Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielvb
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-06 18:10
Ik weet nu niet welk munttoestel erin hangt, maar een munttoestel is iets minder intelligent :)
Signaaltje dat het muntbakje vol zit en dat was het dacht ik wel zo'n beetje :)

Die Cardvox2000 hebben ze echt werk van gemaakt. Ophalen van blacklisted telefoonkaart/creditcard nummers, nieuwe tarieven, doormeldingen van storingen etc etc.
Kort door de bocht is die cardvox2000 een 'domme' terminal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielvb
Bij één van mijn cardvox telefoons is het glas wat voor het bovenste display zit beschadigd.
Ik heb een paar nieuwe laten maken (echt glas) zie https://kimus2.nl/images/c/c5/Cardvox-glas.jpg
Stuur maar berichtje als je interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:10

DataGhost

iPL dev

Geinig topic :) Ik kan misschien ook eens een paar pogingen wagen met de firmware dumps. Ken de CPU en assembly verder helemaal niet dus dat maakt het wat lastiger natuurlijk.
Thralas schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 00:55:
[...]

Ik heb in de tussentijd een korte blik geworpen op de firmware. Mocht iemand zich daaraan durven wagen, hier wat notities (anders is het minder interessant vrees ik):

Aan het eind van iedere 16k (16384 bytes) vind je 21 interrupt vectors (altijd identiek, behalve op de laatste page). Dat impliceert dat de page size 16k is.

De laatste page (31) hoort gemapped te worden op 0x8000. Dit is ook de enige page met iets dat lijkt op een reset vector (op 0x8e93). RAM en registers worden niet geremapped (en vind je dus op 0x0 resp. 0x1000).
Welk bestand heb je precies bekeken? Ik heb hier MC27C4001_V1821.BIN voor me en de interrupt vector table had ik ook al gevonden, echter heeft dit bestand elke 0x4000 een table met daarin ook dezelfde reset vector (0x8E93). Juist in de laatste page ontbreekt die table bij mij, het zijn allemaal nulls met uitzondering van 0x7FFFC/D waar 0x8036 staat. Geen reset vector daar in ieder geval. Dat lijkt me precies omgekeerd van wat jij hebt gevonden?

Op 0x8E93 staat bij mij in ieder geval (volgens mijn programma) geen geldige opcode, maar het kan zijn dat ik nog wat dingen niet goed heb staan waardoor dat onterecht is. Met de memory map heb ik nog niks gedaan bijvoorbeeld. Ik kan later nog eens door alle pages kijken op welke page|0xE93 wel logisch uitziende code produceert, en idem voor de resterende vectors.
Wat ik in ieder geval ook niet snap is hoe de reset vector wordt aangeroepen. Volgens de datasheet zou deze op 0xfffe moeten staan, maar ik begrijp niet welke page daar dan is gemapped (misschien page 31 op 0x8000, en 32+1~=page 0 op 0xc000?). Misschien dat een circuitdiagram (met name hoe de adreslijntjes lopen) dat kan verduidelijken.
Hier loop ik dus ook nog eventjes op vast, maar inderdaad zou een diagram of goede high-res pics heel veel helpen.

Edit: oh right. Je bedoelde het anders en ik las niet :+. Niet dat de reset vector ontbrak in de table, maar dat dat de enige page was met logische code ervoor. Het lijkt er inderdaad op dat op 0x7CE93 een geldige RESET-routine staat. Dus ik heb nu 0x7C000 tot het einde van de bin ingeladen op 0x8000 en het begin t/m 0x7BFFF op 0xC000. Gewoon precies zoals je zei. Ziet er al een heel stuk logischer uit nu :)

[ Voor 8% gewijzigd door DataGhost op 26-07-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:21
DataGhost schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:08:
Welk bestand heb je precies bekeken? Ik heb hier MC27C4001_V1821.BIN voor me en de interrupt vector table had ik ook al gevonden, echter heeft dit bestand elke 0x4000 een table met daarin ook dezelfde reset vector (0x8E93). Juist in de laatste page ontbreekt die table bij mij, het zijn allemaal nulls met uitzondering van 0x7FFFC/D waar 0x8036 staat. Geen reset vector daar in ieder geval. Dat lijkt me precies omgekeerd van wat jij hebt gevonden?
Dat is exact de file die ik heb bekeken en klopt.

Ik denk dat on poweron page 31 op 0x8000 gemapped is, en page 0 (wraparound) op 0xc000. Dat is de enige manier waarop zowel de vectors als de daadwerkelijke routines kloppen.
Het lijkt er inderdaad op dat op 0x7CE93 een geldige RESET-routine staat. Dus ik heb nu 0x7C000 tot het einde van de bin ingeladen op 0x8000 en het begin t/m 0x7BFFF op 0xC000. Gewoon precies zoals je zei. Ziet er al een heel stuk logischer uit nu :)
Juist. Veel verder was ik ook niet, ik had hier net wat getikt maar zie dat ik het relevante al genoemd had (de task list, zou je nu ook moeten kunnen vinden):

Thralas in "De binnenkant van een telefoonceltelefoon"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:10

DataGhost

iPL dev

Jup, die zie ik ook, beetje gekke structuur als in niet direct duidelijk wat het moet doen, helaas ken ik de calling convention en de assembly nog niet echt dus het is even lastig een plaatje bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielvb
Voor iedereen die een nieuw slot zoekt voor de cardvox 2000 telefoon omdat niemand een sleutel had en dus het slot maar heeft opengeboord :) :) :)

Ik ben daar vorig jaar naar aan het zoeken geweest en het zijn anker sloten.
http://www.ankerslot.nl

Ik heb de vertegenwoordiger gesproken en het type wat er eigenlijk in hoort wordt niet meer gemaakt.
(of we moesten er 5000 ofzo bestellen, dan kon het wel O-)
Het type wat er het dichtsbij zit is een SCR0031 en ik heb hier vorig jaar net geen 40 euro ex btw voor betaald bij een ijzerhandelaar bij mij in de buurt. Ze moesten dit slot apart bestellen.

Er is ook een SCR0035 maar die moet je dus niet hebben, die draait rechtsom en je moet de linksom draaiende hebben.

Dit slot is eigenlijk iets te lang en ik heb het nu passend gemaakt op de makkelijke manier.
(extra moer aan de buitenkant van de deur)

------------

Een van mijn scharnieren verdenk ik ook een beetje van doorhangen.
Staat een merknaam op http://www.hettich.com en die heb ik afbeelding gestuurd en dat zou dit moeten zijn:

merk Hettich artikel nummer 44797

Nog niet besteld dus prijs ook nog onbekend.
ook bij ijzerhandelaren te verkrijgen schijnbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielvb
@Pogo! heeft zijn rom (versie 10.06) opgestuurd en deze heb ik uitgelezen en bij de rest gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Nu ben ik toch benieuwd. Heeft iemand het al voor elkaar om te bellen naar die telefoon?
En zo ja, gaat die dan over? En hoe? Rinkelbel? Geluidmodule? Ook nummerweergave?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:15
Iemand belangstelling?

https://www.marktplaats.n...estel-e?previousPage=home

Bij mij om de hoek ..

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Sorry voor de kick, maar is er nog wat voorgang in het project?
Ik vind het best wel interessant om te volgen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-06 16:01
@Emielvb Tof om te zien dat jij ook wat gehobbyt hebt met een kimus 2 (of kimas? het staat iig als 'kimas' in mijn toestel geslagen)!

Ik heb zelf ook beschikking over een kimus 2 (zie https://bitlair.nl/fotos/view/20220213/P1010746.JPG), maar heb helaas geen sleutel er voor. Er lopen wel 2 draadjes uit, als ik daar een ata op aansluit doet ie het, kan alleen geen bel horen (moet ik iets als een B->EB draadje leggen oid?).

Weet jij aan zo'n sleutel te geraken? Kan hem ook evt dupliceren op mijn kosten. Thanks! Ik zal overigens ook wel wat documenteren hier (tenzij ik het hier onnodig bump, maar dat lijkt me niet...) en op de bitlair wiki.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielvb
Ik denk dat het overzichtelijker is als het hier alleen over de cardvox 2000 gaat.
(en wat daar mee te maken heeft)

En dat we gewoon voor elke (munt)telefoon een apart topic openen.
Over die Kimus 2 is namelijk ook veel te schrijven :)

Dus hierbij heb ik een nieuw topic gestart en ik zet mijn reacties over de kimus2 daar.

Emielvb in "Kimus2 - Gulden Kwartjes telefooncel telefoon"

[ Voor 88% gewijzigd door Emielvb op 15-02-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
Emielvb schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:34:
@SampleUser De kimus2 die ik heb wilde niet werken met mijn ATA. Misschien te weinig spanning van mijn ATA. Ik heb er een losse 48V~ trafo aan gehangen en toen werkte het. Ook de bel. (weet niet meer of die B-EB draadbrug nodig was)

De sloten van mijn kimus2 waren uitgeboord. Dus ik heb daar geen sleutels van.
(Ik had ook niet het idee dat er maar 1 universele sleutel was dus het is maar de vraag of mijn sleutel wel zou passen had ik er een gehad.)
Daarom heb ik er een ander slot ingezet wat 1 mm dikker was dus een beetje de metaalbewerker uitgehangen.

Het slot wat er eigenlijk in hoort wordt niet meer gemaakt door ankerslot.

Een mogelijkheid is om op (duitse) websites te zoeken naar de ClubTelefon 1.
Dat is de duitse versie van die kimus2 maar die sloten kun je gewoon over zetten.
(geldlade en telefoon)
Dus als je het zo origineel mogelijk wil houden is dat een optie.

Anders kun je bij een ijzerhandelaar informeren of ze een SCR0031 slot (ja de linksdraaiende en NIET de rechtsdraaiende SCR0035) van www.ankerslot.nl kunnen bestellen.
Dit slot komt het beste in de buurt van wat er orgineel inzit (2 x ) maar het is geen 1:1 vervanging.
Paar maanden terug hierboven had ik ook geschreven over dit slot als vervanging voor een cardvox 2000.

De diameter van het slot is precies goed, alleen de lengte van de originele sloten is net beetje anders.

Er zit ook nog een sleutelschakelaar in en daar heb ik deze voor gebruikt :
https://nl.farnell.com/mu...s-rdm-1keypull/dp/1735374
Deze uitvoering is zo gemaakt dat je de sleutel er niet uit kan halen als je hem 'aan' hebt staan, dus op gratis bellen hebt gezet.

Op https://kimus2.nl/index.php?title=Kimus2-ROM heb ik de roms neergezet van de kimus2 die ik heb.
Hou me aanbevolen voor andere versies. Ik heb mijn UV Eprom dus vervangen voor een EEPROM.
Top. Wbt uitboren: gewoon 4mm boortje gebruiken op klop stand en jet sleutelgat uitboren of is het wat complexer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011

mb1

SampleUser schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:57:
[...]

Top. Wbt uitboren: gewoon 4mm boortje gebruiken op klop stand en jet sleutelgat uitboren of is het wat complexer?
Kloppen doe je in steenachtige materialen niet met staal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielvb
Ik heb de berichten over de kimus 2 naar het kimus 2 topic verplaatst

[ Voor 111% gewijzigd door Emielvb op 15-02-2022 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SampleUser
Haha ja dat was de oplossing uiteindelijk, RTFM :+

Desalniettemin is ie uiteindelijk opengegaan, belletje doet het en kan nu ook tdk-bellen (ipv idk). Zal er een dezer dagen nog even het eea over schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielvb
Kimus2 :

[ Voor 112% gewijzigd door Emielvb op 15-02-2022 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-07 18:02
Wat ontzettend gaaf al die ontwikkelingen hier, had dit veel eerder moeten lezen. Toevallig vandaag via Emiel op dit topic gewezen nadat ik mijn toestel te koop had aangeboden.
robertwebbe schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:51:
@Verstekbakker In de video zie je rond 5:00 de identiteit modules. Daar ging een soort van simkaarten in. Zit er nog eentje in? Volgens mij zit die rechts onder nog dicht.
Geen SIM maar SAM kaarten voor authenticatie inderdaad. Ook ik heb er drie stuks in een blauwe:

https://www.imgdumper.nl/...2-2016-06-05_16.10.25.jpg
AW_Bos schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:25:
Nu ben ik toch benieuwd. Heeft iemand het al voor elkaar om te bellen naar die telefoon?
En zo ja, gaat die dan over? En hoe? Rinkelbel? Geluidmodule? Ook nummerweergave?
Hij is hier enkel aangesloten op een analoge landline van KPN (geen ATA)
YouTube: Naar de KPN bellen

Ik was in de veronderstelling dat 40VAC de werkspanning was, of in ieder geval dat wat op de trafo tbv de NT/Webfox stond aangegeven. Geen trafo voorhanden dus nooit spanning op gezet, enkel de analoge aansluiting gebruikt. Na enkele seconden de hoorn oppakken schoot hij dan op "Enkel alarmnummers of storingsnummers".

https://www.imgdumper.nl/...1-2016-06-05_11.19.56.jpg

Enig spelen met de knoppen resulteerde in verschillende 'vensters':
https://www.imgdumper.nl/...8-2016-06-05_11.26.28.jpg
https://www.imgdumper.nl/...b-2016-06-05_11.26.33.jpg
https://www.imgdumper.nl/...8-2016-06-05_11.29.50.jpg

En de storingsmelding in Engels, Frans en Duits.

[ Voor 107% gewijzigd door linkforsoad op 09-03-2022 17:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emielvb
De rom versie uit @linkforsoad telefoon hadden we nog niet dus ik heb deze net uitgelezen en in het rijtje gezet.
V1807 29AUG2001

[ Voor 3% gewijzigd door Emielvb op 12-03-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

linkforsoad schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:57:

Hij is hier enkel aangesloten op een analoge landline van KPN (geen ATA)
YouTube: Naar de KPN bellen
Netjes werk. Uit oude Hacktick of Klaphek tijdschriften heb ik vernomen dat zodra je opneemt, dat je vreemde geluiden over de lijn hoort, om te te voorkomen dat iemand misbruik maakt door gratis te bellen. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
AW_Bos schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 00:55:
[...]

Netjes werk. Uit oude Hacktick of Klaphek tijdschriften heb ik vernomen dat zodra je opneemt, dat je vreemde geluiden over de lijn hoort, om te te voorkomen dat iemand misbruik maakt door gratis te bellen. Klopt dat?
Heb ik nooit ervaren alleszins. Maar de gesprekken met mezelf waren kort, laat ons zeggen, 30 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

linkforsoad schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Heb ik nooit ervaren alleszins. Maar de gesprekken met mezelf waren kort, laat ons zeggen, 30 seconden.
Ik las wel iets over dat de roms over een fraudedetectie-feature beschikten. Maar misschien is dit wel iets wat enkel vanaf de centrale (die niet meer bereikbaar is) ingesteld werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
AW_Bos schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:38:
[...]

Ik las wel iets over dat de roms over een fraudedetectie-feature beschikten. Maar misschien is dit wel iets wat enkel vanaf de centrale (die niet meer bereikbaar is) ingesteld werd.
Heb hem al wel eens in IDA geladen en wat gebladerd, maar t'is momenteel erg druk met andere dingen... Geen idee in hoeverre er idd nog een soort triviale provisioning was bij inbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

linkforsoad schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:39:
[...]

Heb hem al wel eens in IDA geladen en wat gebladerd, maar t'is momenteel erg druk met andere dingen... Geen idee in hoeverre er idd nog een soort triviale provisioning was bij inbellen.
Ik weet wel dat die telefoon een hoop voorkeuzenummers hadden, die via o.a REMAS werden ingeladen. Collect Call, Wegenwacht en op Schiphol was er de keuze Schiphol Security. Maar zonder een REMAS-server, documentatie van het protocol is het handmatig instellen.... :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emielvb
@AW_Bos Jij bedoelt de "payphone recognition tone" (google hier maar eens op)
Is ter voorkoming van inkomende collect call gesprekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Emielvb schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:29:
[...]

@AW_Bos Jij bedoelt de "payphone recognition tone" (google hier maar eens op)
Is ter voorkoming van inkomende collect call gesprekken.
Klopt. In Hacktick, werd het beschreven als parende pinguins. 8)7.
geen idee hoe dat moet klinken trouwens.

Bij de Duitsers klinkt het bijv. als volgt.

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 25-03-2022 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Iets waar ik met veel plezier naar heb gekeken. Waarschijnlijk voor meerdere mensen interessant.

YouTube: Plugging a Vintage Telephone Exchange Into The Internet So People Ca...

Er zijn nog meer prettig gestoorden die het oude spul bruikbaar houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46

Reinier

\o/

Ik heb niet geklikt, maar is dat LMNC? Ik heb zijn museum laatst nog gebeld en dus via zijn exchange muziek geluisterd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Verstekbakker schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:39:
Iets waar ik met veel plezier naar heb gekeken. Waarschijnlijk voor meerdere mensen interessant.

YouTube: Plugging a Vintage Telephone Exchange Into The Internet So People Ca...

Er zijn nog meer prettig gestoorden die het oude spul bruikbaar houden.
Voor wie oude telefooncentrales wilt bekijken, ga dan naar Houweling Telecommuseum in Rotterdam toe.
https://houwelingtelecommuseum.nl/

Dit particuliere museum bevindt zich in een door de KPN afgestoten deel van de Rotterdamse telefooncentrale aan de Vlaggemanstraat. Zeer bijzonder. Als je de mensen daar lief aankijkt mag je zelfs ook een kijkje nemen in de kabelkelder. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielvb
Vroeger had je van die kleine apparaatjes voor aan je sleutelhanger waarmee je het saldo van een chipknip/chipper/telefoonkaart kon uitlezen.

Nu dacht ik, dat zou dan toch ook wel moeten lukken met bv een arduino?
Dus ik zoeken en ik vond deze : https://sourceforge.net/p/arduinosclib/wiki/Home/

Als ik dan een oude telefoonkaart aan een arduino uno hang met het voorbeeld dan lijkt er wel iets te gebeuren, maar ik denk dat het niet klopt. Die arduino library is natuurlijk voor een ander type smartcard maar ik denk misschien heeft iemand hier ooit iets mee gedaan en kan me op het juiste spoor zetten.

Als ik op internet zoek kom ik bv ook op een forum waar @MNM(tm) iets roept dat ie lang, lang geleden iets in turbo pascal gemaakt heeft om zo'n telefoonkaart uit te lezen. (Vandaar dat ik MNM(tm) hier noem, misschien is zijn interesse gewekt :)

Hacktic/Klaphek/andere sites waar het ook over smartcards gaat.

https://hacktic.nl/magazine/2426.htm
https://www.klaphek.net/nr2/chipcards.html
https://cardwerk.com/iso-7816-part-1/

Ik heb een logical analyzer eraan gehangen en ik zie dus wel wat gebeuren wat ook beschreven staat bij hacktic/klaphek. Zoals als reset hoog is, dan is i/o omgekeerd kloksignaal.
Dan na een reset zie ik een reeks i/o bitjes maar omdat ze dus steeds beetje anders zijn lukt het me niet om te zeggen welke bitjes wat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Emielvb schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:05:
Vroeger had je van die kleine apparaatjes voor aan je sleutelhanger waarmee je het saldo van een chipknip/chipper/telefoonkaart kon uitlezen.

[..]
Apparaatje reverse engineren? Ik acht de kans klein, maar niet onmogelijk dat ik zo'n ding nog ergens heb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Pogo! schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:23:
Ik heb gisteren de telefoon weer aan de stroom gehad, om e.e.a. te testen. Deze keer ook via een 24V wisselspanning transformator, omdat ik vermoedde dat de adapter misschien te weinig spanning leverde.
[...]

Ik kan de REMAS initialisatie opnieuw laten uitvoeren. Toestel vraagt dan eerst om een "Toestel ID nr", daarna een telefoonnummer, vervolgens of er toon of puls moet worden gekozen, daarna of "Berichtendienst" aan of uit moet staan, en tot slot kan de test worden gedaan. Die faalt. Wanneer ik de ATA loskoppel faalt deze met melding "Geen lijnspanning" en anders met melding "Geen kiestoon".

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toch even benieuwd. Wat hield die berichtendienst precies in? Dat die zijn logberichten bij het REMAS-center kon melden? Weet je daar iets over? of @Verstekbakker of @Emielvb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
AW_Bos schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:58:
[...]

Toch even benieuwd. Wat hield die berichtendienst precies in? Dat die zijn logberichten bij het REMAS-center kon melden? Weet je daar iets over? of @Verstekbakker of @Emielvb?
Geen idee. Google komt uit bij jouw vraag haha. We zijn full circle!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Emielvb schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:05:

Nu dacht ik, dat zou dan toch ook wel moeten lukken met bv een arduino?
Dus ik zoeken en ik vond deze : https://sourceforge.net/p/arduinosclib/wiki/Home/

Als ik dan een oude telefoonkaart aan een arduino uno hang met het voorbeeld dan lijkt er wel iets te gebeuren, maar ik denk dat het niet klopt. Die arduino library is natuurlijk voor een ander type smartcard maar ik denk misschien heeft iemand hier ooit iets mee gedaan en kan me op het juiste spoor zetten.

Als ik op internet zoek kom ik bv ook op een forum waar @MNM(tm) iets roept dat ie lang, lang geleden iets in turbo pascal gemaakt heeft om zo'n telefoonkaart uit te lezen. (Vandaar dat ik MNM(tm) hier noem, misschien is zijn interesse gewekt :)

Hacktic/Klaphek/andere sites waar het ook over smartcards gaat.

https://hacktic.nl/magazine/2426.htm
https://www.klaphek.net/nr2/chipcards.html
https://cardwerk.com/iso-7816-part-1/

Ik heb een logical analyzer eraan gehangen en ik zie dus wel wat gebeuren wat ook beschreven staat bij hacktic/klaphek. Zoals als reset hoog is, dan is i/o omgekeerd kloksignaal.
Dan na een reset zie ik een reeks i/o bitjes maar omdat ze dus steeds beetje anders zijn lukt het me niet om te zeggen welke bitjes wat zijn.
Ik had rond 2006 ook een progsel onder XP draaien wat via de card reader van een laptop een telefoonkaart of chipkaart / chipknip uit kon lezen.
Geen idee of ik dat nog ergens heb liggen, maar zou me niks verbazen.
Bij interesse, stuur me even een DM, dan duik ik het digitale archief in :)
Simpel smartcards lezertjes uit die tijd heb ik mogelijk ook nog wel ergens, is alleen de crux dat ie de goede kaartcodering ondersteunt, lijkt me

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Verstekbakker schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:58:
[...]

Geen idee. Google komt uit bij jouw vraag haha. We zijn full circle!
Of misschien een verborgen feature die nooit gewerkt heeft :P
Maar een van de gementionde heeft dacht ik wat documentatie, toch?

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 21-06-2022 23:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielvb
Heeft iemand misschien nog weet van foto's, filmpjes etc van wat er eigenlijk precies in welke volgorde in het scherm kwam te staan als je ging bellen?

In de rom staan wel teksten, maar veel zijn halve teksten die dan weer samengesteld gebruikt worden.

Ik heb bijvoorbeeld deze foto gevonden bij een artikel in het NRC over de exploitatie beëindiging van KPN.
Daarop is te zien : Welkom|Steek kaart in
Deze tekst is niet 1:1 zo in de rom te vinden, de woorden staan er wel in, maar als ik alleen in die rom kijk haal ik er niet uit dat het zo in het scherm stond.

Afbeeldingslocatie: https://images.nrc.nl/oFfE9fBen8kxXdK-aGCDV2X_BVE=/1200x627/smart/filters:no_upscale()/s3/tark/images/NN/201101/13/1443201.jpg

Het is voor mij ook alweer meer dan 20 jaar geleden dat ik gebeld heb in een telefooncel met kaart :)

Ging het niet ongeveer zo :
Pak hoorn van de haak
Steek telefoonkaart erin
toets nummer (kwam er dan nog iets in beeld dat je op een knop moest drukken om te laten bellen of was het gewoon ff wachten)
en dan kwam er in beeld een klok met hoelang je aan het bellen was en het beltegoed wat nog op de kaart stond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-07 08:36
Volgens mij was het zo dat:

-Je je kaart er in stak
-Je je saldo zag
-Een nummer kon draaien
-Er verscheen vervolgens een tarief, op regel 1 het starttarief en op regel 2 het tarief daarna
-Daarna nam je de hoorn op en ging je bellen en kreeg je inderdaad het scherm met beltijd en resterend beltegoed.

Met een creditcard of ANWB Wegenwacht pas kreeg je de melding Neem kaart uit om te starten. Bij de eerste kon je gaan bellen volgens het schema hierboven, met de laatste werd er een gesprek gestart naar 0800-0888. Het leuke was overigens dat je die alleen gratis kon bellen met een telefoonkaart of met een ANWB-pas. Sommige gratis 0800-nummers waren geblokkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielvb
Om het topic toch een klein beetje levend te houden hier een kleine tussenstand :)

Ik had dit OpenPhone (github) project van probonopd gevonden (inmiddels al weer 4 jaar oud) en om dat eens te testen heb ik eerst op marktplaats een polycom cx300 gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKYYOt9KtmEowWqefGm7fX6A4dM=/i/2001509219.png

Probonopd had een OrangePi zero gebruikt maar ik wil eigenlijk een Raspberry pi compute module 4 gaan gebruiken. Dus ik mijn raspberry pi 4 voorzien van de laatste Raspberry PI OS, Debian 11 Bullseye om er daarna achter te komen dat OpenPhone in Python 2.7 is geschreven en die laatste Raspberry PI OS had standaard Python 3.... 8)7 |:(

Het heeft even wat werk gekost maar ik heb nu op een Raspberry 4 met Debian 10 Buster OpenPhone werkend. Het is nog niet 100%, maar het belangrijkste dat ik kan bellen en gebeld worden met die USB telefoon werkt :)

Het volgende wat ik wil gaan testen is de aansturing van beide text displays via i2c vanuit de raspberry pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Emielvb Kan die niet in een docker container draaien?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielvb
@Raven geen idee. Eigenlijk nooit iets gedaan met docker......
Maar ruil je dan niet het ene probleem in voor een ander?
Toegang tot de GPIO pins en i2c is toch weer lastiger als er een virtualisatie laag tussenzit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Emielvb Hoe het zit met toegang tot GPIO zit weet ik niet (geen ervaring mee i.c.m. docker), maar omdat je perse oude Python nodig hebt dacht ik dat docker misschien handiger is, zodat je op de host OS geen oude Python hoeft te draaien, als dat nog supported is.

M.b.t. GPIO: op https://stackoverflow.com...to-raspberry-pi-gpio-pins geeft iemand een paar opties.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emielvb

Nog even over de displays :

Het bovenste display is dus een 20 x 2 display (module afmeting 146x43mm).
Het aparte aan dit display is dat de contrast pin -5 volt nodig heeft.
Ik heb een vervanger gevonden die dus precies hetzelfde is en dus een drop in replacement.
Één ieniemienie klein verschil, de aansluiting voor de backlight.
Op onderstaande foto zie je deze links zitten, origineel uit de telefoon zit deze aansluiting rechts.
Afbeeldingslocatie: https://www.kimus2.nl/documentatie/display2002.jpg

Dan het onderste display. Dat is dus een custom display in de behuizing van een grafisch display.
Er zitten 18 pinnen aan en pin 1 t/m 14 volgt eigenlijk hetzelfde schema als een standaard character display.
pin 15 en 16 zijn niet aangesloten en pin 17 en 18 is de backlight.
Dan heeft dit display ongeveer -2.5 volt nodig op de contrast pin.
Hier zie je de nieuwe custom displays uit china, maar deze is dus pincompatible uitwisselbaar met het display wat nu in de telefoon zit.
Afbeeldingslocatie: https://www.kimus2.nl/documentatie/display1008.jpg

Je ziet nu op het display regel 1 t/m 8 dat ik daar AAAA, BBBB, CCCC etc. naartoe stuur.
In de arduino code zeg ik dat het een 40 x 2 display is en om dit zo op het display te krijgen moest ik dat zo naar het display sturen :

code:
1
2
AAAAAAAAAACCCCCCCCCCEEEEEEEEEEGGGGGGGGGG
BBBBBBBBBBDDDDDDDDDDFFFFFFFFFFFHHHHHHHHHH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielvb
@Raven die docker is misschien wel interessant om eens naar te kijken.

https://www.raspberrypi.c...h-raspberry-pi-os-legacy/
Als ik het zo snel lees, dan geeft Raspberry zelf aan dat die Debian Buster nog 2 jaar ondersteund wordt.

Nu is het plan toch wel dat ik het in python 3 wil gaan maken :)
Maar ik heb nog ff de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno-z
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-09-2024
*knip*. Hier hebben we de V&A voor.

[ Voor 91% gewijzigd door rens-br op 06-12-2022 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
*knip*

Ik wil foto's zien van die cel trouwens. Alle naakte details graag.

[ Voor 58% gewijzigd door rens-br op 06-12-2022 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno-z
Zal wat foto's posten zodra ik deze gemaakt heb 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielvb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Wat een geld zeg. Maar wel heel mooi voor in de tuin!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linkforsoad
Vind het fors, ze staan wel vaker op Marktplaats, maar soms ook lange tijd voor E300 zonder koper. Zal misschien ook aan de locatie liggen, je moet het maar mee kunnen krijgen, op zo'n betonnen voet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Verstekbakker schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:05:
Wat een geld zeg. Maar wel heel mooi voor in de tuin!
Of een boekenbibliotheekje buiten met gratis leenboeken. Die kwam ik wel eens ergens in Zwolle tegen.
Of voor een kunstproject.

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 06-12-2022 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-07 07:16
Net iets te klein voor een rookruimte. * HenkEisDS rent snel weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno-z
Ik zeg altijd maar, liever duur gekocht.
Dan niet te vinden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
AW_Bos schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:24:
[...]

Of een boekenbibliotheekje buiten met gratis leenboeken. Die kwam ik wel eens ergens in Zwolle tegen.
Of voor een kunstproject.
Nee, daar moet gewoon een werkende telefoon in! :*)

-edit-

Trouwens nog een pay phone nieuwtje:
A volunteer collective is setting up free pay phones in Philadelphia
By Zoe Sottile, CNN Published 10:04 AM EST, Sun December 4, 2022
(CNN) - An “amateur phone collective” in Philadelphia is working to bring back pay phones to the city – just without the actual payment.

PhilTel, a volunteer organization that launched in June, is planning to open its first free-to-use payphone on December 17 at Iffy Books, a hacker-focused bookshop and workshop in the Center City district.

Mike Dank, one of the organization’s founders, told CNN that the project was inspired by an Oregon man who installed a payphone in his front yard. The project, known as FuTel, was surprisingly popular, leading him to install more phones throughout Portland.

Dank said that although cell phones are widespread, not everyone has one – or is able to keep up with their phone payments. These free phones can help fill the gap for people who need phone access.

“There are people who don’t have access to those resources,” he said. “There’s people in domestic violence situations where a spouse has control over their phone, and yet they need ways to access people. So yeah, there’s people who need it.”

Dank said there are currently around 50 working payphones left in Philadelphia. As payphones deteriorate and fall into disrepair, the communities that depend on them might be left in the dust.

“Maybe they’ve had a payphone on their street corner that they’ve been using for the past 20 years, all of a sudden, that’s gone,” he explained. “What are they going to do?”

The free phones will also provide a hit of nostalgia in a rapidly digitizing world, according to Dank.

“It’s kind of like a cool, nostalgic novelty” which will let users “relive the days when payphones were everywhere,” he said.

Dank calls the volunteer-run initiative “half art project, half community service.”

“It’s a sort of labor of love,” he said.

Iffy Books felt like a “natural first place” to install a phone because of the book store’s status as a “community watering hole” for hackers, artists, activists, and engineers, he said.

“Then we’ll see how people use it, how people react to it, and hopefully drum up some more interest to get more of them installed throughout the city,” he said.

In the future, PhilTel might install more phones at small businesses, like bars, stores, and market spaces. They’re also considering approaching payphone companies whose phones have fallen into disrepair, Dank said. PhilTel could offer to assume responsibility for the upkeep of this existing payphone infrastructure.

Ultimately, Dank hopes to install a free payphone in every Philadelphia neighborhood, so that “any place you are, you’re maybe like, you know, 20 minutes to a half hour walk from one.”

https://edition.cnn.com/2...s-philtel-trnd/index.html

[ Voor 95% gewijzigd door Verstekbakker op 07-12-2022 14:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arno-z
De telefooncel is gearriveerd.

Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/3b573603-772a-47d3-a8e9-a7cb5ee5f8a5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/526ae48a-10c9-4c3b-b822-afdf72033e00.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/cb9e34e3-a1e1-47ac-b21e-5c67c4d3b2dc.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/f32ba9d3-0696-4907-a2c2-19540281e89f.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/05a34b1a-6ccc-43ab-afb8-2e4ea8cdde0b.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Arno-z op 27-01-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Die is wel goed bewaard gebleven, met het oude PTT Telecom logo op de deuren. Ik ben benieuwd naar de staat van de telefoon zelf. Wel lijken er wat stickers, kaartjes af te zijn gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno-z
Telefoon er even voor deco ingezet.
Is een niet werkend exemplaar.

De cel heeft op een gevangenis terrein gestaan.
Dus nooit vuurwerk gezien en waarschijnlijk zitten daarom de oude deurtjes er nog steeds in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
Waar ik benieuwd naar ben, maar volgens mij hebben leden hier dat ook al eens bekeken, is of, en zo ja wat er nog aan originele elektra in zit. De telefoons hebben een werkspanning rond de 40VAC als ik het me goed herinner. Heb destijds erg moeten zoeken naar een geschikte trafo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arno-z
Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/8beddc9d-01f0-4797-b172-f716c54600d8.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/97ec383e-41bd-4991-b943-7044a54d8969.jpg

Dat ronde rechtste ding is de trafo.
Zit een klein meterkastje onderin, met aardelek en 2 groepen.
De linkse groep is voor de lamp.
De rechste gaat naar de trafo.

Het lamp armatuur heeft zelf een licht sensor, dus staat gewoon altijd stroom op.
En als het donker word gaan de lampen aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• linkforsoad
Thanks, mijn nieuwsgierigheid vindt dit fijn, haha! Heb inderdaad eens gelezen dat er een kleine verdeler in zat met een lichtgroepje en dan de voeding van het telefoontoestel. Leuk om het eens op foto te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno-z
Inmiddels heb ik 4 Cardvox 2000 telefoons.
4 kpn telecom telefooncellen op de oprit staan.
En 2 Ptt telecom telefooncellen achter het huis.
Zijn allemaal driekantcellen.

In 1 cel komt de Kimus 2 (kwartjes/Gulden) telefoon te hangen, en dan werkend.

In de andere Ptt driekantcel een Cardvox 2000.
Werkend tot op zekere hoogte, bellen kan je er (nog) niet mee.

Emiel is een dorpsgenoot van mij ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Arno-z schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:48:
Inmiddels heb ik 4 Cardvox 2000 telefoons.
4 kpn telecom telefooncellen op de oprit staan.
En 2 Ptt telecom telefooncellen achter het huis.
Zijn allemaal driekantcellen.

In 1 cel komt de Kimus 2 (kwartjes/Gulden) telefoon te hangen, en dan werkend.

In de andere Ptt driekantcel een Cardvox 2000.
Werkend tot op zekere hoogte, bellen kan je er (nog) niet mee.

Emiel is een dorpsgenoot van mij ;-)
Dagelijks keuze uit 6 mobiele telefoons dus, aangenomen dat je een flinke station of dubbelasser aanhanger hebt :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinball-Plaza
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 07-08-2023
*knip*. Daar hebben we de V&A voor.

[ Voor 89% gewijzigd door rens-br op 03-08-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Even uit interesse. Is er iemand die bekend is met deze opvolger van de hier in de topic besproken CardVox 2000 kaarttelefoons?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cY-Ao4McjOL_v6VCJ4ueyrPARec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVhHkuyDTwGr3dGyXXFETrOq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KsyjrSn4n_Y5TMHhIXbX2SRzj0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k0Xj8OyIdOm06FTNi7CNn1O1.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sH62noBRI8mku2fTOKdZ-gqSdkw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZCzuzJVa6KqRcanOUmeA9Cjj.webp?f=user_large

Op Schiphol werd er een bordeauxrode Cardvox 2000 geplaatst, en minimaal twee van de nieuwe blauwe kaart/munttelefoons. Enig idee waarom het een rode was? Ik meen dat dit type ook in het Belgische Zaventem stond, echter kan ik dat niet meer verifiëren gezien Telefooncellen.be dicht is :(

En is er ook wat bekend over de blauwe toestellen? Je kon er geloof ik mee SMS'en. En later werden ze door RBL Telecom overgenomen die ze duidelijk liet wegkwijnen. Merk? Type? Naam?

Ik vrees dat de oplage in vergelijking met de Cardvox minder was omdat er toen al telefooncellen geschrapt werden?

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 27-08-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno-z
Marconi neptune is dat.
Is er in kaart versie en kaart/munt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

@Arno-z Ik zit een beetje te Googlen erop, en soms kom je nog eens wat interessants tegen:
https://www.x2connect.com/Literature/cat_net200_spares.pdf

Zo te zien kon de bij de fabrikant kiezen uit drie smaken voor de Network Interfaces Cards:
PSTN, ISDN en GSM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielvb
Van de week nog ff de laatste controle en dan gaat deze printplaat gemaakt worden.

Afbeeldingslocatie: https://cardvox2000.nl/files/desk-module-front.pngAfbeeldingslocatie: https://cardvox2000.nl/files/desk-module-back.png

Dit is vooral nog een test om te kijken of alles past en om wat dingen uit te testen.
Zoals de i2c aansturing en ik moet nog wat testen voor de keyboard matrix.

Originele displays moeten dus overgezet worden.

Als iemand interesse heeft dan stuur maar een berichtje:)

• Arno-z
Vakbeest👍

• The Eagle

The Eagle

AW_Bos schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:31:
Even uit interesse. Is er iemand die bekend is met deze opvolger van de hier in de topic besproken CardVox 2000 kaarttelefoons?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op Schiphol werd er een bordeauxrode Cardvox 2000 geplaatst, en minimaal twee van de nieuwe blauwe kaart/munttelefoons. Enig idee waarom het een rode was? Ik meen dat dit type ook in het Belgische Zaventem stond, echter kan ik dat niet meer verifiëren gezien Telefooncellen.be dicht is :(

En is er ook wat bekend over de blauwe toestellen? Je kon er geloof ik mee SMS'en. En later werden ze door RBL Telecom overgenomen die ze duidelijk liet wegkwijnen. Merk? Type? Naam?

Ik vrees dat de oplage in vergelijking met de Cardvox minder was omdat er toen al telefooncellen geschrapt werden?
Bij die rode hangt er in de zelfde kleur een bordje boven "Free <onleesbaar> callingcard and collect service phone". Als je inzoomt zie je ook dat alle cardslots dicht gemaakt zijn.
Dus ik denk dat die rode kleur een indicator was voor die afwijking :)

• Arno-z
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6SYwlzOmEB5VtII_cfpXy3mPYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6cJMkFbkSOaytafWp9S4txE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Emielvb
De printplaten zijn vandaag binnengekomen. Klein ontwerp foutje maar dat is met een draadbrug opgelost.
Hier het eerste resultaat met beide displays

Arduino Uno met klein test programma wat tekst op beide displays zet en de achtergrond verlichting elke 5 seconden aan/uit zet.

[update 30-9-2023]
Nu ik wat meer aan testen ben moeten de schroefgaten toch iets groter zijn (3.5mm ipv 3.2mm) en een paar schroefgaten heb ik een halve millimeter verlegd.
En de keypads moeten links/rechts ook een halve millimeter verder uit elkaar liggen.
(meest linkerrij moet 2 millimeter verder naar links liggen het lijkt nu gewoon te werken maar voor de volgende is het aangepast)

[update 8-12-2023]
In eerste instantie dacht ik het rubber keymatje te kunnen hergebruiken......
Ik ben nu verschillende knopjes aan het testen. :)
(verschil in hoogte, druk etc etc)
In deze test heb ik 3 verschillende soorten gebruikt (allemaal ip67):
kolom 1-4-7-* = KSC201JLFS/KSC201GLFS
kolom 2-5-8-0 = KSC1001JLFS/KSC1001GLFS
kolom 3-6-9-# = KSC701JLFS/KSC701GLFS

[ Voor 78% gewijzigd door Emielvb op 08-12-2023 20:00 ]

• Arno-z
Mooi man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielvb
Het zijn dus parallel displays en op internet zijn er heel veel schema's te vinden om deze aan te sturen met i2c dmv een PCF8574. Dit type displays heeft een afwijkend voltage nodig voor de contrast dus er zit ook nog een ICL7660 op om dit te laten werken.

Er was dus ergens in het schema een ontwerp fout geslopen:
Pin 4 en Pin 6 van de PCF8574 moesten naar Pin 4 en Pin 6 van de display, maar ooit in het schema zijn deze gekruist geraakt :( paar draadbruggen en het werkt :)

Na 25 jaar braken mijn originele afstandsbusjes af als ik het display los wilde maken.
Dus daar heb ik een ander type voor gevonden maar deze zijn weer goed te leveren :)

Nu wil ik gaan testen met een i2c keyboard matrix scanner en daarna de echte uitdaging, zorgen dat ie weer kan bellen :)
Maar mocht dat niet lukken, kan ik in ieder geval iets op het display zetten. Ziet er toch leuker uit als ik het ding aan de muur hang :)

• AW_Bos

AW_Bos

Emielvb schreef op donderdag 28 september 2023 @ 00:58:
De printplaten zijn vandaag binnengekomen. Klein ontwerp foutje maar dat is met een draadbrug opgelost.
Hier het eerste resultaat met beide displays [YouTube: Cardvox 2000 - Eerste test met nieuwe pcb]

Arduino Uno met klein test programma wat tekst op beide displays zet en de achtergrond verlichting elke 5 seconden aan/uit zet.
Vakwerk!
Heb je onderin twee extra knoppen op je printplaat zitten? Die zie ik niet terug op de indeling van de knoppen op de foto van de telefoon zelf.

• Emielvb
Heb je onderin twee extra knoppen op je printplaats zitten? Die zie ik niet terug op de indeling van de knoppen op de foto van de telefoon zelf.
Ja rara deze zitten ook zo op de originele printplaat in de cardvox :).
De keyboard matrix is 6 x 4 dus ik heb ze er ook maar opgezet :)

• AW_Bos

AW_Bos

Emielvb schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:40:
[...]

Ja rara deze zitten ook zo op de originele printplaat in de cardvox :).
De keyboard matrix is 6 x 4 dus ik heb ze er ook maar opgezet :)
Wacht even, is dat verborgen knopje dan niet de drukknop voor de 'deur'sluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielvb
Die deur open/dicht knop zit ergens anders.
(kijk op het youtube filmpje van verstekbakker, eerste post :) op 2:48 dan zie je die schakelaar goed in beeld.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emielvb
Een jaartje terug ben ik ff kort bezig geweest om te kijken of ik een originele telefoonkaart zou kunnen uitlezen.
Mijn eerste gedachte was dat het wel leuk zou zijn om zo'n originele kaart erin te moeten stoppen, saldo te laten zien en dan gesimuleerd af te laten waarderen. Zodat als je dan de kaart weer opnieuw erin doet je gewoon het 'oude' saldo weer terug hebt :)

Ik heb nu een i2c eeprom gevonden in de vorm van een iso 7816 smart card.
(Leverbaar van 1Kbit tot een paar honderd Kbit)
Als test heb ik er een paar besteld en er wat draden direct op gesoldeerd om het wat makkelijker te testen.

Volgende stap zie je hieronder. Een print om te kunnen testen met de reader.

Afbeeldingslocatie: https://cardvox2000.nl/images/thumb/8/86/Cardvoxsmartcard.png/788px-Cardvoxsmartcard.png

Dit werkt. Als ik de arduino laat zoeken naar i2c devices dan ziet ie de eeprom als ik deze in de aangepaste smartcard reader stop.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
I2C Scanner
Scanning...
I2C device found at address 0x20  !
I2C device found at address 0x21  !
done

Scanning...
I2C device found at address 0x50  !
done

Scanning...
done

Schakelaar doe ik nu nog niets mee en die heb ik wat schuin moeten zetten anders paste het net niet.
(Inmiddels in het ontwerp 0.75mm verzet zodat het bij de volgende printplaat wel 100% moet passen :)

Het einddoel gaat nog wel ff duren maar met wat ik nu heb zou ik bijvoorbeeld op verschillende smartcards verschillende teksten kunnen zetten en dat op het scherm zetten zodra je dus die kaart erin doet :)

Misschien ook al leuk als je de telefoon ergens hebt hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
YouTube: 📼 24 jongeren in een telefooncel (1982)

Als ze er niet meer zijn, dan kun je het record ook niet meer verbreken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pogo!
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 21:34
Met dank aan mijn zus voor het maken van de foto's: in het gevangenismuseum 'de Rode Pannen' in Veenhuizen staat ook nog een Cardvox.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCrk2Ll-3qXmBYat4XAFoqQkPhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RKXuDL4iH69vH9mKsqjDOQ7C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBBQ-OSxQd3D9Razfsaqukoyzzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0YfTsTYMpifVl7IY8SnIS8E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno-z
Ben van de week eens wezen kijken, Emiel is goed bezig!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:59

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Emielvb schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:48:

Nog een leuke dan voor de historie :

Er is een reden dat GSM kaarten zo groot zijn als een bankpas.
De bedoeling was dat je die GSM kaart ook in zo'n betaaltelefoon zou kunnen stoppen en dat je gesprek via de telefooncel dan gewoon van je mobiele abonnement kon worden afgeschreven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QT_WWKJcxMUiqPPBCZM9_isGYPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQ2eUM0cbmXtbEK8c7dGTF97.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joTF3cZpq176TlYYPdg8R2eZfGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqTyKq37QdGpxvqXNsoGuoKY.jpg?f=fotoalbum_large

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Laatst online: 02-07 08:36
Dat ziet er verdacht veel uit als een rebranded Philips Diga.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emielvb
Ik heb hier (post van 28 sept) https://gathering.tweaker...message/76668138#76668138 wat toegevoegd. De knopjes test :)

[ Voor 7% gewijzigd door Emielvb op 08-12-2023 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno-z
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ge-m6CNYntc39F1mrBKUatNnQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EOYW9lMLDvdxCWHkSgF4Kii.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag het werk gezien, knopjes voelen goed aan.
Meteen een ander blauw toestel in zijn handen gedrukt 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Arno-z schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:16:
[Afbeelding]

Vandaag het werk gezien, knopjes voelen goed aan.
Meteen een ander blauw toestel in zijn handen gedrukt 😉
Kijk eens aan! Wat voor type telefoon is dit eigenlijk? Heeft deze ook een naampje bij de KPN gekregen?
Cardvox 2005 misschien? En verder ook meteen 'bricked' totdat die zichzelf aanmelding bij een centrale?

Ik ben benieuwd naar de bevindingen :)

[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 19-12-2023 23:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arno-z
Dit is de Marconi Neptune 300.
Werkt op Isdn en 35Vac.
Is er in kaart/euro en alleen kaart variant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

En ik kwam dit topic op het KPN Forum tegen.
@Arno-z volgens mij?

https://forum.kpn.com/vas...el-herprogrammeren-606000

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 23-02-2024 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno-z
Klopt, thats me.

0.0 reactie op gehad waar je wat aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• telocho
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-09-2024
Wat betreft kostenpulsen: op ISDN werkt dat anders. De centrale stuurt in het D kanaal AOC berichten (Advice Of Charge.) KPN heeft daarvoor ook nog eens een ‘nationale’ variant dat afwijkt van ETSI, met een eigen string formaat. Ik ben destijds bij Siemens betrokken geweest bij de ontwikkeling begin 2000, maar het zal nog lastig worden die na te bootsen met de interne fritzbox isdn-lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno-z
Hallo Telocho, voor de Marconi Neptune probeer ik dat ook niet meer voor elkaar te krijgen.
Zou leuk zijn als deze op vrij bellen staat, en dat je door de menu's kan.
Maar momenteel wil hij helemaal niks, alleen 0800 0407 en noodnummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
YouTube: 📼 100 jaar telefoon (1976) HD

Nog een leuk filmpje over de geschiedenis van telefoons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno-z
Mijn Cardvox 2000 in 1 van mijn telefooncellen.

YouTube: Landis & Gyr Cardvox 2000. Ptt Telecom. Telefooncel. Nokia 3310.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Die twee tonen die je hoort. Is dat nou een fraude detectie, die aan een collect-call operator aangeeft dat ze bellen naar een telefooncel (en dat PTT/KPN voor de kosten opdraait)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno-z
Naar mijn weten wel, de Rvs euro telefoon welke in de andere cel hangt doet dat ook.
Ze hebben het altijd over parende pinguins, maar dat hoor ik er niet in?
Na een 15 seconden stopt het, en kun je gewoon bellen.
Tijdens het piepje hoor je elkaar ook gewoon, maar dan met piepje erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Arno-z schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:45:
Naar mijn weten wel, de Rvs euro telefoon welke in de andere cel hangt doet dat ook.
Ze hebben het altijd over parende pinguins, maar dat hoor ik er niet in?
Na een 15 seconden stopt het, en kun je gewoon bellen.
Tijdens het piepje hoor je elkaar ook gewoon, maar dan met piepje erbij.
In de krochten van Klaphek, de opvolger van het toenmalige Hacktic, werden die 'paringsgeluiden' ergens genoemd. Super interessant om eens te lezen, voor wie dit nog niet kent.

https://klaphek.net/magazines.html

Ik heb zelfs gedateerde informatie liggen met de Hacktic-lijsten met telefoonnummers van +/- 1000 telefooncellen, die de PTT destijds uiteindelijk met spoed veranderd heeft, of enkel-gericht gemaakt heeft. En ook heb ik een lijst met de telefoonnummers van de oude hoofdverdelers en wijkcentrales. Opvallend was dat deze vaak eindigden op **1240. Maar die nummers werken niet meer. Ik heb een jaar of 10 geleden een paar nummers gebeld, maar in de meeste gevallen kreeg ik een wildvreemde aan de lijn. Die nummers zijn ook al afgesloten of aangepast.

Heerlijke wereld die oude telefonie. Ik heb nog een boek uit de jaren '60 liggen over Automatische telefonie.
Wie wil?

[ Voor 36% gewijzigd door AW_Bos op 23-05-2024 15:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ziet er echt precies uit alsof je terug in de tijd gaat. De telefooncel en de telefooncelkiller bij elkaar, briljant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
YouTube: Nostalgie in een modern jasje 📹✨ | Collectieverhalen - Kijk verder… ...

Ericsson AC100 uit 1892 bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. En meer leuk oud spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ja, opeens herinner ik mij nog dat de ouders van een klasgenooot nog een replica hadden van een oude 'Oma Duck' telefoon. Zo'n telefoon die aan de wand hing, met een aparte luisterhoorn, en een microfoon-hoorn vast op het toestel. Iemand die daar meer over weet?

Ik heb er een enkele keer mee gebeld, en het gesprek klonk als een krakende lp-plaat op een platenspeler, kon ik mijn herrinneren. :p

Pagina: 1 2 3 Laatste