RomeoJ schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:19:
[...]
Dank voor deze link, ik had deze zo snel niet gevonden, maar de tekst komst m.i. overeen met hetgeen op de website van Rijksoverheid staat, nog steeds lees ik dus geen korting maar een verlaagd tarief.
Buiten deze hele interpretatieverschillen heb ik net zoals de reacties hierboven nog steeds niet het idee dat de al ingebruik genomen voertuigen onder de 'verlaagde bijtelling (4, 7 of 14%)' nu ook ineens gaan wijzigen, dat zou nog steeds hoogst onwaarschijnlijk zijn en zou de zakelijke wereld wel op zijn kop gaan zetten.
In de wet staat:
1. Er wordt 22% bijtelling berekend over de cataloguswaarde, hier komt bedrag X uit
2. Voor elektrische auto's is er daarna een vermindering met 18% van de cataloguswaarde, dat is bedrag Y
3. Bedrag Y wordt van bedrag X afgetrokken
Uiteindelijk komt er hetzelfde bedrag uit, maar technisch gezien wordt dus éérst het normale 22% bedrag berekend, en daarna wordt van dat bedrag een bedrag (wat overeenkomt met 18%) afgehaald.
Wiskundig is dit gelijk aan direct 4% berekenen, maar volgens de letter van de wet is het een korting die ná de gewone berekening wordt verrekend.
Japie81 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:06:
[...]
Nou ik ben ook geen jurist, maar heb wel al meerdere veranderingen meegemaakt in de lease tarieven die steeds veranderen van 4 varianten (0-4-20-25) naar weer andere (4-14-20-25) & (4-15-21-25) naar 4-22% die we nu hebben. Wat ze allemaal gemeen hebben is dat moment van aanschaf telt voor het % en de periode van maximaal 60maanden. Als je artikel op Business insiders leest
https://www.businessinsid...ase-bijtelling-tesla-kia/ dan zie je ook dat zij praten over nu snel nog aanschaffen en maximaal profiteren. Dus wanneer je volgend jaar aanschaft het naar 8% gaat ipv 4% en catalogus waarde van €45.000 ipv €50.000.
Dat klopt, dat ís op dit moment ook de wet. Alleen is het in de wet zo verwoord, dat ze er onderuit kúnnen, als ze willen. Ze zijn het voor zover bekend niet van plan, maar technisch zou het kunnen volgens mij.
Als ze de ophef en rechtszaken willen riskeren, natuurlijk
Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat ze het gaan doen, en ze moeten er 2 wetswijzigingen voor doorvoeren, maar je weet maar nooit met sommige partijen.