Geen adaptieve verlichting.Beatman schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:53:
Iemand met een model 3 die wat kan zeggen over hoekverlichting die naast de auto schijnt in een krappe bocht en adaptieve koplampen die meedraaien in een lange snelwegbocht? Zit het er op en werkt het?
Als ik zoek lees ik tegenstrijdige berichten. Dit filmpje https://m.youtube.com/watch?v=eYaRrT8lF7w laat duidelijk zien dat het er wel op zit maar misschien is het een Amerikaanse versie, stiekem geen 3 of een mod?
In mijn huidige BMW zit een extra lampje dat haaks op de rijrichting staat en in woonwijken met krappe bochten perfect in de bocht schijnt. Ook kunnen de koplampen naar links en rechts bewegen met de richting van het stuur mee.
Vraag ik me ook af. Al kan het ook zijn dat er een vast gedeelte gedisabled is en dat je dus altijd dezelfde 50kWh cellen gebruikt. Dan zou het dus wel verschil maken om niet altijd tot 100% te laden.Vandread schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 20:02:
Bij de SR+ lees ik: De auto heeft een accupakket met een capaciteit van 60 kWh, daarvan is 50 kWh beschikbaar.
Dus in principe kan je toch gewoon 100% laden aangezien de accu toch nooit volledig wordt aangesproken?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Oke, de eerste aliexpress dingen druppelen binnen.
Mat zwarte vinyl wrap is mooi, maar godsonmogelijk om netjes bubbelvrij te plakken. Met name het deel rond de bekerhouders. Laat maar.
15” screenprotectors zijn blijkbaar breekbaarder dan die van telefoons (duh...), die kwam met 5 barsten erin in. Een nieuwe is (gratis) onderweg.
Bakje voor zonnebril en muntjes enzo past perfect in het voorvak, prima aankoop
!
Mat zwarte vinyl wrap is mooi, maar godsonmogelijk om netjes bubbelvrij te plakken. Met name het deel rond de bekerhouders. Laat maar.
15” screenprotectors zijn blijkbaar breekbaarder dan die van telefoons (duh...), die kwam met 5 barsten erin in. Een nieuwe is (gratis) onderweg.
Bakje voor zonnebril en muntjes enzo past perfect in het voorvak, prima aankoop
Goeie tip, thanks! Bij twee klantrondjes kom ik bij een start van 80% kom ik met 14-18% weer thuis met een verbruik van 168Wh/km... Krapjes...HyperBart schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:52:
[...]
Ik zat net met hetzelfde. 165 eur van mijn nettoloon voor een wagen vond ik ook fors.
Ik denk dat het allemaal goed gaat meevallen. Heb je al eens gespeeld met ABRP en je route daar ingegeven?
@Tassadar32 Dank! Ik zal dan bij ze langsgaan, ze reageren ook nergens op, het is echt te gek voor woorden, een elektrische auto zonder laadkabel afleverenTassadar32 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:15:
[...]
Lease? Dan bij de leasemij aankaarten. Niet lease? Persoonlijk bij SeC langsgaan en aangeven dat als ze niet binnen X dagen kunnen leveren je er zelf een aanschaft en ze een factuur stuurt voor de kosten. Leg ze vooral goed uit dat je momenteel niet kan thuisladen en dat de hele situatie te absurd voor woorden is. Excuses over logistiek wegwuiven, is niet jouw probleem. Heb dat de dag na levering gedaan en ze konden opeens toch wel een kabel vinden (32A kabel, eigenlijk bedoeld voor een S/X). Alternatief kan je op het TMC forum vragen of je van een S/X eigenaar een kabel kan lenen, er loopt daar een topic voor om nieuwe eigenaren uit de brand te helpen.
Zijn er al tweakers die hun SR+ al rijden en wellicht hiervoor al een mattenset hebben gekocht? Ik wil vast matten kopen voordat de mijne komt en ik neig naar matten gemaakt door justcarpets.nl . Zijn er andere tips?
Ik hou me aanbevolen, laat maar wat weten.T7D_Sneezy schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:42:
Zijn er al tweakers die hun SR+ al rijden en wellicht hiervoor al een mattenset hebben gekocht? Ik wil vast matten kopen voordat de mijne komt en ik neig naar matten gemaakt door justcarpets.nl . Zijn er andere tips?
14 à 18%. Ik noem krapjes onder 10%mrwolf schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:26:
[...]
Goeie tip, thanks! Bij twee klantrondjes kom ik bij een start van 80% kom ik met 14-18% weer thuis met een verbruik van 168Wh/km... Krapjes...
Trouwens je laadt toch tot 90% dagelijks, waarom ga je maar uit van 80%?
Moet je bedenken dat je dan nog eens in de allerslechtste dagen 10% reserve houdt om de batterij te besparen als je 90% dagelijks zou laden, en jij gaat al uit van 80%
Ik reken bij dagen dat het vriest dat het kraakt (lees minder dan -5°C) op 250km bereik, hoeveel dagen zijn dat nu op een jaar? In dat geval zal ik wel even "trip charging" doen ja...
[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 04-07-2019 22:59 ]
Bij Tesla zelf?T7D_Sneezy schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:42:
Volgens Elon zelf is het helemaal niet nodig om onder de 100% te laden om de batterijen te beschermen. Die marge zit al ingebouwd. Ook tesla wil niet dat je accu's net zo snel slijten als bij laptops of telefoons.HyperBart schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:56:
[...]
14 à 18%. Ik noem krapjes onder 10%.
Trouwens je laadt toch tot 90% dagelijks, waarom ga je maar uit van 80%?
Moet je bedenken dat je dan nog eens in de allerslechtste dagen 10% reserve houdt om de batterij te besparen als je 90% dagelijks zou laden, en jij gaat al uit van 80%. Ik zou me absoluut geen zorgen maken.
Ik reken bij dagen dat het vriest dat het kraakt (lees minder dan -5°C) op 250km bereik, hoeveel dagen zijn dat nu op een jaar? In dat geval zal ik wel even "trip charging" doen ja...
Het enige nadeel volgens hem: Boven de 90% werkt regeneratief remmen minder goed. Dus je verbruikt dan iets meer Wh/km tot de accu spanning wat daalt.
Inderdaad, ik begreep ook dat dit het nieuwe standpunt van Elon was. 2e argument zou het erg langzame opladen van de laatste 10% zijn, maar als je thuis in de nacht laad maakt dat niet uit.RocketKoen schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 00:29:
[...]
Volgens Elon zelf is het helemaal niet nodig om onder de 100% te laden om de batterijen te beschermen. Die marge zit al ingebouwd. Ook tesla wil niet dat je accu's net zo snel slijten als bij laptops of telefoons.
Het enige nadeel volgens hem: Boven de 90% werkt regeneratief remmen minder goed. Dus je verbruikt dan iets meer Wh/km tot de accu spanning wat daalt.
Voor nu laad ik m’n SR+ tot 90% op, aangezien dat de standaard instelling was. Voor mij is dat meer dan genoeg, zeker in dit weer.
Tot 90% zegt mijn auto nu 346 km range (gisteren 344 km, zou ik dan toch iets netter gereden hebben na de eerste dagen van sprintjes om familie te laten zien hoe snel hij is
Ik vroeg me nog iets anders af. Ben serieus de M3 LR AWD aan het overwegen. Met trekhaak omdat ik nog wel eens met een fietsendrager een fiets/MTB wil vervoeren. Iemand enig idee hoe procent ik van de range moet aftrekken mocht ik daarmee gaan rijden?
Dat zou dan betekenen dat je in de GUI nu kan instellen dat hij altijd op een Model 3 tot 100% mag laden? Da's iets wat niet het geval was bij Model S dacht ik he? Daar moest je afaik telkens manueel trip mode enable'en.RocketKoen schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 00:29:
[...]
Volgens Elon zelf is het helemaal niet nodig om onder de 100% te laden om de batterijen te beschermen. Die marge zit al ingebouwd. Ook tesla wil niet dat je accu's net zo snel slijten als bij laptops of telefoons.
Je kan inderdaad in de GUI (en de app) instellen dat de Model 3 standaard tot 100% laadt. Wel krijg je dan direct een grote waarschuwing dat het niet aangeraden wordt dat te doen omdat dat niet goed voor de accu is. Bij percentages van 90% of minder krijg je die waarschuwing nietHyperBart schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:15:
[...]
Dat zou dan betekenen dat je in de GUI nu kan instellen dat hij altijd op een Model 3 tot 100% mag laden? Da's iets wat niet het geval was bij Model S dacht ik he? Daar moest je afaik telkens manueel trip mode enable'en.
Thankseckru schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:36:
[...]
Ik heb deze op Ali besteld:
https://www.aliexpress.co...042311.0.0.5ad14c4dNc36sb
Nu heeft mijn P20 Pro geen Qi charging, dus daar zit nu zo'n chargepad in, werkt goed. De Samsung S9 van mijn vrouw werkt ook.
Heb hem net ook besteld, lijkt precies op de Nomad, maar die is €120,- en deze €22,-
Dus wel een gokje waard lijkt me zo.
2019 Model 3 LR AWD Wit, Zwar interieur en Trekhaak
Dit klinkt meer als een drogreden dan een serieus risico.kdeboois schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:04:
[...]
Zoals remblokjes na een mislukte noodstop.
Zitten er ook camera’s op de remmen ?
Volgens mij heeft het meer met het terugbrengen van kosten dan met het verbeteren van de service te maken. De tijd zal het leren.
De remblokken zijn bij mijn Prius na 10 jaar en dik 200.000 km voor het eerst vervangen en die auto gaat twee/drie keer per jaar naar de dealer voor onderhoud volgens het boekje. En al doe je geen jaarlijkse of tweejaarlijkse beurt, na 4 jaar moet de Tesla toch elk jaar of elke twee jaar een APK keuring.
Regeneratief remmen for the win! Shiiiittt.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
5-10%? Beetje gokken. Zie dit draadje, dat is maar 15% extra.FJP84 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 06:21:
Ik vroeg me nog iets anders af. Ben serieus de M3 LR AWD aan het overwegen. Met trekhaak omdat ik nog wel eens met een fietsendrager een fiets/MTB wil vervoeren. Iemand enig idee hoe procent ik van de range moet aftrekken mocht ik daarmee gaan rijden?
https://teslamotorsclub.c...drager-bij-tesla-s.63724/
Zou ik niet snel op de auto zetten...

Met fiets op het dak zal het richting 15% gaan wat ik zo lees online, achterop zal het toch wel een stuk minder zijn. Zou zelf rekening houden met 5-10%.
[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 05-07-2019 08:51 ]
Ik weet niet hoe het bij een Tesla zal zijn, maar bij mijn Prius laat ik toch wel elk jaar de remzuigers nakijken en smeren. Ik heb al gehad dat die na een wat zwaardere remactie vast kwamen te zitten en daarna aanliepen.styno schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:44:
[...]
Dit klinkt meer als een drogreden dan een serieus risico.
De remblokken zijn bij mijn Prius na 10 jaar en dik 200.000 km voor het eerst vervangen en die auto gaat twee/drie keer per jaar naar de dealer voor onderhoud volgens het boekje. En al doe je geen jaarlijkse of tweejaarlijkse beurt, na 4 jaar moet de Tesla toch elk jaar of elke twee jaar een APK keuring.
Regeneratief remmen for the win! Shiiiittt.
Signatures zijn voor boomers.
Iemand hier een linkje naar goed passende usb c kabels voor middenconsole, had een haakse besteld maar die past niet.
Remblokken hebben doorgaans een slijtage sensor.kdeboois schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:04:
[...]
Zoals remblokjes na een mislukte noodstop.
Zitten er ook camera’s op de remmen ?
Volgens mij heeft het meer met het terugbrengen van kosten dan met het verbeteren van de service te maken. De tijd zal het leren.
EDIT: In geval van Tesla wellicht een akoestische slijtage waarschuwing (je hoort dan echt heel goed wanneer je blokken aan vervanging toe zijn). De schrijven zijn dan doorgaans nog prima (ik reed met mijn ICE auto's doorgaans 2 sets blokken op 1 set schijven, ook al adviseert een automerk heel graag anders
In de realiteit zijn de blokken van een Tesla pas ver na de 250.000 km toe aan vervanging, zelfs bij een model X (die nog een behoorlijk stuk zwaarder is). Zoals hierboven al genoemd, regeneratief remmen voorkomt heel erg veel van de reguliere slijtage.
[ Voor 45% gewijzigd door acidfever op 05-07-2019 09:48 ]
Remblokken zijn bij een EV niet zo zeer het probleem, het zijn de remschijven die door het sporadisch gebruik gaan roesten.
Ik krijg de Tesla rubberen (all season) mattenset aankomende week binnen. Kan dan mijn ervaringen wel even delen.T7D_Sneezy schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:42:
Ik haal zo een 300km met de RWD in deze warme weken. Maar ik rij dan ook altijd buiten de spits/snachts, snelweg only en dan vmax + 25/30. Dus sta elke dag aan de lader, maar stond dat met mijn GTE ook, alleen dan 2x per dag.mrwolf schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 14:08:
Op allerlei Tesla-fora zie ik wel individuele reacties terug over ranges die mensen halen, maar is er ergens een totaaloverzicht met gecombineerde real life data te vinden?
Een vlotte EV hebben en dan bijna dagelijks gaan hypermilen, lijkt mij persoonlijk vreselijk.
Vergeet niet dat de SR ook minder snel laad, zou voor mij een breekpunt zijn. Ik rij een blokje om voor een Fastned of Ionity 175/350kw lader en laad de “langzamere” superchargers meestal links liggen.
Maar als jij niet zo een sportieve rijder bent is alles anders.
Voor een volledige stilstand (vanaf 8km/u oid) zal een Tesla altijd de remmen gebruiken dus dat zou in geval van Tesla niet zo'n probleem moeten zijn. Wellicht dat andere merken wel regeneratief remmen tot 0 km/u, dat weet ik niet.Deveon schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:52:
Remblokken zijn bij een EV niet zo zeer het probleem, het zijn de remschijven die door het sporadisch gebruik gaan roesten.
Ik wist niet dat de SR+ langzamer laadt. Ik heb 344 range bij 90%, ik merk dat ik gigarustig rij nu. In mijn vorige ICE reed ik links vmax +20, nu klik ik hem in op vmax op de op één na rechterbaan of rechterbaan igv 2baans snelweg. Anderhalf uur naar huis tuffen in de spits was een verademing (ik was oprecht verbaasd dat ik er zolang over had gedaan), in de vorige (schakel) kwam ik dan geïrriteerd en moe thuis. Dus geen bewuste hypermiler, maar ben nu gewoon een rustigere commuter. Optrekken enzo hou ik mij overigens niet inMalarky schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:21:
[...]
Ik haal zo een 300km met de RWD in deze warme weken. Maar ik rij dan ook altijd buiten de spits/snachts, snelweg only en dan vmax + 25/30. Dus sta elke dag aan de lader, maar stond dat met mijn GTE ook, alleen dan 2x per dag.
Een vlotte EV hebben en dan bijna dagelijks gaan hypermilen, lijkt mij persoonlijk vreselijk.
Vergeet niet dat de SR ook minder snel laad, zou voor mij een breekpunt zijn. Ik rij een blokje om voor een Fastned of Ionity 175/350kw lader en laad de “langzamere” superchargers meestal links liggen.
Maar als jij niet zo een sportieve rijder bent is alles anders.
Voor de bezitters van de SR+, welke laadsnelheid behalen jullie bij Superchargers en Ionity?
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Hoeveel km per dag maak je? Ik doe gemiddeld 180 km per dag en dan zit ik in totaal 3 uur per dag in de auto (incl file). Ben benieuwdDjerro123 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:28:
[...]
Ik wist niet dat de SR+ langzamer laadt. Ik heb 344 range bij 90%, ik merk dat ik gigarustig rij nu. In mijn vorige ICE reed ik links vmax +20, nu klik ik hem in op vmax op de op één na rechterbaan of rechterbaan igv 2baans snelweg. Anderhalf uur naar huis tuffen in de spits was een verademing (ik was oprecht verbaasd dat ik er zolang over had gedaan), in de vorige (schakel) kwam ik dan geïrriteerd en moe thuis. Dus geen bewuste hypermiler, maar ben nu gewoon een rustigere commuter. Optrekken enzo hou ik mij overigens niet inheerlijk!
En wat is je verbruik bij die km (incl file)
Model 3
Zie; https://teslamotorsclub.c...rging-speed.146816/page-7PASware schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:32:
Voor de bezitters van de SR+, welke laadsnelheid behalen jullie bij Superchargers en Ionity?
Rond de 100kW blijkbaar bij de SR+.
Was hier niet van op de hoogte trouwens. Toch wel wat jammer als we straks v3 SCs hebben. Is het verschil met de LR nog wat groter bij langere trips. Niet alleen door range maar ook door het trager laden.
[ Voor 23% gewijzigd door Inspired op 05-07-2019 10:56 ]
Juist het feit dat ze weinig echt gebruikt worden maakt een periodieke controle belangrijker.acidfever schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:42:
[...]
Remblokken hebben doorgaans een slijtage sensor.
EDIT: In geval van Tesla wellicht een akoestische slijtage waarschuwing (je hoort dan echt heel goed wanneer je blokken aan vervanging toe zijn). De schrijven zijn dan doorgaans nog prima (ik reed met mijn ICE auto's doorgaans 2 sets blokken op 1 set schijven, ook al adviseert een automerk heel graag anders).
In de realiteit zijn de blokken van een Tesla pas ver na de 250.000 km toe aan vervanging, zelfs bij een model X (die nog een behoorlijk stuk zwaarder is). Zoals hierboven al genoemd, regeneratief remmen voorkomt heel erg veel van de reguliere slijtage.
Leuk dat iedereen hier weet dat ze minder slijten etc, maar dat is niet relevant voor de werking.
Ik denk zelf dat eens per week een keer flink mechanisch remmen een prima methode is om de vinger aan de pols te houden.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Jij hebt een LR RWD of heb je een LR+SR+?Malarky schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:21:
[...]
Ik haal zo een 300km met de RWD in deze warme weken.
Aha, dat is handige info (als je de SR+ hebt tenminste)Maar ik rij dan ook altijd buiten de spits/snachts, snelweg only en dan vmax + 25/30. Dus sta elke dag aan de lader, maar stond dat met mijn GTE ook, alleen dan 2x per dag.
Wuuut, ik val hier echt soms van de ene verbazing in de andere.Een vlotte EV hebben en dan bijna dagelijks gaan hypermilen, lijkt mij persoonlijk vreselijk.
Vergeet niet dat de SR ook minder snel laad,
Ik vraag me af of ABRP en consoorten daarvan al op de hoogte zijn.
102kW lijkt inderdaad het maximum te zijn.
Maar jij kan thuis niet laden?zou voor mij een breekpunt zijn. Ik rij een blokje om voor een Fastned of Ionity 175/350kw lader en laad de “langzamere” superchargers meestal links liggen.
Ik ook niet
Inspired schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:51:
[...]
Zie; https://teslamotorsclub.c...rging-speed.146816/page-7
Rond de 100kW blijkbaar bij de SR+.
Was hier niet van op de hoogte trouwens. Toch wel wat jammer als we straks v3 SCs hebben. Is het verschil met de LR nog wat groter bij langere trips. Niet alleen door range maar ook door het trager laden.
[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 05-07-2019 11:19 ]
Wat is een LR+? @Malarky heeft een LR RWD. Ik heb zelf een LR AWD en er is nog een LRP. Meer modellen nog niet toch?
Cyw00d schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:17:
Hij bedoelt SR+
Moest dus inderdaad SR+ zijn.Inspired schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:14:
Wat is een LR+? @Malarky heeft een LR RWD. Ik heb zelf een LR AWD en er is nog een LRP. Meer modellen nog niet toch?
Nu, afaics is die limiet van 102kW iets tijdelijks, tenzij Tesla wil differentieren met SuC laadsnelheden van de de modellen.
[ Voor 14% gewijzigd door HyperBart op 05-07-2019 11:20 ]
Dacht al.
Qua technology zou de SR+ tot 150kW moeten kunnen snelladen. Tesla heeft het nu gecapped op 105kW wat ik zo lees. Al kan ik dit niet echt (snel) op de Tesla site vinden wat nu precies de specs zijn qua snelladen voor de verschillende modellen.HyperBart schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:19:
[...]
[...]
Moest dus inderdaad SR+ zijn.
Nu, afaics is die limiet van 102kW iets tijdelijks, tenzij Tesla wil differentieren met SuC laadsnelheden van de de modellen.
[ Voor 60% gewijzigd door Inspired op 05-07-2019 11:30 ]
Is het niet zo dat kleinere accu pakketten langzamer kunnen laden omdat ze fysiek minder cellen hebben?HyperBart schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:19:
[...]
[...]
Wanneer je een accu samenstelt uit meerdere cellen kun je in 2 cellen samen ook meer capaciteit krijgen in dezelfde tijd t.o.v. 1 cel.
Daarnaast heb je ook nog eens een lagere totaal capaciteit kun je dus minder lang op hoge snelheid laden t.o.v. een groter accu pakket. Toch?
Klopt, maar dan zou 150kW haalbaar moeten zijn. Tesla heeft nu een limiet ingesteld op 105kW voor de SR+.acidfever schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:32:
[...]
Is het niet zo dat kleinere accu pakketten langzamer kunnen laden omdat ze fysiek minder cellen hebben?
Wanneer je een accu samenstelt uit meerdere cellen kun je in 2 cellen samen ook meer capaciteit krijgen in dezelfde tijd t.o.v. 1 cel.
Daarnaast heb je ook nog eens een lagere totaal capaciteit kun je dus minder lang op hoge snelheid laden t.o.v. een groter accu pakket. Toch?
Hmmm, dat is wel enigszins flauw. Of er moet op dit moment een reden voor zijn die ze niet willen vermelden.Inspired schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:35:
[...]
Klopt, maar dan zou 150kW haalbaar moeten zijn. Tesla heeft nu een limiet ingesteld op 105kW voor de SR+.
De LR was ook lang beperkt op 120 kW en dat is pas recent verhoogd naar 200 kW. De update naar 250 kW voor de V3 Supercharger en andere 200+ kW laders komt nog. Ook de laadcurve is anders sinds de laatste software updates voor het BMS.acidfever schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:47:
[...]
Hmmm, dat is wel enigszins flauw. Of er moet op dit moment een reden voor zijn die ze niet willen vermelden.
Denk dat ze nu nog voor de SR+ data aan het verzamelen zijn om de snelheid en laadcurve in latere firmware te optimaliseren.
Inderdaad vreemd en flauw. Als ze dit als marketing zouden willen inzetten (Neem de LR, dan rijd je verder én laad je ook nog eens sneller) had ik het wel ergens als positief punt bij de LR verwacht.acidfever schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:47:
[...]
Hmmm, dat is wel enigszins flauw. Of er moet op dit moment een reden voor zijn die ze niet willen vermelden.
Nou ik denk dat de reactie hierboven op zich ook wel relevant is. Een kleiner accupakket kun je nu eenmaal niet hetzelfde laden en het is mogelijk dat ze daar wat voorzichtiger mee zijn. Al zou je zeggen dat ze met de 60kW Model S ook al wel wat ervaring zouden moeten hebben.mrwolf schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:16:
[...]
Inderdaad vreemd en flauw. Als ze dit als marketing zouden willen inzetten (Neem de LR, dan rijd je verder én laad je ook nog eens sneller) had ik het wel ergens als positief punt bij de LR verwacht.
Maar liever nu wat beperkter laden dan onnodige accu degradatie of iets dergelijks.
Dat verwacht ik ook.gauchov6 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:51:
[...]
De LR was ook lang beperkt op 120 kW en dat is pas recent verhoogd naar 200 kW. De update naar 250 kW voor de V3 Supercharger en andere 200+ kW laders komt nog. Ook de laadcurve is anders sinds de laatste software updates voor het BMS.
Denk dat ze nu nog voor de SR+ data aan het verzamelen zijn om de snelheid en laadcurve in latere firmware te optimaliseren.
Het accupakket van de SR+ is grofweg 2/3de van het formaat van de LR, je zou dan de laadsnelheid ook 2/3de van de LR verwachten. Dus straks met 200kW+ laden, zal dat voor de SR ook iets van 150kW moeten betekenen.
Zal vast unlocked worden.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Dit is niet iets wat ik Tesla zie doen. Als hij sneller kan laden, zullen ze dat in een volgende firmware wel updaten. Ze hebben er niks aan als een deel van de vloot onnodig lang bij superchargers staan.mrwolf schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:16:
[...]
Inderdaad vreemd en flauw. Als ze dit als marketing zouden willen inzetten (Neem de LR, dan rijd je verder én laad je ook nog eens sneller) had ik het wel ergens als positief punt bij de LR verwacht.
Ik heb de mattenset van Tesla, bevalt goed. Frunk ik overbodig voor mij, daar stop ik nooit vieze dingen in, alleen laadkabels. De vloermatten zijn erg goed, het enige is dat de vloermatten niet goed stofzuigbaar zijn, fijn zand blijft er een beetje op plakken, dus om die schoon te maken moet je ze eruit trekken en schoonspuiten. Maar verder ben ik er erg blij mee.T7D_Sneezy schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:42:
Ik heb wel eens op een modderige weg in de regen opgeladen.. dan wordt de kabel best wel vies..DaCoTa schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:08:
[...]
Ik heb de mattenset van Tesla, bevalt goed. Frunk ik overbodig voor mij, daar stop ik nooit vieze dingen in, alleen laadkabels. [...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik heb een mattenset van justcarpets gekocht.T7D_Sneezy schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:42:
Past perfect en erg tevreden over!
heb je zwart of anctraciet genomen? Welke komt het dichtste bij de stoffen bodem van de M3?negahrev schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:39:
[...]
Ik heb een mattenset van justcarpets gekocht.
Past perfect en erg tevreden over!
Ik heb de zwarte genomen.T7D_Sneezy schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:27:
[...]
heb je zwart of anctraciet genomen? Welke komt het dichtste bij de stoffen bodem van de M3?
Zal zometeen een foto maken van de matten als ze in de auto liggen en prive sturen.
Het klopt dat het met de huidige software release nog niet mogelijk is om een phone key te koppelen aan een user profile? Beetje gek dat dit niet mogelijk is. Elon heeft via Twitter al een keer aangegeven dat het komt. Zo spannend moet dat toch niet de coden zijn.
Wat als je vrouw haar gsm verbonden is als sleutel maar jij stapt in en bent de bestuurder?Inspired schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:47:
Zo spannend moet dat toch niet de coden zijn.
Bestuurdersprofiel lig ik niet wakker van. Dat is op 1 seconde zelf geregeld, en doe ik terwijl ik wacht tot de poort van de garage open gaat / gordel aandoe / pincode ingeef van de auto.
Zou wel graag hebben dat je voorkeur van radiozender zich aanpast naargelang het profiel
Nou, volgende week komt dan eindelijk de laadkabel, joehoe :-)
Ik heb twee vragen waarvan ik hoop dat iemand het antwoord weet.
1. Sentry mode: leuke feature maar allemachtig: wat verbruikt dat véél energie! Na een nachtje slapen staat er soms 25 kilometer minder range op het scherm! Klopt dat wel? Ik bedoel, het is geen straalkachel maar een paar camera's die stand-by staan. Is dit normaal?
2. Van de DAB-radiozenders krijg ik niet de pictogrammen/logo's zichtbaar. Klopt dat? Er staat nu alleen maar tekst, bijv. Veronica DAB. Maar dus niet het logo.
1. Sentry mode: leuke feature maar allemachtig: wat verbruikt dat véél energie! Na een nachtje slapen staat er soms 25 kilometer minder range op het scherm! Klopt dat wel? Ik bedoel, het is geen straalkachel maar een paar camera's die stand-by staan. Is dit normaal?
2. Van de DAB-radiozenders krijg ik niet de pictogrammen/logo's zichtbaar. Klopt dat? Er staat nu alleen maar tekst, bijv. Veronica DAB. Maar dus niet het logo.
Die DAB logo’s mis ik ook. Ook nog niet snel wat online gevonden.
@Volodos dat van Sentry mode viel me ook op.
Wat ik vooral irritant vind is dat hij zoveel dingen als melding bewaart.
Ik heb in een week tijd denk ik wel 50 meldingen gehad. Het overgrote deel is mensen die op een parkeerplaats langslopen. Hij geeft echt veel te snel aan dat het de moeite van het bekijken waard is!
Wat ik vooral irritant vind is dat hij zoveel dingen als melding bewaart.
Ik heb in een week tijd denk ik wel 50 meldingen gehad. Het overgrote deel is mensen die op een parkeerplaats langslopen. Hij geeft echt veel te snel aan dat het de moeite van het bekijken waard is!
Wij hebben dan nog den model 3 maar wel al twee keer een mattenset bij justcarpets gekocht. 1 Super de luxe set voor mijn Peugeot 205 Cabrio en een eenvoudigere set voor de Renault Zoe. Beiden passen prima en goed afgewerkt. Ook een snelle levering.T7D_Sneezy schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:42:
Mocht ik nog een keer een mattenset nodig hebben voor een auto dan bestel ik deze weer direct bij justcarpets.
Volgens mij komt het verschil in laadsnelheid ook door het verschil in accucapaciteit. De SR+ heeft minder accucellen en per accucel kun maar met een bepaalde maximale stroom laden.HyperBart schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:19:
[...]
[...]
Laadsnelheid is voor mij 1 van de redenen om voor de LR AWD te gaan. Ook is de KM garantie van de LR AWD hoger.
Dat speelt mee maar niet in die mate dat ze het niet stevig kunnen omhoog gooien. Het ligt er meer aan dat BMS en SuC nog wat meer statistieken moeten genereren voor men het volle mep opengooit volgens mij.RogerSch schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:21:
[...]
Volgens mij komt het verschil in laadsnelheid ook door het verschil in accucapaciteit. De SR+ heeft minder accucellen en per accucel kun maar met een bepaalde maximale stroom laden.
100 kW is altijd nog wel 750 km/u laden.HyperBart schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:51:
[...]
Dat speelt mee maar niet in die mate dat ze het niet stevig kunnen omhoog gooien. Het ligt er meer aan dat BMS en SuC nog wat meer statistieken moeten genereren voor men het volle mep opengooit volgens mij.
Het lijkt er idd op dat die 100 kW nog gecapped is, dat zou best nog wel naar 150 kW kunnen, behalve als de koeling het niet aan zou kunnen. Ik weet trouwens niet hoe het verschil in batterij tussen SR+ en LR is, zijn de modules gewoon kleiner of zijn er minder modules?

De LR zou met V3 250 KW aan kunnen, dus zou je zeggen dat de SR 166 KW aan kan (2/3).HyperBart schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:51:
[...]
Dat speelt mee maar niet in die mate dat ze het niet stevig kunnen omhoog gooien. Het ligt er meer aan dat BMS en SuC nog wat meer statistieken moeten genereren voor men het volle mep opengooit volgens mij.
Vandaag een goede rit gemaakt in een model 3 LR AWD. Mooie wagen. Ik vroeg me nog een paar dingen af:
- is het nog steeds zo dat wanneer je de achterklep opent bij regen water de achterbak in loopt?
- kun je naast de Tesla laadpunten/superchargers ook andere laadpunten bijv. Fastned in de navigatie
tonen? De laadpas van LM ondersteunt de Tesla laadpunten niet.
- is het nog steeds zo dat wanneer je de achterklep opent bij regen water de achterbak in loopt?
- kun je naast de Tesla laadpunten/superchargers ook andere laadpunten bijv. Fastned in de navigatie
1. Nog nooit meegemaakt sinds dat wij hem hebben vanaf maart.FJP84 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 22:24:
Vandaag een goede rit gemaakt in een model 3 LR AWD. Mooie wagen. Ik vroeg me nog een paar dingen af:
2. Helaas, daar heeft het nog geen ondersteuning voor. Er zijn wel veel mobiele apps beschikbaar.
De superchargers hoeven niet met een laadpas bediend te worden. Deze worden automatisch op je tesla account afgerekend als je een credit card hebt gekoppeld.
Hoi.
Vinden jullie ook dat de Tesla spraakfunctie belachelijk goed is? Vind dat echt mooi tov andere autofabrikanten.
Hij werkt goed maar vind hem vrij beperkt.Malarky schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 23:09:
Vinden jullie ook dat de Tesla spraakfunctie belachelijk goed is? Vind dat echt mooi tov andere autofabrikanten.
Ik kan hem alleen gebruiken om een navigatiedoel in te stellen of muziek op te zetten.
(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ
Dat zou heel raar zijn als je laden bij de SuC niet vergoed krijgt via de LM.FJP84 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 22:24:
De laadpas van LM ondersteunt de Tesla laadpunten niet.
Ik gebruik hem vooral om een contact persoon te bellen!J-P schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 23:15:
[...]
Hij werkt goed maar vind hem vrij beperkt.
Ik kan hem alleen gebruiken om een navigatiedoel in te stellen of muziek op te zetten.
Dat leek mij ook, tot dat ik zojuist in mijn account zag dat dat er een betaling openstond van een keertje superchargen.. moet nog achteraan bellen hoe ik dit kan declareren, want super chargen is zo'n beetje de goedkoopste optie volgens mij..DaCoTa schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 00:15:
[...]
Dat zou heel raar zijn als je laden bij de SuC niet vergoed krijgt via de LM.
Bij mij, Leaseplan, vergoeden ze standaard ook geen SCs. Wel fastned bijvoorbeeld dat een stuk duurder is. Zal met beteling te maken hebben? Alleen CC.
Precies dat. De betalingen van een SC kunnen niet via een tankpas. Je zal dus zelf je SC moeten declareren via de site van de tankpasprovider.Inspired schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 07:36:
Bij mij, Leaseplan, vergoeden ze standaard ook geen SCs. Wel fastned bijvoorbeeld dat een stuk duurder is. Zal met beteling te maken hebben? Alleen CC.
Begreep dat Arval inmiddels al een verrekening met Tesla had opgezet. Paar maanden terug kregen collega’s opdracht om niet meer zelf te betalen/declareren, zou automatisch gaan.
Moet elke LM dan misschien zelf met Tesla gaan regelen.
Wat betreft Sentry Mode: ja, dat klopt. De auto moet aan blijven staan en de computer incl. alle Autopilot hardware verbruikt dan 250 Watt. 250 Watt / uur * 24 uur is 6 kWh per dag. Verklaarde voor mij meteen waarom er zo’n 8% per dag aan range verloren ging.Volodos schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 18:22:
Ik heb het inmiddels uitgezet bij mij thuis en op het werk, omdat er wel heel veel events worden opgeslagen en het erg veel stroom kost. In 1 nacht had ik een keer 164 events, alleen maar waaiende bomen in de tuin. Dan is zelfs een 500 GB SSD wel erg snel vol, aangezien elk event ongeveer 1 GB in beslag neemt.
Over de betaling van supercharger sessie heb ik ook een vraag bij mijn LM uitstaan.
Ik had al de mondelinge bevestiging dat ik daar gewoon kan laden, maar ze wisten ook nog niet hoe de betaling ging.
In mijn tesla account staan nu ook een paar betalingen nog open.
Ik gok dat ze een koppeling met de Facturatie van de LM gaan maken, maar tot die tijd zal ik wel voor moeten schieten.
In mijn geval geen probleem, de laadpaal aan huis staat er nu, dus ik kom denk ik nog 1-2 x per jaar bij een supercharger. Ik rij eigenlijk bijna nooit meer dan 200-250km op een dag
.
Ik had al de mondelinge bevestiging dat ik daar gewoon kan laden, maar ze wisten ook nog niet hoe de betaling ging.
In mijn tesla account staan nu ook een paar betalingen nog open.
Ik gok dat ze een koppeling met de Facturatie van de LM gaan maken, maar tot die tijd zal ik wel voor moeten schieten.
In mijn geval geen probleem, de laadpaal aan huis staat er nu, dus ik kom denk ik nog 1-2 x per jaar bij een supercharger. Ik rij eigenlijk bijna nooit meer dan 200-250km op een dag
Nevermind. Ik stapte gisterenavond in de auto en plots was NOA wel in te schakelen. Ik heb verder geen navigatieupdate voorbij zien komen, maar ok, case closed.d3vlin schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:57:
Korte vraag; NOA (Navigate On AutoPilot) is niet in te schakelen op mijn Model S (75D, 2018) omdat er eerst nieuwe kaarten gedownload zouden moeten worden. Als ik een beetje rondgoogle heb ik volgens mij echter de laatste versie van de software en navigatiegegevens:
Software: v9.0 (2019.20.4.2 66625e9)
Navigategegevens: EU-2019.20-10482
Weet iemand hoe dit zit?
Leaping Lab Rats!
@Phontana Ah helemaal helder. Dat had ik inderdaad ook al een keer, talloze meldingen. Op het gebied van het voorkomen van false positives valt hier nog wel een wereld te winnen.Phontana schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 08:05:
[...]
Wat betreft Sentry Mode: ja, dat klopt. De auto moet aan blijven staan en de computer incl. alle Autopilot hardware verbruikt dan 250 Watt. 250 Watt / uur * 24 uur is 6 kWh per dag. Verklaarde voor mij meteen waarom er zo’n 8% per dag aan range verloren ging.
Ik heb het inmiddels uitgezet bij mij thuis en op het werk, omdat er wel heel veel events worden opgeslagen en het erg veel stroom kost. In 1 nacht had ik een keer 164 events, alleen maar waaiende bomen in de tuin. Dan is zelfs een 500 GB SSD wel erg snel vol, aangezien elk event ongeveer 1 GB in beslag neemt.
Als je het uitschakelt, staat standaard het auto-alarm standaard aan toch?
Ligt er blijkbaar aan wat je gewend bent. Als je vanaf Apple CarPlay komt vind je het juist belachelijk slecht werken. Dramatisch hoe beperkt de commandments zijn en hoe vaak hij namen verkeerd interpreteert. Bij Apple CarPlay nooit problemen mee gehad. Die las bijvoorbeeld ook perfect WhatsApp berichten voor in het Nederlands en verstuurde ze ook zonder problemen.Malarky schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 23:09:
[ Voor 10% gewijzigd door TictaCNL op 06-07-2019 14:57 ]
Weet ik niet zeker, dat moet ik nog even uitzoeken. Maar aan de instellingen in de auto te zien is dat wel hoe het werkt.Volodos schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 11:34:
[...]
@Phontana Ah helemaal helder. Dat had ik inderdaad ook al een keer, talloze meldingen. Op het gebied van het voorkomen van false positives valt hier nog wel een wereld te winnen.
Als je het uitschakelt, staat standaard het auto-alarm standaard aan toch?
Ik heb van het Arval driverteam te horen gekregen dat ik de SuC ladingen voorlopig via de portal van MTC moet declareren, maar dat ze inderdaad bezig zijn met rechtsreekse doorbelasting. Tevens declareer ik de stroom die wordt afgenomen via de TWC bij mij thuis ook via MTC. Om dit legit te doen heb ik een MID gekeurde tussenmeter laten plaatsen waar ik de meterstanden op uit kan lezen.CyBeRSPiN schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 08:00:
Begreep dat Arval inmiddels al een verrekening met Tesla had opgezet. Paar maanden terug kregen collega’s opdracht om niet meer zelf te betalen/declareren, zou automatisch gaan.
Toevallig net ff de achterklep geopend. Het regent nu een beetje en er liggen veel druppels op de kofferbak.FJP84 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 22:24:
Er loopt dan een klein beetje water naar binnen, ongeveer gelijk aan mijn vorige auto’s (Seat Leon ST en VW Golf). Alleen bij de model 3 loopt het meer in het midden naar binnen, waar het bij de andere auto’s vanaf de zijkant van de klep naar binnen druppelde.
Niet echt schokkend
Nee, hij onthoudt echter wel waar je allemaal hebt geladen. Als je op het bliksen-icoon rechtsonder in de kaart drukt, die je een lijst met deze punten.FJP84 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 22:24:
Tesla model 3 RWD sinds 27 mei 2019
Het was ook best spectaculair. Tesla heeft in augustus 2018 nieuwe rubbers uitgebracht en nieuwe leveringen krijgen allemaal de verbeterde rubbers. Logisch dus dat het probleem een stuk minder is bij jou dan de eerste leveringen in USA.Smobbo schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:08:
[...]
Toevallig net ff de achterklep geopend. Het regent nu een beetje en er liggen veel druppels op de kofferbak.
Er loopt dan een klein beetje water naar binnen, ongeveer gelijk aan mijn vorige auto’s (Seat Leon ST en VW Golf). Alleen bij de model 3 loopt het meer in het midden naar binnen, waar het bij de andere auto’s vanaf de zijkant van de klep naar binnen druppelde.
Niet echt schokkend, de filmpjes op YouTube doen het spectaculairder voordoen (zoals meestal?
).
Donderdag laat ik een Kenolon Ceramic Shield bij Softwash in Huizen aanbrengen. Aardige kerel en die willen zich ook meer gaan specialiseren op dit vlak. Laat wel even weten hoe deze behandeling en service is bevallen.Volodos schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:45:
[...]
Oh jeetje, inderdaad! Geen idee eerlijk gezegd waar het verschil mee te verklaren valt. Ik moet misschien nog wat verder rondkijken, vond het eerlijk gezegd ook wel erg veel!
Mijn huidige auto gaat op 1-1-2020 uit de lease. Nou hoor ik de laatste tijd steeds vaker dat de 8% ipv 4% bijtelling per 1-1-2020 al zal starten ivm het nieuwe klimaatakkoord. Ik was aan het kijken naar een Model 3 AWD Long range en wil deze nu versneld gaan bestellen.
Ik zit echter met een groot vraagstuk: Ik heb nu 2 jaar lang zonnepanelen met een 1-fase omvormer. Ik heb een 1x40A thuisaansluiting en ieder jaar zo'n 1.500 kWh over. Ik kan doorgaans op mijn werk of onderweg laden, maar, via het stopcontact laden na een lange rit zie ik niet zitten als ik de volgende ochtend weer op pad moet. Ik heb een offerte opgevraagd voor het volgende:
- Meterkast aanpassen naar 3-fase
- Tesla lader plaatsen op eigen oprit
- 3-fase zonnepanelen omvormer (ik zou ook de 1-fase kunnen gebruiken en via 1-fase terugleveren, maar, ik zou dan 3x25A ipv 1x40A krijgen en met 5740 WP panelen zit ik net 10 Watt onder het maximum van 1x25A en het interne verbruik wordt dan niet altijd gedekt door de panelen, dus niet aan te raden)
- 4 panelen erbij, dan kom ik uit op 25 stuks (Die zullen het extra verbruik niet dekken, dat weet ik, maar los van een NO huisdak dat ik nog volledig beschikbaar heb, heb ik op het garagedak nog ruimte voor 4 extra panelen op ZO en als ze dan toch aan de slag gaan met de omvormer...)
Complete financiële plaatje, zonder de verkoop van de huidige zonnepanelen omvormer mee te nemen: 6.100 Euro incl. BTW. Het werk vergoed geen laadpaal en dergelijke, ik moet dit dus zelf betalen.
Dit is een forse investering die een groot deel van de lagere bijtelling voor de komende jaren alweer ongedaan maakt. Aan de andere kant willen we mogelijk ook wel op inductie gaan koken, ooit een warmtepomp, etc. en dan is dit los van de lader meer een algemene investering.
Ik kan natuurlijk ook beginnen met via het stopcontact te laden en kijken hoe dat uitpakt. Red ik het een keer niet dan kan ik wel bij de overbuurman laden.
Wat zouden jullie doen als je mij was?
Ik zit echter met een groot vraagstuk: Ik heb nu 2 jaar lang zonnepanelen met een 1-fase omvormer. Ik heb een 1x40A thuisaansluiting en ieder jaar zo'n 1.500 kWh over. Ik kan doorgaans op mijn werk of onderweg laden, maar, via het stopcontact laden na een lange rit zie ik niet zitten als ik de volgende ochtend weer op pad moet. Ik heb een offerte opgevraagd voor het volgende:
- 3-fase zonnepanelen omvormer (ik zou ook de 1-fase kunnen gebruiken en via 1-fase terugleveren, maar, ik zou dan 3x25A ipv 1x40A krijgen en met 5740 WP panelen zit ik net 10 Watt onder het maximum van 1x25A en het interne verbruik wordt dan niet altijd gedekt door de panelen, dus niet aan te raden)
- 4 panelen erbij, dan kom ik uit op 25 stuks (Die zullen het extra verbruik niet dekken, dat weet ik, maar los van een NO huisdak dat ik nog volledig beschikbaar heb, heb ik op het garagedak nog ruimte voor 4 extra panelen op ZO en als ze dan toch aan de slag gaan met de omvormer...)
Complete financiële plaatje, zonder de verkoop van de huidige zonnepanelen omvormer mee te nemen: 6.100 Euro incl. BTW. Het werk vergoed geen laadpaal en dergelijke, ik moet dit dus zelf betalen.
Dit is een forse investering die een groot deel van de lagere bijtelling voor de komende jaren alweer ongedaan maakt. Aan de andere kant willen we mogelijk ook wel op inductie gaan koken, ooit een warmtepomp, etc. en dan is dit los van de lader meer een algemene investering.
Ik kan natuurlijk ook beginnen met via het stopcontact te laden en kijken hoe dat uitpakt. Red ik het een keer niet dan kan ik wel bij de overbuurman laden.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Geen openbare laadpaal in de buurt?Taro schreef op zondag 7 juli 2019 @ 09:35:
Mijn huidige auto gaat op 1-1-2020 uit de lease. Nou hoor ik de laatste tijd steeds vaker dat de 8% ipv 4% bijtelling per 1-1-2020 al zal starten ivm het nieuwe klimaatakkoord. Ik was aan het kijken naar een Model 3 AWD Long range en wil deze nu versneld gaan bestellen.
Voor een leaseauto zou ik nooit zoveel geld gaan uitgeven.
Nee, helaas, minimaal 2 km lopen. En, vergeten te benoemen: Ik krijg 21 cent/kWh vergoed via mijn werk. Als ik dit via eigen zonnepanelen lever, dan kan ik dus een deel van de investering terugverdienen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Krijg je dat alleen met laadpaal vergoed? Of ook aan de granny charger?Taro schreef op zondag 7 juli 2019 @ 09:41:
[...]
Nee, helaas, minimaal 2 km lopen. En, vergeten te benoemen: Ik krijg 21 cent/kWh vergoed via mijn werk. Als ik dit via eigen zonnepanelen lever, dan kan ik dus een deel van de investering terugverdienen.
Met 2 km is het wel het overwegen waard, al ga je die kosten nooit terugverdienen.
Hoe lang “moet” je huidigeset panelen nog mee?
Want hoe ik het nu begrijp wil je je huidige set verkopen? Dan zit je ook nog met je toenmalige investering.
Je kunt toch ook eerst alleen een laadpaal plaatsen?
[ Voor 13% gewijzigd door BlakHawk op 07-07-2019 09:47 ]
@dfrenner Ik krijg niets vergoed, behalve de stroom.
Nee, ik zou de huidige panelen niet vervangen, maar alleen met 4 stuks aanvullen en de 1-fase omvormer vervangen door een 3-fase omvormer. Ik heb ze ook pas 2 jaar, dus die laat ik hier nog zeker 6-8 jaar liggen, als ik hier dan überhaupt nog woon
Het zou overigens ook een optie kunnen zijn om alleen de wallcharger te laten plaatsen op 1-fase. Dan hoef ik al die bijkomende zaken niet te betalen ivm 3-fase en volgens mij laad je dan wel een stukje sneller op dan via een stopcontact.
Dat zou een mooie goedkope gulden middenweg kunnen zijn. Toch?
Nee, ik zou de huidige panelen niet vervangen, maar alleen met 4 stuks aanvullen en de 1-fase omvormer vervangen door een 3-fase omvormer. Ik heb ze ook pas 2 jaar, dus die laat ik hier nog zeker 6-8 jaar liggen, als ik hier dan überhaupt nog woon
Het zou overigens ook een optie kunnen zijn om alleen de wallcharger te laten plaatsen op 1-fase. Dan hoef ik al die bijkomende zaken niet te betalen ivm 3-fase en volgens mij laad je dan wel een stukje sneller op dan via een stopcontact.
[ Voor 26% gewijzigd door Taro op 07-07-2019 09:57 ]
Kun je anderzijds niet een laadpaal met loadbalancing nemen? Ik weet alleen niet hoe het dan zit met zonnepanelen. Die kan dan tot max 32A gaan, afhankelijk van je verbruikers. Kun je die 1 fase maximaal gebruiken.
Ja, dat is zeker een optie.ErgoStijn schreef op zondag 7 juli 2019 @ 09:58:
Kun je anderzijds niet een laadpaal met loadbalancing nemen? Ik weet alleen niet hoe het dan zit met zonnepanelen. Die kan dan tot max 32A gaan, afhankelijk van je verbruikers. Kun je die 1 fase maximaal gebruiken.
Ik ga nog wel een offerte opvragen voor een Tesla lader, op 1-fase aansluiten en loadbalancer.
Mocht ik nou erg vaak 's ochtends met te weinig range zitten, wat ik mij niet kan voorstellen omdat het de LR versie betreft en ik niet vaak >400 km/dag rij, dan kan ik altijd kijken naar een upgrade. Enige nadeel is dus dat ik maandelijks weer voor stroom moet gaan betalen en nu mooi geld terugkreeg, maar aan de andere kant krijg ik dat vergoed, dus dat is meer het gevoel dan echt een kostenpost.
Zojuist een Supercharger failure gehad in Brugge, laden wilde niet starten. Andere paal werkt gelukkig wel. Eerste keer dat ik dit meegemaakt hebt, wel eventjes een licht paniek momentje
Je moet doen wat voor jouw het meest praktische is, anders wordt het een irritatie of je denkt achteraf ‘had ik maar’.... (met de nodige desinvesteringen).Taro schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:06:
[...]
Mocht ik nou erg vaak 's ochtends met te weinig range zitten, wat ik mij niet kan voorstellen omdat het de LR versie betreft en ik niet vaak >400 km/dag rij, dan kan ik altijd kijken naar een upgrade. Enige nadeel is dus dat ik maandelijks weer voor stroom moet gaan betalen en nu mooi geld terugkreeg, maar aan de andere kant krijg ik dat vergoed, dus dat is meer het gevoel dan echt een kostenpost.
Ik heb nu een 1-fase Nuon lader aan de muur die geïnstalleerd is toen ik mijn Hybrid kreeg (leaseauto), hier krijg ik 23ct per kW voor.
Als dadelijk de M3 er is blijf ik die ook gewoon gebruiken maar ik heb dan ook de luxe dat er verderop in de straat 2 publieke 11kW laadplekken zijn en op zo’n 14km een Fastned laadstation.
Ik laad nu noodgedwongen op 1 fase 8A (afgezekerd) totdat de netbeheerder de 1fase aansluiting omzet naar 3fase (maand wachten...).
Tot nu toe valt me de laadtijd wel mee eigenlijk. Hij laad met 14km/uur, dus leeg naar vol duurt mega lang, maar een normaal nachtje laden is toch 150km range erbij.
Dus als ik minder dan 150km per dag rij dan is hij altijd vol, als ik een keer meer rij dan loopt hij de rest van de week langzaam vol.
Gaat prima, zeker voor een maandje.
@Taro Ik zou dus met het idee van een investering van meer dan 6k eerst eens op 1 fase beginnen met een loadbalancer. Dan laad je volgens mij al veel sneller dan ik nu en kom je misschien prima uit.
Tot nu toe valt me de laadtijd wel mee eigenlijk. Hij laad met 14km/uur, dus leeg naar vol duurt mega lang, maar een normaal nachtje laden is toch 150km range erbij.
Dus als ik minder dan 150km per dag rij dan is hij altijd vol, als ik een keer meer rij dan loopt hij de rest van de week langzaam vol.
Gaat prima, zeker voor een maandje.
@Taro Ik zou dus met het idee van een investering van meer dan 6k eerst eens op 1 fase beginnen met een loadbalancer. Dan laad je volgens mij al veel sneller dan ik nu en kom je misschien prima uit.
De Granny charger kan tot 7kw leveren als je m op een goed aangelegde blauwe stekker aansluit. 7kw is zat voor je dagelijkse behoefte.
Oeh Kan mij voorstellen dat dit een paniekmomentje was, is mijn grootste angst eigenlijk. Binnenkort moet ik ritje den haag - Keulen maken, bijna geen oplaadmogelijkheden op locatie. Afhankelijk dus van Superchargers, moet nog even goed gaan plannen:)DaCoTa schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:06:
Zojuist een Supercharger failure gehad in Brugge, laden wilde niet starten. Andere paal werkt gelukkig wel. Eerste keer dat ik dit meegemaakt hebt, wel eventjes een licht paniek momentje
Dan moet je bij die investering van ruim 6k ook nog je omvormer van 2 jaar oud rekenen.Taro schreef op zondag 7 juli 2019 @ 09:55:
@dfrenner Ik krijg niets vergoed, behalve de stroom.
Ik zou dat (voorlopig) echt niet doen als ik jou was. Maar goed, eigen keuze uiteraard.
Ik zou beginnen met een laadpaal (wel 3 fase kopen) ook 3 fase kabels laten leggen, maar 1 fase aansluiten. Dan ben je klaar voor de toekomst, maar met minimale investering nu.
Er vanuitgaande dat dit mogelijk is. 3 fase paal plaatsen en 1 fase aansluiten kan sowieso, hoe dat met de kabel zit weet ik niet precies.
Dit is idd het goedkoopste...bwernsen schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:27:
De Granny charger kan tot 7kw leveren als je m op een goed aangelegde blauwe stekker aansluit. 7kw is zat voor je dagelijkse behoefte.
Ik krijg daar nog wel +-500 Euro voor terug, dus ja, dat kost mij geld, maar, de investering wordt dan 5.6k ipv 6.1k, dus zo bekijk ik het maardfrenner schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:32:
[...]
Dan moet je bij die investering van ruim 6k ook nog je omvormer van 2 jaar oud rekenen.
Maar thx allen, ik ga voor 1-fase laden, via een Tesla Silver wallcharger, maar, laat 3-fase kabels trekken. Dan kan ik later altijd upgraden.
Heb een beetje gegoogled, wat ik zo zie is het eigenlijk altijd een probleem van de paal, heb niks gevonden dat een hele supercharger lokatie eruit ligt. Het enige wat ik gekocht heb voor vakantieritten is een UK adapter en een verlengsnoer. Qua ritten plan ik niks, gewoon bestemming kiezen en gaan.Djerro123 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:28:
[...]
Oeh Kan mij voorstellen dat dit een paniekmomentje was, is mijn grootste angst eigenlijk. Binnenkort moet ik ritje den haag - Keulen maken, bijna geen oplaadmogelijkheden op locatie. Afhankelijk dus van Superchargers, moet nog even goed gaan plannen:)
Mis hier inderdaad ook logo’s. Zie ook niet in de zenderlijst een verschil tussen DAB of FM, maar enkel als ik hem aanklik dan staat er DAB of FM bij de radio tab.Volodos schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 18:22:
Jeetje wat heb jij toch een partij ongeluk met je auto zeg!PWM schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:42:
Super handig. Als je gaat parkeren, de doorgaande weg van een half uurtje eerder op je scherm krijgen
[Afbeelding]
Nouja, beter dan de keer dat het beeld wel klopte, maar toen bleef hangen, toen had ik bijna een paal te pakken.
[ Tesla MIG MYP ]
Wauw dat is echt zuur man, wat is er toch aan de hand met jouw auto? Echt alleen maar gezeik lijkt het wel, echt arelaxtPWM schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:42:
Super handig. Als je gaat parkeren, de doorgaande weg van een half uurtje eerder op je scherm krijgen
[Afbeelding]
Nouja, beter dan de keer dat het beeld wel klopte, maar toen bleef hangen, toen had ik bijna een paal te pakken.
Ha, man die auto is echt Defect met een hoofdletter D!PWM schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:42:
[Afbeelding]
Kan je niet op non conformiteit die auto inleveren ofzo?
Hoe gaan jullie om met dat SuC tegoed? Heb dus 1500 km die 6 maanden geldig is. Nu heb ik een TWC dus ik laad hem elke dag op maar financieel is het dus interessanter om om de dag even langs zo’n SuC te rijden, anderzijds lijkt het me batterijtechnisch en gemak beter om het maar bij die TWC te houden. Iemand zelfde dilemma (gehad)?
Dit topic is gesloten.