Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalking1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-08 14:53
Goedemorgen,

Ik heb bij Yacht gesolliciteerd (IT detachering). Het lijkt mij een zeer leuk bedrijf om te werken. Enkel willen ze een loonstrook ontvangen zodat ze mijn arbeidsvoorstel kunnen maken.

Puur uit principe zal ik deze nooit geven. Ik las op internet dat dit tegenwoordig steeds vaker voorkomt. Weet iemand of dit standaard is bij Yacht? Het zou jammer zijn als hierdoor het arbeidsvoorstel niet door gaat.

Fijn weekend alvast allen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09 15:35

Releases

Ja maar!

Of het standaard is, geen idee bij Yacht.
Als jij je hier niet fijn bij voeld dan geef jij je loonstrook niet door aan Yacht.

Ik zou het persoonlijk zelf ook niet doorgeven. Steeds vaker zijn er detacheringclubjes die dit hanteren en zo makkelijker jou een ''goedkoop'' aanbod kunnen doen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dubbeltje & eerste rij.

Ik zie geen enkele reden om dit te overleggen anders dan dat je hiermee bijdraagt aan het maximaliseren van de marges die Yacht op jouw inzet/facturabele uren probeert te realiseren.

Vergeet ook niet dat bij een laag startloon het dus ook langer kan duren (in jaren / procenten) voordat je evenveel verdient als iemand die er 5 of 8 jaar al werkt.

Blijkbaar vinden ze je niet voldoende "waard" op dit moment.

Doe ermee wat je wil; ik overleg uit principe geen loonstrook van huidige werkgever bij nieuwe werkgever.

nieuwe werkgever vraagt loonstrook vorige werkgever?
Salaris van vorige werkgever ?

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 17-11-2017 10:11 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Niet afgeven inderdaad. Wel even naar ze reageren, dat het niet gaat om wat je bij je vorige werkgever in je vorige functie verdiende, maar wat Yacht je waard vindt in je toekomstige functie en dat je op basis van dat voorstel graag met ze in gesprek wilt.

Als je je daar comfortabel bij voelt, kun je misschien een indicatie geven van wat je verwacht te gaan verdienen (waarbij de onderkant van je aangegeven bandbreedte uiteraard iets hoger zou moeten liggen dan wat je verwacht te gaan verdienen).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Auwey
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-09 14:29
Heb het ook keer mee gemaakt.

Je kan aantal dingen doen 2 voorbeelden:
De tegen vraag stellen dat je graag wil weten wat diegene voor je verdiende om zo een markt conform tegen bod te geven.

Of wat minder brutaal. Aangeven wat je verwachte loon is en vragen of jullie nog op een lijn zitten.

Recruiters en detacheerders willen zoveel mogelijk aan je verdienen. Dit is een van de trucjes om jou zo min mogelijk te betalen. Als jij verteld wat je nu verdient gaan ze een bod doen dat je net 150 meer verdient en jij denkt mwa moet het maar doen

"Life is a game. The only thing that matters is whether you're a pawn or a player."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalking1
Bedankt voor jullie meningen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

finalking1 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:07:
Goedemorgen,

Ik heb bij Yacht gesolliciteerd (IT detachering). Het lijkt mij een zeer leuk bedrijf om te werken. Enkel willen ze een loonstrook ontvangen zodat ze mijn arbeidsvoorstel kunnen maken.

Puur uit principe zal ik deze nooit geven. Ik las op internet dat dit tegenwoordig steeds vaker voorkomt. Weet iemand of dit standaard is bij Yacht? Het zou jammer zijn als hierdoor het arbeidsvoorstel niet door gaat.

Fijn weekend alvast allen.
Ik zou ook nooit een loonstrook overhandigen. Ten eerste vanwege privacy redenen, ten tweede vanwege je onderhandelingspositie. Die lui tegenover je zijn (waarschijnlijk) ervaren mensen en weten prima wat een gangbaar salaris is. Verder werkt dit twee kanten op, jij wil daar graag werken maar zij willen je ook graag hebben (ga ik vanuit). Dan moeten ze dat ook laten blijken uit een aanbod.

Succes verder met onderhandelingen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 19:29

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Graag voeg ik hieraan toe dat dit niet per se meer een praktijk van alleen detachering is, maar dat het overal gevraagd wordt bijvoorbeeld ook bij overheidsfuncties. Dan is het niet alleen een margeding, maar gewoon om loonkosten te drukken.

Je kunt inderdaad "nee" zeggen, heb ik ook gedaan met dezelfde insteek die Sdreeg geeft. Op zich gaat het gesprek in praktijk dan gewoon verder. Als ze hier niet in meegaan kun je dat ook voor jezelf meenemen als argument om wel of niet bij zo'n bedrijf te willen werken.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finalking1
Ja klopt las idd dat dit steeds meer de standaard wordt. In bepaalde gebieden in America is dat al verboden.

We shall see. Blijf bij mijn standpunt en mochten ze het niet willen dan houdt het op. Alle keus momenteel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-09 13:25
Mijn ervaring bij alle bedrijven die er om vragen en je niet wilt geven: hou er maar mee op, want bij het laatste geprek zien ze er vanaf omdat ze je niet vertrouwen. Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Auwey schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:15:
De tegen vraag stellen dat je graag wil weten wat diegene voor je verdiende om zo een markt conform tegen bod te geven.
Poeh, deze vind ik opzich wel sterk!
Moet dit wel tactisch op tafel gooien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:55
gr8-jen schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:47:
Mijn ervaring bij alle bedrijven die er om vragen en je niet wilt geven: hou er maar mee op, want bij het laatste geprek zien ze er vanaf omdat ze je niet vertrouwen. Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.
Wat een onzin zeg. Heb bij mijn huidige bedrijf ook niet mijn loonstrook laten zien, ook al werd er wel om gevraagd. Gewoon aangegeven dat dit vertrouwelijke informatie is en dat ik me er niet fijn bij voelde om dit op te sturen. Zij snappen dan echt wel dat je je oude salaris een beetje hebt aangedikt in de gesprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merkens11
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 22:49
Je loonstrook laten zien is niet verstandig. Je hele onderhandelingspositie is daarmee weg. Bovendien gaat het niemand iets aan wat er op jouw loonstrook staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
ybos schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:55:
[...]

Poeh, deze vind ik opzich wel sterk!
Moet dit wel tactisch op tafel gooien :P
vraag me af of dit een reele vraag is. Wie is diegene die ervoor je zat? Misschien is het wel iemand die er al 30 jaar werkt en daarom een hoger salaris zit?

Overigens gaat bovenstaand niet echt op voor Yacht, aangezien het meer een detacheerder is. Maar ze kunnen ook gewoon groeien en extra mensen aannemen. Dan gaat die vraag ook niet echt op.

Ik zeg altijd iets in de zin van 'Het salaris wat ik nu verdien is naar mijn mening onbelangrijk. Ik zou graag een aanbod willen op basis van de waarde die ik voor jullie heb, niet de waarde die ik had bij mijn vorige werkgever'
Vind dit ook echt onzin. Een beetje zakelijk kunnen zijn laat ook zien dat je sterk in je schoenen staat en je voor jezelf durft op te komen. Iets waar bedrijf echt niet per se huiverig voor zijn. Ook gebeurt de salaris onderhandeling vaak nadat je in principe al bent aangenomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Ik heb toen bij meerdere bedrijven tot 3 keer toe aangegeven dat ik bij hen kwam werken voor een functie waarbij ik vond dat die functie zoveel waard was en dat er zoveel meer meetelt voor het totaal inkomen dat alleen salaris dat het niet van belang was wat ik ergens anders verdiende.

Ik mocht alsnog op gesprek komen en dat ging allemaal goed. Iedereen gesproken en iedereen enthousiast. Uiteindelijk wilden ze niet. Omdat ze alsnog loonstrook wilden zien voordat definitief aanbod kwam (alsof een icter de loonstrook niet zelf kan verfraaien)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

EJPostema schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 11:11:
[...]

Misschien is het wel iemand die er al 30 jaar werkt en daarom een hoger salaris zit?
Want? Waarom moet iemand die al 30 jaar werkt maar exact hetzelfde kan als jij (zelfde uren, zelfde kennis, zelfde certificeringen) meer verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Vaak wordt het gebruikt om te controleren dat jij niet liegt. Ik heb ooit in de detachering gewerkt en werd overgenomen door de klant en die wilde verifiëren of ik verdiende wat ik zei te verdienen. Uiteindelijk, om het ook voor mij interessant te maken, hebben ze een schepje bovenop het salaris gedaan, aangezien ik de klant uiteindelijk ook voldoende bespaarde.

Omdat ik toen van detacheerder naar klant van de detacheerder ben gegaan, heb ik niet zo heel moeilijk gedaan. Zou ik naar een andere werkgever binnen dezelfde branche gaan, dan zou ik niet zo gauw mijn loonstrook overhandigen. Ik heb dan ook een dergelijke ervaring eigenlijk niet; meestal vraagt men uiteraard wel naar mijn salaris indicatie en op basis daarvan doen zij een bod.

Echter zijn detacheerders prijsvechters en proberen ze elk dubbeltje winst er uit te persen.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 17-11-2017 11:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-09 12:58

CSB

:D

Ik had laatst bij een sollicitatie die vraag ook. Heb geweigerd en zelf een verwachting uitgesproken. Ik kreeg een significant lager tegenaanbod, Dit heb ik geweigerd en meteen de sollicitatie afgekapt. Daarna kwam de vraag of ik kon aangeven hoe ze hun sollicitatieprocedure in mijn optiek zou kunnen verbeteren. Hier heb ik maar geen antwoord op gegeven... ;)

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Even advocaatje van de duivel: kan natuurlijk ook zijn om te zien of er loonbeslagen worden ingehouden op je huidige salaris. Natuurlijk niet fijn voor een werkgever als deze de eerste maand nadat hij iemand aangenomen heeft een brief krijgt waarin een deel van het salaris opgeëist wordt...

Maar ik zou me ook niet prettig voelen met de vraag om een loonstrook: je hebt verteld wat je verdient, dat moet voldoende zijn om een aanbod te doen!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:17
Beetje Photoshoppen en cijfertjes verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auwey
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-09 14:29
EJPostema schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 11:11:
[...]

vraag me af of dit een reele vraag is.
De vraag is net zo reëel als de vraag naar de salaris geschiedenis van een kandidaat.

Dat je hem tactvol en juist moet formuleren heb je volkomen gelijk in! Ik zou er zeker niet mee beginnen. Wanneer een tegen partij blijft doorvragen naar salaris geschiedenis is dit zeker een goeie tegen vraag.

"Life is a game. The only thing that matters is whether you're a pawn or a player."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:54
Je vorige loonstrook zou irrelevant moeten zijn, het gaat er toch om wat hun vinden wat je waard bent ?
Vanuit die positie kan je dan onderhandelen lijkt mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Pietervs schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 11:18:
Even advocaatje van de duivel: kan natuurlijk ook zijn om te zien of er loonbeslagen worden ingehouden op je huidige salaris. Natuurlijk niet fijn voor een werkgever als deze de eerste maand nadat hij iemand aangenomen heeft een brief krijgt waarin een deel van het salaris opgeëist wordt...

Maar ik zou me ook niet prettig voelen met de vraag om een loonstrook: je hebt verteld wat je verdient, dat moet voldoende zijn om een aanbod te doen!
In dat geval is de correcte vraag: "wordt er loonbeslag ingehouden op uw huidige salaris?" En niet "mogen we uw loonstrook zien".

Als ze iets van je willen weten kunnen ze dat toch gewoon direct vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 12:45
Heb 12 en een half jaar voor hun gewerkt.
Leuk bedrijf maar vond dat ze niet zo super betaalde.
Maar als ze een leuke klus voor je kunnen regelen zeker doen.
Wellicht vindt je via hun je droom baan.
Maar zou zelf eerlijk zijn tegen over ze en zeggen dat dat Prive is.
Ja kan me PM ken nog een paar mensen daar kan het zo voor je navragen

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09 16:42
Draai de vraag eens om: waarom zou jij je loonstrook niet willen laten zien? Heb je gelogen over wat je nu verdient? Of ben je bang dat je niet goed genoeg kan onderhandelen als zij met een te laag bod inzetten? Als je toch genoeg keuze hebt, sta je dus ook sterk genoeg om het af te kappen als zij niet genoeg bieden.

Ik zelf zie het probleem echt niet. Als je jezelf goed weet te verkopen krijg je doorgaans een realistisch bod. Als je dat niet vindt, moet je het niet doen en ergens anders verder kijken. Ik zelf zie het als een teken van wantrouwen om het niet te doen en speel liever open kaart. Nog nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
gewoon vragen waarom ze die loonstrook willen zien. als ze daar geen redelijk argument voor kunnen geven, dan weigeren.
heb je al je huidige salaris genoemd? indien niet, dan ook niet doen. zoals hierboven al aangehaald, het gaat erom wat jij voor hun waard bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Het is heel gewoon dat een potentiële nieuwe werkgever vraagt naar een loonstrook van je huidige werkgever. Ze kunnen je uiteraard niet verplichten deze te geven.
Ikzelf sluit me aan bij @donleone83 dat je niet geheimzinnig moet gaan doen en dat je gewoon open en eerlijk kunt/moet zijn. Maar....

Dat gezegd hebbende: ik heb regelmatig (eigenlijk bijna standaard) geweigerd mijn loonstrook af te staan en/of huidig salaris te benoemen vóórdat ik een salarisvoorstel had. Simpelweg: ik wil graag zien (en ook verdienen) wat ze mij waard vinden. Niet mijn huidige salaris plus een bepaald bedrag. Heb dit met grote regelmaat bij sollicitatie procedures zo aangegeven, en in veel gevallen later gewoon open kaart gespeeld over huidige salaris. Nooit een probleem opgeleverd. En zou een bedrijf daar wel moeilijk over gaan doen, dan weet ik ook genoeg! ;)

[ Voor 4% gewijzigd door kazz1980 op 17-11-2017 12:17 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 16:40
Ik heb bij Yacht gewerkt, het is redelijk standaard om te vragen. Maar vooral bedoeld om je een aanbod te doen dat jij het gevoel hebt er op vooruit te gaan en zij niet het onderste uit de kan hoeven te geven.
Uiteindelijk willen ze zoveel mogelijk per uur aan je verdienen (hun goed recht natuurlijk), maar ik zou het houden bij onderhandelen over je loon zonder tussenkomst van je huidige salaris. Dat is NIET interessant.

En mijn ervaring bij Yacht is dat je aan het begin een goed loon moet onderhandelen, want vanuit een baan daar een hoger salaris bij hen onderhandelen is "gedoe". Moeilijk, kan niet, past niet...

totdat je zegt een andere baan te hebben. :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lasche
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-05-2024
donleone83 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:06:
Draai de vraag eens om: waarom zou jij je loonstrook niet willen laten zien?
Heel simpel: om dezelfde reden waarom zij geen inzicht geven in hun salarishuis. Dit is 1) privé-informatie en 2) een verzwakking van je onderhandelingspositie. De informatie op een loonstrook is compleet niet relevant om een aanbieding te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Pietervs schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 11:18:
Even advocaatje van de duivel: kan natuurlijk ook zijn om te zien of er loonbeslagen worden ingehouden op je huidige salaris.
NOFI maar loonsbeslag valt onder prive-situatie en hoeft niet direct gemeld te worden. Zeker niet als een prive-schuld geen invloed heeft direct op de arbeidssituatie.

Er staat me zelfs een uitspraak van het Hof bij dat de een financieel medewerkster bij de Rabobank prive schulden had en dit niet had gemeld bij haar sollicitatie. Rabo wilde van medewerkster af nadat ze hier achter kwamen. Resultaat: rechter stelde Rabobank in het ongelijk.

Heeft ook met je eigen moraal te maken, mogelijk. Maar als ik 50K geleend heb prive bij een Bulgaarse loan-shark en daar 900 Euro in de maand van moet terugbetalen, wat boeit mijn werkgever dat als ik een loonstrookje van netto 3100 Euro krijg van ze en netjes mijn 40 uur in de week volmaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Er is ook geen probleem met het laten zien van je oude loonstrook.
is wel appels met peren vergelijken.
Je switch van baan om meer te verdienen beter uitdaging etc
Niet om hetzelfde te blijven verdienen

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 02:06

Reptile209

- gers -

vj_slof schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 11:20:
Goed plan. En dan valt het opeens op dat je de belastingen en/of premies niet goed heb't aangepast en ga je van het stapeltje 'bijna binnen' naar 'bewust frauderen tijdens sollicitatie/valsheid in geschrifte'. Gaat een lange carrière worden, waar zo'n verhaal vast nog eens op een verkeerd moment naar boven komt... :+

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUseWhatsoever
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-01-2024
Vooral als je nog alle keus hebt, loonstrookje niet laten zien en een te hoog bedrag noemen. Heb ik bij mijn huidige baan gedaan en na even nadenken zeiden ze zomaar ja. Had een nee verwacht maar dan een goed punt om vanuit te onderhandelen, maar je kan altijd geluk hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draai de vraag eens om: waarom zou jij je loonstrook niet willen laten zien? Heb je gelogen over wat je nu verdient? Of ben je bang dat je niet goed genoeg kan onderhandelen als zij met een te laag bod inzetten? Als je toch genoeg keuze hebt, sta je dus ook sterk genoeg om het af te kappen als zij niet genoeg bieden.

Ik zelf zie het probleem echt niet. Als je jezelf goed weet te verkopen krijg je doorgaans een realistisch bod. Als je dat niet vindt, moet je het niet doen en ergens anders verder kijken. Ik zelf zie het als een teken van wantrouwen om het niet te doen en speel liever open kaart. Nog nooit problemen gehad.
Beetje hetzelfde als mensen die zeggen dat ze 'niks te verbergen hebben' op het argument waarom je tegen de sleepwet bent.

Sommige mensen willen nu eenmaal niet al hun informatie delen. Waarom moet daar altijd een reden voor zijn? Heeft niets met vertrouwen te maken. Of wil jij nu je loonstrookje naar mij DM'en? Nee hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09 16:42
Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:30:
[...]

Beetje hetzelfde als mensen die zeggen dat ze 'niks te verbergen hebben' op het argument waarom je tegen de sleepwet bent.

Sommige mensen willen nu eenmaal niet al hun informatie delen. Waarom moet daar altijd een reden voor zijn? Heeft niets met vertrouwen te maken.
Dat is ook hun goed recht. Maar het is net zo goed recht van een werkgever om dan te besluiten geen aanbieding te doen. Het is aan TS om de afweging te maken wat hij belangrijker vindt.

Als je het uit principe niet wil delen of pas nadat het aanbod op tafel ligt (zoals @kazz1980 ), snap ik dat prima, zolang je niet zeurt over de potentiële gevolgen. Maar vaak wordt het voor mijn gevoel gebruikt uit angst dat er niet goed genoeg onderhandeld kan worden en de overtuiging dat iemand nu sowieso te weinig verdient, maar eigenlijk niets concreets heeft om een andere partij er van te overtuigen dat hij meer waard is. Anders kan het ook geen kwaad om openheid te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:35

LankHoar

Langharig tuig

In een van de topics die @MAX3400 linkte heb ik al eens mijn strategie uitgelegd omtrent salaris bij sollicitaties. Normaliter houd ik er niet van om mezelf te quoten, maar copy + paste is ook zoiets :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 23:03
Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:30:
[...]

Sommige mensen willen nu eenmaal niet al hun informatie delen. Waarom moet daar altijd een reden voor zijn? Heeft niets met vertrouwen te maken. Of wil jij nu je loonstrookje naar mij DM'en? Nee hè?
idd, deed me denken aan de Edward Snowden quote "Saying you don't care about privacy because you have nothing to hide is like saying you don't care about free speech because you have nothing to say."

Maar OT, wellicht is het een idee om aan te geven dat er geen bijzondere inhoudingen zijn en je best bereid bent om de loonstrook achteraf in te laten zien? Sowieso vindt ik het redelijk ongepast om te vertellen aan een vreemde wat ik nu verdien. Doe ik toch ook niet aan vrienden of collega's? Het gaat erom wat je als persoon waard bent. Als het bedrijf je als een nummertje ziet, dan moeten ze wel dik boven je verwachte salaris betalen om je te overtuigen toch voor hen te werken. Mijn advies in dit soort gesprekken:
- Geef aan dat je huidige baan erg leuk is, maar dat je uitdaging mist. Als ze dan met een laag bod komen kun je altijd aangeven dat je nu nog voldoende plezier hebt om te blijven en het niet alleen voor het geld doet.
- Probeer de vraag te vermijden of te omzeilen dat je het niet prettig vindt om dergelijke dingen zomaar te delen, je doet het niet met vrienden en collega's, dus waarom nu wel? Daarnaast wordt je graag ingeschat op waarde als persoon mbt je kwaliteiten, niet op basis van je vorige werkgever.
- Ga niet met een pdf editor aan de slag met je oude loonstrook. Als dit een keer uitkomt, doet je dit eerder kwaad dan goed.

Dan rest de vraag, zit je nu in een benauwde situatie (geen werk/starter/echt geen alternatieve detacheerders) weeg dan de pros en de cons af en bepaal zelf of je toch wel je loonstrook stuurt. Wij kennen jouw persoonlijke situatie niet en het is makkelijk om te zeggen "dat zou ik nooit doen" terwijl je wellicht erg verlegen om werk zit. Kun je altijd nog eens verder kijken bij een andere detacheerder als je dit contractje voor bepaalde tijd hebt getekend, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:02
PhaeTom schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:45:
- Ga niet met een pdf editor aan de slag met je oude loonstrook. Als dit een keer uitkomt, doet je dit eerder kwaad dan goed.
Of ga juist wel met een PDF editor aan de slag en verwijder alle bedragen en referenties naar functieschalen van de loonstrook. Dan hebben ze je loonstrook gezien, met je huidige-vorige functietitel, maar kunnen ze er verder weinig mee.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Nooit afgegeven, het verzwakt alleen maar jouw positie en is ook niet relevant voor je nieuwe baan. Blijft recruiter doorvragen/zeuren, vraag dan of je een salarisstrook mag ontvangen van je nieuwe collega's om goed "vergelijkingsmateriaal" te kijgen. Daarnaast is het ook lastig te vergelijken, omdat bijvoorbeeld je secundaire arbeidsvoorwaarden compleet anders kunnen zijn die niet op je salarisstrook staan (bonus, extra vakantiedagen, pensioenbijdrage werkgever, 13e maand). De secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen vaak al honderden euros in de maand schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

donleone83 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:40:
[...]

Dat is ook hun goed recht. Maar het is net zo goed recht van een werkgever om dan te besluiten geen aanbieding te doen. Het is aan TS om de afweging te maken wat hij belangrijker vindt.

Als je het uit principe niet wil delen of pas nadat het aanbod op tafel ligt (zoals @kazz1980 ), snap ik dat prima, zolang je niet zeurt over de potentiële gevolgen. Maar vaak wordt het voor mijn gevoel gebruikt uit angst dat er niet goed genoeg onderhandeld kan worden en de overtuiging dat iemand nu sowieso te weinig verdient, maar eigenlijk niets concreets heeft om een andere partij er van te overtuigen dat hij meer waard is. Anders kan het ook geen kwaad om openheid te geven.
Oh, daar ben ik het ook met je eens. Maar als het aanbod van een baan gaat afhangen op het wel of niet overdragen van een loonstrook, dan wordt het meer een principekwestie waar je volgens mij sowieso niet echt blij van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 11:19

Croga

The Unreasonable Man

MAX3400 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 11:15:
Want? Waarom moet iemand die al 30 jaar werkt maar exact hetzelfde kan als jij (zelfde uren, zelfde kennis, zelfde certificeringen) meer verdienen?
Omdat "hetzelfde kunnen" geen drol te maken heeft met uren, kennis en certificaten.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09 14:51

Koppensneller

winterrrrrr

Je zet gewoon de deur open voor een lager aanbod dan je anders misschien had gehad. Als ze je 4000 zouden kunnen bieden, maar na het zien van je loonstrook (2500) besluiten dat je met 3000 waarschijnlijk ook wel tevreden zult zijn, wie heb je daarmee dan een plezier gedaan? Niet jezelf!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

mcDavid schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 11:48:
[...]

In dat geval is de correcte vraag: "wordt er loonbeslag ingehouden op uw huidige salaris?" En niet "mogen we uw loonstrook zien".

Mee eens hoor. En als het gevraagd is, komt het toch wel over als een stukje wantrouwen als ze dan alsnog om je loonstrook vragen: je zegt wel dat je X verdient, maar toon dat eens aan?

@MAX3400
Natuurlijk is loonbeslag een privékwestie. Maar als werkgever wil je toch wel weten hoe dat dat zit: je wil niet een gokverslaafde in huis halen als je weet dat die regelmatig met grote geldstromen te maken heeft. Iets met kat en spek en zo :)
Los daarvan raakt het de werkgever ook: die moet er voor zorgen dat het loonbeslag mogelijk is. Dus daar moet een medewerker weer tijd in steken, en voor veel werkgevers geldt dat ieder uur dat besteed wordt aan het eigen personeel geen geld oplevert, maar geld kost...

@donleone83
Niet iedereen kan zichzelf goed verkopen. Moeten die dan maar eeuwig blijven zitten waar ze zitten?
Ik snap je argument van open kaart, ben ik zelf tot op zekere hoogte ook voorstander van. Maar het moet wel van twee kanten komen: weinig werkgevers geven vooraf inzage in het salarisgebouw (je komt binnen op salaris X, kan doorgroeien tot Y in deze functie).
Met de vraag om een salarisstrook komt het heel erg over als 'jij vertelt ons alles, en wij vertellen wel wat wij noodzakelijk vinden'.

[ Voor 19% gewijzigd door Pietervs op 17-11-2017 13:49 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuupie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-09 19:23
Krijg je in november je 13e maand uitbetaald? Gewoon alles doorstrepen en alleen nog maar je naam en uiteindelijk je netto loon (inclusief die 13e maand) laten zien 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilItSelf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik zou de vraag om draaien laat hun eerst maar eens een goed bod doen. Dan heb je namelijk een bodem. Als ze jou een bod laten doen, dan heb ze gelijk een indicatie waar ze niet te veel boven hoeven te gaan zitten.

Uiteindelijk draait het erom wat ze bereid zijn om voor je te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 22:44
Als ze de vraag stellen naar een loonstrook, dan moet je ook niet negatief antwoorden.
Je vertelt gewoon wat je wil verdienen om daar in die job te komen werken.

Ze zullen hun vraag nog wel eens herhalen, maar dan kan je ook nog antwoorden dat je dat niet mag meedelen volgens je contract.

Over loonbeslag: ze mogen de vraag stellen, en daar kan je op antwoorden met ja of nee. Dat wil ik nog schriftelijk bevestigen als ze dat vragen (liegen wordt dan schriftvervalsing), maar een loonstrook krijgen ze nooit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikRo
  • Laatst online: 20-09 23:07
Wat een maakt loonbeslag nou uit voor bedrijf?

Als je maar komt werken en voldoet aan alle eisen

[ Voor 40% gewijzigd door ErikRo op 17-11-2017 14:43 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 22:34

IQM

Hoe graag wil je bij hen gaan werken? Met alle respect maar van detacheerders passen er 13 in een dozijn.

Je kunt open kaart spelen en zeggen dat je je huidige salaris wel kenbaar wilt maken maar dat je er ook nog op vooruit wilt gaan. (en nee, voor 250,- per maand erbij stap je niet over.) Risico dat je niet hapt is voor hen. En bedenk dat het voor bedrijven steeds lastiger wordt om aan goed personeel te komen.

Maar ik denk dat ik persoonlijk ook nee zou zeggen en dan concluderen dat de sollicitatieprocedure ten einde is. Ik heb ook wel eens in een gesprek een aanbieding gekregen die ik ter plekke moest accepteren. Toen ik aangaf dat er over na wilde denken vonden zij dat: 'Er een verschil was in mijn beleving en hun verwachting..." Boeie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-09 11:28
Als je een nieuwe auto koopt vraagt de verkoper toch ook niet wat je vorige auto heeft gekost? :D

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Tsja, vragen staat vrij. Mosschien kan je de deal nog eerlijk maken: Vraag ze naar het uurtatief van een vergelijkbare toekomstige collega (tarief + cv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 14:00
Als je nu hoger zit in salaris en slechts probeert om niet achteruit te gaan, kan een loonstrook geen kwaad. Probeer je een stap omhoog te zetten, dan ben je juist niet gebaat bij je salarisverleden en hou je de loonstrook beter op zak.

Belangrijker in de onderhandelingen is om helder te hebben wat je per uur gaat opleveren en wat de salarisruimte is die daar maximaal bij hoort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ErikRo schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:43:
Wat een maakt loonbeslag nou uit voor bedrijf?

Als je maar komt werken en voldoet aan alle eisen
Vrij veel: wist je bijvoorbeeld dat wanneer jij als werkgever (en loonbetaler) het beslag niet goed uitvoert de schuldeiser jou(w bedrijf) mag aanspreken voor de gehele schuld? Daarnaast zal een "beslagen" medewerker gemiddeld vaker ziek/afwezig zijn. Nog los van het feit dat je medewerker gevoelig is voor omkopingspogingen of andere verleidingen om snel geld te verwerven.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikRo
arnovos schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:01:
[...]

Vrij veel: wist je bijvoorbeeld dat wanneer jij als werkgever (en loonbetaler) het beslag niet goed uitvoert de schuldeiser jou(w bedrijf) mag aanspreken voor de gehele schuld? Daarnaast zal een "beslagen" medewerker gemiddeld vaker ziek/afwezig zijn. Nog los van het feit dat je medewerker gevoelig is voor omkopingspogingen of andere verleidingen om snel geld te verwerven.
Hm ok goede punten inderdaad, bedankt dat wist ik niet. _/-\o_

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Ik zou de vraag omdraaien:
Laat hen jouw de loonstroken van je directe collegas maar tonen. Tenslotte wil je graag weten wat een beetje een normaal salaris is voor wat jij voor hen gaat doen.

Als ze van jou transparantie verwachten van mag jij het ook van hen verwachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Natuurlijk willen ze dat loonstrookje zien. Yacht (& co) heeft jaarlijks heel wat nieuwe medewerkers waarbij een aanzienlijk deel van de concurrentie komt. Als ze al die strookjes naast elkaar leggen hebben ze een schitterend beeld van wat nu precies marktconform is, en het lijkt me niet dat dat heel gunstig voor sollicitanten uitpakt vooral niet aangezien de concurrentie dat ook doet. Op die manier krijg je een soort informele onderlinge prijsafspraken over salarissen.

Dat zet de onderhandelingspositie van sollicitanten bij voorbaat op 1-0 achterstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik weet niet wat alle discussie over loonbeslag is, maar het is geen steekhoudende reden om loonstroken te eisen.

Nieuwe werkgever, nieuw loonbeslag. Het aansprakelijkheidsrisico ontstaat pas als je daarop niet adequaat reageert. Je hebt geen enkele plicht om een loonbeslag op een ander loon van een andere werkgever automatisch over te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Geen enkel serieus bedrijf zal dit doen. Of ze breken de gesprekken gelijk af of ze gaan ermee door en negeren het feit dat jij het niet gegeven hebt.

Ze gaan niet verder praten als ze weten dat ze het bij het laatste gesprek gaan afbreken, dat is gewoon uren en geld verbranden. Als ze eerst wel verder praten en je aan het einde niet vertrouwen dan is er iets anders geweest waardoor ze jou niet vertrouwden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Ik geef alleen aan dat de recruiter het 2 keer "vroeg" voordat ik op gesprek kwam en het bij beide gesprekken bij het bredrijf naar voren kwam.
Bij de terug koppeling was het niet geven van het loonstrookje het opgegeven bezwaar.
En een paar weken later kreeg ik ergens anders een hoger salaris aangeboden dan ik bij die loonstrook toko vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 21:10

BoGu5

hmmmz

Je kunt toch ook gewoon op tafel leggen: "jullie snappen dat dit mijn onderhandelingspositie schaadt, daarom doe ik dit niet".

Je bent eerlijk geweest. De werkgever weet precies wat ze aan je hebben. Win/win

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Oh alleen maar een loonstrook? Dat valt nog mee :p

Toen ik solliciteerde en op gesprek mocht komen werd mij gevraagd een sollicitatieformulier in te vullen waar naast personalia en wat informatie over technische kennis een mooi rijtje stond met huidige arbeidsvoorwaarden, bestaande uit:

-Bruto salaris
-Vakantiegeld+dagen
-Bonusregelingen
-Pensioendetails,
-Andere tegemoetkomingen
-Deatils over een eventuele lease-auto..

Dan is natuurlijk meteen heel je onderhandelingspositie weg, dan kan je net zo goed niet meer op gesprek komen en een lijstje met eisen sturen met het verzoek daar ja/nee op te antwoorden..
Natuurlijk kan je gaan liegen op zo'n lijstje of een loonstrook vervalsen/opleuken, maar dat moet je denk ik niet willen. Dan begin je al meteen slecht bij een nieuwe werkgever.

Ik zou ze vriendelijk vragen waarom ze een loonstrook willen en waarom het niet nodig is zonder die een aanbod te doen. Mochten ze dat echt weigeren dan moet je je afvragen of je daar echt wel wil werken, misschien eerst eens ergens anders proberen? Sowieso moet je vertrouwens op je eigen intuitie en zorgen dat je een goed verhaal klaar hebt om je besluit in deze kwestie uit te leggen op een eventueel gesprek. Een keuze kunnen beargumenteren is soms misschien wel belangrijker dan welke keuze je maakt!
Verder kan het natuurlijk ook een soort 'test' zijn, wellicht zijn ze juist wel op zoek naar een kandidaat met een kritische blik die naar zaken als privacy kijkt (niet onbelangrijk in de IT?), tegengas durft te geven en niet als een mak hondje zomaar alles doorstuurt. Helaas weet je dat vantevoren niet ;)

Verder is het natuurlijk ongelooflijk privacy gevoelige informatie, weet jij veel waar die loonstrook uiteindelijk allemaal terecht komt.. Bedrijven hebben tegenwoordig genoeg mogelijkheden informatie over kandidaten te verzamelen (allerlei statistieken, social media), laten we ze aub niet nog meer gaan helpen..

[ Voor 18% gewijzigd door Pieter van Ras op 17-11-2017 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Overigens, als het bedrijf je doet voorkomen dat het standaard procedure is en ze het met álle sollicitanten zo doen, dan joklen ze een beetje. Niet iedereen heeft een (recente) loonstrook.

Mensen die van school komen, herintreders of mensen uit een ander soort werk dan loondienst hebben geen loonstrook.

Als ik ergens zou solliciteren kan ik niet anders dan jaarcijfers met ze delen. Weinig zinvol, ik neem aan dat ze niet mijn winst gaan spiegelen als loon :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Pieter van Ras schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 23:11:
Dan is natuurlijk meteen heel je onderhandelingspositie weg, dan kan je net zo goed niet meer op gesprek komen en een lijstje met eisen sturen met het verzoek daar ja/nee op te antwoorden..
Natuurlijk kan je gaan liegen op zo'n lijstje of een loonstrook vervalsen/opleuken, maar dat moet je denk ik niet willen. Dan begin je al meteen slecht bij een nieuwe werkgever.
Het trieste feit is dat mensen heel graag liegen op dat soort lijstjes en dat bedrijven mede daarom om loonstrookjes vragen.

In wezen kan een bedrijf de daadwerkelijke vraag (wat moeten wij jou betalen) op 2 manieren inkleden :
- Wat verdien je nu (en als dat eerlijk is dan is alles erboven een meevaller)
- Wat wil je bij ons verdienen (en dan heb je een grote kans dat je als werkgever het omlaag moet drijven wat veel moeizamer is)

Het probleem is alleen dat bedrijven 1 vragen en 2 denken te vragen. Terwijl menig sollicitant denkt 2 te beantwoorden terwijl 1 gevraagd is. Waardoor je een mismatch hebt en onwaarschijnlijke verwachtingen en tja, dan wil een bedrijf wel eens "bewijzen" zien.
Voorkom gewoon die hele discussie als sollicitant en geef aan dat je qua vorig salaris alleen in grootheden praat en dat zij mogen aangeven wat er te verdienen valt want het is hun bedrijf en hun baan die aangeboden wordt.
t_captain schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 23:29:
Als ik ergens zou solliciteren kan ik niet anders dan jaarcijfers met ze delen. Weinig zinvol, ik neem aan dat ze niet mijn winst gaan spiegelen als loon :)
Tja, ik denk dan toch dat jij een redelijk uitzonderlijke positie hebt hoor, elke ZZP'er en directeur (die ik ken) geeft zichzelf alsnog gewoon een basisloon (desnoods aangevuld met bonussen etc uit de winst maar dat is bijzaak) puur om de boeken recht te houden en inzichtelijk te kunnen houden.
Jouw avondeten en hypotheek op je huis zijn geen bedrijfskosten en zijn toch vaste kosten die je altijd moet binnenhalen en reserveren. Waarom dan niet duidelijk in de boeken verwerken door het te benoemen als loon.

Enige reden die ik daarvoor kan bedenken is dat je niet genoeg winst maakt om en te kunnen investeren en jezelf loon te geven waardoor je continue aan het balanceren bent op het randje en je een maand droog brood moet eten als er bedrijfsmatige kosten zijn, maar aan de smiley te zien gok ik dat dat ook niet echt van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:52
Zou het strafbaar zijn om de loonstrook van een collega te gebruiken (even persoonsgegevens vervangen uiteraard)? Of mag dat gewoon aangezien het niet om een officieel stuk gaat?

(Nu werk ik in het onderwijs en niet bij een bedrijf, waarbij scholen gewoon de laatste salarisschaal over nemen en waarbij onderhandelen niet normaal is)

[ Voor 30% gewijzigd door President op 18-11-2017 06:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

President schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 06:41:
Zou het strafbaar zijn om de loonstrook van een collega te gebruiken (even persoonsgegevens vervangen uiteraard)? Of mag dat gewoon aangezien het niet om een officieel stuk gaat?
Wat denk je zelf? Dat noemen we valsheid in geschrifte, en dat is aardig strafbaar ja. Dat is ongeveer het domste wat je kunt doen

Om artikel 225 van het Wetboek van strafrecht maar eens te quoten:
1. Hij die een geschrift dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk opmaakt of vervalst, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken, wordt als schuldig aan valsheid in geschrift gestraft, met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.

2. Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk gebruikmaakt van het valse of vervalste geschrift als ware het echt en onvervalst dan wel opzettelijk zodanig geschrift aflevert of voorhanden heeft, terwijl hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat dit geschrift bestemd is voor zodanig gebruik.

3. Indien een feit, omschreven in het eerste of tweede lid, wordt gepleegd met het oogmerk om een terroristisch misdrijf voor te bereiden of gemakkelijk te maken, wordt de op het feit gestelde gevangenisstraf met een derde verhoogd.
Punt 1 is aardig van toepassing, net als puntje 2 :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:28
Ik krijg van dit soort vragen altijd de kriebels, mijn response is dan ook altijd 1 van deze 2:

- Prima, maar dan wil ik graag de loonstroken van mijn nieuwe collega's zien
- Zodra jullie met een aanbod komen

Ik lieg bij een sollicitatie niet over de hoogte van mijn huidige salaris, maar ik vertel het ze pas na een aanbod (aangezien ze salarisstroken van een collega niet laten zien). Het lijkt me namelijk geen goede start voor je arbeidsrelatie wanneer je hierin niet eerlijk bent.

Ik geef trouwens tegenwoordig voordat ik in gesprek ga al een salarisindicatie (zoals hun dat noemen) af, gewoon om onze tijd niet te verdoen. Er zijn namelijk nog steeds bedrijven die denken dat ze een ervaren developer met X jaar ervaring, etc, etc, voor een veel te laag salaris kunnen krijgen. Meestal staan die vacatures nog steeds online na een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 21:30
Als je dringend op zoek bent naar een baan, loop je de kans de job niet te krijgen als je er geen antwoord op geeft. Dus in dat geval gewoon eerlijk antwoord geven of de salarisstrook laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Gomez12 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 01:30:
[...]

[...]

Tja, ik denk dan toch dat jij een redelijk uitzonderlijke positie hebt hoor, elke ZZP'er en directeur (die ik ken) geeft zichzelf alsnog gewoon een basisloon (desnoods aangevuld met bonussen etc uit de winst maar dat is bijzaak) puur om de boeken recht te houden en inzichtelijk te kunnen houden.
Jouw avondeten en hypotheek op je huis zijn geen bedrijfskosten en zijn toch vaste kosten die je altijd moet binnenhalen en reserveren. Waarom dan niet duidelijk in de boeken verwerken door het te benoemen als loon.

Enige reden die ik daarvoor kan bedenken is dat je niet genoeg winst maakt om en te kunnen investeren en jezelf loon te geven waardoor je continue aan het balanceren bent op het randje en je een maand droog brood moet eten als er bedrijfsmatige kosten zijn, maar aan de smiley te zien gok ik dat dat ook niet echt van toepassing is.
Ik denk dat 50-75% van de zelfstandigen vanuit een eenmanszaak werkt. Dan heb je geen loon, je leeft gewoon van de ondernemingswinst.

En de DGA’s, die hebben wel een loon. Maar de truc is juist om dat zo laag mogelijk te houden en de rest als dividend in box 2 te genieten. Dan heb je dus een loonstrook waar 50k per jaar op staat, en een resterende winst van bijvoorbeeld 70k (te verdelen tussen een dividenduitkering en het oppotten in de BV). Die winst staat niet op de loonstrook. Zal een bedrijf denken dat een loonstrook twv. 50k een realistische indicatie biedt van wat ze zouden moeten bieden? Hoop van niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Mastermind schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 09:46:
Als je dringend op zoek bent naar een baan, loop je de kans de job niet te krijgen als je er geen antwoord op geeft. Dus in dat geval gewoon eerlijk antwoord geven of de salarisstrook laten zien.
Waarbij dringend hierin de maatgever is.

Je ziet veel vacatures met de indicatie van een "marktconform salaris". Aangezien de organisatie vaak al geen indicatie wil geven waarom zou je als sollicitant je huidige positie prijs geven. Het salaris bij de vorige werkgever zegt niets over het feit of het een goede of slechte waardering is en met het tonen van je huidige salaris creeer je potentieel al een limiet op je maximale vraag.

IMHO moeten organisaties gewoon wat transparanter zijn. Wat hebben zij over voor een bepaalde functie en hoe vertaalt die range zich naar de specifieke kandidaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:52
wildhagen schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 06:59:
[...]

Wat denk je zelf? Dat noemen we valsheid in geschrifte, en dat is aardig strafbaar ja. Dat is ongeveer het domste wat je kunt doen

Om artikel 225 van het Wetboek van strafrecht maar eens te quoten:

[...]

Punt 1 is aardig van toepassing, net als puntje 2 :)
Valsheid in geschrifte is inderdaad strafbaar, maar ze vragen om een loonstrook.. dat is geen wettelijke eis of stuk toch?

In een sollicitatie brief of een cv kan ook gelogen worden. Soms zal het uit komen, anderen bluffen zich naar binnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 02:06

Reptile209

- gers -

Het zal idd niet strafbaar zijn. Wel grond voor ontslag op staande voet denk ik, mits het aannemelijk is dat je zonder de leugen of vervalsing het contract niet had gekregen, of wegens ernstige beschadiging van het vertrouwen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
President schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 12:39:
[...]

Valsheid in geschrifte is inderdaad strafbaar, maar ze vragen om een loonstrook.. dat is geen wettelijke eis of stuk toch?

In een sollicitatie brief of een cv kan ook gelogen worden. Soms zal het uit komen, anderen bluffen zich naar binnen...
Dat het geen wettelijke eis is heeft er volgens mij niks mee te maken.

Van Wikipedia: (even geen zin een betere bron te zoeken)
Valsheid in geschrifte is een strafbaar feit, waarvan sprake is wanneer de valsheid gepaard gaat aan bedrieglijke inzichten en betrekking heeft op welbepaalde documenten die volgens de wet een zekere geloofwaardigheid genieten.
Ik weet niet of een loonstrook volgens de wet die 'zekere geloofwaardigheid' geniet, maar naar mijn mening mag je dat van een loonstrook toch wel verwachten. Daarvoor vraagt de werkgever deze immers, anders had hij ook mondeling/schriftelijk om een bruto salaris kunnen vragen.

Of het een materiele of intellectuele valsheid is weet ik niet, beide lijken me redelijk van toepassing ^^
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen materiële valsheid en intellectuele valsheid. Wie een bestaand document namaakt of wijzigt, begaat een materiële valsheid; ook een nagemaakte handtekening valt daaronder. Men kan denken aan vervalste of nagemaakte paspoorten. Wie in een origineel stuk onjuiste vermeldingen opneemt, begaat een intellectuele valsheid.
Ik zie nergens 'wettelijk stuk' of 'wettelijke eis om te verstrekken' staan. Dat iets geen wettelijk stuk is geeft je niet het recht dat zomaar te vervalsen.
Dat een diploma vervalsen strafbaar is lijkt me duidelijk. Of het vals vermelden van diploma's/titels CV strafbaar is weet ik niet, ik denk dat een CV volgens de wet wel wat minder 'zekere geloofwaardigheid' geniet.

Maargoed ik ben geen jurist ofzo dus dit zijn allemaal aannames :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Dan nog als je van je af willen en ze gebruiken dat dan heb je wel een probleem, geen werk, verwijtbaar werkloos geen uitkering en geen ontslagvergoeding mee. Al is die tegenwoordig flink stuk minder dan vroeger dan vorig jaar. Kun je wel naar de rechter stappen maar daarvan is de uitslag ook niet zeker en die rechtszaak kost bovendien geld.

Dan beter niets geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het grootste probleem met loonstroken tijdens de sollicitatie is dat ze een relatie scheppen tussen je oude en je nieuwe loon. De nieuwe werkgever weet immers wat hij moet betalen om je over te halen. Meestal je huidige loon plus 200 a 500.

Gevolg: mensen die in een slechte economie zijn afgestudeerd dragen hun salaris achterstand langer met zich mee. Mensen die uit een groep komen die vroeger een salaris achterstand had (vrouwen, allochtonen, ...) zullen ook langer door die achterstand worden achtervolgd dan in de situatie dat elk nieuw aanbod blanco werd bepaald.

Wettelijk is het allemaal binnen de regels. Moreel is het een zeer onwenselijke praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Amerikaanse toestanden idd en dat zal nog wel een graadje erger worden in de toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Laatst online: 19-09 08:13
Het dient geen enkel ander nut dan het mogelijk ondermijnen van jou positie. Je moet erg goede kwaliteiten hebben als je hard kan maken dat je 15% (voorbeeld) meer verwacht dan je huidige situatie.
Overigens is het nog altijd aan jezelf om een aanbod af te slaan, zelfs als ze je salaris wel weten.

Zelf zou ik overigens niet mijn salarisstrook leveren. Ik zou ook geen uitspraak doen over mijn huidige situatie, maar gewoon kenbaar maken wat mijn verwachtingen is aan arbeidsvoorwaarden (uren, geld, opleiding, reistijden etcetera).
Daar kun je heel open over zijn, en leg je de onderhandeling start bij jezelf.

Vergeet niet, jij hebt gesolliciteerd, maar zij hebben jou uitgenodigd. Dan is het zorg dat jij goed weet wat je waard bent.

[ Voor 15% gewijzigd door Sneezzer op 18-11-2017 15:05 ]

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Sneezzer schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 15:03:
Het dient geen enkel ander nut dan het mogelijk ondermijnen van jou positie. Je moet erg goede kwaliteiten hebben als je hard kan maken dat je 15% (voorbeeld) meer verwacht dan je huidige situatie.
Die manier van denken werkt mee aan het propageren van salarisvoorsprongen of -achterstanden. +15% haal je door een stuk nog-niet-gewaardeerde groei. Maar ook door over te stappen van een slecht betalend bedrijf naar een beter betalend bedrijf. Of door over te stappen van een plek waar je wegens de crisis wat laag was ingeschaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Laatst online: 19-09 08:13
Dat stukje dat je in de quote zet bedoel ik inderdaad het geval van wel geven van je loonstrook én daar flink boven willen gaan zitten en daar yacht van overtuigen. Zoals ik ook stel, het dient jezelf totaal niet.

Ik had duidelijker moeten maken dat dat dus de situatie is waarbij je dus wel je loonstrook hebt gegeven.

Ik de rest van mijn post probeer ik aan te geven hoe je het kunt aanpakken zonder je loonstrook te geven.

[ Voor 33% gewijzigd door Sneezzer op 18-11-2017 16:13 ]

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Beetje typerende reacites weer wat sterk overeenkomst met wat je ziet in het"recruiters" topic terug ziet.

Niemand verplicht je om met een recruiter samen te werken, het hoeft echt niet. Het kan daadrintegen wel in je voordeel werken. Sterker nog een tal van posities staan gewoon niet eens meer publiekelijk.

Persoonlijk heb ik iedere positie altijd via een recruiter beland en ben ik er zeker van dat ik structueel beter voorwaarden had dan veel van m'n oud alumni. Neemt niet weg dat je wel met hun regeltjes moet spelen en afhankelijk van je gebied zijn recruiters vaak sterk in jou niche. Dus belazer ze niet anders zijn je snel klaar met jou.

Met betrekking tot het loonstrookje ze gaan jou echt niet te kort doen. Jij wilt meer verdienen, betere primaire/secundaire voorwaarden en die zul je dan ook wel krijgen immers anders maak jij de overstap niet. Wat heb je uiteindleijk te verliezen, denk je daadwerkelijk zeflstandig een betere positie te vinden, of denk je zelf meer te onderhandelen? Indien je met een recruiter niet weet hoe je moet onderhandelen, dan kun je dit ook zonder niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

@n4m3l355 misschien lees ik het verkeerd, maar volgens mij gaat het hier om een interne recruiter bij yacht. De HR afdeling van het bedrijf zelf waar TS wil gaan werken dus.. dat is een heel andere situatie.

[ Voor 25% gewijzigd door Yucon op 19-11-2017 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike6383
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-06 10:18
n4m3l355 schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:49:
Niemand verplicht je om met een recruiter samen te werken, het hoeft echt niet.
Ja, en niemand verplicht je je salarisstrook te overhandigen.

[ Voor 18% gewijzigd door mike6383 op 19-11-2017 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:54
t_captain schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 15:26:
[...]

Die manier van denken werkt mee aan het propageren van salarisvoorsprongen of -achterstanden. +15% haal je door een stuk nog-niet-gewaardeerde groei. Maar ook door over te stappen van een slecht betalend bedrijf naar een beter betalend bedrijf. Of door over te stappen van een plek waar je wegens de crisis wat laag was ingeschaald.
Of simpelweg omdat je een aantal jaar bij een bedrijf hebt gezeten waar sprake van een nullijn of verwaarloosbare groei was. Dan is een overstap de manier om die achterstand weer eens in te lopen.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:49
vj_slof schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 11:20:
Volgens mij is dit een soort valsheid in geschrifte waar je mee wegkomt :) Ik kan me niet voorstellen dat ze de echte cijfers mogen opvragen bij de bron.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Als een potentiële werkgever mij dit zou vragen, kunnen ze meteen iemand anders benaderen. Redenen zijn al genoemd. Ik vind dit een zeer matige manier van het begin van een (arbeids-) relatie. Niet iedereen heeft die luxe, maar loonstrook geven zou ik alleen doen als je de baan echt nodig hebt. Dit zijn in het algemeen geen leuke werkgevers maar bedrijven die hun werknemers behandelen als citroenen die ze zo hard mogelijk moeten uitknijpen.
Gomez12 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 01:30:
[...]

In wezen kan een bedrijf de daadwerkelijke vraag (wat moeten wij jou betalen) op 2 manieren inkleden :
- Wat verdien je nu (en als dat eerlijk is dan is alles erboven een meevaller)
- Wat wil je bij ons verdienen (en dan heb je een grote kans dat je als werkgever het omlaag moet drijven wat veel moeizamer is)
Ehm, wat dacht je van 'wat is een werknemer met deze kennis en ervaring voor deze werkzaamheden ons waard'? Lijkt me relevanter dan wat de werknemer eerst verdiende (bij een baas waar hij weggaat, om redenen die niet zelden (direct of indirect) met elkaar te maken hebben), of dan wat de werknemer wil verdienen (ik wil graag hetzelfde verdienen als Lionel Messi maar ik denk niet dat iemand dat gaat betalen).
En voor je iets zegt over wat de werknemer realistisch gezien wil verdienen: dat is, als het goed is, gelijk aan wat de werkgever (realistisch gezien) wil betalen voor een werknemer met deze kennis en ervaring die deze werkzaamheden gaat verrichten. Dat heet marktwerking.

[ Voor 17% gewijzigd door Cocytus op 19-11-2017 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
mcDavid schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 11:48:
[...]

Dan zou ik gewoon de cijfertjes weghalen. Kunnen ze zien waar mijn salaris uit opgebouwd is. Als ze dan vragen stellen kun je nog altijd reageren dat ze kunnen zien dat er geen loonbeslag is en dat de oude cijfertjes niet relevant zijn en dat ze zelf de nieuwe mogen invullen })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:21
Ik snap dat dit niet de essentie van de discussie is, maar een loonbeslag is natuurlijk hartstikke privé en het gaat je werkgever niets aan totdat hij een brief krijgt van de beslaglegger. Ik zou hier nooit uitspraken over doen.

Hiervoor hebben we de welbekende zin: "Kunt u/kun je toelichten waarom dit relevant is voor de sollicitatie?" of iets directer "Ik zie de relevantie niet voor deze sollicitatie.".

Inhoudelijk: ik zou dit niet zo snel delen. Ik hoor nog wel eens dat dit over pensioenen e.d. gaat, maar werkgeversbijdrage staat er niet op. En juist die icm je eigen bijdrage is relevant.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Arjan90 schreef op maandag 20 november 2017 @ 06:11:
Ik snap dat dit niet de essentie van de discussie is, maar een loonbeslag is natuurlijk hartstikke privé en het gaat je werkgever niets aan totdat hij een brief krijgt van de beslaglegger. Ik zou hier nooit uitspraken over doen.
Bij loonbeslag zou ik toch als sollicitant wel even goed nadenken of het wel of niet relevant is. Mocht je werkgever het om de een of andere reden wel relevant vinden dan is het gewoon gokwerk of de beslaglegger er binnen je proeftijd bij je werkgever erop terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Loonbeslag melden lijkt me een recept voor afwijzing.

Maar nogmaals, het onderwer[ is AFAIK niet relevant voor het geval van TS (het is zomaar ergens de discussie ingeslopen) en niet bijzonder relevant voor de praktijk van loonstroken van solicitanten vragen (nieuw loon valt niet onder oud loonbeslag, geen plicht voor WG dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:28

EvH

Goedemorgen,

Ik was in de luxe positie dat een bedrijf mij wilde hebben, echter vroegen ze mij ook om mijn loonstrook. Normaliter zou ik dit niet overhandigen, want ze wilden juist mij hebben...
Ik heb het wel gedaan, maar meer om de reden; relatief klein bedrijf, ik wilde het gesprek met een goed vertrouwen erin gaan en de "nieuwe" werkgever een kans geven om een gepast voorstel te geven op basis van mijn "huidig" contract.

Hierop volgde een vrij "simpel" gesprek, hij wist wat ik had, wat ik verdiende en ik stond er voor open om van hem een tegenaanbod te krijgen.

Verrassend genoeg bood hij mij in het informere gesprek, 25% bruto meer.
De zelfde arbeidsvoorwaarden, auto van de zaak, mobiel van de zaak, zelfs pensioen.

Ik was natuurlijk blij met de 25% stijging, echter realiseerde ik mij ook dat ik een functie ging vervullen waarbij 25% dan eigenlijk peanuts was.

Mijn voorstel was dan ook; proeftijd er uit, + 25%, zelfde arbeidsvoorwaarden en herevaluatie binnen 6 maanden als ik de kosten drastisch naar beneden wist te krijgen. Hij gaf mij na 3 maanden nog eens 10% erboven op en na een half jaar weer 5% erboven op.

Vanaf het "beginpunt" gezien, ging ik er fors op vooruit, het gaf enig perspectief, aan de andere kant was het een gok voor mij, maar gezien de voorwaarden, had ik toch enige vastigheid en als ik wilde kon ik altijd nog weggaan. We gingen beide de uitdaging aan, inmiddels werk ik er nu al 4,5 jaar en ben sindsdien nog verder gestegen.

Of ik spijt heb gehad om mijn loonstrook heb laten zien? Nee totaal niet.
Ben ik blij dat ik ben verder wezen onderhandelen; jazeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Tip gewoon jaaropgaven meenemen en zeggen dat je die wel wil laten zien.
Als je de jaar opgaven van je toekomstige collega's ook mag inzien.
Gewoon als reverentie . Kijk of ze daarmee instemmen.
Mogen het als je wil inzien maar geen kopie maken.
Heb ik een keer gedaan in de jaar opgaven zat wel verwerkt (12 maand salarissen Bonus Plus extra maand aan vakantie dagen uitbetaald)
Hadden ze dus niets aan. heb niet gezegd dat Bonus en extra maand aan uitbetaalde vakantie dagen erbij zat.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-09 09:02
Ik kan in ieder geval bevestigen (op basis van eigen ervaring dit jaar, en ervaring van familie een jaar geleden), dat het opvragen van een loonstrook bij Yacht niet standaard is.
Binnen Supply Chain werd het salaris o.a. gebaseerd op opleiding en relevante werkervaring.

Ik ben zelf altijd van mening dat een potentiële werkgever je arbeidsvoorwaarden moet baseren op wat je waard bent en wat je oplevert. Niet op wat je eerder verdiend hebt.
Stel ik ben afgestudeerd IT'er, heb na mijn opleiding een jaar geen relevant werk kunnen vinden. Maar om niet thuis te zitten, een jaar als stratenmaker gewerkt (ik noem maar iets), is het salaris wat ik daar verdiend heb ook totaal niet relevant.

Is het gebruikelijk om een indicatie te vragen van je arbeidsvoorwaarden? Ik denk van wel, je kunt dan namelijk aangeven wat je wilt verdienen en wat jij vindt dat je waard bent. Past dit niet in het budget/plaatje waarbinnen ze iemand zoeken, heeft het namelijk geen zin om verder in gesprek te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-09 14:56
In mijn huidige arbeidsovereenkomst staat dat het niet toegestaan is om de hoogte van mijn salaris met derden te delen. (zelfs niet met collega's). Weet niet hoe rechtsgeldig dat is, maar in principe zou ik mijn salarisstrook dus helemaal niet mogen laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvHMontySCOUT
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 14:46
remmuz schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:40:
In mijn huidige arbeidsovereenkomst staat dat het niet toegestaan is om de hoogte van mijn salaris met derden te delen. (zelfs niet met collega's). Weet niet hoe rechtsgeldig dat is, maar in principe zou ik mijn salarisstrook dus helemaal niet mogen laten zien.
uhh mag ik vragen welke reden daarachter zit? Ik heb het in ieder geval nog nooit gehad. Klinkt toch een beetje vreemd. Dat je klantzaken niet mag bespreken snapt iedereen, maar het wel of niet delen van jouw salaris lijkt me toch aan jezelf en niet je werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik hoorde laatst pas voor het eerst dat een potentiële werkgever om de loonstrook vroeg. Mijn eerste reactie was: never. Aan de andere kant snap ik goed dat ze het vragen en ze kunnen het altijd proberen. Zeker wanneer de sollicitant om een baan verlegen zit.
Het is mijn inziens ook gewoon niet heel relevant. Ze mogen mij vragen wat ik (minimaal) wil verdienen en op basis daarvan een voorstel doen. Als ik nu 3500 euro per maand verdien en alleen overstap als ik 4500 euro ga verdienen, dan is dat eerste bedrag toch veel minder relevant dan het tweede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-09 14:56
MvHMontySCOUT schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:44:
[...]

uhh mag ik vragen welke reden daarachter zit? Ik heb het in ieder geval nog nooit gehad. Klinkt toch een beetje vreemd. Dat je klantzaken niet mag bespreken snapt iedereen, maar het wel of niet delen van jouw salaris lijkt me toch aan jezelf en niet je werkgever?
Werkgever vind dat die informatie concurrentie-gevoelig is. Kan er verder ook niks aan doen. Dat soort afspraken in een contract vind ik sowieso een beetje naar chantage ruiken; Of je gaat akkoord, of geen contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 16:27

Rmg

barrymossel schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:48:
Ik hoorde laatst pas voor het eerst dat een potentiële werkgever om de loonstrook vroeg. Mijn eerste reactie was: never. Aan de andere kant snap ik goed dat ze het vragen en ze kunnen het altijd proberen. Zeker wanneer de sollicitant om een baan verlegen zit.
Het is mijn inziens ook gewoon niet heel relevant. Ze mogen mij vragen wat ik (minimaal) wil verdienen en op basis daarvan een voorstel doen. Als ik nu 3500 euro per maand verdien en alleen overstap als ik 4500 euro ga verdienen, dan is dat eerste bedrag toch veel minder relevant dan het tweede?
Dan maakt het voor de onderhandelingen toch ook geen hol uit of ze je loonstrook zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Rmg schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:50:
[...]

Dan maakt het voor de onderhandelingen toch ook geen hol uit of ze je loonstrook zien :+
Nee inderdaad. Dus daarom zou ik zoiets aan ze laten zien. Heeft voor beide partijen geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvHMontySCOUT
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 14:46
@remmuz Oke, ja dat vind ik ook. Naja er zullen altijd bedrijven zijn die het afdwingen. Aan ons de afweging om er mee akkoord te gaan. Tegenovergestelde is natuurlijk dat als alle salarissen volledig openbaar zouden zijn iedereen ook niet tevreden is. (behalve de directeur/manager) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:06
de "randstad uitzend bureau" mentaliteit blijft toch sterk bij de club. Zoals al eerder gezegd: gewoon blijven bij dat het niet relevant is en aangeven in welke range je een salaris zoekt.

Het enige wat ik ooit gegeven heb is (iets beter verwoord, maar de strekking is gelijk) "ik verdien ongeveer XXX per jaar, met zeer goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Deze functie is behoorlijk zwaarder, dat kan ik, werk onder mijn niveau op mijn huidige baan. Door deze baan te combineren met deze extra activiteiten heb ik een boeiende mix aan activiteiten, maar consolideer dit graag in 1 baan. (eigen bedrijf, vrijwilligerswerk) Ik verwacht een aanbod dat daar recht doet aan de functie verzwaring.

Ik kreeg een aanbod van 1.5 keer m'n salaris toen :)

maar loonstroken geven, opdonderen met die recruiters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:01

servies

Veni Vidi Servici

kazz1980 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:16:
Het is heel gewoon dat een potentiële nieuwe werkgever vraagt naar een loonstrook van je huidige werkgever. Ze kunnen je uiteraard niet verplichten deze te geven.
Nee, dat is het niet en dat behoort het ook niet te zijn...
Zij zullen ook geen eerlijk antwoord geven op de vraag: wat is het maximum dat iemand verdient bij jullie met de functie waarop jij solliciteert...
Pagina: 1 2 Laatste