Eigenlijk wel.
-Ruitenwissers: daar is een knop voor op de knipperlichthendel, 1x drukken is wiper aan, echter op zelfde moment komt pop-up links onderin van de wiper instelling (van auto naar 1/2/3/4) waar je op kan drukken.
-Verlichting: interieurverlichting (2x voor, 2x achter) kan gewoon door lampjes aan te raken (maar kan ook via het touchscreen), de sfeerverlichting alleen via het touchscreen. De exterieur lampen, daarvoor moet je 2x klikken: op het auto icoon linksonderin, en dan in het menu direct bovenaan (Quick Controls) staan de lampen al. Alleen voldoet Auto verlichting eigenlijk altijd prima en hoeft meestal niet handmatig aangepast te worden.
-Cruisecontrol: autopilot (of eigenlijk, achtereenvolgens: traffic aware cruise control, en na nog een keer: autosteer) activeer je met de rechterhendel. De max snelheid en afstand tussen de auto's kan je met de scrolwielen op stuur aanpassen (of direct links op het scherm).
-Stoelverwarming: is direct bereikbaar (en stand zichtbaar) als een van de hoofdknoppen op het scherm.
-Deuren op/van slot (evenals raam lock): direct bereikbaar vanaf het scherm, in de linkerhoek van het map gedeelte.
-Media bediening (volume/tracks): de andere stuurwielknop
Voice bediening gaat ook meer snelle opties toevoegen in de toekomst.
Is het een 100% perfecte bedieningswijze? Zeker niet. Echter, als ik het vergelijk met 'reguliere' auto's, dan is daar ook regelmatig wat op aan te merken. VAG auto's vind ik doorgaans ergonomisch goed te bedienen (ook als je de auto 'niet kent'), maar bij veel andere 'hippe' merken/modellen ben ik ook regelmatig aan 't zoeken en me af aan t vragen waarom het 'in hemelsnaam op die manier moet'. Maar ja, als je eigenaar bent, dan wen je daar grotendeels aan op den duur. En bij Tesla is het in ieder geval vrij reëel dat de bediening steeds softwarematig verder verbeterd gaat worden (er zijn afgelopen jaar al diverse menu's verbeterd en shortcuts toegevoegd aan de hardware knoppen).
edit: Daarbij komt dat de infotainment systemen van de wat luxere ICE auto's doorgaans verschrikkelijk stroperig / laggy zijn bij input en diepgravende menu structuren hebben op een relatief klein scherm (of soms meerdere schermen zelfs tegenwoordig) (niveau: "Kruidvat Mediatek tablet"). Voor het deel voorbij de basisinstellingen waar een direct knop voor is, zijn die helemaal niet zo gebruiksvriendelijk (wederom, tenzij je er jarenlang in rijdt). De Model 3 heeft iig een goed werkend en razendsnel touchscreen (niveau "iPad").
Edit 2: K was de Gevaren/knipperlichten nog vergeten, dat is ook een fysieke knop op de dakhemel tussen de interieurlampjes (wel meer auto's hebben 'm daar).
[
Voor 13% gewijzigd door
davidov2008 op 03-02-2019 22:16
]