Mediaan ipv gemiddelde bij productreviews

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Het zou fijn zijn als er een mediaan komt bij productreviews in plaats van een gemiddelde, net als bij alle reacties op de frontpage. Niet alleen wordt de score en de berekening dan rechtgetrokken met de frontpage, ook helpt het tegen meningmodders die bijvoorbeeld bij elke review die "(gedeeltelijk) gesponsord" is een +0 geven.

De mediaan is simpelweg een robuustere manier van bepaling van de centrummaat dan het gemiddelde. Daarbij werkt de mediaan ook eerlijker omdat je namelijk geen halve punten kunt geven en daarmee is het gedeelte van de +3.0-3.5 onbenut en is het dus extra moeilijk een +3 te behouden met een paar meningmodders. Juist ook omdat er weinig wordt gedaan tegen meningmodden bij reviews.

[ Voor 26% gewijzigd door Frozen op 26-05-2018 00:17 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Even voor de duidelijkheid; heb je het nu over de beoordeling van andere gebruikers over reviews of over het oordeel dat door de reviewer over een product wordt gegeven?

Het is namelijk nogal verwarrend omdat je spreekt over een gebied dat er zou zijn van 3-3.5, wat natuurlijk verwarrend is omdat +3 de hoogste score is die je kan krijgen.
Verwacht je veel verschil tussen een gemiddelde afronden en een mediaan (afronden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
ACM schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:58:
Even voor de duidelijkheid; heb je het nu over de beoordeling van andere gebruikers over reviews of over het oordeel dat door de reviewer over een product wordt gegeven?

Het is namelijk nogal verwarrend omdat je spreekt over een gebied dat er zou zijn van 3-3.5, wat natuurlijk verwarrend is omdat +3 de hoogste score is die je kan krijgen.
Verwacht je veel verschil tussen een gemiddelde afronden en een mediaan (afronden)?
Sorry dat het niet geheel duidelijk was, ik bedoel het oordeel dat gebruikers geven aan een review met +1, +2 of +3.

Wat ik bedoel is dat bij een gemiddelde een 2,5; 2,6; 2,7; 2,8; 2,9; en 3,0 allemaal een 3 zijn. Dat betekent dat er maar 0.5 punt marge is waarbij een review +3 wordt. Bij een +2 is dat 1,5; 1,6; ... ; 2,3; 2,4. Waarbij het gedeelte van 1,5 tot 2,5 bestreken wordt en daarmee 1 punt marge is. Door het gebruiken van de mediaan hef je dit probleem op en wordt de berekening robuuster. Niet alleen daardoor wordt de berekening robuuster, ook door andere eigenschappen van de mediaan met betrekking tot de bepaling van het "middenpunt".

Helpt het veel? Jazeker, want in productreview: OnePlus 6 (64GB opslag) Zwart review door Frozen kunnen 9 meningmodders (+0 of +1) een score bepalen tegenover 60 "gewone" modders (+2 of +3). Dat lijkt mij niet gewenst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@Frozen wat jij voorstelt hierboven is afronden van het gemiddelde, dat is echter niet hoe de mediaan werkt. Bijv. wanneer er 4x +1 is gegeven en 5x +3, is het gemiddelde 2,11.. , maar de mediaan is echter +3. Bij 5x+2 en 5x+3 is de mediaan 2.5 welke wel wordt afgerond op 3.

Uitgebreide versie zie Zeehond in "Commentaar op moderaties ongewenst" :).

Select * from fish

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Zeehond schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 13:16:
@Frozen wat jij voorstelt hierboven is afronden van het gemiddelde, dat is echter niet hoe de mediaan werkt. Bijv. wanneer er 4x +1 is gegeven en 5x +3, is het gemiddelde 2,11.. , maar de mediaan is echter +3. Bij 5x+2 en 5x+3 is de mediaan 2.5 welke wel wordt afgerond op 3.

Uitgebreide versie zie Zeehond in "Commentaar op moderaties ongewenst" :).
Ik snap de mediaan hoor! Bedankt, maar ik moest uitleggen waarom het gemiddelde minder robuust is dan de mediaan en dat is dus omdat je bij het gemiddelde geen 0.5 punt boven de "3" kunt stemmen, waardoor je effectief maar een range hebt van 0.5 waarin een score uiteindelijk een 3 wordt (namelijk 2,5 tot 3.0). Terwijl de range 1 is bij een score van 2, namelijk 1.5 tot 2.5. :)

Daarom hoop ik dat de mediaan wordt ingevoerd bij reviews, zodat een paar meningmodders niet een score kunnen verzieken. Er is namelijk erg weinig tegen te doen, aangezien we dus geen 3,5 punt kunnen geven. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Frozen schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 13:23:
[...]

Ik snap de mediaan hoor! Bedankt, maar ik moest uitleggen waarom het gemiddelde minder robuust is dan de mediaan en dat is dus omdat je bij het gemiddelde geen 0.5 punt boven de "3" kunt stemmen, waardoor je effectief maar een range hebt van 0.5 waarin een score uiteindelijk een 3 wordt (namelijk 2,5 tot 3.0). Terwijl de range 1 is bij een score van 2, namelijk 1.5 tot 2.5. :)

Daarom hoop ik dat de mediaan wordt ingevoerd bij reviews, zodat een paar meningmodders niet een score kunnen verzieken. Er is namelijk erg weinig tegen te doen, aangezien we dus geen 3,5 punt kunnen geven. :)
Ah zo, excuses, ik heb je reactie verkeerd gelezen. Dan zie mijn vorige reactie maar als wat extra onderbouwing waarom de mediaan idd robuuster is :).

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Frozen schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 12:41:
[...]

Helpt het veel? Jazeker, want in productreview: OnePlus 6 (64GB opslag) Zwart review door Frozen kunnen 9 meningmodders (+0 of +1) een score bepalen tegenover 60 "gewone" modders (+2 of +3). Dat lijkt mij niet gewenst.
Het werkt ook de andere kant op: op basis van alleen veel tekst en plaatjes een +3 geven zonder de inhoud te kennen. Maar dat is niet in jouw nadeel hè? En dat jij daar slecht beoordeeld wordt, heeft m.i. te maken met je spamknop. Was dat er niet geweest, had je een robuustere hoge(re) score gehad.

Oftewel: een oplossing vragen voor een niet bestaand probleem of die alleen voorkomt bij misbruikers van dit platform.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Is er ondertussen al een update hierover, of gezakt richting de krochten van "leuk, maar gaan we niet doen"? Ik heb geen idee hoe lang de regels code zijn die de scores berekenen maar op de frontpage bij nieuwsartikelen wordt de mediaan al tijden gebruikt. :)

Ik quote femme:
Femme schreef op maandag 6 juli 2015 @ 13:57:
Dat zijn dan ook wel reviews waarvan de beoordeling nogal kan uiteenlopen afhankelijk van de stemming of het karakter van de gebruiker. Sommige gebruikers vinden reviews van de Tweakers Zonnebril grappig en geven er daarom een +3 voor, anderen begrijpen de lol er misschien niet van en geven een 0.

Los daarvan heb je wel een punt dat het een beetje krom is dat een score waarvoor een overweldigende meerderheid is niet de eindscore is.

[ Voor 15% gewijzigd door Frozen op 20-07-2020 18:14 ]

Pagina: 1