Acties:
  • 0Henk 'm!
Zou mooi zijn een geen gezeik unlimited data abo.
De echt 24/7 zonder data aanvullers.

Mja dan gaan in de nacht alsnog radio banden uit, ga je weer langzamer. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!
Harry_Nak schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:18:
[...]
Na 5 maanden kreeg ik iemand aan de lijn die zei dat het er inderdaad stond, maar dat ze het niet gingen compenseren. (Ja diegene moest ook eerst weer in overleg, werd ik weer doorverbonden etc)
Klacht indienen bij afdeling klantreacties incl volledige timeline.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Registratie: januari 2021
  • Niet online
WhatsappHack schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:54:
[...]

Klacht indienen bij afdeling klantreacties incl volledige timeline.
Nog niet eerder van die afdeling gehoord, ik kan er weinig over vinden.
Bedoel je dan dit:

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen.htm#/

Acties:
  • 0Henk 'm!
Harry_Nak schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:11:
[...]

Nog niet eerder van die afdeling gehoord, ik kan er weinig over vinden.
Bedoel je dan dit:

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen.htm#/
https://www.kpn.com/servi...ag-indienen/formulier.htm of per post en dan t.a.v. Klantenreacties. Uitleggen dat er een afspraak is gemaakt, KS zegt dat ze dat zien maar niet na gaan komen en dat je dat niet accepteert en wilt dat ze t oplossen en de afspraken nakomen. Vermelden dat je meermaals contact hebt moeten zoeken en er al maanden mee bezig bent. En dan wachten.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Registratie: januari 2021
  • Niet online
WhatsappHack schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:25:
[...]

https://www.kpn.com/servi...ag-indienen/formulier.htm of per post en dan t.a.v. Klantenreacties. Uitleggen dat er een afspraak is gemaakt, KS zegt dat ze dat zien maar niet na gaan komen en dat je dat niet accepteert en wilt dat ze t oplossen en de afspraken nakomen. Vermelden dat je meermaals contact hebt moeten zoeken en er al maanden mee bezig bent. En dan wachten.
Thx, ik ga het wel invullen.

• Sorcerer8472
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20-09 19:53
Ik ben vast niet de eerste die dit opmerkt en het kan vast al langer, maar ik heb nu voor het eerst een HD Voice-verbinding met een (KPN?) vaste lijn gehad. Wat een verschil gelijk :o

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:52:
Ik ben vast niet de eerste die dit opmerkt en het kan vast al langer, maar ik heb nu voor het eerst een HD Voice-verbinding met een (KPN?) vaste lijn gehad. Wat een verschil gelijk :o
Vaste lijn? :o

• Sorcerer8472
Van mobiel naar vast. Ik belde met mobiel.

• Dj-sannieboy
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:38:
[...]

Van mobiel naar vast. Ik belde met mobiel.
Ja dat begreep ik. Was meer verbaasd dat er nog naar een vaste lijn gebeld wordt.

• netblade
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 18:45

netblade

Sunrise

Sorcerer8472 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:52:
Met T-Mobile naar vaste (kpn?) nummers heb je tegenwoordig ook HD. Nu nog tussen KPN en Vodafone met T-Mobile, maar als dat net zo lang gaat duren als hun volte implementatie vermoed ik dat pas rond 6g te zien :+

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

• Raider095
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 21:56
Dj-sannieboy schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:46:
[...]

Ja dat begreep ik. Was meer verbaasd dat er nog naar een vaste lijn gebeld wordt.
Als je de klantenservice van een bedrijf belt, bel je dan ook een mobiel nummer?

• Dj-sannieboy
  • Niet online
Raider095 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:23:
[...]

Als je de klantenservice van een bedrijf belt, bel je dan ook een mobiel nummer?
Goed punt. Ik heb overigens geen verschil in kwaliteit gemerkt.

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23:04
swv schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 07:49:
Voor de Unlimited gebruikers: Naast dat je nu 50GB kunt delen met gezinsleden kun je nu ook 8GB per dag gebruiken en daarna uiteraard onbeperkt aanvullen, nu met 2 GB. Hele fijne verbeteringen dus.
Ik kreeg de mail net ook.
Met de zomervakantie over een maandje:

- Komen gedeelde MBs uit dezelfde pot als de buitenland MBs? Of kan ik én 50GB delen én 25GB zelf in het buitenland verbruiken?

- Kunnen gedeelde MBs ook in het buitenland gebruikt worden?

- Wordt het buitenland verbruik ook opgehoogd naar 50GB per maand?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Julius
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 06-08 10:14
coelho schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:02:
[...]

Ik kreeg de mail net ook.
Met de zomervakantie over een maandje:

- Komen gedeelde MBs uit dezelfde pot als de buitenland MBs? Of kan ik én 50GB delen én 25GB zelf in het buitenland verbruiken?

- Kunnen gedeelde MBs ook in het buitenland gebruikt worden?

- Wordt het buitenland verbruik ook opgehoogd naar 50GB per maand?
50 gb delen naar anderen op het zelfde adres die dat in Nederland en de eu kunnen gebruiken, met unlimited zelf heb je dan 25 gb in de eu. Voor zover ik weet is het nog niet opgehoogd naar 50 gig in de Eu. Tip, neem een mobiel internet simonly voor 5 euro per maand. Hier kan je dan de 50 gb naar toe delen zodat je in totaal 75 gb kunt gebruiken in de eu. Bijvoorbeeld met een dual sim telefoon of je stopt die kaart in een tablet
https://shop.kpn.com/mobiel/mobiel-internet/

• netblade

netblade

Sunrise

Hoe dit dat nou precies bij KPN met B32, mijn toestel wil daar niet mee verbinden terwijl deze dat wel gewoon kan (S20 FE5g) ook niet als ik handmatig deze met Samsung Band Selector forceer op die frequentie (met 1800 / 800 erbij ivm upload carrier). Ik ga over 3 maanden over naar KPN met mijn primaire nummer, maar dit stemt mij niet zo vrolijk, zeker omdat KPN zelf amper tot niet communiceert hierover.

[Voor 3% gewijzigd door netblade op 22-06-2021 12:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21-09 13:53
netblade schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:16:
Ik ga over 3 maanden over naar KPN met mijn primaire nummer, maar dit stemt mij niet zo vrolijk
Serieuze vraag: Hoezo stemt het jou niet vrolijk? Heb je nu zonder band 32 te weinig download snelheid dan? Mij zal het op dit moment een biet wezen of een provider band 32 ondersteunt. Ik heb liever dat de laatste dekkingsgaten worden gedicht, en dat gaat het makkelijkst met band 28, 20 en 8.

• netblade

netblade

Sunrise

SebasFM schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:34:
[...]

Serieuze vraag: Hoezo stemt het jou niet vrolijk? Heb je nu zonder band 32 te weinig download snelheid dan? Mij zal het op dit moment een biet wezen of een provider band 32 ondersteunt. Ik heb liever dat de laatste dekkingsgaten worden gedicht, en dat gaat het makkelijkst met band 28, 20 en 8.
Nouja ik zit nu bij T-Mobile en die heeft op zo ongeveer elke straathoek een site staan, daar KPN het over het algemeen met minder sites moet doen is elke vorm van bandbreedte mooi meegenomen toch? Zeker nu de maatschappij weer kan beginnen vermoed ik dat de hoeveelheid data wel weer toe gaat nemen.

100% landelijke dekking is utopisch denk ik, zo ken ik wat plekken waat T-Mobile wel bereik heeft (midden in de randstad) en KPN en Vodafone niet. 20KM verder is het precies andersom (beide plekken midden in het groene hart van Zuid Holland).

[Voor 5% gewijzigd door netblade op 22-06-2021 12:37]

• Sorcerer8472
netblade schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:16:
Hoe dit dat nou precies bij KPN met B32, mijn toestel wil daar niet mee verbinden terwijl deze dat wel gewoon kan (S20 FE5g) ook niet als ik handmatig deze met Samsung Band Selector forceer op die frequentie (met 1800 / 800 erbij ivm upload carrier). Ik ga over 3 maanden over naar KPN met mijn primaire nummer, maar dit stemt mij niet zo vrolijk, zeker omdat KPN zelf amper tot niet communiceert hierover.
Dat heeft te maken met operator settings die niet zijn geüpdate in veel devices. Alleen de nieuwste Samsungs ondersteunen die band.
SebasFM schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:34:
[...]

In Amersfoort heb ik dit meegemaakt in het centrum: net aan 1 streepje dekking en snelheid extreem laag. Met band selector naar band 3+1 geforceerd en toen ging het allemaal prima. Weer uit en hij valt weer naar band 20. Met band 32 is de drukte toch net wat meer te spreiden, hoeven users minder lang connected te zijn om data binnen te halen (bij 20+32 CA), en krijg je minder snel dingen zoals signaling storms.

Dit was overigens een Huawei-site en het was niet eens een indoor plek. Wat dit betreft mag KPN nog wel even aan de slag met settings. Kan me voorstellen dat je hier ook geen 5G hebt omdat hij standaard geen band 3 pakt, en dan gebruik je dat lage spectrum dus niet waar het ook nodig is. Wat dat betreft is de keuze van Vodafone voor DSS dan beter imo. KPN zou dat op dit soort locaties best wel aan mogen zetten en dus ook de 700 MHz-band voor 4G gebruiken.

PS: het gaat me niet om band 32 en dat ik dat per se wil gebruiken, maar wel om dat het een oplossing kan zijn voor een probleem zoals het bovenstaande. Of dat echt zo is in dit geval weet ik niet, maar het is zeker niet ondenkbaar.

[Voor 5% gewijzigd door Sorcerer8472 op 22-06-2021 15:54]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 21:56
netblade schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:36:
Nouja ik zit nu bij T-Mobile en die heeft op zo ongeveer elke straathoek een site staan, daar KPN het over het algemeen met minder sites moet doen is elke vorm van bandbreedte mooi meegenomen toch? Zeker nu de maatschappij weer kan beginnen vermoed ik dat de hoeveelheid data wel weer toe gaat nemen.

100% landelijke dekking is utopisch denk ik, zo ken ik wat plekken waat T-Mobile wel bereik heeft (midden in de randstad) en KPN en Vodafone niet. 20KM verder is het precies andersom (beide plekken midden in het groene hart van Zuid Holland).
Man man, chargeren is ook een vak hoor. Op elke straathoek, alsof KPN zo ver achterblijft. Kolder. Dekking is heel erg plaatsafhankelijk en dat je zo durft te mopperen terwijl wij, niet alleen wereldwijd gezien, maar ook Europees gezien enorm verwend zijn als Nederlanders. Er is een verschil tussen dekking hebben en dekking eisen. Ga een jaar in een ander land wonen en wees vervolgens blij met wat je hier hebt.

• netblade

netblade

Sunrise

Raider095 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:48:
[...]

Man man, chargeren is ook een vak hoor. Op elke straathoek, alsof KPN zo ver achterblijft. Kolder. Dekking is heel erg plaatsafhankelijk en dat je zo durft te mopperen terwijl wij, niet alleen wereldwijd gezien, maar ook Europees gezien enorm verwend zijn als Nederlanders. Er is een verschil tussen dekking hebben en dekking eisen. Ga een jaar in een ander land wonen en wees vervolgens blij met wat je hier hebt.
Hoho ik denk dat je mijn verhaal ietswat te negatief oppikt.
Ik zeg nergens dat KPN een slechte dekking heeft, ik zeg alleen dat T-Mobile vanuit de GSM1800 tijd over het algemeen wat meer sites heeft staan dan KPN. Qua dekking zal dat elkaar niet zo veel ontlopen alleen qua capaciteit wel, vandaar mijn opmerking over LTE1400. (en in mijn woonplaats hebben ze gewoon meer masten dan KPN staan)
En ja ik heb genoeg ervaring met andere landen qua dekking en in dat opzicht heb je absoluut gelijk, we wonen hier qua mobiel bereik echt fantastisch!
Inmiddels bericht op het KPN forum gehad hierover, ze gaan dit navragen of de S20FE wellicht in de toekomst nog toegang gaat krijgen tot B32. Wordt vervolgd.

offtopic:
Op dit moment zit ik nog bij T-Mobile en ga ik na 20 jaar overstappen naar KPN, mede omdat ik alles bij KPN thuis heb en ik IPv6 mis op m'n mobiel, daar ik thuis wat servertjes heb draaien over ipv6

[Voor 10% gewijzigd door netblade op 22-06-2021 20:25]

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:26

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb de vraag van @pilskes afgeplitst naar: Advies voor meer data. Aankoopadvies is hier een beetje offtopic.

• ikbenjoeri
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 21-09 16:21
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:53:
[...]
In Amersfoort heb ik dit meegemaakt in het centrum: net aan 1 streepje dekking en snelheid extreem laag. Met band selector naar band 3+1 geforceerd en toen ging het allemaal prima. Weer uit en hij valt weer naar band 20. Met band 32 is de drukte toch net wat meer te spreiden, hoeven users minder lang connected te zijn om data binnen te halen (bij 20+32 CA), en krijg je minder snel dingen zoals signaling storms.
KPN heeft het gewoon slecht voor elkaar in Amersfoort centrum, zie afbeelding hieronder (geen enkele mast straalt naar het centrum terwijl T-Mobile dit wel doet.

Source: https://antennekaart.nl/k...15&providers=kpn,t-mobile

Heb zelf dit zelf al meerdere keren gemeld bij KPN maar ze doen er niks mee, met KPN heb je gewoon weinig tot niks kwa bereik en snelheid in Amersfoort centrum.

Met T-Mobile nog nooit problemen ervaren in het het centrum.

Dit probleem speelt niet in alleen Amersfoort maar op veel meer plekken, dit is denk ook een van de reden dat mensen weg gaan bij KPN. dekking is gewoon slecht omdat KPN zijn configuratie niet op orde heeft kwa straalrichting.

Ook sinds KPN 5G aanbied heb ik met mijn Samsung S21+ alleen maar problemen dat ik geen data krijg via 5G en als ik mijn telefoon forceer op 4G werkt alles zonder problemen.

[Voor 12% gewijzigd door ikbenjoeri op 23-06-2021 16:10]

• Sorcerer8472
Ik heb er niet op zo heel veel plekken last van, maar soms is het wel irritant ja. Ik vraag me ook af of ik telefonisch wel bereikbaar ben op sommige van die momenten. Bij een druk UMTS-netwerk was dat immers ook lang niet altijd zo.

Het is jammer dat bij grote drukte de drempelniveaus niet dynamisch lijken te worden aangepast: bijv. mensen langer op band 3 houden voordat ze op band 20 komen als band 20 heel druk is. Band 20 is nog goed genoeg te ontvangen waar ik was, en band 3 nipt ook (RSRP wel <-115dBm).

• J.E. Weinor
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 02:01
Als er bij kpn mobiel of glasvezel niet gehusseld wordt is er daar wel een puinhoop.

Van de week nog na alle ellende komt de koerier aan de deur met een pakketje wat ik al vreemd vond maar goed mijn adres stond er op met naam en al klopt precies mijn eigen gegevens.

Nieuwsgierig wat het wel niet mag zijn, wat bleek een nieuwe mobiele telefoon een Samsung Galaxy Note 20 Ultra zat een factuur in wat dat ding koste hoef ik niet uit te leggen, in ieder geval geen goedkope mobiel wat de telefoon koste is betaald en wat verdere gegevens zat geen simkaart bij.

Maar wat bleek de mobiel wat is besteld via KPN dat het helemaal niet voor mij bestemd was er staan andere gegevens van iemand ergens in het land adres mail adres gegevens.

Hoe het naar mijn adres met mijn gegevens op het pakket is verzonden is mij nog een raadsel, gebeld naar KPN moest het maar retour zenden zat wel een retour formulier bij toegevoegd en afleveren bij een lokaal post punt, zo gezegd zo gedaan. met de excuses het had niet mogen gebeuren bla bla.

Wel een groffe fout van KPN, de persoon die het had besteld zal wel boos zijn geweest met zijn dure telefoon die op verkeerd adres is bezorgd door de fout van KPN een duur foutje. kan de persoon wel lang wachten op zijn telefoon voordat hij zijn mobiel pas mag ontvangen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 20:26
KPN heeft weer een update geplaatst. Huawei ombouw voornamelijk in de regio Arnhem/Nijmegen en een stuk Deventer. Ook weer een aantal omgebouwde 2G-only en 3G-only sites naar volwaardige Huawei sites.

We zagen vorige maand al dat ze in een klein stukje Amsterdam en Rotterdam 3G2100 hadden uitgezet. Ze hebben in Rotterdam 3G2100 nu in een groter gebied uitgezet. Ik vermoed dat ze dat nu gefaseerd landelijk gaan doen als de netwerkbelasting het toelaat. Aan het einde van dit jaar gaat KPN 3G helemaal uit, maar ze kunnen nu alvast de 2100MHz helemaal vrijmaken voor 4G.

https://antennekaart.nl/k...83-4f43-997c-43ba3df90c5b

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

• stijnec1
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21-09 17:19
jk-5 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:14:
Aan het einde van dit jaar gaat KPN 3G helemaal uit, maar ze kunnen nu alvast de 2100MHz helemaal vrijmaken voor 4G.

https://antennekaart.nl/k...83-4f43-997c-43ba3df90c5b
bedankt voor de update, wordt altijd gewaardeerd! In mijn woonplaats staat in het centrum nu nog een 3g only mast, 4g masten staan aan de rand van het dorp en zijn niet krachtig genoeg om in het centrum ook binnen ontvangst te geven, dus binnen ben je aangewezen op 3g. Daarom de vraag of alle 3g masten voor einde van het jaar worden vervangen door 4g masten? Of moeten we het straks doen met de huidige 4g masten?

• jk-5
stijnec1 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:52:
[...]

bedankt voor de update, wordt altijd gewaardeerd! In mijn woonplaats staat in het centrum nu nog een 3g only mast, 4g masten staan aan de rand van het dorp en zijn niet krachtig genoeg om in het centrum ook binnen ontvangst te geven, dus binnen ben je aangewezen op 3g. Daarom de vraag of alle 3g masten voor einde van het jaar worden vervangen door 4g masten? Of moeten we het straks doen met de huidige 4g masten?
Gezien het huidige tempo verwacht ik wel dat een groot deel van die locaties dit jaar nog worden omgebouwd. Tenzij de mast niet sterk genoeg is, of er een andere lastige reden is

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

• raidlabs
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20-09 22:48
Ik zit bij Vodafone en wil naar KPN Mobiel met nummerbehoud. Hoe lang duurt het doorgaans voordat het nummer is omgezet? Wat is gebruikelijk om rekening mee te houden? Ik ga over 3 weken met vakantie en wil het dan eigenlijk wel rond hebben. Is dat realistisch?

Mijn VF contract is al in 2020 afgelopen en dus vrij.

[Voor 3% gewijzigd door raidlabs op 03-07-2021 21:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:14
@raidlabs Je hebt een maand opzegtermijn als je contractvrij bent. Dus 3 weken gaat niet lukken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20:41
@raidlabs En ga je naar het buitenland kijk even goed of je een simkaart wel daar kan activeren

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sorcerer8472
stijnec1 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:52:
[...]

Ik denk dat er wel even goed naar dit soort situaties wordt gekeken hoor. En in noodgevallen men alleen deze mast aan laat staan op 3G als er geen alternatief is (bijv. gedoe met vergunningen).
raidlabs schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 21:16:
Ik zit bij Vodafone en wil naar KPN Mobiel met nummerbehoud. Hoe lang duurt het doorgaans voordat het nummer is omgezet? Wat is gebruikelijk om rekening mee te houden? Ik ga over 3 weken met vakantie en wil het dan eigenlijk wel rond hebben. Is dat realistisch?

Mijn VF contract is al in 2020 afgelopen en dus vrij.
Wachten tot na je vakantie vanwege idd mogelijk gedoe met activeren sim. Hopelijk is dat niet heel onhandig voor jouw doeleinden met het abo?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21-09 14:02
Mijn zoontje van 9 heeft sinds een maand of 2 een prepaid sim zodat hij ook kan appen met vriendjes. Telefoon ligt verder in de kast, prima zo.

Beetje jammer alleen dat hij als sinds het begin telefoontjes en appjes van onbekenden kreeg. Vandaag zelf zo'n telefoontje opgenomen, en het nummer zou tot redelijk recent ook aan iemand toebehoord hebben...

Anyway, KPN gebeld en had binnen 6 minuten een nieuw nummer voor mijn zoontje. Gelukkig is zijn nummer maar bij een paar familieleden en vrienden bekend dus de wijziging is snel door te geven, maar irritant is deze recycling van nummers wel.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20:41
@Hmmbob Nummers zijn meestal tenminste 6 maanden of langer al niet gebruikt.
Misschien bij jouw pre paid nummer wat mis gegaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hmmbob
Zou kunnen, maar het is wel irritant.

Kudo's voor KPN dat een nummerwijziging zo snel geregeld is.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • +5Henk 'm!

• jk-5
De uitschakeling van KPN 3G is nu verplaatst van 1 Januari naar 1 April. Daarmee lijkt de datum wel definitief geworden. In de laatste updates zagen we al dat ze in een stuk Rotterdam en Amsterdam 3G2100 uit hebben gezet en alleen nog op een 900MHz carrier zitten. De kans is dus groot dat ze voor 1 April al een landelijke uitschakeling van 3G2100 gaan doen om 4G op 20MHz te krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sorcerer8472
Cool! Zou best logisch zijn dat 2100 MHz overal uit gaat ja. Het plukje 900 MHz, daar heb je toch net wat minder aan op 4G.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• juliank
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 22:14
https://www.totaaltv.nl/n...service-met-service-plus/

KPN heeft voor klanten die behoefte hebben aan een uitgebreidere en betere klantenservice een nieuw betaald abonnement op de markt gebracht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jk-5
juliank schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:28:
https://www.totaaltv.nl/n...service-met-service-plus/

KPN heeft voor klanten die behoefte hebben aan een uitgebreidere en betere klantenservice een nieuw betaald abonnement op de markt gebracht.
Dit verhaal lijkt alleen over vaste klanten te gaan, dus niet mobiel (dit topic)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• juliank
jk-5 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:29:
[...]

Dit verhaal lijkt alleen over vaste klanten te gaan, dus niet mobiel (dit topic)
"KPN Service Plus telefoonnummer intoetst op de telefoon krijgt direct contact met ervaren experts met passie voor gadgets, techniek en telecom"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jk-5
juliank schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:30:
[...]

"KPN Service Plus telefoonnummer intoetst op de telefoon krijgt direct contact met ervaren experts met passie voor gadgets, techniek en telecom"
Precies, de enige link die ik zie met het "KPN Mobiel" topic is dat je je mobiele telefoon kan gebruiken om dat telefoonnummer te bellen. Dit is alleen een dienst voor vaste klanten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• juliank
jk-5 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:48:
[...]

Precies, de enige link die ik zie met het "KPN Mobiel" topic is dat je je mobiele telefoon kan gebruiken om dat telefoonnummer te bellen. Dit is alleen een dienst voor vaste klanten
Wat is Telecom dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hmmbob
Het is de oude Tech Desk, dat is voor vast en niet voor mobiel.

Maar ik zie dat je het daar ook al gepost hebt, dus dat zit dan ook weer goed.

[Voor 44% gewijzigd door Hmmbob op 11-07-2021 18:40]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jk-5
Interessant hoe KPN omgaat met zijn oude Ericsson sites en de migratie naar Huawei. De mast bij Farmsum is grofweg een maandje geleden gesneuveld tijdens een fikse regenbui, waarschijnlijk gewoon vochtschade. RTV noord schreef er zelfs een artikeltje over: https://www.rtvnoord.nl/n...g-mobiel-bereik-termunten

Gaat om deze mast:
https://antennekaart.nl/k...213&zoom=17&providers=kpn

KPN doet geen moeite om het probleem te fixen, hij staat voor gisteren en vandaag op de planning om omgebouwd te worden naar Huawei. De verwachting is dus dat het probleem vanavond helemaal is verholpen.

Logische keuze. Geen moeite meer steken in het repareren van Ericsson sites als het toch allemaal weg moet.

• jk-5
Inderdaad ja, daar heb je waarschijnlijk de volle geschiedenis van deze mast in beeld. Eerst als een 2100MHz 3G-only locatie met hele kleine high-band antennes. Later 4G800 en 2G900 toegevoegd. Ik gok dat het na vandaag een type 1 Huawei site is geworden. Gezien de drukte in die omgeving is het toevoegen van 2600MHz niet heel logisch.

@jk-5 ja, ook heel gaaf om te zien bij de oude foto nog een straalverbinding.
Bij de nieuwe foto is die weg, wel hangt er een LoRa 868 MHz antenne/setup.
@jk-5 het is me ook opgevallen dat mijn Samsung A8 steeds meer B1 als hoofdband gebruikt.

B1+B3+B7. Zo is KPN begonnen met het verdelen van de bandbreedte.
Nu ben ik zeer benieuwd, gaat dat per merk/type telefoon, of type profiel? Wel leuk om te zien.

Ik zou ook zeggen: Eindelijk, want er is zoveel upload spectrum dat compleet onbenut is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

De S20FE 5G koppelt nu ook over 4g alle beschikbare banden (band32 ook) 5ca dus. Snelheid komt nu uit rond de 300Mbit overdag, ik zal in de avond eens kijken wat het doet als het netwerk een beetje leeg is.

Ik zie overigens na deze update ook B1 wat meer als hoofdband terugkomen als je dicht bij de site zit.

[Voor 20% gewijzigd door netblade op 19-07-2021 12:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
Vrijdagavond nog een leuke download score behaald met mijn Samsung A52 5G:

Was op deze mast, en zat op ongeveer 250m exact op de 220gr antennerichting.

• netblade

netblade

Sunrise

Hmmbob schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:24:
Vrijdagavond nog een leuke download score behaald met mijn Samsung A52 5G:

[Afbeelding]

Was op deze mast, en zat op ongeveer 250m exact op de 220gr antennerichting.
Hele nette snelheden, kun jij nagaan welke banden er gekoppeld staan als je met 5g verbind over deze mast?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
netblade schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:53:
[...]

Hele nette snelheden, kun jij nagaan welke banden er gekoppeld staan als je met 5g verbind over deze mast?
Ja, dát was ik dus vergeten te doen --> :9B :9B :9B

Ik zie de laatste tijd steeds meer B38 verkeer bij KPN.

http://x264.nl/dump/2600mhz-2021-07-03-kpn-b38-data.jpg
http://x264.nl/dump/2600mhz-2021-07-19-kpn-b38-data.jpg

Samsung telefoons connecten hier in ieder geval niet mee, zover we weten.
update: in normale ontvansgt omstandigheden en Huawei. Inderdaad B20+B38 heb ik ook screenshots van.
Vraag aan iedereen, waar beginnen met de zoektocht welke telefoons B38 gebruiken bij KPN?

Flagships? Mainstream merken? Vage 'Chinese' telefoons? Niet EU chipsets?

Update:
http://x264.nl/dump/2600m...b38-data-massive-mimo.jpg
Hier zie je een Massive Mimo antenne B38 aan hier in de buurt.
Geen peak data in de top, het meeste 'oranje' blijft onderin het spectrum.
Maar de vorm van de peaks zie je wel veranderen. Dat zou dan beamforming moeten zijn.
http://x264.nl/dump/2600m...ata-massive-mimo-beam.jpg zelfde antenne ander zend patroon

[Voor 41% gewijzigd door neeecht op 19-07-2021 21:13]

• Sorcerer8472
@neeecht, mijn telefoon (S9) connect soms wel degelijk met band 38 op KPN. Lijkt alleen niet heel vaak te gebeuren. Vooral op drukkere plekken, vaak als hoofdband met nog wat andere banden erbij ge'CA'd.

@Sorcerer8472 ja je hebt gelijk.
Post geupdate. Gaat om Huawei setups.

Op Ericsson installaties kom je nog best vaak op B3+B38+B1 dacht ik.
Op Huawei ook heel af en toe B20+B38 gezien, alleen kunnen testen toen een site in de buurt hier geupgrade werd. Anders overal te goed bereik.

S9: B38 + andere banden, is dat Ericsson of ook Huawei?
Indien Huawei, zou je van de banden eens een screenshot kunnen maken?

• Sorcerer8472
Ik zal de volgende keer eens kijken! Door handmatig te locken kun je iig vanalles triggeren, bijv. 38+20, 38+3, etc. Dit was sowieso op Huawei.

@Sorcerer8472 ja dat is het dus.
Mijn S7, S9 (zus) S10, S21, S21 (zus) en A8. Alle telefoons die ik koop/gebruik kan ik nooit bandlock op doen.
Enige commom factor is een KPN sim (die als eerste erin gegaan is).
Lijkt wel een provider lock ofzo. Mogelijk ooit factory reset doen en testen. Maar ik kan dus nooit wat locken.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Sorcerer8472
Ah, wat stom!
Al die tijd alleen Network Mode geprobeerd!
Ik moest via met menu band Selection kiezen! Nu werkt het wel!

@jk-5 schaamrood op de wangen. :o

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:28:
Ik zal de volgende keer eens kijken! Door handmatig te locken kun je iig vanalles triggeren, bijv. 38+20, 38+3, etc. Dit was sowieso op Huawei.
Op de S9 zijn dat ook de enige ondersteunde combinaties met b38 voor KPN (https://cacombos.com/devi...combolist=kpn_netherlands). Op de S21 heb ik ook alleen nog maar 20+38 en 3+38 gezien.

Waar dat toegenomen gebruik op b38 dan wegkomt kan ik ook niet verklaren.

@jk-5 kun jij NR B28 ook niet kiezen in de band selection app?

Update: @ all
Via more network settings en dan active sim kiezen.
Advanced ... Preferred network type:
5G ( preferred)
4G
3G
2G

Zo kan je zorgen dat de telefoon op 4G blijft. Ook wanneer je switched tussen de data sims.
Instellen per sim/esim.

[Voor 73% gewijzigd door neeecht op 20-07-2021 05:34]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• jk-5
Er is vanmorgen weer een KPN update geplaatst: https://antennekaart.nl/k...16-4232-acbd-499fda3356f3

86 aangepaste locaties, grofweg 20 per week nu. Ze zijn nu bezig met de grootschalige Huawei ombouw in Zwolle. Deze week worden daar ook alweer een aantal sites omgebouwd. Verder voornamelijk ombouw van oude 3G-only sites.

jk-5 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:13:
Interessant hoe KPN omgaat met zijn oude Ericsson sites en de migratie naar Huawei. De mast bij Farmsum is grofweg een maandje geleden gesneuveld tijdens een fikse regenbui, waarschijnlijk gewoon vochtschade. RTV noord schreef er zelfs een artikeltje over: https://www.rtvnoord.nl/n...g-mobiel-bereik-termunten

Gaat om deze mast:
https://antennekaart.nl/k...213&zoom=17&providers=kpn

KPN doet geen moeite om het probleem te fixen, hij staat voor gisteren en vandaag op de planning om omgebouwd te worden naar Huawei. De verwachting is dus dat het probleem vanavond helemaal is verholpen.

Logische keuze. Geen moeite meer steken in het repareren van Ericsson sites als het toch allemaal weg moet.
https://antennekaart.nl/k...388&zoom=19&providers=kpn

Zou B32 echt werken hier?
En weet je al waarom B32 in het oosten van het land niet overal werkt?

• TomSt
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 20:35
neeecht schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:22:
[...]

https://antennekaart.nl/k...388&zoom=19&providers=kpn

Zou B32 echt werken hier?
En weet je al waarom B32 in het oosten van het land niet overal werkt?
Woon er een paar KM vandaan, helaas heeft KPN B32 nogsteeds niet in werking gesteld op een Note 10+. Met T-Mobile kom ik wel op B32. B32 werkt hier hoogstwaarschijnlijk wel in Farmsum net ver genoeg weg van Westerbork.

In Westerbork staan dingen wat B32 kan verstoren:

https://twitter.com/PE4KH/status/1401202025254330382?s=19

[Voor 4% gewijzigd door TomSt op 21-07-2021 19:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!
@TomSt ah, interessant!
https://www.astronomie.nl/instrument/wsrt-27
De WSRT is in 1970 in gebruik genomen. De telescopen worden beheerd door het onderzoeksinstuut ASTRON. Oorspronkelijk werd gemeten bij een frequentie van 1.4 GHz (of 21 cm), maar binnen drie jaar werden daar ontvangers bij 0,6 GHz (50 cm) en 5 GHz (6 cm) aan toegevoegd. In de jaren ‘90 werd de telescoop enorm verbeterd door de nieuwste detectietechnieken toe te passen: de multi-frequentie front-ends (MFFE's), uitgebreide digitale back-end (DZB), de pulsarmachine (PuMa) en nieuwe online software (TMS). In 2018 kwam daar Apertif bij.

• jk-5
Ik woon zelf ook in die 1400MHz-vrije zone, maar het gekke is dat KPN het wel overal ophangt. Die RRUs hangen op die sites dus allemaal niks te doen. T-Mobile heeft nu wel een paar 1400MHz sites in die cirkel, hoewel die allemaal van westerbork af zenden. Maar omdat KPN 1400 wel gewoon ophangt, zal het misschien nog komen?

@jk-5 misschien zijn ze nog aan het testen met filters?
Dan hangen de RRUs er wel alvast, later alleen nog een rondje filters. Geen idee anders.

• Stan-ID4
  • Registratie: juli 2021
  • Laatst online: 23:11
Hallo, ik zit momenteel in de Dordogne, Frankrijk. Om de een of andere manier is mijn netwerk onderweg volledig weggevallen. Dit over ruim 350 km. Na onze eerste tussenstop heb ik de data verbinding kunnen herstellen. Uiteindelijk door automatisch zoeken van een netwerk icm 5g en 4 g uit te schakelen. Wat overblijft is een dataverbinding, maar ik kan niet bellen of gebeld worden. Roaming staat uiteraard aan. Het lijkt erop dat dataroaming werkt maar voice roaming niet. Dit kun je alleen niet apart instellen. Inmiddels een anderhalf uur met kpn gebeld en alle mogelijke opties doorlopen. Bij tech support zien ze idd dat de voice roaming uit staat. Het zou een toestel aangelegenheid moeten zijn. Ik heb een Samsung s21. Dus help! Wie kan mij verder helpen om mijn verbinding te herstellen? Tanks!

• SafariFlow
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 23:12
Stan-ID4 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:35:
Hallo, ik zit momenteel in de Dordogne, Frankrijk. Om de een of andere manier is mijn netwerk onderweg volledig weggevallen. Dit over ruim 350 km. Na onze eerste tussenstop heb ik de data verbinding kunnen herstellen. Uiteindelijk door automatisch zoeken van een netwerk icm 5g en 4 g uit te schakelen. Wat overblijft is een dataverbinding, maar ik kan niet bellen of gebeld worden. Roaming staat uiteraard aan. Het lijkt erop dat dataroaming werkt maar voice roaming niet. Dit kun je alleen niet apart instellen. Inmiddels een anderhalf uur met kpn gebeld en alle mogelijke opties doorlopen. Bij tech support zien ze idd dat de voice roaming uit staat. Het zou een toestel aangelegenheid moeten zijn. Ik heb een Samsung s21. Dus help! Wie kan mij verder helpen om mijn verbinding te herstellen? Tanks!
Check eens het volgende;

Open Dialer - Optie toets (drie puntjes) - Aanvullende services - Oproepen Blokkeren

• Stan-ID4
SafariFlow schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:50:
[...]

Check eens het volgende;

Open Dialer - Optie toets (drie puntjes) - Aanvullende services - Oproepen Blokkeren
Staat allemaal aan, dat is het dus helaas ook niet.

• SafariFlow
Stan-ID4 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:52:
[...]

Staat allemaal aan, dat is het dus helaas ook niet.
Bedoel je daarmee dat het schuifje aan (naar rechts) staat? Dit moet nl. allemaal uit staan.

• Stan-ID4
SafariFlow schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:03:
[...]

Bedoel je daarmee dat het schuifje aan (naar rechts) staat? Dit moet nl. allemaal uit staan.
Krijg deze melding

• Stan-ID4
Ik heb ook de melding sim 1 foutmelding gehad. Ik heb een esim, als dat het probleem zou zijn dan zou ook mijn data niet functioneren. Dit is door kpn uitgesloten.

• Sorcerer8472
Stan-ID4 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:35:
Heb je dit nog op kunnen lossen een paar weken geleden? Ben benieuwd wat er aan de hand was.

• Stan-ID4
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 17:28:
[...]

Heb je dit nog op kunnen lossen een paar weken geleden? Ben benieuwd wat er aan de hand was.
Nee niet opgelost. Uiteindelijk via handmatig zoeken en op 2g dataverbinding tot stand kunnen brengen. Pas in NL kon ik weer bellen.

Vreemd dus.

• Dj-sannieboy
  • Niet online
Onlangs op vakantie in Frankrijk geweest en het viel mij op dat er amper 5G dekking is.

Tenminste, ik heb slechts een paar keer 5G in beeld zien staan terwijl dat in Nederland veel vaker het geval is. (iPhone 12 Pro, mobiel data optie: 5G Auto)

[Voor 9% gewijzigd door Dj-sannieboy op 17-08-2021 11:08]

• juliank
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:07:
Onlangs op vakantie in Frankrijk geweest en het viel mij op dat er amper 5G dekking is.

Tenminste, ik heb slechts een paar keer 5G in beeld zien staan terwijl dat in Nederland veel vaker het geval is. (iPhone 12 Pro, mobiel data optie: 5G Auto)
Als je de data optie op 5g auto zet pakt hij zeker niet altijd 5g

• Dj-sannieboy
  • Niet online
juliank schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:17:
[...]

Als je de data optie op 5g auto zet pakt hij zeker niet altijd 5g
Klopt, maar tijdens CarPlay met Spotify, Flitsmeister en TomTom aan vaak wel. In Nederland zie ik dan meestal 5G staan.

[Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 17-08-2021 11:29]

• juliank
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:29:
[...]

Klopt, maar tijdens CarPlay met Spotify, Flitsmeister en TomTom aan vaak wel. In Nederland zie ik dan meestal 5G staan.
Met die apps pak je ook niet altijd 5g, met 5g op aan kan je het pas echt meten of testen

• swv
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23:03
Mij staat er iets van bij dat indien je de setting ‘5G Auto’ aan hebt staan, altijd de best mogelijke verbinding wordt weergegeven in beeld. Indien er dan dus 5G aanwezig is, maar 4G wordt gebruikt voor data op dat moment, dan wordt nog steeds 5G in beeld weergegeven. Wil je 5G forceren dan gebruik je uiteraard ‘5G On’.

‘5G auto’ is dus een goede graadmeter om te kijken of je in 5G dekkingsgebied zit of niet, maar je kunt dus niet zien wanneer 4G en wanneer 5G wordt gebruikt (of kan dat in Field Test Mode?).

• Sorcerer8472
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:07:

Verschilt in Frankrijk sowieso nogal per netwerk en per gebied (en binnen vs buiten steden).
Op welk netwerk zat je?

• Dj-sannieboy
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:33:
[...]

Verschilt in Frankrijk sowieso nogal per netwerk en per gebied (en binnen vs buiten steden).
Op welk netwerk zat je?
Goede vraag, volgens mij voornamelijk Free Mobile. Zijn eigenlijk niet in grote steden geweest.
@jk-5 druk druk druk (op vakantie) :)

KPN heeft weer een update gedaan:
https://antennekaart.nl/k...87-4b96-b0f2-04b108e752c7

Wat valt op? Veel 'power' aanpassingen wederom! Geen idee waarom nu weer. 8)

• vr6-only
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 18-09 21:23

vr6-only

Blub Blub

Ze zijn volop aan het ombouwen in Zwolle, nog 2 of 3 sites te gaan. In ieder geval de site waar ik op zit is nu kaal geplukt.

Normaliter krijg je een smsje omtrent onderhoud. Maar dat heb ik nu niet gehad. Bereik is echter voldoende, dus geen noemenswaardige impact.

Gaat om site: 6921 te Zwolle.

[Voor 5% gewijzigd door vr6-only op 03-09-2021 12:44]

It ain't stupid if it works!

@vr6-only ja prachtig om te zien. Hier in Zaanstad ook al gehad, alles is nu omgebouwd.
Alleen een enkele 'zwakke' mast heeft geen volle installatie, voor de rest is alles nu 5G en toekomst ready.

KPN heeft echt een goede keuze gemaakt.

Sommige nieuwe Ericsson sites waren alweer geswapt voor Huawei.

Deze site:
https://antennekaart.nl/k...129&zoom=19&providers=kpn
April 2019 Ericsson upgrade grote antenne alle banden.
December 2019 Huawei upgrade zoals we ze nu overal zien. Die nieuwe manager begreep het goed.
Geen gekut, gewoon een keer goed.

Alle bandbreedte actief die ze hebben + ruimte voor snelle 3500 MHz upgrades indien nodig.
En N28 5G ready, dat moet haast wel. Bijna geen data op B38 nu ook met 4G.
Wow ik wist niet dat het er zoveel waren:
https://antennekaart.nl/k...&carrier-combinations=350 1037 stuks.

Volledige setups:
https://antennekaart.nl/k...&carrier-combinations=349 2133 stuks waarvan 304 Massive Mimo setups.

Echt super die filters op antennekaart.nl !
https://antennekaart.nl/k...401&zoom=19&providers=kpn
Lijkt echt een mast limitatie, hier hangt ook een kleine antenne.

https://antennekaart.nl/k...980&zoom=19&providers=kpn
Is mogelijk ook een oudere mast, maar hier hangt volgens mij wel een grote antenne.
Deze mast staat echter in een dun bevolkt gebied en dekking voor op een iets drukke pont is zat.

Voor de duidelijkheid:
2G/3G/4G/5G 700/800/900 MHz = één RRU (Band N28/20/8)
4G 1400 MHz = één RRU (Band 32)
4G 1800/2100 MHz = één RRU (Band 3/1)

Extra bandbreedte;
4G 2600 MHz = één RRU (Band 7)
4G 2600 MHz TDD = één RRU (Band 38)

Door twee RRUs niet toe te passen waar de bandbreedte niet nodig is, veel stroom besparing.
En bijplaatsen kan altijd nog.

• Jassy
  • Laatst online: 21:53
Hier wordt ook volop gebouwd. Ik zag deze week dat een oude 3G only op een bedrijfspand nu een type 1 Huawei site is geworden. Het lijkt erop dat haast alle 3G only opstelpunten alle banden gaan krijgen; een super goede zet!

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• Sorcerer8472
Even ranten: heel leuk die zware installaties maar bij Abcoude nog steeds 3G-ellende als je door het tunneltje gaat. Enige oplossing is dataverbinding een halve minuut ofzo uitzetten. Of langere tijd vastzitten op 3G.

Kun je heel erg mooie installaties hebben maar dat is dus het soort dingen waardoor het netwerk gewoon niet zo fijn werkt in sommige gevallen. Hopelijk gaat de boel snel uit. Of zoals bijvoorbeeld T-Mobile USA op zeer lage prio of met rejects (zoals ook bij Steering of Roaming) zodat je er in normale situaties nooit op komt.

• Joostglas
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 21-09 15:57
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 15:14:
Even ranten: heel leuk die zware installaties maar bij Abcoude nog steeds 3G-ellende als je door het tunneltje gaat. Enige oplossing is dataverbinding een halve minuut ofzo uitzetten. Of langere tijd vastzitten op 3G.

Kun je heel erg mooie installaties hebben maar dat is dus het soort dingen waardoor het netwerk gewoon niet zo fijn werkt in sommige gevallen. Hopelijk gaat de boel snel uit. Of zoals bijvoorbeeld T-Mobile USA op zeer lage prio of met rejects (zoals ook bij Steering of Roaming) zodat je er in normale situaties nooit op komt.
Sinds ik Samsung toestellen gebruik met Band Selector heb ik eigenlijk geen last meer van dit probleem; ook nauwelijks problemen met slechte verbindingen als een 4g signaal zwak wordt (wat nauwelijks gebeurt doordat het netwerk op de meeste plekken gewoon goed is). Idd rare keuze van KPN om nog steeds deze netwerk config aan te houden

• Sorcerer8472
Joostglas schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 15:45:
[...]

Sinds ik Samsung toestellen gebruik met Band Selector heb ik eigenlijk geen last meer van dit probleem; ook nauwelijks problemen met slechte verbindingen als een 4g signaal zwak wordt (wat nauwelijks gebeurt doordat het netwerk op de meeste plekken gewoon goed is). Idd rare keuze van KPN om nog steeds deze netwerk config aan te houden
Je hebt hem alleen op 4G staan dus? Ik heb dat niet zo ingesteld omdat je dan niet meer 112 kunt bellen. Verder zie ik niet in hoe die bandselectie zou helpen?

Heb ook geen mogelijkheid gevonden om alleen 3G uit te schakelen helaas, van 2G gaat hij wel snel terug naar 4G maar vanaf 3G niet.

Verder is het netwerk wel uitstekend sinds de switch naar Huawei trouwens, rete-snel ook, het gaat nu vooral om een config-issue. Bij Vodafone was dit in de laatste pak 'm beet twee jaar ook aangepast voordat 3G helemaal uit ging waardoor je niet of nauwelijks op 3G kwam. Dat het alleen 2100 MHz was hielp daar ws ook wel bij :+

Zou me niets verbazen dat het 3G-netwerk ook ineens een stuk rustiger uitziet als dit probleem verholpen is. Nog 7 maanden totdat KPN het helemaal uitzet. Het verbaast me trouwens dat ze nog niet verder zijn gegaan met het uitschakelen van 2100 MHz op locaties nadat het erop lijkt dat men ermee was begonnen rondom het IJ in Amsterdam.

• Joostglas
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 21-09 15:57
Sorcerer8472 schreef op zondag 5 september 2021 @ 12:13:
[...]

Je hebt hem alleen op 4G staan dus? Ik heb dat niet zo ingesteld omdat je dan niet meer 112 kunt bellen. Verder zie ik niet in hoe die bandselectie zou helpen?
112 had ik niet over nagedacht, heb het gebruik Band Selection voor de rest eigenlijk niet door in combinatie met bellen over 4G. Maar met Band Selection (of LTE only) wordt je echt nooit op 3g of 2g gezet

• Hmmbob
Sorcerer8472 schreef op zondag 5 september 2021 @ 12:13:
[...]

Je hebt hem alleen op 4G staan dus? Ik heb dat niet zo ingesteld omdat je dan niet meer 112 kunt bellen.
Is dit wel zo? Waarom zou je over 4G geen 112 kunnen bellen?

Hmmbob schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:18:
[...]

Ik vermoed dat met band selection VOLTE niet mee ingeschakeld is.
Geen idee waarom, als dat zo is.

• SafariFlow
Hmmbob schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:18:
[...]

Wellicht dat KPN nog geen VoLTE Emergency Calling geïmplementeerd heeft? Bij Vodafone kan dit wel al een tijd.
Laat maar. 5G werkt weer.

[Voor 80% gewijzigd door neeecht op 06-09-2021 17:52]

• Sorcerer8472
SafariFlow schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:47:
[...]

Wellicht dat KPN nog geen VoLTE Emergency Calling geïmplementeerd heeft? Bij Vodafone kan dit wel al een tijd.
Kan zijn dat het inmiddels wel zo is trouwens, maar da's iets wat ik niet zomaar uitprobeer :+

Ik meen trouwens dat het wettelijk niet mocht een tijdje terug ofzo? Hoe dan ook, ik had destijds de telefoon op 4G gelockt en kon toen de politie niet bellen toen ik de buurt-fietsendief aan de slag zag gaan (maaaanden geleden), gelukkig was het niets ernstigers :P

@SafariFlow, wat anders dan: heeft Vodafone intussen al VoLTE roaming? Volgens mij is dat nog steeds heel erg zeldzaam maar wel steeds noodzakelijker. In Europa val je bij het bellen eigenlijk bijna altijd terug naar 2G nu, dat is jammer.

• Sorcerer8472
neeecht schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:21:
[...]

Ik vermoed dat met band selection VOLTE niet mee ingeschakeld is.
Geen idee waarom, als dat zo is.
Nee, VoLTE kan gewoon, maar als je 112 belt dan wil(de?) KPN per se via 2G of 3G bellen (ivm meesturen locatie naar alarmcentrale wat niet kan/kon op 4G). Zijn 2G en 3G niet beschikbaar, dan krijg je gewoon direct een foutmelding bij het uitbellen.

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:25:
[...]

Nee, VoLTE kan gewoon, maar als je 112 belt dan wil(de?) KPN per se via 2G of 3G bellen (ivm meesturen locatie naar alarmcentrale wat niet kan/kon op 4G). Zijn 2G en 3G niet beschikbaar, dan krijg je gewoon direct een foutmelding bij het uitbellen.
Plaatsbepaling is trouwens maar deel van het probleem. De reden dat bellen naar een noodnummer anders werkt heeft te maken met de priorisering. Bij 2G/3G was al gewaarborgd dat je de hoogste prioriteit op het netwerk krijgt, zelfs in overbelaste cellen. Met VoLTE werkt dat niet automatisch omdat het gewoon dataverkeer is. Met VoLTE emergency calling wordt een losse data bearer opgezet als je een noodnummer belt, waarover een hele losse SIP registratie wordt gedaan, waarover je belt. Door deze losstaande sessie wordt de prioriteit gewaarborgd, maar dit is iets wat providers los moeten implementeren.

• SafariFlow
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:25:
[...]

Komt er héél snel aan. Let wel dat dit een provider per provider proces is... ;)

• SafariFlow
jk-5 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:36:
[...]

Plaatsbepaling is trouwens maar deel van het probleem. De reden dat bellen naar een noodnummer anders werkt heeft te maken met de priorisering. Bij 2G/3G was al gewaarborgd dat je de hoogste prioriteit op het netwerk krijgt, zelfs in overbelaste cellen. Met VoLTE werkt dat niet automatisch omdat het gewoon dataverkeer is. Met VoLTE emergency calling wordt een losse data bearer opgezet als je een noodnummer belt, waarover een hele losse SIP registratie wordt gedaan, waarover je belt. Door deze losstaande sessie wordt de prioriteit gewaarborgd, maar dit is iets wat providers los moeten implementeren.
VoLTE is niet gewoon dataverkeer... Plat gezegd wel, maar qua prio niet. VoLTE EC heeft daar ook weer de hoogste prioriteit.

• Sorcerer8472
SafariFlow schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:54:
[...]

Komt er héél snel aan. Let wel dat dit een provider per provider proces is... ;)
Dus echt afspraken maken per provider? Is dat dan vooral een probleem voor outbound of voor inbound roaming? Is het makkelijker voor bijv. Vodafone NL om inbound roaming calls op 4G te ondersteunen door Vodafone UK users, of vice versa?

Ik ben ook wel benieuwd hoe fallback dan gaat van 4G naar 2G/3G bij calls bij slecht netwerk. Moet de lokale provider daar dan weer een apart systeem voor hebben aangezien de call een andere route gaat dan normaal bij roaming?

Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee