finalking1 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:07:
Goedemorgen,
Ik heb bij Yacht gesolliciteerd (IT detachering). Het lijkt mij een zeer leuk bedrijf om te werken. Enkel willen ze een loonstrook ontvangen zodat ze mijn arbeidsvoorstel kunnen maken.
Puur uit principe zal ik deze nooit geven. Ik las op internet dat dit tegenwoordig steeds vaker voorkomt. Weet iemand of dit standaard is bij Yacht? Het zou jammer zijn als hierdoor het arbeidsvoorstel niet door gaat.
Ik was in de luxe positie dat een bedrijf
mij wilde hebben, echter vroegen ze mij ook om mijn loonstrook. Normaliter zou ik dit niet overhandigen, want ze wilden juist
mij hebben...
Ik heb het
wel gedaan, maar meer om de reden; relatief klein bedrijf, ik wilde het gesprek met een goed vertrouwen erin gaan en de "nieuwe" werkgever een kans geven om een gepast voorstel te geven op basis van mijn "huidig" contract.
Hierop volgde een vrij "simpel" gesprek, hij wist wat ik had, wat ik verdiende en ik stond er voor open om van hem een tegenaanbod te krijgen.
Verrassend genoeg bood hij mij in het informere gesprek, 25% bruto meer.
De zelfde arbeidsvoorwaarden, auto van de zaak, mobiel van de zaak, zelfs pensioen.
Ik was natuurlijk blij met de 25% stijging, echter realiseerde ik mij ook dat ik een functie ging vervullen waarbij 25% dan eigenlijk peanuts was.
Mijn voorstel was dan ook; proeftijd er uit, + 25%, zelfde arbeidsvoorwaarden en herevaluatie binnen 6 maanden als ik de kosten drastisch naar beneden wist te krijgen. Hij gaf mij na 3 maanden nog eens 10% erboven op en na een half jaar weer 5% erboven op.
Vanaf het "beginpunt" gezien, ging ik er fors op vooruit, het gaf enig perspectief, aan de andere kant was het een gok voor mij, maar gezien de voorwaarden, had ik toch enige vastigheid en als ik wilde kon ik altijd nog weggaan. We gingen beide de uitdaging aan, inmiddels werk ik er nu al 4,5 jaar en ben sindsdien nog verder gestegen.
Of ik spijt heb gehad om mijn loonstrook heb laten zien? Nee totaal niet.
Ben ik blij dat ik ben verder wezen onderhandelen; jazeker!