Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
En ik ken 2 mensen die nooit hun model s willen 'downgraden'. Dan nog eerder de model x of een P*D, en voor hun vrouw/kinderen kopen ze een model 3.Deveon schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:10:
@bottom line Ik heb al verschillende Model S eigenaren gesproken die hun early Model S gaan inruilen op de 3. De S vinden te duur en/of te groot.
Is er verder iemand bekend of in Europa de Tesla eigenaren ook voorrang krijgen op nieuwe eigenaren? De “beta” testers argument is flink kleiner dan in de VS ter sprake was, maar zou wel een beloning van loyaliteit zijn.
Hangt natuurlijk van persoon en situatie af, maar het is dus zeker niet dat elke huidige S/X eigenaar naar model 3 gaat gaan - wat wel de statement was van SteveWoz. Net zoals we niet van een Tesla eigenaar kunnen zeggen dat die nooit meer naar een ICE auto terug gaan.
Nee, maar het is ook niet zo dat "Als je geld hebt voor de Model S/X te betalen, dan doe je die niet weg voor een kleinere, minder luxueuzer maar goedkopere auto. ".bottom line schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:28:
[...]
En ik ken 2 mensen die nooit hun model s willen 'downgraden'. Dan nog eerder de model x of een P*D, en voor hun vrouw/kinderen kopen ze een model 3.
Hangt natuurlijk van persoon en situatie af, maar het is dus zeker niet dat elke huidige S/X eigenaar naar model 3 gaat gaan - wat wel de statement was van SteveWoz. Net zoals we niet van een Tesla eigenaar kunnen zeggen dat die nooit meer naar een ICE auto terug gaan.
Er zijn namelijk zat die de S zijn gaan rijden omdat het alternatief niet voldeed aan de eisen, maar binnenkort dus wel. Overigens is de Model 3 in enkele punten ook beter dan de S, bijv: weggedrag, hoofdruimte achterin, veiligheid, betrouwbaarheid (simpeler), reperatie- en dus verzekeringskosten, efficiency en batterijtechniek.
[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 09-10-2018 13:06 ]
Helaas. Die werd niet getoond en heb ik zelf ook niet naar gekeken.Tassadar32 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:03:
@Deveon Ik zag hem nergens open op de diverse video's uit Parijs. @DarkSide, heb jij iets gezien?
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Over de batterij 50 of 70 toch? Dat is dus altijd kleiner of gelijk aan de S. Wil je meer range, kom je altijd bij de S uit.Deveon schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:04:
[...]
Nee, maar het is ook niet zo dat "Als je geld hebt voor de Model S/X te betalen, dan doe je die niet weg voor een kleinere, minder luxueuzer maar goedkopere auto. ".
Er zijn namelijk zat die de S zijn gaan rijden omdat het alternatief niet voldeed aan de eisen, maar binnenkort dus wel. Overigens is de Model 3 in enkele punten ook beter dan de S, bijv: weggedrag, hoofdruimte achterin, veiligheid, betrouwbaarheid (simpeler), reperatie- en dus verzekeringskosten, efficiency en batterijtechniek.
Reparatie en verzekering weet je helemaal nog niet, ik heb ook over de 3 horror verhalen gelezen op twitter inzake reparaties.
Het zal altijd "poor man's Tesla" blijven, zoals een A1/A3 geen échte Audi zou zijn, C30/V40 geen échte Volvo etc.
Het kneuzige design (enkel nog op foto's gezien) helpt daarin ook niet echt mee. Het is echt een kleine S, waarbij het uiterlijk (bewust?) wat minder aantrekkelijk is gemaakt.
Ik zeg ook niet dat de range hoger is, maar de 3 met 70 kWh verder komt dan de S met 75 kWh. Daarnaast is de batterij compacter met betere koeling en kan de batterij meer KW's aan tijdens het snelladen. Dat plus lagere frontaal oppervlakte (en volgens mij lagere cw waarde) zorgt dat je meer kilometers per uur kan laden.dfrenner schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:29:
[...]
Over de batterij 50 of 70 toch? Dat is dus altijd kleiner of gelijk aan de S. Wil je meer range, kom je altijd bij de S uit.
Staal vs aluminum, simpel vs geavanceerd en de aanschafprijs. Dat de 3 goedkoper wordt in reparatie en verzekering is vanzelfsprekend. Natuurlijk zullen generieke garage hun zakken vullen met de "nieuwe" auto, maar als de nieuwigheid eraf is zal dat niet anders zijn als bij andere merken.Reparatie en verzekering weet je helemaal nog niet, ik heb ook over de 3 horror verhalen gelezen op twitter inzake reparaties.
Het blijft natuurlijk de (huidige) instapper die bewust minder praktisch is om niet teveel met de S te concurrenten. De vergelijking met de A1/A3/C30/V40 is een beetje schreef aangezien de 3 gewoon concurreert met de S60, A4 en A5. Zodra de S en X een interieur refresh krijgen zal het allemaal meer dezelfde familie worden.Het zal altijd "poor man's Tesla" blijven, zoals een A1/A3 geen échte Audi zou zijn, C30/V40 geen échte Volvo etc.
Het kneuzige design (enkel nog op foto's gezien) helpt daarin ook niet echt mee. Het is echt een kleine S, waarbij het uiterlijk (bewust?) wat minder aantrekkelijk is gemaakt.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Zo werkt dat al jaren in de auto industrie. Maar ook met kleding, huizen, vakanties, etc.Tassadar32 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:37:
@dfrenner De 3 is voor mij gewoon de hoeveelheid auto die ik nodig heb. Moet ik dan meer uitgeven aan een grotere auto? De hele klassificatie van "poor mans product" vind ik raar, het is gewoon een ander formaat dan de S. Als je het nu hebt over een tweetal (in formaat en opties) vergelijkbare voertuigen van merk A en B waarbij B significant meer kost (en meer statusgeeft) dan zou je A de "poor mans B" kunnen noemen.
Status symbol, check.
Goedkoper heeft minder aanzien, check.
De voornaamste reden dat de meeste (zakelijke) rijders nu een model S rijden is omdat deze lekker goedkoop in de bijtelling is. Dus eigenlijk een soort "poor mans" auto. Je zal zien als de bijtelling omhoog gaat deze auto vanzelf weer uit het straatbeeld verdwijnt.Tassadar32 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:37:
@dfrenner De 3 is voor mij gewoon de hoeveelheid auto die ik nodig heb. Moet ik dan meer uitgeven aan een grotere auto? De hele klassificatie van "poor mans product" vind ik raar, het is gewoon een ander formaat dan de S. Als je het nu hebt over een tweetal (in formaat en opties) vergelijkbare voertuigen van merk A en B waarbij B significant meer kost (en meer statusgeeft) dan zou je A de "poor mans B" kunnen noemen.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Klopt, veel Tesla rijders, rijden boven hun stand.LordSinclair schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:22:
De voornaamste reden dat de meeste (zakelijke) rijders nu een model S rijden is omdat deze lekker goedkoop in de bijtelling is. Dus eigenlijk een soort "poor mans" auto. Je zal zien als de bijtelling omhoog gaat deze auto vanzelf weer uit het straatbeeld verdwijnt.
Leg dat maar aan US eigenaars uit:Deveon schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:28:
[...]
Ik zeg ook niet dat de range hoger is, maar de 3 met 70 kWh verder komt dan de S met 75 kWh. Daarnaast is de batterij compacter met betere koeling en kan de batterij meer KW's aan tijdens het snelladen. Dat plus lagere frontaal oppervlakte (en volgens mij lagere cw waarde) zorgt dat je meer kilometers per uur kan laden.
[...]
Staal vs aluminum, simpel vs geavanceerd en de aanschafprijs. Dat de 3 goedkoper wordt in reparatie en verzekering is vanzelfsprekend. Natuurlijk zullen generieke garage hun zakken vullen met de "nieuwe" auto, maar als de nieuwigheid eraf is zal dat niet anders zijn als bij andere merken.
[...]
Het blijft natuurlijk de (huidige) instapper die bewust minder praktisch is om niet teveel met de S te concurrenten. De vergelijking met de A1/A3/C30/V40 is een beetje schreef aangezien de 3 gewoon concurreert met de S60, A4 en A5. Zodra de S en X een interieur refresh krijgen zal het allemaal meer dezelfde familie worden.
https://cleantechnica.com...-like-on-a-tesla-model-3/
Ben benieuwd naar de lease en verzekeringstarieven, maar vooralsnog zie ik het erg somber in!
$125 dollar per uur! Daarnaast heeft de garage hier zijn gebrek aan ervaring met de model 3 in aantal uren op de factuur gezet.dfrenner schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:12:
[...]
Leg dat maar aan US eigenaars uit:
https://cleantechnica.com...-like-on-a-tesla-model-3/
Ben benieuwd naar de lease en verzekeringstarieven, maar vooralsnog zie ik het erg somber in!
Precies vanwege dit voorbeeld zei ik ook "als de nieuwigheid eraf is zal dat niet anders zijn als bij andere merken."
[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 10-10-2018 09:39 ]
Lees het hele stuk anders evenDeveon schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:34:
[...]
$125 dollar per uur! Daarnaast heeft de garage hier zijn gebrek aan ervaring met de model 3 in aantal uren op de factuur gezet.
Precies vanwege dit voorbeeld zei ik ook "als de nieuwigheid eraf is zal dat niet anders zijn als bij andere merken."
We zullen zien... Ben nog altijd erg benieuwd naar de leaseprijzen, maar vooralsnog hebben ze de schijn tegen.
Bedoel je het verf verhaal of de factuur van de onafhankelijk verzekeringsadviseur waarbij bijna de helft gespecificeerd is als "miscellaneous"? Dat de spuitkosten hoog zijn snap ik wel, maar dat zijn we hier in Nederland ook niet anders gewend. Het body werk echter is discutabel als je het mij vraagt.dfrenner schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:49:
[...]
Lees het hele stuk anders even![]()
We zullen zien... Ben nog altijd erg benieuwd naar de leaseprijzen, maar vooralsnog hebben ze de schijn tegen.
[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 10-10-2018 10:10 ]

Kwam zonet dit tegen op de A1.
Het zit naast een bedrijf genaamt mascot wear op de rijksweg. Gewoon puur uit interessen iemand enig idee wat dit is? Misschien een nieuw oplaadpunt of iets dergelijks. Het is een container met tesla erop en erachter hangt een rode banner met het tesla logo.
[ Voor 10% gewijzigd door Torac op 22-10-2018 11:08 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Iemand enig idee hoe lang de superchargers in zuidoost nog dicht blijven? Volgens mij nu al een maand...
Facts don't care about your feelings
Enige probleem van de 3 is de wachtrij. Sta je er niet in dan moet je blij zijn als je hem in 2020 rijdt.
De Superchargers in zuid-oost zijn permanent gesloten na de brand, volgens mij zelfs al weggehaald. Het is wachten op de nieuwe locatie rond Amsterdam (Badhoevedorp?). De reden is teveel drukte, weinig parkeerplaatsen, (waarschijnlijk) teveel taxis.YoshiBignose schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:33:
Als ze die Model 3 dit jaar hadden uitgebracht waren ze binnen geweest, iedereen wil een toffe EV ipv de saaie zooi die er nu rondrijdt. De vraag is er.... nu het aanbod nog. En een beetje normale kwaliteit.
Iemand enig idee hoe lang de superchargers in zuidoost nog dicht blijven? Volgens mij nu al een maand...
De comment sectie in de "Superchargers for Tesla" app spreekt ook wel boekdelen. Kort gezegd; mensen niet amused. Ik ben ergens ook wel weer teleurgesteld, maar dit is weer typisch Tesla, nul info. Ik kom zelf uit Groningen en AMS was de perfecte laadstop.

Dus tja, met in het achterhoofd dat de bouw 4-6wk voor een nieuwe Supercharger is en dat er nog nergens iets gespot is, vrees ik dat het nog wel even gaat duren.
Echt hoor, ik wist van niks. Stond er van het weekend maar slagboom ging niet open en toen vertelde die bewaker het me. Als ze dan ff snel met wat nieuws in de regio komen...Rprp schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:26:
[...]
De Superchargers in zuid-oost zijn permanent gesloten na de brand, volgens mij zelfs al weggehaald. Het is wachten op de nieuwe locatie rond Amsterdam (Badhoevedorp?). De reden is teveel drukte, weinig parkeerplaatsen, (waarschijnlijk) teveel taxis.
De comment sectie in de "Superchargers for Tesla" app spreekt ook wel boekdelen. Kort gezegd; mensen niet amused. Ik ben ergens ook wel weer teleurgesteld, maar dit is weer typisch Tesla, nul info. Ik kom zelf uit Groningen en AMS was de perfecte laadstop.
Hmm zou kunnen idd. Ik kom er over een week weer langs zal dan even kijken of er veranderingen zijn.RichieB schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 12:14:
@Torac Er komt een Supercharger in Hilversum, dus nog een vlak bij Naarden lijkt me niet logisch. Misschien is het een pop-up store?
Hoe kan het toch dat daar geen tweestapsverificatie in zit? Er is in het verleden nogal wat gedoe geweest over eenvoudig toegang krijgen tot de auto. Maar als iemand je gebruikersnaam/wachtwoord achterhaalt, dan kan je werkelijk alles. Iemand enig idee waarom 2auth hier niet standaard in zit?
Digital Nomad, frequent flyer en minimalist...https://erikvandermeulen.nl
Die zit er wel in. Kijk maar onder opties. Fingerprint-auth...Flaterik schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:29:
Ik heb een vraag over de Tesla-App en hun beveiliging![]()
Hoe kan het toch dat daar geen tweestapsverificatie in zit? Er is in het verleden nogal wat gedoe geweest over eenvoudig toegang krijgen tot de auto. Maar als iemand je gebruikersnaam/wachtwoord achterhaalt, dan kan je werkelijk alles. Iemand enig idee waarom 2auth hier niet standaard in zit?
Gewoon nooit door Tesla gebouwd gok ik zo. Het zou wel mooi zijn ja, want nu kan je met iemand MyTesla account gegevens gewoon een hele dure auto stelen.Flaterik schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:29:
Ook PIN to Drive kan je uit zetten met deze gegevens.
Daarom zit er bij mij iig een uniek wachtwoord op en voer ik deze niet in bij de App van een 3e.
Als je wilt kan je een mailtje sturen maar zolang hij op de boot staat geen updates uit de website. Ze kunnen vaak wel in de systemen kijken voor mee info.Flaterik schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 19:23:
Weet iemand of je je bestelling ergens kan volgen? Lang verhaal kort: mijn bestelde Tesla staat ergens op een boot richting TilburgMaar geen idee waar dus...
Hou op zeg, wordt moe van ale die extra beveiliging die ze overal opgooien tegenwoordig. Ja als ze m'n telefoon stelen kunnen ze misschien bij m'n auto, maar als ze m'n sleutels stelen ookFlaterik schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:29:
De sleutel stelen is veel makkelijker dan de app. Misschien een risico dat je account gehacked wordt natuurlijk maar zorg voor een goed wachtwoord en natuurlijk nooit ergens anders gebruiken dan voor tesla zelf.
* Uitgegaan van 10 schadevrije jaren
* Cataloguswaarde € 86k
1) Insuremytesla.nl / Marsh
- € 1367,- per jaar
2) Centraal beheer
- € 1879.- per jaar
3) Turien&Co / Veenstra&DeJong
- € 2148,-
https://www.teslarati.com...rnings-financial-results/Tesla's third-quarter earnings for 2018 saw the California-based carmaker beat Wall Street revenue estimates after posting $6.8 billion in revenue and beating earnings estimates with a profit of $312 million.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Nieuwssites hier zijn wel erg laat. Moeten ze nog eerst proberen om alles te analyseren om de negatieve dingen eruit te halen?
Laat ik het zo zeggen: EINDELIJK. Eindelijk bevestiging van wat velen al voelden aankomen. Elon musk did it.
Dat het nu alleen nog maar gaat gaan hoe Tesla de wereld verovert, en de andere autobouwers hun elektrische modellen niet winstgevend / concurrentieel krijgt tov. Tesla modellen.
Ze zijn heel laat! De NOS berichtte op 2 Augustus om 0:09u over recordverlies. Nu er dikke winst gemaakt is hoor je niets... Als er om 10u nog niets op staat stuur ik ze een mailtje.bottom line schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 02:52:
[...]
Nieuwssites hier zijn wel erg laat. Moeten ze nog eerst proberen om alles te analyseren om de negatieve dingen eruit te halen?
Laat ik het zo zeggen: EINDELIJK. Eindelijk bevestiging van wat velen al voelden aankomen. Elon musk did it.
Dat het nu alleen nog maar gaat gaan hoe Tesla de wereld verovert, en de andere autobouwers hun elektrische modellen niet winstgevend / concurrentieel krijgt tov. Tesla modellen.
Het is echt fantastisch nieuws! Niet alleen voor Tesla, maar voor de hele aarde. Met dit soort cijfers laat Tesla zien dat het einde van de ICE er echt aan komt. Ook is het voor ons als Tesla liefhebbers fijn om eindelijk gelijk te krijgen in de discussies met vrienden en familie! Al die mensen die er nooit in geloofden...
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
NL weet ik niet zo, maar vanuit België echt erg weinig. Er zijn wel al kranten die erover hebben gepost, maar hun artikel zie je pas na het 15x scrollen naar beneden. Terwijl elk ander artikel een 'hoofdpunt' was. Serieus..Who Am I? schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 06:42:
[...]
Ze zijn heel laat! De NOS berichtte op 2 Augustus om 0:09u over recordverlies. Nu er dikke winst gemaakt is hoor je niets... Als er om 10u nog niets op staat stuur ik ze een mailtje.
Het is echt fantastisch nieuws! Niet alleen voor Tesla, maar voor de hele aarde. Met dit soort cijfers laat Tesla zien dat het einde van de ICE er echt aan komt. Ook is het voor ons als Tesla liefhebbers fijn om eindelijk gelijk te krijgen in de discussies met vrienden en familie! Al die mensen die er nooit in geloofden...
Inderdaad! Wordt beweerd, en dat kan ik wel geloven want ik behoor hier ook bij, dat 50% van de mensen die een Tesla kochten en daar minstens 60k voor over hadden, dit nooit, maar dan ook nooit hadden overwogen om dit te spenderen aan een BMW, Audi, GM, .... En dat voel je ook aan de beleving. De laatste maand zijn er zoveel vrijwilligers (Tesla Owners) in Amerika gewoon naar de Tesla Centers gegaan om kosteloos te helpen bij de deliveries. Laat de andere autofabrikanten dat maar eens proberen.
Deze dag ga ik toch lang koesteren en onthouden.
Tesla
Dit, in combinatie met productieproblemen bij Mercedes, Audi, Hyundai, maakt de toekomst van Tesla wel zonnig.
[ Voor 37% gewijzigd door knakworst op 25-10-2018 07:43 ]
Al hebben ze het toch weer voor elkaar gekregen om 3/4 van het bericht negatief te laten klinken... Het bericht is ook erg summier, maargoed.
https://nos.nl/artikel/22...a-tesla-draait-winst.html
Positieve cashflow ontbreekt en een hele paragraaf over "nieuwe hobbels" waarin er lekker gespeculeerd wordt dat model Y ook productieproblemen gaat opleveren in 2020 (!) omdat Tesla niet nog een auto aankan.Who Am I? schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:14:
Net op het moment dat ik een mail aan de NOS stuur plaatsen ze het nieuws![]()
Al hebben ze het toch weer voor elkaar gekregen om 3/4 van het bericht negatief te laten klinken... Het bericht is ook erg summier, maargoed.
Wordt tijd dat redactie op cursus unconscious bias gaat.
En dat was voordat ik wist dat ze inmiddels het nieuws hadden geplaatst...este NOS,
Regelmatig komt er nieuws voorbij over Tesla. Meestal is dit negatief nieuws. Zo ook op 2 Augustus. Om 0:09u waren jullie er als de kippen bij om te berichten over wederom een recordverlies voor Tesla.
Gisteravond werden iets voor half 11 de Q3 resultaten van Tesla bekend gemaakt, maar daar was niets over te lezen op de NOS site. Nu nog steeds niet. De resultaten waren enorm positief. Een kwartaalwinst van $312 miljoen bij een omzet van $6.8 miljard. Alle verwachtingen zijn overtroffen, maar op de NOS site is er niets over te lezen. Is het echt zo moeilijk om eens iets positiefs over Tesla te schrijven? Zoals het record aantal auto's dat geproduceerd is in Q3 of dat ze het best verkopende Amerikaanse automerk zijn voor personenauto's. En eindig nou eens een keer niet met een negatieve toon over Elon Musk.
De bron kun je hier vinden:
https://www.teslarati.com...rnings-financial-results/
Of hier:
https://electrek.co/2018/10/24/tesla-q3-results-record/
m.v.g.
*naam*
Overigens heeft Tweakers het nieuws ook nog steeds niet geplaatst. Ik hoop dan altijd dat dit is omdat ze een dieper nieuwsbericht proberen te maken.
Dan de kop op Tweakers: nieuws: Tesla: Model 3 was afgelopen maanden in VS auto die meeste omzet gene...
[ Voor 17% gewijzigd door Who Am I? op 25-10-2018 10:47 ]
Tijdens de Q&A gaf Elon zelfs aan dat Tesla van plan is om alle aflopende leningen terug te betalen ipv te herfinancieren. Gezien de cash reserve's en positieve cash-flow is dat nog realistisch ook. De kosten van zo'n herfinanciering met de gestegen rente was juist een belangrijk argument van de mensen die roepen dat Tesla binnenkort om gaat vallen.
Ze zijn op het moment vooral bezig met het optimaliseren van de productie. Dat kost relatief weinig kapitaal. Zo houden ze geld over om die leningen af te betalen zonder dat de groei in gevaar komt.
De echte investeringen komen weer met de Gigafactory 3 en 4 en de Model Y. Maar vanwege lessons learned zou dat veel minder kosten dan bij de model 3 begin dit jaar.
Het ligt natuurlijk wel in de lijn der verwachting. Enige winst vanaf H2 2018 was altijd het doel geweest, dus wat dat betreft komt het nieuws niet als een verassing
Hmm, $312 miljoen winst op $6.8 miljard omzet is zeker goed maar nog niet "enorm" positief. Dat is namelijk een behoorlijk kleine marge.Who Am I? schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:35:
De resultaten waren enorm positief. Een kwartaalwinst van $312 miljoen bij een omzet van $6.8 miljard.
[ Voor 34% gewijzigd door XWB op 25-10-2018 14:27 ]
Die laatste zin ook echt. Het nieuws is de positieve kwartaalcijfers en dan sluiten ze af met een zin over een opmerking van de CEO op social media een paar maanden terug. Hoe is dat relevant?Who Am I? schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:14:
Net op het moment dat ik een mail aan de NOS stuur plaatsen ze het nieuws![]()
Klopt, maar het is een stuk beter dan veel mensen hadden verwacht. Dat bedoelde ik met 'enorm positief'.XWB schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:22:
[...]
Hmm, $312 miljoen winst op $6.8 miljard omzet is zeker goed maar nog niet "enorm" positief. Dat is namelijk een behoorlijk kleine marge.
Overigens is de marge puur op de Model 3 20%, zo is bekend gemaakt (Tesla breed gezien is dat natuurlijk anders). Ook dit is hoger dan veel analisten dachten, veelal ging men uit van 15% marge. Dat snoert behoorlijk de mond van iedereen die zei dat de Model 3 met marginale winst of zelfs verlies verkocht werd.
[ Voor 3% gewijzigd door Who Am I? op 25-10-2018 14:43 ]
Vooral als je bedenkt dat 10% bruto marge normaal is in de auto-industrie. En dan te bedenken dat andere fabrikanten meer verdienen op ICE's dan op EV's (als ze daar überhaupt al wat aan verdienen).Who Am I? schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:42:
[...]
Klopt, maar het is een stuk beter dan veel mensen hadden verwacht. Dat bedoelde ik met 'enorm positief'.
Overigens is de marge puur op de Model 3 20%, zo is bekend gemaakt (Tesla breed gezien is dat natuurlijk anders). Ook dit is hoger dan veel analisten dachten, veelal ging men uit van 15% marge. Dat snoert behoorlijk de mond van iedereen die zei dat de Model 3 met marginale winst of zelfs verlies verkocht werd.
Vooral omdat de meeste fabrikanten eigenlijk alleen het ontwerp, frame, drivetrain (van ICE) en assemblage zelf doen. Ze laten een hoop marge liggen door onderdelen in te kopen en auto's via een dealer te verkopen.
[ Voor 98% gewijzigd door BlakHawk op 25-10-2018 16:03 ]
Ook zegt Musk dat ze aan het einde van dit jaar de eerste orders vanuit Europa zullen gaan aannemen. De eerste leveringen worden in februari en maart verwacht.
Eindelijk aandacht voor Europa. Al vind ik het ambiteus hoe snel de rest van de wereld zal volgen. Het lijkt mij dat Nederland en Noorwegen heel wat pre-orders hebben staan.“We expect to start producing a significant volume for Europe in January, and obviously take some time to ship. So deliveries, probably if we finish the deliveries in Europe kind of in the late February, March timeframe.”
Hij zei tijdens de de Q&A dat de verwachte vraag in de EU ongeveer het dubbele is van de VS. Wereldwijd 500k tot 1 miljoen model3's per jaar, nadat de pre-orders zijn weggewerkt.Deveon schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 16:33:
[...]
Eindelijk aandacht voor Europa. Al vind ik het ambiteus hoe snel de rest van de wereld zal volgen. Het lijkt mij dat Nederland en Noorwegen heel wat pre-orders hebben staan.
Dat is dus 10-20k per week. Nu zitten ze op 4300 en ze verwachten in de huidige fabriek maximaal 7k model3's te kunnen maken.
Ik heb Bjørn Nyland in geen enkele review horen zeggen dat de e-Niro geen partij is voor de model 3, om welke review of test ging het?Deveon schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:16:
De Model 3 hadden ze vorig jaar al uitgebracht hoorOverigens zie ik komend jaar nog geen concurrentie voor de Model 3. De Leaf verkoopt lang niet zo goed in de VS en de eNiro haalt de productie aantallen niet. De laatste is ook geen partij voor de Model 3 volgens TeslaBjorn die als een van de weinige met beide heeft gereden.
Enige probleem van de 3 is de wachtrij. Sta je er niet in dan moet je blij zijn als je hem in 2020 rijdt.
Yes het ging om 2018.42.2. Nu een USB stick regelen voor de ingebouwde dashcam
[ Voor 25% gewijzigd door Teknix1982 op 30-10-2018 08:12 ]
Ik hoop dat je de tijd hebt...zerocool82 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:12:
[...]
Ik heb Bjørn Nyland in geen enkele review horen zeggen dat de e-Niro geen partij is voor de model 3, om welke review of test ging het?
[YouTube: Live Q&A with Kia Niro EV]
[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 30-10-2018 07:06 ]
Kan je aangeven waar in de Q&A je dit (ongeveer) vernomen hebt? Ik zie dat de volledige Q&A 2 uur en 15 minuten duurtDeveon schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 07:06:
[...]
Ik hoop dat je de tijd hebt...
[YouTube: Live Q&A with Kia Niro EV]

Prijselasticiteit heet dat.. tco lager = meer vraag. Daarom is de "70k subsidie per Tesla"opmerking van Pieter Omzicht ook zo belachelijk. 90% van de Model S rijders had anders gewoon nooit een auto van een ton gereden maar gewoon een auto met grofweg dezelfde TCO: een A4/3-serie van 50k.LordSinclair schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:22:
[...]
De voornaamste reden dat de meeste (zakelijke) rijders nu een model S rijden is omdat deze lekker goedkoop in de bijtelling is. Dus eigenlijk een soort "poor mans" auto. Je zal zien als de bijtelling omhoog gaat deze auto vanzelf weer uit het straatbeeld verdwijnt.
hartog2938
26 min geleden
Voordat een Tesla de weg opgaat is er al evenveel Co2 vervuiling als een BMW / Mercedes Diesel die 250.000 km heeft gereden. Daarnaast is de stroom voor het opladen van de batterij ook in vele gevallen nog niet groen en dus is dit ook opgewekt met vervuiling.
Ach ja, de telegraaf(reaguurders)... Ik vraag mij altijd af hoeveel km's er over blijven als je de productie van een vergelijkbare ICE auto er vanaf trekt. Waarschijnlijk nog steeds wel in het nadeel van de Tesla, maar het verschil zal veel minder groot zijn dan men ons steeds wil laten geloven. En ja, de batterijen zorgen voor extra km's (om even in dit verhaal te blijven) maar die hoeven maar 1x gemaakt te worden en zodra er een mooie recycle cyclus op gang komt voor het hergebruik van de materialen uit de accu's zal het steeds meer in het voordeel van de EV's gaan werken.
Waarom post je dit? Is gewoon een mening / standpunt die niet gefundeerd is - eens van horen zeggen.
Snap de nieuwswaarde hier ook niet van voor in dit topic
[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 30-10-2018 15:09 ]
Ik vind het van hoge journalistieke waarde hoe mensen over Tesla denken. Zo ook https://www.telegraaf.nl/...tesla-niet-vervuilend-danbottom line schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:09:
[...]
Waarom post je dit? Is gewoon een mening / standpunt die niet gefundeerd is - eens van horen zeggen.
Snap de nieuwswaarde hier ook niet van voor in dit topic
Hmm:knakworst schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:25:
[...]
Ik vind het van hoge journalistieke waarde hoe mensen over Tesla denken. Zo ook https://www.telegraaf.nl/...tesla-niet-vervuilend-dan
Oh echt? Een mobiele telefoon gaat ook eeuwig door met laden, zelfs als hij al vol is?Hang dus een Tesla 23 uur aan de stekker en je staat 23 uur lang een paar duizend watt nodeloos te laden.
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Hoho de Financiële Televaag is best OK.nils7 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:32:
Televaag, geen enkel artikel van dat ze winst hebben gedraait vorig kwartaal maar dit soort artikelen wel plaatsen.
https://www.telegraaf.nl/...-kwartaalwinst-voor-tesla
https://www.telegraaf.nl/...verrast-met-kwartaalwinst
Op zich is onverwacht enigszins tendentieus als de topman winst voorspelt, maar voor de rest prima artikelen, zeker als je vergelijkt met NOS.
Ondertussen al iemand met V9. Ik had de Tesla strak op de wifi maar nog geen v9
[ Voor 7% gewijzigd door knakworst op 30-10-2018 17:21 ]
Verwijderd
Dit is de grootste onzin die ik ooit heb gelezen en ik ga niet eens op zoek naar de echte cijfers die ik onlangs heb gelezen..
Dit maakt me gewoon zo boos, vooral omdat procentueel niet de echte hoogopgeleiden de Telegraaf lezen en de mensen hier zich straks moeten verdedigen om dit soort onzin te weerleggen
Zie er vooral gewoon de humor van in, vooral daarom had ik het gepost. Bijvoorbeeld de eerste twee woorden, co2 vervuiling. Alleen dat al is een blijk dat je er helemaal niets van begrepen hebt.Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 18:22:
[...]
Dit is de grootste onzin die ik ooit heb gelezen
Waarom zou je je verdedigen? De auto stopt niet met rijden hoor.Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 18:22:
[...]
Dit is de grootste onzin die ik ooit heb gelezen en ik ga niet eens op zoek naar de echte cijfers die ik onlangs heb gelezen..
Dit maakt me gewoon zo boos, vooral omdat procentueel niet de echte hoogopgeleiden de Telegraaf lezen en de mensen hier zich straks moeten verdedigen om dit soort onzin te weerleggen
Heerlijk vind ik het altijd: "He, je weet toch wel dat jouw auto veel vervuilender is dan een Hummer"
Ja man
Gefeliciteerd met V9PWM schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:15:
Mijn auto haalt as we speak een update binnen. Kan helaas geen versienummer zien voor de installatie.
[...]
Waarom zou je je verdedigen? De auto stopt niet met rijden hoor.
Heerlijk vind ik het altijd: "He, je weet toch wel dat jouw auto veel vervuilender is dan een Hummer"
Ja man
Ik heb de dashcam vandaag geprobeerd in mijn auto, ik had nog een USB stick van 8Gb en die erin gedrukt. Hij heeft mijn hele terugrit opgenomen van 50 minuten. Dus denk niet dat dit zo werkt als je denkt hoor. Hij maakt gewoon veel kleine bestanden op de stick maar zeker wel meer dan 10 minuten.PWM schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:42:
Ik zit alvast even tutorial te lezen. Maar begrijp ik goed dat de dashcam alleen opneemt voor 10 minuten als je op een knop drukt en dus niet continu opneemtDan is het wel zo goed als nutteloos
Aha, was beetje onduidelijk, maar gevonden.Teknix1982 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:17:
[...]
Ik heb de dashcam vandaag geprobeerd in mijn auto, ik had nog een USB stick van 8Gb en die erin gedrukt. Hij heeft mijn hele terugrit opgenomen van 50 minuten. Dus denk niet dat dit zo werkt als je denkt hoor. Hij maakt gewoon veel kleine bestanden op de stick maar zeker wel meer dan 10 minuten.
Hij neemt alles op, maar als je op het Icoon drukt, slaat hij 10 minuten permanent op zodat het niet overschreven word.
Vormgeving vind ik moderner ogen en ben ook blij met de dashcam. Al met al zeer tevreden!
Ik kon het mij ook al niet voorstellen. Hij is echter over beide auto's zeer positief. In elk geval positiever over e-Niro en Model 3 dan bijv. Kona.Deveon schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:52:
Nee, maar hij is zeker interessant als je de Niro overweegt.
Dat is goed nieuws! Maar dat zal de eerste maanden waarschijnlijk nog gaan om reserveringshouders ga ik vanuit?Who Am I? schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 16:09:
Er is zojuist een bericht op Electrek geplaatst over de $35k versie. Die wordt nu 'binnen 6 maanden' verwacht. Om de simpele reden dat ze hem op dit moment nog niet rendabel kunnen produceren.
Ook zegt Musk dat ze aan het einde van dit jaar de eerste orders vanuit Europa zullen gaan aannemen. De eerste leveringen worden in februari en maart verwacht.
Bij een servicecenter installeren ze altijd de nieuwe update dus in Tilburg vast ook bij de fabriek. Kan me haast niet anders voorstellen.Flaterik schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:07:
Ik haal morgen mijn Tesla op. Ben toch wel heel benieuwd of versie 9 hier standaard op geïnstalleerd wordt of dat ze een Tesla afleveren met (ver)oude(rde) software
Veel rijplezier, welk model heb je?
Op de A1 bij Naarden (waar A6 eraf gaat) stapt hij alsnog met een rotvaart op de rem. Van 110 naar 50 gisteren in een seconde.Teknix1982 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:23:
En hoe bevalt jullie v9? Mij erg goed, heb het gevoel dat autopilot beter werkt.
Nee, ik laat die Autopilot nog met rust, behalve in de file.
Ik heb soms ook dit soort fratsen (v8). Heb nu altijd voet rustend op gaspedaal. Als ik dan zo'n noodstop krijg kan ik snel ingrijpen. Het voordeel van Autopilot vind ik dat de auto netjes binnen de lijnen blijft (wel wat meer naar rechts dan ik soms zou willen), en dat scheelt wel wat energie en inspanning tijdens het rijden.PWM schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:04:
[...]
Op de A1 bij Naarden (waar A6 eraf gaat) stapt hij alsnog met een rotvaart op de rem. Van 110 naar 50 gisteren in een seconde.
Heel af en toe heb ik ook wat onvoorspelbaar gedrag maar ik gebruik denk ik 50% van alles wat ik rijd met autopilot en als ik dat wegzet tegen het gemak wat je ervan hebt dat je net wat relaxter achter het stuur kan zitten ben ik superblij ermee. Ik moet wel zeggen dat ik in het noorden van Groningen woon en dus een stuk minder drukke stukken heb. Maar ik rijd dagelijks over de ring van Groningen en vervolgens de A28 op tussen Groningen en Assen en daar werkt het erg goed.PWM schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:04:
[...]
Op de A1 bij Naarden (waar A6 eraf gaat) stapt hij alsnog met een rotvaart op de rem. Van 110 naar 50 gisteren in een seconde.
Ben heel benieuwd hoe hij de wetgeving hiermee denkt te omzeilen..
V9 was geïnstalleerdTeknix1982 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:17:
[...]
Bij een servicecenter installeren ze altijd de nieuwe update dus in Tilburg vast ook bij de fabriek. Kan me haast niet anders voorstellen.
Veel rijplezier, welk model heb je?
Dat de auto het kan, wil niet zeggen dat het mag.Deveon schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:36:
Tesla’s Advanced Summon will be ready in ~6 weeks, says Elon Musk
Ben heel benieuwd hoe hij de wetgeving hiermee denkt te omzeilen..
Overigens zijn er al een aantal staten in de VS waar autonome auto's zonder bestuurder de weg op mogen.
Bij locaties van Tesla zelf krijgt een update voorrang. In Groningen was mij uitgelegd dat wanneer ik een bepaalde update wil, en de auto hem nog niet gezien heeft, ik even op de parkeerplaats moest gaan staan en verbinden met hun wifi. Dan pakt hij hem wel.Flaterik schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:41:
[...]
V9 was geïnstalleerdErg nice. Bij mijn collega, die ook 1 kwam ophalen, stond de installatie klaar maar deze was nog niet uitgevoerd.
Zekerheid krijg je niet omdat Tesla geen cijfers over reserveringen publiek maakt.
Ik heb pas april 2018 besteld
#Tesla registered 7 new European #Model3 VINs. ~86% estimated to be dual motor. Highest VIN is 179858. https://t.co/q9kApBD90R
— Model 3 VINs (@Model3VINs) 3 november 2018
Dat was in september al, dit lijkt de tweede batch.FreeShooter schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:33:
Ik zie dat er ook de eerste europese 'VINs' zijn geregistreerd.
[Twitter]
https://twitter.com/model.../1044042089502257152?s=21
PS: hoe plaats ik een tweet?
[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 03-11-2018 14:37 ]
De eerste levering in de EU wordt in maart verwacht (bestelling final maken in januari).ambroz schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 11:36:
Zojuist een Model 3 reservering geplaatst. Ik ben zeer benieuwd hoelang het zal duren voordat ik definitief kan bestellen. Uiteraard nog meer benieuwd naar de leverdatum. Site geeft aan 12-18 maanden. Iemand meer informatie?
Ik verwacht niet dat de wachtlijst hier zo snel gaat als in de VS. Tesla verwacht in Europa een 2x zo hoge vraag als in de VS. En daar neemt de vraag nu alleen maar toe nu mensen de model 3 op de weg zien.
De veranderingen aan de UI, daar ben ik niet zo blij mee. De icoontjes zijn opgeleukt, maar tegelijkertijd minder snel herkenbaar omdat ze overal de kleur uit verwijderen. En het jeukt me dat ik bij de route planner nu eerst moet slepen en nog eens slepen voordat ik kan zien met hoeveel accu ik aan ga komen, ipv in één oogopslag.
Ach, altijd ruimte voor verbetering over laten
Liege, liege, liegebeest!
Verwijderd
Ik kan niet zoals op de filmpjes van youtube mad max kiezen onder het knopje
Jullie wel?
Vind nu na lang zoeken het volgende:
https://www.google.nl/amp...ew-self-driving-mode/amp/
Veel us filmpjes op youtube hebben het dus wel
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2018 21:41 ]
Verwijderd
Ja, maar natuurlijk wel US, in Nederland krijgen we natuurlijk pas een stuk later pas een goedkopere versie, die zonder subsidie nooit dicht bij de 32k euro zal uitkomen. En ik verwacht niet dat er subsidie gegeven zal worden.zerocool82 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:17:
Dat is goed nieuws! Maar dat zal de eerste maanden waarschijnlijk nog gaan om reserveringshouders ga ik vanuit?
Steer on Nav is alleen voor de VS beschikbaar op het moment. Voor de rest zijn ze nog wat langer bezig met locale afwijkingen (verkeersregels, borden en belijningen).Verwijderd schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 21:35:
Ik heb de update naar versoe 9 gedaan maar bij autopilot staat nog steeds - autosteer beta.
Ik kan niet zoals op de filmpjes van youtube mad max kiezen onder het knopje
Jullie wel?
Vind nu na lang zoeken het volgende:
https://www.google.nl/amp...ew-self-driving-mode/amp/
Veel us filmpjes op youtube hebben het dus wel
Er stond overigens ook een model 3 geparkeerd op het buitenterrein waar je doorheenrijd als je uit de fabriek rijdt.
[ Voor 0% gewijzigd door Guy Treepbush op 04-11-2018 05:28 . Reden: Typo ]

Echter, een paar weken geleden kreeg ik opeens vreemde foutmeldingen die sporadisch verschenen en ook net zo random weer waren verdwenen. Contact met Tesla opgenomen om het uit te laten zoeken.
Afgelopen dinsdag avond kreeg ik opeens iets serieuzere meldingen die ook meteen impact hadden op het rijden. ESP uit en geen regeneratief remmen tijdens de avondspits in de randstad is toch effe wennen. Tesla gebeld en aangezien de auto nog gewoon functioneerde mocht ik verder rijden. Wel ging Tesla een afspraak inplannen om naar de auto te laten kijken. Hopelijk snel mijn Model S terug, want de zo goed als nieuwe Audi A4 Avant benzine met een mooi interieur rijdt opeens erg primitief

Na mijn afspraak in Amsterdam kwam ik rond 23:00 retour bij mijn auto. Inmiddels was de lijst met foutmeldingen stevig uitgebreid en reageerde de auto niet meer commandos van het stuur of het centrale display. De auto had zichzelf in N gezet en had geen zin om daar meer uit te komen. Op een soft-reset reageerde de auto niet meer en een hard-reset was niet mogelijk, want de auto reageerde niet meer op commandos die op het centrale scherm werden gegeven.

Tesla gebeld en op de remote commandos reageerde de auto ook niet meer. Aardige jongens op de service desk, maar sleepdienst mocht worden gebeld

Uitgestapt om op de sleepdienst te wachten door ergens een drankje te gaan doen. Eenmaal uitgestapt kwamen we tot de conclusie dat de auto niet meer open ging

12v aansluiten door de sleper werd losgemaakt, maar auto trok zich er weinig van aan. Model S kwam niet meer tot leven en mocht worden afgesleept. Gelukkig was de slepen in staat 'in te breken' zodat ik mijn spullen uit de auto kon halen.

Tesla heeft inmiddels de auto 5 dagen in bezit en ze zijn nog steeds bezig met de diagnose. Vreemd verhaal in mijn optiek. Eerste indruk van de Service op lokatie Amsterdam was niet heel positief. Alles loopt rommelig en medewerkers communiceren amber met elkaar.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Beter dit dan:Zware Unit schreef op zondag 4 november 2018 @ 16:32:
Tesla heeft inmiddels de auto 5 dagen in bezit en ze zijn nog steeds bezig met de diagnose.
https://www.telegraaf.nl/c/2758334/
Toch wel bizar verhaal.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Wat was je hiervoor kwijt? In overweeg dit ook voor mijn 3. Wil toch proberen om een beetje uniek te blijvenZware Unit schreef op zondag 4 november 2018 @ 16:32:
Chrome laten wrappen in zwart
Dit topic is gesloten.