Het grote Tesla topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 84 Laatste
Acties:
  • 538.398 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52
eckru schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:14:
[...]

Vandaag even de trekhaak gemonteerd en foto's geschoten.
Ze staan hier: https://photos.app.goo.gl/TyBR4QFveM9Bz4Ka8

Vraag: als ik opstart krijg alle controlelampjes te zien, waaronder ook een blauwe "caravan" links (zie een-na-laatste foto op Google). Is dat iets specifieks voor een Model 3 met trekhaak? Geen enkele online handleiding rept over dit lampje en wat het betekent.

In het menu zit wel een instelling waarmee ik aan kan geven dat er een kar achter hangt, dan disabled automatisch de Autopilot.
Ik heb vandaag de after-market trekhaak laten monteren, zal binnenkort even foto's schieten.

Wat ik van die garage begreep is dat de Tesla trekhaak bij aankoppeling van een aanhanger (of iets met een plug) de auto limiteert tot max 120 km/u. Geen idee of dat met die menu-instelling gaat, of dat hij het zelf doet, dat was niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
DaCoTa schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:56:
[...]

Ik heb vandaag de after-market trekhaak laten monteren, zal binnenkort even foto's schieten.

Wat ik van die garage begreep is dat de Tesla trekhaak bij aankoppeling van een aanhanger (of iets met een plug) de auto limiteert tot max 120 km/u. Geen idee of dat met die menu-instelling gaat, of dat hij het zelf doet, dat was niet duidelijk.
Geld dat ook voor een aftermarket trekhaak of heeft de Model 3 zonder trekhaak geen tow-mode? Ga je de trekhaak ook gebruiken voor een aanhanger of heb je geen trekgewicht op kenteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52
Deveon schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:00:
[...]

Geld dat ook voor een aftermarket trekhaak of heeft de Model 3 zonder trekhaak geen tow-mode? Ga je de trekhaak ook gebruiken voor een aanhanger of heb je geen trekgewicht op kenteken?
Ik heb nu geen tow-mode, volgens mij weet de auto van niks. Ben benieuwd wat er gebeurd als ik er iets aanhang inderdaad :-)

Voornamelijk een fietsendrager en wellicht heel soms een combitrailer met een Laser zeilbootje, maar dat weegt allemaal niet zoveel. Ik ga wel even de RDW bellen, heb nu inderdaad geen gewicht op het kenteken. Volgens de monteur is de haak en montage sterk genoeg voor een caravan, maar daar wil je niet mee geflitst worden.

[ Voor 9% gewijzigd door DaCoTa op 15-07-2019 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiberduwde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-10-2024
ronjansen87 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:26:
[...]

Nog even een ander M3 vraagje; Heeft iemand al andere dakdragers dan die van Tesla zelf kunnen vinden c.q. daar ervaring mee? Ik kan alleen die van Tesla zelf vinden, maar koop eigenlijk liever dakdragers waar je alleen het "pootje" van hoeft te vervangen als ik in de toekomst naar een andere auto switch, e.g. zoals die van Thule. Thule kan alleen (nog) niets leveren en kan desgevraagd ook niet aangeven of er iets aankomt.
Op youtube heeft iemand universele thule dakdragers gebruikt.

Weet niet of ik het zou aandurven.. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 20:36

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Hunkaroglu schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:53:
[...]

Ik heb het nog nagevraagd bij Interpolis. Je hoeft geen extra alarm te installeren voor de Model 3 en hij is inclusief schadeverzekering voor inzittenden en verkeersrechtsbijstand en
als je auto total loss is binnen 2 jaar na aanschaf krijg je de volledige aanschafwaarde terug
Interessant om te horen, Interpolis had 3 maanden geleden nog de 50k grens voor nieuwwaarde. Boven die 50k was het dagwaarde +10%. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiberduwde
Zijn er al mensen die hun auto-verzekering via insuremytesla.nl hebben aangevraagd en/of ervaring hebben met ze? Ik krijg die optie in mijn tesla account voorgeschoteld. Zij lijken ook niet moeilijk te doen over alarm oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:44
Zitten wel enorme verschillen in premie tussen interpolis en InsureMyTesla zeg. Bij IMT kom ik op E119/mnd, Interpolis op E89, beide met verder dezelfde invoer. Nou heb ik de verdere dekking en voorwaarden nog niet vergeleken, dus misschien is het verschil uiteindelijk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
ANWB geprobeerd? Is goedkoop met ev’s

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:44
BarryH schreef op maandag 15 juli 2019 @ 17:03:
ANWB geprobeerd? Is goedkoop met ev’s
Volgens mij was daar een tijdje terug een discussie over dat die bij waarde >50k toch ook moeilijk deden over gebrek aan goedgekeurd alarm en dingen als lojack vereisten. Kan intussen anders zijn, ik zal ze in ieder geval benaderen als ik op het punt sta m'n 3 te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-09 16:48
Ik heb nog berekend over de stroom kosten maar vind het nogal tegenvallen
tesla super charger rekent 28 cent per kwh. Fastned 59ct! en publieke laadpalen rond de 30 cent
als je voor de model 3 LR uitrekent dat deze gemiddeld 500 km haalt op 75 kwh. Kost een volle tank bij
tesla 21 fastned 44 en publieke 23 euro voor 500 km
een gemiddelde auto rijdt 1 op 13. Voor 500 km heb je 38 liter nodig en kost je met literprijs van 1.75 is dat 65 euro. Voor 30.000 km bespaar je 2400 euro (tesla charger). Leuk maar de tesla model 3 is wel meer dan 2 keer meer in aanschaf dan een leuke benzine auto van 30k. Dan is het nog BPM vrij. Overige kn zoals wegenbelasting niet meegerekend. Wat een ophef over stekker autos.. Zonder fiscale subsidie zouden ze voor zakelijke markt onverkoopbaar zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:25
@Verwijderd

Ik zou graag willen weten welke auto van 30k me hetzelfde biedt als de Model 3. Dus met AWD, minder dan 5 seconden op de 100 en luxe opties zoals leer/overal stoelverwarming/auto op afstand koelen/verwarmen/assistentie systemen etc.

Ook kan het natuurlijk goedkoper met thuisladen. Mijne zit 99% thuis aan de paal voor 22 cent.

Tuurlijk kiezen de meeste de auto vanwege de bijtelling. Maar je moet ergens beginnen. Nu zou ik zelfs bij vergelijbare bijtelling voor de Tesla gaan.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TictaCNL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-08 09:49
Inspired schreef op maandag 15 juli 2019 @ 19:25:
@Verwijderd

Ik zou graag willen weten welke auto van 30k me hetzelfde biedt als de Model 3. Dus met AWD, minder dan 5 seconden op de 100 en luxe opties zoals leer/overal stoelverwarming/auto op afstand koelen/verwarmen/assistentie systemen etc.
En dan vergeet je nog Autopilot, het waanzinnige scherm en het glazen dak. Een Mercedes, BMW of Audi met dezelfde opties kost sowieso boven de 60K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 31-08 22:49
lighting_ schreef op maandag 15 juli 2019 @ 19:07:
tesla super charger rekent 28 cent per kwh. Fastned 59ct! en publieke laadpalen rond de 30 cent
als je voor de model 3 LR uitrekent dat deze gemiddeld 500 km haalt op 75 kwh. Kost een volle tank bij
een gemiddelde auto rijdt 1 op 13. Voor 500 km heb je 38 liter nodig en kost je met literprijs van 1.75 is dat 65 euro. or 30.000 km bespaar je 2400 euro (tesla charger). Leuk maar de tesla model 3 is wel meer dan 2 keer meer in aanschaf dan een leuke benzine auto van 30k. Dan is het nog BPM vrij. Overige kn zoals wegenbelasting niet meegerekend. Wat een ophef over stekker autos.. Zonder fiscale subsidie zouden ze voor zakelijke markt onverkoopbaar zijn
Superchargers zijn 25 cent, dus een goed alternatief voor thuisladen.
https://www.tesla.com/nl_...rging#supercharging-costs

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

een gemiddelde auto rijdt 1 op 13. Voor 500 km heb je 38 liter nodig en kost je met literprijs van 1.75 is dat 65 euro. Voor 30.000 km bespaar je 2400 euro (tesla charger). Leuk maar de tesla model 3 is wel meer dan 2 keer meer in aanschaf dan een leuke benzine auto van 30k. Dan is het nog BPM vrij. Overige kn zoals wegenbelasting niet meegerekend. Wat een ophef over stekker autos.. Zonder fiscale subsidie zouden ze voor zakelijke markt onverkoopbaar zijn
Een leuke benzine auto heeft al voor 30k aan opties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:34
TictaCNL schreef op maandag 15 juli 2019 @ 19:28:
[...]

En dan vergeet je nog Autopilot, het waanzinnige scherm en het glazen dak. Een Mercedes, BMW of Audi met dezelfde opties kost sowieso boven de 60K.
In NL, waar de BPM er wel voor zorgt dat brandstofwagens erg duur zijn, en EV relatief gezien erg groot.
Zonder die stimulus van de overheid is een EV nog altijd heeel erg duur.

Zonder BPM en al die andere meuk tik je een BMW 320d met wat opties op de kop voor ~28k euro in Europa. Een basis Model 3 is nog altijd ~43k euro aan deze kant van het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
AndRo555 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 20:19:
[...]

In NL, waar de BPM er wel voor zorgt dat brandstofwagens erg duur zijn, en EV relatief gezien erg groot.
Zonder die stimulus van de overheid is een EV nog altijd heeel erg duur.

Zonder BPM en al die andere meuk tik je een BMW 320d met wat opties op de kop voor ~28k euro in Europa. Een basis Model 3 is nog altijd ~43k euro aan deze kant van het water.
Volgens de BMW configurator is de goedkoopste BMW 320 nieuw 41K zonder BPM. Dan heb ik dus geen enkele optie meegenomen in de configurator en heb je maar 184 PK. Snap dus niet wat je bedoelt?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XZ4ZEuX.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 22:16
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:37:
@dfrenner al zo lang in dit topic en dan alle ervaringen over “glass coat” gemist?
Als ik zoek op "glass coat" in dit topic vind ik geen relevante resultaten. Wellicht kun je de leken op dit gebied wat wegwijs maken? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:34
TictaCNL schreef op maandag 15 juli 2019 @ 20:32:
[...]

Volgens de BMW configurator is de goedkoopste BMW 320 nieuw 41K zonder BPM. Dan heb ik dus geen enkele optie meegenomen in de configurator en heb je maar 184 PK. Snap dus niet wat je bedoelt?

[Afbeelding]
Dat is de catalogusprijs, en niet de verkoopprijs. Bij Tesla betaal je effectief dat getal op de site, bij de "traditionele" merken is dat eigenlijk nooit het geval. Daar krijg je wel tientallen procenten korting, in sommige gevallen veel meer.
Veel mensen "vergeten" dat feit wel eens wanneer men Tesla's tegen andere auto's (EV en brandstof) vergelijkt op verkoopprijs en TCO.

Mijn voorbeeld is gebaseerd op de Zwitserse markt, omdat die het minst beinvloed is door BTW en BPM(-equivalenten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Het gaat niet alleen om de stroomkosten. Als je vergelijkt moet je met alles rekening houden. Hieronder een voorbeeld van een benzine auto en Tesla Model 3 Standard Range in dezelfde prijsklasse.
Er is voor de berekening van 20 eurocent per kwh uitgegaan.

Als je onder de streep kijkt kun je voor de kosten van één BMW 330i twee Tesla Model 3's rijden en alsnog geld overhouden. En als we de subsidie (MIA) niet meerekenen, kom je alsnog goedkoper uit, omdat een EV minder onderhoud nodig heeft en ook geen wegenbelasting.

P.s berekening heb ik elders op internet gevonden.

https://i.imgur.com/UVqLGUk.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1979
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 12:15
Hunkaroglu schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:45:
[...]

Het gaat niet alleen om de stroomkosten. Als je vergelijkt moet je met alles rekening houden. Hieronder een voorbeeld van een benzine auto en Tesla Model 3 Standard Range in dezelfde prijsklasse.

Als je onder de streep kijkt kun je voor de kosten van één BMW 330i twee Tesla Model 3's rijden en alsnog geld overhouden. En als we de subsidie (MIA) niet meerekenen, kom je alsnog goedkoper uit, omdat een EV minder onderhoud nodig heeft en ook geen wegenbelasting.

Heb je een bronvermelding? Op hoeveel jaar is die berekening gebaseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
Hunkaroglu schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:45:
[...]

Dat bedoel ik nu. Haal de bpm van de bmw eraf en kom je heel ander kostenplaatje tegen.
Ik wil alleen maar zeggen dat het zoals al berekend heel veel belasting centen kost en millieu voordeel symbolisch is. Elektrisch rijden is op dit moment zonder subsidie helemaal niet zo goedkoop. Op de benzine auto zit ook belachelijk veel belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
ray1979 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:19:
[...]

Heb je een bronvermelding? Op hoeveel jaar is die berekening gebaseerd?
https://teslafacts.nl/mod...van-een-tesla-model-3.asp

Het is weliswaar wel een Tesla fan.. maar berekening klopt wel volgens mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 21:45
Welk punt wil je exact maken?
We leven in het hier en nu, met geldende belastingen.
Je begint eerst over de kosten algemeen en nu komt de belasting erbij.

Mooi toch die regels en innovatie, uiteindelijk worden BEVs steeds goedkoper en hebben de gestimuleerde early adopters de palen etc uit de grond gekregen ;)

Blauwe M3 sr+ met trekhaak is besteld :D

[ Voor 38% gewijzigd door Vandread op 15-07-2019 22:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

jpiscaer schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:22:
[...]

Als ik zoek op "glass coat" in dit topic vind ik geen relevante resultaten. Wellicht kun je de leken op dit gebied wat wegwijs maken? Dank!
JeeEs in "Het grote Tesla topic"
Vissa66 in "Het grote auto detailing topic"
https://teslamotorsclub.c...in-lakbescherming.148227/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E46RC51
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-05-2024
lighting_ schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:26:
[...]

Op de benzine auto zit ook belachelijk veel belasting.
Je preekt voor eigen parochie. Weet je waar veel belasting op zit? Stroom ! (1 ltr benzine = 9.7 kW - belasting op 1ltr benzine = 77 ct vs equivalent in stroom 95ct.
Maar om de discussie wat eenvoudiger te houden: zelfs zonder al deze berekeningen: weet je niet wat je mist als je ICE blijft rijden. Een EV en zeker een Tesla opent echt een andere wereld. Die je je als ICE rijder niet kunt voorstellen zonder em ervaren te hebben. Vooroordelen smelten als sneeuw voor de zon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hunkaroglu schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:37:
[...]

https://teslafacts.nl/mod...van-een-tesla-model-3.asp

Het is weliswaar wel een Tesla fan.. maar berekening klopt wel volgens mij.
Die is inmiddels ruim een jaar oud...De aanschafprijs klopt niet, de energieprijzen kloppen niet (meer), de bijtelling ook niet, de verzekering ontbreekt en BTW naheffing voor privé gebruik ook.

Vergelijken met een 330i is discutabel aangezien dat geen populaire leaseauto is. De performance is weliswaar gelijk, maar is net als zeggen dat alle S en X rijders zonder subsidie ook auto’s van een ton hadden gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
E46RC51 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:22:
[...]

Je preekt voor eigen parochie. Weet je waar veel belasting op zit? Stroom ! (1 ltr benzine = 9.7 kW - belasting op 1ltr benzine = 77 ct vs equivalent in stroom 95ct.
Maar om de discussie wat eenvoudiger te houden: zelfs zonder al deze berekeningen: weet je niet wat je mist als je ICE blijft rijden. Een EV en zeker een Tesla opent echt een andere wereld. Die je je als ICE rijder niet kunt voorstellen zonder em ervaren te hebben. Vooroordelen smelten als sneeuw voor de zon.
Tsja. Tunnelvisie. Heb zelf gereden. Rijd prima. Kan van alles over hebben maar merk dat er rijders zijn die niet objectief naar kunnen kijken. Er is al vaker door kamerleden berekend dat miljarden subsidie naar elektrische auto's zijn gegaan en het milieu effect te weinig is. Als je dat niet snapt houdt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
lighting_ schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:30:
[...]
Er is al vaker door kamerleden berekend dat miljarden subsidie naar elektrische auto's zijn gegaan en het milieu effect te weinig is. Als je dat niet snapt houdt het op.
Om hoeveel subsidies gaat het nu feitelijk? Naar mijn mening eigenlijk maar twee, potentieel drie:
- geen wegenbelasting
- mia
- laadpalen e.d

Stroom vs benzine/diesel en lagere bijtelling vind ik geen subsidie, want die maken EV-rijden alleen goedkoper voor rijder en/of bezitter van de auto maar kost de staat geen geld. De reden is simpelweg omdat als die lage bijtelling er niet geweest was had men over het algemeen geen EV gereden maar een flink goedkopere ICE. Kortom geen belastinginkomstenverlies maar slechts verschuiving.

Het enige wat men kan beargumenteren is dat de lagere bijtelling EV-fabrikanten een oneerlijk concurrentievoordeel geeft omdat zij ruwweg meer per verkochte auto kunnen binnenhalen dan met verkopen van een ICE. Niet dat ik er een probleem in zie - er zitten ook heel andere kanten aan - maar ik erken het argument. Ook kan men beargmenteren dat het oneerlijkheid schept tussen burgers - weer, niet mee eens, maar ik snap het argument - maar dat betekent wederom geen inkomstenverlies voor de staat.

Het is te verwachten dar de verkoop van EV's in de a.s. jaren een flinke tik zal krijgen in Nederland met nieuwe bijtellingsregels. Er zal enige effect overblijven van de stimulering maar als goede EV's niet flink goedkoper gaan worden zal de groei in Nederland stagneren en vermoedelijk zelfs negatief worden.

Geen wegenbelasting is echter wel subsidie omdat daardoor de staat die misloopt. De rijder wil sowieso een auto rijden dus de keuze voor een EV in plaats van een ICE (ook al zou die laatste veel lager in aankoopprijs zijn) zorgt voor minder wegenbelastinginkomsten.

MIA zorgt voor extra aftrek bij bedrijven dus loopt de staat ook hier inkomsten mis - al zijn daar ook tegenargumenten voor te geven, maar sec gerekend klopt het inkomstenverlies voor de staat.

Subsidies op laadpalen e.d. laat ik even buiten beschouwing, die heeft geen betrekking op de auto zelf tenslotte.

Kortom, hoeveel is de staat ruwweg misgelopen aan gemiste wegenbelasting en MIA-aftrek? Is dat ooit geschat? Over hoeveel miljarden hebben we het dan? Iemand zal het vast gedaan hebben. URLs iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dont' feed the trolls... (maar het lijkt me dat auto's die niet zorgen voor lucht die zorgt dat mensen overlijden sowieso wel een beetje steuntje in de rug mogen krijgen, nog veel meer dan al is gebeurd)

Anyway, Carwow heeft de top 10 veiligste auto's van 2019 in Europa op een rij gezet. Geen verrassing, Tesla is het veiligste. YouTube: Tesla Model 3 crashed and the top 10 safest cars revealed!

Een hele goede reden om je vrouw/vriendin/man/vriend te overtuigen als ze nog niet zeker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:55
arsimo schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 00:49:
[...]

Om hoeveel subsidies gaat het nu feitelijk? Naar mijn mening eigenlijk maar twee, potentieel drie:
- geen wegenbelasting
- mia
- laadpalen e.d

Stroom vs benzine/diesel en lagere bijtelling vind ik geen subsidie, want die maken EV-rijden alleen goedkoper voor rijder en/of bezitter van de auto maar kost de staat geen geld. De reden is simpelweg omdat als die lage bijtelling er niet geweest was had men over het algemeen geen EV gereden maar een flink goedkopere ICE. Kortom geen belastinginkomstenverlies maar slechts verschuiving.

Het enige wat men kan beargumenteren is dat de lagere bijtelling EV-fabrikanten een oneerlijk concurrentievoordeel geeft omdat zij ruwweg meer per verkochte auto kunnen binnenhalen dan met verkopen van een ICE. Niet dat ik er een probleem in zie - er zitten ook heel andere kanten aan - maar ik erken het argument. Ook kan men beargmenteren dat het oneerlijkheid schept tussen burgers - weer, niet mee eens, maar ik snap het argument - maar dat betekent wederom geen inkomstenverlies voor de staat.

Het is te verwachten dar de verkoop van EV's in de a.s. jaren een flinke tik zal krijgen in Nederland met nieuwe bijtellingsregels. Er zal enige effect overblijven van de stimulering maar als goede EV's niet flink goedkoper gaan worden zal de groei in Nederland stagneren en vermoedelijk zelfs negatief worden.

Geen wegenbelasting is echter wel subsidie omdat daardoor de staat die misloopt. De rijder wil sowieso een auto rijden dus de keuze voor een EV in plaats van een ICE (ook al zou die laatste veel lager in aankoopprijs zijn) zorgt voor minder wegenbelastinginkomsten.

MIA zorgt voor extra aftrek bij bedrijven dus loopt de staat ook hier inkomsten mis - al zijn daar ook tegenargumenten voor te geven, maar sec gerekend klopt het inkomstenverlies voor de staat.

Subsidies op laadpalen e.d. laat ik even buiten beschouwing, die heeft geen betrekking op de auto zelf tenslotte.

Kortom, hoeveel is de staat ruwweg misgelopen aan gemiste wegenbelasting en MIA-aftrek? Is dat ooit geschat? Over hoeveel miljarden hebben we het dan? Iemand zal het vast gedaan hebben. URLs iemand?
.

Bijtelling is weldegelijk inkomstenverlies, zeker als je kijkt naar de S en X leases uit het 0% tijdperk. Maar ook nu de 4% leasers van de M3, die hadden anders een auto van 21% gehad en echt geen auto die 5x zo goedkoop is dan de M3. Dus geen verschuiving maar grotendeels wegvallen van inkomsten.

Verder eens dat geen uitstoot ook echt wel wat waard is, maar goed ik ben niet unbiased want zelf een fiscale milieu activist;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Djerro123 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 04:44:
[...]
Bijtelling is weldegelijk inkomstenverlies, zeker als je kijkt naar de S en X leases uit het 0% tijdperk. Maar ook nu de 4% leasers van de M3, die hadden anders een auto van 21% gehad en echt geen auto die 5x zo goedkoop is dan de M3. Dus geen verschuiving maar grotendeels wegvallen van inkomsten.
Geloof er weinig tot niets van. Ze zullen er ongetwijfeld tussen zitten maar het zal een minderheid zijn van het totaal aantal EV-rijders. Men zal in het algemeen nu eenmaal prive niet meer uitgeven aan een auto dan men kan. Tuurlijk, er zijn echte rijken die (in het verleden) een S of X zijn gaan rijden en waar de lage bijstelling een aardige bijzaak was, en anderen bij wie de milieuoverwegingen primair staan. maar voor de grootste groep was/is het "Wat is mooiste wat ik kan leasen binnen min mogelijkheden?" in combinatie met "Wat een coole auto's zijn die Tesla's toch!".
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seacara
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 14:25
Ter info

Het duurde even maar vanaf nu is de Pearl White Multi-Coat inbegrepen en vraagt Tesla voor Solid black een meerprijs van 800€.

Dit is vanaf nu te zien in de configuratie.

Nu zal er vast een discussie beginnen voor diegene die 1600€? Hadden betaald voor de Pearl White Multi-Coat kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:49
En rood is weer terug op 2100€.
Mijn voorspelling is dat multicoat wit nu is ingevoerd omdat Elon dat nu eenmaal heeft gezegd ("next month"), en dat over niet al te lange tijd er een andere gewone kleur wit bijkomt en pearl White weer een extra optie wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zelf dat ik dat er een extra wit zou komen en niet gratis en voor niets een multicoat lak. Ik kan mij haast niet voorstellen dat een multicoat lak goedkoper is dan een zwarte niet-metallic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seacara
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 14:25
Deveon schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 06:51:
Zelf dat ik dat er een extra wit zou komen en niet gratis en voor niets een multicoat lak. Ik kan mij haast niet voorstellen dat een multicoat lak goedkoper is dan een zwarte niet-metallic.
Ik durf het niet te zeggen. Elke extra kleur brengt wel weer meer varianten en zal massa productie lastiger maken.
Tevens begrijp ik niet waarom je 2 verschillende kleuren wit zou moeten hanteren.

Vraag mij alleen of de prijsstelling word aangepast voor Europa cq Nederland.
In Amerika is bijvoorbeeld de sr+ 1000usd goedkoper, de AWD LR 2k usd (als ik de originele prijzen goed onthouden had. )

Zal later wel duidelijk worden

[ Voor 16% gewijzigd door Seacara op 16-07-2019 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
arsimo schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 00:49:
[...]

- geen wegenbelasting
- mia
- laadpalen e.d

BPM en dat tikt natuurlijk wel heel fors aan.

En komt wel degelijk minder inkomstenbelasting/loonheffing binnen. Hele topics staan vol met berekeningen dat de M3 goedkoper is dan een Ford focus en dan vooral door de bijtelling. Het is voor de overheid goed dat er niet onbeperkt ev auto's voorhanden zijn.

Kijk maar eens wat Pieter Ontzigt allemaal schrijft over het verlies aan inkomen. Die overdrijft de andere kant op, maar het is wel zeker dat het de staat veel geld gekost heeft. En dat heeft dan een 10K Tesla model X/S auto's, 4K I pace auto's en wellicht nog een 10K Leaf/Ioniq/Zoe etc opgeleverd. Dus 25K auto's tegen een fors belastingbedrag.
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 04:23:
Dont' feed the trolls... (maar het lijkt me dat auto's die niet zorgen voor lucht die zorgt dat mensen overlijden sowieso wel een beetje steuntje in de rug mogen krijgen, nog veel meer dan al is gebeurd)

Anyway, Carwow heeft de top 10 veiligste auto's van 2019 in Europa op een rij gezet. Geen verrassing, Tesla is het veiligste. YouTube: Tesla Model 3 crashed and the top 10 safest cars revealed!

Een hele goede reden om je vrouw/vriendin/man/vriend te overtuigen als ze nog niet zeker zijn.
Vergeet niet dat ook EV's fijnstof veroorzaken. Ik ben zeker voorstander van stimuleren van ev, maar vind het wel onnodig dat dure auto's heel erg gesubsidieerd worden. Dat maakt dat er weinig noodzaak is om goedkopere modellen te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
JPDeckers schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 06:32:
En rood is weer terug op 2100€.
Mijn voorspelling is dat multicoat wit nu is ingevoerd omdat Elon dat nu eenmaal heeft gezegd ("next month"), en dat over niet al te lange tijd er een andere gewone kleur wit bijkomt en pearl White weer een extra optie wordt.
Wat een bedrijfsvoering dit. Ze maken het zichzelf zo onnodig moeilijk. Er zullen alleen in NL al tientallen zijn die de order gaan aanpassen en misschien wel de auto terug doen of annuleren. Zou ik in ieder geval wel doen als ik voor wit gegaan was. Geld terug of anders bestel ik wel een nieuwe. En de LMs waren al zo blij met Tesla. Weer extra workload voor de toch al zwaar overwerkte medewerkers in NL. Nee, goed beleid Elon. Ga zo door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Over de hele bijtellingsdiscussie: Ik (en wat collega's) geef nu meer uit aan lease+bijtelling dan ik voorheen deed. De bijtellingskorting en geen MRB heeft de Model 3 (en voor collega de X) zodanig betaalbaar gemaakt dat met een flinke eigen bijdrage deze nu te leasen is voor ons. Alternatieven zouden qua leaseprijs een heel stuk lager liggen. In de US word dit de "Tesla stretch" genoemd; ondanks de kortingen zijn het nog steeds geen goedkope auto's maar mensen betalen graag wat meer ervoor. Het alternatief voor mijn 70k Tesla zou een auto van rond de 40k zijn, niet een andere auto van 70k.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
Tassadar32 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:08:
Over de hele bijtellingsdiscussie: Ik (en wat collega's) geef nu meer uit aan lease+bijtelling dan ik voorheen deed. De bijtellingskorting en geen MRB heeft de Model 3 (en voor collega de X) zodanig betaalbaar gemaakt dat met een flinke eigen bijdrage deze nu te leasen is voor ons. Alternatieven zouden qua leaseprijs een heel stuk lager liggen. In de US word dit de "Tesla stretch" genoemd; ondanks de kortingen zijn het nog steeds geen goedkope auto's maar mensen betalen graag wat meer ervoor. Het alternatief voor mijn 70k Tesla zou een auto van rond de 40k zijn, niet een andere auto van 70k.
Voor 40K heb je een mooi benzine auto. Tuurlijk is Tesla 2.0 rijden. Maar gemak met tanken vind ik ook een overweging waard.
Inspired schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 07:54:
[...]

Wat een bedrijfsvoering dit. Ze maken het zichzelf zo onnodig moeilijk. Er zullen alleen in NL al tientallen zijn die de order gaan aanpassen en misschien wel de auto terug doen of annuleren. Zou ik in ieder geval wel doen als ik voor wit gegaan was. Geld terug of anders bestel ik wel een nieuwe. En de LMs waren al zo blij met Tesla. Weer extra workload voor de toch al zwaar overwerkte medewerkers in NL. Nee, goed beleid Elon. Ga zo door.
Ze storten gewoon 1600 euro terug.

[ Voor 26% gewijzigd door lighting_ op 16-07-2019 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:37
Wij moeten verplicht elektrisch leasen en wil je dan een beetje ruimte EN bereik hebben, is er weinig keuze. Eerst in een e-Niro en Kona gereden, maar als je dan in een M3 stapt is het echt een wereld van verschil!
De M3 kost me EUR 90 in de maand extra tov een e-Niro of Kona, maar dat heb ik er graag voor over. Overigens ben ik nu bijna EUR 200 in de maand minder kwijt tov mijn huidige Passat diesel.....Op alle punten vooruitgang!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
lighting_ schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:25:
Voor 40K heb je een mooi benzine auto. Tuurlijk is Tesla 2.0 rijden. Maar gemak met tanken vind ik ook een overweging waard.
Gemak van tanken is minder dan opladen voor mij. Met de LR AWD heb ik iedere ochtend 420km bereik, meer als ik dat nodig heb (laden staat nu op ~85%). Laden op de oprit is meer dan voldoende, zelfs voor trips naar familie aan de andere kant van Brabant. Echt nog nooit buiten mijn eigen oprit moeten laden, met benzine kan ik toch mooi elke week onderweg stoppen en tanken.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
[...]

Ze storten gewoon 1600 euro terug.
Ja, vast. Want Tesla staat goed bekend qua compensatie. Ze gaan iedereen die een witte in bestelling heeft staan echt geen 1600 terug storten. Daarbij kan ik me ook voorstellen dat mensen die een zwarte besteld hebben nu gaan switchen. Dus, weer genoeg werk voor ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:36
Ik ben elke dag ( 5 dagen in de week ) max. 30 seconden kwijt met stekkeren. En moest 1,5 keer per week tanken. à 5 min per keer, = 7,5 min per week.

30 sec x 5 = 2,5 minuut = 5 min besparing per week = 4 uur 33 min besparing per jaar. :+. Die ik dan kan besteden aan snelladen. En dan nog kom ik netto niet trager uit. :9 :>

Had ik al verteld dat ik 50.000 km per jaar maak in een Leaf welteverstaan? :+

Welk tankgemak bedoelde je? :>

Edit:

Hier zakelijk vandaag waarschijnlijk onze éérste Tesla bestellen. #spannend. Daarna nieuwe laadpalen uitzoeken. O+

[ Voor 8% gewijzigd door Mar.tin op 16-07-2019 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
Mar.tin schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:42:
[...]

Ik ben elke dag ( 5 dagen in de week ) max. 30 seconden kwijt met stekkeren. En moest 1,5 keer per week tanken. à 5 min per keer, = 7,5 min per week.

30 sec x 5 = 2,5 minuut = 5 min besparing per week = 4 uur 33 min besparing per jaar. :+. Die ik dan kan besteden aan snelladen. En dan nog kom ik netto niet trager uit. :9 :>

Had ik al verteld dat ik 50.000 km per jaar maak in een Leaf welteverstaan? :+

Welk tankgemak bedoelde je? :>
Voor sommigen wellicht minder hassle. Maar ik woon in een appartement. En ga je niet de hele nacht aan een publieke paal laden als het vol is. Reken maar op 3 hoog trappen af en weer op. Snelladen is leuk maar kost toch 15/20 minuten plus dat het niet overal is. Het ritje ernaar toe kost mij 20 minuten enkel rit.
Op werk? Kan momenteel ook. Maar ook daar moet je niet volladen en zal je de naar buiten moeten om stekker uit te trekken. Ja dus elektrisch rijden is voor mij niet het gemak van 5 minuten tanken 1 maal per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
lighting_ schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:47:
[...]

Voor sommigen wellicht minder hassle. Maar ik woon in een appartement. En ga je niet de hele nacht aan een publieke paal laden als het vol is. Reken maar op 3 hoog trappen af en weer op. Snelladen is leuk maar kost toch 15/20 minuten plus dat het niet overal is. Het ritje ernaar toe kost mij 20 minuten enkel rit.
Op werk? Kan momenteel ook. Maar ook daar moet je niet volladen en zal je de naar buiten moeten om stekker uit te trekken. Ja dus elektrisch rijden is voor mij niet het gemak van 5 minuten tanken 1 maal per week.
Ik dus alleen op werk, waar we binnenkort met 2 zakelijke + 1 privé (mijn Leaf) elektrische auto's, 7 palen ter beschikking gaan krijgen. Ipv de 3 die er nu zijn.

De 3 die er nu hangen gaan we verhuizen naar de productiezijde voor toekomstige privébezitters van EV's aan die kant. En we hangen er aan de kantoorzijde 4 (in plaats van die 3) op, waarvan er dan nu al 3 in gebruik zijn. Momenteel nog 2 Outlanders, en 1 Leaf, en straks een Niro, een M3 en een Leaf.

Voor mij dus 30 sec per dag stekkeren, en veel dagen laat ik mn snoertje gewoon hangen, dan is het maar 10 sec stekkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-09 07:23
Inmiddels is Pearl White Multi Coat inbegrepen (zoals eerder gemeld) maar is ook de Performance uitvoering ruim 4000,- euro goedkoper geworden.

[ Voor 11% gewijzigd door CVar op 16-07-2019 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
lighting_ schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:47:
[...]

Het verschilt heel erg per situatie. Ik woonde hiervoor ook in een appartement waar ik dus gewoon 3 jaar lang de Outlander gestekkerd heb. Wij hadden een parkeerterrein met individuele parkeerplaatsen en heb op eigen kosten een laadpaal laten aanleggen. Met alleen openbaar parkeren word het wat meer werk, maar meestal mag je je EV gedurende de nacht laten staan. Het is dus niet zo dat als je thuiskomt je midden in de nacht nog de stekker moet gaan loshalen en de auto verplaatsen. Als het wat drukker is en de laadpaal is vaak bezet word het echter een vervelender verhaal inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Kunnen we dit topic over Tesla laten gaan aub? Er zijn genoeg andere topics voor vragen ik het algemeen qua EV en/of bijtellingsperikelen.

Performance wel een serieus goede deal zeg nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
Tassadar32 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:54:
[...]

Het verschilt heel erg per situatie. Ik woonde hiervoor ook in een appartement waar ik dus gewoon 3 jaar lang de Outlander gestekkerd heb. Wij hadden een parkeerterrein met individuele parkeerplaatsen en heb op eigen kosten een laadpaal laten aanleggen. Met alleen openbaar parkeren word het wat meer werk, maar meestal mag je je EV gedurende de nacht laten staan. Het is dus niet zo dat als je thuiskomt je midden in de nacht nog de stekker moet gaan loshalen en de auto verplaatsen. Als het wat drukker is en de laadpaal is vaak bezet word het echter een vervelender verhaal inderdaad.
Het wordt afgeraden om je batterij telkens 100% te laden. Daarmee verkort je de levensduur en capaciteit van de batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
lighting_ schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:57:
[...]
Het wordt afgeraden om je batterij telkens 100% te laden. Daarmee verkort je de levensduur en capaciteit van de batterijen.
Oef, je bent duidelijk niet echt bekend met Tesla's. In de app kan je gewoon instellen hoe vol de accu geladen mag worden en de auto stopt met laden als dat niveau bereikt is. Als door sentry mode / cabin overheat of standby drain het percentage daalt gaat de auto weer laden. Zo blijft je accu dus altijd op je ingestelde niveau, zonder dat je zelf iets hoeft te doen.

Probleem opgelost, helemaal geen noodzaak om naar de auto te lopen, je kan dus prima Tesla gaan rijden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVar
In de US schijnt ook de LR goedkoper geworden te zijn, denk dat ze hem hier gewoon voorlopig op de ‘oude’ prijs laten staan. Gezien de veranderingen in de bijtelling verkoopt hij toch wel denken ze...

Dus die gaat in de toekomst ook nog wel zakken waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TictaCNL
lighting_ schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:57:
[...]

Onzin. Het is prima om tot 100% op te laden, Tesla heeft daar zelf al een marge voor ingebouwd. De enige reden dat je niet tot 100% zou moeten opladen is dat bij een 100% volle batterij regenerative breaking niet werkt en je dus minder efficiënt rijdt. Dat is zonde natuurlijk.

https://twitter.com/elonmusk/status/1118225459416682496

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
TictaCNL schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:16:
[...]

Onzin. Het is prima om tot 100% op te laden, Tesla heeft daar zelf al een marge voor ingebouwd. De enige reden dat je niet tot 100% zou moeten opladen is dat bij een 100% volle batterij regenerative breaking niet werkt en je dus minder efficiënt rijdt. Dat is zonde natuurlijk.

https://twitter.com/elonmusk/status/1118225459416682496
Wat Elon refereert is dat je dan minder efficient bent. Maar technisch gezien worden je Li ion batterijen welk degelijk minder bij 100% laden. Ik zou zeggen google maar eens op voordat je alles van Elon gelooft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Snelle vraag voor mensen met ervaring, passen er 4 velgen met banden achterin de model 3? Moet geen probleem zijn, toch?

[ Voor 14% gewijzigd door Divak op 16-07-2019 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
lighting_ schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:24:
[...]

Wat Elon refereert is dat je dan minder efficient bent. Maar technisch gezien worden je Li ion batterijen welk degelijk minder bij 100% laden. Ik zou zeggen google maar eens op voordat je alles van Elon gelooft.
Zoals ik al zei: ze hebben hier een marge voor ingebouwd. Oftewel: wat wij als 100% zien, is waarschijnlijk 90% - 95% van de daadwerkelijke capaciteit van de batterij. Waarom denk je dat een paar maanden geleden er opeens een update was waarbij de Tesla Model 3 meer range kreeg? Omdat ze een stukje van die marge inleverde voor meer range. Ze hebben echt niet stiekem meer batterijen in je auto gelegd hoor ;)

[ Voor 4% gewijzigd door TictaCNL op 16-07-2019 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
TictaCNL schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:29:
[...]
Waarom denk je dat een paar maanden geleden er opeens een update was waarbij de Tesla Model 3 meer range kreeg? Omdat ze een stukje van die marge inleverde voor meer range.
Bron? Dat kan net zo goed ergens in de keten een software efficiencyslag geweest zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Divak schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:28:
Snelle vraag voor mensen met ervaring, passen er 4 velgen met banden achterin de model 3? Moet geen probleem zijn, toch?
Met de achterbank plat wel lijkt me.
mrwolf schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:31:
[...]

Bron? Dat kan net zo goed ergens in de keten een software efficiencyslag geweest zijn
Kwam door optimalisatie van de motoren. Niet extra capaciteit uit accu’s idd.

Standaard staat de Tesla op 90% laden. Zal wel ergens goed voor zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Inspired op 16-07-2019 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Als je de subtrunk ook gebruikt past dat zeker. Let wel op dat bepaalde delen van de kofferbak niet te zwaar beladen mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
CVar schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:51:
Inmiddels is Pearl White Multi Coat inbegrepen (zoals eerder gemeld) maar is ook de Performance uitvoering ruim 4000,- euro goedkoper geworden.
Eerder was nog niet duidelijk of het om de pearl white multicoat zou gaan (voorheen kostte die nog €1600 extra). Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de lakproblemen bij de standaard lak, die zou kwetsbaar zijn volgens vele opleververhalen. Als Tesla zo veel minder te herstellen heeft houden ze potentieel meer marge over en gaat opleveren sneller.

Opleveringen waren een bottleneck in de voorgaande kwartalen, zelfs in het vorige kwartaal waarin meer werd opgeleverd dan geproduceerd doordat allerlei ander personeel mee ging helpen met opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Ouch, als je al een pearl white performance had zijn dit toch wel pijnlijke prijswijzigingen.

Maar goed, het prijsverschil tussen een LR AWD en een performance is nu ook wel heel beperkt geworden. Veel mensen hadden bij die wetenschap toch voor iets anders gekozen vrees ik. Ik had in ieder geval toch even mijn best gedaan voor toestemming om nog wat meer over mijn max leasebedrag te gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiberduwde
acidfever schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:58:
Ouch, als je al een pearl white performance had zijn dit toch wel pijnlijke prijswijzigingen.

Maar goed, het prijsverschil tussen een LR AWD en een performance is nu ook wel heel beperkt geworden. Veel mensen hadden bij die wetenschap toch voor iets anders gekozen vrees ik. Ik had in ieder geval toch even mijn best gedaan voor toestemming om nog wat meer over mijn max leasebedrag te gaan. ;)
want je kunt in NL zo lekker met 261 km/h over de weg razen? :D :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
mrmrmr schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:49:
[...]

Eerder was nog niet duidelijk of het om de pearl white multicoat zou gaan (voorheen kostte die nog €1600 extra). Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de lakproblemen bij de standaard lak, die zou kwetsbaar zijn volgens vele opleververhalen.
Kwetsbaar :? Als het regent komt hij er bijkans af :p Het is al 6 jaar afgrijselijk zwakke lak.

Er zijn imho 2 dingen die je kan doen als je een Tesla krijgt. Of je brengt hem van Tilburg direct naar een bedrijf die er een goede coating overheen legt. Of (zou ik nu doen), je besteld hem met standaard lak en laat hem wrappen.

Of, optie 3: Je bedenkt "het is maar lak" en laat het erbij zitten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:32
- ik hoopte deze post te deleten, maar dat gaat niet.-

[ Voor 82% gewijzigd door RonJ op 16-07-2019 10:16 . Reden: - ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
fiberduwde schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:21:
[...]
Op youtube heeft iemand universele thule dakdragers gebruikt.
[YouTube: Universal Thule Roof Rails for Tesla Model 3]

Weet niet of ik het zou aandurven.. :>
Hmm, dat ga ik maar niet doen. Als ik het goed zie worden die universele beugels alleen tegen/tussen de chromelijsten geklemd, dat lijkt me niet bepaald stevig genoeg. Toen ik de ducktape zag haakte ik echt af. Ik wacht wel even af of Thule nog met echte beugels komt. En anders toch maar die van Tesla zelf en dan weer doorverkopen na de leasetermijn.
fiberduwde schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:05:
[...]
Met ~220 door de bocht ging anders prima v/d week >:)

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Waarom zou dat niet kunnen? })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Ik zou een witte a.s donderdag gaan ophalen. En ik zie dat het nu inderdaad 1600 goedkoper is geworden. En als je voor de zwarte gaat, moet je 800 euro erbij leggen. Wel krom eigenlijk dat je voor een niet metallic lak 800 euro meer moet betalen.

Ik ga ze maar bellen en kijken wat ze met het bedrag kunnen doen. Ik verwacht wel compensatie. Als ik er 19inch velgen (1600 eruo) erbij mag krijgen neem ik hem, anders gewoon opnieuw bestellen.

Er is momenteel ook helemaal geen zwarte voorraad auto meer beschikbaar op hun site. Het is wel opmerkelijk dat ze nu allemaal in 1 keer op zijn? Of ze passen de prijs aan en zetten het straks weer online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Mogelijk een overbeantwoorde FAQ en dan mijn excuses (en graag een URL), maar indien niet:

Wat zijn volgens jullie alternatieven voor een autoverzekering voor de M3 naast die via InsureMyTesla. En wat zijn jullie gedachten over die laatste?

Alternatieven vinden om te vergelijken blijkt nog niet zo simpel:
- geregeld niet mogelijk (o.a. ANWB-Unigarant, doen geen Tesla vanwege alarmeisen en ondanks dat ANWB pro elektrisch rijden is - de contactpersoon geneerde zich zelfs)
- of de prijzen lopen sterk uiteen (Allsecure ondanks hun reclameclaims erg aan de prijs?)
- of ze gaan ineens ingewikkeld zitten doen omdat mijn M3 op naam van mijn bv-tje komt te staan (o.a Reaal).

Wijsheid in deze is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
@arsimo Lees even de berichten van gisteren terug, toen is er veel gebabbeld over verzekeringen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:49
Met de achterbank plat pasten de 4 bestelde 18” velgen met winterbanden prima. Er is wel niet heel veel ruimte, door de kofferbak vorm (vast deksel) is het wel wat passen en meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rto1964
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-12-2024
Voor de mensen die Fastned voor 59 cent te duur vinden, met een Maingau pas kost een kWh maar 30 cent. Zie laadpastop10.nl.

Tesla model 3 RWD sinds 27 mei 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
Mar.tin schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:31:
@arsimo Lees even de berichten van gisteren terug, toen is er veel gebabbeld over verzekeringen. :)
Ben idd maar wat gaan terugbladeren. En heb idd een heel bruikbare tip voor mijn situatie gevonden (Promovendum), dank aan @Chnub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mrwolf schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:31:
[...]

Het ging niet om range, maar om extra performance:
https://twitter.com/elonmusk/status/1101981321436581890

@Inspired Doelde je niet op de performance?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acidfever
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

[...]

Ik denk persoonlijk dat de maximum snelheid 1 van de minst boeiende argumenten is om een performance aan te schaffen.

De extra 0-100 performance is leuk maar de rijhoogte/sportievere ophanging, 20 inch wielen en betere remmerij zijn wat mij betreft veel interessanter.

Voor 10.000 euro verschil voor mij nooit een optie maar voor 3000 verschil t.o.v. mijn huidige configuratie zou ik dat wel willen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Nou net gebeld met delivery.. en zij konden niks doen over de prijs. Daarna heb ik de sales advisor gebeld en hij wilde het wel verlagen met 1600 euro.

Maar de catalogusprijs van 60950 is niet meer aan te passen omdat het al geregistreerd is. Op de factuur stond als eindbedrag 61.967,50.

Als ik Afleveringskosten van 809.92 en registratiekosten van 30.99 eraf haal kom ik op 61110 ongeveer

Dus snap even niet hoe ze op die catalogusprijs komen.

Weet er iemand wat de catalogusprijs zal worden als ik hem opnieuw zou bestellen?

Long Range All-Wheel Drive
Lakkleur Pearl White
18'' Aero velgen
Zwart en wit premium interieur
Autopilot

Ik twijfel nu of ik de extra bijtelling voor lief moet nemen of een nieuwe bestellen. Als het verschil niet zo groot is namelijk, neem ik het voor lief.

[ Voor 15% gewijzigd door Hunkaroglu op 16-07-2019 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVar
60950 is toch 58300 (auto) plus 1600 (kleur) en 1050 (zw/wit bekleding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:00
acidfever schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:41:
[...]

Ik denk persoonlijk dat de maximum snelheid 1 van de minst boeiende argumenten is om een performance aan te schaffen.

De extra 0-100 performance is leuk maar de rijhoogte/sportievere ophanging, 20 inch wielen en betere remmerij zijn wat mij betreft veel interessanter.

Voor 10.000 euro verschil voor mij nooit een optie maar voor 3000 verschil t.o.v. mijn huidige configuratie zou ik dat wel willen overwegen.
En wellicht ook hogere restwaarde als je kijkt naar de huidige performance modellen van de model S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
CVar schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:21:
60950 is toch 58300 (auto) plus 1600 (kleur) en 1050 (zw/wit bekleding).
Dan hebben ze dus al rekening gehouden met de huidige prijs. Wel vreemd, aangezien mijn kenteken al 2wk bekend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVar
Hunkaroglu schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:19:
[...]

Dan hebben ze dus al rekening gehouden met de huidige prijs. Wel vreemd, aangezien mijn kenteken al 2wk bekend is.
Juist niet, als je vandaag besteld zou het alleen 58300 plus 1050 zijn (kleur is gratis geworden).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Master_G
  • Laatst online: 08-03 23:14
Vanochtend gemaild met Tesla:

From:
Sent: Tuesday, July 16, 2019 10:25
To: Your Tesla Delivery team Netherlands <DeliveryNL@tesla.com>
Subject: Pearl White bestelling RNXXXXXXXXX

Beste,

Ik heb op 10 juli de Model3 SR+ besteld met extra optie Pearl White voor 1600,-

RNXXXXXXXXX

Gezien het feit dat er per vandaan Pearl White de standaard kleur is, vraag ik mij af wat er nu gebeurt? Het zou natuurlijk mooi zijn als ik de auto kan krijgen voor 47.800,- i.p.v. de 49.400,-

Kan u mij hierbij helpen?

Alvast bedankt voor uw reactie!

Met vriendelijke groet,

————-

Goedemiddag,

Alle klanten die nu Pearl White in bestelling hebben zullen dit inderdaad zonder meerprijs krijgen.

Kind regards,
Mats Andriessen
Inside Delivery Advisor | deliverynl@tesla.com

———

Meevallertje dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
acidfever schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:41:
[...]

Het enige wat dan weer jammer is dat de performance geen trekhaak optie heeft.

Keuzes, keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
CVar schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:23:
[...]

Juist niet, als je vandaag besteld zou het alleen 58300 plus 1050 zijn (kleur is gratis geworden).
Klopt je hebt gelijk.

Nu de berekening kunnen maken op basis van 58300. Dat gaat me dus 900 euro extra aan bijtelling kosten in 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Master_G schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:23:

From:

Beste,

RNXXXXXXXXX

Gezien het feit dat er per vandaan Pearl White de standaard kleur is, vraag ik mij af wat er nu gebeurt? Het zou natuurlijk mooi zijn als ik de auto kan krijgen voor 47.800,- i.p.v. de 49.400,-

Met vriendelijke groet,

————-

Goedemiddag,

Alle klanten die nu Pearl White in bestelling hebben zullen dit inderdaad zonder meerprijs krijgen.

Kind regards,
Mats Andriessen

———

Meevallertje dus!
Ze deden dus wel moeilijk in het begin bij mij.

Ik moest het dan maar annuleren zeiden ze en nieuwe bestellen.

Als ik het ga annuleren gaan ze het weer doodleuk op hun site zetten als direct beschikbaar voor wel een lager bedrag.

Te gek voor woorden eigenlijk.

De sales advisor kon uiteindelijk wel de korting geven. Maar kon helaas niks meer aan de catalogusprijs doen.

Is het mogelijk om bij RDW ook nog de catalogusprijs te kunnen verlagen achteraf op basis van de nieuwe factuur die je krijgt van Tesla ivm de veranderde prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_G
  • Laatst online: 08-03 23:14
Ik vraag me dan wel af of degene die een zwarte in bestelling hebben staan, dan ineens 800,- extra er bovenop krijgen. Of zouden ze coulant zijn en voor degene in bestelling geen meerprijs rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Master_G schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:05:
Ik vraag me dan wel af of degene die een zwarte in bestelling hebben staan, dan ineens 800,- extra er bovenop krijgen. Of zouden ze coulant zijn en voor degene in bestelling geen meerprijs rekenen?
Hoop het toch niet zeg, dan ben ik not amused. Kan ik me ook haast niet voorstellen als ik een bestelovereenkomst heb met totaalbedragen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Dat denk ik niet.

Aan de andere kant is het ook vreemd waarom ze een meerprijs rekenen voor een lak die niet eens metallic is. Ik denk dat nu de meesten gewoon voor de standaard kleur zullen kiezen ipv 800 euro extra te betalen voor minder kwaliteit lak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMAT
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 15:44
Zojuist gelezen in de Telegraaf (:-|);

Tesla verlaagt prijzen Model 3:
"Zijn auto-voor-de-massa Model 3 gaat in prijs eveneens omlaag, naar $38,990"

https://www.telegraaf.nl/...google&utm_medium=organic

Instapprijs zou dan ongeveer 34600 euro worden. Zou dit de Standard Range zijn of bedoelen ze de Standard Range Plus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
GMAT schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:18:
Zojuist gelezen in de Telegraaf (:-|);

Tesla verlaagt prijzen Model 3:
"Zijn auto-voor-de-massa Model 3 gaat in prijs eveneens omlaag, naar $38,990"

https://www.telegraaf.nl/...google&utm_medium=organic

Instapprijs zou dan ongeveer 34600 euro worden. Zou dit de Standard Range zijn of bedoelen ze de Standard Range Plus?
Standaard range. En is daar wel ex BTW he (en reken nog iets voor 't transport naar de EU)...

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Zijn die verlagingen in de VS naar aanleiding dat de tax cuts aldaar afbouwen en zelfs naar hun einde lopen voor Tesla's?

Zie o.a. https://edition.cnn.com/2...ax-credit-loss/index.html

Als dat zo is wil dat nog niet zo veel zeggen voor de Europese en Nederlandse prijzen. Al krijgen wij in 2020 ook minder gunstige fiscale regelingen dus daar moet wellicht Tesla ook wat mee?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-NiLES
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-07 11:17
Ze HOEVEN het niet te doen .
Je hebt gewoon een overeenkomst voor een bepaalde dienst of product voor een bepaald bedrag.
Niks geks aan.
Je kan ook geen aanspraak maken op geld terug op je kratje bier als hij de volgende week in de aanbieding is.

Het is natuurlijk wel netjes, als de boel nog niet geleverd is om jou de meest gunstige uitweg te geven.
(lees: als je zwart had laat je hem staan, als je wit had zou je opnieuw kunnen bestellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie81
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-02 16:24
Rondom de kleuren keuzes.

Ik heb vandaag met mijn LM (athlon) gebeld. ik had eerder een zwarte besteld. maar aangezien die niet meer gratis was per 1 juli deze toen om laten zetten naar een grijze.(ik dacht dat het een matte witte zou worden, verteld door Athlon)

Maar nu het blijkt dat het de Pearl White is die gratis is geworden en niet een normale lelijke witte, toch vandaag besloten om daarvoor te kiezen.

Waren niet heel blij dat ze weer van alles konden regelen voor het omzetten bij de LM. Maar ik heb ze erop gewezen dat zij zeide dat het een Mat witte zou worden en niet de Pearl White. Dus gingen ermee akkoord.

Dus het wordt nu een Pearl White LR AWD met trekhaak en full black interior
Wordt nog krap gezien in September moet komen. Maar Tesla had aangegeven dat goed moest komen

Ben benieuwd

[ Voor 8% gewijzigd door Japie81 op 16-07-2019 14:41 ]

2019 Model 3 LR AWD Wit, Zwar interieur en Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
Goedemiddag!
Ik ben druk bezig om de M3 te gaan leasen, binnenkort.
Nu vraag ik mij twee dingen af:
1. Heeft het (laten) aanbrengen van [ur=https://www.tesland.com/nl/deurrubbers-model-3/]deurrubbers[/url] en afdichting dakpaneel zin? Als in: maakt het (veel) verschil qua geluid? Ik lees veel verschillende verhalen nl.
2. Heeft iemand hier zijn middenconsole gewrapped? Hoe moeilijk was dat? Ook daarvoor geldt: veel verschillende reacties.

Verder nog veel andere dingen die op het lijstje staan, maar die komen nog wel :)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:55
Tassadar32 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:08:
Mine point exactly! De bijtelling is minder dus meer ruimte voor eigen bijdrage. Stel een SR+, zo'n 90 euro per maand bijtelling en 100 eigen bijdrage. Alternatief is een 30-35k auto a zo'n 300 euro bijtelling en geen eigen bijdrage. Ik heb nu een Gavere auto voor minder eigen geld maar ik betaal wel fors minder belasting dan in het alternatief. Ergo, wel degelijk inkomstenverlies voor de overheid:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Hunkaroglu schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:19:
[...]

De cataloguswaarde van de Model 3 is toch wat ondoorzichtig. Mijn standaard LR AWD zou een waarde moeten hebben van 58300,-. Die heeft echter 57200,-. Geen idee waarom. Aan laten passen bij de RDW is volgens mij een zo'n beetje onmogelijk opgave.
arsimo schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:24:
Zijn die verlagingen in de VS naar aanleiding dat de tax cuts aldaar afbouwen en zelfs naar hun einde lopen voor Tesla's?

Zie o.a. https://edition.cnn.com/2...ax-credit-loss/index.html

Als dat zo is wil dat nog niet zo veel zeggen voor de Europese en Nederlandse prijzen. Al krijgen wij in 2020 ook minder gunstige fiscale regelingen dus daar moet wellicht Tesla ook wat mee?.
De markt in US is net ietsje groter dan in NL. Tesla moet niks. Heeft alles met demand te maken. In de US zien ze de demand blijkbaar terug lopen. In Europa krijgen ze alle voertuigen nog wel verkocht volgens mij. Dus hier is minder noodzaak om iets met de prijs te doen. Tenzij ze meer voertuigen gaan verschepen onze kant op omdat ze er in de US niet meer vanaf komen.

[ Voor 47% gewijzigd door Inspired op 16-07-2019 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
G-NiLES schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:34:
[...]

Ze HOEVEN het niet te doen .
Je hebt gewoon een overeenkomst voor een bepaalde dienst of product voor een bepaald bedrag.
Niks geks aan.
Je kan ook geen aanspraak maken op geld terug op je kratje bier als hij de volgende week in de aanbieding is.

Het is natuurlijk wel netjes, als de boel nog niet geleverd is om jou de meest gunstige uitweg te geven.
(lees: als je zwart had laat je hem staan, als je wit had zou je opnieuw kunnen bestellen).
Tesla heeft alleen een zeer royaal retourbeleid (7d, 1500 km). In principe kan je kosteloos hem weer inleveren en een nieuwe bestellen. In het meeste extreme geval kan je eigen auto als gebruikte auto weer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PreTenderxgn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:44
Alleen als je je auto terugbrengt zit je aan de volgende voorwaarde vast

https://www.tesla.com/nl_...return-policy?redirect=no

Wanneer u het voertuig retourneert volgens de voorwaarden van dit beleid, gaat u ermee akkoord, om retouren te voorkomen die in strijd zijn met het doel van dit beleid of anderszins te kwader trouw plaatsvinden, dat u gedurende twaalf maanden na het retourneren van uw voertuig geen ander voertuig van Tesla mag aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
PreTenderxgn schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:02:
Alleen als je je auto terugbrengt zit je aan de volgende voorwaarde vast

https://www.tesla.com/nl_...return-policy?redirect=no

Wanneer u het voertuig retourneert volgens de voorwaarden van dit beleid, gaat u ermee akkoord, om retouren te voorkomen die in strijd zijn met het doel van dit beleid of anderszins te kwader trouw plaatsvinden, dat u gedurende twaalf maanden na het retourneren van uw voertuig geen ander voertuig van Tesla mag aanschaffen.
Ik denk dat ze tegen het einde van een kwartaal echt wel een uitzondering maken. :) Plus, annuleren voor afleveren kan wel gewoon zonder beperkende voorwaarden volgens mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonJ
De voertuigdiefstalcijfers over de eerste helft van het jaar zijn gepubliceerd, wat maar weer eens bewijst voor een enorme bullsh*t het is dat de verzekeringsmaatschappijen zo moeilijk doen over die SCM goedkeuring, trackers, etc. terwijl er gewoon helemaal géén diefstalprobleem is voor Tesla.

Er zijn vorig jaar wel 3 hele Tesla's gestolen, t/m de eerste helft van dit jaar nog 0.

Bron: https://liv.nl/fileadmin/...tal_jan_tm_juni__2019.pdf

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
ronjansen87 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:27:
De voertuigdiefstalcijfers over de eerste helft van het jaar zijn gepubliceerd, wat maar weer eens bewijst voor een enorme bullsh*t het is dat de verzekeringsmaatschappijen zo moeilijk doen over die SCM goedkeuring, trackers, etc. terwijl er gewoon helemaal géén diefstalprobleem is voor Tesla.

Er zijn vorig jaar wel 3 hele Tesla's gestolen, t/m de eerste helft van dit jaar nog 0.

Bron: https://liv.nl/fileadmin/...tal_jan_tm_juni__2019.pdf
Interessant artikel. Dank je wel voor het delen.

Gewoon dit document aanhouden als ze moeilijk. Overigens zijn er volgens mij genoeg verzekeringsmaatschappijen die wel zonder alarm accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:53
Master_G schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:23:

From:

Beste,

RNXXXXXXXXX

Met vriendelijke groet,

————-

Goedemiddag,

Kind regards,
Mats Andriessen

———

Meevallertje dus!
Niet voor jou van toepassing, maar kleine irritatie is wel dat jij dezelfde dag een reactie krijgt en dat ik zelf deliveryNL al 3x de afgelopen maand heb gemaild over een missende oplaadkabel bij oplevering en dat ik nog nooit enige reactie heb ontvangen |:(
Pagina: 1 ... 72 ... 84 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en opmerkingen over leveringen van de Tesla's:

Tesla Leveringen Topic