elknic schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:44:
Wil al een tijdje een DD1, maar die zijn niet echt leverbaar.
Simucube Sport ook een optie, maar daarvan zijn de stuurtjes weer zo duur. Van Fanatec heb ik er al.
Nu besloten voor de Moza R9 met het RS stuur te gaan. Dat is 1 stuur wat je voor meerdere autotypes kunt gebruiken.
Echter lijkt deze alleen verkrijgbaar bij Moza zelf momenteel.
Nederlandse en Belgische shops geen voorraad. Of weet iemand er 1 die ik over het hoofd heb gezien?
Misschien dat je de Simagic of VRS DFP nog kunt overwegen als optie naast de Moza. Moza is relatief nieuw en ondanks dat ze heel erg hard aan de weg timmeren is het in Europa vaak niet heel best gesteld qua voorraad (wat dat betreft net Fanatec ;-) ).
Simagic zit ook net even wat langer in de markt en met het FX stuurtje heb je best een leuke combo. Voordeel van het FX stuurtje is dat hij net wat groter is dan de Fanatec Formula stuurtjes waardoor je hem net even wat breder in kunt zetten (al heb ik ook tijden GT auto's gereden met de Formula V2).
Doubleoz schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:48:
[...]
De Podium Racing Wheel F1 met een DD1 is wel gewoon leverbaar maar een losse DD1 niet. Ik geloof er dus niks van dat de DD1 niet op voorraad is, maar dat ze gewoon meer bundels willen verkopen omdat de marges daarop hoger zijn. Een losse DD1 kost normaal 1200 euro maar als bundle 1800 euro. Volgens mij is het enige verschil dat er een Formule stuur bij zit, maar die is nooit 600 euro waard als je deze vergelijkt met de andere Formule sturen van Fanatec.
Nee het stuur alleen is die 600 euro niet waard misschien maar je vergeet de extra license chip in de Podium DD1 om hem aan een PS te kunnen hangen en daar zit een stukje licensing aan richting Sony waar ook gewoon voor betaald moet worden.
Als je de wheelbase 1199,- neemt + een Formula V2.5 389,- en daar dan een paar tientjes bij op gooit voor de APM in plaats van de MPM kom je op zo'n 150 euro verschil uit wat je meer betaald voor een DD1 waarmee je ook op de Playstation kunt racen (en je hebt een stuurtje wat niet los te koop is bij Fanatec.. for what it's worth

). Of dat het waard is is ieder voor zich natuurlijk (ik heb al jaren geen console meer dus ik zou er nooit extra voor betalen

).
Wat ik er van mee heb gekregen via de kanalen (contact bij Fanatec en de beta tester discord) is het gewoon een kwestie van enorme vraag en een supply chain die daar niet aan kan voldoen vanwege o.a. tekorten aan materialen. De CSL-DD is veeeeeeel meer geproduceerd dan de GT DD-Pro en zodra er wat binnen komt is dat vrijwel praktisch meteen al weer weg.
Veel mensen hadden er op gerekend dat de vraag wel wat af zou nemen na de pandemie maar die blijkt nog steeds onverminderd hoog te zijn en hoewel Fanatec in het "lagere segment" er wat concurrentie heeft bij gekregen in de vorm van een Moza (en een ImmSource maar dat lijkt in Europa helemaal niet van de grond te komen) lijkt dat de aantallen die Fanatec weg zet weinig te schaden. Niet omdat de concurrentie slechtere producten maakt maar simpelweg omdat die met exact hetzelfde probleem zitten... het gebrek aan componenten. Bij een Asetek lopen ze daar overigens ook tegenaan, hun nieuwe wheelbase heeft ook vertraging opgelopen door het gebrek aan componenten.
[
Voor 56% gewijzigd door
R2D2 op 29-09-2022 09:32
]