Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen - Welke kabel?

Pagina: 1
Acties:

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 20:49
@technoaddict
ik heb zelf ook een tijd 5660Wp op een 4000W omvormer gehad. *
dit met 13meter 2,5mm kabel (standaard VD draad in een 16mm buis.).
dit ging goed met de kabel, alleen de koppeling met de kWh meter daar was de 2,5mm kabel te dun voor.
heb een aantal keer geprobeerd de kabel beter vast te krijgen maar bleef knetter geluidjes horen uit de meter kast. (en dat is een zeer slecht teken. >:) )
dus de zaak maar vervangen voor 4mm kabel. ;)

verlies van een kabel is wel uit te rekenen, maar dan moet je de dikte weten en de lengte en omvormer type is wel handig. ;)
(over het algemeen is het verlies niet het grootste probleem, veiligheid begint bij dit soort dingen belangrijker te worden en lekker uitslapen op een "zon"dag is ook lekker. ;) )

dus een dikkere kabel, het is geen vreemde aanrader om te doen.
maar je zou ook een iets te kleine omvormer (16A of +/-3800W) kunnen gebruiken.
dat kleine beetje lagere W als Wp is geen probleem voor de omvormer, ook merk je niet in je opbrengst, maar kan wel een stuk makkelijker op een dunnere kabel. ;)

*) sterker nog, ik heb het zelf een jaar lang 5660Wp op een 3300W omvormer gehad, verlies was maar 200-300kWh. ;)
oke, ik heb dan wel een oost-west en dat is anders als een zuid set. ;)

[Voor 20% gewijzigd door migjes op 13-12-2017 10:43]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True