Vergeet niet dat er in 2014/2015 misschien nog enige kennis bij KPN beschikbaar was in vergelijking met nu.
Ik denk dat je je daarin vergist om twee redenen.
#1:
Al in 2010 heeft RBL Telecom alle telefooncellen van KPN overgenomen.
RBL Telecom heeft toen zelfs nog een nieuwe telefoon ontwikkeld.
Het was dus waarschijnlijk goedkoper om die Cardvox 2000 te vervangen dan te hergebruiken........
Dus rond die tijd zal de centrale infrastructuur voor die Cardvox 2000 ook wel ontmanteld zijn.
@
robertwebbe heeft er hierboven ook nog een opmerking over gemaakt. Misschien dat hij weet wanneer dit ongeveer geweest is, maar ik schat dus in zo rond het jaar 2010. Dus 2014/2015 is al een jaar of 5. Dat is lang als het niet meer gebruikt wordt.
#2:
En dan is de vraag welke kennis zoeken we en wat was daar echt van bekend bij welke mensen binnen KPN.
Hoe meer ik nu weet over de globale werking van die cardvox, hoe minder ik het idee heb dat de informatie die we eigenlijk nodig hebben ooit bij KPN in bezit is geweest.
(Of dus in een Nederlands telecom museum terecht is gekomen @
WoLFjuh of waar in Nederland dan ook)
Wat ik zou willen hebben is de broncode van het programma wat in die microcontroller draait.
Dat is dus waarschijnlijk direct in assembler geschreven en ik ben dan niet slim genoeg om daar iets mee te kunnen, maar als we dat zouden hebben dan zouden we misschien één of meerdere mede tweakers nog zo gek kunnen krijgen om hier aanpassingen in te doen. Ook hebben we dan wel het schema nodig van het mainboard zodat je weet wat er op welke in/uitgangen op die microcontroller zitten. Zonder deze informatie denk ik dat het iemand jaren kost om het te reverse engineren en dan met welk doel? Voor die tientallen telefoons (al of niet met kapotte onderdelen) die bij een paar tweakers thuis staan en/of in een of ander museum. Begrijp me niet verkeerd, ik zou het geweldig vinden als we nieuwe firmware voor die telefoon zouden kunnen ontwikkelen maar ik denk niet dat dit gaat lukken.
Of ik zou willen weten hoe de configbestanden en protocollen van het centrale management systeem zijn opgebouwd. Dan zouden we dat kunnen emuleren en die telefoon een nep config op laten halen waarin staat dat alles wat met 0 begint vrij bellen is of iets dergelijks.
Voor beide dingen (broncode, opbouw config) geldt:
Het was voor KPN helemaal niet nodig om deze informatie te krijgen van Landis & Gyr.
Betaaltelefoons waren in de jaren negentig een miljoenen business.
KPN kocht gewoon een plank product en daar zijn voor de Nederlandse markt wel wat aanpassingen voor gedaan maar het was eigenlijk niets meer of minder dan een computer.
Het was belangrijk dat als er iets kapot gaat in die telefoon het makkelijk te maken is.
Je ziet ook dat het is opgebouwd in losse modules.
- ISDN converter
- Aansluiting/Voedingsprint
- Main controller
- Display/toetsen module
- Cardreader module
Iets van deze dingen stuk? Monteur naar die telefooncel, module vervangen en weer doordraaien.
Het zou kunnen dat iemand bij KPN deze modules kan repareren, maar ik denk dat het toen al goedkoper was om ze gewoon terug te sturen naar Landis & Gyr ter reparatie of te vernietigen.
Dan het centrale management systeem.
Dat daar tig mensen wisten hoe ze de boel draaiende moesten houden en aanpassingen konden doen voor die telefoons wil niet zeggen dat ze ook technische kennis (nodig) hadden hoe protocollen en configs zijn opgebouwd.
Landis & Gyr levert de software, onderhoudscontractje erbij en draaien.
Een monteur die modules kan vervangen, een operator die weet hoe ie in het programma een optie voor een telefooncel kan aanpassen wil niet zeggen dat die mensen de feitelijke kennis hebben die we eigenlijk zoeken.
Ik denk dat ik eerder tijd zou willen steken om een nieuwe printplaat te ontwikkelen met de twee displays die we dan aan de binnenkant van die deur er zo tegen kunnen schroeven.
Zodat we iets hebben wat we zelf nog verder zouden kunnen programmeren met iets nieuwers zoals arduino.
Direct voip of iets analoogs met ata adapter als dat makkelijker zou zijn