Huawei, sites, alleen op de 5G map niet aangegeven. :)

Jup, alle 4G banden gaan wel meteen aan maar 5G laat nog wel eens op zich wachten. Dat zou het best kunnen zijn

• Koning-Admiraal

Koning-Admiraal

De commandant!

neeecht schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:29:
[...]

[...]

@Koning-Admiraal

Zojuist gecheckt. Staat 28 bij. Wel vreemd. Niet essentieel maar merk nog niks van die snelheden.

@Koning-Admiraal even bellen naar *#0011# en een volledige (pijltje naar benden, in screenshot menu) screenshot maken, van alle banden, tijdens een actieve data sessie.

Dan kunnen we zien met welke banden je wel bent verbonden.
Daarna zou je andere Fold 2 gebruikers kunnen vragen of ze wel 5G hebben.
Zo ja, KPN even bellen hoe en wat. Als we er niet uitkomen.

Maar volgens mij heeft @henklbr ook wel eens getest met de Fold (ook 2?).
In het Service Menu; stack 1 = sim 1.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• juliank
KPN zou overnamebod van 18 miljard euro hebben afgewezen
https://www.nu.nl/economi...uro-hebben-afgewezen.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hmmbob
Vandaag een Samsung A52 5G gekocht - ben benieuwd hoe de dekking is hier op het Brabantse platteland.

Nog iets waar ik specifiek op moet letten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• toro
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20-09 20:25
KPN snelheid is ook niet meer wat het geweest was.

Ik kom van Tele2 naar KPN met 3 verschillenden phones (iphone 7, pixel 3a, galaxy s20 fe 5g) daar mee haal ik de helft minder snelheid op nog 100 meter van een KPN mast die alles heeft.

Met de t-mobile mast die helemaal aan de andere kant van de wijk staat haal ik veel meer snelheid.

Speedtests die om te huilen zijn. Niet meer dan 172Mbps down en 65Mbps up op zowel 5G als 4G.

Krijg ik te horen van de klantenservice "ja meneer dat zijn hele normale snelheden. "

^ dan moet je niet liegen KPN en je dekkingskaart aanpassen.

Wij wonen in een stad en niet in een vage buitengebied met amper dekking. In ons deel van Eindhoven naast de mast is op 4G++: 500 Mbit/s mogelijk en op 5G: 500 Mbit/s. Dat is wat de dekkingskaart mij de klant verteld op:

https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart.htm

Dit is klanten misleiden, zeggen dat er snelheden te behalen zijn op je dekkingskaart die helemaal niet te halen zijn zowel in de ochtend, middag, avond en nacht.

Ik snap best wel dat het een best effort iets is dat men hun best doet zodat de klanten hun snelheden kunnen behalen, maar als de daadwerkelijke snelheid nog minder is dan de helft van wat je probeert te verkopen aan de buiten wereld via je website dan ben je de boel goed aan het misleiden.

Nieuwe simkaarten ontvangen identieke resultaten.

Op het t-mobile netwerk met de pixel 3a en de galaxy haalde ik ruim dubbele snelheden ten opzichte van wat ik nu heb via het kpn netwerk.

Ik ga nog wat testjes doen bij andere masten hier in de stad want dit is echt om te huilen traag.

Het rare is dat ik een paar jaar eerdere hier op hetzelfde adres met een kpn abonnement veel snellere snelheden haalde dan nu en dat was alleen maar 4G+.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• krakendmodem
65Mbit upload is wat ik ook meestal haal op een KPN mast, in het hele land, op 4G. Op 5G zit ik tegen de 100Mb/s aan, indien dichtbij. Dat lijkt mij niet helemaal verkeerd, KPN heeft de configuratie van de uploadband net wat anders ingericht.

Ik heb soms ook het idee dat ik dichterbij de mast lagere snelheden haal, maar juist op een paar 100 meter afstand weer betere snelheden heb. Ik heb op een kleine 700 meter van de mast op 5G ruim 450Mb/100Mbit gehaald. Da's niet slecht lijkt mij. Al wonen wij wel in een dorp op het platteland ;)

Ik zit nu in de stad Groningen, waar maar een paar masten met 5G staan; op een oude Ericsson mast haal ik nu 300/50. Dus ik herken je verhaal wel dat het soms op andere 4G+ netwerken wel sneller is dan wat je nu krijgt.

Over het algemeen ben ik wel tevreden met de snelheden die ik bij KPN haal, ook al staan hier in het Noorden nog veel 2CA sites en nog geen nieuwe Huawei setups. Op een nieuwe Huawei setup tik ik zonder pijn de 300Mb/s ook aan.

De collega's met Tele2 worden precies op 225/230Mb/s down en 20Mbps upload beperkt, op zowel 4G als 5G. De "echte" T-mobile klant blaast er ver overheen en gaat meestal ook richting de 350Mb/s. Daar zit dus ook verschil in blijkbaar.

[Voor 10% gewijzigd door krakendmodem op 17-05-2021 16:12]

• julius007
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 14:16
toro schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:49:
KPN snelheid is ook niet meer wat het geweest was.

Ik kom van Tele2 naar KPN met 3 verschillenden phones (iphone 7, pixel 3a, galaxy s20 fe 5g) daar mee haal ik de helft minder snelheid op nog 100 meter van een KPN mast die alles heeft.

Met de t-mobile mast die helemaal aan de andere kant van de wijk staat haal ik veel meer snelheid.

Speedtests die om te huilen zijn. Niet meer dan 172Mbps down en 65Mbps up op zowel 5G als 4G.

Krijg ik te horen van de klantenservice "ja meneer dat zijn hele normale snelheden. "

^ dan moet je niet liegen KPN en je dekkingskaart aanpassen.

Wij wonen in een stad en niet in een vage buitengebied met amper dekking. In ons deel van Eindhoven naast de mast is op 4G++: 500 Mbit/s mogelijk en op 5G: 500 Mbit/s. Dat is wat de dekkingskaart mij de klant verteld op:

https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart.htm

Dit is klanten misleiden, zeggen dat er snelheden te behalen zijn op je dekkingskaart die helemaal niet te halen zijn zowel in de ochtend, middag, avond en nacht.

Ik snap best wel dat het een best effort iets is dat men hun best doet zodat de klanten hun snelheden kunnen behalen, maar als de daadwerkelijke snelheid nog minder is dan de helft van wat je probeert te verkopen aan de buiten wereld via je website dan ben je de boel goed aan het misleiden.

Nieuwe simkaarten ontvangen identieke resultaten.

Op het t-mobile netwerk met de pixel 3a en de galaxy haalde ik ruim dubbele snelheden ten opzichte van wat ik nu heb via het kpn netwerk.

Ik ga nog wat testjes doen bij andere masten hier in de stad want dit is echt om te huilen traag.

Het rare is dat ik een paar jaar eerdere hier op hetzelfde adres met een kpn abonnement veel snellere snelheden haalde dan nu en dat was alleen maar 4G+.
Heb je de disclaimer gelezen? Bij de kaart staan twee type snelheden; de maximum snelheid en gemiddelde snelheid. De maximum snelheid is de snelheid die ons netwerk kan halen als alle omstandigheden ideaal zijn. Verschillende factoren zorgen ervoor dat de daadwerkelijke snelheid lager ligt. De snelheid die je in de praktijk ervaart kan lager liggen. Dit noemen we dan de gemiddelde snelheid.

• toro
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20-09 20:25
julius007 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:47:
[...]

Heb je de disclaimer gelezen? Bij de kaart staan twee type snelheden; de maximum snelheid en gemiddelde snelheid. De maximum snelheid is de snelheid die ons netwerk kan halen als alle omstandigheden ideaal zijn. Verschillende factoren zorgen ervoor dat de daadwerkelijke snelheid lager ligt. De snelheid die je in de praktijk ervaart kan lager liggen. Dit noemen we dan de gemiddelde snelheid.
De disclaimer interesseert mij niets.

Dit zijn kleine (verstopte) letters die heel subtiel helemaal onderaan de pagina staan verstopt onder een uitklap menu.

Als je zegt dat je iets kan leveren en in de praktijk kan ik het nergens halen op de plekken die genoemd zijn op hun eigen dekkingskaart dan ben je aan het liegen en aan het misleiden.

Voor hetzelfde geld bij t-mobile haal ik overal in de stad wel makkelijk dubbele snelheden maar ik wil KPN hebben en niet t-mobile.

Ik woon praktische naast een mast die alles heeft en die voorheen wel hogere snelheden gaf.

Er is wat veranderd qua snelheid bij KPN die ligt lager dan dat ik voorheen kon halen :/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sorcerer8472
Waar heb jij meer dan 172 Mbps down en 65 Mbps up voor nodig dan? :?
Of is dat een gevalletje "eigenlijk nooit nodig maar ik heb er recht op dus ik moet het hebben"? Ik ben altijd nieuwsgierig naar de use-cases die zulke snelheden nodig hebben.

Er kunnen allerlei redenen zijn voor waarom het wat langzamer is; meestal is dat tijdelijk ivm werkzaamheden. In andere delen van Eindhoven zou je wel tegen de 500 Mbps down moeten kunnen halen. Als dat nergens (meer) lukt dan ligt het ws aan je telefoon of simkaart.

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:52
Ik neem aan voor een 4G/5G router met een huishouden eraan? Een enkele telefoon heeft idd niet veel meer dan 5 Mbit ofzo nodig voor Youtube/etc.

specs

Acties:
  • +6Henk 'm!

• jk-5
KPN heeft weer een update geplaatst. In de laatste maand ongeveer 100 sites omgebouwd. Voornamelijk in de omgeving Lelystad, en langs de weg vanaf Lelystad naar Dronten en Kampen.

Bijzonder is wel dat in de omgeving van Drenthe 1400MHz weer is uitgeschakeld. Het stond hier op de omgebouwde masten sowieso al uit, maar op de nieuw geplaatste masten was het geactiveerd. Daarop staat het nu weer uit. Mogelijk hebben ze de capaciteit daar nog niet nodig. Maar goed, de zenders hangen er, dan is het in mijn ogen zonde om het niet te gebruiken.

In de omgeving van Amsterdam en Rotterdam hebben ze ook in bepaalde gebieden 3G2100 helemaal uitgezet. Dan blijft dus alleen 3G900 over. Ik denk dat ze hier aan het kijken zijn wat dat met de netwerkbelasting doet, om mogelijk 20MHz op 2100MHz te kunnen inzetten. Interessant!

https://antennekaart.nl/k...02-40b3-a6e9-b3edf3023916

[Voor 17% gewijzigd door jk-5 op 26-05-2021 10:04]

• S_Chief
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
Ik merk de laatste tijd dat veel meer mensen klagen dat ik slecht te verstaan ben. Dat terwijl ik gebruikmaak van VoWifi (200 Mbit glasvezel (ook KPN) en uitstekend signaal). Toestel is een S10+. Ik zou dus uitstekend verstaanbaar moeten zijn. Iemand tips waar ik dit in moet zoeken?

You save everyone, but who saves you?

• AMD and INTEL
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 21-09 14:57
Weet iemand hier de maximale snelheden van de iPhone 12 op KPN 5g? Ben benieuwd! Ook welke snelheden ermee gebruikelijk gehaald worden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 16:21
AMD and INTEL schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:20:
Weet iemand hier de maximale snelheden van de iPhone 12 op KPN 5g? Ben benieuwd! Ook welke snelheden ermee gebruikelijk gehaald worden?
Hoogste wat ik voorbij heb zien komen is tussen de 500-580Mbps

• dutchnltweaker
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23:54
S_Chief schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:36:
Ik merk de laatste tijd dat veel meer mensen klagen dat ik slecht te verstaan ben. Dat terwijl ik gebruikmaak van VoWifi (200 Mbit glasvezel (ook KPN) en uitstekend signaal). Toestel is een S10+. Ik zou dus uitstekend verstaanbaar moeten zijn. Iemand tips waar ik dit in moet zoeken?
  • Heb je al eens zonder vowifi getest? dus op 2g/3g of 4G VoLTE, heb je dan deze issues ook? Zo niet moet je zoeken bij het vowifi gebeuren.
  • Heb je toevallig de mogelijkheid gehad om met een ander toestel te testen? heb je dat probleem niet met een ander toestel dan kan je al heel snel andere dingen uitsluiten en moet je kijken waar het bij je toestel aan ligt.
Zo niet dan zou ik in eerste instantie die voorval melden bij KPN zelf, op hun forum wordt dit vaak snel opgepakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:44
T-mobile op een iPhone 12 mini. (Heb geen kpn Sim) maar dat zal niet veel uitmaken.

[Voor 4% gewijzigd door Roy Tollenaar op 26-05-2021 13:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Snelste wat ik zelf heb gemeten:
S_Chief schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:36:
Ik heb zelf VoWifi uitgezet, omdat ik het idee had dat het niet helemaal perfect werkte. Ondanks een uitstekende Wifi verbinding.

[Voor 35% gewijzigd door Dj-sannieboy op 26-05-2021 16:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• krakendmodem

Iphone 12

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sorcerer8472
Zelf heb ik ook wel wat issues ondervonden met VoWifi van KPN. Voorheen ook met Vodafone. Op zowel Ziggo-kabel als KPN glasvezel. Maar vlak na de jaarwisseling was het het enige wat werkte :+

KPN heeft in Utrecht trouwens een nieuwe antenne op de Sint Jacobsstraat geplaatst, met een sector die recht naar Hoog Catharijne wijst (incl. massive MIMO). Ook op Hoog Catharijne staan twee sectorantennes die het Vredenburg-plein bedekken (geen massive MIMO), zeer dichtbij die bij de Sint Jacobsstraat. Die staan al op het AR (3511LK), de derde sector staat blijkbaar aan de andere kant want die zag ik niet.

Staat allemaal wel heel dicht bij elkaar. Is het dataverbruik zo hard aan het toenemen dat dat nodig is? :o

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:30:
KPN heeft in Utrecht trouwens een nieuwe antenne op de Sint Jacobsstraat geplaatst, met een sector die recht naar Hoog Catharijne wijst (incl. massive MIMO). Ook op Hoog Catharijne staan twee sectorantennes die het Vredenburg-plein bedekken (geen massive MIMO), zeer dichtbij die bij de Sint Jacobsstraat. Die staan al op het AR (3511LK), de derde sector staat blijkbaar aan de andere kant want die zag ik niet.

Staat allemaal wel heel dicht bij elkaar. Is het dataverbruik zo hard aan het toenemen dat dat nodig is? :o
Ik vermoed dat dat een foutje is. Deze (nieuwe site) is namelijk ook verdwenen woensdag: https://antennekaart.nl/k...5-62e07ce6b7bf&diff=false

Zou verschoven kunnen zijn, maar de hoeken en hoogte van die nieuwe site is wel anders. Dan is het wel echt een druk gebied. In Hoog Catharijne hebben sommige providers een klein stukje DAS, maar niks wat het hele winkelcentrum dekt, en dus ook niet gedeeld tussen de providers.

T-Mobile heeft in het noordelijke deel wel een stukje DAS, maar aan het zuid/oostelijke deel hebben ze vanaf een macro een sector flink omlaag gericht door de ramen heen om maar wat dekking te krijgen. KPN doet waarschijnlijk hetzelfde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sorcerer8472
@jk-5 de sites die ik noemde heb ik gezien in Utrecht, ze zijn er dus echt. Die op de Sint Jacobsstraat staat op de kruising van de Lange Koestraat en Sint Jacobsstraat maar staat nog niet in AR. Het is een site met massive MIMO-panelen.

Die op Hoog Catharijne (Rijnkade) zag ik ook in het AR. De verdwijning van 3511MJ is wel vreemd, ik denk dat dat eerder een foutje is op de kaart? Of is die locatie echt weg?

Qua indoor antennesystemen in HC: die zijn allemaal opgedoekt geloof ik, behalve wat oude Vodafone-cellen aan de zuidkant bij de Albert Heijn. Ook is er iets nieuws gekomen bij de Ziggo-winkel bij de ingang van HC aan de stationszijde. KPN en Orange hadden vroeger ook leuke installaties maar zie zijn niet meer :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:08:
@jk-5 de sites die ik noemde heb ik gezien in Utrecht, ze zijn er dus echt. Die op de Sint Jacobsstraat staat op de kruising van de Lange Koestraat en Sint Jacobsstraat maar staat nog niet in AR. Het is een site met massive MIMO-panelen.

Die op Hoog Catharijne (Rijnkade) zag ik ook in het AR. De verdwijning van 3511MJ is wel vreemd, ik denk dat dat eerder een foutje is op de kaart? Of is die locatie echt weg?

Qua indoor antennesystemen in HC: die zijn allemaal opgedoekt geloof ik, behalve wat oude Vodafone-cellen aan de zuidkant bij de Albert Heijn. Ook is er iets nieuws gekomen bij de Ziggo-winkel bij de ingang van HC aan de stationszijde. KPN en Orange hadden vroeger ook leuke installaties maar zie zijn niet meer :)
De T-Mobile DAS doet het daar ook nog bij de AH. Maar het meeste komt nu gewoon van buiten. De VodafoneZiggo winkel heeft echt een overdreven dikke installatie. Ik heb laatst screenshots gezien van 700 tot 800Mbps op 4G daar.

Maar ik denk inderdaad dat het verdwijnen van de nieuwe site langs het spoor een fout is. Die fouten gebeuren regelmatig. Vodafone heeft vanmorgen een poging gedaan om een upload te plaatsen, maar dat is niet gelukt. Heel Vodafone is nu verdwenen uit het antenneregister.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ik heb vast iets gemist, sinds wanneer krijg je 50GB per maand om te delen bij Hussel Onbeperkt? Dat was 25GB. Gaat het limiet voor binnen de EU dan ook verhoogd worden naar 50GB…?

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:39
@WhatsappHack Klopt. Ik ook.

Lekker!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
Ik kan helemaal niks delen, want die kloteomgeving ligt er weer uit.

Vet nummer trouwens, 06-88888xxx :+

[Voor 22% gewijzigd door Hmmbob op 01-06-2021 08:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pven
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:47:
Ik kan helemaal niks delen, want die kloteomgeving ligt er weer uit.
Dit inderdaad, en nog steeds. Ook mooi dat dat op de 1e van de maand niet werkt ... 8)7

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:27
pven schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:55:
[...]

Dit inderdaad, en nog steeds. Ook mooi dat dat op de 1e van de maand niet werkt ... 8)7
lucky ik had vanmorgen heel vroeg gelijk MB's gedeeld met de kids...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pven
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online
Michel242186 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:29:
[...]

lucky ik had vanmorgen heel vroeg gelijk MB's gedeeld met de kids...
Ik had had een paar minuten na middernacht geprobeerd, toen leek het te druk. En nu dus blijkbaar 'in onderhoud'. Opvallend dat mijn vrouw, met haar 0MB-abbo, wel Spotify kan luisteren via 4G.

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

• swv
  • Registratie: oktober 2010
Voor de Unlimited gebruikers: Naast dat je nu 50GB kunt delen met gezinsleden kun je nu ook 8GB per dag gebruiken en daarna uiteraard onbeperkt aanvullen, nu met 2 GB. Hele fijne verbeteringen dus. Echter krijg ik nog iets niet voor elkaar. Ik wil aanvullen per sms. De nieuwe instructie is NL2000 AAN naar 1266. Ik krijg echter terug dat de ingevoerde code onjuist is. Heeft iemand dit al wel succesvol getest?

Edit: gelukt! ik hoef alleen NL2000 te smsen… Vaag.

[Voor 6% gewijzigd door swv op 02-06-2021 07:52]

• traxxion
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 20:39
swv schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 07:49:
Echter krijg ik nog iets niet voor elkaar. Ik wil aanvullen per sms. De nieuwe instructie is NL2000 AAN naar 1266. Ik krijg echter terug dat de ingevoerde code onjuist is. Heeft iemand dit al wel succesvol getest?

Edit: gelukt! ik hoef alleen NL2000 te smsen… Vaag.
Ja echt bizar. NL2000 AAN werkt niet, maar NL1000AAN of NL2000AAN geven ook 2GB. Blijkbaar werkt NL2000 dus ook.

• swv
traxxion schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:10:
[...]

Ja echt bizar. NL2000 AAN werkt niet, maar NL1000AAN of NL2000AAN geven ook 2GB. Blijkbaar werkt NL2000 dus ook.
Goed om te weten dat die combi’s ook werken. Alles behalve wat als officiële instructie wordt gegeven dus.

Ik ben sinds gisteren ook over op Unlimited dus vandaar een stukje onervarenheid. Ik was blij met de aankondigingen van gisteren. Ik heb nu ook een opdracht aangemaakt in iOS zodat met een druk op de knop automatisch een sms verstuurd wordt. Via de app vind ik omslachtig wat dat betreft.

• Hmmbob
Maar wtf doe je dan als je er op 1 dag 8gb doorheen stookt?

Begrijp me goed: lekker zelf weten, maar ben echt benieuwd waar je dat aan opmaakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:27
en nog steeds 25GB in de EU?

want ik hou nog steeds mijn 100GB abo aan omdat ik dan lekker data kan verstoken in de vakantie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 22:12
Hmmbob schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:56:

Begrijp me goed: lekker zelf weten, maar ben echt benieuwd waar je dat aan opmaakt.
Regelmatig meegemaakt dat mijn internet thuis eruit lag.

Op dat moment doe ik mijn KPN simmetje in een 4G router om het huis weer van internet te voorzien en dan gaat er wel flink wat doorheen in een uur. Teams vergaderingen, Onedrive syncs en even tussendoor een serie streamen tijdens de lunch. Dan is het wel irritant dat je met je onbeperkte abonnement bij iedere 5GB een smsje moet sturen voor 1GB extra. Fijn dat het is verruimt, maar ook dat is niet helemaal om over naar huis te schrijven.

Gelukkig is dit niet een dagelijks scenario, maar voor mij is het wel een vervelende gedachte dat ik voor onbeperkt internet betaal, maar wel een soort van geblokkeerd word om ook echt onbeperkt ervan gebruik te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• swv
Hmmbob schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:56:

Ik denk dat het niet vaak voor zal komen. Helemaal in tegenstelling tot het oude 5GB. Ik kon nergens een instructie vinden over wat je moest smsen. Dus gisteren bewust de limiet opgezocht in afwachting van de 80% en 100% sms. Ik heb dingen vanuit het oogpunt van gemak graag op orde voor het geval ik in de situatie kom dat +2GB even nodig is.

Waar ik het voor zal gebruiken? Streamen in hoge kwaliteit. Netflix, Apple Music Hi-Fi (start deze maand), F1 (Ziggo Go) en een echte datavreter is Xbox Game Streaming. Dus buiten de deur mijn lokale Xbox Series X games streamen. In de zomermaanden ben ik vaak buiten de deur dus dan kan het hard gaan. Of ik de 8GB echt zal gaan passeren weet ik niet.
Michel242186 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:57:
en nog steeds 25GB in de EU?

want ik hou nog steeds mijn 100GB abo aan omdat ik dan lekker data kan verstoken in de vakantie.
Helaas inderdaad nog steeds slechts 25GB.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• pilskes
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
Ik heb een heel oud abo van Vodafone, onbeperkt bellen+sms en 2GB data. Op zih een prima abo, maar merk dat ik toch vaak tegen de 2 GB data aanzit tegen het eind van de maand. Graag zou ik wat meer GB willen, 5GB zou prima zijn.

Nu zit ik alleen met 2 dingen:
-het vrouwtje heeft geen data, maar zou toch wel handig zijn.
-ik betaal nu nog geen €10 per maand, dus spotgoedkoop voor een prima netwerk!

Thuis hebben we internet en tv van KPN, vrouw had Telfort (nu dus KPN). Delen zou dus een optie zijn, maar dan moet ik overstappen naar KPN mobiel.
Ik zie dat er een 5GB +5GB "aanbieding" is, en die zou ik dan kunnen delen, prima, maar dan €25 betalen als activatiekosten?!?! Nee, echt niet! Zeker niet na al het gekloot dat ik al heb gehad met KPN.

Is KPN een beetje voor rede vatbaar in dit soort situaties?

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:39
@pilskes Soortgelijke situatie kom ik ook vandaan, met dat goedkope abo van Vodafone. Echter, zowel VF als TM heeft vrijwel geen dekking op mijn nieuwe adres. Ik moest dus wel naar het dure KPN netwerk. Aansluitkosten spelen ze een beetje mee. Houd dat dus gewoon in de gaten. Af en toe, en zeker rond Black Friday hebben ze acties.

Lekker!

• Harry_Nak
  • Registratie: januari 2021
  • Niet online
pilskes schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:50:
Ik heb een heel oud abo van Vodafone, onbeperkt bellen+sms en 2GB data. Op zih een prima abo, maar merk dat ik toch vaak tegen de 2 GB data aanzit tegen het eind van de maand. Graag zou ik wat meer GB willen, 5GB zou prima zijn.

Nu zit ik alleen met 2 dingen:
-het vrouwtje heeft geen data, maar zou toch wel handig zijn.
-ik betaal nu nog geen €10 per maand, dus spotgoedkoop voor een prima netwerk!

Thuis hebben we internet en tv van KPN, vrouw had Telfort (nu dus KPN). Delen zou dus een optie zijn, maar dan moet ik overstappen naar KPN mobiel.
Ik zie dat er een 5GB +5GB "aanbieding" is, en die zou ik dan kunnen delen, prima, maar dan €25 betalen als activatiekosten?!?! Nee, echt niet! Zeker niet na al het gekloot dat ik al heb gehad met KPN.

Is KPN een beetje voor rede vatbaar in dit soort situaties?
Dan kan je toch gewoon via mobiel.nl een kpn abo nemen, daar heb je geen aansluitkosten en ook nog eens €20 retour.

Bij KPN hadden ze mij ook geen aansluitkosten beloofd, alleen hadden ze daar achteraf geen zin in, dan krijg je zo’n welles nietes verhaal. "We zien dat het is afgesproken maar we gaan het niet doen".

[Voor 16% gewijzigd door Harry_Nak op 14-09-2021 14:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:14
@pilskes Waarom niet overstappen naar een HollandsNieuwe, Simpel oid? Dan ben je vaak goedkoper uit dan via een KPN. Via Cashback en vienden acties kun je nog wel wat eenmalige korting krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 21:52
jongetje schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:22:
@pilskes Waarom niet overstappen naar een HollandsNieuwe, Simpel oid? Dan ben je vaak goedkoper uit dan via een KPN. Via Cashback en vienden acties kun je nog wel wat eenmalige korting krijgen.
Of de huidige basicfit actie van BEN?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• swv
Simyo is ook nog een (iets duurdere) optie maar bij veel data wel aantrekkelijk omdat je, omdat het een merk is van KPN, het dan ook kunt combineren met KPN Compleet (maar heet dan Simyo Compleet). Nadeel is dat je geen data kunt delen. Maar dat geldt voor de andere geopperde opties hierboven ook niet.

[Voor 5% gewijzigd door swv op 06-06-2021 09:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
swv schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:55:
Simyo is ook nog een (iets duurdere) optie maar bij veel data wel aantrekkelijk omdat je, omdat het een merk is van KPN, het dan ook kunt combineren met KPN Compleet (maar heet dan Simyo Compleet). Nadeel is dat je geen data kunt delen. Maar dat geldt voor de andere geopperde opties hierboven ook niet.
Nadeel van Simyo vind ik wel de hoge buiten-bundel kosten.. als je een keer niet op let..

[Voor 3% gewijzigd door Olaf van der Spek op 06-06-2021 10:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
Harry_Nak schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:59:
[...]

Dan kan je toch gewoon via mobiel.nl een kpn abo nemen, daar heb je geen aansluitkosten en ook nog eens €20 retour.

Bij KPN hadden ze mij ook geen aansluitkosten beloofd, alleen hadden ze daar achteraf geen zin in, dan krijg je zo’n welles nietes verhaal. "We zien dat het is afgesproken maar we gaan het niet doen".
Wat dat betreft is het gewoon een klote bedrijf.
Tja, dan ben je die extra kosten ook zo kwijt dmv een hoger maandbedrag..
jongetje schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:22:
Het netwerk is misschien wel het zelfde, het bereik is zeker niet hetzelfde. Zeker op de plek waar ik werk is bereik wel een dingetje..

Ik heb een tijd geleden al een "leuk" gesprek gehad met iemand van KPN. Ik wordt niet snel boos, maar toen was het echt wel klaar. Naderhand ben ik nog teruggebeld door KPN om het 1 en andere uit te leggen, gelukkig ging dat op een iets normalere manier.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
pilskes schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:35:
Het netwerk is misschien wel het zelfde, het bereik is zeker niet hetzelfde. Zeker op de plek waar ik werk is bereik wel een dingetje..
Als het bereik niet hetzelfde is, is het netwerk dus toch niet hetzelfde?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Niet online
pilskes schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:35:
[...]

Tja, dan ben je die extra kosten ook zo kwijt dmv een hoger maandbedrag..
Ik bedoel dat ik dat bij KPN zelf had afgesproken, via mobiel.nl zal geen aansluitkosten wel goed gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Harry_Nak schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:59:
[...]
Wat dat betreft is het gewoon een klote bedrijf.
Lijkt me sterk als dit recent was, ze moeten afspraken honoreren. Dan heb je een trainee aan de lijn gehad oid. Dien een klacht in bij de afdeling Klantreacties en ze lossen het zeker weten voor je op als die afspraak werkelijk was gemaakt. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Niet online
WhatsappHack schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:48:
[...]

Lijkt me sterk als dit recent was, ze moeten afspraken honoreren. Dan heb je een trainee aan de lijn gehad oid. Dien een klacht in bij de afdeling Klantreacties en ze lossen het zeker weten voor je op als die afspraak werkelijk was gemaakt. :)
Nou minder dan een jaar geleden, dat is toch vrij recent?

KPN klantenservice ziet die afspraak ook wel staan hoor.
Ze zeiden in het begin dat het waarschijnlijk de volgende maand wel gecompenseerd zou worden.
Ik heb daarna iedere maand gebeld (dat heb ik 5 maanden volgehouden), dan duurde dat steeds
eindeloos omdat er weer iemand met meer rechten naar moest kijken.

Na 5 maanden kreeg ik iemand aan de lijn die zei dat het er inderdaad stond, maar dat ze het niet gingen compenseren. (Ja diegene moest ook eerst weer in overleg, werd ik weer doorverbonden etc)

[Voor 3% gewijzigd door Harry_Nak op 07-06-2021 17:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• juliank

dit zijn toch niet de nieuwe prijzen mag ik hopen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:14
juliank schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:26:
[Afbeelding]

dit zijn toch niet de nieuwe prijzen mag ik hopen?
Dan zit je natuurlijk wel bij een provider met een premium gevoel.

Ik ga heel snel weer weg bij KPN, de concurrentie is goedkoper, zelfs als ik KPN zou houden met combi korting.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• traxxion
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 20:39
Verwacht dat het incorrect is aangezien er prominent op de voorpagina met 25 euro p/m wordt geadverteerd. Zo niet, dan prijst KPN zich volledig uit de markt.

Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee