Racesturen, servo's en pedalen

Pagina: 1 ... 98 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 17:12
Op zich om af en toe te racen kun je ook prima met een Logitech setje uit de voeten. Die zijn ook nieuw niet erg duur. Heb ik jaren plezier van gehad iig. Een Playseat Challenge erbij (of iets van een Wheel Stand) en je kunt prima racen!

Maar zoals Doubleoz hierboven al zegt hangt het erg af van je budget en wat je ervan verwacht. The sky is the limit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

pilskes schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:28:
Nonde, ik dacht dat ik 'ff' een stoel + stuur ging aanschaffen om af en toe te racen op mn PS4...blijkbaar heb ik een afslag gemist in mijn (inmiddels) aardig gevorderd leven.

Aangezien ik met vrouw en kind woon en ik niet heel veel tijd heb om te gaan racen, wilde ik een 2de hands setje aanschaffen. Via marktplaats zie ik veel verschillende setups, maar wat nou de verschillen zijn: geen idee!

Ik hoef geen superdeluxe sim, gewoon een playseat maar dan wel 1 die mijn postuur kan hebben..

Waar moet ik vanaf blijven als het om stuur/pedalen gaat? Is een 2de hands set wel een goed idee?
Helemaal afhankelijk van de situatie, budget en jouw postuur. ;) Dat laatst zal je sowieso moeten toelichten, tenzij we moeten gokken wat je lengte en gewicht is. :9

Moet het een setup zijn die je kan opvouwen of heb je ruimte voor een vaste setup? Wat is je budget in eerste instantie, wat moet daar allemaal inzitten (rig, stuur, pedalen, TV/monitor), welke games denk je aan? En zoals al aangehaald, wat is je postuur?

Sowieso is je keuze qua pedalen en stuur beperkter, omdat je op een playstation speelt. En dan zou ik nu ook meteen een systeem kiezen die PS5 compatible is.

[ Voor 9% gewijzigd door thunder8 op 20-09-2022 09:37 ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Fanatec heeft een nieuwe versie van de CSL Elite pedalen uitgebracht:
https://fanatec.com/eu-en/detail/index/sArticle/1589

Afbeeldingslocatie: https://fanatec.com/media/image/94/e6/06/Product_Page_top_banner_CSL_Elite_Pedals_V2_Front_angled_1.jpg

Nu is de set gelijk inclusief een load-cell rem.
Verder hall sensoren voor het koppeling en gaspedaal en een veer in plaats van een sponsje op het rempedaal.

Voor 300 euro volgens mij een prima set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
GeleFles schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:28:
Fanatec heeft een nieuwe versie van de CSL Elite pedalen uitgebracht:
https://fanatec.com/eu-en/detail/index/sArticle/1589

[Afbeelding]

Nu is de set gelijk inclusief een load-cell rem.
Verder hall sensoren voor het koppeling en gaspedaal en een veer in plaats van een sponsje op het rempedaal.

Voor 300 euro volgens mij een prima set.
even afgezien van console support, zijn de alternatieven dan niet opeens een stuk aantrekkelijker voor dat bedrag? 😳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:07
Ik begrijp deze set ook niet helemaal, ondanks dat de CSL pedals geen echte 'upgrade' waren van de CSL Elite V1 is het wel bijzonder om te zien dat er blijkbaar volgens Fanatec toch nog ruimte is voor een V2 tussen de CSL pedals en de V3.
De V2's lijken trouwens wel 'out-of-the-box' direct verschillende veren mee te krijgen waarmee je zelf de stijfheid van het rempedaal kunt beïnvloeden; "You can easily adjust the firmness of the pedal travel by selecting between elastomer springs (included).".
Dus samen met de 'dual-stage brake' en nieuwe Load Cell zijn er wel verschillen, maar 2 pedaalsets in de CSL serie had ik eerlijk gezegd niet verwacht, had eerder een upgrade van de clubsport V3's verwacht (en mogelijk een CSW DD).

[ Voor 3% gewijzigd door [MAUS] op 20-09-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

[MAUS] schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:59:
Ik begrijp deze set ook niet helemaal, ondanks dat de CSL pedals geen echte 'upgrade' waren van de CSL Elite V1 is het wel bijzonder om te zien dat er blijkbaar volgens Fanatec toch nog ruimte is voor een V2 tussen de CSL pedals en de V3.
De V2's lijken trouwens wel 'out-of-the-box' direct verschillende veren mee te krijgen waarmee je zelf de stijfheid van het rempedaal kunt beïnvloeden; "You can easily adjust the firmness of the pedal travel by selecting between elastomer springs (included).".
Dus samen met de 'dual-stage brake' en nieuwe Load Cell zijn er wel verschillen, maar 2 pedaalsets in de CSL serie had ik eerlijk gezegd niet verwacht, had eerder een upgrade van de clubsport V3's verwacht (en mogelijk een CSW DD).
Ik zie ook nog steeds niet zoveel toegevoegde waarde tussen deze en de CSL.
De 'veren' die je bedoeld zijn de rubbers achter het rempedaal, die heb ik bij mijn CSL elite v1 er ook bij gehad.
Op de v1 was er ook een soortvan dual stage brake, maar dan door middel van een schuimpje in plaats van die blauwe veer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-07 16:22
kosz schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:37:
Zou het dan echt een keertje gaan gebeuren ?
Thrustmaster DD release op 17-11-22
https://twitter.com/TMThr...amp%5Eserp%7Ctwgr%5Etweet
Wie weet, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
pilskes schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:28:
Nonde, ik dacht dat ik 'ff' een stoel + stuur ging aanschaffen om af en toe te racen op mn PS4...blijkbaar heb ik een afslag gemist in mijn (inmiddels) aardig gevorderd leven.

Aangezien ik met vrouw en kind woon en ik niet heel veel tijd heb om te gaan racen, wilde ik een 2de hands setje aanschaffen. Via marktplaats zie ik veel verschillende setups, maar wat nou de verschillen zijn: geen idee!

Ik hoef geen superdeluxe sim, gewoon een playseat maar dan wel 1 die mijn postuur kan hebben..

Waar moet ik vanaf blijven als het om stuur/pedalen gaat? Is een 2de hands set wel een goed idee?
Ligt eraan wat je budget is :). Zoals je zult gemerkt hebben is er vanalles op de markt met verschillende prijskaartjes. Om te starten kan ik je wel een Thrustmaster T300RS aanbevelen. De pedalen hebben een brake mod die een beetje een load cell probeert te imiteren. Het is niet zoals een loadcell, maar beter dan de meeste andere entry level pedalen. Die had ik zelf gekocht als eerste stuurtje maar zou binnenkort wel willen upgraden naar een direct drive. De pedalen gebruik ik al een tijdje niet meer wegens een upgrade naar een loadcell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GeleFles schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:25:
[...]

Ik zie ook nog steeds niet zoveel toegevoegde waarde tussen deze en de CSL.
De 'veren' die je bedoeld zijn de rubbers achter het rempedaal, die heb ik bij mijn CSL elite v1 er ook bij gehad.
Op de v1 was er ook een soortvan dual stage brake, maar dan door middel van een schuimpje in plaats van die blauwe veer.
De V1 zat inclusief loadcell pedaal op zo'n 250 euro als ik me niet vergis, de V2 is wat duurder maar ten opzichte van de Elite pedals LC is dit toch echt wel de betere set en ten opzichte van de Clubsport V3 pedalen heb je hier het voordeel bij dat je met de pedalen kunt schuiven.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik Fanatec nooit begrepen heb dat de de V1 er destijds uit gooide en vervingen voor de LC set, die was gewoon op alle vlakken minder dan zijn voorganger terwijl de V2's dichter dan ooit op de Clubsport V3's zitten en alle zwakke punten van de V1 lijken te zijn aangepakt, betere bevestigingspunten load cell en plaatsing / verdeling van de elastomeren, hall sensoren in plaats van potmeters, zowel via USB als RJ12 aan te sluiten (dat kon met de V1 alleen wanneer je het loadcell pedaal aanschafte).

Ik vind de CSL Elite V2's nu eigenlijk de meest logische keuze als je een set loadcell pedalen zoekt, voor 100 euro meer dan de LC set heb je een set degelijke pedalen (de LC pedalen vind ik nogal cheap aanvoelen / ogen, alsof ze een container conservenblikjes op hebben gekocht en om hebben zitten buigen naar pedalen).

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Jimmy J.
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-09 13:05
Logitech komt met een 11 Nm direct drive stuur met load cell pedalen.

Er zijn wat video's gelekt, maar ze zijn net zo hard bezig deze weer offline te halen.

iRacing Profiel | TREQ - Sim Racing Equipment

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beempje
Jimmy J. schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:38:
Logitech komt met een 11 Nm direct drive stuur met load cell pedalen.

Er zijn wat video's gelekt, maar ze zijn net zo hard bezig deze weer offline te halen.
Deze? YouTube: Introducing the PRO Racing Wheel and Pedals

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:03
Darkangle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:51:
[...]
even afgezien van console support, zijn de alternatieven dan niet opeens een stuk aantrekkelijker voor dat bedrag? 😳
Welke LC pedalen zijn er nog meer voor €300? Heb nu de CSL LC set maar vind deze (vanwege de rem) compleet bagger dus de Elite V2 leek mij iets om maar te proberen dan.
Aaaand it's gone :) Nog net kunnen bekijken maar bij openen van de comments was het reeds poooof weg.

[ Voor 29% gewijzigd door Brad Pitt op 21-09-2022 14:00 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beempje
Brad Pitt schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:57:
Aaaand it's gone :) Nog net kunnen bekijken maar bij openen van de comments was het reeds poooof weg.
Ow... het was gewoon het officiële kanaal volgens mij? Anyway, als je googled kom je alsnog op een officiele pagina uit met info, beelden, etc: https://www.logitechg.com...ing/pro-racing-wheel.html

• Darkangle
Brad Pitt schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:57:
[...]

Welke LC pedalen zijn er nog meer voor €300? Heb nu de CSL LC set maar vind deze (vanwege de rem) compleet bagger dus de Elite V2 leek mij iets om maar te proberen dan.

[...]

DC?

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-09 07:31
Vroeger (xbox 360 tijd) heb ik een tijdje 'gereden' met een Microsoft xbox stuur. Sinds die tijd speel ik alleen met een controller, maar daar begin ik nu ik ook wat serieuzer begin te racen (voor zover dat kan met een controller), toch tegen de limieten van de besturing aan te lopen. Hierdoor is het gaan kriebelen om eens naar een stuur te kijken.

Ik heb al veel gelezen en gekeken maar het lukt me maar niet om een keuze te maken. Thrustmaster, Logitec en Fanatec, ik kom er niet echt uit wat het beste bij mijn situatie past. Mijn situatie;
  • Platform: Xbox Series X (95% v.d. tijd) / PC
  • Budget: €500 - €750, maar is flexibel
  • Niveau: Beginner
  • Onderdelen: Stuur met pedalen en stand. Op dit moment moet het nog zo zijn dat ik het geheel makkelijk kan opbergen. Zelf dacht ik aan een stand van wheelstandpro.nl
Wat zouden jullie adviseren in mijn situatie en met dit budget?
Veel dank!

• stewiegriffin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-08 21:37
BrightSun schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:59:
Vroeger (xbox 360 tijd) heb ik een tijdje 'gereden' met een Microsoft xbox stuur. Sinds die tijd speel ik alleen met een controller, maar daar begin ik nu ik ook wat serieuzer begin te racen (voor zover dat kan met een controller), toch tegen de limieten van de besturing aan te lopen. Hierdoor is het gaan kriebelen om eens naar een stuur te kijken.

Ik heb al veel gelezen en gekeken maar het lukt me maar niet om een keuze te maken. Thrustmaster, Logitec en Fanatec, ik kom er niet echt uit wat het beste bij mijn situatie past. Mijn situatie;
  • Platform: Xbox Series X (95% v.d. tijd) / PC
  • Budget: €500 - €750, maar is flexibel
  • Niveau: Beginner
  • Onderdelen: Stuur met pedalen en stand. Op dit moment moet het nog zo zijn dat ik het geheel makkelijk kan opbergen. Zelf dacht ik aan een stand van wheelstandpro.nl
Wat zouden jullie adviseren in mijn situatie en met dit budget?
Veel dank!
Ik begon zelf met een t150 set met een playseat challenge, deed het prima.
De playseat kan je ook redelijk makkelijk op bergen.
hoor ook dat de t300 prima keuze is.

Ben daarna overgestapt naar fanatec maar vond het in combinatie met de playseat niet ideaal dus heb ook een treq rig gekocht.
Me set nu is de csl dd pro met formula 2,5 stuur en V3 pedalen.
Deze set bevalt me echt uitstekend, je kan hiermee uit de voeten op console en pc.

Maar het is wel wat duurder dan je genoemde budget.
Maar om te kijken of het wat voor je is zou ik de beginnen met Logitech g29 geloof ik want de t150 is voor PlayStation of zou ik gaan kijken naar een t300.

Kijk anders even op marktplaats voor dat je meteen veel geld er aan uitgeeft.

• Brad Pitt

• BrightSun
stewiegriffin schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:13:
[...]

Ik begon zelf met een t150 set met een playseat challenge, deed het prima.
De playseat kan je ook redelijk makkelijk op bergen.
hoor ook dat de t300 prima keuze is.

Ben daarna overgestapt naar fanatec maar vond het in combinatie met de playseat niet ideaal dus heb ook een treq rig gekocht.
Me set nu is de csl dd pro met formula 2,5 stuur en V3 pedalen.
Deze set bevalt me echt uitstekend, je kan hiermee uit de voeten op console en pc.

Maar het is wel wat duurder dan je genoemde budget.
Maar om te kijken of het wat voor je is zou ik de beginnen met Logitech g29 geloof ik want de t150 is voor PlayStation of zou ik gaan kijken naar een t300.

Kijk anders even op marktplaats voor dat je meteen veel geld er aan uitgeeft.
Dank voor de reactie. Ik zie dat hier in de buurt een Thrustmaster TS-XW met Sparco stuur en pedalen te koop staat. Zou dat een fijne set zijn om mee te beginnen?

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:32
Beempje schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:15:
[...]

Ow... het was gewoon het officiële kanaal volgens mij? Anyway, als je googled kom je alsnog op een officiele pagina uit met info, beelden, etc: https://www.logitechg.com...ing/pro-racing-wheel.html
Benieuwd naar de prijs. 11Nm is een mooie waarde, maar die pedalen laten volgens mij te wensen over; de flex op de pedalen is real (2:30).
De resolutie van het base schermpje had ook best iets meer mogen zijn, of een ander font. Dit ziet er wel erg 1998 uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Card Nox op 21-09-2022 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Ik weet niet waar jij je spul koopt, maar ik zou dat misschien even her-evalueren 😂

• Darkangle
Card Nox schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:10:
[...]

De resolutie van het base schermpje had ook best iets meer mogen zijn, of een ander font. Dit ziet er wel erg 1998 uit.
Rest assured, oled displays is iets van nu,en je ziet er niets van in vr 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:32
Darkangle schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:13:
[...]

Rest assured, oled displays is iets van nu,en je ziet er niets van in vr 😉
Net nog een keer naar het filmpje gekeken, het kan wel OLED zijn maar de resolutie lijkt 100x30 oid. Hoop dat een font update het fixed maar als dat de pixels zijn is het wel het billigste scherm ooit (kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen).

Review.

YouTube: FULL REVIEW - Logitech G PRO Direct Drive Racing Wheel (PC/Xbox/Play...

YouTube: FULL REVIEW - Logitech G PRO Load Cell Sim Racing Pedals (PC/Xbox/Pl...

[ Voor 33% gewijzigd door Card Nox op 21-09-2022 18:21 ]

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:38
BrightSun schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:31:
[...]

Dank voor de reactie. Ik zie dat hier in de buurt een Thrustmaster TS-XW met Sparco stuur en pedalen te koop staat. Zou dat een fijne set zijn om mee te beginnen?
Zeer zeker een fijn stuur om te zien of het bevalt (afhankelijk vd prijs natuurlijk).

De pedalen zijn wel redelijk slecht. Maar die kan je daarna nog apart upgraden.
Fyi: Met een loadcell ram ik met veel meer vertrouwen op 't rempedaal, en kan je de controle beter behouden bij het remmen (trailbraking)

https://www.techpowerup.com/review/

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:21

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

Nog wel pittig prijskaartje van 1100 euro.

Uplay: Red--Death

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 18:29
rsnubje schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:37:
ja dat leek me ook al naast dat je het alleen op hun website kan kopen en dus niet in de winkel komt te liggen. wat zou dan nog de reden zijn om voor logitech te gaan ipv fanatec Moza of ander DD merk

• BrightSun
TiezZ_BE schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:31:
[...]

Zeer zeker een fijn stuur om te zien of het bevalt (afhankelijk vd prijs natuurlijk).

De pedalen zijn wel redelijk slecht. Maar die kan je daarna nog apart upgraden.
Fyi: Met een loadcell ram ik met veel meer vertrouwen op 't rempedaal, en kan je de controle beter behouden bij het remmen (trailbraking)
Het zou dan gaan om 350 euro voor een set van ongeveer 1,5 jaar oud.

• TiezZ_BE
BrightSun schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:32:
[...]

Het zou dan gaan om 350 euro voor een set van ongeveer 1,5 jaar oud.
Valt mee, maar ook geen absoluut koopje. Als je er eventueel nog wat vanaf krijgt ....

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:22

ikt

Dacht ik ook, maar toen keek ik rond en €1100 is niet erg slecht. Sterkere wheel bases zijn veel duurder, ~<10Nm wheel bases zijn minder duur maar alleen de Fanatecs hebben ook console-compatibiliteit.

De +2/+3 Nm bovenop de Moza R9/CSL DD + Boost lijkt het in ieder geval waard.

Ben er iig blij mee - ga 'm nooit halen, maar meer producten op de DD markt is altijd goed _/-\o_
- CSL DD met 8Nm voor €500 + €140 (basismodel wiel, een "fancy" wiel kost €350 en het kan nog duurder). PS-compatibility kost €100 meer. -> €640~€950 (El cheapo CSL DD + BMW wiel ~ GT DD Pro + ClubSport Steering Wheel RS)
- Moza R9 met 9Nm voor €500 + ~€350 te halen. Geen console support.
- Simagic Alpha Mini voor €1000 (inclusief wiel). Geen console support.
----------

Over de ClubSport Steering Wheel RS gesproken, iemand die deze heeft? Issie het waard? Heb nu het WRC-stuurtje. Op zich prima, maar voelt toch een beetje als speelgoed aan met het lichte plastic.

[ Voor 36% gewijzigd door ikt op 21-09-2022 23:48 ]

• Brad Pitt
Darkangle schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:12:
[...]
Ik weet niet waar jij je spul koopt, maar ik zou dat misschien even her-evalueren 😂
Gewoon hier https://simracingproducts...s/38-dcsimracing-dc3.html

Maar als het blijkbaar véêl goedkoper kan (drie pedalen set met LC) dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:48
ikt schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:44:
[...]
Over de ClubSport Steering Wheel RS gesproken, iemand die deze heeft? Issie het waard? Heb nu het WRC-stuurtje. Op zich prima, maar voelt toch een beetje als speelgoed aan met het lichte plastic.
Ik heb deze. Fijn stuur. Ligt lekker in de hand en de gebruikte materialen voelen 'luxe' aan. Heb wel gedoe om de ingebouwde snelheidsmeter en rev lampjes goed te krijgen maar dat ligt meer aan mij dan aan het stuur. Shifters voelen ook erg degelijk aan en je hebt voldoende buttons om te programmeren.
Ik rij nu alleen voornamelijk F1 en dat voelt toch een beetje suf met dit stuur. Vind het alleen wel een drempel om er een stuur bij te kopen en weer richting €400,- kwijt te zijn.

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:22

ikt

Brad Pitt schreef op donderdag 22 september 2022 @ 01:31:
[...]

Gewoon hier https://simracingproducts...s/38-dcsimracing-dc3.html

Maar als het blijkbaar véêl goedkoper kan (drie pedalen set met LC) dan hoor ik dat graag.
https://fanatec.com/eu-en/pedals/csl-elite-pedals-v2 ?

De CSL Pedals zijn trouwens ook gewoon prima als je de rem elastomer stack aanpast naar zachtere rubbers of je gooit er een veer in.
meintje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:37:
[...]

Ik heb deze. Fijn stuur. Ligt lekker in de hand en de gebruikte materialen voelen 'luxe' aan. Heb wel gedoe om de ingebouwde snelheidsmeter en rev lampjes goed te krijgen maar dat ligt meer aan mij dan aan het stuur. Shifters voelen ook erg degelijk aan en je hebt voldoende buttons om te programmeren.
Ik rij nu alleen voornamelijk F1 en dat voelt toch een beetje suf met dit stuur. Vind het alleen wel een drempel om er een stuur bij te kopen en weer richting €400,- kwijt te zijn.
Bedankt :) Misschien dat het WRC-wiel de deur uit gaat als deze erin komt, twee ronde wielen zijn wat veel van het goeie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Veel te duur om te gaan concurreren met de alternatieven zoals de Simagic Alpha Mini (10Nm), de Moza R9 (9Nm), CSL-DD met Boostkit (8Nm) en bijvoorbeeld de ImmSource ET3 (10Nm). Behalve dat de concurrentie goedkoper is hebben die ook allemaal een ecosysteem met alternatieve stuurtjes en dat heeft de Logitech vooralsnog niet en lijkt de QR die men gebruikt heeft op de QR1 van Fanatec en van dat systeem weten we dat het sub optimaal is.

Om heel eerlijk te zijn ben ik alles behalve onder de indruk van de Logitech DD wheelbase, leuke poging maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit nou echt een verkoophit gaat worden, het ding is lomp, mist het eco systeem en is veel te duur... maar je krijgt wel een Nm of 2 á 3 meer dan bij de concurrentie for what it's worth.

Oh en console support maar dan nog, ik zou niet weten waarom ik deze wheelbase zou moeten verkiezen boven een CSL-DD Pro die dat ook heeft (en dan kun je zelfs beide hebben door de wheelbase te voorzien van een Xbox compatible stuurwiel).

Het zou mijn eerste keuze niet zijn in ieder geval. :+

[ Voor 10% gewijzigd door R2D2 op 22-09-2022 11:21 ]

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:34
Na een hiatus van 7 jaar ben ik aan het kijken om weer te gaan simmen.

Zijn er goede review websites waar ik de verschillende stuurtjes / pedalen / cockpits kan vergelijken?

Soort review site die af en toe wat verschillende merken met elkaar vergelijkt...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Requiem19 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:22:

Zijn er goede review websites waar ik de verschillende stuurtjes / pedalen / cockpits kan vergelijken?

Soort review site die af en toe wat verschillende merken met elkaar vergelijkt...?
Ik zou een budget bepalen en hier het topic eens door spitten, objectieve review sites zijn amper te vinden en Youtube moet je al helemaal mijden als de pest voor dergelijke zaken. ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

R2D2 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:28:
[...]

Ik zou een budget bepalen en hier het topic eens door spitten, objectieve review sites zijn amper te vinden en Youtube moet je al helemaal mijden als de pest voor dergelijke zaken. ;-)
BoostedMedia en Sim Racing Garage gaan nog wel tbh.

• Beempje
Requiem19 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:22:

Als je een beetje meer kunt zeggen over je budget/platform/voorkeuren/etc dan denk ik dat mensen hier je eea aan adviezen en opties kunnen geven. Waar je vervolgens dan evt weer reviews bij kunt zoeken.

• Requiem19
Beempje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:47:
[...]

Als je een beetje meer kunt zeggen over je budget/platform/voorkeuren/etc dan denk ik dat mensen hier je eea aan adviezen en opties kunnen geven. Waar je vervolgens dan evt weer reviews bij kunt zoeken.
Eind november verhuis ik naar een nieuwbouwwoning, met een eigen werkkamer (kuch mancave kuch) krijg. Daarom zie ik het volgende voor me:

- Game PC (separaat budget)
In ieder geval 3 monitoren set-up -> volgens mij is dat nog steeds de beste / meest gebruikelijke optie als je veel immersie wilt

- Cockpit, van een niveau hoger dan een playseat
- Loadcell pedalen
- DD stuur

Ik ken van 'vroeger' vooral Fanatec als merk en sla wel goed aan op hun stuurtjes, maar dat is optisch :).

Ik heb nog geen super strak budget bedacht, maar in hoofdlijnen: PC: 1500-200
Cockpit+pedalen: 1500 - 2500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorick Brinke
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-09 17:07
Requiem19 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:53:
[...]

Eind november verhuis ik naar een nieuwbouwwoning, met een eigen werkkamer (kuch mancave kuch) krijg. Daarom zie ik het volgende voor me:

In ieder geval 3 monitoren set-up -> volgens mij is dat nog steeds de beste / meest gebruikelijke optie als je veel immersie wilt

- Loadcell pedalen
- DD stuur

Ik ken van 'vroeger' vooral Fanatec als merk en sla wel goed aan op hun stuurtjes, maar dat is optisch :).

Ik zou persoonlijk voor cockpit ff kijken naar de simlab GT1 EVO, makkelijk uit te breiden en een erg goede start.
Wat betreft loadcell heb je een wijde range van opties tussen bijvoorbeeld moza SRP's of heusinkveld sprints. het ligt er maar aan hoeveel je eraan wil spenderen. Fanatec is geen slechte optie echter als je tussen de 1500-2500 wil kijken zou ik eerder naar de simmagic alpha mini oid kijken. Bijna ongelimiteerd hoeveel stuurtjes erop passen en extreem hoge quality.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfalas
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-09 21:17
en de fanatec CSL DD schijnt ook erg goed te zijn. En een stuk goedkoper dan de DD1

Heusinkveld is idd leuk, maar fanatec loadcell pedalen zijn ook al erg goed (sowieso voor loadcell pedalen gaan)
De GT1 evo of iets vergelijkbaars is eigenlijk alles wat je nodig hebt, in jouw geval met 3 monitoren zou ik dan wel voor een losse monitor stand gaan.

even uit het blote hoofd:

GT1 evo: 300-400 euro
Fanatec CSL DD: 400/500?
Fanatec pedalen (CSL elite bv) 250-ish
laten we het afronden naar 1500

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

- Loadcell pedalen
- DD stuur

Dan kom je met dat budget al snel uit bij bijvoorbeeld een R/X80 van SimXPro of Treq One uit, stoel er bij van pak hem beet 300 euro en je zit op een kleine 800 euro.

Qua wheelbase zit je dan in het middensegment en kun je kijken naar een CSL-DD met boostkit (eigenlijk een no-go tenzij hij even niet in het budget past) van Fanatec met een Formula stuurtje of als je van plan bent GT te gaan rijden een rond (of d-shaped) stuurtje. Andere opties zijn Simagic Alpha mini of een Moza R9 met een leuk stuurwiel en dan zul je nog een setje pedalen moeten hebben.

De Fanatec CSL Elite V2 pedalen zou ik wel blind aan durven raden in dit geval... de zwakke punten van de V1 zijn allemaal aangepakt en correct me if i'm wrong maar voor 300 euro ga je nergens een leuk setje pedalen vinden incl loadcell wat je ook nog de vrijheid geeft om te schuiven met pedalen. Zit je net over de 2K heen voor de hele zwik en heb je een leuke set waarmee je de komende jaren prima mee vooruit kunt en je alles behalve voor hoeft te schamen.
rsnubje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:38:
[...]

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik bij BoostedMedia al een eeuw geleden afgehaakt ben, ik vond hem altijd weinig kritisch en vooral iemand die in staat was de product leaflet van de fabrikant nog een beetje extra aan te dikken met wat "it's amazing mike" uitspraken ;-)

Barry van SRG vond ik altijd wel OK maar moet heel eerlijk bekennen dat ik op een gegeven moment helemaal ben gestopt met het kijken van Youtube reviews over gear. Het raakt vaak kant nog wal of het is het opsommen van technische specs die ik ook prima op de een na laatste bladzijde van de manual had kunnen vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door R2D2 op 22-09-2022 13:01 ]

• Requiem19
Thanks guys!!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Arfalas schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:55:
en de fanatec CSL DD schijnt ook erg goed te zijn. En een stuk goedkoper dan de DD1

Heusinkveld is idd leuk, maar fanatec loadcell pedalen zijn ook al erg goed (sowieso voor loadcell pedalen gaan)
De GT1 evo of iets vergelijkbaars is eigenlijk alles wat je nodig hebt, in jouw geval met 3 monitoren zou ik dan wel voor een losse monitor stand gaan.

even uit het blote hoofd:

GT1 evo: 300-400 euro
Fanatec CSL DD: 400/500?
Fanatec pedalen (CSL elite bv) 250-ish
laten we het afronden naar 1500
Je vergat de stoel voor op de rig :P

• Beempje
[...]

- Loadcell pedalen
- DD stuur

Zelf niet zo lang geleden een vergelijkbare upgrade gedaan. Mijn kostenplaatje in grote lijnen:
- Rig: Treq One - 400
- Stoel: LCD Pro (Lynx Motorsport) - 275
- Base: Fanatec GT DD Pro - 600
- Stuur: Fanatec Clubsport Formula 2.5X - 400
- Pedals: Fanatec Clubsport V3 - 400
Total 2075 euro.

Komt natuurlijk nog wat fratsen omheen als bekerhouders, buttonbox, en heb later nog een extra stuurtje en shifter etc gekocht. Bijkomende beperkende factor bij mij is dat alles multiplatform moest zijn, als je alleen PC gebruikt ben je iets vrijer.

Nog altijd erg blij met deze set!

• Darkangle
rsnubje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:38:
[...]

Boosted media zou ik persoonlijk ontwijken

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Darkangle schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:33:
[...]

Tot dusver nog geen reden gezien waarom dat zou moeten.

• thunder8

thunder8

Darkangle schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:33:
[...]

Allemaal persoonlijke voorkeur. Beide kanalen voldoen voor mij prima als ik op zoek ben naar nieuwe spullen, echter moet je de persoon voor de camera wel liggen. Will Ford is soms iets te druk met zijn praten en daar kunnen veel mensen niet tegen. En nee hij gaat niet zo in de diepte als Barry van Simgarage. Daarentegen heb ik bij Barry soms ook wel het idee dat hij vergeet dat er meerdere levels van spullen zijn en elk ook een prijsrange kennen. Maar als je ergens iets moet demonteren voor onderhoud of vervanging, is zijn kanaal een enorme bron van informatie. Beide kennen in mijn ogen voor- en nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
thunder8 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:14:
[...]

Allemaal persoonlijke voorkeur.
Ik zeg een regel, en letterlijk zeg ik persoonlijk.

• Darkangle
rsnubje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:04:
[...]

Tot dusver nog geen reden gezien waarom dat zou moeten.
Dan ga je dat vanzelf wel of niet zien. Enjoy regardless, da's het belangrijkste.

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Dat het bij Boosted veel persoonlijke voorkeur is had ik ook wel door, maar das opzich prima, want hij geef t zelf ook aan en geeft opzich wel potentiele issues aan, ondanks zijn voorkeur. Barry vind ik juist mooi dat ie zo diep gaat idd. Ding is wel, ik kijk pas reviews van spullen als ik bijna zeker ben dat ik dat item wil hebben, of iets in die richting en dan is het wel fijn dat ze helemaal uitgepluisd worden. Waar ik minder tegen kan is dat producten ongeacht goed of slecht, de hemel in geprezen worden wanneer ze duidelijk mankementen hebben, maar dat heb ik bij beide nog niet echt gezien.

• thunder8

thunder8

Darkangle schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:20:
[...]

Ik zeg een regel, en letterlijk zeg ik persoonlijk.
Je geeft een ander een advies op een persoonlijke ervaring om dat kanaal te ontwijken. Beter zou je dan zeggen, ik ben geen fan van Boosted Media en ik blijf daar weg. En dan zou het helemaal mooi zijn, dat je ook nog zou uitleggen waarom je geen fan bent.

Ik heb een andere ervaring en geef aan waarom ik vind dat je daar wel zou kunnen gaan kijken.

Het was geen persoonlijke aanval, hoewel je dat blijkbaar wel zo ervaart.

• Arfalas
rsnubje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:02:
[...]

Je vergat de stoel voor op de rig :P
Ja, goed punt

maar als je naar de sloop gaat kan je voor een paar tientjes een leuke stoel regelen. Of je zet er een kuipstoeltje in voor iets meer . Het kan allemaal zo duur als je zelf wilt

*mompelt iets over een bodemloze put*

• Arfalas
Beempje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:20:
[...]

Komt natuurlijk nog wat fratsen omheen als bekerhouders, ...
De meest onderschatte upgrade aan je rig. Eigenlijk moet dat gewoon de centerpiece zijn waar je de rest van je rig omheen bouwt

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 11:06
Arfalas schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:51:
[...]

Ja, goed punt

maar als je naar de sloop gaat kan je voor een paar tientjes een leuke stoel regelen. Of je zet er een kuipstoeltje in voor iets meer . Het kan allemaal zo duur als je zelf wilt

*mompelt iets over een bodemloze put*
Down the rabbit hole you go :+

Onlangs zelf dit lijstje gemaakt:

Moza R9: 481
Moza RS stuurwiel: 300 ( nieuw '2ehands')
Moza SR-P pedalen : 236
Simxpro X80 (zwart) met ander pedal deck: 375
Monitor mount: 40
Totaal: 1432

Stoel moet ik ook nog van de sloop oid halen. Ik reken op max 150 euro daarvoor, minder is mooi meegenomen want het is al mooi geweest zo qua kosten.

• Darkangle
thunder8 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:31:
[...]

Je geeft een ander een advies op een persoonlijke ervaring om dat kanaal te ontwijken. Beter zou je dan zeggen, ik ben geen fan van Boosted Media en ik blijf daar weg. En dan zou het helemaal mooi zijn, dat je ook nog zou uitleggen waarom je geen fan bent.

Ik heb een andere ervaring en geef aan waarom ik vind dat je daar wel zou kunnen gaan kijken.

Neehoor, niets persoonlijks aangenomen. Ik probeer altijd gewoon zo duidelijk mogelijk te zijn. En, als ik persoonlijk voor iets zet lijkt me het niet duidelijker te kunnen. We zeggen hetzelfde, echter lijkt het meer alsof je een gevoels waarde gebruikt ipv wat het woord betekend, zowel het woord zelf als in de context.

Geen uitleg is omdat ik anders mensen hun plezier ontneem van het kijken naar een boel youtube kanalen. Laten we het maar op formulaic paint by numbers milking noemen. Zegt mensen niets die niet de youtube grind kennen, en voor die het wel kennen die halen toch hun plezier uit op een andere manier kijken naar de content. Op die manier is bv ook davecam niet te pruimen persoonlijk.

Enfin dit is een race topic, en zeker niet bedoeld om het over de ins en outs van de youtube grind te hebben. Ik neem aan dat daar ook topics voor zijn op tweakers.
Panini schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:58:
[...]

Down the rabbit hole you go :+

Onlangs zelf dit lijstje gemaakt:

Moza R9: 481
Moza RS stuurwiel: 300 (2ehands)
Moza SR-P pedalen : 236
Simxpro X80 (zwart) met ander pedal deck: 375
Monitor mount: 40
Totaal: 1432

Stoel moet ik ook nog van de sloop oid halen. Ik reken op max 150 euro daarvoor, minder is mooi meegenomen want het is al mooi geweest zo qua kosten.
Lijkt me een hele leuke set.

Echter wel hopen dat het daar bij blijft. Voor je het weet koop je spullen voor een windsim en staat alles voor een SFX-100 gereed in je shopping cart bij ali. 😉

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 11:06
Darkangle schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:26:
Lijkt me een hele leuke set.

Echter wel hopen dat het daar bij blijft. Voor je het weet koop je spullen voor een windsim en staat alles voor een SFX-100 gereed in je shopping cart bij ali. 😉
Ik moet bekennen dat ik niet wist wat een SFX-100 is. Maar wie weet ooit in de toekomst, ik sluit het niet uit.

Voor nu ben ik al erg blij dat ik van een Logitech G29 op het bureau naar deze setup kan gaan.

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

• BrightSun
TiezZ_BE schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:05:
[...]

Valt mee, maar ook geen absoluut koopje. Als je er eventueel nog wat vanaf krijgt ....
Het is 'm uiteindelijk niet geworden, dus kijk ik weer verder. Ik twijfel ook nog of ik iets tweedehands aandurf. Gaan deze sets vaak stuk?

Inmiddels lees ik ook goede dingen over de Thrustmaster TX. Is het verschil met de TS-XW of andere set groot?

[ Voor 32% gewijzigd door BrightSun op 22-09-2022 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Panini schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:33:
[...]

Ik moet bekennen dat ik niet wist wat een SFX-100 is. Maar wie weet ooit in de toekomst, ik sluit het niet uit.

Voor nu ben ik al erg blij dat ik van een Logitech G29 op het bureau naar deze setup kan gaan.
Is een motion platform, dus als je remt gaat je stoel vooruit om de G-krachten een beetje te simuleren (en dat werkt ook in de andere richtingen: naar achter om acceleratie na te bootsen).

• Flying Hawkic
Mooi. Ik zit eigenlijk te wachten op de QR2 van Fanatec om dan eindelijk een DD te kopen, maar de verhalen van de gebrekkige QR1 (met speling) houden mij tegen om de huidige te kopen.

• Brad Pitt
Ja die had ik op het oog maar het kan blijkbaar beter voor hetzelfde geld maar heb nog geen link mogen aanschouwen waar dat aangetoond wordt :)

• TiezZ_BE
BrightSun schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:54:
[...]

Het is 'm uiteindelijk niet geworden, dus kijk ik weer verder. Ik twijfel ook nog of ik iets tweedehands aandurf. Gaan deze sets vaak stuk?

Inmiddels lees ik ook goede dingen over de Thrustmaster TX. Is het verschil met de TS-XW of andere set groot?
Ik heb mijn TS-Pc ook 2e hands gekocht en die gaat al een 3 tal jaren mee, en ook niet weinig gebruikt...

mijn 2e hands T500 hield er wel mee op na 2-3 jaren, maar dat kan net zo goed gebeuren met een nieuwe :Y)
@Darkangle

*Kijkt voor de zoveelste keer naar een buttkicker * <+:)

Binnenkort de trekker toch maar eens overhalen :P

[ Voor 20% gewijzigd door TiezZ_BE op 22-09-2022 18:20 ]

• Darkangle
TiezZ_BE schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:12:

[...]

*Kijkt voor de zoveelste keer naar een buttkicker * <+:)

Binnenkort de trekker toch maar eens overhalen :P
Ik heb er hier nog een liggen, gamer versie (de nieuwe is raar en veelste duur/vender lock-in)

Leuk spul, maar moet nog aan de nieuwe rig vastmaken om te zien of het nog leuk is. Op een 0layseat kan ik het in iedergeval aanraden.

Als ik het niets vind op deze stevige rig wat voor jou?

• TiezZ_BE
Darkangle schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:27:
[...]

Ik heb er hier nog een liggen, gamer versie (de nieuwe is raar en veelste duur/vender lock-in)

Leuk spul, maar moet nog aan de nieuwe rig vastmaken om te zien of het nog leuk is. Op een 0layseat kan ik het in iedergeval aanraden.

Als ik het niets vind op deze stevige rig wat voor jou?
Hm. Wou eigenlijk specifiek de nieuwe halen omdat deze ook op de oude/originele manier gebruikt kan worden, en daarnaast ook via de profielen via USB gebruikt kan worden. En dat laatste is idd helaas betalend als je game niet bij de gratis profielen zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:28
Vandaag de ClubSport Steering Wheel Formula V2.5 besteld.
Wel spijt dat ik toen de fanatec dd pro heb gekocht en net een losse set heb samengesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakystyle
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-06 17:55

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=93881

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying Hawkic
TiezZ_BE schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:54:
[...]

Hm. Wou eigenlijk specifiek de nieuwe halen omdat deze ook op de oude/originele manier gebruikt kan worden, en daarnaast ook via de profielen via USB gebruikt kan worden. En dat laatste is idd helaas betalend als je game niet bij de gratis profielen zit...
Ik heb een DIY oplossing met bass shakers. Kan wel niet vergelijken met een Buttkicker want die heb ik niet. Het hangt een beetje van je rug af wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
thunder8 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:31:
[...]

Wat ik altijd een nadeel vond van Boosted Media is dat hij zich gedroeg als een gigantische "sell out" en zich vooral concentreerde op de clickbait titels voor de views in plaats van de inhoud wat in de begindagen niet meer was dan het oplepelen van product brochures van fabrikanten waar ook met grote regelmaat compleet onjuiste informatie in voor kwam of vaak "gerecyclede" content was van andere partijen.

Daarnaast is / was de man nogal druk met het te pas en onpas promoten van zijn affiliate links op basis van clickbait info om vervolgens andere kanalen bij Fanatec te rapporteren als ze hetzelfde deden... een beetje achter de ellebogen mentaliteit zullen we maar zeggen.

Eerlijk is eerlijk, de beste man heeft zijn leven gebeterd door de tijd heen en is ook echt wel betere content gaan maken (af en toe wel een beetje een hoog kijk mij eens een setup hebben maar ok) maar bij sommige mensen blijven zulke dingen nou eenmaal hangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

R2D2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:06:
[...]

...

Eerlijk is eerlijk, de beste man heeft zijn leven gebeterd door de tijd heen en is ook echt wel betere content gaan maken (af en toe wel een beetje een hoog kijk mij eens een setup hebben maar ok) maar bij sommige mensen blijven zulke dingen nou eenmaal hangen :+
Ik volg hem nog niet zo heel lang en ik vind zijn content redelijk te pruimen. Uiteindelijk preken ze allemaal voor eigen kerk. Als ik ergens voor in de markt ben, maak ik zelf al een shortlist op basis van eisen, budget e.d. Dan de fora bekijken wat anderen vinden en als laatste kijk ik dan op youtube naar diverse reviews om te kijken of daar nog iets uit komt, wat op fora niet naar voren komt. Zelden het geval gelukkig. Dan ga je redelijk geïnformeerd je beslissing nemen. ;) Affiliate links gebruik ik sowieso niet, van niemand, tenzij het echt een leuke korting oplevert voor mij als koper. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:51
thunder8 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:14:
[...]

En nee hij gaat niet zo in de diepte als Barry van Simgarage. Daarentegen heb ik bij Barry soms ook wel het idee dat hij vergeet dat er meerdere levels van spullen zijn en elk ook een prijsrange kennen.
Barry is sinds hij geld is gaan vragen voor zijn reviews helemaal niet meer interesant. Vrijwel alleen nog maar enorm duur boetiek of (Chinezen die de markt met diepe zakken in willen stappen) spul. Juist het interessante spul komt eigenlijk niet meer voorbij omdat bedrijven zoals Fanatec (terecht) niet willen betalen voor een review.

Leuk alweer zo'n schakelpook van 2500 euro, maar eh, ik hoef er geen uur naar te kijken :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Gisteren in Utrecht geweest om te racen bij F1 racing centre. Man, het is denk ik al 25 jaar geleden dat ik met een stuurtje aan het bureau zat... er is veel veranderd in die tijd.

Was wel leuk om te doen, ondanks dat ik de zitpositie niet helemaal naar wens had staan. Wij waren met z'n 3-en, en nog 4 andere die meereden.
Een maat rijdt al tijden met een stuur en pedalen thuis, die was het snelste, ik 2de, en daarna een hele tijd niks! Stiekem best trots op de rondetijden en hoe het ging!

Dit brengt me wel bij het feit dat ik toch wat serieuzer ga kijken naar wat ik thuis zou willen..

• BrightSun
Ik overweeg de CSL DD van Fanatec te kopen. Echter is deze al lange tijd niet op voorraad en na wat contact met Fanatec lijkt dit er ook niet snel te komen. Schijnbaar loopt de leverancier tegen een componenten tekort aan.
Nu zat ik te kijken naar de Playstation variant van de CSL, deze is 100 euro duurder maar wel op voorraad. Ik heb een playstation die ik niet meer gebruik, maar mocht ik 'm ooit willen verkopen dan kan ik hem wellicht sneller kwijt. Zijn er nog nadelen aan de PS variant ten opzichte van de reguliere CSL DD?

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

BrightSun schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:39:
Ik overweeg de CSL DD van Fanatec te kopen. Echter is deze al lange tijd niet op voorraad en na wat contact met Fanatec lijkt dit er ook niet snel te komen. Schijnbaar loopt de leverancier tegen een componenten tekort aan.
Nu zat ik te kijken naar de Playstation variant van de CSL, deze is 100 euro duurder maar wel op voorraad. Ik heb een playstation die ik niet meer gebruik, maar mocht ik 'm ooit willen verkopen dan kan ik hem wellicht sneller kwijt. Zijn er nog nadelen aan de PS variant ten opzichte van de reguliere CSL DD?
Er staat een CSL DD op V&A, zou gewoon vragen of die los verkoopt.

• thunder8

thunder8

An sich niet, enige verschil is de de PS-chip en de cosmetisch andere buitenkant.

Het antwoord van Fanatec vind ik dan weer twijfelachtig, want waarom heb je dan wel GT DD Pro's op voorraad/in productie, waar meer componenten in zitten dan een CSL DD? Is de marge van de GT DD Pro wat hoger, waardoor je die liever maakt dan de normale CSL DD? Of hebben ze veel te veel GT DD Pro's gemaakt en valt de verkoop tegen, waardoor je eerst hier de voorraad van wil minderen?

• Flying Hawkic
De DD1 is ook al enige tijd niet meer leverbaar... Misschien willen ze ook eerst hun DD2's verkopen.

En ik zal een open deur intrappen: waar blijft die QR2?

• Doubleoz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:25

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Flying Hawkic schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:07:
De DD1 is ook al enige tijd niet meer leverbaar... Misschien willen ze ook eerst hun DD2's verkopen.

En ik zal een open deur intrappen: waar blijft die QR2?
De Podium Racing Wheel F1 met een DD1 is wel gewoon leverbaar maar een losse DD1 niet. Ik geloof er dus niks van dat de DD1 niet op voorraad is, maar dat ze gewoon meer bundels willen verkopen omdat de marges daarop hoger zijn. Een losse DD1 kost normaal 1200 euro maar als bundle 1800 euro. Volgens mij is het enige verschil dat er een Formule stuur bij zit, maar die is nooit 600 euro waard als je deze vergelijkt met de andere Formule sturen van Fanatec.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 09:21
pilskes schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:01:
Gisteren in Utrecht geweest om te racen bij F1 racing centre. Man, het is denk ik al 25 jaar geleden dat ik met een stuurtje aan het bureau zat... er is veel veranderd in die tijd.

Was wel leuk om te doen, ondanks dat ik de zitpositie niet helemaal naar wens had staan. Wij waren met z'n 3-en, en nog 4 andere die meereden.
Een maat rijdt al tijden met een stuur en pedalen thuis, die was het snelste, ik 2de, en daarna een hele tijd niks! Stiekem best trots op de rondetijden en hoe het ging!

Dit brengt me wel bij het feit dat ik toch wat serieuzer ga kijken naar wat ik thuis zou willen..
En toen ging het heel snel mis met het budget ;)

iRacing Profiel

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

thunder8 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:59:
[...]
Het antwoord van Fanatec vind ik dan weer twijfelachtig, want waarom heb je dan wel GT DD Pro's op voorraad/in productie, waar meer componenten in zitten dan een CSL DD? Is de marge van de GT DD Pro wat hoger, waardoor je die liever maakt dan de normale CSL DD? Of hebben ze veel te veel GT DD Pro's gemaakt en valt de verkoop tegen, waardoor je eerst hier de voorraad van wil minderen?
Dan zou je inkijk in de boeken van Fanatec moeten hebben om te zien wat de verhoudingen zijn qua verkopen.
Ik heb zelf de GT DD Pro gekocht voor GT7 en ik denk dat ze waarschijnlijk meer GT DD Pro's verkopen dan CSL DD's. Tel daarbij op dat ze waarschijnlijk ook een bepaalde levergarantie hebben t.o.v. Sony en dan vind ik het vrij logisch dat ze een grotere voorraad GT DD Pro's aanhouden.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Beempje
De PS variant is zover ik weet precies dezelfde hardware, alleen met de PS chip eraan toegevoegd.

• elknic
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 08:45
Wil al een tijdje een DD1, maar die zijn niet echt leverbaar.

Simucube Sport ook een optie, maar daarvan zijn de stuurtjes weer zo duur. Van Fanatec heb ik er al.

Nu besloten voor de Moza R9 met het RS stuur te gaan. Dat is 1 stuur wat je voor meerdere autotypes kunt gebruiken.
Echter lijkt deze alleen verkrijgbaar bij Moza zelf momenteel.

Nederlandse en Belgische shops geen voorraad. Of weet iemand er 1 die ik over het hoofd heb gezien?

(My iRacing)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
elknic schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:44:
Wil al een tijdje een DD1, maar die zijn niet echt leverbaar.

Simucube Sport ook een optie, maar daarvan zijn de stuurtjes weer zo duur. Van Fanatec heb ik er al.

Nu besloten voor de Moza R9 met het RS stuur te gaan. Dat is 1 stuur wat je voor meerdere autotypes kunt gebruiken.
Echter lijkt deze alleen verkrijgbaar bij Moza zelf momenteel.

Nederlandse en Belgische shops geen voorraad. Of weet iemand er 1 die ik over het hoofd heb gezien?
Misschien dat je de Simagic of VRS DFP nog kunt overwegen als optie naast de Moza. Moza is relatief nieuw en ondanks dat ze heel erg hard aan de weg timmeren is het in Europa vaak niet heel best gesteld qua voorraad (wat dat betreft net Fanatec ;-) ).

Simagic zit ook net even wat langer in de markt en met het FX stuurtje heb je best een leuke combo. Voordeel van het FX stuurtje is dat hij net wat groter is dan de Fanatec Formula stuurtjes waardoor je hem net even wat breder in kunt zetten (al heb ik ook tijden GT auto's gereden met de Formula V2).
Doubleoz schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:48:
[...]

De Podium Racing Wheel F1 met een DD1 is wel gewoon leverbaar maar een losse DD1 niet. Ik geloof er dus niks van dat de DD1 niet op voorraad is, maar dat ze gewoon meer bundels willen verkopen omdat de marges daarop hoger zijn. Een losse DD1 kost normaal 1200 euro maar als bundle 1800 euro. Volgens mij is het enige verschil dat er een Formule stuur bij zit, maar die is nooit 600 euro waard als je deze vergelijkt met de andere Formule sturen van Fanatec.
Nee het stuur alleen is die 600 euro niet waard misschien maar je vergeet de extra license chip in de Podium DD1 om hem aan een PS te kunnen hangen en daar zit een stukje licensing aan richting Sony waar ook gewoon voor betaald moet worden.

Als je de wheelbase 1199,- neemt + een Formula V2.5 389,- en daar dan een paar tientjes bij op gooit voor de APM in plaats van de MPM kom je op zo'n 150 euro verschil uit wat je meer betaald voor een DD1 waarmee je ook op de Playstation kunt racen (en je hebt een stuurtje wat niet los te koop is bij Fanatec.. for what it's worth ;) ). Of dat het waard is is ieder voor zich natuurlijk (ik heb al jaren geen console meer dus ik zou er nooit extra voor betalen :+ ).
thunder8 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:59:
[...]
Of hebben ze veel te veel GT DD Pro's gemaakt en valt de verkoop tegen, waardoor je eerst hier de voorraad van wil minderen?
Wat ik er van mee heb gekregen via de kanalen (contact bij Fanatec en de beta tester discord) is het gewoon een kwestie van enorme vraag en een supply chain die daar niet aan kan voldoen vanwege o.a. tekorten aan materialen. De CSL-DD is veeeeeeel meer geproduceerd dan de GT DD-Pro en zodra er wat binnen komt is dat vrijwel praktisch meteen al weer weg.

Veel mensen hadden er op gerekend dat de vraag wel wat af zou nemen na de pandemie maar die blijkt nog steeds onverminderd hoog te zijn en hoewel Fanatec in het "lagere segment" er wat concurrentie heeft bij gekregen in de vorm van een Moza (en een ImmSource maar dat lijkt in Europa helemaal niet van de grond te komen) lijkt dat de aantallen die Fanatec weg zet weinig te schaden. Niet omdat de concurrentie slechtere producten maakt maar simpelweg omdat die met exact hetzelfde probleem zitten... het gebrek aan componenten. Bij een Asetek lopen ze daar overigens ook tegenaan, hun nieuwe wheelbase heeft ook vertraging opgelopen door het gebrek aan componenten.

[ Voor 56% gewijzigd door R2D2 op 29-09-2022 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Doubleoz schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:48:
[...]

Fanatec customer service heeft mij dit geantwoord:

"We would like to confirm that the DD1 included in the Podium Racing Wheel F1 is is unfortunately not available separately as this has been decided by Sony"

• thunder8

thunder8

Flying Hawkic schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:51:
[...]

Fanatec customer service heeft mij dit geantwoord:

"We would like to confirm that the DD1 included in the Podium Racing Wheel F1 is is unfortunately not available separately as this has been decided by Sony"
Dat betekent alleen maar dat de DD1 met Playstation support niet los te krijgen is, alleen in het pakket met stuur. Sony heeft niets te vertellen over de DD1 zonder Playstation support en die is juist niet verkrijgbaar momenteel. Als je de PS support niet nodig hebt en je hebt al sturen voor Fanatec, dan is het pakket niet interessant. Echter is het wel frappant dat beide non-PS modellen (DD1 en de CSL DD) niet verkrijgbaar zijn en de modellen met PS ondersteuning wel. :o

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:17
Lastig wat over te zeggen natuurlijk zonder de verkoopcijfers te kennen, maar een scenario zou kunnen zijn dat de PS-modellen voor geen meter verkopen en dus daarom genoeg voorraad hebben...

Waarschijnlijk is dit mijn vooroordeel als PC-gamer, maar ik kan me voorstellen dat het niet heel aantrekkelijk is om een setje randapparatuur te kopen dat ca. 3x zo veel kost als je game systeem (met setje pedalen erbij gaat het al richting de 3,5-4x).

[ Voor 40% gewijzigd door dhrto op 29-09-2022 12:11 ]

• Beempje
Lijkt me dezelfde reden als waarom die CSL DD steeds uitverkocht is en de DD Pro niet: je flink betaalt meer voor dezelfde hardware, met alleen als extra de Playstation compatibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
Ik heb een aardige tijd om marktplaats en vraag & aanbod zitten kijken, maar de prijzen zijn echt absurd voor Fanatec spul. Ik krijg regelmatig een vraagprijs van 1300 euro terwijl de nieuwwaarde 1400 euro is en de set al anderhalf jaar in bezit is. In dat geval ga ik liever voor iets nieuws. Ik zat nu aan het volgende te denken. Xbox en PC compatibiliteit is een must.
  • GT DD Pro 8nm - 599,95
  • CSL Pedals LC - 199,99
  • McLaren GT3 V2 (met QR1?) - 299,99
Ik twijfel eigenlijk nog over alle 3; bij de wheelbase ga ik de PS functionaliteit niet gebruiken, dus vraag ik me af of ik hier wel 100 euro extra voor over heb. Bij de pedalen vraag ik me af of ik direct voor loadcell moet gaan, of eerst ook met de reguliere CSL pedalen uit de voeten zou kunnen. Of dat ik juist direct moet upgraden naar een iets duurder pedalensetje. Bij het stuur twijfel ik of ik ipv een Mclaren stuur + QR1 niet een beter stuur kan kopen van 399 waar de QR1 al bij zit. Ik neig wel naar een QR1 omdat ik op internet horrorverhalen heb gelezen of het gebruik van het gratis alternatief.

Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

BrightSun schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:49:
Ik heb een aardige tijd om marktplaats en vraag & aanbod zitten kijken, maar de prijzen zijn echt absurd voor Fanatec spul. Ik krijg regelmatig een vraagprijs van 1300 euro terwijl de nieuwwaarde 1400 euro is en de set al anderhalf jaar in bezit is. In dat geval ga ik liever voor iets nieuws. Ik zat nu aan het volgende te denken. Xbox en PC compatibiliteit is een must.
  • GT DD Pro 8nm - 599,95
  • CSL Pedals LC - 199,99
Ik twijfel eigenlijk nog over alle 3; bij de wheelbase ga ik de PS functionaliteit niet gebruiken, dus vraag ik me af of ik hier wel 100 euro extra voor over heb. Bij de pedalen vraag ik me af of ik direct voor loadcell moet gaan, of eerst ook met de reguliere CSL pedalen uit de voeten zou kunnen. Of dat ik juist direct moet upgraden naar een iets duurder pedalensetje. Bij het stuur twijfel ik of ik ipv een Mclaren stuur + QR1 niet een beter stuur kan kopen van 399 waar de QR1 al bij zit. Ik neig wel naar een QR1 omdat ik op internet horrorverhalen heb gelezen of het gebruik van het gratis alternatief.

De GT DD Pro is de enige die je momenteel makkelijk kunt krijgen en de prijs is volgens mij prima, ik was ook 575 kwijt ofzo voor de normale versie met 8nm.

Ik zou wel meteen voor de CSL Elite V2 gaan. En ja, loadcells is wel echt een aanrader, dat ga je veel fijner vinden in de longrun en met die set ben je denk ik meteen klaar.

Mijn mening over de Mclaren GT3 V2 is biased, want ik heb er zelf 1, maar het enige minpunt dat ik had waren de shifters, die vond ik best klunky. Ik heb die geupgrade naar magnetische shifters die veel soepeler gaan. Dan is het formula V2.5X stuurtje voor 399 eigenlijk precies alles wat je nodig hebt en voelt wel wat 'firmer' aan (mijn broertje heeft er 1, dus uitgeprobeerd). Nadeel is, die heeft geen dual stage clutch, de Mclaren wel en voor GT3 en Formula 1 bijv is het wel echt een aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mef
  • Laatst online: 20:12

Mef

• GT DD Pro 8nm - 599,95
  • CSL Pedals LC - 199,99

Ik heb de CSL DD 8nm, wat in principe dezelfde is zonder PS functionaliteit. Ik kan het enkel maar aanraden. Prima wheel base. Nu weet ik dat ik nooit op PS ga spelen dus resoluut voor de CSL DD 8nm gekozen.
De LC pedalen heb ik ook. Ook geen klachten over, wel zeker minstens op een stevige wheelstand monteren want die Brake is er stijf.
Voor het stuur heb ik de formula V2.5 die hierboven ook vermeld wordt. Lang getwijfeld voor de McLaren GT3 maar meer toetsen en de QR1 hebben mij overhaalt voor de formula v2.5 te kiezen. Als je rekening houdt met de QR1 kost de McLaren GT3 ook 300€. Dan vind ik die 90€ verschil maar miniem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:48
Ik denk prima adviezen hierboven.

Mocht je de financiële ruimte hebben dan zijn de nieuwe CSL elite v2 pedalen en het formula v2.5 stuur zeker de moeite waard. En zoals je merkt is sim racing hardware op dit moment aardig waardevast.

T.o.v. het McLaren stuur mis je dan de koppelingspedalen op het stuur, maar die kun je later nog toevoegen met de Advanced Pedal Module.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:42
  • GT DD Pro 8nm - 599,95
  • CSL Pedals LC - 199,99

Ik heb ondanks dat ik geen PS5 heb toch voor de GT DD Pro gekozen. Als ik ooit toch een PS5 koop met GT7, dan wil ik gewoon een stuur wat daarop ook werkt en verder is het gewoon een CSL DD. Ik heb er ook meteen de boost kit en LC rempedaal bij aangeschaft, want beide voegen echt wel veel toe (kom van een Logitech G27 af). Ik gebruik nog het standaard geleverde GT DD Pro stuur er bij, maar wel na een tijdje een QR1 erbij gekocht, want had last van ‘tikken’ in het stuur door de plastic QR. Bij de QR1 voelt alles veel solider en directer aan. Wel een belachelijke prijs die ze vragen voor de QR1, want vindt eigenlijk dat die standaard zou moeten zijn bij gebruik van de boost kit (die ook belachelijk duur is natuurlijk).

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying Hawkic
  • GT DD Pro 8nm - 599,95
  • CSL Pedals LC - 199,99

Zeker direct voor loadcell pedalen gaan. Het gaat alleszins toch het eerste zijn wat je zou gaan upgraden en het verschil met gewone pedalen is heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xamsix
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-08 18:02
  • GT DD Pro 8nm - 599,95
  • CSL Pedals LC - 199,99

Heb toevallig net mijn spul te koop gezet; ***knip***helaas mag dat dus niet ;), mag wel in je signature!. Weet niet zeker of ik dat hier zo mag linken, maar wellicht interessant voor je. Hoewel ik persoonlijk ook denk dat de direct drive en loadcell wel echt een beter gevoel gaan geven dan wat ik kan aanbieden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ircghost op 03-10-2022 13:22 ]

PSN/Steam: Xamsix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiggySmalls
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-04 08:48
Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het rondzoeken naar een goede handrem voor op de sim rig en dus kom ik hier eens advies vragen. Het belangrijkste voor mij is dat hij een soort curve heeft (dus niet AAN/UIT zoals een knop) en dat hij toch redelijk realistisch aanvoelt. Het hoofdgebruik wordt uiteraard Rally Racing dus mag ook wel tegen een stootje kunnen als je er een keertje hard aan sleurt. Voorkeur ligt bij de wat langere hefboom maar sta open voor alles.

Iemand ervaringen of tips voor me? Thanks alvast! _/-\o_

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
GiggySmalls schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:52:
Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het rondzoeken naar een goede handrem voor op de sim rig en dus kom ik hier eens advies vragen. Het belangrijkste voor mij is dat hij een soort curve heeft (dus niet AAN/UIT zoals een knop) en dat hij toch redelijk realistisch aanvoelt. Het hoofdgebruik wordt uiteraard Rally Racing dus mag ook wel tegen een stootje kunnen als je er een keertje hard aan sleurt. Voorkeur ligt bij de wat langere hefboom maar sta open voor alles.

https://heusinkveld.com/s...L_ruP-lLgf8BoCo0EQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beempje
GiggySmalls schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:52:
Hoi allemaal,

Ik heb die van Fanatec. Doet wat het moet doen, stevig ding verder. Heb niet echt vergelijkingsmateriaal. Ben niet zo'n fan van het foam handvat, maar verder simpel en effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:17
Ja, dat foam om het handvat bij Fanatec (heb er zelf 1) voelt echt goedkoop aan. Doodzonde dat ze niet voor een tientje meer of zo plastic/hard rubber hebben toegepast (zoals het plastic bij het McLaren V2 stuur bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
Pedalen en base van Fanatec ben ik inmiddels zeker van. Dat worden de GT DD Pro en de CSL Elite v2. Ik twijfel nog over het stuur. Opties zijn;
- ClubSport Steering Wheel Formula V2.5 X
- Mclaren GT3 v2
- Mclaren GT3 v2 met QR1

Ik ga o.a. op Xbox spelen, torque zal maximaal 8 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
BrightSun schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:06:
Pedalen en base van Fanatec ben ik inmiddels zeker van. Dat worden de GT DD Pro en de CSL Elite v2. Ik twijfel nog over het stuur. Opties zijn;
- ClubSport Steering Wheel Formula V2.5 X
- Mclaren GT3 v2
- Mclaren GT3 v2 met QR1

Ik ga o.a. op Xbox spelen, torque zal maximaal 8 zijn.
zal de Mclaren echt met de QR1 doen, ben begonnen met de lite maar dat was echt bagger en zonde voor het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
richards3 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:32:
[...]

zal de Mclaren echt met de QR1 doen, ben begonnen met de lite maar dat was echt bagger en zonde voor het stuur.
Is het dan niet aantrekkelijker om direct de ClubSport Steering Wheel Formula V2.5 X te kopen? Als je bij de McLaren de QR1 aanschaft is het verschil niet meer zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
BrightSun schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:41:
[...]

Is het dan niet aantrekkelijker om direct de ClubSport Steering Wheel Formula V2.5 X te kopen? Als je bij de McLaren de QR1 aanschaft is het verschil niet meer zo groot.
Dat is een persoonlijke keuze, voor mij was o.a. belangrijk de breedte van het stuur, de Formula 2.5 is smaller
Pagina: 1 ... 98 ... 139 Laatste

Let op:
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.