Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:56
Update: er is een Intel DP45SG moederbord met 4GB DDR 3 Kingston geheugen binnen gekomen... Hoewel ik aan een Core2quad Q6600 aan het denken was, trof ik dit bordje met een Core2quad Q9450 aan en een CPU cooler waarvan ik zeker weet dat deze compleet is... Er zat zelfs een grafische kaart in het pakket, niet overgenomen, maar wel mogelijk geweest was een Antec trio 430 watt voeding...

Maar die heb ik laten schieten... Immers had ik om te testen al een 430 watt voeding van CoolerMaster liggen en dan nog: 2x grafische kaart in crossfire of SLI met dit bord en processor is met 430 watt geen optie... Mometeel bezig met een nieuwe Corsair 850 watt voerding van iemand die deze overhad nadat hij een nieuwe opgestuurd kreeg nadat de oude gesneuveld was...

Helaas bleken de voedingkabels te kort van de huidige Cooler Master, dus testen niet mogelijk... Jammer! Maar we wachten rustig af op de andere voeding en dan nog 2x grafische kaart zien te vinden... Uit welk kamp zouden jullie deze kiezen? AMD of Nvidia? In mijn geheugen staat mij bij dat AMD in die periode net wat betere specs had omdat deze DX12 ondersteunde...

Keuzes, keuzes, Keuzes... Hoe dan ook: dank voor de hulp!

Edit 22:47 uur:
Oh ja, die Soundblaster Live die ik nog over had zit er voorlopig ook nog in... Een mooie Soundblaster Audigy 2 ZS zou 'm niet misstaan... Dan heb ik goede driver support tussen de Windows versies waarmee ik wil gaan werken (Windows XP en Windows 7)...

Even nog wat kiekjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGKTnHywDmR3w0lDydXTuG0KSS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwJr9wW3dBU13W1joUrtgqbu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUjKLL82YEvABa5_WH9o7qf10VA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBNiofsdGxdWxuzWL3w5i286.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door rcor op 22-03-2026 10:20 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@rcor Crossfire op een DP45SG gaat wel lukken. SLI daarentegen wat lastiger, misschien met gehackte drivers of HyperSLI?

• rcor
PD2JK schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:37:
@rcor Crossfire op een DP45SG gaat wel lukken. SLI daarentegen wat lastiger, misschien met gehackte drivers of HyperSLI?
Dank. Dat was idd ook een dingetje ja nu je het zegt... niet elk bord ondersteunde SLI... Dan zal het een AMD gaan worden in crossfire configuratie... ;) :)

• rcor
Van de eigenaar van de Corsair voeding die ik onlangs zag krijg ik tot op heden geen reactie... Dus verder kijken, maar wat dan wel?

Ik kan ook een Corsair RM850 (2019) aankomen met nog 5 jaar garantie voor 70 euro excl. verzendkosten of een Be Quiet Dark Power Pro 8 1000watt voeding voor 80 euro excl. verzendkosten...

Beiden voedingen ogen compleet, maar de Be Quiet! is periode correct, past qua merknaam beter bij de kast omdat die ook van Be Quiet! is... De Corsair heeft iets minder vermogen, is jonger en heeft nog garantie wat ook een voordeel is, mits de voeding de grafische kaarten van vroeger van stroom kan voorzien (wat dat betreft was het voor mijn Pentium 3 build een stuk gemakkelijker: die heeft dat soort fratsen nog niet)...

Welke zouden jullie kiezen?

[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 24-03-2026 01:37 ]

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:57

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

rcor schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 01:34:
Van de eigenaar van de Corsair voeding die ik onlangs zag krijg ik tot op heden geen reactie... Dus verder kijken, maar wat dan wel?

Ik kan ook een Corsair RM850 (2019) aankomen met nog 5 jaar garantie voor 70 euro excl. verzendkosten of een Be Quiet Dark Power Pro 8 1000watt voeding voor 80 euro excl. verzendkosten...

Beiden voedingen ogen compleet, maar de Be Quiet! is periode correct, past qua merknaam beter bij de kast omdat die ook van Be Quiet! is... De Corsair heeft iets minder vermogen, is jonger en heeft nog garantie wat ook een voordeel is, mits de voeding de grafische kaarten van vroeger van stroom kan voorzien (wat dat betreft was het voor mijn Pentium 3 build een stuk gemakkelijker: die heeft dat soort fratsen nog niet)...

Welke zouden jullie kiezen?
Beide voedingen zijn al wat ouder dan nieuw. Dus even afpellen.

De Corsair is dus drie tientjes goedkoper dan toen ie nieuw was in 2019, 7 jaar geleden. Flink aan de prijs als je mij vraagt. Garantie is leuk, maar hier draaien 20+ voedingen uit het jaar kruik zonder problemen, een enkele zelfs al 40 jaar oud. Garantie zou voor mij geen deal breaker zijn.

De Bequiet heeft een behoorlijke 5v rail van 30A dus ook een dik AthlonXP systeem trekt ie gewoon. De Corsair met 20A is voor een 12v based cpu natuurlijk ook dik prima, maar maakt de psu in de toekomst minder flexibel.

Verder ga je met jouw systeem die 850 of 1000W zeker niet vol trekken, dus een iets kleinere (kwaliteits) voeding zou ook prima zijn.

Waar ik zo snel niet ben ingedoken, is veiligheids dingen. Als die Corsair wat betere veiligheid dingen heeft is dat een grote in deze.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• rcor
Waterbeesje schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:58:
[...]

Beide voedingen zijn al wat ouder dan nieuw. Dus even afpellen.

De Corsair is dus drie tientjes goedkoper dan toen ie nieuw was in 2019, 7 jaar geleden. Flink aan de prijs als je mij vraagt. Garantie is leuk, maar hier draaien 20+ voedingen uit het jaar kruik zonder problemen, een enkele zelfs al 40 jaar oud. Garantie zou voor mij geen deal breaker zijn.

De Bequiet heeft een behoorlijke 5v rail van 30A dus ook een dik AthlonXP systeem trekt ie gewoon. De Corsair met 20A is voor een 12v based cpu natuurlijk ook dik prima, maar maakt de psu in de toekomst minder flexibel.

Verder ga je met jouw systeem die 850 of 1000W zeker niet vol trekken, dus een iets kleinere (kwaliteits) voeding zou ook prima zijn.

Waar ik zo snel niet ben ingedoken, is veiligheids dingen. Als die Corsair wat betere veiligheid dingen heeft is dat een grote in deze.
Zoiets als deze is al voldoende of niet?
https://www.marktplaats.n...dfac1254e7aa85845826d5acd

Deze zit namelijk nog in de doos en is niet gebruikt volgens de verkoper... :)
Zeker als ik de gedachte van Crossfire laat vallen en gewoon één HD5870 grafische kaart inbouw... Wellicht is die ook snel genoeg en in de toekomst kan ik dan altijd nog zien wat doe... :)

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 24-03-2026 16:23 ]

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Vanavond een overclock uitgevoerd op mijn Voodoo 3 2000 PCI.
Stock:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-i_81fCO50S8Q8Qw8ZiHjtB6F74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HR9yfmry2Y7tZLULjI0z0HG3.jpg?f=fotoalbum_large

166MHz Core OC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVGl3b8BvnuuIi25DEqNYEdrD2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7otVUhHFpYFVGKs4p0Kvqh8.jpg?f=fotoalbum_large

Effectief loopt ie nu op de snelheid van een Voodoo 3 3000. Dus dat is bijna 13% sneller dan een Voodoo 3 2000. AGP of PCI maakte volgens mij niets uit voor deze kaart want de AGP versie gebruikte geen features die AGP toentertijd bood en was het meer een marketing strategie dan dat het effectief iets opleverde. Ik heb nog een half uur Quake III Arena, een half uur Unreal Tournament en nog een uurtje Quake II gespeeld zonder problemen whatsoever. In Quake II merk ik de OC best goed wanneer exploderende vaten een boel chaos veroorzaaken. Op Stock zag ik toch redelijke dips in de frames waarbij ik dat nu gewoon niet meer heb. In Quake III Arena en Unreal Tournament merk ik eigenlijk niet veel van de OC. Maarja die liepen gewoon al erg goed.

Ik heb een PCI slot koeler van Amazon gemodificeerd met 2 slim 100MM fans omdat de meegeleverde te dik waren om naast de andere kaarten te gebruiken. De slot koeler zit vlak onder de Voodoo dus de kaart krijgt genoeg airflow samen met de casefans die al in de kast zitten.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• JvanV
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:05
Techno Overlord schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:47:
Ik heb een PCI slot koeler van Amazon gemodificeerd met 2 slim 100MM fans omdat de meegeleverde te dik waren om naast de andere kaarten te gebruiken. De slot koeler zit vlak onder de Voodoo dus de kaart krijgt genoeg airflow samen met de casefans die al in de kast zitten.
Ben wel benieuwd naar foto's van deze oplossing. Nice OC!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-04 20:02
dion_b schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:42:
[...]

Ja, als het een VGA kaart zou zijn zou dat kunnen werken - ik heb zelf een 16b VGA kaart in m'n XT zitten totdat ik een keer de moeite neem dat ding los te koppelen en uit de kast te trekken en te vervangen met een 8b kaart die ik tijdje terug vond.
Wat voor monitor heb je eraan hangen?
Ik heb een tijdje een 16b VGA kaart in mn Olivetti M240 gehad, maar daar werkt het amber scherm natuurlijk niet op.

Ik heb daarom tijdelijk een Philips 14 LCD aangesloten, maar dat doet toch afbreuk aan de set. Een time-period VGA CRT is lastig te vinden.
Intussen de CGA kaart weer terug geplaatst en de originele (ingebrande) monitor weer aangesloten.

Jaren terug wel eens een Olivetti CRT gezien op marktplaats die bij een 386 hoorde. Achteraf gezien spijt dat ik daar niet op geboden heb.

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:22
Yeahhh true, het gros van de CRT monitoren die aangeboden worden zijn van die 'moderne' met On Screen Display enzo.. Hartstikke leuk maar er gaat niks boven een VGA monitor met een paar toffe draaiknoppen, gewoon lekker analoog/mechanisch en dat hoort ook zeker bij zo'n Olivetti M240.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-04 22:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FunFair schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:41:
[...]

Wat voor monitor heb je eraan hangen?
Ik heb een tijdje een 16b VGA kaart in mn Olivetti M240 gehad, maar daar werkt het amber scherm natuurlijk niet op.
8b VGA kaart is nog steeds VGA, ik heb het aan een Highscreen MS 1570 LE hangen.

Ik heb wel een paar EGA kaarten en zowaar een EGA monitor (AOC CM-312), maar voorlopig hou ik het op VGA.
Ik heb daarom tijdelijk een Philips 14 LCD aangesloten, maar dat doet toch afbreuk aan de set. Een time-period VGA CRT is lastig te vinden.
Marktplaats en veel geduld ;)

Het lastigste was een fatsoenlijke shadow-mask monitor te vinden aangezien ik Trinitron veel te scherp vind voor low-res VGA. Maar na een paar maanden elke avond kijkje nemen vond ik deze voor een paar tientjes.
Intussen de CGA kaart weer terug geplaatst en de originele (ingebrande) monitor weer aangesloten.

Jaren terug wel eens een Olivetti CRT gezien op marktplaats die bij een 386 hoorde. Achteraf gezien spijt dat ik daar niet op geboden heb.
Pas op met Olivetti schermen, ze waren niet geheel standaard. De M240 werd origineel geleverd met een EGA kaart met afwijkende 25kHz output die alleen beeld gaf op een ditto 25kHz monitor. Ik twijfel sterk of die monitor zou werken met reguliere 15.75/21.85kHz EGA.

Ik zit eraan te denken om ondanks afkeer voor CGA toch een keer een originele kaart te zoeken cq een replica te bouwen, puur om 8088MPH en Area 5150 native te kunnen kijken. Dat is wel weer een reden om die AOC monitor aan te slingeren ;)

Oslik blyat! Oslik!

• rcor
Zojuist gearriveerd via DHL:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jk2I3_b_T13I2nWt99EcwJJbCzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIx3VGqBd8dj9QQF6MX2Up8t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlVPRdAdbfQkHoMSD5QS885dltY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRFnRYRNIzxI20oSOms6sms4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YW6TibEonxUwAQxTbbmFuXj1UOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvaxtnXpXBSoe03RiparNELE.jpg?f=fotoalbum_large

Een Antec high current gamer voeding die 650 watt aan kan... Die gaat mooi mijn retro build in die ik aan het bouwen ben... ;)

• rcor
Afgelopen zondag en zaterdag mij eens bezig gehouden met mijn nieuwe retro pc build...

Het volgende is gedaan gisteren:
- Antec voeding uit de vorige post van mij ingebouwd
- Kabels netjes nagelopen en gecontroleerd of e.e.a. correct is aangesloten

Vandaag had ik tijd om de pc echt aan de tand te voelen en dus ben ik bezig geweest met het besturingssysteem die er op moet komen: Windows XP Home Edition...

Het installeren van dit OS is lastiger dan gedacht... Als je een AHCI sata-controller hebt wil je die ook als hoe danig gebruiken, maar ik heb geen floppy controller op het moederbord zitten om zo een diskette station te kunnen aansluiten... Dus alles moest via een USB-diskette-station en dat werkte niet goed: het usb-diskette station wordt uiteindelijk in het proces niet benaderbaar waardoor de driver niet te installeren viel...

Gelukkig hebben we N-lite nog, zou je zeggen... Maar helaas: dat werkte ook niet naar mijn gading, want de F6 driver toevoegen was niet afdoende mom e.e.a. goed werkend te krijgen... Terug naar de teken tafel dus...

Wel goed nieuws: want eerder in IDE modus werkte de computer goed en kreeg ik Windows XP Home Edition keurig geïnstalleerd... .

Uit eindelijk wil ik in AHCI modus alles werkend krijgen... We zullen dus met N-lite moeten gaan Tweaken (en dat komt wel goed uit eindelijk: we zijn een echte Tweaker!)...

Wat wel opviel was dat het kopieer proces van de bestanden nu helemaal goed ging en er een bluescreen verscheen nadat de computer een herstart had gedaan na het kopieer proces ... Morgen maar eens de foutcode goed bekijken en indien mogelijk oplossen door met N-lite een nieuwe installatie te maken als dit nodig blijkt te zijn... ;)

Enkele foto's van het geheel:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOJcO17Gm0cNIz5rEpH5D2PqDTLdhzroow2JLOGHHfjWzBE0SoZkKcTCVqmrDw1tkoiNZwGUCe1wxUgYdfbhpNDuuOV9Tngr-FLWoixzRb_Z3Mmq___=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPRKNKjKW1gJAy7Dyftzase285DsjBrzLjaj0R5zYkahoHXJazbdEDW9RrV_c9NWkmH4mJi6iZJoNyPimMusNnF8Kbb1_T7YH42ZBXoGu6LdZuMuOsB=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNB0uQDY6pCgg_6vhhsE_m9g9VnFJQvbrHzCpSJRaMlpHVTD0goPpIYOBF31wy7vW9pPLQBVaMMsW6gQmgxr7r5xeYw1D2QrwJS_zzh5KDMoNdrCAlN=w2400

Helaas bleken er wat ledjes stuk te zijn op de led strips... Maar ach ja, het kon erger... Wel fijn om te weten is dat die grafische kaart een Nvidia Geforce GT 520 blijkt te zijn... Niet een echte gaming kaart, maar hij werkt wel! ;)

En niet te vergeten: voor nu heb ik dat ventilatortje op de chipset aangesloten, maar hij maakt wel erg veel lawaai... Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar de boel over geklokt gehad, maar dat ga ik niet doen... Dus wellicht dat ik die fan ontkoppel om eens te kijken of hij niet te heet dreigt te worden, want de pc wordt dan significant stiller! :)

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 30-03-2026 01:00 ]

• rcor
Volgende stap in mijn Core2quad build is gezet... We hebben 2 grafische kaarten waaruit ik kan kiezen en één ervan is al afbetaald, de ander nog niet...

- Asus GT640-DCSL-2GD3 passive grafische kaart: gevonden in de oude hardware bak van Xarmac Systems.. Prijs? Nog onbekend... Moest 'm eerst nog testen: en jawel hij werkt! Deze kaart is al beter in het spelen van spellen die rond 2009 op de markt gekomen zijn dan de GT520 die in het eerdere pretpakket zit... Daarnaast issie lekker stil: geen luide ventilator! Heerlijk... Maar ja, nog steeds geen diep gaande gaming kaart uit 2009... Enkele plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRZddhdxBw02aFAR8yPqQMlSf00=/i/1355403285.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKQ0jXWVEvy3CcZUbVodjCJIrOI=/i/2000792354.jpeg

Maar ja, ondertussen wel een Club 3D HD5850 overclocked edition gekocht... Een op AMD gebaseerde grafische kaart...
Effe een plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mybNqRqBCgpbI5OpjRQIzDW-O08=/i/1265630732.jpeg

Wat direct opvalt:
- de Radeon HD5850 verbruikt veel meer stroom dan de GT640 van Asus en zeker omdat deze overclocked is
- 1 GB GDDR5 geheugen voor de Radeon kaart en 2GB DDR3 geheugen voor de GT640 kaart
- De snelheid van dit geheugen is bij de GT640 1,782Gbps en bij de Radeon 4,2Gbps.
- De bus breedte voor het geheugen is echter een belangrijk groot verschil: 128 bit voor de GT640 en 256 bit voor de HD5850
- Hoewel je het eigenlijk niet met elkaar exact kunt vergelijken heeft de Radeon een basis snelheid van 760MHz en de GT640 901MHz, maar de architectuur is bij beiden totaal anders, dus dat zegt niet alles...

Welke zouden jullie blijvend inbouwen?
Op basis van de portemonnee die de energie rekening mag betalen is het wel helder welke de winnaar is: de GT640 en da's niet zo vreemd met een stroom verbruik van 75W... Dan is de Radeon een stuk minder vriendelijk voor de portemonnee: alleen al de basis niet overgeklokte versie eet al maximaal 151 Watt aan stroom en dan is dit een overclocked edition...

Best veel! Maar wel iets meer periode correct dan de GT640 van Asus... ;)

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:40

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Omdat mijn hoardingverzameling van componenten significante proporties aangenomen heeft, ben ik de afgelopen 2 weken een inventaris web-app aan het bouwen op basis van Ruby on Rails. Het is ook mijn eerste eigen app, maar ik ben er wel ontzettend trots op! :)

Momenteel heb ik al een flinke lading aan features geïmplementeerd:
  • Inventaris van componenten met locatie van component, staat, etc
  • System builder, waarin ik moederbord, case en PSU(s) gebruik als basis voor het systeem. De rest wordt toegevoegd op basis van interface-compatibility en stock. Dus een moederbord uit mijn inventaris heeft bijvoorbeeld Socket 7, dus dan kan daar een Socket 7 CPU op uit mijn inventaris. Zo ook met RAM-sloten, met optionele multi-channel configuraties, PATA of andere interfaces, kunnen allemaal worden vastgelegd en gekoppeld aan wederom een component.
  • De system builder heeft ook een "gepland voor aankoop" -model, waardoor ik kan plannen dat ik nog een component nodig heb voor die desbetreffende build. Super interessant voor wanneer ik iets nog niet in huis heb.
  • De inventaris wordt ook gebruikt om bij te houden wat er aan de componenten gerepareerd is.
  • Ook kan ik uitlenen en verkoop erin organiseren met meerdere listings op meerdere platformen.
  • Databank voor manuals, afbeeldingen, markdown notities en documentatie.
  • Revisies bijhouden van componenten.
  • The list goes on :)
Er staat ook nog een flinke waslijst klaar om te implementeren, zoals TheRetroWeb relaties, printer-vriendelijke exports voor een systeem, component of inventaris item.

Ik moet zeggen dat ik het wel erg vet vind om eraan te werken. Dit geeft mij straks flink wat hoofd-ruimte, want mede met bovenstaande, kan ik mijn stellingkasten beter gaan optimaliseren, zodat ik de componenten eruit kan pakken die ik nodig heb, ipv zoeken. Documentatie is nu al redelijk op orde, maar dit is pure perfectie wanneer ik het in productie ga nemen. Ik weet nog niet of ik de app wil gaan gebruiken voor publieke doeleinden. Want in dat geval is er nog FLINK wat werk aan de winkel. Hoe dan ook, het moet bruikbaar zijn voor mijn eigen use case. En zoals het er nu naar uitziet, wordt het dat ook. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wIUW4B-g37FqmnPMsuchl2Cczs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JVcvHKuTANOXWIcKfleC4UJK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cjoSp6zlDSMXWarvBeZh2cpg6g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1gvtLVIASHDok8WvPQsvK4kh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEauR61ZfDI_0BxeJmNdhq8FXY0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lxV5Wc7oupqOo0T2CqEW9ssR.png?f=fotoalbum_tile

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

rcor schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:49:
Volgende stap in mijn Core2quad build is gezet... We hebben 2 grafische kaarten waaruit ik kan kiezen en één ervan is al afbetaald, de ander nog niet...

- Asus GT640-DCSL-2GD3 passive grafische kaart: gevonden in de oude hardware bak van Xarmac Systems.. Prijs? Nog onbekend... Moest 'm eerst nog testen: en jawel hij werkt! Deze kaart is al beter in het spelen van spellen die rond 2009 op de markt gekomen zijn dan de GT520 die in het eerdere pretpakket zit... Daarnaast issie lekker stil: geen luide ventilator! Heerlijk... Maar ja, nog steeds geen diep gaande gaming kaart uit 2009... Enkele plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Maar ja, ondertussen wel een Club 3D HD5850 overclocked edition gekocht... Een op AMD gebaseerde grafische kaart...
Effe een plaatje:
[Afbeelding]

Wat direct opvalt:
- de Radeon HD5850 verbruikt veel meer stroom dan de GT640 van Asus en zeker omdat deze overclocked is
- 1 GB GDDR5 geheugen voor de Radeon kaart en 2GB DDR3 geheugen voor de GT640 kaart
- De snelheid van dit geheugen is bij de GT640 1,782Gbps en bij de Radeon 4,2Gbps.
- De bus breedte voor het geheugen is echter een belangrijk groot verschil: 128 bit voor de GT640 en 256 bit voor de HD5850
- Hoewel je het eigenlijk niet met elkaar exact kunt vergelijken heeft de Radeon een basis snelheid van 760MHz en de GT640 901MHz, maar de architectuur is bij beiden totaal anders, dus dat zegt niet alles...

Op basis van de portemonnee die de energie rekening mag betalen is het wel helder welke de winnaar is: de GT640 en da's niet zo vreemd met een stroom verbruik van 75W... Dan is de Radeon een stuk minder vriendelijk voor de portemonnee: alleen al de basis niet overgeklokte versie eet al maximaal 151 Watt aan stroom en dan is dit een overclocked edition...

ik zou persoonlijk gaan voor iets waar je echt blij van wordt. Het is namelijk niet dat die kaart nog heel veel extra uren gaat krijgen, realistisch gezien dan. Dus voor het verbruik hoef je het dan ook niet te laten.

Ik word persoonlijk erg blij van overpowered videokaarten. Dat geeft gewoon een “beestig” effect. Maakt niet uit in welk systeem. Behalve mijn daily-driver natuurlijk. Die hoeft geen energie-slurper te zijn. :) Daarbij heeft de Radeon serie altijd al een speciaal plekje in mijn hart gehad. Dus ik weet wel welke ik zou kiezen. ;)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

rcor schreef op maandag 30 maart 2026 @ 00:31:
Afgelopen zondag en zaterdag mij eens bezig gehouden met mijn nieuwe retro pc build...

Het volgende is gedaan gisteren:
- Antec voeding uit de vorige post van mij ingebouwd
- Kabels netjes nagelopen en gecontroleerd of e.e.a. correct is aangesloten

Vandaag had ik tijd om de pc echt aan de tand te voelen en dus ben ik bezig geweest met het besturingssysteem die er op moet komen: Windows XP Home Edition...

Het installeren van dit OS is lastiger dan gedacht... Als je een AHCI sata-controller hebt wil je die ook als hoe danig gebruiken, maar ik heb geen floppy controller op het moederbord zitten om zo een diskette station te kunnen aansluiten... Dus alles moest via een USB-diskette-station en dat werkte niet goed: het usb-diskette station wordt uiteindelijk in het proces niet benaderbaar waardoor de driver niet te installeren viel...

Gelukkig hebben we N-lite nog, zou je zeggen... Maar helaas: dat werkte ook niet naar mijn gading, want de F6 driver toevoegen was niet afdoende mom e.e.a. goed werkend te krijgen... Terug naar de teken tafel dus...

Wel goed nieuws: want eerder in IDE modus werkte de computer goed en kreeg ik Windows XP Home Edition keurig geïnstalleerd... .

Uit eindelijk wil ik in AHCI modus alles werkend krijgen... We zullen dus met N-lite moeten gaan Tweaken (en dat komt wel goed uit eindelijk: we zijn een echte Tweaker!)...

Wat wel opviel was dat het kopieer proces van de bestanden nu helemaal goed ging en er een bluescreen verscheen nadat de computer een herstart had gedaan na het kopieer proces ... Morgen maar eens de foutcode goed bekijken en indien mogelijk oplossen door met N-lite een nieuwe installatie te maken als dit nodig blijkt te zijn... ;)

Enkele foto's van het geheel:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helaas bleken er wat ledjes stuk te zijn op de led strips... Maar ach ja, het kon erger... Wel fijn om te weten is dat die grafische kaart een Nvidia Geforce GT 520 blijkt te zijn... Niet een echte gaming kaart, maar hij werkt wel! ;)

En niet te vergeten: voor nu heb ik dat ventilatortje op de chipset aangesloten, maar hij maakt wel erg veel lawaai... Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar de boel over geklokt gehad, maar dat ga ik niet doen... Dus wellicht dat ik die fan ontkoppel om eens te kijken of hij niet te heet dreigt te worden, want de pc wordt dan significant stiller! :)
Windows XP en dan vrijwillig Home Edition kiezen? :X

Ik nam altijd professional of MCE. Gewoon omdat Home Edition echt te crippled was voor mijn gebruik. Wat had ik een hekel aan Home Edition. Het was voor mij zo’n beetje de Windows Vista/ME van de Windows XP varianten. :+

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:57

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Effe een plaatje:
[Afbeelding]

Wat direct opvalt:

5850. Definitely.

Die extra rekenkracht ga je blij van worden. Die paar euro extra die het op een jaar aan stroom kost, ga je ook niet missen.

Verschil is 75W. Als je 200 uur / jaar gamet (4 uur per week) op vol vermogen (worst kaas scenario) ga je 15kWh meer verbruiken dan met de 640.
Zelfs bij €0,50 per kWh (ik betaal nu minder dan de helft) ga je per jaar kost het nog geen 8 euro extra. Per jaar. Dat zijn twee pilsjes of vijf frikandelbroodjes. Geld dat je investeert in hobby. Ik zou het wel weten ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Gister heb ik mijn Windows XP x86 bak (i7 3770/4GB/GTX750Ti/SB X-Fi Elite Pro SB0550) dual boot gemaakt met Windows 7 x64 door er een 120GB Intel 330 SSD die ik nog had liggen erbij te prikken. Wat was/is Windows 7 toch een mooi en lean OS zonder bloat. Heerlijke Windows was/is dat. Heb gelijk een extra reepje van SK Hynix 4GB DDR3 1600 geheugen gekocht op Ebay (voor 10 piek incl verzending).

Toch jammer dat Windows tegenwoordig zo bloated is en vol spyware. Stel je voor een dergelijk OS met de power van je daily driver zonder al die bloat en spyware. Linux distro's laat ik buiten beschouwing want daar werkt veel hardware van mijn daily driver rig niet (goed) mee samen en een aantal games die gewoon helemaal niet werken op Linux. Microsoft KAN het dus wel....

Oooh nice die ken ik nog. Die had ik vroegah in SLI gepaard met een Intel Q9450 op een 850 Watt Corsair voeding. Dat was best veel voor een voeding toentertijd. Was wel een fijne setup. Nadien die SLI setup ervangen voor een enkele Club3D 7870XT Joker card.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heb je ze op afbetaling gekocht? :?
Zegt toch simpelweg niks?
75 W stelt toch weinig voor? Hoeveel uur per jaar staat ie aan en hoeveel zou dat verschil in euro's verschillen?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:24

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je echt graag een XP build met C2Q wilt en het moet ook nog zuinig dan kun je niet om de GTX750Ti heen. Ook niet duur te noemen, meer dan snel genoeg (sneller heeft geen zin) en relatief recente architectuur (Maxwell, waar een 640 Fermi of Kepler is, afhankelijk van de specifieke kaart). Die zit ook dikwijls rond die 75W.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Techno Overlord schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:23:
Wat was/is Windows 7 toch een mooi en lean OS zonder bloat. Heerlijke Windows was/is dat. Heb gelijk een extra reepje van SK Hynix 4GB DDR3 1600 geheugen gekocht op Ebay (voor 10 piek incl verzending).

Toch jammer dat Windows tegenwoordig zo bloated is en vol spyware. Stel je voor een dergelijk OS met de power van je daily driver zonder al die bloat en spyware.
[...]
Windows 11 kan heel erg zwaar zijn. Gebruik je core isolation met encryptie dan is Windows 11 danig zwaar dat het nog brak loopt op snelle SSD's. Windows 11 is hier erg snel te noemen, maar dat is pas na het tweaken van het OS en géén zware pakketten erop. Geen core isolation, geen versleuteling en met een minimale hoeveelheid aan software.

Ik weet nog hoe snel Windows 7 opstartte op een gamerig van destijds en dat is rapper dan nu. Alles moet potdicht zitten met alle bedreigingen van buitenaf en het is zwaar om een systeem goed te beveiligen tegen onwetende consumenten. Het kan, maar je wilt het niet weten want dat is echt ... erg.

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:19
nelizmastr schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:06:
Als je echt graag een XP build met C2Q wilt en het moet ook nog zuinig dan kun je niet om de GTX750Ti heen. Ook niet duur te noemen, meer dan snel genoeg (sneller heeft geen zin) en relatief recente architectuur (Maxwell, waar een 640 Fermi of Kepler is, afhankelijk van de specifieke kaart). Die zit ook dikwijls rond die 75W.
Klopt ik heb die in 2014 gekocht. Alleen ik had er een met 1 fan. Dus was best luid. Maar opzich werkte het prima. En idd nog xp drivers.

• Ron79
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:54
Ik heb zelf ook een C2Q 9550 met 4GB (Corsair XMS2 - 8500C5) staan. Deze wil ik nog uitbreiden naar 8GB op een later moment.
De Noctua weet ik uit mijn hoofd het modelnummer even niet meer.
Moederbord is een Gigabyte GA-P35-DS3L
De GPU is een XFX Radeon 6950 2GB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dC3sjVjEsxoyKk4DbG8Y3VjWXvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxdrDffyEkav8LtAXuofRznh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Ron79 op 03-04-2026 07:54 ]

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste