😂😂Smuggler schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:01:
in duitsland verbruikte ik 60 kwh /100 km.
range was meteen maar 125 km.
maar wel 235km/u rijden.
Niet heel veel anders dan een benzineauto dus..
Met 230 ging t verbruik ook maal drie.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
😂😂Smuggler schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:01:
maar wel 235km/u rijden.
Jazeker, deze is off the menu, en het is helaas nog onbekend wanneer deze precies komt. Er wordt verwacht dat hij dit kwartaal al leverbaar is maar dat is afwachten.biggie0344 schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:16:
Hi all,
Even een 2 kleine vragen:
Ik wil via leaseplan de tesla model 3 bestellen.
Nu ben ik aan het kijken voor de LR RWD ik zie dat deze te bestellen is via leaseplan, deze zou ook 10% meer range bieden klopt dit? Ik zie het namelijk niet op de tesla site (dus ik weet ook de levertijd niet).
En klopt het dat de interieur hetzelfde is als je deze gaat vergelijken met de LR AWD (deze zou premium interieur hebben)?
Avast bedankt
Hoi.
moet je nagaan, dat is een equivalent van 1:16 op benzineSmuggler schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:01:
maar wel 235km/u rijden.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
en 2 minuten later wegwerkzaamhedendfrenner schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:04:
[...]
Hahaha lol
Okee dus die 235 moet ik niet te hard aan tillen...
Jammer, vind dat met mijn V60 nog wel lekker nu. In Duitsland toch even die 245 aantikken en daarna "rustig" 220 cruisen.![]()
Maar goed, dat is niet hoognodig uiteraard.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Het is een toch een kleine moeite om een beetje voor de accu zorgen zodat de volgende eigenaar er ook langer mee kan doen en meer plezier van heeft? Het is een kleine moeite en kan uiteindelijk een groot verschil maken.Mar.tin schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:03:
Ik denk, dat als je er statistiekjes bij pakt, er zelden iemand is die hem nu nieuw koopt en er 8 jaar / 160.000km in gaat rijden.
Ergo, weinig mensen die hem niet leasen of zakelijk rijden. Als je ook ziet dat TeslaBjorn nog een behoorlijk fitte accu heeft onder zijn X na een ton maak ik me er weinig zorgen om.
Het geauwehoer om zo'n ding binnen de optimale range te rijden is aan tijd / energie al gauw meer dan dat je bespaart imho.
Zelfs mijn leaf, die ik van plan ben helemaal tot het gaatje op te rijden met 50.000 per jaar, maak ik me weinig zorgen om de accu. Door het gebrek aan actieve koeling houd ik een beetje bij dat ik niet ga snelladen als de accu heet is, maar verder rijd ik er gewoon mee, vol > leeg enzovoort. Met nu op 22.000km sub 0,5% degradatie.
Laat staan bij een auto met een grotere (+-3x), betere, en beter gekoelde accu.
Die maakt op 160.000 km 1/3e van de cycli die mijn Leaf maakt, en ook nog eens onder betere omstandigheden.
Ik zeg, lekker rijden en niet te veel zorgen om maken.![]()
Plus wat @Maasluip zegt. 30% degradatie in 7 jaar of 160.000km is echt schandalig veel en dus zéker iets mis met je accu > dus garantie.

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 29-04-2019 21:06 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik rijd momenteel op ma/di/do ~235km/dag. Zoals het er naar uitziet komt er nog zo'n dag bij..E46RC51 schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:43:
[...]
LR AWD doet 18-20-22 kW/ 100km op de snelweg. Heb je veel tegenwind is t al snel 22kW. 400Km in NL is meestal te doen.
Met koude (nog geen ervaring) verwacht ik eenzelfde dip als mijn Etron had, grofweg 1/3 van je max range verdwijnt. Dwz 280/340 km MAX. Maar ff serieus, wie rijdt er nu elke dag opnieuw 300km+? Thuis aan de lader en s’morgens weer vol én warm! EV rijden is leuk, n tankstation zie je godzijdank nooit meer. Beetje in de rij staan om te mógen afrekenen, allemaal passe. Daar neem ik een enkel ongemak wat snelladen heet op vakantie graag voor terug.
Bericht hierboven
Die cijfers kan ik in de praktijk beamen (LR DM met 18” Aero). Wel een enkele rit of retour, anders haal je dat niet door vampiredrain en/of conditioneren. Eenmaal op temperatuur hoeft de airco of verwarming niet zo hard te werken om het bij te houden en is verwaarloosbaar.Inspired schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:20:
Stadsverkeer is zuiniger dan snelweg. Het snel optrekken niet natuurlijk. Vraag me wel even af wat verbruik is bij 130 bij Model 3 bezitters.
Dit is van iemand met een LR AWD op de autobahn.
150 km/h (93 mph):
- Consumption: 229 Wh/km (368 Wh/mi)
- Range: 315 km (196 mi)
120 km/h (74 mph):
- Consumption: 164 Wh/km (264 Wh/mi)
- Range: 450 km (280 mi)
De LR AWD zou dan op 130 al richting 400 gaan. Hoop dat het meer is, maar daarom ga ik iig voor de LR RWD ipv SR+.
Klopt, in die orde van grootte kom je wel terecht ja. Viel mij ook aardig tegen. Verschil 110-ish en 130 is ook echt fors. Ik vind het ook wel een tikje flauw dat Tesla ermee adverteert alsof je de geclaimde range ook op de snelweg kan halen, dat gaat als je gewoon vmax rijdt dus echt niet lukken.dfrenner schreef op maandag 29 april 2019 @ 18:48:
[...]
Dat zou betekenen dat je met 130km/h tegen de 25 kWh per 100km uitkomt!? Dat is inderdaad best fors zeg
Dat verschil merk je juist boven de 80km/h als de luchtweerstand forst groter wordt. Dan helpt elk beetje aerodynamica dubbel.IceOnFire schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:30:
Moet ik overigens wel bij vermelden dat ik de performance variant heb met 21" wielen. Het schijnt dat de 18" aero wielen tot 10% verbruik kunnen besparen, al weet ik niet of dat ook voor dat soort snelheden op gaat. Misschien maakt dat vooral onder de 80 verschil als de algemene luchtweerstand nog niet zo hard aantikt.

[ Voor 11% gewijzigd door LordSinclair op 29-04-2019 21:36 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Zou ook best kunnen inderdaad, ik ben wel benieuwd. Mijn theorie was meer dat op lagere snelheden de frontale weerstand verwaarloosbaarder wordt en al dat gewervel bij de wielen relatief veel weerstand oplevert waarbij reductie dan wellicht nog significant impact kan hebbenLordSinclair schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:33:
[...]
Dat verschil merk je juist boven de 80km/h als de luchtweerstand forst groter wordt. Dan helpt elk beetje aerodynamica dubbel.
Die wervels bij de wielen zijn (bij lage snelheid) dan ook verwaarloosbaar. Dat neemt ook toe met de snelheid :-)IceOnFire schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:36:
[...]
Zou ook best kunnen inderdaad, ik ben wel benieuwd. Mijn theorie was meer dat op lagere snelheden de frontale weerstand verwaarloosbaarder wordt en al dat gewervel bij de wielen relatief veel weerstand oplevert waarbij reductie dan wellicht nog significant impact kan hebben
Het verschil tussen de 18" Aero wielen, met of zonder wielkappen, schijnt toch iets van 5-10% te zijn, zie ik op YT en verschillende sites. Niet helemaal verwaarloosbaar dus, lijkt me.LordSinclair schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:38:
[...]
Die wervels bij de wielen zijn dan ook verwaarloosbaar. Dat neemt ook toe met de snelheid :-)
Check, als ik het zo lees klopt dat inderdaad en zijn ze vooral op hogere snelheid efficienter;LordSinclair schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:38:
[...]
Die wervels bij de wielen zijn dan ook verwaarloosbaar. Dat neemt ook toe met de snelheid :-)
Mijn 3 LR na 2000km geeft 179 Wh/km. Daarvan is ongeveer 75% snelweg gok ik zo, naar London en terug, tussen de 100 en 130 km/h.Inspired schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:20:
Stadsverkeer is zuiniger dan snelweg. Het snel optrekken niet natuurlijk. Vraag me wel even af wat verbruik is bij 130 bij Model 3 bezitters.
Toen de RWD nog configureerbaar was in de US was de range daarvan maar marginaal groter dan van de AWD. Dat was minder dan 10 mijl. Ik weet ook niet waarom de RWD verder zou moeten komen. Ik meen van de S te weten dat de motoren voor verschillende snelheden geoptimaliseerd zijn, dus bij een vaste snelheid zou de AWD verder moeten komen. Het lijkt me dat het enige verschil in het officiële verbruik het kunnen gebruiken van meer vermogen is. Want waarom zou de Performance ook minder range hebben dan de Standard?Floor-is schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:01:
[...]
Mijn overweging om de RDW LR te kiezen zou dan ook vooral zijn door het extra bereik, hoewel dat in de praktijk ook wel mee zal vallen verwacht ik.
Signatures zijn voor boomers.
Als het goed is, is het enige verschil AWD ==> RWD, meer niet. Tenminste, als ik dat vanmorgen goed heb begrepen. Levertijd om en nabij 2 maanden volgens de medewerker die ik vanmiddag sprak in Amsterdam Zuid-Oost.biggie0344 schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:16:
Hi all,
Even een 2 kleine vragen:
Ik wil via leaseplan de tesla model 3 bestellen.
Nu ben ik aan het kijken voor de LR RWD ik zie dat deze te bestellen is via leaseplan, deze zou ook 10% meer range bieden klopt dit? Ik zie het namelijk niet op de tesla site (dus ik weet ook de levertijd niet).
En klopt het dat de interieur hetzelfde is als je deze gaat vergelijken met de LR AWD (deze zou premium interieur hebben)?
Avast bedankt
Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)
Welke leasemaatschappij?Inspired schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:05:
Bij mij zat de standaard LR RWD obv 48/35k ex brandstof op 880. Met winterbanden en laadpaal.
Dit is het Tesla draadje, dus kan je hier svp Wh/km gebruiken zoals Tesla zelf ook aangeeft? Het is korter en logischer voor iedereen die een Tesla rijdt. Dus in het bovenstaande: Dat zou betekenen dat je met 130km/h tegen de 250 Wh/km uitkomt!?dfrenner schreef op maandag 29 april 2019 @ 18:48:
[...]
Dat zou betekenen dat je met 130km/h tegen de 25 kWh per 100km uitkomt!? Dat is inderdaad best fors zeg
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Herkenbaar in de UK overigens, ik heb geprobeerd een publieke paal te gebruiken, maar 1 had een stekker die ik nog niet kende, de volgende zou ik een abo van £8,-/maand moeten afsluiten (polar) en de derde konden we niet vinden. Toen maar naar een SC doorgereden. Er is voor zover ik weet nog geen goede multi-network pay-as-you-go laadpas. Chargemap lijkt nog de meeste providers te ondersteunen wat ik zo gezien heb, die ga ik de volgende keer proberen.I’ll get on to the cars shortly, but here’s what you need to know. The cars are all brilliant. No, seriously, they are. And there’s no such thing as range anxiety. Because battery range comfortably exceeds bladder range. Time anxiety? Absolutely, when you’re running three hours late. Infrastructure anxiety? That’s the key one for me. We can probably plan extra time into a journey, leave earlier, do some work en route while charging is occurring. But the knowledge that the infrastructure might not work as needed? That’s plain stressful.
Unless you drive a Tesla.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik denk dat je hier overdreven conservatief bent. Er is geen reden om de accu niet onder de 10% leeg te rijden of niet boven de 80% op te laden (anders dan dat die laatste 20% veel tijd kost)dfrenner schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:10:
[...]
Je rijdt max tot 10% leeg en laadt max tot 80% op met vakantieritten. Dan gebruik je dus slechts 70% van je accu effectief.
Met 100% haal je 400km op snelwegen en belading.
Dus tussen superchargers haal je slechts 280km (70%). Met een 100% goede accu.
Als je accu dan ook nog eens is gedegradeerd tot 70%, dan haal je nog maar 196km tussen superchargers in. Het kan wel, maar niet ideaal.
De kans hierop is klein, maar is voor mij eigenlijk al onder het acceptabele gedaald. Dus een SR gaat er echt niet komen hier.
Mijn huidige auto (Renault Zoe, 2014) laad ik dagelijks met 3kW op tot 100% (22kWh accu), en na 140-150.000km is er nog steeds 95% 'health' aanwezig. Dus ik denk dat het niet zo'n vaart loopt met een Tesla en hun geoptimaliseerde accu-conditionering etc.Daniel schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:48:
[...]
Ik denk dat je hier overdreven conservatief bent. Er is geen reden om de accu niet onder de 10% leeg te rijden of niet boven de 80% op te laden (anders dan dat die laatste 20% veel tijd kost)
Als je range op 0 staat is de accu ook niet leeg, er zit nog een stukje reserve in, én dan nog de anti brick protection wat een deel accucapaciteit is die je niet kunt gebruiken.
Tot 100% opladen is geen probleem. Wat wel schadelijk is, is de accu langdurig op 100% geladen houden. Dus je kunt hem beter niet aan een paal hangen, tot 100% vullen en dan een week laten staan.
Het battery management van Tesla's is uitstekend, de accu wordt zo veel mogelijk op de ideale temperatuur gehouden wat de levensduur ten goede komt. Ik ken sowieso geen enkel verhaal van een Tesla S, X of 3-accu die tot 70% is gedegradeerd. Het gemiddelde ligt tussen de 90 en 95% na 200.000 kilometers. Je zal iets van een miljoen kilometer op de teller moeten zetten voor je in de buurt van de 70% gaat komen.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Sommige stukken wel ja, maar laatste stuk Karlsruhe-Basel was altijd knallen. 200km snelweg waar echt geen hond rijdt en tot nu toe geen werkzaamheden gehad daar.
Dit heb ik al vaker geroepen, de early adeptor vinden Tesla helemaal geweldig en het kan geen glazen breken. 500km met een LR haal je makkelijk. Iedereen die zegt van niet: je bent gek!IceOnFire schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:30:
Klopt, in die orde van grootte kom je wel terecht ja. Viel mij ook aardig tegen. Verschil 110-ish en 130 is ook echt fors. Ik vind het ook wel een tikje flauw dat Tesla ermee adverteert alsof je de geclaimde range ook op de snelweg kan halen, dat gaat als je gewoon vmax rijdt dus echt niet lukken.
De ingebouwde navigatie en dus ook Tesla weet dat stiekum zelf ook prima overigens, die rekent bij snelwegtrips met veel realistischere hogere verbruikcijfers met het plannen van tussentijds superchargen etc. Het voorspelde eindpercentage accu op t eind van de trip klopt altijd redelijk, als je dat omrekent naar "km range" ben je dr alleen een stuk meer kwijt dan de trip lang is..
Moet ik overigens wel bij vermelden dat ik de performance variant heb met 21" wielen. Het schijnt dat de 18" aero wielen tot 10% verbruik kunnen besparen, al weet ik niet of dat ook voor dat soort snelheden op gaat. Misschien maakt dat vooral onder de 80 verschil als de algemene luchtweerstand nog niet zo hard aantikt.
Dan zit je dus ook op 330km actieradius, iets erbij vanwege de 10%... Maar in de winter ga je dit niet meer redden denk ik.Deveon schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:24:
[...]
Die cijfers kan ik in de praktijk beamen (LR DM met 18” Aero). Wel een enkele rit of retour, anders haal je dat niet door vampiredrain en/of conditioneren. Eenmaal op temperatuur hoeft de airco of verwarming niet zo hard te werken om het bij te houden en is verwaarloosbaar.
Mijn praktijk voorbeeld is ‘S ochtends 165 km heen en ‘S avonds zelfde rit terug. Heen vertrokken met 99% en terug vertrokken met 50% (met grotendeels 140, stukje 150) en bij aankomst nog 10% over.
Daarnaast dagelijks de afgelopen twee maanden tweemaal 50 km met 100 of 120 km/u, afhankelijk van de drukte. Ik pre-condition altijd dus dat wordt niet meegenomen in het verbruik van de rit.
Ik vind kWh/100km veel makkelijker rekenen met bereik.RichieB schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:38:
[...]
Dit is het Tesla draadje, dus kan je hier svp Wh/km gebruiken zoals Tesla zelf ook aangeeft? Het is korter en logischer voor iedereen die een Tesla rijdt. Dus in het bovenstaande: Dat zou betekenen dat je met 130km/h tegen de 250 Wh/km uitkomt!?
Sorry, ik blijf gewoon per 100km rekenen, veel makkelijker vergelijken. Vind ik.MeZZiN schreef op maandag 29 april 2019 @ 23:12:
Het is wel weer een nieuwe manier van noteren .... vond benzine al lastig dat we van 1 op zoveel gingen naar liter per 100km. Voor nu is het wh/km zoals elke auto dat aangeeft in de EV wereld
Maar 250wh/km is redelijk normaal voor mijn model X. Als ik zuinig ben kom ik wel rond de 200wh/km maar dan houd het snel op. (wind mee helpt ook erg goed)
Maar bij EV's geld gewoon wat het snelst van a naar b brengt voor woon werk is (zonder tussen laden) is sneller om iets langzamer te rijden om max uit je accu te halen. Mijn woon werk was op de rand van de tesla range en nog 10% thuis overhouden. Maar als ik verder wil ga ik rustig 130 laad ik maar iets sneller wat eigenlijk niet heel veel uitmaakt op de lange rit moet je toch veel laden en of je nu 100 of 130 rijd je laad zo snel weer bij dat het gewoon net even sneller lijkt met 130. Het is vaak ook een gevoel. Maar voor de lange rit hoe ik meestal niet echt te letten op de snelheid de volgende supercharger stop ik gewoon laad maximaal tot 80-90% en weer door. Eigenlijk heb ik geen range issues nog ervaren met onze 75D.
Voor vakanties wil ik conservatief zijn, ik wil hem op een vakantie rit in het buitenland eigenlijk niet leger dan 10% rijden, om stress bij volle palen of niet werkende palen te voorkomen.Daniel schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:48:
[...]
Ik denk dat je hier overdreven conservatief bent. Er is geen reden om de accu niet onder de 10% leeg te rijden of niet boven de 80% op te laden (anders dan dat die laatste 20% veel tijd kost)
Als je range op 0 staat is de accu ook niet leeg, er zit nog een stukje reserve in, én dan nog de anti brick protection wat een deel accucapaciteit is die je niet kunt gebruiken.
Tot 100% opladen is geen probleem. Wat wel schadelijk is, is de accu langdurig op 100% geladen houden. Dus je kunt hem beter niet aan een paal hangen, tot 100% vullen en dan een week laten staan.
Het battery management van Tesla's is uitstekend, de accu wordt zo veel mogelijk op de ideale temperatuur gehouden wat de levensduur ten goede komt. Ik ken sowieso geen enkel verhaal van een Tesla S, X of 3-accu die tot 70% is gedegradeerd. Het gemiddelde ligt tussen de 90 en 95% na 200.000 kilometers. Je zal iets van een miljoen kilometer op de teller moeten zetten voor je in de buurt van de 70% gaat komen.
Dat denk ik ook niet, daarom zou een verandering in garantie regels zeker een vertrouwder beeld geven. 85% en 160.000km moeten ze makkelijk redden. Waarom daar dan niet de garantie op afstellen?NielsTn schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:25:
Mijn huidige auto (Renault Zoe, 2014) laad ik dagelijks met 3kW op tot 100% (22kWh accu), en na 140-150.000km is er nog steeds 95% 'health' aanwezig. Dus ik denk dat het niet zo'n vaart loopt met een Tesla en hun geoptimaliseerde accu-conditionering etc.
40% voor 165 km maakt 412,5 km voor 100%~ beste netjes gezien ik grotendeels 140 en flink stuk 150 heb gereden. Zoals ik al aangaf maakt verwarming niet zoveel uit als je pre-condition gebruikt, helemaal niet als je met jas aan op 18 graden en stoelverwarming rijdt.dfrenner schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:35:
[...]
Dan zit je dus ook op 330km actieradius, iets erbij vanwege de 10%... Maar in de winter ga je dit niet meer redden denk ik.
[...]
Hahaha ik heb zelfkennis. Ik zou dat ook kunnen hebben... Verkeerde afslag... Daarom is die 10% bij mij gewoon de regelMeZZiN schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:15:
Je hoeft juist met een tesla je vakantie rit niet te overdenken we zijn nu 2x naar zuid frankrijk geweest 1 keer een issue gehad en dat was mijn eigenen domme schuld. Ik had mijn afslag gemist. Maar goed zat lading om heen en weer te rijden. Wel zonde van de tijd.
Maar de tesla weet heel goed hoe ver en hoe lang je moet laden. Meestal was de auto al lang al klaar met laden voordat wij naar het toilet en even wat gegeten hadden/gedronken hadden benen strekken en weer door. Soms met 4% soms met 20% ligt er helemaal hoe je rijd en wat je tegen komt. We hebben altijd gewoon zo veel geladen als wij pauze namen. Met tesla is het gewoon instappen en gaan.
We zijn ook naar duitsland gegaaan daar was een stuk van Drachten naar Stuhr dat was voor het mooi net even te ver. Maar echt groot issue was het niet prima te doen. Verder bij Centerparks bispingen heb je niet eens een lader nodig de supercharger is om de hoek. Hoe veel luxe wilt je.
Met de laatste update naar naar 145kwh maakt dat we nog sneller onze stops moeten maken wat een gedoe
Wat ik geleerd heb na mijn trip is dat je eigenlijk maar over 1 ding hoeft na te denken: kan ik de auto opladen op de plek van de bestemming. En als je een meerdaagse trip hebt, bij de overnachtingen onderweg. Als je vertrekt met een volle accu is de laadtijd onderweg echt minimaal, de auto kan al weer voordat de koffie een drinkbare temperatuur heeft.dfrenner schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:35:
[...]
Voor vakanties wil ik conservatief zijn, ik wil hem op een vakantie rit in het buitenland eigenlijk niet leger dan 10% rijden, om stress bij volle palen of niet werkende palen te voorkomen.
Tot 100% laden op ene vakantierit is echt zonde van je tijd. Misschien leuk als je toch aan het eten bent, maar op een vakantierit doe ik dat maar één keer. De rest alleen even benen strekken, broodje of iets anders tussendoor. Ik ga in het buitenland echt niet gokken met lage accu ranges. Liever vaker laden, dan leger rijden.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Bij Leaseplan. Werk bij een kleine organisatie, dus een bij een grote organisatie zal de prijs wat beter zijn gok ik.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Meestal op lange afstand stop je gewoon elke 2-3 uur en dan heb je nog zat lading over. Maar eens maar gelukkig in veel plaatsen zijn normale laadpalen langs de snelweg goed geregeld ook in frankrijk bijna elk benzine station heeft een laadpaal dus echt een groot probleem was het niet.dfrenner schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:23:
[...]
Hahaha ik heb zelfkennis. Ik zou dat ook kunnen hebben... Verkeerde afslag... Daarom is die 10% bij mij gewoon de regel
Oh jij deed niet alleen bij Tesla superchargers?MeZZiN schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:35:
[...]
Meestal op lange afstand stop je gewoon elke 2-3 uur en dan heb je nog zat lading over. Maar eens maar gelukkig in veel plaatsen zijn normale laadpalen langs de snelweg goed geregeld ook in frankrijk bijna elk benzine station heeft een laadpaal dus echt een groot probleem was het niet.
Ik ben niet zo van het vooraf plannen.MeZZiN schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:46:
Ik heb het prima gered met superchargers alleen je altijd nog de backup van normale laadpalen. Dus als je het niet tot je supercharger heb je altijd nog de normale laadpalen.
De laatste vakantie hebben nog geladen in een berg dorp aan een type 2 paal en een chademo in een ander dorp. De meeste iets grotere dorpen lijken wel een type 2 lader te hebben. (in frankrijk)
Voor nu is het wel zo naar mijn idee dat EV reizen met een tesla geen enkel probleem is en zonder plannen mogelijk. Een andere EV moet je iets meer gaan nadenken hoe je het gaat doen maar veel meer ook niet. De laadnetwerken zijn redelijk goed op dit moment. Waarbij supercharger gewoon volledig dekkend is.
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Via booking.com kan je ook zoeken op hotels met een Tesla Destination charger, dan kan je hem dus nog eens gratis volgooien ook.MeZZiN schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:46:
Ik heb het prima gered met superchargers alleen je altijd nog de backup van normale laadpalen. Dus als je het niet tot je supercharger heb je altijd nog de normale laadpalen.
De laatste vakantie hebben nog geladen in een berg dorp aan een type 2 paal en een chademo in een ander dorp. De meeste iets grotere dorpen lijken wel een type 2 lader te hebben. (in frankrijk)
Voor nu is het wel zo naar mijn idee dat EV reizen met een tesla geen enkel probleem is en zonder plannen mogelijk. Een andere EV moet je iets meer gaan nadenken hoe je het gaat doen maar veel meer ook niet. De laadnetwerken zijn redelijk goed op dit moment. Waarbij supercharger gewoon volledig dekkend is.
Hoi.
Omdat je in duitsland je een geijkte meter moet hebben rekenen ze per minuut.In Germany for example, this means that minute prices will rise to 20 euro cents (up to 60 kW) or 40 euro cents (over 60 kW) instead of 23 or 46 euro cents as announced a few days ago
https://www.electrive.com...charging-prices-globally/
Ik denk dat je maximaal iets van 50kW 'tankt' en dan betaal je ongeveer € 21 voor waar je weer zo'n 300 km kunt rijden (ik reken even 180 Wh/km) Nog altijd een stuk minder dan een ICEgauchov6 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:26:
Voor de prijsbewuste rijders: de SuperCharger prijzen in Duitsland zijn flink verhoogd, en ook veranderd van €/minuut naar €/kWh zoals overal. Maar wel €0.40 tot €0.44 per kWh nu!
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Volgens de Tesla manual mag / moet je dit juist wél doen, het accumanagement zorgt ervoor dat de accu op een juiste manier wordt volgehouden.Daniel schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:48:
.
Klopt, maar met de ICE ging ik ook liever naar een Autohof dan de hoofdprijs betalen aan de Autobahn.winwiz schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:45:
[...]
Ik denk dat je maximaal iets van 50kW 'tankt' en dan betaal je ongeveer € 21 voor waar je weer zo'n 300 km kunt rijden (ik reken even 180 Wh/km) Nog altijd een stuk minder dan een ICE
Je kent https://abetterrouteplanner.com/ neem ik aan? Die is erg handig voor het plannen.BliXem schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:03:
Ik ga binnenkort met de M3 AWD LR naar Italië, ben al aan het plannen.
[ Voor 3% gewijzigd door mkrmr op 30-04-2019 15:07 ]
De kosten van de SC in Duitsland maken mij niet zoveel uit. Beter dan de 1,60 of de 1,33 die nu gevraagd worden (benzine en diesel).gauchov6 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:06:
[...]
Je kent https://abetterrouteplanner.com/ neem ik aan? Die is erg handig voor het plannen.
En de prijs in Duitsland klopt niet meer
[ Voor 7% gewijzigd door BliXem op 30-04-2019 15:13 ]
Het lijkt erop alsof een boel mensen het handmatige batterymanagement overdenken. Gewoon de nacht voor je vertrek opladen tot 100%, rijden tot de SuC waar je wilt stoppen, laten laden zo lang je nodig hebt voor je koffie of lunch en dan doorgaan. Dit soort trips doe je één of hoogstends een paar keer per jaar, daar gaat de batterij echt niet meteen van naar de gallemiezen. Het is geen mobiele telefoon met NiCD batterij die je met één keer verkeerd laden kan ruineren.BliXem schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:03:
Ik ga sowieso hoppen van SC naar SC. Dit zou niet erg voor de batterij moeten zijn als je deze maar ook weer op rijdt tot 10% heb ik berekend zodat ik nog genoeg marge heb. Thuis pak ik de langzaamste laadoptie, beter voor de batterij tot 70% voor korte stukken en 90% voor lange roadtrips.
Is al meerdere keren aangegeven door Tesla dat de limiet lager dan 90% zetten echt geen positieve invloed heeft op de levensduur van de accu. Advies is dus ook altijd 90% laden en op langere trips naar de 100%.BliXem schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:03:
Thuis pak ik de langzaamste laadoptie, beter voor de batterij tot 70% voor korte stukken en 90% voor lange roadtrips.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Het zou mij niks verbazen als de 100% geladen (op display) wellicht op de achtergrond 70% van de echte capaciteit is.Tassadar32 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:46:
[...]
Is al meerdere keren aangegeven door Tesla dat de limiet lager dan 90% zetten echt geen positieve invloed heeft op de levensduur van de accu. Advies is dus ook altijd 90% laden en op langere trips naar de 100%.
Als 90% op het display ook 90% SoC is dan heeft het volgens dit artikel wel zin.Tassadar32 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:46:
[...]
Is al meerdere keren aangegeven door Tesla dat de limiet lager dan 90% zetten echt geen positieve invloed heeft op de levensduur van de accu. Advies is dus ook altijd 90% laden en op langere trips naar de 100%.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Wat bedoel je precies?Wimo. schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:06:
Nadeel is dat ie onder de 75 procent aanzienlijk langzamer is....
Hoi.
https://forums.tesla.com/...n-slower-battery-depletes Lijkt er wel op.bottom line schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:08:
Daar heb ik nog nooit van gehoord. En ook niet gemerkt. Hij verliest performance zodra hij onder de 75% is?
Verschil is vooral duidelijk bij snellere versies...bottom line schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:08:
Daar heb ik nog nooit van gehoord. En ook niet gemerkt. Hij verliest performance zodra hij onder de 75% is?
Wil je op vakantie of wil je drag racen? Lijkt me onderweg naar de Costa Brava wel je minste zorg dat de 1/4 mile 0.3 seconden langzamer is.Wimo. schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:06:
Nadeel is dat ie onder de 75 procent aanzienlijk langzamer is....
Context is een Model S 100D toch, of heb je inmiddels de reservering van de Model 3 al doorgezet?Wimo. schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:59:
Het is meer dan 0.3. En je merkt het erg goed. Koppel is fors minder. Op vakantie met een ev doe ik niet, te onpraktisch
[ Voor 19% gewijzigd door Malarky op 30-04-2019 21:37 ]
Ik merk een groot verschil tussen een opgeladen accu en een lege accu.DaCoTa schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:08:
[...]
Context is een Model S 100D toch, of heb je inmiddels de reservering van de Model 3 al doorgezet?
Ik zal er eens op letten, kijken of dat bij de 3 ook zo is.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
In standaard, aangezien ik niet de performance editie hebCyBeRSPiN schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:23:
@Smuggler in Chill of Sport stand? Of maakt dat niet uit als je plankt?
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Ik wens ze heel veel succes. In alle officiële communicatie staat dat alle Teslas nu met AP komen, zonder uitzonderingen. Achteraf dan ineens aangeven dat er toch voor bijbetaald moet worden zal binnen de Nederlandse wet heel moeilijk worden.Malarky schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:15:
Btw op Tesla forum blijkt dat Tesla vanaf nu weer €3200 extra vraagt voor de Model 3 RWD met AP en FSD.
Als je https://abetterrouteplanner.com gebruikt, dan is het verschil tussen de LR AWD en de LR RWD 8wh/km, waarbij de AWD er net iets minder uitkomt. Het verschil is nihil echter.Maasluip schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:56:
[...]
Toen de RWD nog configureerbaar was in de US was de range daarvan maar marginaal groter dan van de AWD. Dat was minder dan 10 mijl. Ik weet ook niet waarom de RWD verder zou moeten komen. Ik meen van de S te weten dat de motoren voor verschillende snelheden geoptimaliseerd zijn, dus bij een vaste snelheid zou de AWD verder moeten komen. Het lijkt me dat het enige verschil in het officiële verbruik het kunnen gebruiken van meer vermogen is. Want waarom zou de Performance ook minder range hebben dan de Standard?
Bericht hierboven
Heeft nooit goed gewerkt. Gaat waarschijnlijk ook niet goed komen. Zelfs met de nieuwste update is het langzaam...NeoPhire schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:44:
Hebben hier meer mensen de ervaring van zeer traag internet in de browser op de Model 3. Spotify gaat prima, maar browsen kan gerust 30 seconden duren voor Tweakers is geladen...
RWD heeft 600km WLTP en AWD heeft 560km WLTP. Verschil bij EPA is vergelijkbaar. Dus dat is meer dan nihil.Floor-is schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:48:
[...]
Als je https://abetterrouteplanner.com gebruikt, dan is het verschil tussen de LR AWD en de LR RWD 8wh/km is waarbij de AWD er net iets minder uitkomt. Het verschil is nihil echter.
Dit schijnen ze (minstens deels) te baseren op real-life ervaringen, maar hoe dat werkt weet ik niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Malarky op 30-04-2019 23:09 ]
WLPT cijfers zijn mooie dromen maar het gaat om real life resultaten en daar zijn de verschillen een stuk minder spectaculair. Als je die range uit een model 3 verwacht (welk model dan ook) kun je beter iets anders kopen.Malarky schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 23:09:
[...]
RWD heeft 600km WLTP en AWD heeft 560km WLTP. Verschil bij EPA is vergelijkbaar. Dus dat is meer dan nihil.
Waardoor? 1726KG vs 1847KG, ga je echt wel merken in actieradius. Dat is absoluut meer dan een paar kilometer.
Volgens dit artikel https://cleantechnica.com...-cleantechnica-exclusive/Smuggler schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:20:
[...]
Sterker nog, de tesla verliest het van de Kona met een accu van 30%.
Geen idee hoe vol de Kona zat, maar een tussen sprint van 110km/u naar 140km/u kon ik niet bij houden met mijn tesla model 3 LR-AWD.
Dat verschil heb ik nog niet gemerkt. Het verschil met mijn loaner, een 330e wat niet bepaald een slome jongen is, lijkt wel gigantisch.. Eerlijk gezegd doet de algehele auto een beetje onder voor mijn Tesla Model 3, ook pre-Autopilot.Smuggler schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:20:
[...]
Ik merk een groot verschil tussen een opgeladen accu en een lege accu.
op 80% en erboven voel je echt de kick op elk moment dat je het pedaal indrukt.
onder de 40% voelt de auto relatief erg sloom aan (tot je weer in een normale auto stapt).
Sterker nog, de tesla verliest het van de Kona met een accu van 30%.
Geen idee hoe vol de Kona zat, maar een tussen sprint van 110km/u naar 140km/u kon ik niet bij houden met mijn tesla model 3 LR-AWD.
Iets anders lukt mij nu ook nietGodlikev schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 00:42:
Ligt het nu aan mij of kun je op dit moment slechts de Standard plus selecteren bij de model 3?
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ik zie zowel standaard range plus als long range en performance nog te kiezen op tesla.com (default de SR PLUS geselecteerd).Godlikev schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 00:42:
Ligt het nu aan mij of kun je op dit moment slechts de Standard plus selecteren bij de model 3?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
[ Voor 33% gewijzigd door Bonsaiboom op 01-05-2019 07:56 ]
Je houd het toch niet voor mogelijk?wickedsight schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:44:
[...]
Ik wens ze heel veel succes. In alle officiële communicatie staat dat alle Teslas nu met AP komen, zonder uitzonderingen. Achteraf dan ineens aangeven dat er toch voor bijbetaald moet worden zal binnen de Nederlandse wet heel moeilijk worden.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Verwijderd
Argumenten? Voor? tegen? Doe 'ns een samenvatting ipv alleen een linkdrop?Verwijderd schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:14:
Het is een beetje ver van ons bed show maar Chamath Palihapitiya, een early Facebook founder heeft een heel lang interview gehouden op CNBC.
YouTube: Investor Chamath Palihapitiya on his Facebook criticism
Alleen ze hebben het stuk over Tesla eruit geknipt!? Hier een mirror van het stuk met Tesla, waar hij hele goede argumenten noemt: https://streamable.com/amp_player/goa06
Verwijderd
Oh, als je wilt dat ik wat argumenten geef over waarom ik Tesla aandelen heb en waarom de kans groot is dat de komende jaren de kant van Amazon zullen opgaan, zal ik ze straks wel even op een rijtje zetten. Mijn punt met de linkdrop was dat omdat Tesla niet adverteert op CNBC en andere MSM ze het positieve stuk er gewoon uitknippen.anboni schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:18:
[...]
Argumenten? Voor? tegen? Doe 'ns een samenvatting ipv alleen een linkdrop?
Dat punt werd geheel niet duidelijk uit je eerste post, nu iets meer, dankVerwijderd schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:20:
[...]
Oh, als je wilt dat ik wat argumenten geef over waarom ik Tesla aandelen heb en waarom de kans groot is dat de komende jaren de kant van Amazon zullen opgaan, zal ik ze straks wel even op een rijtje zetten. Mijn punt met de linkdrop was dat omdat Tesla niet adverteert op CNBC en andere MSM ze het positieve stuk er gewoon uitknippen.
Serieus? Wat een merk. En bij de AWD wel? Dan heeft de RWD niet veel zin meer.Zahariac schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:03:
Voor degene die nog een M3 LR RWD wilde bestellen. Per vandaag is alleen voor dat model de autopilot komen te vervallen volgens MisterGreen. Ik had mijn bestelling al klaar staan om te ondertekenen, maar nu komt er ineens weer 3200 bovenop, volledig in de 22% bijtelling.
Ik weet nu dus even niet meer wat ik wil.
[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 01-05-2019 10:08 ]
Terwijl overal staat dat AP standaard er bij zit.Zahariac schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:03:
Voor degene die nog een M3 LR RWD wilde bestellen. Per vandaag is alleen voor dat model de autopilot komen te vervallen volgens MisterGreen. Ik had mijn bestelling al klaar staan om te ondertekenen, maar nu komt er ineens weer 3200 bovenop, volledig in de 22% bijtelling.
Ik weet nu dus even niet meer wat ik wil.
Dat was de reden ook volgens MisterGreen, om het gat met de AWD te verkleinen. Maar ik heb geen zin om voor dik 10k in de 22% bijtelling te gaan zitten.Inspired schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:07:
[...]
Serieus? Wat een merk. En bij de AWD wel? Dan heeft de RWD niet veel zin meer.
Dan is het gat maar 2100. Vreemd weer. Als het inderdaad zo is dan valt de keuze bij mij toch op een benzine slurper. Ben er nu wel klaar mee.Zahariac schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:12:
[...]
Dat was de reden ook volgens MisterGreen, om het gat met de AWD te verkleinen. Maar ik heb geen zin om voor dik 10k in de 22% bijtelling te gaan zitten.
[ Voor 24% gewijzigd door Staatslot op 01-05-2019 10:18 ]
NoA is echt een lachtertje. Ze zijn nu misschien op 10% van volledig FSD, dus daar hoef je echt geen spijt van te hebben.MeZZiN schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:16:
tesla maakt er wel een rommeltje van met prijzen baal een heel klein beetje dat ik de 2000 euro upgrade niet gedaan naar fsd maar goed zeker met EAP die ik al heb voegt het zo weinig toe en denk niet dat FSD in nederland niet binnen 4 jaar echt gaat werken. Ik heb nog geen NoA nog gezien. Misschien na de laatste update dat ik het kan proberen.
Ze blijven gewoon met prijzen rommelen is niet goed kies een prijs en hou hem stabiel voor de komende 3-6 maanden. Is echt niet moeilijk.
Ik ga hem dan gewoon zonder bestellen. Ik had alles al klaar voor die prijs. En ik kan nog steeds zelf sturen. Vind het wel vervelend dat er dan wat veiligheidsopties komen te vervallen. Die zouden in mijn optiek er standaard op moeten zitten.Inspired schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:15:
[...]
Dan is het gat maar 2100. Vreemd weer. Als het inderdaad zo is dan valt de keuze bij mij toch op een benzine slurper. Ben er nu wel klaar mee.
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq