joopv schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 15:56:
Bewust kiezen voor geen kinderen (als dat wel kan) is min of meer een belediging naar je eigen ouders.
Je ouders hebben die keus ook gemaakt en besloten om jou op de wereld te zetten. Je zegt in feite tegen hen dat zij een fout gemaakt hebben, die jij niet wil maken. Je ontkent min of meer je eigen bestaansrecht.
.....
Als jij dat vindt, prima. Ik ben het niet met je eens. Waarom is het fout als je als kind een andere mening hebt dan je ouders? Als we jouw redenering even wat verder voortzetten, krijg je het volgende:
- Je ouders zetten je bewust op de wereld, dus jij moet ook kinderen op de wereld zetten.
- Je ouders stemden altijd op politieke partij X, dus moet jij dat ook doen.
- Je ouders vertelden je over Sinterklaas en Zwarte Piet, dus moet jij.... oh shit, probleempje gezien de huidige discussies hierover.
In jouw manier van denken kun je, om je ouders niet te beschuldigen van fouten, niet anders doen dan exact hetzelfde en er dus blind achteraan hollen zonder er een eigen mening op na te houden.
Mijn moeder zou door bepaalde gebeurtenissen geen kinderen kunnen krijgen, maar uiteindelijk ben ik toch toevallig, maar wel gewenst ter wereld gekomen. Stel dat ik geen kinderen gehad zou willen hebben, dan was dat mijn keuze, die mijn ouders respecteerden. Ik weet van mijn kinderen dat er bij de oudste zeker geen kinderen komen, nou prima, daar ga ik niet over oordelen en het is zeker niet mijn fout (maar wel mede mijn actie) dat ik die op de wereld gezet heb.
Roenie schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 16:42:
[...]
Ieder zijn mening. In wezen is het proberen te krijgen van kinderen een egoïstische daad. Het kind heeft er immers niet om gevraagd om op de wereld gezet te worden. Daarom vind ik het altijd vreemd als mensen die bewust kinderloos zijn omdat zij andere prioriteiten hebben worden afgeschilderd als egoïsten. Ieder maakt zijn of haar eigen keuze daarin.
Uiteindelijk is in dat licht gezien de beslissing sowieso egoistisch, welke keuze je ook maakt. Als je voor kinderen kiest, doe je dat voor jezelf (hoewel bepaalde mensen mogelijk niet) en als je ze niet kiest, verklaart men je egoist met flauwekul argumenten. Ik ken een stel dat bewust geen kinderen heeft. Zij wilde eventueel wel maar hij per se niet, omdat A) hij niet met kinderen kan omgaan (is ook gebleken),

hij vindt dat kinderen geen goede toekomst te wachten staat en C) beide personen verschrikkelijk verschillen in hun mening over opvoeding. Nu moet ik er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat er ook nog een stukje narcisme bij hem zit. Maar ik kan 100% achter hun beslissing staan, omdat ik zeker weet dat het met hun niet goed zou gaan. Natuurlijk zit daar wat egoïsme in, maar dat is niet de hoofdreden.
Waar ik uiteindelijk zat van wordt is dat mensen zonder kinderen altijd moeten uitleggen waarom ze die niet hebben, alsof het niet normaal is. Trouwens, wat is normaal? Normaal is afhankelijk van waar je de norm stelt. Alle levende wezens planten zich voort, op wat voor manier dan ook. Alleen de mens heeft hierin een keuze geschapen en dus eigenlijk de enige afwijkende, waardoor niet normaal. Als je dan ook nog eens een afwijkende keuze maakt, krijg je dus een niet normale keuze van een niet normale soort, waardoor het weer normaal wordt, toch?
Als we dat toch die knuppel in het hoenderhok gooien, kan ik er nog wel een paar verzinnen om geen kinderen te nemen:
- Denk onder andere eens aan het milieu. In de eerste tijd is het alleen maar slapen, eten (speciaal, want het kan nog niet met de pot mee-eten, dus extra energie/moeite/tijd/grondstoffen/verpakkingen) en kilo's luiers vullen. Daarna wordt het halve huis overhoop gehaald en zaken gesloopt: boterham in DVD/Video want "DVD honger", nieuw servies want tafelkleed kun je aan trekken want dat doet mama ook (maar wel zonder servies erop). Daarna extra verkeer naar school, voetbal/paardrijden/whatever, feestje, kleding, verschrikkelijke energierekeningen van ellenlang douchen, haardrogers, (spel-)computers, overal licht laten branden, etc. Over het leegeten van de koelkast zullen we het maar even niet hebben.
- Er komen steeds meer mensen omdat we nauwelijks meer natuurlijke vijanden hebben, dus om overbevolking te voorkomen moeten we af en toe een oorlogje voeren, een aanslagje plegen, de voedselvoorraad toaal verkeerd verdelen en zo her en der een idioot aan de macht helpen, zodat we weer een excuus hebben om ergens binnen te vallen.
- Banen automatiseren we weg door robots want die zijn goedkoper, auto's laten we zelf rijden waardoor minder ongelukken dus minder ziektekosten en verplegend personeel en verkeershandhavers, boetes en parkeergeld worden automatisch gegeven en geïnt, enzovoort enzovoort. Heeft een kind dan in de toekomst nog wel kans op werk?
Hè, lekker effe doemdenken midden in de nacht

Señor Sjon schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:47:
Ik was altijd anti-kind en eigenlijk vind ik het nog steeds weinig aan. Voor veel dingen zijn ze nog te jong en ik denk dat ik er meer rust mee heb als ze de basics (wassen/aankleden/eten/sanitair) helemaal zelf kunnen.
Als man kan je op je 80e kinderen krijgen, maar dat geldt niet voor mijn partner. Aangezien je toch op een gegeven moment voor een keuze staat, heb ik wel voor kinderen gekozen. Ik wilde er geen spijt van krijgen en zeker niet als 60 jarige bij een diploma-uitreiking zitten.
Zou ik het opnieuw doen met de kennis van nu? Nee, denk het niet. Daarvoor is het wel heel erg een lifechanger. Kans is groot dat ik hier vijf jaar weer anders over denk, doordat ze weer wat ouder en wijzer zijn.
Vroeger was ik ook anti kind. Ik heb een vrij grote familie die vroeger altijd op verjaardage bij elkaar kwam. Dan nam je gewoon de baby of kinderen mee 's avonds en werden ter plekke in bed (in wat voor vorm dan ook: kinderwagen, wieg, bed, etc). Als die dan wakker werd, dan was de familie vol aandacht, waarvan ik altijd zei "als je de familie wilt zoethouden, moet je een baby meenemen ongeacht van wie die is". Ik had er helemaal niets mee. Als ze groter waren, kon je er wat mee.
Nu denk ik daar anders over. De eerste tijd kun je inderdaad weinig: er gaan wat in en er komt wat uit, het slaapt en het huilt. Vlak na de geboorte heb ik twee uur met de baby op mijn arm gezeten, naast mijn slapende vrouw in het ziekenhuis, mijzelf afvragende hoe nu verder.
Maar als je thuidgekomen dan na een dag de kraamhulp-met-een-houding-van-die-echtgenoot-zal-ik-eens-even-leren-hoe-je-een-luier-aan-doet laat zien hoe je diezelfde luier aan doet staand zonder enige hulp van een commode/kast/tafel/stoel en dus gewoon op de arm, dan is het toch wel leuk om te zien dat de dame in kwestie zelf de conclusie trekt dat ze niet geheel nodig is
En dan langzaam het kontakt opbouwen is toch wel leuk. De babytijd is inderdaad meer een vrouwending, met schattigheden en knuffelen. Maar dat verandert in de loop van de tijd.
De fase daarna wordt pas veel erger. Dan gaan ze kruipen/lopen en alles uitproberen. Als je vindt dat de baby-periode beperkingen oplegt, nou berg je dan maar voor de periode daarna. Pas als ze naar school gaan krijg je wat meer rust (alhoewel...).
Het is inderdaad een lifechanger, maar is dat erg? Stel nu, dat je geen kinderen zou hebben. Dan verandert er weinig, ben je daar dan mee gelukkig en blijft dat zo? Ergens ga je toch dingen veranderen in je leven: andere baan, ander huis, eventueel andere partner. Dat zijn ook lifechangers.
Ook ik heb gedacht, was ik er maar nooit aan begonnen. Maar nu ze beide rond de 20 zijn, denk ik daar toch anders over. Ik denk dat je dan pas eigenlijk kunt zeggen of je het weer zou doen of niet, daar voor heb je nog niet alles meegemaakt om tot een oordeel te komen.
rodie83 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 16:57:
[...]
Minst leuk? Niks kan makkelijk of spontaan. Je bewegingsvrijheid wordt gewoon ingeperkt en alles kost meer werk met zo een klein mannetje erbij. Maar voor mij wegen de leuke dingen ervan oneindig veel zwaarder. Zou het zo weer doen als ik opnieuw zou moeten kiezen

Mwa, de periode waarin je echt weinig kan is pas echt als ze gaan kruipen. Daarvoor is het nog redelijk te doen, behalve samen een restaurant/kroeg/bioscoop in. De rest gaat wel. Een paar jaar verder kan er ineens weer veel meer. Ach, die paar jaar neem je voor lief, ik ben er in ieder geval zeker niet ongelukkig door geworden. Je baalt wel eens, maar je vindt je weg wel daarin.
Zou ik het overdoen? Dat kan niet, dus hoef ik er ook niet over na te denken.
Heb ik er dan spijt van? Nee, beslist niet.
Zou ik dingen anders gedaan hebben? Ja, met de kennis van nu zeker. Maar wel met kinderen. Maar dat is achteraf makkelijk praten en van achteraf kijk je een koe in z'n kont.