Heb dit topic even met aandacht doorgenomen, aangezien dit overeen komt met waar ik tegen aanloop.
Ik heb nu enkele uitgebreidere reviews geschreven, maar bijvoorbeeld bij
productreview: Panasonic TX-55FZW804 Zwart review door masterjorie ging het om een soort wedstrijd element, waarna ik bij de bekendmaking van de laatste week opeens in twee dagen tijd 3 beknopt (+1) en 2 oppervlakkig (0) beoordelingen kreeg. Daarnaast heb ik bij mijn nieuwste review (
productreview: Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce review door masterjorie) ook opeens een oppervlakkig (0) beoordeling gekregen.
Natuurlijk is dit lastig te voorkomen, maar vooral bij uitgebreide (+3 of +2) reviews kan, bij het relatief lage aantal beoordelingen (10-30), iedere oppervlakkig (0) beoordeling een groot verschil maken. Zo zou een enkele oppervlakkige beoordeling gecompenseerd moeten worden met maar liefst 5 spotlight (+3) beoordelingen om gemiddeld op een +3 te blijven. Daarom ben ik gaan denken over een mogelijke oplossing en daarbij dacht ik dat het bij deze manier van beoordelen een gemiddelde misschien niet het handigste is, maar dat een Mediaan of Modus beter zou kunnen werken. Hierdoor heeft een enkele oppervlakkig of enkele spotlight beoordeling (het werkt natuurlijk ook andersom, zoals ik in de topic ook teruglees) veel minder invloed, maar krijg je naar mijn idee wel een eerlijk beeld van hoe een review door Tweakers beoordeeld wordt. Voor reviews met gemiddeld +1 of +2 zal het bijna nooit iets veranderen, maar een spotlight (+3) of beknopt (0) review kan niet meer zo snel beïnvloed worden met een enkele beoordeling van het andere uiterste.
Ik ben benieuwd hoe Tweakers hier over denkt. Review van de maand is deze maand voor het laatst, maar dat betekend naar mijn idee niet dat goede reviewers, niet alleen een @
Foritain , @
pclinde , @
Frozen en @
Kiswum, maar vooral ook nieuwkomers, niet meer enigszins geholpen mogen worden, bijvoorbeeld tegen (opzettelijke) downvotes. Goede reviews op Tweakers kunnen mij echt helpen bij het aanschaffen van een product en ik denk dat ik inmiddels een beetje een idee heb hoeveel werk er in een uitgebreide review zit, ik vind het zonde dat enkelingen in het huidige systeem een naar mijn idee te grote invloed hebben op iets wat toch voelt als waardering voor de tijd die je er in hebt gestoken, met als doel om anderen te helpen.
Om toch met een positief punt te eindigen, het allermooiste vind ik wanneer ik een persoonlijk berichtje van iemand krijg naar aanleiding van mijn review. Dit is verder voor niemand zichtbaar, maar dat iemand die moeite neemt om een persoonlijk berichtje te sturen, geeft mij het gevoel dat ik echt iets heb bijgedragen met de tijd die ik in een review heb gestoken.
[
Voor 3% gewijzigd door
masterjorie op 12-12-2018 22:46
]