Axewi schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 13:56:
[...]
1) Ik besef mij weldegelijk dat ik in een luxepositie zit, ik heb in mijn jeugt namelijk wel anders meegemaakt. Ook ben ik in mijn werkende leven gewoon begonnen met minumumloon en vanuit daar heb ik alles opgebouwd tot een punt waar ik nu niet meer hoef te letten op een paar €100.
2) Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik iedereen hulp gun in welke vorm dan ook. En met mij zijn er veel die er zo over denken alleen zijn het de topics + opvattingen van Stier die deze gedachtengang af en toe op de proef stellen. En dat resulteert wel eens in een verhitte discussie waarmee in mijn ogen ook niets mis is zolang het binnen de perken blijft en daar hebben we de modjes voor.
3) "Mocht iemand dit verhaal in twijfel trekken, dan zou ik willen voorstellen dat men het zelf eens probeert: ga gewoon een maand leven van € 750 (gelijk aan een voorschot bij een bijstandsaanvraag), om vervolgens 3 maanden lang te leven van € 950 (ongeveer gelijk aan een bijstandsuitkering) en € 350 (gelijk aan de toeslagen, te ontvangen bij een inkomen gelijk aan het bijstandsinkomen)......."
Ik heb voor de grap eens mijn uitgaven erbij gepakt.
De afgelopen 5 maanden schommelde dit tussen de €800,- en de €978,-
Dit is inclusief huur, telefoonabonement, internet+tv, netflix, zorgpremie etc. Ik krijg geen toeslagen dus dit zijn daadwerkelijk de volle bedragen.
Het enige wat ik niet meegenomen heb is de verzekering, belasting + benzine van mijn auto's.
Dus ja ik durf te stellen dat je in iedergeval kan leven van de bijstand.
@
Axewi
Inderdaad, een goede discussie is nooit verkeerd.
Maar ik ga je toch even "challengen", dit naar aanleiding van jouw opmerking
"Dus ja ik durf te stellen dat je in iedergeval kan leven van de bijstand."
aangezien ik vermoed dat jij één cruciaal element vergeten bent: men begint normaliter met niets.
Ik zal een rekenvoorbeeld geven, notabene met het laagste bedrag van de maandelijkse uitgaven (800 euro).
Stel, je hebt geen vermogen en inkomen, oftewel je voldoet aan de criteria om bijstand te krijgen.
Je vraag bijstand aan, maar moet ondertussen ook leven.
De eerste maand krijg je € 750,00 ..........en de maandelijkse uitgaven zijn minimaal € 800,00.
Een eerste tekort van tenminste € 50 is al aanwezig, omdat je daarvoor al geen inkomen en vermogen had.
Nu moeten we even teruggaan en het moment van uitbetaling in acht nemen: week 3 en 4.
De uitkering én het voorschot worden veelal in week 4 van de kalendermaand voldaan, dit terwijl 90% (of meer) van jouw uitgaven al in de eerste week van de kalendermaand betaald moeten zijn.
Dus de eerste drie weken van de kalendermaand, waarin jij een bijstandsaanvraag zou doen, gaan gepaard met een tekort van minimaal € 800,00 .........
.................en dat tekort wordt pas in week 4 gereduceerd tot een tekort van € 50,00 ...ná de ontvangst van het voorschot ter zake van de aangevraagde uitkering.
Laten we aannemen dat jij de uitkering toegewezen krijgt in kalendermaand 2, oftewel de kalendermaand die volgt op de maand van aanvraag van de uitkering.
Dit lijkt een aanname, maar in werkelijkheid duurt toekenning veelal nóg langer dan dat.
Nu krijg je opeens € 950 voor de eerste kalendermaand, maar dit bedrag wordt veelal pas uitbetaald op het moment waarop alle andere uitkeringen ook uitbetaald worden: week 4 van kalendermaand 2.
Het tekort van € 50 over kalendermaand 1 wordt in week 4 van kalendermaand 2 een overschot van € 150,00 indien jouw uitgaven in kalendermaand 1 maximaal € 800 waren.
Goed, een overschot, maar daar heb je niets aan, want het tekort van € 50 blijft bestaan in maand 2.
In kalendermaand 2 moet je weer tenminste € 800 aan uitgaven doen in de eerste week van de maand.
Het tekort was al € 50 en daar komt nu opeens € 800 bij, waardoor het tekort gelijk is aan:
1 - € 800,00 euro, gedurende 3 weken in de eerste kalendermaand
2 - € 50,00 euro, in week 4 van de eerste kalendermaand, na ontvangst van het voorschot,
3 - € 850,00 euro, gedurende 3 weken in kalendermaand 2, na het doen van maandelijkse uitgaven,
4 - € 0,00 euro, in week 4 van kalendermaand 2, na ontvangst van de uitkeringen minus het voorschot,
en punt 4 vergt wel wat toelichting, die ik hieronder zal geven.
Bij toekenning van de uitkering wordt in week 4 van kalendermaand 2 uitbetaald:
2 x € 950 (uitkering maand 1 en 2) - € 750 (voorschot maand 1) = € 1150,00
Men kan nu
fout redeneren en zeggen dat men rondkomt, door de rekensom te maken:
2 x € 950 (totaal ontvangen maand 1 en 2) - 2 x € 800 (minimale uitgaven per maand) = € 300,00
Dit is echter
geheel niet juist, omdat men begon zonder vermogen of inkomen.
Men moest dus gewoon lenen, om de maandelijkse uitgaven te kunnen doen: het tekort is te lenen geld.
Men ontvangt per saldo € 1.150,00 euro in week 4 van kalendermaand 2, wat het tekort van € 850,00 euro in in de eerste 3 weken van kalendermaand 2 (zie punt 3 hierboven) overstijgt met € 300,00 euro.
En dat is nu precies het punt: het overschot van € 300,00 is niet voldoende om in kalendermaand 3 alle maandelijkse uitgaven van tenminste € 800,00 per maand te voldoen.
Oók in kalendermaand 3 staat men rood gedurende 3 weken, totdat de uitkering in week 4 betaald wordt.
Dat proces van maandelijks "rood" staan of een tekort hebben, dat proces herhaalt zich telkens.
En dat is het probleem ook.............want met een uitkering kan je gewoon geen lening krijgen bij een bank of zelfs niet eens een kleine limiet van een paar honderd euro roodstand aanvragen.
En zelfs in het uitzonderlijke geval dat men een klein beetje roodstand mag hebben......
...... dan nog is het veelal hooguit € 250 tot € 500 euro roodstand, wat natuurlijk een kredietlimiet is die echt niet toereikend is om tekorten van € 800 of € 850 per maand te dekken.
Dat is gewoon de harde realiteit van de praktijk:
bijstand krijgen betekent niet dat je er van kan leven.
En het meest vervelende is dat sommige gemeenten dit soort problematieken niet eens erkennen of zien...
....... en dat andere gemeenten de problematiek wel erkennen, maar wettelijk gebonden zijn aan regels die totaal niet voorzien in of toelaten dat bijzondere bijstand wordt verstrekt ten behoeven schuldproblematiek.
Vroeger was daarvoor de gemeentelijke kredietbank.......maar ach, ook die rekenen tegenwoordig renten die eerder passen bij consumentenkredieten of schandalige praktijken.
Vraagje...........denk je nog steeds dat jij zou kunnen rondkomen van een bijstandsinkomen, als jij echt zou moeten beginnen met nul inkomen en nul vermogen?
Ik ben wel benieuwd naar jouw reactie op mijn rekenvoorbeeld.