Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote Tesla topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 84 Laatste
Acties:
  • 539.192 views

• sjaakmaarsen
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-09 09:27
acidfever schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:48:
Op welke fiscale waarde is jullie Model 3 gezet als ik vragen mag? De mijne is op 62.000 euro rond gezet (wat ik per definitie al vreemd vind) terwijl dat meer is dan het totaalbedrag wat is betaald (inclusief vervoer en afleverkosten). Vervoer etc moet toch sowieso al niet in de fiscale waarde zitten?

Het gaat om een LR AWD midnight Silver met 19 inch en AP.
Kan je checken via de RDW: https://ovi.rdw.nl
Of staat het daar ook zo ingevuld?

afleverkosten e.d. horen niet in de fiscale waarde.

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-11 22:07

Wiebbe

<none />

Volgens mij is hij juist erg positief. Hij vind het scherm erg mooi en toch handig in gebruik.

De auto rijdt echt erg leuk. Prima artikel, begin is wel met een knipoog naar hij schakelt snel over op een positief verhaal.

Oh noes.. No more TreinTijden :(

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-11 13:34
@acidfever Met de prijsschommelingen zijn er flink wat 3's op diverse prijspunten geregistreerd bij de RWD. Mijne is bijvoorbeeld voor de volle prijs aangeschaft maar pas na de prijsdaling geregistreerd dus de cataloguswaarde is aanzienlijk lager dan wat ik betaald heb. Als de cataloguswaarde bij de RWD te hoog is kan je dit bij Tesla aangeven, ze kunnen dit dan laten wijzigen of je een andere auto (met juiste cataloguswaarde) toekennen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-11 08:23

Floor-is

5.2

acidfever schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:48:
Op welke fiscale waarde is jullie Model 3 gezet als ik vragen mag? De mijne is op 62.000 euro rond gezet (wat ik per definitie al vreemd vind) terwijl dat meer is dan het totaalbedrag wat is betaald (inclusief vervoer en afleverkosten). Vervoer etc moet toch sowieso al niet in de fiscale waarde zitten?

Het gaat om een LR AWD midnight Silver met 19 inch en AP.
Ben ik ook benieuwd naar :)

Wat kostte de jouwe dan @acidfever als ik zo vrij mag zijn?

Bericht hierboven

Verwijderd

Ik zet de TV net aan en ik zie in beeld op RTLZ: "Heeft Tesla nog wel genoeg geld?" Dan een dom verhaaltje over de SEC en Tesla. Volgende item is Facebook, dat de koers is gestegen. Ze melden ook nog even dat Facebook 5 miljard aan boete krijgt.

Wtf.

Het was niet het beste kwartaal, maar met de nieuwe fabriek in China en de Y, semi, roadster en pick up eraan wordt het zo'n gigantisch grotere afzetmarkt. Iedereen is zo negatief, maar ik denk met alle tegenwerking als investor dat ze een prima resultaat gehaald hebben. Maar goed, buy low, sell low. Ik ga nog een paar aandelen halen.

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 12:45

CyBeRSPiN

sinds 2001

Alles staat of valt bij het vertrouwen van de grote investeerders, er moet nog een enorme berg geld in voordat Tesla echt kan gaan cashen. Ze gaan duidelijk long op het autonome rijden. Met de SR(+) en de Y komt de EV voor de massa in beeld.
Maar als je ziet waar ze staan tov concurrenten en de nog immer aantrekkende vraag naar EVs zie ik het ook wel goedkomen.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:31
CyBeRSPiN schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:15:
Met de SR(+) en de Y komt de EV voor de massa in beeld.
Ik vraag mij af welke massa jij bedoeld. De gemiddelde aanschafprijs van auto's lag in 2018 op €32.000. Daar zitten alle Tesla modellen nog (ver) boven.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

LordSinclair schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:26:
[...]

Ik vraag mij af welke massa jij bedoeld. De gemiddelde aanschafprijs van auto's lag in 2018 op €32.000. Daar zitten alle Tesla modellen nog (ver) boven.
Heb het niet over ons landje specifiek he. In de VS koopt niemand een auto cash. Daar lopen ze bij een dealer binnen, vragen wat de maandelijkse termijn is en rijden weg. Net zoals wij een mobieltje regelen.

• itworksdoesntit
  • Laatst online: 04-10-2020
Grote investeerders geven weinig om het resultaat onder aan de streep van een bedrijf.

Zij kijken naar bedrijfswaardecreatie zodat zij een mooie exit kunnen maken als het ze uitkomt. Dividenden of resultaten betekenen hier NIKS binnen (iets wat Jan Modaal vaak niet begrijpt). Zodra ze een exit voelen aankomen, zorgen ze dat de cijfers wat worden bijgeschaafd om die Jan Modaal termen op orde te krijgen, zodat de beurswaarde nog even kort een piek maakt voordat ze eruit stappen.

De gemiddelde grote investeerder kijkt - op de lange termijn - naar hoe de markt verdeeld is en of - op de korte termijn - hier een grote groei voor het bedrijf waar ze binnen investeren in mogelijk is.

Tesla zal naar aanleiding hiervan waarschijnlijk sturen op CLTV/ ARR.

CLTV: customer lifetime value: de klantbasis is de grondlegger voor hun groei. CLTV werken ze aan door jou als koper te verbinden met het merk. Iets zegt mij dat ze dit goed doen, de gemiddelde Tesla rijder die ik spreek, komt over als 1 van de 12 apostelen in de tijd van JC. De kans dat zij terugstappen op een Audi, BMW, Mercedes of Volvo acht ik klein. CLTV is dus goed gemanaged voor nu.

ARR: Annual recurred revenue: werken ze aan door je te verleiden regelmatig een nieuwe auto te kopen. Kleine updates, zichtbaar en onzichtbaar, mooie steady growth in performance laten zien, etc. De geprikkelde man met een flinke spaarrekening zal dan sneller een nieuwe Tesla kopen, terwijl het niet eens echt nodig is. Daarnaast werken ze hard aan nieuwe klanten.

Om de groei doelstellingen te behalen zul je bij een gemiddelde investeerder initieel een TTDDD groei moeten kunnen laten zien. Hierbij gaat het om: jaar 1 = 100, jaar 2 = 300, jaar 3 = 900, jaar 4 = 1800, jaar 5 = 3600, jaar 6 = 7200 (triple triple, double double double). Tesla heeft de eerste 6 jaar al achter de rug en is nu met scaling bezig. De groeieisen die hierbij horen ken ik niet (zou investor reports moeten lezen), ik gebruik als vuistregel altijd: een euro investering, moet leiden tot een euro extra bruto marge in jaar investering+1 in de scaling fase van een bedrijf.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:31
CyBeRSPiN schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:28:
[...]

Heb het niet over ons landje specifiek he. In de VS koopt niemand een auto cash. Daar lopen ze bij een dealer binnen, vragen wat de maandelijkse termijn is en rijden weg. Net zoals wij een mobieltje regelen.
Ook al kijk ik naar de maandelijkse leasebedragen die ik langs zie komen, dan is dat nog steeds niet voor de massa. Een Opel Astra (middenklasser) is stukken goedkoper in de (private) lease per maand.

Daarnaast zijn pickup trucks e.d. ook een stuk goedkoper in de VS, dus ook het maandbedrag.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• acidfever
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

sjaakmaarsen schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:53:
[...]

Kan je checken via de RDW: https://ovi.rdw.nl
Of staat het daar ook zo ingevuld?

afleverkosten e.d. horen niet in de fiscale waarde.
Daar staat 62.000 terwijl de kosten zonder afleverkosten en verwijderingsbijdrage 60950 euro waren.
Floor-is schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:18:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar :)

Wat kostte de jouwe dan @acidfever als ik zo vrij mag zijn?
60950 Ex afleverkosten. Dat bedrag heb ik laten vaststellen met sales toen de prijs wijzigde (en ook AP laten bevestigen maar dat heb ik ook nog niet).

EDIT: ik zie al dat het gaat om de oude bedragen bij bestelling (29 januari): 58800 voor de auto, 1600 voor de lak en 1600 voor 19 inch = 62000. Dit zou volgens Tesla en Lease maatschappij aangepast zijn maar blijkbaar toch niet (of niet doorgevoerd naar RDW).

[ Voor 48% gewijzigd door acidfever op 25-04-2019 12:04 ]

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-11 21:25

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

acidfever schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:55:
[...]
Daar staat 62.000 terwijl de kosten zonder afleverkosten en verwijderingsbijdrage 60950 euro waren.
[...]
60950 Ex afleverkosten. Dat bedrag heb ik laten vaststellen met sales toen de prijs wijzigde (en ook AP laten bevestigen maar dat heb ik ook nog niet).

EDIT: ik zie al dat het gaat om de oude bedragen bij bestelling (29 januari): 58800 voor de auto, 1600 voor de lak en 1600 voor 19 inch = 62000. Dit zou volgens Tesla en Lease maatschappij aangepast zijn maar blijkbaar toch niet (of niet doorgevoerd naar RDW).
Mijn identieke configuratie (LR AWD, MSM, 19" en AP) koste wel €62.000 eind maart, zonder afleverkosten, dus die waarde staat bij mij ook bij RDW. Kennelijk zijn niet alle prijswijzigingen goed doorgegeven of verwerkt bij RDW.

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Dat de RDW waarde niet goed doorgegeven is door de dealer, heb ik ook een keer gehad bij een VW Passat. Hier lag de waarde ook 1500 EUR hoger dan dat afgesproken was.

Dealer zou dit laten aanpassen bij de RDW maar dat schijnt (in ieder geval 5 jaar geleden) een ingewikkeld en langdurig proces te zijn. Aantal keer heb ik hen er aan herinnerd maar tot op de dag van vandaag is het nog steeds niet ge-effectueerd. Inmiddels rijd ik de auto ook al niet meer. Misschien zijn ze bij de RDW tegenwoordig wel sneller ;)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Verwijderd schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:04:
Ik zet de TV net aan en ik zie in beeld op RTLZ: "Heeft Tesla nog wel genoeg geld?" Dan een dom verhaaltje over de SEC en Tesla. Volgende item is Facebook, dat de koers is gestegen. Ze melden ook nog even dat Facebook 5 miljard aan boete krijgt.

Wtf.

Het was niet het beste kwartaal, maar met de nieuwe fabriek in China en de Y, semi, roadster en pick up eraan wordt het zo'n gigantisch grotere afzetmarkt. Iedereen is zo negatief, maar ik denk met alle tegenwerking als investor dat ze een prima resultaat gehaald hebben. Maar goed, buy low, sell low. Ik ga nog een paar aandelen halen.
Je hebt niet gekeken gisteren, waar Musk zei dat er wellicht kapitaal opgehaald moest worden... Dat wordt vrij vertaald naar is er wel genoeg geld. Het was een slecht kwartaal en q2 wordt ook niet winstgevend.

En die tegenwerking van investors is niet nodig, dat veroorzaken ze zelf wel. Lees maar eens over de uitlever chaos. Daar wordt en daar ageer jij waarschijnlijk op wel vol de spotlight op gezet. Dat zou best milder kunnen, maar ik denk dat daar ook actie en reactie speelt.

De hamvraag is nu of ze de auto's kunnen blijven afzetten en tegelijkertijd kunnen opschalen. Om dat te doen, zijn in ieder geval goedkoper auto's nodig, nu zitten ze in de niche markt en daar is iedereen straks wel voorzien. Een auto die start bij 47K is echt te duur voor een massamarkt.

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

jerh schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:53:
[...]
Je hebt niet gekeken gisteren, waar Musk zei dat er wellicht kapitaal opgehaald moest worden... Dat wordt vrij vertaald naar is er wel genoeg geld. Het was een slecht kwartaal en q2 wordt ook niet winstgevend.

En die tegenwerking van investors is niet nodig, dat veroorzaken ze zelf wel. Lees maar eens over de uitlever chaos. Daar wordt en daar ageer jij waarschijnlijk op wel vol de spotlight op gezet. Dat zou best milder kunnen, maar ik denk dat daar ook actie en reactie speelt.

De hamvraag is nu of ze de auto's kunnen blijven afzetten en tegelijkertijd kunnen opschalen. Om dat te doen, zijn in ieder geval goedkoper auto's nodig, nu zitten ze in de niche markt en daar is iedereen straks wel voorzien. Een auto die start bij 47K is echt te duur voor een massamarkt.
Heb ook niet alle details gehoord, maar volgens mij was een belangrijk verbeterpunt de betere spreiding van productie van US, EU en CN modellen door het kwartaal zodat er een rustiger uitlevertempo en een stabielere geldstroom ontstaat. Veel model 3 waren geproduceerd in Q1 maar nog niet geleverd en dus niet betaald!

En ik denk dat ze voorlopig nog voldoende markt hebben, een massaproducent zullen ze niet snel worden. Met de Y en de Pickup erbij zullen ze nog genoeg nieuwe klanten vinden vanaf 2020-2021.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
gauchov6 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:46:
[...]

Heb ook niet alle details gehoord, maar volgens mij was een belangrijk verbeterpunt de betere spreiding van productie van US, EU en CN modellen door het kwartaal zodat er een rustiger uitlevertempo en een stabielere geldstroom ontstaat. Veel model 3 waren geproduceerd in Q1 maar nog niet geleverd en dus niet betaald!

En ik denk dat ze voorlopig nog voldoende markt hebben, een massaproducent zullen ze niet snel worden. Met de Y en de Pickup erbij zullen ze nog genoeg nieuwe klanten vinden vanaf 2020-2021.
Ja, hij had het over de wave voorkomen. Lijkt me goed, er is toch wel enig geklaag over de bereikbaar van Tesla ontstaan.

En er waren er iets van 12000 in transit, dus die zullen in de cijfers van q2 zitten.

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Goede samenvatting van de hoogtepunten van de presentatie en Q&A over de Q1 resultaten:
https://cleantechnica.com...la-q1-2019-earnings-call/

• E46RC51
  • Laatst online: 17-05-2024
RichieB schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:07:
[...]

Ik heb mijn MS RWD nu al 1,5 jaar en echt nog nooit problemen gehad met grip of uitbreken ofzoiets. Ligt gewoon als een huis op de weg.
[/q] ik zeg ook niet dat je std problemen hebt met RWD maar dat uitbreken of grip verliezen niet voorkomt? lukt zelfs met AWD YouTube: Tesla Model 3 Performace Oversteer en dit was n droge weg: op n natte weg of sneeuw is AWD niet echt n luxe met een EV. En ja ik gebruik t vermogen graag 🤩

[ Voor 43% gewijzigd door E46RC51 op 25-04-2019 21:05 ]

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-11 14:57
Hij loopt gewoon te kutten, op Amerikaanse fora staan genoeg verhalen over RDW vs AWD.
Voornaamste punt: goede banden voor het juiste seizoen...

• Tassadar32
Net 2019.12 update gehad. Auto high beams, TPMS instellingen, high speed performance, supercharger preconditioning en een update van de Atari easter egg.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Verwijderd

JPDeckers schreef op woensdag 24 april 2019 @ 17:47:
[...]

De gratis AP is bij mij al een week actief, maar (dus) niets van te zien in m'n account.

We wachten maar af, heb ook nog geen laadkabel.
Wel miste bij aflevering ook.een onderdeel (afdekplaatje bij passagier), dat werd door de Road service ruim een weekje later thuis erop gezet.
Hetzelfde gebeurde bij mij een aantal weken geleden. De auto liet plots het autosteer wieletje zien.
Via de account pagina is nog niets te zien over FSD (ook niet in de app). Waarschijnlijk heeft Musk daarom deze tweet erin gegooid maar we moeten zien: https://twitter.com/elonmusk/status/1121478114096238592

De laadkabel is bij mij een maand na levering toegestuurd, mocht je dat een indicatie geven. Ik had vooraf al een Tesla laadpaal geplaatst (is het goedkoopste) dus ik heb deze nog niet nodig gehad. Ik kan iedereen hier aanraden om de laadinfrastructuur klaar te hebben voordat je een electrische auto krijgt (ongeacht of het een Telsa is). Dat scheelt enorm in laadtijd.

Verwijderd

Dit is toch wel weer de grootste FUD van de afgelopen tijd >:)

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11:07
Hebben jullie iets moeten doen tot AP geactiveerd werd? Ik wacht overigens ook nog steeds op de overschrijving van Model 3 naar mijn account..

Ik heb om bovenstaande voor elkaar te krijgen de leasemaatschappij, maar weer eens gebeld. Zij nemen weer contact op met Tesla..

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11 21:02

Malarky

Wils voor wat ieder

Weet er iemand of het mogelijk is voor werkgevers om direct via hen of eventueel via derde partijen de betaling bij de superchargers te regelen? FastNed heeft dat uitstekend geregeld, hetzelfde geldt voor alle straatpalen via bijv. EVBox. Wordt volledig B2B afgehandeld, zonder gedoe voor de medewerker.

Op lange termijn van al je personeel verwachten dat ze hun supercharger facturen blijven declareren is toch niet klantvriendelijk?

• Tassadar32
@Malarky Company creditcard koppelen of geen creditcard koppelen (dan komt het bij de onderhoudsbeurt mee op de factuur).

• Tassadar32
2019.12 heeft nog wat andere extra veranderingen. De maximumsnelheid staat nu een stuk groter in het scherm (fijn!) en als je sentry mode aan hebt gehad krijg je nu bij het instappen een melding dat er opnames gemaakt zijn.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Malarky via Arval begreep ik dat ze druk zijn met een rechtstreekse integratie met LMs.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-04-2019 14:37 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tassadar32 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:26:
2019.12 heeft nog wat andere extra veranderingen. De maximumsnelheid staat nu een stuk groter in het scherm (fijn!) en als je sentry mode aan hebt gehad krijg je nu bij het instappen een melding dat er opnames gemaakt zijn.
Hopelijk doet Spotify het ook weer. Die is gaan stotteren na de laatste update

• Tassadar32
PWM schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:45:
[...]

Hopelijk doet Spotify het ook weer. Die is gaan stotteren na de laatste update
De issues (zwart beeld, lange starttijd) met de achteruitrijcamera lijken overigens ook opgelost in 2019.12!

• BliXem
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-11 09:27
Heb mijn Tesla Model 3 AWD Premium op 18 april besteld. Tot op heden helaas nog geen VIN nummer. Alles is geregeld online via het Tesla gedeelte. De boot komt 7 mei aan met 4500 Model 3's (?). Zo ver ik weet staan er dan ook een aantal RWD's op. Ben benieuwd wanneer ik eindelijk mijn VIN nummer ontvang.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ligt het aan mij of lijkt Autopilot wat verder vooruit te kijken? Ik heb minder het gevoel dat hij vol gas gaat om vervolgens weer af te remmen op de voorligger. Daarnaast ook een andere situatie waar hij zonder aanleiding 100 reed ipv 110 zoals ingesteld.

(Model 3 2019.12.1)

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 26-04-2019 22:01 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 20:41
BliXem schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 20:30:
Heb mijn Tesla Model 3 AWD Premium op 18 april besteld. Tot op heden helaas nog geen VIN nummer. Alles is geregeld online via het Tesla gedeelte. De boot komt 7 mei aan met 4500 Model 3's (?). Zo ver ik weet staan er dan ook een aantal RWD's op. Ben benieuwd wanneer ik eindelijk mijn VIN nummer ontvang.
Die boot was al onderweg voordat jij bestelde. De kans is dus klein.

Er bestaat trouwens geen premium tesla. Bedoel je de performance?

TheS4ndm4n#1919

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

RocketKoen schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 23:21:
[...]

Kans is er zeker wel, ze worden in batches geproduceerd, dus als je een veel gevraagde combinatie besteld is de kans zeker aanwezig dat je er eentje krijgt van deze boot.

Was bij mij ook, half maart besteld en eind maart geleverd, mijn 3 was al bijna in Zeebrugge toen ik bestelde!

• Phontana
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-11 16:16
BliXem schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 20:30:
Als je wat verder terugleest in dit topic dan kun je zien dat er veel mensen zijn die veel langer dan een week hebben moeten wachten op hun VIN. Jouw bestelling is vorige week pas geplaatst, dus dat kan mogelijk nog wel even gaan duren.

Die van mij is op 29 maart al besteld en ik weet verder ook nog niet meer dan het reserveringsnummer en dat ze zeggen dat ze verwachten om eind mei te leveren. Gewoon even afwachten dus.

• BliXem
RocketKoen schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 23:21:
[...]

Premium interieur doelde ik op. Ik ga er inderdaad vanuit dat de wagen al op de boot staat. Ik hoorde dat alle VIN nummers werden verdeeld als de boot aangemeerd was.

• NielsTn
  • Laatst online: 01:06
BliXem schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:00:
[...]

Premium interieur doelde ik op. Ik ga er inderdaad vanuit dat de wagen al op de boot staat. Ik hoorde dat alle VIN nummers werden verdeeld als de boot aangemeerd was.
Gisteren vernomen dat Tesla Amsterdam in mijn avcount al een VIN zag staan, en deze rond 9 mei aankomt, met verwachting rond 20 mei aflvering in Tilburg.
Note: betreft een M3 (donkerblauw), zwart interieur, 18 inch aero wheels, FSD+autopilot. Besteld per eind maart (enkele uren voor de prijswijzigingen). Reservering loopt al vanaf ehmm 2017?

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 27-04-2019 12:19 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• BliXem
NielsTn schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 12:18:
[...]

Gisteren vernomen dat Tesla Amsterdam in mijn avcount al een VIN zag staan, en deze rond 9 mei aankomt, met verwachting rond 20 mei aflvering in Tilburg.
Note: betreft een M3 (donkerblauw), zwart interieur, 18 inch aero wheels, FSD+autopilot. Besteld per eind maart (enkele uren voor de prijswijzigingen). Reservering loopt al vanaf ehmm 2017?
Nice! :) Zag overigens net dat er twee booten onderweg zijn met M3's.

• sjaakmaarsen
  • Laatst online: 23-09 09:27
Deveon schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:01:
Ligt het aan mij of lijkt Autopilot wat verder vooruit te kijken? Ik heb minder het gevoel dat hij vol gas gaat om vervolgens weer af te remmen op de voorligger. Daarnaast ook een andere situatie waar hij zonder aanleiding 100 reed ipv 110 zoals ingesteld.

(Model 3 2019.12.1)
Wat zijn nog meer de verbeteringen in 2019.12.1? Is er bv al iets te zien van enhanced summon of NoA non-cornfirmation?

• Impstoker
  • Laatst online: 14-11 10:58
Iemand informatie over Powerwall 2 in Nederland? Zijn die er uberhaupt al? Gaat dat nog een jaar duren?

• Tassadar32
sjaakmaarsen schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:55:
[...]

Wat zijn nog meer de verbeteringen in 2019.12.1? Is er bv al iets te zien van enhanced summon of NoA non-cornfirmation?
Nope, die zitten er nog niet in. Wel is de NoA een stuk handiger geworden in het inhalen, vandaag en gisteren lange stukken op NoA gereden en als die een vrachtwagen of ander langzaam vehikel ziet geeft ie ruim genoeg van te voren aan dat ie wil inhalen zodat je van rijstrook kan wisselen zonder eerst vol in de ankers te gaan. Wel zo fijn. Ook een strook naar rechts gaan is AP een stuk minder panisch mee dus minder aborts en rare remacties voor het wisselen van rijstrook.

• acidfever
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Tassadar32 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:48:
[...]

Nope, die zitten er nog niet in. Wel is de NoA een stuk handiger geworden in het inhalen, vandaag en gisteren lange stukken op NoA gereden en als die een vrachtwagen of ander langzaam vehikel ziet geeft ie ruim genoeg van te voren aan dat ie wil inhalen zodat je van rijstrook kan wisselen zonder eerst vol in de ankers te gaan. Wel zo fijn. Ook een strook naar rechts gaan is AP een stuk minder panisch mee dus minder aborts en rare remacties voor het wisselen van rijstrook.
Klinkt goed maar tegelijk ook frustrerend. Ik heb nog steeds geen AP en ook de 2019.12 update is hier nog niet geland..... het is me nog onduidelijk hoe die updates nu gaan qua volgorde. Auto hangt gewoon aan wifi dus daar kan het niet aan liggen.

Vind jij NoA de prijs voor FSD al waard trouwens?

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11 22:56

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Tassadar32
acidfever schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 20:09:
[...]

Klinkt goed maar tegelijk ook frustrerend. Ik heb nog steeds geen AP en ook de 2019.12 update is hier nog niet geland..... het is me nog onduidelijk hoe die updates nu gaan qua volgorde. Auto hangt gewoon aan wifi dus daar kan het niet aan liggen.

Vind jij NoA de prijs voor FSD al waard trouwens?
Uitrol is staged dus word random verdeeld over een percentage van alle gebruikers. Ik heb nu dus een keertje geluk gehad. Ik had EAP besteld dus daar zit NoA nog in. FSD zou ik ook moeten krijgen (compensatie prijsdaling) maar ik heb geen enkele manier om te verifiëren dat ik die ook daadwerkelijk heb gekregen. Ik vind NoA wel heel handig maar of het de meerprijs van FSD waard is weet ik niet. Summon is ook soms erg handig maar voor NoA en Summon is FSD nog steeds redelijk duur. Met de potentie van echt zelfrijden erbij is de prijs mogelijk wel te rechtvaardigen.

• Deveon
  • Niet online
NoA en Summon lijken mij de FSD niet waard, maar AutolaneChange mis ik wel. Ik wordt zo lui van Autopilot dat ik tegenwoordig maar “keep your lane” aanhoud, het is niet alleen de moeite maar ook telkens die piepjes van uit en inschakelen. Daarnaast ben ik er nog niet uit waarom de ene keer als ik knipper AutoSteer wordt uitgeschakeld en de andere keer actief blijft tot ik hem corrigeer.

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:53

n3z

Vet om te zien.

Neemt Autopilot het ook over als je niet in die stand rijdt op dat moment?

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-10 15:40

siemenz

Koetje

Yep. Ook dat zie je in het filmpje!
n3z schreef op zondag 28 april 2019 @ 06:52:
[...]

Vet om te zien.

Neemt Autopilot het ook over als je niet in die stand rijdt op dat moment?

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kijk dan ook het andere compilatiefilmpje van dezelfde maker (eerste comment), dat zet de nut en noodzaak van “handen aan het stuur en aandacht op de weg” duidelijk in beeld ;)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 20:41
Update op de tesla verzekering

TheS4ndm4n#1919

• Cass
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Smuggler schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 06:29:
[...]

niet het gewicht dat ik had gehoopt, maar 910kg is voldoende gewicht, zit ik nogsteeds met de aanhanger van 2000kg, maar daar vinden we wel een oplossing voor.
RDW open data noemt deze 910kg inmiddels ook voor sommige recent vermelde Model 3’s.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-11 22:15

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Cass schreef op zondag 28 april 2019 @ 15:05:
[...]

RDW open data noemt deze 910kg inmiddels ook voor sommige recent vermelde Model 3’s.
heb je een linkje?
Ik kan namelijk niets vinden....

Edit:
Zelf even gezocht:
Ga naar de volgende link:
https://opendata.rdw.nl/T...Uitvoering/wx3j-69ie/data

En zoek op:
"e4*07/46*1293*02"

De volgende uitvoeringen komen dan naar voren:
PP1T D
PP2T D
BB1T D / R

PP1N D
PP2N D
BB1T D / R

Uitleg: PP = performance (topspeed 261)
D = dual motor (topspeed 233)
R = Rearmotor (topspeed 225)

De T in de EEG uitvoeringscode lijkt te bestaan vanwege Towhitch of Trekhaak, in elk geval trekgewicht aanwezig!

Blijkbaar mogelijk op achterwiel aandrijving als op performance en allwheel drive!

[ Voor 61% gewijzigd door Smuggler op 28-04-2019 16:20 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:59
Is er ergens een goed overzicht te vinden wat nu precies de uitrusting is van een Model 3 LR? Ik mis een overzicht met alle standaard opties? Wel wat premium is, maar zaken als dimmende binnenspiegel etc?

En is er ook een goed overzicht van ap vs fsd? En bv waar nieuwe opties op komen? Parkeerassistent bv? Waar zit/komt die op? Of kijk ik scheel en kan ik dit ergens op de site van Tesla wel vinden?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-11 16:37

basdej

OutSystems Consultant

Je krijgt momenteel 7500km supercharge gratis als je iemand aanbrengt !

knip

[ Voor 47% gewijzigd door PWM op 29-04-2019 07:25 . Reden: Referral ]

Hoi.

• Vaxtrian
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-11 14:18
Waarom zoveel in 1 keer?

[ Voor 30% gewijzigd door PWM op 29-04-2019 07:26 ]

• basdej

basdej

OutSystems Consultant

Vaxtrian schreef op zondag 28 april 2019 @ 18:25:
[...]

Waarom zoveel in 1 keer?
Geen idee, het was eerst 1500, maar ze hebben nu een aanbieding blijkbaar !

Hoi.

• NielsTn
  • Laatst online: 01:06
basdej schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:59:
Je krijgt momenteel 7500km supercharge gratis als je iemand aanbrengt !

Iemand die er nog een gaat bestellen, pb ;)
Actie loopt tot 28 mei as.

https://www.tesla.com/nl_NL/support/referral-program

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 28-04-2019 21:32 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• E46RC51
Inspired schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:05:
Is er ergens een goed overzicht te vinden wat nu precies de uitrusting is van een Model 3 LR? Ik mis een overzicht met alle standaard opties? Wel wat premium is, maar zaken als dimmende binnenspiegel etc?

En is er ook een goed overzicht van ap vs fsd? En bv waar nieuwe opties op komen? Parkeerassistent bv? Waar zit/komt die op? Of kijk ik scheel en kan ik dit ergens op de site van Tesla wel vinden?
Ik had dezelfde wens, Tesla is zo’n typisch US merk dwz geen ellenlange optielijst, zoals de bekende Duitsers, het meeste zit er immers std. op. Op leaseplan kun je een overzicht vinden met de div. uitvoeringen / opties. Zo zijn parkeer sensoren v/a std. op elk type. Echter een dimmende binnenspiegel ? Geen idee of dit nu specifiek verbonden is aan een premium interieur. Parkeer assistent was i.p. een AP optie, echter de afgelopen weken hebben laten zien dat Tesla graag goochelt met std vs optie.

[ Voor 25% gewijzigd door E46RC51 op 28-04-2019 22:40 ]

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Deze kwam ik tegen als optie lijst.

https://cleantechnica.com...del-3-options-your-guide/

• E46RC51
Hier de leaseplan lijst
https://www.leaseplandire...orteren=naam&richting=asc

Premium interieur uitrusting:
15 luidsprekers subwoofer
2 hoofdsteunen op de voorstoelen, 3 in hoogte verstelbare hoofdsteunen op de achterstoelen
3 asymmetrische neerklapbare verwarmde zitplaatsen achterin in de vorm van een bank naar voren kijkend met zonder elektrische verstellingen en een niet verwijderbaar opklapbaar kussen
ABS
Airbag voorin aan de bestuurderskant, airbag voorin aan de passagierskant
Airconditioning met 2 zones afstandsbediening
Audio apparatuur met RDS, digitale radio en internet radio Touch Screen en Kleuren Scherm
Centrale armsteun achterin
Centrale armsteun voorin
Centrale deurvergrendeling d.m.v. een kaartsleutel
Chroom/glimmend accent rond de zijramen
Cruise control
Elektrisch bediende ramen voorin en achterin met 2 sneltoetsen
Elektrisch verstelbaar en verwarmde automatische dimfunctiee buitenspiegels in de kleur van de carrosserie voor bestuurder die automatisch omlaag gaan bij het achteruit rijden, elektrisch verstelbaar en verwarmde buitenspiegels in de kleur van de carrosserie, gedeeltelijk in kleur passagierskant en die automatisch omlaag gaan bij het achteruit rijden
Ellipsoïde koplampen met LED LED
Glazen dak
Inclusief keyless entry automatisch, inclusief start zonder sleutel, inclusief geheugen stoelverst en incl programeerbare instellingen
Lage bandenspanningsindicator Weergave druk en velggemonteerde sensot
Lichtmetalen voorachterwielen met een velgdiameter van 18 en een velgbreedte van 8,5 45,7 en 21,6
Mistlampen voor
Multi-functie stuurwiel met elektrische verstelling, Hoogte instelbaar en telescopische verstelling
Navigatiesystemen met een aanraakscherm via internet Kleur, 15,0, verkeersinformatie en 38,1
Oplaadstekker CCS (Combo), Tesla en Inclusief laadkabel
Parkeerinformatie voor dmv radar, parkeerinformatie achter dmv radar & camera, parkeerinformatie zijde dmv radar
Stabiliteitscontrole
Stoelbekleding van kunstleder hoofdmateriaal met kunstleder bijkomend materiaal
Telefoonvoorbereiding houder
Ultrasoon anti-diefstalbeveiliging
Voor- en achterin gordijnairbags
Zij-airbag voorin
Zwarte lak

• Bonsaiboom
Bij beiden geen automatisch dimbare achteruitkijkspiegel zie ik zo. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat hij dat niet zou hebben. Kan een eigenaar hier wat over zeggen :-)

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-11 10:23
Bonsaiboom schreef op maandag 29 april 2019 @ 07:40:
Bij beiden geen automatisch dimbare achteruitkijkspiegel zie ik zo. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat hij dat niet zou hebben. Kan een eigenaar hier wat over zeggen :-)
Geen last van lichten hier. Bevestiging staat in de M3 manual.
De binnenspiegel wordt automatisch ingesteld. De automatisch dimmende binnenspiegel reageert op de hoeveelheid licht van de koplampen van achteropkomend verkeer (behalve als R (achteruit) is ingeschakeld)

• E46RC51
bottom line schreef op maandag 29 april 2019 @ 07:43:
[...]

Geen last van lichten hier. Bevestiging staat in de M3 manual.

[...]
Wist niet dat ie al op Internet stond: de NL M3 Manual

https://www.tesla.com/con...ners_manual_europe_nl.pdf

• Bonsaiboom
Dank allen!

• Tassadar32
Ook de zijspiegels zijn dimmend!

Vanochtend kleine update (patch) van 2019.12.1 naar 2019.12.1.1 gehad, nog geen veranderingen kunnen ontdekken.

• E46RC51
Tassadar32 schreef op maandag 29 april 2019 @ 08:28:

Vanochtend kleine update (patch) van 2019.12.1 naar 2019.12.1.1 gehad, nog geen veranderingen kunnen ontdekken.
Mss n paar verlate easter eggs 🤩

• Tassadar32
E46RC51 schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:00:
[...]

Mss n paar verlate easter eggs 🤩
Nope, de Atari update zat al in de eerste 2019.12 update. Het feit dat er helemaal aan het einde een .1 toegevoegd is doet vermoeden dat ze tijdens de eerste uitrol van 2019.12 een kleine bug gevonden hebben die nu gefixed is. Nieuwe functionaliteit zou ik pas in 2019.13 of hoger verwachten gezien de manier waarop Tesla versienummering doet.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik moet zeggen dat het simpele bij Tesla er wel zo'n beetje vanaf is...
Het begon met makkelijke keuzes, zonder ellelange optielijsten.

Maar in tussen gaat het van prijs verlaging weer naar prijs verhoging.
Extra autopilot opties, toch weer een deel standaard?
LR RWD ging eruit en staat nu opeens weer op de lijsten bij de leasemij.

Ik ben het een beetje kwijt...
Je ziet dat de leaseprijzen daardoor omhoog schieten.

De LR AWD klikte ink een maand geleden nog bij elkaar voor 850 euro, zit nu alweer op 900!

Kan iemand hier mischien uitleggen wat er nu standaard voor een autopilot bij de Model 3 LR zit?
Is het zo dat de LR RWD weer terug komt? Deze staat wel op de sites van meerdere leasemij's, maar niet op de website van Tesla zelf...

Ik twijfel zelf een beetje tussen de LR AWD en LR RWD...
Is het interieur van de awd en rwd hetzelfde? Of heb je bij rwd ook geen luxe interieur?

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 29-04-2019 09:23 ]

Youtube: DashcamNL

• basdej

basdej

OutSystems Consultant

Tassadar32 schreef op maandag 29 april 2019 @ 08:28:

Werken die al iets beter?

Ik had een maandje terug dat ze écht veel te donker waren 's nachts

Hoi.

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-11 15:28

NightHawk4

Lotte is Liev :>

dfrenner schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:16:
[...]
Ik moet zeggen dat het simpele bij Tesla er wel zo'n beetje vanaf is...
Het begon met makkelijke keuzes, zonder ellelange optielijsten.

Maar in tussen gaat het van prijs verlaging weer naar prijs verhoging.
Extra autopilot opties, toch weer een deel standaard?
LR RWD ging eruit en staat nu opeens weer op de lijsten bij de leasemij.

Ik ben het een beetje kwijt...
Je ziet dat de leaseprijzen daardoor omhoog schieten.

De LR AWD klikte ink een maand geleden nog bij elkaar voor 850 euro, zit nu alweer op 900!

Kan iemand hier mischien uitleggen wat er nu standaard voor een autopilot bij de Model 3 LR zit?
Is het zo dat de LR RWD weer terug komt? Deze staat wel op de sites van meerdere leasemij's, maar niet op de website van Tesla zelf...

Ik twijfel zelf een beetje tussen de LR AWD en LR RWD...
Is het interieur van de awd en rwd hetzelfde? Of heb je bij rwd ook geen luxe interieur?
LR RWD is gewoon off the books te bestellen, staat niet bij Tesla op de lijsten.
Dat wordt wel de leaseknaller van 2019, nu eindelijk bij ons ook bericht dat de M3 in de lease komt.

Afgelopen vrijdag proef wezen rijden, lekker gereden (eerste keer in een EV) en wat een torque >:)

En als je het topic doorspit kom je zelfs het plaatje tegen van het premium interieur en het semi premium interieur van de short range+.

Hoeveel kan jij klikken bij Tesla? Type, kleur, interieur, banden en FSD?

• BlakHawk
NightHawk4 schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:10:
[...]

LR RWD is gewoon off the books te bestellen, staat niet bij Tesla op de lijsten.
Dat wordt wel de leaseknaller van 2019, nu eindelijk bij ons ook bericht dat de M3 in de lease komt.

Afgelopen vrijdag proef wezen rijden, lekker gereden (eerste keer in een EV) en wat een torque >:)

En als je het topic doorspit kom je zelfs het plaatje tegen van het premium interieur en het semi premium interieur van de short range+.

Hoeveel kan jij klikken bij Tesla? Type, kleur, interieur, banden en FSD?
Kan nu al niet binnen budget, dus wordt al eigen bijdrage.

Hij zou dan helemaal standaard blijven, zwart, aero wheels en geen fsd...

Niet het mooiste, maar opties zijn zo duur dat ik het niet waard vind.

Is de levertijd van de RWD bekend?

• Deveon
  • Niet online
Zo heb ik hem ook, maar ben er zeer over te spreken hoor! De belangrijkste zaken toch standaard en bij andere kleuren valt erg op dat de voorruit toch wel erg laag doorloopt. Het witte interieur is wel gaaf om te zien, maar zelfs zonder meerprijs zou ik er nog niet uit zijn of ik het echt wil.

• Inspired
Vraag me idd ook af wat ongeveer de levertijd is van de LR RWD. Ga zaterdag even kijken en dan bestellen als de ruimte te doen is met de kids. Proefrit is lastig volgens mij. Zit allemaal redelijk vol de komende twee weken.

Bij mij zat de standaard LR RWD obv 48/35k ex brandstof op 880. Met winterbanden en laadpaal.

[ Voor 17% gewijzigd door Inspired op 29-04-2019 12:06 ]

• Tassadar32
@Deveon Het witte interieur reflecteert wel als een malle dus is heel zichtbaar in al het glas. Ook vind ik het jammer dat de houten strip dan wit word.

@dfrenner Hier ook zwart / aero en dat bevalt prima. Zwarte lak is wel iets meer werk om netjes te houden en de banden zien er erg lichtgrijs uit zonder dressing. Aero wielen zien er in het echt prima uit en je kan altijd nog de caps eraf halen voor LM velgen.

• Deveon
  • Niet online
Zijn de caps voor de Aero velgen inmiddels al te krijgen?

• Bonsaiboom
Tassadar32 schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:57:
@Deveon Het witte interieur reflecteert wel als een malle dus is heel zichtbaar in al het glas. Ook vind ik het jammer dat de houten strip dan wit word.

@dfrenner Hier ook zwart / aero en dat bevalt prima. Zwarte lak is wel iets meer werk om netjes te houden en de banden zien er erg lichtgrijs uit zonder dressing. Aero wielen zien er in het echt prima uit en je kan altijd nog de caps eraf halen voor LM velgen.
Over smaak valt niet te twisten - ik vind de houten strip er juist niet zo mooi uitzien :-)

Over de reflecties, even opgezocht en de volgende link gevonden. https://teslamotorsclub.c...e-interior-owners.143172/

@Tassadar32 heb jij zelf wit en hier last van, of van horen zeggen? Ik overweeg sterk het witte interieur te nemen namelijk.

• Tassadar32
@Deveon Even rondbellen naar de service centers en je hebt kans dat je er een kan kopen. Je kan uiteraard ook op aliexpress wat dopcovers en center caps kopen.

@Bonsaiboom Heb het gezien op wat youtube video's en een 3 van een collega. Hij gaf aan dat hij er geen last van heeft dus als je erg sterk naar wit neigt gewoon doen. Ik irriteer me al aan een enkel wit bonnetje of zelfs de blauwe parkeerschijf achter de voorruit dus ben misschien niet de beste persoon om daar een objectieve mening over te hebben.

• Deveon
  • Niet online
Bonsaiboom schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:13:
[...]

Over smaak valt niet te twisten - ik vind de houten strip er juist niet zo mooi uitzien :-)
Dit vond ik ook, tot ik de mijn Model 3 had. Het breekt het verder vrij saaie (sorry, minimalistisch) interieur wel een beetje op. Overigens ben ik zeer te spreken over het interieur, bij alle andere auto's is het véél te druk. Met mijn zoontje (5) naast mij en Autopilot aan krijg ik haast een huiskamer gevoel :)

@Tassadar32 Thanks, zal het is informeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 29-04-2019 13:21 ]

• Bonsaiboom
Tassadar32 schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:17:
@Deveon Even rondbellen naar de service centers en je hebt kans dat je er een kan kopen. Je kan uiteraard ook op aliexpress wat dopcovers en center caps kopen.

@Bonsaiboom Heb het gezien op wat youtube video's en een 3 van een collega. Hij gaf aan dat hij er geen last van heeft dus als je erg sterk naar wit neigt gewoon doen. Ik irriteer me al aan een enkel wit bonnetje of zelfs de blauwe parkeerschijf achter de voorruit dus ben misschien niet de beste persoon om daar een objectieve mening over te hebben.
Ik irriteer me ook aan de bonnetjes en parkeerschijf en e.d. maar dat komt wel omdat die ook echt in het zicht reflecteren, vandaar.ik zal er verder naar zoeken.

Maar
Deveon schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:21:
[...]

Dit vond ik ook, tot ik de mijn Model 3 had. Het breekt het verder vrij saaie (sorry, minimalistisch) interieur wel een beetje op. Overigens ben ik zeer te spreken over het interieur, bij alle andere auto's is het véél te druk. Met mijn zoontje (5) naast mij en Autopilot aan krijg ik haast een huiskamer gevoel :)

@Tassadar32 Thanks, zal het is informeren.
Ik ga hoe dan ook wel eerst kijken natuurlijk. Andere auto's zijn inderdaad te druk. Ik kan me het huiskamer gevoel voorstellen, dat heb ik ook al meer gehoord :-)

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Tesla basics 1.0 vraag.

Standaard staat hij ingesteld op 90% chargen. Is dit omdat het zo beter is voor de levensduur van de accu, of gewoon praktisch?

Zijn er nog andere tips om de levensduur van de accu te vergroten? Bepaalde gewoontjes die je wel of juist niet moet doen?

• Tassadar32
@Requiem19 Ja, 100% opladen is niet goed voor de levensduur. Andere fabrikanten staan het gewoon niet toe of houden een kleine marge, Tesla laat de keuze bij jezelf.

Niet helemaal leegrijden, niet helemaal volladen. Verder is er nog wat debat over het superchargen. Vaak superchargen zou slechter voor de accu kunnen zijn, maar in de praktijk valt dat ontzettend mee (Tesla taxi's hebben ook vaak nog best redelijke/vrij weinig accu slijtage ondanks vaak snelladen en achterlijk veel kilometers).

Al het andere word door het BMS geregeld en hoef je je niet druk over te maken. Juist het uitstekende BMS en koeling/verwarming van de Tesla packs zorgt voor een uitstekende levensduur en weinig degradatie.

[ Voor 17% gewijzigd door Tassadar32 op 29-04-2019 14:23 ]

• BlakHawk
Requiem19 schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:17:
Tesla basics 1.0 vraag.

Standaard staat hij ingesteld op 90% chargen. Is dit omdat het zo beter is voor de levensduur van de accu, of gewoon praktisch?

Zijn er nog andere tips om de levensduur van de accu te vergroten? Bepaalde gewoontjes die je wel of juist niet moet doen?
Volgens mij tussen de 20 en 80% blijven is altijd het beste voor accu's.
Maar 10-90% kan ook niet heel veel kwaad heb ik altijd begrepen.

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

dfrenner schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:28:
[...]
Volgens mij tussen de 20 en 80% blijven is altijd het beste voor accu's.
Maar 10-90% kan ook niet heel veel kwaad heb ik altijd begrepen.
Inderdaad, de eerste en laatste 5-10% gebruiken geeft op de lange duur het meeste "slijtage". Maar ook af en toe volladen naar 95-100%, en leegrijden tot onder 10%, om het BMS te kalibreren. Anders gaat de aangegeven range in de auto te veel uit de pas lopen...

Zelf gebruik ik ook de 80-20 cyclus voor normaal woon-werk verkeer.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-11 12:12
Requiem19 schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:17:
Tesla basics 1.0 vraag.

Vooral niet te druk om maken, accu's zijn complexe dingen en je kunt ze een beetje pamperen,

Dingen als niet te heet laten worden, niet te vaak op hun flikker geven, niet te lang op een hoge SOC (laad%) houden.

Maar aan de andere kant, je hebt, 7? jaar garantie op het pakket, voordat je, zelfs met het kloterigste gebruiksgedrag wat gaat merken ben je die wel voorbij denk ik.

De accu is gekoeld, verwarmd, dus dat is al geen probleem. Volgens mij houden tesla's in hun maximale vermogen ook nog eens rekening met hoeveel % capaciteit er nog in de accu zit. Dus het meeste is niet zo'n punt.

Dan heb je dus hooguit dat je 'm bij stilstand niet te vol moet willen hebben. <70%.

Als je er (bijna) dagelijks wat km's mee maakt, niet teveel bij nadenken en gewoon genieten.

• BlakHawk
Mar.tin schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:41:
[...]

Vooral niet te druk om maken, accu's zijn complexe dingen en je kunt ze een beetje pamperen,

Dingen als niet te heet laten worden, niet te vaak op hun flikker geven, niet te lang op een hoge SOC (laad%) houden.

Maar aan de andere kant, je hebt, 7? jaar garantie op het pakket, voordat je, zelfs met het kloterigste gebruiksgedrag wat gaat merken ben je die wel voorbij denk ik.

De accu is gekoeld, verwarmd, dus dat is al geen probleem. Volgens mij houden tesla's in hun maximale vermogen ook nog eens rekening met hoeveel % capaciteit er nog in de accu zit. Dus het meeste is niet zo'n punt.

Dan heb je dus hooguit dat je 'm bij stilstand niet te vol moet willen hebben. <70%.

Als je er (bijna) dagelijks wat km's mee maakt, niet teveel bij nadenken en gewoon genieten.
Niet helemaal:

Model 3 - 8 jaar of 160.000 km, wat het eerst van toepassing is, met behoud van ten minste 70% van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.

Ik vind 70% best veel eigenlijk...
Dat ga je tijdens vakanties wel merken hoor!

Daarom minimaal een LR voor mij, ik ga echt niet met een SR(plus) proberen.

Als de LR niet past, wordt het weer diesel.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-11 08:23

Floor-is

5.2

dfrenner schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:54:
[...]

Niet helemaal:

Model 3 - 8 jaar of 160.000 km, wat het eerst van toepassing is, met behoud van ten minste 70% van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.

Dat ga je tijdens vakanties wel merken hoor!

Daarom minimaal een LR voor mij, ik ga echt niet met een SR(plus) proberen.

Als de LR niet past, wordt het weer diesel.
Hoeveel km's maak je per jaar dan?

Ik weet dat ik op sommige dagen wel een beetje de lul kan zijn, als ik een rondje Limburg ga doen ofzo. Maar verder zal het flink meevallen met een LR (ook op 80% range). 400km/dag doe ik niet zo vaak, terwijl ik wel 55-60k/jaar rijd.

Bericht hierboven

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dfrenner schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:54:
[...]

Niet helemaal:

Alleen is wel duidelijk dat als je aan die 70% komt er ook daadwerkelijk iets mis mee is.
Dit is een plaatje voor de degradatie van de S/X batterij van de Model S/X

Afbeeldingslocatie: https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2018/04/screen-shot-2018-04-14-at-2-54-02-pm.jpg
90% op 250.000 km is dus eerder te verwachten dan 70% op 160.000 km.
CEO Elon Musk once referred to a battery pack Tesla was testing in the lab. He said that the company had simulated over 500,000 miles on it and that it was still operating at over 80% of its original capacity.
Garantie != stuk na die periode.

[ Voor 15% gewijzigd door Maasluip op 29-04-2019 15:07 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-11 12:12
Ik denk, dat als je er statistiekjes bij pakt, er zelden iemand is die hem nu nieuw koopt en er 8 jaar / 160.000km in gaat rijden.

Ergo, weinig mensen die hem niet leasen of zakelijk rijden. Als je ook ziet dat TeslaBjorn nog een behoorlijk fitte accu heeft onder zijn X na een ton maak ik me er weinig zorgen om.

Het geauwehoer om zo'n ding binnen de optimale range te rijden is aan tijd / energie al gauw meer dan dat je bespaart imho.

Zelfs mijn leaf, die ik van plan ben helemaal tot het gaatje op te rijden met 50.000 per jaar, maak ik me weinig zorgen om de accu. Door het gebrek aan actieve koeling houd ik een beetje bij dat ik niet ga snelladen als de accu heet is, maar verder rijd ik er gewoon mee, vol > leeg enzovoort. Met nu op 22.000km sub 0,5% degradatie.

Laat staan bij een auto met een grotere (+-3x), betere, en beter gekoelde accu.
Die maakt op 160.000 km 1/3e van de cycli die mijn Leaf maakt, en ook nog eens onder betere omstandigheden.

Ik zeg, lekker rijden en niet te veel zorgen om maken. :)

Plus wat @Maasluip zegt. 30% degradatie in 7 jaar of 160.000km is echt schandalig veel en dus zéker iets mis met je accu > dus garantie. :)

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-11 12:52
Vanmorgen heb ik een proefrit gereden in een Model 3. Wat een leuke ervaring!

Ik heb de white pearl Model 3 Longe Range RWD in bestelling genomen via de lease-maatschappij. Mij benieuwen hoe lang het duurt voordat ik deze in ontvangst mag nemen.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• BlakHawk
Floor-is schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:56:
[...]

Hoeveel km's maak je per jaar dan?

Ik weet dat ik op sommige dagen wel een beetje de lul kan zijn, als ik een rondje Limburg ga doen ofzo. Maar verder zal het flink meevallen met een LR (ook op 80% range). 400km/dag doe ik niet zo vaak, terwijl ik wel 55-60k/jaar rijd.
Het gaat mij puur om de vakanties. Per dag red ik het makkelijk.
Ik ben echt van de stempel: better safe than sorry.

Vakanties wil ik altijd zo snel mogelijk op bestemming zijn, mijn vakantie begint niet in de auto, maar pas op locatie, met een drankje aan het zwembad ;)

Als ik dan ga rekenen met actieradiussen:

Je rijdt max tot 10% leeg en laadt max tot 80% op met vakantieritten. Dan gebruik je dus slechts 70% van je accu effectief.

Met 100% haal je 400km op snelwegen en belading.

Dus tussen superchargers haal je slechts 280km (70%). Met een 100% goede accu.
Als je accu dan ook nog eens is gedegradeerd tot 70%, dan haal je nog maar 196km tussen superchargers in. Het kan wel, maar niet ideaal.

De kans hierop is klein, maar is voor mij eigenlijk al onder het acceptabele gedaald. Dus een SR gaat er echt niet komen hier.
Maasluip schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:00:
[...]

Alleen is wel duidelijk dat als je aan die 70% komt er ook daadwerkelijk iets mis mee is.
Dit is een plaatje voor de degradatie van de S/X batterij van de Model S/X

[Afbeelding]
90% op 250.000 km is dus eerder te verwachten dan 70% op 160.000 km.

[...]

Garantie != stuk na die periode.
Maar waarom dan niet gewoon de garantie ophogen naar 80 of 85%??? 70% is gewoon best laag en stel je zit opeens op 75%, dan merk je dat vooral bij vakantieritten erg fors.

Maar goed we gaan er niet vanuit.

• Inspired
Voor een autovakantie huur ik eerst nog een auto op benzine. Niet alleen qua range, maar ook qua ruimte. Overigens is 400km met een SR+ op de snelweg al een uitdaging toch? Helemaal met volle bepakking, nog even zonder een eventuele dakkoffer. Snelweg zomer zou bij een SR+, 345km zijn. Nog zonder AC en ook niet volle bepakking lijkt me. De LR zou 460 in de zomer moeten halen. (Aldus EV-db.) Dat zal neem ik aan obv 100% charge zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Inspired op 29-04-2019 15:18 ]

• BlakHawk
Inspired schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:13:
Voor een autovakantie huur ik eerst nog een auto op benzine. Niet alleen qua range, maar ook qua ruimte. Overigens is 400km met een SR+ op de snelweg al een uitdaging toch? Helemaal met volle bepakking, nog even zonder een eventuele dakkoffer.
Tijdens mijn proefrit in de LR P zat ik gemiddeld op 19,8 kWh op 100km. Daar zat vrij veel stadsverkeer bij in verhouding. Wel een aantal keer goed optrekken. Dus ik ga bij de LR non P uit van een snelweg verbruik, met bepakking en airco van 20kWh per 100km. Dat moet wel haalbaar zijn. Gewoon 130 waar mogelijk...

Met dakkoffer ga je daar zeker boven!

Ik ga een forse eigen bijdrage betalen, dus met autohuur gaat mijn hele business case plat. Het zal echt met de EV moeten gaan gebeuren op vakantie.

• Inspired
Stadsverkeer is zuiniger dan snelweg. Het snel optrekken niet natuurlijk. Vraag me wel even af wat verbruik is bij 130 bij Model 3 bezitters.

Dit is van iemand met een LR AWD op de autobahn.

150 km/h (93 mph):

- Consumption: 229 Wh/km (368 Wh/mi)

- Range: 315 km (196 mi)

120 km/h (74 mph):
- Consumption: 164 Wh/km (264 Wh/mi)

- Range: 450 km (280 mi)

De LR AWD zou dan op 130 al richting 400 gaan. Hoop dat het meer is, maar daarom ga ik iig voor de LR RWD ipv SR+.

[ Voor 55% gewijzigd door Inspired op 29-04-2019 15:26 ]

• BlakHawk
Inspired schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:20:
Stadsverkeer is zuiniger dan snelweg. Het snel optrekken niet natuurlijk. Vraag me wel even af wat verbruik is bij 130 bij Model 3 bezitters.
Ik ook :)
Iemand hier?

• E46RC51
LR AWD doet 18-20-22 kW/ 100km op de snelweg. Heb je veel tegenwind is t al snel 22kW. 400Km in NL is meestal te doen.
Met koude (nog geen ervaring) verwacht ik eenzelfde dip als mijn Etron had, grofweg 1/3 van je max range verdwijnt. Dwz 280/340 km MAX. Maar ff serieus, wie rijdt er nu elke dag opnieuw 300km+? Thuis aan de lader en s’morgens weer vol én warm! EV rijden is leuk, n tankstation zie je godzijdank nooit meer. Beetje in de rij staan om te mógen afrekenen, allemaal passe. Daar neem ik een enkel ongemak wat snelladen heet op vakantie graag voor terug.

• BlakHawk
E46RC51 schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:43:
LR AWD doet 18-20-22 kW/ 100km op de snelweg. Heb je veel tegenwind is t al snel 22kW. 400Km in NL is meestal te doen.
Met koude (nog geen ervaring) verwacht ik eenzelfde dip als mijn Etron had, grofweg 1/3 van je max range verdwijnt. Dwz 280/340 km MAX. Maar ff serieus, wie rijdt er nu elke dag opnieuw 300km+? Thuis aan de lader en s’morgens weer vol én warm!
Heus EV blijft echt leuk, n tankstation zie je godzijdank nooit meer. Beetje in de rij staan om te mógen afrekenen, allemaal passe. Daar neem ik een enkel ongemak wat snelladen heet op vakantie graag voor terug.
Ik ben op publieke palen aangewezen, geen eigen parkeergelegenheid...
Daarom wil ik ook meerdere dagen kunnne overbruggen. Nog een reden om echt niet lager dan een LR te willen gaan.

Als ik echt een keer omhoog zit, rol ik wel een haspeltje uit.

Heb ik met mijn huidige PHEV in het begin ook wel eens gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door BlakHawk op 29-04-2019 15:49 ]

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mij valt het snelwegverbruik tot nu toe (7000km op de klok) behoorlijk tegen. Die 400 km met 130 ga je zeker niet halen, zelfs niet met wind mee. Je komt eerder op de 300 uit. Wat tot nu toe de beste balans lijkt voor de lange afstand is 110-120 km/u, afhankelijk van wind mee of wind tegen. En dat is dan bij normale temperaturen, als je dus bijvoorbeeld s nachts rijd en het is onder de 10 graden dan loopt t verbruik hoger op.

[ Voor 13% gewijzigd door IceOnFire op 29-04-2019 17:39 ]

• Inspired
E46RC51 schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:43:
[...]

Met koude (nog geen ervaring) verwacht ik eenzelfde dip als mijn Etron had, grofweg 1/3 van je max range verdwijnt. Dwz 280/340 km MAX. Maar ff serieus, wie rijdt er nu elke dag opnieuw 300km+? Thuis aan de lader en s’morgens weer vol én warm! EV rijden is leuk, n tankstation zie je godzijdank nooit meer. Beetje in de rij staan om te mógen afrekenen, allemaal passe. Daar neem ik een enkel ongemak wat snelladen heet op vakantie graag voor terug.
Dit is obv maximale snelheid? Hangt er ook vanaf waar je woont. In het westen pak je meer 100. In andere delen 130. Op zich prima voor de meeste in NL. Maar dan wel met LR dus. Ik pak regelmatig 150-175 enkele rit en kan niet altijd laden bij bestemming. Met LR zou dat met alle condities wel moeten lukken. (Veel 130, niet alleen maar rechts plakken en AC/verwarming gewoon aan.)

• BlakHawk
IceOnFire schreef op maandag 29 april 2019 @ 17:37:
[...]

Mij valt het snelwegverbruik tot nu toe (7000km op de klok) behoorlijk tegen. Die 400 km met 130 ga je zeker niet halen, zelfs niet met wind mee. Je komt eerder op de 300 uit. Wat tot nu toe de beste balans lijkt voor de lange afstand is 110-120 km/u, afhankelijk van wind mee of wind tegen. En dat is dan bij normale temperaturen, als je dus bijvoorbeeld s nachts rijd en het is onder de 10 graden dan loopt t verbruik hoger op.
Dat zou betekenen dat je met 130km/h tegen de 25 kWh per 100km uitkomt!? Dat is inderdaad best fors zeg :X

• E46RC51
dfrenner schreef op maandag 29 april 2019 @ 18:48:
[...]

Dat zou betekenen dat je met 130km/h tegen de 25 kWh per 100km uitkomt!? Dat is inderdaad best fors zeg :X
Ik denk wel dat dat klopt, ik rij de A4 op en af en haal soms 130. Gemiddeld eerder 110. Buiten de randstad kun flink doorrijden, dat zie je dan ook direct terug in je range..

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-11 22:15

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

in duitsland verbruikte ik 60 kwh /100 km.
range was meteen maar 125 km.

maar wel 235km/u rijden. :)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• BlakHawk
Smuggler schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:01:
in duitsland verbruikte ik 60 kwh /100 km.
range was meteen maar 125 km.

maar wel 235km/u rijden. :)
Hahaha lol
Okee dus die 235 moet ik niet te hard aan tillen...

Jammer, vind dat met mijn V60 nog wel lekker nu. In Duitsland toch even die 245 aantikken en daarna "rustig" 220 cruisen. :+

Maar goed, dat is niet hoognodig uiteraard.

Pagina: 1 ... 42 ... 84 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en opmerkingen over leveringen van de Tesla's:

Tesla Leveringen Topic