Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou in dit geval, om de reden die zij aangeven, in eerste instantie niet meewerken. Geef gewoon aan wat je salarisverwachting is en dat ze dat als uitgangspunt kunnen nemen voor een aanbod. Ik vind het ook gek dat ze het salaris van je huidige baan als uitgangspunt zouden nemen, want je switcht naar een andere baan waar je misschien hoger niveau werk doet, meer reistijd hebt, mindere secundaire voorwaarden, meer overwerk, meer zelfstandigheid etc. Allemaal zaken die ook geld waard zijn. Alleen jij kunt bepalen wat je een acceptabel aanbod vindt om over te stappen naar die nieuwe werkgever.

Als ze er per sé op staan dan zou ik de salarisstrook uiteindelijk wel opsturen, met de afspraak dat deze niet bewaard wordt en dat je nog steeds een aanbod verwacht zoals je had aangegeven. Komen ze vervolgens met een aanbod 100 euro boven je huidige salaris dan zou ik me niet serieus genomen voelen en vriendelijk bedanken.

[ Voor 21% gewijzigd door Palomar op 20-11-2017 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:06
MvHMontySCOUT schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:53:
@remmuz Oke, ja dat vind ik ook. Naja er zullen altijd bedrijven zijn die het afdwingen. Aan ons de afweging om er mee akkoord te gaan. Tegenovergestelde is natuurlijk dat als alle salarissen volledig openbaar zouden zijn iedereen ook niet tevreden is. (behalve de directeur/manager) :P
Het is jammer dat er nog zo vaak een "zij versus ik" mentaliteit is tussen werkgevers en werknemers. Een werkgever heeft er niets aan om mensen te weinig te betalen, en werknemers hebben op termijn ook niets aan te veel verdienen. Helaas werkt 't alleen in een beperkt segment zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 12:45
Tegen mijn huidige werkgever gezegd.
Als je mijn goed betaald en goed behandeld zou ik gek zijn om verder naar een ander baan te zoeken.
Begrijpt die ook onderbetaalde en niet tevreden medewerkers zijn constant op zoek naar een beter betaalde baan.
Op zulke medewerkers kan je niet rekenen op de korte en lange termijn.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:06
Raoul.TLS schreef op maandag 20 november 2017 @ 11:22:
Als je mijn goed betaald en goed behandeld zou ik gek zijn om verder naar een ander baan te zoeken.
Begrijpt die ook onderbetaalde en niet tevreden medewerkers zijn constant op zoek naar een beter betaalde baan.
Precies. Ik heb een vergelijkbaar gesprek met m'n huidige manager gehad: Als ik over salaris moet beginnen is er ergens iets mis gegaan. Ik besef me dat ik reeel moet zijn, mijn manager beseft dat hij mij tevreden moet houden. Ik ben niet tevreden als hij mij als behandeld als niets meer dan een kostenpost. Ik ben niet reeel als ik verwacht dat ik iedere 2 jaar m'n salaris verdubbel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

servies schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:38:
[...]

Nee, dat is het niet en dat behoort het ook niet te zijn...
Zij zullen ook geen eerlijk antwoord geven op de vraag: wat is het maximum dat iemand verdient bij jullie met de functie waarop jij solliciteert...
Jawel hoor, het is wel heel gewoon dat ernaar gevraagd wordt ;)
Ik heb nog nooit een werkgever meegemaakt die de vraag niet ergens stelde. Dus het ís wel degelijk heel gewoon. Of je het zelf ook gewoon vind is natuurlijk een tweede. Ik vind het geen gekke vraag, mits men niet gaat eisen dat je het daadwerkelijk aanlevert. Ze mogen het vragen, ik mag 'nee' zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door kazz1980 op 20-11-2017 12:48 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-09 16:34
Ik heb ook wel eens een printje van de CAO salarisschalen gegeven, met de opmerking in welke schaal ik zat en wat mijn salaris ongeveer was. De bandbreedte van die schaal was overigens zo ruim dat ik mijn salaris zou kunnen verdubbelen zonder buiten de schaal te vallen, maar het papiertje werd wel geaccepteerd als 'bewijs' dat mijn aangegeven salaris niet helemaal verzonnen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:37

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ach, vraag ze gewoon wat het maximale beloningsbudget is voor die functie. Als ze van jou de ondergrens willen weten mag jij toch ook best hun bovengrens weten.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
mekkieboek schreef op zondag 19 november 2017 @ 20:09:
[...]

Volgens mij is dit een soort valsheid in geschrifte waar je mee wegkomt :) Ik kan me niet voorstellen dat ze de echte cijfers mogen opvragen bij de bron.
En reden tot ontslag mocht het ooit uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 11:30
Raoul.TLS schreef op maandag 20 november 2017 @ 11:22:
Dat is kortzichtig naar mijn mening. Er kunnen allerlei redenen zijn om een andere baan aan te nemen, bijvoorbeeld doordat er geen uitdaging meer is, minder reistijd, beter carrière perspectief, etc.
Dat je naar tevredenheid betaald en behandeld wil worden lijkt me vanzelfsprekend, is gewoon goed werkgeverschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
In de detachering ben ik genoeg "'managers"' tegengekomen die hun personeel als slaven behandeld.
Bij Yacht toen ik daar werkte heerste er een open cultuur.
Had een zoveelste keer introductie gesprek met een nieuwe manager waar ik onder zou komen te vallen.
Ik begon het gesprek van Nou leuk mijn naam is bla bla bla. En als je niet met me fuckt gaan we een goede tijd tegemoet.
Hij kon het wel waarderen.
In de detachering wil je gewoon leuke klussen hebben die uitdagend en leuk en het liefst dichtbij huis zijn.
Als ze dat gewoon regelen dan is het prima.
TukkerTweaker schreef op maandag 20 november 2017 @ 14:03:
[...]

Dat is kortzichtig naar mijn mening. Er kunnen allerlei redenen zijn om een andere baan aan te nemen, bijvoorbeeld doordat er geen uitdaging meer is, minder reistijd, beter carrière perspectief, etc.
Dat je naar tevredenheid betaald en behandeld wil worden lijkt me vanzelfsprekend, is gewoon goed werkgeverschap.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:54
remmuz schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:40:
In mijn huidige arbeidsovereenkomst staat dat het niet toegestaan is om de hoogte van mijn salaris met derden te delen. (zelfs niet met collega's). Weet niet hoe rechtsgeldig dat is, maar in principe zou ik mijn salarisstrook dus helemaal niet mogen laten zien.
Is het niet ook "juist niet met collega's"? ;)
Als er veel variatie in het beloningsbeleid zit, dan hebben werkgevers nog wel eens liever niet dat die informatie op straat komt te liggen om afgunst of eisen van werknemers te voorkomen.

Mijn eigen ervaring is dat er toch vrij vaak gevraagd wordt naar het huidige salaris. Bij mijn vorige overstap had ik uiteindelijk een aanbod van drie partijen, die alledrie ook om mijn huidige salaris hadden gevraagd. Ik heb ze allemaal gemeld dat ik dat best wilde verstrekken, maar dat ik na een aantal jaar stilstand gewoon een forse verhoging verwachtte en mijn salariseis dus wat mij betreft ook relevanter was en ook duidelijk gemaakt dat ik meerdere trajecten had lopen. Eén van de drie presteerde het vervolgens om me een aanbod te doen wat qua salaris net iets lager lag en qua secundaire arbeidsvoorwaarden nog eens veel slechter was. Na even gemeld te hebben dat ik wel graag een serieus bod wilde, kon er gelijk nog wel 20% bij. :')

Een andere partij deed het wel weer netjes door een 'like-for-like' aanbod uit te werken met per onderdeel (salaris, pensioen, vervoer, bonusregeling, enzovoort) een vergelijking tussen mijn huidige situatie en het aanbod met over de hele linie een verhogingdie in lijn was met mijn eis.

Het ligt er dus in mijn ogen ook een beetje aan wat je uitgangspositie is. Indien je één traject hebt lopen, kan een werkgever er wel weer makkelijker misbruik van maken, dus dan zou ik er wel een stuk terughoudender mee zijn.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Licht ook een beetje aan de werkgever.
Zoeken ze iemand voor een jaar en verwachten ze dat die daarna weer weg is.
Dan willen ze zo min mogelijk voor betalen.
Zoeken ze iemand die wil blijven en verder groeien binnen het bedrijf dan bieden ze die een aantrekkelijker salaris aan met de hoop dat die langer blijft.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 14:00
Yacht is een detacheerder. Het enige wat ertoe doet is het genak waarmee je te verkopen bent en het tarief. Dat laatste bepaalt 1:1 de loonruimte. Of het nu voor een jaar of voor 10 jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

lang verhaal kort

Er zit meer achter je loonstrook
2) vakantie dagen
3) 13de maand,
4) pensioen
5) werk je inderdaad bij de werkgever waar je zegt te werken ..
6) lease auto / reiskosten vergoeding
7) naw gegevens ..

1) ja je salaris

Als je in dienst treed bij Yacht en je contract tekent zit een HR dame die gaat je dit netjes vertellen en ja ze doen niet moeilijk als je bedragen (salaris) en waar ze je salaris aan af zouden kunnen leiden .. onleesbaar maakt.

ik heb het pas overhandigd (uitgewit) nadat ik mijn contract had getekend, en ze zullen niet echt moeilijk doen erover .. ligt een beetje in de lijn van de communicatie tussen randstad directeur en jou .. de ene is wat meer in de rode draad dan de ander..

* vso is er niet mee eens, maar kan de gedachte erachter wel volgen.

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 20-11-2017 18:51 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:37
Zal zelf nooit een loonstrook overhandigen. Wat hierboven staat; beloning staat uit veel meer dan alleen primaire salaris.

Ze moeten je een bod geven wat ze je waard vinden en niet bijvoorbeeld 100 of 200 euro meer dan je nu verdient. Stel je gaat akkoord en je begint en ziet dat vervolgens iedereen 800 euro meer verdient... hoe lang denk je dan dat je daar blijft zitten.

Ik zit vaak aan de andere kant van de tafel en zal nooit om een salarisstrook vragen.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Als de HR-functionaris een bonus/extra salarisverhoging krijgt obv het behaalde resultaat, het salaris van binnenkomende mensen zo laag mogelijk te houden "als nog net kan".... tja.. moet je dan meewerken aan die HR-medewerker die wel aan zijn/haat salaris/bonus denkt, maar een stuk minder aan jouw belang....

Evalueren ze later op HR wel eens welke kwaliteit die HR-medewerker op die manier binnengehaald heeft en wat hij uiteindelijk "geleverd" heeft...en had het bedrijf wellicht veel beter gedraaid als het niet zo penny-wise pound foolish gehandeld had en een betere, maar duurdere persoon aangenomen had.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Het heeft mij een keer een baan gekost, of tenminste een aanbieding. Ik kwam uit een junior functie en had al een leuke aanbieding van bedrijf A op zak (bijna verdubbeld). Bedrijf B was vooral qua ontwikkelmogelijkheden wel interessant. Na het eerste gesprek wilde ze mijn loonstrook hebben om een passende aanbieding te kunnen doen. Dit heb ik geweigerd en aangegeven wat mijn wensen waren (die aanmerkelijk lager waren dan de aanbieding van bedrijf A). Dit was blijkbaar niet acceptabel en ze hebben geen aanbieding gedaan.

Geen moment spijt van gehad.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuZZem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 22:58
Pietervs schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 11:18:
Even advocaatje van de duivel: kan natuurlijk ook zijn om te zien of er loonbeslagen worden ingehouden op je huidige salaris. Natuurlijk niet fijn voor een werkgever als deze de eerste maand nadat hij iemand aangenomen heeft een brief krijgt waarin een deel van het salaris opgeëist wordt...

Maar ik zou me ook niet prettig voelen met de vraag om een loonstrook: je hebt verteld wat je verdient, dat moet voldoende zijn om een aanbod te doen!
Wat heeft dit er nu weer mee te maken? Anders dan een zeer minimale extra kosten van 2x overboeken (laat ik luxe doen en zeggen dat dat 2 x 50 euro kost aan loonkosten om het in te stellen en op te heffen) heeft de werkgever er geen enkel nadeel van. Je gaat niet ineens meer loon krijgen omdat er beslag is. Je gaat niet ineens minder goed werken omdat er loonbeslag is. Je weet helemaal niet wat de reden is (misschien ben je in een vechtscheiding, of heb je terechte beef met de belastingdienst die daar niet op een normale manier op reageert of ....)

Er zijn 2 vergezochte redenen die ik kan bedenken wanneer het relevant zou zijn:
- Je hebt een vertrouwensfunctie en het loonbeslag raakt je zo hard dat je omkoopbaar bent.
- je hebt je laten werven als budgetcoach en bent wegens zelfgekozen onverantwoorde uitgaven in de problemen gebracht.

Verder heeft het NIKS te maken met de verwerpelijke praktijk van Yacht of anderen (ja ook vooral de overheid) om naar je loonstrookje te vragen. Je gaat praten over je toekomstige waarde niet over je vroegere, dus ze hebben er niks mee te maken.

Ik ben nog wat brutaler geweest. Ik heb recent tot 3 x toe geweigerd zelfs maar een indicatie te geven vergezeld van de tegenvraag: als ik voorheen een topfunctie had en nu solliciteer als repro-medewerker krijg ik dan 3x wat de rest verdiend vanwege mijn vorige salaris? Als het antwoord nee is, is je vraag in de omgekeerde situatie ook niet relevant. Ik heb ruimschoots meer gekregen dan hun initiele aanbod (belediging), waarmee ik naar mijn eigen onbescheiden mening nog vriendelijk ben geweest. w

Vergeet niet: werven kost geld. Opnieuw werven nog meer geld. Voor die kosten kunnen ze 100 euro in de maand JARENLANG betalen en nog in het voordeel eindigen.
Bovendien is het een goede indicator van de houding van je potentiele werkgever. Als de relatie in de wittebroodsweken al zo begint... Ik zou genoeg weten en ze (beleefd!) hun vet geven. Met een beetje mazzel krijg je er nog respect voor ook; nobody wants a pushover en indien wel, wil je daarvoor werken?

Laat je niet onder druk zetten of bang maken tenzij je op het punt staat uit je huis gezet te worden.

Je moet dus ook helemaal niet vertellen wat je verdiend. Je laat hun een eerste bod doen en daar ga je gepast boven zitten. Als je dat ECHT niet aandurft geef je zelf een bedrag op dat je onderbouwd met je ervaring, opleiding en prestaties dat ligt boven wat je uiteindelijk wil verdienen. Hoe die lui zich ook opstellen, het komt niet uit hun zak he? Ook heb ik nog nooit een HR medewerker na uren overwerk naar huis zien gaan....

[ Voor 0% gewijzigd door BuZZem op 20-11-2017 21:21 . Reden: taalkundig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuZZem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 22:58
Valandil schreef op maandag 20 november 2017 @ 18:55:
Zal zelf nooit een loonstrook overhandigen. Wat hierboven staat; beloning staat uit veel meer dan alleen primaire salaris.

Ze moeten je een bod geven wat ze je waard vinden en niet bijvoorbeeld 100 of 200 euro meer dan je nu verdient. Stel je gaat akkoord en je begint en ziet dat vervolgens iedereen 800 euro meer verdient... hoe lang denk je dan dat je daar blijft zitten.

Ik zit vaak aan de andere kant van de tafel en zal nooit om een salarisstrook vragen.
Jij snapt het dus wel. Draagt het uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Goede HR mensen zijn volgens mij ook goud waard. Moet ze zelf wel nog tegenkomen.....korte termijn visie regeert daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Er is principieel niets mis met het delen van salaris informatie, althans, in een perfecte wereld. Als wedervraag kun je daarom ook de salarisinfo opvragen van je eventuele toekomstige collegas. En ook graag je beoogde salarisverhogingen indien je goed presteerd in de aankomende 5 jaar, concreet. En duidelijke getallen omtrent het cursusbudget in plaats van halfzachte toezeggingen.

Moet allemaal geen probleem zijn, aangezien ze duidelijk geen waarde aan deze prive informatie toekennen. Walk de talk, dus kom maar op met die getallen.

Men zal raar opkijken als je deze wedervraag stelt, wat al aangeeft dat het een eenzijdige vraag is, uitsluitend in hun eigen voordeel.

Of je er op in moet gaan hangt af van je arbeidspositie. Als er genoeg andere kandidaten zijn en je de baan erg hard nodig hebt, zou ik het niet 100% uitsluiten. Maar er zeker niet mee beginnen, alleen als laatste noodgreep. Als de arbeidsmarkt dun is en jij kunt kiezen uit werkgevers, dan stel je beleefd dat je het niet deelt, met duidelijke, rationele redenen.

Blijf in alle gevallen kalm, rationeel, en redelijk. Aggressie en bitterheid helpen nooit in zo'n gesprek. Onderschat niet hoeveel je voor elkaar kunt krijgen met een goed voorbereid verhaal gebaseerd op logica en goede argumenten. Zo heb ik er ooit 400 euro per maand bijgeluld met een verhaal over woon-werkverkeer. Een verhaal wat goed in elkaar zat, geen speld tussen te krijgen. Compleet klem geluld en ik kreeg mijn zin. Dat soort geld en verhogingen krijg je met werken niet voor elkaar.

In het geval van een detacheerder is het heel erg nuttig om te weten tegen welk tarief je weggezet wordt. Die info is goud waard, want dan weet je exact tot hoever je kunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 15:28
Ben je er nog uit gekomen?

Memento mori

Pagina: 1 2 Laatste