Vincm schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:54:
Nu de winter (gevoelsmatig) al bijna over is heb ik 1 jaar een PUHZ-SHW80VHA op het dak staan. Die heeft onze woning zo makkelijk warm kunnen houden (alleen verwarmen tussen 09:00 en 20:00 en hij pruttelt altijd zachtjes op 1 tot 2 kW, alleen harder als hij de 200L boiler moet verwarmen) dat ik me afvraag of het niet zinvol is om de (veel kleinere) PUHZ- SW50VHA te gaan gebruiken. Zuiniger, kleiner (60 cm hoog), minder stormgevoelig (de 8.0 kW is 1.35m hoog en staat 10 meter hoog op een plat dak, hoogste punt van het rijtje huizen), en ook minder gewicht/minder resonantie als hij aan het werk is. Als extra bonus minder schaduw op mijn zonnepanelen in zomeravonden. De 8.0 tweedehands verkopen levert volgens mij al bijna genoeg op om de 5.0 te bekostigen. Jullie gedachten? Zie ik iets over het hoofd?
De kleine zal inderdaad iets zuiniger zijn (betere COP hebben) maar als je dat terug rekent in geld denk ik dat deze verhuisactie je aanzie
nlijk meer gaat kosten als wat je in 10 jaar weer kunt verdienen
Je geeft aan dat je via marktplaats je oude buitenunit makkelijk kunt verkopen, maar ik zie zelf op marktplaats helemaal geen handel in alleen buitenunits

Misschien dat @
koevlaas2 interesse heeft
De voordelen i.v.m. storm en zonnepanelen zijn ook lastig te berekenen denk ik, maar als iets goed werkt waarom dan kosten maken
Vergeet ook niet dat we afgelopen jaar een hele "zwakke" winter hebben gehad, het zou zo maar kunnen dat we volgend jaar wel ineens wel 2 weken stevige vorst hebben
Als je 8KW WP veel loopt te pendelen (dus daadwerkelijk te groot is voor je woning) zou ik het overwegen, maar als het nu allemaal goed loopt zou ik het niet doen denk ik.
[
Voor 5% gewijzigd door
Grolsch op 30-01-2018 12:07
]