Ha sorry, maar die krijg ik er niet doorheen. Het is namelijk (deels) een cadeau van haar ouders. Die mag dus niet weg. Plus dat ik ook niet weet of het bij 1 kind blijft, dus de wagen gaat nog niet wegVerwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:54:
[...]
Maar dan zet je hem op marktplaats en dan koop je een ander van dat geld
Verwijderd
Laat haar een proefritje doen in de Model 3, dan wilt ze niet andersPdeBie schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:10:
[...]
Ha sorry, maar die krijg ik er niet doorheen. Het is namelijk (deels) een cadeau van haar ouders. Die mag dus niet weg. Plus dat ik ook niet weet of het bij 1 kind blijft, dus de wagen gaat nog niet weg
Een kinderwagen gebruik je iets van een jaar en dan gauw over op een buggy. Als het in een v40 past (de kleinste kofferbak in zijn segment) dan past het in de model 3 zeker.PdeBie schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:06:
Eeehh nee. Dan wordt het toch echt een ruimere auto
Ik kreeg indertijd de Joolz nog in m'n Abarthje, dus durf ik wel te stellen dat het gaat passen.PdeBie schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:10:
[...]
Ha sorry, maar die krijg ik er niet doorheen. Het is namelijk (deels) een cadeau van haar ouders. Die mag dus niet weg. Plus dat ik ook niet weet of het bij 1 kind blijft, dus de wagen gaat nog niet weg
Wellicht de grote wielen er af halen, maar hij kon redelijk plat, en de 3 heeft een diepe kofferbak.
Anders inderdaad even gaan passen. Zowel voor jullie als de kinderwagen.
Als het niet past heb ik nog wel een kinderwagen op zolder liggen voor je die zeker past! Natuurlijk niet zo hip als een Joolz of Bugaboo, maar daar merkt je kind niets vanPdeBie schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:10:
[...]
De manier van opvouwen van de Joolz valt mij trouwens wel erg tegen. Het pakketje wat overblijft is er één, maar bijzonder hoog. De Bugaboo haal je in een handomdraai uit elkaar en dan heb je twee veel praktische gevormde delen, plus je boodschappenmandje hoeft niet leeg als je hem inklapt.
Dus, doen die Model 3 en voor nummer twee vraag je een Bugaboo van je schoonouders!
Ze zouden al kunnen beginnen met in de melding die na de update op het scherm verschijnt een standaard "het kan zijn dat u de auto opnieuw op moet starten" tekst te zetten, eventueel met verwijzing naar manual.kdeboois schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:46:
Volgens mij heeft iedere Model 3 die melding gekregen als ik de fora er op na lees. Iedereen reset hem gewoon, sommige een keer of 5 en gaan gewoon verder met leven.
Hoe denken jullie dat Tesla op deze manier de kwaliteit kan verbeteren ?
Ik heb nu twee updates gehad in een week, allebei de keren een reset moeten doen. Vriend van me heeft een Model 3 en een S, ook daar waren resets nodig. Bij zijn beide auto's waren ook de Autopilots "weg" en bleven de koplampen aan, ook al stonden ze op automatisch.
OTA software is mooi, maar dan moet het wel werken.
Verwijderd
Volgens mij is dat niet echt een Tesla punt maar een verbindingsprobleem. In europa is de call-home bij een ongeluk verplicht en geeft hij deze melding wanneer hij niet met een noodmelding kamer kan verbinden (puur speculatie hoor). Ik had namelijk ook geen internet wanneer deze melding naar voren kwam.kdeboois schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:46:
Volgens mij heeft iedere Model 3 die melding gekregen als ik de fora er op na lees. Iedereen reset hem gewoon, sommige een keer of 5 en gaan gewoon verder met leven.
Hoe denken jullie dat Tesla op deze manier de kwaliteit kan verbeteren ?
Al met al 3x deze melding gezien en inderdaad gewoon even een reset en probleem opgelost
En nou klaar met die kinderwagens! J*zus, het is hier niet het VIVA forumDeveon schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:45:
[...]
Als het niet past heb ik nog wel een kinderwagen op zolder liggen voor je die zeker past! Natuurlijk niet zo hip als een Joolz of Bugaboo, maar daar merkt je kind niets van
De manier van opvouwen van de Joolz valt mij trouwens wel erg tegen. Het pakketje wat overblijft is er één, maar bijzonder hoog. De Bugaboo haal je in een handomdraai uit elkaar en dan heb je twee veel praktische gevormde delen, plus je boodschappenmandje hoeft niet leeg als je hem inklapt.
Dus, doen die Model 3 en voor nummer twee vraag je een Bugaboo van je schoonouders!
(En nog even serieus: als je geen Tesla M3 neemt vanwege de kinderwagen, dan was je het nog niet echt van plan, lijkt mij. Ik zou nog een klasse kleiner gaan rijden om die wagen voor de deur te krijgen...)
[ Voor 12% gewijzigd door Hkuit op 28-05-2019 22:08 . Reden: Evn serieus toegevoegd ]
Volgens mij zijn de eerste M3’s met trekhaak geleverd. Heb nog geen foto’s kunnen vinden van de auto met geïnstalleerde trekhaak en zonder. Iemand hier meer info over? Benieuwd hoe het geheel eruit ziet (zonder trekhaak afdekklepje?).
Haha, helemaal gelijk! Ik stop mijn kind dan wel in de TulaHkuit schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:42:
[...]
En nou klaar met die kinderwagens! J*zus, het is hier niet het VIVA forum
(En nog even serieus: als je geen Tesla M3 neemt vanwege de kinderwagen, dan was je het nog niet echt van plan, lijkt mij. Ik zou nog een klasse kleiner gaan rijden om die wagen voor de deur te krijgen...)
Nee serieus, drie kinderen (5,3,1) en geen enkel probleem in de Model 3. Ik denk dat ik voor hen geen beter auto had kunnen kiezen (oké de X). Op Mars rijden, het kladblok en uiteraard het scheet kussen is een groot succes. Eenmaal op Autopilot kan je ook wat persoonlijker communiceren aangezien je enkel de boel (een beetje) in de gaten moet houden.
En voor alle (toekomstige) vaders die vrouwlief moeten overtuigen.. Het is de veiligste auto ooit getest door NHTSA!
Precies, vooral dat laatste maakt indruk. Als de NHTSA het zegt... ( sorry, ik moet naar bedDeveon schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:49:
[...].
En voor alle (toekomstige) vaders die vrouwlief moeten overtuigen.. Het is de veiligste auto ooit getest door NHTSA!
Volgens mij moet je gewoon een proefrit maken samen met je (toekomstige) vrouw.
Yep, 52 stuks al, waarvan een die van mij. Zonder trekhaak ziet ie exact hetzelfde als iedere andere Model 3, vak voor trekhaak zit echt onder onder in de bumper. Ook de "stekkerdoos" zit in dat vak en scharniert niet naar buiten, zoals bij veel andere afneembare trekhaken.Niek_ schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:22:
Volgens mij zijn de eerste M3’s met trekhaak geleverd. Heb nog geen foto’s kunnen vinden van de auto met geïnstalleerde trekhaak en zonder. Iemand hier meer info over? Benieuwd hoe het geheel eruit ziet (zonder trekhaak afdekklepje?).
Komend weekend zal ik de trekhaak eens installeren en een foto schieten. De verkoper bij Tesla vroeg ook al om een foto, ze hebben het zelf ook nog nooit gezien.
E-tron valt door de mand en Kona doet het qua prijs/kwaliteit uitermate goed!
Samen met de laadsnelheid is de e-tron gewoon een goed bruikbare BEV met een prima efficiency vs de BMW X5 en andere SUVs in deze categorie. Tesla Model X is efficiënter maar heeft andere nadelen en kan niet in de smaak vallen.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 23:26:
E-tron valt door de mand en Kona doet het qua prijs/kwaliteit uitermate goed!
Prima BEV voor een diesel sjoemelaar
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Mag ik een oproep plaatsen? Iemand uit de omgeving Apeldoorn die op een avond zijn Model 3 wil showen?
Ik wil graag weten:
- Of en hoeveel kratten met training materiaal erin passen.
- Of ik met mijn 2 meter goed zicht door de voorruit heb. Ik kijk bij veel auto's tegen de dak liner aan en zit dus altijd wat ingezakt of voorover gebogen, zeker bij stoplichten.
- Of de auto goed onder de carport past i.v.m. in- en uitstappen (en hoe lang de laadkabel moet worden)
- Stukje rijden zou leuk zijn, hoeft niet. Ik geloof wel dat de TM3 stukken beter rijdt dan de Prius.
Maar met twee kleine kinderen en twee banen is het lastig om een rustig moment te pakken om gezamenlijk op en neer naar Duiven te rijden. Ergens komende week zou leuk zijn. Als je zin hebt graag een PB, alvast bedankt!
Ik wil graag weten:
- Of ik met mijn 2 meter goed zicht door de voorruit heb. Ik kijk bij veel auto's tegen de dak liner aan en zit dus altijd wat ingezakt of voorover gebogen, zeker bij stoplichten.
- Of de auto goed onder de carport past i.v.m. in- en uitstappen (en hoe lang de laadkabel moet worden)
- Stukje rijden zou leuk zijn, hoeft niet. Ik geloof wel dat de TM3 stukken beter rijdt dan de Prius.
Maar met twee kleine kinderen en twee banen is het lastig om een rustig moment te pakken om gezamenlijk op en neer naar Duiven te rijden. Ergens komende week zou leuk zijn. Als je zin hebt graag een PB, alvast bedankt!
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
@styno een idee is anders een dagje huren via snappcar. Er is een model 3 beschikbaar in Apeldoorn voor 172 euro per dag. Maar als een Tweaker langskomt natuurlijk handiger ;-)
Als je geduld hebt, oktober komt mijn Tesla M3, rij dan met liefde even naar je toestyno schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:41:
Mag ik een oproep plaatsen? Iemand uit de omgeving Apeldoorn die op een avond zijn Model 3 wil showen?
Ik wil graag weten:
- Stukje rijden zou leuk zijn, hoeft niet. Ik geloof wel dat de TM3 stukken beter rijdt dan de Prius.![]()
Verwijderd
Succes! Een gratis proefrit is geen optie? Ze hebben waarschijnlijk heel druk met de proefrit aanvragen...styno schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:41:
Ik wil graag weten:
- Stukje rijden zou leuk zijn, hoeft niet. Ik geloof wel dat de TM3 stukken beter rijdt dan de Prius.![]()
Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:11:
[...]
Succes! Een gratis proefrit is geen optie? Ze hebben waarschijnlijk heel druk met de proefrit aanvragen...
Maar met twee kleine kinderen en twee banen is het lastig om een rustig moment te pakken om gezamenlijk op en neer naar Duiven te rijden.
Wackmack schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:08:
[...]
Als je geduld hebt, oktober komt mijn Tesla M3, rij dan met liefde even naar je toe
Alles lezen he mannenErgens komende week zou leuk zijn.
Dat is een goede tip, snappcar kende ik nog niet en een verhuurder zit op fietsafstand.Bonsaiboom schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:05:
@styno een idee is anders een dagje huren via snappcar. Er is een model 3 beschikbaar in Apeldoorn voor 172 euro per dag. Maar als een Tweaker langskomt natuurlijk handiger ;-)
Bedankt voor je aanbod maar daar zit hem de crux.Wackmack schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:08:
Als je geduld hebt, oktober komt mijn Tesla M3, rij dan met liefde even naar je toe
Ja, dat is een optie die ik zeker overweeg maar zoals ik zei qua logistiek en timing wel lastig.Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:11:
Succes! Een gratis proefrit is geen optie? Ze hebben waarschijnlijk heel druk met de proefrit aanvragen...
Ook een goede tip, ff een account aanmaken daar...Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:15:
Anders op het TMC vragen als hier niemand in de buurt is?
Dank voor alle reacties!
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Iemand enig idee wat de gevolgen zijn voor auto's die nu besteld worden t.a.v. het nieuws dat Tesla de standaard range softwarematig gaat beperken? Op de NL site staat nog steeds bij Gedeeltelijk premium interieur > 12-voudig elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen. Neem aan dat je dan ook mag verwachten dat je die krijgt, ongeacht wat Tesla gaat beperken?
nieuws: 'Tesla beperkt functies goedkoopste versie Model 3 via software'
Kan dat ze het beperken maar je heb er niet voor betaald. Als je het niet heb staan op de factuur heb je de feature niet.
Als je een basis besteld heb krijg je ook de basis features niet extra. Misschien kan je een test week krijgen maar that is it .
Als je een basis besteld heb krijg je ook de basis features niet extra. Misschien kan je een test week krijgen maar that is it .
Hoezo niet voor betaald? Tesla toont toch een lijst met features op de site? Die koop je toch? Er staan nergens disclaimers dat de opties slechts een weekje beschikbaar zijn.MeZZiN schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:15:
Kan dat ze het beperken maar je heb er niet voor betaald. Als je het niet heb staan op de factuur heb je de feature niet.
Ik denk dat jouw verwarring komt doordat je het verkeerd leest. Als je een SR model 3 koopt, zit daar voldoende hardware in om een SR+ te kunnen zijn. Echter heeft Tesla het verschil tussen de SR en SR+ versie softwarematig geregeld. Hierdoor hoeft Tesla maar 1 versie te produceren, wat tijd en geld scheelt en als je ooit zou willen upgraden, dan kan Tesla dit doen door simpelweg een update naar jouw model 3 SR te sturen dat hij zich als een SR+ mag gaan gedragen. Dit kan bijvoorbeeld voordelig zijn omdat je dan een lagere catalogusprijs hebt en dus minder bijtelling hoeft te betalen. In de praktijk blijkt het ook zo te zijn dat de meeste mensen toch wel voor de SR+ versie kiezen omdat het verschil in prijs klein is en de extra's in range en luxe welkom zijn.
Wat Tesla wel doet is dat als je niet de Auto Pilot package hebt, je deze een maand lang mag proberen om te ervaren hoe het is. Besluit je dan binnen die maand dat je alsnog Auto Pilot wilt, dan kan dat voor de prijs die je zou betalen als je de optie er direct bij genomen had in plaats van nog eens een paar duizend € extra. Tenminste, dit was zo toen ik het voor het laatst checkte, er zijn zo veel wijzigingen geweest de laatste maanden dat ik het overzicht een beetje kwijt ben...
Wat Tesla wel doet is dat als je niet de Auto Pilot package hebt, je deze een maand lang mag proberen om te ervaren hoe het is. Besluit je dan binnen die maand dat je alsnog Auto Pilot wilt, dan kan dat voor de prijs die je zou betalen als je de optie er direct bij genomen had in plaats van nog eens een paar duizend € extra. Tenminste, dit was zo toen ik het voor het laatst checkte, er zijn zo veel wijzigingen geweest de laatste maanden dat ik het overzicht een beetje kwijt ben...
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Niet iedereen is zo'n EV addept he...Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:13:
Laat haar een proefritje doen in de Model 3, dan wilt ze niet anders
Mijn vrouw vond het tijdens de proefrit prima rijden, maar ze wilde nadien nog steeds de Hyundai Tucsun, "omdat hij zo lekker hoog is".
Daar heb ik een stokje voor gestoken
Oktober?!?! Waar komt die levertijd opeens vandaan?Wackmack schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:08:
Bedoelen ze nu hiermee de SR Plus mee, of een mogelijk aanstaande SR? Waarom zouden ze de SR Plus nog verder willen beperken? Of komt er juist nog een Mid Range aan?DeFeCt schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:11:
Iemand enig idee wat de gevolgen zijn voor auto's die nu besteld worden t.a.v. het nieuws dat Tesla de standaard range softwarematig gaat beperken? Op de NL site staat nog steeds bij Gedeeltelijk premium interieur > 12-voudig elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen. Neem aan dat je dan ook mag verwachten dat je die krijgt, ongeacht wat Tesla gaat beperken?
Het is ook niet helemaal duidelijk wat Tesla nu precies wil. Ten minste, het is mij niet duidelijk. Als die verandereingen continu en de website biedt ook geen duidelijkheid helaas.Who Am I? schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:36:
Ik denk dat jouw verwarring komt doordat je het verkeerd leest. Als je een SR model 3 koopt, zit daar voldoende hardware in om een SR+ te kunnen zijn. Echter heeft Tesla het verschil tussen de SR en SR+ versie softwarematig geregeld. Hierdoor hoeft Tesla maar 1 versie te produceren, wat tijd en geld scheelt en als je ooit zou willen upgraden, dan kan Tesla dit doen door simpelweg een update naar jouw model 3 SR te sturen dat hij zich als een SR+ mag gaan gedragen. Dit kan bijvoorbeeld voordelig zijn omdat je dan een lagere catalogusprijs hebt en dus minder bijtelling hoeft te betalen. In de praktijk blijkt het ook zo te zijn dat de meeste mensen toch wel voor de SR+ versie kiezen omdat het verschil in prijs klein is en de extra's in range en luxe welkom zijn.
[ Voor 34% gewijzigd door BlakHawk op 29-05-2019 14:48 ]
In de auto waar het uitgeschakeld wordt was het niet onderdeel van de lijst met features.
Dus stond het niet op de factuur.
Dus stond het niet op de factuur.
Verwarring zit in het feit dat in Amerika de Standard Range beschikbaar is.
Deze werd echter tot nu toe als Standard Range + uitgeleverd (mazzeltje voor de koper).
Als je nu in Amerika een nieuwe Standard Range besteld krijg je daadwerkelijk een Standard Range en dus geen stiekeme SR+.
Het verschil tussen de SR en SR+ is puur softwarematig (range minder, stoelverwarming uit, etc).
In Nederland is alleen de SR+ beschikbaar (naast de LR RWD, LR AWD en LR P). De SR is dus überhaupt (nog) niet te koop in Nederland.
Deze werd echter tot nu toe als Standard Range + uitgeleverd (mazzeltje voor de koper).
Als je nu in Amerika een nieuwe Standard Range besteld krijg je daadwerkelijk een Standard Range en dus geen stiekeme SR+.
Het verschil tussen de SR en SR+ is puur softwarematig (range minder, stoelverwarming uit, etc).
In Nederland is alleen de SR+ beschikbaar (naast de LR RWD, LR AWD en LR P). De SR is dus überhaupt (nog) niet te koop in Nederland.
Thanks, daar komt de verwarring vandaan... ik ging uit van het goedkoopste model dat ik op de NL Tesla site zagSmobbo schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:01:
Don't worry je krijg meestal bij tesla meer auto dan je besteld (lang leve software updates) hebt.
Maar moet zeggen dat NoA wel de grootste let down ever. ik heb nu een fancy nieuwe autopilot met nog lastigere lane switch.... zucht
Maar moet zeggen dat NoA wel de grootste let down ever. ik heb nu een fancy nieuwe autopilot met nog lastigere lane switch.... zucht
Is dat zo?Smobbo schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:01:
https://www.tesla.com/model3/design?redirect=no#battery
Ik zie hem hier namelijk niet staan.
Verwijderd
Ja, maar ik vermoed dat de regelgeving snel zal worden veranderd (snel als in minder dan een jaar, wat voor ambtenaren snel is).MeZZiN schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:27:
Don't worry je krijg meestal bij tesla meer auto dan je besteld (lang leve software updates) hebt.
Het komt goed!
Denk het ook wel moet zegen dat die bocht nerf echt raar is auto overstuur maar toch keurig sturen....
Ja dat is zo.dfrenner schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:28:
[...]
Is dat zo?
https://www.tesla.com/model3/design?redirect=no#battery
Ik zie hem hier namelijk niet staan.
De Standard Range in Amerika is net als de Long Range RWD in Nederland alleen via de tesla centers en telefonisch te bestellen.
Tesla heeft beloofd om de 35k dollar auto te leveren, maar doet het niet van harte
Maar ik zie daar de SR plus al voor $32k staan...Smobbo schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:27:
[...]
Ja dat is zo.
De Standard Range in Amerika is net als de Long Range RWD in Nederland alleen via de tesla centers en telefonisch te bestellen.
Tesla heeft beloofd om de 35k dollar auto te leveren, maar doet het niet van harte![]()
Verwijderd
Als hij september pas besteld wellicht?dfrenner schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:46:
Oktober?!?! Waar komt die levertijd opeens vandaan?
Het record in het Tesla leveringen topic is 13 dagen voor de Model3, en dat is met trekhaak
Op de US site staan de prijzen incl. alle mogelijke besparingen, als je doorklikt kun je de prijs zonder die ‘savings’ ook zien en die is rond de $39.5k voor de SR+.dfrenner schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 18:37:
[...]
Maar ik zie daar de SR plus al voor $32k staan...
Oktober loopt mijn short lease af, vandaar. Levertijd is gelukkig veel korterdfrenner schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:46:
[...]
Niet iedereen is zo'n EV addept he...
Mijn vrouw vond het tijdens de proefrit prima rijden, maar ze wilde nadien nog steeds de Hyundai Tucsun, "omdat hij zo lekker hoog is".
Daar heb ik een stokje voor gestoken![]()
[...]
Oktober?!?! Waar komt die levertijd opeens vandaan?
[...]
Bedoelen ze nu hiermee de SR Plus mee, of een mogelijk aanstaande SR? Waarom zouden ze de SR Plus nog verder willen beperken? Of komt er juist nog een Mid Range aan?
[...]
Het is ook niet helemaal duidelijk wat Tesla nu precies wil. Ten minste, het is mij niet duidelijk. Als die verandereingen continu en de website biedt ook geen duidelijkheid helaas.
Leuke review over een rit naar Frankrijk met de Tesla : https://www.autoweek.nl/r...3-long-range-awd-2019-11/ en een review over een vakantie naar Kroatië : https://www.autoweek.nl/r...3-long-range-awd-2019-12/
[ Voor 5% gewijzigd door Wackmack op 29-05-2019 22:47 ]
Zijn er nou echt goede redenen om een AWD over een RWD model 3 te nemen (buiten de prijs)? Ik heb veel rondgelezen maar kom er niet helemaal uit omdat er geen eenduidig antwoord lijkt te zijn. Wat ik veel gelezen heb zijn de volgende punten;
- AWD slijt de banden gelijkmatiger omdat regeneren op alle 4 de banden plaatsvind ipv. 2.
- AWD regenereert 4% tot 5% meer energie.
- RWD heeft aggressieve traction control bij het accelereren uit bochten waardoor automatisch de performance teruggeschroeft wordt/ het gevoel dat je gaat uitbereken bij het intrappen van het gaspedaal.
- De RWD mist grip in sneeuw of natte omstandigheden.
- RWD versie mist het "echte" EV gevoel van een snel reagerende auto.
Zijn er hier Model 3 eigenaren die hun gevoel kunnen delen over bovenstaande punten of andere punten hebben die ik mis. Ik twijfel zelf tussen de AWD en de RWD. Ik vraag me ook af of ik niet beter de RWD kan nemen en de 4000 euro die ik bespaar in de AP upgrade kan investeren.
Daarnaast lees ik veel over weggeluid in de auto, dit komt vooral uit Amerikaanse bronnen. Ervaren jullie de model 3 als een luide auto op de geasfalteerde Nederlandse snelwegen?
- AWD slijt de banden gelijkmatiger omdat regeneren op alle 4 de banden plaatsvind ipv. 2.
- AWD regenereert 4% tot 5% meer energie.
- RWD heeft aggressieve traction control bij het accelereren uit bochten waardoor automatisch de performance teruggeschroeft wordt/ het gevoel dat je gaat uitbereken bij het intrappen van het gaspedaal.
- De RWD mist grip in sneeuw of natte omstandigheden.
- RWD versie mist het "echte" EV gevoel van een snel reagerende auto.
Zijn er hier Model 3 eigenaren die hun gevoel kunnen delen over bovenstaande punten of andere punten hebben die ik mis. Ik twijfel zelf tussen de AWD en de RWD. Ik vraag me ook af of ik niet beter de RWD kan nemen en de 4000 euro die ik bespaar in de AP upgrade kan investeren.
Daarnaast lees ik veel over weggeluid in de auto, dit komt vooral uit Amerikaanse bronnen. Ervaren jullie de model 3 als een luide auto op de geasfalteerde Nederlandse snelwegen?
[ Voor 8% gewijzigd door Teknoviking op 30-05-2019 10:39 ]
Heeft iemand voor mij een type2 laadkabel in de aanbieding?
Ben afhankelijk van publieke laadpalen en heb de mijne na twee maanden nog steeds niet ontvangen.
Superchargers zijn leuk maar niet als primaire oplaadpunt
Ben afhankelijk van publieke laadpalen en heb de mijne na twee maanden nog steeds niet ontvangen.
Heb je zal al formeel in gebreke gesteld? Zou toch te gek voor woorden zijn als je nu zelf tijd en geld in een kabel moet stoppen die bij de auto geleverd had moeten worden.Bas_zip schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 11:21:
Ben meerdere malen naar Amsterdam geweest en werd daar gewoon uitgelachen. Ook naar Tilburg meerdere keren gebeld en die spelen de ik-weet-het-ook-niet-meneer-kaartNiek_ schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 11:24:
[...]
Heb je zal al formeel in gebreke gesteld? Zou toch te gek voor woorden zijn als je nu zelf tijd en geld in een kabel moet stoppen die bij de auto geleverd had moeten worden.
Als Tesla tegen die tijd de software ontwikkelaars nog kan betalen.Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:28:
[...]
Ja, maar ik vermoed dat de regelgeving snel zal worden veranderd (snel als in minder dan een jaar, wat voor ambtenaren snel is).
Het komt goed!
@Verwijderd Na een Outlander PHEV en een Auris HSD is de Model 3 de stilste van de 3. De Outlander had meer windgeluid, in de Auris was de benzinemotor ietwat hoorbaar als deze aan stond. De electromotor van de Auris was wel iets stiller dan de twee in de 3.
AWD vs RWD. Ik heb een keer een BMW (met RWD) eigenaar met mijn Outlander uit de sneeuw kunnen slepen hier in Nederland. Ook een paar keer in veel sneeuw gereden met de Outlander en AWD (en goede winterbanden) is toch wel heel erg fijn. Of het voor jou €4000 waard is kan ik niet zeggen, maar voor mij is het dat zeker wel.
@Bas_zip Rechtsbijstand? Indien lease gewoon kabel kopen en factuur naar de leasemij sturen. Indien privé kan je dreigen met het ontbinden van de koop. De kabel hoort bij de auto te zitten en mist twee maanden later nog steeds. Overigens kan je ook naar een ander service center gaan als Amsterdam moeilijk doet (je hoort wel vaker klachten over dat service center).
AWD vs RWD. Ik heb een keer een BMW (met RWD) eigenaar met mijn Outlander uit de sneeuw kunnen slepen hier in Nederland. Ook een paar keer in veel sneeuw gereden met de Outlander en AWD (en goede winterbanden) is toch wel heel erg fijn. Of het voor jou €4000 waard is kan ik niet zeggen, maar voor mij is het dat zeker wel.
@Bas_zip Rechtsbijstand? Indien lease gewoon kabel kopen en factuur naar de leasemij sturen. Indien privé kan je dreigen met het ontbinden van de koop. De kabel hoort bij de auto te zitten en mist twee maanden later nog steeds. Overigens kan je ook naar een ander service center gaan als Amsterdam moeilijk doet (je hoort wel vaker klachten over dat service center).
[ Voor 9% gewijzigd door Tassadar32 op 30-05-2019 11:50 ]
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Dan dus formeel in gebreke stellen, eventueel zelfs (als je die hebt) je rechtsbijstand erop zetten. Je hebt voor iets betaald dat niet geleverd is en op zich een best noodzakelijk onderdeel van de auto is.Bas_zip schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 11:26:
[...]
Ben meerdere malen naar Amsterdam geweest en werd daar gewoon uitgelachen. Ook naar Tilburg meerdere keren gebeld en die spelen de ik-weet-het-ook-niet-meneer-kaart
Verwijderd
Ik hoop dat Tesla NL toch wel snel ingrijpt bij het SC Amsterdam en Groningen. Zo met klanten omgaan kan echt niet. Ook een review op Autoweek van iemand waar ze zeiden dat hij AP maar gewoon niet moest gebruiken als hij last van ghost remmen had.
Man man man.......
Man man man.......
Ik zat met hetzelfde dilemma. Verschil zit in de motoren, mede daardoor lijkt een AWD meer "oomph" te hebben.Teknoviking schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:35:
Zijn er nou echt goede redenen om een AWD over een RWD model 3 te nemen (buiten de prijs)?
Iedere Model 3 heeft op de achteras een motor met permanente magneten, de twee AWD modellen hebben op de vooras een inductie motor. Die inductie motor schijnt veel te doen voor "oomph!!" factor.
Afremmen op de vier wielen is dan natuurlijk ook mogelijk waardoor het weggedrag tijdens (sterk) regeneratief afremmen stabieler is (zonder ingrijpen van electronica).
Mijn eerste Model 3 ervaring was in de M3 LR AWD Performance van een vriend, dat is indrukwekkend. Om toch een idee te krijgen van de LR AWD gaan rijden bij Tesla Eindhoven. Dat was ook erg overtuigend, waarna ik dus ook een LR AWD heb besteld.
Jason van Engineering Explained had eerst een mid range RWD, maar kreeg toch spijt en is geupgrade naar een LR AWD Performance. Hij legt het uit in dit filmpje: YouTube: I Traded My Tesla For The Model 3 Performance - Regret Buying Mid-Range
Vandaag even de trekhaak gemonteerd en foto's geschoten.Niek_ schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:22:
Ze staan hier: https://photos.app.goo.gl/TyBR4QFveM9Bz4Ka8
Vraag: als ik opstart krijg alle controlelampjes te zien, waaronder ook een blauwe "caravan" links (zie een-na-laatste foto op Google). Is dat iets specifieks voor een Model 3 met trekhaak? Geen enkele online handleiding rept over dit lampje en wat het betekent.
In het menu zit wel een instelling waarmee ik aan kan geven dat er een kar achter hangt, dan disabled automatisch de Autopilot.
Wat AWD betreft: afgelopen winter reed ik over de campus in Wageningen, waar het had gesneeuwd (niet eens extreem). Het was druk, vanaf de zijkant kwamen er auto's bij via de parkeerplaats. Een Tesla Model S lukte het niet om over een normale verkeersdrempel te komen.
Na tig keer proberen moesten alle auto's er achter een stukje terug, zodat ie een aanloopje kon nemen. RWD + veel power + die power vanaf 0 rpm = buitengewoon kansloos in de sneeuw.
Na tig keer proberen moesten alle auto's er achter een stukje terug, zodat ie een aanloopje kon nemen. RWD + veel power + die power vanaf 0 rpm = buitengewoon kansloos in de sneeuw.
Ga naar Rotterdam, hele andere mentaliteit.Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 12:38:
Ik hoop dat Tesla NL toch wel snel ingrijpt bij het SC Amsterdam en Groningen. Zo met klanten omgaan kan echt niet. Ook een review op Autoweek van iemand waar ze zeiden dat hij AP maar gewoon niet moest gebruiken als hij last van ghost remmen had.
Man man man.......
Verwijderd
Het gaat er niet om waar ik heen ga, maar dat de service daar zo slecht is. Ik kijk naar Tesla nu vanuit een investeerder bril.D.deJong schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:24:
[...]
Ga naar Rotterdam, hele andere mentaliteit.
PSA: De 2019.16 emergency lane departure systeem kan niet goed omgaan met de rode fietspaden op de fietspaden. Ik raad aan om niet up te daten tot het is gefixt. https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share
Volgens mij zijn de 4,5m kabels inmiddels wel te krijgen, maar niet die langere.Bas_zip schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 11:21:
Ik zag de bui al hangen en heb zelf een 4m kabel gekocht voor €200, die is bijna altijd lang genoeg. Van Tesla krijg ik hopelijk ooit nog een 7,5m kabel, dan kan ik op nog meer plekken terecht.
Dreigen met de koop ontbinden zoals eerder genoemd is kansloos, voor een missende kabel van €200-300 kun je geen koop van €50000-75000 ontbinden, dat staat niet in verhouding…
Maar eens dat Tesla het moet oplossen en ook veel beter moet communiceren en helpen.
Mijn ervaring met het SeC in Eindhoven is wel altijd positief moet ik zeggen.
Het voordeel van een elektromotor is dat deze bijzonder fijn te doseren is. Met een fluwelen voetje en winterbanden moet rwd in de sneeuw geen probleem zijn. Now You Know op YouTube heeft een van de eerste Model 3’s ook uitvoerig in diepe sneeuw getest.Dieken Taffert schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:21:
Wat AWD betreft: afgelopen winter reed ik over de campus in Wageningen, waar het had gesneeuwd (niet eens extreem). Het was druk, vanaf de zijkant kwamen er auto's bij via de parkeerplaats. Een Tesla Model S lukte het niet om over een normale verkeersdrempel te komen.
Uiteindelijk zijn goede winterbanden toch een must om die 1800 kg weer tot stilstand te krijgen. Grip bij wegrijden is veel minder belangrijk dan grip bij remmen.
Ziezo is een merk of je bedoelt sowieso?Deveon schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:54:
[...]
Het voordeel van een elektromotor is dat deze bijzonder fijn te doseren is. Met een fluwelen voetje en winterbanden moet rwd in de sneeuw geen probleem zijn. Now You Know op YouTube heeft een van de eerste Model 3’s ook uitvoerig in diepe sneeuw getest.
Ziezo zijn goede winterbanden een must om die 1800 kg weer tot stilstand te krijgen. Grip bij wegrijden is veel minder belangrijk dan grip bij remmen.
Edit: ik lees niet goed
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Verwijderd
Ik vind grip bij remmen in de sneeuw ook wel belangrijk hoor.Deveon schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:54:
[...]
Het voordeel van een elektromotor is dat deze bijzonder fijn te doseren is. Met een fluwelen voetje en winterbanden moet rwd in de sneeuw geen probleem zijn. Now You Know op YouTube heeft een van de eerste Model 3’s ook uitvoerig in diepe sneeuw getest.
Ziezo zijn goede winterbanden een must om die 1800 kg weer tot stilstand te krijgen. Grip bij wegrijden is veel minder belangrijk dan grip bij remmen.
Maar eens, winterbanden zijn belangrijk dan AWD in de sneeuw. Al is voor de sportieve rijder AWD wel echt een grote plus.
Fixed, autocorrect..carpebios schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:57:
[...]
Ziezo is een merk of je bedoelt sowieso?
Edit: ik lees niet goed
@Verwijderd Niks is leuker dan sportief rijden in sneeuw met rwd hoor! Al heb je dan wel track mode nodig om tractiecontrol uit te schakelen.
Ik ben blij om een positief verhaal over het rijgeluid te horen. Door alle horroverhalen op het internet was ik erg bang dat het een erg luide auto zou zijn. Ik had al gelezen dat in de winter AWD een fijne toevoeging. De RWD lijkt met een goede winterband overigens ook geen problemen te hebben in de winter als ik youtube mag geloven.Tassadar32 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 11:34:
@Verwijderd Na een Outlander PHEV en een Auris HSD is de Model 3 de stilste van de 3. De Outlander had meer windgeluid, in de Auris was de benzinemotor ietwat hoorbaar als deze aan stond. De electromotor van de Auris was wel iets stiller dan de twee in de 3.
Dank voor deze berg aan info, ik had inderdaad online al veel gelezen over dat de AWD meer als een "EV" aanvoelt door de directe reactie op het intrappen van het stroompedaal. Dat filmpje geeft een goede reden waarom de RWD wat minder direct voelt (of is het nou toch Tesla die de non-AWD inperkt om meer AWD te verkopen, we zullen het waarschijnlijk nooit weten). Het enthousiasme waarmee hij het weet uit te leggen werkt in ieder geval aanstekelijk.eckru schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:00:
[...]
Ik zat met hetzelfde dilemma. Verschil zit in de motoren, mede daardoor lijkt een AWD meer "oomph" te hebben.
Iedere Model 3 heeft op de achteras een motor met permanente magneten, de twee AWD modellen hebben op de vooras een inductie motor. Die inductie motor schijnt veel te doen voor "oomph!!" factor.
Afremmen op de vier wielen is dan natuurlijk ook mogelijk waardoor het weggedrag tijdens (sterk) regeneratief afremmen stabieler is (zonder ingrijpen van electronica).
Mijn eerste Model 3 ervaring was in de M3 LR AWD Performance van een vriend, dat is indrukwekkend. Om toch een idee te krijgen van de LR AWD gaan rijden bij Tesla Eindhoven. Dat was ook erg overtuigend, waarna ik dus ook een LR AWD heb besteld.
Jason van Engineering Explained had eerst een mid range RWD, maar kreeg toch spijt en is geupgrade naar een LR AWD Performance. Hij legt het uit in dit filmpje: YouTube: I Traded My Tesla For The Model 3 Performance - Regret Buying Mid-Range
Ik ga ook maar eens een proefrit maken om het zelf te ervaren maar helaas zijn proefritten met een model 3 een schaars goed is mij al opgevallen. Even geduld dus nog.
https://www.want.nl/elon-musk-tesla-china/
Heeft iemand al een idee waar de teaser over gaat? Verder wel erg negatief stukje.
Heeft iemand al een idee waar de teaser over gaat? Verder wel erg negatief stukje.
Die auteur is in ieder geval niet gehinderd door enige kennis van zaken.Wackmack schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 23:04:
https://www.want.nl/elon-musk-tesla-china/
De aankondiging wordt vrijwel zeker het openen van pre-orders voor "made in China" model 3 SR+.
Verwijderd
Want.nl is echt zo'n verschrikkelijk negatieve fud verspreider van Tesla, mijden als de pest.
Ik heb geruchten gelezen dat de SR+ met de nieuwe gigafactory 10.000 dollar goedkoper gaat worden in China vanwege het wegvallen van de import tarieven en het niet hoeven te shoppen van de auto's. Dit gaat in China gigantisch veel orders opleveren!
Ik heb geruchten gelezen dat de SR+ met de nieuwe gigafactory 10.000 dollar goedkoper gaat worden in China vanwege het wegvallen van de import tarieven en het niet hoeven te shoppen van de auto's. Dit gaat in China gigantisch veel orders opleveren!
Ik hoop het voor Tesla en hoop echt dat ze slagen in hun missie en dat we nog vele auto’s van ze mogen verwachten. Ik rijd nu een jaar in een MS en ben er nog net zo blij mee als de dag dat ik hem kreeg. Tuurlijk is ie niet perfect maar dat is geen enkele auto maar ik merk dat ik graag erin rijd en als een kind zo blij ben als ik zie dat er weer een update klaar staat. Gisteravond 2019.16.3.2 gekregen. Ben benieuwd weer.
Heeft iemand anders sinds 2019.16.2 ook gemerkt dat de S (en X?) veel sneller (of überhaupt) verbinding maken met de app? Sinds de update heb ik nog geen 1 keer gehad dat er geen connectie mogelijk was, terwijl dat daarvoor vrij vaak gebeurde (indien de auto niet aan de paal hing en/of al een tijd lang niet aan het laden was), nu is er elke keer binnen 10 seconden verbinding gemaakt.
Heb helaas ook wel het idee nu dat de "vampire drain" een stuk hoger is... (ik heb sentry mode nu ook altijd aan staan zowat, lang leve gratis stroom op het werk
) Het is niet gek om 20-30 km aan range te verliezen op een dag heb ik zo het idee.
Heb helaas ook wel het idee nu dat de "vampire drain" een stuk hoger is... (ik heb sentry mode nu ook altijd aan staan zowat, lang leve gratis stroom op het werk
[ Voor 3% gewijzigd door Strykeforce op 31-05-2019 08:01 ]
Sentry trekt wel meer stroom inderdaad, helemaal als hij continu aan staat. De verbinding met de app is inderdaad veel beter. Wel heb ik sinds 2019.16.x al problemen met de dashcam. Die doet 9 van de 10 keer niet meer.
Het lijkt er op dat Tesla de M3 besteloptie’s aan het veranderen is.
Zo is bijv. op de UK en Australische site alleen de SR Plus en Performance met of zonder Pack te bestellen. Tevens is hierdoor de prijs van de (basis) Performance aardig gezakt.
Neem aan dat dit op een zeker moment hier ook gebeurd.
Zo is bijv. op de UK en Australische site alleen de SR Plus en Performance met of zonder Pack te bestellen. Tevens is hierdoor de prijs van de (basis) Performance aardig gezakt.
De Chinese bestel pagina is bezweken onder het aantal bezoekers, volgens een bericht op de officiële tesla weibo.
Verwijderd
Hoe kan dàt nou, niemand wilt een Tesla kopen (alle shorts en FUD). /sRocketKoen schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:36:
De Chinese bestel pagina is bezweken onder het aantal bezoekers, volgens een bericht op de officiële tesla weibo.
Klopt, maar iedereen wil wel ff checken wat ie moet kostenVerwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:45:
[...]
Hoe kan dàt nou, niemand wilt een Tesla kopen (alle shorts en FUD). /s
RocketKoen schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:36:
Website stuq, Tesla ded!Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:45:
[...]
Je bedoelt dat de long range AWD van die websites verdwenen is? Zou zonde zijn als dat hier ik NLD ook gebeurt, net de uitvoering waar ik naar aan het kijken ben.CVar schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:03:
Het lijkt er op dat Tesla de M3 besteloptie’s aan het veranderen is.
Verwijderd
Die kans is heel klein, heeft waarschijnlijk te maken met dat ze daar aan de verkeerde kant van de weg rijden.
Verwijderd
Tech company. In maart konden ze het aantal bestellingen zogenaamd ook al niet aan. Fatsoenlijke website bouwen kunnen ze niet, maar in 2020 een miljoen autonoom rijdende robotaxi's, geen probleemVerwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:45:
[...]
China ligt compleet op zijn gat, qua auto verkopen dit jaar, dus zo hot is de markt daar niet.
Verwijderd
Beetje een raar argument. Het ene sluit het andere niet uit.Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:41:
[...]
Tech company. In maart konden ze het aantal bestellingen zogenaamd ook al niet aan. Fatsoenlijke website bouwen kunnen ze niet, maar in 2020 een miljoen autonoom rijdende robotaxi's, geen probleem. Oh ja, Q1 was ook niet echt een succes te noemen qua leveringen en Q2 wordt niet veel beter.
China ligt compleet op zijn gat, qua auto verkopen dit jaar, dus zo hot is de markt daar niet.
Nou, de bestelling is eruit! SR+ zonder FSD, grijs.
Via LM, dus vraag me af hoe en wanneer ik een account krijg. Heb Tesla Sales gebeld of ze een leverdatum weten en hij gaf aan (zonder op te zoeken) dat het juni was.
Ben benieuwd! Enige waar ik me zorgen om maak is dat Amsterdam mijn dealer is, en ik hoor daar niks dan slechte geluiden over..
Via LM, dus vraag me af hoe en wanneer ik een account krijg. Heb Tesla Sales gebeld of ze een leverdatum weten en hij gaf aan (zonder op te zoeken) dat het juni was.
Ben benieuwd! Enige waar ik me zorgen om maak is dat Amsterdam mijn dealer is, en ik hoor daar niks dan slechte geluiden over..
Verwijderd
Gefeliciteerd!!!Djerro123 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:56:
Nou, de bestelling is eruit! SR+ zonder FSD, grijs.
Wellicht kan je kijken of je bij eventuele problemen naar Rotterdam kan rijden. Of welilcht krijgt A'dam binnenkort wel een nieuwe manager en zal het beter worden. Zou me er niet al te druk om maken.
Jij hebt waarschijnlijk de afgelopen dagen onderstaand nieuws gemist.Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 12:38:
Man man man.......
https://www.automobielman...opilot-tesla-is-onveilig/
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Verwijderd
janesh schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 16:11:
[...]
Jij hebt waarschijnlijk de afgelopen dagen onderstaand nieuws gemist.
https://www.automobielman...opilot-tesla-is-onveilig/
Wat een gigantisch slecht artikel. Die redacteur moeten ze gelijk ontslaan.
Ik had het erover hoe het personeel bij de SC het zei.
Als je Tesla de afgelopen jaren hebt gevolgd, is ghostremmen vooral in Amerika een probleem. Met overpasses kan AP door lichtinval false positives hebben, het neurale netwerk zal dit verminderen. Tot die tijd is ap BETA. Ga asjeblieft weg met je FUD...
Wat klopt er niet aan dan ?Verwijderd schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 16:18:
[...]
![]()
Wat een gigantisch slecht artikel. Die redacteur moeten ze gelijk ontslaan.
Ik had het erover hoe het personeel bij de SC het zei.
Als je Tesla de afgelopen jaren hebt gevolgd, is ghostremmen vooral in Amerika een probleem. Met overpasses kan AP door lichtinval false positives hebben, het neurale netwerk zal dit verminderen. Tot die tijd is ap BETA. Ga asjeblieft weg met je FUD...
Wat klopt er dan wel aan?
Is gewoon een artikel waar iemand eens van zijn toren gaat roepen over een onderwerp. Heeft niet eens cijfers of bewijzen erbij gehaald waarom hij die claim maakt.
Autopilot helpt de bestuurder wel degelijk.
Perfect? Nee. Beweert Tesla dat? Nee. Enkel de journalistiek/media beweert dat zodat ze meer schokkende artikels kunnen publiceren.
Ik heb het over het automobielmanagement.nl artikel. Die omschrijft toch keurig de situatie zonder enige FUD ?!
Verwijderd
Hoewel de Autopilot functie van Tesla een aantal zwakke plekken heeft, is het artikel van de bron, Consumer Reports, een stuk subtieler dan de post van dit weblog.
Het gaat specifiek om één functie: het zelfstandig wisselen van rijbaan. Een functie die onderbroken kan worden met zo'n beetje alle knoppen en pedalen, en het stuur ook nog eens.
Wat gaat er nou fout? Drie dingen:
• The feature cut off cars without leaving enough space.
• [..] passed other cars in ways that violate state laws (rechts inhalen)
• Direct remmen om ruimte te laten tussen de auto en de voorganger, na het invoegen.
Dingen die ik overigens dagelijks zie in mijn woon-werk verkeer maar dat terzijde. Die drie gebreken kunnen optreden in druk verkeer.
Daarbuiten, de volgende quote:
En dit is weer precies wat Autopilot belooft: de easy stuff.“In essence, the system does the easy stuff, but the human needs to intervene when things get more complicated,” Fisher says.
Kortom: veel geblaat en weinig wol.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2019 16:55 ]
Verwijderd
Onderaan het artikel word ook opeens Noorwegen erbij gehaald.bottom line schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 16:52:
[...]
Wat klopt er dan wel aan?
Is gewoon een artikel waar iemand eens van zijn toren gaat roepen over een onderwerp. Heeft niet eens cijfers of bewijzen erbij gehaald waarom hij die claim maakt.
Autopilot helpt de bestuurder wel degelijk.
Perfect? Nee. Beweert Tesla dat? Nee. Enkel de journalistiek/media beweert dat zodat ze meer schokkende artikels kunnen publiceren.
Met AP rijden is veiliger per km dan zonder AP. Is het perfect? Nee, zeker niet. Er is nog een lange weg te gaan. Daarom is het ook beta. Maar geen andere fabrikant is zover als Tesla is.
Overigens heeft Consumer Reports al meerdere malen Tesla hard aangevallen, er is een kans dat big oil daar achter zit.
Ook raar dat Consumer Reports niet eens in Texas verhaal halen waarom er geen Tesla's mogen verkocht in die staat en dat kopers hun auto's in Dallas moeten (laten) ophalen.
Het verhaal op automobielmanagement is puur Tesla de grond in bashen. Hoor en wederhoor, dat is hoe je journalistiek beoefent.
En @kdeboois het woord "onveilig" gebruiken in je titel is juist de essentie van FUD.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2019 16:58 ]
De punten die @Verwijderd aangeeft zijn mijn inziens gewoon onveilig.
Ik probeer me zelf als een spreekwoordelijke ‘Japanner’ door het verkeer te bewegen en dat vergt oogcontact inschattingsvermogen en nog moeilijker inlevingsvermogen en dat alles ontbreekt volledig in de AP.
CR gebruikt het woord onveilig niet, maar heeft het over behoorlijke aandacht die nodig zou zijn en dat de mens het significant beter doet. Hoe zou jij dat kort omschrijven. Onveilig past wat mij betreft.
Ik probeer me zelf als een spreekwoordelijke ‘Japanner’ door het verkeer te bewegen en dat vergt oogcontact inschattingsvermogen en nog moeilijker inlevingsvermogen en dat alles ontbreekt volledig in de AP.
CR gebruikt het woord onveilig niet, maar heeft het over behoorlijke aandacht die nodig zou zijn en dat de mens het significant beter doet. Hoe zou jij dat kort omschrijven. Onveilig past wat mij betreft.
De situatie perfect beschrijven zonder FUD
Voeg er dan een video aan toe. Of ongeval cijfers. Of doden.
Voeg er dan een video aan toe. Of ongeval cijfers. Of doden.
Wat heeft dit met autopilot te maken?groot aantal kleine zaken die Tesla niet onder controle krijgt. En dat zorgt voor frustratie bij kopers. “De serviceafdeling is weliswaar uitgebreid, maar nog steeds zijn ze onderbemand.”
Wellicht dit: https://www.consumerrepor...-over-reliability-issues/
Je hoeft toch geen statistieken of incidenten te hebben om een review van een feature te doen ?
Je hoeft toch geen statistieken of incidenten te hebben om een review van een feature te doen ?
[ Voor 25% gewijzigd door kdeboois op 01-06-2019 17:26 ]
Waar staat autopilot vermeld?kdeboois schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 17:25:
Wellicht dit: https://www.consumerrepor...-over-reliability-issues/
Nergens, maar ik zie niet in waarom de artikel schrijver en niet nog een ander Tesla feit aan toe mag voegen en al helemaal niet waarom hem dat zijn baan moet kosten.
Draven jullie niet een beetje door ?
Verwijderd
Kijk, het is niet erg om het niet met elkaar eens te zijn, maar sta wel open voor de argumenten van de ander. We kunnen toch het wel eens zijn over het volgende:
1. Het woord 'onveilig' in de titel is pure clickbait
2. Per gereden KM is AP op dit moment al veiliger dan de gemiddelde bestuurder
3. AP is beta op dit moment
4. Niemand verwacht om nu met FSD te rijden
5. Tesla ligt lichtjaren voor op de andere met hun AP
6. Noorwegen heeft helemaal niks te maken met het artikel? Pure desinformatie
7. Er zijn geen vraagtekens gezet bij de motivatie van consumer reports
8. Er is geen tegengeluid te lezen
Nu heb ik wat andere artikelen bekeken op de website en het zijn hele simpele artikeltjes, maar niet alleen maar FUD op die website, dat valt me dan weer mee. Echter dit artikel was echt heel slecht.
Opeens een heel positief stuk op autoblog, ook wel weer eens leuk om te lezen:
https://www.autoblog.nl/n...-tuig-op-te-pakken-125133
1. Het woord 'onveilig' in de titel is pure clickbait
2. Per gereden KM is AP op dit moment al veiliger dan de gemiddelde bestuurder
3. AP is beta op dit moment
4. Niemand verwacht om nu met FSD te rijden
5. Tesla ligt lichtjaren voor op de andere met hun AP
6. Noorwegen heeft helemaal niks te maken met het artikel? Pure desinformatie
7. Er zijn geen vraagtekens gezet bij de motivatie van consumer reports
8. Er is geen tegengeluid te lezen
Nu heb ik wat andere artikelen bekeken op de website en het zijn hele simpele artikeltjes, maar niet alleen maar FUD op die website, dat valt me dan weer mee. Echter dit artikel was echt heel slecht.
Opeens een heel positief stuk op autoblog, ook wel weer eens leuk om te lezen:
https://www.autoblog.nl/n...-tuig-op-te-pakken-125133
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2019 19:27 . Reden: grammar ]
@kdeboois het gaat hier om:
Het ging hun om een specifieke instelling die onderdeel is van Navigate on Autopilot. Dus niet over Autopilot of Navigate on Autopilot in het algemeen.
Veel ‘clickbait’ artikelen gebruiken in hun koppen Consumerreport, Tesla en Unsafe/dangerous/etc om daarmee interessant te lijken, terwijl de bron dus iets anders zegt.
In dit artikel wordt met behulp van toelichtende tweets van ConsumerReport zelf uitgelegd dat de headlines over hun artikel veelal niet kloppen (jouw voorbeeld hoort daar bij).
Het ging hun om een specifieke instelling die onderdeel is van Navigate on Autopilot. Dus niet over Autopilot of Navigate on Autopilot in het algemeen.
Veel ‘clickbait’ artikelen gebruiken in hun koppen Consumerreport, Tesla en Unsafe/dangerous/etc om daarmee interessant te lijken, terwijl de bron dus iets anders zegt.
Verwijderd
Hadden de doemdenkers nou toch gelijk!? Brand van een voertuig bij een Tesla dealership!
https://www.reddit.com/r/...fire_at_tesla_dealership/
Je moet niet eens zo ver kijken, vanacht nog eentje in antwerpen ook.Verwijderd schreef op zondag 2 juni 2019 @ 01:10:
Hadden de doemdenkers nou toch gelijk!? Brand van een voertuig bij een Tesla dealership!
https://www.hln.be/in-de-...te-kunnen-doven~a112edf9/
Btw AP is zo lichtjaren voor dat die altijd op middenvak blijft kleven...
https://www.hln.be/nieuws...lheid-op-de-e17~a3a7d684/
Deze ben ik ook tegengekomen irl (niet mijn filmpje); duurde even ik doorhad dat die gast lag te maffen. Dacht dat het typische tesla rijder was. lekker kort ervoor,ingevoegd (aanhanger hing metertje of 2 voor,zijn neus) zodat de tesla vol in de ankers ging en mr wss met een bruine streep In zijn zeteltje heeft. Ja mega aso rijgedrag van mij.
Vraagje: moet je als teslarijder een rijbewijs hebben? Technisch gezien kan de tesla,geraken waar die moet? Aangezien je toch maar passagier bent? Werkt AP als je in passagierszetel zit of moet er iemand in bestuurderszetel zitten?
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
En gisteren avond bij een supercharger in Antwerpen:
In een ander bericht stond dit
Dus waarschijnlijk was er al wat fout gegaan voordat deze aan de supercharger gehangen werd.
Edit: @SadisticPanda was net wat sneller met tikken
In een ander bericht stond dit
https://www.vrt.be/vrtnws...brand-tesla-in-antwerpen/De eigenaars van de elektrische auto hadden thuis bij vertrek in Nederland reeds een verbrande geur waargenomen.
Dus waarschijnlijk was er al wat fout gegaan voordat deze aan de supercharger gehangen werd.
Edit: @SadisticPanda was net wat sneller met tikken
[ Voor 5% gewijzigd door duvekot op 02-06-2019 08:28 . Reden: Verklaring dubbele post ]
Discipline was sarcastisch. 
In de link die hij deelde was er een vrachtwagen uitgebrand die normaal Tesla's zou moeten transporteren. Dus geen elektrische auto die in brand vliegt, maar daar is het nieuws natuurlijk niet belangrijk over.
In de link die hij deelde was er een vrachtwagen uitgebrand die normaal Tesla's zou moeten transporteren. Dus geen elektrische auto die in brand vliegt, maar daar is het nieuws natuurlijk niet belangrijk over.
Vanuit de type goedkeuringSadisticPanda schreef op zondag 2 juni 2019 @ 08:22:
[...]
Vraagje: moet je als teslarijder een rijbewijs hebben? Technisch gezien kan de tesla,geraken waar die moet? Aangezien je toch maar passagier bent? Werkt AP als je in passagierszetel zit of moet er iemand in bestuurderszetel zitten?
https://www.rdw.nl/over-r...a-goedgekeurd-voor-europaMet de update wordt de bestuurder gecorrigeerd en ondersteund met sturen. Denk hierbij aan zaken als hulp bij parkeren en om binnen de lijnen van de weg te blijven. Bij hogere snelheden moet de bestuurder de handen aan het stuur houden. De bestuurder blijft daarbij de baas over de auto, conform de huidige Europese regelgeving.
(Edit: ik zie nu net dat dit een bericht uit 2015 is, maar de RDW heeft ook de goedkeuring voor de model 3 autopilot gedaan begin dit jaar)
Dus het is geen "echte" autopilot, maar ondersteuning.
Wikipedia: Autonomous car
Het is een level2. .tegen het randje van level3 .. maar formeel dus nog niet.
[ Voor 6% gewijzigd door duvekot op 02-06-2019 08:52 . Reden: Verduidelijking van rdw bericht ]
Zou Tesla nog wat doen nu meerdere malen is gebleken dat “hand aan het stuur” niet voldoende is om te detecteren of een bestuurder nog met autorijden bezig is?
Hoe moeilijk is het om te checken of de ogen nog open zijn en elke 5-10 seconde op de weg gericht zijn? Als aanvulling op de stuursensor, als vervanging is te lastig.
Dit is toch een enorm afbreukrisico zo. AP is blijkbaar goed genoeg om het vertrouwen te winnen waardoor men denkt niet meer op te hoeven letten.
Eerst flinke geluidswaarschuwing, stoel bewegen oid, en na 2x waarschuwing parkeren op de vluchtstrook en hulpdiensten waarschuwen ivm mogelijke beroerte.
Hoe moeilijk is het om te checken of de ogen nog open zijn en elke 5-10 seconde op de weg gericht zijn? Als aanvulling op de stuursensor, als vervanging is te lastig.
Dit is toch een enorm afbreukrisico zo. AP is blijkbaar goed genoeg om het vertrouwen te winnen waardoor men denkt niet meer op te hoeven letten.
Eerst flinke geluidswaarschuwing, stoel bewegen oid, en na 2x waarschuwing parkeren op de vluchtstrook en hulpdiensten waarschuwen ivm mogelijke beroerte.
Heb je al eens gezegd. Ogen op de weg is onhaalbaar. Vergt teveel rekenkacht van de processor om verschillende situaties te analyseren.
Of de ogen open zijn daarentegen is makkelijker lijkt me.. en die zie ik later wel ingevoerd worden
Als je zo iemand ziet, inderdaad zoals sadastic panda hem eens hevig doen rammelen in zijn Tesla. Dan leert hem misschien wel eens wat bij.
Of de ogen open zijn daarentegen is makkelijker lijkt me.. en die zie ik later wel ingevoerd worden
Als je zo iemand ziet, inderdaad zoals sadastic panda hem eens hevig doen rammelen in zijn Tesla. Dan leert hem misschien wel eens wat bij.
[ Voor 23% gewijzigd door bottom line op 02-06-2019 09:24 ]
Eye tracking is zeer simpel te doen met een klein neuraal netwerkje. De bestuurder zit min of meer op een vaste positie en met de ooghoek weet je dan prima of er naar het verkeer gekeken wordt.bottom line schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:23:
Heb je al eens gezegd. Ogen op de weg is onhaalbaar. Vergt teveel rekenkacht van de processor om verschillende situaties te analyseren.
Het lastige is bepalen wanneer je waar zou moeten kijken.kdeboois schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:45:
[...]
Eye tracking is zeer simpel te doen met een klein neuraal netwerkje. De bestuurder zit min of meer op een vaste positie en met de ooghoek weet je dan prima of er naar het verkeer gekeken wordt.
Probeer bijvoorbeeld maar eens rij-examen te doen en constant naar voren kijken. Dan mag je na 5 minuten omdraaien.
Een neutraal net dat dat goed kan voorspellen, kan ook zelfstandig een auto besturen zonder ingrepen.
Dit topic is gesloten.
![]()