CyBeRSPiN schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 22:00:
@
Djerro123 niet in de 3 gereden nog, maar de e-Niro rijdt idd heerlijk en is ook een stukje ruimer/praktischer. In sport mode m.i. ook meer dan voldoende en zeer directe “torque kick”, maar idd wel kans op wheel spin op nat wegdek ivm FWD. Leuke van de Niro is dat niemand doorheeft dat het een EV is en men soms de “strijd” aan wil gaan bij het stoplicht
Ik vraag me serieus wel af of de Tesla AP echt zoveel beter is dan die van Kia. Zelf rijden zonder handjes aan het stuur gaat er toch niet van komen de komende jaren. Ook de Tesla eist dat je om de zoveel seconde aan je stuur trekt. En als je ziet wat de kwaliteit is van de Tesla updates mag je misschien juist wel blij zijn met een saaie/degelijke auto die gewoon fijn en vertrouwd blijft rijden. Al zal dat over tijd ook wel verbeteren.
Maar als je heel regelmatig grote afstanden rijdt dan is het veel sneller kunnen (snel)laden wel een stuk beter geregeld met de 3.
Voor mij niet de 250 euro netto waard (alleen met vakanties rijd ik meer dan 400km/dag) maar zou net als jou ook even flink twijfelen vanwege het “gadget” gehalte van de 3. Maar over 5 jaar is dat in totaal toch 15.000 euro, daar kun je ook andere leuke/verstandige dingen mee doen

@
CyBeRSPiN : Heb zelf wel in de Niro gereden en reed inderdaad erg comfortabel. Was wel underwhelmed van het infotainment apparaat, erg 2015 voelde het aan (als in, het was niet veel beter, sneller, handiger dan wat ik nu in mijn Passat heb). Zat gisteren in een M3 en dat is toch wel echt een andere klasse (incl prijskaartje haha). Het gadget gehalte is idd erg aanwezig in mijn afweging. Heb helaas geen proefrit kunnen doen (tot begin mei volgeboekt).
@
Smobbo: Nou ik kan wel wat langer wachten (contractueel gezien), dat is geen probleem maar ik zit met twee dingen; enerzijds wil ik echt niet meer wachten en ben ik de huidige auto echt zat (zeker in de file:P) en anderzijds weet ik niet of ik een 'mindere' M3 zou willen (range, AWD). Op zich is het geld niet echt het grote probleem, ik zou ongeveer evenveel betalen dan dat ik nu doe in plaats van extra geld overhouden per maand zoals ik had ingecalculeerd bij de Niro.
Strykeforce schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 08:07:
@
Djerro123 Ik heb niet in beide gereden, wel in de Kia gezeten en rij zelf nu een Model S. Had een reservering voor de E-Niro en kon em wel bestellen wat de verstandige keuze was geweest. Voor mij was het vooral: 3-fase laden, superchargers voor vakantie, autopilot, updates over the air en ja ook de "pats-factor" (gisteren nog stond een vrouw haar vriend zijn arm in elkaar te rossen en te wijzen naar mijn auto

).
Als ik in 2018 wist dat de 3 in begin 2019 kwam dan was er een hele grote kans geweest dat ik de 3 had gedaan, ja het is misschien de iets minder praktische optie qua achterklep maar hoe vaak ga je nu nog naar de ikea om pax kasten te kopen, bestel het gewoon lekker zelfs in een stationwagon passen die dingen niet. De rest van de auto is vele malen praktischer in mijn ogen (kijkende naar de EV-eigenschappen).
En over autopilot, ja het is geweldig maar het eist ook wat aanpassing van je eigen rijgedrag/stijl. Het systeem doet het allemaal wat trager/veiliger dan dat je zelf rijd (logisch). Kan je je daar aan aanpassen dan is het wel echt een heerlijk systeem om mee te rijden. Dan kom je wel lekker uitgerust thuis
Gisteren de nieuwe update met sentry mode er in, dat is toch ook gewoon leuk! Elke maand zowat een update voor je auto. Houd het toch wel interessant

@
Strykeforce : Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat; superchargers, AP, updates (auto wordt alleen maar featurerijker en daarmee toekomstvaster). Heb er gisteren dus ingezeten (in de showroom) en de kofferruimte viel mij echt ontzettend mee (was veel dieper dan ik had verwacht) en de beenruimte achterin was eigenlijk ook geen probleem (ben zelf 1.96). Het is net wat ruimer in de Niro en is in dagelijks gebruik zal dat ook wat praktischer uitvallen, maar ja, die patsfactor he
Al met al ben ik er nog niet uit. A.s. week zal ik definitief te horen krijgen wat de mogelijkheden zijn bij m'n werkgever. Het zou bijvoorbeeld al heel veel schelen als we de AP+FSD (toch weer 7k) er niet bij bestellen maar er na op naam zetten erbij nemen, dat scheelt alweer gauw 70EUR per maand netto aan bijtelling. (en als dat mogelijk is dan is mijn keuze wel gemaakt hoor haha)