Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote Tesla topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 84 Laatste
Acties:
  • 539.160 views

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-11 13:58
CyBeRSPiN schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:19:
....
Dit is toch een enorm afbreukrisico zo. AP is blijkbaar goed genoeg om het vertrouwen te winnen waardoor men denkt niet meer op te hoeven letten.
...
Dit dus, dit heb ik zelf ook meegemaakt. Laatst een eniro geleend en 200 km gereden, met name snelweg. Ik rij per dag ongeveer 130-150km dus geen onervaren rijder. Het is ene trots punt voor mij dat ik altijd overzicht heb op de weg, niet snel afgeleid ben en weet wat er om mij heen rijdt. Echter, op ACC en Lane assist merkte ik dat ik af en toe verrast werd door een inhalende auto. Dat kwam enerzijds omdat ik rustig reed (want EV) maar anderzijds zeker door de hulpmiddelen! Ik durf de stelling ook wel aan te gaan dat deze hulpmiddelen echt niet zomaar zorgen voor veiliger rijgedrag..

Dat elke 5-10 seconden kijken naar de berijders ogen gaat ook niet helpen, 5 seconden niet opletten is echt hèèl lang als je met 130kmh over de snelweg gaat..

Ik heb de oplossing ook niet overigens, voorlopig maar gewoon mijzelf weer opnieuw aanleren te rijden met hulpsystemen denk ik.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:23
Ooghoek kan ik goed geloven dat dat redelijk makkelijk te tracken is. Maar het zit hem meer in in alle extra voorwaarden die je daaraan plakt.

Bv. Elke 5 seconden.
Wat als je net voor een rood licht staat en je kijkt opzij? Of je kijkt net naar je partner tijdens het rijden? Dan de volgende check die dat verifieert? En degene daarna? En daarna? Ik sta nog steeds voor het rood licht, koppelen aan snelheid dan icm met stuur en oogtracking? Of ik kijk 4 seconden op de weg, daarna naar mijn zijspiegel. Dan opeens naar de kinderen op de achterbank. Tsjaa.. en welk effect gaat de auto erna geven?

Bv. Continu.
Langer als 5 seconden geen aandacht op de weg voor je? En wat als je 5 seconden naar de andere rijbaan kijkt? Je kijkt dan nog perfect naar de baan, maar de Tesla aanziet dat niet als recht voor je kijken. Of in je achterspiegel met een half oog nog het verkeer voor je volgt.
En dan hier ook filedata aan koppelen zodat je wel langer als 5 seconden ergens anders mag kijken als je 30 per uur op Autopilot aan het treintjes rijden bent?

Wat als ik een zonnebril opzet voor de zon tegen te houden? Wat intrinsiek een betere oplossing is dan je zonneschermpje te gebruiken (heb je minder zicht op de weg). Dan geen autopilot?

En wie is erna dan in fout? Tesla, want ik was naar de weg aan het kijken, zoals de data aantoont. Ik heb wel geen actie ondernomen want was diep in mijn gedachten bezig en amper oplettend wat er voor me gebeurde (maar dat weten hun toch niet). Dus Tesla betaalt alle kosten.

Zijn allemaal data dat de processor moet verwerken en ik geef liever de voorkeur dat hij zich met de weg bezig houdt, dan met mijzelf. Moeilijkheden genoeg.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:25
Het punt is volgens mij dat alleen kijken naar de hand aan het stuur duidelijk niet voldoende is. Met een simpele camera die activiteit van de gebruiker detecteert en van tijd tot tijd ook controleert of het verkeer in de gaten wordt gehouden is dit echt wel te perfectioneren. Zonnebril is prima te detecteren. Dan vervalt gewoon de oog detectie als input. Dan ga je de oren tracken.
Mocht iemand dan volledig ontrackbaar achter het stuur plaats nemen: Sorry geen AP voor jou.

Al deze voorwaarden kosten geen rekenkracht en dat was je eerste argument.

De aansprakelijkheid vraag er bij halen maakt het verhaal mijn inziens te complex. Ik hou het even bij de rekenkracht die nodig is om naast de omgeving van de auto ook het interieur in de gaten te houden.

Zolang AP een level 2 systeem is zal het beter monitoren echt geen onnodig gebruik van de processor zijn.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Autopilot van tesla is geweldig. Geen enkel ander merk kan hier aan typen. Maar dit is dan ook hun selling point. Waar dit systeem volledig zelfstandig is, blijven het bij de andere wagen echt hulpsystemen welke de chauffeur helpen/ondersteunen. De chauffeur moet nog echt (min of meer) gedachten op de baan houden. Autopilot is voorlopig een stapje te ver.

Zoals hierboven gezegd, teslas autopilot zo enkel mogen dienen om als je in slaap,bent gevallen of beroerte ofso gekregen hebt...de bestuurder waarschuwen om wakker te worden. En als die dit niet doet, op een veilige manier ergens aan de kant gaan staan met de vier pinkers op en de hulpdiensten verwittegen.

Voor onoplettendheden van de bestuurder, doen de systemen van andere merken het zeker het even goed. Noodstoppen, ACC, Blinde hoek, lane change,...

Ze moeten gewoon ap terugschroeven tot een hulpsysteem die ingrijpt als er iets mis is, en niet zelfsstandig rijden.
Al is de AP de main selling point voor tesla.

[ Voor 9% gewijzigd door SadisticPanda op 02-06-2019 10:59 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Verwijderd

Zo, ik heb mijn kopje koffie op.

Als we AP terugschroeven, zullen we gelijk ons paard en wagen maar weer tevoorschijn halen? >:)

Wist je dat veel idioten ook een voertuig van 2000 kilo zelf besturen, dan heb ik liever dat ze dat met een hulpmiddel doen. :D

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nou, de AP2.5 in mijn model S is ze goed als waardeloos. Onrustige meuk. Na de laatste updates is die navigatie optie erbij gekomen. Die doet echt helemaal NIETS goed. Het liefst zou die altijd op de middenbaan rijden. Van baan wisselen is hem ook niet gelukt. Hij vindt het altijd te druk.

Elke update is het slechter.

• kdeboois
PWM schreef op zondag 2 juni 2019 @ 14:11:
Nou, de AP2.5 in mijn model S is ze goed als waardeloos. Onrustige meuk. Na de laatste updates is die navigatie optie erbij gekomen. Die doet echt helemaal NIETS goed. Het liefst zou die altijd op de middenbaan rijden. Van baan wisselen is hem ook niet gelukt. Hij vindt het altijd te druk.

Ja klopt, maar nog in beta dus dan mag dat van @Verwijderd

Idioten die een auto zelf bedienen in combinatie met Tesla believers die blind op techniek vertrouwen lijkt me wel een leuk idee voor een spannende film, maar niets voor op de openbare weg.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
@kdeboois ik denk dat jouw mening ondertussen wel duidelijk is :).

Verwijderd

PWM schreef op zondag 2 juni 2019 @ 14:11:

Wellicht is je autopilot verkeerd gekalibreerd? Heb je vrienden/collega's waarmee je AP kan vergelijken?

Overigens zou het natuurlijk geweldig zijn als het nu al 100% zou werken, maar het neurale netwerk leert elke dag weer bij.

Het is jammer, moet ik toegeven, dat autopilot vooral getest en gemaakt wordt voor de USA markt op dit moment. Het is natuurlijk ook te verwachten, Tesla moet keuzes maken. Ik zou ook het liefst willen dat AP nu klaar is en uit beta kan, maar dat is een utopie.

Tijd voor een Europese automaker om hier op in te spelen? Helaas, ook al vind ik Audi en BMW top autos, hebben ze gekozen om de consument een melkkoe te maken en innovatie te stoppen. Ze gaan het nog moeilijk krijgen, aankomend decennia.

Ik heb niets liever dat er een fabrikant komt en autopilot uitdaagt zodat er een echte concurrentie strijd komt. Nu staat Tesla eenzaam aan kop.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:05:

Tijd voor een Europese automaker om hier op in te spelen? Helaas, ook al vind ik Audi en BMW top autos, hebben ze gekozen om de consument een melkkoe te maken en innovatie te stoppen. Ze gaan het nog moeilijk krijgen, aankomend decennia.
Dat betwijfel ik, helaas. Er is een *gigantische* industrie rondom ouderwetse auto's. Van autogarages tot tuningbedrijven, van de ANWB tot verzekeraars. En dan nog de oliebedrijven en de fabrikanten zelf. En al hun toeleveranciers.

Die staan allemaal op verlies als elektrische auto's opkomen. De deuren van een Model X zijn complex, maar heb je weleens een versnellingsbak gezien?

Ik denk zelf dat dit de enige reden is dat autofabrikanten uberhaupt met hybride modellen zijn begonnen: worst of both worlds. De auto is "elektrisch", maar is ook zwaarder (dus minder zuinig), vele malen complexer en nog duurder ook. Oh en de hele bestaande keten kan blijven staan want ze zuipen als een malle als je de accu niet gebruikt.

Maargoed we gaan het rijk der Speculatie in maar ik ben er van overtuigd dat de auto-industrie zich niet zo gemakkelijk gewonnen zal geven.

• kdeboois

Overigens zou het natuurlijk geweldig zijn als het nu al 100% zou werken, maar het neurale netwerk leert elke dag weer bij.
Dat is helaas een fabel. Er zitten vaste, niet lerende algoritmes in zijn Tesla.

Door de data te verzamelen en de beste data te kiezen ‘leert’ Tesla dit aan een neuraal netwerk die dit uitvoert in de auto.
Requiem19 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 14:55:
@kdeboois ik denk dat jouw mening ondertussen wel duidelijk is :).
Wellicht kan je bij de Tweakers devs voor een duimpje naar beneden vragen. Wat wilde je bijdrage aan de discussie ?

[ Voor 24% gewijzigd door kdeboois op 02-06-2019 16:58 ]

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Jij maakt het altijd wat gezellig he?

Wat rijd jij nu eigenlijk en wat voor auto overweeg je in de toekomst?

• bottom line
Requiem19 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:01:

E-Niro is zijn toekomstige auto. Daar hoor je hem wel amper over praten.
En hij wilt later nog een Tesla. Maar dan vraag ik me af op welke punten hij nog steeds graag een Tesla heeft. Wij mogen ons merk niet verdedigen maar hij mag roepen wat hij wilt en dan zijn wij onredelijk? :F
Teslabelievers weten perfect wat de grenzen zijn van de software. Iemand die daar van profiteert is de klassieke ego persoon die met een dikke BMW rondrijdt om de weg mee te terroriseren.

Kdeboois lijkt me meer zo'n persoontje als SteveWoz een tijdje terug.

[ Voor 24% gewijzigd door bottom line op 02-06-2019 17:09 ]

Verwijderd

kdeboois schreef op zondag 2 juni 2019 @ 16:56:
[...]

Dat is helaas een fabel. Er zitten vaste, niet lerende algoritmes in zijn Tesla.

Door de data te verzamelen en de beste data te kiezen ‘leert’ Tesla dit aan een neuraal netwerk die dit uitvoert in de auto.

[...]

Wellicht kan je bij de Tweakers devs voor een duimpje naar beneden vragen. Wat wilde je bijdrage aan de discussie ?
!? Je zegt precies hetzelfde als ik zeg. Het is geen fabel, hoe meer KM's, hoe beter het neurale netwerk.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Jullie zeggen hetzelfde maar net anders. Tesla traint het netwerk buiten de auto, met data die van de auto's komt. Dit netwerk wordt weer ingezet in de auto's, maar zodra hij daar is, verbetert het niet meer op dat moment. Alleen tijdens updates verbetert het in jouw auto, maar jouw auto kan wel continue situaties verzamelen om het netwerk te trainen.

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-11 13:58
Wordt al die data eigenlijk standaard doorgesluisd naar Tesla? Of is dat een opt in/out? En wat wordt er dan doorgestuurd vraag ik me af? Heb wel eens gelezen dat bij ingrijpen terwijl AP geactiveerd is al het 'beeld' materiaal wordt doorgestuurd, maar doen ze dat niet altijd? Lijkt me overigens een enorme data vreter dan :+

• kdeboois
Requiem19 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:01:

Mijn grootste fan heeft het meeste al verklapt, maar ik ben ex-petrolhead (Toyota MR2, Subaru Impreza & Golf GTI) en rij sinds 2012 RE-EV (Opel Ampera) en PHEV (Audi A3 e-tron).

Zeer met duurzaamheid en leefomgeving begaan inmiddels, en dus op weg naar een BEV. Ik ging voor de Tesla Model 3 LR RWD, maar die verdween ineens uit de configurator. Gelukkig had ik bij Kia een reservering en de e-Niro past ook beter bij mijn privé gebruik (praktischer). Zakelijk (laadnetwerk) zou de Tesla beter zijn, maar het verdwijnen van het type zorgde er voor dat ik de Kia besteld heb.

Ik denk dat een Tesla Model Y wel zou passen als volgende auto.

Verder ben ik zowel zakelijk als privé druk met AI & ML en daar past Tesla natuurlijk prima bij.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:25
kdeboois schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:23:
[...]
Ik ging voor de Tesla Model 3 LR RWD, maar die verdween ineens uit de configurator.
Dat is wel een beetje zeuren om het zeuren. Het is vanaf het moment van verdwijnen al duidelijk dat die nog steeds besteld kan worden, kost je alleen 1 extra telefoontje.

• bottom line
Dan heb je toch helemaal geen reden om pessimistisch te zijn over Tesla? Je bent bezig met AI en ML, dan is toch Tesla die je zou moeten aanmoedigen om zo verder te doen. Kia's / Audi's / Mercedessen / BMW zijn al gedateerd het moment dat ze uit de fabriek komen rollen.

@Djerro123 Geen opt in/out.
Waarom autopilot analsyseren op de km's dat hij het goed doet? Ze hebben cijfers over km's die autopilot aflegd, maar voor de rest is beeldmateriaal waar de bestuurder het systeem deactiveert / overruled veel interessanter. En zal wel te maken hebben met Locatie / Weer / Radarbeelden / Snelheid / ...

[ Voor 6% gewijzigd door bottom line op 02-06-2019 17:28 ]

• kdeboois
anboni schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:24:
[...]

Dat is wel een beetje zeuren om het zeuren. Het is vanaf het moment van verdwijnen al duidelijk dat die nog steeds besteld kan worden, kost je alleen 1 extra telefoontje.
Helaas, hij was er echt niet toen ik moest bestellen. Alle LM’s aangeschreven en bij een groot bedrijf kan je niet zo heel flexibel omgaan met auto bestelling procedures.

• kdeboois
bottom line schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:26:
Dan heb je toch helemaal geen reden om pessimistisch te zijn over Tesla? Je bent bezig met AI en ML, dan is toch Tesla die je zou moeten aanmoedigen om zo verder te doen. Kia's / Audi's / Mercedessen / BMW zijn al gedateerd het moment dat ze uit de fabriek komen rollen.
Ik denk dat Musk een aantal zaken veel te rooskleurig voorstelt.

Ik denk dat de rekenkracht die nodig is om zijn visie te realiseren om FSD te realiseren niet haalbaar is binnen 10 jaar. En dat zeg ik terwijl ik op de (b)leading edge van de technologie werk.

Op iedere oplossing is iets aan te merken en iedere keuze heeft meerdere uitkomsten. Bij Tesla maken ze vaak goede keuzes, maar dat maakt de anderen niet inferieur.

Als het over de AP ben ik een fan van de conservatie keuze van het rijtje automakers die je noemde.

• bottom line
Daar heb je ook gelijk in.
Niemand van hier ziet binnen de 2 jaar er FSD komen. Op de autostrade ja, maar niet in een dorp / stad. Dan moeten ze eerst al overweg kunnen met rotondes.
Maar Tesla heeft (alsook Nvidia) wel de meest krachtige computerchip ter beschikking. Een computerchip die andere automakers ook zullen gebruiken voor dezelfde doeleinden - want no way dat hun dat zelf gaan ontwikkelen. Dat die 2 chips waarschijnlijk nog tekort gaat schieten, kans is groot. Maar er is momenteel niets beter (dat klein genoeg is).

En geloof je dan meer in het aankopen van FSD software door de traditionele automakers, dan het volledig zelf ontwikkelen? Want vraag me af hoe de automakers dat ooit opeens foutloos in grote aantallen naar de praktijk kunnen omzetten.

Zal je ontevredenheid over Tesla wel verwerken onder de feit dat je een beslissing moest nemen van je bedrijfswagen, in de 5 maanden dat de LR RWD niet beschikbaar was :) jammer wel. We zullen eens een weekje van auto verwisselen :P

Verwijderd

bottom line schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:48:
We zullen eens een weekje van auto verwisselen :P
Weet je zeker dat je dat wilt? :+

Sta je dan, met zijn alleen bij de Fastned terwijl je @kdeboois met jouw model 3 voorbij ziet kachelen. En dan maar niet te spreken over of hij hem wel terug wilt geven. :+

Overigens als je jouw Niet - Niro annuleert en nu een LR RWD besteld, heb je hem waarschijnlijk ook nog eerder >:)

Verder zei ik inderdaad het neurale netwerk leert bij, maar dat betekent niet dat de auto op dit moment elke dag bijleert.

• kdeboois
Verwijderd schreef op zondag 2 juni 2019 @ 18:28:
[...]

Weet je zeker dat je dat wilt? :+

Sta je dan, met zijn alleen bij de Fastned terwijl je @kdeboois met jouw model 3 voorbij ziet kachelen. En dan maar niet te spreken over of hij hem wel terug wilt geven. :+

Overigens als je jouw Niet - Niro annuleert en nu een LR RWD besteld, heb je hem waarschijnlijk ook nog eerder >:)

Verder zei ik inderdaad het neurale netwerk leert bij, maar dat betekent niet dat de auto op dit moment elke dag bijleert.
De Audi voldoet nog prima en de Kia is gekozen dus dat blijft zo. De luxe die ZZPers hebben en te pas en te onpas auto te wisselen heb je als eenvoudige loonslaaf niet.

Leuk dat je je eigen woorden weet te verdraaien tot het weer klopt. Prima zo.

Overigens zijn er meer spelers die in de markt van FSD, of laten we het noemen zoals het echt heet level 4 of 5 autonome voertuigen, een rol proberen te spelen. Tesla en Nvidia maken de meeste herrie maar Intel, Apple en Xilinx proberen daar ook een stukje van de taart te krijgen. Verder zullen NXP en Renesas ook wel van zich laten horen op termijn.

Als @bottom line slim is gaat hij niet met 30 kW bij een SuC in de rij staan maar geniet hij van de volle 175 kW bij een FastNed HyperCharger 😁

• bottom line
Ga er eigenlijk van uit dat ik maar 3x op een jaar een snellader nodig ga hebben :P
Voor de rest is het thuis laden :)
Heb wel alle Maingau / NewMotion en nog van die pasjes, in case off

Verwijderd

We gaan het zien, ik zie met name door de hoge investeringen maximaal 2 of 3 spelers in level 4 of 5 autonomie en degenen die voor lidar hebben gekozen zijn zo goed als af.

Ik bedoelde écht dat het neurale netwerk elke dag bijleert, niet dat je elke dag met nieuwe software rijdt.

• kdeboois
Verwijderd schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:26:
We gaan het zien, ik zie met name door de hoge investeringen maximaal 2 of 3 spelers in level 4 of 5 autonomie en degenen die voor lidar hebben gekozen zijn zo goed als af.

Ik bedoelde écht dat het neurale netwerk elke dag bijleert, niet dat je elke dag met nieuwe software rijdt.
Prima, maar er is geen 'het neurale netwerk'

Er draaien een aantal parallelle neurale netwerken en wellicht nog wat andere methodes om beslissen te nemen.

De beelden vormen voor meerdere van deze netwerken de input.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:55
Sorry, maar nu stellen dat de partijen met lidar niet meer mee doen is echt raar.
Dat is juist de techniek met de meeste toekomst. Tesla loopt voor omdat ze veel voertuigen op de weg hebben (of dat nou verantwoord is of niet), maar lidar is als techniek gewoon verder. Dat zie je aan de waymo’s van deze wereld.

• kdeboois
Smobbo schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:46:
Sorry, maar nu stellen dat de partijen met lidar niet meer mee doen is echt raar.
Dat is juist de techniek met de meeste toekomst. Tesla loopt voor omdat ze veel voertuigen op de weg hebben (of dat nou verantwoord is of niet), maar lidar is als techniek gewoon verder. Dat zie je aan de waymo’s van deze wereld.
Musk stelt dit zeer duidelijk ter discussie en dat wordt hier 1 op 1 overgenomen.

LIDAR is duur, maar dat is een tijdelijk iets.

Ik ben het deels met Musk eens, maar LIDAR heeft een aantal voordelen. Ik denk zelf dat wat geavanceerdere radar ook goed werk kan doen. De eindoplossing van een stevige sensor fusion implementatie worden met communicatie tussen alles wat om je heen beweegt en de infrastructuur.

Verwijderd

Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen, of het nou Tesla is die het als eerste voor elkaar gaat krijgen of niet. Het moet ook nog schaalbaar zijn en op dit moment is LIDAR dat niet voor personenauto's.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:17

MrScratch

I am rubber, you are glue

kdeboois schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:27:
[...]

Helaas, hij was er echt niet toen ik moest bestellen. Alle LM’s aangeschreven en bij een groot bedrijf kan je niet zo heel flexibel omgaan met auto bestelling procedures.
Gek. Ik heb bij mijn bestelling de LR RWD aangegeven te willen en diverse leasemaatschappijen zijn met een quote gekomen en nu via leaseplan is hij besteld. Geen enkel issue.

Look behind you! A three headed monkey!

Verwijderd

https://www.teslarati.com...ge-details-elon-musk/amp/

Roadster details. Wat een beest wordt dit. :P

• kdeboois
MrScratch schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:51:
[...]

Gek. Ik heb bij mijn bestelling de LR RWD aangegeven te willen en diverse leasemaatschappijen zijn met een quote gekomen en nu via leaseplan is hij besteld. Geen enkel issue.
Timing is everything.

Ik moest in december kiezen.

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:56
Verwijderd schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:02:
Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen, of het nou Tesla is die het als eerste voor elkaar gaat krijgen of niet. Het moet ook nog schaalbaar zijn en op dit moment is LIDAR dat niet voor personenauto's.
Waarom moet dat schaalbaar zijn voor personenwagens?
L5 wagens als eigendom voor de gewone consument (lees: geen 100k+ auto) zal het waarschijnlijk nooit worden. Een dure (5k+, whatever) LIDAR is in mijn ogen geen probleem voor een vloot zelfrijdende taxi's, daar is de kost van de auto op zich toch al minder relevant ten opzichte van de gebruikskosten.

Een 77GHz radar voor AEB was ook idioot duur 15 jaar geleden en nu zit het op bijna elk klein boodschappen autootje. Mocht LIDAR ook in volume/consumenten auto's zal ook dat een vergelijkbaar kost traject afleggen.

• bottom line

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dat had ik niet verwacht. Ben benieuwd wat de plannen met de S en X zijn als ze die tegen die tijd nog willen verkopen voor de huidige prijzen.

• Matszs
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:10

Matszs

><>

AndRo555 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:12:
[...]

Waarom moet dat schaalbaar zijn voor personenwagens?
L5 wagens als eigendom voor de gewone consument (lees: geen 100k+ auto) zal het waarschijnlijk nooit worden. Een dure (5k+, whatever) LIDAR is in mijn ogen geen probleem voor een vloot zelfrijdende taxi's, daar is de kost van de auto op zich toch al minder relevant ten opzichte van de gebruikskosten.

Een 77GHz radar voor AEB was ook idioot duur 15 jaar geleden en nu zit het op bijna elk klein boodschappen autootje. Mocht LIDAR ook in volume/consumenten auto's zal ook dat een vergelijkbaar kost traject afleggen.
Elon Musk heeft als reden gegeven dat het onnodige kosten zijn (of die nou 1000 euro of 10.000 euro is), omdat je met camera's hetzelfde kan bereiken en je die sowieso nodig hebt om een object te identificeren. Met LIDAR weet je dat er iets is, maar niet wat.

Verwijderd

Ik had het gelezen! Ik denk dat de pick up de grootste kans is om mijn volgende auto te zijn :)

• AndRo555
Matszs schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:31:
[...]

Elon Musk heeft als reden gegeven dat het onnodige kosten zijn (of die nou 1000 euro of 10.000 euro is), omdat je met camera's hetzelfde kan bereiken en je die sowieso nodig hebt om een object te identificeren. Met LIDAR weet je dat er iets is, maar niet wat.
Het gaat hem niet over of/of, een auto met LIDAR zal immers ook al die camera's hebben. De vraag is of je een L5 waardige auto zonder LIDAR kan maken, en dat lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. Voor alles tot L3 kan je dat nog redelijk goed doen, maar daarboven is het best moeilijk om de werking in letterlijk alle (99,9999... %) te garanderen.
Stap jij in een 99.9% camera only zelfrijdende taxi van 0.5euro/km of een 99.999% camera + LIDAR taxi van 0.52 euro/km?

• Matszs

Matszs

><>

AndRo555 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:39:
[...]

Het gaat hem niet over of/of, een auto met LIDAR zal immers ook al die camera's hebben.
Ik zeg niet dat het of camera's is of LIDAR, enige wat ik zeg is dat je camera's sowieso nodig hebt en volgens Elon Musk voegt LIDAR niks daar aan toe, behalve extra kosten.
[...]

De vraag is of je een L5 waardige auto zonder LIDAR kan maken, en dat lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. Voor alles tot L3 kan je dat nog redelijk goed doen, maar daarboven is het best moeilijk om de werking in letterlijk alle (99,9999... %) te garanderen.
Stap jij in een 99.9% camera only zelfrijdende taxi van 0.5euro/km of een 99.999% camera + LIDAR taxi van 0.52 euro/km?
Tenzij je iemand bent uit het veld met jaren ervaring en zelf er aan meewerkt is dit natuurlijk allemaal suggestief?

• Deveon
  • Niet online
[...]

Het gaat hem niet over of/of, een auto met LIDAR zal immers ook al die camera's hebben. De vraag is of je een L5 waardige auto zonder LIDAR kan maken, en dat lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. Voor alles tot L3 kan je dat nog redelijk goed doen, maar daarboven is het best moeilijk om de werking in letterlijk alle (99,9999... %) te garanderen.
Zonder lidar, want als die niet voldeed had ik hem niet kunnen bestellen. :+

Een goed voorbeeld blijft een plastic zak. Lidar zegt stoppen, camera’s zeggen rijden. Wat is dan het voordeel van een dubbel systeem? Uiteindelijk moet er één overrulen.

• AndRo555
Matszs schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:42:
[...]

Ik zeg niet dat het of camera's is of LIDAR, enige wat ik zeg is dat je camera's sowieso nodig hebt en volgens Elon Musk voegt LIDAR niks daar aan toe, behalve extra kosten.
Elon kan moeilijk iets anders zeggen, aangezien hij FSD al lang belooft heeft zonder dat er LIDAR in welke Tesla dan ook zit.
[...]

Tenzij je iemand bent uit het veld met jaren ervaring en zelf er aan meewerkt is dit natuurlijk allemaal suggestief?
Er is hier wel degelijk wat kennis van zaken hoor. ;)
Uiteindelijk zal het hem niet draaien om het kunnen in normale/ideale situaties, dat zal een hoop camera's op zich zelf best kunnen (afaik was er onlangs een demo van Tesla die daar best dicht op zat?). Maar het draait uiteindelijk rondom al de uitzonderingen en failures*, zowel intern als extern. Bij L5 moet dat gewoon goed gaan in letterlijk elk geval. Dat kan je in mijn ogen (en die van best een hoop anderen) gewoon niet garanderen met cameras + LRR/MRR alleen, en heb je zoveel mogelijk verschillende type sensors nodig om die garantie te kunnen geven.

Tesla doet heel veel mooie dingen, en ze zullen (heel) ver komen met hun setup voor assistentiesystemen. Voor wat zij doen, auto's voor consumenten maken, zal dat genoeg zijn. Er zit immers nog altijd een stuur, pedalen en een mens in de 3/S/X waar ze dit voor gaan verwezenlijken. Voor L5/100% self driving is het dat echter niet.

*bv: donkere landweg (voor de camera's niet 100% ideaal, maar nog ok) en plots een hoop interferentie op 60-80GHz (radar frequenties) en dan een situatie op de weg. Dan ben je blij dat er nog een LIDAR op zit. Als dit misschien vergezocht lijkt dan moet je vooral niet gaan kijken naar de redundantie in andere vormen van transport (Luchtvaart bv.).

• AndRo555
Deveon schreef op zondag 2 juni 2019 @ 23:00:
[...]

Een goed voorbeeld blijft een plastic zak. Lidar zegt stoppen, camera’s zeggen rijden. Wat is dan het voordeel van een dubbel systeem? Uiteindelijk moet er één overrulen.
Zie hierboven, het gaat hem niet over overrulen van de een over de ander, maar over fail-aware en fail-operational werking in uitzonderlijke/speciale situaties.
Met een 3/S/X geen probleem want dan heb jij jezelf nog achter het stuur. (die waarschijnlijk ook nog altijd verantwoordelijk blijft in alle gevallen, maar dat terzijde) Voor volledige autonomie/L5 is dit echter niet gewenst.

• Matszs

Matszs

><>

AndRo555 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 23:01:
[...]
Elon kan moeilijk iets anders zeggen, aangezien hij FSD al lang belooft heeft zonder dat er LIDAR in welke Tesla dan ook zit.
Want jij denkt dat als hij erop terug kon komen hij anders zou beweren? Lijkt mij voor dit topic niet handig als we nu zelf invulling gaan geven ...

Dat jij verwacht dat het niet gaat werken mag, maar de visie van Elon Musk/Tesla is dat het wel kan. Je kan beter in een topic over zelfrijdende auto's je visie delen.

• RocketKoen
  • Laatst online: 10-11 11:24
AndRo555 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 23:01:
[...]

[...]

Er is hier wel degelijk wat kennis van zaken hoor. ;)
Uiteindelijk zal het hem niet draaien om het kunnen in normale/ideale situaties, dat zal een hoop camera's op zich zelf best kunnen (afaik was er onlangs een demo van Tesla die daar best dicht op zat?). Maar het draait uiteindelijk rondom al de uitzonderingen en failures*, zowel intern als extern. Bij L5 moet dat gewoon goed gaan in letterlijk elk geval. Dat kan je in mijn ogen (en die van best een hoop anderen) gewoon niet garanderen met cameras + LRR/MRR alleen, en heb je zoveel mogelijk verschillende type sensors nodig om die garantie te kunnen geven.

Tesla doet heel veel mooie dingen, en ze zullen (heel) ver komen met hun setup voor assistentiesystemen. Voor wat zij doen, auto's voor consumenten maken, zal dat genoeg zijn. Er zit immers nog altijd een stuur, pedalen en een mens in de 3/S/X waar ze dit voor gaan verwezenlijken. Voor L5/100% self driving is het dat echter niet.

*bv: donkere landweg (voor de camera's niet 100% ideaal, maar nog ok) en plots een hoop interferentie op 60-80GHz (radar frequenties) en dan een situatie op de weg. Dan ben je blij dat er nog een LIDAR op zit. Als dit misschien vergezocht lijkt dan moet je vooral niet gaan kijken naar de redundantie in andere vormen van transport (Luchtvaart bv.).
Hoe rijdt jij nu dan auto als jouw radar en lidar niet werken?
Je gaat me toch niet vertellen dat jij op de openbare weg rijdt zonder radar en lidar sensoren? Levensgevaarlijk man. :+

TheS4ndm4n#1919

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik lees hier en op het Tesla-forum nogal tegengestelde berichten over het wel of niet standaard aanwezig zijn van AP op de M3 LR RWD. De een is er stellig van overtuigd dat het er niet op zit, terwijl een ander precies het tegenovergestelde beweert.

Is hier nu al duidelijkheid over, of moeten we allemaal wachten op de boot met deze modellen die nu onderweg is?

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:33

elmo1

Kona Electric jan-2019

[...]

Waarom geen vogel ipv plastic zak, wat moet het systeem dan doen?

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-11 23:19
elmo1 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:50:
[...]
Waarom geen vogel ipv plastic zak, wat moet het systeem dan doen?
Helaas kan een autopilot dat nooit winnen. Wijkt hij uit, is het onveilig, raakt hij de vogel is het een dierenbeul.

Van mijzelf weet ik uit ervaring dat ik in dat soort situaties instinctief uitwijk, en dan zonder echt goed te kijken omdat daar geen tijd voor is. Ik ga ervan uit dat een autopilot dat beter kan doen. Liever een vogel op de voorruit dan iemand in je dode hoek raken. Hoewel dat bij een zwaan weer niet zo is, want die komt er net zo hard door de achterruit weer uit.

• bottom line
mrwolf schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:42:
Ik lees hier en op het Tesla-forum nogal tegengestelde berichten over het wel of niet standaard aanwezig zijn van AP op de M3 LR RWD. De een is er stellig van overtuigd dat het er niet op zit, terwijl een ander precies het tegenovergestelde beweert.

Is hier nu al duidelijkheid over, of moeten we allemaal wachten op de boot met deze modellen die nu onderweg is?
Als je nu de RWD besteld, dan is deze inclusief AP. Maar kostprijs verschil met de AWD is dan ook niet meer zo uitermate groot (geen idee hoeveel dat nu is. 3-4k?).

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-11 20:54
DaCoTa schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:57:
[...]

Helaas kan een autopilot dat nooit winnen. Wijkt hij uit, is het onveilig, raakt hij de vogel is het een dierenbeul.

Van mijzelf weet ik uit ervaring dat ik in dat soort situaties instinctief uitwijk, en dan zonder echt goed te kijken omdat daar geen tijd voor is. Ik ga ervan uit dat een autopilot dat beter kan doen. Liever een vogel op de voorruit dan iemand in je dode hoek raken. Hoewel dat bij een zwaan weer niet zo is, want die komt er net zo hard door de achterruit weer uit.
En dit is precies de reden dat FSD een ding blijft. Wanneer het echt gaat werken wie is dan verantwoordelijk.

Als de auto keuzes moet maken tussen 2 slechte keuzes en kiest in de ogen van de mensen de meeste slechte optie.

Voorbeeld race conditie. Of je rijdt een bus aan met ouderen of een bus met kinderen van de BSO. Het extreme geval is dan ook nog dat beide opties net zo veel gewonden veroorzaak welke bus je ook raakt. Dus welke keuze maakt de auto. Als mens is de keuze split second en het gebeurd. Links of rechts het is wat het is. Maar als een AI de keuze maakt dan hebben we een enorm moreel vraag stuk waar niemand zich aan wil branden.

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-11 22:07

Wiebbe

<none />

Sinds de 16.3 update op mijn M3 al twee keer gehad dat het scherm van mijn M3 niet aan gaat zodra ik in stap. Hij blijft helemaal zwart en doet niks. Het enige wat ik kan doen is de MCU resetten (twee knopjes in gedrukt houden) waarna hij opnieuw opstart en daarna weer gewoon beeld geeft.

Heeft iemand anders hier ook al eens last van gehad?

Ik heb zo het vermoeden dat mijn vrouw dit niet gaat waarderen, want die vind het sowieso al eng dat je soms de software even moet rebooten..

Oh noes.. No more TreinTijden :(

• MrScratch
  • Laatst online: 18:17

MrScratch

I am rubber, you are glue

bottom line schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:05:
[...]

Als je nu de RWD besteld, dan is deze inclusief AP. Maar kostprijs verschil met de AWD is dan ook niet meer zo uitermate groot (geen idee hoeveel dat nu is. 3-4k?).
Ik heb een bevestigde bestelling van de LR RWD met daarin AP inclusief. De prijs is inderdaad ongeveer 4k lager dan de LR AWD. Ik zie dit in mijn Tesla account met configuratieoverzicht, dus dat lijkt me een redelijk ferme bevestiging.

Look behind you! A three headed monkey!

• DaCoTa
MeZZiN schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:17:
[...]

En dit is precies de reden dat FSD een ding blijft. Wanneer het echt gaat werken wie is dan verantwoordelijk.

Als de auto keuzes moet maken tussen 2 slechte keuzes en kiest in de ogen van de mensen de meeste slechte optie.

Voorbeeld race conditie. Of je rijdt een bus aan met ouderen of een bus met kinderen van de BSO. Het extreme geval is dan ook nog dat beide opties net zo veel gewonden veroorzaak welke bus je ook raakt. Dus welke keuze maakt de auto. Als mens is de keuze split second en het gebeurd. Links of rechts het is wat het is. Maar als een AI de keuze maakt dan hebben we een enorm moreel vraag stuk waar niemand zich aan wil branden.
Het tegenargument is natuurlijk dat de auto die keuze nooit hoeft te maken. Bij vogel vs. andere auto is het simpel, een vogel is driveable space, een andere auto niet. Als je moet kiezen tussen twee bussen heb je al iets fout gedaan daarvoor.

Het is een interessant moreel en filosofisch vraagstuk, maar volgens mij hoeft een FSD die beslissing niet te maken.

• MeZZiN
Wiebbe schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:17:
Sinds de 16.3 update op mijn M3 al twee keer gehad dat het scherm van mijn M3 niet aan gaat zodra ik in stap. Hij blijft helemaal zwart en doet niks. Het enige wat ik kan doen is de MCU resetten (twee knopjes in gedrukt houden) waarna hij opnieuw opstart en daarna weer gewoon beeld geeft.

Heeft iemand anders hier ook al eens last van gehad?

Ik heb zo het vermoeden dat mijn vrouw dit niet gaat waarderen, want die vind het sowieso al eng dat je soms de software even moet rebooten..
Ik heb dat met 2 updates terug dat ook gehad. Je kan wel rijden maar dat is zo raar.

Maar eens zou als het meer voorkomt voorleggen aan tesla SC hoort niet. Ik heb wel gehad met mijn tesla dat een deel van de update niet goedgeinstalleerd was (chademo update) dus dat zou kunnen. Plus je kan proberen alle verschillende computers te resetten ben even de procedure kwijt. Maar via tesla roadside assist kunnen ze je helpen om te kijken wat er aan de hand is.
DaCoTa schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:20:
[...]

Het tegenargument is natuurlijk dat de auto die keuze nooit hoeft te maken. Bij vogel vs. andere auto is het simpel, een vogel is driveable space, een andere auto niet. Als je moet kiezen tussen twee bussen heb je al iets fout gedaan daarvoor.

Het is een interessant moreel en filosofisch vraagstuk, maar volgens mij hoeft een FSD die beslissing niet te maken.
Natuurlijk wel FSD heeft invloed op de auto zelf niet op het verkeer op de weg. Dus de situatie kan makkelijk ontstaan zonder schuld van de FSD maar moet wel een keuze maken.

Het is ook een filosofisch vraagstuk maar wel een die FSD een behoorlijke issue opleverd. Zie hoe elke AP ongeluk uitgemeten wordt. En Tesla heeft gewoon gelijk om aan te geven dat het altijd veiliger is om AP te gebruiken dan zelf rijden.

Maar er moet dus een besluit genomen worden filosofisch of niet. Wanneer is FSD goed genoeg. Als we zeggen als het 50% minder ongeluken maak dan normaal rijden. Of pas bij 100% geen ongelukken. Elke besluit anders dan 100% gaat issues opleveren omdat je dan rekend dat er doden/gewonden gaan vallen dus dat mee neemt als acceptabel. En succes met die discussie.

[ Voor 37% gewijzigd door MeZZiN op 03-06-2019 11:28 ]

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:25
DaCoTa schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:20:
[...]

De keuzes zijn natuurlijk een heel stuk subtieler dan dat. Het voorbeeld van de bussen is erg slecht gekozen (inderdaad omdat er dan al veel eerder wat mis is gegaan, en ook omdat die bussen toch wel winnen en hooguit wat schrammen opleveren bij de passagiers). Het wordt ingewikkelder als er keuzes gemaakt moeten worden tussen bijvoorbeeld een fietser die je links tegemoet komt en een kind wat rechts vlak voor je ineens tussen de auto's uit komt rennen.

Verwijderd

MeZZiN schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:17:
[...]

Sorry maar die race condities waar iedereen mee komt zijn een stomme discussie en compleet zinloos om te hebben. Dat is dan ook helemaal geen moreel vraagstuk, onzin allemaal. En waarom? Omdat er nog *nooit* een auto in zo'n zwart witte situatie terecht is gekomen. Echt gewoon nog nooit was de keuze ambigu.
Even if we did see a scenario like that, usually that would mean you made a mistake a couple of seconds earlier. And so as a moral software engineer coming into work in the office, if I want to save lives, my goal is to prevent us from getting in that situation, because that implies that we screwed up.
En nog veel directer:
“It takes some of the intellectual intrigue out of the problem, but the answer is almost always ‘slam on the brakes’,” he added. “You’re much more confident about things directly in front of you, just because of how the system works, but also your control is much more precise by slamming on the brakes than trying to swerve into anything. So it would need to be a pretty extreme situation before that becomes anything other than the correct answer.”
Hier het hele artikel.

Het leukste is nog wel dat wij mensen het nog niet eens kunnen worden over deze debiele zwart-wit keuzes. Maar auto's moeten het wel kunnen? 8)7

• MeZZiN
Nee klopt alleen bij mensen halen we onze schouders op en bij AI niet. Zie hoe elke AP incident breed uit gemeten wordt in de pers AI wordt gewoon aan een veel te hoge standaard gehouden.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Verwijderd schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:26:

Lidar heeft anders hele grote voordelen om ernaast te hebben draaien. Misschien is het voor nu nog te duur. Maar uiteindelijk zal het toch erbij moeten. Dingen die heel simpel lijken: Welke kant wijst een gezicht op, kan wel met Lidar, maar niet met Radar. Dus om voorspellend gedrag te bepalen is Lidar best wel een fijne techniek.

In de mist of regen heb je wee weinig aan Lidar, wel aan radar. Vooral in het donker is Lidar echt een toevoeging.

Het één sluit het ander niet uit.

Ik merk dat veel mensen Lidar afschrijven, omdat Tesla het niet gebruikt. Als Lidar goedkoper was geweest, zat het ook op iedere Tesla, het is echt een kostenoverweging.

Weer even een stapje terug doen, los van wat Tesla wel of niet doet, Lidar en Radar samen, levert het beste resultaat. Een "neuraal netwerk" klinkt allemaal leuk en aardig, uiteindelijk is het gewoon machine learning en worden daar verschillende AI modellen voor gebruikt. Wees maar niet bang, partijen als Google en Microsoft zijn daar al best ver mee. Niet specifiek op verkeer, maar heel veel andere vlakken. Dat is binnen no-time toegepast op verkeer.
kdeboois schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:50:
[...]

Musk stelt dit zeer duidelijk ter discussie en dat wordt hier 1 op 1 overgenomen.

LIDAR is duur, maar dat is een tijdelijk iets.

Ik ben het deels met Musk eens, maar LIDAR heeft een aantal voordelen. Ik denk zelf dat wat geavanceerdere radar ook goed werk kan doen. De eindoplossing van een stevige sensor fusion implementatie worden met communicatie tussen alles wat om je heen beweegt en de infrastructuur.
Het detail is echter veel minder groot dan bij Lidar. Lidar is gewoon een hele goede toevoeging op zelfrijdende auto's. Gelukkig hoef je niet OF de één OF de ander te kiezen!
Verwijderd schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:02:
Er zijn toch al lang zelfrijdende auto's... Genoeg projecten van Google en Waymo... Tesla kan daar niet meer de eerste mee worden. Maar ik zie ook geen toegevoegde waarde in de eerste ergens mee zijn.
Het zal een lerend proces zijn.

Waymo is ook gewoon nog aan het uitbreiden hoor:
https://www.theverge.com/...ing-ride-hail-app-phoenix
Eindelijk 200kWh accu's!!!
Iedere keer als ik vraag om 100-150kWh wordt er genoemd dat het onzin is en nergens op slaat. Maar ik neem aan dat als Tesla het doet, dat het dan wel perfect is, toch!? :+
Matszs schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:31:
Hoe kom je daarbij?

Verschil tussen high res radar en lidar:
Afbeeldingslocatie: https://qtxasset.com/styles/breakpoint_xl_880px_w/s3/sensorsmag/1524348581/Sensors_Insights_1_2018-04-24_Hero.png/Sensors_Insights_1_2018-04-24_Hero.png?QQSD_GdMa__HxB9MtP3BVVPNDIt0hs5_&itok=durmS1Ib

Camera's hebben licht nodig om te "kijken".
Matszs schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:42:
Hij is natuurlijk wel heel erg bevooroordeeld!
Hij kan ook nu niet noemen dat het wel handig is voor zelfrijdende auto's, dan zegt hij namelijk indirect dat zijn huidige auto's niet goed genoeg zijn. Kan niet.

Ook al weet hij dondersgoed dat het een welkome toevoeging is als het goedkoper is, hij zal en kan het nu niet roepen!
[...]

Dat heb je nu ook al met radar en camera. Het is niet zo moelijk, zodra één van de systemen zegt stoppen: geen risico: stoppen! Het maakt niet meer uit wat de andere systemen dan zeggen.
MeZZiN schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:32:
Nee klopt alleen bij mensen halen we onze schouders op en bij AI niet. Zie hoe elke AP incident breed uit gemeten wordt in de pers AI wordt gewoon aan een veel te hoge standaard gehouden.
Niet helemaal... Bij level 5 zelfrijden, kun je gewoon op de achterbank plaatsnemen, zonder iemand achter het stuur te zetten...

Durf je dat straks aan met autopilot?

Voor en nadelen LIDAR:

Voordelen:
One of the primary advantages of LiDAR is accuracy and precision. The reason why Waymo is so protective over its LiDAR system is because of its accuracy. In December 2017, The Drive reported that Waymo’s LiDAR is so incredibly advanced, it can tell what direction pedestrians are facing and predict their movements. Chrysler Pacificas outfitted with Waymo’s LiDAR can see hand signals that bicyclists use to predict which direction the cyclists should turn.

Another advantage of LiDAR is that it gives self-driving cars a three-dimensional image to work with. LiDAR is extremely accurate compared to cameras because the lasers aren’t fooled by shadows, bright sunlight or the oncoming headlights of other cars.

Luminar LiDAR
Finally, LiDAR saves computing power. LiDAR can immediately tell the distance to an object and direction of that object, whereas a camera-based system must first ingest the images and then analyze those images to determine the distance and speed of objects, requiring far more computational power.

Currently only Audi is deploying front-facing LiDAR in consumer vehicles (with the 2019 A8 and A6). Otherwise LiDAR is still primarily the domain of ride-hailing service vehicles.
Nadelen:
Historically, cost was one of the major disadvantages of LiDAR. Google’s system originally ran upwards of $75,000. Today startups are bringing the costs of LiDAR units down to below $5,000, but that’s still relatively expensive considering you might need several units around the car. Until LiDAR costs come down to more reasonable levels, self-driving cars based on these systems may remain expensive for the ordinary public to purchase.

Interference and jamming are another potential issue with LiDAR as these system roll out more broadly. If there are a large number of vehicles all generating laser pulses (photons) at the same time, it could cause interference and potentially “blind” the vehicles. Manufacturers will need to develop methods to prevent this interference.

It’s also not clear what so much constant laser activity would do to other mechanical and biological systems in the environment. For example, Velodyne claims that LiDAR operating at 1550 nm, like their competitor Luminar uses, could actually damage the human cornea under some circumstances. At CES 2019, someone reported their camera sensor being damaged from LiDAR. There are still many open questions around the environmental safety of LiDAR at scale.

LiDAR also has a limitation in that many systems cannot yet see well through fog, snow and rain. Ford, another leader in race to develop viable self-driving cars, developed an algorithm that helps its LiDAR system differentiate between individual raindrops and snowflakes. Otherwise, autonomous vehicles would interpret a mass of falling snowflakes as a wall in the middle of the road. Ford proved its concept while undergoing testing in Michigan, but its program still has a lot to learn.

Additionally, LiDAR doesn’t provide information that cameras can typically see – like the words on a sign, or the color of a light. Cameras are better suited for this type of information.

Finally, LiDAR systems are currently very bulky since they require spinning laser systems to be mounted around the vehicle, as seen above. Whereas camera systems, as implemented on current Tesla vehicles are almost invisible. That said, Audi, has dipped its toes into the water and placed a front-facing LiDAR (the Valeo SCALA unit) into its vehicles such as the A8 in such a way that it’s fairly hidden. However, it’s only front-facing LiDAR at this point.

[ Voor 24% gewijzigd door BlakHawk op 03-06-2019 11:42 ]

Youtube: DashcamNL

• kdeboois
Altijd en en. Radar, IR, Zichtbaar licht ultrasone & radar

• DaCoTa
dfrenner schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:37:
[...]
Durf je dat straks aan met autopilot?
Au contraire dear Watson:

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:43
DaCoTa schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:57:
[...]

En zelfs dat kan AP sneller voor jou berekenen (op basis van grootte van het object) dan dat jij zelf moet nadenken en acteren :)

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-11 16:07
@dfrenner Aangezien zowel lidar als camera met zichtbaar licht werken is het enige voordeel van lidar dat je TOF (time of flight) informatie hebt. Ook dit voordeel blijkt met de camerasuite van Tesla weg te vallen. Het onderstaande voorbeeld (linkje) laat duidelijk zien dat Tesla eenzelfde dieptebeeld heeft als met Lidar:
https://twitter.com/tesla/status/1120815737654767616?lang=en

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19
Ik vraag mij altijd met LIDAR af hoe het nou zit als er heel veel auto's tegelijk zo'n systeem gebruiken op een druk kruispunt bijvoorbeeld. Als ze allemaal van een laser gebruik maken die de zelfde golflengte heeft, hoe weet de LIDAR dan welke reflectie van hem afkomstig is? Ik stel mij zo voor dat de LIDARs elkaar dan 'verblinden'. Wellicht dat ze hier allang iets op gevonden hebben, maar als ik nu filmpjes zie van LIDAR beelden gaat het altijd om 1 enkel voertuig en niet om tientallen tegelijk op een klein oppervlak als een kruispunt of met tegenliggers die ook LIDAR gebruiken.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

PdeBie schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:52:
[...]

En zelfs dat kan AP sneller voor jou berekenen (op basis van grootte van het object) dan dat jij zelf moet nadenken en acteren :)
Ik kan het onderscheid maken al rijden tussen een duif die recht op me afkomt of een baksteen.
Voor een duif ga ik niet uitwijken. Een baksteen wel.

Trouwens een ladder op de weg ziet de hulpsystemen van een kia NIET.

Op de autosnelweg 2 weken geleden mee gemaakt, ladder op de weg, ik met veel slipppen en remmen toch tusesn de wielen kunnen nemen. Enkel schade aan uitlaat en bodemplaat. (en 1 lekke band van aanhanger)

De E-niro achter mij, los erover. Schade is wel....errrrr groot; buiten d zichtbare schade. Bumpers en 2 banden...wil ik niet weten welke schade er onderin ligt...

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• Deveon
  • Niet online
dfrenner schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:37:
[...]

Eindelijk 200kWh accu's!!!
Iedere keer als ik vraag om 100-150kWh wordt er genoemd dat het onzin is en nergens op slaat. Maar ik neem aan dat als Tesla het doet, dat het dan wel perfect is, toch!? :+
Tja als je 400 km/u wilt rijden moet je wel genoeg cellen hebben om langdurig dat vermogen te leveren. Dat het bereik groter wordt is enkel leuk meegenomen.
[...]
Dat heb je nu ook al met radar en camera. Het is niet zo moelijk, zodra één van de systemen zegt stoppen: geen risico: stoppen! Het maakt niet meer uit wat de andere systemen dan zeggen.
Ik zit niet te wachten op een auto die bij elk twijfelgeval van 4-5 verschillende sensoren een noodstop maakt hoor. Zeker als er géén levens op het spel staan.

Zelf denk ik dat Tesla met camera’s de beste kaarten in handen heeft. Wij rijden ook op zicht en de eerder genoemde dode hoek hebben camera’s niet. Ook in het donker heeft een camera prima zicht. Er is altijd wel licht, zie bijvoorbeeld ook beveiligingscamera’s (zonder IR). Het is enkel een kwestie van trainen. Eventueel extra sensoren zijn uiteraard welkom om de informatie uit de beelden te kunnen bevestigen, maar los van de prijs heeft Lidar ook een grote impact op het uiterlijk van de auto.

[ Voor 22% gewijzigd door Deveon op 03-06-2019 12:17 ]

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45
SadisticPanda schreef op maandag 3 juni 2019 @ 12:03:
[...]
Op de autosnelweg 2 weken geleden mee gemaakt, ladder op de weg, ik met veel slipppen en remmen toch tusesn de wielen kunnen nemen. Enkel schade aan uitlaat en bodemplaat. (en 1 lekke band van aanhanger)

De E-niro achter mij, los erover. Schade is wel....errrrr groot; buiten d zichtbare schade. Bumpers en 2 banden...wil ik niet weten welke schade er onderin ligt...
Dat zijn wel exact de voorbeelden waarom beeldherkenning in ieder geval onmisbaar is. De informatie van een lidar of radar is uiteraard nuttig, maar beeldherkenning is onmisbaar wanneer je een computer dit soort beslissingen wilt laten maken. Zelfde geldt voor de duif vs baksteen; dat verschil kan een computer ook voor je bepalen. Misschien nog niet nu, maar in de toekomst wel.

Ik ben verder geen expert dus ga er niet teveel over oordelen. Maar wat ik in Musk zijn uitleg wel krom vind is dat hij steeds blijft herhalen dat wij als mens ook geen lidar of soortgelijk systeem hebben, maar prima kunnen autorijden. Dat klopt op zich, maar wij hebben wél een "computer" die nog steeds meer dan superieur is aan wat Tesla kan bieden. Een hoop dieren gebruiken andere manieren om objecten te detecteren en routebepaling te doen (vleermuizen als bekend voorbeeld), wellicht om het gebrek aan rekenkracht op te vangen. Dus die redenering vind ik niet de meest sterke. Wanneer toevoeging van een LIDAR het systeem meer input kan geven en daardoor nog veiliger maakt, dan lijkt me dat altijd de overweging waard. Maar uiteraard speelt het kostenplaatje dan ook mee.

Ik maak me er verder niet druk om, hier hebben we marktwerking voor. Als de LIDAR aanhangers gelijk hebben en er straks goedkope systemen zijn die veel beter werken dan wat Tesla doet met camera's, dan komt er vanzelf een voordeel voor die fabrikanten en is het aan Tesla om of hun eigen technologie te verbeteren of ook LIDAR te gaan gebruiken. En als dat niet gebeurd, dan had Musk toch gelijk. Zo simpel is het wat mij betreft.

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
bottom line schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:05:
[...]

MrScratch schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:20:
[...]

Ik heb een bevestigde bestelling van de LR RWD met daarin AP inclusief. De prijs is inderdaad ongeveer 4k lager dan de LR AWD. Ik zie dit in mijn Tesla account met configuratieoverzicht, dus dat lijkt me een redelijk ferme bevestiging.
Thanks. De meerprijs volgens de leasecalculator is 5000 euro, maar de netto kosten voor een leasevariant zijn bij mij 93 euro. Dat vind ik meer dan ik zou willen betalen. Eigenlijk is de LR RWD al op het randje van het budget en de WAF, maar die gaat er nog wel komen als dat inclusief AP is :)

• BlakHawk
Deveon schreef op maandag 3 juni 2019 @ 12:13:
Tja als je 400 km/u wilt rijden moet je wel genoeg cellen hebben om langdurig dat vermogen te leveren. Dat het bereik groter wordt is enkel leuk meegenomen.
Ik zie het andersom. Voor een groter bereik moet je wel genoeg cellen hebben. De 400km/u is mooi meegenomen. Maar al begrens je dat ding op 250 en begrens je hem op 5-6 seconden naar de 100. Prima voor mij!
Ik zit niet te wachten op een auto die bij elk twijfelgeval van 4-5 verschillende sensoren een noodstop maakt hoor. Zeker als er géén levens op het spel staan.

Zelf denk ik dat Tesla met camera’s de beste kaarten in handen heeft. Wij rijden ook op zicht en de eerder genoemde dode hoek hebben camera’s niet. Ook in het donker heeft een camera prima zicht. Er is altijd wel licht, zie bijvoorbeeld ook beveiligingscamera’s (zonder IR). Het is enkel een kwestie van trainen. Eventueel extra sensoren zijn uiteraard welkom om de informatie uit de beelden te kunnen bevestigen, maar los van de prijs heeft Lidar ook een grote impact op het uiterlijk van de auto.
Je overschat camera's... Het menselijk oog heeft een veel groter dynamisch bereik dan wel een camera met sensor. Vooral in het donker. Iedereen die wel eens wat met DSLR's werkt, snapt wat ik hiermee bedoel.
Het menselijk oog heeft rond de 30 stops dynamisch bereik. Goede dure sensors van tegenwoordig komen niet verder dan 10 stops.

Maar liever één keer te veel remmen, dan één keer te weinig. Vooral als het je eigen kind betreft!

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 03-06-2019 12:54 ]

• BlakHawk
Who Am I? schreef op maandag 3 juni 2019 @ 12:02:
Ik vraag mij altijd met LIDAR af hoe het nou zit als er heel veel auto's tegelijk zo'n systeem gebruiken op een druk kruispunt bijvoorbeeld. Als ze allemaal van een laser gebruik maken die de zelfde golflengte heeft, hoe weet de LIDAR dan welke reflectie van hem afkomstig is? Ik stel mij zo voor dat de LIDARs elkaar dan 'verblinden'. Wellicht dat ze hier allang iets op gevonden hebben, maar als ik nu filmpjes zie van LIDAR beelden gaat het altijd om 1 enkel voertuig en niet om tientallen tegelijk op een klein oppervlak als een kruispunt of met tegenliggers die ook LIDAR gebruiken.
Wat dat betreft is het ook nog niet helemaal volwassen, vooral qua prijs ook.
Maar ik denk dat op de lange termijn, zelfrijdende auto's ook LIDAR gaan bevatten.

• PWM
  • Niet online
[...]

Wellicht is je autopilot verkeerd gekalibreerd? Heb je vrienden/collega's waarmee je AP kan vergelijken?

Ik rijd ook in andere S en X (geen 3's).

De Model S in zijn huidige vorm zwalkt een beetje over de weg. Ook bij het gewoon een beetje afstand houden gaat vaak het remlicht branden, leuk voor de achterliggers ook. Van baan wisselen lukt hem gewoon niet doordat een auto 1km achterop al te gevaarlijk is. En dan hebben we het nog niet over het gedrag sinds een paar weken dat hij af en toe van 120 naar 80 afremt omdat hij iets voor je waar denkt te nemen. Of een auto in de baan naast je een heel klein beetje jouw kant opkomt.

Vervolgens ben je de hele tijd als een gek aan het stuur aan het draaien omdat hij steeds denkt dat je je handen niet op het stuur hebt.

Ik zou er met de kennis van nu geen 1,- voor overhebben (dacht dat ik 4500,- heb betaald). En het is in de laatste 2 jaar alleen maar slechter en slechter geworden. Niks verbetering. Voor de gebruikers om je heen is het eigenlijk gewoon asociaal om er mee te rijden.

Ik gebruik hem nog wel eens uit hobby overweging en om te testen, maar dat is het wel.

• BlakHawk
PWM schreef op maandag 3 juni 2019 @ 12:57:
[...]

Ik rijd ook in andere S en X (geen 3's).

De Model S in zijn huidige vorm zwalkt een beetje over de weg. Ook bij het gewoon een beetje afstand houden gaat vaak het remlicht branden, leuk voor de achterliggers ook. Van baan wisselen lukt hem gewoon niet doordat een auto 1km achterop al te gevaarlijk is. En dan hebben we het nog niet over het gedrag sinds een paar weken dat hij af en toe van 120 naar 80 afremt omdat hij iets voor je waar denkt te nemen. Of een auto in de baan naast je een heel klein beetje jouw kant opkomt.

Vervolgens ben je de hele tijd als een gek aan het stuur aan het draaien omdat hij steeds denkt dat je je handen niet op het stuur hebt.

Ik zou er met de kennis van nu geen 1,- voor overhebben (dacht dat ik 4500,- heb betaald). En het is in de laatste 2 jaar alleen maar slechter en slechter geworden. Niks verbetering. Voor de gebruikers om je heen is het eigenlijk gewoon asociaal om er mee te rijden.

Ik gebruik hem nog wel eens uit hobby overweging en om te testen, maar dat is het wel.
Kijk eindelijk iemand die iets objectiever ernaar durft te kijken. Ik mis dit echt zo vaak als het om onderwerpen als Apple en Telsa bijvoorbeeld gaat.

Ja, ik heb ook een iPhone en ja ik hoop mijn huidige leaseauto voor een Model 3 te vervangen.

Tijdens de proefrit vond ik het best leuk werken, maar voor full self driving heb ik er echt een hard hoofd in.

Bij de model 3 vond ik dat hij hem prima binnen de lijnen hield, zonder te zwalken. Maar anticiperen op remmende auto's die daarna weer gaan rijden lukte hem echt niet. Veel te hard afremmen, en te laat weer gas oppakken. Dat lukt mij zelf veel vloeiender om files achter mij te voorkomen.

Van rijbaan wisselen werkte gewoon niet goed, ook niet met handmatige richting aangeven.

Het stuur moest ik echt op bepaalde punten vasthouden, terwijl ik vaak wissel van positie.

Ik vind het leuk dat het tegenwoordig standaard is en ik ga het echt wel regelmatig gebruiken denk ik (vooral vakanties). Maar het is echt een "nice to have" en absoluut geen "must have".

Verwijderd

Bedankt voor je uiteenzetting, grappig om ook een keer iemand te horen die er anders over denkt dan iedereen die maar positief is. Ik denk dat het ook een soort overgeven is, maar in druk verkeer is AP inderdaad nog echt niet handig.

Ook interessant dat de media zo op het verhaal springt dat Cuphead speelbaar is in de Tesla. Echt geniale marketing-move.

@dfrenner Je verhaal was zeker interessant om te lezen over de technische kant van LIDAR!

• MeZZiN
Ben ook heel erg benieuwd hoe hij banen gaat wisselen op de A8 en A10 de huidige madmax variant krijgt het nu al niet voor elkaar dus de volgende versie krijgt een extra optie carmageddon want madmax mode doet het niet in nederland.

• DaCoTa
Mijn ervaring met AP in een 3 is op sommige punten vergelijkbaar, ik heb de AP erop met handen aan het stuur en voet rustend op het ga-pedaal. Het lastigste is inderdaad dat hij afremt bij zwalkende auto's in een andere baan. Fantom afremmen (als ik niks zie wat het kan triggeren) is zeldzaam, heb ik misschien 1 of 2x meegemaakt in een maand, maar dan trap er ik er dus doorheen.

Rijbaanwisselen gaat meestal wel goed, behalve als het te druk is. Hij is erg conservatief met hoeveel ruimte hij nodig vind te hebben. Daarnaast past hij eerst de snelheid aan aan die van de andere baan en voegt dan pas in, dat doe ik zelf andersom. Dat wetende doe ik het zelf als er iemand op mijn bumper zit., eerst afremmen en dan naar rechts is vervelend voor de achterligger. Ook blijft het knipperlicht aanstaan tot de manoeuvre helemaal is uitgevoerd, dat is in mijn ogen te lang, zeker als er nog meer banen zijn waar je naar door zou kunnen schuiven.

Meerdere banen doe ik ook niet, behalve als het helemaal leeg is. Daarvoor kost de lane change echt te veel tijd.

Waar het wel heel erg handig is is bij colonnerijden tot en met stop-and-go verkeer. Als het zo druk is dat niemand de maximale snelheid haalt en je toch niet van baan hoeft te wisselen, dan is de AP erg fijn. Hij mag nog iets vloeiender wat mij betreft, dus iets minder snel reageren op snelheidswisselingen, maar dat is minder hinderlijk.

Het zwalken heb ik pas gemerkt bij 130, en dan maar heel lichtjes.

Verder: NoA heeft niet altijd door in welke baan hij zit, dus dan roept hij dat hij een baan moet opschuiven om de route te volgen als ik al in een goede baan zit. Vaak bij 4- of 5-baans snelwegen die splitsen, maar die kun je vrij makkelijk annuleren.

Laatste puntje over de cruise control (is nog los van AP denk ik) is dat mij niet altijd duidelijk is wanneer hij zelf overschakelt naar een andere maximum snelheid (van 100 naar 130 of andersom bijvoorbeeld) en wanneer ik het zelf moet doen. Soms past hij de cruise snelheid namelijk wel aan maar soms blijft hij vrolijk op 130 staan terwijl het inmiddels 100 is. Hij weet dan de nieuwe snelheid wel, want dat zie ik op het scherm, maar de cruise moet ik dan zelf aanpassen. Nog geen patroon in ontdekt, gebeurd zowel omhoog als omlaag.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/rsi9me2q33231.jpg?width=960&crop=smart&auto=webp&s=dd656377f4becb1abf0402f5e2dc2cecccd6e627

Dit is wel echt de mooiste auto die ik ooit heb gezien. En velen zullen het niet verwachten maar ik ben nog steeds best wel een petrol-head. :P

• BlakHawk
Verwijderd schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:24:
[Afbeelding]

Dit is wel echt de mooiste auto die ik ooit heb gezien. En velen zullen het niet verwachten maar ik ben nog steeds best wel een petrol-head. :P
Zeker een mooie auto!
Voor de hele transitie wat minder nuttig. Ik heb liever een station in het C segment, met lekker grote accu. Maar goed ;)

[ Voor 12% gewijzigd door BlakHawk op 03-06-2019 13:52 ]

• MeZZiN
Het is altijd dat het luxe segment het C segment verder helpt. Door de kosten op de dure roadster af te wikkelen worden de Y 3 etc goedkoper :)

• Wusser
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-11 09:39
Voor geïnteresseerden, vandaag en morgen staat Tesla Eindhoven met een aantal Model 3's op de High Tech Campus in Eindhoven bij de Strip. Ik heb de auto even kunnen ervaren (in stilstand), maar als ik het goed heb begrepen zijn er proefritjes te boeken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AQKiQB0.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Wusser op 03-06-2019 14:15 ]

Verwijderd

dfrenner schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:51:
[...]

Zeker een mooie auto!
Voor de hele transitie wat minder nuttig. Ik heb liever een station in het C segment, met lekker grote accu. Maar goed ;)
Musk heeft gezegd dat juist deze auto heel belangrijk is in de transitie;
"
Musk noted that the Roadster is intended to outperform the best “Ferraris, Lamborghinis, and McLarens” on every dimension, on every level, including the track, thereby erasing the halo effect of gas cars. “We’re going to do things with the new Roadster that are kind of unfair to other cars. (It’s) crushingly good relative to the next best gasoline sports car,” Musk said. " bron

Maar qua prijs nog een beetje boven mijn budget, misschien over paar jaar 8)

• BlakHawk
Verwijderd schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:19:
Musk heeft gezegd dat juist deze auto heel belangrijk is in de transitie;
"
Musk noted that the Roadster is intended to outperform the best “Ferraris, Lamborghinis, and McLarens” on every dimension, on every level, including the track, thereby erasing the halo effect of gas cars. “We’re going to do things with the new Roadster that are kind of unfair to other cars. (It’s) crushingly good relative to the next best gasoline sports car,” Musk said. " bron

Maar qua prijs nog een beetje boven mijn budget, misschien over paar jaar 8)
Ik geloof dat persoonlijk niet zo. De EV acceptatie komt met een leuke C segmentstation, met 100-150kWh veel verder dan een performance car die niet veel mensen kunnen betalen...

We weten nu wel dat Tesla goede performance kan neerzetten, dat dezen ze met de S al met de P100D, in 2,7 sec naar de 100. Met die auto konden ze al de Ferarris en Lamborghini's aan.

Dat een Koenigsegg Agera RS bijna de 450km/h aantikt heeft mensen er ook niet van weerhouden een Ferarri en Lamborghini te kopen. Ik zie niet in waarom een Roadster dat wel zou doen...

Van 0-300 is het wederom Koenigsegg, maar dit keer met de Regera. 0-300 in 10,9 sec.

Nu heeft Hennessey de nieuwe Venom F5 gepresenteerd. Wat denk je? Een top van 484km/u!
De sprint van 0 naar 300 km/u zou minder dan 10 seconden duren en de 400 km/u zou in minder dan 20 tellen bereikt worden.

Dit soort speciale supersnelle auto's, heeft niemand ervan weerhouden een Ferarri of Lamborghini te kopen.
Als ik in de race voor een supersport zou zijn, zou het ongeacht de concurrentie ook gewoon en ferarri worden! Ik vind het mooie wagens met een machtig geluid. Leuk dat een Hennessey of straks Tesla sneller is, dat interesseert mij op dat moment maar weinig.

Ik twijfel echt aan het belang van zo'n supersnelle Tesla in de hele transitie... Het zal veel gratis publiciteit opleveren, maar de echte transitie help je verder met gewoon goede, goedkope wagens! Die bekendheid en "heb" factor heeft Tesla al lang binnen. Ze hadden deze extra tijd en moeite -wat mij betreft- beter in het nieuwe betaalbare product mogen stoppen...

• bottom line
dfrenner schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:40:
[...]

We weten nu wel dat Tesla goede performance kan neerzetten, dat dezen ze met de S al met de P100D, in 2,7 sec naar de 100. Met die auto konden ze al de Ferarris en Lamborghini's aan.
Dat is outdated versie ;)
De S P100D vanuit het nieuwe Raven project van Tesla doet het nu in 1.539 seconden.
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/uw9i502dzy131.jpg?width=960&crop=smart&auto=webp&s=d7725a4ba9855e0da4ca743d0efa25534366bb7e

• BlakHawk
bottom line schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:52:
De S P100D vanuit het nieuwe Raven project van Tesla doet het nu in 1.539 seconden.
[Afbeelding]
I rest my case...

Ondanks dit soort snellere Tesla's heeft het weinig invloed op: https://auto.ndtv.com/new...es-growth-in-2018-1988141

[ Voor 13% gewijzigd door BlakHawk op 03-06-2019 14:59 ]

Palthe

Even een praktische vraag aan Tesla rijders: ik krijg van mijn LM een laadpas, behorende bij een M3.
Als ik die niet kan gebruiken (in bijvoorbeeld bepaalde landen of bepaalde laadpunten), wat is dan handig? Heb nu een Mastercard aanvraag gedaan hiervoor, is dit voldoende?
En werkt dit ook in Kroatië bijvoorbeeld?
En voor openen van de deuren met appje/telefoon, werkt Samsung (S9+) hier ook prima voor of toch betere ervaringen met bijvoorbeeld iPhone?

• PWM
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
De "omdat het kan" is strong with this one :p

De P100D in 2.3 is al echt gewoon belachelijk pijnlijk (letterlijk) snel. Zelfs mijn 75D is al stompzinnig (maar niet pijnlijk) snel. In ideale omstandigheden hem ik heb met V-Box op 3.8 gehad. Normaal gesproken doet hij ergens tussen de 4.2 en 4.5 en dat is echt in geen enkel scenario nodig.

Ik zou zeggen dat je idealiter zo ergens tussen de 5 en 6 seconden wil hebben. Dat is nog steeds snoeihard (voor de goede orde, dat is Porsche 996 Carrera 4S), maar comfortabel en voor de banden nog te behappen.

• J-P
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:02

J-P

Syntax erro....

eckru schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:14:
[...]

Vandaag even de trekhaak gemonteerd en foto's geschoten.
Ze staan hier: https://photos.app.goo.gl/TyBR4QFveM9Bz4Ka8

Vraag: als ik opstart krijg alle controlelampjes te zien, waaronder ook een blauwe "caravan" links (zie een-na-laatste foto op Google). Is dat iets specifieks voor een Model 3 met trekhaak? Geen enkele online handleiding rept over dit lampje en wat het betekent.

In het menu zit wel een instelling waarmee ik aan kan geven dat er een kar achter hangt, dan disabled automatisch de Autopilot.
Zie ik het nou goed dat je altijd een opening hebt aan de onderkant (die plaat die je eraf haalt) wanneer je de trekhaak hebt gemonteerd?

(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ

• bottom line
palthe schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:16:
Even een praktische vraag aan Tesla rijders: ik krijg van mijn LM een laadpas, behorende bij een M3.
Als ik die niet kan gebruiken (in bijvoorbeeld bepaalde landen of bepaalde laadpunten), wat is dan handig? Heb nu een Mastercard aanvraag gedaan hiervoor, is dit voldoende?
En voor openen van de deuren met appje/telefoon, werkt Samsung (S9+) hier ook prima voor of toch betere ervaringen met bijvoorbeeld iPhone?
Je hebt normaal geen laadpas nodig bij de superchargers. Die laadpas die je krijgt zal al voor noodgevallen zijn. Zou daar niet echt van wakker liggen, behalve inderdaad als je plant om naar Kroatië of de Oostblok landen te gaan waar densiteit van superchargers nog niet hoog is. Maar zelfs dan.. speel je dan niet liever safe om een van de laatste sc te nemen en dan aan bestemmingsladen te doen?

Samsung werkt even goed als eender welke gsm. Xiaomi, Huawei, maakt geen verschil. Je moet gewoon je bluetooth aan laten.

Palthe

bottom line schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:29:
[...]

Je hebt normaal geen laadpas nodig bij de superchargers. Die laadpas die je krijgt zal al voor noodgevallen zijn. Zou daar niet echt van wakker liggen, behalve inderdaad als je plant om naar Kroatië of de Oostblok landen te gaan waar densiteit van superchargers nog niet hoog is. Maar zelfs dan.. speel je dan niet liever safe om een van de laatste sc te nemen en dan aan bestemmingsladen te doen?

Samsung werkt even goed als eender welke gsm. Xiaomi, Huawei, maakt geen verschil. Je moet gewoon je bluetooth aan laten.
Ah, dat wist ik niet. SC zit dus gekoppeld aan je auto en niet aan een pas? SC's zijn in KR wat dunner gezaaid maar liggen nog wel op mijn route. Inderdaad zal ik de M3 op locatie gewoon aan het stopcontact hangen.
Pas ga ik wel degelijk nodig hebben, ik krijg namelijk geen home charger, maar moet aan een openbare laadpaal (midden in de stad).
Dank!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-11 10:48

pposthoorn

Constructeur

Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 18:51:
[...]

Als hij september pas besteld wellicht?

Het record in het Tesla leveringen topic is 13 dagen voor de Model3, en dat is met trekhaak :+
Ik had hem in 9 dagen :*) 15 mei besteld, 24 mei afgehaald. (Model 3 LR RWD Blauw, Zwart, AP, Trekhaak).
[...]

[Afbeelding]
0-60 in 1.539 seconden?? Volgens mij klopt hier iets niet want volgens Wikipedia stond het vorige record voor de P100D op 2.28s. Opeens 1/3 van de top tijd af lijkt mij onmogelijk?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:42

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Ja en hoe betaal je dat bestemmingsladen? Juist ;)
@palthe Doe goed onderzoek naar welke laadpassen ondersteund worden in het vakantieland. Met TNM heb je vaak goede dekking. Soms is het handig/nodig een speciale pas te nemen (zie o.a. ChargeMap). Beter om dat allemaal op tijd in huis te halen want terplekke kan het wel eens tegenvallen. Met creditcard betalen, of via een app is vaker geen dan wel een optie.
Bij mijn LM heb ik een multitankcard waarmee ik kosten van alternatieve laadsessies (waar de TNM pas niet werkt) handmatig kan declareren.

• bottom line
palthe schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:33:
[...]

Ah, dat wist ik niet. SC zit dus gekoppeld aan je auto en niet aan een pas? SC's zijn in KR wat dunner gezaaid maar liggen nog wel op mijn route. Inderdaad zal ik de M3 op locatie gewoon aan het stopcontact hangen.
Pas ga ik wel degelijk nodig hebben, ik krijg namelijk geen home charger, maar moet aan een openbare laadpaal (midden in de stad).
Dank!
Bij supercharger leest het systeem je auto vin (of identiteit). Als er een Cc/mc gekoppeld is aan je auto gaat het gewoon automatisch daarvan af :) dus parkeren, kabel nemen, insteken en rustig koffietje drinken.

Die laappas zal enkel nodig zijn voor allego/fastned/ionity etc.
Zelf geen lease dus weet niet of je daar nog iets voor moet doen / dat automatisch op kosten gaat van de leasemaatschappij.

• J-P
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:02

J-P

Syntax erro....

palthe schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:16:
Ik heb de app op mn Samsung S9 staan en dat werkt super.
Een heel enkele keer duurt het een seconde voordat de deur ontgrendeld, maar ik heb nog nooit de kaart erbij moeten pakken.

(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ

• PWM
  • Niet online
pposthoorn schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:36:
[...]

0-60 in 1.539 seconden?? Volgens mij klopt hier iets niet want volgens Wikipedia stond het vorige record voor de P100D op 2.28s. Opeens 1/3 van de top tijd af lijkt mij onmogelijk?
Geen enkel probleem hoor. Ik kan de 1.0T van de Volkswagen Up zo 350pk geven. Hoe lang, dat is dan de vraag. Hier hebben ze ook gewoon gerommeld met het vermogen en er 450pk bijgeplust. Wat dat doet met de accu en motoren kan je evenwel raden.

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:25

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

pposthoorn schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:36:
Volgens mij ook niet 0-60 mph, maar 60' afstand, dus de eerste 18,3 meter ongeveer in 1.539 seconden.

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-11 10:48

pposthoorn

Constructeur

gauchov6 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:49:
[...]

Volgens mij ook niet 0-60 mph, maar 60' afstand, dus de eerste 18,3 meter ongeveer in 1.539 seconden.
Kijk dat klinkt een stuk waarschijnlijker, 1.539 seconde voor 60ft. Thanks!

• MeZZiN
[...]

Simpel het is voor backup. Meestal zou ik gewoon de supercharger pakken alleen als je een destination charger nodig heb is een laadpas handig. De laadpas van je LM is goedgenoeg voor nederland.

Daarbuiten zou ik een new motion regelen daar kan je eigenlijk bijna overal mee terecht (plus geen abbo kosten) maar in frankrijk kan je vaak aan de paal gewoon betalen. En andere landen hebben andere systemen gewoon ruim voor je vakantie even kijken wat daar normaal is en regel de pas die werk daar. Plus je zal vaker supercharger en daar heb je geen pas voor nodig.

• bottom line
pposthoorn schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:51:
[...]

Kijk dat klinkt een stuk waarschijnlijker, 1.539 seconde voor 60ft. Thanks!
O-)
Het was 2,3 seconden van 0-60 (100km/u). Met 21" stock banden. Dus met aangepast banden zie ik de Model S nog wel 2,1 halen.
MeZZiN schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:12:
[...]

Simpel het is voor backup. Meestal zou ik gewoon de supercharger pakken alleen als je een destination charger nodig heb is een laadpas handig. De laadpas van je LM is goedgenoeg voor nederland.

Daarbuiten zou ik een new motion regelen daar kan je eigenlijk bijna overal mee terecht (plus geen abbo kosten) maar in frankrijk kan je vaak aan de paal gewoon betalen. En andere landen hebben andere systemen gewoon ruim voor je vakantie even kijken wat daar normaal is en regel de pas die werk daar. Plus je zal vaker supercharger en daar heb je geen pas voor nodig.
Dan moet de leasemaatschappij het nog wel toelaten dat je zelf mag laden en achteraf kosten declareren.

[ Voor 54% gewijzigd door bottom line op 03-06-2019 16:20 ]

• MeZZiN
of voor de paar euro neem je voor je eigen rekening. Op vakantie zal je niet heel veel laden nodig hebben.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wusser schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:11:
Voor geïnteresseerden, vandaag en morgen staat Tesla Eindhoven met een aantal Model 3's op de High Tech Campus in Eindhoven bij de Strip. Ik heb de auto even kunnen ervaren (in stilstand), maar als ik het goed heb begrepen zijn er proefritjes te boeken.

[Afbeelding]
Ik ben er langs geweest, en eerlijk is eerlijk, ik ben skeptisch al er naartoe gegaan. Maar die mening is niet veranderd :P.

Punt 1 voor mij is de kofferbak, en vooral de 'ingang' ervan. Het is natuurlijk te verwachten bij een sedan, maar die vind ik veel te klein. Doe mij maar een hatchback.
Punt 2 het dashboard. Ik vind een mooi groot touchscreen best een aanwinst voor een auto. Nu moet ik zeggen dat bij een Model S ik ook al wel me afvraag of een iets kleiner scherm met paar fysieke knoppen erbij niet praktischer zou zijn, maar daar zijn de schermen tenminste nog mooi in het interieur weggewerkt. Bij de Model 3 vind ik het er persoonlijk echt niet uit zien. Het is alsof er gewoon aftermarket een tablet op geplakt is.
En punt 3 waar ik speciaal op had gelet omdat ik er al eerder van had gelezen: Ik heb ze niet allemaal onderzocht, maar bij de rode was de naad van het achterportier aan de kofferbak kant echt behoorlijk scheef (werd kleiner naar boven toe). En ook een chromen randje ofzo boven het portier bestond uit twee stukken, en de naad tussen die twee was gewoon (imo) slecht afgewerkt. Bij een Aygo zou ik het accepteren, niet bij een auto van €60k.

Overigens verder niet net alsof ik een auto van €45-65k kan betalen :P. Nu is de HTC niet bepaalde de armste vierkante kilometer van Nederland, en is er natuurlijk relatief veel interesse in elektrische auto's. Maar er zijn ook vooral veel mensen in loondienst zonder lease auto, dus dat is weer niet de groep voor die een Model 3 het interessantste is.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:03
Sissors schreef op maandag 3 juni 2019 @ 17:50:
[...]

Ik ben er langs geweest, en eerlijk is eerlijk, ik ben skeptisch al er naartoe gegaan. Maar die mening is niet veranderd :P.
[...]
Dan heb je er vast niet in gereden? Ik vind auto's vaak lelijk en soms mooi. Maar ik vind ze vooral fijn om me in te verplaatsen. En dat doet de M3 dan weer heel erg goed. :9

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RichieB schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:18:
[...]

Dan heb je er vast niet in gereden? Ik vind auto's vaak lelijk en soms mooi. Maar ik vind ze vooral fijn om me in te verplaatsen. En dat doet de M3 dan weer heel erg goed. :9
Neu, ik geloof dat hij vast prima rijdt, maar hij is een beetje heel veel te ver buiten mijn budget om mezelf er lekker mee te gaan maken.

Overigens is vooral dat eerste punt echt een dealbreaker voor mij. Als ik het geld voor een Model 3 had, dan had ik het laatste stukje voor een Model S wel doorgespaard.
Pagina: 1 ... 55 ... 84 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en opmerkingen over leveringen van de Tesla's:

Tesla Leveringen Topic