Het grote Tesla topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 84 Laatste
Acties:
  • 538.738 views

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Door deze actie ben ik alleen wel weer aan het twijfelen of ik niet toch mijn bestelling moet wijzigen naar 19 inch. Aangezien er 5800 euro gaat wegvallen uit de financiering is er nu wat ruimte ontstaan voor andere zaken.... :/

Ik had de Aero's (uiteraard later uit te voeren met de centercap en boutdoppen) voor mezelf goed gepraat door de aanzienlijk lagere geluidsproductie en betere range maar ja, die 19 inch velgen zien er toch echt een stuk beter uit.... |:(

Wat heeft bij jullie uiteindelijk de doorslag gegeven om voor 18 of 19 inch te kiezen? Mijn leasemaatschappij maakte nogal een verhaal van de meerkosten van de 19 inch banden bij vervanging die als ik het opzoek erg meevallen) en de kosten voor 19 Inch winterbanden ten opzichte van 18 inch winterbanden....

[ Voor 92% gewijzigd door acidfever op 01-03-2019 12:25 ]

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-10 21:26
Thermometer schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 12:08:
[...]

Wat wordt er verstaan onder 'nieuwe functionaliteit'? Autopilot, 4 USB poorten voor en de firmware update voor 5% extra power?
4 usb poorten heeft elke Model 3 al.
Firmware krijgt iedereen.

Nieuwe functionaliteit is het tussen:
Model 3 blank -> Model 3 inclusief AP
Model 3 met EAP -> Model 3 inclusief AP + FSD

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:38
acidfever schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:57:
[...]

Die functionaliteit zat in EAP. Je krijgt nu dus voor dezelfde prijs een aanzienlijk deel van de oude EAP functionaliteit (wat idd niet los verkrijgbaar was).

Mensen die EAP hebben besteld krijg nu voor dat bedrag ook de garantie voor FSD wanneer dit beschikbaar komt en mensen die dit allemaal niet willen kunnen de auto nu voor 3200 euro minder bestellen. Die laatste groep zou daar wellicht nog wel een mening over kunnen hebben al vermoed ik dat veel mensen die functionaliteit heel graag willen maar er simpelweg geen 5400 euro voor over hebben/hadden. Ik zou er heel blij mee zijn in ieder geval.

Je gaat er hoe dan ook nooit op achteruit en volgens mij bedoelen we hetzelfde. :)
Ik dacht dat je bedoelde dat je die TACC en die lanekeeping hiervoor standaard kreeg. Maar dat is niet waar. Dat probeerde ik te zeggen.

Ik vind het persoonlijk niet erg dat ze dit nu hebben gesplitst want voor mij zou ik EAP gekozen hebben alleen maar vanwege adaptive cruisecontrol. Dus hiermee spaar ik weer iets uit.

Overigens nog steeds wel wachten op de RWD Midrange O-)

[ Voor 11% gewijzigd door adjego op 01-03-2019 12:40 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
acidfever schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 12:17:
Door deze actie ben ik alleen wel weer aan het twijfelen of ik niet toch mijn bestelling moet wijzigen naar 19 inch. Aangezien er 5800 euro gaat wegvallen uit de financiering is er nu wat ruimte ontstaan voor andere zaken.... :/

Ik had de Aero's (uiteraard later uit te voeren met de centercap en boutdoppen) voor mezelf goed gepraat door de aanzienlijk lagere geluidsproductie en betere range maar ja, die 19 inch velgen zien er toch echt een stuk beter uit.... |:(

Wat heeft bij jullie uiteindelijk de doorslag gegeven om voor 18 of 19 inch te kiezen? Mijn leasemaatschappij maakte nogal een verhaal van de meerkosten van de 19 inch banden bij vervanging die als ik het opzoek erg meevallen) en de kosten voor 19 Inch winterbanden ten opzichte van 18 inch winterbanden....
Haal gewoon de wieldoppen eraf. Er zitten dan standaard al mooie velgen onder.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-10 13:01
@acidfever Grotere banden is minder kans op velgschade. Mijn vrouw kan niet parkeren dus meer band is altijd beter.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:05
Tassadar32 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 13:21:
@acidfever Grotere banden is minder kans op velgschade. Mijn vrouw kan niet parkeren dus meer band is altijd beter.
Gewoon de M3 laten parkeren. :) De 18" heeft trouwens ook niet een hele hoge wang, dus tegen de meeste stoepranden beschadig je die ook wel. De aero (kappen) zou 4-5% meer range opleveren. Zou die er lekker op laten zitten. Verschil met 19 inch zal nog een paar procent meer zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 01-03-2019 13:34 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Tassadar32
@Inspired Daarom komen er ook nog alloygators op. Die betalen zichzelf snel genoeg terug. Zelf laten parkeren is ook niet feilloos, genoeg berichten uit de US dat ie dan ook nog wel eens een stoeprandje aantikt.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-10 14:02
Zojuist een SMS gekregen van Tesla:

Wij hebben een Autopilot upgrade uitgevoerd voor uw Model 3. U kunt nu gebruik maken van Autosteer en Traffic Aware Cruise control. Deze upgrade is kosteloos.

Dat is knap, heb namelijk nog niet eens een VIN toegewezen gekregen. Maar toch bedankt :+.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:07
tweegroenethee schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 14:48:
Zojuist een SMS gekregen van Tesla:

Wij hebben een Autopilot upgrade uitgevoerd voor uw Model 3. U kunt nu gebruik maken van Autosteer en Traffic Aware Cruise control. Deze upgrade is kosteloos.

Dat is knap, heb namelijk nog niet eens een VIN toegewezen gekregen. Maar toch bedankt :+.
Idem dito ;).

Pff, 1 dag dit topic gemist en gelijk helemaal losgebarsten. Nu eerst eens inlezen wat er allemaal gebeurd is en wat er nieuw is aan deze 2 functies tov EAP.

• Tassadar32
@Requiem19 Eigenlijk is alleen summon, autopark en Nav on Autopilot naar het FSD pakket verplaatst en wat prijzen aangepast.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:07
Tassadar32 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 15:05:
@Requiem19 Eigenlijk is alleen summon, autopark en Nav on Autopilot naar het FSD pakket verplaatst en wat prijzen aangepast.
Dat klinken niet als de meest belangrijke elementen van Autopilot in z'n algemeen.

Maakt dat het 'normale AP' pakket niet veel interessanter?

• Tassadar32
@Requiem19 Jazeker! Er was redelijk wat geklaag dat de keuze was tussen domme cruise control of dure EAP. Nu is er dus een goedkopere keuze die voor veel mensen aantrekkelijker is. FSD zou ik niet nemen voor alleen summon en autopark maar krijg ik nu gratis (nog niet bevestigd) als upgrade omdat ik al met EAP besteld had. Eigenlijk had Tesla Navigate on Autopilot (nu ook onderdeel van FSD) niet onder EAP moeten uitbrengen.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-10 22:12

Mijn 2 cents ik heb nu een telsa te leen met 22 inch velgen (niet hetzelfde maar wel het zelfde idee) deze velgen zijn helemaal beschadigd. Het is een leen tesla dus niet iedereen is blijkbaar zuinig met de auto maar toch. Je pakt zo snel even een stukje trottoir band mee. ik zou het gewoon op de kleinste houden. Hoe meer je kan voorkomen aan schade hoe beter. plus elke hobbel op de weg voel je ... vind het maar niets.

• acidfever
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Overigens heeft Tesla in de US webshop wel toegevoegd dat de FSD optie later dit jaar ook herkenning van stoplichten en stopborden krijgt en dat tevens city driving toegevoegd zal worden.

Dat zijn dan weer wat grotere functionaliteiten (al stond ik er een beetje versteld van dat de AP niet met stoplichten om kan gaan) maar goed, er moet ook wel een flink verschil zijn met AP willen ze die 5400 euro prijs verantwoorden natuurlijk.

Navigate on autopilot is technisch gezien natuurlijk ook een grote, maar of al die mogelijkheden hier in Nederland langs de wetgeving komen is natuurlijk nog maar af te wachten.

• Tassadar32
@acidfever Misschien was het grote verschil tussen EAP in de US en de rest van de wereld ook een goede reden om het anders in te delen. FSD heeft nu in de US een grotere directe meerwaarde dan op andere plekken. Summon en Autopark zijn wel handig maar nu niet direct genoeg reden om voor FSD te kiezen.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-10 22:12
Summon is zeker handig maar kan prima zonder.

Auto park is zo bagger het is vaker dat het niet werk dan wel. Plus leuke situaties dat hij opeens parkeer plekjes zit boven de sloot bijvoorbeeld.

Voor mij is EAP de reden om voor tesla te kiezen het is de beste feature voor een auto ooit gemaakt naar mijn idee. Ik ga naar mijn werk zet hem aan en pas uit als ik bijna op mijn werk plek ben. En dit is zonder nav auto pilot. Zal nog wel even duren voordat dat overwaait hierheen. Maar wel apart dat de functionaliteit van EAP hebben verminderd en meer naar FSD gegooid hebben. Veel van de wel nuttige FSD features zal mijn X wel krijgen als het goed is. Bij Elon weet je het maar nooit.

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
Waar kan ik terugvinden wat de exacte verschillen zijn tussen:
AP
EAP
FSD
Ben het overzicht een beetje kwijt🙃

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 13:15

CyBeRSPiN

sinds 2001

JopieZoe schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 17:58:
Waar kan ik terugvinden wat de exacte verschillen zijn tussen:
AP
EAP
FSD
Ben het overzicht een beetje kwijt🙃
EAP had naast Autosteer ook Summon (via app auto langzaam uitparkeren), Autopark en Navigate on AP (automatisch de juiste afslagen nemen). Die 3 functies zijn nu ondergebracht in de extra FSD optie die bovenop AP komt.
AP heeft de rest: Autosteer (binnen de lijntjes blijven rijden) en adaptive cruise control (afstand houden tot voorliggers en meeremmen).
FSD is de meest geavanceerde optie, daarmee wordt het (misschien in Europa ook) op den duur mogelijk om de auto semi-zelfstandig binnen de bebouwde kom te laten rijden, en kan ie verkeersborden en verkeerslichten meenemen (dus stoppen voor rood).

• Tassadar32

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
IceOnFire schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:43:
Mijn bestelde model 3 performance is met dezelfde opties nu toch echt van 77600 naar 72400 gegaan dus dat is nogal een verschil in prijs. Heb inmiddels een paar keer met Tesla gebeld, maar ze nemen nu zelfs de telefoon niet meer op :) Krijg alleen nog een bandje dat ze niet beschikbaar zijn en dat ik een bericht kan achterlaten
Inmiddels contact gehad met Tesla, ze hebben toegezegd de EAP van mn bestelling te verwijderen. Ik krijg dan alsnog de upgrade naar de nieuwe standaard AP. Echt top, ik mis dan straks alleen automatisch inparkeren en summon (en eventuele nieuwe functies) maar heb wel TACC en Autosteer en dat is waarvoor ik EAP gekozen had. Scheelt toch mooi even ruim 5000 euro in de aanschaf zo.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vanmiddag mijn Model 3 opgehaald en inderdaad bevestigd gekregen dat AP geactiveerd wordt (zat niet in de bestelling). Overigens echt een heerlijke stille auto om te rijden en had niet verwacht dat die zo makkelijk zo snel rijdt.

Het one-pedaal driving werkt prima, maar nog even feeling krijgen om het gebruiken zonder het remlicht continue te triggeren.

Aflevering en algehele staat niets over te klagen. Alleen één van de twee stond in hun systeem op morgen dus zijn eerst even langs de supercharger geweest.

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59

Ik zou (net als de andere mede tweakers zo terug te lezen) lekker bij de 18 inch blijven.

Ik heb inmiddels genoeg vergelijkingsvideo's (oa TeslaBjorn) gezien om te durven concluderen dat de winst van 18" in geluid en range echt significant is, wat je dagelijks kan merken in comfort en (beetje) in portemonee. Zeker bij de 130km/h die we hier mogen rijden wordt het verschil in geluid en verbruik groter. Zelfs zonder de covers presteren de 18" nog beter.

Vergelijk het met 2 huizen, waarvan 1 een wat mooiere gevel heeft, maar de ander is wat goedkoper, beter geïsoleerd en wat ruimer van binnen. Waar heb je nou dagelijks echt wat aan, op een stoeltje in de voortuin naar de gevel kijken, of wooncomfort? ;)

Voor buitenstaanders zijn Tesla's (door design en/of gedachtegoed) toch love or hate auto's, ongeacht de velgen die eronder zitten :+

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-10 17:14
Ben benieuwd of ze ook een proefperiode gaan doen met Autopilot alleen. Grote kans dat toekomstige zakelijke rijders dan ook de aanschaf gaan uitstellen om zo te besparen op de bijtelling.

Even grofweg gerekend 2 scenario's voor aanschaf van autopilot:
- Deze vergelijking is omdat aanschaf van opties na levering niet meer meetellen voor de bijtelling
- Bijtelling staat voor 5 jaar vast met de huidige regels op het moment van op kenteken zetten
- Rekenen met 22% bijtelling, omdat deze aanschaf sowieso boven de 50k grens van 4% komt

-Gelijk bij aanschaf autoAchteraf aanschaffen
Prijs incl btw€ 3.200,00€ 4.300,00
Prijs excl btw€ 2.644,63€ 3.553,72
22% bruto bijtelling per jaar€ 704,00N.v.t.
Netto bijtelling bij 52% per jaar€ 366,08N.v.t.
Totale netto kosten over 5 jaar€ 4.475,03€ 3.553,72

Hieruit kunnen we al opmaken dat het sowieso goedkoper is om autopilot achteraf aan te schaffen, houd je ongeveer 900 euro over over 5 jaar gezien. Ze boden ook altijd een trial aan voor Enhanced Autopilot. Hier voor was de onmiddellijke aanschaf € 5300, bij aanschaf na de gratis trial € 5800, en nog later € 7400. Als ze een gelijk model gaan hanteren voor Autopilot waarbij aanschaf na de trial periode € 500 hoger is, dan is de keuze helemaal snel gemaakt.

Enfin, ik bel maandag even om de nieuwe Autopilot er ook af te halen, die schaf ik vrijwel daarna aan :)

[ Voor 5% gewijzigd door NeoPhire op 01-03-2019 21:56 ]

• Rebunted
  • Niet online
NeoPhire schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 21:52:
Ben benieuwd of ze ook een proefperiode gaan doen met Autopilot alleen. Grote kans dat toekomstige zakelijke rijders dan ook de aanschaf gaan uitstellen om zo te besparen op de bijtelling.

Even grofweg gerekend 2 scenario's voor aanschaf van autopilot:
- Deze vergelijking is omdat aanschaf van opties na levering niet meer meetellen voor de bijtelling
- Bijtelling staat voor 5 jaar vast met de huidige regels op het moment van op kenteken zetten
- Rekenen met 22% bijtelling, omdat deze aanschaf sowieso boven de 50k grens van 4% komt

-Gelijk bij aanschaf autoAchteraf aanschaffen
Prijs incl btw€ 3.200,00€ 4.300,00
Prijs excl btw€ 2.644,63€ 3.553,72
22% bruto bijtelling per jaar€ 704,00N.v.t.
Netto bijtelling bij 52% per jaar€ 366,08N.v.t.
Totale netto kosten over 5 jaar€ 4.475,03€ 3.553,72

Hieruit kunnen we al opmaken dat het sowieso goedkoper is om autopilot achteraf aan te schaffen, houd je ongeveer 900 euro over over 5 jaar gezien. Ze boden ook altijd een trial aan voor Enhanced Autopilot. Hier voor was de onmiddellijke aanschaf € 5300, bij aanschaf na de gratis trial € 5800, en nog later € 7400. Als ze een gelijk model gaan hanteren voor Autopilot waarbij aanschaf na de trial periode € 500 hoger is, dan is de keuze helemaal snel gemaakt.

Enfin, ik bel maandag even om de nieuwe Autopilot er ook af te halen, die schaf ik vrijwel daarna aan :)
Vergeet ook niet dat een lagere cataloguswaarde als zzp-er een lagere 'btw forfait' betekent + je verzekeringspremie ook nog iets lager is.

Hier een 3P zonder oude EAP in bestelling met aflevering voor a.s. maandag. Doel was na levering EAP aan te schaffen in de trial van 5,8k. Nu erg aan het twijfelen of ik hem niet moet cancellen en dan een nieuwe 3P moet bestellen + na levering AP toevoegen. Volgens mij scheelt dat over 5 jaar serieus geld.

• NeoPhire
Als het goed is kun je nog wijzigen voor je de auto in ontvangst neemt. Anders inderdaad aangeven dat je hem weer inlevert en een nieuwe besteld, worden ze opeens best wel soepel van :)

En goed punt wat betreft de btw forfait en verzekering!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 12:34
Ik heb 8 februari ap besteld (model 3) voor 5800, maar het werkt nog steeds niet. Iets met dat de auto in dollars heeft afgerekend ipv euro's.

Maar na al dit nieuws wil ik mijn 5800 wel terug. Ik begrijp dat er zelfs mensen gratis ap nu hebben gehad die hun model 3 al hadden?

• sattertje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-09 09:58
In de US hebben ze ook de mogelijkheid om een M3 LR te bestellen zonder AWD.
Deze heeft tov de LR AWD nog iets meer range en is 4000 dollar goedkoper.

Deze zou dus hier wellicht net boven de 50.000 euro gaan kosten.

Weet iemand of deze in NL straks ook te bestellen is?

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Niemand weet wat Tesla gaat doen. Over 3-6 maanden moet de standard range in Europa beschikbaar zijn volgens Elon Musk. De medium range komt hier wellicht nooit beschikbaar. Er wordt gedacht dat dat een kunstgreep is geweest om de leveringen op peil te houden. Hetzelfde zou kunnen gelden voor een LR RWD. Trouwens, het antwoord op de meeste vragen hier kun je echt binnen 1 min vinden als je even zoekt.

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-10 20:20
Wat gaat er eigenlijk gebeuren met bestaande auto's met EAP? Ik heb een Model S met EAP, maar zonder FSD. Het lijkt me toch vreemd dat ze autopark, summon, ... weghalen?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
BugBoy schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 11:01:
[...]

Wat gaat er eigenlijk gebeuren met bestaande auto's met EAP? Ik heb een Model S met EAP, maar zonder FSD. Het lijkt me toch vreemd dat ze autopark, summon, ... weghalen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3vOM0oGOT2RYK4vo4fFPDeE9/full.jpg

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• davidov2008
sattertje schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 10:40:
In de US hebben ze ook de mogelijkheid om een M3 LR te bestellen zonder AWD.
Deze heeft tov de LR AWD nog iets meer range en is 4000 dollar goedkoper.

Deze zou dus hier wellicht net boven de 50.000 euro gaan kosten.

Weet iemand of deze in NL straks ook te bestellen is?
De LR RWD verwacht ik eigenlijk sws wel, de vraag is wanneer, maar met hoe frequent Tesla de bestelopties aanpast gok ik 3-6 maand.

Toen de Mid-Range RWD net beschikbaar was, zei ik hetzelfde als SteveWoz, maar inmiddels heeft Musk al gezegd:
Musk also stated that Tesla is aiming to deliver “at least the Mid Range Model 3 variant in all markets” starting around May, in order to reach a greater demographic for the electric sedan.
https://www.teslarati.com...nge-model-3-europe-china/
Ik denk zeker dat hun eerste reden de MR uit te brengen was het opschroeven van sales/omzet voor Q4 én einde van full tax credit. Echter, nu het model er toch is, kunnen ze het gebruiken om hun sales wereldwijd te verbeteren.

Aan het eind van de dag zijn er maar een handjevol mensen (10-20% van de geïnteresseerden voor de Model 3) die de AWD/Performance versies kunnen/willen betalen, zeker gezien de prijzige upgrades.
Zodra bij maximale productiecapaciteit het aanbod niet langer de vraag overstijgt, wordt 1. een nieuwe markt aangeboord (Europa nu) en/of 2. een goedkoper model geïntroduceerd, zoals de Mid Range vorig jaar, en de Standard Range nu, waarmee de geïnteresseerde markt wordt uitgebreid.

Ook wordt het algehele prijsniveau nu herzien en wordt 'basis AP' goedkoper/bereikbaarder, waardoor meer mensen het zullen selecteren, en dus netto meer winst (aangezien alle AP hardware in alle auto's zit, is de 3000 dollar pure winst voor het overhalen van een sw schakelaar).

Tesla moet dat doen uit pure noodzaak om op volle productiecapaciteit alle auto's te kunnen blijven verkopen, en met voldoende marge om winst te kunnen blijven maken. Tesla heeft itt de gevestigde autobedrijven nauwelijks ruimte om auto's neer te zetten, kan ze niet aan dealerships oid verkopen en draait al snel verlies als niet 5000-7000 Model 3s/week geproduceerd én verkocht worden. Een bericht dat Tesla genoodzaakt is om de Model 3 productie terug te schroeven vw. (tijdelijk) onvoldoende vraag, zou een doodsteek kunnen zijn voor het aandeel, gezien de enorme shortposities (groter dan elk ander 'major' genoteerd beursbedrijf).

Bedenk dat er vorig jaar zo'n beetje evenveel Model 3's zijn gemaakt als alle Model S/X tezamen in de 7 jaar daarvoor. De markt voor de duurste uitvoeringen droogt veel sneller op op deze snelheden.

[ Voor 9% gewijzigd door davidov2008 op 02-03-2019 13:34 ]

• Deveon
  • Niet online
Hier 1 maart opgehaald, maar wel bevestigd gekregen dat ik gratis AP krijg. Het werkt overigens nog niet na +/- 300 km, maar op het scherm zie ik wel dat alles herkend wordt, dus waarschijnlijk mis ik nog iets.. Volgende week maar even bellen.

[ Voor 16% gewijzigd door Deveon op 02-03-2019 16:43 ]

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:17

Perkouw

Moderator General Chat
Deveon schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 16:39:
[...]

Hier 1 maart opgehaald, maar wel bevestigd gekregen dat ik gratis AP krijg. Het werkt overigens nog niet na +/- 300 km, maar op het scherm zie ik wel dat alles herkend wordt, dus waarschijnlijk mis ik nog iets.. Volgende week maar even bellen.
Dat is standaard, het herkennen op het scherm :+

• Deveon
  • Niet online
Perkouw schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 17:16:
[...]

Dat is standaard, het herkennen op het scherm :+
Klopt, daarom denk ik dat er een vinkje mist.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-10 11:57

Apache

amateur software devver

Met de huidige prijzen heb ik eigenlijk "spijt" dat ik mijn 5 reeks nog 2.5 jaar moet rijden. Hoewel er mij in principe weinig tegenhoud om er nog een wagen naast te kopen zou het dan waarschijnlijk een model 3 worden, als ik de 2.5 jaar uitzit zal het zeker een model s of x worden. Interessante tijden :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• NeoPhire
Ik had hetzelfde, voor het gemak neem ik aan dat je een lease contract hebt wat nog 2,5 jaar loopt. Via leasetrader.nl was deze binnen een maand weg 😊

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
acidfever schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 08:38:
De lagere prijzen zijn blijkbaar door een nogal grote sales strategie wijziging van Tesla waarbij ze alle Tesla stores zouden gaan sluiten: https://electrek.co/2019/...-closes-stores-w-layoffs/
Ik vind dit niet heel verstandig.
Welk persoon koopt er nu een auto zonder proefrit of bezoek aan de dealer?!

Het is geen kleine uitgave.

Youtube: DashcamNL

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
dfrenner schreef op zondag 3 maart 2019 @ 01:08:
[...]

Ik heb nog nooit een proefrit gedaan en heb toch meerdere auto’s gehad. Mijn Model S heb ik genomen zonder ooit bij Tesla geweest te zijn. Heb mijn vaste contactpersoon gebeld via de leasemaatschappij. Mijn audi a4 hiervoor heb ik ook via internet geregeld. Peugeot 308 daarvoor ook. Ik zie die dealers niet echt als noodzakelijk voor verkoop.

• BlakHawk
Teknix1982 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 01:14:
[...]

Ik heb nog nooit een proefrit gedaan en heb toch meerdere auto’s gehad. Mijn Model S heb ik genomen zonder ooit bij Tesla geweest te zijn. Heb mijn vaste contactpersoon gebeld via de leasemaatschappij. Mijn audi a4 hiervoor heb ik ook via internet geregeld. Peugeot 308 daarvoor ook. Ik zie die dealers niet echt als noodzakelijk voor verkoop.
Ik denk dat je één van de weinigen bent..

• Teknix1982
  • Niet online
dfrenner schreef op zondag 3 maart 2019 @ 01:21:
[...]

Haha dat zou zo maar kunnen, dat weet ik niet. Maar Musk denkt er blijkbaar ook zo over dat dit toch kan.

• jooncheez
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 10:23
dfrenner schreef op zondag 3 maart 2019 @ 01:21:
[...]

Ik vond het ook een raar idee. Maar het schijnt dat de meeste mensen een Tesla kopen zonder ooit een testrit te hebben gemaakt.

Tesla's verkopen zichzelf nou eenmaal, zeker als binnenkort het 35.000 usd model uitkomt.

[XBO/PSN: BroedersKolk]

• BlakHawk
Teknix1982 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 01:25:
[...]

Haha dat zou zo maar kunnen, dat weet ik niet. Maar Musk denkt er blijkbaar ook zo over dat dit toch kan.
Dat zegt mij niet zoveel. Musk is ook maar een mens...

Ik denk dat je de massa geen auto blind kunt laten kopen.
jooncheez schreef op zondag 3 maart 2019 @ 01:26:
[...]

Ik vond het ook een raar idee. Maar het schijnt dat de meeste mensen een Tesla kopen zonder ooit een testrit te hebben gemaakt.

Tesla's verkopen zichzelf nou eenmaal, zeker als binnenkort het 35.000 usd model uitkomt.
Tesla Forepark waar ik vandaag een proefrit heb gemaakt, heeft 2 model 3’s rijden en die zitten de komende maanden helemaal vol met proefritten. Helemaal vol...

Je hebt altijd een paar fanboys die voor een winkel gaan liggen in een slaapzak om als eerste een telefoon te bemachtigen of mensen die als eerste een Tesla willen en er één bestellen zonder proefrit. Echter de massa gaat echt niet voor een winkel liggen en voor de massa is zelfs €40k een hoop geld.

Ik denk dat het een onverstandige keuze is voor de verkoop in Nederland, maar wie weet zit ik ernaast... Waar breng je hem heen bij onderhoud of problemen?!

• Teknix1982
  • Niet online
Musk is zeker gewoon een mens maar wel een goede ondernemer. Ik neem aan dat dit een doordachte keuze is geweest.

De service centers bleven wel open volgens mij? Het ging alleen om de showrooms.

Edit: je mag de auto een week en maximaal 1000 miles gebruiken en nog steeds een volledige refund krijgen als de auto niet bevalt. Hoe groot is het risico dan echt?

[ Voor 29% gewijzigd door Teknix1982 op 03-03-2019 02:02 ]

• Deveon
  • Niet online
dfrenner schreef op zondag 3 maart 2019 @ 01:08:
[...]

Een proefrit is ook zo beperkt. Meestal raak ik na enkele uren pas gewend een de auto en ik ben nog geen dealer tegengekomen die mij een auto een dag mee wilde geven (ondanks ze ermee promoten, “kom eerst maar kijken in de showroom en dan kijken we of U hem kunt betalen”).

Tesla werkt toe naar een returnpolicy van 7 dagen en 1000(?) Miles. Dan kan je echt bekend worden met de auto en als je hem dan blind gekocht hebt en het valt tegen dan lever je hem zo weer in. En gezien mijn ervaring van de afgelopen 2 dagen dan lever je hem echt niet in ;)

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Sowieso zijn proefritten bij Tesla altijd al erg beperkt; rijd altijd iemand mee, is altijd een soort vast rondje. Volledig ongestoord zonder afleiding de auto ervaren gaat dus sowieso niet een een paar bekende wegen rijden ook niet. Altijd nog beter dan helemaal niks natuurlijk, maar ik ben toch wel fan van een normale proefrit moet ik zeggen.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:29
Proefritten zijn ook gewoon onderhevig aan vraag en aanbod. Hoe minder gewild een auto is hoe langer je kan proefrijden. Bij BMW kon (kan?) je de i3 een heel weekend meekrijgen. Ik heb hem zelf een paar uur gereden maar vond hem te duur voor wat je krijgt. Ook de Ionic kreeg ik een paar uur mee, maar meer dan 2 uur vond de dealer niet goed. Er stond na mijn iemand anders voor ingepland.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

dfrenner schreef op zondag 3 maart 2019 @ 01:40:
[...]

Ik denk dat het een onverstandige keuze is voor de verkoop in Nederland, maar wie weet zit ik ernaast... Waar breng je hem heen bij onderhoud of problemen?!
Diegenen die nu een Model 3 rijden/krijgen zijn waarschijnlijk wel bereid om iemand een proefritje te laten maken, en zullen ook ongevraagd reclame maken naar de rest van hun omgeving ;)
Ik verwacht dat de 3 zich voorlopig zelf wel verkoopt.

Maar qua service.. las gister op TMC dat bij iemand het scherm was uitgevallen tijdens het rijden. Dus dan zie je niks meer, niet hoe hard je rijdt bijvoorbeeld.
Maar ook geen mogelijkheid om het dashboardkastje te openen om service info op te zoeken, want het openen gaat óók alleen via het scherm :o
Na 5x resetten was het blijkbaar opgelost, maar voor dat soort voorvallen wil je toch graag even bij een dealer terecht om het na te laten kijken?

• qadn
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Teknix1982 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 01:48:
Edit: je mag de auto een week en maximaal 1000 miles gebruiken en nog steeds een volledige refund krijgen als de auto niet bevalt. Hoe groot is het risico dan echt?
Dat is leuk, maar aan een leasecontract zit ik gewoon vast.

Ook als ik het particulier kocht moet ik er niet aan denken. Kom je ongepland zonder auto te zitten. Moet je dat weer allemaal regelen. Etc.

Dan maar een keer proefrijden ....

Overigens gaat het mij vooral om de stoelen en de zitpositie. Verder zijn alle moderne auto's zo goed dat ze het wel doen.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Cass
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Op Snappcar staan nu ook Tesla autos te huur. Dan kun je een hele dag de auto beleven. Dat gaat ook met de M3 gebeuren.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-10 20:39
Ik ben benieuwd wanneer de leaseprijzen voor de Model 3 ADW LR naar beneden zullen gaan nu de prijs hiervan gedaald is. Of hebben sommige maatschappijen de prijzen al alten zakken? Ik had namelijk gehoopt dat de "standaard" wat luxer uitgerust was maar deze is best kaal.

• Deveon
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:51:
[...]
Na 5x resetten was het blijkbaar opgelost, maar voor dat soort voorvallen wil je toch graag even bij een dealer terecht om het na te laten kijken?
Dat lijkt mij bijzonder onpraktisch. Lees de auto naar uit als die voor de deur staat. Anders krijg je het bekende “we kunnen niks zien, nu werkt het”.
qadn schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:59:
[...]

Dat is leuk, maar aan een leasecontract zit ik gewoon vast.
Het lijkt mij dat je daar prima afspraken over kan maken, zeker als je een wagenpark bij één partij hebt hebt.
Ook als ik het particulier kocht moet ik er niet aan denken. Kom je ongepland zonder auto te zitten. Moet je dat weer allemaal regelen. Etc.
Als je bewust ervoor kiest om geen proefrit te maken (vanwege het retourbeleid) dan houd je oude auto toch gewoon een week langer aan?

Overigens snap ik de waarde wel van een proefrit, maar dat geld vooral als je bij hetzelfde merk of concern blijft. Dan hoef je alleen de wijzigingen te leren aangezien de basis vaak gelijk is. Zo vond ik mijn Clio in het begin een ramp, maar na een jaartje voelde alles vertrouwd en was ik hierdoor graag bij Renault gebleven (zeker met de ontwerpen van Laurens van den Acker).

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Deveon schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:11:
[...]

Dat lijkt mij bijzonder onpraktisch. Lees de auto naar uit als die voor de deur staat. Anders krijg je het bekende “we kunnen niks zien, nu werkt het”.
Wellicht, maar andersom is het aannemelijk dat er hardwarematig wat aan de hand is. Hoe wordt zoiets dan afgehandeld, komt er dan op korte termijn een monteur aan huis?

Wat betreft proefritten werd op Twitter een leuk idee geopperd:

Waarop Elon antwoord met “Something like this could work” :)

• davidov2008
CyBeRSPiN schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:51:
[...]

Diegenen die nu een Model 3 rijden/krijgen zijn waarschijnlijk wel bereid om iemand een proefritje te laten maken, en zullen ook ongevraagd reclame maken naar de rest van hun omgeving ;)
Ik verwacht dat de 3 zich voorlopig zelf wel verkoopt.

Maar qua service.. las gister op TMC dat bij iemand het scherm was uitgevallen tijdens het rijden. Dus dan zie je niks meer, niet hoe hard je rijdt bijvoorbeeld.
Maar ook geen mogelijkheid om het dashboardkastje te openen om service info op te zoeken, want het openen gaat óók alleen via het scherm :o
De Sevice Centers blijven bestaan, alleen de showrooms/verkoop gaan dicht. Met dat geld wil Tesla de mobiele service dienst daarnaast enorm uitbreiden, om de lange wachttijden te bekorten.
Het is afwachten (as usual met Tesla) hoe het uit gaat pakken, maar het is wel out of the box denken op een manier dat gevestigde auto fabrikanten nooit zouden kunnen. Die zijn geketend aan hun dealer netwerk, en de kosten die dat met zich meebrengt.

VW gaat geen winst maken op hun eerst ID (3/neo), ze moeten het betalen van de winst op hun ICE voertuigen. Puur om marktpositie te verwerven.
Dat kan Tesla niet, dus ze moeten ergens winst marge vandaan halen. Uiteindelijk hopen de gevestigde fabrikanten dat hun EV productiekosten dusdanig dalen (accu prijzen ed) dat ze wel weer winst kunnen maken, maar op dat moment kan Tesla waarschijnlijk nóg lagere prijzen aanbieden door dezelfde lagere productiekosten en hun voordeel van de laagste in-house accuprijzen, ook al neemt de wereldwijde vraag toe. VW kan niet eeuwig zonder marge auto's verkopen, dus ze zouden dan zo maar eens duurder kunnen worden dan Tesla. Of de marges op ICE voertuigen moeten omhoog.

Zeg maar Action vs Blokker voor auto's. Blokker stunt met sommige producten om mensen te trekken zonder winst daarop (de EVs), Action stunt met alles en maakt wel winst door een heel ander bedrijfsmodel (oa geen kostbare locaties/panden ;) )

De boeiend kat en muis spel de komende jaren. Zolang Tesla niet bankroet gaat of Elon achter de tralies met z'n getweet :+

[ Voor 5% gewijzigd door davidov2008 op 03-03-2019 12:14 ]

• Smuggler
  • Laatst online: 30-10 15:17

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Eindelijk een VIN, heeft een tijdje geduurd maar er lijkt weer beweging in te komen.
Factuur nummer is wel veranderd van 146 naar 3086.
Maandag eens bellen voor meer details.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• RocketKoen
  • Laatst online: 29-10 22:22
Ik snap ook wel dat mensen graag een proefrit willen. Maar als dat de prijs 6% hoger maakt, wil je dat dan nog steeds?
Eigenlijk betaal je €2000-€6000 om een uur in een auto te rijden

TheS4ndm4n#1919

• BlakHawk
Teknix1982 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 01:48:
Musk is zeker gewoon een mens maar wel een goede ondernemer. Ik neem aan dat dit een doordachte keuze is geweest.

De service centers bleven wel open volgens mij? Het ging alleen om de showrooms.

Dat is leuk en aardig, maar dan heb je hem al gekocht. Dat is een hele stap, vind ik.
Op zich zou ik best zonder proefrit kunnen leven denk ik, maar ik moet er op zijn minst in gezeten hebben.

Als ik dan kijk bij Forepark, het is gewoon een kamer waar krap 3 auto's in passen. Echt heel veel animo, weinig ruimte en dus moeite lijkt mij. Ik ben er nu twee keer geweest en het stat er echt bomvol op zaterdagen.

Misschien zou ik een S of een X nog wel blind durven bestellen, maar een 3!? Maar verder zijn er wel vaker autos afgevallen, waar ik voor een proefrit blind voor dacht te kiezen. Door die proefrit is dat toch gewijzigd. Op zijn minst wil ik in een auto kunnen zitten en de achterbank bekijken. Als je bekijkt hoe de dealer van het forepark eruit ziet, ik kan mij niet voorstellen dat daar heel veel geld op te besparen is. Die locatie is echt niet duur, ruimte zeer beperkt. Ik zeg: Prima!
Sunri5e schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:08:
Ik ben benieuwd wanneer de leaseprijzen voor de Model 3 ADW LR naar beneden zullen gaan nu de prijs hiervan gedaald is. Of hebben sommige maatschappijen de prijzen al alten zakken? Ik had namelijk gehoopt dat de "standaard" wat luxer uitgerust was maar deze is best kaal.
Vrijdag heb ik contact gehad met Leaseplan, die geven aan ongeveer een week. Ze zijn afhankelijk van andere partijen voor database aanpassingen.
davidov2008 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:07:
[...]

De Sevice Centers blijven bestaan, alleen de showrooms/verkoop gaan dicht. Met dat geld wil Tesla de mobiele service dienst daarnaast enorm uitbreiden, om de lange wachttijden te bekorten.
Het is afwachten (as usual met Tesla) hoe het uit gaat pakken, maar het is wel out of the box denken op een manier dat gevestigde auto fabrikanten nooit zouden kunnen. Die zijn geketend aan hun dealer netwerk, en de kosten die dat met zich meebrengt.

VW gaat geen winst maken op hun eerst ID (3/neo), ze moeten het betalen van de winst op hun ICE voertuigen. Puur om marktpositie te verwerven.
Dat kan Tesla niet, dus ze moeten ergens winst marge vandaan halen. Uiteindelijk hopen de gevestigde fabrikanten dat hun EV productiekosten dusdanig dalen (accu prijzen ed) dat ze wel weer winst kunnen maken, maar op dat moment kan Tesla waarschijnlijk nóg lagere prijzen aanbieden door dezelfde lagere productiekosten en hun voordeel van de laagste in-house accuprijzen, ook al neemt de wereldwijde vraag toe. VW kan niet eeuwig zonder marge auto's verkopen, dus ze zouden dan zo maar eens duurder kunnen worden dan Tesla. Of de marges op ICE voertuigen moeten omhoog.

Zeg maar Action vs Blokker voor auto's. Blokker stunt met sommige producten om mensen te trekken zonder winst daarop (de EVs), Action stunt met alles en maakt wel winst door een heel ander bedrijfsmodel (oa geen kostbare locaties/panden ;) )

De boeiend kat en muis spel de komende jaren. Zolang Tesla niet bankroet gaat of Elon achter de tralies met z'n getweet :+
Je hebt hele andere doelgroepen tussen Model S/X rijders en Model 3 rijders. Aangezien ik er hier niets over terug lees, vinden de Model S/X rijders het blijkbaar geen enkel probleem dat hun Model X in één dag €55k heeft afgeschreven... Blijkbaar toch geld zat, of gewoon een nadeeltje boven alle voordelen.

De Model 3 rijders die Tesla hoopt te bereiken (de massa) zal er écht anders tegenaan kijken. Als je alleen alle Model 3 rijder hier al bekijkt, die direct in de telefoon zijn geklommen wegens een (slechts) €3k daling. Deze groep die ze nu gaan bereiken, de massa, zal een hele kluif worden voor Tesla.

Even €55k uitgeven voor een week proefrijden is nogal wat. Zelf als ik een TV van 1500 euro aanschaf wil ik hem eerst in de winkel bekijken. Laat staan een auto.

Maar het is wel een manier om de nieuwe aanwas te beperken. Zo creeer je vanzelf een lagere vraag.

Ik hoef echt geen duur, groot, luxe dealerpand. Ik wil ook best naar een industrieterrein rijden buiten een A locatie om. Zo'n grote garagebox, waar Tesla Forepark huisvest is toch een prima compromis?

• Sunri5e
dfrenner schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:36:
[...]

Vrijdag heb ik contact gehad met Leaseplan, die geven aan ongeveer een week. Ze zijn afhankelijk van andere partijen voor database aanpassingen.
Nice! Even wachten nog met bestelling. Ik denk toch dat ik voor de AWD LR ga. De standaard vind ik toch wat te basic.

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-10 22:09
Hier een geüpdate diagram met de Autopilot opties:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D0t9coCWoAA4pzk?format=jpg&name=900x900

• davidov2008
[...]

Dat is leuk en aardig, maar dan heb je hem al gekocht. Dat is een hele stap, vind ik.
Op zich zou ik best zonder proefrit kunnen leven denk ik, maar ik moet er op zijn minst in gezeten hebben.
(....)

Ik hoef echt geen duur, groot, luxe dealerpand. Ik wil ook best naar een industrieterrein rijden buiten een A locatie om. Zo'n grote garagebox, waar Tesla Forepark huisvest is toch een prima compromis?
Mee eens, voordat je alle moeite hebt gedaan om financiering voor een 35-70K auto rond te krijgen, stuur je hem niet even "makkelijk retour" als ie na 2 dagen toch niet zo bevalt. Je kan mss wel van de auto af, maar waarschijnlijk niet van de financiële verplichtingen (zakelijk dan wel prive afgesloten). Een enkeling zal het van z'n spaarcenten/kasgeld in onderneming betalen, al kan je je ook afvragen hoe verstandig dat is t.a.v. minder (persoonlijke/zakelijke) liquiditeit en jarenlang gederfde rente-inkomsten (als je 50K+ vrij te besteden hebt, doe je er goed aan dat niet op een spaarrekening te laten verstoffen tegen 0,1%, bij conservatieve 5% over 50K toch al 13K gemist in 5 jaar tijd).

Mss een tussenoplossing, dat je een auto kan reserveren voor 1000E, en dan een proefrit aan huis/vanuit een delivery center, net als de service-wagens aan huis? Dan is er wel een kleine drempel (je moet echt serieus geïnteresseerde zijn, niet iemand die even een zaterdagje Teslas wil uitproberen), maar minder kosten voor de fysieke locaties.

• RichieB
davidov2008 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 15:44:
[...]
(als je 50K+ vrij te besteden hebt, doe je er goed aan dat niet op een spaarrekening te laten verstoffen tegen 0,1%, bij conservatieve 5% over 50K toch al 13K gemist in 5 jaar tijd).
Dus als je als ZZP-er €50k hebt liggen en wilt een Model 3 kopen dan raadt jij aan om die extern te financieren tegen zo'n 4% rente (als dat al lukt) en dan die €50k te gebruiken om 5% rendement te maken? Noem mij conservatief, maar dat vind ik risicovol en een slecht advies.

• Deveon
  • Niet online
RichieB schreef op zondag 3 maart 2019 @ 16:09:
[...]

Dus als je als ZZP-er €50k hebt liggen en wilt een Model 3 kopen dan raadt jij aan om die extern te financieren tegen zo'n 4% rente (als dat al lukt) en dan die €50k te gebruiken om 5% rendement te maken? Noem mij conservatief, maar dat vind ik risicovol en een slecht advies.
Er is natuurlijk ook een tussenweg. Uiteindelijk moet je als ZZP’er toch wel 6-12 maanden zonder inkomen kunnen overbruggen anders betaal je scheel aan verzekeringen.

@wouterg00 Mijn bestelling is van janauri, maar krijg wel AP. Ik denk dat bestelt voor de prijswijziging (27-02) resulteert in gratis AP.

PS: Kan iemand bevestigen of dit aanbod ook al actief is geworden?

[ Voor 15% gewijzigd door Deveon op 03-03-2019 16:22 ]

• davidov2008
[...]

Als jij een vrij vermogen in je onderneming hebt van zeg 50 a 75.000, en gebruikt 50.000 om een Model 3 aan te kopen, dan is dat behoorlijk onverstandig en véél risicovoller. Het beloop van een investering in een auto is voorspelbaar: vanaf het moment van aanschaf stort de waarde in.

Het is als ondernemer niet heel lastig je primaire auto te financieren (natuurlijk, middels de gebruikelijke constructie van 15-30 % contante aanbetaling en 10-20 % slottermijn). Mocht je gedwongen zijn de auto te verkopen, dan is het restant op de lening doorgaans een stuk lager dan de restwaarde van de auto (mede door de aanbetaling), het restschuld risico is dus nihil.

Echter, moet je in je onderneming een andere tegenslag financieren/klap opvangen, van stel 40K, dan is het véél lastiger (zeg gerust onmogelijk) hiervoor een lening te krijgen. Zeker als blijkt dat je bijna 0 in kas hebt, allemaal besteed aan je auto. In zo'n geval is eigen liquiditeit belangrijk. Ga je je auto verkopen om dat te financieren? Stel dit gebeurd na 3 jaar bij een auto van nieuwwaarde 50K: dan mag je blij zijn als je nog de 30K krijgt (mss maar 25K als je er snel vanaf moet). Niet eens genoeg voor die 40K tegenvaller dus. En ondertussen heb je geen auto, nogal essentieel voor je beroepsuitoefening waarschijnlijk. Dus dan moet er nog iets vanaf om alternatief vervoer te bekostigen.

Nee, je moet met die 50K niet gaan speculeren, maar zelfs de meest conservatieve investeringen hebben aanzienlijke betere vooruitzichten in waardeontwikkeling dan de waarde van een auto. Stel hetzelfde scenario na 3 jaar: het geïnvesteerde bedrag staat op 54.000, en de tegenslag kost 40.000. Je kan het zelf opvangen, hebt nog restant in kas én behoud ondertussen je auto. Uiteraard zou je dan alsnog kunnen overwegen, afhankelijk van je vooruitzichten, om de auto van de hand te doen en voor iets met lagere maandlast uit te ruilen, maar hiervoor heb je een stuk meer tijd.
Heb je geen tegenslag, dan is een deel tot alles (of meer) van de rentelasten bekostigd.

Heb je als onderneming 100.000+ op de plank liggen, dan heb je dusdanige buffers dat je prima een auto van 50K cash kan aanschaffen ja. Maar dat gaat niet op voor de meeste ZZP'ers.

(Hetzelfde geldt overigens voor prive-aanschaf en prive-vermogen van vergelijkbare omvang, maar goed, dat zal voor bijna niemand gelden voor EV's op het moment).

• RichieB
davidov2008 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:26:
[...]
Heb je als onderneming 100.000+ op de plank liggen, dan heb je dusdanige buffers dat je prima een auto van 50K cash kan aanschaffen ja. Maar dat gaat niet op voor de meeste ZZP'ers.
Als je als ZZP-er geen buffer hebt van 6-12 maanden moet je helemaal geen auto van €50k willen rijden. Of je hem nu cash betaalt of er geld voor moet lenen. Anders kan je inderdaad in de situatie komen dat je de auto weer moet verkopen. Of dat je heel erg spijt krijgt van het leasecontract van 5 jaar waar je niet meer onderuit kan. Het hangt een beetje af van je uitgavenpatroon hoe groot de absolute waarde van je buffer moet zijn, maar €100k is helemaal niet raar.

[ Voor 13% gewijzigd door RichieB op 03-03-2019 22:03 ]

• RocketKoen
  • Laatst online: 29-10 22:22

En lvl 3 supercharger woensdag.

TheS4ndm4n#1919

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-10 17:13
[...]
Je hebt hele andere doelgroepen tussen Model S/X rijders en Model 3 rijders. Aangezien ik er hier niets over terug lees, vinden de Model S/X rijders het blijkbaar geen enkel probleem dat hun Model X in één dag €55k heeft afgeschreven... Blijkbaar toch geld zat, of gewoon een nadeeltje boven alle voordelen.
Ik vind het vrij zuur dat ik nu een 75D heb waar ik nu voor dezelfde prijs een 100D had kunnen hebben. Alleen denk ik dat de meeste Model S/X's in de zakelijke lease zitten (zoals ook die van mij) waardoor het mij eigenlijk niet zoveel kan boeien. Dit is dus vooral vervelend voor de LM's die niet zijn uit gegaan van de gegarandeerde restwaarde maar dachten meer te kunnen krijgen aan het einde van de looptijd. Misschien zelfs interessant om em zelf te kopen dan >:)

Weet iemand dat hier overigens? Wat de gegarandeerde restwaarde ongeveer is van een 75D? (rode lak, standaard interieur, EAP).

Vandaag overigens weer met de AutoPilot over de snelweg gezoemd met de harde winden, hij sloeg wel een beetje uit bij het voorbij rijden van vrachtwagens maar corrigeerde telkens netjes en rustig. Ik blijf het toch een verademing vinden om elke werkdag met AP te rijden, ik zou het zelfs jammer gaan vinden als ik straks een nieuwe opdracht dichter in de buurt zou hebben en niet meer zo "ver" (100km per dag) hoef te rijden :P

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

14 maart wordt Model Y aangekondigd.

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-10 20:54
En hij heeft normale deuren, geen falcon-wings.. Hopelijk wel (een optie voor) 7 zitplaatsen!

[Twitter: https://twitter.com/ikichullo/status/1102340234946043904]

[ Voor 47% gewijzigd door Moons op 04-03-2019 09:35 . Reden: twitter-embed fixen ]

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:19

n3z

hoeveel procent groter is de S vergeleken met de 3? De Y zal waarschijnlijk een 3 en X hybride zijn, aangezien ze veel materialen willen hergebruiken.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:26

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik gok dat de Y gewoon een andere carosserie op het platform van de 3 is. Dus waar een X eigenlijk een hoge S is zal een Y een hoge 3 zijn.

Signatures zijn voor boomers.

• Aurelium
  • Laatst online: 22-10 21:37
Maasluip schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:02:
Ik gok dat de Y gewoon een andere carosserie op het platform van de 3 is. Dus waar een X eigenlijk een hoge S is zal een Y een hoge 3 zijn.
Volgens mij is dat al lang door Tesla bevestigd, meen dat de model Y 70% van de onderdelen met de 3 zou moeten gaan delen.

• davidov2008
^^ Klopt, wat we tot nu toe weten platform van Model 3, alleen hoger/iets langer/iets breder.
Moons schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:26:
En hij heeft normale deuren, geen falcon-wings.. Hopelijk wel (een optie voor) 7 zitplaatsen!
Gezien Model 3 platform, verwacht ik niet dat die ruimte er is, of het moeten al heel krappe kinderplaatsen worden zonder veel ruimte voor bagage. In de Model X (die van buiten massive is), is het al niet heel riant op de 6/7e plek met weinig bagageruimte over (zeker als je met zn 7en bent).
Maar je weet nooit wat Elon tovert ;)

• Deveon
  • Niet online
davidov2008 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:30:
^^ Klopt, wat we tot nu toe weten platform van Model 3, alleen hoger/iets langer/iets breder.

[...]

Gezien Model 3 platform, verwacht ik niet dat die ruimte er is, of het moeten al heel krappe kinderplaatsen worden zonder veel ruimte voor bagage. In de Model X (die van buiten massive is), is het al niet heel riant op de 6/7e plek met weinig bagageruimte over (zeker als je met zn 7en bent).
Maar je weet nooit wat Elon tovert ;)
Als het in een Fiat 500L past met een lengte van 438cm dan moet dat op het platform van de Model 3 met 469cm ook wel lukken. Zeker met de afwezigheid van een verbrandingsmotor en de compacte HVAC van Tesla. Natuurlijk moet je geen comfortabele volwassen zitplaatsen of grote bagageruimte verwachten met deze optie.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:12

3_s

[...]

Ja, want financiering is fiscaal aftrekbaar. Zelf investeren niet meer, volgens mij (BE - notionele aftrek is volgens mij beperkter)

Verwijderd

Heeft hier iemand al een leaseprijs gekregen voor de basisversie van 55k? IK moet hem nemen op 30.000km per jaar, maar kreeg voor de kia e-niro al een totale leaseprijs van 887 euro per maand, vrees dat deze met 10k meer dan gewoon een stuk duurder zal zijn (ook al zal de restwaarde véél hoger ligggen dan bij de el cheapo asian bak).

Heb er gisteren in gezeten. Ontzettend klote die achterbank en weinig ruimte, maar ik zit er nooit :p Dat stuur is minder goede kwaliteit dan bvb de Niro maar de rest is prachtig.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2019 09:05 ]

• Inspired
Even een vraag aan de eerste M3 bezitters. Is er iemand die "gewoon" laad op 1 fase/16a? En zijn er ook mensen die zelf de paal betaald hebben maar waarbij de werkgever wel de stroomkosten vergoed? Een M3 is wat krap in het budget, maar een mogelijke optie zou zijn dat we de laadpaal buiten het leasecontract houden. Het langzamer laden vind/lijkt me niet zo'n issue. Woon-werk is 10km enkele rit en de auto is meer leuke voorwaarde dan dat ik hem nodig heb. Af en toe een keer retour Utrecht of Groningen maar dat kan prima. En eigenlijk ook niet twee dagen achter elkaar. Wat ik zo lees is dat het opladen max een uur of 16 zal zijn. Dat is van 0-100 I guess. Hij kan minimaal 12 uur per dag aan de stekker dus dat moet prima lukken.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-10 00:06
Inspired schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:06:
[...]
Af en toe een keer retour Utrecht of Groningen maar dat kan prima. En eigenlijk ook niet twee dagen achter elkaar. Wat ik zo lees is dat het opladen max een uur of 16 zal zijn. Dat is van 0-100 I guess. Hij kan minimaal 12 uur per dag aan de stekker dus dat moet prima lukken.
En als je wel twee dagen achter elkaar moet, zet je hem toch voor die ene keer aan de supercharger?

• Sunri5e
Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:04:
Heeft hier iemand al een leaseprijs gekregen voor de basisversie van 55k? IK moet hem nemen op 30.000km per jaar, maar kreeg voor de kia e-niro al een totale leaseprijs van 887 euro per maand, vrees dat deze met 10k meer dan gewoon een stuk duurder zal zijn (ook al zal de restwaarde véél hoger ligggen dan bij de el cheapo asian bak).

Heb er gisteren in gezeten. Ontzettend klote die achterbank en weinig ruimte, maar ik zit er nooit :p Dat stuur is minder goede kwaliteit dan bvb de Niro maar de rest is prachtig.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

• Inspired
DaCoTa schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:09:
[...]

En als je wel twee dagen achter elkaar moet, zet je hem toch voor die ene keer aan de supercharger?
Klopt. Op zich zou ik mijn aansluiting wel kunnen upgraden thuis maar eigenlijk zie ik nu nog niet echt het nut daarvan. Zou altijd nog kunnen. Heb nu 1 fase maar ik neem aan dat ik wel makkelijk om kan naar 3 fase aangezien het een woning uit 2012 is.

• Aurelium
Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:04:

Ik had 887 op basis van 30.000/48 maanden voor de oude basisprijs van de AWD long range. Hoor binnenkort de nieuwe leaseprijs op basis van de nieuwe prijs inclusief AP als accessoire.

• Inspired
Aurelium schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:23:
[...]

Ik had 887 op basis van 30.000/48 maanden voor de oude basisprijs van de AWD long range. Hoor binnenkort de nieuwe leaseprijs op basis van de nieuwe prijs inclusief AP als accessoire.
Zal een beetje op hetzelfde uitkomen lijkt me. Dit is zonder winterbanden/laadpaal/brandstof neem ik aan?

Verwijderd

Inspired schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:25:
[...]

Zal een beetje op hetzelfde uitkomen lijkt me. Dit is zonder winterbanden/laadpaal/brandstof neem ik aan?
Ik denk dat bijna elke leasemaatschappij je verplicht laadpaal en brandstof erbij te nemen als je leaset via een werkgever.

• Inspired
Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:28:
[...]

Ik denk dat bijna elke leasemaatschappij je verplicht laadpaal en brandstof erbij te nemen als je leaset via een werkgever.
Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen.

• Aurelium
Inspired schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:25:
[...]

Inclusief winterbanden en brandstof. Laadpaal wordt betaald door de zaak

Verwijderd

Inspired schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:36:
[...]

Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen.
Je wordt bij de meeste maatschappijen verplicht een wall plug mee te nemen.

• Inspired
Aurelium schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:36:
[...]

Inclusief winterbanden en brandstof. Laadpaal wordt betaald door de zaak
Grote organisatie dan? Een zeer goede deal zou ik zeggen. Bij leaseplandirect kom je snel op 1000 EUR uit.
Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:37:
[...]

Je wordt bij de meeste maatschappijen verplicht een wall plug mee te nemen.
Waarom zou dat zo zijn? Wat nu als ik geen eigen oprit heb bijvoorbeeld? Voor zover ik weet is een tankpas ook een optie. Ik zie niet in waarom een leasemaatschappij dat zou verplichten.

Verwijderd

Inspired schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:40:
[...]

Grote organisatie dan? Een zeer goede deal zou ik zeggen. Bij leaseplandirect kom je snel op 1000 EUR uit.

[...]

Waarom zou dat zo zijn? Wat nu als ik geen eigen oprit heb bijvoorbeeld? Voor zover ik weet is een tankpas ook een optie. Ik zie niet in waarom een leasemaatschappij dat zou verplichten.
Bij ons is de kia zonder laadpaal door drie verschillende maatschappijen geweigerd (duurdere elektriciteit bij publieke laadpalen?). Eentje ervan is ter berg, dat weet ik nog van vroegah

• Inspired
Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:41:
[...]

Bij ons is de kia zonder laadpaal door drie verschillende maatschappijen geweigerd (duurdere elektriciteit bij publieke laadpalen?). Eentje ervan is ter berg, dat weet ik nog van vroegah
Lijkt me vreemd. Brandstof gaat 1-1 door naar de werkgever. LM zou het niks boeien als je de hele dag aan fastnet hangt. Werkgever echter wel. Maar goed, zal het eens navragen.

• Aurelium
Inspired schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:40:
[...]

[...]

Leaseplan direct kom ik uit op 850 op basis van de oude prijs nog. Weet niet of dat inclusief 'brandstof' is.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nou nou.. ;)
Dat stuur is minder goede kwaliteit dan bvb de Niro maar de rest is prachtig.
Precies.. :>

Ik denk ook dat de leaseprijs een stuk hoger uitkomt dan van de e-Niro als die je 880 kost, gok rond de 1000/maand? Kan aan allerlei factoren liggen waarom het bij jou duurder uitvalt dan anderen online kunnen berekenen. Ter illustratie, ik lease de full-option e-Niro voor 760/maand, 30k km/jaar, 60maand.

Maar misschien deze discussie in een apart leaseprijzen topic voortzetten?

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-03-2019 09:49 ]

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:46:
[...]

Nou nou.. ;)

[...]

Precies.. :>

Ik denk ook dat de leaseprijs een stuk hoger uitkomt dan van de e-Niro, gok rond de 1000/maand?
Het is wel te merken dat alles bij de Niro een stuk minder is afgewerkt (buiten het stuur). Overal kras plastic, scherm kraakt. Alles kraakt een beetje, maar dat is eigen aan de mindere kwaliteit. Ik snap alleen niet dat Tesla overal zo'n premium materialen kiest en dan een stuur heeft gekozen dat uit een jaren 90 toyota corolla lijkt te komen qua look en feel.

Hierboven wordt de prijs incl alles op 887 gezet. Dat is gelijk aan de niro, dan is de keuze (relatief) snel gemaakt ondanks het stuur.

• Aurelium
Het lijkt er trouwens op dat in tegenstelling tot eerdere berichten alle leveringen voor 1 maart toch moeten betalen voor AP of FSD. Bij levering na 1 maart krijg je het wel gratis.

Ben je achteraf mooi klaar met een vroege levering...

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:19

n3z

Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:51:
[...]

Het is wel te merken dat alles bij de Niro een stuk minder is afgewerkt (buiten het stuur). Overal kras plastic, scherm kraakt. Alles kraakt een beetje, maar dat is eigen aan de mindere kwaliteit. Ik snap alleen niet dat Tesla overal zo'n premium materialen kiest en dan een stuur heeft gekozen dat uit een jaren 90 toyota corolla lijkt te komen qua look en feel.

Hierboven wordt de prijs incl alles op 887 gezet. Dat is gelijk aan de niro, dan is de keuze (relatief) snel gemaakt ondanks het stuur.
Kan je er geen andere stuur op zetten? :D Of inpakken in ander materiaal.

Trouwens, ik lees op fora dat Tesla eigenaren die onderdelen nodig hebben soms wel 6 maanden of langer wachten. Iemand hier met ervaring?

• Inspired
Aurelium schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:45:
[...]

Leaseplan direct kom ik uit op 850 op basis van de oude prijs nog. Weet niet of dat inclusief 'brandstof' is.
Dat is zonder brandstof en zonder winterbanden. Met kom je op 1000 obv 48/30k.

• Tassadar32
Gisteren weer gebeld. Ondanks dat mij vorige week door 3 Tesla medewerkers verzekerd is dat deze week geleverd zou worden is dat nu weer onzeker. De meneer die ik aan de lijn had gaf aan dat mijn 3 nog steeds in Zeebrugge is (boot 4) en ondanks dat de verwachting is dat die deze week naar Tilburg komt hij geen toezeggingen over levering wilde doen. Hij gaf aan dat zijn collega's eigenlijk nog niks hadden kunnen beloven/toezeggen en dat hij geen valse verwachtingen wil scheppen door iets over de leverdatum te zeggen. Moet zeggen dat ik "we weten het ook nog niet" meer waardeer dan valse beloften. Wel bevestigd dat ik inderdaad de upgrade van EAP naar AP+FSD krijg.

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:12
Tassadar32 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:27:
Gisteren weer gebeld. Ondanks dat mij vorige week door 3 Tesla medewerkers verzekerd is dat deze week geleverd zou worden is dat nu weer onzeker. De meneer die ik aan de lijn had gaf aan dat mijn 3 nog steeds in Zeebrugge is (boot 4) en ondanks dat de verwachting is dat die deze week naar Tilburg komt hij geen toezeggingen over levering wilde doen. Hij gaf aan dat zijn collega's eigenlijk nog niks hadden kunnen beloven/toezeggen en dat hij geen valse verwachtingen wil scheppen door iets over de leverdatum te zeggen. Moet zeggen dat ik "we weten het ook nog niet" meer waardeer dan valse beloften. Wel bevestigd dat ik inderdaad de upgrade van EAP naar AP+FSD krijg.
In navolging van dit (ik zit in 't zelfde schuitje - haha pun intended), voor de mensen die hun Model 3 al opgehaald hebben, hoeveel dagen van te voren werd je gebeld voor de leveringsafspraak?

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
Tassadar32 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:27:
Heb je al wel de SMSjes gekregen?
Ik kreeg deze gisteren:
Tesla Update - Uw Model 3 is bijna gearriveerd. Uw Model 3 wordt naar verwachting geleverd tussen 16/3/2019 en 30/3/2019 in Tilburg. Uw factuur is binnenkort beschikbaar. Houd er rekening mee dat de betaling op korte termijn plaats moet vinden. Om u af te melden voor SMS, antwoord STOP.

• Tassadar32
@JopieZoe Nog nooit iets gehoord vanuit Tesla zonder zelf achter de info aan te gaan. Heeft er misschien iets mee te maken dat het lease is.

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:12
@JopieZoe Ik heb alleen een SMS gehad dat mn factuur klaar stond (ik had SMS notificaties ook nog niet aan staan daarvoor). Ik weet wel dat 'ie op de kade staat in Zeebrugge (vrijdag gebeld en geverifieerd met die delivery support employee). Communicate vanuit hen is niet-bestaand verder.

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

• jongf7
  • Laatst online: 09-09 12:34
Speedener schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:38:
[...]

In navolging van dit (ik zit in 't zelfde schuitje - haha pun intended), voor de mensen die hun Model 3 al opgehaald hebben, hoeveel dagen van te voren werd je gebeld voor de leveringsafspraak?
Ik belde hun over iets anders en kreeg te horen dat ik die avond de auto moest ophalen..

Het was wel die aller eerste dag (uiteindelijk kwam de auto niet eens die avond), dus hopelijk gaat het nu wat beter.

• Deveon
  • Niet online
Speedener schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:38:
[...]

Één... en dat was afgelopen week nog.
Pagina: 1 ... 28 ... 84 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en opmerkingen over leveringen van de Tesla's:

Tesla Leveringen Topic