Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• TictaCNL
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21:32
Nog even een vraag over het gemiddeld verbruik van de Model 3. Op een ander Tesla Model 3 forum hebben ze een hele mooie Google Sheet aangemaakt waarin iedereen zijn gemiddelde verbruik invult (per model, type velg, rijstijl, e.d). Hieruit blijkt dat de LR AWD met 19" (max. gemiddeld bereik 371 km) toch echt een stuk minder zuinig is dan de 18" (max. gemiddeld bereik 431 km). Is toch een verschil van ruim 60 km. Ik snap dat er verschillende soorten rijstijlen en aero covers bij zitten, maar schrok toch best van dat verschil. Wat is jullie ervaring met 19"?

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online
TictaCNL schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 14:03:
Nog even een vraag over het gemiddeld verbruik van de Model 3. Op een ander Tesla Model 3 forum hebben ze een hele mooie Google Sheet aangemaakt waarin iedereen zijn gemiddelde verbruik invult (per model, type velg, rijstijl, e.d). Hieruit blijkt dat de LR AWD met 19" (max. gemiddeld bereik 371 km) toch echt een stuk minder zuinig is dan de 18" (max. gemiddeld bereik 431 km). Is toch een verschil van ruim 60 km. Ik snap dat er verschillende soorten rijstijlen en aero covers bij zitten, maar schrok toch best van dat verschil. Wat is jullie ervaring met 19"?
Dat zit hem geloof ik in de velgen. Die 18" velgen zijn foeilelijk maar veel aerodynamischer.

• gauchov6
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 20-05 22:02

gauchov6

Tesla Model 3, BMW K54

Bonsaiboom schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:20:
@CyBeRSPiN Jij bent niet degene die continu aanbod aan het afhalen en bijzetten is. Dat doet Tesla toch echt.

Als ik het nu goed begrijp is het als volgt:

TypeVanafprijsVerkrijgbaarInterieurLaden
Standard Range +47.800WebsitePartial Premium32A
Long Range RWD54.300BellenPremium48A
Long Range AWD58.300WebsitePremium48A
Performance68.200WebsitePremium48A

Waarbij alle versies AP standaard hebben.

Verder - exterieur opties komen sowieso bij de fiscale waarde, idem interieur en trekhaak.

Lichtmetalen velgen voor de af-fabriek banden ook (de 1600 euro optie). En die banden zijn zomerbanden in de EU (?)

Winterbanden op 18 of 19 inch niet (a 2000 / 3500 euro)

FSD wel als je af-fabriek bestelt a 6400, en niet als je achteraf doet voor 8500.

Geen idee of ik nu het overzicht heb over wat er hier allemaal wel of niet kan. Heeft iemand bevestiging van de LR RWD prijs ?

@pposthoorn Ik heb het alvast aangepast, dat klopt vast wel.
Wat is dat verschil in laden, 32 of 48A? De capaciteit van de SR is dacht ik rond 50 kWh, van de anderen rond 75 kWh (bruikbaar, bruto iets meer).

En een verschil is nog dat de trekhaak NIET leverbaar is voor de Performance versie.

• klungeltweaker
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 20:32

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Ik zou 'm even read-only zetten?
Straks is alles weg?

• TictaCNL
Ik ben geen eigenaar. Idee is juist dat mensen kunnen aanvullen :) Zit versiebeheer op, dus kan altijd terug naar oude versie.

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 15:31
Ook kan je alleen bepaalde rijen/kolommen/cellen locken. Dan kan je nog wel invullen maar niet andermans data aanpassen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• TictaCNL
Gaat mij met name dus even om het feit dat het 60 KM in max gemiddelde range scheelt. Vind dat echt heel veel voor alleen een setje velgen (en sommige aeros)

• Coocoocachoo
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 16:51
Bonsaiboom schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:20:
[...]

Als ik het nu goed begrijp is het als volgt:

TypeVanafprijsVerkrijgbaarInterieurLaden
Standard Range +47.800WebsitePartial Premium32A
Long Range RWD54.300BellenPremium48A
Long Range AWD58.300WebsitePremium48A
Performance68.200WebsitePremium48A

[...]
Bedankt voor het overzicht. Begrijp ik goed dat de pure SR (zonder +) dus in NL niet te verkrijgen is? In Amerika staat dat die te krijgen is via bellen of in de winkel, maar ik krijg geen antwoord van Tesla NL op het contactformulier of dat in NL ook zo is.

• styno
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:27

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Ik wil ook graag een elektrische auto als opvolger van mijn Prius. Als ik zou leasen zou de beslissing redelijk simpel zijn maar er zijn drie nadelen: ik zal hem particulier moeten aanschaffen, mijn vrouw rijdt twee (soms drie) maal per week grote afstanden door het hele land om training te geven (de ene keer in Schiedam, de andere keer in Assen bij wijze van spreken) en tot slot moeten er ook nog veel materiaalkisten mee. Ze is dan al een hele lange dag onderweg, soms wel 13 uur met Randstadfiles erbij. Extra wachttijden zijn dan niet welkom.

Een Bolt en Kona zijn duidelijk te klein, dat was bij de eerste keer kijken al duidelijk.
De Niro zou -als je ook de reserveband ruimte leegruimt- net kunnen qua bagageruimte (heb ik getest) maar toen we het over een contract hadden vertelde de dealer me dat levering pas December of volgend jaar wordt. Bovendien heeft/had de Niro geen trekhaak.
Een Leaf is wellicht groot genoeg (nog niet getest) maar die 40 kWh betekend één keer heel lang laden, of twee keer korter. Geen trekhaak, Chademo, nee, dat gaat 'm ook niet worden. AC-laden op locatie (meestal hotel-ketens) wordt de laatste tijd eerder lastiger dan makkelijker, er staat tegenwoordig altijd al wel een plugin-hybride de hele dag geparkeerd (mijn vrouw probeert daar al jaren op te letten).

De Model 3 LR RWD staat derhalve om een hele reeks redenen heel hoog op de verlanglijst (Superchargers, range, Tesla, bagageruimte, levertijd, trekhaak) maar ik zie op tegen de afstand naar het service centrum (45km), de aanschafprijs, de periodieke servicekosten, de verzekeringskosten en dat het geen hatchback is.

De Prius bagageruimte is groot (groter dan de Niro), zuinig en bijna 10 jaar oud en kost daarom bijzonder weinig. Op de standaard service intervallen, banden en dat soort dingen na is het een super betrouwbare auto dus hij *hoeft* nog niet weg.

TLDR: Jullie begrijpen het dilemma van een nieuwe auto aanschaf waarschijnlijk wel.
En dan nu de korte vraag :P : zijn er Nederlandse gebruikers van de Model 3 die publiekelijk in een spreadsheet alle kosten bijhouden?

The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil. -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
11xSunpower SPR-225@SMA SB2500HF-30 (2013: 1122kWh/kWp)
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20:23
Als je vrouw trainingen moet geven, kunnen jullie dit dan niet beter doen via haar onderneming? Of is het niet officieel betaald? :+

• styno

styno

bottom line schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:26:
[...]

Als je vrouw trainingen moet geven, kunnen jullie dit dan niet beter doen via haar onderneming? Of is het niet officieel betaald? :+
Haha. :) Ze is werknemer van een klein bedrijf (welke weer onderdeel is van een wereldwijde franchise). We hebben wel gekeken of ze via het bedrijf geen lease kon krijgen maar dat zat er niet in, wel een nette reiskostenvergoeding uiteraard. Een andere optie is zelfstandig beginnen maar dan zit je nog niet zomaar aan de inkomsten die zakelijk rijden zo aantrekkelijk maken.

The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil. -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

• Leftblank
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20:22
styno schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:15:
TLDR: Jullie begrijpen het dilemma van een nieuwe auto aanschaf waarschijnlijk wel.
En dan nu de korte vraag :P : zijn er Nederlandse gebruikers van de Model 3 die publiekelijk in een spreadsheet alle kosten bijhouden?
Ik verwacht dat je daar weinig aan hebt omdat de kosten erg persoonlijk zijn. Zo gaan de verzekeringspremies alle kanten op aan de hand van woonplaats/leeftijd/schadevrije jaren. Het verbruik en bijbehorende kosten zijn ook erg persoonlijk, de spreadsheet die hierboven gedeeld is geeft wel 'n aardig idee. De kosten voor laden hangen dan weer af van hoe veel je kunt laden thuis, bij superchargers of (duurder) Fastned. Onderhoud zal voorlopig nog bijna niemand buiten de garantie gehad hebben dus dat is ook 'n lastige.

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20:48
Telsa heeft net de onderhouds interval van 1 keer per jaar naar 1 keer per 2 jaar gegooid. Omdat ze het te druk hadden en het ook totaal overbodig is met een EV.

De kosten van een EV is redelijk beperkt onderhoud is cheap alleen soms zijn onderdelen duur en als je schade herstel heb bij tesla kan het duur zijn maar daar zijn verzekeringen voor.

Maar de grote besparing die je al heb omdat je EV rijdt kan je makkelijk een extra risico lopen van duurder onderhoud als het al gebeuren zou.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Bonsaiboom
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:41
@styno

Dat klinkt bijna alsof een model Y beter zou passen. Dat is nog wel langer wachten.

• styno

styno

MeZZiN schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:47:
[...]

Telsa heeft net de onderhouds interval van 1 keer per jaar naar 1 keer per 2 jaar gegooid. Omdat ze het te druk hadden en het ook totaal overbodig is met een EV.
Dat zou flink kunnen schelen met onze -dealer onderhouden- Prius die toch ongeveer twee keer per jaar om de 15k km een beurt krijgt (een kleine en een grote), dat kost best wel wat. Ik weet niet wat Tesla rekent voor een beurt maar stiekum heb ik het vermoeden dat tweemaal Toyota prijstechnisch vergelijkbaar is met eenmaal Tesla. Ik zal vanavond eens wat getallen droppen uit mijn eigen spreadsheet.
De kosten van een EV is redelijk beperkt onderhoud is cheap alleen soms zijn onderdelen duur en als je schade herstel heb bij tesla kan het duur zijn maar daar zijn verzekeringen voor.
Ja, het principe snap ik maar mijn vraag ging om de praktijk van een Tesla...
Een kale achterbumper bij Toyota kostte me al €600, ik durf niet eens te denken aan wat het bij Tesla kost, met al die techniek erin.
Leftblank schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:45:
[...]

Ik verwacht dat je daar weinig aan hebt omdat de kosten erg persoonlijk zijn. Zo gaan de verzekeringspremies alle kanten op aan de hand van woonplaats/leeftijd/schadevrije jaren. Het verbruik en bijbehorende kosten zijn ook erg persoonlijk, de spreadsheet die hierboven gedeeld is geeft wel 'n aardig idee. De kosten voor laden hangen dan weer af van hoe veel je kunt laden thuis, bij superchargers of (duurder) Fastned. Onderhoud zal voorlopig nog bijna niemand buiten de garantie gehad hebben dus dat is ook 'n lastige.
Met een LR-variant verwacht ik niet dat er veel bijgeladen hoeft te worden bij Superchargers (er zit een redelijk grote op ~2km afstand) want: eigen oprit. En als er al bijgeladen moet worden zal het maar weinig zijn, genoeg om thuis te komen. Eventuele vakanties daargelaten natuurlijk.

Ik heb zonnepanelen maar die dekken nauwelijks het huisverbruik, dus zeker niet het extra verbruik van de auto. Toch zal qua brandstof er inderdaad aardig gewonnen kunnen worden, dat zal ik zelf wel uit kunnen rekenen (er vanuit gaande dat de LR ~200 Wh/km gemiddeld neemt).
Bonsaiboom schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:53:
@styno

Dat klinkt bijna alsof een model Y beter zou passen. Dat is nog wel langer wachten.
Ik ben bang van nog wel minstens 2 jaar plus extra pecunia. Nee, ik hoop dat een TM3 qua ruimte goed genoeg is. Wat me op nog een vraag brengt: staat er in Duiven een TM3?

styno wijzigde deze reactie 15-05-2019 16:01 (25%)

• MeZZiN
De benzine kosten zijn ongeveer 2x-3x zoveel als de stroom kosten van een EV. Dus veel goedkoper wordt het niet plus groot voordeel is dat je over de 10.000 kwh gaat met de huis aansluiting dan kost een kwh je ook zo weer 40% minder. En dan loopt je voordeel tegen over benzine nog verder op.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• styno

styno

MeZZiN schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:01:
De benzine kosten zijn ongeveer 2x-3x zoveel als de stroom kosten van een EV. Dus veel goedkoper wordt het niet plus groot voordeel is dat je over de 10.000 kwh gaat met de huis aansluiting dan kost een kwh je ook zo weer 40% minder. En dan loopt je voordeel tegen over benzine nog verder op.
Hmm daar had ik nog niet aan gedacht. Die lagere prijs geldt toch alleen voor het verbruik bovenop de 10MWh? In dat geval, als je daar niet dik overheen gaat, heb je er weinig aan.

We verbruiken nu ~2500kWh op jaarbasis en 7500kWh bij 200Wh/km = 37.500km en bij 180Wh/km = 42.000km. Ik denk niet dat we dat we de 10MWh op jaarbasis halen, laat staan er ruim overheen gaan.

Edit: de PV levert ook ongeveer 2400kWh op dus we moeten nóg veel meer km's rijden om over de 10MWh te gaan.

styno wijzigde deze reactie 15-05-2019 16:09 (6%)
Reden: hou ook rekening met PV

• Bazi
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 16-05 20:35
styno schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:57:
Wat me op nog een vraag brengt: staat er in Duiven een TM3?
Jazeker, sinds kort is niet alleen de Performance beschikbaar voor een proefrit, maar ook de LR AWD.
Helaas nog geen Long Range RWD, maar dat scheelt niet zoveel met de AWD. In ieder geval een stuk minder dan de Performance vs LR AWD.

Zonder afspraak kun je ook gewoon langsgaan in de showroom, daar staat ook een Performance Model 3.

Bazi wijzigde deze reactie 15-05-2019 16:10 (11%)

• styno

styno

Bazi schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:08:
[...]

Jazeker, sinds kort is niet alleen de Performance beschikbaar voor een proefrit, maar ook de LR AWD.
Helaas nog geen Long Range RWD, maar dat scheelt niet zoveel met de AWD. In ieder geval een stuk minder dan de Performance vs LR AWD.
Cool! Dat wordt dus een proefrit met de LR AWD plannen >:)

• CurtPoindexter
  • Niet online
styno schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:10:
[...]

Cool! Dat wordt dus een proefrit met de LR AWD plannen >:)
Ik heb gebeld met Tesla en een paar weken geleden in Duiven in een witte model 3 performance gereden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21-05 12:20

pposthoorn

Constructeur / Projectleider

De Model 3 LR RWD staat derhalve om een hele reeks redenen heel hoog op de verlanglijst (Superchargers, range, Tesla, bagageruimte, levertijd, trekhaak) maar ik zie op tegen de afstand naar het service centrum (45km), de aanschafprijs, de periodieke servicekosten, de verzekeringskosten en dat het geen hatchback is.
Afstand naar Service Center is denk ik niet echt een probleem als je er maar 1x per 40k km heen moet.
Aanschafprijs: tsja doe je niks aan :9
Periodieke servicekosten: Model 3 is ontworpen om zo goed als geen onderhoud nodig te hebben. Volgens mij zijn dit de enige dingen die moeten gebeuren:
Banden roteren om de 20k
Remvloeistof 40k/2jr
Koelvloeistof 80k/4jr
Airco: 6 jaar
Nieuwe banden: ligt aan je rechter voet >:)

Denk dat als je gemiddeld per jaar 250 euro rekent (zonder banden) je al een heel eind komt.
Meer info:
https://www.tesla.com/nl_NL/support/car-maintenance
https://www.tesla.com/con...ners_manual_europe_nl.pdf
De Prius bagageruimte is groot (groter dan de Niro), zuinig en bijna 10 jaar oud en kost daarom bijzonder weinig. Op de standaard service intervallen, banden en dat soort dingen na is het een super betrouwbare auto dus hij *hoeft* nog niet weg.
Met het vak onder de achterbak en de frunk heb je totaal 542L, dat is best wel veel. Ik zou zeggen ga naar de showroom en neem je bagage mee.
Nog niet tegen gekomen, maar je kan deze eens invullen:
https://iselektrischgoedkoper.nl/

TE KOOP: VW e-Golf juni 2018 zgan 10k km full option

• MeZZiN
styno schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:07:
[...]

Hmm daar had ik nog niet aan gedacht. Die lagere prijs geldt toch alleen voor het verbruik bovenop de 10MWh? In dat geval, als je daar niet dik overheen gaat, heb je er weinig aan.

We verbruiken nu ~2500kWh op jaarbasis en 7500kWh bij 200Wh/km = 37.500km en bij 180Wh/km = 42.000km. Ik denk niet dat we dat we de 10MWh op jaarbasis halen, laat staan er ruim overheen gaan.

Edit: de PV levert ook ongeveer 2400kWh op dus we moeten nóg veel meer km's rijden om over de 10MWh te gaan.
Er zijn ook nog verliezen bij het opladen. De lader heeft ook nog iets van 0.5% verlies plus nog wat vampier drain van op je oprit staan. Plus reken tussen de 200-220 kw per kilometer als je een slechte dag heb (tegenwind bijvoorbeeld) en natuurlijk de winter waar de auto gewoon een stukje meer verbruikt. En vergeet niet de stoplicht race met alle andere langzame ICE auto's :o

Maar jij komt niet snel aan de 10kw. Ik zit zelf al op 4000 van het huis en dan nog 2 auto laden. Kom wel aan mijn 10.000 kwh. Het blijft altijd wel stukken goedkoper dan dino sap. Ik moet ook niet zo veel groot verbruikers in huis hebben. Maar binnen kort komen de zonnepanelen weer terug op het dak dan kan er weer wat kwh uurtjes terug komen gratis. Maar helaas het is van de 12 cent ipv de 20 cent.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• styno

styno

Dank voor de info en de links, daar heb ik wat aan!

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 23:32
En bedenk dat je met zulke lange dagen een stuk minder vermoeid thuiskomt met AP dan zelf rijden.

• styno

styno

MeZZiN schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:26:
[...]

Er zijn ook nog verliezen bij het opladen. De lader heeft ook nog iets van 0.5% verlies plus nog wat vampier drain van op je oprit staan. Plus reken tussen de 200-220 kw per kilometer als je een slechte dag heb (tegenwind bijvoorbeeld) en natuurlijk de winter waar de auto gewoon een stukje meer verbruikt. En vergeet niet de stoplicht race met alle andere langzame ICE auto's :o
Nog niet aan de vampire drain gedacht. ff snel rekenen: 10 uur per week rijden = 158 uur stil staan per week * 40 Watt = 6.3 kWh alleen al aan vampire drain per week, 330kWh op jaarbasis! -O-

En dan te bedenken dat ik ooit een Solarbell gekocht heb om de 1W vampire drain van de deurbel weg te krijgen 7(8)7

#thisisnotcool

• MeZZiN
Precies dat dus daarom heb ik totaal los gelaten om nog spaarlampen te gebruiken natuurlijk waar kan doe ik het nog wel maar waar een dimmer nodig is dan gewoon die 30% zuinigere lampen is veel mooier plus de besparing gaat nergens over als je 10.000 kwh aan je auto besteed.

Je moet het gewoon zo zien een EV is altijd goedkoper dan een ICE om te rijden en dat beetje verlies neem je voor lief.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Tassadar32
@MeZZiN @styno Reparatie aan de 3 / Y zou een stuk goedkoper moeten zijn. X en S hebben alu plaatwerk waar veel bodyshops niet mee overweg kunnen, de 3 en Y zijn gewoon van staal gemaakt wat makkelijker te repareren is.

Voor kleine zaken kan mobile service ingeschakeld worden dus is afstand naar een service center weer niet relevant.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeZZiN
Ze willen zelfs onderhoud via mobiel service gaan doen.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
styno schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:07:
[...]
In april heb ik 650 kWh geladen en daarmee 2550 km afgelegd. Laad verlies, Sentry Mode, Slim Laden en verwarming tikken aardig aan.

Ik denk dat april beste representatief is voor het gemiddelde in het jaar en dan zit ik op 7500 kWh voor 30.000 km p/j. De rest van het huishouden zit op maar 1600 kWh. Binnenkort komt er wel nog 4KW aan PV op het dak en een warmtepompboiler.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MeZZiN
Het enige wat ik zie is de mega prijzen aan de benzine pomp die ik zie als ik lang rij en ben blij dat ik dat niet meer hoef te betalen.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:34
Ik wil ook graag een elektrische auto als opvolger van mijn Prius. Als ik zou leasen zou de beslissing redelijk simpel zijn maar er zijn drie nadelen: ik zal hem particulier moeten aanschaffen, mijn vrouw rijdt twee (soms drie) maal per week grote afstanden door het hele land om training te geven (de ene keer in Schiedam, de andere keer in Assen bij wijze van spreken) en tot slot moeten er ook nog veel materiaalkisten mee. Ze is dan al een hele lange dag onderweg, soms wel 13 uur met Randstadfiles erbij. Extra wachttijden zijn dan niet welkom.

Een Bolt en Kona zijn duidelijk te klein, dat was bij de eerste keer kijken al duidelijk.
De Niro zou -als je ook de reserveband ruimte leegruimt- net kunnen qua bagageruimte (heb ik getest) maar toen we het over een contract hadden vertelde de dealer me dat levering pas December of volgend jaar wordt. Bovendien heeft/had de Niro geen trekhaak.
Een Leaf is wellicht groot genoeg (nog niet getest) maar die 40 kWh betekend één keer heel lang laden, of twee keer korter. Geen trekhaak, Chademo, nee, dat gaat 'm ook niet worden. AC-laden op locatie (meestal hotel-ketens) wordt de laatste tijd eerder lastiger dan makkelijker, er staat tegenwoordig altijd al wel een plugin-hybride de hele dag geparkeerd (mijn vrouw probeert daar al jaren op te letten).

Dan kijk je toch gewoon naar de leaseprijzen, die geven een aardig inzichtelijk beeld. Uiteraard maakt de leasemaatschappij winst, maar heeft ook weer schaalvoordelen. Wellicht bij Tesla minder, maar met verzekeringen kunnen ze wellicht weer wat compenseren. Je hebt dan in ieder geval beeld van een soort worst-case scenario. Kopen en alles zelf regelen zal goedkoper zijn, maar in mijn ervaring scheelt het niet veel.

En dan kijk je bij de benzine/diesel variant ook nog even en dan kun je zo uitrekenen wat ruwweg het verschil is. Het gaat uiteraard uiteindelijk om de restwaarde. want afschrijving is de grootste post. En daar zal zeker bij ev's nog wel wat onzekerheid zijn. Leasemaatschappijen zijn naar aanleidingen van alle recente prijswijzigingen wel voorzichteriger geworden, ze moeten wel winst maken.

• Mvd1981
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 22:54
Heb net de sheet ingevuld - rijd zelf uiteindelijk nog best netjes (bijna 400km gemiddeld bereik) als ik de andere entries in de spreadsheet zie, terwijl ik toch regelmatig in Duitsland de 233 op de teller heb staan (al die dikke duitsers die stil lijken te staan in de tussensprintjes >:))... De 100km/u trajectcontrole op de A2 die ik zeer regelmatig rijd zal waarschijnlijk wel een rol spelen dat het uiteindelijk nog aardig uitmiddelt.

Mvd1981 wijzigde deze reactie 15-05-2019 22:31 (0%)
Reden: 400 ipv 300/overige typos

• Mvd1981
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 22:54
pposthoorn schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:19:
[...]

Ja dat kan. Ik ben voor blauw gegaan :)
Aangezien het mij duizelt van alle prijswijzigingen - zat de blauwe metallic lak in die 54.300 euro inbegrepen (/me zit te denken om voor mijn vriendin een LR RWD te kopen)

• E46RC51
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 20:21
sjaakmaarsen schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 08:44:
[...]

Patrial Premium is voor de SR+. LR (RWD en AWD) hebben gewoon full premium interieur.
Zie hier de verschillen in uitvoering
https://www.leaseplandire...#tab=standaard-uitrusting

https://www.leaseplandire...#tab=standaard-uitrusting

• pposthoorn

pposthoorn

Mvd1981 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 22:10:
[...]

Aangezien het mij duizelt van alle prijswijzigingen - zat de blauwe metallic lak in die 54.300 euro inbegrepen (/me zit te denken om voor mijn vriendin een LR RWD te kopen)
Nee 54300 is de "kale prijs" die je kan vergelijken met de 58300 van de AWD.
Alle opties en afleverkosten komen daar nog bij

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeZZiN
Zelf moet je ook na denken dat een EV nu (die best duur gemaakt moet worden) misschien over 4 jaar een stuk goedkoper gemaakt kan worden.

Voorbeeld mijn tesla heb ik voor rond de 110.000 in de lease (model X 75D november 2018) wel met volledige 4% bijtelling. Koop ik hem nu is hij nog maar 95000 euro verschil van 15000 euro met als enig verschil ik heb alleen EAP en zwart die niet meer te koop is. Maar omdat tesla een gegarandeerde prijs terug geeft over 5 jaar maken lease maatschappijen geen grote zorgen. Maar als je op papier kijkt is de 2019 model x een veel betere deal dan de 2018.

Ik heb geen klagen ik heb de minimale bijtelling van 4% en rij al een jaar ruim een tesla (lang verhaal maar goed dit is mijn tweede model x die ik heb)

Maar als het gaat om EV's is een tesla op dit moment de aller beste wat je nu kan kopen met geld. Alle merken lopen jaren achter. De alternatieven zijn ook top auto's alleen dat zijn auto's en ook zo gemaakt.

Zelf hebben we nog een leaf er bij en die bevalt zeker ook erg goed maar het haalt het niet bij een model 3 maar is meer dan goed genoeg om als tweede auto. En het is wel super luxe om deze ook te hebben. Ik heb alleen af en toe een beetje gedoe over wie de tesla mag meenemen. :)

Maar in het kort al je EV wilt rijden is tesla gewoon de makkelijkste keuze it just works. Ga je naar frankrijk stap in en ga. wil je woon werk is works great. Het is gewoon net zoals een normale auto.

Neem je een leaf niro etc vul het maar in werkt ook goed alleen na zuid frankrijk is iets meer plannen na denken prima te doen maar gewoon minder makkelijk. Er zijn zat laadpalen etc alleen de wirwar van pasjes en systemen maken het al lastig. Maar elke maand wordt het makkelijker

Tesla MX - Leaf 2.zero

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21:02
MeZZiN schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:45:
Het enige wat ik zie is de mega prijzen aan de benzine pomp die ik zie als ik lang rij en ben blij dat ik dat niet meer hoef te betalen.
:?
De zakelijke rijder lacht altijd om brandstofprijzen want dat betaald de werkgever,
De privé rijder is nog steeds goedkoper uit met een brandstofauto dan een elektrische auto.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Bonsaiboom
Menig zakelijk rijder van een Tesla is zzp'er of DGA en betaalt zelf de brandstofkosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 18:45
LordSinclair schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:11:
[...]

De zakelijke rijder lacht altijd om brandstofprijzen want dat betaald de werkgever,
De privé rijder is nog steeds goedkoper uit met een brandstofauto dan een elektrische auto.
Is dat echt zo? Ik vraag het me af, heb het nog niet uitgerekend hoor.

Een M3 LR AWD moet je immers wel vergelijken met iets dat vergelijkbaar is. Dus geen Audi A4 met een relatief instapmotor, maar een A4 45 TFSI Quattro; die start ook doodleuk op €54.500 en dan is die nog lang niet zo aangekleed als de M3. (Deze audi heeft "maar 245pk" bovendien)
Als je dan het brandstofverbruik meeneemt, dan denk ik dat het zomaar in het voordeel van de Tesla uitvalt. :)

If comedy is tragedy plus time, I need more time. But I'd really settle for less f*cking tragedy to be honest with you. (c) Jon Stewart, 2014

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20:23
LordSinclair schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:11:
[...]

Dat betwijfel ik ten zeerste. Een elektrische auto is een auto die bij wijze van spreken je zonder al te grote kosten zo'n 25 jaar kan bijhouden. Wil niet weten hoeveel garagebezoeken ik nodig heb om mijn brandstofauto zo lang te behouden. 25 jaar lang 1/3 minder uitgeven aan brandstofkosten bespaart je ook minstens €1000 per jaar. Om te zwijgen van subsidies / vrijstellingen etc.
En laat (de meeste) particulieren nu net een auto kopen en die liefst zo lang mogelijk behouden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bonsaiboom
Voor een privé rijder zijn de occasion Tesla s die je wel eens voorbij ziet komen met gratis supercharging interessant. Ongeveer 40k voor een auto met 100k op de teller.

• LordSinclair
Floor-is schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:27:
[...]

Is dat echt zo? Ik vraag het me af, heb het nog niet uitgerekend hoor.

Een M3 LR AWD moet je immers wel vergelijken met iets dat vergelijkbaar is.
Ligt er aan hoe je het wil vergelijken. Wil je een auto die je van A naar B brengt of een net zo'n luxe./performance auto die je ook van A naar B brengt. Ook goedkopere modellen dan de Tesla zijn nog steeds flink duurder dan de brandstof tegenhanger. Daarnaast zijn de bedragen in de elektrische topics allemaal veel meer geld dan een particulier aan een auto uit kan/wil geven.

De meeste nederlanders hebben ook geen €40.000 op de plank liggen voor een tweedehands Tesla. Die kopen voor €20.000 of nog minder een tweedehands auto. En van dat prijsverschil kan je heel veel benzine tanken.

• E36E46
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 16-05 18:56
Of een EV goedkoper is ? Nu nog niet. Wat al wel duidelijk is, is dat een liter benzine, welke 9.7kW aan energie bevat, in vergelijk met 9.7kW aan stroom belachelijk goedkoop is. Aan de 'pomp' incl. alle belastingen kost een kW stroom anderhalf ( 0.27ct) tot driemaal (54ct) een kW benzine (18ct). Dus zie daar het verdienmodel voor de overheid. Doordat een EV driemaal zo efficient met die kW omgaat is het toch (of nog?) interessant. ( En dat terwijl deze laadstations als stroom-grootverbruikers slechts enkele centen per kW betalen !)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 01:22
E36E46 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:52:
Of een EV goedkoper is ? Nu nog niet. Wat al wel duidelijk is, is dat een liter benzine, welke 9.7kW aan energie bevat, in vergelijk met 9.7kW aan stroom belachelijk goedkoop is. Aan de 'pomp' incl. alle belastingen kost een kW stroom anderhalf ( 0.27ct) tot driemaal (54ct) een kW benzine (18ct). Dus zie daar het verdienmodel voor de overheid. Doordat een EV driemaal zo efficient met die kW omgaat is het toch (of nog?) interessant. ( En dat terwijl deze laadstations als stroom-grootverbruikers slechts enkele centen per kW betalen !)
Het zal iedereen toch helemaal jeuken hoeveel je betaalt voor een bepaalde eenheid energie? Wat mij interesseert, is hoeveel een kilometer me kost. En met de huidige prijzen, lijkt dat met EV ongeveer 'n derde te zijn van m'n huidige ICE. En gezien de ontwikkelingen van de benzineprijzen, wordt dat de komende tijd eerder gunstiger dan ongunstiger (om nog maar te zwijgen van de "gratis" stroom van m'n dak)

• Deveon
  • Niet online
Het ligt er maar net aan wat je eisen zijn. Als je eisen in de buurt liggen van wat Tesla bied dan zijn ze voordelig, maar vergeleken met Polo natuurlijk niet.

Vergelijk je de Model 3 met een gelijkgeprijsde BMW 330e (plug-in) dan moet je veel comfort, luxe, performance en ruimte inleveren voor een traditioneel uiterlijk, veel zinloze knopjes en Duitse afwerking (als dat je ding is). Als ik als particulier in de markt in dat segment en alleen naar de aanschafprijs keek had ik de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MeZZiN
Precies benzine en kwh is niet te vergelijk natuurlijk kan je ze in een perfect systeem omzetten naar 100% energie bla maar welk systeem is perfect en wat maakt het uit ik zie wat ik per maand betaal ik heb 2 ICE er uitgegooid en 2 ev's voor terug genomen. Was goedkoper natuurlijk heb ik iets voordeel vanwege bedrijfskosten maar goed die voordelen had ik ook met mijn ICE auto die waren ook bedrijfskosten. Alleen de EV kosten on de streep een stuk minder.

Er zijn ook best wat ZZP'er die zelf hun rekening moeten betalen en graag een tesla of EV rijden :) Ik heb gewoon voor me zelf een rekensom gemaakt en een tesla was de goedkopere optie dan een ICE aanhouden.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• LordSinclair
anboni schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:57:
[...]

Het zal iedereen toch helemaal jeuken hoeveel je betaalt voor een bepaalde eenheid energie? Wat mij interesseert, is hoeveel een kilometer me kost. En met de huidige prijzen, lijkt dat met EV ongeveer 'n derde te zijn van m'n huidige ICE. En gezien de ontwikkelingen van de benzineprijzen, wordt dat de komende tijd eerder gunstiger dan ongunstiger (om nog maar te zwijgen van de "gratis" stroom van m'n dak)
Ligt er wel aan hoe je de kilometerprijs berekend. Want het is wel zo eerlijk om alle kosten mee te nemen dus afschrijving, onderhoud, belasting en verzekering en de energie.

Als je alleen de energie telt wint een elektrische auto makkelijk. Alleen vraagt een elektrische auto een grotere investering om te starten.

Het kantelpunt was voorheen tussen diesel en benzine was is nu ook tussen ICE en E. Met een stijgende benzineprijs zal dat kantelpunt wel steeds lager komen te liggen.

• Floor-is
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 18:45
LordSinclair schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:37:
[...]

Ligt er aan hoe je het wil vergelijken. Wil je een auto die je van A naar B brengt of een net zo'n luxe./performance auto die je ook van A naar B brengt. Ook goedkopere modellen dan de Tesla zijn nog steeds flink duurder dan de brandstof tegenhanger. Daarnaast zijn de bedragen in de elektrische topics allemaal veel meer geld dan een particulier aan een auto uit kan/wil geven.

De meeste nederlanders hebben ook geen €40.000 op de plank liggen voor een tweedehands Tesla. Die kopen voor €20.000 of nog minder een tweedehands auto. En van dat prijsverschil kan je heel veel benzine tanken.
Ik zeg toch "je moet wel appels met appels vergelijken"?
Voor iemand die zeg €15k voor een gebruikte auto beschikbaar heeft, zal een nieuwe Tesla nooit op de shortlist staan en een gebruikte pas over best wat jaar.

Voor die mensen die nu €50-60k uitgeven aan een nieuwe ICE, wordt het echter wel interessant. :)
Dat niet elke leaserijder die dit kan er eentje bestelt is me haast een raadsel: de bijtelling is gigantisch interessant immers.

If comedy is tragedy plus time, I need more time. But I'd really settle for less f*cking tragedy to be honest with you. (c) Jon Stewart, 2014

• gauchov6

gauchov6

Tesla Model 3, BMW K54

[...]
Ik kwam op ongeveer hetzelfde uit in m'n berekeningen; m'n ICE koste aan brandstof ongeveer 14 cent per km (1 op 12, E95 voor 1,65 per liter) , de 3 ongeveer 5 cent bij 100% laden bij een SuC.

En dat zal uiteindelijk ook gaan tellen bij leasen, want bij de leaseprijs voor een werknemer zitten ook de verwachtte kosten voor de brandstof. Voor je vaste leasebudget krijg je dus steeds minder auto en meer brandstofkosten!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tassadar32
2019.16 schijnt een AP nerf te bevatten: https://www.reddit.com/r/...nge_and_summon_are_being/

• E36E46
Deveon schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:07:
Het ligt er maar net aan wat je eisen zijn. Als je eisen in de buurt liggen van wat Tesla bied dan zijn ze voordelig, maar vergeleken met Polo natuurlijk niet.

Vergelijk je de Model 3 met een gelijkgeprijsde BMW 330e (plug-in) dan moet je veel comfort, luxe, performance en ruimte inleveren voor een traditioneel uiterlijk, veel zinloze knopjes en Duitse afwerking (als dat je ding is). Als ik als particulier in de markt in dat segment en alleen naar de aanschafprijs keek had ik de keuze snel gemaakt.
Hetgeen de Duitse drie inmiddels merken.. slapen nog altijd hun dieselroes uit..

• E36E46
[...]

Ging mij erom dat ICE rijders nogal afgunstig tov EV rijders spreken terwijl de brandstof die ze gebruiken relatief goedkoop is maar hun bromtol voorin de boosdoener is.

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:20
Even een vraag. Weet iemand of er nu LR - RWDs besteld zijn met de AP als optie van 3k? Of zullen alle RWDs die besteld zijn na 1/5 standaard 54300 kosten met AP?

Of zijn er vier smaken RWDs op de weg straks die misschien in een maand tijd besteld zijn?
  • Gratis standaard AP
  • +1000 met standaard AP
  • Geen AP
  • +3000 met AP als optie

Inspired wijzigde deze reactie 16-05-2019 11:05 (41%)

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 21:21
Deveon schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:07:

Ik weet dat je een Model 3 rijdt en hem geweldig vindt, maar het is echt iets te simplistisch gesteld.

Ja, qua infotainment is de Tesla er goed en in verhouding tot een Focus, Golf en Astra zou ik zo de Model 3 kiezen. Maar als de 330 hetzelfde zou kosten als een Model 3 zou ik echt blind voor de 330 kiezen.

Na de proefrit in de Model 3 merkte ik pas hoe lekker de stoelen in mijn V60 eigenlijk zijn. Ja het infotainment is wat minder, maar de afwerking is echt wel stukken beter. Als de bijtelling van dit soort auto's straks omhoog gaat weet ik niet of ik nog steed een Model 3 zou overwegen. Ik zou het nu voornamelijk voor de kosten doen, omdat de Model 3 een beetje gelijk uitkomt als mijn V60 (7%) qua maandlasten.

De overstap die ik naar de Model 3 wil maken heeft zeker een aantal belangrijke nadelen. En het belangrijkste voordeel is de maandelijkse netto last.
gauchov6 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:14:

Ik kwam op ongeveer hetzelfde uit in m'n berekeningen; m'n ICE koste aan brandstof ongeveer 14 cent per km (1 op 12, E95 voor 1,65 per liter) , de 3 ongeveer 5 cent bij 100% laden bij een SuC.

En dat zal uiteindelijk ook gaan tellen bij leasen, want bij de leaseprijs voor een werknemer zitten ook de verwachtte kosten voor de brandstof. Voor je vaste leasebudget krijg je dus steeds minder auto en meer brandstofkosten!
Ik zit nog op diesel en dan is het veel minder rooskleurig.

Brandstof indicatie is op basis van berijders van deze auto's:

Ik had voor de V60 een 308SW:
https://www.athlon.com/nl...mileage=35000&duration=48

€132,85 aan diesel per maand met 35.000km per jaar.

De Model 3 LR:

€80,48 per maand.

Het is een forse besparing, maar ook wer niet zo veel als hier beweerd wordt. Het is 38% zuiniger. Scheelt 5 tientjes per maand met 35.000 per jaar. Met mijn huidige kmrage van 25.000km per jaar, zit ik op 35 euro per maand besparing :+

Youtube: DashcamNL

• Infinion
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21:01
dfrenner schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:14:
Het is een forse besparing, maar ook wer niet zo veel als hier beweerd wordt. Het is 38% zuiniger. Scheelt 5 tientjes per maand met 35.000 per jaar. Met mijn huidige kmrage van 25.000km per jaar, zit ik op 35 euro per maand besparing :+
Dan ben ik benieuwd met welk electra prijs men rekent, vaak zitten deze calculators erg laag daarmee.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Inspired schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:03:
Even een vraag. Weet iemand of er nu LR - RWDs besteld zijn met de AP als optie van 3k? Of zullen alle RWDs die besteld zijn na 1/5 standaard 54300 kosten met AP?

Of zijn er vier smaken RWDs op de weg straks die misschien in een maand tijd besteld zijn?
  • Gratis standaard AP
  • +1000 met standaard AP
  • Geen AP
  • +3000 met AP als optie
Waarschijnlijk het laatste. Van de AWD rijdt er nu ook een bonte verzameling rond ivm overgang EAP optie naar standaard AP. Kennis van me heeft de 3 zonder AP voor een een lagere prijs (was een window van 2 weken waarin je die deal kon scoren toen AP nog niet standaard was).

• Inspired
Infinion schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:16:
[...]

Dan ben ik benieuwd met welk electra prijs men rekent, vaak zitten deze calculators erg laag daarmee.
Verbruik van 0,145 kWh tegen 20 cent per kWh komt redelijk in de richting van het voorschot. Diesel/Benzine is natuurlijk ook altijd te laag.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20-05 21:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Brandstof indicatie is op basis van berijders van deze auto's:

Ik had voor de V60 een 308SW:

€132,85 aan diesel per maand met 35.000km per jaar.
Onmogelijk! €132,85 bij de goedkoopste pompen € 1,28 is 103 liter per maand, 1.245 liter per jaar.
Op 35.000 km is dat 1:28,1. Dat ga je echt absoluut never nooit halen!
1:20 is met zo'n auto al optimistisch, dan zit je al op € 186 per maand, en die brandstofprijs vind je ook niet overal. 1,40 is niet gek en dan praten we over € 204 per maand.
Ook dat waag ik te betwijfelen. 0,18 kWh/km en 20 ct/kWh is € 105.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 21:21
Maasluip schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:28:
[...]

Onmogelijk! €132,85 bij de goedkoopste pompen € 1,28 is 103 liter per maand, 1.245 liter per jaar.
1:20 is met zo'n auto al optimistisch, dan zit je al op € 186 per maand, en die brandstofprijs vind je ook niet overal. 1,40 is niet gek en dan praten we over € 204 per maand.

[...]

Oh ja, ik denk dat beide veel te positief zijn, ik dacht altijd dat men gemiddelde pakte. Ik heb dan ook geen flauw idee wat ik per maand aan brandstof en stroom tank en laadt :+

Youtube: DashcamNL

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Ja dat klopt ook niet. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat je altijd thuis laadt. 20ct/kWh is wel de bodemprijs ook. SC is 24ct en op straat vanaf 30ct. En je moet laadverliezen ook meerekenen, 22 kWh/km lijkt me realistisch wat je moet rekenen wanneer snelwegen op de dagelijkse route liggen.
Maar wellicht calculeren ze in dat de gemiddelde rijder niet aan de 35.000km komt?
Ik kom bijvoorbeeld amper aan de 25.000 maar mag van mn contract ook 35.000 km/jaar..

• styno

styno

Het blijft een lastige vergelijking, een Tesla EV vs een willekeurige ICE. Vergelijk je op specs (performance, uitrusting) of op basis van wat je 'nodig' hebt of vindt maakt veel uit.

Ik wil bijvoorbeeld elektrisch gaan rijden en dat betekent dat het aantal geschikte modellen beperkt is. Bij de (plugin)hybrides welke ook zuiniger/minder CO2-uitstoot hebben is veel meer keus. Als ik niet persé puur-elektrisch zou willen rijden zou bijvoorbeeld de Kia Niro PHEV erg interessant voor mij zijn. Ik heb dan ook de Tesla SRP en LRRWD vergeleken met de Kia m.b.v. de elektrischrijdengoedkoper website.

Daar kwam uit dat de 'running costs' van de Tesla circa 50% zijn van de Kia maar door de fors lagere aanschafprijs is de TCO (total cost of ownership) van de KIA na 5 jaar een kleine €10.000 goedkoper. Maargoed daar zitten allemaal specifieke dingen in die voor mij gelden (o.a. km/jr) maar ook afschrijvingspercentages maken veel uit. Overigens, hou je de auto langer dan 5 jaar dan wordt het verschil rap kleiner en dat gaan wij waarschijnlijk doen.

De Excel van de Prius weer bestudeerd hebbende blijkt dat de onderhoudskosten daarvan langzaam aan beginnen op te lopen, bijv. na 220k km zijn voor het eerst de remschijven vervangen, de achterklep dempers zijn versleten, ik heb ook het idee dat de dempers van de voorwielen minder worden. Maar desondanks is de 10 jaar oude kale Prius veel goedkoper dan een nieuwe. Logisch natuurlijk, de afschrijving van de Prius is bijna niks meer en dat is een belangrijke component in de TCO.

De Tesla trekt maar rationeel vind ik het nog heel moeilijk om €50k voor een auto uit te geven.

• Deveon
  • Niet online
[...]

Ik weet dat je een Model 3 rijdt en hem geweldig vindt, maar het is echt iets te simplistisch gesteld.
Momenteel rijd ik sinds begin van de maand tijdelijk een gelijk geprijsde 330e, vandaar de directe vergelijking.

Mijn eerste auto was een BMW (E36) en heb er ontzettend veel plezier van gehad en heb een zwak aan het merk aan overgehouden. Helaas vielen ze altijd (ruim) buiten budget, maar toen ik voor het eerst in de 330e stapte was het toch wel erg teleurstellend. Misschien waren mijn verwachting te hoog en natuurlijk is het altijd wennen, maar na 16 dagen en 1500 km kan ik toch wel zeggen dat de Model 3 op elk vlak behalve het uiterlijk mijn voorkeur heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Discipline
Diesel is sowieso slecht voor mens en milieu. Neem daar bij dat je vaak op 10c per kwh kan komen.

Iedereen die ik spreek is enthousiast over de stoel van de Tesla M3. Dat is waarschijnlijk ook gewoon afstellen en wennen.

De 330 is daarnaast ook gewoon in een andere klasse, alles daarbij is minder, behalve wellicht de afwerking.

• Inspired
CyBeRSPiN schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:26:
[...]

Waarschijnlijk het laatste. Van de AWD rijdt er nu ook een bonte verzameling rond ivm overgang EAP optie naar standaard AP. Kennis van me heeft de 3 zonder AP voor een een lagere prijs (was een window van 2 weken waarin je die deal kon scoren toen AP nog niet standaard was).
Ja, dat zal. Begreep ook dat de mensen van voor 1/5 wel extra bijtelling krijgen. De auto heeft een fiscale waarde van 56200,-. Er zal een korting van 3200 op de factuur staan.

• gauchov6

gauchov6

Tesla Model 3, BMW K54

[...]

[...]

Al die Athlon prijzen en indicaties zijn allemaal ex BTW

Ik ga voor Tesla stroomkosten voor het gemak standaard uit van 25 cent/kWh inclusief BTW bij de SuC, thuis is iets goedkoper, bij andere laders iets duurder.

• Inspired
Discipline schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:36:
Diesel is sowieso slecht voor mens en milieu. Neem daar bij dat je vaak op 10c per kwh kan komen.

Iedereen die ik spreek is enthousiast over de stoel van de Tesla M3. Dat is waarschijnlijk ook gewoon afstellen en wennen.

De 330 is daarnaast ook gewoon in een andere klasse, alles daarbij is minder, behalve wellicht de afwerking.
In Nederland op 10 cent per kWh uitkomen? Hoe wil je dat doen? Of neem je dan zonnepanelen mee?

• MrScratch
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:29

MrScratch

I am rubber, you are glue

Inspired schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:03:

• Gratis standaard AP
  • +1000 met standaard AP
  • Geen AP
  • +3000 met AP als optie
Zit zelf met smart te wachten op feedback van de leasemaatschappij. Heb ongeveer 1 mei de offerte van de leasemaatschappij bevestigt en dit was een RWD met AP en FSD en witte lak voor 59.900. Nog geen bevestiging gehad dat ze nu ook daadwerkelijk besteld hebben.

Sindsdien is:
  • FSD met 1100 EUR omhoog gegaan
  • AP uit de standaardprijs gegooid, dus meerprijs van 3400 EUR
  • AP weer terug in de standaardprijs gegaan, maar die omhoog met 1000 EUR
Ben dus heel benieuwd wat er nu voor prijs uit komt rollen.

Look behind you! A three headed monkey!

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20-05 21:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

gauchov6 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:37:
[...]

Al die Athlon prijzen en indicaties zijn allemaal ex BTW
Dat scheelt wel wat, maar dan nog zijn de prijzen te laag.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jerh
MeZZiN schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:09:
Precies benzine en kwh is niet te vergelijk natuurlijk kan je ze in een perfect systeem omzetten naar 100% energie bla maar welk systeem is perfect en wat maakt het uit ik zie wat ik per maand betaal ik heb 2 ICE er uitgegooid en 2 ev's voor terug genomen. Was goedkoper natuurlijk heb ik iets voordeel vanwege bedrijfskosten maar goed die voordelen had ik ook met mijn ICE auto die waren ook bedrijfskosten. Alleen de EV kosten on de streep een stuk minder.

Er zijn ook best wat ZZP'er die zelf hun rekening moeten betalen en graag een tesla of EV rijden :) Ik heb gewoon voor me zelf een rekensom gemaakt en een tesla was de goedkopere optie dan een ICE aanhouden.
Maar dat is een tijdelijke situatie, want als er gewoon BPM, MRB en 22 procent bijtelling komt is het snel afgelopen met de zakelijke rijder die least. Dat is heel goed zichtbaar geweest bij de 7 en 14 procent auto's. Er is in de politiek wel een stroming gaande die denkt dat de ev markt ook zich zelf kan ontwikkelen zonder "subsidie". Er wordt vooral naar geld gekeken.

En een ander groot riisico is dat de prijzen snel gaan dalen, dan daalt de afschrijving ook snel. Die prijsdaling van Tesla op de x en s, heeft natuurlijk wel invloed op de restwaarde. Op het tesla forum was iemand die wilde inruilen na 7 maanden (kennelijk een probleem auto) en daar dus nu zwaar op moest bijleggen.

De suggestie dat Tesla een goedkope auto is zeker niet waar, je komt al snel op forse bedragen per km uit.Maar als je dat er voor over hebt, maak je een prima keuze.

• Inspired
jerh schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:08:
[...]

Maar dat is een tijdelijke situatie, want als er gewoon BPM, MRB en 22 procent bijtelling komt is het snel afgelopen met de zakelijke rijder die least. Dat is heel goed zichtbaar geweest bij de 7 en 14 procent auto's. Er is in de politiek wel een stroming gaande die denkt dat de ev markt ook zich zelf kan ontwikkelen zonder "subsidie". Er wordt vooral naar geld gekeken.

En een ander groot riisico is dat de prijzen snel gaan dalen, dan daalt de afschrijving ook snel. Die prijsdaling van Tesla op de x en s, heeft natuurlijk wel invloed op de restwaarde. Op het tesla forum was iemand die wilde inruilen na 7 maanden (kennelijk een probleem auto) en daar dus nu zwaar op moest bijleggen.

De suggestie dat Tesla een goedkope auto is zeker niet waar, je komt al snel op forse bedragen per km uit.Maar als je dat er voor over hebt, maak je een prima keuze.
Zeker waar. Kijk naar de S/X verkopen dit jaar of andere duurdere EVs. Maar tegen de tijd dat de EVs omhoog gaan qua bijtelling dan is er ook geen andere keuze meer denk ik.

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20:19
[...]
Na de proefrit in de Model 3 merkte ik pas hoe lekker de stoelen in mijn V60 eigenlijk zijn.
[...]
Ik mis de stoelen in mijn V60 ook nog wel. Maar dat zal in elke niet-Volvo zijn. De Tesla stoelen zijn zeker niet slecht, maar Volvo is daarin gewoon heer en meester. Maar ik ga voor geen goud meer in een ICE rijden. De Polestar 2 daarentegen.. :P

• Deveon
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:10:
[...]

Zeker waar. Kijk naar de S/X verkopen dit jaar of andere duurdere EVs. Maar tegen de tijd dat de EVs omhoog gaan qua bijtelling dan is er ook geen andere keuze meer denk ik.
Als je de verkopen van dit jaar vergelijkt met vorig jaar dan valt het inderdaad tegen, maar als je vergelijkt met de directe concurrentie in cataloguswaarde dan valt het denk ik best mee. Wie tot dit jaar een S of X kocht had waarschijnlijk anders ook nooit naar gelijk geprijsde brandstofautos gekeken. Ze hadden de subsidie nodig om hem te kunnen betalen (of rijk te rekenen).

Al zitten we nu nog in de situatie dat iedereen die een S/X overwoog hem vorig jaar al heeft gekocht. Uiteindelijk zijn het vooral DGA’s en ZZP’ers die de vervanging van hun vervoer best een jaartje na voren kan halen. Waarschijnlijk pas na interieur refresh (aankondiging) zal de verkopen hier enigszins aantrekken. Diezelfde doelgroep kan namelijk de aanschaf van een nieuwe auto vaak ook eenvoudig uitstellen.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:55
Inspired schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:45:
[...]

In Nederland op 10 cent per kWh uitkomen? Hoe wil je dat doen? Of neem je dan zonnepanelen mee?
Laden op kantoor? 10 cent per kWh is wat je ongeveer betaalt met een grote zakelijke aansluiting (>50kW)
En een openbare laadpaal kost ongeveer 12 cent per kWh voor de elektriciteit.

TheS4ndm4n#1919

• PSP123
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 20-05 16:22
Zijn er model 3 eigenaren op het forum die al een extra beschermlaag hebben laten aanbrengen door een bedrijf die hierin is gespecialiseerd voor de ‘kwestbare’ lak?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
PSP123 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:28:
Zijn er model 3 eigenaren op het forum die al een extra beschermlaag hebben laten aanbrengen door een bedrijf die hierin is gespecialiseerd voor de ‘kwestbare’ lak?
CRS Customs in Hilversum. Zeker niet de goedkoopste, maar doet aan de loopband Tesla’s en ook Bentley’s en zo.

• jerh
Deveon schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:46:
[...]

Als je de verkopen van dit jaar vergelijkt met vorig jaar dan valt het inderdaad tegen, maar als je vergelijkt met de directe concurrentie in cataloguswaarde dan valt het denk ik best mee. Wie tot dit jaar een S of X kocht had waarschijnlijk anders ook nooit naar gelijk geprijsde brandstofautos gekeken. Ze hadden de subsidie nodig om hem te kunnen betalen (of rijk te rekenen).

Al zitten we nu nog in de situatie dat iedereen die een S/X overwoog hem vorig jaar al heeft gekocht. Uiteindelijk zijn het vooral DGA’s en ZZP’ers die de vervanging van hun vervoer best een jaartje na voren kan halen. Waarschijnlijk pas na interieur refresh (aankondiging) zal de verkopen hier enigszins aantrekken. Diezelfde doelgroep kan namelijk de aanschaf van een nieuwe auto vaak ook eenvoudig uitstellen.
Je onderbouwt mijn stelling dat het gewoon fiscaal gedreven is, het draait puur om geld. Er is ongeveer niemand die een ev gaat doen als die tegen het volle pond gaat qua belastingen en dat zie je nu dus al gebeuren. Alles rond de 50K of er onder is vraag naar en daarboven neemt het drastisch af qua vraag.

En dat is met dure ice's ook zo, de doelgroep is gewoon niet zo heel groot.

• pposthoorn

pposthoorn

Say what now?

Kan mij niet voorstellen dat de aanpassing echt zo werkt als hij nu geïnterpreteerd wordt, je kan natuurlijk niet een AutoPilot hebben die niet werkt bij scherpe bochten.

• Deveon
  • Niet online
jerh schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:01:
[...]

Je onderbouwt mijn stelling dat het gewoon fiscaal gedreven is, het draait puur om geld. Er is ongeveer niemand die een ev gaat doen als die tegen het volle pond gaat qua belastingen en dat zie je nu dus al gebeuren. Alles rond de 50K of er onder is vraag naar en daarboven neemt het drastisch af qua vraag.

En dat is met dure ice's ook zo, de doelgroep is gewoon niet zo heel groot.
In de VS worden anders nog aardig wat Tesla’s verkocht met minimale subsidies. Helemaal als je rekening houd met de prijzen van brandstof daar en afwezigheid van CO2 tax.

Het probleem met EVs alleen is dat accu’s duur zijn en de productie nog op gang moet komen. Massaproductie kan prijzen aanzienlijk drukken. Zodra de aanschaf bij elkaar in de buurt komt is een EV een nog brainer op basis van comfort, performance, energiekosten en onderhoud.

Echter zijn er wel EV promotors nodig en om die te regelen investeert de regering in EVs. Plus er moet een businesscase liggen voor snelladen. Niet voor niets heeft Nederland een van de beste landelijke netwerken dankzij Fastned.

Zonder die EV promotors zal de gewone bevolking niet verder komen dan “ik moet om de dag naar een snellaadstation om 30 minuten te laden”, “elektrische auto’s vliegen continue in de brand” en/of “pas na 800.000 km is het beter voor het milieu!”. En ja die laatste hoor ik nog steeds ondanks dat de onderzoeker zelf zijn onderzoek heeft ingetrokken.

• Dutchneon
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21-05 13:21

Dutchneon

6.375Wp Panda's&5100Wp SF-MT10

dfrenner schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:33:
[...]
Oh ja, ik denk dat beide veel te positief zijn, ik dacht altijd dat men gemiddelde pakte. Ik heb dan ook geen flauw idee wat ik per maand aan brandstof en stroom tank en laadt :+
Leasemaatschappijen houden van nacalculatie en aangezien de meeste wagenparkbeheerders de uitstootcijfers van de NEDC zelfs voor zoete koek slikten voor wat betreft het wagenpark keuzepakket komen ze daar prima mee weg.

Niet voor niks dat er grote bedrijven zijn die vervolgens medewerkers extra gaan rekenen voor meer als 7500km privé, snelweg tanken en onzuinig rijden ;)

De realiteit is dat je met een M3 en een thuislader ongeveer de helft tot een derde van de brandstofkosten bespaard. Dat is in een gemiddelde looptijd van 4 jaar en 25.000km zomaar 4500 euro.

Helaas is het voordeel in restwaarde straks volledig voor leasemij, want een M3 van 4,5 jaar oud, met 180.000 op de teller is een stuk interessanter dan de zoveelste Volvo V40 D4....

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21-05 09:23

Apache

amateur software devver

Deveon schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:34:
[...]

Momenteel rijd ik sinds begin van de maand tijdelijk een gelijk geprijsde 330e, vandaar de directe vergelijking.

Mijn eerste auto was een BMW (E36) en heb er ontzettend veel plezier van gehad en heb een zwak aan het merk aan overgehouden. Helaas vielen ze altijd (ruim) buiten budget, maar toen ik voor het eerst in de 330e stapte was het toch wel erg teleurstellend. Misschien waren mijn verwachting te hoog en natuurlijk is het altijd wennen, maar na 16 dagen en 1500 km kan ik toch wel zeggen dat de Model 3 op elk vlak behalve het uiterlijk mijn voorkeur heeft.
Er zijn op de 330e jammer genoeg nog een hele hoop opties die niet te krijgen zijn op de M3 of het kwalitatief niet halen bij BMW.

* automatische koffer
* head up display, ik heb dit al 8 jaar ondertussen, dan pas merk je hoe groot de afstand is naar de middenconsole
* 360 camera view
* geen panoramische camera view met cross traffic warning
* bestuurder stuur detectie van driving assistent professional die waanzinnig veel beter is dan in tesla

Vooral aan die laatste heb ik mij enorm hard gestoord in mijn tesla M3 performance testrit, daar zit de detectie op de stuurhoeksensor, waardoor je wat "gewicht" moet uitoefenen ipv gewoon het stuur met je vlakke hand aanraken zoals aan capacitief touchscreen zorgde er vaak voor dat laten merken dat ik er nog was leidde tot het aborten van autopilot.

Sowieso zat de M3 performance qua prijs gelijk met mijn zo goed als fully specced 530e na korting, iets wat tesla niet geeft.

Dat maakt de tesla's niet minder fantastisch, de auto reed geweldig, bochten nemen met autopilot ging veel beter dan met de driving assistent professional. Maar om nu gewoon te zeggen dat er geen concurrentie is tussen de 2 lijkt mij een stap te ver.

De verkoper bood mij een testrit aan in de model s/x omdat daar de bestuurderdetectie veel verfijnder zou zijn. Dat kan misschien wel zo zijn maar dan spreken we opnieuw over een hele andere prijsklasse. De model X is wat je ook zou betalen voor een bmw X7.

Nu, de kans is nog steeds heel groot dat mijn volgende wagen een model X zal zijn, maar dat zal vooral afhangen wat de redesign ervan brengt en of het potentieel van autopilot (dat er zeker is) tegen dan waargemaakt zal zijn.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Inspired
Deveon schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:46:
[...]

24 Model X en 34 Model S. Is wel heel weinig. Er zijn al meer Porsche 911s verkocht dit jaar en bijvoorbeeld 1000+ BMW 5-series/300+ BMW X5s. Met andere woorden, redelijk ingezakt. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 17:01
Weet niet of deze site al eens voorbij gekomen is:

www.tesla-info.com

Hier staan onder andere de inventory welke niet altijd op Tesla zelf beschikbaar is. Vaak tegen aardige kortingen. Zo is een gloednieuwe S 100D hier in Noorwegen zo’n 10.000 euro goedkoper als de inventory welke op tesla zelf staat.

Zag zelf deze in NL voorbijkomen als voorbeeld:

https://tesla-info.com/NL...96f947871654fa449af455d19

Ik ken de Nederlandse markt verder niet maar het lijkt erop alsof deze ook een aardige korting heeft.

Heb overigens geen enkele relatie tot deze site. Puur ter info.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sjaakmaarsen
  • Laatst online: 16-05 17:08
Hmm.. dus die update ga ik dan niet snel doorvoeren.
Een beetje behoudendheid is goed. Maar nu gaan we weer te ver en gaan we innovatie remmen.
Terwijl we toch redelijk dicht bij echte autonome doorbraak zijn.

Helaas zal europa dit doen om eigen automarkt te beschermen..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• E36E46
Inspired schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 16:07:
[...]

24 Model X en 34 Model S. Is wel heel weinig. Er zijn al meer Porsche 911s verkocht dit jaar en bijvoorbeeld 1000+ BMW 5-series/300+ BMW X5s. Met andere woorden, redelijk ingezakt. :)
Je moet niet vergeten dat heel veel S en X sales naar voren zijn gehaald en eind vorig jaar zijn gedaan. Hetgeen normaliter nooit allemaal eind Q4 zou plaatsvinden maar nu vanwege de veranderende bijtelling.
Dit vergelijk nu maken is daarom niet helemaal valide.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aToMac
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20:43
E36E46 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:46:
[...]

Je moet niet vergeten dat heel veel S en X sales naar voren zijn gehaald en eind vorig jaar zijn gedaan. Hetgeen normaliter nooit allemaal eind Q4 zou plaatsvinden maar nu vanwege de veranderende bijtelling.
Dit vergelijk nu maken is daarom niet helemaal valide.
Je moet niet vergeten dat je nu alleen naar Nederland kijkt. S en X wereldwijd lijkt dit jaar op 60.000 uit te komen, dit terwijl Tesla in 2018 nog beweerde dat ze productie constrained waren, maar niet verder wilden opschalen boven de 100.000 per jaar.

De S en X aantallen in Nederland waarschijnlijk nooit meer gehaald zullen worden en ook de 100.000 per jaar wereldwijd lijkt afgelopen te zijn.

S en X verkopen worden geconsumeerd door Model 3, maar ook de Audi en de Jaguar en straks ook de Mercedes EQC.

Op dit moment geven ze kortingen van 25-35% op S en X in Europa. Ook vorig kwartaal waren de kortingen aanzienlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MeZZiN
De Model X en S worden straks goedkoper omdat de batterijen goedkoper worden. Maar dat duurt nog even.

Natuurlijk helpen belastingvoordelen en we zijn nederlanders dus maken daar natuurlijk gebruik van. Voordeel is wel dat over 4-5 jaar een hoop tesla tweede hands te koop zijn. Dus dat is een groot voordeel voor de toekomst.

Verder vind ik de auto wel zijn geld waard. het is gewoon een erg luxe auto. En de eerste auto die ik het ook waard vind dat hij wat meer kost dan onze normale keuzes aan auto's.

Misschien over 4 jaar voor ons een model y maar laten we wel wezen de model x is gewoon een super gave auto. Ik heb niet veel met auto's maar deze is wel een uitzondering. Je moet het ook vergelijken met een luxe audi of bmw. Dan is het opeens niet zo heel duur en de kosten per kilometer vallen ook wel mee in vergelijking met die auto's.

Maar ik moet eerlijk zijn was de model y er geweest + trekhaak tot 2000 kilo had ik die genomen. Maar voorlopig is de model X de enige en het lijkt er op dat het voorlopig niet gaat veranderen.

Plus veel mensen kiezen liever voor een model 3 dan een x of s als je hem als woonwerk tractor gaat gebruiken.

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:16

Arfman

Drome!

MeZZiN schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:11:
Natuurlijk helpen belastingvoordelen en we zijn nederlanders dus maken daar natuurlijk gebruik van. Voordeel is wel dat over 4-5 jaar een hoop tesla tweede hands te koop zijn. Dus dat is een groot voordeel voor de toekomst.
Die gaan allemaal lekker op transport naar landen om ons heen d:)b

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• E46RC51
  • Laatst online: 20:21
aToMac schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 07:31:
[...]

Je moet niet vergeten dat je nu alleen naar Nederland kijkt. S en X wereldwijd lijkt dit jaar op 60.000 uit te komen, dit terwijl Tesla in 2018 nog beweerde dat ze productie constrained waren, maar niet verder wilden opschalen boven de 100.000 per jaar.
Zo bezien loopt Tesla in dit segment te snel terug, zou hiermee het topsegment werkelijk al bediend zijn? Of zou EV het écht alleen moeten hebben van n paar early adapters/ milieu freaks? De rest heeft of niets met het milieu of geld teveel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
E46RC51 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:56:
[...]

Zo bezien loopt Tesla in dit segment te snel terug, zou hiermee het topsegment werkelijk al bediend zijn? Of zou EV het écht alleen moeten hebben van n paar early adapters/ milieu freaks? De rest heeft of niets met het milieu of geld teveel.
Wie een Tesla overwoog heeft hem vorig jaar gekocht en wie te laat was doet er verstandig aan om de refresh af te wachten (nieuwe accu, sneller laden, nieuw interieur). De doelgroep van Tesla is toch wel grotendeels DGA's en ZZP'ers die de aanschaf van de auto eenvoudig naar voren kunnen halen of nog even kunnen uitstellen.

Als ik iemand zou spreken die de aanschaf van een S of X overweegt zal ik toch echt even aangeven dat ze beter de interior refresh kunnen afwachten. In het ergste geval is het niet naar je smaak en koop je snel het oude model als voorraad model met fikse korting.

Het aantal milieu freaks valt denk ik wel mee, het is vooral een financiële keuze. Het verschil is alleen dat een grote groep hem vorig jaar wel kon verantwoorden voor zichzelf, maar dit jaar niet meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:16

Arfman

Drome!

Vergeet ook niet dat we het hier over _dure_ auto's hebben. Er zijn niet veel mensen buiten de leaseslaven en ZZP-ers om die 60K kunnen/willen neerleggen voor een auto, hoe fraai en technologisch vooruitstrevend deze ook is. Zodra ze betaalbaarder worden (~30K) zal er weer een hele golf mensen opstaan die wel zo'n auto willen rijden (including me).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MeZZiN
Arfman schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:48:
[...]

Die gaan allemaal lekker op transport naar landen om ons heen d:)b
Voor tesla dus niet tesla koop de meeste terug na 5 jaar om deze opnieuw te verkopen.

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • 0Henk 'm!

• acidfever
  • Laatst online: 20-05 11:31

acidfever

I am allready working!

E46RC51 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:56:
[...]

https://www.nu.nl/economi...s-hoger-dan-verwacht.html

Blijkbaar is er voldoende geld want in het duurdere segment is vorig jaar blijkbaar fors meer uitgegeven aan auto's dan men had voorzien. Waarom dit dan geen EV's zijn zouden ze nog eens moeten uitzoeken.

Vooralsnog lijkt de stimulans niet voldoende om mensen om te krijgen en mag onze overheid denk ik heel erg blij zijn met de model 3, Ionic, Kona en andere auto's die het redelijk goed doen in de lease anders zou er waarschijnlijk niet heel veel groei zitten in de verkoop van EV's...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• styno

styno

Inspired schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 16:07:
[...]

Komt dat niet voor een groot deel dat de leasemaatschappijen eind vorig jaar een heleboel extra ingekocht hebben en die nu nog uitleveren? Indien waar, zou een deel van de slechte sales voortkomt uit een naar voren getrokken vraag die dus wel weer rechttrekt.
De revisie van de S en X die via enkele websites is uitgelekt zal daar ook wel aan bijgedragen hebben: "beter even wachten" zal vast wel door een aantal potentiele kopers gedacht zijn.
Nog een andere reden welke wellicht meespeelt is dat in het pre-TM3 tijdperk een groep mensen die een serieuze EV wilden rijden een upsell naar een TMS maakten maar diezelfde groep nu een TM3 zouden nemen.
acidfever schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:10:
[...]
Vooralsnog lijkt de stimulans niet voldoende om mensen om te krijgen en mag onze overheid denk ik heel erg blij zijn met de model 3, Ionic, Kona en andere auto's die het redelijk goed doen in de lease anders zou er waarschijnlijk niet heel veel groei zitten in de verkoop van EV's...
De volume markt, daar waar klappers gemaakt kunnen worden met CO2 uitstoot reductie, is natuurlijk niet het luxe-segment. Dus inderdaad, de TM3, Ionic, Kona, e-Niro en consorten zullen het wel goed moeten doen in de lease. Maar die markt is -meer dan het luxe segment- erg prijs bewust en op dat vlak valt nog o.a. genoeg educatie te doen.

Ik heb overigens wel bewondering voor hoe sommigen conclusies voor de toekomst af weten te leiden van één kwartaalcijfer.

styno wijzigde deze reactie 17-05-2019 16:15 (42%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eckru
  • Laatst online: 23:51
Vandaag mail gehad van Tesla. Lijkt of ze nog niet alles helemaal aan elkaar geknoopt hebben in hun systemen. Ik heb namelijk een M3 LR AWD met trekhaak besteld, die wordt aanstaande dinsdag geleverd. Toch geven ze aan dat de M3 nu met trekhaak leverbaar is en dat ik mijn M3 bestelling kan upgraden met een trekhaak.

Ook zie ik voor het eerst dat Tesla "officieel" het bestaan van de off menu LR RWD bekend maakt. In de mail staat:

"Neem contact op met uw dichtstbijzijnde Tesla-locatie om Model 3 Long Range achterwielaandrijving te bestellen."

Blijft vaag dat hele off menu gebeuren, zorgt voor veel verwarring bij klanten en bij Tesla (Nederland) zelf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Discipline
Arfman schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:21:
Vergeet ook niet dat we het hier over _dure_ auto's hebben. Er zijn niet veel mensen buiten de leaseslaven en ZZP-ers om die 60K kunnen/willen neerleggen voor een auto, hoe fraai en technologisch vooruitstrevend deze ook is. Zodra ze betaalbaarder worden (~30K) zal er weer een hele golf mensen opstaan die wel zo'n auto willen rijden (including me).
Als je het over de S en X hebt, veel zitten zelfs in het 100-110k segment als je de wat leukere versies besteld :-)

Trouwens, ik lees net dit: https://www.instagram.com/p/Bxj--lPBJJJ/?utm_source=ig_embed

Hoewel ik liever heb dat Autopilot rijdt dan een dronken bestuurder, ben ik bang dat dit weer voor veel vooroordelen gaat zorgen als de grote media het gaat oppakken. Sowieso klopt het verhaal van de politie niet. Erg jammer weer.

Hier verhaal op autobahn: https://www.autobahn.eu/1...mobilist-van-a27-geplukt/

Binnen paar uur zal het waarschijnlijk op de grote nieuwssites staan :-)

En ja hoor... https://nos.nl/artikel/22...er-op-a27-met-sirene.html

Discipline wijzigde deze reactie 17-05-2019 17:26 (38%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 21:14
Hoezo klopt het verhaal van de Politie niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Niet online
Christiaan676 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:38:
Hoezo klopt het verhaal van de Politie niet?
Waarschijnlijk omdat Tesla's nog niet inhalen zonder dat je zelf richting aangeeft. Ik vermoed dat de auto weer achter de politie ging plakken en/of de politieauto ontweek toen deze terug de snelweg op kwam.

Maargoed dat is allemaal speculaas. Vind het zelf wel een komisch verhaal eigenlijk :$

CurtPoindexter wijzigde deze reactie 17-05-2019 18:15 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

I.p.v. alleen een stuursensor zouden ze beter een camera gebruiken om te checken of de ogen open zijn en gericht zijn op de weg.
Lijkt er op dat de Tesla hier op zn minst een flink eenzijdig ongeval voor de bestuurder heeft voorkomen.
Wat zou er gebeurd zijn als de vrachtwagen uiteindelijk afgeslagen zou zijn? Dan weer vol gas 130 rijden totdat de snelweg ergens ophoudt / accu leeg is / AP uitschakelt doordat zn hand niet meer gedetecteerd werd?
In het laatste geval parkeert ie op de vluchtstrook toch?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 01:22
Discipline schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:15:
[...]
Sowieso klopt het verhaal van de politie niet. Erg jammer weer.
Alleen het Autobahn artikel heeft het over een inhaal actie. Het NOS artikel heeft het erover dat de Tesla weer optrok naar 'kruissnelheid' toen de politie auto de afslag op ging.

Sowieso moet je bij Autobahn af en toe heel goed door de tendentieuze benzinedampen heen lezen als het over EV in het algemeen en Tesla in het bijzonder gaat, maar het komt dan ook uit hetzelfde nest als Geenstijl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Discipline
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 18:45:
I.p.v. alleen een stuursensor zouden ze beter een camera gebruiken om te checken of de ogen open zijn en gericht zijn op de weg.
Lijkt er op dat de Tesla hier op zn minst een flink eenzijdig ongeval voor de bestuurder heeft voorkomen.
Wat zou er gebeurd zijn als de vrachtwagen uiteindelijk afgeslagen zou zijn? Dan weer vol gas 130 rijden totdat de snelweg ergens ophoudt / accu leeg is / AP uitschakelt doordat zn hand niet meer gedetecteerd werd?
In het laatste geval parkeert ie op de vluchtstrook toch?
Dit is ook de reden dat Musk zo snel zijn AP heeft willen uitrollen. In het begin van Tesla was iemand in slaap gevallen in zijn MS. Met autopilot zijn dit soort dingen gewoon te voorkomen. Maar dat lees je nergens!
Pagina: 1 ... 49 50 51 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True