Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• wimpie
  • Registratie: september 1999
  • Niet online
Tassadar32 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:45:
Nog een handige DIY versie van de "jack pads" die je nodig hebt om de model 3 op te tillen zonder schade:

[YouTube: Tesla Model 3 Jack Pads Tool adapter DIY 25.00!! How To Make Your Own In Minutes]
Stuur maar door naar de Kwik Fit. Daar rammen ze meestal auto's gewoon op de bodemplaat naar boven... Laatst ook met een Model S, alle panelen kraakten onder de last. 8)7

Divide and conquer.

• JopieZoe
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 12:27
Kan de Model 3 LR die binnenkort ons land binnenkomen nu laden op de reguliere Tesla Superchargers (nog niet aangepast op CCS)?
Zo ja met welke snelheid dan?

• JPDeckers
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 06:05
JopieZoe schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:25:
Kan de Model 3 LR die binnenkort ons land binnenkomen nu laden op de reguliere Tesla Superchargers (nog niet aangepast op CCS)?
Nopes, moet zijn aangepast. Vandaar ook de "Model 3 Priority" sticker, alleen met de CCS kabel kan je nl laden

• Thermometer
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 03-04 15:09

Thermometer

Whoop Whoop!

JPDeckers schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:36:
[...]

Nopes, moet zijn aangepast. Vandaar ook de "Model 3 Priority" sticker, alleen met de CCS kabel kan je nl laden
Dat is wel vreemd, toch? Ik zou verwachten dat de normale Type 2 stekker daar ook op past. Zou het een softwarematig probleem zijn dan?

Mijn huidige Game-PC: Intel Core i5-4590 @ 3.7GHz - 16GB RAM - MSI GTX 980Ti GAMING 6G - Acer XB270HU @ 144hz 2560 x 1440

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Thermometer schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:48:
[...]

Dat is wel vreemd, toch? Ik zou verwachten dat de normale Type 2 stekker daar ook op past. Zou het een softwarematig probleem zijn dan?
Volgens mij hebben regulier type 2 auto’s geprobeerd om de supercharger aan te sluiten en het ging er wel in, maar een stuk lastiger eruit.. oftewel zit vast.

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 13:59
@Thermometer Past niet omdat de Supercharger een extra tabje heeft zodat deze niet in een normale type 2 past. Verder kan de 3 de DC polen van de Type 2 niet direct doorverbinden met de accu (daar zijn de extra CCS pinnen voor).

Tassadar32 wijzigde deze reactie 29-01-2019 11:57 (28%)

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• jongf7
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online
Vanmorgen een telefoontje van Tesla, nadat ik begin januari ook ben gebeld.

Ik ging alleen net een overleg in, dus heb ze moeten ophangen, benieuwd of ze een aflever moment wilden afspreken of dat het ergens anders over ging.

@JB Ik hoopte dat hier iemand het belletje al had gehad en wist waar het over ging. Terug bellen gaat bij mij altijd slecht, dan krijg je weer iemand die je dossier niet kent, ik heb afgesproken dat ze mijn vanmiddag nog eens bellen.

Update:

Nu heb ik ze gesproken. Ging in eerste instantie over de mogelijkheden voor Financial lease. Zoals volgens mij al eens in dit topic aangegeven doet Tesla dit samen met ABN. Ik kreeg nu te horen dat ze een rente van 4,1% aanhouden voor de gehele looptijd, wat het voor mij niet interessant maakte.

Ik heb aangegeven de auto zonder financial lease te gaan aanschaffen en daarmee hadden ze alle informatie. Ze gaan nu zsm. een VIN koppelen en hij verwachtte dat ik bij de eerste leveringen zou zitten omdat ze al mijn informatie beschikbaar hebben. Dat zou dan al half februari zijn.

Ze zijn mogelijkheden aan het onderzoeken de auto's dichter bij huis af te leveren (wat dat dan ook mag betekenen) maar voorlopig is het Tilburg.

jongf7 wijzigde deze reactie 29-01-2019 14:06 (74%)

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10:51

JB

Cédric roelt!

jongf7 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:24:
Vanmorgen een telefoontje van Tesla, nadat ik begin januari ook ben gebeld.

Ik ging alleen net een overleg in, dus heb ze moeten ophangen, benieuwd of ze een aflever moment wilden afspreken of dat het ergens anders over ging.
Wellicht terug bellen ipv/dan hier posten :+

Mijn boefje is liev!

• DaCoTa
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23-04 22:55
Tassadar32 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:56:
@Thermometer Past niet omdat de Supercharger een extra tabje heeft zodat deze niet in een normale type 2 past. Verder kan de 3 de DC polen van de Type 2 niet direct doorverbinden met de accu (daar zijn de extra CCS pinnen voor).

[Afbeelding]
Welke kabel is dan nodig om met een Model 3 bij een Type 2 paal te laden? Of werkt het andersom wel, dus een standaard Type 2 - Type 2 kabel past wel op de Model 3 CCS?

• JPDeckers
DaCoTa schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:36:
[...]

Welke kabel is dan nodig om met een Model 3 bij een Type 2 paal te laden? Of werkt het andersom wel, dus een standaard Type 2 - Type 2 kabel past wel op de Model 3 CCS?
CCS is Type-2 met 2 extra DC pinnen er onder. De model 3 is dus OOK Type-2, zie deze uitleg

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 14:05
Een korte google actie levert wat tegenstrijdige berichten op over de mogelijkheden van een trekhaak op een model 3. Zo lijkt een trekhaak niet te bestellen via Tesla's website, maar zijn er wel (Tesla) filmpjes van een aanhanger achter een Model 3....

Heeft iemand wellicht concretere informatie hierover?

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:30

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

er zijn aftermarket trekhaken te vinden, maar je krijgt geen gewicht op je auto papieren, dus een aanhanger trekken blijft officieel onmogelijk.

Gewoon sebastiaan

• tweegroenethee
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 13:54
Requiem19 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:44:
Een korte google actie levert wat tegenstrijdige berichten op over de mogelijkheden van een trekhaak op een model 3. Zo lijkt een trekhaak niet te bestellen via Tesla's website, maar zijn er wel (Tesla) filmpjes van een aanhanger achter een Model 3....

Heeft iemand wellicht concretere informatie hierover?
Bij Model S vervalt de garantie op het achterste gedeelte, zal hier ook wel het geval zijn.

• jongf7
  • Nu online
Net een sms, de week van 11 februari kan ik de model 3 afhalen in Tilburg.

• gebruikershaes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 24-04 20:29
@jongf7 Nice! Dat is al snel. Had je gereserveerd of gewoon geluk? Die van mij komt in de week van 30 april. Zonder reservering besteld dus.

• jongf7
  • Nu online
Klein jaar geleden gereserveerd, geen huidige eigenaar.

• Tassadar32
@jongf7 Dat is ook mijn situatie, alleen wel via lease. Is je 3 ook al zichtbaar in je Tesla account?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• jongf7
  • Nu online
Nee nog niet. Hoop dat het snel komt want voor veel dingen die ik nog moet regelen heb ik de factuur of het kenteken nodig.
Krijg je het kenteken al te zien zodra hij zichtbaar is in je account?

• DaCoTa
jongf7 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:06:
Nee nog niet. Hoop dat het snel komt want voor veel dingen die ik nog moet regelen heb ik de factuur of het kenteken nodig.
Krijg je het kenteken al te zien zodra hij zichtbaar is in je account?
Nee, ben er zelf ook wel benieuwd naar. Hij staat al wel in mijn account en ben in afwachting van de laatste factuur maar heb nog geen kenteken. Iemand ervaring met een S of X die daar iets over kan vertellen?

DaCoTa wijzigde deze reactie 30-01-2019 13:21 (3%)

• NeoPhire
  • Nu online
Naar wat ik begreep van het Delivery Team krijg je het kenteken gelijk met de factuur. Die zullen ergens volgende week verschijnen naar verwachting, gezien de eerste lading in Zeebrugge wordt gelost om en nabij 3 februari.

Vanaf dat moment worden de VIN nummers gekoppeld, de voertuigen op kenteken gezet en zullen de klanten de update ontvangen met meer gegevens.

• Leftblank
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13:49
Goed om te weten, bedankt @NeoPhire. Hier helaas geen smsje ontvangen, ondanks dat 'n medewerker eerder dacht dat het wel batch 1 zou worden. Hopen dat het de tweede boot wordt.

• NeoPhire
  • Nu online
Heb zelf ook nog geen berichtje gehad, en wel vroeg gereserveerd en alles is al rond. Ik wacht alleen nog op de factuur en gegevens. Delivery Team dacht ook dat ik bij batch 1 zou zitten, dus wie weet is er nog hoop :-)

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14:00
Tesla Q4 cijfers:

Operating cash flow gestegen tov Q3 naar $910 miljoen
Cash gestegen met $718 miljoen
Q4 winst (GAAP): $139 miljoen (gedaald met €180 tov Q3)

2018
Beschikbaar cash na Q4, $3,7 miljard
Verlies van $1,060 miljard

Volledig verslag vind je hier:
http://ir.tesla.com/stati...7d-4c0d-be4c-9225c2cb0ae0

Zeer mooi. Op naar een schitterend 2019 _/-\o_
Maar natuurlijk is de after market waarde van het aandeel al weer enorm gedaald omdat beleggers meer verwachten + Deepak (CFO) gaat op pensioen, maar blijft adviseur. Een stabiele belegging blijft het toch niet :+ :z

bottom line wijzigde deze reactie 31-01-2019 01:01 (21%)

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 14:12
Mensen die hier ook een Model 3 operationeel leasen? Dus niet via de baas maar eigen onderneming. Zo ja, welke looptermijn heb je gekozen en wat ben je kwijt per maand?

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 12:55
Er is momenteel wel erg veel te doen om de "gesubsidieerde" luxe elektrische auto's voor de rijken. Dit zal onder druk van de bevolking er dus ook wel snel af gaan. Nu nog even snel een Tesla aanschaffen om er nog 5 jaar lang plezier van te hebben. Hoe denken jullie er over? Of zal het zo'n vaart niet lopen?

• Requiem19
Het is al bekend dat in 2021 (?) het 4% bijtellingstarief voor EV’s vervalt.

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14:16
Sunri5e schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 07:52:
Er is momenteel wel erg veel te doen om de "gesubsidieerde" luxe elektrische auto's voor de rijken. Dit zal onder druk van de bevolking er dus ook wel snel af gaan. Nu nog even snel een Tesla aanschaffen om er nog 5 jaar lang plezier van te hebben. Hoe denken jullie er over? Of zal het zo'n vaart niet lopen?
"Druk van de bevolking" en "auto's voor de rijken" zijn we terug in Frankrijk net voor de revolutie?

Met gestrekt been.

• Sunri5e
Requiem19 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 07:53:
Maar 2021 is nog ver weg. Ik zie het ook wel gebeuren dat ze het al vervroegen naar dit jaar.
Artbij schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:16:
[...]

"Druk van de bevolking" en "auto's voor de rijken" zijn we terug in Frankrijk net voor de revolutie?
Mwa, er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. Ik wil zo'n auto leasen omdat het fiscaal interessant is. Niet omdat het zo goed is voor het milieu.

• JopieZoe
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 12:27
Er is erg veel populistisch gedoe op de sociale media. Wat je ziet is dat de inhoud achterblijft. Als de CDA zoals zegt als "Prosecco nippende Tesla rijders" haak ik af. Elke nuance inde inhoudelijke discussie is er uit. Aangevoerd door de Televaag, Omtzigt, en de rest van populistisch Nederland. Alsof het de Tesla rijder alleen om financieel gewin gaat. Zucht...
Ik heb ondanks dit toch een Model 3 in bestelling staan. Ikhou trouwens ook van Prosecco maar voldoe verder niet aan het plaatje van de rijke leaserijder.

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Nu online
Ik denk als de Tesla niet zo goedkoop was om zakelijk te rijden dat 90% geen Tesla had gereden. Je zag het hiervoor al met de Pruis en de Outlander, zodra het voordeel vervalt zie je de auto bijna niet meer terug in het straatbeeld. Dus ze rijden hem zakelijk vooral voor de portemonnee en niet voor het milieu.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Sunri5e
JopieZoe schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:25:
Er is erg veel populistisch gedoe op de sociale media. Wat je ziet is dat de inhoud achterblijft. Als de CDA zoals zegt als "Prosecco nippende Tesla rijders" haak ik af. Elke nuance inde inhoudelijke discussie is er uit. Aangevoerd door de Televaag, Omtzigt, en de rest van populistisch Nederland. Alsof het de Tesla rijder alleen om financieel gewin gaat. Zucht...
Ik heb ondanks dit toch een Model 3 in bestelling staan. Ikhou trouwens ook van Prosecco maar voldoe verder niet aan het plaatje van de rijke leaserijder.
Maar ze zwichten wel voor dat populistische gedoe. Kijk die klimaathysterie of het kinderpardon dat er doorheen is gedrukt door Tim Hofman.

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 08:17
Leaserijders hebben een bedrag aan bijtelling in gedachten en kopen dat een auto bij. Vind dat ze zich wel erg rijk rekenen als ze verwachten dat die 'gemiste' inkomsten zo binnen te hengelen zijn.

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14:16
Sunri5e schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:35:
[...]

Maar ze zwichten wel voor dat populistische gedoe. Kijk die klimaathysterie of het kinderpardon dat er doorheen is gedrukt door Tim Hofman.
:')

Dit zegt genoeg.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
Lol klimaathysterie is populistisch 8)7 Volgens mij zijn het juist de populistische partijen die - in weerwil van overweldigend bewijs van het tegendeel - sceptisch zijn over klimaatverandering omdat ze de burger liever niet vertellen dat die z'n gedrag moet gaan aanpassen of dat dingen duurder gaan worden. Maar dat terzijde.

Je kunt het in algemene zin de burger niet verwijten dat die gebruik maakt van fiscale faciliteiten die er nu eenmaal zijn. Het is een feit dat onze overheid structureel onderschat hoe gevoelig mensen zijn voor fiscale prikkels. Dat was al zo met het Outlander-fiasco en is nu weer zo. Je moet niet allerlei fiscale voordelen gaan stapelen en dan achteraf verbaasd zijn dat mensen er gebruik van maken, om het vervolgens te spinnen alsof die mensen iets onoorbaars hebben gedaan. Het is net zoals met die gekke rulings van de Belastingdienst waardoor Shell/Starbucks c.s. nauwelijks belasting betalen. Als je niet wil dat het zo loopt moet je het niet faciliteren. Als er al iets fout was aan de oude regeling was dat het overdreven bevoordelen van de zakelijke rijder via bijtelling en MIA/VAMIL, terwijl er voor de particuliere koper veel minder voordeel was.

Het is verder ook niet fair om het verschil in fiscale opbrengsten tussen een Tesla van een ton en een BMW op diesel van een ton te beschouwen als gederfde inkomsten c.q. subsidie. De verkoop van Tesla's en andere dure elektrische auto's. en de mate waarin er fiscaal voordeel aan verbonden is zijn communicerende vaten. De mensen die in de afgelopen jaren gekozen hebben voor een Tesla zouden zonder het fiscale voordeel vrijwel nooit zo'n dure auto gekocht of geleased hebben.

En tenslotte, de staat loopt inkomsten mis maar dat geld blijft bij burgers en stroomt via die weg over het algemeen alsnog de economie in. Dat moet met name een partij als de VVD als muziek in de oren klinken.

Prima draadje hierover: https://twitter.com/AukeHoekstra/status/1090748772366405632

Daniel wijzigde deze reactie 31-01-2019 08:50 (14%)

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• Deveon
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:30:
Dus ze rijden hem zakelijk vooral voor de portemonnee en niet voor het milieu.
Daar is toch juist de bedoeling van een subsidie? Als iedereen hem voor het milieu kocht dan was de subsidie onzin geweest.

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:58

Arfman

Drome!

Wat wel vervelend is, als wannabe Tesla rijder :+, is dat die auto's na 4 of 5 jaar op transport gaan naar het buitenland omdat de gunstige regelingen in NL vervallen zijn. Ik had gehoopt om over 5 jaar een tweedehands Tesla te kunnen kopen maar die dingen gaan massaal op de trein naar Polen ... beetje jammer.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
Tesla's zijn een grote uitzonding omdat tesla alle tesla's terug koopt van de lease maatschappijen plus de meeste hebben het financial lease met buyback dus tesla neemt ze terug maakt ze netjes en verkoopt ze weer :)

Tesla MX - Leaf 2.zero

• NeoPhire
  • Nu online
Khayma schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 01:30:
Mensen die hier ook een Model 3 operationeel leasen? Dus niet via de baas maar eigen onderneming. Zo ja, welke looptermijn heb je gekozen en wat ben je kwijt per maand?
Niet operationeel, wel financial lease. Heb ze uitgebreid vergeleken, en financial is vele malen interessanter :)

Je hebt 8 jaar garantie, ook zonder onderhoud. Het onderhoud omvat niet veel meer dan remmen nakijken, brake fluid, wiper washer fluid, airco en battery coolant. Brake fluid doen ze elke 2 jaar en de battery coolant elke 4 jaar. Verder heb je vrijwel geen onderdelen die echt onderhoud nodig hebben, alleen rotatie van je wielen elke 10k kilometer, advies van Tesla.

In 5 jaar tijd (gemiddelde voor een lease contract) heb je welgeteld 1x een apk nodig, dat is na 4 jaar. Dat moment zou ik gelijk benutten om de standaard dingen na te laten kijken.

Als je dan gaat rekenen met onderhoud en totale kosten, het voordeel van financial lease qua teruggave van je BTW, Milieu Investerings Aftrek en de restwaarde van de auto die daadwerkelijk van jou is dan zie je financieel al snel een gunstiger plaatje :-)

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 09:15

vhal

ಠ_ಠ

Arfman schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:51:
Wat wel vervelend is, als wannabe Tesla rijder :+, is dat die auto's na 4 of 5 jaar op transport gaan naar het buitenland omdat de gunstige regelingen in NL vervallen zijn. Ik had gehoopt om over 5 jaar een tweedehands Tesla te kunnen kopen maar die dingen gaan massaal op de trein naar Polen ... beetje jammer.
Tuurlijk, ga jij dan met die 2100KG lekker een hoog tarief wegenbelasting betalen. 8)7 Al die Mitsubishi PHEV's die nu op de diverse sites staan raken ze aan de straatstenen niet kwijt.

ME is geen bezittelijk voornaamwoord

• Daniel
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
vhal schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:06:
[...]

Tuurlijk, ga jij dan met die 2100KG lekker een hoog tarief wegenbelasting betalen. 8)7 Al die Mitsubishi PHEV's die nu op de diverse sites staan raken ze aan de straatstenen niet kwijt.
Ik vind het een verschrikkelijke auto om te zien maar particulier is zo'n gebruikte PHEV geen vervelende auto lijkt mij, als je weinig rijdt. Omdat niemand ze nog zakelijk wil kopen zijn de prijzen aantrekkelijk, veel ruimte, hoge zit, paar zonnepanelen op je dak om op te laden en met ~50 euro per maand aan MRB is het best te doen.

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 09:15

vhal

ಠ_ಠ

@Daniel Nou ja, 320€ wegenbelasting per kwartaal hakt er wel redelijk in als je 'weinig' rijdt (15K max), nu heb je weliswaar nog gelukkig het halftarief voor (plugin)hybrides zviw maar in 2020 wordt dit ook 75%. Wil je langer doorrijden dan is het wel iets om rekening mee te houden.

ME is geen bezittelijk voornaamwoord

• killercow
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23-04 13:28
Ook dat is export verhaal is gewoon een opgeklopt stukje telegraafpopulisme.
Er zijn nog steeds ontzettend veel hybride Mitsubishi's en Volvo's in Nederland, en ook het aanbod op sites als Marktplaats neemt weer af.

Een artikel als:
https://www.autobahn.eu/6...s-verdrievoudigd-in-2017/
verzwijgt dat er ook zo'n zelfde groei is in het absolute aantal hybride auto's, en dus dat er in verhouding een stuk minder grote groei is als je naar de export kijkt.

Zie de exportgetallen:
2015: 215
2016: 923
2017: 3.000 3.049*

Maar ondertussen nam het aantal hybride auto's en batterij auto's harder toe dan die export getallen stegen.

Ook zin in een outdoor geek-fest? eth-0.nl

• Maasluip
  • Laatst online: 14:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@vhal Hoe kom je aan 320 euro per kwartaal als het 50 euro per maand is? Het is (afhankelijk van de provincie) € 132- € 148 per kwartaal. Dat komt overeen met de gewichtsklasse 1151-1250 kg.
Het is inderdaad de vraag hoe dit in de toekomst is. T/m 2020 blijft het halftarief, voor 2021 is het nog niet bekend.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 14:12
NeoPhire schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:53:
[...]

Niet operationeel, wel financial lease. Heb ze uitgebreid vergeleken, en financial is vele malen interessanter :)

Je hebt 8 jaar garantie, ook zonder onderhoud. Het onderhoud omvat niet veel meer dan remmen nakijken, brake fluid, wiper washer fluid, airco en battery coolant. Brake fluid doen ze elke 2 jaar en de battery coolant elke 4 jaar. Verder heb je vrijwel geen onderdelen die echt onderhoud nodig hebben, alleen rotatie van je wielen elke 10k kilometer, advies van Tesla.

In 5 jaar tijd (gemiddelde voor een lease contract) heb je welgeteld 1x een apk nodig, dat is na 4 jaar. Dat moment zou ik gelijk benutten om de standaard dingen na te laten kijken.

Als je dan gaat rekenen met onderhoud en totale kosten, het voordeel van financial lease qua teruggave van je BTW, Milieu Investerings Aftrek en de restwaarde van de auto die daadwerkelijk van jou is dan zie je financieel al snel een gunstiger plaatje :-)
Hmmm, sounds interesting. Via welke maatschappij heb je alles geregeld?

• NeoPhire
  • Nu online
Uiteindelijk via Nationale Autolease.nl, waren zelfs nog iets goedkoper dan de offerte van Tesla zelf.

• We Are Borg
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:33
Requiem19 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 07:53:
Zolang ze bestaande contracten respecteren zoals ze in het verleden hebben gedaan heb je dus nog even om een tesla model 3 te bestellen :)

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Nu online

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

LordSinclair schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:30:
Ik denk als de Tesla niet zo goedkoop was om zakelijk te rijden dat 90% geen Tesla had gereden. Je zag het hiervoor al met de Pruis en de Outlander, zodra het voordeel vervalt zie je de auto bijna niet meer terug in het straatbeeld. Dus ze rijden hem zakelijk vooral voor de portemonnee en niet voor het milieu.
Ik heb in mijn werk (subsidieadviseurs) voor echt heel veel hybrides en e-auto's subsidie aangevraagd, en guess what, geen enkele klant van mij kocht dat ding omdat hij zo milieuvriendelijk was. Het is onder aan de streep altijd het rekensommetje, dit is mijn bestedingsruimte, wat is het leukste wat ik daarvoor kan kopen.

En daar is helemaal niks mis mee. Het wordt afgeschilderd als iets slechts, maar is het niet. De Overheid weet echt wel dat financiële stimulering uiteindelijk het enige is wat werkt en van "misbruik" is maar beperkt sprake. Over de Outlander is iedereen het wel eens, vooral omdat uiteindelijk bleek dat het gewoon een proletenbak was die vaker niet dan wel een laadpaal zag, met als gevolg dat er subsidie was gegeven op een auto die nog meer verbruikte dan het niet-gesubsidieerde alternatief.

Maar bij een Tesla is daar geen sprake van, je moet immers wel elektrisch rijden. En wat heeft de subsidie bereikt? Er is in Nederland in razend tempo een laad-infrastructuur uit de grond gestamd, het kip-en-ei probleem is doorbroken en heel veel mensen hebben inmiddels genoeg ervaring opgedaan dat range-anxiety vrijwel altijd onterecht is. En voor Tesla zijn Nederland (en Noorwegen) inmiddels serieus belangrijke landen om data te vergaren over betrouwbaarheid, slijtage en gebruik.
De elektrische auto is geen raar ding meer in Nederland, maar heeft gewoon een plekje ingenomen naast benzine, diesel en LPG. En uiteindelijk was dat het doel van de subsidie, want alleen zo het langertermijn effect bereikt.
Misschien dat met de afschaf van de subsidies/voordelen de verkoop een dip gaat krijgen (grote kans), maar die hersteld zich echt wel weer, zeker nu er steeds meer elektrische auto's op de markt komen met een nieuwprijs van < €50.000 die een relatief grote range hebben en ze in rap tempo beter worden.

En dat nu alleen de rijken ervan profiteren, dat is helaas een gegeven waar niet omheen gegaan kan worden. Bij een marktintroductie zijn het altijd early adopters die vanuit tech of milieuoverweging iets kopen (en dat is echt maar een heel klein select groepje) en de groep die het aanschaft omdat het met subsidies aantrekkelijk is gemaakt. Die eerste groep, hoe romantisch ze ook zijn, gaat echt geen impact hebben in de grootschalige marktintroductie, daarvoor heb je toch echt die andere groep nodig.

Ik zie dat in mijn werk bijna dagelijks. 5 jaar terug was LED nog zeldzaam en kon je lekker veel subsidie krijgen. 3 jaar terug vroeg iedereen volop subsidie aan, werden hele kantoren vernieuwd en begon LED de norm te worden voor in ieder geval nieuwbouw. Nu wordt je al bijna scheef aangekeken als je kantoor geen LED heeft hangen. Zonder de subsidies (die inmiddels bijna helemaal weg zijn), was dat nooit zo snel gegaan. En het voordeel is dat producten voor de consumenten meeliften in de ontwikkelingen en thuis inmiddels LED ook de norm is geworden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Requiem19
We Are Borg schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:06:
[...]

Zolang ze bestaande contracten respecteren zoals ze in het verleden hebben gedaan heb je dus nog even om een tesla model 3 te bestellen :)
Jep, de wetgever zal bij elke lease auto de regels 5 jaar lang toepassen zoals deze golden op het moment van lease.

Het grote voordeel imo is dat je bijvoorbeeld in 2022 intern heel makkelijk je lease auto kan overdragen aan een collega die maar al te graag een auto wil die nog 2 jaar 4% bijtelling heeft.

• NovapaX
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23-04 10:33
Zojuist succesvol de kabel van een TWC vervangen door een 1-fase kabel met type-1 stekker.
Uiteindelijk aan de praat gekregen met behulp van deze post: https://teslamotorsclub.c...la-wall-connector.139228/
(Ik dacht wel dat ik een weerstand moest plaatsen voor de NTC, maar wist even niet waartussen en hoe groot die weerstand dan moest zijn, die post scheelde me aardig wat uitzoekwerk.)

De tesla kabel geheel intact gehouden, die kan ik er zo weer aan schroeven zodra er een type-2 EV (bij voorkeur een tesla natuurlijk) is.

Waarom de TWC omgebouwd? Omdat het een voordelige 3-fase lader is, eventueel tot 32A, met flink lange, vaste kabel (dat was een wens) en met een mooi design.
Met een verloop/verlengstuk werken zagen we niet zo zitten, dus dan maar even klussen.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Tassadar32
Vandaag contact gehad met Tesla, het is daar echt een zooitje. Ze konden me vertellen dat er inderdaad een model 3 besteld was door mijn leasemaatschappij op mijn naam maar de volgende zaken konden ze niet bevestigen:
Of alle documenten goed ontvangen waren.
Of mijn model 3 bij de eerste lading zit.
Of de referralcode toegepast was.

Dus toch maar even contact opgenomen met de LM. Die hebben nogmaals met Tesla gebeld en hebben bevestigd gekregen dat alles gereed is maar er inderdaad nog geen auto gekoppeld is aan mijn account. Wel blijkt nu dat mijn LM een andere referralcode van Tesla heeft gekregen na het bestellen met expliciete instructie om mijn referral te gebruiken. Wat een bende!

• Wimo.
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08:10

Wimo.

Shake and Bake!

Iemand heeft gewoon zijn eigen code gebruikt :D

• NovapaX
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23-04 10:33
Ik vraag me oprecht af of het probleem bij de leasemaatschappij of bij Tesla ligt...

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Leuke review, die Performance is toch wel echt een beest!

• qadn
  • Nu online

qadn

Pinnacle of Perversion

Vond het een beetje een vage review. Kan er niet zoveel mee.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• DaCoTa
Op 2:44, dat lijkt nog de oude stijl achterbank? Zou dit een vroeg productie/review model zijn?

• innova58
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 14:31
Hij heeft het met name over hard door de bocht, nog harder door de bocht het hardst door de bocht. Lekker belangrijk, je koopt toch geen raceauto. Ik heb de Model 3 deze week voor het eerst in het echt bekeken in Amsterdam. Het interieur valt echt tegen. Ik kan niet wennen aan dat scherm in het midden. In december ongezien besteld, maar heb nu echt wel mijn twijfels.

@DaCoTa dit kan geen vroege productie zijn. Het is namelijk al een EU-model met CCS chargeport. Ik denk dat je in een Model 3 liever niet achterin wilt zitten.

• PASware
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13:13
DaCoTa schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:31:
[...]

Op 2:44, dat lijkt nog de oude stijl achterbank? Zou dit een vroeg productie/review model zijn?
Precies mijn gedachte, dat leek inderdaad verrekte veel op de oude achterbank.

Volgende week woensdag proefrit, zal er dan nog eens naar kijken (heb vorig jaar in de Model 3 van YouYou gezet en die had sowieso de oude achterbank)

12x160wp Panasonic @ platdak garage - 3x 280wp suntech @ gevel - Binnenkort erbij: 15x295 Trina Full black

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

innova58 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:37:
In december ongezien besteld, maar heb nu echt wel mijn twijfels.
De tijdsgeest van dit moment, even snel EUR 60k uitgeven aan een auto die je nooit hebt proefgereden omdat je anders risico loopt om later dan een ander een nieuw type auto te rijden :+

Nee joh, dat scherm went heus wel! Wanneer kijk je nu eigenlijk omlaag naar je "normale" dashboard?
En welke settings doe je nu aanpassen tijdens het rijden, dat voorbeeld van je stuur instellen slaat nergens op, dat doe je 1x per bestuurder, opslaan en klaar.
Voor verwarming zijn snelkoppelingen onderin.

Zodra de Model Y komt ga je twijfelen denk ik ivm ruimte achterin en de achterklep, maar dan ben je weer 2-3 jaar verder.

• Ballebek
  • Laatst online: 18-04 11:57
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:44:
[...]

De tijdgeest van dit moment, even snel EUR 60k uitgeven aan een auto die je nooit hebt proefgereden omdat je anders risico loopt om later dan een ander een nieuw type auto te rijden :+
Ik heb me ingehouden en ga eerst proefrijden en nog eens goed kijken voor ik € 68.318,- overmaak aan Mr. Musk. Vorige 2 autos (Volvo's) heb ik blind besteld zonder spijt maar na het lezen en kijken van talloze filmpjes op Youtube ben ik wat terughoudender. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Deveon
  • Niet online
De achterbank maak ik mij niet zoveel zorgen om aangezien de kinderen daar zitten. Wat mij echter wel tegenvalt is hoe groot de achterdeur is. Deze steek toch wel duidelijk 10-15cm verder uit dan de opening.

Vreemd voorbeeld trouwens over “alles in het touchscreen”, tijdens het rijden je stuur verstellen lijkt mij niet verstandig.. Volgens mij heb ik zelf wel is gehoord van een merk die het stuurslot activeert als je hem gaat stellen.

De Model Y zie ik wel als opvolger van “mijn” 3. Dat geeft ze nog vier jaar de tijd om hem hier te leveren. Gezien het fiscaal beleid wordt het tegen die tijd wel een goedkopere uitvoering, of ik haal de 3 naar privé.

• Luuk84
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online
qadn schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 08:18:
Vond het een beetje een vage review. Kan er niet zoveel mee.
Ik vond het niet eens een review. Het komt erop neer dat hij sportiever is als hij dacht. Maar hij had natuurlijk even wat meer aandacht kunnen schenken aan zaken als:
  • Hoe zit de stoelen
  • Hoe is de zitpositie
  • Hoe werkt het in de praktijk
  • Waarom ze in godsnaam knopjes inplaats van deurhendels hebben gebruikt
  • Hoe is de bouwkwaliteit nou echt
  • Windgeruis en bandlawaai
  • enz enz enz

Luuk84 wijzigde deze reactie 01-02-2019 13:40 (5%)

• tweegroenethee
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 13:54
Ballebek schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:55:
[...]

Ik heb me ingehouden en ga eerst proefrijden en nog eens goed kijken voor ik € 68.318,- overmaak aan Mr. Musk. Vorige 2 autos (Volvo's) heb ik blind besteld zonder spijt maar na het lezen en kijken van talloze filmpjes op Youtube ben ik wat terughoudender. :)
Heb je ooit eerder een proefrit gehad in een Tesla?

• Ballebek
tweegroenethee schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:21:
[...]

Heb je ooit eerder een proefrit gehad in een Tesla?
Ik heb er een jaar geleden in gezeten toen ik geinteresseerd was in de Model S, geen proefrit gemaakt of ernaast gezeten als passagier. Als ik er mijn 30k per jaar mee kan maken, in de files niet hoef te rommelen met optrekken en afremmen en het ook nog eens comfortabel kan dan ben ik al voor 90% om.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• JPDeckers
Luuk84 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:19:
[...]
• Waarom ze in godsnaam knopjes voor inplaats van deurhendels hebben gebruikt
[...]
Schijnt zelfs zo te zijn dat passagiers snel geneigd zijn om de "emergency-release" te gebruiken, wat minder handig is/was, ivm de ramen en de deurstijl, kon de ramen beschadigen.
Heb zelf daarom een setje vinyl stickers gekocht om te plakken...

• Tassadar32
@JPDeckers Ik ben bang dat dat inderdaad ook nog wel een paar keer fout gaat. Vinyl stickers kunnen binnen twee jaar verwijderd worden zonder sporen volgens die website, maar daarna?

Overigens bevestiging gehad van mijn collega dat de referral toegepast is en op zijn account gecrediteerd. Er zijn dus wel zeker zaken aan het gebeuren op de achtergrond.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09:23
Ballebek schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:55:
[...]

als je hem zonder proefrit koopt en hij bevalt niet dan kun je hem binnen een paar dagen inruilen voor je geld terug. Een soort koop op afstand regeling.

Tenmiste, dat was zo in de VS.

TheS4ndm4n#1919

• JobScherp
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 11:43
RocketKoen schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 20:48:
[...]
als je hem zonder proefrit koopt en hij bevalt niet dan kun je hem binnen een paar dagen inruilen voor je geld terug. Een soort koop op afstand regeling.

Dat was inderdaad volgens mij zo als je 'm thuis af liet leveren om de dealerships te ontlasten. Ik weet niet of dat ook zo is als je 'm bij een dealer koopt zonder proefrit.

• Deveon
  • Niet online
JobScherp schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 21:41:
[...]

Dat was inderdaad volgens mij zo als je 'm thuis af liet leveren om de dealerships te ontlasten. Ik weet niet of dat ook zo is als je 'm bij een dealer koopt zonder proefrit.
Zo stond het wel in de uitnodiging voor een proefrit aan de reserveringshouders.

• Tassadar32
Zonder proefrit heb je 3 dagen. Met proefrit 24 uur.

Shipping update
Glovis Captain -> Zeebrugge ~3 5 Feb (net de azoren voorbij)
Glovis Cosmos -> Zeebrugge ~9 Feb
Glovis Symphony -> China Xinhua ~10 Feb
Grand Aurora -> Panama -> ?
CSCC Europe -> Aan het inladen in SFO
Glovis Courage -> SFO om in te laden op ~6 Feb

• Ballebek
RocketKoen schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 20:48:
[...]

Is in Nederland ook zo maar ik ben niet zo van het verdoen van andermans (en mijn eigen) tijd en energie. Ik wil bovendien met vol vertrouwen zoiets bestellen zonder twijfel.

Vandaag bij de dealer geweest en die hadden een 3 staan. Aangezien ik commentaar las over de stoelen heb ik ze uitgeprobeerd en ze voelen een beetje als een Franse auto uit de '90s qua comfort. Moest aan de Citroen van mijn vader denken in elk geval. En het dashboardkastje had wat mij betreft ook wel wat groter (lees: dieper) gemogen.

Verder zag ik dat deze demo wagen al flink wat lakbeschadegingen had aan de achterkant, zoals krassen wat mij ook niet heel gerust stelt over de kwaliteit van de lak.

Van het scherm en het minimalistische word ik dan weer wel heel blij, net als de geluidskwaliteit van de audio. Het hout in het dashboard en stuur voelen fijn en kwalitatief aan.

Een kennis krijgt 'm hopelijk deze maand geleverd, zelfde config als ik wil, dus dan is het een mooie manier om te zien of het een match is.

• gebruikershaes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 24-04 20:29
Hm ik heb hem ook 'blind' besteld. Jammer dat niemand op YouTube de stoelen ooit beschreven heeft. Iedereen is zo geobsedeerd door de techniek dat de overige onderdelen worden vergeten.

• DaCoTa
gebruikershaes schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:42:
Hm ik heb hem ook 'blind' besteld. Jammer dat niemand op YouTube de stoelen ooit beschreven heeft. Iedereen is zo geobsedeerd door de techniek dat de overige onderdelen worden vergeten.
YouTube: Tesla Model 3 new seats are much better!

• Deveon
  • Niet online
gebruikershaes schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:42:
Dan lever je hem op de eerste dag toch gewoon kosteloos in?

• orillion
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 16-04 18:36
Nee joh, dat scherm went heus wel! Wanneer kijk je nu eigenlijk omlaag naar je "normale" dashboard?
En welke settings doe je nu aanpassen tijdens het rijden, dat voorbeeld van je stuur instellen slaat nergens op, dat doe je 1x per bestuurder, opslaan en klaar.
Voor verwarming zijn snelkoppelingen onderin.
Ruitenwissers, verlichting, cruisecontrol, stoelverwarming, deuren op slot/van slot. Is dat allemaal direct in beeld?

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14:32
orillion schreef op zondag 3 februari 2019 @ 07:46:
[...]

Ruitenwissers, verlichting, cruisecontrol, stoelverwarming, deuren op slot/van slot. Is dat allemaal direct in beeld?
Ruitenwissers -> automatisch
Verlichting -> automatisch
Cruisecontrol -> links in beeld
Stoelverwarming -> onderin scherm
Deurel op slot/van slot -> weet ik niet. Waarom zou je dit willen doen?

• Teknix1982
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Smobbo schreef op zondag 3 februari 2019 @ 08:28:
[...]

Klopt maar als de ruitenwissers en verlichting net zo werken als op mijn MS dan wil je graag controle over hebben vanaf het stuur. Vooral ruitenwissers zijn erg slecht nog.

• 0fbe
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 14:15
Smobbo schreef op zondag 3 februari 2019 @ 08:28:
[...]

Slot zit links boven in het beeld (als slotje).

• Fioravanti
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 14:09

Fioravanti

Fioravantastisch!

Ik vroeg mij af of er online misschien een emulator ofzo was van het touch screen.

Enige wat ik voorlopig kon vinden is dit:
https://t.co/VB17DlsDeO

Wordt veel naar gelinkt vanaf diverse sites. Nog geen alternatief gevonden.

De manual is overigens hier te vinden;
https://www.google.com/ur...vdR0s&cshid=1549196191624

Fioravanti wijzigde deze reactie 03-02-2019 13:17 (31%)

Work hard, play hard. Tesla Model 3 LP AP vanaf december '19

• davidov2008
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 18-04 23:27
Autovisie heeft ook de review online. Wel een stukje beter/relevanter dan Autoweek, al blijft het een ICE-journalist die een middagje een EV probeert :P (bijv. de ruitwissers, voor 1x wipe is een knop voor, en dan kan je met 1 klik op t scherm de instelling wijzigen)

Meest interessante info: ze zijn zo snugger geweest hem aan de FastNed 175kw lader te hangen. En wat eigenlijk "niemand" nog mocht weten... hij laadt met 120kW! (Bij de SuC blijkbaar nog langzamer vanwege softwareproblemen :P). Tja met een Kona/Niro heb je wel minder kans op paint defects, maar in de winter laad je met <40kW max. door gebrekkige batterij-isolatie en onderbemeten battery heater... :/ Das toch iets relevanter voor dagelijks gebruik.

• davidov2008
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 18-04 23:27
orillion schreef op zondag 3 februari 2019 @ 07:46:
[...]

Eigenlijk wel.
-Ruitenwissers: daar is een knop voor op de knipperlichthendel, 1x drukken is wiper aan, echter op zelfde moment komt pop-up links onderin van de wiper instelling (van auto naar 1/2/3/4) waar je op kan drukken.
-Verlichting: interieurverlichting (2x voor, 2x achter) kan gewoon door lampjes aan te raken (maar kan ook via het touchscreen), de sfeerverlichting alleen via het touchscreen. De exterieur lampen, daarvoor moet je 2x klikken: op het auto icoon linksonderin, en dan in het menu direct bovenaan (Quick Controls) staan de lampen al. Alleen voldoet Auto verlichting eigenlijk altijd prima en hoeft meestal niet handmatig aangepast te worden.
-Cruisecontrol: autopilot (of eigenlijk, achtereenvolgens: traffic aware cruise control, en na nog een keer: autosteer) activeer je met de rechterhendel. De max snelheid en afstand tussen de auto's kan je met de scrolwielen op stuur aanpassen (of direct links op het scherm).
-Stoelverwarming: is direct bereikbaar (en stand zichtbaar) als een van de hoofdknoppen op het scherm.
-Deuren op/van slot (evenals raam lock): direct bereikbaar vanaf het scherm, in de linkerhoek van het map gedeelte.
-Media bediening (volume/tracks): de andere stuurwielknop

Voice bediening gaat ook meer snelle opties toevoegen in de toekomst.

Is het een 100% perfecte bedieningswijze? Zeker niet. Echter, als ik het vergelijk met 'reguliere' auto's, dan is daar ook regelmatig wat op aan te merken. VAG auto's vind ik doorgaans ergonomisch goed te bedienen (ook als je de auto 'niet kent'), maar bij veel andere 'hippe' merken/modellen ben ik ook regelmatig aan 't zoeken en me af aan t vragen waarom het 'in hemelsnaam op die manier moet'. Maar ja, als je eigenaar bent, dan wen je daar grotendeels aan op den duur. En bij Tesla is het in ieder geval vrij reëel dat de bediening steeds softwarematig verder verbeterd gaat worden (er zijn afgelopen jaar al diverse menu's verbeterd en shortcuts toegevoegd aan de hardware knoppen).

edit: Daarbij komt dat de infotainment systemen van de wat luxere ICE auto's doorgaans verschrikkelijk stroperig / laggy zijn bij input en diepgravende menu structuren hebben op een relatief klein scherm (of soms meerdere schermen zelfs tegenwoordig) (niveau: "Kruidvat Mediatek tablet"). Voor het deel voorbij de basisinstellingen waar een direct knop voor is, zijn die helemaal niet zo gebruiksvriendelijk (wederom, tenzij je er jarenlang in rijdt). De Model 3 heeft iig een goed werkend en razendsnel touchscreen (niveau "iPad").

Edit 2: K was de Gevaren/knipperlichten nog vergeten, dat is ook een fysieke knop op de dakhemel tussen de interieurlampjes (wel meer auto's hebben 'm daar).

davidov2008 wijzigde deze reactie 03-02-2019 22:16 (13%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

davidov2008 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:50:

Meest interessante info: ze zijn zo snugger geweest hem aan de FastNed 175kw lader te hangen. En wat eigenlijk "niemand" nog mocht weten... hij laadt met 120kW! (Bij de SuC blijkbaar nog langzamer vanwege softwareproblemen :P).
Dacht dat al wel bekend was dat de max rond de 116kW lag? Was alleen laatst iemand die hem net aan de verkeerde 175kW lader van FastNed hing die als een van de weinigen nog geen gekoelde kabel had ;)
Maar zeer indrukwekkend, FastNed zal binnenkort wel een mooi grafiekje plaatsen met de laadcurve, benieuwd binnen welke range die 116kW gehaald kan worden en wanneer ie omlaag schroeft.
Tja met een Kona/Niro heb je wel minder kans op paint defects, maar in de winter laad je met <40kW max. door gebrekkige batterij-isolatie en onderbemeten battery heater... :/ Das toch iets relevanter voor dagelijks gebruik.
Mwah, dagelijks aan de snellader zullen veel van de rijders niet doen. Met een range van 400+km moet je het dagelijks wel bont maken en is de vraag of een hedendaagse EV dan geschikt is. Voor die vakantietripjes is het wel fijn, hoewel je dan met de Kona/Niro de 77kW wel haalt in de zomer en een lunch toch niet sneller dan 40minuten gaat ;). Mogelijke komt er nog een update voor de winter, want het schijnt dat de batterijheater niet standaard inschakelt boven de -10 graden.
Een dealer om de hoek die tijd voor je maakt en snel iets kan fixen is ook wat waard :P

• F. Scaglietti
  • Registratie: juli 2015
  • Niet online
Deur opslot gaat automatisch

2018 MBP 15"/iPhone XR/iPad Pro/Galaxy S10/One Plus 6/iMac 27"/iMac Pro/Pixel 3/Mate 20 Pro

• Tassadar32
Glovis Captain is weer in tracking range:

Shipping update
Glovis Captain -> Zeebrugge ~5 Feb (Zuidkust UK)
Glovis Cosmos -> Zeebrugge ~9 Feb
Glovis Symphony -> China Xinhua ~10 Feb
Grand Aurora -> Zeebrugge ~15 Feb
CSCC Europe -> Panama -> ?
Morning Cindy - > Aan het inladen in SFO
Glovis Courage -> SFO om in te laden op ~6 Feb

De schepen richting Zeebrugge komen zo te zien kort op elkaar aan, gaan een hoop model 3's geleverd worden in korte tijd!

Tassadar32 wijzigde deze reactie 04-02-2019 09:50 (70%)

• Mindz
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 05-03 07:51
Vorige week is de Model 3 in volgende configuratie besteld:
- LR AWD
- Deep blue metallic
Accessoires: Autopilot.

Geen idee hoe en wanneer deze komt, website zegt maart, afwachten dus!

Mindz wijzigde deze reactie 04-02-2019 10:20 (3%)

• wimpie
  • Niet online
Zit er eigenlijk ook een 'normale' cruise control op? Dus de simpelste vorm, alleen snelheid vasthouden op gekozen snelheid en geen andere interventies (afstand houden, afremmen etc.)?

Divide and conquer.

• Tassadar32
@wimpie Zonder autopilot heb je die simpele cruise control, met EAP is het altijd adaptive CC.

• wimpie
  • Niet online
Tassadar32 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:52:
@wimpie Zonder autopilot heb je die simpele cruise control, met EAP is het altijd adaptive CC.
Thanks, dat is goed om te weten. Voor mij een reden om geen EAP te nemen.

Divide and conquer.

• HitDyl
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 29-03 17:10
Dit weekend heb ik even zitten rekenen wat de Tesla Model 3 mij als zzp'er nou echt netto per maand zou kosten, gerekend over 5 jaar. Dit viel eigenlijk nogal tegen. Een Volvo V60 T5 met luxe opties en o.a. Pilot Assist. Kost me als ik hem prive koop en rij, op 1 euro na net zoveel. Misschien dat mijn berekening niet klopt. Of is het voordeel voor een ZZP'er gewoon niet zo groot. Zie mijn uitwerking

• innova58
HitDyl schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:27:
Dit weekend heb ik even zitten rekenen wat de Tesla Model 3 mij als zzp'er nou echt netto per maand zou kosten, gerekend over 5 jaar. Dit viel eigenlijk nogal tegen. Een Volvo V60 T5 met luxe opties en o.a. Pilot Assist. Kost me als ik hem prive koop en rij, op 1 euro na net zoveel. Misschien dat mijn berekening niet klopt. Of is het voordeel voor een ZZP'er gewoon niet zo groot. Zie mijn uitwerking

[Afbeelding]
zie hieronder mijn berekening voor vergelijking e-niro en model 3. bij de model 3 ook EAP achteraf:

https://imgur.com/a/VGO6nbT

ik reken met een effectieve belastingdruk van ongeveer 42% voor een ZZp'er. na alle aftrekposten kom je ongeveer op dat percentage.

• HitDyl
innova58 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:36:
[...]

zie hieronder mijn berekening voor vergelijking e-niro en model 3. bij de model 3 ook EAP achteraf:

https://imgur.com/a/VGO6nbT

ik reken met een effectieve belastingdruk van ongeveer 42% voor een ZZp'er. na alle aftrekposten kom je ongeveer op dat percentage.
Ik heb wat andere waardes gebruikt. Zo rij ik 25dkm, moet ik openbaar laden (dus 34 cent per kwh), schaf ik de autopilot aan (los ivm catalogus waarde) en de belastingdruk die ik ongunstig heb gehouden. Als ik dat zo grofweg bekijk, denk ik dat mijn berekening aardig klopt tov jouw berekening. De auto is dus gewoon heel erg duur. Ik heb inderdaad ook naar de KIA gekeken. Maar de levertijd van die wagen is ondertussen meer dan een jaar. Het is jammer dat een 250pk, zware en BPM dragende auto prive rijden dan toch net zo duur uitkomt als de BPM loze kleinere tesla.

• innova58
HitDyl schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:49:
[...]

Ik heb wat andere waardes gebruikt. Zo rij ik 25dkm, moet ik openbaar laden (dus 34 cent per kwh), schaf ik de autopilot aan (los ivm catalogus waarde) en de belastingdruk die ik ongunstig heb gehouden. Als ik dat zo grofweg bekijk, denk ik dat mijn berekening aardig klopt tov jouw berekening. De auto is dus gewoon heel erg duur. Ik heb inderdaad ook naar de KIA gekeken. Maar de levertijd van die wagen is ondertussen meer dan een jaar. Het is jammer dat een 250pk, zware en BPM dragende auto prive rijden dan toch net zo duur uitkomt als de BPM loze kleinere tesla.
Bij mij staat de EAP ook los van de catalogusprijs onder "meerkosten". Dat bedrag neem ik niet mee in de bijtelling. Alles boven de 50k gooit roet in het eten ivm 22% bijtelling. Toch kan ik mij niet voorstellen dat een nieuwe auto privé rijden voordeliger is. Je grootste kostenpost, namelijk afschrijving, moet je dan volledig zelf bekostigen. Ik kom bij een auto met cataloguswaarde rond de 50k nieuw in prive eerder op bedragen rond de 850-900 per maand netto.

• Daniel
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701

[Afbeelding]
Misschien doe je het om fiscale redenen expres, maar je afschrijving is wel erg heftig gerekend. Ik mag toch hopen dat een auto waar je nu bijna 70k voor moet neerleggen over 5 jaar nog wel meer opbrengt dan 20k. Dat is een afschrijving van 72%.
Een Model S uit 2013 met een nieuwprijs van ~90k gaat nu nog voor ongeveer de helft.

Daarentegen lijkt 250 euro per jaar voor onderhoud me wat weinig.

• HitDyl
innova58 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:57:
[...]

Bij mij staat de EAP ook los van de catalogusprijs onder "meerkosten". Dat bedrag neem ik niet mee in de bijtelling. Alles boven de 50k gooit roet in het eten ivm 22% bijtelling. Toch kan ik mij niet voorstellen dat een nieuwe auto privé rijden voordeliger is. Je grootste kostenpost, namelijk afschrijving, moet je dan volledig zelf bekostigen. Ik kom bij een auto met cataloguswaarde rond de 50k nieuw in prive eerder op bedragen rond de 850-900 per maand netto.
Ik zal mijn berekening hieronder neerzetten. Bij tesla krijg ik 10.450 euro inruil. Bij de Kia zou ik ongeveer 13.000 krijgen. Ik geloof dat 13.000 realistisch is wanneer ik het aan een willekeurige handelaar verkoop. Bij Volvo krijg ik 18.000 euro inruil, dit heb ik in mijn berekening meegenomen. Dit helpt dus mee.

• HitDyl
Daniel schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:07:
[...]

Misschien doe je het om fiscale redenen expres, maar je afschrijving is wel erg heftig gerekend. Ik mag toch hopen dat een auto waar je nu bijna 70k voor moet neerleggen over 5 jaar nog wel meer opbrengt dan 20k. Dat is een afschrijving van 72%.
Een Model S uit 2013 met een nieuwprijs van ~90k gaat nu nog voor ongeveer de helft.

Daarentegen lijkt 250 euro per jaar voor onderhoud me wat weinig.
De afschrijving is gebaseerd op de afschrijving van de Tesla Model S als ik kijk op autoscout. Je zit dan rond de 66%. Het onderhoud voor een tesla is enkel remvloeistof elke twee jaar, en batterijvloeistof elke vier jaar. Ik weet niet wat dat kost, maar mijn bmw heeft 500 euro onderhoud per twee jaar. Dus het leek me niet te weinig.

• innova58
ik denk dat een EV minimaal 40% opbrengt na 5 jaar. Wellicht wat meer, maar 40% is wel realistisch om mee te rekenen. Voor een benzine of diesel voortuig zou dat zomaar minder kunnen zijn.

• Daniel
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
HitDyl schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:11:

De afschrijving is gebaseerd op de afschrijving van de Tesla Model S als ik kijk op autoscout. Je zit dan rond de 66%. Het onderhoud voor een tesla is enkel remvloeistof elke twee jaar, en batterijvloeistof elke vier jaar. Ik weet niet wat dat kost, maar mijn bmw heeft 500 euro onderhoud per twee jaar. Dus het leek me niet te weinig.
Dan ga je er dus van uit dat er nooit iets kapot gaat wat niet onder garantie vervangen wordt. En dat je nooit banden hoeft te kopen. Of remmen. Of nieuwe wissers. Dat lijkt me ambitieus :)
4 nieuwe bandenspanningssensoren voor een Model S was al 480 euro bij mij.

• BugBoy
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 24-04 20:47
Onderhoud bij Tesla is schofterig duur. Ik heb een Model S met "restwaardegarantie". Dan koopt Tesla mijn auto na 5 jaar terug voor circa 38% van de aanschafwaarde. Daarvoor moet je wel elke 20.000km de auto bij Tesla langs brengen voor onderhoud. Voor de eerste 4 beurten is dat alleen al €2.600, dus ga niet uit van goedkoop onderhoud bij Tesla. Het uurtarief ligt erg hoog en ook onderdelen zijn schandalig duur.

Overigens als je geen gebruik maakt van restwaardegarantie, dan kun je wel wat beurten skippen. Maar helaas levert Tesla vrijwel niets aan derden, dus voor lastige zaken zal je toch echt naar Tesla moeten en dan gaat de teller lopen. Een aantal jaar geleden was het uurtarief al €130/uur.

Voor dagelijks verkeer is een EV echt heerlijk, maar als je niet bij huis kan laden dan zou ik hem niet hoeven. De dagelijkse zoektocht naar een laadpaal lijkt me erger dan af en toe tanken. Auto-pilot is heerlijk (vooral op N-wegen), maar voor vakantie is het weer minder praktisch. Voor vergelijkbare kosten zou ik denk ik een V60 kiezen (ondanks dat ik erg content ben met mijn Model S). Vind je auto-pilot niet belangrijk, dan zou ik blind voor de V60 gaan...

BugBoy wijzigde deze reactie 04-02-2019 12:28 (24%)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Deveon
  • Niet online

[Afbeelding]
Tijdens de Autopilot trial kost de upgrade “maar” €5800.

• HitDyl
Daniel schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:15:
[...]

Dan ga je er dus van uit dat er nooit iets kapot gaat wat niet onder garantie vervangen wordt. En dat je nooit banden hoeft te kopen. Of remmen. Of nieuwe wissers. Dat lijkt me ambitieus :)
4 nieuwe bandenspanningssensoren voor een Model S was al 480 euro bij mij.
innova58 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:14:
ik denk dat een EV minimaal 40% opbrengt na 5 jaar. Wellicht wat meer, maar 40% is wel realistisch om mee te rekenen. Voor een benzine of diesel voortuig zou dat zomaar minder kunnen zijn.
Deveon schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:26:
[...]

Tijdens de Autopilot trial kost de upgrade “maar” €5800.
BugBoy schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:25:
Onderhoud bij Tesla is schofterig duur. Ik heb een Model S met "restwaardegarantie". Dan koopt Tesla mijn auto na 5 jaar terug voor circa 38% van de aanschafwaarde. Daarvoor moet je wel elke 20.000km de auto bij Tesla langs brengen voor onderhoud. Voor de eerste 4 beurten is dat alleen al €2.600, dus ga niet uit van goedkoop onderhoud bij Tesla. Het uurtarief ligt erg hoog en ook onderdelen zijn schandalig duur.

Overigens als je geen gebruik maakt van restwaardegarantie, dan kun je wel wat beurten skippen. Maar helaas levert Tesla vrijwel niets aan derden, dus voor lastige zaken zal je toch echt naar Tesla moeten en dan gaat de teller lopen. Een aantal jaar geleden was het uurtarief al €130/uur.

Voor dagelijks verkeer is een EV echt heerlijk, maar als je niet bij huis kan laden dan zou ik hem niet hoeven. De dagelijkse zoektocht naar een laadpaal lijkt me erger dan af en toe tanken. Auto-pilot is heerlijk (vooral op N-wegen), maar voor vakantie is het weer minder praktisch. Voor vergelijkbare kosten zou ik denk ik een V60 kiezen (ondanks dat ik erg content ben met mijn Model S). Vind je auto-pilot niet belangrijk, dan zou ik blind voor de V60 gaan...
Met jullie input heb ik de waardes iets aangepast, maar het blijft gewoon erg duur. En omdat ik alleen openbaar kan laden wat nogal nadeling is, blijft de v60 (of een andere goedkopere benzine wagen) gewoon een interessantere auto.

https://imgur.com/a/NPxZS5Y

• innova58
HitDyl schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:36:
[...]

[...]

[...]

[...]

Met jullie input heb ik de waardes iets aangepast, maar het blijft gewoon erg duur. En omdat ik alleen openbaar kan laden wat nogal nadeling is, blijft de v60 (of een andere goedkopere benzine wagen) gewoon een interessantere auto.

[Afbeelding]
Als je thuis geen laadmogelijkheid hebt zou ik persoonlijk nooit voor een EV gaan. Los van het feit dat openbaar laden schandalig duur is, zou ik me kapot ergeren aan laadpaalklevers en niet werkende palen etc. Het gaat de komende jaren alleen maar drukker worden met EV's. Ik denk echt dat mensen elkaar der hersens in slaan straks bij laadpalen als er geen regulering komt. Nu staan auto’s vaak onnodig hele dagen aan een laadpaal. Bespaar jezelf de frustratie zou ik zeggen als je thuis niet kunt laden.
Pagina: 1 ... 22 ... 42 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True