Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen - Welke kabel?

Pagina: 1
Acties:

• technoaddict
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 25-05 22:25
Hallo allemaal,

Vorige week hebben wij een offerte ontvangen voor 14 zonnepanelen (Samsung S-Energy 290). De kabel die van de omvormer naar de meterkast gaat is een dikke stugge kabel welke niet door een standaard loze leiding getrokken kan worden.

Nu was ik gisteren bij mijn buurman, waar 16 zonnepanelen (JA Solar 300) op het dak liggen, met een goede omvormer en optimizers. Bij hem is een dunne kabel gebruikt die WEL door de loze leiding getrokken kon worden.

Ik heb de partij van de offerte gebeld en het verhaal verteld. Maar zij geven aan dat de dikke kabel toch wel vereist is om het rendement acceptabel te houden.

Helaas moet die kabel dan buitenlangs, achter de regenpijp langs, via een gat in de muur door de kruipruimte naar de meterkast. Terwijl wij al een loze leiding hebben liggen vanaf de zolder naar de meterkast.

Welke kabel gebruiken jullie? En zou het echt zo zijn dat mijn buurman met toch prijzige zonnepanelen / omvormer risico loopt op verlies?

• technoaddict
Veel reacties. Dank daarvoor.
Helaas kan ik op veel vragen geen antwoord geven. De 'main' producten die in de offerte zitten zijn:
14 Panelen S-Energy (Samsung) 290 Percium All Black SN290M-10
1 Omvormer Goodwe 3600-NS-D (2mpp)
14 Montagesysteem Clickfit (schuin) portrait

Er wordt verder niks over de kabel geschreven. En op de site (energiewonen) zie ik ook niet direct info over de kabel die zij gebruiken.
Er is een koof aanwezig, maar die zit ten opzichte van het dak waar de zonnepanelen (en de omvormer) komen niet ideaal.
De loze buis zou van de zolder naar de meterkast een meter of 7 bedragen? De meterkast zit praktisch onder de plek waar de loze leiding op de zolder de muur in gaat. De buis zal vast niet in één rechte lijn naar beneden gaan, maar meer dan 7 m zal het dus ook niet zijn.
Terwijl de kabel buitenom toch wel naar een meter of 15 zal gaan schat ik in.

• technoaddict
@ Proton en wmeester,
Thanks! Omdat ik het ook bij anderen zie (mijn buurman bijv) geloof ik daar ook wel in. Dus ik ga dit nogmaals met Energiewonen opnemen.

@ Atomic, volgens mij is de koof niet van de mechanische ventilatie. Eventueel zou ik het nog kunnen heroverwegen, maar ik kan de kabel niet mooi weg werken op de zolder naar de koof toe. Dan zou de kabel dus over de vloer (daar eventueel met soort van plint weg werken) en over een trappengat moeten lopen.

Volgens mij staat het dak verder niet heel ongunstig. Zuid / Zuid-Oost. Hele ochtend staat de zon op het dak tot ik denk halverwege de middag (minimaal) (is een nieuwbouwwoning waar we nog niet zo lang in wonen).
Waarom de 3600? Dat raadde ze aan :) Maar volgens mij hadden ze ook niet heel veel keus. Deze was de goedkopere welke prima was met deze zonnepanelen.

• technoaddict
quote:
migjes schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:16:
@technoaddict
jep, gewoon de loze buis gebruiken, je omvormer is onder de 16A dus dat moet lukken zonder problemen.
je kunt gewoon 3x2,5mm kabel gebruiken door die set.
zal wel een communicatie foutje zijn verwacht ik. ;)

ook is het geen probleem om 14x290Wp= 3920Wp op een omvormer aan te sluiten.
(de omvormer die je gaat krijgen heeft een max van 2x12x290Wp(eigenlijk is het 2x12x32Voc + temperatuur), daar boven krijg je pas problemen met de omvormer. ;)
wel gaat de omvormer iets aftoppen als er meer word geleverd als +/-3680W, maar dat gebeurd zo weinig dat je dat niet gaat merken. ;) )
Migjes, dank!
Maar je geeft dus aan dat een 'zwakkere' omvormer voldoende moet zijn?. Hoe zou je dan aan kunnen geven wat voor omvormer voor mij voldoende is?

• technoaddict
haha oke :)
Ja als je met alles rekening moet houden! Op een gegeven moment moet je een keus maken.
Ik probeer de dunnere kabel te regelen. Daar staat deze omvormer tegenover. Prima zo..
Merci allemaal.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True