Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote Tesla topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 84 Laatste
Acties:
  • 539.164 views

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-11 19:25

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

bottom line schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:29:
[...]

En daar is de 300km. En dan rijdt je niet veel anders dan in een ICE auto (behalve rijgedrag Duitsland natuurlijk). 180 is echt een onderschattig tot en met.
Ligt er een beetje aan wat je wil. Model 3 laadt tot zo'n 50% tot 120 kW en begint dan af te zakken. 300 km is 75% en dan zit je op de helft daarvan.
Laden is uiteraard een balans tussen de extra tijd die kwijt bent voor het omrijden naar een supercharger en stoppen, maar voor snel laden moet je echt niet te veel lading doen.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Ik denk dat jij en de vader van @PinusRigida hele goede vrienden zouden zijn. :+

De beste manier om de vader van YourMom te overtuigen is een proefrit te maken, of zelf 1 te kopen. Zie ook dit verhaal.

@kdeboois Je gaat met een Tesla op reis naar een supercharger, niet naar een Prutned. :+ Met v3 incoming voor superchargers zal het allemaal nog veel sneller gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2019 14:02 ]

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
bottom line schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:29:
[...]

Klopt echt niet. Je laad hem helemaal vol voor je vertrekt, en dan kan je met 'niet heel gek te doen' de 300 gemakkelijk halen.
LR M3 haalt theoretisch volgens EPA de 560km. Ze zeggen er zelf bij dat 500km meer geschikt is.
Op een snelheid van 120 is je realistische range 400km. Trek daarvan een 50km als safe zone, en je zit aan 350km. Desnoods nog 50km verlies omdat je de 130km/uur wilt doen.

En daar is de 300km. En dan rijdt je niet veel anders dan in een ICE auto (behalve rijgedrag Duitsland natuurlijk). 180 is echt een onderschattig tot en met.
Ja dan reken je alleen het eerste stuk mee, waar je met 100% accu vertrekt. Ik heb het toch ook over een rit van 1500km. Daarna laad je ideaal max tot 80% en met 10% zou ik weer willen laden. Heb je 70% van je accu effectief beschikbaar!

Het voordeel van 100% acculading heb je alleen maar het eerste stukje rijden.
kdeboois schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:40:
[...]

Als ik afga op de laadcurve bij de FastNed HPC dan is het verstandig om na de 45% SoC bereikt te hebben weer te vertrekken.

[Afbeelding]

Diezelfde curve geeft aan dat je bij 10% weer aan lader moet staan om zo kort mogelijk te wachten -> 35% van 560 = 196 km

Ik vind de onderschatting wel meevallen. Met het 'stroom'pedaal stevig er op zal het nog eerder zijn. Vraag is alleen dan of de laadsnelheid op pijl is te houden met een hete zomerse batterij.
abetterrouteplanner laat hetzelfde zien met tesla superchargers idd (actieladius tussen laadsessies door) niet de 175kW uiteraard. :+
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:59:
@kdeboois Je gaat met een Tesla op reis naar een supercharger, niet naar een Prutned. :+ Met v3 incoming voor superchargers zal het allemaal nog veel sneller gaan.
Je doet wel heel positief weer. Dit is exact wat ik bedoel.
Het lijkt erop dat zelfs 145kW niet zo makkelijk haalbaar wordt in europa.

Alle nieuwe superchargers hier in NL, Gouda en Leiderdorp bijvoorbeeld... Geen V3 te bekennen. Dus voordat dit echt beschikbaar zal zijn, zijn we jaren verder. Ik denk niet dat het leaseontract van een Model 3 het nog gaat meemaken. Maar ik hoop dat ik ernaast zit!

[ Voor 17% gewijzigd door BlakHawk op 27-05-2019 14:06 ]

Youtube: DashcamNL

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:28
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:59:
[...]
Ik ben bang dat de SuC op een drukke vakantie route er nog een stuk gunstiger uitziet. Die laat ik echter wel aan jou om aan te leveren.

Voorals nog bij je als Model 3 rijder bij FastNed prima te 'gast'

Ping me maar als v3 er is.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Verwijderd

kdeboois schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:06:
[...]

Ik ben bang dat de SuC op een drukke vakantie route er nog een stuk gunstiger uitziet. Die laat ik echter wel aan jou om aan te leveren.

Voorals nog bij je als Model 3 rijder bij FastNed prima te 'gast'

Ping me maar als v3 er is.
V3 is al actief in USA, met een software update worden alle V2 superchargers stations uitgerold met 150kw/h en geen negatief effect als iemand anders aan het laden is. Alle nieuw te bouwen SC's worden V3.

/edit: reactie iets verduidelijkt.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2019 14:13 ]

• kdeboois
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:10:
[...]

V3 is al actief in USA, met een software update worden alle V2 superchargers stations uitgerold met 150kw/h en geen negatief effect als iemand anders aan het laden is. Alle nieuw te bouwen SC's worden V3.

/edit: reactie iets verduidelijkt.
Nou volg ik toch behoorlijk wat Tesla kanalen op YouTube, maar nog niets gezien. Waar moet ik kijken ?

Heb je de SuC V2 laadcurve al gevonden voor de Model 3 met CCS ?

Verwijderd

kdeboois schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:14:
[...]

Nou volg ik toch behoorlijk wat Tesla kanalen op YouTube, maar nog niets gezien. Waar moet ik kijken ?

Heb je de SuC V2 laadcurve al gevonden voor de Model 3 met CCS ?
Asjeblieft!

https://www.teslarati.com...rger-v3-first-look-video/

• kdeboois
Ja die ken ik. Dat is de beta site. Ik zoek deze: "Our first non-beta V3 Supercharger site will break ground next month, with North American sites ramping in Q2 and Q3 before coming to Europe and Asia-Pacific in Q4."

Waar is die.

Als je scherp reageert is het verstandig om niet alles weer te editen. Je stelde dat V3 er is, maar het lijkt mij nog in beta voor een beperkte groep.

[ Voor 14% gewijzigd door kdeboois op 27-05-2019 14:18 ]

Verwijderd

kdeboois schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:16:
[...]

Ja die ken ik. Dat is de beta site. Ik zoek deze: "Our first non-beta V3 Supercharger site will break ground next month, with North American sites ramping in Q2 and Q3 before coming to Europe and Asia-Pacific in Q4."

Waar is die.

Als je scherp reageert is het verstandig om niet alles weer te editen. Je stelde dat V3 er is, maar het lijkt mij nog in beta voor een beperkte groep.
Mee eens, ik had mijn reactie iets scherper moeten neerzetten.

Maar artikel is van maart en er staat dat volgende maand de v3 komen en q4 in Europa. Dat is niet zo lang wachten meer en 150kwh is al heel snel. En die enkele keer dat je het nodig hebt, voor mij en heel veel mensen vind ik dat een stuk fijner dan elke keer tanken.

• BlakHawk
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:29:
[...]

Mee eens, ik had mijn reactie iets scherper moeten neerzetten.

Maar artikel is van maart en er staat dat volgende maand de v3 komen en q4 in Europa. Dat is niet zo lang wachten meer en 150kwh is al heel snel. En die enkele keer dat je het nodig hebt, voor mij en heel veel mensen vind ik dat een stuk fijner dan elke keer tanken.
Waar haal jij 150 dan?

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-11 16:07
@PinusRigida Stuur maar een DM, als ik in de buurt ben kunnen we je vader wel een keer verrassen ;).

@Verwijderd Ja, heb sinds vorige week al 2019.16.2 en de AP werkt exact hetzelfde (misschien kleine verbeteringen) als voor de update. De X van een collega is zich wel degelijk anders gaan gedragen na die update en heeft nu ook NoA gekregen. Na wat discussie met die collega heb ik het vermoeden dat de 3 gewoon al vanaf levering al de AP software branch heeft die nu pas naar de X/S gedeployed is in 2019.16 aangezien de 5 seconden regel voor de lane change altijd al actief was op de 3 en nu pas op de X. Ook het stuurgedrag van AP in krappere bochten is niet merkbaar anders dan voor de update in de 3.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Pfoe, wat een gedrama over het chargen.

Lijkt vooral uit de hoek te komen van mensen die nog niet elektrisch rijden. Ik ben wel benieuwd of er ook Tesla gebruikers zijn die ergernissen hebben mbt superchargen - als in, belemmert het je, of beperkt het je in je rijgedrag?

In mijn (korte) Tesla leve ervaar ik het nog niet als storend. Ritjes binnen NL kan je in principe 95% van de tijd halen zonder te chargen. Bij echt langere ritten zou je na aantal uur toch even pauzeren..

Met 100% GOM haal ik altijd wel op zeker 350 km in ieder geval..

• kdeboois
Requiem19 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:38:

Lijkt vooral uit de hoek te komen van mensen die nog niet elektrisch rijden.
Zeker wat een gedoe zeg. Probeer je een realistisch plaatje te schetsen om I-Pace teleurstellingen te voorkomen krijg je allemaal gedoe over nog niet geïmplementeerde updates en wordt ook het fantastische initiatief van FastNed de grond in gepraat. 😉

Ik denk dat de laadpauzes een verademing zijn. Lekker een stukje onthaasting.

• BlakHawk

Lijkt vooral uit de hoek te komen van mensen die nog niet elektrisch rijden. Ik ben wel benieuwd of er ook Tesla gebruikers zijn die ergernissen hebben mbt superchargen - als in, belemmert het je, of beperkt het je in je rijgedrag?

In mijn (korte) Tesla leve ervaar ik het nog niet als storend. Ritjes binnen NL kan je in principe 95% van de tijd halen zonder te chargen. Bij echt langere ritten zou je na aantal uur toch even pauzeren..

Met 100% GOM haal ik altijd wel op zeker 350 km in ieder geval..
Nee het gaat om realisme! Aan beide zijden wordt overdreven.
Natuurlijk is een accu na 4 jaar niet tot 50% gedegradeerd, maar 400km tussen snellaadsessies in is ook echt niet haalbaar op een vakantierit...

Op Tesla forum is ook al een draadje over het 150kW laden. Tesla heeft het over software upgrades, maar het lijkt zonder hardware aanpassingen niet eens mogelijk te zijn (in Nederland).

En dan hebben we het hier al over V3... Ik denk echt dat dit een meerjaren plan zal worden. Maar goed, misschien zit ik ernaast (wat ik hoop). Maar we zullen wel zien over een paar jaar!

Edit:
Tesla heeft de FAQ voor Europa al aangepast:
Max rate voor V2 superchargers: 120kW

https://www.tesla.com/en_...supercharging?redirect=no
kdeboois schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:45:
Zeker wat een gedoe zeg. Probeer je een realistisch plaatje te schetsen om I-Pace teleurstellingen te voorkomen krijg je allemaal gedoe over nog niet geïmplementeerde updates en wordt ook het fantastische initiatief van FastNed de grond in gepraat. 😉

Ik denk dat de laadpauzes een verademing zijn. Lekker een stukje onthaasting.
Juist! Op bais van alle I-Pace horrorverhalen dacht ik dat de I-Pace echt een slechte implementatie was van een EV, tot ik de video van Bjorn zag waar hij een I-Pace met een Model X en een Etron vergeleek op verbruik. Overall was de Model X iets zuiniger, maar op de baalde onderdelen scoorde de Ipace beter dan een Model X....

Verwachtingsmanagement...

[ Voor 31% gewijzigd door BlakHawk op 27-05-2019 15:05 ]

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-11 14:53

PinusRigida

I put the p in pool.

Tassadar32 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:36:
@PinusRigida Stuur maar een DM, als ik in de buurt ben kunnen we je vader wel een keer verrassen ;).
Lol, ok. ;)

Daar kan ik me dus ook wel in vinden zonder ook maar enige ervaring met elektrisch rijden.
Ik ga er nl. ook van uit dat zelfs als realistische bereik lager ligt dan het door de fabrikant opgegeven bereik, en je daar nog eens een marge van pakweg 50km af trekt, dat je nog ruim voldoende overhoudt voor bijna alle nationale verplaatsingen (en België is dan nog aanzienlijk kleiner dan NL.) of, zoals bij mij het geval zou zijn, voor mijn woon-werk traject van 42km (enkel)...

...en dat je dus bij langere ritten toch graag even pauzeert, dat laatste is niet eens een aanname, dat is een gegeven. Dat is bij ons nu al zo; àls mijn vrouw en ik dan eens langer onderweg zijn en het wordt tijd om te tanken, dan zetten we na het tanken de wagen op de parking en gaan we een koffietje drinken, niemand zit graag honderden kilometers in de wagen zonder eens eventjes de benen te strekken.

Dit is dus absoluut geen argument -vind ik- om tegen te zijn, tenzij je steeds lange trajecten van honderden kilometers moet rijden én te gehaast bent zodat je tussen ritten door niet even kan pauzeren.

...maar goed, voor tegenstanders is dat reden genoeg natuurlijk, je moet kunnen tanken zoals in een pitstop, iets anders is niet snel genoeg.

[ Voor 77% gewijzigd door PinusRigida op 27-05-2019 15:20 ]

Verwijderd

Voor het eind van het jaar zijn er V3 chargers in Europa te vinden, daar durf ik wel iets om te wedden. :P

Jammer dat je geen maandelijks abonnement kan geven op Tweakers als cadeautje, dat zou erg geschikt zijn :-)

Overigens lees ik al maanden dat je de 'range anxiety' hebt, dat bedoel ik niet verkeerd, maar volgens mij is er wel genoeg over gezegd de laatste tijd en is de enige manier waarop je overtuigd zou kunnen worden, het gewoon een keer mee te maken. Of is er een andere manier waarop wij je overtuigd zou kunnen worden?

Daarnaast, specifiek met een Tesla is natuurlijk voor de kinderen tijdens de pauze de tijd zo voorbij met alle entertainment op de touchscreen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2019 16:15 ]

• BlakHawk
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:12:
[...]

Voor het eind van het jaar zijn er V3 chargers in Europa te vinden, daar durf ik wel iets om te wedden. :P

Jammer dat je geen maandelijks abonnement kan geven op Tweakers als cadeautje, dat zou erg geschikt zijn :-)

Overigens lees ik al maanden dat je de 'range anxiety' hebt, dat bedoel ik niet verkeerd, maar volgens mij is er wel genoeg over gezegd de laatste tijd en is de enige manier waarop je overtuigd zou kunnen worden, het gewoon een keer mee te maken. Of is er een andere manier waarop wij je overtuigd zou kunnen worden?

Daarnaast, specifiek met een Tesla is natuurlijk voor de kinderen tijdens de pauze de tijd zo voorbij met alle entertainment op de touchscreen.
Ik wil nog steeds een Model 3 LR als vervanger van de V60... Dus wat dat betreft ben ik al lang "om".
Eind van het jaar moet hij eruit.

• Requiem19
  • Nu online
dfrenner schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:50:
[...]

Nee het gaat om realisme! Aan beide zijden wordt overdreven.
Natuurlijk is een accu na 4 jaar niet tot 50% gedegradeerd, maar 400km tussen snellaadsessies in is ook echt niet haalbaar op een vakantierit...

Op Tesla forum is ook al een draadje over het 150kW laden. Tesla heeft het over software upgrades, maar het lijkt zonder hardware aanpassingen niet eens mogelijk te zijn (in Nederland).

En dan hebben we het hier al over V3... Ik denk echt dat dit een meerjaren plan zal worden. Maar goed, misschien zit ik ernaast (wat ik hoop). Maar we zullen wel zien over een paar jaar!

Edit:
Tesla heeft de FAQ voor Europa al aangepast:
Max rate voor V2 superchargers: 120kW

https://www.tesla.com/en_...supercharging?redirect=no

[...]

Juist! Op bais van alle I-Pace horrorverhalen dacht ik dat de I-Pace echt een slechte implementatie was van een EV, tot ik de video van Bjorn zag waar hij een I-Pace met een Model X en een Etron vergeleek op verbruik. Overall was de Model X iets zuiniger, maar op de baalde onderdelen scoorde de Ipace beter dan een Model X....

Verwachtingsmanagement...
Maar hoe komt het dan dat vooral niet EV rijders dit onderwerp steeds maar weer aankaarten? Ik heb het idee dat het een 'kritiek' of 'zorg' is van mensen die nog geen praktijkervaring hebben met EV rijden.

Daarom dus de vraag of er ook daadwerkelijke EV / Tesla gebruikers zijn die vanwege het laden niet happy zijn qua EV ervaring...

Overigens zou je 400 km tussen stops prima kunnen halen als je een stuk langzamer (moet) rijd(t)(en).

• BlakHawk
Requiem19 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:54:
[...]

Maar hoe komt het dan dat vooral niet EV rijders dit onderwerp steeds maar weer aankaarten? Ik heb het idee dat het een 'kritiek' of 'zorg' is van mensen die nog geen praktijkervaring hebben met EV rijden.

Daarom dus de vraag of er ook daadwerkelijke EV / Tesla gebruikers zijn die vanwege het laden niet happy zijn qua EV ervaring...

Overigens zou je 400 km tussen stops prima kunnen halen als je een stuk langzamer (moet) rijd(t)(en).
Omdat er gewoon zaken zijn die te optimistisch worden weergegeven. Dat laat ik hier toch zien... 150kW bijvoorbeeld...

Nog steeds doet Tesla het heel goed met 100-120kW!
Ik durf het met een LR best aan om op vakantie te gaan. Maar hartje zomer, moet je ook realistisch zijn. 450km ga je dan gewoon niet halen!

Ik ben geen hypermiler, gewoon veel snelweg en dan is de 20kWh per 100km helemaal geen rare waarde:
https://www.autoweek.nl/r...el-3-long-range-awd-2019/

Hij heeft 75kWh, op vakantieritten blijf ik idealiter tussen de 10% en 80%, dus je hebt 70% van je capaciteit beschikbaar. Met 20kWh/100km is dat dus 260km tussen laadsessies in. Dat is niet erg, maar waarom mag dit nou niet gezegd worden!?

Als het iets mee blijkt te vallen is dat mooi meegenomen. Maar ik verwacht niet dat het heel veel scheelt.
Dit is ook alleen voor langere ritten van toepassing, binnen NL kan ik 97% van mijn ritten als vanouds voltooien.

Verwijderd

150 kW is al aan het uitrollen in Amerika, dus dat is een feit. Nu gaan de superchargers tot 120kW, dat is toch ook super? Je kan met zulke snelheden prima combineren met je pauzes, sneller is overigens niet eens nodig want dan kan je bijna niet eens een broodje halen.

Als je kinderen hebt, dan is wat extra stoppen al helemaal niet erg, ook door de entertainment aan bord, maar we vallen in herhaling.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-11 10:23
dfrenner schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:03:
[...]

Ik ben geen hypermiler, gewoon veel snelweg en dan is de 20kWh per 100km helemaal geen rare waarde:
https://www.autoweek.nl/r...el-3-long-range-awd-2019/
200kwh trap je al goed door op de autostrade. Een 140km/uur schat ik.
Tegen 120km/uur heb je een verbruik van 160-170.
En ik zou me niet baseren op die ervaringen van die Tesla rijder. Hij is er nog steeds van overtuigd dat hij EAP zou krijgen. Maar EAP is opgesplitst in grotendeels AP en enkele extra's zitten in de nu uitgebreide FSD. Wat je ondertussen wel zou moeten weten.
Daarnaast is de autopilot optie nu opgesplitst in 2 delen, EAP (Enhanced Auto Pilot) en FSD (Full Self Driving)
8)7
En als je de auto al in ontvangst hebt gekregen voor de prijsverlaging heb je normaal geen recht op gratis AP. Maar hij spreekt wel van een sms dat hij zou hebben ontvangen?? Over EAP??
Raar

[ Voor 22% gewijzigd door bottom line op 27-05-2019 19:30 ]

• BlakHawk
bottom line schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:26:
[...]

En ik zou me niet baseren op die ervaringen van die Tesla rijder. Hij is er nog steeds van overtuigd dat hij EAP zou krijgen. Maar EAP is opgesplitst in grotendeels AP en enkele extra's zitten in de nu uitgebreide FSD. Wat je ondertussen wel zou moeten weten.

[...]

8)7
En als je de auto al in ontvangst hebt gekregen voor de prijsverlaging heb je normaal geen recht op gratis AP. Maar hij spreekt wel van een sms dat hij zou hebben ontvangen?? Over EAP??
Raar
Tijdens mijn proefrit zat ik gecombineerd, stad snelweg op 198wh/km
Snelweg was groot stuk 100 en stuk 120 met een keertje inhalen tot 160.

• Requiem19
  • Nu online
dfrenner schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:23:
[...]

Tijdens mijn proefrit zat ik gecombineerd, stad snelweg op 198wh/km
Snelweg was groot stuk 100 en stuk 120 met een keertje inhalen tot 160.
Start van een ritje is altijd wat hoger omdat de accu’s dan nog niet warm zijn. Korte ritjes heb ik verrassend hoog verbruik.

• Tassadar32
Lifetime verbruik van mijn LR AWD 3 (niet hypermilen, veel snelweg, veel NoA, altijd voorverwarmen) zit op 168wh/km. Laatste paar ritjes een tikje hoger (+13wh/km) omdat ik de aero caps eraf heb gehaald. Die gaan er dus bij langere trips weer op, iets wat in een kleine 5 minuten gepiept is.

Ik vind het laden met een EV juist fijner dan met een PHEV rijden. PHEV is worst of both worlds. Je staat iedere (paar) week(en) te tanken én de accu is altijd leeg dus laden is altijd een noodzaak (oke, je kan verder op benzine/diesel maar dat wil je natuurlijk proberen te voorkomen). Nu met mijn 3 gaat ie gewoon iedere avond aan de thuislader (3,7kW) en tussendoor laden is zelden nodig.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• BlakHawk
Requiem19 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:47:
[...]

Start van een ritje is altijd wat hoger omdat de accu’s dan nog niet warm zijn. Korte ritjes heb ik verrassend hoog verbruik.
Waar moet ik aan denken bij verrassend hoog?

• eckru
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-11 14:00
Tassadar32 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:11:
Laatste paar ritjes een tikje hoger (+13wh/km) omdat ik de aero caps eraf heb gehaald. Die gaan er dus bij langere trips weer op, iets wat in een kleine 5 minuten gepiept is.
Dank voor die info. Ik had me voor ik mijn M3 had voorgenomen om de Aero's er meteen af te halen, heb zelfs al de naafdop-wielboutcover-kit van Tesla binnen. Nu ik de auto eenmaal heb vind ik de Aero's niet slecht staan (they're growing on me), maar ik vroeg me af wat het zou schelen met/zonder Aero's. 13 wh/km is niet weinig/verwaarloosbaar, dus ze mogen nog even blijven.

Denk er zelfs over om bij Tesla nog een set 18" Aero's met winterbanden te bestellen. Voor die 2000 EUR is het eigenlijk best een goede deal voor OEM wielen.

• Requiem19
  • Nu online
dfrenner schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:16:
[...]

Waar moet ik aan denken bij verrassend hoog?
Ritje naar werk is 10km. Stukje stad, stukje ring A10 (max 80).

Eerste paar km zit ik gemiddeld op 250-300. Zodra batterij warm is daalt het gemiddelde snel naar 200. Als ik zo’n soort stukje echt langer rijdt, is het gemiddeld 130 bijv...

Elektrisch rijden is wat dat betreft net dieselen :)

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-11 14:48
Gisteren een proefrit gehad in een M3, blauwe LM dual motor. Ben normaal niet zo onder de indruk van auto's, geef er relatief weinig om maar wow, wat een auto! Erg onder de indruk van het scherm en het menu. Hoe cool dat je met je vinger de luchtstroom kan bepalen of stuur naar voren of naar achter kan verplaatsen.

Autopilot deed het ook erg goed. Geluid super super mooi. Spraak bediening werkte die, zelfs van de achterbank. Natuurlijk erg erg snel.

Beste nieuws van de dag, mag de order van de Kia annuleren en een Tesla M3 uitzoeken :)

• kdeboois
Requiem19 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 07:10:
[...]

Eerste paar km zit ik gemiddeld op 250-300. Zodra batterij warm is daalt het gemiddelde snel naar 200. Als ik zo’n soort stukje echt langer rijdt, is het gemiddeld 130 bijv...

Fietsen ?

• Teknoviking
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-11 18:54
Op reddit las ik een opmerking van 7 dagen geleden dat het probleem met water (en sneeuw) dat in de achterbak valt bij het openen van de achterbak opgelost is vanaf mid 2018 m3’s. Zijn hier m3 eigenaren waarbij het probleem daadwerkelijk is opgelost? En als dit niet zo is, hoe groot is dit probleem voor jullie bij gebruik van de achterbak in de regen?

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-11 16:14
Teknoviking schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 07:55:
Op reddit las ik een opmerking van 7 dagen geleden dat het probleem met water (en sneeuw) dat in de achterbak valt bij het openen van de achterbak opgelost is vanaf mid 2018 m3’s. Zijn hier m3 eigenaren waarbij het probleem daadwerkelijk is opgelost? En als dit niet zo is, hoe groot is dit probleem voor jullie bij gebruik van de achterbak in de regen?
Ik heb een M3 AWD uit maart 2019, maar ik krijg bij regen geen water meer in de achterbak bij het openen ervan.
Er zit een langere rubbere rand aan die dat voorkomt.

Verwijderd

Teknoviking schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 07:55:
Als dat probleem kleiner is dan de regen en de achterklep bij mijn Kadjar vind ik het goed. Dat is al vier generaties niet opgelost :')

• Tassadar32
@Verwijderd Hier ook een 3 uit maart, heb ook al de nieuwe rand erop die 99% van het regenwater van je achterruit vangt. Er valt nog wel eens een druppeltje overheen maar echt geen waterval zoals Bjorn in z'n filmpjes demonstreerde.

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
bottom line schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:26:
[...]
Met mijn Model 3 Performance haal ik makkelijk die 200 bij gewoon 120 km/h op de cruise control, ook op kortere ritten met deels 80 km/h en stadsverkeer zit ik altijd minimaal gemiddeld zeker op de 180. En dat bij mooi warm weer zonder veel wind. in mijn ervaring is er altijd wel een excuus waarom de range tegenvalt (veel wind, accu niet warm, accu te warm, verwarming aan de in de auto, airco aan in de auto) Bij korte ritjes ligt het verbruik nog duidelijk hoger, de eerste paar kms staat hij gemiddeld vaak tussen de 200 en 300.

Enige momenten dat ik het verbruik vrij netjes red is als het tussen de 15 en 20 graden is en ik niet boven de 100 km/h kom. Niet echt een realistisch scenario in de dagelijkse praktijk. Zelfs nu in de "zomerperiode" is het vaak s ochtends nog koud en valt het bereik op de heenreis naar werk dus al weer tegen.

Enige wat bij mij niet helpt is dat ik niet voor de deur kan laden, de auto staat dus s nachts niet aan de paal en kan dus niet bijv de accu voorverwarmen. (al is dat stiekum ook een beetje valsspelen, dat kost immers ook energie die je dan niet meetelt bij het verbruik tijdens de rit)

[ Voor 5% gewijzigd door IceOnFire op 28-05-2019 08:40 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:44

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Wel apart dat ie gaat voorverwarmen terwijl ie aan de hand van je bestemming weet dat dat geen enkele zin heeft? Best wel jammer van de stroom die daarvoor gebruikt wordt, simpel om te verhelpen met een update.

Verwijderd

[...]

Exclusief de NOx en alle andere stoffen die een koude diesel uitstoot. Ik vind benzine eerlijk gezegd nog best wel lekker ruiken, maar diesels, en dan helemaal als ze koud zijn.... Bah!

@Wackmack gefeliciteerd!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-11 10:48

pposthoorn

Constructeur

Gister middag een kort ritje van Delft naar Bleiswijk (20km): 123Wh/km
Imo super laag :)

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zelf merk ik (DM met Aero) dat het verbruik wel mee valt. Ik merk alleen de impact van de verwarming en luchtweerstand op de range. In maart verloor die aanzienlijk meer 's nachts om de batterij warm te houden én ik heb gemerkt dat "Slim Laden" van VandeBron ook teveel queries tegen de auto aan doet waardoor hij nooit in deep sleep gaat. Waar ik eerst enkele procenten verloor is dat nu aanzienlijk minder. Doordat ik toch alleen 's nachts laad heeft "Slim Laden" verder geen toegevoegde waarde. Ik gebruik Sentry Mode wel vaak, maar dat verbruik neem ik voor lief.

• BlakHawk
IceOnFire schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:39:
[...]

Met mijn Model 3 Performance haal ik makkelijk die 200 bij gewoon 120 km/h op de cruise control, ook op kortere ritten met deels 80 km/h en stadsverkeer zit ik altijd minimaal gemiddeld zeker op de 180. En dat bij mooi warm weer zonder veel wind. in mijn ervaring is er altijd wel een excuus waarom de range tegenvalt (veel wind, accu niet warm, accu te warm, verwarming aan de in de auto, airco aan in de auto) Bij korte ritjes ligt het verbruik nog duidelijk hoger, de eerste paar kms staat hij gemiddeld vaak tussen de 200 en 300.

Enige momenten dat ik het verbruik vrij netjes red is als het tussen de 15 en 20 graden is en ik niet boven de 100 km/h kom. Niet echt een realistisch scenario in de dagelijkse praktijk. Zelfs nu in de "zomerperiode" is het vaak s ochtends nog koud en valt het bereik op de heenreis naar werk dus al weer tegen.

Enige wat bij mij niet helpt is dat ik niet voor de deur kan laden, de auto staat dus s nachts niet aan de paal en kan dus niet bijv de accu voorverwarmen. (al is dat stiekum ook een beetje valsspelen, dat kost immers ook energie die je dan niet meetelt bij het verbruik tijdens de rit)
Sowieso de laadverliezen. Die heb je volgens mij niet bij tesla superchargers toch?
Ik vind het in mijn PHEV vrij fors, bijna 15% laadverlies!

Hoe zit dat eigenlijk met degradatie van je accu?
Past er dan gewoon niet meer de originele kWh in je accu? Of laad je nog steeds 78kWh en is het alleen niet allemaal meer bruikbaar?

Hetzelfde in de kou. Laad je met -10 minder in je accu, of laad je de volledige 78kWh en is met kou niet alles ervan meer bruikbaar?

Verbruik zoals jij hebt lees ik vaker terug. Groot deel zal in een rechtervoet zitten. Je ziet op de weg vrij vaak een Tesla achter een vrachtwagen hangen. En sommige op de linkerbaan met 130-140... Dat zal een fors verschil opleveren.

Tijdens mijn proefrit was het trouwens ook een performance! Geen idee of dit nog erg veel zal schelen.
pposthoorn schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:36:
Gister middag een kort ritje van Delft naar Bleiswijk (20km): 123Wh/km
Imo super laag :)
Netjes! Maar je accu was toen wel warm?
Deveon schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:05:
Zelf merk ik (DM met Aero) dat het verbruik wel mee valt. Ik merk alleen de impact van de verwarming en luchtweerstand op de range. In maart verloor die aanzienlijk meer 's nachts om de batterij warm te houden én ik heb gemerkt dat "Slim Laden" van VandeBron ook teveel queries tegen de auto aan doet waardoor hij nooit in deep sleep gaat. Waar ik eerst enkele procenten verloor is dat nu aanzienlijk minder. Doordat ik toch alleen 's nachts laad heeft "Slim Laden" verder geen toegevoegde waarde. Ik gebruik Sentry Mode wel vaak, maar dat verbruik neem ik voor lief.
Zit er dan een groot verschil tussen wat je afrekent en verbruikt?
Je had een leasebak toch? Heb je inzicht in je verbruik?

[ Voor 28% gewijzigd door BlakHawk op 28-05-2019 10:23 ]

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

dfrenner schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:18:
[...]

Netjes! Maar je accu was toen wel warm?
Scherp, hij stond inderdaad te laden op m'n werk voordat ik er mee naar huis ging. Paal was pas 's middags vrij dus toen ik weg ging was de accu 50% vol en stond hij nog vrolijk met 11kW te laden.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-11 09:57
Volgens mij heeft het weer gewoon zoveel invloed op de accu's, niet alleen in capaciteit maar ook het verbruik (en natuurlijk ivm verwarming e.d.). Op dit moment rijd ik (nog) in een hybride en in stedelijk verkeer kom ik in de winter met normaal rijgedrag echt niet boven 1:18, nu haal ik makkelijk 1:21.

• Count_B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-10 16:43
Weet iemand wat voor banden er onder een Model 3 Long Range bij aflevering gemonteerd zijn? Ik ben namelijk aan het twijfelen of ik winterbanden moet aanschaffen want ik had ergens gelezen dat er all season banden onder een model 3 zouden zitten.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 19:40
Count_B schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:55:
Weet iemand wat voor banden er onder een Model 3 Long Range bij aflevering gemonteerd zijn? Ik ben namelijk aan het twijfelen of ik winterbanden moet aanschaffen want ik had ergens gelezen dat er all season banden onder een model 3 zouden zitten.
Kameraad heeft in maart zijn M3 met Michelin pilot sports 4 ontvangen. zo uit mijn hoofd (dus zomerbanden)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Deveon
  • Niet online
[...]
Zit er dan een groot verschil tussen wat je afrekent en verbruikt?
Je had een leasebak toch? Heb je inzicht in je verbruik?
Ik conditioneer vrijwel altijd en gebruik Sentry mode vrijwel altijd. Het verbruik op de meter was 642,7 kWh voor 2554 km in april. Oftewel net geen 1 op 4, of iets preciezer 252 watt/km. De auto zelf geeft aan rond de 190 watt/km (ik reset de tripmeter elke maand).

Verwijderd

All season is het slechste van twee werelden :-)

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:43
PdeBie schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:42:
Praktisch vraagje voor de model 3 eigenaren, om mogelijk een rit naar Arnhem-Duiven te besparen.

Wie heeft er toevallig een Model 3 en een Joolz Geo 2 kinderwagen? En past die kinderwagen achterin?

Afgaande op de afmetingen op papier past het alleen als de Joolz volledig is ingeklapt en de stoel los van het onderstel in de achterbak wordt gezet. Maar hoor graag of er ook praktijk ervaringen zijn :)
Mijn post is een beetje ondergesneeuwd, dus even uitgraven :+

• Deveon
  • Niet online
PdeBie schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:08:
[...]

Mijn post is een beetje ondergesneeuwd, dus even uitgraven :+
De Joolz ken ik niet, maar de Bugaboo Chameleon gaat er makkelijk in. Wel moet het zitje van het onderstel af en het onderstel ingeklappen, maar hoef geen wielen te demonteren oid. De hoogte van een station om hem zonder in te klappen te vervoeren heb je in de Model 3 uiteraard niet, maar in mijn vorige station deed ik dit ook niet omdat het onnodig je zicht belemmerd.

• Tassadar32
@PdeBie Uitproberen bij een Tesla showroom, of anders aan een tweaker met Model 3 vragen of je even mag passen?

• Count_B
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:04:
[...]

All season is het slechste van twee werelden :-)
Wat is volgens jullie te adviseren, als optie meenemen in de bestelling (3500 euro best duur) of apart aanschaffen?

• eckru
Count_B schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:31:
[...]

Wat is volgens jullie te adviseren, als optie meenemen in de bestelling (3500 euro best duur) of apart aanschaffen?
Voor welke auto? Voor de M3 non-performance modellen kost de 18" winterset 2050 EUR. Best een goede prijs voor velgen, banden, tpms sensoren en natuurlijk de befaamde aero covers.

• JPDeckers
Count_B schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:31:
[...]
Heb zelf een LR AWD 19" op Hankook zomerbanden gekeverd gekregen, en heb twee weken geleden de 18" winterbandenset besteld en opgehaald bij de lokale SeC. Liggen Pirelli Winter Sottozero 3 banden op.

Wel ook het doppensetje erbij genomen, bandenset was "slechts" 2050, in de winter ga ik voor net wat extra range. Vond 2050 niet bijzonder duur voor set originele velgen en banden. Zou die er zeker nu bij nemen als je dat toch al wilde (winterbanden bestel je in de zomer), 3500 voor 19" winter is dan wel wat aan de prijs, maar gezien prijsverschil gewone upgrade ook verklaarbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door JPDeckers op 28-05-2019 11:42 ]

• PdeBie
Deveon schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:20:
[...]

De Joolz ken ik niet, maar de Bugaboo Chameleon gaat er makkelijk in. Wel moet het zitje van het onderstel af en het onderstel ingeklappen, maar hoef geen wielen te demonteren oid. De hoogte van een station om hem zonder in te klappen te vervoeren heb je in de Model 3 uiteraard niet, maar in mijn vorige station deed ik dit ook niet omdat het onnodig je zicht belemmerd.
Op basis van de foto's oogt die qua grootte redelijk hetzelfde als de Joolz. Ik zal de afmetingen eens opzoeken.
Tassadar32 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:31:
@PdeBie Uitproberen bij een Tesla showroom, of anders aan een tweaker met Model 3 vragen of je even mag passen?
Om een ritje van een uur te besparen naar de showroom, wilde ik eerst hier even polshoogte nemen ;)

Maar als er mensen in de buurt van Tiel of Vianen wonen met een Model 3 waar ik zou mogen passen, hoor ik dat graag natuurlijk :)

• Count_B
JPDeckers schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:41:
[...]

Heb zelf een LR AWD 19" op Hankook zomerbanden gekeverd gekregen, en heb twee weken geleden de 18" winterbandenset besteld en opgehaald bij de lokale SeC. Liggen Pirelli Winter Sottozero 3 banden op.

Wel ook het doppensetje erbij genomen, bandenset was "slechts" 2050, in de winter ga ik voor net wat extra range. Vond 2050 niet bijzonder duur voor set originele velgen en banden. Zou die er zeker nu bij nemen als je dat toch al wilde (winterbanden bestel je in de zomer), 3500 voor 19" winter is dan wel wat aan de prijs, maar gezien prijsverschil gewone upgrade ook verklaarbaar.
Thanks! En dan de laatse vraag voordat ik ga bestellen: zijn de dakdragers in Nederland al verkrijgbaar en heeft iemand hier ervaringen mee?

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-11 14:14
Zit te twijfelen om een Tesla Model 3 te gaan leasen, maar heb het liefst natuurlijk de Long Range AWD, laat deze nou net niet buiten het budget vallen..

Standard Range zou wel kunnen, maar ben toch bang dat ik het dan op sommige dagen niet ga halen met m'n zware rechte voet. Dus de Long Range RWD zou uitkomst bieden, maar had gehoord dat deze niet (meer) geproduceerd wordt.

Is er al meer bekend over de LR RWD dat iemand weet? Misschien in de wandelgangen. :-)

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-11 08:55
Landon schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:10:
Zit te twijfelen om een Tesla Model 3 te gaan leasen, maar heb het liefst natuurlijk de Long Range AWD, laat deze nou net niet buiten het budget vallen..

Standard Range zou wel kunnen, maar ben toch bang dat ik het dan op sommige dagen niet ga halen met m'n zware rechte voet. Dus de Long Range RWD zou uitkomst bieden, maar had gehoord dat deze niet (meer) geproduceerd wordt.

Is er al meer bekend over de LR RWD dat iemand weet? Misschien in de wandelgangen. :-)
De RWD is gewoon te bestellen hoor.
Heb deze ook besteld een weekje terug. Leverdatum over ongeveer 2 weken.

• eckru
Count_B schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:05:
[...]zijn de dakdragers in Nederland al verkrijgbaar en heeft iemand hier ervaringen mee?
Verkrijgbaar: https://shop.tesla.com/nl...es/model-3-roof-rack.html

Geen ervaringen, ik heb gekozen voor de trekhaak onder mijn M3, biedt wat meer flexibiliteit in mijn geval.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-11 23:19
[...]

Thanks! En dan de laatse vraag voordat ik ga bestellen: zijn de dakdragers in Nederland al verkrijgbaar en heeft iemand hier ervaringen mee?
Heb er een tijdje geleden naar gekeken, het zijn dakdragers die semi-permanent op je dak zitten. Erop en eraf halen doe je niet in een paar minuten, dus daar moet je even rekening mee houden. Staan al een boel filmpjes op YT.

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-11 14:14
Batata007 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:12:
[...]

De RWD is gewoon te bestellen hoor.
Heb deze ook besteld een weekje terug. Leverdatum over ongeveer 2 weken.
Thanks voor de snelle reactie, is dit met full-premium interieur of half-premium dat je weet?

• eckru
Landon schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:17:
[...]

Thanks voor de snelle reactie, is dit met full-premium interieur of half-premium dat je weet?
LR RWD is inderdaad leverbaar en ook al geleverd (79 stuks, volgens RDW open data. Eerste op 15-5-2019).
Hij is qua interieur gelijk aan de LR AWD.

Bestellen is "off menu". Eerst een LR AWD bestellen en dan Tesla bellen dat je een LR RWD wil. Check ook even dan of er nu wel of niet Autopilot af fabriek op zit.

• BlakHawk
PdeBie schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:48:
[...]

Op basis van de foto's oogt die qua grootte redelijk hetzelfde als de Joolz. Ik zal de afmetingen eens opzoeken.

[...]

Om een ritje van een uur te besparen naar de showroom, wilde ik eerst hier even polshoogte nemen ;)

Maar als er mensen in de buurt van Tiel of Vianen wonen met een Model 3 waar ik zou mogen passen, hoor ik dat graag natuurlijk :)
De Joolz paste zelfs in mijn C30... Die grote wielen zou je heel makkelijk snel kunnen verwijderen. Maar hoeft niet. Ik durf geen 100% uitsluitsel te geven, maar ik kan mij echt niet voorstellen dat een Joolz niet in een Model 3 past.

De Joolz paste uiteindelijk beter in de C30 dan de Bugaboo.
Wil je een dakkoffer gaan gebruiken? Of fietsen?
eckru schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:22:
[...]

LR RWD is inderdaad leverbaar en ook al geleverd (79 stuks, volgens RDW open data. Eerste op 15-5-2019).
Hij is qua interieur gelijk aan de LR AWD.

Bestellen is "off menu". Eerst een LR AWD bestellen en dan Tesla bellen dat je een LR RWD wil. Check ook even dan of er nu wel of niet Autopilot af fabriek op zit.
Bij de nieuwe prijs van 54k is het toch gewoon inclusief!?

• Count_B
dfrenner schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:38:
[...]

De Joolz paste zelfs in mijn C30... Die grote wielen zou je heel makkelijk snel kunnen verwijderen. Maar hoeft niet. Ik durf geen 100% uitsluitsel te geven, maar ik kan mij echt niet voorstellen dat een Joolz niet in een Model 3 past.

[...]

Wil je een dakkoffer gaan gebruiken? Of fietsen?

[...]

Gaat erom dat ik mijn ski's mee kan nemen op wintersport :-)

• Deveon
  • Niet online
Count_B schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:46:
[...]

Gaat erom dat ik mijn ski's mee kan nemen op wintersport :-)
Is op de trekhaak zoals bij de X geadverteerd wordt geen optie? Verbruik zal niet veel schelen, maar geluid denk ik wel.

• Count_B
Deveon schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:49:
[...]

Is op de trekhaak zoals bij de X geadverteerd wordt geen optie? Verbruik zal niet veel schelen, maar geluid denk ik wel.
Een bagagekoffer voor op een trekhaak is toch niet groot genoeg voor ski's?

[ Voor 7% gewijzigd door Count_B op 28-05-2019 12:54 ]

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:57
[...]

Nu zit hij er weer bij voor 54k inderdaad. Maar bij Tesla kan het maar zo weer veranderen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• acidfever
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Hankook s1 evo 3 op de 19 inch, zomerbanden dus.
De Michelin Pilot Sport 4 liggen (meen ik) alleen onder de 20 Inch performance versie.

Aanvankelijk lagen onder de 18 inch Aero velgen Michelin banden maar ik heb deze inmiddels ook al met Hankook gezien. Geen idee wat daar nu standaard op ligt.

• eckru
acidfever schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:06:
[...]Aanvankelijk lagen onder de 18 inch Aero velgen Michelin banden maar ik heb deze inmiddels ook al met Hankook gezien. Geen idee wat daar nu standaard op ligt.
Vorige week LR AWD met 18" Aero's afgehaald, met Michelin Pilot Sport 4 erop.

[ Voor 17% gewijzigd door eckru op 28-05-2019 13:10 ]

• IceOnFire
  • Niet online
[...]
Sowieso de laadverliezen. Die heb je volgens mij niet bij tesla superchargers toch?
Ik vind het in mijn PHEV vrij fors, bijna 15% laadverlies!

Hoe zit dat eigenlijk met degradatie van je accu?
Past er dan gewoon niet meer de originele kWh in je accu? Of laad je nog steeds 78kWh en is het alleen niet allemaal meer bruikbaar?

Hetzelfde in de kou. Laad je met -10 minder in je accu, of laad je de volledige 78kWh en is met kou niet alles ervan meer bruikbaar?

Verbruik zoals jij hebt lees ik vaker terug. Groot deel zal in een rechtervoet zitten. Je ziet op de weg vrij vaak een Tesla achter een vrachtwagen hangen. En sommige op de linkerbaan met 130-140... Dat zal een fors verschil opleveren.
Laadverlies aan de normale palen zie ik in ieder geval wel ja, ik heb laadsessies van ruim 80 gehad terwijl hij niet helemaal leeg was dus ik gok dat daar inderdaad wel zo'n 10% tussen zit.

Degradatie heb ik nog niks over te mopperen moet ik zeggen, inmiddels 8,5k kms gereden en ik merk nog niet echt verschil dus dat is positief.

Temperatuur van de accu en kou in het algemeen is wel echt een issue. in de nacht staat de auto over het algemeen niet aan de lader, als ik dan na een langere rit parkeer met zo'n 100km bereik resterend "in de tank" is daar de volgende ochtend vaak maar 70km van over.

Op echt koude ochtenden (na een nacht van een graad of 4 of kouder) heb ik wel eens gehad dat de accu dan "onderkoeld" is oid, dan zie je een sneeuwvlokje in de auto. Van de 100km is dan zomaar opeens nog 35km over (!) Dat vind ik vrij spectaculair. Dat schijnt dan te komen doordat de accu zn energie niet goed meer kan afgeven.

Op dagen als deze valt het meer mee en scheelt het soms maar een paar km op een nacht.

• Deveon
  • Niet online
Count_B schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:53:
[...]

Een bagagekoffer voor op een trekhaak is toch niet groot genoeg voor ski's?
Nee een skirack, al zie ik hem in de Europese webshop niet staan dus gaat niet passen.

• eckru
Count_B schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:53:
[...]Een bagagekoffer voor op een trekhaak is toch niet groot genoeg voor ski's?
Er kan een verticale skidrager op, zoiets:
www.amazon.de/Unbekannt-M...dp/B007TXSPO4/ref=sr_1_2?

Ik heb zelf een "platte fietsdrager" waarop een robuuste bagagetas past (1,50 breed, passen inderdaad alleen heel korte ski's in :P ).

Deze
www.amazon.de/Anhängerkup...h_0_2/257-6107999-4880506
op deze:
www.amazon.de/Eufab-11412...263_1/257-6107999-4880506

Dat past op de trekhaak van de Model 3. Voorlopig hebben we nog een ICE wagen naast de Tesla (Seat Leon ST TDI), waarvoor ik ook dakdragers en dakkoffer heb. Daarmee gaan we de komende winters nog gewoon mee naar Oostenrijk.

[ Voor 9% gewijzigd door eckru op 28-05-2019 13:14 ]

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

DaCoTa schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:15:
[...]

Heb er een tijdje geleden naar gekeken, het zijn dakdragers die semi-permanent op je dak zitten. Erop en eraf halen doe je niet in een paar minuten, dus daar moet je even rekening mee houden. Staan al een boel filmpjes op YT.
"Semi-permanent" vind ik wel wat overdreven hoor. Je prikt 4 lepeltjes in de dakrand, dan zet je de dakdragers er op en schroef je 4 moeren vast. Op slot, klepje erop en klaar. Lijkt mij in 10min gefixt.
Ik ken iemand met een Mercedes waar een soortgelijk systeem op zit, die zet je er ook zo op voor een weekje wintersport en daarna weer er af.

• Requiem19
  • Nu online
Laatste opmerking van mij over dit onderwerp, maar net ritje tussen ons kantoor in DH en Amsterdam. 50km met veel stukken 100 en stukje 130 over A4. Gemiddeld 156 verbruikt... En dan is het niet eens een hele warme / windstille dag ofzo.

Wel op AP en lekker met 104 cruisen ;).

• PdeBie
[...]

Ik kan het mij ook niet voorstellen, maar ik zie het graag eerst met eigen ogen dan dat ik straks een boze mama naast mij heb staan omdat ik niet goed gekeken heb :+

• BlakHawk
PdeBie schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:26:
[...]

Ik kan het mij ook niet voorstellen, maar ik zie het graag eerst met eigen ogen dan dat ik straks een boze mama naast mij heb staan omdat ik niet goed gekeken heb :+
Snap ik, dat is ook de enige reden dat ik geen 100% uitsluitsel durf te geven :+
Maar eigenlijk weet ik wel zeker dat het past, ik durf het alleen niet te zeggen 8)

Even met de kinderwagen langs Tesla Showroom!

[ Voor 15% gewijzigd door BlakHawk op 28-05-2019 15:45 ]

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

PdeBie schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:26:
[...]

Ik heb geen kids dus waarschijnlijk snap ik er allemaal niks van. Maar ik zou toch denken dat je eerder een kinderwagen uitzoekt die past in je auto dan een auto uitzoekt die past om je kinderwagen? :9

• PWM
  • Niet online
Meer mensen waar Spotify stottert in de S?
PWM schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:02:
Het zilveren kapje van mijn zij-camera was eraf gevallen, zoals hier wel eens eerder gemeld.

Nu komt Tesla de hele unit vervangen (á 1800,-) omdat ze niet aan de kapjes los kunnen komen 8)7
Nou, ze waren er dus. Met de camera voor de andere kant :+

Dus, nu een afspraak voor een vrijdag in Juni. Ze hadden nog een uur op vrijdagmiddag. Maar ze hebben 2 uur nodig. Dus is hij maandagochtend 10.00 klaar. En heb ik het weekend een X5 van Sixt. Geldverbranding.

Verwijderd

PWM schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:50:

[...]

Dus, nu een afspraak voor een vrijdag in Juni. Ze hadden nog een uur op vrijdagmiddag. Maar ze hebben 2 uur nodig. Dus is hij maandagochtend 10.00 klaar. En heb ik het weekend een X5 van Sixt. Geldverbranding.
Ik denk dat het SC de memo van Musk nog maar even moet lezen. :+

• kdeboois

[...]

Gelukkig is de Model 3 wel winstgevend.

• yec
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-10 16:58

yec

[...]

Ongelooflijk! Uiteindelijk zal niet de concurrentie, maar het gebrek aan logistieke kwaliteit Tesla de das om doen als ze zo doorgaan... 8)7

Ander vraagje; heb via de website een proefrit aangevraagd maar heb geen reactie gekregen. Wat is de makkelijkste manier om een proefrit te krijgen?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

yec schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:54:
[...]
Ander vraagje; heb via de website een proefrit aangevraagd maar heb geen reactie gekregen. Wat is de makkelijkste manier om een proefrit te krijgen?
Jammer dat Elon nog niet heeft geacteerd op iets wat ie een heel mooi idee vond: Model 3 eigenaren die anderen in hun 3 laten proefrijden en daar dan iets van een compensatie tegenover laten staan (referral bonus oid)
Win-Win.

Verwijderd

[...]

Ongelooflijk! Uiteindelijk zal niet de concurrentie, maar het gebrek aan logistieke kwaliteit Tesla de das om doen als ze zo doorgaan... 8)7
In een bedrijf met 40.000 werknemers is het inherent dat er fouten worden gemaakt. Je hebt goede werknemers en slechte werknemers, net zoals in elk bedrijf!

• wickedsight
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-08 13:41
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:00:
[...]

In een bedrijf met 40.000 werknemers is het inherent dat er fouten worden gemaakt. Je hebt goede werknemers en slechte werknemers, net zoals in elk bedrijf!
Precies, ik heb dit soort geneuzel zowel bij Volvo als bij Opel meegemaakt. Volvo heeft 2 keer het zelfde gerepareerd en bij Opel vervingen ze het verkeerde door een gebrek aan onderzoek. Beide hadden een doorlooptijd van enkele weken (o.a. door vergeten te bellen bij ontvangst onderdeel) en bij Opel heb ik meerdere malen een huurauto gekregen. Maar ja, alleen bij Tesla is het echt een probleem natuurlijk.

• yec
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-10 16:58

yec

Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:00:
[...]

Klopt helemaal, echter Tesla compenseert enorm bij fouten die ze maken. Ik ben heel blij voor PWM dat hij een X5 van SIXT meekrijgt, maar bij een Volkswagen wacht je gewoon langer. Of dan krijg je een auto van dealer die op zijn minst een klasse lager is dan de auto wat je achter laat. Het is bedrijfskundig gezien veel minder schadelijk voor VW om fouten te maken, terwijl bij Tesla het dubbel zoveel pijn doet.

• Deveon
  • Niet online
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je vervangend vervoer in dezelfde klasse zit als je eigen auto, helemaal als het een fout van de leverancier betreft. Rijd je hem zelf in de prak dan is het uiteraard afhankelijk van je verzekering.

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
[...]
In welke regio woon je? Mensen in Limburg kunnen mij een dm sturen d:)b

• acidfever

acidfever

I am allready working!

eckru schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:10:
[...]

Vorige week LR AWD met 18" Aero's afgehaald, met Michelin Pilot Sport 4 erop.
Dan ben ik toch minder blij met de Hankooks onder mijn 19 Inch want Pilot Sport 4 is een erg goede band (veel kilometers op gereden toen ik deze onder mijn BMW had). De Hankooks zijn overigens ook echt prima hoor, scoren hoog in zomerbandentests alleen heb ik het idee dat ze iets meer geluid maken dan de PS4.
Bij remmen op droog wegdek is de PS4 echt een topband, op nat wegdek is de Hankook weer wat beter.

Ik dacht dat de 18 inch werd geleverd op Michelin MXM4 banden (een low friction all season band) maar dat is blijkbaar niet meer zo.

[ Voor 10% gewijzigd door acidfever op 28-05-2019 16:56 ]

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

acidfever schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:51:
[...]

Dan ben ik toch minder blij met de Hankooks onder mijn 19 Inch want Pilot Sport 4 is een erg goede band (veel kilometers op gereden toen ik deze onder mijn BMW had). De Hankooks zijn overigens ook echt prima hoor, scoren hoog in zomerbandentests alleen heb ik het idee dat ze iets meer geluid maken dan de PS4.
Bij remmen op droog wegdek is de PS4 echt een topband, op nat wegdek is de Hankook weer wat beter.

Ik dacht dat de 18 inch werd geleverd op Michelin MXM4 banden (een low friction all season band) maar dat is blijkbaar niet meer zo.
MXM4 is alleen in de VS. In NL komt hij op 18" PS4.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

pposthoorn schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:59:
[...]

MXM4 is alleen in de VS. In NL komt hij op 18" PS4.
Vreemd dat de 19 inch dan op Hankooks wordt geleverd en niet ook gewoon op PS4's. Dat had in ieder geval mijn voorkeur gehad, ook al is de Hankook ook een prima band.

Bij mijn aflevering heb ik ook 18 Inch op en zelfs de performance (20 Inch) op Hankooks gezien dus misschien gebruiken ze wel gewoon wat beschikbaar is?

[ Voor 35% gewijzigd door acidfever op 28-05-2019 17:08 ]

• Wackmack
  • Laatst online: 11-11 14:48
Landon schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:10:

https://directlease.nl/leasen/tesla/model-3/long-range-rwd

Hier kan je de auto ook leasen.

• PdeBie
pposthoorn schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:48:
[...]

Ik heb geen kids dus waarschijnlijk snap ik er allemaal niks van. Maar ik zou toch denken dat je eerder een kinderwagen uitzoekt die past in je auto dan een auto uitzoekt die past om je kinderwagen? :9
Het kind en de kinderwagen zijn er al. Die zitten nu in een Volvo V40. De Tesla komt ter vervanging van de Volvo ;)

Verwijderd

PdeBie schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 17:49:
[...]

Het kind en de kinderwagen zijn er al. Die zitten nu in een Volvo V40. De Tesla komt ter vervanging van de Volvo ;)
Maar als je kinderwagen niet zou passen dan zou je de Model 3 toch wel gewoon kopen? :P

• PdeBie
Eeehh nee. Dan wordt het toch echt een ruimere auto

• Requiem19
  • Nu online
Eerste (software) issue.

Er is iets mis met de SOS software oid. De boordcomputer vraagt me een afspraak te maken bij een Tesla service center.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-11 10:23
PdeBie schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:06:
En ga je de kinderwagen langer gebruiken als de model 3? ;)
Of meer? Lijkt me dat de kinderwagen 1 van de 5x meegaat als je je kindje meeneemt.

Als je exacte afmetingen geeft wil ik wel eens een kartonnen model proberen in de koffer te krijgen

Verwijderd

PdeBie schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:06:
:o

Is een iets andere kinderwagen die wel past dan niet beter? In ieder geval in het topic vaak genoeg langs geweest dat veel kinderwagens passen!

• jjdewilde
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-11 22:24
Requiem19 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:06:
Eerste (software) issue.

Er is iets mis met de SOS software oid. De boordcomputer vraagt me een afspraak te maken bij een Tesla service center.
Had ik ook, even resetten door de beide knoppen op het stuur naar beneden te houden tot het tesla logo op het scherm verschijnt en dan is de melding weg.

• eckru
jjdewilde schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:25:
[...]Had ik ook, even resetten door de beide knoppen op het stuur naar beneden te houden tot het tesla logo op het scherm verschijnt en dan is de melding weg.
Klopt, heb ik ook gehad. Reset voer je best wel uit als de auto stil staat.

• kdeboois
Volgens mij heeft iedere Model 3 die melding gekregen als ik de fora er op na lees. Iedereen reset hem gewoon, sommige een keer of 5 en gaan gewoon verder met leven.

Hoe denken jullie dat Tesla op deze manier de kwaliteit kan verbeteren ?

• PdeBie
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:20:
[...]

:o

Is een iets andere kinderwagen die wel past dan niet beter? In ieder geval in het topic vaak genoeg langs geweest dat veel kinderwagens passen!
De kinderwagen is er al een jaartje. ;)

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Die van mij is vandaag besteld door de lease mij.

https://ts.la/2Vsr4xH

Verwachte inzet datum is 1-9.

Verwijderd

PdeBie schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:52:
[...]

De kinderwagen is er al een jaartje. ;)
Maar dan zet je hem op marktplaats en dan koop je een ander van dat geld :D
Pagina: 1 ... 53 ... 84 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en opmerkingen over leveringen van de Tesla's:

Tesla Leveringen Topic