Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:25
Hallo allemaal,

Vorige week hebben wij een offerte ontvangen voor 14 zonnepanelen (Samsung S-Energy 290). De kabel die van de omvormer naar de meterkast gaat is een dikke stugge kabel welke niet door een standaard loze leiding getrokken kan worden.

Nu was ik gisteren bij mijn buurman, waar 16 zonnepanelen (JA Solar 300) op het dak liggen, met een goede omvormer en optimizers. Bij hem is een dunne kabel gebruikt die WEL door de loze leiding getrokken kon worden.

Ik heb de partij van de offerte gebeld en het verhaal verteld. Maar zij geven aan dat de dikke kabel toch wel vereist is om het rendement acceptabel te houden.

Helaas moet die kabel dan buitenlangs, achter de regenpijp langs, via een gat in de muur door de kruipruimte naar de meterkast. Terwijl wij al een loze leiding hebben liggen vanaf de zolder naar de meterkast.

Welke kabel gebruiken jullie? En zou het echt zo zijn dat mijn buurman met toch prijzige zonnepanelen / omvormer risico loopt op verlies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-06 17:46
@technoaddict
ik heb zelf ook een tijd 5660Wp op een 4000W omvormer gehad. *
dit met 13meter 2,5mm kabel (standaard VD draad in een 16mm buis.).
dit ging goed met de kabel, alleen de koppeling met de kWh meter daar was de 2,5mm kabel te dun voor.
heb een aantal keer geprobeerd de kabel beter vast te krijgen maar bleef knetter geluidjes horen uit de meter kast. (en dat is een zeer slecht teken. >:) )
dus de zaak maar vervangen voor 4mm kabel. ;)

verlies van een kabel is wel uit te rekenen, maar dan moet je de dikte weten en de lengte en omvormer type is wel handig. ;)
(over het algemeen is het verlies niet het grootste probleem, veiligheid begint bij dit soort dingen belangrijker te worden en lekker uitslapen op een "zon"dag is ook lekker. ;) )

dus een dikkere kabel, het is geen vreemde aanrader om te doen.
maar je zou ook een iets te kleine omvormer (16A of +/-3800W) kunnen gebruiken.
dat kleine beetje lagere W als Wp is geen probleem voor de omvormer, ook merk je niet in je opbrengst, maar kan wel een stuk makkelijker op een dunnere kabel. ;)

*) sterker nog, ik heb het zelf een jaar lang 5660Wp op een 3300W omvormer gehad, verlies was maar 200-300kWh. ;)
oke, ik heb dan wel een oost-west en dat is anders als een zuid set. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 13-12-2017 10:43 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Om te beginnen: wat voor omvormer wordt er gebruikt (1 of 3 fase, vermogen), wat is de afstand (door de buis en buitenom)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 21:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Heb je niet een koof van de mechanische ventilatie lopen van af de zolder, door je overloop boven naar de wc beneden?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:01
Ik heb het zelf bij mij thuis aangelegd. Ik had op de zolder nog een leiding van de mechanische ventilatie liggen met hierin een nul, 3 schakeldraden en een aarde draad. (drie standen schakelaar zat ooit in de keuken en liep via de meterkast). Deze heb ik hergebruikt voor mijn omvormer. Ik heb 1 zwarte draad met wat moeite vervangen door een bruine 2,5mm2. Dit was ooit en hopelijk nog steeds het max wat in een 16 mm buis mag. Ik heb vervolgens een zwarte draad parallel gezet met de fase draad en de ander met de nul draad. effectief dus 4mm2. Je moet alleen wel goed uitmeten dat je dezelfde zwarte draad op beide einden aan de zelfde nul of fase draad koppeld.

Van aansluitproblemen op de KWH meter had ik geen last, want die zit er bij mij niet appart tussen. Ik gebruik de kwh waarden uit mijn omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 993875

Opzich is het toch niet zon probleem om even te berekenen welke kabel dikte je nodig hebt. Wat is het vermogen van je panelen en wat is de kabel lengte ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor de rekenaars: het paneelvermogen is helemaal niet relevant. Op de datasheet van de omvormer staat hoeveel stroom hij kan laten lopen (dit heeft zijdelings verband met het vermogen, maar is toch wat anders).
De stroom in de datasheet is leidend.

Het kabelverlies op jaarbasis aan de AC kant is doorgaans < 1%, dus daarvoor een dikkere kabel nemen en moeilijk doen en lelijk wegwerken zou ik persoonlijk niet accepteren.

Verder; als er al 16mm buis (geen flex!) ligt, dan kan je gewoon 3x 4mm² VD draad erdoorheen trekken. Als dat niet genoeg is, dan moet je toch aan krachtstroom gaan denken ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Bij deze aantalen panelen kan dat toch prima achter een 20A groep. En 20A hoeft pas van af 25meter kabellengte op 4mm3. Dus als je sowieso voor 4mm2 kiest, zit je altijd safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 19:13
Er zit wel een verschil tussen een ymvk kabel van 3x 2,5 mm2 of 3 losse VD-draden van 2.5mm2

Die kabel krijg je inderdaad niet door een standaard 16 mm loze pijp. Misschien met wat moeite door een 19 mm pijp.

Als de installateur enkel wenst te werken met de ymvk kabel en een hoop extra installatie kosten rekent dan kan het voordeliger zijn om ergens anders de losse VD-draden aan te laten sluiten.

Overigens kan door beide oplossingen evenveel vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
Veel reacties. Dank daarvoor.
Helaas kan ik op veel vragen geen antwoord geven. De 'main' producten die in de offerte zitten zijn:
14 Panelen S-Energy (Samsung) 290 Percium All Black SN290M-10
1 Omvormer Goodwe 3600-NS-D (2mpp)
14 Montagesysteem Clickfit (schuin) portrait

Er wordt verder niks over de kabel geschreven. En op de site (energiewonen) zie ik ook niet direct info over de kabel die zij gebruiken.
Er is een koof aanwezig, maar die zit ten opzichte van het dak waar de zonnepanelen (en de omvormer) komen niet ideaal.
De loze buis zou van de zolder naar de meterkast een meter of 7 bedragen? De meterkast zit praktisch onder de plek waar de loze leiding op de zolder de muur in gaat. De buis zal vast niet in één rechte lijn naar beneden gaan, maar meer dan 7 m zal het dus ook niet zijn.
Terwijl de kabel buitenom toch wel naar een meter of 15 zal gaan schat ik in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De omvormer mag 16A afgezekerd worden. 2.5mm² is dus ruim voldoende en je loze leiding kan zonder problemen gebruikt worden.
Zelf aders trekken dan maar?
Buitenom is jou nodeloos op kosten jagen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 19:13
3x 2,5 mm2 VD-draad in de loze buis volstaat.
3x 4mm VD-draad is duurder en niet noodzakelijk.
Buitenom een (ymvk) kabel leggen van de dubbele lengte geeft veel meer verlies.

En heb je zelf geen VD-draad; er is vast wel iemand die een doos van 100 meter heeft en een paar meter kan missen. Dat zelf kopen bij bouwmarkt is erg duur.

[ Voor 31% gewijzigd door wmeester op 13-12-2017 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Is dat de koof van de mechanische ventilatie?

Die loopt meestal van af de mv box op zolder (achter een knieschot) naar beneden in de wc. En "vaak" is dat een koof beneden in de wc, waarvan de onderkant enigszins open is aan de onderzijde in/naar de kruipruimte. Dan kun je een kabel van uit de meterkast, door de kruipruimte omhoog die koof in. naast de afvoer van de mv.

[ Voor 16% gewijzigd door Atomic2005 op 13-12-2017 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
@ Proton en wmeester,
Thanks! Omdat ik het ook bij anderen zie (mijn buurman bijv) geloof ik daar ook wel in. Dus ik ga dit nogmaals met Energiewonen opnemen.

@ Atomic, volgens mij is de koof niet van de mechanische ventilatie. Eventueel zou ik het nog kunnen heroverwegen, maar ik kan de kabel niet mooi weg werken op de zolder naar de koof toe. Dan zou de kabel dus over de vloer (daar eventueel met soort van plint weg werken) en over een trappengat moeten lopen.

Volgens mij staat het dak verder niet heel ongunstig. Zuid / Zuid-Oost. Hele ochtend staat de zon op het dak tot ik denk halverwege de middag (minimaal) (is een nieuwbouwwoning waar we nog niet zo lang in wonen).
Waarom de 3600? Dat raadde ze aan :) Maar volgens mij hadden ze ook niet heel veel keus. Deze was de goedkopere welke prima was met deze zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@technoaddict
jep, gewoon de loze buis gebruiken, je omvormer is onder de 16A dus dat moet lukken zonder problemen.
je kunt gewoon 3x2,5mm kabel gebruiken door die set.
zal wel een communicatie foutje zijn verwacht ik. ;)

ook is het geen probleem om 14x290Wp= 3920Wp op een omvormer aan te sluiten.
(de omvormer die je gaat krijgen heeft een max van 2x12x290Wp(eigenlijk is het 2x12x32Voc + temperatuur), daar boven krijg je pas problemen met de omvormer. ;)
wel gaat de omvormer iets aftoppen als er meer word geleverd als +/-3680W, maar dat gebeurd zo weinig dat je dat niet gaat merken. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 13-12-2017 16:17 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
migjes schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:16:
@technoaddict
jep, gewoon de loze buis gebruiken, je omvormer is onder de 16A dus dat moet lukken zonder problemen.
je kunt gewoon 3x2,5mm kabel gebruiken door die set.
zal wel een communicatie foutje zijn verwacht ik. ;)

ook is het geen probleem om 14x290Wp= 3920Wp op een omvormer aan te sluiten.
(de omvormer die je gaat krijgen heeft een max van 2x12x290Wp(eigenlijk is het 2x12x32Voc + temperatuur), daar boven krijg je pas problemen met de omvormer. ;)
wel gaat de omvormer iets aftoppen als er meer word geleverd als +/-3680W, maar dat gebeurd zo weinig dat je dat niet gaat merken. ;) )
Migjes, dank!
Maar je geeft dus aan dat een 'zwakkere' omvormer voldoende moet zijn?. Hoe zou je dan aan kunnen geven wat voor omvormer voor mij voldoende is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
De Xmvk 3 x 2.5 mm2 kabel is de dunste installatie kabel die eigenlijk alleen maar door buis mag worden aangelegd, niet los, gaat prima door meerdere bochten in de buis.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
technoaddict schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:38:
[...]

Migjes, dank!
Maar je geeft dus aan dat een 'zwakkere' omvormer voldoende moet zijn?. Hoe zou je dan aan kunnen geven wat voor omvormer voor mij voldoende is?
dat is niet te doen. ;)
dit komt omdat je dan te maken krijgt met gevoelens en ego's. >:)

maar grof weg:
je hebt straks panelen die leveren 290Wp STP (Standaart Testing Procedure.)
dus onder de omstandigheid dat je panelen 1000W/m2 + 25graden lucht + een windsnelheid van 1,4m/s hebben.
dat is leuk, maar de zon kan iets harder schijnen (1150W/m2 is geen gek getal in Nederland.)
ook kan het kouder zijn als 25 graden.
en ook zeker harder waaien.
dus je panelen kunnen goed een 310W per stuk leveren.

maar daar staat tegen over:
het kan goed warmer zijn als 25 graden (en eigenlijk gaat het over cel temperatuur, en die kan goed boven de 80 graden komen, voel maar eens aan het dak van een zwarte auto in de zon.)
windstil kan ook.
maar ook waterdamp in de lucht of lucht vervuiling kennen we in dit land. ;)
dus het aantal uren dat je ook echt de STC waarden haal zijn niet zo heel erg vaak. :-(

ik zou zeker geen zwaardere omvormer gebruiken, want dan kom je wel in de range om het met een nieuwe kabel te moeten doen. ;)
nog zou ik een lichtere pakken, dit is wel oke zo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
haha oke :)
Ja als je met alles rekening moet houden! Op een gegeven moment moet je een keus maken.
Ik probeer de dunnere kabel te regelen. Daar staat deze omvormer tegenover. Prima zo..
Merci allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
In een loze leiding (is hij 19 mm?) krijg je toch gewoon 3x 4 mm2 VD-draad doorheen getrokken?
Kwaad kan het niet, en zoveel duurder is dat ook niet.

Voor je het weet leg je de andere kant van het dak ook vol... op een grotere omvormer.
(ik heb ook noord vol, samen met zuid op 1 omvormer)

Vooral in gebieden waar een hoog netvoltage heerst kan 4 mm2 een voordeel hebben tov 2,5 mm2
PV-systeem functioneert slecht door hoog netvoltage
En er komt steeds meer PV bij, dus de kans daarop neemt toe.
Iets minder weerstand, dus omvormer hoeft minder moeite te doen, de spanning te verhogen.

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-12-2017 17:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Pagina: 1