jk-5 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:34:
[...]

Nee, overal werd gezegd dat het de veiling voor 5G frequenties zou zijn, maar alleen de 700MHz band wordt voorlopig ingezet op 5G. Er is nog niet eens een 5G-equivalent van SDL band 32. Omdat we nu nog non-standalone 5G hebben heb je sowieso niks aan meer dan 1 5G band tegelijk. Het grootste deel van het dataverkeer zit nu nog op 4G, en dat zal de komende jaren ook nog blijven groeien
Daarom heeft kpn dus voor nu band 32 beschikbaar gesteld voor 4G?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:21
jk-5 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:46:
KPN heeft weer een flinke update geplaatst. Zie voor de volledige beschrijving het antennekaart forum

https://www.antenneforum....date-24-december-2020/217
Eindelijk wat snelheid in Haren :+. Hier was de snelheid maar mwah. Nu de rest van het dorp nog.

Heb het de hele tijd niet eens door gehad, afgelopen tijd weinig in de servicemenu's gespit. Nu met zicht op deze mast knal ik zo naar de 200Mb/s, waar het eerst met 30Mb/s wel gedaan was.

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-09 21:34
dutchnltweaker schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:43:
[...]

Daarom heeft kpn dus voor nu band 32 beschikbaar gesteld voor 4G?
Precies. T-Mobile en Vodafone zullen hetzelfde doen, hoewel die nog niet bezig zijn met de uitrol ervan

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Het is een beetje een longshot, maar weet iemand hier hoe je een e-sim download bij KPN?

Ik heb een fysieke simkaart en een e-sim (nieuw abo) maar ik krijg nergens de melding binnen de app om er een te downloaden. Heb de klantenservice al geprobeerd maar no dice.

Misschien dat er toevallig hier iemand is die het al een keertje gedaan had.

Ik voel me echt een simpele ziel. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Sandor_Clegane op 28-12-2020 15:49 ]

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sandor_Clegane schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:49:
Het is een beetje een longshot, maar weet iemand hier hoe je een e-sim download bij KPN?

Ik heb een fysieke simkaart en een e-sim (nieuw abo) maar ik krijg nergens de melding binnen de app om er een te downloaden. Heb de klantenservice al geprobeerd maar no dice.

Misschien dat er toevallig hier iemand is die het al een keertje gedaan had.

Ik voel me echt een simpele ziel. :)
Mijnkpn app openen>bekijk meer opties>simkaart>Simkaart vervangen>Esim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Verwijderd schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:57:
[...]

Mijnkpn app openen>bekijk meer opties>simkaart>Simkaart vervangen>Esim
Thanks, dat heb ik geprobeerd maar de verificatie code komt nooit aan.

Heb net mijn fysieke wel om kunnen zetten naar een e-sim op dezelfde manier......

Edit: je moet dus eerst wel de fysieke simkaart in je telefoon doen..... jezus.
Ik maar denken dat dat niet meer nodig was.........

Thanks anyways, alles werkt nu.

[ Voor 19% gewijzigd door Sandor_Clegane op 28-12-2020 16:42 ]

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:46:
KPN heeft weer een flinke update geplaatst. Zie voor de volledige beschrijving het antennekaart forum

https://www.antenneforum....date-24-december-2020/217
Ha, voor een kapitaal een mast neerzetten om dat probleem in het mini-tunneltje bij Abcoude op te lossen voor alleen de P3-test. Daarna gaat de service weer terug naar hoe die eigenlijk is zonder dat de gebruiker (en tester) misleid wordt :')

Wat een schertsvertoning.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vruchtensap
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-02 22:22
Sorcerer8472 schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:00:
[...]

Ha, voor een kapitaal een mast neerzetten om dat probleem in het mini-tunneltje bij Abcoude op te lossen voor alleen de P3-test. Daarna gaat de service weer terug naar hoe die eigenlijk is zonder dat de gebruiker (en tester) misleid wordt :')

Dat kan je wel zeggen. Ik was juist zo blij met die mast. Ik reis vaak met de trein tussen Amsterdam en Utrecht en in die 'tunnel' bij Abcoude viel mijn verbinding altijd terug naar 3G. Heel vervelend als je bijv. een livestream zit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
Sorcerer8472 schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:00:
Ik kan daar heel veel op zeggen maar doe dat niet.

Zo werkt het nu eenmaal in het grote eurosland, dat snap je toch ook wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raider095 schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:54:
[...]

Ik snap dat dat zo werkt, en ook dat alledrie de providers (of iig zowel KPN als Vodafone) dit doen, maar ik mag mijn mening daarover ook uiten toch?

Als "zo werkt het nou eenmaal" een reden is om er niets over te zeggen dan verandert er helemaal nooit wat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:21:
Ik snap dat dat zo werkt, en ook dat alledrie de providers (of iig zowel KPN als Vodafone) dit doen, maar ik mag mijn mening daarover ook uiten toch?

Als "zo werkt het nou eenmaal" een reden is om er niets over te zeggen dan verandert er helemaal nooit wat. ;)
Oh natuurlijk, maar als het verkondigen van "een schertsvertoning" iets zou oplossen dan moeten we dat massaal maar gaan roepen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sorcerer8472 @Raider095 je kan het ook omdraaien: Door dit te doen, weet men dat het werkt en veel invloed heeft. Positief dus. Uit eindelijk bepaald toch de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Raider095 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:38:
[...]

Oh natuurlijk, maar als het verkondigen van "een schertsvertoning" iets zou oplossen dan moeten we dat massaal maar gaan roepen denk ik :)
Niets ten nadele van KPN in het algemeen, haar techniek en haar mensen. Maar het beleid om een paar weken een aantal zendmasten voor een test neerzetten vind ik inderdaad een schertsvertoning ja. Ik sta ook echt achter die term. En het is inderdaad mogelijk dat zoiets in sommige gevallen tot een verandering leidt. Hoewel ik geen invloedrijke blogger ben die ineens viraal een balletje aan het rollen kan brengen :+
neeecht schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:50:
@Sorcerer8472 @Raider095 je kan het ook omdraaien: Door dit te doen, weet men dat het werkt en veel invloed heeft. Positief dus. Uit eindelijk bepaald toch de klant.
Door die masten in te zetten, of door erover te klagen als ze weer worden weggehaald? :p

Om nog een positief geluid toe te voegen zeg ik graag ook nog een keer dat de gebruikerservaring wel echt is toegenomen bij KPN sinds de switch naar Huawei en de inzet van meer frequenties. Bij de meest recente update is ook te zien dat zelfs veel afgelegen gebieden worden omgebouwd naar sites met zeer hoge capaciteit. Op plekken waar ik voorheen indoor geen dekking meer had, heb ik die nu vaak nipt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Tot nu toe zit oost Nederland op de oude Ericsson hardware met hooguit 2CA en dito snelheden. Ik hoop dat dat volgend jaar beter gaat worden.. wellicht dat ik dan weer terug naar KPN ga.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:21
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:33:
[...]

Niets ten nadele van KPN in het algemeen, haar techniek en haar mensen. Maar het beleid om een paar weken een aantal zendmasten voor een test neerzetten vind ik inderdaad een schertsvertoning ja. Ik sta ook echt achter die term. En het is inderdaad mogelijk dat zoiets in sommige gevallen tot een verandering leidt. Hoewel ik geen invloedrijke blogger ben die ineens viraal een balletje aan het rollen kan brengen :+

[...]

Door die masten in te zetten, of door erover te klagen als ze weer worden weggehaald? :p

Om nog een positief geluid toe te voegen zeg ik graag ook nog een keer dat de gebruikerservaring wel echt is toegenomen bij KPN sinds de switch naar Huawei en de inzet van meer frequenties. Bij de meest recente update is ook te zien dat zelfs veel afgelegen gebieden worden omgebouwd naar sites met zeer hoge capaciteit. Op plekken waar ik voorheen indoor geen dekking meer had, heb ik die nu vaak nipt wel.
Lol, ik zie alle providers die move maken, alles voor de PR :P
Jassy schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:53:
Tot nu toe zit oost Nederland op de oude Ericsson hardware met hooguit 2CA en dito snelheden. Ik hoop dat dat volgend jaar beter gaat worden.. wellicht dat ik dan weer terug naar KPN ga.
Die kan ik nog wel begrijpen om eerlijk te zijn. In het oosten wonen wat minder mensen en hier in het hoge noorden nóg minder :P. Dus dat wij als laatste zijn snap ik nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:38
Jassy schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:53:
Ik hoop het!
Ik woon (hemelsbreed) 1,8KM van de dichtstbijzijnde KPN-mast en haal maximaal een Mb of 5 op 4G. 5G is hier, in Deventer, nog geen eens beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-09 20:28
Raider095 schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:54:
[...]

Ja zo werkt het, maar naast de providers die tijdelijke masten neerzetten gaat ook Umlaut/P3 niet helemaal vrijuit. Een goede test is een blinde test, waarbij de provider niet van te voren weet wanneer en waar er getest wordt. Zo krijg je immers een goed beeld van wat de gebruiker in de dagelijkse praktijk ervaart (uiteraard wel gemeten over een aantal momenten in de tijd om incidenten uit te sluiten).

Ik vind het tunneltje van Abcoude een treffend voorbeeld - als dit tunneltje op jou dagelijkse woon-werk route zit, valt je verbinding 2x dag hier weg. Van een deugdelijke test mag je verwachten dat dit soort tastbare praktijk voorbeelden naar boven komen. Mind you - het gaat hier om een primair spoortraject in het Nederlandse spoornet waar dagelijks duizenden mensen langs komen, en niet om een dorp in Drenthe (niets mis mee, maar een dergelijk voorbeeld is gewoon veel minder representatief voor een test).

De Umlaut/P3 test mist nu volledig dit hiaat in het netwerk en geeft een onterecht rooskleurig beeld richting het algemene publiek. Het mooiste is nog dat de klant uiteindelijk de kosten van het plaatsen en verwijderen van de tijdelijke mast moet ophoesten; gedreven door het feit dat de operators weten in welke periode (grofweg) Umlaut/P3 langs komt. In de huidige vorm gaat de test dus zijn doel voorbij.

Overigens kwamen soortgelijke praktijken voor bij de “AD Oliebollen- en AD Haringtest”, waarbij verkopers wisten wanneer een klant de waren kocht voor het AD (op basis van de grote van de bestelling en het tijdstip) en derhalve hier ook speciaal op gingen acteren. Ook dit kwam de klant uiteindelijk niet ten goede, dit is ook een van de redenen dat deze dominante testen (zonder tegengewicht van andere onderzoeken of vergelijkbare testen) uiteindelijk ook geschrapt zijn. De Umlaut/P3 test wacht hetzelfde lot als de operators (en P3) op deze weg verder gaan.

• roefderoever
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 07:53
Andere mensen ook problemen met het activeren van een nieuwe E-Sim? Ik heb een werkende E-Sim op mijn oude iPhone, maar bij het nieuwe toestel blijft de app hangen op 'even wachten a.u.b.' en gaat het proces niet meer verder.

En is er nog een tip voor een oplossing?

[ Voor 8% gewijzigd door roefderoever op 31-12-2020 16:26 ]

Blogger op www.RicksReviews.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Recordstijging in dataverbruik bij KPN tijdens Oud en Nieuw
https://www.nu.nl/tech/60...tijdens-oud-en-nieuw.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 18:59

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kon bij KPN vannacht niet of nauwelijks naar buiten bellen. Moest het via wifi bellen doen, dat werkte om eoa mysterieuze reden wel :+

Mooi ook het artikel op nu.nl waarbij KPN en Vodafone tegenstrijdige theorieën hebben over datagebruik enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
*Verwijderd*

[ Voor 95% gewijzigd door PWA777 op 03-01-2021 08:58 . Reden: Verkeerde forum ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
roefderoever schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:25:
Andere mensen ook problemen met het activeren van een nieuwe E-Sim? Ik heb een werkende E-Sim op mijn oude iPhone, maar bij het nieuwe toestel blijft de app hangen op 'even wachten a.u.b.' en gaat het proces niet meer verder.

En is er nog een tip voor een oplossing?
Ik heb problemen met het activeren van een e-sim in het toestel van mijn vrouw. We zijn allebei overgestapt naar KPN. Vorige week ging het op mijn iPhone XS probleemloos. Ik heb de fysieke sim-kaart in mijn telefoon gezet en vervolgens via de KPN-app vervangen door een e-sim. Alles werkte meteen naar behoren.

Het volgen van hetzelfde recept met de S20+ van mijn vrouw levert echter een foutmelding op bij het downloaden van de e-sim. Na het ontvangen van de bevestigings-sms kun je de e-sim downloaden; je moet dan wel de app toegang geven tot je eUICC-gegevens. Nadat ik toestemming gegeven heb, krijg ik de melding dat iets verkeerd is gegaan.

Ik heb de klantenservice van KPN gebeld. Die raadde aan om de telefoon opnieuw op te starten en de MijnKPN-app te verwijderen en opnieuw te installeren. Dat leverde echter niets op. Vervolgens hebben ze me naar een KPN-winkel doorgestuurd. Daar konden ze echter niet veel meer doen dan bevestigen dat ik alle stappen correct had doorlopen. Ze raadden aan om het te blijven proberen en tot die tijd de fysieke sim-kaart te gebruiken...

Mocht iemand hier nog tips hebben dan hoor ik het graag. Ik zal zelf ook een update sturen als het probleem is opgelost.

Update: het is me uiteindelijk wel gelukt. Ik heb mijn oplossing hier op het KPN-forum gezet. Het lijkt me dat ze de Android-versie van hun app moeten updaten.

[ Voor 7% gewijzigd door fondacio op 07-01-2021 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:56
fondacio schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:22:
[...]

Ik heb problemen met het activeren van een e-sim in het toestel van mijn vrouw. We zijn allebei overgestapt naar KPN. Vorige week ging het op mijn iPhone XS probleemloos. Ik heb de fysieke sim-kaart in mijn telefoon gezet en vervolgens via de KPN-app vervangen door een e-sim. Alles werkte meteen naar behorenb.

Het volgen van hetzelfde recept met de S20+ van mijn vrouw levert echter een foutmelding op bij het downloaden van de e-sim. Na het ontvangen van de bevestigings-sms kun je de e-sim downloaden; je moet dan wel de app toegang geven tot je eUICC-gegevens. Nadat ik toestemming gegeven heb, krijg ik de melding dat iets verkeerd is gegaan.

Ik heb de klantenservice van KPN gebeld. Die raadde aan om de telefoon opnieuw op te starten en de MijnKPN-app te verwijderen en opnieuw te installeren. Dat leverde echter niets op. Vervolgens hebben ze me naar een KPN-winkel doorgestuurd. Daar konden ze echter niet veel meer doen dan bevestigen dat ik alle stappen correct had doorlopen. Ze raadden aan om het te blijven proberen en tot die tijd de fysieke sim-kaart te gebruiken...

Mocht iemand hier nog tips hebben dan hoor ik het graag. Ik zal zelf ook een update sturen als het probleem is opgelost.

Update: het is me uiteindelijk wel gelukt. Ik heb mijn oplossing hier op het KPN-forum gezet. Het lijkt me dat ze de Android-versie van hun app moeten updaten.
Hier sinds vandaag ook een S20+, met jouw oplossing ging het prima. Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jk-5
http://x264.nl/dump/2100mhz-2021-01-12-0900-b1-kpn.jpg

KPN: 10 MHz LTE
KPN: 5 MHz UMTS (vermoed ik, ik connect met 900 MHz) update: uarfcn: 10763
T-Mobile: 5 MHz UMTS uarfcn: 10737

[ Voor 7% gewijzigd door neeecht op 12-01-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
neeecht schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:22:
@jk-5
http://x264.nl/dump/2100mhz-2021-01-12-0900-b1-kpn.jpg

KPN: 10 MHz LTE
KPN: 5 MHz UMTS (vermoed ik, ik connect met 900 MHz)
T-Mobile: 5 MHz UMTS uarfcn: 10737
Interessant, ik zie hier nog steeds T-Mobile UARFCN 10836. Ik zal even mijn KPN simkaart opzoeken. Dan zullen ze de aanpassing nu aan het uitrollen zijn

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jk-5 en nog een shot direct op de tuner.
Dus realtime 20 MHz (en geen interne tuner/filter verschil):

http://x264.nl/dump/2100m...umts-kpn_umts-kpn_lte.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
neeecht schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:36:
@jk-5 en nog een shot direct op de tuner.
Dus realtime 20 MHz (en geen interne tuner/filter verschil):

http://x264.nl/dump/2100m...umts-kpn_umts-kpn_lte.jpg
@neeecht Ik zie hier nu inderdaad wel KPN EARFCN 500, 10MHz breed.

Middenfrequentie 2160MHz, totaal dus van 2155-2165. Ze pakken daarmee de oude vodafone licentie en de onderste 5MHz van de bovenste T-Mobile vergunning.
Als T-Mobile de 3G carrier verschuift (wat ze hier nog niet hebben gedaan) kan KPN meteen de volle 20MHz pakken. Dat is nu zo bij jou dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:37:
[...]

@neeecht Ik zie hier nu inderdaad wel KPN EARFCN 500, 10MHz breed.

Middenfrequentie 2160MHz, totaal dus van 2155-2165. Ze pakken daarmee de oude vodafone licentie en de onderste 5MHz van de bovenste T-Mobile vergunning.
Als T-Mobile de 3G carrier verschuift (wat ze hier nog niet hebben gedaan) kan KPN meteen de volle 20MHz pakken. Dat is nu zo bij jou dus?
Correct.
Ik denk dat men express 10 MHz doet ipv 15 MHz, omdat de oude T-Mobile carrier erboven zat.
Mocht er bij T-Mobile iets fout gaan, kon/kan men direct de oude B1 3G carrier weer inschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
neeecht schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:39:
[...]

Correct.
Ik denk dat men express 10 MHz doet ipv 15 MHz, omdat de oude T-Mobile carrier erboven zat.
Mocht er bij T-Mobile iets fout gaan, kon/kan men direct de oude B1 3G carrier weer inschakelen.
Ik zie trouwens KPN 3G hier op UARFCN 10763 zitten. Niet T-Mobile. Dat is 2150-2155. Die is nog onveranderd dus en dan ook de reden dat 4G van KPN hier nog 10MHz is (en T-Mobile zit nog bovenin).

Maar van wie is die 20MHz 4G carrier nu die je ziet? Dat is KPN? Die hebben dus geen 3G2100 meer?

Edit: Ah, ik zie het al. Je hebt 20MHz bandbreedte op de SDR ipv een 20MHz carrier.

[ Voor 6% gewijzigd door jk-5 op 12-01-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:41:
[...]

Ik zie trouwens KPN 3G hier op UARFCN 10763 zitten. Niet T-Mobile. Dat is 2150-2155. Die is nog onveranderd dus en dan ook de reden dat 4G van KPN hier nog 10MHz is (en T-Mobile zit nog bovenin).

Maar van wie is die 20MHz 4G carrier nu die je ziet? Dat is KPN? Die hebben dus geen 3G2100 meer?
Ik zie geen 20 MHz carrier, de screenshot is totaal 20 MHz bandbreedte van de tuner.
5 MHz 3G + 5 MHz 3G + 10 MHz LTE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:43
jk-5 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:23:
[...]

Interessant, ik zie hier nog steeds T-Mobile UARFCN 10836. Ik zal even mijn KPN simkaart opzoeken. Dan zullen ze de aanpassing nu aan het uitrollen zijn
Hier in Groningen wel op 3G 10737 dat is wel op indoor T-Mobile netwerk dus geen idee of dat invloed heeft. KPN heeft hier ook in de stad nog maar 10mhz B1 idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
TomSt schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:48:
[...]

Hier in Groningen wel op 3G 10737 dat is wel op indoor T-Mobile netwerk dus geen idee of dat invloed heeft. KPN heeft hier ook in de stad nog maar 10mhz B1 idd.
Ze doen hem dan vast per regio. Ik hoorde net uit Leiden dat het netwerk even wegviel. Ik zie in de wijde omgeving (zo'n 30 neighbor cells) alleen nog 10836, maar dat zal snel genoeg komen.

Ik ben nu benieuwd of KPN vandaag ook doorpakt met het vergroten van hun 4G carrier, en of T-Mobile hem weer in gaat schakelen vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSt
jk-5 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:52:
[...]

Ze doen hem dan vast per regio. Ik hoorde net uit Leiden dat het netwerk even wegviel. Ik zie in de wijde omgeving (zo'n 30 neighbor cells) alleen nog 10836, maar dat zal snel genoeg komen.

Ik ben nu benieuwd of KPN vandaag ook doorpakt met het vergroten van hun 4G carrier, en of T-Mobile hem weer in gaat schakelen vandaag.
Mooie verrassing zou zijn als KPN gelijk 20mhz in gaat zetten wel ten nadele van hun 3G only masten. Vodafone zou wel gelijk 20mhz kunnen doen. T-Mobile vanaf 2G uitschakeling in Juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Nu online
TomSt schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:00:
[...]

Mooie verrassing zou zijn als KPN gelijk 20mhz in gaat zetten wel ten nadele van hun 3G only masten. Vodafone zou wel gelijk 20mhz kunnen doen. T-Mobile vanaf 2G uitschakeling in Juni.
Dat gaat denk ik niet gebeuren want dan gaan ze op behoorlijk wat plekken dekking verliezen als ze de 3G Only masten niet naar 4G zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Jassy schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:12:
[...]

Dat gaat denk ik niet gebeuren want dan gaan ze op behoorlijk wat plekken dekking verliezen als ze de 3G Only masten niet naar 4G zetten.
Als ze die 5 tijdelijke masten bij 3G-only masten nou wat langer hadden laten staan dan alleen de loopduur van de umlaut test was dit geen probleem geweest >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Nu online
jk-5 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:14:
[...]

Als ze die 5 tijdelijke masten bij 3G-only masten nou wat langer hadden laten staan dan alleen de loopduur van de umlaut test was dit geen probleem geweest >:)
Got your point. KPN zou moeten focussen om de 3G Only masten te vervangen of uit te schakelen, dan hadden ze nu 20MHz 4G2100 kunnen draaien maar dat gaat nu niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Nu online
T-Mobile 3G zit hier op UARFCN 10836 in Oost Nederland. KPN op UARFCN 10737.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Jassy schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:42:
T-Mobile 3G zit hier op UARFCN 10836 in Oost Nederland. KPN op UARFCN 10737.
10737 is in de oude en nieuwe situatie T-Mobile ruimte. Bedoel je niet 10763 voor KPN 3G? Of kpn heeft 3G daar nu helemaal uitstaan en je telefoon pikt dan T-Mobile op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Nu online
Oh... wacht ik zie nu idd KPN 3G op 10763. Waar haal ik dan 10737 vandaan.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Jassy schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:48:
Oh... wacht ik zie nu idd KPN 3G op 10763. Waar haal ik dan 10737 vandaan.....
Dat gaat de nieuwe T-Mobile uarfcn worden na de omzetting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jassy schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:12:
[...]

Ze kunnen die plekken ook 3G laten doen, evt. 4G in die omgeving toch op 15 MHz maar in stedelijke omgevingen 20 MHz. Wellicht wel ingewikkelder qua configuratie maar zeker niet onmogelijk.

Een andere mogelijkheid is snel vervangen door een combinatie van 4G en 2G (in guard band) zoals Vodafone doet op haar oude 3G-only locaties.

Als het goed is dan is er wel 2G-dekking rondom deze 3G-only locaties dus 4G-only zou ook mogelijk moeten zijn, maar zou wel de indoor dekking van diensten als 112 iets verslechteren. En ja, dat kun je ook via andere netwerken bellen, maar als je op een -105 dBm (RSSI!) signaal zit wat bijna wegvalt dan gebruikt je telefoon toch echt je eigen netwerk ook al valt je verbinding bijna weg.

Bovenste optie lijkt me dus de beste, totdat die locaties helemaal zijn omgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
KPN LTE was hier al verplaatst en verkleind naar 10MHz. T-Mobile 3G is hier nu helemaal uit. Dan duurt het vast niet lang voor de nieuwe carrier online komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Nu online
jk-5 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:39:
KPN LTE was hier al verplaatst en verkleind naar 10MHz. T-Mobile 3G is hier nu helemaal uit. Dan duurt het vast niet lang voor de nieuwe carrier online komt
Grappig hier is T-Mobile 3G nog onair op de "oude" frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Jassy schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:14:
[...]

Hier ook. Ik lockte LTE b1 ipv 3G b1. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Jassy schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:14:
[...]

Inmiddels is T-Mobile 3G hier nu ook verhuisd. Als dat nu landelijk geregeld is is de volgende stap dat KPN zijn carrier weer 15MHz groot maakt, en dat ook T-Mobile voor het eerst een 15MHz b1 carrier activeert. En vodafone 20MHz. We zijn bijna klaar dus.

Edit: KPN heeft gisteren trouwens ook zijn 3G carrier verplaatst van 10761 -> 10763. 0.2MHz omhoog dus, om niet te overlappen met de nieuwe T-Mobile vergunning. Dat hadden ze niet gedaan als ze 3G2100 activeren en 20MHz LTE b1 gaan inzetten. KPN blijft dus ook nog bij 1 3G carrier en 15MHz LTE

[ Voor 25% gewijzigd door jk-5 op 13-01-2021 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:37:
[...]

Hier ook. Ik lockte LTE b1 ipv 3G b1. 8)7
Hoe kan je trouwens een frequentie (band) locken op je telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
dutchnltweaker schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:15:
[...]

Hoe kan je trouwens een frequentie (band) locken op je telefoon?
Op Samsung kun je via Netmonster (op de puntjes rechtsonder) in de 'Samsung network settings' terechtkomen. Daar kun je banden selecteren (zonder root, op een normale installatie).

Bij andere merken heb je al gauw root nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Nu online
jk-5 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:08:
[...]

Inmiddels is T-Mobile 3G hier nu ook verhuisd. Als dat nu landelijk geregeld is is de volgende stap dat KPN zijn carrier weer 15MHz groot maakt, en dat ook T-Mobile voor het eerst een 15MHz b1 carrier activeert. En vodafone 20MHz. We zijn bijna klaar dus.

Edit: KPN heeft gisteren trouwens ook zijn 3G carrier verplaatst van 10761 -> 10763. 0.2MHz omhoog dus, om niet te overlappen met de nieuwe T-Mobile vergunning. Dat hadden ze niet gedaan als ze 3G2100 activeren en 20MHz LTE b1 gaan inzetten. KPN blijft dus ook nog bij 1 3G carrier en 15MHz LTE
Hier zijn beide wijzigingen bij T-Mobile en KPN ook gedaan. Wie moet er nu nog wat doen voordat we in de nieuwe situatie zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Jassy schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:14:
[...]

Hier zijn beide wijzigingen bij T-Mobile en KPN ook gedaan. Wie moet er nu nog wat doen voordat we in de nieuwe situatie zitten?
In feite zitten we nu al in de nieuwe situatie omdat iedereen nu binnen zijn nieuwe vergunning valt. Maar Vodafone kan zijn LTE carrier nu vergroten van 15MHz naar 20MHz. KPN kan hem vergroten van 10MHz naar 15MHz. T-Mobile hoeft zijn (15MHz) carrier nu alleen nog maar te activeren.

Ik heb geen idee hoe ver T-Mobile nu is met het uitrollen van de nieuwe 3G carrier, maar ik kan me voorstellen dat dat niet lang meer duurt (als het niet al helemaal klaar is). Dan kan de laatste stap worden gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Nu online
jk-5 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:16:
[...]

In feite zitten we nu al in de nieuwe situatie omdat iedereen nu binnen zijn nieuwe vergunning valt. Maar Vodafone kan zijn LTE carrier nu vergroten van 15MHz naar 20MHz. KPN kan hem vergroten van 10MHz naar 15MHz. T-Mobile hoeft zijn (15MHz) carrier nu alleen nog maar te activeren.

Ik heb geen idee hoe ver T-Mobile nu is met het uitrollen van de nieuwe 3G carrier, maar ik kan me voorstellen dat dat niet lang meer duurt (als het niet al helemaal klaar is). Dan kan de laatste stap worden gezet
Ah oke, dus dan is het inderdaad heel snel klaar nu. Ik verwacht dat T-Mobile dan vannacht weer zijn 15MHz 4G aan zal zetten. In Juni 2021, wanneer 2G uit gaat, dan zullen ze 3G naar 900MHz verhuizen (Al het andere zou echt heel dom zijn) en 20MHz op 2100 gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:16:
[...]

Op Samsung kun je via Netmonster (op de puntjes rechtsonder) in de 'Samsung network settings' terechtkomen. Daar kun je banden selecteren (zonder root, op een normale installatie).

Bij andere merken heb je al gauw root nodig
Ahja, met een huawei gaat dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandeven66
  • Registratie: September 2014
Idk of iemand dat al hier genoemd heeft, maar wat is er aan de hand met de KPN dekkingskaart?
Op veel plekken zou zogenaamd geen 4G zijn, maar wel 5G? Naast een full CA mast geen 4G+(+) etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomSt
vandeven66 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:31:
Idk of iemand dat al hier genoemd heeft, maar wat is er aan de hand met de KPN dekkingskaart?
Op veel plekken zou zogenaamd geen 4G zijn, maar wel 5G? Naast een full CA mast geen 4G+(+) etc.
Ik heb het vorige maand gemeld bij KPN maar er is nog niks aan gedaan schijnbaar. De kleuren staan niet meer goed over de achterliggende kaart. Kijk maar in de grens regio's of nog duidelijker de Waddeneilanden. De verhouding map tot de overlay van kleuren kloppen niet helemaal meer bij de 4G kaart. 5G kaart is goed. Het moet allemaal beetje worden uitgerekt.

[ Voor 4% gewijzigd door TomSt op 13-01-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
B1 is weer 15 MHz:
http://x264.nl/dump/2100mhz-2021-01-25-0200-b1-kpn.jpg

Band 1 - 2100 MHz omzetting klaar.
Alleen Vodafone kan nog naar 20 MHz bandbreedte gaan, maar heeft daar blijkbaar geen haast mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Al lang geen kaartupdates meer gezien, zo lijkt het?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
Hmmbob schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:48:
Al lang geen kaartupdates meer gezien, zo lijkt het?
Ik zou over een uurtje nog eens kijken ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jk-5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Nu online
Het lijkt erop dat de ombouw bij KPN vanwege de feestdagen een beetje stil heeft gestaan.

Ook valt me op dat ze een groot deel van het indoor netwerk op Schiphol hebben uitgezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Jassy schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:53:
Het lijkt erop dat de ombouw bij KPN vanwege de feestdagen een beetje stil heeft gestaan.

Ook valt me op dat ze een groot deel van het indoor netwerk op Schiphol hebben uitgezet...
In een vorige update kwamen er ook ineens allemaal nieuwe locaties in en rond schiphol. Zou misschien kunnen dat ze daar aan het ombouwen zijn. Ze hebben ook een aantal outdoor sites daar omgebouwd naar Huawei. Misschien waren de vorige 1-3-7 sites dus nog Ericsson, en dat dat nu allemaal Huawei is met b1 DSS voor 5G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Als je de hele kaart erbij pakt (dus niet enkel de revisies), dan zie je dat er inderdaad nog steeds volop sites actief zijn, ook op de pieren waar nu vanalles uitgezet is.

In Rotterdam hebben ze het netwerk opnieuw ingesteld qua power?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Hmmbob schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:58:
Als je de hele kaart erbij pakt (dus niet enkel de revisies), dan zie je dat er inderdaad nog steeds volop sites actief zijn, ook op de pieren waar nu vanalles uitgezet is.

In Rotterdam hadden ze al eens de power aangepast van alle massive mimo antennes. Daardoor dacht de kaart dat het geen massive mimo was. Dat is nu weer gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Nu online
Hmmbob schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:58:

Misschien hebben ze ook antennes verplaatst en een nieuw netwerk aangelegd. Ze hebben wellicht nu de oude antennes opgeruimd.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PWA777
Recent ben ik na 7 jaar bij T-Mobile te hebben gezeten overgestapt naar KPN. Ik had dit al eens eerder gewaagd in 2017, maar toen wist ik na 2 maanden bij KPN niet hoe snel ik terug moest gaan naar T-Mobile. De reden was destijds dat het netwerk van KPN extreem stroperig aanvoelde (4G), dit strookte ook wel met het feit dat een groot deel van de KPN LTE sites destijds alleen nog band 20 ondersteunden, de relatief grote uitrol van band 3 en 1 moest nog beginnen (of was nog maar net op gang gekomen). Ik gebruikte destijds een iPhone 8; aan de hardware lag het dus niet.

Enfin, de laatste maanden hoorde ik veel goede verhalen over het nieuwe KPN netwerk en ook op basis van de feiten zag het er op papier allemaal top uit. Veel compleet vernieuwde sites uitgerold met een heel dik pakket aan frequenties, de rappe uitrol van 5G 700 en 4G 1400 en ondanks al dit geweld nog steeds aandacht voor ‘afgelegen’ gebieden met de plaatsing van compleet nieuwe sites in ‘de provincie’ - dit alles gebaseerd op de updates van antennekaart.nl. Het was dus tijd om de overstap opnieuw te wagen, dit maal met een iPhone 12.

Dekking:
KPN heeft uiteraard een goed netwerk, ik denk dat dat niet ter discussie zal staan. Zeker op plekken buiten de stad had ik met KPN op de locaties waar ik de afgelopen tijd ben geweest betere ontvangst dan dat ik daar met T-Mobile had. Op een aantal locaties was er met T-Mobile vaak geen beginnen aan, daar bleef de telefoon hangen op 4G900 met lage snelheden. Recent was T-Mobile natuurlijk wel begonnen met de uitrol van 4G800, wat de situatie op een aantal plekken toch al wel weer heel wat beter had gemaakt, maar zeker voor een boswandeling op de Veluwe, vakantiehuisje in Limburg, bezoekje aan grootouders, was mijn ervaring met KPN toch echt beter dan met T-Mobile. KPN heeft simpelweg meer masten op landelijke locaties.
Daar staat tegenover, dat in de stedelijke omgeving ik het netwerk van KPN wat tegen vind vallen. Natuurlijk is er op heel veel plekken goed bereik, maar T-Mobile gaf in de (grote) steden eigenlijk altijd uitstekend bereik. De dichtheid van het T-Mobile netwerk is wel echt een pluspunt, natuurlijk is dit subjectief en afhankelijk van welke stad je komt, maar op basis van ervaring in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam in de afgelopen 2 maanden moet ik zeggen dat ik KPN hier net iets onder T-Mobile vind presteren.

Snelheid
Dit was zoals gezegd de reden waarom ik 4 jaar geleden zo snel als maar kon weer terug wilde naar T-Mobile, destijds was het KPN netwerk niet vooruit te branden. Hier speelt momenteel een beetje het verhaal van 2 werelden, het reeds omgebouwde KPN netwerk, en de oude Ericsson locaties, vaak met alleen band 20, soms aangevuld met band 3 (de meest drukke KPN sites zijn inmiddels allemaal om naar Huawei). Op de plaatsen waar KPN het volle pakket aanbied, met 5G 700 en LTE op 1, 3, 7, 20, 32 - wauw, wat een snelheid! Grote bestanden knallen in no-time over het netwerk. Het netwerk is ook op indoor plekken lekker vlot, uiteraard door het gebruik van relatief veel capaciteit op de lage banden, met 700, 800 en 1400 Mhz op alle nieuwe sites. Qua snelheid in de omgebouwde gebieden is het echt beter dan met T-Mobile, die in de laatste jaren op de drukkere plekken toch duidelijk last begon te krijgen van structurele congestie in het netwerk.
Op de niet omgebouwde locaties, de Ericsson masten dus, is het nog steeds droevig gesteld bij KPN. Op sommige plaatsen, valt de verbinding - zelfs tijdens deze lockdown - rond 17h ‘s middags, als het netwerk relatief druk belast wordt, terug naar 3G op zelfs EDGE, op een locatie waar alleen Band 20 actief is op 4G. Toegegeven, dit is op basis van 1 locatie waar ik de afgelopen tijd kwam (een regionaal trein station), maar juist daar wilde ik elke keer muziek gaan streamen en dat gaat lastig, of beter gezegd niet, op EDGE.

Overig
Qua overige verschillen valt op te merken dat KPN qua diensten een aantal dingen beter voor elkaar heeft dan T-Mobile, en een aantal zaken iets minder praktisch heeft ingericht. Over Roaming kan ik niets zeggen, hoewel normaal gesproken een belangrijk aspect (4G roaming ja/nee, prijzen van bundels (hoeveelheid + geldigheidsduur), etc; maar door de Corona crisis ben ik de afgelopen tijd het land uiteraard niet uit geweest. Wat fijn is van KPN is dat visual voicemail op de iPhone standaard ondersteund wordt, in tegenstelling tot T-Mobile, waar dit een betaalde dienst is. VoLTE en VoWifi werken bij beide providers eigenlijk hetzelfde. T-Mobile wint het wat mij betreft qua gebruiksgemak in de app; de app werkt sneller, is overzichtelijker en heeft minder clutter. Dit komt ook omdat de KPN app een breed scala aan vaste diensten en TV & internet pakketten ondersteund, iets wat de T-Mobile app niet heeft.
De klantenservice van KPN is goed, maar er gaat wel veel fout. Zo liepen de eerste facturen niet helemaal lekker en waren kortingen die tijdens het bestel proces zichtbaar waren, niet toegepast op de factuur. Uiteindelijk zet de KPN klantenservice dit zonder discussie direct allemaal weer recht, maar het is toch opletten geblazen. De vergelijking met T-Mobile is hier niet helemaal fair, omdat ik daar mobile-only klant was.

Conclusie
In tegenstelling tot 2017, is het KPN netwerk in 2021 wat mij betreft een zeer geduchte concurrent voor T-Mobile. Dit geldt dan wel voor de gebieden waar de ombouw naar Huawei klaar is. KPN is in de landelijke gebieden de kwaliteit van T-Mobile in mijn ogen voorbij; in de steden in de buurt van de KPN masten ook; het enige waar KPN in mijn ogen nog in kan lopen op T-Mobile is een fijnmaziger netwerk van sites in de steden. Door het gebrek hier aan zou ik KPN -op dit moment, en op basis van mijn relatief beperkte ervaring- in ieder geval op dezelfde hoogte zetten als T-Mobile. Al met al dit keer dus geen enkele reden om weer snel terug te verlangen naar “de overkant”, waar het gras natuurlijk altijd per definitie groener (of Magenta) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turambar
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:47
Dit is misschien een beetje een longshot, maar ik vroeg me af of meer mensen hier ervaring mee hebben.

Vorige week donderdag werd ik gebeld. Er werd me gevraagd of ik de voicemail van een dag eerder niet geluisterd had. Voor zo ver ik kon zien had ik geen gemiste oproepen op woensdag, en ook geen ontvangen voicemail.

Gisteren (zondag) heb ik (uit) kunnen bellen, en heb ik ook telefoon ontvangen, van hetzelfde nummer.

Vandaag vertelde ik dit aan iemand anders. Toen deze mij probeerde te bellen ging mijn telefoon niet over.

Hierna is mijn voicemail ingesproken. Ook hier heb ik geen melding van ontvangen.

Uit bellen naar een mobiele telefoon (die die mij probeerde te bellen) ging niet. Uit bellen naar een vaste lijn ging wel.

Ik heb toen de MijnKPN app op mijn telefoon geopend. Hier waren geen vreemde dingen te zien.

Toen zag ik dat ik 2 voicemailberichten had (van woensdag en die van net). Ik ontving ook ineens een SMS van een gemiste oproep (die van vlak voor het openen van de app).

Ik kon hierna weer mobiel bellen en gebeld worden. Klinkt dit iemand bekend in de oren?

Telefoon: iPhone 12 Pro / iOS 14.3. Omgeving Valkenswaard, vol bereik volgens de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PWA777 je kan ook 1 sim nemen van de provider die je het meeste gebruikt, met veel of unlimited data.
En de andere 2 providers ook nemen. In de S21 kan je ze zelfs alle 3 meedragen.
Kan sowieso, sim kaart en simkaart removal tool in portmonee werkt prima. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
https://www.nu.nl/tech/61...etwerk-van-nederland.html
T-Mobile won de vorige drie edities de snelheidstest, maar blijkt nu ingehaald te zijn door KPN. Met een gemiddelde downloadsnelheid van 92,5 mb per seconde en een gemiddelde uploadsnelheid van 19,8 mb per seconde schiet KPN T-Mobile nipt voorbij.

Ook qua dekking kwam KPN verreweg als de beste uit de test. Ookla meet via telefoons waarop hun speedtestapp geïnstalleerd is of een netwerk bereik heeft op een locatie, en hoe sterk dat bereik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

ja3

Ik heb nu ongeveer 1,5 jaar een T-Mobile abonnement met eSIM maar de kosten van het wisselen van de eSIM beginnen inmiddels aardig op te tellen (40 euro ongeveer). Weet iemand of dit ook bij KPN eSIM het geval is? Want ik zou het liefste van deze extra onverwachte kosten af willen (Ik wissel mijn eSIM regelmatig van toestel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ja3 Waarom neem je dan geen gewone sim? Kwestie van eruit halen en in ander toestel doen zonder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:33
ja3 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:41:
Ik heb nu ongeveer 1,5 jaar een T-Mobile abonnement met eSIM maar de kosten van het wisselen van de eSIM beginnen inmiddels aardig op te tellen (40 euro ongeveer). Weet iemand of dit ook bij KPN eSIM het geval is? Want ik zou het liefste van deze extra onverwachte kosten af willen (Ik wissel mijn eSIM regelmatig van toestel).
Welke kosten? Is toch maar eenmalig? Ik ben laatst twee maal moeten wisselen van toestel en volgende week weer, heb geen extra kosten gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

ja3

jongetje schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:43:
@ja3 Waarom neem je dan geen gewone sim? Kwestie van eruit halen en in ander toestel doen zonder kosten.
Goed punt hoor. Was ontstaan omdat ik hem als 2e sim op een iPhone gebruikte (inmiddels niet meer). Dus ik zou terug kunnen naar een normale sim. Maar dat voelt zo ouderwets. En ik was gewoon benieuwd of andere providers ook kosten rekenen voor het verplaatsen van je eSIM en KPN was dan mijn eerste keuze.
Incognitum schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:01:
Welke kosten? Is toch maar eenmalig? Ik ben laatst twee maal moeten wisselen van toestel en volgende week weer, heb geen extra kosten gehad.
T-Mobile is maximaal 2 keer per jaar gratis daarna 5,09 per wisseling (dat kan ik ook op mijn factuur terug vinden in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben met mijn oude sim van KPN aan het testen op de Samsung S21.
Ik wilde toch even kwijt dat mijn abo van 2010 gewoon direct 5G doet!

Ik weet dat het komt omdat KPN het nut niet ziet van complexe system maken, die na enkele maanden/jaren toch nutteloos zijn, maar respect! Werkt gewoon direct!

De eerste test:
B3+N28+B1+B7

Zou B32 hier bij moeten koppelen? Of is B32 ipv B1 kwa bandbreedte een optie?
Ik zal wat oude screenshots van S20 gebruikers terug lezen.

Zo even de werk sim erin doen, dan kunnen we raak testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
neeecht schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:15:
Ben met mijn oude sim van KPN aan het testen op de Samsung S21.
Ik wilde toch even kwijt dat mijn abo van 2010 gewoon direct 5G doet!

Ik weet dat het komt omdat KPN het nut niet ziet van complexe system maken, die na enkele maanden/jaren toch nutteloos zijn, maar respect! Werkt gewoon direct!

De eerste test:
B3+N28+B1+B7

Zou B32 hier bij moeten koppelen? Of is B32 ipv B1 kwa bandbreedte een optie?
Ik zal wat oude screenshots van S20 gebruikers terug lezen.

Zo even de werk sim erin doen, dan kunnen we raak testen. :)
Ik heb wel 5CA gezien met b3+n28+b32+b1+b7. Zou moeten werken dus.

Maar nice dat het werkt. Even een bijdrage doen aan cacombos.com zodat we weten wat de S21 ondersteunt in NL ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jk-5 met een S21 of S20?
Zal niet de eerste keer zijn dat een oudere telefoon het beter doet dan een nieuwe.

Snik snik:
https://forum.kpn.com/mob...-maar-3-banden-3ca-469756

Hopelijk niet weer een nieuw onderwerp aanmaken....

Nu nog even de laatste android erop gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
neeecht schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:19:
@jk-5 met een S21 of S20?
Zal niet de eerste keer zijn dat een oudere telefoon het beter doet dan een nieuwe.

Snik snik:
https://forum.kpn.com/mob...-maar-3-banden-3ca-469756

Hopelijk niet weer een nieuw onderwerp aanmaken....

Nu nog even de laatste android erop gooien.
S21 is natuurlijk het interessantste, maar de S20 mag ook. Wat vooral leuk is bij de S21, 4x4 op b38. Dat is naar mijn weten de eerste telefoon die dat ondersteunt. T-Mobile heeft overal 4x4 op die band

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jk-5 ja, nee, ik bedoel.... deed de S20 of S21 5CA met B32 erbij?
Zal me namelijk niets verbazen dat de S20 wel 5CA doet en de S21 niet.

Ik heb namelijk altijd wat als ik iets nieuws koop. Zie forum KPN link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
neeecht schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:23:
@jk-5 ja, nee, ik bedoel.... deed de S20 of S21 5CA met B32 erbij?
Zal me namelijk niets verbazen dat de S20 wel 5CA doet en de S21 niet.

Ik heb namelijk altijd wat als ik iets nieuws koop. Zie forum KPN link.
Oooh zo, dat was de S20 inderdaad. Dus dat zou maar zo de verklaring kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsEen
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 20:39
Deze KPN 3G only antennekit is eindelijk vervangen voor een nieuwe Huawei. Zag werkers vanmiddag (jaja zaterdag) de Ericsson overblijfselen uit het bos verwijderen.
https://antennekaart.nl/k...449&zoom=14&providers=kpn
edit: Met "eindelijk" bedoel ik niet dat ze laat zijn met Huawei maar laat met 4G.

[ Voor 14% gewijzigd door PrinsEen op 30-01-2021 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mocht je je afvragen waarom je Samsung S20 een stuk sneller internet dan de Samsung S21:
neeecht in "[Samsung Galaxy S21-serie] Ervaringen & Discussie"

Men zal een keer vooraf testen en het meteen goed doen. Dit is al de zoveelste keer.

Geen B32 1400 MHz, betekent ook een gedeelte geen dekking in de lagere frequenties.
Dus bij slecht(er) bereik ga je het effect hiervan nog meer merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
Zijn er hier tweakers leden met KPN EEN MKB Unlimited van 2020?

Met deze abonnement heb je 10GB per dag en kan je aanvullen per 5GB. Alleen er is nergens info bekend waar je naartoe moet SMSen en heb zelf ook met KPN Zakelijk klantenservice gesproken en die weten het ook niet.

SMS naar 1233, 1244, 1266 al geprobeerd zonder succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Kan het niet toevallig via de KPN app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Nu online
Hmmbob schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:23:
Kan het niet toevallig via de KPN app?
KPN EEN MKB heeft geen toegang tot mijn kpn omdat zit zakelijk is. En de mijn kpn is alleen voor particulieren en klein zakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Balen. Ik wist je antwoord niet, maar hoopte een workaround te kunnen geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neeecht schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:18:
Mocht je je afvragen waarom je Samsung S20 een stuk sneller internet dan de Samsung S21:
neeecht in "[Samsung Galaxy S21-serie] Ervaringen & Discussie"

Men zal een keer vooraf testen en het meteen goed doen. Dit is al de zoveelste keer.

Geen B32 1400 MHz, betekent ook een gedeelte geen dekking in de lagere frequenties.
Dus bij slecht(er) bereik ga je het effect hiervan nog meer merken.
Bij de S9 ook nog steeds niet. Echt raar dat zo'n profiel niet automatisch geoverride wordt als een mobiel netwerk zelf bepaalde frequenties/banden adverteert, en dat het echt via een update moet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorcerer8472 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:09:
[...]

Bij de S9 ook nog steeds niet. Echt raar dat zo'n profiel niet automatisch geoverride wordt als een mobiel netwerk zelf bepaalde frequenties/banden adverteert, en dat het echt via een update moet 8)7
Miljoenen betaald voor B32 (En B38) en dan bijna geen telefoons die het gebruiken.
Maar wel constant stroom verbruiken. Lekkere business case. 8)

Volgens mij is de S20 nu de enige telefoon die ooit B32 gezien heeft.

@henklbr heb je ook nog een S20? Die doet nog steeds B32?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henklbr
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
(overleden)
neeecht schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:18:
[...]

Miljoenen betaald voor B32 (En B38) en dan bijna geen telefoons die het gebruiken.
Maar wel constant stroom verbruiken. Lekkere business case. 8)

Volgens mij is de S20 nu de enige telefoon die ooit B32 gezien heeft.

@henklbr heb je ook nog een S20? Die doet nog steeds B32?
Helaas...

Heb wel de Z Fold2 met KPN-SIM

Samsung Galaxy S21 Ultra 5G SM-G998B 512GB | Build-number: RP1A.200720.012.G998BXXU1AUC8 | Security Patch Level: 2021-04-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henklbr schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:00:
[...]

Helaas...

Heb wel de Z Fold2 met KPN-SIM
En wat doet die kwa banden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henklbr
  • Niet online
(overleden)
neeecht schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:49:
[...]

En wat doet die kwa banden?
Zal ik morgen even kijken...

Samsung Galaxy S21 Ultra 5G SM-G998B 512GB | Build-number: RP1A.200720.012.G998BXXU1AUC8 | Security Patch Level: 2021-04-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henklbr
  • Niet online
(overleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
@jk-5 Bestaat er ook een zustersite van jullie voor Duitsland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Hmmbob schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:27:
Voor zover mij bekend niet nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Nu online
Hmmbob schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:27:
@Hmmbob
Je zou het misschien Peter kunnen vragen:
> https://twitter.com/33dBm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Thanks. Heb ondertussen op cellmapper de potentiele vakantielocatie opgezocht en er is voldoende dekking (als in: staat een mast met alle netwerken om de hoek) :+

[ Voor 20% gewijzigd door Hmmbob op 01-02-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft iemand een Samsung S20 5G bij KPN en kan eens bellen naar *#0011# en checken of tijdens een data sessie Band 32 wordt gebruikt? (Stack1 = Sim1, Stack2 = Sim2)
Mocht je een screenshot maken, graag tijdens screenshot menu op pijltje naar beneden drukken voor een screenshot met alle pagina's.

Ik zie namelijk helemaal geen data meer op B32 voorbij komen. Nu een uur getest, helemaal niets.
Het liefst testen op dit soort sites:
https://antennekaart.nl/k...&carrier-combinations=314

Maar:
https://antennekaart.nl/k...binations=314,315,316,317
Zou eventueel ook kunnen, dan weten we tenminste of B32 uberhaupt gebruikt wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:56

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Super!
De Samsung S20 is nu blijkbaar de enige (Samsung) telefoon die Band 32 doet bij KPN.
KPN is ook de enige die Band 32 doet op dit moment.
Dank voor de info, zeer behulpzaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Nu online
neeecht schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:26:
[...]

Super!
De Samsung S20 is nu blijkbaar de enige (Samsung) telefoon die Band 32 doet bij KPN.
KPN is ook de enige die Band 32 doet op dit moment.
Dank voor de info, zeer behulpzaam!
Ik heb al bijna 2 maanden met mijn simyo sim al band 32 in Huizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikbenjoeri schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:45:
[...]

Ik heb al bijna 2 maanden met mijn simyo sim al band 32 in Huizen
Welke telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Nu online
Ook een Samsung S20

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yup. Dus het is telefoon afhankelijk. Samsung en/of KPN hebben weer lopen falen met de S21.
Het lijkt wel of ze geen echte tech mensen meer hebben, of er niet naar luisteren. Dank voor de extra bevestiging!
Pagina: 1 ... 23 ... 51 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Mobiel, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: ~[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie