Om hoeveel subsidies gaat het nu feitelijk? Naar mijn mening eigenlijk maar twee, potentieel drie:
- geen wegenbelasting
- mia
- laadpalen e.d
Stroom vs benzine/diesel en lagere bijtelling vind ik geen subsidie, want die maken EV-rijden alleen goedkoper voor rijder en/of bezitter van de auto maar kost de staat geen geld. De reden is simpelweg omdat als die lage bijtelling er niet geweest was had men over het algemeen geen EV gereden maar een flink goedkopere ICE. Kortom geen belastinginkomstenverlies maar slechts verschuiving.
Het enige wat men kan beargumenteren is dat de lagere bijtelling EV-fabrikanten een oneerlijk concurrentievoordeel geeft omdat zij ruwweg meer per verkochte auto kunnen binnenhalen dan met verkopen van een ICE. Niet dat ik er een probleem in zie - er zitten ook heel andere kanten aan - maar ik erken het argument. Ook kan men beargmenteren dat het oneerlijkheid schept tussen burgers - weer, niet mee eens, maar ik snap het argument - maar dat betekent wederom geen inkomstenverlies voor de staat.
Het is te verwachten dar de verkoop van EV's in de a.s. jaren een flinke tik zal krijgen in Nederland met nieuwe bijtellingsregels. Er zal enige effect overblijven van de stimulering maar als goede EV's niet flink goedkoper gaan worden zal de groei in Nederland stagneren en vermoedelijk zelfs negatief worden.
Geen wegenbelasting is echter wel subsidie omdat daardoor de staat die misloopt. De rijder wil sowieso een auto rijden dus de keuze voor een EV in plaats van een ICE (ook al zou die laatste veel lager in aankoopprijs zijn) zorgt voor minder wegenbelastinginkomsten.
MIA zorgt voor extra aftrek bij bedrijven dus loopt de staat ook hier inkomsten mis - al zijn daar ook tegenargumenten voor te geven, maar sec gerekend klopt het inkomstenverlies voor de staat.
Subsidies op laadpalen e.d. laat ik even buiten beschouwing, die heeft geen betrekking op de auto zelf tenslotte.
Kortom, hoeveel is de staat ruwweg misgelopen aan gemiste wegenbelasting en MIA-aftrek? Is dat ooit geschat? Over hoeveel miljarden hebben we het dan? Iemand zal het vast gedaan hebben. URLs iemand?