Het grote Tesla topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 84 Laatste
Acties:
  • 538.388 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
Hunkaroglu schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:15:
[...]

Hoezo goedkoper? 19inch kost bij Tesla zelf 1600 euro. Of heb je 20inch besteld?
1600,- alleen als je ze onder de auto besteld, als winterbandenset kosten ze 3500,- met pirreli sottozero bij tesla.

[ Voor 3% gewijzigd door D.deJong op 22-07-2019 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Laatst online: 15:35
TweakerVincent schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:13:
Ik twijfel nog of ik model 3 met of zonder full drive assistent ga nemen. 6400 euro vind ik een hoop geld. Kan wss niet achteraf gemonteerd worden ivm fiscale bijtelling? (hoewel het gewoon een trigger is in het systeem wss of kan dat wel)?

En waarom is wit nu opeens gratis en vroeger zwart? vreemd
FSD kan wel achteraf geactiveerd worden. Maar hou er rekening mee dat dit volgende maand omhoog gaat gaan in prijs.

Wit is een multicoat. Ze hopen hiermee de kosten van aflevering te verlagen, doordat ze nu vele (kleine) reparaties nodig hebben, die de service centers moeten uitvoeren. En die zijn al niet zo rijkelijk verspreid als andere dealers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:27
bottom line schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:48:
[...]

FSD kan wel achteraf geactiveerd worden. Maar hou er rekening mee dat dit volgende maand omhoog gaat gaan in prijs.

Wit is een multicoat. Ze hopen hiermee de kosten van aflevering te verlagen, doordat ze nu vele (kleine) reparaties nodig hebben, die de service centers moeten uitvoeren. En die zijn al niet zo rijkelijk verspreid als andere dealers.
oh wordt het nog duurder? Ik belde net een dealer die die raadde FSD af. Het scheen nog lang niet goed te werken. afrit - afrit werkt volgens hem nog niet echt.

Ik kan het wel als assessoirce meenemen dus scheelt bijtelling. Wat zouden jullei dan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33
TweakerVincent schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:56:
[...]

oh wordt het nog duurder? Ik belde net een dealer die die raadde FSD af. Het scheen nog lang niet goed te werken. afrit - afrit werkt volgens hem nog niet echt.

Ik kan het wel als assessoirce meenemen dus scheelt bijtelling. Wat zouden jullie dan doen?
Kijk de video van Autonomy Day en kijk of je daar iets mee kunt:

Er zijn volgens mij ook wel samenvattingen te zien, maar ik vond de hele presentatie erg interessant. Misschien kun je dan een beter beeld vormen over wat FSD zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
TweakerVincent schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:56:
[...]

Ik kan het wel als assessoirce meenemen dus scheelt bijtelling. Wat zouden jullei dan doen?
Half augustus stijgt de prijs met $1000. Tesamen met een paar nieuwe dingen die je met FSD zou kunnen doen (verbeterde summon).

Hangt ervan af hoelang je met de Model 3 zou rijden. 4 jaar? Dan haal je het er niet uit.
Geen lange ritten voor je werk / of niet dikwijls weg met de auto? Dan ook niet kopen.

Koop je de auto met je eigen zaak / en eigen geld, dan kan FSD natuurlijk wel een (enorme) meerwaarde creëren op de 2de hands markt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
r0bb schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:27:
[...]

En hoe zit dit met de SR+? Iemand ervaring?
Ik laad dagelijks tot 90% en dan geeft hij tussen de 344-350 aan. Tot 100% zou dus 380-390 moeten zijn. Ik heb 1x in de eerste weken tot 100% geladen om te kijken hoever ik dan zou moeten komen. Heb ik hier ook gepost. Ik dacht dat hij toen rond de 385 aangaf.

Grappig genoeg rij ik op mijn dagelijkse rit (80% 100km/u en rest provinciaal/stedelijk) met een verbruik van 110-120wh/km. Daarmee zou ik dus een stuk verder moeten kunnen komen.

Voor mij is range van 300km+ genoeg dat het gewoon nooit een issue is en dat was voor mij van belang. Vakanties in en om NL zijn met max 1x laden te halen. Verdere vakanties vliegen we meestal (zeker nu met 2 kleine kinderen ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:27
Voor de mensen die hun zakelijke creditcard hebben gekoppeld en privé gaan superchargen, hoe doen jullie de verrekening? Geven jullie zelf aan welke ritjes in het buitenland waren bijv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Eddos schreef op maandag 22 juli 2019 @ 18:36:
Voor de mensen die hun zakelijke creditcard hebben gekoppeld en privé gaan superchargen, hoe doen jullie de verrekening? Geven jullie zelf aan welke ritjes in het buitenland waren bijv?
Hoe doe je het met tanken in het buitenland op een privé reis? Precies, gewoon op de zaak. Als je bijtelling betaalt koop je alle privé kosten aan de auto af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:02

n3z

PSP123 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:24:
[...]

Op hoeveel jaar wil je hem afschrijven en voor welke versie van de model 3 wil je gaan?
Long range AWD. Minimaal 5 jaar. Kan ook langer natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 11:07
Ik had vandaag wel even een wtf momentje zeg. Ik ben zo'n gast die 90% op AP rijdt op de snelweg en waar ik nooit geen problemen mee heb eigenlijk. Maar vandaag… Vandaag was de eerste keer dat hij raar gedrag vertoonde. Het begon al dat hij veel schokkeriger reageerde en veel plotselinger stilstond bij files (afstand van zo'n 2 auto's, ipv 1 wat ik al veel vond bij stilstaande files).

Toen ontstond er een file (4baans), ik reed op de tweede baan, en een klein rood autootje van de 4e baan schoof zonder richtingaanwijzer helemaal door naar de meest rechter baan, vlak voor mij langs. Mijn auto was al aan het remmen, de auto voor mij stond al bijna stil en normaal vliegt de tesla dan hard in de ankers. Maar nu, nada! Helemaal niets! Ik schrok mij rot want hij had hem wel geregistreerd en hij vloog vlak voor mij langs, remmende en toen gelijk naar de linkerbaan. Geen normaal gedrag zoals ik het gewend ben..

Anyway, beetje doorgereden op de snelweg, en in eens, met een enkel piepje en een kleine visuele melding (geen rode grote dingen ofzo), boem, AP weg! Geen Autosteer, geen TACC, hij stopte gewoon. Ik reed 120 met rustig verkeer en had handen aan stuur en aandacht erbij, dus geen gevaarlijke situatie gelukkig, maar ik stond raar te kijken. Hij deed het vervolgens ook niet meer voor enkele kilometers. Aanvankelijk dacht ik dat het misschien tegenhangende zon zou zijn maar vrij snel erna reed ik een 90graden bocht door en hij bleef de weg maar niet meer herkennen (ook geen TACC beschikbaar).

Ik zag de het stuk waar de auto afgebeeld staat af en toe naar 360 gaan, dan weer gewoon snelweg view, geen andere auto's om mij heen (hoewel die er wel reden). Na 5 minuten ofzo deed hij weer normaal en kon ik TACC en AP weer gebruiken, maar voel mijn gevoel nog steeds schokkeriger dan voorheen.

Zo blijkt maar weer: altijd je aandacht bij de weg houden, ook met AP erop en als het rustig is! Wel jammer want het 'veilige' gevoel heeft toch wel een deuk opgelopen nu.. :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phontana
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 21:31
Phontana schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:14:
[...]

Ik heb een goedkope uit China laten komen en die er op gedaan, dat is vrij aardig gelukt maar die was aan alle kanten net te klein om echt mooi er op te zitten. Ik heb hem er wel strak opgekregen en het ziet er veel mooier uit dan de standaard pianolak vind ik. Daarom heb ik zelfs de iets te kleine wrap laten zitten en in de tussentijd heb ik de Kenriko Center Console Wrap op Amazon besteld en uit de US laten overkomen omdat dat de enige schijnt te zijn die je er redelijk gemakkelijk op kunt krijgen en die tot aan de randjes perfect uitgelijnd kan worden. Vandaag ontvangen, dus ik kan daar binnenkort wel mijn ervaring over posten.
Ik heb van het weekend de center console wrap vervangen. Ik ben erg tevreden met het resultaat en kan iedereen die er over nadenkt de wrap van Kenriko heel erg aanbevelen. De instructies, het gereedschap dat meegeleverd wordt en het materiaal zelf zorgt ervoor dat deze wrap erg goed te installeren is en er ook erg goed uitziet.

Zo zag de center console er uit na het verwijderen van de Chinese wrap:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VewEo2SDvI4vgSrMmcRHb9N0/medium.jpg

En zo ziet het resultaat er uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qUCSmzrIyJbikSEiU6OrPpeL/medium.jpg

Ik ben erg blij met het resultaat en kan het iedereen die er nog over twijfelt alleen maar aanraden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Phontana schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:34:
[...]

Ik heb van het weekend de center console wrap vervangen. Ik ben erg tevreden met het resultaat en kan iedereen die er over nadenkt de wrap van Kenriko heel erg aanbevelen. De instructies, het gereedschap dat meegeleverd wordt en het materiaal zelf zorgt ervoor dat deze wrap erg goed te installeren is en er ook erg goed uitziet.
Ik heb deze ook en het ziet er idd goed uit en is vrij eenvoudig zelf te doen. Inmiddels een maandje of twee verder begint de folie bij mij alleen aan de randjes bij de bekerhouder op te krullen en na een erg warme dag een paar weken terug ontstaan er ook bubbels in de folie die niet meer lijken weg te trekken. Toch inmiddels wat minder tevreden dus, al blijft het een hele vooruitgang tov het standaard glimmende gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:31
n3z schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:04:
[...]

Ik overweeg ook prive aanschaf, echter vind ik het moeilijk de restwaarde te bepalen na 5j.
Maar denk eerst Prinsjesdag af te wachten of er nog iets van een subsidie komt op korte termijn voor particuliere aanschaf.

[ Voor 18% gewijzigd door PSP123 op 22-07-2019 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:37
Smobbo schreef op maandag 22 juli 2019 @ 18:18:
[...]

Ik laad dagelijks tot 90% en dan geeft hij tussen de 344-350 aan. Tot 100% zou dus 380-390 moeten zijn. Ik heb 1x in de eerste weken tot 100% geladen om te kijken hoever ik dan zou moeten komen. Heb ik hier ook gepost. Ik dacht dat hij toen rond de 385 aangaf.

Grappig genoeg rij ik op mijn dagelijkse rit (80% 100km/u en rest provinciaal/stedelijk) met een verbruik van 110-120wh/km. Daarmee zou ik dus een stuk verder moeten kunnen komen.

Voor mij is range van 300km+ genoeg dat het gewoon nooit een issue is en dat was voor mij van belang. Vakanties in en om NL zijn met max 1x laden te halen. Verdere vakanties vliegen we meestal (zeker nu met 2 kleine kinderen ;) ).
De Tesla medewerker meldde dat de SR+ 250-300 km range zou hebben wat ik te weinig vind. Goed om te lezen dat jij wat verder komt ermee. Wel rare cijfer dat de medewerker dan afgeeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:55
r0bb schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:53:
[...]

De Tesla medewerker meldde dat de SR+ 250-300 km range zou hebben wat ik te weinig vind. Goed om te lezen dat jij wat verder komt ermee. Wel rare cijfer dat de medewerker dan afgeeft..
Het getal dat bij 100% charge wordt gegeven is wel aan de optimistische kant natuurlijk. 250-300km range is echt wel prima hoor. In de praktijk (super)chargers zat in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
r0bb schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:53:
[...]

Als je continu 130 kan rijden dan zal het wel meer in die buurt komen denk ik.
De Amerikaanse rating schijnt best dicht bij de werkelijkheid te komen en die geeft de SR+ ook iets van 385 range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Smobbo schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:59:
[...]

Als je continu 130 kan rijden dan zal het wel meer in die buurt komen denk ik.
De Amerikaanse rating schijnt best dicht bij de werkelijkheid te komen en die geeft de SR+ ook iets van 385 range.
Die teller lijkt zich niet echt aan te passen aan rij gedrag. Op 90% krijg ik 346 te zien, maar rij enkele reis woon werk (60km) zeker 70 af. Vaak kom ik tussen de 190 en 205 uit na 120km, dus 140-155 range eraf. 100% is bij mij 384 geloof ik, maar met flink doorrijden (130-140) haal je er maar 250 van max! De range valt me in die zin enigszins tegen. Aan de andere kant, rustig rijden op AP is ook een optie en dan is de range redelijke accuraat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
Djerro123 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:21:
Ik had vandaag wel even een wtf momentje zeg.
[...]
Zo blijkt maar weer: altijd je aandacht bij de weg houden, ook met AP erop en als het rustig is! Wel jammer want het 'veilige' gevoel heeft toch wel een deuk opgelopen nu.. :(
Een ding waar je op moet letten is, en ik weet niet of dat hier ook zo was, dat de camera's schoon zijn. Zeker die op de voorruit wil bij mij wel eens vies worden (auto staat onder bomen) en daar komen de ruitenwissers niet goed bij. Dan raakt de AP in de war, heb een paar keer gehad dat hij er zelf achterkwam en een melding gaf en dan kon de AP niet aan, of een keer een AP aborted. Dus idd, vooralsnog altijd handen aan het stuur.

Andere bug die ik laatst tegenkwam is dat hij op een snelweg de rechterbaan als leidend zag voor de snelheid, ipv de linker. Hij weigerde dus in te halen, maar deed dat redelijk abrupt. Je zag het ook aan de display, de auto rechts voor me was donkerder. Het was op een snelweg waar ik normaliter niet rij, ik dacht de A50 vanaf de A12 in zuidelijke richting, misschien zit daar een bug in de kaarten.

Oh en tot slot, we wilden vandaag een bug report inschieten dmv een voice command. We hebben 10 hilarische minuten gehad wat hij allemaal maakte van bug report, maar het was alles behalve het goede. Gek genoeg snapt hij wel muziekverzoeken en namen om te bellen, maar 'bug report' was een brug te ver.

[ Voor 14% gewijzigd door DaCoTa op 22-07-2019 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
DaCoTa schreef op maandag 22 juli 2019 @ 23:13:
[...]

Een ding waar je op moet letten is, en ik weet niet of dat hier ook zo was, dat de camera's schoon zijn. Zeker die op de voorruit wil bij mij wel eens vies worden (auto staat onder bomen) en daar komen de ruitenwissers niet goed bij. Dan raakt de AP in de war, heb een paar keer gehad dat hij er zelf achterkwam en een melding gaf en dan kon de AP niet aan, of een keer een AP aborted. Dus idd, vooralsnog altijd handen aan het stuur.

Andere bug die ik laatst tegenkwam is dat hij op een snelweg de rechterbaan als leidend zag voor de snelheid, ipv de linker. Hij weigerde dus in te halen, maar deed dat redelijk abrupt. Je zag het ook aan de display, de auto rechts voor me was donkerder. Het was op een snelweg waar ik normaliter niet rij, ik dacht de A50 vanaf de A12 in zuidelijke richting, misschien zit daar een bug in de kaarten.

Oh en tot slot, we wilden vandaag een bug report inschieten dmv een voice command. We hebben 10 hilarische minuten gehad wat hij allemaal maakte van bug report, maar het was alles behalve het goede. Gek genoeg snapt hij wel muziekverzoeken en namen om te bellen, maar 'bug report' was een brug te ver.
Hmm nu je het zegt, denk ik dat ik ook wel eens zo'n weigering heb gehad waar die niet links wilde inhalen. Zal morgen eens m'n voorruit bekijken:)

Laatst hoorde ik trouwens iemand waarbij het knipperlicht plots aanging op de snelweg, ook dat gehad afgelopen zondag van de A6 naar A27 geloof ik..

Wist niet dat je bug reports kon sturen! Zal ik voortaan doen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Bug reports / feedback kan je ook sturen door middel van het lang indrukken van het 'car' symbool linksonder (bij de Model S/X), in het display verschijnt dan de boodschap "Thank you for your feedback!" of iets in die strekking.

Ik gebruik deze feedback-mogelijkheid overigens regelmatig, de auto verstuurt naar wat ik er van begreep de laatste 10 (?) seconden aan data naar Tesla.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Djerro123 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:57:
[...]

Die teller lijkt zich niet echt aan te passen aan rij gedrag. Op 90% krijg ik 346 te zien, maar rij enkele reis woon werk (60km) zeker 70 af. Vaak kom ik tussen de 190 en 205 uit na 120km, dus 140-155 range eraf. 100% is bij mij 384 geloof ik, maar met flink doorrijden (130-140) haal je er maar 250 van max! De range valt me in die zin enigszins tegen. Aan de andere kant, rustig rijden op AP is ook een optie en dan is de range redelijke accuraat..
De snelheid waarmee je rijdt is inderdaad van grote invloed. Daarom zijn er zoveel verschillende berichten. Ik hoop dat hij op termijn steeds beter weet wat mijn gemiddelde rijstijl is!
RomeoJ schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 07:16:
Bug reports / feedback kan je ook sturen door middel van het lang indrukken van het 'car' symbool linksonder (bij de Model S/X), in het display verschijnt dan de boodschap "Thank you for your feedback!" of iets in die strekking.

Ik gebruik deze feedback-mogelijkheid overigens regelmatig, de auto verstuurt naar wat ik er van begreep de laatste 10 (?) seconden aan data naar Tesla.
Werkt bij de Model 3 ook zo. Best handig en gebruik het zelf ook regelmatig.
Ik merk dat AP bij mij geregeld (te) abrupt reageert als iemand me net ingehaald heeft en dan toch weer langzamer gaat. Hij wil echt niet rechts inhalen :+ . Gelukkig ben ik er achter dat als je AP aan hebt en dan nog een keer een klein beetje gas geeft hij daarmee de baan links van je gaat negeren en enkel naar er auto voor je kijkt.
Handig in de file of bij een weefstrook als je rechts langs iemand rijdt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:09
Gisteren wel even aan spannend moment bij de SuC in Nimes. We kwamen vol in de tour gekte terecht. SuC staat bij een Hotel op de parkeerplaats waar nou net ook drie of vier teams verblijven. Parkeerplaats vol met bussen en volgauto’s van de teams. Ook wat ICE auto’s op SuC plaatsen en flink steken om op een beschikbare plaats te komen. Maar uiteindelijk gelukt.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 13:04
Zijn er mensen die andere personen al hebben aangesproken zodra ze op een SuC plek staan? Lijkt me echt heel irritant als alle plekken bezet zijn en je niet kan laden omdat iemand doodleuk het als parkeerplek gebruikt..

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Cyw00d schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:21:
Zijn er mensen die andere personen al hebben aangesproken zodra ze op een SuC plek staan? Lijkt me echt heel irritant als alle plekken bezet zijn en je niet kan laden omdat iemand doodleuk het als parkeerplek gebruikt..
Lastige is dat bij menig van die SuC's of andere laadplekken het formeel reguliere parkeerplaatsen betreffen. Dus als alle andere normale parkeerplaatsen vol zijn heb je in zo'n geval geen poot om op te staan als er een ICE op staat. Als er wel normale parkeerplaatsen beschikbaar zijn dan vind ik dat je een moreel beroep op redelijkheid kan doen en van de ICE-bestuurder mag verwachten dat hij/zij zijn ook daar parkeert en niet een laadplek blokkeert - je mag dan daar iemand wel op aanspreken vind ik.

Hoewel ik nog niet zwaar ervaren ben in de praktijk in dit soort situaties is het me wel opgevallen dat bijvoorbeeld in parkeergarages in Nederland zelden een laadplek door een ICE bezet is behalve als echt alle andere plekken vol zijn. En zelfs dan zie ik geregeld ICE-rijders de garage uitrijden om dat ze in de veronderstelling zijn dat ze er niet mogen staan. Ik ga ze niet wijzer maken uiteraard.

Mogelijk zal het uitmaken dat ik meestal alleen in bepaalde parkeergarage's kom. Heb links en recht gelezen dat het in de praktijk van buurt tot buurt uitmaakt. Bekend is dat bijvoorbeeld bij grote shoppingmalls op dit punt ander sociaal gedrag plaatsvindt dan bij meer kalme zakelijke parkeergarages, Helaas.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Bij ons in de wijk wordt de laadpaal braaf vrij gehouden, wel fijn als alle parkeerplaatsen bezet zijn >:)

Overigens merk ik juist in zakelijke setting dat er minder respect voor de laadplaatsen is, want ze komen enkel om hun werk te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Deveon schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:37:
Bij ons in de wijk wordt de laadpaal braaf vrij gehouden, wel fijn als alle parkeerplaatsen bezet zijn >:)

Overigens merk ik juist in zakelijke setting dat er minder respect voor de laadplaatsen is, want ze komen enkel om hun werk te doen...
Het zal verschillen. Bij diverse grote parkeergarage'of parkeerplaatsen aan de rand van de stad waar mensen 's morgens hun auto parkeren om daarna met metro/sneltram/etc verder naar hun werk te gaan heb ik gezien dat er geen reguliere plek te vinden was maar nog wel een paar laadplekken leeg stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:55
En zo hoort t ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickedsight
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-08 13:41
Djerro123 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:57:
[...]

Die teller lijkt zich niet echt aan te passen aan rij gedrag.
Dat klopt, de teller naast het batterijtje laat rated range zien, volgens de WLTP dus. Die range is niet realistisch. De range bij de verbruiksgrafiek wordt wel berekend o.b.v. je rijgedrag, die is dus realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:24
arsimo schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:45:
[...]

Het zal verschillen. Bij diverse grote parkeergarage'of parkeerplaatsen aan de rand van de stad waar mensen 's morgens hun auto parkeren om daarna met metro/sneltram/etc verder naar hun werk te gaan heb ik gezien dat er geen reguliere plek te vinden was maar nog wel een paar laadplekken leeg stonden.
Hoe het zit in parkeergarages weet ik niet, maar op de openbare weg zijn parkeerplaatsen specifiek voor elektrische auto's bestemd als er zo'n paal bij staat. In veel gevallen mag je daar zelfs met je EV niet staan als je niet ingeplugd bent. De boetes zijn volgens mij hetzelfde als de normale parkeerboetes.

Overigens zit ik na te denken over het leasen van een M3. Het enige wat ik kan qua budget is helaas een SR+. Daar staat echter bij gedeeltelijk premium interieur. Hebben mensen dit interieur al vergeleken met het volledige premium interieur en wat zijn in het dagelijks leven de verschillen. (De site geeft zelf puntsgewijs de verschillen aan, maar ik zou graag de ervaringen willen weten)

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickedsight
Djerro123 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:21:
Zo blijkt maar weer: altijd je aandacht bij de weg houden, ook met AP erop en als het rustig is!
Een tijdje terug reed ik (niet in een Tesla) op de A5, 5 banen breed, iets voor 19:00, dus het was niet heel druk meer. Voor mij man een busje de afslag, dacht ik. De bestuurder was waarschijnlijk afgeleid/in slaap gevallen en reed de berm in, waarna hij met een volle ruk aan het stuur voor mij langs de weg over vloog. Ik zag het op tijd en kun dus remmen, anders had deze mij waarschijnlijk vol in de zijkant geramd.

Ik geloof niet dat Auopilot in dit geval op tijd had kunnen reageren omdat dit een scenario is dat gewoon nooit voorkomt. Dus ja, let altijd op, want er zijn genoeg scenario's te bedenken waar AP geen oplossing mee weet.
MagicTempest schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:28:
[...]
Overigens zit ik na te denken over het leasen van een M3. Het enige wat ik kan qua budget is helaas een SR+. Daar staat echter bij gedeeltelijk premium interieur. Hebben mensen dit interieur al vergeleken met het volledige premium interieur en wat zijn in het dagelijks leven de verschillen. (De site geeft zelf puntsgewijs de verschillen aan, maar ik zou graag de ervaringen willen weten)
Er staan op Youtube aardig wat filmpjes. Bijvoorbeeld:

YouTube: Tesla Model 3 Standard Plus Partial Premium vs Premium (Quick Look)

[ Voor 29% gewijzigd door wickedsight op 23-07-2019 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
MagicTempest schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:28:
[...]

Hoe het zit in parkeergarages weet ik niet, maar op de openbare weg zijn parkeerplaatsen specifiek voor elektrische auto's bestemd als er zo'n paal bij staat. In veel gevallen mag je daar zelfs met je EV niet staan als je niet ingeplugd bent. De boetes zijn volgens mij hetzelfde als de normale parkeerboetes.

Heb ik het over gehad met de salesmeneer bij Tesla. Verschil in Audio (geen subwoofer/immersive audio), geen 4G op de tablet en geen matjes in de auto. Zou het er niet om over laten gaan.
(Uiteindelijk heb ik een LR besteld, maar dat kwam omdat ik toch wel regelmatig Groningen -> Noord/Zuid-Holland rijd.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:09
Eddos schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:32:
[...]

Heb ik het over gehad met de salesmeneer bij Tesla. Verschil in Audio (geen subwoofer/immersive audio), geen 4G op de tablet en geen matjes in de auto. Zou het er niet om over laten gaan.
(Uiteindelijk heb ik een LR besteld, maar dat kwam omdat ik toch wel regelmatig Groningen -> Noord/Zuid-Holland rijd.)
Ook geen Spotify geloof ik

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
wickedsight schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:16:
[...]

Dat klopt, de teller naast het batterijtje laat rated range zien, volgens de WLTP dus. Die range is niet realistisch. De range bij de verbruiksgrafiek wordt wel berekend o.b.v. je rijgedrag, die is dus realistischer.
Dat wist ik niet! Klopt dit echt?
Dat zou dat tellertje in km stand nutteloos maken. Toch maar op percentage zetten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
Als ik ze even tegenover elkaar zet kom ik op het volgende lijstje. Wat ik wel een nadeel vind is dat de navigatie dus blijkbaar geen verkeersweergave heeft. Wat ik me ook afvraag. Werkt de app wel zonder 4g? Of heeft de auto voor die situatie nog wel een 2g/3g verbinding?

Gedeeltelijk PremiumPremium
12-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen12-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen
Stoelverwarming voorinStoelverwarming voor- en achterin
Premium Stoelmaterialen en bekledingPremium Stoelmaterialen en bekleding
Audiosysteem met upgrade – Immersive SoundPremium audiosysteem – 14 speakers, 1 subwoofer, 2 versterkers, en Immersive Sound
Basiskaarten en -navigatieSatellietkaarten met live verkeersweergave en navigatie
Getint glazen dak met zon- en anti-UV beschermingGetint glazen dak met zon- en anti-UV bescherming
Automatisch dimmende en inklapbare, verwarmde zijspiegels Automatisch dimmende en inklapbare, verwarmde zijspiegels
Muziek en media via Bluetooth®Muziek en media via Bluetooth®
Streaming muziek en media via internet in de auto
Internetbrowser
LED-mistlampen
Aangepaste bestuurdersprofielenAangepaste bestuurdersprofielen
Middenconsole met opbergruimte, 4 USB-aansluitingen en dockingstations voor 2 smartphonesMiddenconsole met opbergruimte, 4 USB-aansluitingen en dockingstations voor 2 smartphones

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkeespiet
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14-05-2024
MagicTempest schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:58:
Als ik ze even tegenover elkaar zet kom ik op het volgende lijstje. Wat ik wel een nadeel vind is dat de navigatie dus blijkbaar geen verkeersweergave heeft. Wat ik me ook afvraag. Werkt de app wel zonder 4g? Of heeft de auto voor die situatie nog wel een 2g/3g verbinding?
Vergeet de + ~150km range niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Je bent Homelink nog vergeten. Denk niet dat de SR+ je poort automatisch laat open gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
MagicTempest schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:58:
Geen weergave van files (oranje/rood lijnen op de wegen), maar de navigatie gebruikt het wel bij de routeplanning. Het heeft niet heel veel toegevoegde waarde, omdat je toch niet zelf alternatieve routes kunt kiezen zoals bij Google Maps, hij kiest zelf de snelste route op basis van verkeersdrukte. En geen satellietweergave, alleen kaarten, maar dat is meer een smaakding of je dat jammer vind. Zelf vind ik satelliet meestal te druk op het scherm.

Hardwarematig is het hetzelfde (4g), maar je kunt er minder gebruik van maken doordat de hoeveelheid data gelimiteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
Als het kon zou ik zo voor een LR of nog liever zelfs de Performance gaan. Maar dat zit er niet in met mijn leasebudget :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickedsight
Smobbo schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:53:
[...]

Dat wist ik niet! Klopt dit echt?
Dat zou dat tellertje in km stand nutteloos maken. Toch maar op percentage zetten dan.
Dit begreep ik uit een van de filmpjes van Bjorn Nyland. Ik heb hem zelf dan ook meteen op percentage gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
wickedsight schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:15:
[...]

Dit begreep ik uit een van de filmpjes van Bjorn Nyland. Ik heb hem zelf dan ook meteen op percentage gezet.
Hoe zet je het op percentage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
DaCoTa schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:05:
[...]

Geen weergave van files (oranje/rood lijnen op de wegen), maar de navigatie gebruikt het wel bij de routeplanning. Het heeft niet heel veel toegevoegde waarde, omdat je toch niet zelf alternatieve routes kunt kiezen zoals bij Google Maps, hij kiest zelf de snelste route op basis van verkeersdrukte. En geen satellietweergave, alleen kaarten, maar dat is meer een smaakding of je dat jammer vind. Zelf vind ik satelliet meestal te druk op het scherm.

Hardwarematig is het hetzelfde (4g), maar je kunt er minder gebruik van maken doordat de hoeveelheid data gelimiteerd is.
Weergave kan je bijkopen voor 100eu per jaar vertelde ze me bij Tesla ZuidOost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Hunkaroglu schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:18:
[...]

Hoe zet je het op percentage?
In de instellingen van de auto ergens bij Display uit mijn hoofd.

Je hebt de keuze uit: percentage of range (km / miles).
Binnen range kan je ook kiezen uit rated of typical. Typical komt het meest in de buurt bij het daadwerkelijke verbruik, rated is gebaseerd op een meting zoals WLTP.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
r0bb schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:33:
[...]

Weergave kan je bijkopen voor 100eu per jaar vertelde ze me bij Tesla ZuidOost.
Zelfde als de LR, alleen daar krijg je het eerste jaar gratis. Op de website staat echter nog geen optie om bij te kopen. Tesla kennende kan dit nog wel even duren en kunnen de LR rijders tot die tijd gratis gebruik van maken.

PS: Dit is dus ook inclusief Spotify, app support en de browser.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 23-07-2019 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 15:39

Twan V

...en er stralend uitzien

Ik lees al een tijdje mee en ik ben ondertussen ook met mijn werkgever aan het kijken of het leasen van een M3 rond te krijgen is.
Tot nu toe worden in alle offertes winterbanden en vervangend vervoer bij onderhoud opgenomen.

Wat is de ervaring tot nu toe met een AWD M3? Bieden winterbanden in Nederland echt een voordeel op zo'n vierwielaangedreven auto?

En m.b.t. vervangend vervoer: Ik lees her en der dat Tesla zelf leenauto's aanbiedt bij reparaties en onderhoud, maar zowel op de Tesla-site als verder op internet kan ik niet goed vinden hoe dit nu geregeld is voor lease-rijders.
Ik lees alleen dat Tesla het liefst zo min mogelijk met leasemaatschappijen regelt.
Als Tesla vervangend vervoer regelt, is het natuurlijk onzin om hier bij de LM elke maand extra voor te betalen, maar is dat wel zo?

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:05
Twan V schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:58:
Wat is de ervaring tot nu toe met een AWD M3? Bieden winterbanden in Nederland echt een voordeel op zo'n vierwielaangedreven auto?
Aangezien de eerst M3s in Nederland pas aan het eind van de laatste winter zijn afgeleverd, denk ik niet dat hier nog heel veel ervaring mee zal zijn ;) Ik ben in ieder geval van plan het komende winter gewoon met de standaardbanden te proberen. Later misschien nog 'ns kijken naar all season banden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Winterbanden zijn om op tijd te stoppen, niet om hard te accelereren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagicTempest
Winterbanden hebben in mijn ervaring in Nederland nooit echt heel veel nut. Ze presteren het beste wanneer er echt sneeuw ligt en dat is in Nederland niet heel vaak. Ja, ze hebben iets beter grip bij lage temperaturen, maar dat verschil is (in mijn ervaring) verwaarloosbaar.

Winterbanden is bij mijn werkgever echter verplicht, daar valt niet over te onderhandelen (mede omdat ze natuurlijk de mogelijkheid willen hebben me naar Duitsland te sturen mocht dat nodig zijn)

Overigens: De voor en tegenstanders van winterbanden willen elkaar nog wel eens de tent uit vechten. Daarom is dit puur mijn ervaring na jaren zowel met als zonder winterbanden te hebben gereden in de winter.

[ Voor 20% gewijzigd door MagicTempest op 23-07-2019 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
wickedsight schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:16:
[...]

Hij laat niet de WLTP range zien. Ik zie bij 100% charge iets van 490 op de LR AWD. WLTP is volgens mij 560.

Winterbanden zou ik prive niet snel meer doen. Ook niet zonder AWD. Tenzij je door Duitsland moet in de winter. In NL heeft het amper nut. Helemaal als je qua werk wat flexibel bent. Mocht er een keer flink sneeuw komen kun je beter thuis blijven. Ook met winterbanden en AWD btw.

[ Voor 23% gewijzigd door Inspired op 23-07-2019 15:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 09:17
Deveon schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:37:

In tilburg kun je de parkeerwacht bellen en dan krijgt een ICE een parkeerboete die gelijk is aan parkeren op een invalidenparkeerplaats. Bij discussie slepen ze zelfs de auto weg })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:12:
[...]
Hij laat niet de WLTP range zien. Ik zie bij 100% charge iets van 490 op de LR AWD. WLTP is volgens mij 560.
In mijn ervaring laat hij simpelweg het actuele percentage x5 zien voor de LR en de LR Performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
PASware schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:46:
[...]

Ook geen Spotify geloof ik
Ik dacht dat dat wel duidelijk was middels de 'geen 4G' opmerking, maar goed om aan te vullen wellicht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line

En m.b.t. vervangend vervoer: Ik lees her en der dat Tesla zelf leenauto's aanbiedt bij reparaties en onderhoud,
Volgens mij bied Tesla je enkel een leenauto aan als je ivm een garantie geval je auto kwijt bent.
Voor reparaties en onderhoud telt dit niet, en moet je ofwel wachten ofwel zelf een auto regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Inspired schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:12:
[...]

Zie mijn post hierboven, dat is het verschil tussen rated en typical. Jij zal het nu op typical hebben staan. Rated moet hoger uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
RomeoJ schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:55:
[...]

Zie mijn post hierboven, dat is het verschil tussen rated en typical. Jij zal het nu op typical hebben staan. Rated moet hoger uitvallen.
Waarom zou je hem op rated zetten als typical realistischer is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
Eddos schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:41:
[...]

Ik dacht dat dat wel duidelijk was middels de 'geen 4G' opmerking, maar goed om aan te vullen wellicht :)
Zeker wel 4G. LTE is gelijk aan 4G.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Laatst online: 13:33

Sjod

Ik ben goed luisterend

Ik heb eindelijk goedkeuring om een M3 te leasen. Ik kan thuis niet laden dus het wordt in ieder geval een LR. Echter nu de performance goedkoper is geworden, ga ik toch twijfelen. Deze valt (waarschijnlijk) binnen budget. Maar is in de bijtelling toch zo’n 4 tientjes duurder. Is dat het waard ?

Ik heb test gereden in de performance. En ben echt verliefd geworden op die auto. De chill modus is voor dagelijks gebruik, en de sport mode om af en toe te spelen (en te compenseren 😃)

Mijn punt is, ik weet dus niet hoe de standaard LR zich tegenover de performance presteert is het rijden vergelijkbaar met de chill modus van de performance ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Misschien je laatste kans om zo goedkoop een unieke auto te rijden. Dus zou gaan voor performance als je dat kan, om af en toe eens wat lekkerder door de bochten te gaan en eventueel eens op een circuit ofzo ;)

Maar denk niet dat je in het dagelijks gebruik iets merkt van het verschil tussen P3D+ en de AWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Sjod De performance versie is vooral sneller naar de 100 en heeft een top van 261 ipv 233. Eenmaal op snelheid is het verschil klein tot minimaal. Ergens op YouTube dwaalt wel een vergelijkingsvideo rond.

En uiteraard de extra’s zoals track mode, verlaging, 20” en de spoiler.

PS: die 0-100 is leuk, maar kost écht je banden...
Edit: Voor die 4 tientjes aan bijtelling zou ik het zeker niet laten. 0-100 in 3.5s is toch wel een hele bijzondere ervaring.

[ Voor 44% gewijzigd door Deveon op 23-07-2019 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Sjod schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 19:03:
Ik heb eindelijk goedkeuring om een M3 te leasen. Ik kan thuis niet laden dus het wordt in ieder geval een LR. Echter nu de performance goedkoper is geworden, ga ik toch twijfelen. Deze valt (waarschijnlijk) binnen budget. Maar is in de bijtelling toch zo’n 4 tientjes duurder. Is dat het waard ?

Ik heb test gereden in de performance. En ben echt verliefd geworden op die auto. De chill modus is voor dagelijks gebruik, en de sport mode om af en toe te spelen (en te compenseren 😃)

Mijn punt is, ik weet dus niet hoe de standaard LR zich tegenover de performance presteert is het rijden vergelijkbaar met de chill modus van de performance ?
0-100 van P in chill is wel flink wat langzamer dan LR AWD. Seconde of drie “trager”. Maar kun je niet een proefrit nog in een LR AWD doen? Of van kennis?

Mijn budget was op en geen optie tot eigen bijdrage dus moet het met de LR AWD doen. (Geen straf) Anders voor de P gegaan. Al kan ik met wel voorstellen dat hij op 20 inch en nog wat lager wel wat stug voor een oude man zal zijn. (40).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Inspired schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 20:16:
[...]

0-100 van P in chill is wel flink wat langzamer dan LR AWD. Seconde of drie “trager”. Maar kun je niet een proefrit nog in een LR AWD doen? Of van kennis?

Mijn budget was op en geen optie tot eigen bijdrage dus moet het met de LR AWD doen. (Geen straf) Anders voor de P gegaan. Al kan ik met wel voorstellen dat hij op 20 inch en nog wat lager wel wat stug voor een oude man zal zijn. (40).
Die leeftijd probeer ik juist te compenseren 😃

Maar de AWD is dus wel een stuk sneller dan de P in chill modus. Dat wou ik dus even weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

r0bb schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:09:
[...]

Waarom zou je hem op rated zetten als typical realistischer is :P
Dat zeg ik ook niet, maar dat verklaart het verschil tussen wat hij ziet en wat de WLTP range zou moeten zijn, ik probeer dat alleen te verklaren.

Ik heb de mijne gewoon op typical staan en binnenkort misschien gewoon overstap naar percentages. Vanuit de navigatie werk je sowieso al met percentages dus weet nu dat ik bijvoorbeeld in de zomermaanden 20% van de range verlies voor een enkeltje naar mijn werk (80 km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikonFire
  • Laatst online: 14-03-2022
n3z schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:04:
[...]

Ook privé is een EV, en zeker een Model 3, een goede keuze.
Als je het kan betalen, altijd doen.

En als je meer dan 20000 km/jaar rijdt, thuis kan laden en daarbij ook nog zonnepanelen hebt is het helemaal een no-brainer.

Om je een idee te geven van de maandlasten, ook in vergelijking met een ICE, heb ik een rekenblad gemaakt.

Wat betreft waardevermindering zal een EV (veel?) minder afschrijven dan een vergelijkbare ICE, zeker de EV's met groot bereik. De angst voor batterijdegeneratie is inmiddels wel voorbij. Ik denk zelf dat er over 5 jaar veel vraag zal zijn naar je Model 3, ook al is het een marge-auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fiberduwde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-10-2024
Zo sinds gisteren ook mijn Model 3 LR AWD zwart/zwart met trekhaak opgehaald, wat een gave bak.
We rijden ook in de Huyndai Kona electric wat al heerlijk was, maar dit is echt nog een slag beter qua beleving. :D :9

Jammer momentje was gisteren op weg terug waar bij een Model 3 gecrashed was achter op een vrachtwagen. Hoop dat het het goed gaat met de bestuurder. Heel erg benieuwd wat de oorzaak was en of de wagen nog heeft ingegrepen. (als ik de auto zo zie zou je denken van niet)

Iemand van hier? Hier wat nieuwsbeelden, die wagen is echt helemaal total loss.

YouTube: Lemmer - Ernstig ongeval met Tesla op de A6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Heftig zeg! Hoop dat de inzittenden ok zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volodos
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-12-2023
fiberduwde schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:48:
Zo sinds gisteren ook mijn Model 3 LR AWD zwart/zwart met trekhaak opgehaald, wat een gave bak.
We rijden ook in de Huyndai Kona electric wat al heerlijk was, maar dit is echt nog een slag beter qua beleving. :D :9

Jammer momentje was gisteren op weg terug waar bij een Model 3 gecrashed was achter op een vrachtwagen. Hoop dat het het goed gaat met de bestuurder. Heel erg benieuwd wat de oorzaak was en of de wagen nog heeft ingegrepen. (als ik de auto zo zie zou je denken van niet)

Ongelooflijk, dat is een extreme klap geweest. Misschien inschattingsfout bij invoegen? Ervan uitgaande dat de vrachtwagen niet stil stond als gevolg van file moet de Tesla wel heel erg hard hebben gereden, dit is echt heel heftig geweest. De bestuurder ligt zwaargewond in het ziekenhuis las ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat ziet er inderdaad heftig uit, maar ook verklaarbaar aangezien de auto zal zeer waarschijnlijk autonoom vol in de ankers zijn gegaan met als gevolg dat de al lage neus nog verder naar beneden duikt. De meeste auto's zijn toch wat hoger, zeker de neus. Hierdoor komt de kreukelzone pas echt in werking tegen de as van de vrachtwagen.

Sterkte aan de bestuurder, maar dit lijkt toch wel een gevalletje te hard gereden of niet opletten. Zeker als je uitgaat van dat de vrachtwagen waarschijnlijk 85 km/u reed en bijna alle Model 3's voorzien zijn van adaptive cruisecontrol. Een faal van AP is ook een optie, maar kan ik mij haast niet voorstellen. Niet te missen een vrachtwagen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:45

knakworst

Get more sats!

Als je kijkt bij 38 seconden, vrachtwagen is van onderen zwart en boven compleet wit. De autopilot kan dit wel eens over het hoofd gezien hebben. Daarom beide handen aan het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
knakworst schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:40:
Als je kijkt bij 38 seconden, vrachtwagen is van onderen zwart en boven compleet wit. De autopilot kan dit wel eens over het hoofd gezien hebben. Daarom beide handen aan het stuur.
Ik denk niet dat de radar daar moeite mee zou hebben. Deze lijkt mij toch leidend over camera beelden of in ieder geval bij twijfel niet inhalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fiberduwde
Deveon schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:40:
Dat ziet er inderdaad heftig uit, maar ook verklaarbaar aangezien de auto zal zeer waarschijnlijk autonoom vol in de ankers zijn gegaan met als gevolg dat de al lage neus nog verder naar beneden duikt. De meeste auto's zijn toch wat hoger, zeker de neus. Hierdoor komt de kreukelzone pas echt in werking tegen de as van de vrachtwagen.

Sterkte aan de bestuurder, maar dit lijkt toch wel een gevalletje te hard gereden of niet opletten. Zeker als je uitgaat van dat de vrachtwagen waarschijnlijk 85 km/u reed en bijna alle Model 3's voorzien zijn van adaptive cruisecontrol. Een faal van AP is ook een optie, maar kan ik mij haast niet voorstellen. Niet te missen een vrachtwagen...
Te hard rijden kan ik wel bevestigen, hij ging mij een heel stuk eerder op de A6 al keihard voorbij. Weet niet of dat op moment van ongeluk ook was want daar zat heel wat tijd tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:37
knakworst schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:40:
Dat is zo omdat de auto alles wat aan de achterkant zat heeft weggevaagd.
Elke vrachtwagen heeft daar een paneel zitten met de nummerplaat en verlichting

Afbeeldingslocatie: https://kw.be/medias/5148/2636111.jpg

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik blijf het vreemd vinden dat als er een Tesla in het spel is men dit altijd apart benoemt en bij andere merken auto's niet. Hierdoor ligt de focus direct heel erg op de automatische systemen en kan de indruk worden gewekt dat de werking hiervan slecht is en dat dat de aanleiding tot het ongeluk is geweest.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 16:00
Sjod schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 20:21:
[...]
Die leeftijd probeer ik juist te compenseren 😃

Maar de AWD is dus wel een stuk sneller dan de P in chill modus. Dat wou ik dus even weten
Zie https://youtu.be/Qb5a4T6LXGk
Chill mode bij de Performance en LR zijn gelijk
Topvermogen is 463 pk bij de Performance en 367 pk bij de LR.

Ik rijd zelf de LR AWD is die is plenty fast :P

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:02

n3z

ErikonFire schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 00:16:
[...]

Ook privé is een EV, en zeker een Model 3, een goede keuze.
Als je het kan betalen, altijd doen.

En als je meer dan 20000 km/jaar rijdt, thuis kan laden en daarbij ook nog zonnepanelen hebt is het helemaal een no-brainer.

Om je een idee te geven van de maandlasten, ook in vergelijking met een ICE, heb ik een rekenblad gemaakt.

Wat betreft waardevermindering zal een EV (veel?) minder afschrijven dan een vergelijkbare ICE, zeker de EV's met groot bereik. De angst voor batterijdegeneratie is inmiddels wel voorbij. Ik denk zelf dat er over 5 jaar veel vraag zal zijn naar je Model 3, ook al is het een marge-auto.
Bedankt voor de vergelijking! Ik zie dat je daar niet de energiekosten met zonnepanelen hebt meegerekend wat het natuurlijk nog goedkoper maakt.

Waardevermindering zit denk ik wel goed met Tesla als je kijkt naar de Model S en X. Ik maak mij daar in ieder geval geen zorgen over.
GadgetFrank schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:27:
[...]

Ik huur zo af en toe een Tesla en de eerste keer dat ik de Model 3 AWD had gehuurd was ik enorm teleurgesteld in de acceleratie. Tot ik twee uur later erachter kwam dat hij op chill mode stond. :F

[ Voor 18% gewijzigd door n3z op 24-07-2019 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Tesla autopilot heeft geen enkel probleem met rijdende trailers. Dus dit zou geen probleem mogen zijn, dat veroorzaakt is door autopilot. Truck die op de rijstrook reed, en de Tesla bestuurder overschatte de snelheid vermoed ik.

Wat ik nu wel afvraag ivm deze situatie. Stel, je ACC staat op. Maar je drukt zelf op het gaspedaal, dan krijg ik een melding dat de ACC niet voor jou zal remmen. Maar is dit definitief? Dus gaat de model 3 dan ook geen noodstop meer uitvoeren als je de ACC snelheid bijvoorbeeld overruled?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
bottom line schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:35:
Tesla autopilot heeft geen enkel probleem met rijdende trailers. Dus dit zou geen probleem mogen zijn, dat veroorzaakt is door autopilot. Truck die op de rijstrook reed, en de Tesla bestuurder overschatte de snelheid vermoed ik.

Wat ik nu wel afvraag ivm deze situatie. Stel, je ACC staat op. Maar je drukt zelf op het gaspedaal, dan krijg ik een melding dat de ACC niet voor jou zal remmen. Maar is dit definitief? Dus gaat de model 3 dan ook geen noodstop meer uitvoeren als je de ACC snelheid bijvoorbeeld overruled?
Die melding krijg je niet voor niets.
Als ik onderstaande lees uit Tesla website, stopt hij idd niet. Want als jij doodleuk op het gaspedaal trapt en de maximale snelheid overschrijd, moet je niet verwachten dat Tesla ook alles voor je gaat berekenen op die snelheid. Daar is het gewoon niet voor geprogrammeerd en wettelijk gezien mogen ze dat ook niet volgens mij. Als je goed je best doet kan je alles omzeilen. Uiteindelijk blijf je als bestuurder verantwoordelijk. We vertrouwen teveel op de software en dat is waarom het vaak mis gaat.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoe werkt Automatisch remmen bij noodstop?

Als uw auto is uitgerust met Autopilot-hardware, wordt de auto volledig geremd door Automatische noodstop wanneer een dreigende aanrijding wordt gedetecteerd door de naar voren gerichte camera en de radarsensor.
Om Automatisch remmen bij noodstop te annuleren wanneer het is ingeschakeld, trapt u op het gaspedaal of op het rempedaal. U blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het veilig rijden en het behouden van de controle over uw Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Die voorlaatste zin is wel duidelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Ik heb bij mijn vrouw gezien dat je die melding ook krijgt als je met je voet iets teveel op het pedaal leunt. Dan duw je hem niet harder dan de ACC snelheid, maar zijn dus wel alle veiligheidssystemen uitgeschakeld. Heb haar er een paar keer op gewezen en ze heeft het nu afgeleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hunkaroglu schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:45:
[...]

Want als jij doodleuk op het gaspedaal trapt en de maximale snelheid overschrijd,
Sterker nog bij te lang (enkele secondes) overschrijven van 150 km/u schakelt AP uit en mag je het niet meer gebruiken voor die rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiDaan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:15
Enigszins off-topic: Ik heb voor mijn trunkmat een verkeerde bestelling binnen gekregen, dus mocht iemand geinteresseerd zijn? Het gaat om de rubberen trunkmat voor de Model 3 (en die heb ik al), voor 65 euro mag-ie worden opgehaald (Amsterdam).
Linkje naar de mat: https://www.amazon.de/LFO...63964905&s=gateway&sr=8-8
Er vanuit gaande dat ik dit soort berichten mag plaatsen natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiberduwde
Taro schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:05:
Ik blijf het vreemd vinden dat als er een Tesla in het spel is men dit altijd apart benoemt en bij andere merken auto's niet. Hierdoor ligt de focus direct heel erg op de automatische systemen en kan de indruk worden gewekt dat de werking hiervan slecht is en dat dat de aanleiding tot het ongeluk is geweest.
Dat is bij mij geen zins de gedachte, ik ben alleen wel benieuwd hoe het heeft kunnen ontstaan en of de systemen nog hebben ingegrepen.

Als ik een platte kona of andere auto (ICE) met allerlei automatische waarschuwingssystemen had gezien had ik het ook gevraagd.. Alleen niet in dit topic .. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
fiberduwde schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:36:
[...]

Dat is bij mij geen zins de gedachte, ik ben alleen wel benieuwd hoe het heeft kunnen ontstaan en of de systemen nog hebben ingegrepen.

Als ik een platte kona of andere auto (ICE) met allerlei automatische waarschuwingssystemen had gezien had ik het ook gevraagd.. Alleen niet in dit topic .. ;)
Voor de volledigheid: Ik doelde niet op jouw bericht, maar op de titel van het YouTube item en een aantal titels in het item zelf. Daarin wordt duidelijk Tesla genoemd, waar ze nooit Volkswagen of Opel zouden hebben genoemd.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bottom line
Taro schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:47:
[...]

Voor de volledigheid: Ik doelde niet op jouw bericht, maar op de titel van het YouTube item en een aantal titels in het item zelf. Daarin wordt duidelijk Tesla genoemd, waar ze nooit Volkswagen of Opel zouden hebben genoemd.
Komt omdat iedereen er onbewust over eens is; dat een Tesla geen gewone auto is zoals de rest. Maar een klasse apart. En dat haten ze.
Zoals u/Peace_Is_Coming het mooi heeft omschreven:
This is not a car, it feels like some sort of UFO type thing. Some sort of robot beast you sit in that happens to have wheels and use them on the roads. Drives don't feel like drives they feel like robot teleportation experiences. They are so much more relaxing, and when I want it to be, they're sooo much more fun too, like when I humiliated a Jaguar F-Type on windy roads on Saturday.

This is why this feels NOTHING like my previous experiences of just getting a better car. This thing is no more a car than the best smartphone is an old wired-in landline telephone. An iPhone bears the name phone but in truth it's a palm sized portable PC and camera that can also make calls. I've left cars behind. This is a technological beast or "robot" as my daughter calls it, that has wheels, moves on the road in a majestic way and resembles what we used to call cars. I've not got a better car, I've now got a Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
RomeoJ schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:55:
[...]

Waar kan ik deze instelling vinden? Ik kan (volgens mij) alleen kiezen tussen range en percentage voor weergave links bovenin het scherm. Een keuze kon ik niet vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
Gewoon altijd op percentage zetten trouwens.
Dat helpt al een enorm deel weg van je range anxiety. En wat maakt het nu uit of er 499km of 480km staat. Bij oude ICE's had je ook enkel een indicatie van hoe vol je auto zat, en moest je dan zelf maar rekenen hoever je ongeveer kon. En had je dan stress? Denk het niet :)

Als het stressen begint, dan kan je altijd voor even je percentage terug naar km zetten. Nieuwe ICE's geven zelfs geen indicatie meer als je nog brandstof zou hebben voor max 50km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ook in het artikel van de Stentor: "Een peperdure elektrische auto" 😂

https://www.destentor.nl/...lweg-tijd-dicht~a3fb73e1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
bottom line schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:07:
Dat helpt al een enorm deel weg van je range anxiety. En wat maakt het nu uit of er 499km of 480km staat. Bij oude ICE's had je ook enkel een indicatie van hoe vol je auto zat, en moest je dan zelf maar rekenen hoever je ongeveer kon. En had je dan stress? Denk het niet :)

Als het stressen begint, dan kan je altijd voor even je percentage terug naar km zetten. Nieuwe ICE's geven zelfs geen indicatie meer als je nog brandstof zou hebben voor max 50km.
Ik heb het op aantal km laten staan. Percentage zie ik ook onderin de navigatie op hoeveel procent hij zal belanden aan het einde van je rit.

Rated en typical kon ik ook niet vinden overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikonFire
n3z schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:34:
[...]

Bedankt voor de vergelijking! Ik zie dat je daar niet de energiekosten met zonnepanelen hebt meegerekend wat het natuurlijk nog goedkoper maakt.
Klopt. Je kunt de getallen zelf aanpassen om te kijken wat de kosten in jouw geval zijn. Je haalt sowieso het grootste voordeel uit benzinekosten, onderhoudskosten en verder dus relatief lage afschrijving. Het verbaasde me zelf wel dat de kosten in 5 jaar gelijk zijn bij een dubbele aanschafprijs van EV vs ICE (YMMV).

Ben nog bezig met een sheet voor zakelijk rijden. Daar is het voordeel zoals bekend nog wel een stukje groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
De afschrijving is toch wel het betere gok werk? Een LM zet volgens mij een EV juist hoger in qua afschrijving dan een (coulante) ICE auto. Over 5 jaar kan de techniek toch verder/beter/goedkoper zijn waardoor de Model 3 meer afschrijving heeft.
bottom line schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:07:

Maakt volgens mij niet veel uit waarop je hem zet. De anxiety neemt vanzelf af naar mate je de auto langer hebt. Ik vind km’s makkelijker. Ook omdat ik meestel waze gebruik en niet de Tesla navi. Helemaal niet bij langere stukken waar je moet laden.

[ Voor 64% gewijzigd door Inspired op 24-07-2019 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
fiberduwde schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:48:

Ik stond een meter of 100 van het ongeluk in diezelfde file gisterenavond (vanaf +-tien voor zeven). Een agent vroeg me nog, als Tesla-rijder, of er geen automatische remfunctie op zat, waarop ik bevestigd antwoordde (noodrem). Deze kun je overigens wel uitzetten. En zoals eerder genoemd werkt deze mogelijk niet als je zelf met AP het gaspedaal indrukt. Ik zag geen remsporen op de weg. Als je volledig op AP rijdt zou je toch zeggen dat dit niet kan/mag gebeuren (maar altijd blijven opletten uiteraard).

Ik schrok wel enorm van de schade toen ik langsreed. En het feit dat een M3 zo ongeveer onder een vrachtwagen past bij een botsing. Ik vrees het ergste voor de bestuurder. Hoop dat het goedkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

GadgetFrank schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:27:
[...]

Bij mij wordt het toch ook een AWD LR. Ik was de 2,7% regel vergeten mee te nemen. Hierdoor valt de performance toch buiten mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Inspired schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:02:
[...]

Waar kan ik deze instelling vinden? Ik kan (volgens mij) alleen kiezen tussen range en percentage voor weergave links bovenin het scherm. Een keuze kon ik niet vinden.
Kan dat dit in een Model 3 misschien anders is, maar in ieder geval voor de Model S en X als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jGQ9adu.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
RomeoJ schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:58:
[...]

Kan dat dit in een Model 3 misschien anders is, maar in ieder geval voor de Model S en X als volgt:

[Afbeelding]
Kan dit niet vinden in de Model 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Inspired schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:02:
[...]

Kan dit niet vinden in de Model 3.
Idem. M3 heeft deze functie niet lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikonFire
Inspired schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:31:
De afschrijving is toch wel het betere gok werk? Een LM zet volgens mij een EV juist hoger in qua afschrijving dan een (coulante) ICE auto. Over 5 jaar kan de techniek toch verder/beter/goedkoper zijn waardoor de Model 3 meer afschrijving heeft.
Over 5 jaar is jouw Model 3 nog steeds modern. Tesla ligt 5 jaar voor op de concurrenten en ik denk dat ze die voorsprong lang zullen behouden. De ICE die je vandaag koopt is daarentegen hopeloos verouderd, nog duurder in gebruik en ik vraag me sterk af wie er over 5 jaar een middenklasse ICE koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
Is dat niet een beetje positief gedacht? Ik zie de adoptie van EV's nog niet heel hard gaan en aangezien de overheid alweer plannen heeft om de incentives voor het gebruik van een EV grotendeels weg te nemen (met name bijtellingsvoordeel) verwacht ik dat veel mensen nog steeds voor ICE's zullen kiezen.

Wat EV's betreft ligt Tesla wel voor op de rest (met name range), maar Tesla is ook een van de duurdere merken. Bijna 50k voor het instapmodel is natuurlijk niet goedkoop en momenteel voor slechts weinig mensen weggelegd. Zelfs als je de brandstofbesparingen meerekent is de initiële investering voor veel mensen gewoon te hoog. Leningen zijn leuk, maar lenen voor een auto is naar mijn mening niet heel slim. Er zit een hoog risico aan vast

Voor mij is overigens de keuze wel zo goed als zeker een instapper SR+. Nog voordat wit de standaard kleur werd wilde ik hem in het wit, dus dat komt goed uit nu :-)

Ik verwacht vanavond de aanvraag te doen richting de LM en mijn werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
MagicTempest schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:43:
Is dat niet een beetje positief gedacht? Ik zie de adoptie van EV's nog niet heel hard gaan en aangezien de overheid alweer plannen heeft om de incentives voor het gebruik van een EV grotendeels weg te nemen (met name bijtellingsvoordeel) verwacht ik dat veel mensen nog steeds voor ICE's zullen kiezen.

Wat EV's betreft ligt Tesla wel voor op de rest (met name range), maar Tesla is ook een van de duurdere merken. Bijna 50k voor het instapmodel is natuurlijk niet goedkoop en momenteel voor slechts weinig mensen weggelegd. Zelfs als je de brandstofbesparingen meerekent is de initiële investering voor veel mensen gewoon te hoog. Leningen zijn leuk, maar lenen voor een auto is naar mijn mening niet heel slim. Er zit een hoog risico aan vast

Voor mij is overigens de keuze wel zo goed als zeker een instapper SR+. Nog voordat wit de standaard kleur werd wilde ik hem in het wit, dus dat komt goed uit nu :-)

Je hebt ook goedkopere auto's, maar daar krijg je dan niet zoveel voor terug en is de range behoorlijk lager dan de Tesla's. Enige auto wat momenteel vergelijkbaar is met de SR+ is een Hyundai Kona.. Maar als ik hier de ervaringen lees van Hyundai gebruikers is de keuze snel gemaakt voor de Tesla. Aan de andere kant zal een Tesla vele hogere restwaarde hebben dan een Hyundai.

https://www.mountox.com/e...00?sorteren=laagste-prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line

Hoeveel kosten de instappers van andere merken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Wat voor hoog risico zit er precies aan geld lenen voor een auto? Als hij goed verzekerd is en je aflossing een beetje in lijn is met de afschrijving dan kan er niet heel veel mis gaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hunkaroglu schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:06:
[...]

Je hebt ook goedkopere auto's, maar daar krijg je dan niet zoveel voor terug en is de range behoorlijk lager dan de Tesla's. Enige auto wat momenteel vergelijkbaar is met de SR+ is een Hyundai Kona.. Maar als ik hier de ervaringen lees van Hyundai gebruikers is de keuze snel gemaakt voor de Tesla. Aan de andere kant zal een Tesla vele hogere restwaarde hebben dan een Hyundai.

https://www.mountox.com/e...00?sorteren=laagste-prijs
Precies, alleen Tesla verdient aan hun auto en Hyundai (hoogst waarschijnlijk) niet. Dit komt vooral doordat Tesla massaproductie en bijkomende kostenbesparing onder de knie heeft. Over een jaar of 5 zal je over een nieuwe(!) auto zoals de Model 3* dus nog steeds zeker 40k kosten, terwijl dat voor de Kona/e-Niro meer richting de 25-30k zal gaan. Dat ga je op de tweedehands markt zeker merken.

PS: En dan vergeten we even dat de Model 3 misschien over 5 jaar misschien niet eens leverbaar zijn omdat Tesla zijn productiecapaciteit opgeslokt wordt door Robotaxi's ;)

edit: *vergelijkbare performance, formaat, bereik, infotainment en de updates die de komende jaren nog kunnen verwachten.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 24-07-2019 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
Wat ik nog vergat te zeggen in mijn post is dat als je een EV wil met enigszins acceptabele range kom je al snel bij Tesla uit. Nissan, Kia, etc. Het is het allemaal net niet nog. Dan kan het wel goedkoper zijn, maar als je een keer 200km moet rijden zit je.

Ik baseer mijn opmerking over adoptie van EV's ook op twee dingen. Het aantal gloednieuwe auto's (met ditto kenteken) dat ik op de weg zie (randstad). Daarvan is het grootste deel nog steeds ICE. Daarnaast het aantal EV's bij ons op werk. Op het kantoor waar ik werk (300 man) is geen enkele EV te vinden. Binnen het bedrijf (in NL, ongeveer 3000 man) zijn er tussen de 10 en 20 in omloop/bestelling volgens de man die voor ons bedrijf de aanvragen regelt. Dat terwijl er dit jaar alleen al tientallen ICE's zijn besteld.

De redenen die ik hoor van collega's om toch voor een ICE te gaan zijn:
- EV's zijn te duur (Model S/X/iPace)
- EV's zijn betaalbaar, maar te klein (Model 3/Leaf/Ionic)
- EV's hebben te kort bereik (alles behalve Tesla en misschien de iPace, daarvan weet ik het bereik niet)

@pposthoorn Persoonlijk ben ik opgevoed met het idee dat lenen voor consumptiegoederen nooit een goed idee is. Zaken als een huis of een bedrijf prima, maar een auto wordt alleen maar minder waard. Daarnaast verlies je, ook bij een goede verzekering altijd een deel van je geld. Als je dagwaarde terugkrijgt van je auto, is dat significant minder dan je lening. Er zijn verzekeringen die een x aantal jaar nieuwwaarde verzekeren, maar daar moet je dan wel op letten. Daarnaast heb je vaak kleine lettertjes. Zo is schade door grote hagelstenen vaak niet gedekt.

Pagina: 1 ... 76 ... 84 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en opmerkingen over leveringen van de Tesla's:

Tesla Leveringen Topic