En geen 98se drivers.
https://www.dell.com/support/product-details/nl-nl/product/latitude-d600/drivers
https://www.dell.com/support/product-details/nl-nl/product/latitude-d600/drivers
Ik sluit me aan bij de rest. Ik heb een jaar geleden een D600 gespot bij de kringloop voor 10EUR zonder lader. (Bij een andere kringloop weten te scoren voor 5 EUR.) Schanieren lam en de accu ook in slechte staat. Betreft performance prima bak maar uiteindelijk toch afgestaan ivm accu en geen win98 support.Cave_Boy schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:50:
Bij een persoon waar ik wel eens langskom om wat hulp te bieden kwam ik bij toeval een eigenlijk een nette Dell D600 tegen. Hier zijn videokaart technisch naar mijn weten 2 versies van. De vooral in Europa uitgebrachte onboard grapics en de Ati 9000 versie met 32MB eigen geheugen (Amerika vooral naar wat ik weet).
Apparaat zag er goed uit. Twijfel of ik hem zal overnemen of niet. Eigenaar deed zelf snel even online kijken en zag telkens prijzen rond de €175 a €250. Hij wil €150 hebben.
Naar mijn weten kan Windows 98se er prima op en XP
[ Voor 20% gewijzigd door marklinfan op 23-06-2026 17:08 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Cave_Boy op 23-06-2026 18:41 ]
Officieel niet. Maar de hardware die erin zit wordt door Windows 98 gewoon goed ondersteunt. Er zijn dan ook genoeg fanatiekelingen die een D600 fijn met Windows 98 werkend hebben.
![]() | ![]() |
Toen waren beige computers heel gewoon.
Mooie kaart. Leuk om te zien dat de CPU (Intel Overdrive) een extra hulpkoelertje heeft gekregen.PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:16:
Hier een ARK1000VL op de kop weten te tikken. Dat tikken moest wel hard.Mooie kaart met 60ns geheugen en Winbond 110 MHz RAMDAC, dus zou zonder interlacing 1024x768 moeten kunnen weergeven.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Het wachten is nog op een PicoIDE, kabelmanagement en de AWE32 kan wel wat support gebruiken, letterlijk. Maar misschien ruil ik die nog voor een SB16...
PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:16:
Hier een ARK1000VL op de kop weten te tikken. Dat tikken moest wel hard.Mooie kaart met 60 70ns geheugen en Winbond 110 MHz RAMDAC, dus zou zonder interlacing 1024x768 moeten kunnen weergeven.
Het wachten is nog op een PicoIDE, kabelmanagement en de AWE32 kan wel wat support gebruiken, letterlijk. Maar misschien ruil ik die nog voor een SB16...
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
:strip_exif()/f/image/pEvOhI7iTTGVXrd46R6cd8B0.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie kaart, lekker vlot!PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:16:
Hier een ARK1000VL op de kop weten te tikken. Dat tikken moest wel hard.Mooie kaart met 60 70ns geheugen en Winbond 110 MHz RAMDAC, dus zou zonder interlacing 1024x768 moeten kunnen weergeven.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
[ Voor 38% gewijzigd door PD2JK op 23-06-2026 23:00 ]
Is dit een Vesa local bus kaart?! Man, deze had ik vroeger ook; de 1 MB variant en kon het volgende:PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:16:
Zag bij toeval gister een YouTube met daarin een 486 en 128MB geheugen.PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:10:
@InjecTioN AMI Enterprise III met 8x EISA waarvan de onderste twee ook nog een VLB slot erachter hebben gemonteerd. Er zijn nog maar weinig behuizingen waar een full size AT bord in past, dus heb ik gekozen om een ATX kast ligt te modden. Een aantal schroefgaten komen overeen tussen beide standaarden, dus dat scheelt.
[Afbeelding]
Eind dit jaar doe ik wel een showcase
Duitsland, Koblenz.marklinfan schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:48:
[...]
Weet niet waar je woont maar als het regio Utrecht is heb ik voor een klein prijsje allicht wel een IDE harddisk liggen. Welke grootte ongeveer ?
Een IDE CF werkt altijd en leuk om achter de hand te houden, maar er gaat niks boven harddisk geratel voor een vintage PC.
:strip_exif()/f/image/lx2LuqpNFQNc2VI9P6ch1RDO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZLuYdLGcIHiHa2yB3F3HtBcc.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuk ding, hoor. Ziet er best goed uitmarklinfan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:55:
Recent ook nog een schattig geel ding in huis gehaald: Compaq Presario 425 all-in-one. Machine heeft een 486 SX/25 met 8MB RAM (4Mb onboard plus een reepje van 4Mb)en 107Mb harddisk. Werkt helemaal top, staat zelfs nog een geinig Sinterklaas spelletje op.
Lucky me een gesoldeerde coincell batterij die leeg was maar geen lekkage. Heb hem eraf gehaald, en wacht nu op een AAA pack om aan te sluiten op de tevens aanwezige battery header op moederbord.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Leuke apparaatjes idd. All in one, is handig.marklinfan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:55:
Recent ook nog een schattig geel ding in huis gehaald: Compaq Presario 425 all-in-one. Machine heeft een 486 SX/25 met 8MB RAM (4Mb onboard plus een reepje van 4Mb)en 107Mb harddisk. Werkt helemaal top, staat zelfs nog een geinig Sinterklaas spelletje op.
Lucky me een gesoldeerde coincell batterij die leeg was maar geen lekkage. Heb hem eraf gehaald, en wacht nu op een AAA pack om aan te sluiten op de tevens aanwezige battery header op moederbord.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 30% gewijzigd door Ultraman op 24-06-2026 11:44 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Wooo, dat is een monster. Ik zie bovenin wel een Dallas RTC. Bij EISA-ontwerpen wil dat nogal eens een DS1387 zijn ipv de gangbaardere DS1287. Verschil is SRAM opslag, in dit geval voor EISA settings. Voor de DS1287 zijn moderne alternatieven te vinden, voor de DS1387 niet dat ik weet. Bovendien kan ik uit recente ervaring melden dat de meest elegante manier om een DS1287 te de-lidden (hete lucht erop en de hars eraf plukken) *NIET* werkt met een DS1387PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:10:
@InjecTioN AMI Enterprise III met 8x EISA waarvan de onderste twee ook nog een VLB slot erachter hebben gemonteerd. Er zijn nog maar weinig behuizingen waar een full size AT bord in past, dus heb ik gekozen om een ATX kast ligt te modden. Een aantal schroefgaten komen overeen tussen beide standaarden, dus dat scheelt.
[Afbeelding]
Eind dit jaar doe ik wel een showcase
Met een 486SX ga je sowieso geen Quake spelen en Duke3D zal ook niet vooruit te branden zijn.jimh307 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:55:
[...]
Leuk ding, hoor. Ziet er best goed uitMaar Windows 95 op een 107 MB harddisk met een spelletje, past dat wel allemaal? Zolang je niet de grote games gaat spelen (Quake, Duke3D, etc) kan het ermee door, maar het zal altijd krap blijven. Een 80486SX-25 was geen snelheidsmonster en ik ben benieuwd hoe Windows 95 hierop draait. Is het goed te doen?
Enfin, heb er veel plezier mee
Oslik blyat! Oslik!
Das en mooie score! 4x4 is al een lekker begin, normaal heb je niet meer nodig op een 486. Maar esthetisch zou je hem zelfs kunnen aanvullen met 12x1 om een absurde hoeveelheid ram te krijgen. Hij kijkt er toch per bank naar.PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:56:
@Waterbeesje Jumper is losgekoppeld en toch bijna 2 fps in Doom erbij. Zowat aan het 35 fps plafond!
Momenteel zit er 4x 4MB in. 16x 1MB is esthetisch beter ja.Zou het aantal modules voor de performance nog iets uitmaken?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Leuk ding inderdaad!marklinfan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:55:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Bij werkelijk absurde hoeveelheden RAM is het relevant om te weten hoeveel de chipset kan cachen. Dat wordt een uitdaging want voor zover ik weet is er geen datasheet beschikbaar voor de SiS 85C411 chipset die hier gebruikt wordt. Als over die limiet heen gaat zal performance juist dalen. Zou interessant zijn om te bepalen waar die zit - cachechk draaien bij steeds hogere hoeveelheid geheugen zou het moeten kunnen uitwijzen.Waterbeesje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:15:
[...]
Das en mooie score! 4x4 is al een lekker begin, normaal heb je niet meer nodig op een 486. Maar esthetisch zou je hem zelfs kunnen aanvullen met 12x1 om een absurde hoeveelheid ram te krijgen. Hij kijkt er toch per bank naar.
Snelheid zal niks schelen, zolang de boel maar op dezelfde snelheid draait.
Oslik blyat! Oslik!
Is inderdaad een leuke test (wel een dure).dion_b schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:50:
[...]
Bij werkelijk absurde hoeveelheden RAM is het relevant om te weten hoeveel de chipset kan cachen. Dat wordt een uitdaging want voor zover ik weet is er geen datasheet beschikbaar voor de SiS 85C411 chipset die hier gebruikt wordt. Als over die limiet heen gaat zal performance juist dalen. Zou interessant zijn om te bepalen waar die zit - cachechk draaien bij steeds hogere hoeveelheid geheugen zou het moeten kunnen uitwijzen.
Alleen duur als je niet al de SIMMs hebt liggen. Ik heb hier iirc 8x 16MB 30p en meer dan genoeg 4MB. En trouwens het oudere broertje van dit bord (de Enterprise-II, met Intel 350 chipset), maar die zit al paar jaar in mijn 'kapot, niet weggooien maar bewaren tot m'n reparatieskills goed genoeg zijn' doos. Dood als een pier, heb nog niet kunnen ontdekken waarom. Alle eenvoudige dingen al geprobeerd/gedaan, dus ergens moet een chip kapot zijn, moet alleen achterhalen welke.Cave_Boy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:09:
[...]
Is inderdaad een leuke test (wel een dure).
Google AI geeft als antwoord:
The SiS 85C411 is an older 486/EISA system chipset from the mid-1990s. It is designed for 30-pin SIMM memory, specifically utilizing FPM (Fast Page Mode) DRAM. It operates at a maximum cacheable RAM capacity around 64 MB, with board-level RAM ceilings generally topping out between 384 MB and 512 MB
Ofwel de grens zal mogelijk ergens in de buurt van 64MB te vinden moeten zijn.
Oslik blyat! Oslik!
Waar baseer je dat dan op?Cave_Boy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:09:
Google AI geeft als antwoord:
The SiS 85C411 is an older 486/EISA system chipset from the mid-1990s. It is designed for 30-pin SIMM memory, specifically utilizing FPM (Fast Page Mode) DRAM. It operates at a maximum cacheable RAM capacity around 64 MB, with board-level RAM ceilings generally topping out between 384 MB and 512 MB
Ofwel de grens zal mogelijk ergens in de buurt van 64MB te vinden moeten zijn.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Tja, ik vind het machientje te mooi om iets aan te doen. Het is zelfde bord als jij toont, oude batterij heb ik met een fijn tangetje eraf geknipt. Aan de onderkant zit een afstandhouder die eraf moet voor ik kan solderen. Maar als solderen niet perse hoeft, doe ik het bij voorkeur niet. Dit bord heeft ook een externe batterij aansluiting, ik was van plan om gewoon een 3x AA of AAA houder de draad naar buiten te leiden en die met dubbelzijdige tape achterop te plakken. Binnenin idd nauwelijks plek, ik plaats voor een leeg isa slot gewoon een oude bracket van bv een videokaart en voer het draadje langs het gat van de vga connector dan naar buiten, of boor een gaatje in een spare bracket. Leek mij het simpelst in dit geval met behoud van originaliteit behalve dat de lege coincell weg is. Een eventuele volgende eigenaar mag dat zelf veranderen en dat kan dan ook nog op alle manieren.Ultraman schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:56:
[...]
Leuke apparaatjes idd. All in one, is handig.
Waarom wil je een AAA pack in de machine maken eigenlijk? Want dan moet je die ook weer ergens kwijt.
De Presario 425 die ik onder handen heb genomen was op de plek waar de gesoldeerde knoopcel zat ook voorbereid voor het plaatsen van een CR2032 batterijhouder; de soldeergaten zitten reeds op het bord. Als ik zoek heb ik nog wel een foto denk ik. Of is jouw bord een andere revisie welke er niet op is voorbereid?
[edit]
Zo heb ik dat gedaan. Originele batterij -> er af, gaatjes soldeervrij gemaakt -> CR2032 batterijhouder er op
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Agreed here,[...]
Met een 486SX ga je sowieso geen Quake spelen en Duke3D zal ook niet vooruit te branden zijn.
Ik zou IMHO geen Win95 hierop zetten. Het draait zelf wel als je genoeg RAM toevoegt (8MB is erg krap, zou dat sowieso naar 12 of 20MB upgraden), maar games die Win95 vereisen zijn er pas vanaf 1996 en dan zit je in >100MHz Pentium systeemeisen. Tenzij je je met Office oid wilt vermaken zou je met DOS 6.22 beter af zijn, en als je een GUI wilt Win3.11 er bovenop. Dat is meer period-correct en zal bovenal stukken sneller draaien.
[ Voor 20% gewijzigd door jimh307 op 24-06-2026 21:18 ]
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Hahaha, dat heb ik nou nooit geprobeerd, maar ik heb in de loop der jaren vele ITX bordjes gehad met een embedded VIA C3 processor. Vooral de EPIA 5000 (Eden processor) en een paar 8000 (C3 processor) zijn hier meermalen gebruikt. Lastig te vinden of ik zoek niet goed want ik zou er eigenlijk nog wel weer 1 aan het assortiment willen toevoegenThandor schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:19:
[YouTube: Beat the heat with the VIA C3]
Voor de mensen die het warm hebben en de hitte willen verslaan met een VIA C3!
Cool processing, maar je moet wel wat meer geduld hebben.
[ Voor 33% gewijzigd door lameeuw op 27-06-2026 19:27 ]
☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420
Gaat die eerste niet precies verkeerd om, van HDMI naar VGA?Cave_Boy schreef op zondag 28 juni 2026 @ 06:09:
Het is nog vroeg en door onweer niet heel veel geslapen maar volgens mij bedoel je een omzetter als deze toch? Je hebt ze ook met usb voor als je ook direct geluid erover wilt. https://amzn.eu/d/0f62JWvD
Deze bied mogelijk meer flexibiliteit
https://amzn.eu/d/0029iDo3
Hoe ik het zie niet.ErnstvV schreef op zondag 28 juni 2026 @ 08:35:
[...]
Gaat die eerste niet precies verkeerd om, van HDMI naar VGA?
[ Voor 116% gewijzigd door Cave_Boy op 28-06-2026 09:27 ]
Die tweede zou kunnen werken inderdaad, dat is wel een prijsje waar ik het voor durf te prberen. Dank!Cave_Boy schreef op zondag 28 juni 2026 @ 06:09:
Het is nog vroeg en door onweer niet heel veel geslapen maar volgens mij bedoel je een omzetter als deze toch? Je hebt ze ook met usb voor als je ook direct geluid erover wilt. https://amzn.eu/d/0f62JWvD
Deze bied mogelijk meer flexibiliteit
https://amzn.eu/d/0029iDo3
Geen kringloop enz in de buurt?FitTiv schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:28:
Iemand hier in omgeving Scheveningen / Leiden een (tft) monitor met VGA te koop? Of tips hoe hdmi naar vga te converteren? Heb een semi oud doosje afgestoft, volgens mij Pentium 3 of 4 met ik denk een geforce 2 kaartje maar geen scherm.
Jammer dat ik dat afgelopen donderdag niet wist, liet een paar niet al te indrukwekkende (TN-paneel) TFTs met VGA in in de kliko liggen. Was een goede dag in de kliko, vooral een Cisco PIX firewall die uit off-the-shelf PC meuk bleek te bestaan, dus een SE440BX-2 moederbord, P2-350, 2x 16MB PC100 (tja...), twee Intel NICs, een 3DES encryption accelerator en een ISA ROM kaart die als 2MB SSD werkt. Oh, en een degelijke 250W ATX PSU met 25A op +5V. Ergens deze week ga ik er nog aan denken een big shopper mee te nemen naar het werk om die zooi op te halen.FitTiv schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:28:
Iemand hier in omgeving Scheveningen / Leiden een (tft) monitor met VGA te koop? Of tips hoe hdmi naar vga te converteren? Heb een semi oud doosje afgestoft, volgens mij Pentium 3 of 4 met ik denk een geforce 2 kaartje maar geen scherm.
En ook weer een oude Compaq laptop met P4 gevonden, ook een leuk ding.
Tijd voor wat win98 retro gaming
Wilde ik een jaar of twee terug ook. Duurde niet heel lang voor er eentje - een Epia 800 - voorbij kwam. Zit nu in een minimalistische mITX behuizing en heb er schandalig weinig mee gedaan sinds installeren DOS en alles (incl NIC) werkend krijgen.lameeuw schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:26:
[...]
Hahaha, dat heb ik nou nooit geprobeerd, maar ik heb in de loop der jaren vele ITX bordjes gehad met een embedded VIA C3 processor. Vooral de EPIA 5000 (Eden processor) en een paar 8000 (C3 processor) zijn hier meermalen gebruikt. Lastig te vinden of ik zoek niet goed want ik zou er eigenlijk nog wel weer 1 aan het assortiment willen toevoegen
[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 28-06-2026 16:36 ]
Oslik blyat! Oslik!
Is ook ergens een filmpje van een underclockte Core2 E4400 die ook zonder heatsink kon functioneren. Denk dat die zelfs sneller is dan de VIA cpu.Thandor schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:19:
[YouTube: Beat the heat with the VIA C3]
Voor de mensen die het warm hebben en de hitte willen verslaan met een VIA C3!
Cool processing, maar je moet wel wat meer geduld hebben.
Op een Willamette heb ik het wel eens getest en dan blijft het systeem draaien zonder koeler. Ik dacht dat het een 1.5GHz model was, maar dat weet ik niet zeker. Op een Prescott werkt Thermal Throttling ook maar niet als je het heatsink eraf haalt; er komt dan direct zoveel hitte vrij dat het systeem zich vrijwel direct uitschakelt. Als de ventilator stopt dan gaat het geleidelijk aan en zie je wel de vertraging optreden.Nemesizz schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:06:
[...]
Is ook ergens een filmpje van een underclockte Core2 E4400 die ook zonder heatsink kon functioneren. Denk dat die zelfs sneller is dan de VIA cpu.
Zulk soort dingen zijn van die experimenten die ik ook altijd wil doen... maar uiteindelijk niet uitvoer met altijd de gedachte in het achterhoofd "What if? " (en dan; what if, dat de beveiliging niet werkt / ingrijpt).
Zo had ik ook de Tom's Hardware test willen doen met een P4 socket 423 met het verwijderen van de koeler. Maar de 423 is al zo zeldzaam, een collectors item, en dan zit je dus ook met de 'what if' als de beveiliging niet werkt help je mogelijk je CPU omzeep.
(lange verhaal is, ik twijfel een beetje over het thermal throttle gedeelte van die Tom's Hardware test met de P4 en Quake 3. Ik ken die demo, en op periode correcte hardware zijn er hoe dan ook frame dips op de momenten dat de persoon de koeler verwijderd, en de framedips zijn vaak over op het moment dat die de koeler terug plaatst , dus is het goede timing of daadwerkelijk goedwerkende thermal throttle. Bovendien, bijna alle modellen erna doen alsnog een system shutdown zonder koeler).
Met heatsink maar ventilator uit heb ik wel eens geprobeerd bij meerdere CPU's. Bij m'n S423 (1,7Ghz Pentium 4) ging die na 8x /timedemo 1 (Quake 3 commando voor benchmark) langzamer draaien.Thandor schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:58:
[...]
Op een Willamette heb ik het wel eens getest en dan blijft het systeem draaien zonder koeler. Ik dacht dat het een 1.5GHz model was, maar dat weet ik niet zeker. Op een Prescott werkt Thermal Throttling ook maar niet als je het heatsink eraf haalt; er komt dan direct zoveel hitte vrij dat het systeem zich vrijwel direct uitschakelt. Als de ventilator stopt dan gaat het geleidelijk aan en zie je wel de vertraging optreden.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Oslik blyat! Oslik!
Die heeft dus z’n plekje in de vitrinekast verdient!dion_b schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 00:30:
* dion_b mompelt weer iets over de Pentium 200MMX die uit een na 17 jaar uitgevallen server bij ons op het werk gerold kwam...
Heatsink was er blijkbaar bij installatie afgedonderd (nooit goed gemonteerd), toch jarenlang stabiel gedraaid zonder enige directe koeling. De zwarte OPGA was helemaal roodbruin gebakken met krimplijnen onderop.
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Dat is vroegah natuurlijk ook getestNemesizz schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:19:
[...]
Met heatsink maar ventilator uit heb ik wel eens geprobeerd bij meerdere CPU's. Bij m'n S423 (1,7Ghz Pentium 4) ging die na 8x /timedemo 1 (Quake 3 commando voor benchmark) langzamer draaien.
M'n 2,4Ghz P4 Northwood ging niet eens throttelen, bleef gewoon volle snelheid doordraaien (luchtstroom van de voeding was blijkbaar nét voldoende om niet te throttelen).
M'n AMD64 niet echt durven proberen, de temperatuur updates van de sensors zijn te draag, ruim tijd om kapot te gaan mocht een beveiliging niet snel genoeg ingrijpen.
En Athlon II X4 gaat op volle snelheid door en dan plop uit, geen throttle.
M'n post voor degene die je nu quote gaf ik dat ook aanUltraman schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:08:
[...]
Dat is vroegah natuurlijk ook getest
YouTube: What Happens when the CPU cooler is removed? (Tom's Hardware Guide)
Ik heb een P4T533-R (met 232pins 32-bit RDRam) waar er ook zo'n voetje is afgeschoten. Ik heb dat met een dunne paperclip gerepareerd (voetje afsolderen, papercliplus erdoor en achteraan vastdraaien en afknippen). Dat heet dan bric-à-brac bij ons.PD2JK schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:46:
Vroeger werkte ik in een computerzaak en kregen we een PC binnen met een P4P800 bord waarvan de northbridge cooler was losgeschoten. In mijn zoektocht naar een plaatje kwam ik een video van @nelizmastr tegen.
Het betreffende bevestigingssysteem:
[Afbeelding]
Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.
Ik heb ooit zo'n systeem weggeven aan vriend met LIAN PC-60 behuizing (die ik later eigenlijk nooit meer gesproken heb). Mijn verzamelaarshart doet pijn elke keer als ik RDRAM lees oftewel de enige echte Samsungs RDRAM met het hitte plaatje op de heatspreaderflupke1 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:52:
[...]
Ik heb een P4T533-R (met 232pins 32-bit RDRam) waar er ook zo'n voetje is afgeschoten. Ik heb dat met een dunne paperclip gerepareerd (voetje afsolderen, papercliplus erdoor en achteraan vastdraaien en afknippen). Dat heet dan bric-à-brac bij ons.
Ik zou nu maar wat graag die ouwe P4P800 Deluxe weer terug willen, wat een beuker was datPD2JK schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:46:
Vroeger werkte ik in een computerzaak en kregen we een PC binnen met een P4P800 bord waarvan de northbridge cooler was losgeschoten. In mijn zoektocht naar een plaatje kwam ik een video van @nelizmastr tegen.
Het betreffende bevestigingssysteem:
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 30-06-2026 18:34 ]
I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold
Gaaf bord inderdaad, ben ook blij dat de mijne nog steeds prima zijn ding doet! Eigenlijk is hij te nieuw voor mij collectie, net als de Athlon 2800+, maar mag blijven omdat t zon prima ding isnelizmastr schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:33:
[...]
Ik zou nu maar wat graag die ouwe P4P800 Deluxe weer terug willen, wat een beuker was dat
Nu heb ik alleen een s478 kerkhof, zo ongeveer. Enige nog levende bord is een PCChips met SiS chipset. Categorie, "het werkt".
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Bordjes met Rdram zijn inderdaad een heerlijke niche. Destijds de toekomst volgens Intel maar te duur en te traag om serieus mee te schalen.bierschuit schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:00:
[...]
Ik heb ooit zo'n systeem weggeven aan vriend met LIAN PC-60 behuizing (die ik later eigenlijk nooit meer gesproken heb). Mijn verzamelaarshart doet pijn elke keer als ik RDRAM lees oftewel de enige echte Samsungs RDRAM met het hitte plaatje op de heatspreader
Ik doe er een moord voor om die van jou te pikken!!![]()
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Vroeger had ik de budget variant uit die reeks: de P4P800-SXnelizmastr schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:33:
[...]
Ik zou nu maar wat graag die ouwe P4P800 Deluxe weer terug willen, wat een beuker was dat
Nu heb ik alleen een s478 kerkhof, zo ongeveer. Enige nog levende bord is een PCChips met SiS chipset. Categorie, "het werkt".
[ Voor 20% gewijzigd door rcor op 30-06-2026 20:49 ]
Ik heb later nog eens voor de leuk een P4 3,6GHz gehad met de dikste koperen stockkoeler van Intel. Je kon er een ei op bakken en een Athlon 64 3800+ was veelal sneller, maar de hitte was tot ik een keer met een AMD Faaldozer heb gespeeld ongeëvenaardrcor schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:43:
[...]
Vroeger had ik de budget variant uit die reeks: de P4P800-SX
Ding had ik voorzien van een Pentium 4 2,8Ghz... Ben effe kwijt hoeveel ram die pc had, maar het zal ongetwijfeld 1 a 2 GB ram geheugen zijn geweest, waarschijnlijk ddr1 modules...
Wat een heet hoofd waren p4 socket 478 processoren, maar ze werkten wel!
Ik had de koeling goed op orde met dank aan een Glacialtech Turbine 4500 tunnel koeler... echt een beest van een koeler voor die tijd:
[Afbeelding]
I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nee, toch echt een P4P800S-X... Ik kwam er net achter dat ik 'm zo moet op schrijven ipv P4P800-SX.. Zag er zo uit:The Eagle schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:40:
@rcor je doelt vermoedelijk op de P4P800 SE. Dat was de iets uitgeklede versie van de deluxe.
Die mistte wifi, FireWire en secondary raid controller.
Niet dat je daar nu nog iets aan zou missen btw. FW is een stille dood gestorven, wifi 2,4Ghz inmiddels volkomen verouderd en secondary raid achterhaald want SSD.
Ik heb hier nog een P4P800SE. Hangen twee 120 GB sata disks aan, kan ook in raid maar liever gewoon normaal. Voegt qua snelheid of veiligheid nauwelijks iets meer toe.

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 30-06-2026 23:45 ]
Super leuk bordje idd, ik gebruik deze voor mijn harddisk wipe activiteitennelizmastr schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:33:
[...]
[ Voor 10% gewijzigd door marklinfan op 01-07-2026 13:51 ]
Doe maar luxe, IDE RAID, 4x SATA, AGP Pro. Alles wat je nodig hebtmarklinfan schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:43:
[...]
Super leuk bordje idd, ik gebruik deze voor mijn harddisk wipe activiteiten
EDIT: ik zie nu pas dat jullie over een ander model spreken, namelijk de P4P800 en niet de P4C800 zoals ik heb, deze lijkt op details nóg iets beter vanwege de 875P chipset ....
[Afbeelding]
Klopt. Ik had een northwood in een medion 8080xl. 3.0 GHz met ht. Heel die pc was muisstil (zeker voor die tijd) daarna een qmotion dat ding maakte een herrie, deels door die pentium D. Ik had beter een core 2 duo kunnen kopen, maar ik viel voor de verleiding 2 cores (feitelijk veel langzamer en onzuiniger dan c2d) en Vista. Vista was net uit, vond het mooi, ik wist toen nog niet dat het nogal buggy was én een snelle pc eiste voor snellere werking.Nemesizz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:17:
Vond de Pentium 4 Northwood's nog wel meevallen qua hitte, de Willamette en vooral de Prescott werden wel erg warm. Heb een paar Northwoods maar kan niet zeggen dat ik die erg heet vond worden, zelfs niet met de stock koeler.
[ Voor 3% gewijzigd door dennis_rsb op 01-07-2026 16:50 ]
Er staat mij ook bij dat het eetste moederbord van dat model uiteindelijk idd defect is gegaan en vervangen door een nieuwe die daarna heeft gewerkt tot ik een core2duo E6320 systeem kocht... Toen heb ik het goedje met pensioen gestuurd, maar het werkte destijds nog prima!Nemesizz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:17:
De Asus X-serie waren budget borden. Sommige haalden de eerste boot niet eens want dan plofte er al ergens een mosfet op het bord (mede stagiair kwam daar achter).
Vond de Pentium 4 Northwood's nog wel meevallen qua hitte, de Willamette en vooral de Prescott werden wel erg warm. Heb een paar Northwoods maar kan niet zeggen dat ik die erg heet vond worden, zelfs niet met de stock koeler.
Heb zelfs een laptop met een gewone P4 desktop processor (2,8Ghz , 533Mhz bus Northwood) die onder load maar tegen 50 a 55 graden zit. Gebruikte die overigens wel om in de winter m'n handen te warmen, zette ik dat ding naast m'n muis/toetsenbord, DosBox en dan Doom1 gewoon de demo's laten draaien, kwam er mooi warme (geen hete!) lucht uit, ideaal!En nee, geen thermal throttle, zelfs met Prime 95 niet.
Zoals het nu zit vind ik het helemaal prima. Er was al een mooie ruimte waar ik de draad kon doorvoeren. Met klein stukje dubbelzijdig tape achterop geplakt, precies een plekje waar ik hem gewoon met batterijhouder nog steeds uit chassis kan trekken.Waterbeesje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:02:
Persoonlijk zou ik dan die knoopcel laten zitten; die zal niet lekken
De alkalines die je gaat gebruiken kunnen juist wel gaan lekken die goed in de gaten houden of opslaan zonder batterij.
Is dit ook zon machine waar de bios setup op de harde schijf staat? Dan heb je die bios batterij zeker niet nodig bij opslag.
:strip_exif()/f/image/X3t1oshPeuMgM4RoKNrOoUlO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x4xvi04cp0GDjXoTNSRgWJIB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pNjpBwRzQdzdTQ7Q7w9qVoT8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door marklinfan op 03-07-2026 11:32 ]
Pasop met Duracell batterijen! Dat merk heeft namelijk één ding goed op orde: LEK garantie... Persoonlijk ervaring meer helaas, mijn advies: lekker andere batterijen kopen... Die knoopcel batterij was velen malen beter!marklinfan schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:22:
[...]
Zoals het nu zit vind ik het helemaal prima. Er was al een mooie ruimte waar ik de draad kon doorvoeren. Met klein stukje dubbelzijdig tape achterop geplakt, precies een plekje waar ik hem gewoon met batterijhouder nog steeds uit chassis kan trekken.
Zit trouwens de professionele lijn batterijen in van Duracell, de Procell intense. Die kan je heel goedkoop bij Toolstation halen.
Ik vind dit een prima oplossing en hoef niet te solderen op een zeldzaam 100% bord van 33 jaar oud. Draadje kan nog wel wat strakker en netter, maar had hier thuis nu niet alle materialen bij de hand.
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 04-07-2026 11:02 ]
[ Voor 4% gewijzigd door marklinfan op 04-07-2026 11:57 ]
[ Voor 70% gewijzigd door marklinfan op 04-07-2026 16:48 ]
Lang geleden alweer, maar ik ken het merk nogmarklinfan schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:47:
Vroeger, lang lang geleden, hadden we thuis vaak batterijen van het merk Witte Kat :-)
Precies deze , heb ik zo vaak met mijn tong aan gevoeld of die nog prik had[Afbeelding]
Met de oplossing zelf is niets mis, die is prima... Maar het ging mij puur om de Duracell batterijen... Die gaan vrijwel altijd lekken en bij mij zaten ze er regelmatig niet lang in... Het was dan ook om je batterij houder te doen om die lang in goede staat te houden, want het zou zonde zijn als die contacten wegrotten door batterij lekkage...marklinfan schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 11:55:
Ach ja @rcor , zoveel mensen zoveel meningen... ik denk dat dit een prima, veilige en 100% omkeerbare oplossing is. Persoonlijk vind ik het weer helemaal niks hoe mensen een Dallas open dremelen en daar wat op solderen, maar ook dat functioneert prima.
Vergeet trouwens niet, een AA batterij lekt heel anders dan de beruchte Varta barrel. Uit penlites komt vaak kaliumhydroxide, dat eruitziet als een soort kristalachtig laagje. Dit blijft dit bij de batterij, in tegenstelling tot de elektrolyt uit een oplaadbare barrel, dit kruipt door kopersporen en kan veel schade aanrichten.
Ik gebruik de Presario nu een paar weken en dan gaat ie naar opslag. En dan gaan de batterijen er beslist uit hoor.
Onderstaande (Duracell) batterijpack zat in mijn Tulip PC XT en had 0 schade aangericht aan de PC, en dat terwijl deze aan een klem vlakbij het moederbord hing.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Rond 1951 fuseerde batterijenfabriek C. Herberhold met het bedrijf Herlage, onder de naam Batterijenfabriek Herberhold. In 1984 volgde een overname door VARTA. Herberholt N.V. werd omgezet in VARTA B.V., die ook andere fabrikanten in batterijen overnam.
In 2009 stopte VARTA de productie van De Witte Kat batterij. Daarmee verdween deze voor Nederland bekende batterij en de daaraan gekoppelde naam van de heer Herberhold.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

[ Voor 11% gewijzigd door frapex op 05-07-2026 17:19 ]
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
En nu komen een paar feiten:Nemesizz schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:57:
Witte Kat batterijen ken ik ook nog (then you're old right?).
Varta en Duracel gebruiken we nu het meeste, bevallen wel goed maar zijn niet zo lang houdbaar als 'vroeger' . We hebben ook een hele tijd van die 'Aldi' of 'Lidl' batterijen gehadden, maar dat waren echt erge lek dingen (toen Duracel enzo nog betrouwbaarder waren). Waren van die grote pakken met tig batterijen erin, tegen dat we die op hadden was de kwaliteit/houdbaarheid van de betere merken ook omlaag gegaan helaas.
Nouja, 't is niet anders, gewoon vaker al je batterij houdende apparaten controleren.
En daar dan GLaDOS op zettenThandor schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:38:
Gewoon een aardappel met zink en koper!We zijn in het retro topic, batterijen zijn véél te modern!
:strip_exif()/f/image/dfmi3TydTnZ0e4ex9svTFEvN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d501mQHBFS5ZQUb2Jb5P0tRU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k1sXa1qVHb8GdR1gUtdELXgF.jpg?f=fotoalbum_large)
Nette kaart! Een van de eerdere die een volledige case hadExportZeeuw1985 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:50:
Eindelijk mijn oude trouwe ASUS Geforce 295 GTX dual gpu boven water kunnen halen.
Nieuw gekocht bij Alternate Ridderkerk in 2009 voor €999,- .
Dag 1 van de release dus.
17 jaar geleden alweer 😭……..
Speciaal gekocht voor het spel o.a Mirrors Edge. Voor physx effecten.
A.s dinsdag of woensdag komt mijn 2001 ATX behuizing binnen, new old stock.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Repaste en schoonmaak. Zodat deze weer als dag 1 kan functioneren.
Me happy🥳
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Good old memories. 17 years past it was a beast, but now, a relic from the past.ExportZeeuw1985 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:50:
Eindelijk mijn oude trouwe ASUS Geforce 295 GTX dual gpu boven water kunnen halen.
Nieuw gekocht bij Alternate Ridderkerk in 2009 voor €999,- .
Dag 1 van de release dus.
17 jaar geleden alweer 😭……..
Speciaal gekocht voor het spel o.a Mirrors Edge. Voor physx effecten.
A.s dinsdag of woensdag komt mijn 2001 ATX behuizing binnen, new old stock.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Repaste en schoonmaak. Zodat deze weer als dag 1 kan functioneren.
Me happy🥳