Lease maatschappij kan minder dan jij is mijn ervaring. Ze hebben een wekelijks overleg om de issues te bespreken en meer doen ze niet. Als je echt iets voor elkaar wilt krijgen moet je gewoon voor hun neus staan en het regelen.
Mijn advies zou zijn ga niet naar Amsterdam. Geen goede. Den haag is wel goed die doen echt hun best. (als het kan) maar je heb gewoon issues geef ze een kans om het in een keer op te lossen en een loaner als vervangende auto. En alles in een keer. Niet laten afschepen met een deel en dan nog een keer terug komen. Zorg wel dat hij zonder al te veel kilometers terug bij hun komen. Maar zoals ik zie wat je heb aan issues is een vervanging wel erg redelijk alleen dat is wel een mega process om te starten met tesla. En als je het proces start sta er op dat ze hem voor nieuw waarde terug nemen niet voor de afgeschreven waarde. Maar ze moeten eerst de kans hebben voor herstel. En als je naar den haag gaat laat je auto niet herstellen door vermeij dan kan ik je bijna garanderen dat je auto slechter terug komt dan hij heen ging.
Even langs een Service Center rijden en een kwartiertje daar op de Wifi zitten. Connect als het goed is vanzelf.gebruikershaes schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:03:
Hm ik zit nog op firmware 2019.8.5. Heb geen WiFi, maar krijg ook niets binnen via mobile hotspot.
Signatures zijn voor boomers.
Die plannen waren er wel volgens Elon op Twitter, maar denk dat Tesla op het moment even wat andere zorgen en prioriteiten heeft. Denk dat eventuele investeringen allemaal worden doorgeschoven naar 2020 om geld nu binnen het bedrijf te houden!Maasluip schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:04:
Wordt tijd dat ze de superchargers dan eens met wifi hotspot uitrusten.
Verwijderd

Na alle consternatie van de afgelopen weken is het toch weer mooi om te zien dat de media en de analisten beter even tot 10 kunnen tellen voor ze gaan roepen dat Tesla bij de afgrond is.
@jerh Heb je al een proefrit kunnen maken?
Heeft iemand een mooi overzichtje waarin beide auto's worden vergeleken? Een snelle Google search en in dit forum heeft wel wat handige dingen, maar ik ben echt inhoudelijk benieuwd.
Voor mij zou Superchargers alleen al de doorslag maken.Orangelights23 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:04:
Mij is vorige week gemeld dat ik officieel een elektrische auto mag rijden via mijn werk. Keuze ligt op dit moment tussen de Nissan Leaf E+ en Tesla Model 3 SR. Ik ben enorm aan het twijfelen. In beide auto's heb ik al een testrit gehad en ik vind ze allebei fijn rijden. Qua budget liggen ze niet ver van elkaar. Stiekem heb ik een lichte voorkeur voor de Model 3, maar ik ben op zoek naar een echte vergelijking.
Heeft iemand een mooi overzichtje waarin beide auto's worden vergeleken? Een snelle Google search en in dit forum heeft wel wat handige dingen, maar ik ben echt inhoudelijk benieuwd.
Verwijderd
De Model 3 is sowieso natuurlijk de betere auto, maar buiten alle andere redenen is de hoofdreden lijkt mij toegang tot het supercharger netwerk en het veel sneller laden. Daarnaast is natuurlijk autopilot en alle functies als sentry modus en de browser op het scherm natuurlijk een heel groot pluspunt. Daarnaast wordt de auto met haast elke update ook weer beter!Orangelights23 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:04:
Mij is vorige week gemeld dat ik officieel een elektrische auto mag rijden via mijn werk. Keuze ligt op dit moment tussen de Nissan Leaf E+ en Tesla Model 3 SR. Ik ben enorm aan het twijfelen. In beide auto's heb ik al een testrit gehad en ik vind ze allebei fijn rijden. Qua budget liggen ze niet ver van elkaar. Stiekem heb ik een lichte voorkeur voor de Model 3, maar ik ben op zoek naar een echte vergelijking.
DaCoTa schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:06:
[...]
Voor mij zou Superchargers alleen al de doorslag maken.
Waarom worden de superchargers gezien als zo prettig? Ik kan ook snelladen bij mij in de buurt en op routes naar mijn werk (consultancy). Is het vooral prijstechnisch van aard, ofwel €0.25 per kWh wat het interessant maakt?Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:08:
[...]
De Model 3 is sowieso natuurlijk de betere auto, maar buiten alle andere redenen is de hoofdreden lijkt mij toegang tot het supercharger netwerk en het veel sneller laden. Daarnaast is natuurlijk autopilot en alle functies als sentry modus en de browser op het scherm natuurlijk een heel groot pluspunt. Daarnaast wordt de auto met haast elke update ook weer beter!
Overigens ga ik voor de meest uitgekleedde versie van de M3, dus daar zit geen browser op het scherm (heb ik overigens ook niet nodig).
Verwijderd
De andere als Fastned hebben al sowieso aangekondigd hun prijzen te verhogen, maar dat is niet het enige probleem. Dit jaar komen er gigantisch veel elektrische auto's bij en er zullen steeds mee file's komen bij oplaadpunten. Met de superchargers kan je al van te voren zien hoe druk het is.Orangelights23 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:10:
[...]
[...]
Waarom worden de superchargers gezien als zo prettig? Ik kan ook snelladen bij mij in de buurt en op routes naar mijn werk (consultancy). Is het vooral prijstechnisch van aard, ofwel €0.25 per kWh wat het interessant maakt?
Overigens ga ik voor de meest uitgekleedde versie van de M3, dus daar zit geen browser op het scherm (heb ik overigens ook niet nodig).
De manier waarop het geïntegreerd is in de navigatie - inclusief bezettingsgraad - maakt lange afstanden rijden heel wrijvingsloos. Je hoeft zelf niet te plannen, niet in apps te kijken, geen pasjes te regelen. Vooral lange afstanden in het buitenland maakt dat een enorm groot verschil in gemak.Orangelights23 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:10:
[...]
Waarom worden de superchargers gezien als zo prettig? Ik kan ook snelladen bij mij in de buurt en op routes naar mijn werk (consultancy). Is het vooral prijstechnisch van aard, ofwel €0.25 per kWh wat het interessant maakt?
Morgen weer een roadtripje, ongeveer 500 km naar Frankrijk. Het enige dat ik qua voorbereiding doe is zorgen dat de auto vannacht tot 100% oplaad en dan gaan.
[ Voor 11% gewijzigd door DaCoTa op 23-05-2019 14:18 ]
Omdat het enige systeem is dat 100% naadloos en idioot proof werkt. Je gaat naar zuid frankrijk en het enige wat je doet is je bestemming in vullen en gaan. Hij geeft precies aan waar te stoppen en voor hoe lang.Orangelights23 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:10:
[...]
[...]
Ik heb ook een leaf en dat werk ook goed tot je een laadpaal nodig heb hij ziet niet eens het verschil tussen snelladers en langzame laders. etc. Het werkt maar je heb minimaal 2-3 apps nodig + een paar passen and you are good to go
Het voordeel van de 3 is dat je bij de SuperCharger terecht kunt, en bij de CCS snelladers, en bij elk type 2 punt. Zeker voor de toekomst is dit een ideale mix, als je op vakantie gaat maar wellicht ook een andere consultancy opdracht krijgt wat verder weg.Waarom worden de superchargers gezien als zo prettig? Ik kan ook snelladen bij mij in de buurt en op routes naar mijn werk (consultancy). Is het vooral prijstechnisch van aard, ofwel €0.25 per kWh wat het interessant maakt?
Prijstechnisch is het goedkoopste om zonnepanelen op je dak te gooien en daar zoveel mogelijk vanaf te laden. Voor de accu is het ook beter om gewoon iedere nacht thuis langzaam te laden, snelladers gebruik je als je voor een enkele rit stroom tekort komt, niet om systematisch je auto vol te laden.Orangelights23 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:10:
[...]
[...]
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Gelukkig betaalt mijn werkgever de kosten voor het laden, dus ik hoef niet naar dat aspect te kijken. Daarnaast is mijn dak ook geschikt voor slechts 2 panelen, kan meer maar dan met een aanzienlijk lager rendement.Tassadar32 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:57:
[...]
Prijstechnisch is het goedkoopste om zonnepanelen op je dak te gooien en daar zoveel mogelijk vanaf te laden. Voor de accu is het ook beter om gewoon iedere nacht thuis langzaam te laden, snelladers gebruik je als je voor een enkele rit stroom tekort komt, niet om systematisch je auto vol te laden.
Wel goed om aan te geven dat snelladers niet de standaard moet zijn om bij te laden, inderdaad voornamelijk ‘s nachts opladen.
Wie wordt de Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met een zelfstandige aansluiting nog verlengd.Orangelights23 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:52:
[...]
Gelukkig betaalt mijn werkgever de kosten voor het laden, dus ik hoef niet naar dat aspect te kijken. Daarnaast is mijn dak ook geschikt voor slechts 2 panelen, kan meer maar dan met een aanzienlijk lager rendement.
Wel goed om aan te geven dat snelladers niet de standaard moet zijn om bij te laden, inderdaad voornamelijk ‘s nachts opladen.
Meer info bij Stedin.Voor elektriciteit geleverd aan laadpalen met een zelfstandige aansluiting stelt het kabinet voor om over de eerste 10.000 kWh het tarief te verlagen van het hogere reguliere tarief van de eerste schijf naar het lagere tarief van de tweede schijf. Daarmee geldt over de eerste 50.000 kWh één en hetzelfde tarief. Het tarief in de tweede schijf bedraagt op dit moment 4,996 cent per kWh en ligt daarmee ongeveer de helft lager dan het reguliere tarief in de eerste schijf van 10,07 cent per kWh dat op dit moment in de praktijk meestal van toepassing is. Dit komt neer op een voordeel van 1 à 2 euro per volle accu. Het verlaagde tarief zal vier jaar van toepassing zijn, van 2017 tot en met 2020.
[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 23-05-2019 16:03 ]
Laad bij mij prima, meestal rond een 730km/uurkdeboois schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:22:
Heeft iemand met een M3 dit soort issues wel eens gehad hier ?
Het is het bewuste stukje van de livestream van Bjorn dat ik vannacht aanhaalde.
(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ
Ik dacht even dat jij zelf mail van Musk kreegVerwijderd schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:59:
[Afbeelding]
Na alle consternatie van de afgelopen weken is het toch weer mooi om te zien dat de media en de analisten beter even tot 10 kunnen tellen voor ze gaan roepen dat Tesla bij de afgrond is.
Qua proefrijden: nee, had belangrijkere dingen aan mijn hoofd. En die hebben nogal impact, dus zal nog even duren voordat het nu bovenaan mijn lijstje komt.
Verwijderd
Hoe bedoel je? De e-mail is confirmed dat hij echt is :-)jerh schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 22:21:
[...]
Ik dacht even dat jij zelf mail van Musk kreegJe hebt het altijd over FUD, maar dit lijkt me het tegenovergestelde.... ik weet niet of daar al een afkorting voor is.
Qua proefrijden: nee, had belangrijkere dingen aan mijn hoofd. En die hebben nogal impact, dus zal nog even duren voordat het nu bovenaan mijn lijstje komt.
Jammer, ik hoop dat je binnenkort een proefrit kan maken!
FUD is toch over bangmakerij, de tegenhanger is heel veel optimisme. Ik neem aan dat Tesla het dan ook officieel gaat bevestigen, anders is het tegenovergestelde van FUD.Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 22:22:
[...]
Hoe bedoel je? De e-mail is confirmed dat hij echt is :-)
Jammer, ik hoop dat je binnenkort een proefrit kan maken!
Proefrit: soms moet je keuzes maken door omstandigheden. Auto is voor nu naar achteren geschoven, is niet belangrijk genoeg, andere zaken gaan nu even voor.
[ Tesla MIG MYP ]
@CyBeRSPiN doet dat voor de Kia e-Niro als ik me niet vergis.
Ik ben tegen LMGTFY, maar hit 1 geeft: https://www.autozine.nl/tesla/model-3/verkoopcijfers (bijgewerkt tot april)Cyw00d schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 23:03:
Weet iemand hoe je de verkoopcijfers kunt zien per kleur van de Model 3 ? Ben benieuwd wat er populair is in Nederland (volgens de laatste cijfers).
Mis wel de witte variant in het overzicht?
Edit: hit 5 geeft live overzicht: https://opendata.rdw.nl/V...del-3-per-kleur/sx7z-hz6e
46% zwart, 21 grijs, 15 blauw, 9 rood en 8% wit. En 1 groene!
[ Voor 21% gewijzigd door JPDeckers op 24-05-2019 07:03 ]
Verwijderd
Omdat Elon het zegt maakt het nog niet zo. Productie is niet het probleem bij Tesla hoor, dat was het vorig kwartaal al niet. En dan nog heeft Tesla een guidance staan van meer dan 90.000 leveringen dit kwartaal. Gelukkig hebben ze voorraad in dat geval, want 900 * 90 dagen is maar 81.000 productie en iedereen weet dat ze niet altijd op 100% capaciteit kunnen draaien. En stel dat ze dit wel halen, maar ze boeken nog een verlies, in welke situatie gaan ze wel winst boeken? De marges die ze in Q3 en Q4 hadden gaan ze nooit meer halen, simnpelweg omdat gemiddelde verkoopprijs veel lager is nu. Nee, de analisten zijn eindelijk wakker geworden en ze gaan voorlopig niet meer slapen. Zelfs cheerleader Adam Jonas, trekt de conclusie dat het richting herstructureren gaat.Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:59:
[Afbeelding]
Als je het aandeel verontrustend vindt, moet je eens naar de bondmarkt kijken, 2025 met een couponrente van 5,3% staat nu op 9,3%. Ook de credit default swaps zijn gigantisch duur en signaleren een herstructurering.
@jerh Geduld. Beleggers in schuldpapier zijn veel minder emotioneel dan de aandeelhouders.
Om de 15 seconden "handen aan het stuur", oftewel de hele tijd maar tegendruk geven op het stuur. Ook in bochten als ik em liever het werk laat doen maar em wel in de gaten houd, het voelt niet fijn om juist dan tegendruk te moeten geven.
Navigate on Autopilot aangezet vanochtend: "vooruit het is vrijdag" dacht ik dus wat rustiger en zetten we dat eens aan nu we het hebben. "Lane change inhibited", ik kan niet meer van rijbaan wisselen,? Ook autopark lijkt het niet meer te doen of in ieder geval geen parkeerplaatsen meer te vinden.
Volgens mij klopt er iets niet helemaal met die laatste bevindingen? Iemand anders hier ook last van (Model S met EAP)? het lijkt alsof ik wat features ineens mis. (lane change zou toch nog steeds moeten kunnen met ook de gelimiteerde stuur mogelijkheden?)
Tav Lane change was het wettelijke punt in de EU richtlijn volgens mij dat je altijd zelf zal moeten intiereren (dus knipperlichten aan), en er niet automatisch ingehaald wordt, zoals Tesla zou kunnen.Strykeforce schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 07:37:
Wauw ik reed de laatste tijd al niet veel op Autopilot (veels te druk op de weg dus niet echt comfortabel met constante rem-acties) maar nu met de 2019.16.2 update maar weer even geprobeerd. Je kan de invloeden van de ondoordachte EU regelgeving goed merken.
Om de 15 seconden "handen aan het stuur", oftewel de hele tijd maar tegendruk geven op het stuur. Ook in bochten als ik em liever het werk laat doen maar em wel in de gaten houd, het voelt niet fijn om juist dan tegendruk te moeten geven.
Navigate on Autopilot aangezet vanochtend: "vooruit het is vrijdag" dacht ik dus wat rustiger en zetten we dat eens aan nu we het hebben. "Lane change inhibited", ik kan niet meer van rijbaan wisselen,? Ook autopark lijkt het niet meer te doen of in ieder geval geen parkeerplaatsen meer te vinden.
Volgens mij klopt er iets niet helemaal met die laatste bevindingen? Iemand anders hier ook last van (Model S met EAP)? het lijkt alsof ik wat features ineens mis. (lane change zou toch nog steeds moeten kunnen met ook de gelimiteerde stuur mogelijkheden?)
Wellicht is door de software aanpassingen de hele AP tijdelijk te strikt geworden, buiten om wat nodig is voor de regels. Dat zou dan in loop van tijd kunnen verbeteren. En als EU regels uiteindelijk wijzigen kan de zaak zo omgezet worden met 1 update. Maar dat gaat pas gebeuren als de grote Duitse autofabrikanten grootschalig autonomie af willen gaan leveren vanaf hun mid range modellen, en daar voor lobbyen. Maw zelfbescherming nu.
Mja tot 3 keer toe was er heel veel ruimte (er reed niks, het kleinste gat was 5 auto-lengtes zullen we maar zeggen), en in alle gevallen heb ik zelf de actie aangegeven met de knipperlichten volledig aan waarop dus de melding kwam en hij niet ging.davidov2008 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 07:48:
[...]
Tav Lane change was het wettelijke punt in de EU richtlijn volgens mij dat je altijd zelf zal moeten intiereren (dus knipperlichten aan), en er niet automatisch ingehaald wordt, zoals Tesla zou kunnen.
Wellicht is door de software aanpassingen de hele AP tijdelijk te strikt geworden, buiten om wat nodig is voor de regels. Dat zou dan in loop van tijd kunnen verbeteren. En als EU regels uiteindelijk wijzigen kan de zaak zo omgezet worden met 1 update. Maar dat gaat pas gebeuren als de grote Duitse autofabrikanten grootschalig autonomie af willen gaan leveren vanaf hun mid range modellen, en daar voor lobbyen. Maw zelfbescherming nu.
Vanmiddag maar voor de zekerheid een reset proberen en anders bellen.
Komt wel overeen met mijn ervaringen op de weg. Veruit de meeste zwart en daarna grijs (typische lease kleuren). Buiten die kleuren heb ik alleen nog een witte in het wild gezien in Italië.JPDeckers schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 06:59:
[...]
Ik ben tegen LMGTFY, maar hit 1 geeft: https://www.autozine.nl/tesla/model-3/verkoopcijfers (bijgewerkt tot april)
Edit: hit 5 geeft live overzicht: https://opendata.rdw.nl/V...del-3-per-kleur/sx7z-hz6e
Verder wel alle kleuren gezien bij Tesla zelf, rood vind ik ook echt schitterend!
De blauwe versie lijkt erg veel op de zwarte als je hem op de snelweg ziet. Gek genoeg is die niet zo helder blauw als op de website staat aangegeven. Ik verwar ze vaak als ik ze zie in ieder geval. Basically, als ik twijfel of hij zwart is, is ie vaak blauw.acidfever schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:05:
[...]
Komt wel overeen met mijn ervaringen op de weg. Veruit de meeste zwart en daarna grijs (typische lease kleuren). Buiten die kleuren heb ik alleen nog een witte in het wild gezien in Italië.
Verder wel alle kleuren gezien bij Tesla zelf, rood vind ik ook echt schitterend!
Verwijderd
Exact zelfde ervaring hier. Ik zou graag een auto met domme cruisecontrol willen.. heb je minder werk aan. A16 naar A20 vliegt hij gewoon de bocht uit door die update.Strykeforce schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 07:37:
Wauw ik reed de laatste tijd al niet veel op Autopilot (veels te druk op de weg dus niet echt comfortabel met constante rem-acties) maar nu met de 2019.16.2 update maar weer even geprobeerd. Je kan de invloeden van de ondoordachte EU regelgeving goed merken.
Wordt nooit wat dat zelfrijden. We gaan nu zelfs achteruit ipv vooruit.
Wellicht een domme vraag, maar heb je niet gewoon een gore camera en/of sensor?Strykeforce schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 07:56:
[...]
Mja tot 3 keer toe was er heel veel ruimte (er reed niks, het kleinste gat was 5 auto-lengtes zullen we maar zeggen), en in alle gevallen heb ik zelf de actie aangegeven met de knipperlichten volledig aan waarop dus de melding kwam en hij niet ging.
Vanmiddag maar voor de zekerheid een reset proberen en anders bellen.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Geen domme vraagWho Am I? schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:11:
[...]
Wellicht een domme vraag, maar heb je niet gewoon een gore camera en/of sensor?
Ding was meer dat ook autopark de dag voor de update nog wel werkte en na de update niet meer dus iets zit er niet lekker lijkt het mij.
[ Voor 14% gewijzigd door Strykeforce op 24-05-2019 09:15 ]
Thanks, die laatste zocht ik inderdaad!JPDeckers schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 06:59:
[...]
Ik ben tegen LMGTFY, maar hit 1 geeft: https://www.autozine.nl/tesla/model-3/verkoopcijfers (bijgewerkt tot april)
[ Tesla MIG MYP ]
Bedenk dat dit puur door de nieuwe geïmplementeerde EU wetgeving komt. Het aantal graden dat stuur mag draaien en hoe snel is hierdoor beperkt. Echt te dom voor woorden, want AP kan zelfs op smalle landweggetjes in de regen de meeste bochten halen (zie oa video's van Tesla Driver uit UK en vele Amerikaanse kanalen, en het gros daarvan is met oude HW).Verwijderd schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:10:
[...]
Exact zelfde ervaring hier. Ik zou graag een auto met domme cruisecontrol willen.. heb je minder werk aan. A16 naar A20 vliegt hij gewoon de bocht uit door die update.![]()
Wordt nooit wat dat zelfrijden. We gaan nu zelfs achteruit ipv vooruit.
Met de nieuwe Tesla proprietary hardware die sinds maart in alle auto's zit kan FSD bereikt worden, binnen 1-2 jaar is uiteraard "Elon time", maar FSD buiten bebouwde kom zie ik wel gebeuren in 2-3 jaar. Maar niet met dit soort domme regels.
Ik zou ook voor zwart gaan, niet omdat ik het de mooiste kleur vind, maar duizenden euro's voor een ander kleurtje vind ik het absoluut niet waard...JPDeckers schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 06:59:
[...]
[ Voor 34% gewijzigd door D.deJong op 24-05-2019 12:15 ]
Focus even op 'de meeste bochten'davidov2008 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 10:40:
[...]
Bedenk dat dit puur door de nieuwe geïmplementeerde EU wetgeving komt. Het aantal graden dat stuur mag draaien en hoe snel is hierdoor beperkt. Echt te dom voor woorden, want AP kan zelfs op smalle landweggetjes in de regen de meeste bochten halen (zie oa video's van Tesla Driver uit UK en vele Amerikaanse kanalen, en het gros daarvan is met oude HW).
Met de nieuwe Tesla proprietary hardware die sinds maart in alle auto's zit kan FSD bereikt worden, binnen 1-2 jaar is uiteraard "Elon time", maar FSD buiten bebouwde kom zie ik wel gebeuren in 2-3 jaar. Maar niet met dit soort domme regels.
Bij sommige bochten mag het dus niet halen en dat is dan OK ?
Het lukt iedereen om op YT een mooie video er van te maken, maar niemand om te garanderen dat het in alle omstandigheden werkt.
Hij moet, in alle omstandigheden, alle bochten halen en dan ben je er nog niet.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Waarom levert Tesla niet alles 'kaal' aan Nederland (lagere bijtelling) om vervolgens de update voor een meerprijs te installeren? Op dezelfde manier dat je winterbanden of nieuwe velgen ook niet direct bij de auto koopt om de cataloguswaarde te drukken.
De meerprijs kan dan zelfs duurder zijn de huidige 'af fabriek' versie. Resultaat; Tesla maakt de auto interessanter, verdient tegelijk meer aan de auto én de leaser betaalt een lagere bijtelling, win-win, toch?
Ik gok omdat ze graag willen dat je dit meteen koopt. Mensen proberen ze zo over te halen met meteen aan de schaffen. Als het dezelfde prijs zou zijn zouden mensen het uitstellen en sommige dan toch niet doen. Daarnaast is het wel iets werk voor ze om het achteraf te doen. Blijkbaar ook nogal lastig aangezien sommige een maand moesten wachten totdat de beloofde AP kwam bv. Nederland is overigens natuurlijk maar een hele kleine markt voor ze. Daar gaan ze natuurlijk niet apart beleid op maken.Divak schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:31:
Wat is de reden dat Tesla meer geld vraagt om de auto-pilot e.d. in een later stadium te installeren? Heeft dit met het Nederlandse bijtellingstelsel te maken? Het loont bijvoorbeeld op dit moment niet om na levering de update te kopen, omdat je in 5 jaar tijd de besparing in de bijtelling niet eens terugverdient.
Waarom levert Tesla niet alles 'kaal' aan Nederland (lagere bijtelling) om vervolgens de update voor een meerprijs te installeren? Op dezelfde manier dat je winterbanden of nieuwe velgen ook niet direct bij de auto koopt om de cataloguswaarde te drukken.
De meerprijs kan dan zelfs duurder zijn de huidige 'af fabriek' versie. Resultaat; Tesla maakt de auto interessanter, verdient tegelijk meer aan de auto én de leaser betaalt een lagere bijtelling, win-win, toch?
[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 24-05-2019 12:46 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Verwijderd
Met dank aan de EU en een big oil commissie bij de VN. Tesla heeft AP in Europa veranderd zodat AP aan de wetgeving voldoet. Hier kan Tesla helemaal niks aandoen. Zo moet het werken van de EU.kdeboois schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:24:
[...]
Focus even op 'de meeste bochten'
Bij sommige bochten mag het dus niet halen en dat is dan OK ?
Het lukt iedereen om op YT een mooie video er van te maken, maar niemand om te garanderen dat het in alle omstandigheden werkt.
Hij moet, in alle omstandigheden, alle bochten halen en dan ben je er nog niet.
Nederland is wel een kleine markt, maar echt wel groot genoeg om beleid op te maken.Inspired schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:46:
[...]
Ik gok omdat ze graag willen dat je dit meteen koopt. Mensen proberen ze zo over te halen met meteen aan de schaffen. Als het dezelfde prijs zou zijn zouden mensen het uitstellen en sommige dan toch niet doen. Daarnaast is het wel iets werk voor ze om het achteraf te doen. Blijkbaar ook nogal lastig aangezien sommige een maand moesten wachten totdat de beloofde AP kwam bv. Nederland is overigens natuurlijk maar een hele kleine markt voor ze. Daar gaan ze natuurlijk niet apart beleid op maken.
Met gestrekt been.
Verwijderd
Daar hoor ik meer gemopper over. Heb je iets van artikelen of bronnen? Ben wel nieuwsgierig.D.deJong schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:14:
Duizenden!??? Hooguit de rooie (2010) , de rest blijft daar royaal onder. Ik zo mij meer gaan ergere; aan de kwaliteit (gebrek aan) van de zwarte lak.
Oh ja, wit die ik zou willen, is 1600...D.deJong schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:14:
Duizenden!??? Hooguit de rooie (2010) , de rest blijft daar royaal onder. Ik zo mij meer gaan ergere; aan de kwaliteit (gebrek aan) van de zwarte lak.
Ik zie idd dat blauw en grijs nog wel meevallen...
Verschil leaseprijs:
grijs/blauw €11,48 pm
wit : €17,50 pm
rood: €22,98 pm
Bruto verschil op de looptijd:
grijs/blauw: €551,04
wit: €840
rood: €1103,04
Verschil netto bijtelling incl EB:
grijs/blauw: + €16 pm
wit: + €24 pm
rood: + €31 pm
Verschil netto bijtelling incl EB op de looptijd:
grijs/blauw: + €768 pm
wit: + €1152 pm
rood: + €1488 pm
Totale netto meerkosten op de looptijd [u]bij 40% belastingschaal(!):
grijs/blauw: + €1098
wit: + €1656
rood: + €2149
Met 52% wordt het nog erger... Dus dat is voor mij de afweging...
Die auto blijft van de leasemij, ook de zwarte lak... Ik rijd nu ook een zwarte auto. ook al heb ik liever wit of iets anders, het is geen dealbreaker voor mij persoonlijk.
Edit:
Sorry ik zit nu dubbel te rekenen, enerzijds bruto en ook als eigen bijdrage. Dat is niet eerlijk en maakt het veel simpeler:
Verschil netto op de looptijd:
grijs/blauw: + €768 pm
wit: + €1152 pm
rood: + €1488 pm
[ Voor 18% gewijzigd door BlakHawk op 24-05-2019 13:11 ]
Mijn detailer was goed te spreken over de zwarte lak van mijn 3, net voordat de coating eroverheen ging. Overigens vind ik de prijs niet zo schrikbarend vergelijken met de concurrentie. Die halen hij marge duidelijk uit andere opties..D.deJong schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:14:
En kom op, wat is nou €1500 op een auto van +/- €50.000..
[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 24-05-2019 13:23 ]
Blijkbaar niet. Tesla gaat richting 90k M3s dit kwartaal. Afleveringen in NL gaan richting 1250/1500? Een te klein percentage van de verkoop om daar heel veel voor aan te passen. Helemaal bij een bedrijf dat alles LEAN en standaard wil doen.Artbij schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:49:
[...]
Nederland is wel een kleine markt, maar echt wel groot genoeg om beleid op te maken.
Zou even met Tesla bellen. Als er juni staat lijkt het me dat juni/juli wel haalbaar is. Zal geen december zijn iig.Goldme schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:43:
Iemand enig idee of ze de levertijd van juni halen voor SR+? Eerst hadden ze namelijk geen indicatie maar nu zie je juni staan als je SR+ selecteert. De dealer had het toen over december levering. Snap niet dat dat ineens juni is geworden.
Was dit niet het topic waar het verboden was om je mening als feit te publiceren ?Verwijderd schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:47:
[...]
Met dank aan de EU en een big oil commissie bij de VN. Tesla heeft AP in Europa veranderd zodat AP aan de wetgeving voldoet. Hier kan Tesla helemaal niks aandoen. Zo moet het werken van de EU.
De Tesla AP is een Level 3 hulpsysteem. Eens ?
Edit: Overigens kan het ook Level 2 zijn.
De fimpjes van engelse landwegen in de regen beschouwen het als een Level 4 hulpsysteem. Het is goed om een Level 3 hulpsysteem zich te laten gedragen als een..... Level 3 hulpsysteem.
Hier een stukje van onze eigen 'big oil' overheid over het onderwerp.
Verwijderd
Absoluut!kdeboois schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:47:
[...]
Was dit niet het topic waar het verboden was om je mening als feit te publiceren ?![]()
De fimpjes van engelse landwegen in de regen beschouwen het als een Level 4 hulpsysteem. Het is goed om een Level 3 hulpsysteem zich te laten gedragen als een..... Level 3 hulpsysteem.
Maar ik had het specifiek, en degene die je quotte ook, over het uit de bocht vliegen bij scherpe bochten. Nu vlieg uit je bocht omdat de met de laatste update het aan de regelgeving van een resolutie hebben aangepast. Dit is een feit en geen mening.
Overigens staat overal dat AP nog beta is en is het nog niet geschikt over op landweggetjes te rijden, dat wordt ook overal aangegeven!
Mooi.Verwijderd schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:52:
[...]
Absoluut!
Maar ik had het specifiek, en degene die je quotte ook, over het uit de bocht vliegen bij scherpe bochten. Nu vlieg uit je bocht omdat de met de laatste update het aan de regelgeving van een resolutie hebben aangepast. Dit is een feit en geen mening.
Overigens staat overal dat AP nog beta is en is het nog niet geschikt over op landweggetjes te rijden, dat wordt ook overal aangegeven!
Ik doelde iets meer op de reden van de wijziging. De wijziging zelf zal zeker een feit zijn en dat is mijn inziens goed. Als je ziet hoe sommige 'trendwatchers' zich over het Nederlandse wegennetwerk laten rijden door hun Tesla is het goed om deze mensen wat duidelijker te maken wat de huidige begrenzingen van het systeem zijn.
Veiligheid en beta features zijn volgens mij niet samen, maar dat lijkt bij sommige niet zo goed door te dringen. Waarom wachten op een ongeluk, vraag ik me dan af.
Ik ben er een voorstander van om deze systemen op basis van GPS locatie uit te schakelen. Op A wegen zonder wegwerkzaamheden mag je dan een experiment wagen.
Verder zou ik het fijn vinden om het aan de buitenkant te zien of een bestuurder zelf rijdt of dat ik zijn auto in de ogen moet kijken om te zien wat hij / zij gaat doen.
[ Voor 13% gewijzigd door kdeboois op 24-05-2019 14:02 ]
Verwijderd
Hier wijk je af van de visie dat Tesla (en Musk) heeft. Met alle gewonden en doden in het verkeer heb ik liever dat er zoveel mogelijk zelf rijdende auto's zijn. Er zijn heel veel kop-start botsingen en ook ik ben een keer van achter aangereden op de snelweg. Ik vertrouw mensen niet meer achter het stuur en hoe sneller de technologie vooruit gaat hoe beter.kdeboois schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:59:
[...]
Mooi.
Ik doelde iets meer op de reden van de wijziging. De wijziging zelf zal zeker een feit zijn en dat is mijn inziens goed. Als je ziet hoe sommige 'trendwatchers' zich over het Nederlandse wegennetwerk laten rijden door hun Tesla is het goed om deze mensen wat duidelijker te maken wat de huidige begrenzingen van het systeem zijn.
Veiligheid en beta features zijn volgens mij niet samen, maar dat lijkt bij sommige niet zo goed door te dringen. Waarom wachten op een ongeluk, vraag ik me dan af.
De Westerse wereld zou meer van dit soort visies moeten hebben, vind ik zelf. Je weet toch ook dat door het continue op AP rijden het neuraal netwerk steeds beter getraind wordt?
Hoeveel doden en gewonden moeten er nog vallen voor onze politiek echt het verkeer veilig gaat maken?
Zolang de bestuurder op de binnenwegen goed aan het opletten is, zie ik geen probleem. En dan nog, een auto op AP is veiliger dan een mens, nu al.
/edit: Ik ben het helemaal met je eens dat het super zou zijn als er een indicator komt op elke auto of die op AP (of ACC) rijdt of niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2019 14:08 ]
Je mist zijn punt, hier zijn prima hulpsystemen voor. Deze hulpsystemen heten bij anderen city safety, autobrake etc..Verwijderd schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 14:04:
Hier wijk je af van de visie dat Tesla (en Musk) heeft. Met alle gewonden en doden in het verkeer heb ik liever dat er zoveel mogelijk zelf rijdende auto's zijn. Er zijn heel veel kop-start botsingen en ook ik ben een keer van achter aangereden op de snelweg. Ik vertrouw mensen niet meer achter het stuur en hoe sneller de technologie vooruit gaat hoe beter.
Bij Tesla heet een verzameling van hulpsystemen: Autopilot.
Dat zou ook prima kunnen zonder dat de auto het helemaal zelf doet...De Westerse wereld zou meer van dit soort visies moeten hebben, vind ik zelf. Je weet toch ook dat door het continue op AP rijden het neuraal netwerk steeds beter getraind wordt?
Voor machine learning is zo veel mogelijk menselijke input belangrijk. Hoe meer, hoe acurater het wordt.
Uhhhm, we maken het toch veiliger door alle hulpsystemen?Hoeveel doden en gewonden moeten er nog vallen voor onze politiek echt het verkeer veilig gaat maken?
Dat is goed toch, allemaal hulpsystemen om een auto binnen de lijntjes te houden, je te waarschuwen en automatisch te remmenindien noodzakelijk. Wordt het veiliger van en minder vereersslachtoffers. Daar is NL en de EU helemaal niet tegen!Zolang de bestuurder op de binnenwegen goed aan het opletten is, zie ik geen probleem. En dan nog, een auto op AP is veiliger dan een mens, nu al.
Tesla doet al deze systemen aan elkaar knopen en noemt het autopilot, tegenwoordig met als optie "full self driving".
Het is helemaal niet erg dat daar even kritisch naar gekeken wordt. Door het allemaal op deze manier te comuniceren denkt iedereen dat een Tesla zelf kan rijden met geavanceerde systemen. Uiteindelijk heeft zo'n auto (min of meer) hetzelfde aan boord als een auto met ACC, lane departure warning, autobrake en een 360 parkeercamera!
Tesla roept nu van alles en nog wat over de autopilot, waar geen echte regels aan zitten.
Op het moment dat iemand "autopilot" gebruikt op de snelweg, verwacht die persoon dat het zelf kan rijden... Weten we een jaar terug nog?
https://www.ad.nl/auto/au...or-fatale-crash~a718455a/
"Uit het onderzoek blijkt ook dat het automatische remsysteem niet in werking is getreden. Volgens Tesla is dit systeem echter nog beperkt en wil de aanwezigheid ervan ook zeker niet zeggen dat bestuurders niet meer zelf hoeven op te letten. De eindconclusie van de onderzoekers is dan ook dat Tesla zelf niets te verwijten valt. "
Begrijp je die tweestrijd? Als jij nu een Tesla koopt met EAP of zelfs "full sef driving" wekt dat een bepaalde verwachting bij de gebruiker. Dat deed het bij de ingang van autopilot al en bij en daadwerkelijk ongeluk is dan het antwoord: " wil de aanwezigheid ervan ook zeker niet zeggen dat bestuurders niet meer zelf hoeven op te letten".
Snap je de tweestrijd?
Het is helemaal niet erg dat deze systemen en beweringen door een overheidsinstelling worden gereguleerd en pas worden vrijgegeven na bepaalde voorwaarden. Nu is er een bedrijf dat het allemaal zelf wel lijkt te bepalen en dat vindt iedereen prima, omdat het toch veiliger is dan zelf rijden!?
Daar gaat het punt niet om.
[ Voor 22% gewijzigd door BlakHawk op 24-05-2019 14:24 ]
Zoals je zelf al aangeeft moet het systeem nog verder getraind worden voordat het volmaakt is. Het is dus belangrijk dat de bestuurder elk moment kan ingrijpen. De bestuurder van een Tesla is een proefkonijn (eigen keuze) en de overige weggebruikers zijn ook tot proefkonijn bestempeld door Tesla. Logisch dat de EU (en oliecommissie??) daar regelgeving voor heeft, dat zal echt wel veranderen als de ontwikkelde systemen betrouwbaar blijken te zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 14:04:
De Westerse wereld zou meer van dit soort visies moeten hebben, vind ik zelf. Je weet toch ook dat door het continue op AP rijden het neuraal netwerk steeds beter getraind wordt?
Hoeveel doden en gewonden moeten er nog vallen voor onze politiek echt het verkeer veilig gaat maken?
Zolang de bestuurder op de binnenwegen goed aan het opletten is, zie ik geen probleem. En dan nog, een auto op AP is veiliger dan een mens, nu al.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Autopilot is een Level 2 systeem: de bestuurder moet namelijk nog constant de omgeving in de gaten houden om op elk moment in te kunnen grijpen.kdeboois schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:47:
[...]
Was dit niet het topic waar het verboden was om je mening als feit te publiceren ?![]()
Edit: Overigens kan het ook Level 2 zijn.
Voor zover ik weet is de Audi A8 de enige auto die optioneel een level 3 systeem heeft: die kan tot 60km/h autonoom rijden op een autosnelweg, en geeft (iets van een 10 à 15 seconden op voorhand dacht ik) een signaal wanneer de bestuurder moet ingrijpen. Je mag dus niet slapen, maar wel de krant lezen (wat bij een Level 2 systeem niet mag). Dat systeem is overigens nog nergens verkrijgbaar, wegens nog nergens legaal voor zover ik weet.
Tesla lijkt level 3 ook gewoon te willen overslaan. Ze zitten naar eigen zeggen dicht bij een level 4 systeem: van punt a naar b rijden zonder tussenkomst, maar niet voor elke a en b (dat is namelijk level 5). Het moet alleen nog net iets beter worden zodat de mogelijke onmiddelijke menselijke tussenkomst niet meer vereist is.
Daar ben ik het niet mee eens. Een automatische piloot is meer vergelijkbaar met level 3 (of zelfs 4) ipv level 2 naar mijn aanvoelen (blijkbaar valt een groot deel van de piloten wel eens in slaap namelijk, zonder dat dat consequenties heeft).Deveon schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 14:58:
De term Autopilot is juist bijzonder goed gekozen. Origineel uit de luchtvaart en heeft inmiddels de kwaliteiten wel bewezen, maar hoeveel piloten zitten er in de cockpit? Nog steeds twee!
De term "autopilot" roept bij mij altijd een gevoel op van: doe maar iets terwijl de auto je vanzelf naar de bestemming brengt.
1500? Er rijden er al dik 3400 op Nederlands kentekenInspired schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:23:
[...]
Blijkbaar niet. Tesla gaat richting 90k M3s dit kwartaal. Afleveringen in NL gaan richting 1250/1500? Een te klein percentage van de verkoop om daar heel veel voor aan te passen. Helemaal bij een bedrijf dat alles LEAN en standaard wil doen.
Me Tarzan, U nix!
Dat geld voor de Autopilot van Tesla toch net zo goed? In principe red die zichzelf prima en geeft een waarschuwing als het te moeilijk wordt (dus level 3), echter zit er een detectie op het stuur omdat level 3 niet mag.Giesber schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 15:03:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. Een automatische piloot is meer vergelijkbaar met level 3 (of zelfs 4) ipv level 2 naar mijn aanvoelen (blijkbaar valt een groot deel van de piloten wel eens in slaap namelijk, zonder dat dat consequenties heeft).
De term "autopilot" roept bij mij altijd een gevoel op van: doe maar iets terwijl de auto je vanzelf naar de bestemming brengt.
Én ja, ook de slapende Tesla rijder is al meerdere keren op het nieuws voorbij gekomen waarbij ze er zonder schrammetje vanaf gekomen zijn.
Al raad ik zeker aan om een oogje in het zeil te houden! Zelf vind ik het wel bijzonder comfortabel dat ik niet hoef te letten op de snelheid en of ik wel in het midden rijd. Gewoon lekker vooruit kijken en proberen te ontdekken waar die moeite mee heeft.
@Who Am I? Ok ik ben er achter, blijkbaar heb ik een memo gemist dat het lane change gebeuren nu dus anders is geworden. Eerst moest je met een S (en X) de richtingaanwijzer volledig "doordrukken" om de lane change te starten om vervolgens als ie klaar is zelf weer uit te zetten. Ook kon je een soort van "dead-man" switch gebruiken en em zelf omhoog of omlaag houden en liet je vroegtijdig los dan knalde je auto meteen terug naar de rijbaan waar je vandaan kwam.Strykeforce schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 07:37:
Lol ik kan niet lezen...
Nu zag ik de melding weer op de terugweg na het volledig aanzetten dat ik em weer uit moest zetten om de lane-change te activeren (dat stond onder de grote melding dat het niet kon, 3x overheen gekeken dus
- 0.5 meter naar de linkerbaan
- Ohnee de lane-change duurt te lang want ik had m'n richtingaanwijzer te laat uit gezet
- Timeout melding
- Ruk terug naar de rechter rijbaan
Deed het op een rustig stuk maar ze zullen wel denken wat een "mafkees is dat"
Het is dus een keer een korte "tap" die normaal gesproken drie keer knippert wanneer je zelf rijd om de lane change aan te zetten. Dit is ook wel veel fijner moet ik zeggen. Volgens mij gelijk aan hoe de Model 3 werkt.
Misschien heb ik te lang niet op auto-pilot gereden of heb ik het in de laatste release notes gemist
Verwijderd
Ben nu op mobiel, maar het kan heel goed dat dit ook is veranderd door achterlopende regelgeving van de EU, er was namelijk ook bij de lane change is veranderd door EU regelgeving.Strykeforce schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 20:19:
[...]
@Who Am I? Ok ik ben er achter, blijkbaar heb ik een memo gemist dat het lane change gebeuren nu dus anders is geworden. Eerst moest je met een S (en X) de richtingaanwijzer volledig "doordrukken" om de lane change te starten om vervolgens als ie klaar is zelf weer uit te zetten. Ook kon je een soort van "dead-man" switch gebruiken en em zelf omhoog of omlaag houden en liet je vroegtijdig los dan knalde je auto meteen terug naar de rijbaan waar je vandaan kwam.
Nu zag ik de melding weer op de terugweg na het volledig aanzetten dat ik em weer uit moest zetten om de lane-change te activeren (dat stond onder de grote melding dat het niet kon, 3x overheen gekeken dus), dat zag ik te laat waardoor ie doodleuk het volgende deed:
- 0.5 meter naar de linkerbaan
- Ohnee de lane-change duurt te lang want ik had m'n richtingaanwijzer te laat uit gezet
- Timeout melding
- Ruk terug naar de rechter rijbaan
Deed het op een rustig stuk maar ze zullen wel denken wat een "mafkees is dat"
Het is dus een keer een korte "tap" die normaal gesproken drie keer knippert wanneer je zelf rijd om de lane change aan te zetten. Dit is ook wel veel fijner moet ik zeggen. Volgens mij gelijk aan hoe de Model 3 werkt.
Misschien heb ik te lang niet op auto-pilot gereden of heb ik het in de laatste release notes gemist
zie hier: https://electrek.co/2019/...pilot-europe-regulations/
Iedere unilak, non metallic is kwetsbaar, de andere lakken van tesla zijn multicoat/ metallic lakken en die zijn veel robuuster.Verwijderd schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:04:
[...]
Daar hoor ik meer gemopper over. Heb je iets van artikelen of bronnen? Ben wel nieuwsgierig.
Ik ben geen poetser maar ik erger mij dood hoe een zwarte auto er na een loop van tijd uit ziet en ik heb altijd gezegd dat alleen mijn laatste ritje in een zwarte auto is.
Bij ieder willekeurig merk hebben wij zakelijk rijders altijd ter waarde van een klein stadsautootje aan opties aangevinkt, dan zijn de opties/ keuzemogelijkheden bij tesla wel te overzien en van die 2 tientjes extra lig ik echt niet wakker.
[ Voor 14% gewijzigd door D.deJong op 24-05-2019 21:04 ]
Naast dat het tegenwoordig (tijdelijk?) even duur is om FSD later bij te kopen, 6400, was het toch zeker aantrekkelijk om later bij te kopen volgens mij.Divak schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:31:
Wat is de reden dat Tesla meer geld vraagt om de auto-pilot e.d. in een later stadium te installeren? Heeft dit met het Nederlandse bijtellingstelsel te maken? Het loont bijvoorbeeld op dit moment niet om na levering de update te kopen, omdat je in 5 jaar tijd de besparing in de bijtelling niet eens terugverdient.
5 jaar bijtelling over 6400 = 5*0,22*6400*0,52=3660 netto bijtelling. Is meer dan die 2100 verschil die het was (achteraf 8500).
En eventueel 5x btw correctie bij eigen zaak nog.
Was ooit van plan AP achteraf aan te schaffen daarom, maar uiteindelijk "gratis" gekregen (wel in de bijtelling), juist daarom.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Ziet er stuk beter uit zo!Tassadar32 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 22:34:
Zo, de 3 weer schoongemaakt. Aero's eraf en cap kit erop. Foto's!
Een groene? Ik wil ook groenJPDeckers schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 06:59:
[...]
Bericht hierboven
Ik zag van de week een groene X rijden. Was wel mosgroen, ik vond het niet echt een mooie kleur. Als je dat bestelt zou ik eerst checken welke kleur groen het is.
Verwijderd
https://secure.avaaz.org/...4m_Hx5_fH27QK0r9uSy-VYrqQ
Welke regels concreet? Geen zin om al die amendementen door te nemen om te zien wat er precies gewijzigd is tov eerdere regelgeving.Verwijderd schreef op zondag 26 mei 2019 @ 15:56:
Hier een petitie om de idiote regels betreft het nerfen van AP te veranderen!
https://secure.avaaz.org/...4m_Hx5_fH27QK0r9uSy-VYrqQ
Verwijderd
Gaat specifiek over de regel hoe de auto-lane change nu is veranderd. Daarnaast dat de Tesla AP nu bij scherpe bochten gewoon stopt, waardoor Tesla's uit de bocht kunnen vliegen.CyBeRSPiN schreef op zondag 26 mei 2019 @ 16:15:
[...]
Welke regels concreet? Geen zin om al die amendementen door te nemen om te zien wat er precies gewijzigd is tov eerdere regelgeving.
Hoezo uit de bocht kunnen vliegen, je hebt toch altijd je handen aan het stuur en je let toch gewoon op? Waar zegt Tesla zelf dat je hands-free en zonder focus op de weg mag rijden?Verwijderd schreef op zondag 26 mei 2019 @ 17:02:
[...]
Gaat specifiek over de regel hoe de auto-lane change nu is veranderd. Daarnaast dat de Tesla AP nu bij scherpe bochten gewoon stopt, waardoor Tesla's uit de bocht kunnen vliegen.
Verwijderd
Helemaal nergens en je moet ook altijd opletten en zorgen dat je kan overnemen, maar zie hierboven, bij scherpe bochten stopt AP gewoon, dit zijn vooral snelwegbochten. Dit hebben ze geïmplementeerd om aan achterhaalde regelgeving te voldoen :-)CyBeRSPiN schreef op zondag 26 mei 2019 @ 17:41:
[...]
Hoezo uit de bocht kunnen vliegen, je hebt toch altijd je handen aan het stuur en je let toch gewoon op? Waar zegt Tesla zelf dat je hands-free en zonder focus op de weg mag rijden?
Je moet wrappen inderdaad en dat kost ergens tussen €1800 en €2400 ex BTW... Dat is me echt te gortigCyBeRSPiN schreef op zondag 26 mei 2019 @ 08:34:
Is ook niet te bestellen met groene lak. Die zal naderhand gewrapt/overgespoten zijn. Formeel moet je dan de RDW inlichten als het afwijkt van de geregistreerde kleur, die passen het dan aan in het register.
Bericht hierboven
Dat hoeft alleen als je de binnenkant ook overspuit.CyBeRSPiN schreef op zondag 26 mei 2019 @ 08:34:
Is ook niet te bestellen met groene lak. Die zal naderhand gewrapt/overgespoten zijn. Formeel moet je dan de RDW inlichten als het afwijkt van de geregistreerde kleur, die passen het dan aan in het register.
Met gestrekt been.
Verwijderd
Nope. Niet correct.Artbij schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:49:
[...]
Dat hoeft alleen als je de binnenkant ook overspuit.
Je moet melden wanneer je de kleur aanpast
En of die aanpassing door middel van verf of folie is gedaan is niet interessant. Wanneer de buitenkant een andere kleur krijgt, dan moet je dit melden, los van of je binnen mee wraped
Site RDW
Kleur van uw voertuig wijzigen
Als u de kleur van uw personenauto of kampeerwagen (waarbij de kleur op het kentekenbewijs staat) wilt wijzigen, dan moet u de nieuwe kleur doorgeven aan de RDW. Voor andere voertuigen hoeft dit niet, omdat de kleur daarvan niet op het kentekenbewijs staat. Ook als u de auto of de kampeerwagen tijdelijk een andere kleur geeft (carwrappen), moet u dat aan de RDW doorgeven. De RDW past dan gratis de kleur op het kentekenbewijs aan. De gegevens op het kentekenbewijs en de gegevens van het voertuig moeten volgens de wet overeenkomen.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2019 00:34 ]
Heb je hier praktijkervaring mee? De model 3 heeft al sinds aflevering deze beperkingen. De beperking is niet op stuuruitslag maar op zijwaardse G-krachten. Het betekent effectief dat voor scherpere bochten de auto meer zal afremmen wat op zich helemaal niet erg is. Autopilot blijft in scherpe bochten dus gewoon werken.Verwijderd schreef op zondag 26 mei 2019 @ 17:02:
[...]
Gaat specifiek over de regel hoe de auto-lane change nu is veranderd. Daarnaast dat de Tesla AP nu bij scherpe bochten gewoon stopt, waardoor Tesla's uit de bocht kunnen vliegen.
Doet ie volgens mij niet hoor, alleen de S en X hebben dat vziw.Staatslot schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:02:
Als binnenkort-eigenaar van een Model3.. Ik begrijp dat de auto aan de hand van je gekoppelde telefoon kan bepalen welk bestuurdersprofiel moet worden gekozen.. Hoe werkt dat als je tegelijk met je partner instapt en je beiden je telefoon gekoppeld hebt?
Wie heeft er toevallig een Model 3 en een Joolz Geo 2 kinderwagen? En past die kinderwagen achterin?
Afgaande op de afmetingen op papier past het alleen als de Joolz volledig is ingeklapt en de stoel los van het onderstel in de achterbak wordt gezet. Maar hoor graag of er ook praktijk ervaringen zijn
Dit is er nog niet, het komt er wel aan als het goed is. Hoe het werkt als je beiden instapt ben ik ook benieuwd naar. Maar switchen van profiel kost wel 1 hele seconde. En als er echt een groot lengteverschil is waardoor het te krap is om in te stappen, kun je ook nog Easy Entry gebruiken.Staatslot schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:02:
Als binnenkort-eigenaar van een Model3.. Ik begrijp dat de auto aan de hand van je gekoppelde telefoon kan bepalen welk bestuurdersprofiel moet worden gekozen.. Hoe werkt dat als je tegelijk met je partner instapt en je beiden je telefoon gekoppeld hebt?
Dat doet de Model 3 niet, je telefoon kan de auto automatisch openen/sluiten maar zal bij het trappen op de rem (= starten) het vorige bestuurdersprofiel activeren. Als iemand anders zijn instellingen wilt activeren, dan is dat een handeling op het scherm.Staatslot schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:02:
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu
Beetje duiding: hij is 71 en gepensioneerd garagist, hij is modern in sommige opzichten zoals bvb. als het om holebirechten aankomt, de dag dat mijn zus een tijdje na haar scheiding aangaf dat ze samen is met een vrouw, was zijn enige vraag of "haar nieuw lief houdt van wielrennen" :-) En ook al zou het niet zo geweest zijn maakt hem dat niks uit, hij houdt ervan om zijn kinderen in huis te hebben, en de partners van zijn kinderen zijn ook zijn kinderen...
...alleen zijn er onderwerpen die mijn zus en ik vermijden als we bij pa zijn zoals politiek en e-wagens maar gisteren was pa bij mij thuis en begon hij er zelf over, tja, dan zoek je't wel een beetje...
Dus idd; als er iéts is waar hij uiterst conservatief blijft, is het over elektrische wagens. volgens hem "kan-het-niet-deugen" "want batterijen, want bereik"
àlle argumenten zijn water onder de brug, bvb. dat batterijtech de komende jaren grote veranderingen staan te wachten op gebied van duurzaamheid, impact op milieu, grondstoffen en slijtage.
Bvb. dat het puur het gebrek aan maatschappelijk draagvlak was dat ervoor zorgde dat tot nu toe dat onderzoek niet zo populair was/en dus niet lucratief genoeg was maar dat nu drastisch zal veranderen nadat ook de grote automerken elektrische wagens in hun vloot hebben en steeds meer en meer...
Bvb. dat àlle nieuwe begin duur is en die prijzen van e-wagens wel zullen nivelleren
bvb. dat een bereik van zo'n 415km op één lading hélemaal niet mis is
bvb. dat zelfs F1 technologie zijn weg gevonden heeft naar mainstream-massaproductie en dat hetzelfde zal zijn met -nu nog- dure batterijtechnologie.
bvb. dat de meest verkochte wagen in Nederland (niet meest verkochte e-wagen maar meest verkochte wagen, punt) de Model 3 van Tesla is, en dat dat niet komt omdat Nederlanders naïef zijn.
Etc, etc...
Neen, het kàn niet, "koop een Tesla en na 6 maanden geeft je dure accu nog maar de helft van zijn actieradius en daar sta je dan" "En dat gaan tanken 5 minuutjes duurt maar je voor een Tesla minimum 45 minuten nodig hebt"
...waarop het argument "snelladen en 80% capaciteit in 10 tot 15 minuten" onthaald werd op "dat is het bewust kapot maken van je batterij"
Toen kwam ik op het idee van kijk: ik ken iemand met een Tesla, ik zal het hem eens vragen he, die man (de papa van een kindje uit m'n dochter haar klas) rijdt met een Model S (mk1 dus al niet zo'n recente meer)
Waarop mijn pa direct antwoordde "die zal je geen eerlijk antwoord geven"
Ik repliceerde met "als je zo'n vooroordeel hebt over mensen die jij nog nooit in je leven zag en er bij voorbaat vanuit gaat dat die gaan liegen, dan is voor mij deze discussie over"...
Het probleem voor mijn pa is dat een elektrische wagen een aanpassing van je gewoonten vergt, en op zijn leeftijd is dat niet evident, dat kan ik volledig begrijpen, wat ik dan minder begrijp is hoe je dan zo erg "tegen" iets kan zijn, gewoon omdat je niet wil inzien dat het probleem meer bij je eigen gedrag/gewoonten ligt. (zeg dan gewoon "tis niks voor mij" i.p.v. "het is allemaal bullsh*t en de eigenaars liegen".
TL:DR:
...maar bij deze dus even informeren bij andere eigenaars, gewoon uit benieuwdheid:
Is de accu van jullie Tesla na 6 maand de helft van z'n capaciteit kwijt?
En aanvullend: hoe lang rijd jij al met je Tesla en wat is je bereik vergeleken met toen hij nieuw was?
Mij moet je niet overtuigen en mijn pa leest niet mee, ben evenmin van plan om met opgedane kennis terug in discussie te gaan (het heeft toch geen nut om een gevuld glas te vullen) maar het maakte mij wel benieuwd om échte gebruikservaringen te horen.
[ Voor 7% gewijzigd door PinusRigida op 27-05-2019 11:44 ]
@DaCoTa Totdat je vrouw (1.64m) bij de parkeergarage komt en de auto in park zet om het kaartje in de automaat bij de slagboom te steken. Easy entry trekt haar dan een halve meter naar achteren en dat werd niet gewaardeerd (dus haar profiel heeft Easy entry nu uit staan). Easy entry verder naar voren zetten werkt voor mij weer niet (ik ben redelijk lang, voornamelijk in de benen). Haar aanleren dat de Tesla een "Hold" modus heeft waarbij de stoel blijft staan helpt ook niet want ze moet regelmatig de gordel los doen en soms zelfs de deur open doen om met haar kortere armen het kaartje in de automaat te stoppen (het helpt ook niet dat ze als de dood is om mijn velgen te beschadigen).
Nee dat komt omdat die laag in de bijtelling zit.PinusRigida schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:34:
bvb. dat de meest verkochte wagen in Nederland (niet meest verkochte e-wagen maar meest verkochte wagen, punt) de Model 3 van Tesla is, en dat dat niet komt omdat Nederlanders naïef zijn.
Dat zal dus ook gelden voor antwoorden hierToen kwam ik op het idee van kijk: ik ken iemand met een Tesla, ik zal het hem eens vragen he, die man (de papa van een kindje uit m'n dochter haar klas) rijdt met een Model S (mk1 dus al niet zo'n recente meer)
Waarop mijn pa direct antwoordde "die zal je geen eerlijk antwoord geven"![]()
Een mens heeft nou eenmaal moeite met verandering, de een meer dan de andere. Vaak hoe ouder iemand is hoe lastiger het is met veranderingen om te gaan.Het probleem voor mijn pa is dat een elektrische wagen een aanpassing van je gewoonten vergt, en op zijn leeftijd is dat niet evident, dat kan ik volledig begrijpen, wat ik dan minder begrijp is hoe je dan zo erg "tegen" iets kan zijn, gewoon omdat je niet wil inzien dat het probleem meer bij je eigen gedrag/gewoonten ligt. (zeg dan gewoon "tis niks voor mij" i.p.v. "het is allemaal bullsh*t en de eigenaars liegen".
Het lijkt nu net alsof je je vader in een elektrische auto wilt duwen, dat gaat lastig als iemand het nog niet accepteert, wellicht eerst zelf overstappen en dan je vader overtuigen.
Hey, dat is mijn vrouw, wat doet ze in jouw auto?Tassadar32 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:44:
@DaCoTa Totdat je vrouw (1.64m) bij de parkeergarage komt en de auto in park zet om het kaartje in de automaat bij de slagboom te steken. [...] want ze moet regelmatig de gordel los doen en soms zelfs de deur open doen om met haar kortere armen het kaartje in de automaat te stoppen (het helpt ook niet dat ze als de dood is om mijn velgen te beschadigen).
Dat is idd een leuke edge-case, heb zelf geen Easy Entry in gebruik. Ben wel iets langer, maar niet zoveel langer dat ik niet in kan stappen op haar profiel.
Idd, het lijkt alsof ik hem wil overtuigen en gisteren had ik idd. ook gewoon kunnen afblokken... Dat heb ik na een tijdje ook gedaan "toen hij ervan uitging dat eigenaars sowieso liegen" Ik vermijd normaal dat onderwerp maar toen hij langskwam begon hij zelf te ranten over die stofzuigers die je niet hoort rijden en op een gegeven moment begon ik weerstand te bieden.LordSinclair schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:48:
[...]
Het lijkt nu net alsof je je vader in een elektrische auto wilt duwen, dat gaat lastig als iemand het nog niet accepteert, wellicht eerst zelf overstappen en dan je vader overtuigen.
Sowieso ben ik ooit van plan om een e-wagen aan te schaffen: ik zou heel graag hebben dat mijn volgende wagen een e-wagen is maar de dure aankoop is wat mij tegenhoudt en als ik het doe wil ik wel wat kwaliteit en liefst ook iets waarvan ik niet telkens begin te huilen als ik er naar kijk dus bvb. geen hok als een Peugeot Ion.
De reden is deze: mijn vorige wagens kostten mij minstens 120 euro/maand aan brandstof alléén, nog niet gesproken over onderhoud... 2 dingen die bij een e-wagen aanzienlijk beter zijn...
Laadpalen op mijn werk: zijn ze momenteel werken voor aan het doen, laadpaal thuis is geen probleem want: eigen oprit + inpandige garage en zonnepanelen komen ook, afstand woon-werk = 84km heen en terug dus perfect behapbaar en reizen met de wagen doen we sowieso niet, ik hoef dus geen range van +500km te hebben.
Hemzelf overtuigen is niet echt een doel, hij mag gerust zijn mening hebben maar ik kan er niet tegen als ik met geduld zijn mening aanhoor maar anderzijds tijdens het tegenargumenteren steeds onderbroken wordt met boutades en platitudes als "dat kan niet, die zijn niet eerlijk"
Ik ben me ook wel bewust van de nadelen, alleen vindt hij het on-mogelijk om de voordelen te zien en àls er al voordelen zijn dan zijn die sowieso gekoppeld aan nadelen.
[ Voor 17% gewijzigd door PinusRigida op 27-05-2019 12:13 ]
Je merkt het aan beide kanten!PinusRigida schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:34:
Gisteren nog eens een leuk "gesprek" gehad met m'n vader over e-wagens... Het voorbeeld waarover we discussieerden was Tesla, vandaar dat ik dit niet in het algemene topic zet...
Beetje duiding: hij is 71 en gepensioneerd garagist, hij is modern in sommige opzichten zoals bvb. als het om holebirechten aankomt, de dag dat mijn zus een tijdje na haar scheiding aangaf dat ze samen is met een vrouw, was zijn enige vraag of "haar nieuw lief houdt van wielrennen" :-) En ook al zou het niet zo geweest zijn maakt hem dat niks uit, hij houdt ervan om zijn kinderen in huis te hebben, en de partners van zijn kinderen zijn ook zijn kinderen...
...alleen zijn er onderwerpen die mijn zus en ik vermijden als we bij pa zijn zoals politiek en e-wagens maar gisteren was pa bij mij thuis en begon hij er zelf over, tja, dan zoek je't wel een beetje...![]()
Dus idd; als er iéts is waar hij uiterst conservatief blijft, is het over elektrische wagens. volgens hem "kan-het-niet-deugen" "want batterijen, want bereik"
àlle argumenten zijn water onder de brug, bvb. dat batterijtech de komende jaren grote veranderingen staan te wachten op gebied van duurzaamheid, impact op milieu, grondstoffen en slijtage.
Bvb. dat het puur het gebrek aan maatschappelijk draagvlak was dat ervoor zorgde dat tot nu toe dat onderzoek niet zo populair was/en dus niet lucratief genoeg was maar dat nu drastisch zal veranderen nadat ook de grote automerken elektrische wagens in hun vloot hebben en steeds meer en meer...
Bvb. dat àlle nieuwe begin duur is en die prijzen van e-wagens wel zullen nivelleren
bvb. dat een bereik van zo'n 415km op één lading hélemaal niet mis is
bvb. dat zelfs F1 technologie zijn weg gevonden heeft naar mainstream-massaproductie en dat hetzelfde zal zijn met -nu nog- dure batterijtechnologie.
Etc, etc...
Neen, het kàn niet, "koop een Tesla en na 6 maanden geeft je dure accu nog maar de helft van zijn actieradius en daar sta je dan" "En dat gaan tanken 5 minuutjes duurt maar je voor een Tesla minimum 45 minuten nodig hebt"
...waarop het argument "snelladen en 80% capaciteit in 10 tot 15 minuten" onthaald werd op "dat is het bewust kapot maken van je batterij"
Toen kwam ik op het idee van kijk: ik ken iemand met een Tesla, ik zal het hem eens vragen he, die man (de papa van een kindje uit m'n dochter haar klas) rijdt met een Model S (mk1 dus al niet zo'n recente meer)
Waarop mijn pa direct antwoordde "die zal je geen eerlijk antwoord geven"![]()
![]()
Ik repliceerde met "als je zo'n vooroordeel hebt over mensen die jij nog nooit in je leven zag en er bij voorbaat vanuit gaat dat die gaan liegen, dan is voor mij deze discussie over"...
Het probleem voor mijn pa is dat een elektrische wagen een aanpassing van je gewoonten vergt, en op zijn leeftijd is dat niet evident, dat kan ik volledig begrijpen, wat ik dan minder begrijp is hoe je dan zo erg "tegen" iets kan zijn, gewoon omdat je niet wil inzien dat het probleem meer bij je eigen gedrag/gewoonten ligt. (zeg dan gewoon "tis niks voor mij" i.p.v. "het is allemaal bullsh*t en de eigenaars liegen".![]()
TL:DR:
...maar bij deze dus even informeren bij andere eigenaars, gewoon uit benieuwdheid:
Is de accu van jullie Tesla na 6 maand de helft van z'n capaciteit kwijt?![]()
En aanvullend: hoe lang rijd jij al met je Tesla en wat is je bereik vergeleken met toen hij nieuw was?
Mij moet je niet overtuigen en mijn pa leest niet mee, ben evenmin van plan om met opgedane kennis terug in discussie te gaan (het heeft toch geen nut om een gevuld glas te vullen) maar het maakte mij wel benieuwd om échte gebruikservaringen te horen.
Aan de ene kant worden cijfers te pessimischisch weergegeven en aan de andere kant te optimistisch.
Vooral bereik ligt op snelwegkilometers veel lager dan het bereik dat de fabrikant aangeeft, ook bij Tesla...
Als je dan ook nog gaat snelladen op vakantie, heb je nog veel minder bereik omdat het laden tot 80% sneller gaat, dan erna... Uiteindelijk ben ik met een LR Model 3 ook gewoon iedere 180-250 km aan het laden... En dan moet ik niet heel gek doen in Duitsland!
Laadverliezen hoor je ook nooit iemand over... Mijn V60 PHEV heeft een 8kWh accu wat ik kan gebruiken, toch staat er op de rekening van de laadpalen vaak meer dan 10kWh... Wat is er met die 2 kWh gebeurd?
Dus je vader overdrijft, net zo goed als de EV evengelisten dat doen.
Zo ken ik ook iemand die al jaren een Model S rijdt en er helemaal niet altijd zo lovend over is. Toch heeft hij nu weer een S gekocht met 100kWh... Ik hoor hem regelmatig nog vloeken op zijn Tesla, maar geld maakt een hoop goed
Zo denk ik er nu ook over. Volgende wil ik een Model 3 LR, omdat de bijtelling lekker goedkoop is. Als dat over 4 jaar anders is, stap ik net zo lief weer in een diesel. Interesseert mij niet zo veel... Heeft allemaal voor en nadelen. De stoelen uit de Volvo ga ik sowieso gigantisch missen
Gisteren ben ik naar huis gereden vanuit Frankrijk (3 LR), met halve accu vertrokken omdat we geen laadmogelijkheid bij de overnachting hadden. Toen we vertrokken, wilde we een SuC op anderhalf uur rijden, dan zou moeten kunnen met ruim 50 km buffer. Uiteindelijk toch een SuC eerder gekozen omdat die buffer vrij snel kleiner werd, waarschijnlijk omdat we 130km/u reden en het behoorlijk heuvelachtig en winderig was, waardoor het verbruik hoger was dan dat de auto dacht. Uiteindelijk op de hele rit een keer 15 en een keer 20 min geladen en thuisgekomen met 200+ km nog in de accu, dus het had korter gekund als we sneller koffie hadden gedronken :-)dfrenner schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:04:
[...]
Aan de ene kant worden cijfers te pessimistisch weergegeven en aan de andere kant te optimistisch.
Vooral bereik ligt op snelwegkilometers veel lager dan het bereik dat de fabrikant aangeeft, ook bij Tesla...
Als je dan ook nog gaat snelladen op vakantie, heb je nog veel minder bereik omdat het laden tot 80% sneller gaat, dan erna... Uiteindelijk ben ik met een LR Model 3 ook gewoon iedere 180-250 km aan het laden... En dan moet ik niet heel gek doen in Duitsland!
Al met al niet anders dan wat we met de benzineauto gedaan zouden hebben. Het grootste verschil is dat je vaak in een hotelbar zit ipv in een wegrestaurant. Soms is dat beter, soms is dat slechter.
Check even Bjorn Nyland op Youtube. Hij is redelijk objectief en heeft recent een range test gedaan met een Tesla van volgens mij een jaar oud. Dan kan je vader het zelf zien.PinusRigida schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:34:
Is de accu van jullie Tesla na 6 maand de helft van z'n capaciteit kwijt?![]()
Daarnaast kan je hem ook nog dit laten zien:
https://steinbuch.wordpre...battery-degradation-data/
Uiteraard is dat vast gefabriceerd volgens hem, maar veel concreter wordt het niet.
Idd, dat is zeker iets dat hij zou moeten doen, en tijdens de rit een -no prejudices- gesprek met de eigenaar...Tassadar32 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:47:
@PinusRigida Klinkt alsof je vader gewoon eens een paar keer in zo'n stofzuiger moet zitten en het moet ervaren
...dat zou hem wel op andere gedachten kunnen brengen en dat is het hem eigenlijk juist: hij oordeelt op basis van 1) zijn terughoudendheid voor verandering en 2) zijn decennialange ervaring met brandstofwagens van de tijd dat hij nog aan ze werkte, (we spreken over een man die al zo'n 16 jaar met pensioen is) en hun startbatterijen die na een halve week winter de wagen al niet meer wilden starten.
Hij heeft nog nooit een Tesla van dichterbij gezien dan bij het voorbijrijden op straat.
En idd, het ís nog allemaal niet ideaal, niemand beweert dat, maar slaaf van de pomp/petroleumindustrie blijven is dat ook niet.
[ Voor 5% gewijzigd door PinusRigida op 27-05-2019 13:09 ]
Ik zal in vergelijk tot nu wel iets vaker gaan stoppen met een EV. Ik kan nu makkelijk 3 a 4 uur doorrijden achter elkaar. Even stoppen, om iets uit de koelbox te pakken en binnen 5 minuten weer op weg...DaCoTa schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:48:
[...]
Gisteren ben ik naar huis gereden vanuit Frankrijk (3 LR), met halve accu vertrokken omdat we geen laadmogelijkheid bij de overnachting hadden. Toen we vertrokken, wilde we een SuC op anderhalf uur rijden, dan zou moeten kunnen met ruim 50 km buffer. Uiteindelijk toch een SuC eerder gekozen omdat die buffer vrij snel kleiner werd, waarschijnlijk omdat we 130km/u reden en het behoorlijk heuvelachtig en winderig was, waardoor het verbruik hoger was dan dat de auto dacht. Uiteindelijk op de hele rit een keer 15 en een keer 20 min geladen en thuisgekomen met 200+ km nog in de accu, dus het had korter gekund als we sneller koffie hadden gedronken :-)
Al met al niet anders dan wat we met de benzineauto gedaan zouden hebben. Het grootste verschil is dat je vaak in een hotelbar zit ipv in een wegrestaurant. Soms is dat beter, soms is dat slechter.
Vooral in de nacht als heel de familie slaapt, rijd ik het liefst zo lang mogelijk door. Ik heb denk ik een grote blaas, want ik kan makkelijk een uur of 8 rijden zonder naar het toilet te hoeven...
Maar het is voor mij een consessie die ik bereid ben om te nemen.
Overigens is dat met de V60 al een heel ander verhaal dan de ecodiesels die ik hiervoor reed. Tijdens woon werk vekeer rijd ik bijna uitsluitend elektrisch, maar op vakanties doe ik dus diesel. Echter de 2.4 5 cilinder lust een stuk meer dan de ecodiesels hiervoor. Waar ik met de Focus of 308 slechts één keer hoefde te tanken op een rit van 1500km (vertrek met volle tank), red ik dat met de V60 absoluut niet! Maar je rijdt ook al snel wat harder in de v60 en vooral met hogere snelheden gaat het verbruik naar 1:12 en boven de 200 zelfs naar 1:10...
In plaats van 1 keer, moet ik nu 2 of zelfs 3 keer tanken op de 1500km.
[ Voor 17% gewijzigd door BlakHawk op 27-05-2019 13:01 ]
Verwijderd
De 2019.16.x was niet beschikbaar wanneer de Model 3 is afgeleverd.Tassadar32 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 08:58:
[...]
Heb je hier praktijkervaring mee? De model 3 heeft al sinds aflevering deze beperkingen. De beperking is niet op stuuruitslag maar op zijwaardse G-krachten. Het betekent effectief dat voor scherpere bochten de auto meer zal afremmen wat op zich helemaal niet erg is. Autopilot blijft in scherpe bochten dus gewoon werken.
Dit is dus veranderd met de laatste update, heb je .2019.16.x al?
Hier is o.a. een inhoudelijk filmpje over: YouTube: Europe is crippling AutoPilot in update 2019.16.1 - Testing The Tesla
Zit ook een klein (15L) verschil in de tankinhoud tussen die wagens, ten nadele van de Volvo ;-)dfrenner schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:56:
Overigens is dat met de V60 al een heel ander verhaal dan de ecodiesels die ik hiervoor reed. Tijdens woon werk vekeer rijd ik bijna uitsluitend elektrisch, maar op vakanties doe ik dus diesel. Echter de 2.4 5 cilinder lust een stuk meer dan de ecodiesels hiervoor. Waar ik met de Focus of 308 slechts één keer hoefde te tanken op een rit van 1500km (vertrek met volle tank), red ik dat met de V60 absoluut niet! Maar je rijdt ook al snel wat harder in de v60 en vooral met hogere snelheden gaat het verbruik naar 1:12 en boven de 200 zelfs naar 1:10...
In plaats van 1 keer, moet ik nu 2 of zelfs 3 keer tanken op de 1500km.
Klopt echt niet. Je laad hem helemaal vol voor je vertrekt, en dan kan je met 'niet heel gek te doen' de 300 gemakkelijk halen.dfrenner schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:04:
[...]
Uiteindelijk ben ik met een LR Model 3 ook gewoon iedere 180-250 km aan het laden... En dan moet ik niet heel gek doen in Duitsland!
LR M3 haalt theoretisch volgens EPA de 560km. Ze zeggen er zelf bij dat 500km meer geschikt is.
Op een snelheid van 120 is je realistische range 400km. Trek daarvan een 50km als safe zone, en je zit aan 350km. Desnoods nog 50km verlies omdat je de 130km/uur wilt doen.
En daar is de 300km. En dan rijdt je niet veel anders dan in een ICE auto (behalve rijgedrag Duitsland natuurlijk). 180 is echt een onderschattig tot en met.
Als ik afga op de laadcurve bij de FastNed HPC dan is het verstandig om na de 45% SoC bereikt te hebben weer te vertrekken.bottom line schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:29:
[...]
Klopt echt niet. Je laad hem helemaal vol voor je vertrekt, en dan kan je met 'niet heel gek te doen' de 300 gemakkelijk halen.
LR M3 haalt theoretisch volgens EPA de 560km. Ze zeggen er zelf bij dat 500km meer geschikt is.
Op een snelheid van 120 is je realistische range 400km. Trek daarvan een 50km als safe zone, en je zit aan 350km. Desnoods nog 50km verlies omdat je de 130km/uur wilt doen.
En daar is de 300km. En dan rijdt je niet veel anders dan in een ICE auto (behalve rijgedrag Duitsland natuurlijk). 180 is echt een onderschattig tot en met.

Diezelfde curve geeft aan dat je bij 10% weer aan lader moet staan om zo kort mogelijk te wachten -> 35% van 560 = 196 km
Ik vind de onderschatting wel meevallen. Met het 'stroom'pedaal stevig er op zal het nog eerder zijn. Vraag is alleen dan of de laadsnelheid op pijl is te houden met een hete zomerse batterij.
[ Voor 11% gewijzigd door kdeboois op 27-05-2019 13:43 ]
Dit topic is gesloten.
![]()