Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Ik zal hem eens aan de 4G hotspot forceren, misschien dat dat helpt.
Andere stem, scherpere kaarten en ook andere routing. Heel veel beter dan de oude nav!
PhD i.o.
verder geen vooruitgang bij tesla nog dus nog wachten wanneer hij terug komt..... het kan toch niet zo moeilijk zijn om de auto voor de helft over te spuiten. maar goed we gaan week 8 in van de loaner. we gaan het zien.
In juli had de model3 een marktaandeel van 52% in zijn klasse in de VS.
https://www.nu.nl/economi...l-winstgevend-worden.html
Wederom een dik verlies in Q2, maar plannen om in H2 winstgevend te zijn blijven ongewijzigd. Beleggers hadden in elk geval positief gereageerd, Tesla aandelen gingen verder de lucht in.
Afgaande op de indicators op de foto's die je op internet ziet van de achterbank van een Model 3, denk ik dat je antwoord 2 is.Limbeckx schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:31:
Heeft iemand enig idee waar ik zou kunnen vinden hoeveel isofix punten de Model 3 heeft, achterin. Zou heel graag hopen dat er 3 zitjes met isofix in kunnen want dan gaat mijn BMW 218D de deur uitIk kan op de site van tesla niet zoveel zien. Ik las over de Model S dat er modellen zijn met 2 of 3 isofix punten...
Zie ook : klik (LATCH anchor is de amerikaanse term voor ISOFIX)
Er zijn inderdaad wel een aantal Model S modellen met 3 isofix punten.
Computer says no
Hmm zonde. Ben benieuwd of in de praktijk een derde zit wel zou passen zonder isofix. Ik wil graag een TeslaMeekoh schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:54:
[...]
Afgaande op de indicators op de foto's die je op internet ziet van de achterbank van een Model 3, denk ik dat je antwoord 2 is.
Zie ook : klik (LATCH anchor is de amerikaanse term voor ISOFIX)
Er zijn inderdaad wel een aantal Model S modellen met 3 isofix punten.
dat hangt helemaal van het soort zitje af. Het is in ieder geval iemand gelukt.Limbeckx schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:09:
[...]
Hmm zonde. Ben benieuwd of in de praktijk een derde zit wel zou passen zonder isofix. Ik wil graag een TeslaWas afgelopen week in Seattle en moet zeggen dat ik de model 3's die ik zag toch best heel mooi vond...
Computer says no
Mja daarvan zijn 2 twee boosters helaas. Oftewel die kun je pas bij 4 jaar gebruiken en die staan er ook om bekend dat ze smaller zijn...Meekoh schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:24:
[...]
dat hangt helemaal van het soort zitje af. Het is in ieder geval iemand gelukt.
Wel bedankt voor het meedenken natuurlijk
Ik kan het niet valideren, is dit waar? Waarom zou je zoveel auto's in voorraad willen hebben, dat moet toch een fortuin kostenDaarnaast heeft Musk zijn aandeelhouders beloofd dat model 3 build to order zou worden (klant besteld auto, daarna wordt auto gemaakt). Nu blijkt dat Tesla, om hun eigen doel te halen, hele parkeerplaatsen in the middle of nowhere heeft vol gebouwd (12000 auto's in transit) met auto's die nog geen klanten hebben (batch bouwen) en nu druk aan het zoeken zijn naar klanten, die deze configuratie wil hebben. Dit heeft niks met groeipijn te maken.

- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 22:31
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Maar dan verklaard nog steeds niet waarom 12.000 auto’s af zijn, maar niet zijn geleverd. Terwijl er genoeg orders openstaan.We Are Borg schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:46:
In Amerika is het heel normaal om bij een dealer een auto te kopen (nieuw) die gewoon op het terrein staat. Op bestelling produceren is daar juist de uitzondering, ongeacht dat Tesla dus aangeeft dat te willen doen
Wellicht omzet schuiven?
Wellicht te maken met bepaalde subsidieregelingen?
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Volgens een recent artikel heeft de Model 3 een backlog van 420.000 auto's. Van die 12.000 geparkeerde auto's zal het leeuwendeel ongetwijfeld Model 3 zijn. Kunnen die niet gewoon uitgeleverd worden, of bouwt Tesla een voorraad met andere configuraties die niet aan de backlog toegewezen zijn?We Are Borg schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:46:
In Amerika is het heel normaal om bij een dealer een auto te kopen (nieuw) die gewoon op het terrein staat. Op bestelling produceren is daar juist de uitzondering, ongeacht dat Tesla dus aangeeft dat te willen doen
En alle Tesla's worden digitaal geconfigureerd en besteld en er zijn geen Tesla dealerships. Daarom is die voorraad ook aan de hoge kant.We Are Borg schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:46:
Wachten ze op ontbrekende onderdelen?
Ja, dat is op veel plekken al gezegd. Elke auto die in het kwartaal dat de fabrikant zijn 200.000e elektrische verkoopt, en elke auto in het kwartaal erna krijgt nog $ 7.500 korting op de verkoopsprijs. Dus als je dat punt van 200.000 auto's een kwartaal naar achter kunt brengen dan hebben veel meer kopers voordeel en zullen ze ook minder snel afhaken.XWB schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:43:
Las net deze reactie op de frontpage:
[...]
Ik kan het niet valideren, is dit waar? Waarom zou je zoveel auto's in voorraad willen hebben, dat moet toch een fortuin kosten
Wat Tesla dus gedaan heeft is zo veel mogelijk auto's produceren, maar de aflevering (en daarmee de verkoop) wat uitstellen. Tesla heeft hun 200.000e auto in juli afgeleverd en daarmee wordt de korting dus afgebouwd, en nu zullen ze die voorraad aan auto's waarschijnlijk snel gaan verkopen, want alle auto's die voor 31 december worden afgeleverd hebben nog die $ 7.500 korting. Daarna is het $ 3.500 t/m 30 juni en $ 1.875 t/m 31 december 2019. Dus nu is het juist van belang je voorraad zo snel mogelijk te verkopen.
Dat is ook een beetje de reden van "je kunt wel een "First Edition" Model 3 kopen, maar alleen in deze configuratie". Tesla bouwt nu zo veel mogelijk auto's met de wetenschap dat ze toch wel verkocht worden, in welke configuratie dan ook.
Signatures zijn voor boomers.
Neem aan dat hij dan niet de hele tijd aan de WiFi hoeft te hangen? Mijn auto staat normaal in een parkeergarage waar niet eens gsm-bereik is. Enige manier om mijn auto aan WiFi te krijgen is buiten parkeren en hotspot op m’n telefoon aanzetten.Snow_King schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:57:
Je moet sowieso 2018.26 hebben. Je krijgt dan eerst de Greyscale idd en als hij aan de WiFi hangt (wat die van mij elke dag doet), krijg je enkele dagen later de nieuwe navigatie ineens.
Andere stem, scherpere kaarten en ook andere routing. Heel veel beter dan de oude nav!
Trouwens net hier (Honolulu) in de lokale Tesla-winkel in een M3 gezeten. Voorin zit lekker, goede stoelen en de nieuwe scherminterface is vergeleken met de Model S alsof je een iPhone X naast een iPhone 3G houdt. Gigantisch verschil in snelheid en responsiviteit.
Ruimte achterin houdt niet over. Weinig hoofdruimte, de enige reden waarom je met een beetje Nederlandse lengte goed kan zitten is door het glazen dak. De versterkingsbalk in het midden zit bijna voor je ogen, zo laag is het. Kofferbak is in liters niet slecht maar de opening is klein. Niet superpraktisch.
In de VS krijg je subsidie op de aankoop van een EV ($7,500). Die wordt afgebouwd na het kwartaal dat de fabrikant 200k EV's heeft afgeleverd in de VS.XWB schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:43:
Las net deze reactie op de frontpage:
[...]
Ik kan het niet valideren, is dit waar? Waarom zou je zoveel auto's in voorraad willen hebben, dat moet toch een fortuin kosten
Tesla heeft deze grens doorbroken in de 1e week van juli. Als ze dat in de laatste week van juni hadden gedaan, hadden klanten in de VS 3 maanden minder lang subsidie kunnen krijgen.
De officiële verklaring is overigens dat het gewoon bestelde auto's zijn die wachten op delivery. Omdat ze eind vorige maand 3x zoveel auto's leverden als daarvoor, hadden ze er ook 3x zoveel "in transit". Plus nog wat extra omdat ze niet ineens ook 3x zoveel delivery centers, transporteurs en verkopers hadden om de afleveringen te doen.
Dat kwam "toevallig" heel mooi uit zodat je in de VS langer subsidie krijgt.
Er zijn ondertussen ook beleggers die voor miljarden aan short posities hebben in Tesla. Die proberen ieder stukje "nieuws" op een zo negatief mogelijk manier onder de aandacht te brengen. Na de earnings call woensdag en de koersstijging op donderdag hebben die beleggers $2 miljard verloren.
Edit: Elon gooit op twitter zelf wat olie op het vuur:
[ Voor 4% gewijzigd door RocketKoen op 05-08-2018 14:43 ]
Hij download vaak maar kleine stukje. Mijn auto hangt dan ook elke nacht aan de WiFi bijvoorbeeld. Even 30 min een paar keer is niet voldoende gok ik.Daniel schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 01:32:
[...]
Neem aan dat hij dan niet de hele tijd aan de WiFi hoeft te hangen? Mijn auto staat normaal in een parkeergarage waar niet eens gsm-bereik is. Enige manier om mijn auto aan WiFi te krijgen is buiten parkeren en hotspot op m’n telefoon aanzetten.
https://www.tesla.com/blog/taking-tesla-private?redirect=no
[ Voor 19% gewijzigd door RocketKoen op 07-08-2018 21:40 ]
Op 4 mei waarschuwde hij ook al met "Oh and uh short burn of the century comin soon".
Hoe werkt dat eigenlijk? Ik ben een kleine investeerder in Tesla (<10k) en heb gewoon omdat ik het leuk vind wat aandelen.matroosoft schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 00:32:
Net voor sluiting van de beurs werd de handel hervat en schoot het aandeel omhoog naar $383. Bestaande aandeelhouders kunnen trouwens kiezen tussen uitgekocht worden of meegaan als ze privaat gaan. Er moet eerst nog gestemd worden door de aandeelhouders voor het definitief is.
Als hij private gaat neem ik aan dat ik geen keuze heb en voor $420 mijn aandelen verkoop, nietwaar? Ik ben eigenlijk daar niet thuis in.
Wel een toffe move als dit écht lukt! Gewoon lekker af van die beurs spelletjes. Je gewoon richten op wat nodig is.
Beetje aparte manier van doen. Het is niet eens zeker dat ie het gaat doen (daar begint ie zijn mail mee). Dan is het helemaal niet zo handig om het de wereld in te tetteren (beetje álà Trump). Het is koersgevoelige informatie (dat bleek wel) en volgens de regels van de SEC mag je zoiets niet zomaar roepen. Dus als hij helemaal geen backing heeft voor die $70mld, heeft ie een probleem volgens een voormalige SEC baas op de Amerikaanse TV.RocketKoen schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:37:
De handel in tesla is stilgelegd nadat Elon tweete dat hij het bedrijf van de beurs wil halen voor $420/aandeel ($70 miljard).
https://www.tesla.com/blog/taking-tesla-private?redirect=no
Dat ie de beurs en de gerelateerde spelletjes niet leuk vindt snap ik. Maar het was wél leuk voor de extra funding toen ie het nodig had. Maar blijkbaar heeft ie moeite met het afleggen van verantwoording. Dat snap ik, maar dan moet je er niet aan beginnen. Niet spelen als de spelregels je niet aanstaan en dan achteraf gaan zeiken dat het allemaal niet eerlijk is enzo. Dat is niet hoe het werkt.
Ben benieuwd hoe deze soap afloopt.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Je levert je aandelen in voor het voorgestelde bedrag of je gaat private aandelen minder gereguleerd etc.Snow_King schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:22:
[...]
Hoe werkt dat eigenlijk? Ik ben een kleine investeerder in Tesla (<10k) en heb gewoon omdat ik het leuk vind wat aandelen.
Als hij private gaat neem ik aan dat ik geen keuze heb en voor $420 mijn aandelen verkoop, nietwaar? Ik ben eigenlijk daar niet thuis in.
Wel een toffe move als dit écht lukt! Gewoon lekker af van die beurs spelletjes. Je gewoon richten op wat nodig is.
En tot die tijd moet ie zich niet als een verwend kind gedragen en gewoon volgens de regeltjes zijn bedrijf leiden. Als publieke company ben je gewoon niet meer de baas van je eigen bedrijf. Deal with it...XWB schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:35:
En eenmaal privé hoef je je niks meer aan te trekken van de critici, kan Musk straks minder Tweets in de wereld sturen
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Hij heeft op twitter was meer uitleg gegeven.Snow_King schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:22:
[...]
Hoe werkt dat eigenlijk? Ik ben een kleine investeerder in Tesla (<10k) en heb gewoon omdat ik het leuk vind wat aandelen.
Hij wil een fonds oprichten waar de aandelen 1 keer in de 6 maanden verhandeld kunnen worden. Dat is vooral omdat alle werknemers een deel van hun salaris in aandelen krijgen, en kleine hoeveelheden private aandelen verkopen anders niet echt de moeite is (moet je voor naar de notaris. En zelf een koper vinden).
SpaceX heeft al een zelfde fonds.
Hij hoopt ook eigenlijk dat iedereen de aandelen houdt als ze private gaan. Niet heel gek, want dan hoeft hij geen inkoop te financieren.
Het grote voordeel is dat een private stock niet geshort kan worden. Dus ook geen miljarden motivatie om negatief tesla nieuws de wereld in de slingeren.
Vooral dit stukje klinkt zorgwekkend:Een onverantwoorde actie van Musk, zegt Paul Koster, directeur van de Vereniging van Effectenbezitters tegen nieuwszender BNR. Dat er gedacht wordt aan marktmanipulatie is volgens hem 'logisch terecht'. Maar of er daadwerkelijk sprake is van marktmanipulatie is volgens het voormalig bestuurslid van de financiële waakhond AFM voorbarig.
...
De Amerikaanse nieuwszender CNBC sprak met een oud-bestuurslid van toezichthouder SEC, Harvey Pitt. In dat interview nam Pitt voorzichtig de woorden marktmanipulatie en fraude in de mond. Hij sprak daarover in algemene termen, maar hij zei wel te veronderstellen dat SEC onderzoek gaat doen.
Dit krijgt nog een staartje.De SEC zou Elon Musk overigens al op de korrel hebben. Een klokkenluider heeft volgens Bloomberg bij de toezichthouder aangeklopt omdat de autofabrikant productiecijfers van de Tesla Model 3 heeft gemeld die tot wel 44 procent hoger liggen dan in werkelijkheid.
FUD...XWB schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:35:
De kans is aanwezig dat er een onderzoek naar marktmanipulatie gestart gaat worden.
[...]
Vooral dit stukje klinkt zorgwekkend:
[...]
Dit krijgt nog een staartje.
Dat van die 44% hogere productie als werkelijkheid gaat erover dat Tesla heeft gezegd dat ze verwachten een bepaald aantal auto's te produceren, maar dat ze er door wat flinke tegenvallers veel minder maakten.
De verwachtingen van Musk kwamen dus niet uit. Is heel wat anders dan frauduleuze cijfers publiceren.
En wat marktmanipulatie betreft. Musk heeft 3 statements gemaakt.
1) Dat hij van plan is om Tesla van de beurs te halen.
2) Voor $420
3) Dat de financiering rond is.
Als hij over 1 van die dingen heeft gelogen heeft hij een probleem. Anders is er niets aan de hand.
Als het allemaal doorgaat dan verliezen de shorts tientallen miljarden. Ze zijn namelijk verplicht om alle shorts te coveren voor $420. Dat is een hele sterke motivatie om nu zoveel mogelijk negatieve onzin de wereld in te sturen. En tevens de laatste kans die ze hebben.
Erger me kapot aan alle berichtgeving van bijvoorbeeld NOS en FD.RocketKoen schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:07:
[...]
FUD...
Dat van die 44% hogere productie als werkelijkheid gaat erover dat Tesla heeft gezegd dat ze verwachten een bepaald aantal auto's te produceren, maar dat ze er door wat flinke tegenvallers veel minder maakten.
De verwachtingen van Musk kwamen dus niet uit. Is heel wat anders dan frauduleuze cijfers publiceren.
2) Voor $420
Als hij over 1 van die dingen heeft gelogen heeft hij een probleem. Anders is er niets aan de hand.
Als het allemaal doorgaat dan verliezen de shorts tientallen miljarden. Ze zijn namelijk verplicht om alle shorts te coveren voor $420. Dat is een hele sterke motivatie om nu zoveel mogelijk negatieve onzin de wereld in te sturen. En tevens de laatste kans die ze hebben.
Het maken van winst is ineens de heilige graal geworden volgens alle moraalridders. Grafiekjes over netto winst per auto en hoeveel auto's Tesla maakt in vergelijking met BMW, Mercedes etc. Tesla is meer waard dan General Motors, nou en? Tesla is 80 miljard waard op dit moment. Niets in vergelijking met een Apple 1000, Microsoft 840 miljard, Google 847 miljard. Op lange termijn zal Tesla meer op deze bedrijven lijken dan op uitstervende fossielen als GM. Verder wordt in elk artikel de productieproblemen van Tesla genoemd: hoeveel elektrische auto's maken VW, GM, Mercedes en BMW per week?
Er verschijnen voor het gemak geen berichten dat Tesla alle EV en ICE concurrentie verpulvert met de Model 3 in de VS en dat de Model 3 Performance ongelooflijk enthousiast wordt ontvangen ($78000 voor een auto met BMW M3 snelheid + gadgets)
Parallel met iPhone introductie is zo duidelijk: toen Apple met de iPhone kwam zou er ook 1) geen vraag zijn naar dit type apparaten 2) hadden Nokia en Palm allang zulke mobieltjes op markt gebracht 3) was de iPhone te duur etc.
Het probleem is dat dat niet de manier is om zoiets te melden. Het is koersgevoelige informatie. Een CEO mag dat soort dingen nooit zomaar at random roepen. En hij kan het niet eens zomaar doen; Tesla is een publieke company, dus moet ie dat eerst aan de aandeelhouders vragen. Hij kan dat niet zomaar roepen voordat überhaupt duidelijk is of het daadwerkelijk gaat gebeuren. Hij is nu heel duidelijk de mannetjes die short gaan op Tesla te pesten. Feit is dat alleen al door dat bericht de koers is gestegen. Dat is gewoon niet zoals dit soort dingen hoort te gaan.RocketKoen schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:07:
[...]
Maar ja, daar heeft Musk maling aan. Echter, je bent niet meer de baas van je eigen bedrijf als je beursgenoteerd bent. Dan moet je je aan regels houden. Ook Sint Musk...
Welke regels? De rechter heeft het al goedgekeurd om sociale media te gebruiken voor officiële berichten van een ceo, nadat iemand het op Facebook deed.mphilipp schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:32:
[...]
Het probleem is dat dat niet de manier is om zoiets te melden. Het is koersgevoelige informatie. Een CEO mag dat soort dingen nooit zomaar at random roepen. En hij kan het niet eens zomaar doen; Tesla is een publieke company, dus moet ie dat eerst aan de aandeelhouders vragen. Hij kan dat niet zomaar roepen voordat überhaupt duidelijk is of het daadwerkelijk gaat gebeuren. Hij is nu heel duidelijk de mannetjes die short gaan op Tesla te pesten. Feit is dat alleen al door dat bericht de koers is gestegen. Dat is gewoon niet zoals dit soort dingen hoort te gaan.
Maar ja, daar heeft Musk maling aan. Echter, je bent niet meer de baas van je eigen bedrijf als je beursgenoteerd bent. Dan moet je je aan regels houden. Ook Sint Musk...
Zeker als je bedenkt dat de president van dat land hetzelfde doet.
Hij heeft alleen een probleem als hij iets koersgevoelig zegt, dat niet waar is.
RocketKoen schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:07:
[...]
FUD...
2) Voor $420
Hij heeft niet gezegd dat hij het van plan is, maar dat hij het overweegt. Hij gebruikte de woorden 'am considering taking Tesla private'. Of het dan wel of niet mag op deze manier weet ik ook niet maar het lijkt me wel verschil maken.mphilipp schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:32:
[...]
Het probleem is dat dat niet de manier is om zoiets te melden. Het is koersgevoelige informatie. Een CEO mag dat soort dingen nooit zomaar at random roepen. En hij kan het niet eens zomaar doen; Tesla is een publieke company, dus moet ie dat eerst aan de aandeelhouders vragen. Hij kan dat niet zomaar roepen voordat überhaupt duidelijk is of het daadwerkelijk gaat gebeuren. Hij is nu heel duidelijk de mannetjes die short gaan op Tesla te pesten. Feit is dat alleen al door dat bericht de koers is gestegen. Dat is gewoon niet zoals dit soort dingen hoort te gaan.
Alleen kan deze tweet wel degelijk als koersmanipulatie worden aanzien. Als je bekijkt hoeveel het aandeel gisteren omhoog is geschoten na de berichten. Je weet dat dat het effect zal zijn en dat de SEC dat niet zomaar zal aanvaarden.RocketKoen schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:41:
[...]
Welke regels? De rechter heeft het al goedgekeurd om sociale media te gebruiken voor officiële berichten van een ceo, nadat iemand het op Facebook deed.
Hij heeft alleen een probleem als hij iets koersgevoelig zegt, dat niet waar is.
En Musk is nog altijd geen president en over hoe slim die president is met zijn tweets hebben we andere threads om in te discuteren.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Zoals al eerder gezegd: alleen als Musk iets onwaars heeft gezegd. Als hij inderdaad die intentie heeft en inderdaad de funding rond heeft is het simpelweg een public accouncement. Musk die meedeelt dat het gelukt is om 5000 model 3s te bouwen per week is ook koersgevoelige informatie.Blokker_1999 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 19:25:
[...]
Alleen kan deze tweet wel degelijk als koersmanipulatie worden aanzien. Als je bekijkt hoeveel het aandeel gisteren omhoog is geschoten na de berichten. Je weet dat dat het effect zal zijn en dat de SEC dat niet zomaar zal aanvaarden.
En Musk is nog altijd geen president en over hoe slim die president is met zijn tweets hebben we andere threads om in te discuteren.
Je bent verplicht om ieder kwartaal je cijfers te publiceren. Daar kun je het bij laten.Blokker_1999 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 19:25:
[...]
Alleen kan deze tweet wel degelijk als koersmanipulatie worden aanzien. Als je bekijkt hoeveel het aandeel gisteren omhoog is geschoten na de berichten. Je weet dat dat het effect zal zijn en dat de SEC dat niet zomaar zal aanvaarden.
Maar er is geen wet of regel die zegt dat een CEO zijn aandeelhouders niet vaker mag informeren. Zolang hij maar de waarheid spreekt.
Verder heeft de SEC niks te zeggen over of ze iets aanvaarden of niet. De SEC moet de wet handhaven.
Misschien wat minder feitenvrij nieuws lezen
Dat is het kleuter-verweer (eigen term). Hij doet het ook, dus ik mag het ook... Geen argument.RocketKoen schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:41:
[...]
Nou...als je de financiele wereld volgt, zul je merken dat CEO's en ander tuig in interviews altijd heel voorzichtig zijn met het openbaren van toekomstplannen en verwachting. Journalisten vragen er altijd naar, maar niemand haalt het in zijn hoofd om te zeggen dat ze voor de toekomst op een omzet van zo en zo rekenen. Je mag wel zeggen dat je hoopt of er aan werkt om de omzet te vergroten blablabla, maar concrete getallen noemen is een no-no.Hij heeft alleen een probleem als hij iets koersgevoelig zegt, dat niet waar is.
Dus is het niet heel handig om te roepen dat je erover denkt de aandelen op te gaan kopen voor bedrag x en de boel van de beurs te halen. Dan wéét je gewoon dat de koers gaat stijgen. Anders ben je wel erg naïef.
Sematics. Het effect op de koers is bewijs van mijn stelling. Het IS gewoon koersgevoelige informatie. Klaar. Je kunt er van alles bij gaan verzinnen en heel erg op de letter te spelen, maar vooral in de VS zijn er voor minder aangeklaagd.matroosoft schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 18:53:
[...]
Hij heeft niet gezegd dat hij het van plan is, maar dat hij het overweegt. Hij gebruikte de woorden 'am considering taking Tesla private'. Of het dan wel of niet mag op deze manier weet ik ook niet maar het lijkt me wel verschil maken.
Zijn we nu aan het klagen dat een autofabrikant wordt vergeleken met andere autofabrikanten? Dat ze een andere motor erin hebben gegooid maakt het nog geen Apple. En ik kan ook 20 parallelen trekken die overduidelijk zijn naar compleet gefaalde concepten. Nu gelooft volgens mij echt niemand erin dat elektrische autos gaan falen, dus dat is sowieso een non-argument, maar het punt is wel dat het vreemd is dat een bedrijf die een fractie van de auto's produceert vergeleken met de concurrentie, zo'n gigantisch veel grotere market cap op de beurs heeft. Want waar is dat op gebaseerd? Op alle technologie die ze hebben? Kom op, elke autofabrikant kan prima een elektrische auto maken. Zoals juist zo vaak hier en in het elektrische auto topic wordt benadrukt, ze zitten juist eenvoudiger in elkaar als auto's met een verbrandingsmotor.Alexander6501 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:23:
[...]
Erger me kapot aan alle berichtgeving van bijvoorbeeld NOS en FD.
Het maken van winst is ineens de heilige graal geworden volgens alle moraalridders. Grafiekjes over netto winst per auto en hoeveel auto's Tesla maakt in vergelijking met BMW, Mercedes etc. Tesla is meer waard dan General Motors, nou en? Tesla is 80 miljard waard op dit moment. Niets in vergelijking met een Apple 1000, Microsoft 840 miljard, Google 847 miljard. Op lange termijn zal Tesla meer op deze bedrijven lijken dan op uitstervende fossielen als GM. Verder wordt in elk artikel de productieproblemen van Tesla genoemd: hoeveel elektrische auto's maken VW, GM, Mercedes en BMW per week?
Er verschijnen voor het gemak geen berichten dat Tesla alle EV en ICE concurrentie verpulvert met de Model 3 in de VS en dat de Model 3 Performance ongelooflijk enthousiast wordt ontvangen ($78000 voor een auto met BMW M3 snelheid + gadgets)
Parallel met iPhone introductie is zo duidelijk: toen Apple met de iPhone kwam zou er ook 1) geen vraag zijn naar dit type apparaten 2) hadden Nokia en Palm allang zulke mobieltjes op markt gebracht 3) was de iPhone te duur etc.
Minder onderdelen, meer software. En complexe accumanagement. En accu's gemaakt in eigen beheer voor een kostprijs die nooit zo laag is geweest. Minder onderdelen betekent niet dat elke autofabrikant zomaar om kan schakelen. Bestaande autofabrikanten hebben nauwelijks ervaring met accu's, de software die erbij komt kijken, autonome systemen op basis van Lidar en/of camera. Veel elektrische auto's van gevestigde fabrikanten zijn niet veel meer dan een ICE vehicle waar de verbrandingsmotor is vervangen door een elektromotor.Sissors schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 08:49:
[...]
Zijn we nu aan het klagen dat een autofabrikant wordt vergeleken met andere autofabrikanten? Dat ze een andere motor erin hebben gegooid maakt het nog geen Apple. En ik kan ook 20 parallelen trekken die overduidelijk zijn naar compleet gefaalde concepten. Nu gelooft volgens mij echt niemand erin dat elektrische autos gaan falen, dus dat is sowieso een non-argument, maar het punt is wel dat het vreemd is dat een bedrijf die een fractie van de auto's produceert vergeleken met de concurrentie, zo'n gigantisch veel grotere market cap op de beurs heeft. Want waar is dat op gebaseerd? Op alle technologie die ze hebben? Kom op, elke autofabrikant kan prima een elektrische auto maken. Zoals juist zo vaak hier en in het elektrische auto topic wordt benadrukt, ze zitten juist eenvoudiger in elkaar als auto's met een verbrandingsmotor.
Een marketcap is niet gebasseerd om wat een bedrijf nu doet, maar over wat de markt verwacht dat het in de toekomst gaat doen. Blijkbaar verwacht de markt nu vandaag dat Tesla uiteindelijk GM zal evenaren.Sissors schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 08:49:
Zijn we nu aan het klagen dat een autofabrikant wordt vergeleken met andere autofabrikanten? Dat ze een andere motor erin hebben gegooid maakt het nog geen Apple. En ik kan ook 20 parallelen trekken die overduidelijk zijn naar compleet gefaalde concepten. Nu gelooft volgens mij echt niemand erin dat elektrische autos gaan falen, dus dat is sowieso een non-argument, maar het punt is wel dat het vreemd is dat een bedrijf die een fractie van de auto's produceert vergeleken met de concurrentie, zo'n gigantisch veel grotere market cap op de beurs heeft. Want waar is dat op gebaseerd? Op alle technologie die ze hebben? Kom op, elke autofabrikant kan prima een elektrische auto maken. Zoals juist zo vaak hier en in het elektrische auto topic wordt benadrukt, ze zitten juist eenvoudiger in elkaar als auto's met een verbrandingsmotor.
Als ik er een vergelijking tegen mag aan gooien, toen Facebook zijn Public Offering had was de verhouding winst : marketcap een factor 5 tot 7 voor bedrijven zoals Google Microsoft etc, (als je het hele bedrijf koopt, marketcap, kost het 5 jaar om het terug the verdienen) maar FB kwam in op een factor 100 (ze verdiende veel te weinig voor hun cap). Dat was ook alleen omdat FB een veel grotere groei curve had. Wat je winst / omzet nu is is gewoon niet altijd het belangrijkste, speciaal voor een ontwikkelend in opkomst zijn bedrijf. Zoals FB toen en Tesla nu. Het blijven staren naar de omzet van nu gaat nergens over. Wat is de verwachting dat Tesla uiteindelijk gaat doen, dat is wat de marketcap bepaald.
Zodoende wordt ik ook moe van de blijvende stroom nieuws/vergelijkingen over slechts het nu. Dat is niet wat de koers bepaald. Het blijven terug komen op autofabrikant vs autofabrikant van nu slaat hier gewoon de plank mis.
En om terug te komen op, ja maar elke fabrikant kan wel een EV bouwen, kom ik graag weer op mijn FB voorbeeld terug en hoe het met G+ is gegaan.
Wat ik ervan begrijp is dat het niet uitmaakt of het koersgevoelige informatie is zolang je deze maar publiekelijk deelt en niet selectief aan een kleine groep. Twitter is als medium hiervoor goedgekeurd in het verleden.mphilipp schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 08:44:
[...]
Sematics. Het effect op de koers is bewijs van mijn stelling. Het IS gewoon koersgevoelige informatie. Klaar. Je kunt er van alles bij gaan verzinnen en heel erg op de letter te spelen, maar vooral in de VS zijn er voor minder aangeklaagd.
Hij heeft overigens tot 2 maal toe bevestigd dat funding rond is, dus het lijkt mij zeer sterk dat dat niet zo is.
Toyota heeft al waarschijnlijk stuk meer ervaring met accu management. En sowieso, al liggen ze twee jaar voor ofzo, is dat echt heel significant? Het is niet dat een ander bedrijf geen elektrische auto's kan maken totdat dat gat is dichtgelopen.matroosoft schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:07:
[...]
Minder onderdelen, meer software. En complexe accumanagement. En accu's gemaakt in eigen beheer voor een kostprijs die nooit zo laag is geweest. Minder onderdelen betekent niet dat elke autofabrikant zomaar om kan schakelen. Bestaande autofabrikanten hebben nauwelijks ervaring met accu's, de software die erbij komt kijken, autonome systemen op basis van Lidar en/of camera. Veel elektrische auto's van gevestigde fabrikanten zijn niet veel meer dan een ICE vehicle waar de verbrandingsmotor is vervangen door een elektromotor.
Zat andere fabrikanten hebben autonome systemen, ze zijn er alleen conservatiever mee en hebben wat minder marketing eromheen. Tesla wil overigens juist specifiek geen Lidar gebruiken.
En natuurlijk, die fabrikanten hebben minder ervaring op sommige punten. En heel veel meer ervaring op andere punten. En toch lukt het, met was groeipijnen en beperkingen, Tesla best redelijk om ondanks die enorme hoeveelheid minder ervaring een fatsoenlijke auto neer te zetten. Maar voor de andere fabrikanten is potentieel paar jaar achterstand op gebied van accusystemen een groot probleem?
Alleen al op het gebied van autonoom rijden:Sissors schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:09:
[...]
Toyota heeft al waarschijnlijk stuk meer ervaring met accu management. En sowieso, al liggen ze twee jaar voor ofzo, is dat echt heel significant? Het is niet dat een ander bedrijf geen elektrische auto's kan maken totdat dat gat is dichtgelopen.
Zat andere fabrikanten hebben autonome systemen, ze zijn er alleen conservatiever mee en hebben wat minder marketing eromheen. Tesla wil overigens juist specifiek geen Lidar gebruiken.
En natuurlijk, die fabrikanten hebben minder ervaring op sommige punten. En heel veel meer ervaring op andere punten. En toch lukt het, met was groeipijnen en beperkingen, Tesla best redelijk om ondanks die enorme hoeveelheid minder ervaring een fatsoenlijke auto neer te zetten. Maar voor de andere fabrikanten is potentieel paar jaar achterstand op gebied van accusystemen een groot probleem?
https://cleantechnica.com...s-race-self-driving-cars/
Samenvatting:
Ze hebben alleen al vele malen meer auto's rijden (die data verzamelen om het neuraal netwerk mee te voeden) dan Google. En hebben inmiddels een gigantische voorsprong door afgelegde km's in Tesla die in Shadow Mode rijden.Are other firms using machine learning? Sure. Are other firms using the sensors Tesla uses. Yes. Are other firms enlisting their drivers as systems trainers? Yup. Are other firms starting with a subsumption approach. Less so, but yes. Are other firms wiring their cars with sensors and sending data back to the cloud? Yes. Are some of the startups as able to pivot as Tesla. Yes. Do other firms do over-the-air updates? Sure. Are some of the firms’ individual features as good or better than Tesla’s implementation? Of course.
But none of Tesla’s competitors have the full solution in anywhere near the scale or the volume of data and drivers. As a result, Tesla is doing in months what other firms are taking years to achieve.
Bedenk ook dat rijhulpsystemen niet opschaalbaar zijn naar een autonoom systeem, het zijn twee totaal verschillende denkwijzen. Rijhulpsystemen maken vaak niet eens gebruik van deep learning/neurale netwerken.
Over Tesla's voorsprong op het gebied van accu's:
https://cleantechnica.com...la-batteries-better-baby/
Tesla appears to be a year or 10 ahead of other automakers on the battery front in a few key ways — battery cell chemistry, battery pack design, and production capacity (which is also related to economies of scale and overall EV cost).
Enz. Heb het nog niet eens over Energy Storage, Power Wall (die ook erg goed verkopen), Solar Roof.It seems using a commodity 18650 Panasonic battery cell several years ago was the right call, but Tesla went ahead and designed a different cell for its “affordable,” long-range Model 3. Yes, Tesla worked with Panasonic on this, but Tesla reportedly led the design of the cell in order to ideally match the battery’s capabilities and dimensions with Tesla’s needs. Some other automakers have developed battery pack production arms, but we’ve yet to see any sign that they are leading the battery cell design process. In other words, they seem to be assuming that battery cell producers will be able to maximize battery cell design for EV use primarily on their own, and then just sell them to automakers at an attractive price. Unless we are missing important context here, that seems to mean automakers are putting a lot of faith into battery companies while limiting their own competitive advantage in terms of the power–energy–cost balance.
De positieve model 3 reviews worden zelden tot nooit genoemd door de Nederlandse media. Sterker nog .. ik lees vooral negatieve berichten over Tesla. Dit terwijl de I-pace overal lovend wordt ontvangen als "Tesla killer"

Wat dat betreft snap ik Musk goed .. zijn bedrijf wordt gewoon structureel zwart gemaakt. En daar reageert ie soms niet al te handig op.
Zoals al eerder aangegeven mag Musk via zijn privé account uitspraken zoals deze doen zolang ze gegrond zijn:
https://www.sec.gov/Archi...2513427630/d622890d8k.htm
[ Voor 19% gewijzigd door Wimo. op 09-08-2018 12:57 ]
Toyota doet vrijwel niets aan accu management. Eergisteren in mijn Prius, laad- en ontlaadvermogen was tot 5 kW gelimiteerd omdat de batterij 50 graden was. En die wordt alleen gekoeld door een klein ventilatortje dat cabinelucht naar een ruimte boven de accu dirigeert.Sissors schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:09:
[...]
Toyota heeft al waarschijnlijk stuk meer ervaring met accu management. En sowieso, al liggen ze twee jaar voor ofzo, is dat echt heel significant? Het is niet dat een ander bedrijf geen elektrische auto's kan maken totdat dat gat is dichtgelopen.
Er is geen actief cel management, je ziet vaak dat als één cel kapot gaat, alle nabijliggende cellen een lagere capaciteit hebben omdat ze al die tijd die kapotgaande cel hebben moeten ondersteunen.
Ja, je kunt details per cel uitlezen, maar er wordt niets gemanaged of gekoeld.
Signatures zijn voor boomers.
Zo kan ik er ook eentje uitpakken, Tesla komt nog geen eens voor in de top 10 bij deze: https://www.zdnet.com/art...ers-in-self-driving-cars/matroosoft schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:33:
[...]
Alleen al op het gebied van autonoom rijden:
Samenvatting:
Maar Tesla heeft ook nog niks meer als een rijhulpsysteem.[...]
Ze hebben alleen al vele malen meer auto's rijden (die data verzamelen om het neuraal netwerk mee te voeden) dan Google. En hebben inmiddels een gigantische voorsprong door afgelegde km's in Tesla die in Shadow Mode rijden.
Bedenk ook dat rijhulpsystemen niet opschaalbaar zijn naar een autonoom systeem, het zijn twee totaal verschillende denkwijzen. Rijhulpsystemen maken vaak niet eens gebruik van deep learning/neurale netwerken.
En die accu's kan toch iedereen gewoon van Panasonic kopen? Daarnaast, ja, dat is leuk. Maar dat is geen gigantische voorsprong wat de andere niet zo kunnen volgen.
Het supercharge netwerk is nu natuurlijk een pré. Maar op termijn zie ik zulk soort dingen juist als erg negatief voor de adaptie van elektrische auto's. Gelukkig is Tesla de enige die het doet, maar stel je voor dat elke fabrikant het deed? Alsof je bij de Shell niet kan tanken, want alleen Volkswagen kan daar tanken. Heb je een Opel dan moet je bij een ander tanken. De dichtheid van oplaadstations is al niet geweldig (en dan is het in Nederland relatief goed), maar als elke fabrikant dan zijn eigen stations waar andere niet mogen opladen gaan uitrollen dan schiet het al helemaal niet op.
Zoals ik al eerder schrijf, het zou mij niet verrassen als Tesla een plaatsje op de automarkt houdt. Maar tegen de tijd dat de Model 3 hier leverbaar is, zijn er een hele zooi andere fabrikanten met een vergelijkbaar aanbod. En natuurlijk, op sommige punten zal de Tesla de voorkeur hebben, op andere punten zullen andere auto's de voorkeur hebben. Als ik nu een auto mag uitkiezen in de Model 3 range zou het voor mij nooit een Model 3 worden. Dat hij een voorstel doet voor opladen is leuk, maar dat het geen hatchback is, is voor mij een dealbreaker.
Oftewel TL;DR, een plaats zie ik ze wel hebben, een gigantische voorsprong waarmee ze de concurrentie gaan wegvagen zie ik niet.
Kern van het verhaal is dat de SEC misschien wel een onderzoek naar Musk gaat starten. Nu.nl bericht er ook over:Alexander6501 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:23:
[...]
Erger me kapot aan alle berichtgeving van bijvoorbeeld NOS en FD.
'Beurswaakhond SEC onderzoekt Tesla-tweets van Elon Musk'
De SEC is serieuze business, hun starten niet zomaar een onderzoek. Kennelijk moet er toch ergens rook gesignaleerd zijn.
Nou ja...er is een trigger af gegaan. De koers is beïnvloed en daar kan Tesla van profiteren. Men moet dus overzoeken wat in de eerste plaats het waarheidsgehalte is.XWB schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 17:45:
[...]
De SEC is serieuze business, hun starten niet zomaar een onderzoek. Kennelijk moet er toch ergens rook gesignaleerd zijn.
Bovendien hadden al eerder op de Amerikaanse TV een voormalig baasje van de SEC zijn verbijstering uitgesproken over de tweet. Als het allemaal niet zo erg zou zijn, zou ie ook gezegd hebben dat het best wel meevalt.
Maar goed, we gaan het zien. Ik ben benieuwd. Het leek me een soort van afrekening met de door hem verfoeide short sellers. Maar ja...als je de beurshandel niet leuk vindt, moet je je company niet public maken. Zolang het geld dat je ermee ophaalt goed is, hoor je niets, maar zodra de nadelen je parten gaan spelen is het janken... Da's een beetje kinderachtig.
Doet denken aan Dell. Die deed hetzelfde. Alleen niet met een tweet
Ja. Dat is dan ook de reden dat de meeste CEO's dit soort plannen bekend maken met een SEC filing met daarin alle details en voorwaarden van de deal.XWB schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 17:45:
[...]
[...]
Kern van het verhaal is dat de SEC misschien wel een onderzoek naar Musk gaat starten. Nu.nl bericht er ook over:
'Beurswaakhond SEC onderzoekt Tesla-tweets van Elon Musk'
Nu is het plan aangekondigd zonder de SEC op de hoogte te stellen. En dan gaan ze zelf op onderzoek uit om te kijken of het wel allemaal klopt.
Het nadeel van zo'n filing is dat het nieuws eigenlijk altijd al lekt. Je ziet dan een verveelvoudiging van de handel in een aandeel. En een paar uur later wordt er ineens een enorm belangrijk stukje nieuws bekend.
Zoals ik al eerder aangaf: er zijn er voor minder aangeklaagd. Ooit werkte in bij Oracle en Ray Lane (Financiele topman) had 'wat' aandelen verkocht een maandje voor de kwartaalcijfers bekend gemaakt werden. Hij wilde 'wat' property kopen zei hij. Ik weet niet meer hoeveel het was, maar het was en behoorlijk bedrag. Ik geloof dat je er een Afrikaanse republiek wel mee uit de schulden zou kunnen helpen. De cijfers kwamen, en vielen tegen...dus Lane werd aangeklaagd. Gaat automatisch bijna. Hij had aan alle voorwaarden voldaan, maar omdat men dacht dat hij aan insider trading deed, klaagden ze 'm toch aan. De cijfers vielen overigens niet echt tegen, maar omdat men van Oracle gewend was om zoveel keer te overperformen tov de voorspellingen, en het maar een klein beetje overgeperformed was, valt het tegen.
Dus wat Musk precies dacht toen hij die brainfart de wereld in stuurde is beyond me, maar veel denkwerk heeft er niet in gezeten. Dit soort rechtszaken zijn niet goed voor business. Het leidt af en kost alleen maar geld.
Wat Tesla uniek maakt en je heel duidelijk ziet mbt. batterij techniek en gebruik van allerlei sensoren, is de systeem integratie. Tesla doet heel veel zelf of is een stuk directer betrokken bij het werk van hun toeleveranciers. (Mijn achtergrond: Engineer, ik heb (kort) gewerkt in de auto industrie waar ik in het ontwikkelproces betrokken was, het fenomeen systems engineering vind ik er vooral erg interessant).matroosoft schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:33:
[...]
Alleen al op het gebied van autonoom rijden:
Samenvatting:
[...]
Ze hebben alleen al vele malen meer auto's rijden (die data verzamelen om het neuraal netwerk mee te voeden) dan Google. En hebben inmiddels een gigantische voorsprong door afgelegde km's in Tesla die in Shadow Mode rijden.
Over Tesla's voorsprong op het gebied van accu's:
https://cleantechnica.com...la-batteries-better-baby/
[...]
[...]
Enz. Heb het nog niet eens over Energy Storage, Power Wall (die ook erg goed verkopen), Solar Roof.
Veel Tier 1 onderdelen die automotive OEM's kopen bij de Bosch, Continental, Delphi's van deze wereld zijn op hun eisen aangepaste varianten van een soort reference design/Worden redelijk onafhankelijk ontwikkeld op basis van requirements en vrij strak geregistreerde feedback loops, echte co-creatie op engineering niveau is best laag.
Vervolgens zijn deze componenten/subsystemen veelal pas op niveau van het hele subsysteem geïntegreerd met de rest van de auto. Tesla doet dit anders, daar weet bijna de hele auto wat elk lullig sensortje doet. De integratie zit dus echt op individueel sensor niveau voor veel subsystemen.
Voorbeeldje; de Volvo T8 Plug-in hybrids hebben een motor + inverter van Siemens welke 'gewoon' een versie van een Siemens productlijn is (wel de eerste, sure), communicatie met de rest van de auto gebeurt enkel op basis van selecte in en outputs van de seperate Motorcontroller die gewoon te horen krijgt: doe XYZ.
Bij de Tesla Model 3 is deze scheiding er veel minder, zaken als vermogens afgifte, toerental variaties, stroomsterkte etc. Kunnen direct als input voor de Voertuigbeheersing gebruikt worden (ik moet nog gaan uitzoeken in welke mate dit exact gebeurt). Dit scheelt extra sensoren en maakt dat je systemen op basis van meer data/een beter beeld van de actuele situatie kan aansturen.
Goed voorbeeldje hiervan is (welke ik wel al gezien heb) is hoe de Yaw sensoren voor de airbag deployment ook voor de ESP gebruikt worden. Bij heel veel auto's zitten hier gewoon 2 sensoren die het zelfde meten maar voor een ander sub-systeem.
[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 12-08-2018 14:05 ]
Bijkomend voordeel is dat ze de firmware ota kunnen updaten. Bij andere auto's moet je fysieke toegang hebben tot subsysteeem controllers. Of ze helemaal vervangen.
Kwam meteen van pas toen consumer report een foutje in de ABS calibratie vond tijdens een review.
Klopt, hoop dat ze daarom succesvol worden en zo de gehele auto industrie naar een hoger plan tillen. De integratie van systemen in auto's kan veel optimaler functioneel gezien.RocketKoen schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 18:00:
@GoldenSample Dat is ook hoe tesla het voor elkaar krijgt om zo'n hoge (bruto) winstmarge te halen op elektrische auto's.
Bijkomend voordeel is dat ze de firmware ota kunnen updaten. Bij andere auto's moet je fysieke toegang hebben tot subsysteeem controllers. Of ze helemaal vervangen.
Kwam meteen van pas toen consumer report een foutje in de ABS calibratie vond tijdens een review.
https://www.cnbc.com/2018...is-a-man-of-his-word.html
Hedge fund manager betting against Elon Musk gets box of short shorts
The short's short short-shorts joke with Tesla CEO Elon Musk began after Einhorn's hedge fund said in a letter he was "happy that his Model S lease ended." Musk seized the opportunity on Twitter, retorting that he would send Einhorn "a box of short shorts to comfort him through this difficult time."
Greenlight Capital president David Einhorn tweeted Friday he got the pairs of short shorts that fellow billionaire Elon Musk promised him last week.
"I want to thank @elonmusk for the shorts. He is a man of his word!" Einhorn said in a tweet.
Musk did not confirm on Twitter that it was him who sent the shorts.
UPDATE: CNBC learned that apparel maker Chubbies were the ones who sent the shorts to Einhorn. The San Francisco-based online clothing brand offers a host of loudly-colored short designs, with most keeping to a very short 5.5-inch inseam.
Kyle Hency, one of the founders of Chubbies, told CNBC that Musk did not ask them to send the shorts, but they would continue to send them to his short-selling foes if the Tesla CEO wants.
Musk responded to the revelation that it was Chubbies with a laughing face emoji, saying, "awesome 🤣"
Daarnaast is Interface taal ook niet meer aan te passen.
Een gewone reset heeft geholpen.
[ Voor 12% gewijzigd door Berlinetta op 15-08-2018 04:46 ]
Nu zag ik toevallig ook de Jaguar I-pace voorbij komen en die vind ik er eerlijk gezegd ook wel ok uit zien. Hij sluit naar mijn idee iets beter aan bij het afwerkingsniveau wat ik nu gewend ben van m'n A5. Aan de andere kant ben ik bij de tesla heel erg gecharmeerd van de 'gadget factor'.
Ik heb sowieso voor zaterdag a.s. een proefrit voor de model s gepland, en ik ga morgen even een rondje dealers bellen of iemand de i-pace al als demo heeft staan.
Iemand hier die ze toevallig beide al gereden heeft en hier wat ervaringen over kan delen?
https://electrek.co/2018/...ew-battery-module-design/
Dit was al bekend in 2016 bij de onthulling. Alleen dat ze nu een nieuw module design ontwikkeld hebben wat goedkoper en lichter is. Sommige mensen hadden nog twijfels of de in 2016 beloofde short range variant nog wel zou komen aangezien die niet winstgevend zal zijn met het productietempo van het afgelopen half jaar.mrmrmr schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 01:09:
Interessant artikel op Elektrek over de beloofde betaalbare $35.000 Model 3. Hij noemt dat Musk heeft gezegd dat er een goedkopere, lichtere en betere batterij aankomt eind dit jaar met massa productie in het eerste kwartaal.
https://electrek.co/2018/...ew-battery-module-design/
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Waarom? Omdat SEC een dieper onderzoek instelt?JeroenH schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:46:
Heeft er iemand aandelen Tesla? Ik zou er maar eens naar kijken... Ik heb mijn aandeel (Ja, 1) verkocht. Ik denk niet dat het nog snel goedkomt.
Elon Musk gaat er vrijwel ongeschonden uitkomen (op voorwaarde dat hij geen aandelen heeft gekocht/verkocht).
En voor je aandeel, Tesla Stock gaat boomen zodra dit onderzoek afgerond is. Want dan zullen ook de leveringen in Europa gaan beginnen.
-al sluit ik idd niet uit, dat dit even een dipje is voor de stockprijs. De shorters zullen blij zijn
[ Voor 8% gewijzigd door bottom line op 15-08-2018 17:59 ]
Ik ben geen shorter, maar ik deel je optimisme niet. De board heeft Musk al openlijk opgeroepen niet meer te tweeten, dat doen ze niet als alles al in kannen en kruiken was. Ik denk dat de kans groot is dat Musk (en daarmee bijna automatisch Tesla) in deep shit zit.bottom line schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:56:
Waarom? Omdat SEC een dieper onderzoek instelt?
Elon Musk gaat er vrijwel ongeschonden uitkomen (op voorwaarde dat hij geen aandelen heeft gekocht/verkocht).
En voor je aandeel, Tesla Stock gaat boomen zodra dit onderzoek afgerond is. Want dan zullen ook de leveringen in Europa gaan beginnen.
-al sluit ik idd niet uit, dat dit even een dipje is voor de stockprijs. De shorters zullen blij zijn
En zelfs als het uiteindelijk met een sisser afloopt, maar lang (een jaar? langer?) duurt voordat dat bekend gemaakt kan worden, zal dat een zeer negatieve invloed hebben op Tesla, verwacht ik.
De shorters (ben ik niet, ik had liever gezien dat dit niet gebeurd was) zullen idd blij zijn...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
De ophef in de media vind ik overdreven. Het gebruik van Twitter alleen is niet iets wat niet mag. Het gaat om het algemeen bekendstellen. Met 20 miljoen volgers is Musk's account tamelijk algemeen. Wat er feitelijk staat in zijn eerste tweet is niet veel slechts in te ontdekken. Als Musk heeft gelogen over dat de deal secured is heeft hij wel een probleem.
De verklaringen daarna van het bestuur van Tesla en van Musk zelf zijn duidelijk een manier om zich eronderuit te draaien, en dat begrijp ik dan weer niet. Daar gaat het met name om de spin dat het een voorstel van Musk zou zijn geweest als aandeelhouder/persoon en niet als CEO. Misschien wil het bestuur zich laten gelden.
+1mrmrmr schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 18:18:
De ophef in de media vind ik overdreven. Het gebruik van Twitter alleen is niet iets wat niet mag. Het gaat om het algemeen bekendstellen. Met 20 miljoen volgers is Musk's account tamelijk algemeen. Wat er feitelijk staat in zijn eerste tweet is niet veel slechts in te ontdekken. Als Musk heeft gelogen over dat de deal secured is heeft hij wel een probleem.
En dan nog.. Een bekendmaking.
Dergelijke zaken zijn meestal verborgen voor de 99% van de aandeelhouders van andere bedrijven die met gelijkaardige plannen bezig zijn (misschien herinnert iemand zich Dell?). Dus ik zou me verbazen dat hij gestraft wordt met de openbaarmaking van iets aan de gehele wereld. "I am considering it".
De meeste tweets van erg invloedrijke mensen, komen er pas nadat alles in kannen en kruiken is. En daar hoor je nooit zo'n reacties over, terwijl je dan pas met de gebakken peren zit.
Missing the point. Hij blaat gewoon iets dat nog niet helemaal zeker is, maar wat wel degelijk een invloed heeft op de koers. En er zijn gewoon regels voor communicatie over koersgevoelige zaken. Het gaat niet om Twitter; in een interview voor de radio mag dat ook niet. Als je dat soort dingen volgt, hoor je ook altijd de CEO's of CFO's zich in bochten wringen om maar geen antwoord te geven over koers- of omzetdoelen. Dat mógen ze gewoon niet zeggen. Als een bedrijf nieuwe producten bekend maakt of een statement of direction afgeeft, lees je ook vaak allerlei disclaimers dat er geen conclusies aan verbonden mogen worden vwb de ondersteuning van dit of dat. Analisten en (actieve) beleggers volgen al die shit en verwerken het in columns en beurspraatjes (luister maar een keer naar BNR).bottom line schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 18:42:
[...]
+1
En dan nog.. Een bekendmaking.
Dergelijke zaken zijn meestal verborgen voor de 99% van de aandeelhouders van andere bedrijven die met gelijkaardige plannen bezig zijn (misschien herinnert iemand zich Dell?). Dus ik zou me verbazen dat hij gestraft wordt met de openbaarmaking van iets aan de gehele wereld. "I am considering it".
De meeste tweets van erg invloedrijke mensen, komen er pas nadat alles in kannen en kruiken is.
Dat komt omdat je het niet volgt. True, gedoe over Musk komt in de Telegraaf, maar op bv BNR of in het FD lees je meer. En ik heb toen ik nog bij Oracle werkte vaker gehoord dat er rechtszaken kwamen over gemiste verwachtingen. Hoe dat afloopt, hoor je dan vaak niet, tenzij je FD of WSJ leest. Maar zoals ik al eerder aangaf: er zijn er voor minder aangeklaagd.En daar hoor je nooit zo'n reacties over, terwijl je dan pas met de gebakken peren zit.
Aangetekend moet worden dat het aanklagen in de VS 'gratis' is en partijen vaak schikken om een lang en duur proces willen vermijden.
Vanmorgen hoorde ik ze op BNR (schakelde wat laat in) dat ze (de raad van bestuur) blijkbaar Musk willen vervangen of iemand naast 'm willen zetten die 'm een beetje in toom houdt. Dit soort gedoe, ook al komt er geen boete of iets van, leidt alleen maar af en is nooit goed voor business.
Vergeet niet dat een voorsprong eigenlijk niets zegt.matroosoft schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 17:12:
We'll see, ik zal je nog eens herinneren als de Model 3 hier verkrijgbaar is.
Neem een bekende meneer Ford van vroeger. Iedere auto die verkocht werd, was een Ford.
En nu, 100 jaar later, wat is daar van over?
Ford had een immense voorsprong!
https://electrek.co/2018/...iving-features-elon-musk/
100 jaar verder inderdaad. Denk dat als jij de waarde die ze in de tussentijd hebben gecreëerd op je bankrekening gestort zou krijgen, je wel een sigaartje op kan steken.dfrenner schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:14:
[...]
Vergeet niet dat een voorsprong eigenlijk niets zegt.
Neem een bekende meneer Ford van vroeger. Iedere auto die verkocht werd, was een Ford.
Verder heb je me volgens mij niet horen zeggen dat de voorsprong is wat Tesla zoveel waard maakt (in mijn ogen). Eerder dat ze sneller ontwikkelen dan de concurrentie. Ze hebben nu voorsprong en de snelheid waarmee ze stappen maken, maken het op dit moment erg moeilijk om ze in te halen. Bovendien kijken ze naar het totaalplaatje. Zo lang andere fabrikanten een EV alleen nog maar zien als ICE waarbij de motor is vervangen zie ik nog niet veel gebeuren. Ook hebben ze nog steeds niet door dat de voorsprong bij Tesla misschien wel voor 40% met software te maken heeft.
Afijn en als ze ingehaald worden, heb ik geen moeite mee. Dan hebben ze hun missie bereikt, namelijk een wereld waarin EV's steeds meer gewoongoed zijn.
Ja ik heb aandelen Tesla. En ik hou ze voorlopig. Een dagvaarding van de SEC is niet hetzelfde als een faillissement hee.JeroenH schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:46:
Heeft er iemand aandelen Tesla? Ik zou er maar eens naar kijken... Ik heb mijn aandeel (Ja, 1) verkocht. Ik denk niet dat het nog snel goedkomt.
Afgelopen week ook vrij veel positief nieuws, alleen moet je even door de ruis heen zoeken. Beursanalisten zeggen na bezoek van de Gigafactory bijvoorbeeld geen belemmeringen te zien om de productie van Model 3 door te laten groeien naar 8K per week, met minimale investeringen.
https://electrek.co/2018/...st-fremont-factory-visit/
Volvo haalt een Model 3 naar Zweden voor een teardown. Zegt over het algemeen ook wel wat over hoe autofabrikanten naar Tesla kijken. Dat gebeurt niet met elke auto. Tijdje geleden was er een grote autofabrikant (ik meen Mercedes) die een Tesla Model X had gehuurd via een autodeelsite, omdat de levertijden zo lang waren. Die hadden ze vervolgens helemaal afgeragd om te kijken wat hij kon hebben en daarna hadden ze hem weer ingeleverd. Was goedkoper om de verhuurder te compenseren dan afwachten tot er een beschikbaar kwam.

https://electrek.co/2018/...-sweden-reverse-engineer/
Tesla won afgelopen week ook een contract voor een 25 MW / 52 MWh energieopslaginstallatie in Zuid-Australië.
https://electrek.co/2018/...-contract-battery-system/
Enzovoorts. Je moet alleen wat beter zoeken. Je komt gewoon veel ruis tegen zoals die short seller UBS, die vorig jaar een Chevy Bolt uit elkaar had gehaald. Op basis daarvan zeiden ze dat de Model 3 $41.000 zou kosten om te maken en ze dus nooit winst konden maken op het $35.000 model. Nu hebben ze onlangs daadwerkelijk een Model 3 uit elkaar gehaald en zeggen ze 'op basis daarvan' dat het $41.000 zou kosten om een Model 3 te maken. Haha.
Dus ze doen (nog voor de start van de productie) ronduit aan giswerk om de kostprijs van een Model 3 te bepalen, halen ze hem vervolgens uit elkaar, blijkt 'ie precies zoveel te kosten! En dat terwijl twee andere de analisten de auto ook uit elkaar hebben gehaald en zeggen dat Tesla zelfs op het basismodel nog ruim winst kan maken. Tja.
https://electrek.co/2018/...oney-losing-ubs-teardown/
[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 21-08-2018 13:56 ]
Vergelijking met Apple lijkt me beter: 10 jaar geleden introduceerde het de categorie van de smarthone en nu domineert het nog steeds (qua winst in ieder geval). Mogen we Ford vergelijken met Nokia, Siemens, HTC etc.dfrenner schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:14:
[...]
Vergeet niet dat een voorsprong eigenlijk niets zegt.
Hier nog een mooi filmpje over de superioriteit van de Tesla batterijpakketten: YouTube: The Truth About Tesla Model 3 Batteries: Part 2
En hier over de kwaliteit van de Tesla onderhuids: https://markets.businessi...-profit-2018-8-1027468439
Dat UBS zegt dat het niet winstgevend kan laten we maar even terwege. Bij Tesla kunnen ze ook rekenen en bij SpaceX laat Musk ook zien dat hij dingen voor elkaar krijgt voor een fractie van de prijs van normale aanbieders.
Ik heb in ieder geval vorige week nog 13 aandelen bijgekocht op 306 dollar.
Met onze torenhoge BTW kan het wellicht interessant zijn om een Model 3 te kopen in de US, in een staat met zo laag mogelijke BTW en vervolgens verschepen/importeren..
De Model 3 wil ik sowieso na heel lang erin verdiept te hebben en allerlei reviews te hebben gelezen (ook van de Leaf, de Bolt en de nieuwe Hyundai en Kia).
Ben alleen bang dat het in NL een dure auto wordt vanaf €50K ivm de import..
[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 21-08-2018 13:20 ]
BTW moet je sowieso betalen bij import, naast invoerrechten. Staten in de VS sturen producten zonder BTW als het adres niet in die staat is.Jazco2nd schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:19:
Met onze torenhoge BTW kan het wellicht interessant zijn om een Model 3 te kopen in de US, in een staat met zo laag mogelijke BTW en vervolgens verschepen/importeren..
Tesla's worden in Tilburg geassembleerd, waardoor de hoogte van invoerrechten wordt verminderd. Dat geldt niet voor kant en klare auto's.
De Europese Model 3 komt met een ander laadsysteem, ook daarom is importeren vanuit de VS ongunstig.
Het is beter te wachten tot het hier leverbaar is. Eventueel zou je kunnen overwegen uit andere EU landen te importeren. In Duitsland bijvoorbeeld kun je een uitgeklede versie van bepaalde Tesla modellen kopen.
[ Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 21-08-2018 13:44 ]
Het is toch de Tesla geworden, na de proefrit niet eens meer gaan kijken voor de i-paceKRASH schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:28:
Ik ben toch sterk aan het overwegen om een model s aan te schaffen voor 2019, als ik nu bestel zou het nog moeten lukken.
Nu zag ik toevallig ook de Jaguar I-pace voorbij komen en die vind ik er eerlijk gezegd ook wel ok uit zien. Hij sluit naar mijn idee iets beter aan bij het afwerkingsniveau wat ik nu gewend ben van m'n A5. Aan de andere kant ben ik bij de tesla heel erg gecharmeerd van de 'gadget factor'.
Ik heb sowieso voor zaterdag a.s. een proefrit voor de model s gepland, en ik ga morgen even een rondje dealers bellen of iemand de i-pace al als demo heeft staan.
Iemand hier die ze toevallig beide al gereden heeft en hier wat ervaringen over kan delen?
Voorlopige levering staat gepland op 16 september
Krijg je geen spijt van denk ik. Ik kom zelf van een A4 avant uit 2016 en was zeer gecharmeerd van audi zijn afwerking en dat mis ik soms nog wel is bij de Model S. Maar het rijgenot en hoog gadgetgehalte is inderdaad geweldig.KRASH schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:51:
[...]
Het is toch de Tesla geworden, na de proefrit niet eens meer gaan kijken voor de i-pace
Voorlopige levering staat gepland op 16 september
Hmm toch wel apart, ik zie dat er bepaalde auto's zijn die toch wat meer gadgets hebben. En die nog eens handig zijn ook.Teknix1982 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:57:
[...]
Krijg je geen spijt van denk ik. Ik kom zelf van een A4 avant uit 2016 en was zeer gecharmeerd van audi zijn afwerking en dat mis ik soms nog wel is bij de Model S. Maar het rijgenot en hoog gadgetgehalte is inderdaad geweldig.
Kan je wat specifieker zijn? Dan kunnen we daar op antwoorden.. De gadgets van de meeste andere automerken zijn na 1 a 2 jaar verouderd. Upgraden gaat meestal niet, want ze horen bij een bepaald modeljaar van de auto. Bij Tesla wordt de software elke maand op afstand geüpdatet en blijven de gadgets actueel.Berlinetta schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 02:09:
[...]
Hmm toch wel apart, ik zie dat er bepaalde auto's zijn die toch wat meer gadgets hebben. En die nog eens handig zijn ook.
In a blog post published Friday evening, Tesla CEO Elon Musk said that he would change course from his sudden announcement three weeks ago, and would actually keep Tesla as a publicly-traded company.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
En occasion financial lease? zo ja wat is een goede aanbieder?
Mijn Model S heb ik via abcfinance gefinancierd, toen de voordeligste aanbieder. Nu de Model X via Tesla, dus De Lage Landen. Mooi laag maandbedrag door de gegarandeerde inruilprijs. Je moet dan wel elke 20k voor onderhoud, wat voor een EV best veel is.n3z schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 22:08:
Ik ben serieus op zoek naar en Tesla. Iemand ervaring met financial lease via Tesla? Ben vooral benieuwd naar de gegarandeerde prijs bij einddatum.
En occasion financial lease? zo ja wat is een goede aanbieder?
Mocht je voor een occasion willen gaan; mijn S staat online voor overname lease of aankoop. Ik heb daarbij gekozen voor LeaseBijtellingVriendeiljk.
Zag ze in LA ook aardig veel rondrijden, hoewel je er natuurlijk ook wel op let en dan valt het meer op.Rivanov schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 20:57:
Ben op dit moment op vakantie in Florida en hier rijden echt enorm veel Model 3's rond. Hoezo trage productie?
Maar volgens mij hebben weinig mensen het nog echt over problemen met de aantallen, inmiddels zitten ze behoorlijk op het niveau dat nodig is om aan de vraag te voldoen - zij het 6-9 maanden later dan oorspronkelijk geplanned.
't is nu meer de vraag of het mytische $35k-model ooit gaat komen, en wanneer ze naar Europa gaan leveren.
[ Voor 8% gewijzigd door Daniel op 27-08-2018 11:18 ]
Toen ik in de Bay Area was reden er ook wel wat rond. Direct binnen 10 minuten na het verlaten van het vliegveld zag ik er al 1.Daniel schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:18:
[...]
Zag ze in LA ook aardig veel rondrijden, hoewel je er natuurlijk ook wel op let en dan valt het meer op.
Maar volgens mij hebben weinig mensen het nog echt over problemen met de aantallen, inmiddels zitten ze behoorlijk op het niveau dat nodig is om aan de vraag te voldoen - zij het 6-9 maanden later dan oorspronkelijk geplanned.
't is nu meer de vraag of het mytische $35k-model ooit gaat komen, en wanneer ze naar Europa gaan leveren.
Ik vergat alleen te zwaaien

Uiteindelijk goed gemaakt en deze op de gevoelige plaat kunnen vast leggen

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Bedankt! Ik ga abc finance eens checken. Wat betreft occasion, bijtelling blijft 5 jaar vanaf tenaamstelling toch?Norckon schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:39:
[...]
Mijn Model S heb ik via abcfinance gefinancierd, toen de voordeligste aanbieder. Nu de Model X via Tesla, dus De Lage Landen. Mooi laag maandbedrag door de gegarandeerde inruilprijs. Je moet dan wel elke 20k voor onderhoud, wat voor een EV best veel is.
Mocht je voor een occasion willen gaan; mijn S staat online voor overname lease of aankoop. Ik heb daarbij gekozen voor LeaseBijtellingVriendeiljk.
Vanaf de eerste tenaamstelling jan3z schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:37:
[...]
Bedankt! Ik ga abc finance eens checken. Wat betreft occasion, bijtelling blijft 5 jaar vanaf tenaamstelling toch?
De bijtellingskorting ligt gedurende 60 maanden vanaf de eerste toelating vast, onafhankelijk van waar die toelating geweest is (dus bij import geldt de eerste toelating in het land van herkomst, niet wanneer ie in Nederland op kenteken is gezet). Belangrijk om te beseffen dat er formeel altijd maar één bijtellingstarief heeft bestaan, waar vervolgens een korting op werd toegepast als er aan bepaalde voorwaarden werd voldaan. In een heel grijs verleden was dat op basis van het aantal prive-kilometers per jaar, tegenwoordig is dat op basis van de uitstoot. Als er geen korting meer geldt, betaal je het standaardtarief. Vroeger was dat standaardtarief 25%, sinds 2017 is het 22%.n3z schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:37:
[...]
Bedankt! Ik ga abc finance eens checken. Wat betreft occasion, bijtelling blijft 5 jaar vanaf tenaamstelling toch?
Na de maximale kortingsperiode van 60 maanden wordt het ingewikkeld. Op dat moment is de actuele regelgeving van toepassing en wordt op basis daarvan gekeken of er op jouw auto nog een korting van toepassing is ten opzichte van de bijtelling zoals die gold op het moment van eerste toelating. Voor volledig elektrische auto's is dat effect op dit moment beperkt, omdat er nog steeds een forse korting van 18% is. Voor hybrides ligt dat anders, omdat daarop geen korting meer van toepassing is. Voor een hybride uit 2012 geldt in 2018 het standaard tarief uit 2012 zonder korting, dus 25% bijtelling. Ook voor EV's zal het beleid in 2019 strenger worden omdat de korting alleen nog geldt voor de eerste 50k fiscale waarde.
In de praktijk:
EV uit 2013 of eerder: 25% standaard bijtelling, 25% korting, effectief tarief 0% gedurende 60 maanden.
EV uit 2014 t/m 2016: 25% standaard bijtelling, 21% korting, effectief tarief 4% gedurende 60 maanden
EV uit 2017 t/m 2018: 22% standaard bijtelling, 18% korting, effectief tarief 4% gedurende 60 maanden
EV in 2019: 22% standaard bijtelling met 18% korting over de eerste 50.000 euro en geen korting over de rest.
Als je wil weten wat het effect is als je een EV zakelijk gaat rijden waarvan de vaste bijtellingsperiode van 60 maanden al verlopen is, moet je kijken naar welke standaard bijtelling op die auto van toepassing was, en daar de korting van het regime dat geldt op het moment dat je hem gaat rijden van aftrekken. De eerste in Nederland geleverde Model S-en uit 2013 lopen nu zo ongeveer uit de 60 maanden-termijn. Voor zo'n auto geldt dan in 2018 een bijtellingstarief van 25% (het in 2013 geldende tarief) min de _nu_ geldende korting voor EV's van 18% = 7%. In 2019 ga je naar 7% over de eerste 50k en 25% (namelijk het oorspronkelijke tarief zonder korting) over de rest. Voor een Model S met een fiscale waarde van een ton komt dat neer op 16%.
Bizar genoeg is een even dure nieuwe Model S goedkoper, omdat daarvoor 4% over de eerste 50k geldt (22% standaard - 18% korting) en 22% over de rest, dus 13% totaal.
Het lijkt mij onverstandig om een gebruikte Model S over te nemen voor zakelijk gebruik waarvan de vaste bijtellingskorting op relatief korte termijn af gaat lopen. Voor prive-rijders is het gunstig omdat een Model S uit 2014 in 2019 nauwelijks nog zakelijk te slijten zal zijn. Dat drukt de restwaarde nogal.
[ Voor 20% gewijzigd door Daniel op 27-08-2018 17:08 ]
Bedankt voor je uitgebreide heldere uitleg! Ik zag dat tesla zelf ook financial lease aanbiedt met gegarandeerde terugkoop. Dan kan ik 5 jaar lang 4% rijden en subsidies plus andere afschrijvingen. Zoals je zegt is een nieuwe voordeliger als zakelijke rijder. Of wachten op model 3 natuurlik.Daniel schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:30:
[...]
De bijtellingskorting ligt gedurende 60 maanden vanaf de eerste toelating vast, onafhankelijk van waar die toelating geweest is (dus bij import geldt de eerste toelating in het land van herkomst, niet wanneer ie in Nederland op kenteken is gezet)
Na die 60 maanden wordt het ingewikkelder . Op dat moment is de op dat moment actuele regelgeving van toepassing en wordt op basis van de oorspronkelijke bijtelling gekeken of er op jouw auto nog een korting van toepassing is. Voor volledig elektrische auto's is dat effect op dit moment beperkt, omdat er nog steeds een forse korting is. Voor hybrides ligt dat anders, omdat daarop geen korting meer van toepassing is.
Het kan echter van jaar tot jaar gaan veranderen. Als het kabinet besluit om in 2022 de korting voor full electric volledig af te schaffen valt je terug op de bijtelling die gold bij het oorspronkelijke jaar van toelating.
In de praktijk:
EV uit 2013 of eerder: 25% standaard bijtelling, 25% korting, effectief tarief 0% gedurende 60 maanden.
EV uit 2014 t/m 2016: 25% standaard bijtelling, 21% korting, effectief tarief 4% gedurende 60 maanden
EV uit 2017 t/m 2018: 22% standaard bijtelling, 18% korting, effectief tarief 4% gedurende 60 maanden
EV in 2019: 22% standaard bijtelling met 18% korting over de eerste 50.000 euro en geen korting over de rest.
Als je wil weten wat het effect is als je een EV zakelijk gaat rijden waarvan de vaste bijtellingsperiode van 60 maanden al verlopen is, moet je kijken naar welke standaard bijtelling op die auto van toepassing was, en daar de korting van het regime dat geldt op het moment dat je hem gaat rijden van aftrekken. De eerste in Nederland geleverde Model S-en uit 2013 lopen nu zo ongeveer uit de 60 maanden-termijn. Voor zo'n auto geldt dan in 2018 een bijtellingstarief van 25% (het in 2013 geldende tarief) min de _nu_ geldende korting voor EV's van 18% = 7%. In 2019 ga je naar 7% over de eerste 50k en 25% (namelijk het oorspronkelijke tarief zonder korting) over de rest. Voor een Model S met een fiscale waarde van een ton komt dat neer op 16%.
Bizar genoeg is een even dure nieuwe Model S goedkoper, omdat daarvoor 4% over de eerste 50k geldt (22% standaard - 18% korting) en 22% over de rest, dus 13% totaal.
Het lijkt mij onverstandig om een gebruikte Model S over te nemen voor zakelijk gebruik waarvan de vaste bijtellingskorting op relatief korte termijn af gaat lopen. Voor prive-rijders is het gunstig omdat een Model S uit 2014 in 2019 nauwelijks nog zakelijk te slijten zal zijn. Dat drukt de restwaarde nogal.
Wij staan voor de aanschaf van zonnepanelen, en heb in overweging om extra bij te plaatsen, met het oog op een eventuele EV in de toekomst (zeg over 3-4 jaar).
- Hoe reëel is het dat je dan op korte termijn wel een standaard Model 3 kan bestellen?
- Of is de markt voor tweedehands Tesla's dan wat breder? Een model X zou onze huidige Scenic als familie-auto kunnen vervangen.
Tja ze produceren dan ook enkel voor de Noord-Amerikaanse markt momenteel als ik het goed begrepen heb. Andere merken produceren vaak dan wel het vijfvoudige oid, maar die auto's worden over zo goed als de hele wereld verspreid. Maar ik denk dat er sowieso meer Tesla's in de zuiderse staten rijden dan in de noordelijkere staten, aangezien er daar meer hogeropgeleiden wonen/werken welke ook het budget hebben voor een 3. Ook de bevolkingsdichtheid is in bv Florida en Californië wat hoger vermoed ik ( = meer kans om er eentje te spotten). Ik denk ook dat men in de noordelijke staten minder snel voor een Tesla zal kiezen dan in de zuidelijkere staten owv de koude ( = minder range) en meer grindwegen (waarvoor een pick-up wat geschikter is).Rivanov schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 20:57:
Ben op dit moment op vakantie in Florida en hier rijden echt enorm veel Model 3's rond. Hoezo trage productie?
Geen idee of er wat klopt van het bovenstaande, zijn slechts veronderstellingen/redeneringen van mezelf

Ik verwacht dat een goedkopere Model3 nog wel even op zich laat wachten, waarom, ze kunnen nu al niet aan de vraag van duurdere m3 voldoen, dus waarom nog meer wachtenden 'valse hoop' geven op een snelle levering. Verwacht zeker in 2019 en eigenlijk ook 2020 nog geen goedkopere m3.greatgonzo schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 17:00:
Misschien wil iemand van jullie eens in de glazen bol kijken
Wij staan voor de aanschaf van zonnepanelen, en heb in overweging om extra bij te plaatsen, met het oog op een eventuele EV in de toekomst (zeg over 3-4 jaar).
- Hoe reëel is het dat je dan op korte termijn wel een standaard Model 3 kan bestellen?
- Of is de markt voor tweedehands Tesla's dan wat breder? Een model X zou onze huidige Scenic als familie-auto kunnen vervangen.
En de tweedehands markt van S en X zal wel groter zijn dan nu, maar waarschijnlijk toch nog vrij prijzig.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Eerste EU VINs voor de Model 3 zijn geregistreerd.
Overigens hier een Model 3 reservering. Zonder kinderen (en geen plannen daarvoor) merk ik dat onze Outlander PHEV meestal veel te groot is. Een Model 3 is een prima vervanging en met een 3-fase lader thuis ook zeer snel (op zonne-energie!) te laden.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
https://www.hln.be/regio/...ken-met-tesla-s~a37d94d1/
Eén van de twee voertuigen werd volledig omgebouwd tot een politievoertuig - inclusief kogelwerende deuren - , de andere zal als anonieme wagen ingezet worden.
Dit topic is gesloten.