Acties:
  • 0 Henk 'm!
@trankilo http://x264.nl/dump/1350-1400mhz-2020-11-14.jpg
Nu meer dan 24 uur laten draaien op peak hold.
Conclusie lijkt dat B32 heel weinig wordt gebruikt. Mogelijk dat alleen de Samsung S20 deze band nog maar kan gebruiken. Niet veel meer telefoons.

Ik heb stukjes in het spectrum gezien dat er ook langer dan 1 minuut data werd gebruikt.
Maar goed, dat had jij al aangetoont dat dat kon. Heel interessant zo.

En een behoorlijk stuk off topic maar wel heel leuk.
Door de peak hold aan te laten zien we een signaal op 1350 - 1400 MHz
Mijn vraag: Wat Is Dat ?? :)

https://www.policytracker...-problems-for-the-future/
Eerste Google resultaat, we gaan nog verder zoeken!

Ah!
http://pmse.nl/nieuws/laatste-nieuws-in-nederland/
1350-1400 MHz – Met Defensie is overeengekomen dat gebruik voor zowel indoor als outdoor onder vergunning en coördinatie in heel Nederland mogelijk is tot op een afstand van 2 km. van een Defensieterrein.
update: https://wetten.overheid.nl/BWBR0035791/2020-10-20

[ Voor 17% gewijzigd door neeecht op 15-11-2020 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@trankilo @jk-5 ah ik heb een goede 1500 MHz antenne:
https://www.rtl-sdr.com/p...ch-antenna-set-for-34-95/

Ik was alleen vergeten deze van stroom te voorzien. :o

Resultaat:
http://x264.nl/dump/800-1800mhz-2020-11-14.jpg

(Signalen rond 1620-1650 MHz zijn Iridium satellieten.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henklbr
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
(overleden)
Speedtest 4G++/5G

* Toestel: Samsung Galaxy Note20 Ultra
* Firmware: OneUI 3.0 / Android 11 / ZTK7
* Datum: 15 nov 20 0755lt

4G++:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XzBBE13bWXA1BgxfBbp2u1SK1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1C9VE8fSrp6tXqLXXTAwLJi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1JzgKmjaUYK4VPaJO4ZoEEOUPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Z9vFuIsLGCxSEchDqNFO2pX.jpg?f=fotoalbum_large

5G:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-QZ5T8SiH1uj2HbARTyGTnNLVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdfzbTv7Pjl8puwZqypykmxC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aav00QE2WRV6-Ilm92sdg-Zxrck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkQDOv1frapqgV6tUnkFhYDK.jpg?f=fotoalbum_large

Samsung Galaxy S21 Ultra 5G SM-G998B 512GB | Build-number: RP1A.200720.012.G998BXXU1AUC8 | Security Patch Level: 2021-04-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:52

RnB

jk-5 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:31:
[...]

Het probleem komt doordat je telefoon primair met 4G verbind en 5G secundair daarnaast is. De 4G mast die bij jou het sterkste is heeft geen 5G en dus kan je daar niet mee verbinden. Bij T-Mobile hoeft 4G en 5G niet per se van dezelfde mast te komen, dus dan heb je dit probleem niet
Vanochtend dit artikel gelezen, is dat wat jij bedoelt?

Hoe zit dat bij T-Mobile dan, hebben zij wel al een SA netwerk?

Net even een stukje door Almere gereden om 5G waar te nemen. Op dat moment was ik wel even onbereikbaar voor mijn zakelijke contacten (iPhone dual-sim....).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iX3lthmnnnNFbF2CwXN-cNCb6zM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qcT1KQ11yAuRp7rJ7ya3xFU.jpg?f=fotoalbum_large

Gestopt op de Dashorstdijk aan de hand van de KPN dekkingskaart om daar wat Speedtestjes te doen. Tevens bij de KFC in Doemere gestopt om ook daar wat Speedtestjes te doen, zie bovenstaand het resultaat.

Niet heel spannend, maar wel een leuke verbetering t.o.v. 4G op dezelfde locaties. Daar haal ik maximaal 140Mbps/10Mbps. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:10
RnB schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:47:
[...]

Vanochtend dit artikel gelezen, is dat wat jij bedoelt?

Hoe zit dat bij T-Mobile dan, hebben zij wel al een SA netwerk?

Net even een stukje door Almere gereden om 5G waar te nemen. Op dat moment was ik wel even onbereikbaar voor mijn zakelijke contacten (iPhone dual-sim....).

[Afbeelding]

Gestopt op de Dashorstdijk aan de hand van de KPN dekkingskaart om daar wat Speedtestjes te doen. Tevens bij de KFC in Doemere gestopt om ook daar wat Speedtestjes te doen, zie bovenstaand het resultaat.

Niet heel spannend, maar wel een leuke verbetering t.o.v. 4G op dezelfde locaties. Daar haal ik maximaal 140Mbps/10Mbps. :)
Niet helemaal. Een deel heb ik uitgelegd op https://antennekaart.nl/blog/de-5g-strategie-van-vodafone.

Het komt erop neer dat wel of niet gebruik maken van DSS los staat van wel of niet een standalone netwerk hebben.
DSS is niks meer dan een carrier delen tussen 4G en 5G op basis van drukte. Dit kan worden gebruikt bij een standalone netwerk en bij een non-standalone netwerk. Op dit moment zijn alle netwerken in nederland NSA (non-standalone).

Non-standalone houdt in dat 5G als een extra laag wordt aangeboden bovenop het beschikbare 4G netwerk. Onder water is het corenetwerk nog allemaal 4G en bij de zendmast vind dus een vertaling plaats waarbij het 5G component gewoon praat met het 4G corenetwerk. Omdat 5G dus een aanvulling is op 4G moet je altijd met 4G verbonden zijn om 5G te kunnen gebruiken. Over deze primaire 4G verbinding loopt al het signallingverkeer. Dat is dus communicatie tussen je telefoon en de mast over toekenning van zendtijd, overschakelen tussen masten, opzetten van telefoongesprekken, dat soort dingen.
De 5G verbinding is in feite wel een volwaardige verbinding waar ook gewoon upload overheen loopt. Tijdens het opzetten van de 4G verbinding vertellen je telefoon en het netwerk elkaar dat ze ook 5G ondersteunen en zullen deze secundair activeren.

In de screenshot van henklbr zie je bijvoorbeeld dat de primaire frequentieband b3 is (4G dus). Daarnaast is n28 verbonden (n staat voor 5G, band 28 = 700MHz). Daarnaast heb je nog b32 (4G1400), b1 (4G2100) en b7 (4G2600). Upload verloopt dan deels over je primaire 4G band (b3 / 1800MHz) en deels over de 5G band.

Wanneer de netwerken de 5G core klaar hebben hoeft bij de mast geen vertaling meer plaats te vinden en kan het 5G component direct met een 5G core praten. Het 4G netwerk zal dan als een toevoeging op deze 5G core werken omdat ook de oudere interfaces zijn geimplementeerd. Als je deze fase hebt bereikt kun je ook standalone 5G verbindingen opzetten waarbij ook alle signalling via 5G verloopt. Toch kun je met een 5G core ook alsnog non-standalone verbindingen afhandelen.

Het verschil tussen Vodafone en KPN/T-Mobile is dat KPN en TMO dedicated spectrum inzetten op de 700MHz band, terwijl Vodafone DSS gebruikt waarbij de subcarriers van 1800MHz op basis van gebruik kunnen schakelen tussen 4G en 5G. Hoe dat werkt lees je hier: https://antennekaart.nl/b...eiten-achter-de-5g-uitrol

T-Mobile doet nog een extra stukje techniek waarbij je 4G sessie niet van dezelfde zendmast hoeft te komen als je 5G sessie, wat zorgt voor betere 5G dekking.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005

RnB

Super, bedankt voor de uitleg! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
https://www.overons.kpn/n...m-tweederde-van-nederland

Na hint Twitter @jk-5 .

"In druk stedelijke gebieden wordt gebruikgemaakt van zogenaamde Massive Mimo antennes die gericht capaciteit kunnen verdelen over meerdere gebruikers."

Leuk dat ze dat tiepen, maar volgens mij is nog niemand op een moderne telefoon B38 tegen gekomen.
Ik zie er ook totaal geen data overheen gaan. Samsung S10 tot S20 gebruikers gebruiken die band niet.

KPN zegt zelf in het KPN forum dat de andere banden combinaties beter is. Eens, maar een Massive MIMO paneel zou toch echt veel meer data moeten verdelen op de mast.
Mogelijk komen er nog aanpassingen, maar volgens mij connect echt bijna niemand op B38 bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
neeecht schreef op woensdag 18 november 2020 @ 01:50:
"In druk stedelijke gebieden wordt gebruikgemaakt van zogenaamde Massive Mimo antennes die gericht capaciteit kunnen verdelen over meerdere gebruikers."

Leuk dat ze dat tiepen, maar volgens mij is nog niemand op een moderne telefoon B38 tegen gekomen.
Ik zie er ook totaal geen data overheen gaan. Samsung S10 tot S20 gebruikers gebruiken die band niet.
De tekst zoals die er staat klopt gewoon. Ik kom ze inderdaad geregeld tegen in de grote steden. Of en waarom ze niet (goed / lijken te) werken is een andere discussie. Ze bouwen die dingen niet voor de sier. Dus technisch gezien klopt het verhaal gewoon. Of dat in de praktijk zo ervaren wordt is discussie #2. Kan iets met instellingen ofzo zijn, of compatibiliteit.

Ik kom op sommige daken ook oude zenders tegen van voor het millennium, netwerken die al lang niet meer bestaan, maar de antennes (en soms apparatuur) staan er nog wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Raider095 Er is een verschil tussen 'zou kunnen' en 'wordt gebruikgemaakt van'.

Ik heb op mijn S10 een paar gekke voorbeelden van B20 + B38 van KPN op een volle Huawei mast, toen ik ver weg was van de masten toen een andere mast uitstond voor een upgrade.

Verder heeft nog niemand B38 screenshots kunnen laten zien i.c.m. andere banden bij KPN.
De vorige Ericsson setup deed dat wel vaker.

Vaak was dat toen B3 + B38 of B3 + B1 + B20.
Tegenwoordig is het B3 + B1 + B7 + B20 en is B38 alleen als 'overload' backup.

De reden:
"1+3+7+20 geeft in het algemeen een betere performance dan 1+3+38. Daarom wordt band 38 alleen ingezet bij grote drukte.
Meer dan 3 banden geaggregeerd met band 38 is niet gedefinieerd in de 3GPP standaard voor de KPN banden, deze combinatie is dan ook niet mogelijk."

Ik woon tussen vele Huawei met B38 setups, inclusief Massive MIMO, maar heel af en toe zie ik data op B38.
http://x264.nl/dump/2600mhz-2020-10-28-kpn-b38-active.jpg

Bij T-Mobile nu constant, bij KPN al heel lang niets (probeerde actieve B38 screenshot te maken).

KPN en/of Samsung hebben in het verleden wel vaker geen idee gehad wat wel en niet werkte, totdat er meldingen van gemaakt werden.

Dus of het KPN netwerk wordt bijna niet gebruikt voor veel data (lijkt aardig te kloppen, bij T-Mobile zie ik op alle banden veel meer beweging).
Of KPN + Huidige telefoons werkt gewoon (nog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 19:54
Hier nog mensen benieuwd of ze nog wat interessants gaan doen met Black Friday?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In het kort: ik heb een oude abonnement van KPN wat geen 5G biedt.

Is het verschil in snelheid op dit moment noemenswaardig? Heeft het zin om het abonnement aan te gaan passen? Ik ga dan meer betalen, maar als de snelheid niet erg verschilt gezien er nog geen echt 5G netwerk is, denk ik dat ik het laat zoals het is.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

THE_BASE schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:24:

Is het verschil in snelheid op dit moment noemenswaardig? Heeft het zin om het abonnement aan te gaan passen? Ik ga dan meer betalen, maar als de snelheid niet erg verschilt gezien er nog geen echt 5G netwerk is, denk ik dat ik het laat zoals het is.
ik krijg morgen mn nieuwe sim binnen waarschijnlijk, dan zal ik wat speedtestjes proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:38:
[...]

ik krijg morgen mn nieuwe sim binnen waarschijnlijk, dan zal ik wat speedtestjes proberen
Top, ben erg benieuwd!

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
Mijn eerste ervaringen met 5G bij T-Mobile met iPhone 12 Pro Max zijn wel erg goed. 4G is daar al heel snel, maar met name in drukke gebieden haal je met 5G gewoon altijd 250+ mbps en als het rustig is tik je de 350+ mbps aan en 100 mbps upload.

Heb ik het nodig? Nee. Vind ik het leuk, ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henklbr
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
(overleden)
THE_BASE schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:24:

Zie mijn post:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/64708240

Samsung Galaxy S21 Ultra 5G SM-G998B 512GB | Build-number: RP1A.200720.012.G998BXXU1AUC8 | Security Patch Level: 2021-04-01

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kpn 5g laat hier nog even op zich wachten Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9YLjyhBnoBOHQUs3YsEvtIqg8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uwRtpZZLRxXOKkTA6ADg5o42.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTpSc4N1yuQ9STACUkE1MPEAoSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LZqmX4l9KYDKxt8esTNwDPPH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
Gebruik andere speedtest server dan KPN, want deze is de laatste tijd teveel overbelast.

Je kan een van de volgende servers het beste gebruiken.
  • Nforce
  • RouteIT
  • Serverius
  • Tilaa
  • Leaseweb
  • i3D.net
  • Worldstream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ikbenjoeri schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:48:
[...]

Gebruik andere speedtest server dan KPN, want deze is de laatste tijd teveel overbelast.

Je kan een van de volgende servers het beste gebruiken.
  • Nforce
  • RouteIT
  • Serverius
  • Tilaa
  • Leaseweb
  • i3D.net
  • Worldstream
ik gebruik de speedtest server niet van kpn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inmiddels met de SGS9 weer 2 updates verder en nog steeds geen KPN band 32, ook niet bij forceren ;(

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinan10
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:55
Misschien een hele rare vraag, maar kan het zo zijn dat t-mobile ervoor zorgt dat mijn batterij sneller leeg gaat? Ondanks best goeie dekking? Wie weet daar meer over? Het lijkt er op dat ik bij KPN een langer deed met mijn batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sinan10 schreef op maandag 23 november 2020 @ 02:18:
Misschien een hele rare vraag, maar kan het zo zijn dat t-mobile ervoor zorgt dat mijn batterij sneller leeg gaat? Ondanks best goeie dekking? Wie weet daar meer over? Het lijkt er op dat ik bij KPN een langer deed met mijn batterij.
Je 5g bereik kan er wel voor zorgen, maar T-Mobile niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:56
Nou, de black friday deal voor sim only is bagger te noemen.

Een week geleden verlengde ik met 1 jaar voor onbeperkt data+bellen, kwam uit op € 26 per maand inclusief Husselkorting. Ik kom nu op precies hetzelfde uit. Spijtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2020 @ 07:38:
[...]

Je 5g bereik kan er wel voor zorgen, maar T-Mobile niet
Volgens mij kan dat wel. Het netwerk geeft de telefoon allerlei instructies om minimaal op bepaalde intervals naar het netwerk te luisteren. Sommige configuraties kunnen de telefoon meer energie kosten. Dat was vroeger op 2G zeker weten het geval.

Ook een slechtere netwerkontvangst waarbij je telefoon meer moeite moet doen voor het zenden/ontvangen kan een rol spelen. Daarnaast kan het zijn dat je op de grens tussen twee cellen in zit. Dit kan ook ongunstig zijn in sommige gevallen, hoewel dat bij 4G/5G niet zo erg zou moeten zijn.

En idd 5G kan ook een boosdoener zijn lijkt me, maar ik weet niet precies hoe dat werkt. Ik dacht ook dat sommige telefoons 5G niet gebruiken als het scherm uit staat :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Sinan10 @Sorcerer8472 ook het feit dat T-Mobile 5CA doet en KPN maar max 4CA op bijvoorbeeld een S10 'helpt' ook niet mee voor de batterij.

Sinan10, welke telefoon gaat het om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinan10
neeecht schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:08:
@Sinan10 @Sorcerer8472 ook het feit dat T-Mobile 5CA doet en KPN maar max 4CA op bijvoorbeeld een S10 'helpt' ook niet mee voor de batterij.

Sinan10, welke telefoon gaat het om?
Iphone 12 mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zeer waarschijnlijk dat deze ook meer banden doet bij T-Mobile dan bij KPN.
Je internet ervaring zou wel sneller moeten zijn.

Ik heb al vaker voorgesteld voor een één band connectie optie, die de telefoon/mast dan nog steeds bepalen.
En je download is dan max 01.-1.0Mbps ofzo. Voor de mensen die vooral veel berichten krijgen zonder foto's/videos.

Helaas is dit de praktijk en ook bij 5G voorlopig nog niet 'opgelost'. Als men dit al een probleem vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik dacht trouwens dat Samsungs ook geen 4G+ gebruiken als het scherm uit staat, maar dat weet ik niet zeker. Weet niet eens zeker of het LTE-protocol dat zomaar toestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
kwon schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:38:
Nou, de black friday deal voor sim only is bagger te noemen.

Een week geleden verlengde ik met 1 jaar voor onbeperkt data+bellen, kwam uit op € 26 per maand inclusief Husselkorting. Ik kom nu op precies hetzelfde uit. Spijtig.
Spijtig?
Of bedoel je spijtig dat de aanbiedingen zo tegen vallen?
Misschien had nu bellen je een beter aanbod opgeleverd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:56
Roos79 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:38:
[...]

Spijtig?
Of bedoel je spijtig dat de aanbiedingen zo tegen vallen?
Misschien had nu bellen je een beter aanbod opgeleverd ;)
Ik zit nog binnen de 14 dagen waarin ik de verlenging ongedaan kan maken. Als er een goeie deal was (laten we zeggen rond de € 22,50) dan had ik dat zeker gedaan.

Maar uhm, misschien even bellen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:05
Zojuist telefonisch kunnen verlengen:
  • Unlimited data + unlimited bellen zónder Hussel: €29 per maand.
  • 0GB + 150 min zónder Hussel: €10 per maand.
Verzekerd dat de 0GB inclusief 64kbit data is, en daar kan ik de eerste van de maand 25GB op zetten vanuit mijn Unlimited.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:59
Napsju schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:46:
Zojuist telefonisch kunnen verlengen:
  • Unlimited data + unlimited bellen zónder Hussel: €29 per maand.
  • 0GB + 150 min zónder Hussel: €10 per maand.
Verzekerd dat de 0GB inclusief 64kbit data is, en daar kan ik de eerste van de maand 25GB op zetten vanuit mijn Unlimited.
Heej, die combi zoek ik ook, maar dan eigenlijk nog met een 2e x die 0GB abo erbij (voor m'n zoontje).

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
@Hmmbob Even bellen dus. Laat even weten?

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
@Napsju Heb je enkel mobiel en geen thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Roos79 schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:36:
@Napsju Heb je enkel mobiel en geen thuis?
Klopt. Ik heb twee mobiele abo's en dus geen vaste aansluiting van KPN. Vandaar dus ook zónder Hussel.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinan10
neeecht schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:26:
[...]

Zeer waarschijnlijk dat deze ook meer banden doet bij T-Mobile dan bij KPN.
Je internet ervaring zou wel sneller moeten zijn.

Ik heb al vaker voorgesteld voor een één band connectie optie, die de telefoon/mast dan nog steeds bepalen.
En je download is dan max 01.-1.0Mbps ofzo. Voor de mensen die vooral veel berichten krijgen zonder foto's/videos.

Helaas is dit de praktijk en ook bij 5G voorlopig nog niet 'opgelost'. Als men dit al een probleem vindt.
Banden? Ben echt een leek, wat bedoel je precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raider095
Sinan10 schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:17:
Banden? Ben echt een leek, wat bedoel je precies?
Frequentiebanden, die dmv CA (carrier aggregation) aan elkaar gekoppeld worden. Hoe meer banden, hoe meer data er doorheen kan. Of 1 band meer zoveel extra batterij vergt vraag ik me af, maar dat terzijde. Het gaat mijns inziens dan vooral om download, ofwel ontvangst aan de telefoonzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinan10
Raider095 schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:32:
[...]

Frequentiebanden, die dmv CA (carrier aggregation) aan elkaar gekoppeld worden. Hoe meer banden, hoe meer data er doorheen kan. Of 1 band meer zoveel extra batterij vergt vraag ik me af, maar dat terzijde. Het gaat mijns inziens dan vooral om download, ofwel ontvangst aan de telefoonzijde.
Bedankt voor de uitleg _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
KPN heeft weer een flinke update geplaatst. Rond de 500 aangepaste locaties. Op plekken met 1-3-7 indoordekking lijkt DSS op b1 nu de strategie te zijn om toch 5G te kunnen aanbieden, omdat ze dit nu al op flink wat plekken doen. In ieder geval in de metrotunnels in Amsterdam en Rotterdam, en in een aantal spoortunnels, snelwegtunnels en andere indoor DAS installaties.

https://www.antenneforum....pdate-24-oktober-2020/205

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jk-5 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:23:
KPN heeft weer een flinke update geplaatst. Rond de 500 aangepaste locaties. Op plekken met 1-3-7 indoordekking lijkt DSS op b1 nu de strategie te zijn om toch 5G te kunnen aanbieden, omdat ze dit nu al op flink wat plekken doen. In ieder geval in de metrotunnels in Amsterdam en Rotterdam, en in een aantal spoortunnels, snelwegtunnels en andere indoor DAS installaties.

https://www.antenneforum....pdate-24-oktober-2020/205
Dus als ik het goed begrijp met "indoor dekking" ga ik van 1 streep binnen naar 3/4 strepen? Bereik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:38:
Dus als ik het goed begrijp met "indoor dekking" ga ik van 1 streep binnen naar 3/4 strepen? Bereik
Dit betreft indoorlokaties, ofwel sites die in gebouwen, tunnels, en dergelijken staan. Dus niet de daklocaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:42
Het valt me op dat er nog best veel locaties in de Randstad zijn waar nog Ericsson apparatuur hangt, ook op mast locaties en dus in principe makkelijk bereikbaar.

Ik ben benieuwd wat de uitrolstrategie nu gaat zijn. Gaan ze verder met de uitrol zoals nu, dus bestaande gebieden uitbereiden, of gaan ze de focus verleggen naar de grotere steden en van daaruit naar het platteland uitbreiden?

Ik zit met smart te wachten op deze ombouw, en ik hoop dat ze de 3G Only cell hier volledig gaan uitrusten. Jammer genoeg kan niemand mij vertellen of deze op de planning staat...

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traxxion
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Heeft KPN eigenlijk een "dekking over drie maanden" kaart zoals bijv T-Mobile dat heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Vandaag een paar metingen gedaan in Utrecht. Zowel op 4G als op 5G.

Het verschil is mijn inziens echt nihil, of ik nou 4G of 5G kies, de snelheden bleven vrijwel hetzelfde. Is 5G echt een wassen marketing neus of heb ik de verkeerde locatie getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

THE_BASE schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:58:
Vandaag een paar metingen gedaan in Utrecht. Zowel op 4G als op 5G.

Het verschil is mijn inziens echt nihil, of ik nou 4G of 5G kies, de snelheden bleven vrijwel hetzelfde. Is 5G echt een wassen marketing neus of heb ik de verkeerde locatie getest?
ik denk dat kon eerder hun capaciteit nog niet op orde heeft,... t-mobile bijvoorbeeld daar zit al echt vooruit gang in met de snelheid... ik ging van een gemiddelde upload van 25 naar 100+ en de download ongv wel het zelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
THE_BASE schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:58:
Is 5G echt een wassen marketing neus of heb ik de verkeerde locatie getest?
Met deze vraag herhaalt de geschiedenis zich.

Toen 4G geïntroduceerd werd waren de snelheden ook nog bar laag, waar we het toen hadden over louter een stukje 800MHz waar men destijds mee begon. Formeel was dat ook eigenlijk nog geen 4G. Toen dat wel het geval was, werd het tot '4G+' gebombardeerd. Alles valt of staat met marketing, iedereen wil de eerste zijn, niemand wil de laatste zijn.

Het 5G protocol an sich is gewoon simpelweg vele malen sneller. Daar kan kort of lang over gediscussieerd worden, maar de wijze waarop New Radio de bitjes verstuurt is gewoon veel efficiënter. Het feit dat je dezelfde snelheid behaalt met een "beetje" 5G in vergelijking met "veel" 4G (waarbij een beetje en veel de hoeveelheid bandbreedte representeren), bewijst dat eigenlijk al.

Nu nog extra bandbreedte erbij en de snelheden zullen toenemen :)

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:17
Gistermiddag was er een grote stroomstoring waardoor de Uithof en de woonwijk ernaast een uur zonder stroom zaten. Voor de grap heb ik even een speedtest gedraaid, en vandaag ook weer om te vergelijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FPzG1e70LlOveeTJzIUHuT05qQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CxJML0qNTRDuzSkDPgolPcWQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1knmRar6JWRKtYlBIwpNyR5vCGY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VZOpRhUDA1al8nO3znuWV88A.jpg?f=user_large

Conclusie: Het zou mooi zijn als KPN het netwerk hier nog wat extra capaciteit geeft :)

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 11-09 14:18
Ik ben vandaag overgestapt van VodafoneZiggo naar KPN. Wat me qua snelheid opvalt is dat ik bij Ziggo iets van 55/15 haalde, met een ping van 11 ms.

Bij KPN nu haal ik (met 4G+) 130/30. Een mooie snelheidsverhoging dus. De ping is echter bijna verdrievoudigd naar 32ms. Met dezelfde telefoon (S10e) vanaf dezelfde locatie. Ik woon redelijk midden in een grote stad en het aantal "streepjes" was ook gelijk. Gebruiken beide telcos verschillende technieken ofzo?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Verwijderd

HarmoniousVibe schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:40:
Ik ben vandaag overgestapt van VodafoneZiggo naar KPN. Wat me qua snelheid opvalt is dat ik bij Ziggo iets van 55/15 haalde, met een ping van 11 ms.

Bij KPN nu haal ik (met 4G+) 130/30. Een mooie snelheidsverhoging dus. De ping is echter bijna verdrievoudigd naar 32ms. Met dezelfde telefoon (S10e) vanaf dezelfde locatie. Ik woon redelijk midden in een grote stad en het aantal "streepjes" was ook gelijk. Gebruiken beide telcos verschillende technieken ofzo?
check je locatie eventjes na, antennekaart.nl en kijk welke mast het dichtste voor je is

• jk-5
HarmoniousVibe schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:40:

Hoge ping bij 4G geeft meestal aan dat het druk is, of dat je signaal niet heel goed is en hij daardoor vaak opnieuw moet proberen of gewoon een lagere modulatierate heeft. De hoeveelheid streepjes zegt niet perse iets over de kwaliteit van het signaal, alleen iets over hoe hard hij binnenkomt. Kijk eens hoe ver de mast (waarschijnlijk) bij je weg is. Als je wilt weten met welke mast je exact bent verbonden kun je Netmonster gebruiken icm de antennekaart.nl dataset. Zie https://antennekaart.nl/netmonster voor meer informatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 11-09 14:18
@Verwijderd @jk-5 ik zit net wat dichterbij KPN en T-Mobile dan bij Vodafone. Heb nu het rustig zou moeten zijn nogmaals een speedtest gedaan en ik kom nu op een ping van 16ms uit. Met 190Mb/s down en 60Mb/s up. Niet slecht!

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legofanaten
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 17:24
Ik krijg wisselende antwoorden van de KPN klantenservice, dus ik probeer het eens onder de Tweakers.
Is het mogelijk om MB's te delen tussen een mobiel abonnement (06-nummer, bijvoorbeeld met Unlimited data) en een 'mobiel internet' abonnement (097-nummer, bedoeld voor tablets)?

dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
legofanaten schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:22:
Ik krijg wisselende antwoorden van de KPN klantenservice, dus ik probeer het eens onder de Tweakers.
Is het mogelijk om MB's te delen tussen een mobiel abonnement (06-nummer, bijvoorbeeld met Unlimited data) en een 'mobiel internet' abonnement (097-nummer, bedoeld voor tablets)?
Volgens dit topic zou het moeten kunnen als beide nummers gekoppeld zijn met KPN Compleet op hetzelfde adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legofanaten
Tdem schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:24:
[...]

Volgens dit topic zou het moeten kunnen als beide nummers gekoppeld zijn met KPN Compleet op hetzelfde adres.
Tja mijn twijfel komt van het feit dat het een twee jaar oud topic is. De vraag is of dat met Hussel abonnementen nog steeds geldt... Medewerker 1 wist zeker van niet, medewerker 2 wist zeker van wel. Ik heb even snel in mijn KPN gekeken, maar je kunt in ieder geval niet zelf 097-nummers koppelen.

dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dit is mogelijk, alleen weet ik niet of het met 097 nummers kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legofanaten
Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:30:
[...]

ja dit is mogelijk, alleen weet ik niet of het met 097 nummers kan
Dat is wel de kern van de vraag. Het idee zou zijn om voor 5€/maand een 1GB tablet sim te nemen en daarnaast Unlimited Data sim voor mobiele telefoon waarvan je dan tot 25GB kunt delen. Maar dat is alleen interessant als het ook daadwerkelijk kan.

Update:
Deze tekst op https://www.kpn.com/hussel/voordelen/mbs-delen.htm lijkt te suggeren dat het wel kan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBCW4mZ9MxeAdQ6vHfEaTFHitfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xFmG8xQ73ysHPnXWQjcnVNom.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door legofanaten op 27-11-2020 18:38 ]

dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:35

H-W

Met de oude abonnementen kon dit wel, zelf heb ik ook zo'n constructie. Dan zou je denken dat het bij de nieuwe abonnementen ook zo is. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsEen
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 20:39
Ja. Ik heb een 1 GB sim met 097 nummer in de auto en die kan je via de KPN app opwaarderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:21
legofanaten schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:35:
[...]

Dat is wel de kern van de vraag. Het idee zou zijn om voor 5€/maand een 1GB tablet sim te nemen en daarnaast Unlimited Data sim voor mobiele telefoon waarvan je dan tot 25GB kunt delen. Maar dat is alleen interessant als het ook daadwerkelijk kan.

Update:
Deze tekst op https://www.kpn.com/hussel/voordelen/mbs-delen.htm lijkt te suggeren dat het wel kan:
[Afbeelding]
Ja, dit kan. Ik heb zelf ook Unlimited op m'n 06 en kan data naar een 097 nummer sturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mt0dgVV6WLI1givQ1ANILa4RA-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z66jX9nAwE1hrzIXE3zgy7rI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Interessant. Heb nog een MiFi dingetje liggen, voor de vakantie een 097-abo van een maand (=6€) afsluiten en we hebben altijd 4G Wifi in de auto/onderweg op basis van de unlimited bundel. Handig voor de kinderen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Nu nog 4G naar de prepaid van zoonlief kunnen doorzetten en dan zijn wel helemaal compleet (phun intended).

Goedkoopste abo wat ze nu hadden was 9.50 vertelden ze me gisteren, mijn vrouw zit op 9.14 met een oud abo dus die gingen we met rust laten en de prepaid van zoonlief is voorlopig nog even voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmbob schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:04:
Interessant. Heb nog een MiFi dingetje liggen, voor de vakantie een 097-abo van een maand (=6€) afsluiten en we hebben altijd 4G Wifi in de auto/onderweg op basis van de unlimited bundel. Handig voor de kinderen :+
nice, in EU heb je 25gb en daarna 64kbps, dus daarmee kan je nog mail verkeer doen en whatsapp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:22
Jongetje is het hier niet mee eens.

[ Voor 88% gewijzigd door AMARONE op 29-11-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@AMARONE ben je serieus?
Je zit nu in het mobiel topic. Kpn vast loopt via dsl of glas en televisie via het modem. Maar misschien kun je beter de klantenservice even bellen of de kpn site en de betreffende topics bekijken. Staan netjes in de rode topic warning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:22
jongetje schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:12:
@AMARONE ben je serieus?
Je zit nu in het mobiel topic. Kpn vast loopt via dsl of glas en televisie via het modem. Maar misschien kun je beter de klantenservice even bellen of de kpn site en de betreffende topics bekijken. Staan netjes in de rode topic warning.
Bedankt voor je behulpzame reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliaz123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01-01-2022
Ik zat vroeger bij Tele2 en je kon dmv een smsje versturen “Nog 1GB” naar 1280 onbeperkt aanvullen tot hetgene wat je naar schatting zult gaan verbruiken op een dag.

Je zat dus nooit zonder een afgesloten verbinding mits je dat deed.

Nou heb ik 2 dagen terug weer een abbonement bij Tele2 afgesloten vanwege die functie!

Maar tot mijn grote verbazing hebben ze dat nu afgeschaft en kan je maar telkens 1GB aanvullen (en wachten tot het op is) voordat je alweer nog 1GB kunt aanvullen.

Dit is zeer irritant als je veel op social media zit en youtube o.a.

Nou vroeg ik mij af of dit bij KPN unlimted mogelijk is (zoals Tele2 vroeger). Ik heb gelukkig 14 dagen bedenktijd en zit er sterk aan te denken Tele2 te annuleren en over te stappen..

Weet iemand of dit zo mogelijk is bij KPN unlimited (naar schatting van je verbruik 1 keer op een dag onbeperkt 1gb aanvullen voor een hele dag)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
@Aliaz123
Van het KPN forum (eerste hit op Google).
  1. Je krijgt 5 GB internet per dag.
  2. Zodra dit op is kan je (ongelimiteerd) 1 GB bijbestellen via de MijnKPN App of door een SMS te sturen.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliaz123
Bedankt las het ook maar vroeg me af of je dit 1gb ongelimiteerd bijv ook 20x achterelkaar kunt doen dmv SMS zodat je voorlopig met 20gb vooruit kunt..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krakendmodem
Aliaz123 schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:58:
Bedankt las het ook maar vroeg me af of je dit 1gb ongelimiteerd bijv ook 20x achterelkaar kunt doen dmv SMS zodat je voorlopig met 20gb vooruit kunt..

[...]
Nee. Pas als de bundel op is kun je die sms sturen.

Edit: net getest. Sms gestuurd naar 1266 en ik krijg een melding dat de 1GB gebruikt kan worden. Ik ben echter nog niet door 5GB heen en kan ook niet zien hoeveel.ik al verbruikt heb. Dus het werkt, blijkbaar, maar ik zie dus niet hoeveel ik vandaag gebruikt heb :')

Bij KPN blijf je verbonden met 64kbps, Tele2 zet nu de kraan volledig dicht.

[ Voor 24% gewijzigd door krakendmodem op 01-12-2020 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:18
Ik heb vandaag de knoop doorgehakt en mijn abbo (Sim only 2015) onbeperkt bellen en 3GB data omgezet naar kpn hussel unlimited voor 25€ per maand. Ik betaalde nu 16,51 per maand.

Qua verbruik heb ik het niet nodig maar heb straks een tiener in huis die ik wel wil sponsoren met GB’s per maand op een kids Sim. En als ik dan 25GB per maand kan weggeven dan graag en laten we wel wezen voor 8,50 per maand meer van 3GB naar de sterren en daar voorbij is natuurlijk nu een prima deal

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliaz123
krakendmodem schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:47:
[...]

Nee. Pas als de bundel op is kun je die sms sturen.

Edit: net getest. Sms gestuurd naar 1266 en ik krijg een melding dat de 1GB gebruikt kan worden. Ik ben echter nog niet door 5GB heen en kan ook niet zien hoeveel.ik al verbruikt heb. Dus het werkt, blijkbaar, maar ik zie dus niet hoeveel ik vandaag gebruikt heb :')

Bij KPN blijf je verbonden met 64kbps, Tele2 zet nu de kraan volledig dicht.
Hmm dat klinkt misschien goed.
Kan je nergens in de app bijv. zien hoeveel gb je totaal op dat moment hebt (nadat je enkele keren 1gb hebt aangevraagd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Aliaz123 schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:12:
[...]

Hmm dat klinkt misschien goed.
Kan je nergens in de app bijv. zien hoeveel gb je totaal op dat moment hebt (nadat je enkele keren 1gb hebt aangevraagd)?
Ik heb nu 3x een smsje gestuurd en zie in de app nu 3x 1GB staan. Nu moet ik nog zien te testen of ik nu daadwerkelijk 8GB (met die 5GB dagbundel) kan opmaken of dat het maar 1GB is.

Brb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
krakendmodem schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:00:
[...]

Ik heb nu 3x een smsje gestuurd en zie in de app nu 3x 1GB staan. Nu moet ik nog zien te testen of ik nu daadwerkelijk 8GB (met die 5GB dagbundel) kan opmaken of dat het maar 1GB is.

Brb.
Goed. Een kwartier en 8GB later :P.

Je kan dus inderdaad meerdere sms'jes achter elkaar sturen en zo meerdere GB's krijgen. Dus als je 3X NL1000 aan stuurt, (met een halve minuut er tussen, dat wel), dan krijg je inderdaad 3GB extra. Ik heb net een download van 10GB aangezet. Bij grofweg 8GB gedownload werd de snelheid geknepen.

Als eerste krijg je een waarschuwing dat je 5GB op raakt;

- Daarna volgt er de 1e waarschuwing dat je 1GB opraakt;

- Kort erna de 2e;

- En daarna de 3e :P.

8GB dus.

Leuke test, maar hier ga ik niet teveel "misbruik" van maken. Ander sloopt KPN deze mogelijkheid er ook net zo hard weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucifertje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-09 11:57
Iemand toevallig ook zijn abonnement bij KPN verlengd met een Hussel abonnement, iPhone 12 en dus AirPods actie? Ik heb 24-10 dat formulier ingevuld, geen reacties gehad, contactformulier ingevuld, geen reactie, Twitter DM gestuurd, reactie dat dit niet bij hun lag en toen vorige week een keer gebeld en zou vandaag een bestellink krijgen. Wat denk je, niets, nadaa noppes.

Iemand al wel succes gehad en kunnen bestellen? Betreft onderstaande actie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VRuoO5QEBG3QmbERrO4YBgN27M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ptS3wYCwhBXdDXvhkZD6qvDA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:09

vhal

ಠ_ಠ

Mijn vrouw heeft afgelopen weekend haar voormalig Telfort abo omgezet naar een nieuwe KPN Hussel sim-only met 0 GB en onbeperkt bellen/sms’en. Zelf heb ik een KPN Hussel Unlimited data/bellen abo. Nou willen wij dus gebruik maken van de mogelijkheid om MB’s te delen. De nummers heb ik al aangemeld maar tot op heden zie ik geen functie in de app of via de website om dit te kunnen doen. Ik heb KPN al telefonisch gesproken en ze zien dat haar abo nog ‘geaccordeerd’ moet worden in het systeem. De persoon gaf aan dat dit wel even kon duren tot aan de eerste factuur. Het vervelende is dat dataverbinding ook niet werkt met een lage snelheid terwijl haar voormalig Telfort abo dat nog wel had (zonder dat ze een bundel had).

Is het normaal dat dit wat langer duurt?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsEen
Er is een wettelijke afkoel tijd van ik dacht twee weken waarin ook opgezegd kan worden. Het kan best zo zijn dat in die periode restricties gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Duurde het activeren van compleet/hussel niet ook simpelweg wat langer? Kan ik me herinneren van toen wij over gingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rizlaaf
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-08 11:50
vhal schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:09:
Mijn vrouw heeft afgelopen weekend haar voormalig Telfort abo omgezet naar een nieuwe KPN Hussel sim-only met 0 GB en onbeperkt bellen/sms’en. Zelf heb ik een KPN Hussel Unlimited data/bellen abo. Nou willen wij dus gebruik maken van de mogelijkheid om MB’s te delen. De nummers heb ik al aangemeld maar tot op heden zie ik geen functie in de app of via de website om dit te kunnen doen. Ik heb KPN al telefonisch gesproken en ze zien dat haar abo nog ‘geaccordeerd’ moet worden in het systeem. De persoon gaf aan dat dit wel even kon duren tot aan de eerste factuur. Het vervelende is dat dataverbinding ook niet werkt met een lage snelheid terwijl haar voormalig Telfort abo dat nog wel had (zonder dat ze een bundel had).

Is het normaal dat dit wat langer duurt?
Hetzelfde meegemaakt. Via de chat contact gezocht en toen werd e.e.a. meteen geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben aan het kijken om over te stappen van Tele2 naar KPN.
Maar in januari verhuis ik en ik zie dat KPN veel minder antennes heeft dan T-Mobile (Tele 2)
Is het zo simpel als hoe meer antennes in de buurt hoe beter het bereik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:19:
Maar in januari verhuis ik en ik zie dat KPN veel minder antennes heeft dan T-Mobile (Tele 2)
Dat klopt, des te meer masten des te beter bereik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 15:10

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Verwijderd schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:18:
[...]

Dat is erg kort door de bocht, Er zijn nog wel wat andere factoren, hoogte, straalrichting antennes, vermogen etc etc die ook van invloed zijn. Maar meer is wel vaak beter mar geen garantie op beter.

Antenne en masten malloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:18:
[...]

Dat is niet helemaal waar. T-Mobile heeft in het verleden juist veel hogere frequenties gehad en daarmee heb je meer masten nodig omdat die minder ver reiken. Dat betekend wel dat T-Mobile meer capaciteit heeft omdat ze meer masten dus plekken hebben om verkeer naar het vaste net te leiden.

Daarnaast zijn er ook nog specifieke locaties waar je met de ene provider meer of minder bereik hebt. Bekend voorbeeld is nationaal park de hoge veluwe. Daar heeft alleen KPN in het midden een mast staan bij het bezoekerscentrum en heb je met T-Mobile en Vodafone geen bereik. Heb daar toen ik bij T-Mobile zat alleen in het restaurant kunnen bellen via VoWi-Fi via het gratis wifi netwerk daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Verwijderd schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:19:
Dat kan, maar dat hoeft zeker niet. Dit is ook afhankelijk van de hoogte, type antenne, zendvermogen, gebruikte frequenties. Een enkele zendmast op 50 meter hoogte kan qua bereik beter zijn dan 2 op 20 meter hoogte bijvoorbeeld. Meer zendmasten betekent doorgaans wel meer capaciteit (beschikbare snelheid die kan worden verdeeld tussen de gebruikers). Zendmasten kunnen onderling ook op elkaar storen, dus meer is niet altijd beter.

In de nederlandse steden is het over het algemeen overal wel goed geregeld met de dekking en zijn alle providers wel prima. Daar is het puur een overweging op basis van capaciteit/snelheid. In het buitengebied gaat dekking wel spelen, omdat niet iedereen overal even sterk signaal heeft. In dat geval wil je gewoon kijken naar wie de dichtstbijzijnste mast heeft, en hoe die is afgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
jongetje schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:01:
Dat is niet helemaal waar. T-Mobile heeft in het verleden juist veel hogere frequenties gehad
Ehh, veel hogere frequenties?

Welke frequenties waren dat en in hoeverre waren die hoger dan de andere operators?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raider095 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:00:
[...]

Ehh, veel hogere frequenties?

Welke frequenties waren dat en in hoeverre waren die hoger dan de andere operators?
Toen T-Mobile op 1800 MHz zat. Oud verhaal.
Tegenwoordig inderdaad niet meer van toepassing.

Belangrijkste:
A): Aantal masten
B): Richting van de antennes

Precies zoals je al aangaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
  • Registratie: September 2014
Het hoeft idd niet altijd beter te zijn.

Praktijkvoorbeeldje:
Ik woon 200m van een T-Mobile mast af en 1.5km van een KPN mast af.
Het verschil in dBm (signaalsterkte) is maar 10. (80 vs 90, wat beide goed is, allebei op 1800MHz)
Dat komt ook erg door de hoogte van de mast. De T-Mobile mast zit maar op 15m hoog, terwijl de KPN mast op 37m hoogte zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:09

vhal

ಠ_ಠ

Rizlaaf schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:23:
[...]

Hetzelfde meegemaakt. Via de chat contact gezocht en toen werd e.e.a. meteen geregeld.
Zojuist even gechat met een medewerker en dit was inderdaad de beste methode om het eea te regelen. Na 10 minuten was het geregeld :)

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• traxxion
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
KPN heeft de afgelopen dagen de volgende zendmast(en) vervangen:

https://antennekaart.nl/k...176&zoom=19&providers=kpn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PD_gsJDokPu_IGlDNLCE7nYLTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ny6BrtG7s2WvsE4E1OauHqr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-07 14:44
Ik twijfel of ik mijn huidig contract zal verlengen en over ga naar unlimited. Betaal nu 25.60 voor 20 gb en onbeperkt bellen. Met kpn unlimited voor 1 jaar zal dat 26 euro zijn met hussel korting. Dit contract zal pas begin maart 2021 ingaan. Is de huidige aanbieding van 26 euro unlimited voor 1 jaar wel een echte aanbieding bij kpn of kan ik beter wachten?

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 21:11

Dutchredgaming

ICT Beheerder

drernie schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:26:
Ik twijfel of ik mijn huidig contract zal verlengen en over ga naar unlimited. Betaal nu 25.60 voor 20 gb en onbeperkt bellen. Met kpn unlimited voor 1 jaar zal dat 26 euro zijn met hussel korting. Dit contract zal pas begin maart 2021 ingaan. Is de huidige aanbieding van 26 euro unlimited voor 1 jaar wel een echte aanbieding bij kpn of kan ik beter wachten?
Zie PM

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Oof, dat is denk ik wel een beetje pijnlijk voor T-Mobile ;). (Vanwege de vele reclame die ze nu maken voor 5G)

Maar aangezien T-Mobile de gehele test weer won... Tsja. Men timmert lekker aan de weg in ieder geval.

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:28
Ik bel soms vanaf een KPN aansluiting naar een vriend welke een simkaart van Vodafone heeft. Zodra de telefoon aan de andere kant wordt opgenomen, komt er HD bij mij in beeld te staan. Het lijkt me sterk dat dit echt een HD gesprek is want het toestel is een ouderwetse Nokia 3210 met monochroom scherm zonder HD voice ondersteuning. De geluidskwaliteit is vanouds onduidelijk en blikkerig, zoals het hoort. Ook naar buitenlandse nummers krijg ik vaak HD op het scherm te zien terwijl de geluidskwaliteit helemaal niet HD lijkt. Ik maak geen gebruik van VoLTE en VoWiFi, dus dat kan de aanleiding niet zijn voor dat HD icoon op het scherm tijdens gesprekken. Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt, (internationale) interconnecties met HD Voice en niet compatibel handsets?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 07:38
timmie1 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 01:24:
Ik bel soms vanaf een KPN aansluiting naar een vriend welke een simkaart van Vodafone heeft. Zodra de telefoon aan de andere kant wordt opgenomen, komt er HD bij mij in beeld te staan. Het lijkt me sterk dat dit echt een HD gesprek is want het toestel is een ouderwetse Nokia 3210 met monochroom scherm zonder HD voice ondersteuning. De geluidskwaliteit is vanouds onduidelijk en blikkerig, zoals het hoort. Ook naar buitenlandse nummers krijg ik vaak HD op het scherm te zien terwijl de geluidskwaliteit helemaal niet HD lijkt. Ik maak geen gebruik van VoLTE en VoWiFi, dus dat kan de aanleiding niet zijn voor dat HD icoon op het scherm tijdens gesprekken. Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt, (internationale) interconnecties met HD Voice en niet compatibel handsets?
Dit houdt puur in dat jou toestel op dat moment AMR-BE/WB als codec gebruikt. Dit hoeft niet end-2-end te zijn.

Mobiel > MGW (2G/3G media node) > iSBC (KPN) > iSBC (VF) > MGW > Mobiel

Er zal dan ergens transcoding plaats vinden van AMR naar PCMA. Waarschijnlijk op de MGW van VF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
De nieuwe Huawei sites die in C2000-masten hangen zijn nog in afwachting van goedkeuring voordat extra frequenties worden ingeschakeld. Voordat in deze masten nieuwe frequenties in gebruik mogen worden genomen moet eerst goed worden gekeken of het niet stoort met de C2000-apparatuur. Daarom is in een flink aantal Huawei sites in C2000-masten de 1400MHz en 2600MHz TDD band nog uitgeschakeld, in afwachting van goedkeuring.

In deze masten is de 700MHz frequentie ook nog niet vrijgegeven voor gebruik, dus ook 5G staat nog uit

https://antennekaart.nl/k...&carrier-combinations=264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsEen
Eén van die types staat aan de west kant van Vaassen. Die is al maanden geleden omgebouwd maar verbaasde me al dat er geen 5G verbinding mee gemaakt kan worden. Het is overigens een flink hoge mast want hij staat aan de rand van het veluwse bosgebied waar pas in Elspeet of Vierhouten de buurman staat. Trouwens staat er een kilometertje zuidelijker ook een mast maar die is nog niet omgebouwd.
Wanneer is te verwachten dat de frequenties ingezet kunnen worden?

Toevoeging 23-12. Vanmiddag bleek de KPN op de locatie Vaassen west 5G uit te zenden. Zag het 5G teken op mijn telefoon. Heb geen menu geopend op mijn S20

[ Voor 14% gewijzigd door PrinsEen op 23-12-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
traxxion schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:51:
KPN heeft de afgelopen dagen de volgende zendmast(en) vervangen:
Interessant fotootje met de zenders tussen de bliksemafleider kabels van de hoogspanningslijn. Of is dat optisch bedrog bij deze foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
Stiekem wel benieuwd maar mijn advies is bellen kan soms wel wat extra bieden
Al zit je nu wel na de BF dat wel en zijn het vaak wel 2 jarige contracten waarmee ze meer stunten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jk-5
KPN heeft weer een flinke update geplaatst. Zie voor de volledige beschrijving het antennekaart forum

https://www.antenneforum....date-24-december-2020/217

jk-5 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:46:
KPN heeft weer een flinke update geplaatst. Zie voor de volledige beschrijving het antennekaart forum

https://www.antenneforum....date-24-december-2020/217
Ik wist niet dat de 1400mhz frequentie ingezet ging worden voor 4G, was dit niet alleen voor 5G?

• jk-5
dutchnltweaker schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:32:
[...]

Ik wist niet dat de 1400mhz frequentie ingezet ging worden voor 4G, was dit niet alleen voor 5G?
Nee, overal werd gezegd dat het de veiling voor 5G frequenties zou zijn, maar alleen de 700MHz band wordt voorlopig ingezet op 5G. Er is nog niet eens een 5G-equivalent van SDL band 32. Omdat we nu nog non-standalone 5G hebben heb je sowieso niks aan meer dan 1 5G band tegelijk. Het grootste deel van het dataverkeer zit nu nog op 4G, en dat zal de komende jaren ook nog blijven groeien

Pagina: 1 ... 22 ... 51 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Mobiel, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: ~[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie