Pietervs schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 11:18:
Even advocaatje van de duivel: kan natuurlijk ook zijn om te zien of er loonbeslagen worden ingehouden op je huidige salaris. Natuurlijk niet fijn voor een werkgever als deze de eerste maand nadat hij iemand aangenomen heeft een brief krijgt waarin een deel van het salaris opgeëist wordt...
Maar ik zou me ook niet prettig voelen met de vraag om een loonstrook: je hebt verteld wat je verdient, dat moet voldoende zijn om een aanbod te doen!
Wat heeft dit er nu weer mee te maken? Anders dan een zeer minimale extra kosten van 2x overboeken (laat ik luxe doen en zeggen dat dat 2 x 50 euro kost aan loonkosten om het in te stellen en op te heffen) heeft de werkgever er geen enkel nadeel van. Je gaat niet ineens meer loon krijgen omdat er beslag is. Je gaat niet ineens minder goed werken omdat er loonbeslag is. Je weet helemaal niet wat de reden is (misschien ben je in een vechtscheiding, of heb je terechte beef met de belastingdienst die daar niet op een normale manier op reageert of ....)
Er zijn 2 vergezochte redenen die ik kan bedenken wanneer het relevant zou zijn:
- Je hebt een vertrouwensfunctie en het loonbeslag raakt je zo hard dat je omkoopbaar bent.
- je hebt je laten werven als budgetcoach en bent wegens zelfgekozen onverantwoorde uitgaven in de problemen gebracht.
Verder heeft het NIKS te maken met de verwerpelijke praktijk van Yacht of anderen (ja ook vooral de overheid) om naar je loonstrookje te vragen. Je gaat praten over je toekomstige waarde niet over je vroegere, dus ze hebben er niks mee te maken.
Ik ben nog wat brutaler geweest. Ik heb recent tot 3 x toe geweigerd zelfs maar een indicatie te geven vergezeld van de tegenvraag: als ik voorheen een topfunctie had en nu solliciteer als repro-medewerker krijg ik dan 3x wat de rest verdiend vanwege mijn vorige salaris? Als het antwoord nee is, is je vraag in de omgekeerde situatie ook niet relevant. Ik heb ruimschoots meer gekregen dan hun initiele aanbod (belediging), waarmee ik naar mijn eigen onbescheiden mening nog vriendelijk ben geweest. w
Vergeet niet: werven kost geld. Opnieuw werven nog meer geld. Voor die kosten kunnen ze 100 euro in de maand JARENLANG betalen en nog in het voordeel eindigen.
Bovendien is het een goede indicator van de houding van je potentiele werkgever. Als de relatie in de wittebroodsweken al zo begint... Ik zou genoeg weten en ze (beleefd!) hun vet geven. Met een beetje mazzel krijg je er nog respect voor ook; nobody wants a pushover en indien wel, wil je daarvoor werken?
Laat je niet onder druk zetten of bang maken tenzij je op het punt staat uit je huis gezet te worden.
Je moet dus ook helemaal niet vertellen wat je verdiend. Je laat hun een eerste bod doen en daar ga je gepast boven zitten. Als je dat ECHT niet aandurft geef je zelf een bedrag op dat je onderbouwd met je ervaring, opleiding en prestaties dat ligt boven wat je uiteindelijk wil verdienen. Hoe die lui zich ook opstellen, het komt niet uit hun zak he? Ook heb ik nog nooit een HR medewerker na uren overwerk naar huis zien gaan....
[
Voor 0% gewijzigd door
BuZZem op 20-11-2017 21:21
. Reden: taalkundig ]