9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Nog niets bekend over de standaard versie?Smuggler schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:33:
Nee alleen de longrange en de midrange.
[ Voor 3% gewijzigd door Sunri5e op 17-11-2018 19:41 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Dan zal de midrange wel wat duurder worden dan een eGolf ben ik bang.Smuggler schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:52:
Nee ook niet in amerika, alleen dat ze die versie nog niet winstgevend genoeg kunnen produceren op dit moment
@TabacosPrimeros stond er veel volk? Heb je gepreordered? Ik veronderstel dat ze nog niets over de prijs kunnen zeggen in België?TabacosPrimeros schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:54:
Gisteren in Zaventem even gaan kijken naar de Model 3.
Een korte rondleiding gekregen, eindelijk de auto eens kunnen aanraken. Tegelijk de vriendin ook meegenomen. Ze is ondertussen ook overtuigd.
Hij stond er in een Deep Blue Metallic - schitterende kleur trouwens - en 19" sport wielen jas.
https://1drv.ms/u/s!ApcOlSvyNtZ3nug48LVTxsrvaRhhZg
Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB
De Model S 75D kost in Nederland €91.720 (incl BTW) en in de VS $79.200 excl BTW.Sunri5e schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:56:
[...]
Dan zal de midrange wel wat duurder worden dan een eGolf ben ik bang.
Als je dan de $48.000 mid range model 3 omrekent kom je op €55.588
Als je geen reservering hebt en geen huidige eigenaar* bent kan je rijden in 2019 wel vergeten. In Noorwegen en China staan ze ook te springen om de Model 3 te gaan rijden.Sunri5e schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:29:
[...]
Ole thanx! Ik was van plan een e-Golf te bestellen als vervanging van mijn Volvo V40. Maar als deze uitrol echt zo snel gaat dan ga ik nog even wachten op de Tesla model 3. Wordt ook al direct het basismodel hier verkocht?
Van de 400.000 preorders zijn er “pas” 100.000 geleverd en +/- 100.000 geannuleerd. Er zijn dus nog 200.000 wachtende voor u.
*Via via bevestigd dat huidige eigenaren voorrang krijgen. In de VS heeft toentertijd zelfs iemand zijn plaats naar voren gekocht toen hij een tweedehands S had gekocht
@FragileM64 Ze konden nog niets zeggen over de exacte prijs. Omdat het afhankelijk is van de belastingsvoordelen ed gaven ze aan.FragileM64 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 20:05:
[...]
@TabacosPrimeros stond er veel volk? Heb je gepreordered? Ik veronderstel dat ze nog niets over de prijs kunnen zeggen in België?
Zoals hier al gemeld is heb ik inderdaad begrepen dat de configurator voor het einde van het jaar open gaat.
Er waren 2 rijen gemaakt, 1 voor pre ordered, 1 voor visitors. De rondleiding is hetzelfde. Kheb zelf nog niet gepreordered, ik wacht wel op een jonge 2dehands 😉.
Hoe verifiëren ze de pre-order? Kom ik erin met alleen een reserveringsnummer of een screenshot van de website?TabacosPrimeros schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 20:29:
[...]
Er waren 2 rijen gemaakt, 1 voor pre ordered, 1 voor visitors. De rondleiding is hetzelfde. Kheb zelf nog niet gepreordered, ik wacht wel op een jonge 2dehands 😉.
Thuis opladen met je zonnepanelen, lage/geen MRB, relatief weinig onderhoudskosten, ik zie het wel zitten.
Reserveringsnummer is voldoende. Overigens maakt het niet echt uit qua privileges. In Rotterdam liepen de twee rijen (met reservering en zonder) gisteren nogal door elkaar.Deveon schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 21:25:
[...]
Hoe verifiëren ze de pre-order? Kom ik erin met alleen een reserveringsnummer of een screenshot van de website?
Haha idd de meeste mensen kunnen alleen maar dromen om überhaupt een auto van 40k te rijden, laat staan als tweede. De duurste auto die m'n ouders ooit hebben gekocht was 15k en dat was mijn oude auto. Als ik dat niet had gereden hadden ze ook nooit zoveel uitgegeven. En dan verdienen ze nog iets boven modaalDeveon schreef op zondag 18 november 2018 @ 09:49:
Een tweede auto voor 40k? Dat is wel een exclusief groepje. Zelf zie ik onze Model 3 als primair voor de dagelijkse tripjes met als tweede auto een station met trekhaak voor lange ritten, roadtrips en vakanties.
Facts don't care about your feelings
Hoe lang sta je ongeveer te wachtten in de rij?raviculus schreef op zondag 18 november 2018 @ 10:18:
[...]
Reserveringsnummer is voldoende. Overigens maakt het niet echt uit qua privileges. In Rotterdam liepen de twee rijen (met reservering en zonder) gisteren nogal door elkaar.
Ik wil morgen onderweg naar een werk afspraak langs gaan. Maar geen idee of ik één of drie uur eerder moet vertrekken dan.
Aankoopprijs is natuurlijk maar een deel van het verhaalDeveon schreef op zondag 18 november 2018 @ 09:49:
Een tweede auto voor 40k? Dat is wel een exclusief groepje. Zelf zie ik onze Model 3 als primair voor de dagelijkse tripjes met als tweede auto een station met trekhaak voor lange ritten, roadtrips en vakanties.
Vanochtend ben ik in Amsterdam geweest en nummer waa voldoende. Dat de naam niet overeenkwam was geen probleem. Hoe het qua privileges werkte snapte ik ook niet helemaal.raviculus schreef op zondag 18 november 2018 @ 10:18:
[...]
Reserveringsnummer is voldoende. Overigens maakt het niet echt uit qua privileges. In Rotterdam liepen de twee rijen (met reservering en zonder) gisteren nogal door elkaar.
Overigens vond ik de hele ervaring tegenvallen, maar de werknemers wist dan ook niets wat ik al wist waardoor de gesprekken wat ongemakkelijk waren.
Wel mooi dat ze toch nog even proberen om je in een S te krijgen...
@YoshiBignose Als je met een auto onder de 10k een sloeber bent, dan is een groot deel van ons land een sloeber en het grootste deel van de rest is lease.
Het modale inkomen is iets van 36k hé dus dat betekent dat zo'n 50% minder verdient... dus ja het grootste deel is sloeberDeveon schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:09:
[...]
@YoshiBignose Als je met een auto onder de 10k een sloeber bent, dan is een groot deel van ons land een sloeber en het grootste deel van de rest is lease.
Slightly offtopic maar dat is niet waar. De term modaal is afgeleid van modus, oftewel het getal dat het vaakst voorkomt in een set gegevens. Als je 100 mensen hebt, en 51 mensen verdienen 30k en 49 mensen verdienen 100k, dan is het modaal inkomen 30k.YoshiBignose schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:01:
Het modale inkomen is iets van 36k hé dus dat betekent dat zo'n 50% minder verdient...
Waar jij op doelt is de mediaan - overigens ligt het mediaan inkomen aanmerkelijk lager dan het modale inkomen (iets onder de 30k per jaar als je alleen naar mensen met een eigen inkomen kijkt)
Ja maar krijg je niet zomaar meer een dikke lease bak mee. Voordat je baas je een Model 3 geeft moet je toch wel een redelijke baan hebben of niet? Linksom of rechtsom werk je ervoor...Deveon schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:09:
[...]
Nog erger dusDaniel schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:36:
[...]
Slightly offtopic maar dat is niet waar. De term modaal is afgeleid van modus, oftewel het getal dat het vaakst voorkomt in een set gegevens. Als je 100 mensen hebt, en 51 mensen verdienen 30k en 49 mensen verdienen 100k, dan is het modaal inkomen 30k.
Waar jij op doelt is de mediaan - overigens ligt het mediaan inkomen aanmerkelijk lager dan het modale inkomen (iets onder de 30k per jaar als je alleen naar mensen met een eigen inkomen kijkt)
De “40k” model 3 lijkt mij in de lease denk ik niet veel duurder dan een gelijk aangeklede Megane, Octavia of Focus.YoshiBignose schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:41:
[...]
Ja maar krijg je niet zomaar meer een dikke lease bak mee. Voordat je baas je een Model 3 geeft moet je toch wel een redelijke baan hebben of niet? Linksom of rechtsom werk je ervoor...
[...]
Ik weet niet welke opties erop zitten, maar het valt op zich wel mee qua catalogusprijs.
Als dit een model met twee motoren is valt de prijs ( 55k) me mee.
Edit:
Het lijkt de long range rwd (die nu niet meer gemaakt wordt). Verder hebben alle model 3s nu nog premium upgrade pakage en is deze wit.
Deze versie was toen je hem nog kon bestellen 50.500 dollar als ik het goed heb.
Dus dan zou de m3 in euro's circa 110% van de dollar prijs zijn. Ik ging tot nu toe altijd uit van 115%, dus dit valt mee.
[ Voor 50% gewijzigd door jongf7 op 18-11-2018 22:52 ]
Na onderzoek door een medewerker: We hebben geen schermen meer.
Snel even mijn loonstrook erbij pakken en de bijtelling bekijken voor een goed gevoel
Ik zag op de site dat er ook een paar extra events geplanned staan:
https://www.tesla.com/nl_NL/events
Maak kennis met Model 3 in:
Groningen, Nederland
3 december — 11 december
Zwolle, Nederland
14 november — 12 december
De Lutte, Nederland
6 november — 4 december
Hallo, mijn deur gaat niet meer open, de klink werkt niet meer
- Oh, wat vervelend. Erg vreemd dat dit gebeurt
Neehoor, ik weet dat het veel voorkomt
- Euh ja, inderdaad
Maar, vanochtend gebeld om 10.00 en vanmiddag 15.30 komen ze hem thuis vervangen.
EDIT:
Maar.... ze kwamen niet
[ Voor 9% gewijzigd door PWM op 26-11-2018 19:23 ]
Zou de Model3 kwalitatief beter in elkaar zitten? Als daar je scherm stuk gaat heb je dus feitelijk geen dashboard meer..
Mijn nieuwe deurgreep staat in bestelling (hoorde ik vanochtend). In Amerika. En hij is nog niet geproduceerd. Een deurgreep.
De sierlijst van mijn raam? 1 maand wachttijd. Een vervangend scherm, 4 maanden en counting.
Qua bereidwilligheid is het allemaal wel ok. En ze moeten inderdaad gaan ook gaan bij schalen in personeel, maar zonder onderdelen houdt het op.
Heb je ze nog gesproken inmiddels? Ik vind dit schandalig van zo’n bedrijf. Ben wel benieuwd waarom ze niet gekomen zijn.PWM schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:55:
Mijn passagiersdeur gaat niet meer open. Ik bellen met Tesla:
Hallo, mijn deur gaat niet meer open, de klink werkt niet meer
- Oh, wat vervelend. Erg vreemd dat dit gebeurt
Neehoor, ik weet dat het veel voorkomt
- Euh ja, inderdaad
Maar, vanochtend gebeld om 10.00 en vanmiddag 15.30 komen ze hem thuis vervangen.
EDIT:
Maar.... ze kwamen nietEn, ze namen ook niet op....
Mijn deurgreep van de passagiersdeur achter de bestuurder gaat af en toe niet naar binnen en blijft vast zitten. Je hoort het mechanisme doordraaien. Dan stop ik even en geef een druk erop en hij pakt hem weer. Zal ook wel even duren als ik het meld voordat ze dit euvel vervangen hebben. Net als de bevestiging van de vering die ratelt. Ik wacht al een half jaar op de oplossing...
Dat is al anderhalf jaar een probleem. Ik ken niemand met een Tesla die niet op één of andere manier op een onderdeel aan het wachten is. Vraag me echt af hoe dit gaat worden als de M3's erbij komen en de productiedruk nog geruime tijd hoog blijft. De centralisatie van onderdelen en service (je kunt echt alleen maar bij Tesla zelf terecht) wordt dan wel echt een knellend probleem lijkt me.PWM schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:31:
Het grootste probleem is voorraad op 1 of andere manier. Blijkbaar is alles nodig om de productie op peil te houden.
Zwolle klonk interessant want vlak om de hoek. Het is echter alleen S en X.tim-1985 schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:16:
Ik heb afgelopen zaterdag een uur in de rij gestaan in Duiven om de M3 te mogen aanschouwen. Mooi ding, jammer dat de rode kleur zo veel extra kost. Binnen lekker ruim en qua laadruimte vergelijkbaar met onze huidige VW Bora.
Ik zag op de site dat er ook een paar extra events geplanned staan:
https://www.tesla.com/nl_NL/events
Maak kennis met Model 3 in:
Groningen, Nederland
3 december — 11 december
Zwolle, Nederland
14 november — 12 december
De Lutte, Nederland
6 november — 4 december
Model 3 events:
- Maak kennis met Model 3 in Amsterdam, 16 november — 30 november
- Maak kennis met Model 3 in Duiven, 24 november — 1 december
- Maak kennis met Model 3 in Groningen, 3 december — 11 december
Zitruimte voor: dikke prima. Iets minder hoofdruimte maar je moet wel echt achterlijk groot zijn om daar niet lekker te kunnen zitten.
Zitruimte achter: iets minder hoofd/beenruimte maar ik kan nog steeds prima achter mezelf zitten.
Kofferbak: stuk dieper dan de Outlander maar uiteraard minder hoog. Vak onder de vloer is best groot.
Frunk: leuk maar niet echt een praktische ruimte, misschien handig voor de laadkabel.
Interieur: mevrouw was na de demo diep onder de indruk en noemde het "design". Ook merkte ze op dat er zo veel "rommel" in de Outlander zit, vergeleken met de cleane look van de 3.
Handvaten: Voelen een stuk meer solide dan ze er uit zien.
Ik was al verkocht op basis van de informatie online (vandaar ook de reservering), na vandaag is mevrouw ook om
Er werd nogmaals bevestigd dat de configurator in December (zeer binnenkort) online komt en bestellingen geplaatst kunnen worden.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Verbaast me dat er nog geen after market onderdelen zijn door middel van stukje reverse engineering. Zeker met het gebrek van onderdelen zou dat een kleine goudmijn moeten zijnDaniel schreef op woensdag 28 november 2018 @ 08:46:
[...]
Dat is al anderhalf jaar een probleem. Ik ken niemand met een Tesla die niet op één of andere manier op een onderdeel aan het wachten is. Vraag me echt af hoe dit gaat worden als de M3's erbij komen en de productiedruk nog geruime tijd hoog blijft. De centralisatie van onderdelen en service (je kunt echt alleen maar bij Tesla zelf terecht) wordt dan wel echt een knellend probleem lijkt me.
(bedenk me wel dat het gros van de gevallen garantie is. Eigenaren gaan natuurlijk niet betalen voor after market spul als het een garantiekwestie is)
Heb net 3 weken zitten wachten op schijfremmen achter. Een slijtageonderdeel nog wel die iedere merkdealer gewoon op voorraad heeft danwel dezelfde dag nog geleverd kan krijgen. Ohja en de stabilisatiestang maar daar heb ik de hoop zo goed als opgegeven, die staat al 2 maanden in backorder.Daniel schreef op woensdag 28 november 2018 @ 08:46:
[...]
Dat is al anderhalf jaar een probleem. Ik ken niemand met een Tesla die niet op één of andere manier op een onderdeel aan het wachten is. Vraag me echt af hoe dit gaat worden als de M3's erbij komen en de productiedruk nog geruime tijd hoog blijft. De centralisatie van onderdelen en service (je kunt echt alleen maar bij Tesla zelf terecht) wordt dan wel echt een knellend probleem lijkt me.
Verder is de serviceervaring ook nog wel een dingetje; achter ingang, geen wachtruimte, stel ongeïnteresseerd personeelsleden en mooie papieren mapjes waar alles opgekrabbeld staat.
Letterlijk het zelfde bij die van mij. Die is een week of wat geleden hier vervangen.Mijn deurgreep van de passagiersdeur achter de bestuurder gaat af en toe niet naar binnen en blijft vast zitten. Je hoort het mechanisme doordraaien. Dan stop ik even en geef een druk erop en hij pakt hem weer.
Zelfde moment waarop ze ook het scrollwiel aan mijn stuur vervingen, omdat die er mee op was gehouden.
Jeetje, dan had ik laatst precies geluk met mijn handgreep! Maar inderdaad, het beeldscherm vervangen gaat nog wel even duren ook.PWM schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:31:
Mijn nieuwe deurgreep staat in bestelling (hoorde ik vanochtend). In Amerika. En hij is nog niet geproduceerd. Een deurgreep.
De sierlijst van mijn raam? 1 maand wachttijd. Een vervangend scherm, 4 maanden en counting.
Qua bereidwilligheid is het allemaal wel ok. En ze moeten inderdaad gaan ook gaan bij schalen in personeel, maar zonder onderdelen houdt het op.
Weet je? Ik geef mijn vrouw gelijk als ze zegt dat je wel wat meer zou mogen verwachten van een auto van een ton! Ik bedoel, software bugs links en rechts, hardware die kleine mankementjes vertoont of keihard stopt met werken. Het ding rijdt fantastisch en ziet er prachtig uit, maar als je d'r een jaar in rijdt kom je zoveel dingen tegen die toch weer voelen als "just not right".
Ik bedoel, naast het voorgaande heb ik nu een rechter spiegel die naar beneden blijft staan bij het wegrijden als ik achteruit heb ingeparkeerd. Plus de Bluetooth connectie dwingt mijn iPhone om permanent muziek te spelen, ook al luister ik naar DAB, of Spotify. En mijn iPhone HEEFT niet eens muziek er op staan, dus hij forceert een Apple Music verbinding.

[ Voor 28% gewijzigd door Liegebeest op 29-11-2018 06:42 ]
Liege, liege, liegebeest!
Ja er zijn idd genoeg dingen die ze kunnen verbeteren. Neemt niet weg dat de auto heerlijk rijdt, er mooi uit ziet en lekker snel is.
Vraagje, hebben jullie ook meer last van beslagen ruiten in de tesla dan andere auto’s? Ga nu mijn eerste koudere periode in en valt me op dat de ramen altijd een beetje beslagen zijn. Had ik in mijn vorige auto niet.
- Welke kwh-versie zou jij aanschaffen
- Hoeveel km kan deze afleggen volgens 'het boekje'
- Hoeveel effectieve km's denk je dat dit in de praktijk is?
[ Voor 3% gewijzigd door Flaterik op 29-11-2018 09:51 ]
Digital Nomad, frequent flyer en minimalist...https://erikvandermeulen.nl
Hoezo bagger actieradius? Weleens in een Leaf geredenFlaterik schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:51:
Ik ga binnenkort mijn ervaring delen over mijn 75 kwh Model S .. Geweldige auto, bagger actieradius. Ik ben puur even benieuwd voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de model 3:
Ja en dat zijn nog vrij unieke onderdelen. Bij mij duurde de voorruit 1 maand. Nieuwe accu (12v) 1.5 maandPWM schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:31:
Het grootste probleem is voorraad op 1 of andere manier. Blijkbaar is alles nodig om de productie op peil te houden.

[ Voor 32% gewijzigd door YoshiBignose op 29-11-2018 10:00 ]
Hier een 3 reservering die ik ga leasen.Flaterik schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:51:
Ik ga binnenkort mijn ervaring delen over mijn 75 kwh Model S .. Geweldige auto, bagger actieradius. Ik ben puur even benieuwd voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de model 3:
1) LR AWD dus ~75kWh
2) 350km - 500km
3) 300km in de winter, en dat is ruim genoeg voor wat ik ermee doe. Meer is leuk maar echt niet noodzakelijk.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Ik zit nog te twijvelen tussen de LR en de MR.Flaterik schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:51:
Ligt eraan hoever de LR boven de 50K uitkomt ivm bijtelling.
LR verwacht ik 310 km altijd te kunnen halen. boekje zegt: 500 km
met de MR verwacht ik altijd de 260km te halen: boekje zegt 410km
Het hangt echt van de prijs af boven de 50.000 euro. bijtelling ongeveer 100 euro per maand.
Elke 9000 euro extra kost nog eens 100 euro extra (aan bijtelling naast de verhoogte leaseprijs).
Volgende maand als de prijzen bekend zijn kan ik je een beter antwoord geven.
Waar heb jij de lease aanvraag staan? Bij welk bedrijf?Tassadar32 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:07:
[...]
Hier een 3 reservering die ik ga leasen.
1) LR AWD dus ~75kWh
2) 350km - 500km
3) 300km in de winter, en dat is ruim genoeg voor wat ik ermee doe. Meer is leuk maar echt niet noodzakelijk.
[ Tesla MIG MYP ]
Lang verhaal kort: 300 km haal ik niet op een volle accuYoshiBignose schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:55:
[...]
Hoezo bagger actieradius? Weleens in een Leaf geredenIk heb ook een S 75 (geen D) en op zich is 300 km in de meeste omstandigheden genoeg. In de winter en met beetje doorrijden gaat het wel harder maar als je hem helemaal vol gooit (dan staat er bij mij 350 km) dan haal je alsnog wel 250.

- Ik rij gister van Leeuwarden naar Schiphol (afsluitdijk), dat is 149 km volgens Google Maps.
- Maximum snelheid 125 km/u
- 90% van de rit op auto-pilot of cruise control.
- Range Mode aan + geen overdreven climate control aan.
- Ik rij de "Kiss & Ride" op met nog 68 km op de teller.
341 km range - 149 km afstand = 192 km zou er nog over moeten zijn. Dit was dus slechts 68 km. 124 km is dus eigenlijk verdampt. Dit was niet enkel gister, maar ik merk dit eigenlijk in al mijn lange afstandtrips van de afgelopen 4 weken.
Ik heb dat soort waarden wel eens gezien maar dan alleen bij de combinatie van temperaturen onder 0, een flinke wind tegen en stevig doorrijden.
Dat advies om niet meer dan 90% op te laden is in de praktijk nodeloos voorzichtig. Wat schadelijk is voor de accu is om hem langdurig maximaal opgeladen te houden. Tot 100% vol gooien en dan (bijna) meteen gaan rijden kan weinig kwaad. Als je je auto lang aan de lader laat staan is 90% beter om aan te houden. Zie ook https://insideevs.com/200...ed-6-battery-degradation/
Allsecure heb ik een offerte van €1800 liggen wat wel goedkoper moet kunnen toch ?
maar zat vooral met de vragen betreft de bijtelling.
Stel je tesla gaat volgend jaar totaal los of gejat.
Hoe zit dat met die bijtelling is dit standaard meeverzekerd ?
en een nieuwaardegarantie verlenging zou ik ook wel fijn vinden en dat bied allsecure niet aan voor autos boven de 100k.
Iemand een suggestie ?
Precies. Ik zit meestal op 250 Wh per km en ik rij korte stukken en rij altijd te hardDaniel schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:37:
Wat is je verbruik ik Wh per km dat door de auto wordt aangegeven? De range die de auto aangeeft is gebaseerd op een gemiddelde van ongeveer 190 Wh per km. Die rit zou in dat geval ongeveer 28kWh mogen kosten. Met het verbruik dat je aangeeft kom ik op 344 Wh per kilometer. Dat is echt extreem.
Ik ben €1825 kwijt dus het lijkt me vrij normaal.syntesia schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:20:
Morgen kunnen wij onze tesla ophalen, alleen zit ik toch wel met de verzekering te knullen.
Allsecure heb ik een offerte van €1800 liggen wat wel goedkoper moet kunnen toch ?
maar zat vooral met de vragen betreft de bijtelling.
[ Voor 28% gewijzigd door YoshiBignose op 29-11-2018 14:31 ]
Ik ben zelf voor insuremytesla.nl gegaan. Goed qua prijs en geen verdere verplichtingen voor aanvullende beveiliging (trackers, alarmcentrale abo, etc). Ook ik betaal hier € 1800,- dus dat is geen gekke prijs. Dit is bij mij wel inc 10 schadevrije jaren maar ook inclusief de volledige bijtellingsbeschermer.syntesia schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:20:
Morgen kunnen wij onze tesla ophalen, alleen zit ik toch wel met de verzekering te knullen.
maar zat vooral met de vragen betreft de bijtelling. Stel je tesla gaat volgend jaar totaal los of gejat.
Hoe zit dat met die bijtelling is dit standaard meeverzekerd ? en een nieuwaardegarantie verlenging zou ik ook wel fijn vinden en dat bied allsecure niet aan voor autos boven de 100k.
Iemand een suggestie ?
Ik kom bij insuremytesla uit op een premie van €3600 dubbele vergeleken met anderen zit wel regio amsterdam maar vind hetwel erg veel verschillen.Flaterik schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:51:
[...]
Ik ben zelf voor insuremytesla.nl gegaan. Goed qua prijs en geen verdere verplichtingen voor aanvullende beveiliging (trackers, alarmcentrale abo, etc). Ook ik betaal hier € 1800,- dus dat is geen gekke prijs. Dit is bij mij wel inc 10 schadevrije jaren maar ook inclusief de volledige bijtellingsbeschermer.
S75D hier... Ik maak veel "korte ritten": van huis naar snelweg, stukje snelweg, daarna door de stad naar kantoor. Half uurtje deur tot deur, zo 50-50 verdeeld tussen stadsverkeer en snelweg. Van de zomer zat mijn gemiddelde voor die ritten op 180Wh/km, maar nu het winter is 230Wh/km. Dat viel me vies tegen! Ga ik een hele lange snelwegrit maken, dan zakt't wel weer terug naar 170Wh/km.Daniel schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:37:
Wat is je verbruik ik Wh per km dat door de auto wordt aangegeven? De range die de auto aangeeft is gebaseerd op een gemiddelde van ongeveer 190 Wh per km. Die rit zou in dat geval ongeveer 28kWh mogen kosten. Met het verbruik dat je aangeeft kom ik op 344 Wh per kilometer. Dat is echt extreem.
Ik zit ook regio Amsterdam en heb zo'n 8 schadevrije jaren. 3600 is idd het dubbelesyntesia schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:56:
[...]
Ik kom bij insuremytesla uit op een premie van €3600 dubbele vergeleken met anderen zit wel regio amsterdam maar vind hetwel erg veel verschillen.
Ben de auto inmiddels wel goed zat. Moet nu elke keer voor het wegrijden eerst de auto rebooten. 3 minuten per keer. Zucht
Hier niet zulke extreme "verdampingen" maar sinds het wat kouder is buiten scheelt het 20-30% op een lading bij mij.Flaterik schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:26:
[...]
341 km range - 149 km afstand = 192 km zou er nog over moeten zijn. Dit was dus slechts 68 km. 124 km is dus eigenlijk verdampt. Dit was niet enkel gister, maar ik merk dit eigenlijk in al mijn lange afstandtrips van de afgelopen 4 weken.
Greetings from Earth
Waarom men het niet doet lijkt mij ook wel duidelijk.mrmrmr schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 06:04:
Tesla Model 3 is nog een keer geroot. Dat zou ik ook wel willen, zelf controle over wat de auto doet.
Bij Tesla krijgt men nu al de zwarte piet als een muts gewoon op het "gaspedaal" drukt in plaats van de rem. Op hol geslagen Tesla heet het dan.
Dat word nog leuk als mensen met software gaan klooien. Ja, jij wil alleen Wifi uitzetten en misschien een appje draaien, maar andere mensen gaan te ver en domme dingen doen.
En dan ligt er straks 1 op zijn kop in de sloot omdat iemand Fornite aan het spelen was op het scherm tijdens het rijden. Driemaal raden wie de zwarte piet krijgt toegespeeld.
EDIT:
Vandaag is het wel gelukt

[ Voor 9% gewijzigd door PWM op 30-11-2018 14:12 ]
Het gaat mij dus niet om het afspelen van het filmpje tijdens het rijden, maar het zelf beheer voeren over de dingen die de auto zelf doet. Bijvoorbeeld fundamentele dingen zoals of WiFi of Bluetooth wel of niet staan te zenden.
Verwijderd
Ben deze week met 2 kinderen (2,0) in Amsterdam geweest, ging perfect 😉 was er rond 11:30 en de enige op dat moment. De Tesla medewerkers vingen de kids op 😂 Vond ‘m mooier dan verwacht!Deveon schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:33:
Morgen vrij, maar met 2 kinderen (2,0), lastig, lastig...
Ik moet eind 2020 een nieuwe auto, wil een volledig elektrisch ivm bijtelling. Model 3 is een optie, of er moet tegen die tijd een fatsoenlijk ogend alternatief zijn van een Duits merk en rond de 50k. Alhoewel ik wel een beetje schrik van de issues met de andere modellen die ik hier lees...
Ik was de eerste zondag net na opening met mijn zoontje van 5. Die vond het allemaal erg indrukwekkend en werd praktisch genegeerd door de medewerkers die druk waren met hun voorgekauwde praatje zonder nieuwe informatie. Fijn om de Model 3 gezien te hebben (vind hem echt mooi, en groot trouwens), maar de ervaring in store viel erg tegen.
Ik hoop tegen de tijd dat mijn Model 3 voor onderhoud moet dat de service afdeling ook opgeschaald is..
Als dat subsidie plannetje doorgaan kun je misschien beter wachten tot begin 2021 voor de €6k gratis geld.Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:26:
[...]
Ben deze week met 2 kinderen (2,0) in Amsterdam geweest, ging perfect 😉 was er rond 11:30 en de enige op dat moment. De Tesla medewerkers vingen de kids op 😂 Vond ‘m mooier dan verwacht!
Ik moet eind 2020 een nieuwe auto, wil een volledig elektrisch ivm bijtelling. Model 3 is een optie, of er moet tegen die tijd een fatsoenlijk ogend alternatief zijn van een Duits merk en rond de 50k. Alhoewel ik wel een beetje schrik van de issues met de andere modellen die ik hier lees...
Dat heeft helaas niets met de 3 te maken. Ik ben regelmatig op events waar een af en toe een S maar voornamelijk een X staat met 1-2 Tesla reps er naast.Deveon schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:37:
Ik was de eerste zondag net na opening met mijn zoontje van 5. Die vond het allemaal erg indrukwekkend en werd praktisch genegeerd door de medewerkers die druk waren met hun voorgekauwde praatje zonder nieuwe informatie.
Die weten minder dan niks. Zet mijn zoontje van 4 er neer en die weet meer van de Tesla dan die parttimers die erbij staan. De auto's verkopen zich nu nog vanzelf, maar over 1-2 jaar moeten ze op dat vlak echt aan de bak.
Haha dat was mooi ja. Ik reed er nog langs en overal stond politie en toen ik aan kwam rijden in m'n Tesla zag ik iedereen al wijzen dus ben snel weer weggegaanPWM schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:46:
[...]
Bij Tesla krijgt men nu al de zwarte piet als een muts gewoon op het "gaspedaal" drukt in plaats van de rem. Op hol geslagen Tesla heet het dan.
Toch vind ik het wel vervelend dat je geen filmpjes kan kijken op dat scherm. Het is zo'n groot scherm, het zou er echt perfect voor zijn. Ze hadden op z'n minst in kunnen stellen dat je alleen kan kijken als de auto niet rijdt, dat is nog beter dan niets...
Volgens mij kan ie dat ook helemaal niet aan. Die SoC loopt al op zijn uiterste benen. Als ik een webpagina open kan hij zichzelf al de nek omdraaien. Als ik Flitsmeister open in de browser en open laat staan, gaan mijn airbags uit na een minuut of 5 (no joke, staat ook in interne FAQ). Een video kijken met codec? Echt niet.YoshiBignose schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 20:39:
[...]
Toch vind ik het wel vervelend dat je geen filmpjes kan kijken op dat scherm. Het is zo'n groot scherm, het zou er echt perfect voor zijn. Ze hadden op z'n minst in kunnen stellen dat je alleen kan kijken als de auto niet rijdt, dat is nog beter dan niets...
Wellicht wel in de latere 2018 modellen die de nieuwe SoC hebben.
Ligt er maar net aan welk model je hebt.
Intel Atom E3950 processor (Quad core 1.6GHz), 4GB of RAM, and 64GB eMMC for storage.
Rooted Tesla Model 3 running Ubuntu and Youtube
https://www.reddit.com/r/...nning_ubuntu_and_youtube/
Maar zoals ziet loopt hij tegen zijn limiet aan.
Ik zie dat het al een keer gedeeld is...
[ Voor 16% gewijzigd door Berlinetta op 01-12-2018 00:39 ]
Dat valt me nog mee, maar blijkbaar is de software gewoon niet heel efficient geprogrammeerdBerlinetta schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 00:36:
@PWM @YoshiBignose
[i]Ligt er maar net aan welk model je hebt.
Intel Atom E3950 processor (Quad core 1.6GHz), 4GB of RAM, and 64GB eMMC for storage.
Ik koop ‘m zakelijk. Vanaf 2021 is de zakelijke subsidie 3.430 euro en vervalt de MIA. Millieuinvesteringsaftrek is 18.000 euro bij een auto van 50.000 excl. btw.RocketKoen schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:53:
[...]
Als dat subsidie plannetje doorgaan kun je misschien beter wachten tot begin 2021 voor de €6k gratis geld.
Netto MIA komt neer op 18.000*0,25 (25% box 2) = 4.500 euro belastingvoordeel
Ik weet niet of over die subsidie vennootschapsbelasting betaald moet gaan worden.
Netto betekent die subsidie dan 3.430*0,8 (20% vennootschapsbelasting) * 0,75 (25% box 2) = 2.048 euro
Die subsidieregeling lijkt me zakelijk minder interessant dan de MIA nu. Of maak ik ergens een reken/denkfout?
Als ondernemer kun je hem inderdaad beter onder de huidige regeling kopen.Mawb schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 14:40:
[...]
Ik koop ‘m zakelijk. Vanaf 2021 is de zakelijke subsidie 3.430 euro en vervalt de MIA. Millieuinvesteringsaftrek is 18.000 euro bij een auto van 50.000 excl. btw.
Ik weet niet of over die subsidie vennootschapsbelasting betaald moet gaan worden.
Netto betekent die subsidie dan 3.430*0,8 (20% vennootschapsbelasting) * 0,75 (25% box 2) = 2.048 euro
Die subsidieregeling lijkt me zakelijk minder interessant dan de MIA nu. Of maak ik ergens een reken/denkfout?
Het wordt misschien wel minder aantrekkelijk als je er privé in gaat rijden en de bijtelling straks omhoog gaat.
De eerste week of twee geeft ie vrolijk aan dat ie opneemt, waarna die d'r mee kapt. Icoontje wordt grijs.
Kijk ik op die stick? Een stuk of twintig opnames van een seconde, ~16GB vrij, geen enkele nuttige opname.
Iemand van jullie betere ervaringen?
De MIA is voor je BV, niet voor jezelf als persoon. Je verlaagt daar dus de VPB mee dus netto MIA is € 3.600. Maar goed als DGA zou je eigenlijk moeten rekenen met de totale belastingdruk, je wil immers uiteindelijk je winst in je BV naar prive halen, dus feitelijk is je belastingdruk 20% + 25% (van 80%) = 40%. Bij een (goed draaiende) eenmanszaak is dat zo'n 45%. Je kan dus het beste altijd met een belastingdruk rekenen tussen de 40% en 45%.Mawb schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 14:40:
[...]
Ik koop ‘m zakelijk. Vanaf 2021 is de zakelijke subsidie 3.430 euro en vervalt de MIA. Millieuinvesteringsaftrek is 18.000 euro bij een auto van 50.000 excl. btw.
Let op dat ze de bijtelling willen verhogen naar 8% tot €50.000 ipv 4% nu, dat is eigenlijk de belangrijkste factor waarom een EV (nu) gunstig is op de zaak en niet de MIA.
Ik zit ook naar een verzekering te kijken voor de Tesla S, maar bij insuremytesla kom ik al gauw rond de 2500. Hoe ben jij op die prijs gekomen?Flaterik schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:51:
[...]
Ik ben zelf voor insuremytesla.nl gegaan. Goed qua prijs en geen verdere verplichtingen voor aanvullende beveiliging (trackers, alarmcentrale abo, etc). Ook ik betaal hier € 1800,- dus dat is geen gekke prijs. Dit is bij mij wel inc 10 schadevrije jaren maar ook inclusief de volledige bijtellingsbeschermer.
Het gaat om een nieuwe Tesla, dus ik denk dat hier idd al de security package zit, maar als ik kijk bij Allsecur bijvoorbeeld die veel goedkoper is:De meeste Tesla auto’s hebben standaard een security package. Als u dat heeft en uw auto netjes up-to-date houdt hoeft u verder niets te doen. Heeft uw auto geen security package? U dient zelf te zorgen voor een beveiliging conform SCM klasse 5 of gelijkwaardig. U moet dit aan kunnen tonen als er ingebroken is in uw auto of als uw auto gestolen is.
Er moet dan volgens mij een Lojack of een vergelijkbaar systeem ingebouwd worden. Dit is bij de meeste verzekeraars een vereiste geloof ik, als ik zo beetje rond kijk. En als ik even snel bij een paar random prijsvergelijkers kijk, krijg ik niet eens resultatenDe auto moet zijn beveiligd met een systeem dat minimaal voldoet aan de normen van VbV/SCM alarmsysteem met hellingshoekdetectie (voorheen SCM-klasse 3) aangevuld met een goedgekeurd VbV/SCM voertuigvolgsysteem (voorheen SCM klasse 4 of 5).
Iemand misschien een gouden tip voor een verzekering?
Telt de ingebouwde shizzle niet die ze oa gebruiken voor hun eigen app?aangevuld met een goedgekeurd VbV/SCM voertuigvolgsysteem
Naar mijn weten niet, bij de X moest ook verplicht LoJack ingebouwd.Liegebeest schreef op zondag 2 december 2018 @ 18:58:
[...]
Telt de ingebouwde shizzle niet die ze oa gebruiken voor hun eigen app?
Nu ik erover nadenk, kan de LoJack in te X misschien verhuist worden naar de S (de X wordt omgeruild voor de S).
er is weer een model 3 op nederlands kenteken gezet, deze keer lijkt het geen import.
Dat moet 'm toch zitten in de schadevrije jaren. Ik heb er 10 wat dus een dikke € 1100 van de premie afhaaltxileS schreef op zondag 2 december 2018 @ 16:35:
[...]
Ik zit ook naar een verzekering te kijken voor de Tesla S, maar bij insuremytesla kom ik al gauw rond de 2500. Hoe ben jij op die prijs gekomen?
[...]

Volgens mij niet, want ik heb 11 schadevrije jaren ingevuld ;p. Als ik alle bijdekkingen (zie dat jij de meeste hebt) aanvink kom ik zelfs op de 3k..Flaterik schreef op maandag 3 december 2018 @ 09:40:
[...]
Dat moet 'm toch zitten in de schadevrije jaren. Ik heb er 10 wat dus een dikke € 1100 van de premie afhaalt![]()
[Afbeelding: insuremytesla.nl]

Jij hebt het gewoon via de site aangevraagd? Ik heb via de Tesla account ook nog even een Contactverzoek ingediend bij InsureMyTesla. Zag toevallig een knopje, wellicht bieden ze telefonisch een beter tarief. Dit is nogal erug duur.
Vermoedelijk de catalogus waarde. Die van mij zit op €85.909,00 EX BTW (75D BASE). Daarnaast rij ik maar +/- 15.000 km per jaar. Wellicht is mijn regio goedkoper? Friesland = Regio17.
Trede12 (10 schadevrije jaren) levert een kortingspercentage van 53,00 % op.
Ik heb even alles hetzelfde gelaten en een postcode in Friesland ingevuld:Flaterik schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:43:
Gek, ik kom wederom op € 1.846,04 per jaar uit.. Er moet ergens een groot verschil zitten.
Vermoedelijk de catalogus waarde. Die van mij zit op €85.909,00 EX BTW (75D BASE). Daarnaast rij ik maar +/- 15.000 km per jaar. Wellicht is mijn regio goedkoper? Friesland = Regio17.
Trede12 (10 schadevrije jaren) levert een kortingspercentage van 53,00 % op.

Amsterdam is duur..
Cataloguswaarde en aantal KM per jaar zijn ook wat hoger. Al vind ik de KM per jaar altijd lastig inschatten. Ik heb eigenlijk geen idee wat de gevolgen zijn als je te laag/hoog zit met je schatting
[ Voor 13% gewijzigd door xileS op 03-12-2018 12:09 ]
DamnxileS schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:08:
[...]
Ik heb even alles hetzelfde gelaten en een postcode in Friesland ingevuld:
Amsterdam is duur..
Cataloguswaarde en aantal KM per jaar zijn ook wat hoger. Al vind ik de KM per jaar altijd lastig inschatten. Ik heb eigenlijk geen idee wat de gevolgen zijn als je te laag/hoog zit met je schatting

Héé.. Verhuizen naar Friesland. Huizen zijn hier ook een stuk goedkoper
[ Voor 5% gewijzigd door Flaterik op 03-12-2018 12:12 ]
Ja precies, afgelopen jaren wel 25k gehaald, maar betekend niet dat aankomende jaren even veel gereden wordt. Maar ik heb nu al het idee als je te weinig opgeeft en je hebt een keer schade, dat ze hier dan moeilijk over gaan doen. Aan andere kant ben ik nog nooit gebeld, hey je hebt veel minder gereden, hier heb je geld terug ;p.Flaterik schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:12:
[...]
DamnEen verschil van dik € 1000,- puur om de regio.. Ik heb ingezet op 15.000 k/m maar ik tik nu de 3k al aan na precies 1 maand .. Vermoedelijk kan je dat wel aanpassen, het is vooraf natuurlijk een wilde gok.
Een kleine update: LoJack van de X kan niet verplaats worden naar de S, maar de nieuwe eigenaar van de X kan wel een abo bij hun afsluiten. Ik zou weer een nieuwe moeten laten plaatsen, mocht ik dat willen/moeten van de verzekering.
Allsecur heeft ook een offerte gestuurd voor ongeveer de prijs waar jij op zit (als ik Friesland invul, dan is het uiteraard nog veel goedkoper). Via de telefoon zei mevrouw dat een LoJack systeem niet nodig is en dat de beveiliging van Tesla voldoende is, terwijl ik eigenlijk juist dacht dat dit wel verplicht was (was namelijk met de X wel zo bij Turien)..
Net een te dure huis gekocht in AmsterdamHéé.. Verhuizen naar Friesland. Huizen zijn hier ook een stuk goedkoper
Ik vond een tussenpersoon, die ging bellen en 5 minuten later was de offerte door de helft
Iets anders: sta nu aan een Supercharger, in Vuren. Waarom kan ik maar met 80kw laden, ipv de aangegeven 120kw. Is dat een beperking van de auto?
Ik ben blij met 80kw, hoogste wat ik ooit heb gehad is 95kw als ik me goed kan herinneren. Meestal begin ik bij 40kw en stijgt het naar 80kw om daarna weer af te nemen. Dus raar is het in ieder geval niet...PWM schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:44:
Iets anders: sta nu aan een Supercharger, in Vuren. Waarom kan ik maar met 80kw laden, ipv de aangegeven 120kw. Is dat een beperking van de auto?
Doe mij ook maar zo'n tussenpersoon, de helft klinkt goedPWM schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:44:
Ik kwam online ook wel heel hoog uit kan ik mij nog herinneren. Ook kon ik schadevrije jaren niet aantonen (meerdere auto's bij meerdere leasemij gehad).
Ik vond een tussenpersoon, die ging bellen en 5 minuten later was de offerte door de helftSoms is een tussenpersoon dus blijkbaar wel handig.
In west zeker, of slotermeer/geuzenveld? Het is namelijk een te duur huis.
Anyway ik vraag me af hoe ze die regio dan bekijken. Ik woon in Zaandam en betaal gewoon €1800, maar rij vaak genoeg in Amsterdam. Kan wel begrijpen dat er meer ongelukken zijn in Amsterdam dan in Friesland maar zoveel verschil...
Ik had m'n Tesla eerst via deze tussenpersoon verzekerd: https://vantolverzekeringen.nl/ en dat zat toen tussen de €1500 en €2000. Misschien kan je daar even een offerte opvragen.
Mbt verzekering: ik betaal bij Interpolis €1539 zonder verplichting van LoJack oid. Ik woon in Zuid-Holland.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Duiven volgensmij.RichieB schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:08:
@tomas123 waar staand die M3's?
Mbt verzekering: ik betaal bij Interpolis €1539 zonder verplichting van LoJack oid. Ik woon in Zuid-Holland.

https://www.reddit.com/r/...del_3_being_tested_in_nl/
Bij de X was dit een vereiste voor de trekhaak, tegenwoordig beide standaard. Ik houd hoop!This is confirmed. Air suspension will be an option on European Model 3 and the mules will be retrofitted this week!
[ Voor 22% gewijzigd door Deveon op 03-12-2018 14:30 ]
Precies dat!YoshiBignose schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:52:
[...]
Meestal begin ik bij 40kw en stijgt het naar 80kw om daarna weer af te nemen. Dus raar is het in ieder geval niet...
Zo superveel maakt het bij mijn S niet uit moet ik zeggen. Hij past wel de hoogte aan, maar qua rijcomfort/sportiviteit merk je 0,0 verschil. Ik heb ook in Tesla's gereden met normale vering. Vond het allemaal een beetje lood om oud ijzer.Deveon schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:28:
Uit diezelfde link:
[...]
Bij de X was dit een vereiste voor de trekhaak, tegenwoordig beide standaard. Ik houd hoop!
Wat was je SOC (State of charge) voordat je begon met laden?PWM schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:44:
Ik kwam online ook wel heel hoog uit kan ik mij nog herinneren. Ook kon ik schadevrije jaren niet aantonen (meerdere auto's bij meerdere leasemij gehad).
Ik vond een tussenpersoon, die ging bellen en 5 minuten later was de offerte door de helftSoms is een tussenpersoon dus blijkbaar wel handig.
[ Voor 51% gewijzigd door adjego op 03-12-2018 14:46 ]
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
100km, dus rond de 30%adjego schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:45:
[...]
Wat was je SOC (State of charge) voordat je begon met laden?
Heb het over gemiddeld gezien. Ik snap dat je langzamer laadt als je batterij leger is (of voller) maar dit is een wat ik gemiddeld zo zie. Haal meestal rond de 70kw op z'n top.adjego schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:45:
[...]
Wat was je SOC (State of charge) voordat je begon met laden?
Mijn hoop is ook weer gegroeid, met trekhaak wordt dit echt een verkooptopper in europa!.Deveon schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:28:
Uit diezelfde link:
[...]
Bij de X was dit een vereiste voor de trekhaak, tegenwoordig beide standaard. Ik houd hoop!
Welke versie heb je? De 75 haalt als max 98 kw, de 100 haalt de volle 120 kw. Gister in Badhoevedorp haalde ik >90 op de piek tussen 20 en 50 %.
Dit topic is gesloten.