IceOnFire schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:39:
[...]
Met mijn Model 3 Performance haal ik makkelijk die 200 bij gewoon 120 km/h op de cruise control, ook op kortere ritten met deels 80 km/h en stadsverkeer zit ik altijd minimaal gemiddeld zeker op de 180. En dat bij mooi warm weer zonder veel wind. in mijn ervaring is er altijd wel een excuus waarom de range tegenvalt (veel wind, accu niet warm, accu te warm, verwarming aan de in de auto, airco aan in de auto) Bij korte ritjes ligt het verbruik nog duidelijk hoger, de eerste paar kms staat hij gemiddeld vaak tussen de 200 en 300.
Enige momenten dat ik het verbruik vrij netjes red is als het tussen de 15 en 20 graden is en ik niet boven de 100 km/h kom. Niet echt een realistisch scenario in de dagelijkse praktijk. Zelfs nu in de "zomerperiode" is het vaak s ochtends nog koud en valt het bereik op de heenreis naar werk dus al weer tegen.
Enige wat bij mij niet helpt is dat ik niet voor de deur kan laden, de auto staat dus s nachts niet aan de paal en kan dus niet bijv de accu voorverwarmen. (al is dat stiekum ook een beetje valsspelen, dat kost immers ook energie die je dan niet meetelt bij het verbruik tijdens de rit)
Sowieso de laadverliezen. Die heb je volgens mij niet bij tesla superchargers toch?
Ik vind het in mijn PHEV vrij fors, bijna 15% laadverlies!
Hoe zit dat eigenlijk met degradatie van je accu?
Past er dan gewoon niet meer de originele kWh in je accu? Of laad je nog steeds 78kWh en is het alleen niet allemaal meer bruikbaar?
Hetzelfde in de kou. Laad je met -10 minder in je accu, of laad je de volledige 78kWh en is met kou niet alles ervan meer bruikbaar?
Verbruik zoals jij hebt lees ik vaker terug. Groot deel zal in een rechtervoet zitten. Je ziet op de weg vrij vaak een Tesla achter een vrachtwagen hangen. En sommige op de linkerbaan met 130-140... Dat zal een fors verschil opleveren.
Tijdens mijn proefrit was het trouwens ook een performance! Geen idee of dit nog erg veel zal schelen.
Netjes! Maar je accu was toen wel warm?
Deveon schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:05:
Zelf merk ik (DM met Aero) dat het verbruik wel mee valt. Ik merk alleen de impact van de verwarming en luchtweerstand op de range. In maart verloor die aanzienlijk meer 's nachts om de batterij warm te houden én ik heb gemerkt dat "Slim Laden" van VandeBron ook teveel queries tegen de auto aan doet waardoor hij nooit in deep sleep gaat. Waar ik eerst enkele procenten verloor is dat nu aanzienlijk minder. Doordat ik toch alleen 's nachts laad heeft "Slim Laden" verder geen toegevoegde waarde. Ik gebruik Sentry Mode wel vaak, maar dat verbruik neem ik voor lief.
Zit er dan een groot verschil tussen wat je afrekent en verbruikt?
Je had een leasebak toch? Heb je inzicht in je verbruik?
[
Voor 28% gewijzigd door
BlakHawk op 28-05-2019 10:23
]