Het grote Tesla topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 84 Laatste
Acties:
  • 540.355 views

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-01 12:50
Zijn er al mensen die de gratis AP upgrade gehad hebben die beloofd is per SMS?

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06-2025
Nope. wel naar gevraagd toen ik gisteren in duiven was. Die zou dan met een update komen (ik heb al 2 updates gehad)

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:10
Laatste nieuws wat ik kreeg rondom de AP update is half tot eind april, gevolgd door een "naar verwachting, we kunnen niks beloven uiteraard".

Wacht ook nog op de laadkabel voor publieke laadpunten, daarbij hetzelfde verhaal. Bij servicecenter Rotterdam kwam er niet meer uit dan een "ze komen mondjesmaat binnen, meer weten wij ook niet"

[ Voor 41% gewijzigd door NeoPhire op 03-04-2019 22:22 ]

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-01 09:51
bwernsen schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:45:
[...]

Morgenochtend mag ik mijn (saaie) zwarte ophalen. Zonder aero covers is het best aardig.

[Afbeelding]
inderdaad. Zonder de covers zijn het best leuke wieltjes :)
Ben wel benieuwd wat het doet met je range.

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-01 12:50
NeoPhire schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:21:
Laatste nieuws wat ik kreeg rondom de AP update is half tot eind april, gevolgd door een "naar verwachting, we kunnen niks beloven uiteraard".
Echt weer hopeloos hoe lang het verzetten van een software vinkje duurt.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-01 15:44

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Kun je via de Tesla app ook de laadsnelheid instellen? Stel ik heb thuis een 3x16A (11kW) laadpunt, maar heb tijd genoeg. Kan je dan ook aangeven dat ie langzamer moet laden? Zo ja, is dit volledig traploos instelbaar of heb je een aantal opties?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44
DaCoTa schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:38:
Vind de keuze uit 5 kleuren vooralsnog maar karig.
Eensch, ik had begrepen dat ze maar één verfstraat hebben en dus beperkt zijn in het aantal kleuren. Na een weekje rood moeten ze alles schoonmaken omdat het dan net een slachterij is...

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00
antonboonstra schreef op woensdag 3 april 2019 @ 23:23:
Kun je via de Tesla app ook de laadsnelheid instellen? Stel ik heb thuis een 3x16A (11kW) laadpunt, maar heb tijd genoeg. Kan je dan ook aangeven dat ie langzamer moet laden? Zo ja, is dit volledig traploos instelbaar of heb je een aantal opties?
Nee helaas, je kunt in de app enkel de laadlimiet instellen, dus van ik meen 50% tot 100% vol in stapjes van 10%. De beperking in amperes kun je enkel in de auto aangeven:

Voorbeeld laadopties

[ Voor 9% gewijzigd door Leftblank op 03-04-2019 23:49 ]

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-01 10:46
bwernsen schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:45:
[...]

Morgenochtend mag ik mijn (saaie) zwarte ophalen. Zonder aero covers is het best aardig.

[Afbeelding]
Mooi hoor

• antonboonstra

antonboonstra

Leftblank schreef op woensdag 3 april 2019 @ 23:47:
[...]
Nee helaas, je kunt in de app enkel de laadlimiet instellen, dus van ik meen 50% tot 100% vol in stapjes van 10%. De beperking in amperes kun je enkel in de auto aangeven:

[Afbeelding: Voorbeeld laadopties]
Dan is wellicht een Zappi laadpaal een oplossing om variabel te kunnen laden o.b.v. bijvoorbeeld zonnestroomproductie.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
Als je een Tesla wallconnector hebt, kun je via een management poort hem aansturen. Zie o.a. https://teslamotorsclub.c...d-sharing-protocol.72830/ en https://github.com/cdragon/TWCManager. Moet je wel zelf gaan tinkeren.

Heb een keer een stuk gelezen dat iemand hem dus aanstuurde op basis van de opbrengst van zijn zonnepanelen.

[ Voor 8% gewijzigd door DaCoTa op 04-04-2019 11:07 ]

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
Ik ben @€€&! gewoon naar huis gestuurd zonder auto! De auto staat nog in België! Ik sta nog op ontploffen

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:10

CyBeRSPiN

sinds 2001

bwernsen schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:16:
Ik ben @€€&! gewoon naar huis gestuurd zonder auto! De auto staat nog in België! Ik sta nog op ontploffen
Tja, als je het topic een beetje had bijgehouden kon je dit verwachten :+
Denk dat dit dan wel het dieptepunt tot nu toe is dan..

• acidfever
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Veel laadpalen hebben de optie om te communiceren met een slimme meter (via utp) waardoor je dus nagenoeg je max huisaansluiting kunt laden (in de nacht wanneer je weinig ander verbruik hebt).

Uiteraard houden ze wel wat marge. Ik laat dit inregelen op max 3x20A ivm nog een beetje selectiviteit.

• DaCoTa
Ai dat is wel heel zuur, hoop voor je dat ze hem op een zilveren schaaltje komen brengen als ze de auto weer op het spoor zijn.

Verwijderd

En wat als je naar Belgie rijdt. En hem zelf oppikt :)?

• bwernsen
  • Nu online
DaCoTa schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:22:
[...]

Ai dat is wel heel zuur, hoop voor je dat ze hem op een zilveren schaaltje komen brengen als ze de auto weer op het spoor zijn.
Heb ze wel even verteld wat ik ervan vind en dat ik niet zo maar genoegen neem met het afleveren bij mij thuis. Dit is verschuiving nummero 4! Terwijl de afspraak met Inside delivery is gemaakt! Heb de bevestiging in mijn inbox.

Stijlloos.

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 01:10

CyBeRSPiN

sinds 2001

bwernsen schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:31:
[...]

Heb ze wel even verteld wat ik ervan vind en dat ik niet zo maar genoegen neem met het afleveren bij mij thuis. Dit is verschuiving nummero 4! Terwijl de afspraak met Inside delivery is gemaakt! Heb de bevestiging in mijn inbox.

Stijlloos.
Bizar.. Maar wat kun je dan? Boos je order annuleren? Ze weten toch wel dat je de Model 3 hoe dan ook wilt hebben en dat kan alleen via hen..

• bwernsen
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:34:
[...]

Bizar.. Maar wat kun je dan? Boos je order annuleren? Ze weten toch wel dat je de Model 3 hoe dan ook wilt hebben en dat kan alleen via hen..
Kan toch minimaal een bos bloemen en een Tesla pet verwachten.. ;)

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-01 17:50
bwernsen schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:39:
[...]

Kan toch minimaal een bos bloemen en een Tesla pet verwachten.. ;)
Nog reclame lopen voor dat bedrijf met die geweldige service ook. Bij mij zou dat ding dan de vuurkorf in verdwijnen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• bwernsen
  • Nu online
LordSinclair schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:48:
[...]

Nog reclame lopen voor dat bedrijf met die geweldige service ook. Bij mij zou dat ding dan de vuurkorf in verdwijnen.
Dat wel ja..

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Zwaar kl*te. Maar als je hem eenmaal hebt kun je een stil weggetje opzoeken en vanuit stilstaand even op dat rechter pedaal stampen. Dan heb je weer een smile op je gezicht.

Als compensatie 1500 Km extra free supercharge lijkt me wel op zijn plaats als minimum.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:34:
[...]

Mijn collega was ook over de rooie over hoe het ging en na informeren over opzegging was het zo geregeld. Sinds die hem heeft is die alleen maar positief.

Bij mij ging het ook ver van vlekkeloos, maar dat vergeet je zodra je wegrijdt.

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Haha, wacht maar tot de eerste servicebeurt. Je moet het gewoon zien als een soort trial van een autobedrijf. Met alle ongemakken die je niet verwacht. Als je dat bedenkt valt het allemaal wel mee.

Verwacht geen smooth ride, dan moet je gaan shoppen bij andere merken.

[ Voor 15% gewijzigd door Wimo. op 04-04-2019 13:13 ]

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wimo. schreef op donderdag 4 april 2019 @ 13:12:
Haha, wacht maar tot de eerste servicebeurt. Je moet het gewoon zien als een soort trial van een autobedrijf. Met alle ongemakken die je niet verwacht. Als je dat bedenkt valt het allemaal wel mee.

Verwacht geen smooth ride, dan moet je gaan shoppen bij andere merken.
Enlighten us :-)

• Wimo.
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Wat wil je horen? De ellende van service centers? De wachttijden op slijtgage onderdelen? Mijn ervaringen? Het internet staat vol met ellende :)

Begrijp me niet verkeerd, ik ben super tevreden met mijn Tesla maar de aftersales is schandalig.. en dat moet je accepteren. Met de komst van de Model 3 en de service daarvan ... pfoe..

[ Voor 10% gewijzigd door Wimo. op 04-04-2019 13:21 ]

• Maasluip
  • Laatst online: 03-01 13:04

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zit eens te kijken naar wat een Model 3 kost, bij Tesla staat er een optie Financial Lease. Maar als ik dat zo doorlees en de bedragen bekijk (€ 5.000 aanbetaling, € 499 per maand voor 60 maanden, €19.727 slottermijn, allemaal ex BTW dus totaal ruim € 66.000) en omdat er staat "U kunt financiering aanvragen bij een voorkeurspartner nadat u uw bestelling hebt geplaatst.", is dat wel lease maar niet gewoon een financiering en ben je na 5 jaar eigenaar van de auto?

Signatures zijn voor boomers.

• Wimo.
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Maasluip schreef op donderdag 4 april 2019 @ 13:22:
Ik zit eens te kijken naar wat een Model 3 kost, bij Tesla staat er een optie Financial Lease. Maar als ik dat zo doorlees en de bedragen bekijk (€ 5.000 aanbetaling, € 499 per maand voor 60 maanden, €19.727 slottermijn, allemaal ex BTW dus totaal ruim € 66.000) en omdat er staat "U kunt financiering aanvragen bij een voorkeurspartner nadat u uw bestelling hebt geplaatst.", is dat wel lease maar niet gewoon een financiering en ben je na 5 jaar eigenaar van de auto?
Voorheen was dit wel zo. Ik kan ook eigenaar van de S worden maar doe dit bewust niet door de laatste termijn niet te betalen. Tesla had voorheen een terugkoop garantie. Geen idee of dat nu nog bestaat.

De rente is helaas rond de 4% ..

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 4 april 2019 @ 13:22:
Als ik dit lees: https://www.denederlandse...-consumptief-krediet.html dan lijkt het erop dat Financial Lease dus een bijzondere vorm van financiering is waarbij je direct eigenaar bent van het voertuig

Mijn accountant geeft aan dat voor activering op de balans minimaal een financial lease vorm vereist is. (op die manier kun je ook gebruik maken van de MIA regeling)

Volgens Tesla is de voorkeurspartner Findio (4,2%) op moment van schrijven. Deze website (Findio) geeft meer informatie: https://www.findio.nl/voor-auto/financial-autolease

[ Voor 6% gewijzigd door Maarten op 04-04-2019 14:34 . Reden: Info van Findio over Financial Lease toegevoegd ]

• NeoPhire
  • Laatst online: 22:10
Financial Lease maakt jou op papier en kenteken eigenaar van het voertuig, echter is de echte eigenaar de leasemaatschappij totdat de laatste termijn is betaald. Je auto is dus het onderpand van de lening die je bent aangegaan.

Klopt inderdaad dat je wel fiscaal eigenaar bent, dus je geniet alle voordelen alsof je het voertuig zakelijk hebt aangeschaft (o.a. teruggave van het hele btw bedrag en de MIA).

Zelf ben ik hier ook voor gegaan, iets meer aanbetaald en de rest via financial lease gedaan, zo hou ik liquiditeit binnen mijn onderneming en geniet direct van de voordelen zonder de hele smak geld uit te geven. De 4% rente die ik betaal is weer zakelijk aftrekbaar, bij 52% inkomstenbelasting komt de rente dan netto neer op 1,92%.

Geen slechte deal dacht ik zo :)
Leasepartij die ik heb is overigens Alpha Credit via Nationale Autolease, was de goedkoopste en bood daarnaast ook nog de mogelijkheid om boetevrij eerder af te lossen.

[ Voor 11% gewijzigd door NeoPhire op 04-04-2019 22:28 ]

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-12-2025

n3z

NeoPhire schreef op donderdag 4 april 2019 @ 22:25:
Financial Lease maakt jou op papier en kenteken eigenaar van het voertuig, echter is de echte eigenaar de leasemaatschappij totdat de laatste termijn is betaald. Je auto is dus het onderpand van de lening die je bent aangegaan.

Klopt inderdaad dat je wel fiscaal eigenaar bent, dus je geniet alle voordelen alsof je het voertuig zakelijk hebt aangeschaft (o.a. teruggave van het hele btw bedrag en de MIA).

Zelf ben ik hier ook voor gegaan, iets meer aanbetaald en de rest via financial lease gedaan, zo hou ik liquiditeit binnen mijn onderneming en geniet direct van de voordelen zonder de hele smak geld uit te geven. De 4% rente die ik betaal is weer zakelijk aftrekbaar, bij 52% inkomstenbelasting komt de rente dan netto neer op 1,92%.

Geen slechte deal dacht ik zo :)
Leasepartij die ik heb is overigens Alpha Credit via Nationale Autolease, was de goedkoopste en bood daarnaast ook nog de mogelijkheid om boetevrij eerder af te lossen.
Ik wist niet dat de rente zakelijk afbtrekbaar was! Dit maakt het een stuk interessanter.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Nou ik zal dan toch formeel op de volgende lading moeten wachten. Ik had 6 Maart mijn configuratie gewijzigd van 18 naar 19 inch. Was allemaal geen probleem zei Tesla, auto's genoeg met die configuratie.

Echter bleek week na week dat de configuratie in mijn account niet wijzigde en ondertussen werden er meer en meer VIN;'s gekoppeld en auto's uitgeleverd. Tot 5x toe wist een Tesla medewerker mij te bevestigen dat de configuratiewijziging inderdaad niet was doorgevoerd maar dat het nu wel in orde was.

Na het 2e levervoorstel om de verkeerde auto te leveren lukte het dan eindelijk toch om de configuratiewijziging doorgevoerd te krijgen in mijn account (na 28 dagen) en werd ik vanmiddag gebeld voor een ophaal afspraak voor een auto met de juiste configuratie. De jubelstemming verdween echter vrij snel toen de Tesla medewerker stil werd en aangaf dat hij helemaal geen auto met de benodigde configuratie kon vinden. "Heeft u misschien interesse in een premium wit interieur"...nee dank je.

Lang verhaal kort: er staan nog bergen auto's beschikbaar in Tilburg maar allemaal met 18 inch velgen, premium wit interieur of de performance versie..... ik zal moeten wachten op het volgende schip. :(

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
19" is wel mooi, maar schijnt qua verbruik en road noise niet de beste keus te zijn.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• acidfever

acidfever

I am allready working!

winwiz schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:31:
19" is wel mooi, maar schijnt qua verbruik en road noise niet de beste keus te zijn.
Bekend en toch bewust niet gekozen ik vind de 18 inch zonder aero al een stuk beter maar 19 inch is (naar mijn mening) toch echt weer een klasse mooier.

[ Voor 21% gewijzigd door acidfever op 05-04-2019 17:14 ]

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Mooi artikel over Tesla en de vraag naar Model 3:

https://seekingalpha.com/...-model-3-demand-explained

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zo mooi is het vooruitzicht niet in dit artikel. Er zit wel een onderbouwing in. Of deze klopt vind ik moeilijk te beoordelen. Het klinkt aannemelijk. De auteur is wel short gegaan op Tesla aandelen. Ze hebben dus ook een ander belang dan het slagen.

Ik ben in ieder geval na een jaar nog steeds blij met mijn MS en geloof in Elon Musk zijn visie. Of hij het redt, dat weet ik niet. De media lijkt hij tegen te hebben.

• bwernsen
  • Nu online
Ik geloof niet echt in de onafhankelijkheid van de pers helaas. Zeker als je onderstaande leest:
https://www.nrc.nl/nieuws...itstootbeperking-a3955916

• DaCoTa
Seeking Alpha heeft een anti Tesla bias.

• SteveWoz
  • Niet online
Uiteraard zal een vorm van bias inzitten, maar de gegevens die de auteur aanhaalt en onderbouwd met keuzes van Tesla/Elon in het verleden zijn wel plausibel.

Verwijderd

Wat een onzin. De vraag is niet aan te slepen en dat zonder enige marketing. Je zag dit ook in USA, de Model 3 moet het van mond op mond reclame hebben. Hoe meer Model 3's er komen, hoe meer gratis reclame er is. China is ook bijna af, de Y, pickup, roadster en Semi komt eraan. Er is meer dan genoeg cash flow en de vraag met de hogere benzine prijzen zal alleen maar toenemen. Dit samen met de lagere prijzen van de S en X ziet de toekomst er heel goed uit. Dit is pure FUD en een artikeltje van een Blogger die belang heeft dat de prijs laag blijft.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-01 10:45
SteveWoz schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 19:29:
Uiteraard zal een vorm van bias inzitten, maar de gegevens die de auteur aanhaalt en onderbouwd met keuzes van Tesla/Elon in het verleden zijn wel plausibel.
De bias zit in de manier van vertellen. Alsof ze een duister plot hebben ontmaskerd. En als de wereld het ziet is tesla morgen failliet.
Want de 100.000 mensen die een elektrische auto willen kopen hebben er nu een. De overige miljard auto's op de wereld blijven ICE's.
Alsof je het einde van kwark voorspelt omdat er enorm veel Danio is verkocht tijdens de hamsterweken van de AH.
Of het voorspellen van het einde van de wereld omdat de dagen in de herfst steeds korter worden.

Maar als je de cijfers van Tesla's auto tak naast andere fabrikanten legt, dan zie je dat tesla er fantastisch voor staat.
Ze hebben zelfs de luxe dat ze hun schulden in hoog tempo kunnen aflossen ipv her financieren. Alsof je met prinsjesdag hoort over een begrotingsoverschot van 20%.en het staat daarna in de krant als slecht nieuws...

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

RocketKoen schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 19:51:
[...]

De bias zit in de manier van vertellen. Alsof ze een duister plot hebben ontmaskerd. En als de wereld het ziet is tesla morgen failliet.
Want de 100.000 mensen die een elektrische auto willen kopen hebben er nu een. De overige miljard auto's op de wereld blijven ICE's.
Alsof je het einde van kwark voorspelt omdat er enorm veel Danio is verkocht tijdens de hamsterweken van de AH.
Of het voorspellen van het einde van de wereld omdat de dagen in de herfst steeds korter worden.

Maar als je de cijfers van Tesla's auto tak naast andere fabrikanten legt, dan zie je dat tesla er fantastisch voor staat.
Ze hebben zelfs de luxe dat ze hun schulden in hoog tempo kunnen aflossen ipv her financieren. Alsof je met prinsjesdag hoort over een begrotingsoverschot van 20%.en het staat daarna in de krant als slecht nieuws...
Zie ook: https://www.reddit.com/r/...urrounding_tesla_remains/

• Giesber
  • Laatst online: 03-01 17:16
RocketKoen schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 19:51:

Kijk inderdaad maar eens wat een prachtige financiële resultaten ze kunnen voorleggen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla,_Inc.#/media/File:Tesla_Financial_Performance.svg
Ja, dat is een bedrijf wat al 15 jaar verlies draait en nog geen jaar winst heeft gemaakt.

Misschien eens je roze bril afzetten en kijken wat de professionals erover zeggen:
https://wolfstreet.com/20...-top-moodys-gets-nervous/

De kredietrating van Tesla bij Moody's is B3 met negative outlook. Dat is "highly speculative", oftewel behoorlijk risicovol om je geld in te steken.
Ter vergelijking: die van Volkswagen is A3 bij Moody's (nog net in de upper medium grade), en die van Toyota is Aa3 (High grade). Beide bedrijven vermelden deze ratings ook goed vindbaar op hun investeerders website. Bij Tesla vind ik deze niet meteen terug, maar misschien zoek ik niet hard genoeg. Ze lijken er in elk geval minder mee te koop te lopen.

Tesla heeft een gigantische financiële put vanwege meer dan 10 jaar verlies draaien, en die put vul je niet zomaar. Ik hoop dat Tesla het gewoon haalt, maar je kan nu niet bepaald zeggen dat ze er financiëel goed voor staan. Je kan hoogstens zeggen dat ze het goed gedaan hebben door het faillissement al enkele keren af te wenden (al is dat allemaal gebaseerd op geruchten). Ik zal blij zijn als ze nooit failliet gaan, maar ik zou er geen cent durven insteken nu.

• RocketKoen
Giesber schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 20:56:
[...]

Kijk inderdaad maar eens wat een prachtige financiële resultaten ze kunnen voorleggen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla,_Inc.#/media/File:Tesla_Financial_Performance.svg
Ja, dat is een bedrijf wat al 15 jaar verlies draait en nog geen jaar winst heeft gemaakt.

Misschien eens je roze bril afzetten en kijken wat de professionals erover zeggen:

De kredietrating van Tesla bij Moody's is B3 met negative outlook. Dat is "highly speculative", oftewel behoorlijk risicovol om je geld in te steken.
Ter vergelijking: die van Volkswagen is A3 bij Moody's (nog net in de upper medium grade), en die van Toyota is Aa3 (High grade). Beide bedrijven vermelden deze ratings ook goed vindbaar op hun investeerders website. Bij Tesla vind ik deze niet meteen terug, maar misschien zoek ik niet hard genoeg. Ze lijken er in elk geval minder mee te koop te lopen.

Tesla heeft een gigantische financiële put vanwege meer dan 10 jaar verlies draaien, en die put vul je niet zomaar. Ik hoop dat Tesla het gewoon haalt, maar je kan nu niet bepaald zeggen dat ze er financiëel goed voor staan. Je kan hoogstens zeggen dat ze het goed gedaan hebben door het faillissement al enkele keren af te wenden (al is dat allemaal gebaseerd op geruchten). Ik zal blij zijn als ze nooit failliet gaan, maar ik zou er geen cent durven insteken nu.
Moody's waardeerde de sub prime hypotheek bundles in 2008 ook als AAA.
Wolfstreet gebruiken voor financieel advies is alsof je daar dr Oz gaat als je ziek bent...

En ja, je kan enge grafiekjes maken door selectief met de cijfers om te gaan. Maar je haalt investeren door de war met verlies draaien.
Maar kijk eens naar de bruto marge van 23% op elektrische auto's. Ondertussen maken veel concurrenten verlies op elke verkochte auto. En zijn ze blij met 10% marge op de rest.

TheS4ndm4n#1919

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-11-2025
Laten we het weer over de auto zelf hebben:)

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

DaCoTa schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 19:19:
[...]

Seeking Alpha heeft een anti Tesla bias.
Dit. Ze zijn geloof ik 1x positief geweest, voor de rest is het kommer en kwel. Prima, mits je dat in gedachten houdt.

Zo luister ik graag naar Peter Schiff. Dat is zowat de grootste permabear die er bestaat. Klopt het wat hij zegt? Kleine kans. Is het interessant wat hij zegt? Absoluut.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Phontana
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2025
acidfever schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:34:
[...]

Bekend en toch bewust niet gekozen ik vind de 18 inch zonder aero al een stuk beter maar 19 inch is (naar mijn mening) toch echt weer een klasse mooier.
Same here. Wel jammer om te horen dat de auto’s die in Tilburg staan allemaal 18’’ zijn, dat wordt dan nog even wachten op de volgende boot (of de daarop volgende :/ ).

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:31
TucanoItaly schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 21:51:
[...]

Dit. Ze zijn geloof ik 1x positief geweest, voor de rest is het kommer en kwel. Prima, mits je dat in gedachten houdt.

Zo luister ik graag naar Peter Schiff. Dat is zowat de grootste permabear die er bestaat. Klopt het wat hij zegt? Kleine kans. Is het interessant wat hij zegt? Absoluut.
Ik vind dat wel vrij logisch. Een bedrijf wat nog nooit een jaar winst heeft gemaakt en een ceo die continue in het nieuws staat, is bijna altijd een garantie op ellende....

Overigens vond ik het artikel van een paar posts hierboven wel aardig onderbouwd en leek redelijk hout te snijden. Tesla maakt in ieder geval een boel emoties los.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

jerh schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 09:18:
Ik vind dat wel vrij logisch.
Logisch vanuit het perspectief van een shortseller, ja. Wat ik helemaal prima vind, overigens. Investeer c.q. speculeer je geld op de manier die je goeddunkt.

[ Voor 20% gewijzigd door TucanoItaly op 06-04-2019 09:43 ]

• jerh
TucanoItaly schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 09:42:
[...]

Logisch vanuit het perspectief van een shortseller, ja. Wat ik helemaal prima vind, overigens. Investeer c.q. speculeer je geld op de manier die je goeddunkt.
Het logisch sloeg meer op waarom er op Seeking Alpha een negatieve bias schijnt te heersen.

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Giesber schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 20:56:
[...]

Je bent bekend met de term investeren?
Je zou ook eens kunnen kijken naar de financiele resultaten in het verleden van een online winkeltje dat Amazon.com heet. Wellicht ken je het?

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

jerh schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 09:48:
Het logisch sloeg meer op waarom er op Seeking Alpha een negatieve bias schijnt te heersen.
Ja, dat begreep ik. Maar ik denk niet dat jij mij begrijpt ;) Naar mijn weten is de auteur van de Tesla stukjes op Seeking Alpha een shortseller.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:41
Facebook was dikke miljarden waard zonder ooit winst gemaakt te hebben op dat punt.

Hoeveel is Tesla waard nu? Ik denk zomaar al meer dan wat kleinere old school automerken..

• jerh
TucanoItaly schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 10:50:
[...]

Ja, dat begreep ik. Maar ik denk niet dat jij mij begrijpt ;) Naar mijn weten is de auteur van de Tesla stukjes op Seeking Alpha een shortseller.
Ja wel hoor, er zijn er meerdere op seeking alpha. En Tesla staat niet zomaar onder de aandacht van de short sellers, daar is wel een aanleiding voor.

En ja, ik hoop dat ze het overleven, maar dat zal de toekomst uitwijzen.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:36
Requiem19 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 10:56:
Hoeveel is Tesla waard nu? Ik denk zomaar al meer dan wat kleinere old school automerken..
Sterker nog:

1. Toyota Motor Corp. $214 billion
2. Volkswagen: $101.7 billion
3. Daimler: $84.3 billion
4. BMW: $71.1 billion
5. Honda Motor Co. (HMC): $61.5 billion
6. General Motors Co. (GM): $52.9 billion
7. Tesla: $48.1 billion
8. Ford Motor Co. (F): $44.1 billion
9. Nissan: $41.4 billion
10. Fiat Chrysler Automobiles N.V. (FCAU): $36.6 billion

(bron - gegevens uit 2018)

Maar misschien moeten we het weer gewoon over de auto's gaan hebben...

• Deveon
  • Niet online
jerh schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 09:18:
[...]

Ik vind dat wel vrij logisch. Een bedrijf wat nog nooit een jaar winst heeft gemaakt en een ceo die continue in het nieuws staat, is bijna altijd een garantie op ellende....
Aan de andere kant is Tesla een van de weinige autofabrikanten die winst maakt op hun auto’s terwijl de totale winst bij de mainstream fabrikanten steeds verder afneemt. Daar bovenop zitten alle huidige fabrikanten straks met een gigantische productiecapaciteit waar geen vraag naar is en fabrieken moeten versneld afgeschreven worden, terwijl de winst al afneemt en ze (nog) niet mee kunnen komen met de techniek van Tesla. Een paar fabrieken kunnen er wellicht omgebouwd worden, maar het grootste deel niet. Het productieproces van een EV is gewoon veel korter dan een brandstofauto, om maar niet te spreken over slijtage onderdelen (niet alle) die niet meer geproduceerd en vervangen hoeven worden.

Terwijl Tesla enkel nog de productielijn van de 3 en Y hoeft te kopiëren in China en Europa zodat daar meer marge vrij komt terwijl ze constanter kwaliteit produceren (worden ze steeds beter in).

Én dan heb je nog de gouden eireren in de vorm van hun gegarandeerde accu productie met 3x minder kobalt dan VW, het supercharger netwerk wat Ionity over 2 jaar gaat evenaren tegen een hogere prijs en tegen die tijd zit Tesla op Supercharger V3 met Europese dekking en tot slot hebben ze élke auto uitgerust met AP hardware. Hierdoor hebben ze nog een aftersale mogelijkheid en is élke auto in staat om te analyseren wat de berijder doet en of Autopilot hetzelfde zou doen en visa versa.

Edit:
En natuurlijk het feit dat Tesla niet alleen wegkomt met inconsistente productie kwaliteit en hoe auto opgeleverd worden, maar ook hoe de communicatie voor aflevering gaat én ze nog steeds de hoogste consumer sadisfaction weten te scoren op de Model 3. Kan je nagaan wat ze kunnen bereiken als ze hun uitlever proces wél in orde hadden!

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 06-04-2019 11:25 ]

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:44
Phontana schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 08:34:
[...]

Same here. Wel jammer om te horen dat de auto’s die in Tilburg staan allemaal 18’’ zijn, dat wordt dan nog even wachten op de volgende boot (of de daarop volgende :/ ).
Wat is eigenlijk het probleem met 18"?

Als het niet bevalt kan je er altijd nog winterbanden op monteren.

• Phontana
alex75 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 11:45:
[...]

Wat is eigenlijk het probleem met 18"?

Als het niet bevalt kan je er altijd nog winterbanden op monteren.
Ik heb er geen probleem mee, helemaal niet zelfs. Ik heb alleen zelf gekozen voor 19’’ velgen en vind het jammer dat ze die niet in Tilburg hebben staan blijkbaar. Een paar pagina’s terug kun je namelijk lezen dat Tesla mij had verteld dat er genoeg auto’s op voorraad stonden in Tilburg en dat ze verwachtten dat ze mijn auto snel konden uitleveren; dat lijkt nu allemaal iets langer te gaan duren.

• jerh
Deveon schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 11:18:
[...]

Aan de andere kant is Tesla een van de weinige autofabrikanten die winst maakt op hun auto’s terwijl de totale winst bij de mainstream fabrikanten steeds verder afneemt. Daar bovenop zitten alle huidige fabrikanten straks met een gigantische productiecapaciteit waar geen vraag naar is en fabrieken moeten versneld afgeschreven worden, terwijl de winst al afneemt en ze (nog) niet mee kunnen komen met de techniek van Tesla. Een paar fabrieken kunnen er wellicht omgebouwd worden, maar het grootste deel niet. Het productieproces van een EV is gewoon veel korter dan een brandstofauto, om maar niet te spreken over slijtage onderdelen (niet alle) die niet meer geproduceerd en vervangen hoeven worden.

Terwijl Tesla enkel nog de productielijn van de 3 en Y hoeft te kopiëren in China en Europa zodat daar meer marge vrij komt terwijl ze constanter kwaliteit produceren (worden ze steeds beter in).

Én dan heb je nog de gouden eireren in de vorm van hun gegarandeerde accu productie met 3x minder kobalt dan VW, het supercharger netwerk wat Ionity over 2 jaar gaat evenaren tegen een hogere prijs en tegen die tijd zit Tesla op Supercharger V3 met Europese dekking en tot slot hebben ze élke auto uitgerust met AP hardware. Hierdoor hebben ze nog een aftersale mogelijkheid en is élke auto in staat om te analyseren wat de berijder doet en of Autopilot hetzelfde zou doen en visa versa.

Edit:
En natuurlijk het feit dat Tesla niet alleen wegkomt met inconsistente productie kwaliteit en hoe auto opgeleverd worden, maar ook hoe de communicatie voor aflevering gaat én ze nog steeds de hoogste consumer sadisfaction weten te scoren op de Model 3. Kan je nagaan wat ze kunnen bereiken als ze hun uitlever proces wél in orde hadden!
Daar kunnen we nog wel een boompje over opzetten. Ik heb met een schuin oog zitten kijken naar een model 3, maar als ik de verhalen lees over de afleveringen en de schades etc, dan word ik daar toch huiverig van. Zeker voor koop, want dan is het mijn probleem. Ik kan me niet voorstellen dat de tevredenheid hoog blijft, nu zijn het nog veel early adopters, maar je ziet nu al de kritiek toenemen. En dan heb je meer service personeel nodig en gaat de marge naar beneden.

En het supercharger netwerk klinkt leuk, maar wordt soms ook omschreven als een bodemloze put.

En wat ik heel grappig vind is dat er van alles over privacy van doen is, maar dat Tesla kennelijk zomaar over alle data kan beschikken en dus weet waar ik heen ga. Dat op een gegeven moment nog wel een dingetje worden denk ik.

Het heeft vooral met mindset te maken denk ik, je ziet zowel Tesla lovers als haters. Ik hoor op dit moment bij geen van beiden en dan kijk je toch wat vreemd op van de discussies die gevoerd worden.

Dus best wel stof tot nadenken.

• SteveWoz
  • Niet online
Allemaal leuk en aardig, maar de vraag naar Model 3 blijft achter ten opzichte van de verwachtingen (van beleggers). Er zijn minder auto’s geleverd in dit kwartaal dan een jaar geleden, daarom werd het aandeel meteen afgestraft. In de VS zijn er parkeerterreinen vol met Tesla’s die wachten op kopers. Het verhogen van de productiecapaciteit zal dus waarschijnlijk niet tot meer verkopen leiden. Musk weet dit ook en probeert met kunstgrepen de vraag hoog te houden. Dit zijn o.a. de introductie van de MR, de prijsverlaging én -verhoging, plus het tax incentive-verhaal in de VS. Wat het eerder gelinkte artikel ook aanhaalt is dat Tesla’s markt relatief beperkt is: alleen redelijke ondersteuning in Noord-Amerika, West-Europa en China. Die eerste markt is nu verzadigd (ook de vraag naar het $35k model lijkt tegen te vallen) en de tweede begint voor de duurdere LR-modellen te verzadigen. Je zult zien dat er binnen 3 maanden een nieuw type Model 3 in Europa wordt uitgebracht. Ik hoop zelf op de MR, maar wellicht komt die nooit meer.

• Deveon
  • Niet online
@jerh
Gelukkig viel het bij mij alles mee. Oké de afspraak was drie keer last minute diezelfde dag, maar de auto was in uitstekende staat. Iets wat de detailer ook kon beamen dat het bij de Model 3 veel beter is dan hij van de S en X gewend was (hij doet veel Tesla’s). Maar ja, wie gaat verkondigen wanneer het gaat volgens verwachting? De video van Engineering Explained over de panelgaps van zijn eerste Model 3 gingen het hele internet over, maar voor de panelgaps van zijn tweede Model 3 enkele weken later hoorde je geen enkele media.

De data die wordt geüpload wordt geanonimiseerd. In principe is de vertrouwen niet anders dan alle andere merken die internet access en gps ingebouwd hebben.

@SteveWoz
Klopt, maar klopt de verwachting van de beleggers? Ik hoor de financiële markt nooit over Supercharging of Autopilot. Het enige wat ik hoor is hoeveel auto’s ze maken en niet eens hoeveel ze per auto verdienen in vergelijking op de ICE concurrentie, laat staan de BEV concurrentie. Of bijvoorbeeld de vergelijking in hoeveel andere merken aan marketing kwijt zijn terwijl het (zelfs het oude) referal program zeer voordelig alternatief is(/was).

Daarnaast maken ze inderdaad bijzonder rare stappen met prijzen om aandacht te trekken en snap ik dat de aandeelhouders dat niet zien zitten. Verkopen kan Tesla (lees: Elon Musk) gewoon niet, maar ontwerpen en sinds kort produceren wél!

• RocketKoen
Deveon schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 14:29:
Daarnaast maken ze inderdaad bijzonder rare stappen met prijzen om aandacht te trekken en snap ik dat de aandeelhouders dat niet zien zitten. Verkopen kan Tesla (lees: Elon Musk) gewoon niet, maar ontwerpen en sinds kort produceren wél!
De communicatie was alleen erg ongelukkig.
Eerst gaan de prijzen omlaag. Maand later weer omhoog. Alsof ze maar wat doen (en misschien is dat ook wel zo).

Bij andere fabrikanten noemen ze dat dan de doldwaze dagen of de inruilweken. Inclusief een grote TV/Radio reclame storm. Maar die hebben dan al van tevoren bedacht dat de prijzen weer omhoog gaan. En als ze zich bedenken dat wordt de actie "wegens succes" verlengt.

TheS4ndm4n#1919

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-01 10:51
acidfever schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:05:
Lang verhaal kort: er staan nog bergen auto's beschikbaar in Tilburg maar allemaal met 18 inch velgen, premium wit interieur of de performance versie..... ik zal moeten wachten op het volgende schip. :(
Nou ziet het witte interieur (collega heeft 'm) er in het echt eigenlijk best cool uit, maar de mantra in autoland was toch altijd wel 'met een witte blijf je zitte'. Ik zou er wel mee kunnen leven als een no-cost upgrade, maar dat aanbod lag vast niet op tafel :)

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:43
SteveWoz schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 14:15:
[...]

Allemaal leuk en aardig, maar de vraag naar Model 3 blijft achter ten opzichte van de verwachtingen (van beleggers). Er zijn minder auto’s geleverd in dit kwartaal dan een jaar geleden, daarom werd het aandeel meteen afgestraft.
Wat heeft de vraag te maken met dat er minder auto's zijn afgeleverd? Er wachten nog 10.000'en mensen in Europa op de Model 3.
In de VS zijn er parkeerterreinen vol met Tesla’s die wachten op kopers. Het verhogen van de productiecapaciteit zal dus waarschijnlijk niet tot meer verkopen leiden.
Dus jij weet hoeveel auto's op stock waren? Kan je ook meedelen hoeveel? Zover ik weet heeft VW / Mercedes / BMW / Volvo / Ford ook parkeerterreinen vol met auto's staan.
Musk weet dit ook en probeert met kunstgrepen de vraag hoog te houden. Dit zijn o.a. de introductie van de MR, de prijsverlaging én -verhoging, plus het tax incentive-verhaal in de VS. Wat het eerder gelinkte artikel ook aanhaalt is dat Tesla’s markt relatief beperkt is: alleen redelijke ondersteuning in Noord-Amerika, West-Europa en China. Die eerste markt is nu verzadigd (ook de vraag naar het $35k model lijkt tegen te vallen) en de tweede begint voor de duurdere LR-modellen te verzadigen.
Nou ja, schiet maar verder.
Je doet uitschijnen dat je voor een M3 MR zou kiezen, maar dat is volgens mij maar een smoesje.
Als je zo kijkt naar Tesla, waarom zou je zelfs overwegen om een auto van hun te kopen? Binnen een half jaar gaan ze failliet en heb je niemand meer voor je onderhoud 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door bottom line op 06-04-2019 19:56 ]

• bottom line
Huplaaa,

Enkele honderden miljoenen er weer bij op de rekening van Tesla. Daar moeten ze wel erg veel Model S/X en 3 voor maken.
Fiat Chrysler sluit deal met Tesla om Europese boetes te vermijden

Knip, niet op de man spelen

[ Voor 68% gewijzigd door PWM op 08-04-2019 10:33 ]

• jerh
bottom line schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 19:53:
[...]

Nou ja, schiet maar verder.
Je doet uitschijnen dat je voor een M3 MR zou kiezen, maar dat is volgens mij maar een smoesje.
Als je zo kijkt naar Tesla, waarom zou je zelfs overwegen om een auto van hun te kopen? Binnen een half jaar gaan ze failliet en heb je niemand meer voor je onderhoud 8)7
Daar ligt de focus op dit moment niet op, tot vrij recent werd er veel over de cashflow gesproken. Maar ik denk dat als ze de servicegraad en kwaliteit niet omhoog krijgen (los van de vraag waar het voor over ging of er eigenlijk wel voldoende vraag is), dat de continueiteit in gevaar komt. De huidige early adopters zijn geneigd om dit te accepteren, maar ook daar zie je een zeker onvrede ontstaan. Lees maar een op de diverse Tesla forums. Ze accepteren het omdat de auto geweldig vinden rijden, maar er is wel gemopper. En ook bij X en S rijders zie je dat. Daar zitten wel relatief veel lease auto's tussen, dus daar is minder gemopper, omdat het niet hun probleem is. Maar ik herinner mij nog steeds de kreet van een behoorlijk aantal rijders dat je geen Tesla buiten de garantie periode moet kopen, omdat je er dan helemaal op leeg loopt.

Ik zelf twijfel nog steeds. Ik wil wel kopen, maar alle negatieve berichten maken mij wel huiverig. Het is tenslotte geen wegwerp artikel.

• bottom line
jerh schreef op zondag 7 april 2019 @ 17:18:
[...]

Daar ligt de focus op dit moment niet op, tot vrij recent werd er veel over de cashflow gesproken. Maar ik denk dat als ze de servicegraad en kwaliteit niet omhoog krijgen (los van de vraag waar het voor over ging of er eigenlijk wel voldoende vraag is), dat de continueiteit in gevaar komt. De huidige early adopters zijn geneigd om dit te accepteren, maar ook daar zie je een zeker onvrede ontstaan. Lees maar een op de diverse Tesla forums. Ze accepteren het omdat de auto geweldig vinden rijden, maar er is wel gemopper. En ook bij X en S rijders zie je dat. Daar zitten wel relatief veel lease auto's tussen, dus daar is minder gemopper, omdat het niet hun probleem is. Maar ik herinner mij nog steeds de kreet van een behoorlijk aantal rijders dat je geen Tesla buiten de garantie periode moet kopen, omdat je er dan helemaal op leeg loopt.

Ik zelf twijfel nog steeds. Ik wil wel kopen, maar alle negatieve berichten maken mij wel huiverig. Het is tenslotte geen wegwerp artikel.
Service en kwaliteit die ze niet verbeteren? Volgens mij is de afleveringskwaliteit al 4x beter als met hun 1ste 2 modellen. En overige wordt elk kwaaltje aangepakt. Koop eens een VW met een lakprobleem na een week. Wil eens weten of ze dit nog gratis in orde maken. Of dat je app niet fatsoenlijk werkt met de auto, dan verwijzen ze zich door naar de ontwikkelaar ervan.

Doe een testrit. Dan ervaar je alles zelf 10x beter als wat eender welk artikel / YouTube video je bekijkt. Dan merk je onmiddelijk dat deze auto geen wegwerpartikel is en gewoon een staalharde concurrent voor BMW / Audi / Mercedes.

En over je kreten.
Ik zie anders toch amper 2de hands Tesla's te koop. Die worden, zonder dat je erop let, redelijk snel terug verkocht.
Niemand raad je dat aan omdat die auto's 'verouderd' zijn. Autopilot V1, andere drivetrain enzovoort. Dan spendeer je beter een 25k meer en dan heb je een volledige nieuwe. Maar dat heb je met elke auto die je koopt. Hell, bij eender welk merk is je auto al verouderd vanaf de moment dat je auto van de band rolt. Of van moment dat de tekening van de auto klaar is.
Enkel bij Tesla krijg je nog zoveel meer extra snufjes terwijl je hem bezit.

Mogen we weten tussen welke auto's je twijfelt?

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-01 12:07

matroosoft

Lone Christian

jerh schreef op zondag 7 april 2019 @ 17:18:
[...]

Als je op deze manier twijfelt kan je het beter niet doen. En wellicht een ander topic opzoeken om seeking alpha en dergelijke artikelen te delen.

Gelukkig weten we van seeking alpha dat Tesla zo'n acht jaar geleden al failliet had moeten zijn.

Hier als bonus een linkje met short seller claims + wat de realiteit heeft gebracht.

https://cleantechnica.com...ping-into-a-time-machine/

• RocketKoen
bottom line schreef op zondag 7 april 2019 @ 17:34:
[...]
Niemand raad je dat aan omdat die auto's 'verouderd' zijn. Autopilot V1, andere drivetrain enzovoort. Dan spendeer je beter een 25k meer en dan heb je een volledige nieuwe. Maar dat heb je met elke auto die je koopt. Hell, bij eender welk merk is je auto al verouderd vanaf de moment dat je auto van de band rolt. Of van moment dat de tekening van de auto klaar is.
Tesla update de software van hun auto's tenminste. Gratis en OTA.
Ik rij nu in een Toyota van de baas, uit 2017. Lekker modern met een groot touchscreen.
Maar het touchscreen heeft een reactietijd van een seconde. Software updates krijg je niet. En voor een update van de kaart betaal je €129 per keer of per jaar.
Verder rijdt die auto als een zonnetje. Maar qua software heeft het meer weg van een PalmPilot.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

RocketKoen schreef op zondag 7 april 2019 @ 17:42:
[...]

Tesla update de software van hun auto's tenminste. Gratis en OTA.
Ik rij nu in een Toyota van de baas, uit 2017. Lekker modern met een groot touchscreen.
Maar het touchscreen heeft een reactietijd van een seconde. Software updates krijg je niet. En voor een update van de kaart betaal je €129 per keer of per jaar.
Verder rijdt die auto als een zonnetje. Maar qua software heeft het meer weg van een PalmPilot.
Alleen dit is voor mij de hoofdreden waarom nu elke auto buiten Tesla afvalt.

In mijn Kia Sportage van 10/2016 zit geen Android Auto, alle Sportages vanaf 11/2016 hebben Android Auto. Er zijn hacks om Android auto in mijn Kia beschikbaar te maken, maar dit is toch van de zottte dat ik dit moet doen? Overigens vind ik Kia (na Tesla) op dit moment wel het sterkste automerk, kijk ook naar de fantastische e-Niro.

Bij Tesla krijg je een auto die het beste biedt van alle automerken. Natuurlijk zijn er mindere kanten, maar Tesla heeft nu met alle modellen de beste auto in elk segment.

De cijfers van Tesla (wederom zonder enige marketing) zijn geweldig goed. Als belegger ben ik meer dan tevreden over hoe ze het nu doen. Straks zie je alleen maar meer Tesla's. Hoe meer mensen er mee in aanraking komen hoe sneller ze over de streep worden getrokken. Dat en de stijgende benzineprijzen zullen zorgen op een run op EV's, waarbij Tesla nu de beste auto's heeft qua prijs/kwaliteit verhouding.

• jerh
bottom line schreef op zondag 7 april 2019 @ 17:34:
[...]

Service en kwaliteit die ze niet verbeteren? Volgens mij is de afleveringskwaliteit al 4x beter als met hun 1ste 2 modellen. En overige wordt elk kwaaltje aangepakt. Koop eens een VW met een lakprobleem na een week. Wil eens weten of ze dit nog gratis in orde maken. Of dat je app niet fatsoenlijk werkt met de auto, dan verwijzen ze zich door naar de ontwikkelaar ervan.

Doe een testrit. Dan ervaar je alles zelf 10x beter als wat eender welk artikel / YouTube video je bekijkt. Dan merk je onmiddelijk dat deze auto geen wegwerpartikel is en gewoon een staalharde concurrent voor BMW / Audi / Mercedes.

En over je kreten.
Ik zie anders toch amper 2de hands Tesla's te koop. Die worden, zonder dat je erop let, redelijk snel terug verkocht.

Mogen we weten tussen welke auto's je twijfelt?
Service en kwaliteit: daar zie je natuurlijk verschil in beleving. Ik lees dat mensen een auto afgeleverd krijgen met een barst in de voorruit, scheur in een stoel, lakschades etc. Dat heb ik nog nooit meegemaakt bij al mijn voorgaande nieuwe auto's. Ik wil nog wel over de opmerkingen van niet gepoetst en vies aan de binnenkant heen stappen, daar kan ik wel overheen stappen.

Qua tweedehands auto wordt dit denk ik gedreven door bijtelling en subsidie, als die wegvallen valt mi de bodem er onder uit. Maar dat kan te pessimistisch zijn.

En ik ben niet zo gevoelig voor snufjes, dus dat tel ik niet als een echt voordeel. Ik rijd op dit moment in een ioniq, dus weet wat elektrisch rijden is. De proefrit zal best lukken, maar ik kijk voor mezelf naar het economisch risico als ik hem zou kopen. Dat ga ik denk niet doen, dus dan zou het lease moeten worden.
matroosoft schreef op zondag 7 april 2019 @ 17:35:
[...]

Als je op deze manier twijfelt kan je het beter niet doen. En wellicht een ander topic opzoeken om seeking alpha en dergelijke artikelen te delen.

Gelukkig weten we van seeking alpha dat Tesla zo'n acht jaar geleden al failliet had moeten zijn.

Hier als bonus een linkje met short seller claims + wat de realiteit heeft gebracht.

https://cleantechnica.com...ping-into-a-time-machine/
Ja, ik twijfel. Overigens vind ik je opmerking beneden elk peil c.q suggestief. Ik heb geen enkel seeking alpha linkje neergezet, alleen een toelichting van mijn beeld er op. Ik ben zelf van mening dat de Tesla fans en haters beiden het merk geen goed doen, er ontstaan zo een negatieve sfeer rondom het merk. Ik ben geen van beide op dit moment.

Verwijderd

jerh schreef op zondag 7 april 2019 @ 18:23:
[...]

Service en kwaliteit: daar zie je natuurlijk verschil in beleving. Ik lees dat mensen een auto afgeleverd krijgen met een barst in de voorruit, scheur in een stoel, lakschades etc. Dat heb ik nog nooit meegemaakt bij al mijn voorgaande nieuwe auto's. Ik wil nog wel over de opmerkingen van niet gepoetst en vies aan de binnenkant heen stappen, daar kan ik wel overheen stappen.

Qua tweedehands auto wordt dit denk ik gedreven door bijtelling en subsidie, als die wegvallen valt mi de bodem er onder uit. Maar dat kan te pessimistisch zijn.

En ik ben niet zo gevoelig voor snufjes, dus dat tel ik niet als een echt voordeel. Ik rijd op dit moment in een ioniq, dus weet wat elektrisch rijden is. De proefrit zal best lukken, maar ik kijk voor mezelf naar het economisch risico als ik hem zou kopen. Dat ga ik denk niet doen, dus dan zou het lease moeten worden.

[...]

Ja, ik twijfel. Overigens vind ik je opmerking beneden elk peil c.q suggestief. Ik heb geen enkel seeking alpha linkje neergezet, alleen een toelichting van mijn beeld er op. Ik ben zelf van mening dat de Tesla fans en haters beiden het merk geen goed doen, er ontstaan zo een negatieve sfeer rondom het merk. Ik ben geen van beide op dit moment.
Er worden zoveel Tesla's verkocht op dit moment. Bij een kleine vocale groep gaat het mis. Nu is het dat mensen die veel op internet zitten veel Tesla rijden. Dit zie je terug in het aantal comments op internet.

Het valt allemaal gigantisch mee en het enige goede argument dat je geeft is dat je niet zo gevoelig bent voor snufjes.

Er is 0 kans dat Tesla de komende jaren failliet gaat. De sfeer is overigens verpest omdat er internet trollen werden ingehuurd door de olie-industrie en short sellers om Tesla kapot te maken.

Ik vind trouwens de sfeer in dit topic geweldig en ik ben momenteel aan het wachten op een visum naar Canada, waar mijn auto zeer waarschijnlijk een Performance Model 3 wordt. Al wil ik wellicht toch wachten op de Tesla pickup :)

• bottom line
Dan ga je nog 3 jaar wachten op je visum? :p

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
Verwijderd schreef op zondag 7 april 2019 @ 18:01:
[...]
Alleen dit is voor mij de hoofdreden waarom nu elke auto buiten Tesla afvalt.
Beter zoeken :) OTA updates worden ook bij andere merken steeds gebruikelijker. Mijn Volvo krijgt elke maand een kaartupdate aangeleverd (iets wat Tesla bij m'n Model S in drie jaar niet voor elkaar kreeg) en ook de apps updaten regelmatig. Ook systeemsoftware kan OTA bijgewerkt worden. Is verder gratis hoewel Volvo vindt dat je zelf maar de datakosten moet betalen.

Ik denk wel dat Tesla de enige is die met enige regelmaat via software aanpassingen doorvoert aan wat de hardware in de auto kan.

• Wimo.
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Daniel schreef op maandag 8 april 2019 @ 07:43:
[...]

Beter zoeken :) OTA updates worden ook bij andere merken steeds gebruikelijker. Mijn Volvo krijgt elke maand een kaartupdate aangeleverd (iets wat Tesla bij m'n Model S in drie jaar niet voor elkaar kreeg) en ook de apps updaten regelmatig. Ook systeemsoftware kan OTA bijgewerkt worden. Is verder gratis hoewel Volvo vindt dat je zelf maar de datakosten moet betalen.

Ik denk wel dat Tesla de enige is die met enige regelmaat via software aanpassingen doorvoert aan wat de hardware in de auto kan.
Waarom kreeg je geen updates ? Nooit gedacht om contact op te nemen met een SC?

• MeZZiN
  • Laatst online: 04-12-2025
Kaart updates gaan meestal niet via sim maar via wifi. Meestal als je naar een SC gaat gaat hij automatisch over op de wifi daar waardoor de updates dan binnen komen.
jerh schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 13:25:
[...]

Daar kunnen we nog wel een boompje over opzetten. Ik heb met een schuin oog zitten kijken naar een model 3, maar als ik de verhalen lees over de afleveringen en de schades etc, dan word ik daar toch huiverig van. Zeker voor koop, want dan is het mijn probleem. Ik kan me niet voorstellen dat de tevredenheid hoog blijft, nu zijn het nog veel early adopters, maar je ziet nu al de kritiek toenemen. En dan heb je meer service personeel nodig en gaat de marge naar beneden.

En het supercharger netwerk klinkt leuk, maar wordt soms ook omschreven als een bodemloze put.

En wat ik heel grappig vind is dat er van alles over privacy van doen is, maar dat Tesla kennelijk zomaar over alle data kan beschikken en dus weet waar ik heen ga. Dat op een gegeven moment nog wel een dingetje worden denk ik.

Het heeft vooral met mindset te maken denk ik, je ziet zowel Tesla lovers als haters. Ik hoor op dit moment bij geen van beiden en dan kijk je toch wat vreemd op van de discussies die gevoerd worden.

Dus best wel stof tot nadenken.
Supercharger netwerk is op dit moment het enige netwerk dat naadloos en perfect werkt en goede dekking heeft. Gelukkig is de laadinfra heel goed geregeld alleen de wirwar van pasjes en betaal methoden maakt het onhandig nog.

Supercharger is bijna altijd vrij (en er zijn er zat per plek) aanpluggen even naar het toilet en soms even nog wat langer wachten en weer door.

Telsa heeft de druk van de SC opgelost door gewoon de onderhoud cycle aan te passen naar 1x per 2 jaar ipv elk jaar zoals de norm is. Meer is ook niet nodig omdat er maar wienig onderhoud nodig is voor een EV.

En aflever issues kan ik ook wel een boek van vol schrijven. Een het zijn issues maar de service van tesla is wel de beste die ik heb mee gemaakt. Ja er zijn issues maar ze lossen het op zonder veel gedoe. Je krijgt een loaner mee en geen enkel gedoe. En ja ik kan echt praten over hoe goed de service is. Je kan altijd pech hebben met een auto maar de service die ik heb gekregen en uiteindelijk gewoon de auto omgeruild tegen aankoop prijs ipv de afgeschreven prijs (wat echt niet de norm is in de auto branche) en tja als je eenmaal een tesla gereden heb kan je helaas geen andere auto meer rijden. Alles is inferieur tegen over een tesla. Andere EV komen wel in de buurt maar niet haalt het bij de gebruiks gemak van een tesla. Je klopt zuid frankrijk in de nav en gaan hij geeft aan hoelang je moet laden waar en wanneer je weer door kan rijden voor de volgende stop.

En tesla heeft een redelijk goede marge op de autos plus weinig verkoop punten weinig sales en al helemaal geen reclame budget. Je krijg gewoon heel veel auto voor je geld en tesla kan ze relatief betaalbaar maken en ze maken nog een leuke winst ook.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Phontana schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 08:34:
[...]

|k vind het vooral vervelend dat het is veroorzaakt door administratieve ellende. De configuratie is 6 maart al verwerkt rn op dat moment waren er nog ruim voldoende auto's met 19 inch beschikbaar. De configuratie verscheen echter pas op 4 april in mijn Tesla account (na tientallen keren contact dat de configuratie nog steeds niet was gewijzigd en meermaals bevestiging dat het nu dan toch echt was doorgevoerd).

Ondertussen ben ik ook 2 keer benaderd voor aflevering (van een auto met 18 inch wielen). Vorige week werd ik benaderd voor aflevering van een auto met dan eindelijk 19 inch wielen en toen kwam de Tesla medewerker er achter dat die er niet meer waren.

Als de configuratie dus gewoon goed was verwerkt had ik dus gewoon al 2 weken geleden mijn auto op kunnen halen en uiteindelijk is dus maar afwachten wanneer het nu zo ver zal zijn. De leasemaatschappij is not amused maar ik zou niet weten wat zij er aan zouden kunnen veranderen. Geen auto is geen auto....

EDIT: zojuist update gekregen van verwachte leverdatum die is gecommuniceerd naar de leasemaatschappij: 30-05. Echt goed genaaid dus door de administratieve bende.

[ Voor 6% gewijzigd door acidfever op 08-04-2019 10:51 ]

• Daniel
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
Wimo. schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:31:
[...]

Waarom kreeg je geen updates ? Nooit gedacht om contact op te nemen met een SC?
Jawel, en die zeiden dan dingen als 'het komt volgende maand', 'het komt eind dit kwartaal', 'we hebben tijdens het onderhoud de laatste kaarten erop gezet' en dat waren stuk voor stuk leugens. Uiteindelijk kwam die update nooit en zat ik half 2018 nog steeds met kaarten uit 2015. Vlak voordat ik de auto inleverde werd uiteindelijk toegegeven dat er geen update voor mijn auto beschikbaar was en het de vraag was of die ooit nog zou komen. De reden daarvan is altijd een raadsel gebleven.

• Deveon
  • Niet online
Komen de kaart updates van Tesla niet gewoon OTA (wifi)?

Verwijderd

Daniel schreef op maandag 8 april 2019 @ 07:43:
[...]

Ik begrijp de verwarring, maar ik heb het over OTA updates die features toevoegen aan de auto :)

• Wimo.
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Daniel schreef op maandag 8 april 2019 @ 09:38:
[...]

Jawel, en die zeiden dan dingen als 'het komt volgende maand', 'het komt eind dit kwartaal', 'we hebben tijdens het onderhoud de laatste kaarten erop gezet' en dat waren stuk voor stuk leugens. Uiteindelijk kwam die update nooit en zat ik half 2018 nog steeds met kaarten uit 2015. Vlak voordat ik de auto inleverde werd uiteindelijk toegegeven dat er geen update voor mijn auto beschikbaar was en het de vraag was of die ooit nog zou komen. De reden daarvan is altijd een raadsel gebleven.
Heel bijzonder, en de auto had altijd wifi ? Zelfs v9 updates van 1000+ MB worden na verloop van tijd via 4g gestuurd.

• Daniel
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
Wimo. schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:00:
Heel bijzonder, en de auto had altijd wifi ? Zelfs v9 updates van 1000+ MB worden na verloop van tijd via 4g gestuurd.
Bijna nooit wifi want hij stond 2 verdiepingen onder de grond in een parkeergarage. En mijn auto had geen 4G - te oud. Dus wellicht speelde dat mee. Maar dan nog moest het wel mogelijk zijn om bij het SC die update te pushen.

• MeZZiN
Meestal gooien ze hem bij de SC op wifi (die disabled gelijk de mobile connection) en dan kan hij zijn updated draaien + op de meeste bonnen die ik gezien heb van tesla zijn alleen updates gechecked and anders forced installed.

• antonboonstra

antonboonstra

Op 2 april bestelling geplaatst voor een Model 3 LR AWD. Zojuist gebeld dat de auto op 3 mei per boot arriveert en 4 mei in Tilburg staat oOo

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-12-2025
Ondanks de waarschuwingen, net toch de Model 3 door de wasstraat gehaald. Zolang je je gordel omhoudt, blijft de auto op slot en gaat de laadpoort dus ook niet open als de borstels er tegenaan komen. Geen centje pijn en de auto blinkt weer :)

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• acidfever

acidfever

I am allready working!

antonboonstra schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:05:
Op 2 april bestelling geplaatst voor een Model 3 LR AWD. Zojuist gebeld dat de auto op 3 mei per boot arriveert en 4 mei in Tilburg staat oOo
Welke configuratie als ik vragen mag? 19 inch velgen toevallig?

• antonboonstra

antonboonstra

acidfever schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:18:
[...]
Welke configuratie als ik vragen mag? 19 inch velgen toevallig?
Nee, met de standaard 18'' Aero velgen. Vond de meerprijs wel erg hoog, met daarbij ook nog meer geluid en verbruik. Daarnaast staan de zwarte velgen volgens mij ook wel mooi bij de Pearl White lak.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

antonboonstra schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:29:
[...]

Nee, met de standaard 18'' Aero velgen. Vond de meerprijs wel erg hoog, met daarbij ook nog meer geluid en verbruik. Daarnaast staan de zwarte velgen volgens mij ook wel mooi bij de Pearl White lak.
Ik vroeg dat voornamelijk omdat er blijkbaar te weinig 19 inch voorraad is (ofwel: geen voorraad meer). Auto's met 18 inch zouden er nog wel redelijk wat van staan maar blijkbaar niet in het wit anders had je je model 3 wel eerder op kunnen halen.

Ik wilde 19, ben toen i.v.m. leaseprijs toch voor 18 gegaan maar door de prijswijziging toch naar 19 gegaan omdat ik het persoonlijk een stuk mooier vind. Daarnaast vind ik een sportievere band beter passen bij een auto als de model 3 maar dat kun je natuurlijk ook gewoon op de 18 inch velgen realiseren.

Over het uiterlijk valt verder niet te twisten want smaken verschillen nu eenmaal. :)

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:53
Musk ziet Tesla (eigenaars) in de toekomst als concurrent voor Uber/Lyft: https://www.autoblog.nl/n...n-de-tesla-model-3-122766

Verderop in het draadje reageert Musk nog een paar keer, en bevestigd dat de interne camera is uitgeschakeld: https://twitter.com/elonm...n-de-tesla-model-3-122766

• Phontana
antonboonstra schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:05:
Heb ik vanmorgen ook van Tesla Delivery gehoord. Had nog even gebeld omdat ik een account had gekregen waar ik verder niks in kon zien en gevraagd of dat klopte. Dat klopte inderdaad, en hij wist me ook te vertellen dat ze verwachten op 4 mei weer een grote voorraad Model 3's te kunnen gaan leveren. oOo

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-01 01:28
swbr schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:09:
Ondanks de waarschuwingen, net toch de Model 3 door de wasstraat gehaald. Zolang je je gordel omhoudt, blijft de auto op slot en gaat de laadpoort dus ook niet open als de borstels er tegenaan komen. Geen centje pijn en de auto blinkt weer :)
En hoe zit het met de lak? Nog intact?

Verwijderd

renegrunn schreef op maandag 8 april 2019 @ 14:40:
Musk ziet Tesla (eigenaars) in de toekomst als concurrent voor Uber/Lyft: https://www.autoblog.nl/n...n-de-tesla-model-3-122766

Verderop in het draadje reageert Musk nog een paar keer, en bevestigd dat de interne camera is uitgeschakeld: https://twitter.com/elonm...n-de-tesla-model-3-122766
Dit is al sinds jaar en dag bekend. Tesla heeft zijn 'masterplan 2' al sinds de M3 op de website staan:
https://www.tesla.com/nl_NL/blog/master-plan-part-deux

Create stunning solar roofs with seamlessly integrated battery storage
Expand the electric vehicle product line to address all major segments
Develop a self-driving capability that is 10X safer than manual via massive fleet learning
Enable your car to make money for you when you aren't using it

• MeZZiN
Denk nog steeds dat tesla de snelweg snel voor elkaar heeft met zelf driving alleen die crappy straatjes van amsterdam is een hele andere opgave. Maar we gaan het zien als Tesla het binnen nu een 4 jaar voor elkaar krijgt enable ik die feature zeker weten.

We gaan het zien maar de toekomst is goed en ja wij zijn een van de laatste generaties die nog zelf een auto rijden. Misschien mijn kids dat ze nog net een rijbewijs moeten halen omdat het nog niet 100% is maar wel bijna 100% (dus de laatste 5 kilometer) maar verder ben heel erg benieuwd. Plus met de grote hoeveelheid nieuwe tesla zal de ai van tesla extreem snel gaan leren duurt niet lang meer voor 90% feature compleet dan.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Weet iemand trouwens of de model 3's op de volgende schepen Autopilot HW 3.0 aan boord zullen hebben? Vanaf April dacht ik ergens gelezen te hebben?

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-12-2025
gebruikershaes schreef op maandag 8 april 2019 @ 15:45:
[...]

En hoe zit het met de lak? Nog intact?
Ja, de auto is nog gewoon helemaal blauw.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-01 01:28
Cool, dan ga ik het ook eens proberen. Mijn lak ik zwart dus wellicht wat gevoeliger voor zichtbare krasjes, maar wie weet.

• jerh
Verwijderd schreef op zondag 7 april 2019 @ 19:45:
[...]

Er worden zoveel Tesla's verkocht op dit moment. Bij een kleine vocale groep gaat het mis. Nu is het dat mensen die veel op internet zitten veel Tesla rijden. Dit zie je terug in het aantal comments op internet.

Het valt allemaal gigantisch mee en het enige goede argument dat je geeft is dat je niet zo gevoelig bent voor snufjes.

Er is 0 kans dat Tesla de komende jaren failliet gaat. De sfeer is overigens verpest omdat er internet trollen werden ingehuurd door de olie-industrie en short sellers om Tesla kapot te maken.

Ik vind trouwens de sfeer in dit topic geweldig en ik ben momenteel aan het wachten op een visum naar Canada, waar mijn auto zeer waarschijnlijk een Performance Model 3 wordt. Al wil ik wellicht toch wachten op de Tesla pickup :)
Ik geloof best dat er getrolld wordt, maar het is nogal wat om te denken dat de olie industrie dat doet. Ik verbaas me steeds over de stelligheid waarmee zaken rondom Tesla beweerd worden. De olie industrie gaat toch gewoon ook geld verdienen aan ev's. Waar moet al die ev vandaan komen, dat is niet alleen maar wind en zon. Om ons heen gaan veel landen over op gascentrales, driemaal raden wie daaraan gaat verdienen.

De opmerking rondom aflevering vind ik dan wel mooi, is relativerend, ik blijf dubben.

En niet failliet, de tijd zal het leren, het is bij snelgroeiende bedrijven altijd een inherent risico. Het management moet wel capabel zijn om de toko te leiden, anders gaat het fout.
MeZZiN schreef op maandag 8 april 2019 @ 09:18:
Kaart updates gaan meestal niet via sim maar via wifi. Meestal als je naar een SC gaat gaat hij automatisch over op de wifi daar waardoor de updates dan binnen komen.

[...]

Supercharger netwerk is op dit moment het enige netwerk dat naadloos en perfect werkt en goede dekking heeft. Gelukkig is de laadinfra heel goed geregeld alleen de wirwar van pasjes en betaal methoden maakt het onhandig nog.

Supercharger is bijna altijd vrij (en er zijn er zat per plek) aanpluggen even naar het toilet en soms even nog wat langer wachten en weer door.

Telsa heeft de druk van de SC opgelost door gewoon de onderhoud cycle aan te passen naar 1x per 2 jaar ipv elk jaar zoals de norm is. Meer is ook niet nodig omdat er maar wienig onderhoud nodig is voor een EV.

En aflever issues kan ik ook wel een boek van vol schrijven. Een het zijn issues maar de service van tesla is wel de beste die ik heb mee gemaakt. Ja er zijn issues maar ze lossen het op zonder veel gedoe. Je krijgt een loaner mee en geen enkel gedoe. En ja ik kan echt praten over hoe goed de service is. Je kan altijd pech hebben met een auto maar de service die ik heb gekregen en uiteindelijk gewoon de auto omgeruild tegen aankoop prijs ipv de afgeschreven prijs (wat echt niet de norm is in de auto branche) en tja als je eenmaal een tesla gereden heb kan je helaas geen andere auto meer rijden. Alles is inferieur tegen over een tesla. Andere EV komen wel in de buurt maar niet haalt het bij de gebruiks gemak van een tesla. Je klopt zuid frankrijk in de nav en gaan hij geeft aan hoelang je moet laden waar en wanneer je weer door kan rijden voor de volgende stop.

En tesla heeft een redelijk goede marge op de autos plus weinig verkoop punten weinig sales en al helemaal geen reclame budget. Je krijg gewoon heel veel auto voor je geld en tesla kan ze relatief betaalbaar maken en ze maken nog een leuke winst ook.
Supercharger netwerk zullen ze nu wel willen exploiteren, de investeringen moeten terugverdiend worden en daar zal markt voor zijn.

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:39
gebruikershaes schreef op maandag 8 april 2019 @ 22:02:
Cool, dan ga ik het ook eens proberen. Mijn lak ik zwart dus wellicht wat gevoeliger voor zichtbare krasjes, maar wie weet.
Zondag ook naar de Washin7 geweest: ruitenwissers uitzetten, auto inrijden, in neutraal zetten, en dan inderdaad met gordel om op je stoel blijven zitten. Eventueel je spiegels inklappen, zelf niet gedaan.

Ging hier ook prima. Een "car wash mode" button zou welkom zijn in het menu.

Verwijderd

jerh schreef op maandag 8 april 2019 @ 22:04:
[...]

Ik geloof best dat er getrolld wordt, maar het is nogal wat om te denken dat de olie industrie dat doet. Ik verbaas me steeds over de stelligheid waarmee zaken rondom Tesla beweerd worden. De olie industrie gaat toch gewoon ook geld verdienen aan ev's. Waar moet al die ev vandaan komen, dat is niet alleen maar wind en zon. Om ons heen gaan veel landen over op gascentrales, driemaal raden wie daaraan gaat verdienen.
Hier een bron van mijn bewering over de trolls, dit is niet bedacht of zomaar uit de lucht gegrepen: https://tech.slashdot.org...-invested-in-oil-industry

Er is echt nog veel meer info over te vinden.

Een bedrijf met zoveel waarde in machines en gebouwen kan hoogstens worden overgekocht. Failliet zijn is geen optie. Het is niet voor niks dat Tesla en Ford de crisis van 2008 hebben overleefd, waar elke andere Amerikaanse auto fabrikant wel een bail out van de overheid nodig heeft gehad(!).

Kijk naar wat Musk allemaal heeft gedaan als bedrijven. Je kan vinden dat hik geen fijne persoonlijkheid heeft, maar hij heeft genoeg kapitaal (en vrienden met veel kapitaal(!)) dat zijn trackrecord het onmogelijk maakt om de komende 5/10 jaar failliet te gaan. Dit is gewoon niet mogelijk. De kans dat een TSA (van Renault etc) failliet gaat is een stuk groter!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 8 april 2019 @ 23:32:
[...]

Hier een bron van mijn bewering over de trolls, dit is niet bedacht of zomaar uit de lucht gegrepen: https://tech.slashdot.org...-invested-in-oil-industry

Er is echt nog veel meer info over te vinden.

Een bedrijf met zoveel waarde in machines en gebouwen kan hoogstens worden overgekocht. Failliet zijn is geen optie.
Het is niet voor niks dat Tesla en Ford de crisis van 2008 hebben overleefd, waar elke andere Amerikaanse auto fabrikant wel een bail out van de overheid nodig heeft gehad(!). ijk naar wat Musk allemaal heeft gedaan als bedrijven. Je kan vinden dat hik geen fijne persoonlijkheid heeft, maar hij heeft genoeg kapitaal (en vrienden met veel kapitaal(!)) dat zijn trackrecord het onmogelijk maakt om de komende 5/10 jaar failliet te gaan. Dit is gewoon niet mogelijk. De kans dat een TSA (van Renault etc) failliet gaat is een stuk groter!
*Baalt ervan dat die zichzelf zo'n discussie laat inzuigen terwijl dat niet in dit topic thuishoort*
Een bedrijf met zoveel waarde in machines en gebouwen kan hoogstens worden overgekocht. Failliet zijn is geen optie.
Failliet gaan betekent dat je geen cash meer hebt, niks meer niks minder. En de cashpositie van Tesla was een aantal keer zeer zorgwekkend. En wanneer ze hun rekeningen niet meer kunnen betalen zijn ze failliet. Kan je 2 biljoen aan fabrieken hebben, je bent nog steeds failliet. Je stelling 'failliet zijn is geen optie' is dan ook onzin.
Het is niet voor niks dat Tesla en Ford de crisis van 2008 hebben overleefd, waar elke andere Amerikaanse auto fabrikant wel een bail out van de overheid nodig heeft gehad(!).
Tesla had 14mln omzet in 2008 (link, waar GM zo'n 30 miljard verlies maakte. Hopelijk illustreert dit ene beetje waarom je quote echt te belachelijk is, je kan de omvang van de operatie van Chrysler en GM niet vergelijken met een start up in 2008.
Je kan vinden dat hik geen fijne persoonlijkheid heeft, maar hij heeft genoeg kapitaal (en vrienden met veel kapitaal(!)) dat zijn trackrecord het onmogelijk maakt om de komende 5/10 jaar failliet te gaan.
Is dat wel zo? Deze beste man heeft meer 'hobby's' dan enkel Tesla en zijn geld is niet oneindig. Ik ben best fan van hem hoor maar je stelligheid in de onmogelijkheid van zijn faillissement verbaasd me en lijk niet op kennis gestoeld eerlijk gezegd.

Kan het nu weer over de M3 gaan?
Pagina: 1 ... 36 ... 84 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en opmerkingen over leveringen van de Tesla's:

Tesla Leveringen Topic