Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[Hier stonden plaatjes, maar die zijn blijkbaar niet meer online. Dan maar een video.]

Het is een Cardvox 2000 (BTF 2600NL0-03) uit 1997. Er is volgens mij bijna niks over dit ding te vinden op internet, maar ik wil hem toch op mijn huiscentrale (Homevox 1-5) gaan aansluiten. Er zou iets van een modem in zitten die zorgt voor updates? Is er een oude rot in het vak die deze apparaten goed kent? Ik heb een a/b aansluiting zien zitten en een external power, eens kijken hoe ver ik kom. Ik dacht dat de mensen hier de binnenkant van dat ding wel zouden willen zien. Meer foto's zullen ooit nog wel eens volgen.

Ik ben onder de indruk van de kwaliteit van dit soort spul. Dat moet toch echt een bak geld gekost hebben om daar een land vol van te hebben staan? Deze kostte een tijdje geleden op Marktplaats 50 euro, dus ik ben er heel blij mee.

[ Voor 23% gewijzigd door Verstekbakker op 19-06-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wil je per se de oude hardware gebruiken, of sta je ook open om alleen de hoorn, displays en knoppen te gebruiken? Die kun je dan aansluiten op nieuwe hardware.

Wel mooie vondst, inderdaad! Stukje sentiment! O+

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
De bedoeling is inderdaad om de oude hardware te gebruiken. De optie met een Arduino kan altijd nog als dat echt niet te doen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
Verstekbakker schreef op zondag 5 november 2017 @ 12:02:
De bedoeling is inderdaad om de oude hardware te gebruiken. De optie met een Arduino kan altijd nog als dat echt niet te doen is.
Volgens mij kon je die telefoontoestellen wel opbellen (er waren lijstjes met nummers op BBS'en en later op internet), maar nam na 1x overgaan een modem op, voor diagnostische doeleinden. Heb je hem al aangesloten op je huiscentrale en gebeld ? En daarna met een modem gebeld ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op zondag 5 november 2017 @ 12:46:
[...]

Volgens mij kon je die telefoontoestellen wel opbellen (er waren lijstjes met nummers op BBS'en en later op internet), maar nam na 1x overgaan een modem op, voor diagnostische doeleinden. Heb je hem al aangesloten op je huiscentrale en gebeld ? En daarna met een modem gebeld ?
Dat van dat modem heb ik ook gelezen. Zo konden ze de tarieven updaten of menu aanpassingen doorvoeren. Aansluiten heb ik nog niet gedaan; ik heb het huis op het moment overhoop liggen omdat ik ga verhuizen, dus alles is wat moeilijk bereikbaar (no pun intended). Als er nou ergens een service manual was of een handleiding voor dat modem gedeelte...

http://telefooncellen.be/toestellen.html
Fabrikant
Landis & Gyr, Zwitserland
Algemeen
Dit toestel werd voor zover wij weten enkel op de luchthaven van Zaventem aangetroffen. De originele uitvoering, BTF, heeft bovenaan een gleuf voor optische Telecards. Na de verdwijning van de optische Telecards werd deze gleuf dichtgemaakt en dan spreken we van een BTF2. Verder is er een tweede gleuf voor andere magneet- en/of (?) chipkaarten (vermoedelijk kredietkaarten). In Nederland bestond een gelijkaardig model onder de naam Cardvox 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
Verstekbakker schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:06:
[...]

Dat van dat modem heb ik ook gelezen. Zo konden ze de tarieven updaten of menu aanpassingen doorvoeren. Aansluiten heb ik nog niet gedaan; ik heb het huis op het moment overhoop liggen omdat ik ga verhuizen, dus alles is wat moeilijk bereikbaar (no pun intended). Als er nou ergens een service manual was of een handleiding voor dat modem gedeelte...

http://telefooncellen.be/toestellen.html

[...]
Voor alle documentatie over telefooncellen die de PTT/KPN destijds liever niet op straat zag liggen, had je vroeger de Hacktic >:) In het laatste nummer staat in ieder geval beschreven hoe de KPN-telefoonkaarten werkten (en hoe je ze zelf zou kunnen maken...). Maar ook in andere nummers staan berichten over hoe telefooncellen beveiligd waren, en waar je met nieuwere toestellen tegenaan zou kunnen lopen

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:22:
[...]

Voor alle documentatie over telefooncellen die de PTT/KPN destijds liever niet op straat zag liggen, had je vroeger de Hacktic >:) In het laatste nummer staat in ieder geval beschreven hoe de KPN-telefoonkaarten werkten (en hoe je ze zelf zou kunnen maken...). Maar ook in andere nummers staan berichten over hoe telefooncellen beveiligd waren, en waar je met nieuwere toestellen tegenaan zou kunnen lopen
De HackTic is de reden waarom ik zo opgewonden werd toen ik het toestel op Marktplaats zag staan. Ik was net op zoek naar Rop Gonggrijp, die moet toch wel de expert zijn die hier meer van weet haha.

-edit- Ik heb geen idee meer hoe ik aan die blaadjes kwam vroeger, maar volgens mij via cd-roms van een bezoek aan de HCC(-dagen) (bestaat dat allemaal nog?). Het is inmiddels zo lang geleden en ik was nog niet oud genoeg om ergens alleen naartoe te gaan...

[ Voor 14% gewijzigd door Verstekbakker op 05-11-2017 13:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Beter laat dan nooit... Foto's waren weg, dus heb even snel een video gemaakt van de inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielvb
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-06 18:10
Heb je de telefoon al een keer aangesloten?
Mijn exemplaar probeert direct in te bellen naar het volgende KPN nummer : 0334220850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Oeh, leuke dingen! Ik wil er ook nog eens eentje bemachtigen, maar je moet ze op een speciale manier aansluiten, wat toch wat extra werk nodig maakt.

Er zit inderdaad een modempje in heb ik van iemand gehoord. Ik vermoed om de kosten, en settings op te kunnen halen, of de instellingen op het display. Die verschillen ook wel eens. Bij snelwegen zag je bijv. weer ANWB vermeld staan, en op Schiphol weer Schiphol Hotline.

Het inbelnummer bestaat trouwens niet meer.

Nog een leuk weetje. Tot een jaar of 5 geleden heeft er nog een telefooncel met een Cardvox 2000 net buiten het Binnenhof in Den Haag gestaan. Ik vermoed als kunstobject, want het display toonde enkel:
Sluit a.u.b. de deur

Er gebeurde niks toen ik dat deed. Dus ik denk een aangepaste tekst.
Ik heb vroeger ook eens een melding gezien met: "Telefoon tijdelijk buiten gebruik"
Het zou kunnen betekenen dat ze op afstand aparte teksten in konden voeren.

Ik ben benieuwd wat de ervaringen van @Verstekbakker zijn als hij hem aanzet. Zijn er leuke interne menu's te vinden om de settings in te stellen, en welke settings. En heeft hij ook een belgeluid?

[ Voor 44% gewijzigd door AW_Bos op 26-06-2020 17:57 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Heel leuk om die weetjes te verzamelen hier. Houd het vooral niet voor je! Niet alleen de stukjes uit de Hacktic zijn interessant, het latere http://klaphek.net/ heeft ook info. Een lijst met telefoonnummers van telefooncellen bijvoorbeeld.

Om meteen even wat wind uit de zeilen te halen: ik heb er helaas geen tijd voor zo lang het zomerseizoen is. Misschien als het buiten te koud begint te worden dat ik er wat meer tijd in ga steken, tenzij ik in het buitenland terecht kom na die ellendige corona, dan kan het nog wel iets langer duren... Het loopt niet weg en ik ben gelukkig nog niet zo oud.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pogo!
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 21:34
Hoi Tweakers,

Wat leuk dat ik dit topic nu heb gevonden. Ook ik ben trotse bezitter geworden van een Cardvox. Mijn toestel is vermoedelijk nog iets ouder, want van PTT-Telecom (en dus niet van KPN).

Ik heb mijn toestel aangesloten op mijn interne Panasonic centrale. Er is geen geluid, maar wanneer ik het toestel bel en de hoorn wordt opgenomen, neemt het toestel op (en bij hoorn-van-de-haak is het toestel ook in gesprek).

Ik zie dat de print, waarop de A-B aansluiting aanwezig is, ook externe voeding nodig heeft. Kan iemand mij vertellen hoeveel Volt die aansluiting nodig heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74YSXqcMujVvS2j1VPlKw7xtpBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aw9tYUZFii8LNU725pCYqeoE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Pogo! op 14-05-2021 09:40 . Reden: bezetter > bezitter :-) ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Emielvb
Deze telefoons zijn gemaakt om centraal te beheren.
Ik heb commerciële verkoop informatie van Landis & Gyr uit die tijd en daar staat op dat ze een Compaq 386 adviseren voor hun software :)

Ik heb nu niet alles bij de hand maar bij stroomuitval kon je dacht ik alleen 112 bellen.
Of als je een hele oude hebt zal het nog 0611 zijn.

op de plek van dat PTT Telecom logo zat oorspronkelijk een optische kaartlezer.
Ik weet niet of we die wel in nederland wel hebben gehad.

Nog een leuke dan voor de historie :

Er is een reden dat GSM kaarten zo groot zijn als een bankpas.
De bedoeling was dat je die GSM kaart ook in zo'n betaaltelefoon zou kunnen stoppen en dat je gesprek via de telefooncel dan gewoon van je mobiele abonnement kon worden afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Grappig om te zien, ik heb hier nog een shitload aan oude telefoonkaarten liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-06 07:55
Pogo! schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:33:
Hoi Tweakers,

Wat leuk dat ik dit topic nu heb gevonden. Ook ik ben trotse bezitter geworden van een Cardvox. Mijn toestel is vermoedelijk nog iets ouder, want van PTT-Telecom (en dus niet van KPN).

Ik heb mijn toestel aangesloten op mijn interne Panasonic centrale. Er is geen geluid, maar wanneer ik het toestel bel en de hoorn wordt opgenomen, neemt het toestel op (en bij hoorn-van-de-haak is het toestel ook in gesprek).

Ik zie dat de print, waarop de A-B aansluiting aanwezig is, ook externe voeding nodig heeft. Kan iemand mij vertellen hoeveel Volt die aansluiting nodig heeft?

[Afbeelding]
Heb je ook een C/D aansluiting? Als die zo is dan een lusje tussen A en C. Dit werkte bij een oud draaischijf toestel zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pogo!
Hoi tlpeter, bedankt voor het meedenken.
Heb je ook een C/D aansluiting? Als die zo is dan een lusje tussen A en C. Dit werkte bij een oud draaischijf toestel zo.
Bij de T65 (en varianten daarvan) was dat inderdaad nodig, maar alleen om de bel te laten rinkelen. Zonder deze doorverbinding werkte het toestel ook, maar ging de bel niet over wanneer er een oproep binnenkwam.

Deze Cardvox is echter een volledig elektronisch toestel, vol met moderne electronica. Een doorverbinding maken gaat hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Pogo! schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:33:
Hoi Tweakers,

[Afbeelding]
Die is mooi! Met PTT logo! <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Emielvb schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:48:
Deze telefoons zijn gemaakt om centraal te beheren.
Ik heb commerciële verkoop informatie van Landis & Gyr uit die tijd en daar staat op dat ze een Compaq 386 adviseren voor hun software :)
Kan je die informatie delen? Of is het echt meer persoonlijk?
Ik vermoed dat het om de software gaat om de telefoons op afstand aan te sturen / activeren / uit te lezen?

Ik heb (nog) geen telefoon in bezit, maar ben toch wel benieuwd naar de werking ervan :)
Als ik zo lees heb ik het idee dat die dingen om de zoveel tijd inbellen, of bij de eerste spanning zichzelf activeren via een bepaald nummer.

[ Voor 19% gewijzigd door AW_Bos op 17-05-2021 17:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Emielvb
Ik heb ff twee korte filmpjes gemaakt:

https://youtu.be/vVvVT5yVK5k

Hier zie je mijn Cardvox 2000 dat ie aan staat.
op 0:12 laat ik de trafo zien waar ie de spanning van krijgt.
Op de trafo staat 35V 0.5A (de 20V is voor een PL lamp zodat je in de telefooncel niet in het donker staat)
Als ik een multimeter erop zet laat deze 40V wissel zien.
Op 0:35 trek ik de deur open Dan moet je op de testknop drukken. Die zit bij de kleine flatcable waar ik naar wijs. Dan krijg je het hoofdmenu (ga ik filmpje 2 doorheen scrollen)
Dan op 1:18 zie je waar de spanning van 35V op moet.
Deze is bij mij ook doorgelust naar de ISDN converter die volgens het etiket 40V wissel moet hebben.
Bij mij was deze aangesloten, maar ik had een ATA adapter op de telefoon zelf aangesloten dus de ISDN converter ligt nu los

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emielvb
https://youtu.be/wt-T0yDsQsE

Hier het menu. Heb hier nog niet zo heel veel mee gedaan.
Dat REMAS nummer is dus waar de telefoon naar wil inbellen.
Daar kan ie dan storingen aan doorgeven en updates ophalen.
De telefoon zou ook direct te bellen moeten zijn voor updates.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emielvb
Nog even over de informatie die ik heb:

Je gaat zoeken, dan kom je op internet al snel bij landis+gyr uit, maar landis+gyr is NIET Landis & Gyr.
In de jaren negentig was Landis & Gyr groot.
En het bedrijfsonderdeel wat zich toen met meetapparatuur bezig hield is het huidige landis+gyr.
Die hebben nooit iets met die telefoons gedaan en weten daar ook niets van.
(Aardige vent hoor die ik bij landis+gyr gesproken heb maar die kon dus niet helpen met die telefoons)

Het bedrijfsonderdeel van Landis & Gyr van de telefoons is verkocht aan Siemens.

Na weken bellen en heen en weer mailen kreeg ik de tip om hier te gaan zoeken:
http://onlinearchives.ethz.ch/

Hier zijn archieven van een aantal zwitserse bedrijven en ook archieven van Landis & Gyr zijn hier te vinden. Zoek op "15'000 payphones" . (je krijgt dan terug archief #998)

Ik heb dit archief opgevraagd en daarvoor moet je dan formulieren invullen dat het voor persoonlijk onderzoek is (archief is nog niet 25 jaar oud dus nog niet openbaar) Als het dan nog niet is ingescanned kun je dat ter plekke zelf komen doen (kon niet in 2020, covid en om nu naar zwitserland te gaan hiervoor....) Of die zwitsers doen het voor je tegen betaling.

Het is best interessant om dit te lezen maar technisch heb ik er geen zak aan gehad.
Het gaat alleen over contracten en ander jurisch gedoe.
(voorbeeldje : KPN zou het alleen recht krijgen voor deze telefoons door exclusieve distributeur te worden voor Nederland. Als iemand anders in NL dus zo'n telefoon zou willen kopen kon dat alleen via KPN. Dat soort informatie.)
Dat van die 386 voor het systeem stond in een (voor die tijd) :) gelikte folder waar Landis & gyr al telefoon operators natuurlijk lekker mee zat te maken hahaha.

Ik ben nog aan het mailen geweest met iemand van Siemens maar door Covid is het allemaal stil komen te liggen. Niemand te bereiken in zwitserland.
Het is ook wel een ding, het was natuurlijk top geheime informatie en nu na 25 jaar zijn al die mensen uit beeld.

Als je nog wat meer gaat zoeken kom je ook bij telefooncellen.be uit.
Deze verzamelaar heeft veel over belgische telefooncellen op die site staan.
Maar de Belgen liepen meer de Fransen achterna en wij de Duitsers.

Zoek maar eens op Clubtelefon 1 en Kimus 2 en zoek de 10 verschillen :)
Ik geef er vast twee weg. De Clubtelefon 1 slikt marken en de Kimus 2 slikt guldens en kwartjes hahaha.

Maar als iemand nog iets gevonden heeft op internet wat ik nog niet heb, ik hou me aanbevolen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emielvb
Het is alweer enkele maanden geleden dat ik die documenten door heb zitten lezen.
Maar wat ik nog herinner is dat er ook iets van een failsave/backup optie was.
Als de stroom uit zou vallen zou je nog steeds moeten kunnen bellen naar bv 06-11 / 112.
Ik zal eens kijken of ik van de week nog een keer door die documenten kan bladeren.

Ik mag deze documenten niet zomaar integraal op het internet zetten daar heb ik ook persoonlijk bij die zwitsers voor getekend. Technisch hebben we er ook niets aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:07

mb1

@robertwebbe weet jij hier niet meer vanaf?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:03

robertwebbe

Robert Webbe

@mb1 Helaas niet. Ik ken de producten wel gezien mijn telecomcarrière al in 1987 begon. Het 033 nummer herken ik wel, het was een afdeling in Amersfoort die de apparatuur beheerde. Heb tijdens een stage bij PTT wel iets vaags mee gehad maar zoals werd gezegd, alles werd geheim gehouden. En helaas, de achterliggende infrastructuur bestaat niet meer. Fun fact: ik heb ooit nog een artikel in HackTic #2 geschreven. Mijn bijnaam was toen Pisang. Toen was hacking en phone phreaking nog niet strafbaar…

Edit: ik herinner mij ook dat metalen onderkast van de telefooncellen gewone vierkante bouten waren. Bij iedere ijzerwinkel kon je hier een sleutel voor kopen want deze gebruikt(e) je ook om bijvoorbeeld die rode paaltjes uit de grond te kunnen halen. In de kast stond in veel gevallen het nummer van de cel vermeld. En dan kon je op afspraken tijden een collect call aannemen. Maar dat feest hield op tegen de tijd dat de modems gingen opnemen.

[ Voor 30% gewijzigd door robertwebbe op 17-05-2021 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielvb
Ik heb een beetje een aparte telefooncel. Deze heeft op een kazerne gestaan.
En ik denk dat deze nog heel lang is aangesloten en dat KPN bij het afsluiten van de telefooncellen deze nog een laatste update heeft gegeven zodat je er alleen nog maar 112 en 00800 en 0800 nummers mee kon bellen zonder telefoonkaart.

Al die telefooncellen en telefoons werden in zwolle verzameld.

Is er nog iemand die daar nog iets meer van weet?
Want meer dan 15.000 telefoons zomaar vernietigd....toch wel jammer als dat zo is :)

En waar zijn al die oud KPNers die hier nog iets van weten?

Of moeten we gewoon concluderen dat we al 15 jaar te laat zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ach, ik zou er niet van staan te kijken als dit aan een oudijzerhandelaar van de hand is gedaan voor een symbolisch bedrag. Ik heb zelf eind jaren 80 een mechanische F centrale in Hilversum helpen opruimen. Het moest binnen een paar dagen weg zijn. Een paar etages lager stond een grote container bij een grote deur naar buiten en daar werd het zo ingedumpd van boven. Achteraf gezien zo jammer dat ik hier niet een paar van die prachtige mechanise kiezers heb meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Verstekbakker In de video zie je rond 5:00 de identiteit modules. Daar ging een soort van simkaarten in. Zit er nog eentje in? Volgens mij zit die rechts onder nog dicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
robertwebbe schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:51:
@Verstekbakker In de video zie je rond 5:00 de identiteit modules. Daar ging een soort van simkaarten in. Zit er nog eentje in? Volgens mij zit die rechts onder nog dicht.
Ik heb destijds alles gecontroleerd en heb geen sim kunnen vinden. Ik dacht even snel nog een keer te kunnen kijken (je gaat toch twijfelen...), maar hij ligt op een onbereikbare (no pun intended) plek. Ik ben er 99% zeker van dat er niks meer van een sim in zat/zit. De huizenmarkt zit potdicht, dus voorlopig (nog steeds) heb ik geen plek voor experimenten.

Wil ik nog even in het algemeen toevoegen dat ik heel blij ben met de "toestroom" van oudgedienden en mede-liefhebbers. Het is een stukje geschiedenis dat met de komst van de GSM eigenlijk heel stilletjes is gestorven. Als we af en toe een herinnering ophalen blijft het nog een klein beetje levend! Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pogo!
Verstekbakker schreef:
Wil ik nog even in het algemeen toevoegen dat ik heel blij ben met de "toestroom" van oudgedienden en mede-liefhebbers. Het is een stukje geschiedenis dat met de komst van de GSM eigenlijk heel stilletjes is gestorven. Als we af en toe een herinnering ophalen blijft het nog een klein beetje levend! Dankjewel!
@Verstekbakker Op het gebied van telefonie in het algemeen (dus niet alleen deze Cardvox telefoons, maar ook andere telefoons) bestaat er een groep telefoonliefhebbers/hobbyisten die wereldwijd zich bezighouden met het werkend houden van oudere telefoon technologie. Kijk bijvoorbeeld eens op www.telephonecollectors.org. Vanuit die groep is er ook een gesloten telefoonnetwerk onder de naam "C*NET" opgericht, waar je met een VOIP ATA je oudere telefoons (ook betaaltelefoons) weer werkend kunt krijgen, en talloze wereldwijde telefoonnummers binnen dat netwerk kunt bellen: www.ckts.info. Wanneer je wilt, stuur me een prive bericht, en ik kan je daarover meer vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogo!
Ik heb ff twee korte filmpjes gemaakt:
@Emielvb Veel dank Emiel voor de filmpjes en de achtergrond info. Ik hoop dat ik hiermee mijn PTT-telecom Cardvox ook weer werkend kan krijgen. De spanning van 35V op de juiste aansluiting zetten is nog het meest spannende, want als dat fout gaat kan de elektronica waarschijnlijk nooit meer vervangen worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Pogo! op 23-05-2021 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Pogo! schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:49:
Verstekbakker schreef:
[...]

@Verstekbakker Op het gebied van telefonie in het algemeen (dus niet alleen deze Cardvox telefoons, maar ook andere telefoons) bestaat er een groep telefoonliefhebbers/hobbyisten die wereldwijd zich bezighouden met het werkend houden van oudere telefoon technologie. Kijk bijvoorbeeld eens op www.telephonecollectors.org. Vanuit die groep is er ook een gesloten telefoonnetwerk onder de naam "C*NET" opgericht, waar je met een VOIP ATA je oudere telefoons (ook betaaltelefoons) weer werkend kunt krijgen, en talloze wereldwijde telefoonnummers binnen dat netwerk kunt bellen: www.ckts.info. Wanneer je wilt, stuur me een prive bericht, en ik kan je daarover meer vertellen.
Zoals gezegd, het huis is te klein om er iets mee te doen. De huizenmarkt moet afkoelen of ik moet de loterij winnen... Ik ga het desalniettemin eens uitzoeken! We komen elkaar vanzelf wel een keer tegen, mocht ik nog vragen hebben dan weet ik je te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielvb
Ik heb ook nog een kimus2. De munttelefoon waar guldens en kwartjes in gaan.
Ook deze komen zo nu en dan voorbij op marktplaats en ik heb de mijne ook werkend gekregen met een ATA adapter die nog puls bellen ondersteund.

Ik heb kimus2.nl en cardvox2000.nl geregistreerd en hier een wiki voor geinstalleerd.
(idee was om eerst met de kimus2 te beginnen.....)

Ben vandaag begonnen om er al iets op te zetten over de cardvox 2000.
Inmiddels heb ik twee cardvox 2000 telefoons maar de tweede telefoon is kapot. :(

In het filmpje waar dit forum mee is begonnen zie je op 1:15 dat de eprom versie 18.12 is.
Ik heb iets nieuwere versies en zal de eproms een dezer dagen eens proberen uit te lezen en zal dan de dumps in de wiki zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emielvb
De BTF-2360 (Cardvox 2000) draait dus op een Motorola 68HC11 microcontroller.

Inmiddels ben ik één van de ontwikkelaars op het spoor gekomen die dus aan deze betaaltelefoons heeft gewerkt.
Die heb ik een bericht gestuurd omdat ik het idee had opgepakt om te kijken of die software dus te disassembleren zou zijn.
En daar heb ik deze reactie op ontvangen:

I worked with the Motorola 68HC11 since it was introduced on the market in 1985, until 2000. For 15 years I developed firmware in assembler for this microcontroller and in particular also for the public payphone Urmet Plurima 4, which was exported from Italy to all over the world (Spain, Poland, Egypt, Colombia, Cuba, Thailand, etc). The software of this payphone was very complex and large and the 512 Kbytes eprom was obviously paginated. At start-up the phone had to connect with a management center to receive various configuration data in order to function (mainly the black lists of chipcards and creditcards). Unlike the Cardvox 2000, the Plurima 4 had only one display and could also work with coins. Its hardware was quite complex mainly for energy saving reasons. Its program was the fruit of the work of a dozen developers for several years, including myself.
Trying to disassemble its memory is a titanic job that would take as many developers for years and most likely it would be more convenient to rewrite it from scratch.

In de verkoop documentatie staat ook niet zoveel, wel dat er een centraal management systeem was zodat alles beter beheersbaar zou zijn. Het was natuurlijk duur om periodiek monteurs langs 15.000+ telefooncellen te sturen.
Makkelijker is natuurlijk als de telefooncel zelf meldt dat ie kapot is, of als ie niet meer te bereiken is door het systeem dat ie ook nagekeken moet gaan worden.
Als de fallback alleen 112 en 0800/00800 nummers zijn (wat mijn telefooncel nu aangeeft) dan gaat het nog een uitdaging worden om die telefoon dus 'gewoon' te laten bellen.

Het allermooiste zou natuurlijk zijn om een nieuw programma te kunnen maken voor die 68HC11 zodat die telefoon wat leuks op beide displays geeft en dat ie gewoon *gratis* kan bellen.......

Mijn kennis van assembly is 0.01% (ja ik heb in de jaren negentig op de mts in Eindhoven een paar lessen in x86 assembly gehad) dus ik kan het niet maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Dat ziet er niet zo rooskleurig uit dan. Wat een bulk werk moet dat geweest zijn. Tegenwoordig gaat alle elektronica al de deur uit met een firmware nog half in beta fase... Zo'n kwaliteit gaan we voorlopig nog wel even niet meer terugzien in de moderne wereld waar iedere twee jaar alles over datum is.

Er staat nog een echt oude telefooncentrale op Marktplaats, wellicht dat iemand hier een groter huis heeft dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

@Emielvb Eigenlijk zou je moeten weten met welk nummer hij belt om zichzelf aan te melden. En te kijken of je dat kan emuleren. Maar ik ben bang dat reverse engineeren nog wel eens lastig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Naast het probleem om het toestel werkend te krijgen, heb je ook het probleem om aan kaarten te komen met tegoed wat nog geldig is. Alleen de kaarten van voor mei 1999 waren zonder geldigheidsdatum, deze kon je tot eind 2004 gebruiken. Alle kaarten daarna waren beperkt geldig en die termijn is volgens mij ook allang verstreken.

Wikipedia: Telefoonkaart

[ Voor 33% gewijzigd door robertwebbe op 07-06-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielvb
AW_Bos schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:44:
@Emielvb Eigenlijk zou je moeten weten met welk nummer hij belt om zichzelf aan te melden. En te kijken of je dat kan emuleren. Maar ik ben bang dat reverse engineeren nog wel eens lastig kan zijn.
Dat nummer staat hierboven in het topic al gegeven. Het is ook vrij eenvoudig om dat nummer aan te passen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emielvb
Kijk mijn naïeve gedachte was, ik heb wel wat verstand van programmeren in hogere talen. Ken ook aardig mijn weg in een arduino etc. Dit is een microprocessor uit 1985 hoe moeilijk kan het zijn :) hahahaha.
Laten we kijken of dat programma misschien is aan te passen. (Ja dat was een heel simpele gedachte van me, maar ik denk, laten we eens kijken hoever we komen)

Stap 1 : hoe kom je aan het programma. Dat zit in die micro processor en/of zit in die eprom.
Die epromp is binary code, dat zou dan omgezet moeten worden naar motorola SREC en dat zou je dan weer moeten kunnen omzetten naar assembly.

Eprom uitlezen: check.

Ik heb contact gehad met iemand in nederland die een eigen 68HC11 emulator heeft geschreven en hier ook les in heeft gegeven aan studenten. Dan denk ik dat ik toch iemand heb die verstand van zaken heeft.
Dus daar ben ik mee gaan mailen en dan lukt stap 2 ook nog makkelijk :

Software om binary om te zetten naar srec : check.

En dan komt de eerste berg in beeld......
De inhoud van die Eprom is 8 x zo groot als wat die 68HC11 kan adresseren. Dus er vind paging plaats (wat daarna bevestigd werd door één van de originele ontwikkelaars)
Nu begint het voor mij al hogere wiskunde te worden. Dit zit gewoon zeer goed in elkaar.

Na het betere zoekwerk heb ik die ontwikkelaar gevonden waar ik hierboven een antwoord van heb gepost.
Toen ik dat antwoord kreeg en door begon te krijgen hoe geweldig complex het ding eigenlijk is vraag ik me af of dit wel een berg is die ik of iemand anders kan beklimmen. Het moet natuurlijk wel een beetje hobby blijven :)
Want stel dat we het programma kunnen lezen, er is verder geen schema hoe wat en waar is aangesloten op welke uitgangen van die microcontroller.
Dus wat ga ik dan wijzigen?

Toen heb ik nog even een paar seconden gedacht, laat ik een modem nemen en die telefooncel laat ik inbellen. Computer pakt op en die telefooncel wil inloggen ofzo.
Wat wil ie precies hebben? In welk formaat? etc etc etc.
En niet alleen voor mezelf, maar er zijn in totaal een aantal van deze telefoons en iedereen wil min of meer hetzelfde, zorgen dat die telefoon kan bellen.
Als die centrale management emulatie zou lukken, die telefoon wil elke keer als je hem aanzet inbellen en ook elke x dagen/uur.

Ik denk dat mijn telefooncel nu op een soort van failsafe fallback mode is gesprongen omdat ie al jaren die centrale management niet meer kan bereiken.
Ik kan 112 en 0800/00800 nummers bellen, alles wat gratis is.

-------------------

Mijn idee was om die telefoon op te hangen, zorgen dat je kan bellen zodat je beetje dat oude telefooncel gevoel zou hebben :)

Maar ik zit meer aan plan C te denken gewoon nieuwe hardware in die metalen kast.

Ik denk dat ik sneller een telefoon heb gemaakt met een arduino met een DAA Module, gebruik maken van de hoorn en toetsen die 'gewoon' kan bellen en dan eventueel nieuwe displays erin dan wat ik hierboven heb beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielvb
robertwebbe schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:51:
Ik heb dus twee van die toestellen. Een blauwe en een rode.
De blauwe moet ik nog nakijken.
In de rode zitten 3 kaarten.

Zal ze wel een keer fotograferen/filmen.
Maar 1 staat PTT of KPN op (weet ik ff niet meer uit mijn hoofd)
En die andere twee lijken iets van de chipknip te zijn.
Of chipknip en chipper.

Stonden hier dan soms encryptie sleutels ofzo op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Emielvb Of plan D: de hoorn, het toetsenbord en de bel hard wiren met een gewoon telefoontoestel en dan heb je je doel al behaald: Hoorn optillen en kunnen bellen. En als je gebeld wordt, op kunnen nemen. Daar heb je geen programmeerkennis voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ah, natuurlijk! Dat was om de waarde van de chipknip op te zetten. En aangezien er toen plannen waren om ook buitenlandse kaarten te accepteren, moest je ook vreemde valuta op andere chips kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Emielvb schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:54:
https://youtu.be/wt-T0yDsQsE

Hier het menu. Heb hier nog niet zo heel veel mee gedaan.
Dat REMAS nummer is dus waar de telefoon naar wil inbellen.
Daar kan ie dan storingen aan doorgeven en updates ophalen.
De telefoon zou ook direct te bellen moeten zijn voor updates.
Ik zie nu pas deze filmpjes. Erg leuk om te zien...
Bij 'Initialisatie' zie je de tekst: 'Sluit deur om te starten'. Ik neem aan dat hiermee bedoeld wordt dat je de telefoon dicht klapt?

Ik heb dit al eens eerder in Den Haag gezien op een telefoon bij het Binnenhof, en ik dacht toen dat de deur van de cel bedoeld werd. En dat het misschien onderdeel was van een kunstachtig project ofzo. Het was al een oude cel, en het was ook één van de laatste Cardvox'en die je op straat zag. Dus een rare gedachte was het niet. Blijkbaar stond dat ding al in die stand....

Ik zie ook een optie staan met: 'Antwoord signaal' die op Netwerk staat.
Wat kan je daar mee doen?

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 07-06-2021 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Whow, misschien helpt dit @Emielvb verder, en vindt @Verstekbakker het ook interessant.
Ik herinner mij dat er in 2015, in de wijk Warande in Lelystad ook één telefooncel was wat onderdeel was van een kunstproject. Dit was van CEL 9. Je kon verschillende cellen opbellen, die elk een eigen verhaal hadden. Ze waren ook versierd enzo... :)

Dit heeft ook eens in Naarden-Bussum gestaan, en ik herinner mij dat je toen met zo'n Cardvox 2000 kon bellen naar een bepaald nummer van 1 t/m 9. Geen idee hoe dat technisch werkte, maar gezien het in 2015 was is er misschien nog wel wat kennis over deze telefoon aanwezig bij iemand.

Lees ook eens: https://flevopost.nl/arti...cellen-van-nederland.html

Helaas werkt de site van De Barak niet meer, die er meer over wisten, maar met wat zoekwerk kan je vast wel wat vinden.

**edit** En dat heb ik gevonden.....
Ik vind wel een paar namen. Dus misschien kan je daar uitvinden wie deze telefoon werkend gemaakt heeft. Ze hebben ondersteuning van KPN gehad, lees ik. Geen idee tot in hoeverre.

[ Voor 19% gewijzigd door AW_Bos op 07-06-2021 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoLFjuh
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-06 18:26
Mogelijk is het https://houwelingtelecommuseum.com/ een goede bron van informatie. En zo niet een heel leuk klein museum als je hart ligt bij oude telefoon apparatuur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielvb
robertwebbe schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:22:
@Emielvb Of plan D: de hoorn, het toetsenbord en de bel hard wiren met een gewoon telefoontoestel en dan heb je je doel al behaald: Hoorn optillen en kunnen bellen. En als je gebeld wordt, op kunnen nemen. Daar heb je geen programmeerkennis voor nodig.
Zit er wel een bel in? Want ze waren nu niet gemaakt om naartoe te bellen.
mmmm als ik nog een keer naar de print kijk, dan zou er een piezo zoemer op kunnen zitten dat wel.

Ja plan D zou ook nog kunnen, maar ik zou wel iets op die displays willen laten zien.
Die eerste display is een 20x2 LCD en daar is genoeg van te vinden om hem aan een arduino te hangen.
Die andere telde ik 10 tekens bij 11 regels en dat vond ik beetje raar aantal regels, dus is waarschijnlijk een grote dotmatrix van 4,5cm bij 6cm.

De uitsparingen zijn groter dan de displays.
bovenste display is 12 x 2cm, maar de uitsparing is 14,5 x 4cm dus daar kan een grotere display in.
en die andere display van 4,5x6cm zit ook in een grotere uitsparing van 5,5x7,5cm.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emielvb
@AW_Bos Sluit deur is idd de klep van de telefoon. Die moet dicht zitten. Als je de deur open doet moet je op de test knop drukken (in de telefoon) en dan krijg je dat menu. Als je dan te lang niets doet sprint ie ook op sluit deur. Na het sluiten start die telefoon opnieuw op en is het weer gebruiksklaar.

Antwoord signaal staat nu op netwerk. Ik weet de keuze mogelijkheden niet meer.
Zal van de week eens kijken wat ik kan kiezen.

Over dat kunstproject.......ik wil niet de party poeper zijn, maar ik denk niet dat dit gaat helpen.
Optie1 :
KPN heeft ff een config aangepast zodat er gebeld kon worden naar xxxxx nummers en die telefoons aan een ouderwetse analoge telefooncentrale gehangen.
Optie 2:
Ze hebben gewoon de hele binnenkant van die afschreven telefoon eruit gesloopt en daar gewoon plan D van @robertwebbe in gemaakt _O-

Nu heb ik er het afgelopen jaar behoorlijk veel uren ingestoken en ik ben zeer optimistisch van aard.
En als ik kijk wat ik het afgelopen jaar op internet gevonden heb dan heb ik vooral mensen gevonden die net als ik ook zochten naar informatie.....en daar bleef het dan ook wel bij. Ik denk dat ik genoeg informatie boven water heb weten te halen dat wat we allemaal in eerste instantie dachten te bereiken niet haalbaar is.

Deze telefoon is gewoon NIET gemaakt om stand alone als 'normale' telefoon te werken.
Het is onderdeel van een centraal gestuurd systeem en deze telefoon is eigenlijk niets meer of minder dan een domme terminal.
Een fantastisch mooie terminal dat wel :)

Dus nog meer informatie is denk ik het probleem niet meer.
Al zouden we alle schema's hebben van die printplaten en ook nog alle broncode in 68HC11 assembly....
Dan nog denk ik dat het een hels karwei zou zijn om dat aan te passen om het ding 'gewoon' te laten bellen.
Plan C of D:w begint steeds meer in beeld te komen.

We hebben een VHS recorder en hoeveel informatie we ook hebben het ding zal nooit DVD's gaan afspelen.:'(

maar ik blijf optimistisch dat we er iets van gaan maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-06 14:40
Emielvb schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:42:
Al zouden we alle schema's hebben van die printplaten en ook nog alle broncode in 68HC11 assembly....
Dan nog denk ik dat het een hels karwei zou zijn om dat aan te passen om het ding 'gewoon' te laten bellen.
Dat sowieso. Maar de firmware uitlezen moet te doen zijn. De technologie is enorm oud: handleidingen van chips zijn meestal wel te vinden op het internet, de pinnetjes zijn nog niet zo groot en beveiliging was nog niet uitgevonden. Dat gedeelte werkt in je voordeel.

Als je (detail)foto's hebt van de relevante printplaten dan ben ik daar wel nieuwsgierig naar. Volgens het internet bestaan er verschillende varianten van de M6800 - zowel met on chip EEPROM, als extern.

Een externe EEPROM uitlezen is vast makkelijker, voor on chip hangt het af van de exacte variant.

Ik heb wel eens eerder naar firmware van een Motorola 6800 gekeken. Veel minder populair dan de m68k, maar wel relatief simpel als architectuur (vergeleken met hedendaagse SoCs). Assembly lezen moet iedereen kunnen met de handleiding in de hand (zo schreven ze de code ook, zoals je zelf had ontdekt). Maar: het levert daardoor ook ontzettend veel code op om iets triviaals te doen. Helemaal als blijkt dat men allerlei (de)modulatie in software uitvoert.

Samengevat: voor de nieuwsgierigheid/historie kun je de firmware uitlezen (de strings van het display terugvinden geeft misschien al voldoening), maar de werking (deels) achterhalen kost enorm veel tijd. Meer dan je hebt als dit je eerste projectje is van deze soort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emielvb
Ik was begonnen om zoveel mogelijk van wat ik heb te verzamelen op www.cardvox2000.nl

Ga ik de komende tijd nog wel wat verder bijwerken.

De microcontroller die erop zit is deze : MC68HCP11A1FN
(Ik heb die cardvox2000.nl als extra domeinnaam aan kimus2.nl gehangen, kimus2.nl is een munttelefoon en die wil wel werken zo als stand alone :)

Als je in de datasheet gaat kijken naar de MC68HCP11A1FN
Dan zie je ROM is uit, wel eeprom en een watchdog.

Ik heb ook een dump van de eprom van beide cardvox die ik heb op die wiki site gezet.
Maar hier een directe link naar één dump eprom
(dit is versie 18.21 de hoogste die ik tot nu toe heb)

Ik ben ook bezig om alle IC's in een tabel te zetten met link naar een datasheet.
Hier foto van mainboard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89JJ1OdRUexdlhNPxTXP8XpjHLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2uPteCaAnPpD3HUjJ3aW4zb.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de bovenste ic's (boven de UV Eprom) en weer links van de vierkante motorola.
IC12 HM628128LFP-10 SRAM
IC15 HM628128LFP-10 SRAM
IC58 HM628128LFP-10 SRAM
IC59 KM681000BL6-7 SRAM
IC9 SRM2A256LM SRAM

(in filmpje van @Verstekbakker zie je IC12,IC15,IC58,IC59 bij hem hetzelfde zijn.
Daar zijn het CXK581000AM-70LL van sony) Dus ik denk dat bij mij IC59 kapot is gegaan en is vervangen.

Als ik het dan goed heb dan zijn die 4 SRAM modules samen evengroot als die eprom.
Dus ik denk dat de inhoud van die eprom volledig in SRAM geladen wordt.

Het lijkt erop de adreslijnen van de 68HC11 weer naar IC9 gaan. Maar dat is best lastig te zien op die printplaat.

In het service menu van de telefoon kun je de versie zien.
Staat dan RAM en ROM is zelfde versie.

[ Voor 25% gewijzigd door Emielvb op 07-06-2021 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogo!
Knap dat je deze info allemaal al hebt gevonden, Emiel, heel waardevol! Petje af.

Je schrijft:
Ik kan 112 en 0800/00800 nummers bellen, alles wat gratis is.
Voor mij is dat voldoende, wanneer het toestel daarna ook maar z'n DTMF door blijft geven. Via een VOIP-ATA kun je dan de telefoon op een Asterisk server aansluiten. Je draait dan 112, krijgt van Asterisk een nieuwe kiestoon en kunt dan (als het toestel nog steeds DTMF blijft geven na drukken op de toetsen) een volgend nummer bellen. Zou ik voor mijn toestel prima vinden. Kun je bevestigen dat je na 112 of een 0800 nummer nog vervolgnummers kunt intoetsen die je dan blijft horen als DTMF? Of denk ik nu te gemakkelijk?

En zoals je zelf al schrijft, dit soort toestellen hebben geen mechanische bellen meer maar electronische via iets op de printplaat wat geluid produceert. Mijn Coinvox 22 heeft dat ook al, daar zit ook geen mechanische bel meer in. De Kimus 1 heeft die nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielvb
@Pogo! Ja, het eerste wat ik maanden gedaan heb is een ATA adapter aan die analoge lijn gehangen :)
Dan zie je in asterisk dat ie eerst dat REMAS nummer gaat proberen te bellen.

Bellen van 112 is bellen naar 112.

alles na 112 wordt niet doorgegeven als ik het nog goed herinner.

Ik dacht dat ik ook 0800 of 00800 als truc probeerde om een soort van lange 0 voor de buitenlijn te maken.
Maar ik dacht dat dit ook niet ging.

voor 00800 kom je eigenlijk een getal te kort, na 00800 heb je er maar 8 over.
na 0800 kun je er dacht ik ook maar 7 bellen.....Alleen lokaal zou dan nog een optie zijn hahaha.

Pas als gesprek daadwerkelijk is aangenomen zou je misschien nog DTMF kunnen nabellen voor een keuze menu ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielvb
Oh ja, ik heb nog wat mailwisseling gehad met een ontwikkelaar uit het ontwikkelteam wat hier aan heeft gewerkt.
Hij kon bevestigen dat mijn telefoon nu in een fallback scenario zit.
De telefoon kan geen config ophalen dus kun je alleen 112 en gratis nummers bellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Emielvb op 09-08-2022 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Emielvb schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:42:
Over dat kunstproject.......ik wil niet de party poeper zijn, maar ik denk niet dat dit gaat helpen.
Optie1 :
KPN heeft ff een config aangepast zodat er gebeld kon worden naar xxxxx nummers en die telefoons aan een ouderwetse analoge telefooncentrale gehangen.
Optie 2:
Ze hebben gewoon de hele binnenkant van die afschreven telefoon eruit gesloopt en daar gewoon plan D van @robertwebbe in gemaakt _O-
Ik heb ook mijn twijfels. Maar niet geschoten is al altijd mis. ;)
Al hoewel ik ook sterk vrees dat ze het intern flink hebben verbouwd.

Vergeet niet dat er in 2014/2015 misschien nog enige kennis bij KPN beschikbaar was in vergelijking met nu.

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 08-06-2021 00:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emielvb
Vergeet niet dat er in 2014/2015 misschien nog enige kennis bij KPN beschikbaar was in vergelijking met nu.
Ik denk dat je je daarin vergist om twee redenen.

#1:
Al in 2010 heeft RBL Telecom alle telefooncellen van KPN overgenomen.
RBL Telecom heeft toen zelfs nog een nieuwe telefoon ontwikkeld.
Het was dus waarschijnlijk goedkoper om die Cardvox 2000 te vervangen dan te hergebruiken........
Dus rond die tijd zal de centrale infrastructuur voor die Cardvox 2000 ook wel ontmanteld zijn.
@robertwebbe heeft er hierboven ook nog een opmerking over gemaakt. Misschien dat hij weet wanneer dit ongeveer geweest is, maar ik schat dus in zo rond het jaar 2010. Dus 2014/2015 is al een jaar of 5. Dat is lang als het niet meer gebruikt wordt.

#2:
En dan is de vraag welke kennis zoeken we en wat was daar echt van bekend bij welke mensen binnen KPN.

Hoe meer ik nu weet over de globale werking van die cardvox, hoe minder ik het idee heb dat de informatie die we eigenlijk nodig hebben ooit bij KPN in bezit is geweest.
(Of dus in een Nederlands telecom museum terecht is gekomen @WoLFjuh of waar in Nederland dan ook)

Wat ik zou willen hebben is de broncode van het programma wat in die microcontroller draait.
Dat is dus waarschijnlijk direct in assembler geschreven en ik ben dan niet slim genoeg om daar iets mee te kunnen, maar als we dat zouden hebben dan zouden we misschien één of meerdere mede tweakers nog zo gek kunnen krijgen om hier aanpassingen in te doen. Ook hebben we dan wel het schema nodig van het mainboard zodat je weet wat er op welke in/uitgangen op die microcontroller zitten. Zonder deze informatie denk ik dat het iemand jaren kost om het te reverse engineren en dan met welk doel? Voor die tientallen telefoons (al of niet met kapotte onderdelen) die bij een paar tweakers thuis staan en/of in een of ander museum. Begrijp me niet verkeerd, ik zou het geweldig vinden als we nieuwe firmware voor die telefoon zouden kunnen ontwikkelen maar ik denk niet dat dit gaat lukken.

Of ik zou willen weten hoe de configbestanden en protocollen van het centrale management systeem zijn opgebouwd. Dan zouden we dat kunnen emuleren en die telefoon een nep config op laten halen waarin staat dat alles wat met 0 begint vrij bellen is of iets dergelijks.

Voor beide dingen (broncode, opbouw config) geldt:
Het was voor KPN helemaal niet nodig om deze informatie te krijgen van Landis & Gyr.
Betaaltelefoons waren in de jaren negentig een miljoenen business.
KPN kocht gewoon een plank product en daar zijn voor de Nederlandse markt wel wat aanpassingen voor gedaan maar het was eigenlijk niets meer of minder dan een computer.
Het was belangrijk dat als er iets kapot gaat in die telefoon het makkelijk te maken is.
Je ziet ook dat het is opgebouwd in losse modules.
  • ISDN converter
  • Aansluiting/Voedingsprint
  • Main controller
  • Display/toetsen module
  • Cardreader module
Iets van deze dingen stuk? Monteur naar die telefooncel, module vervangen en weer doordraaien.
Het zou kunnen dat iemand bij KPN deze modules kan repareren, maar ik denk dat het toen al goedkoper was om ze gewoon terug te sturen naar Landis & Gyr ter reparatie of te vernietigen.

Dan het centrale management systeem.
Dat daar tig mensen wisten hoe ze de boel draaiende moesten houden en aanpassingen konden doen voor die telefoons wil niet zeggen dat ze ook technische kennis (nodig) hadden hoe protocollen en configs zijn opgebouwd.
Landis & Gyr levert de software, onderhoudscontractje erbij en draaien.

Een monteur die modules kan vervangen, een operator die weet hoe ie in het programma een optie voor een telefooncel kan aanpassen wil niet zeggen dat die mensen de feitelijke kennis hebben die we eigenlijk zoeken.

Ik denk dat ik eerder tijd zou willen steken om een nieuwe printplaat te ontwikkelen met de twee displays die we dan aan de binnenkant van die deur er zo tegen kunnen schroeven.
Zodat we iets hebben wat we zelf nog verder zouden kunnen programmeren met iets nieuwers zoals arduino.
Direct voip of iets analoogs met ata adapter als dat makkelijker zou zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Emielvb schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:47:
[...]

Al in 2010 heeft RBL Telecom alle telefooncellen van KPN overgenomen.
RBL Telecom heeft toen zelfs nog een nieuwe telefoon ontwikkeld.
Zeker weten? Ik kan me herinneren dat ze ook van de KPN waren, met een KPN-logo op het scherm. Dus RBL heeft ze dus overgenomen, en niet zelf ontwikkeld. Grappige is dat er nog (nou ja, 3 maanden geleden) nog een oude RBL-telefooncel in Ede staat. De telefoon werkt niet meer. Ik ben benieuwd of de blauwe opvolger van de Cardvox ook een naam heeft?

Voor de rest is het een mooi project om een Cardvox 2000 belbaar te maken, maar het lijkt er inderdaad op dat het onaandoenlijke situatie wordt, mits je echt veel geluk zal hebben. Eigen hardware met een Arduino erin zou denk ik een betere oplossing zijn, en het is ook een mooie tweak-project. Kan je misschien wel de bestaande display's ermee aansturen? Of wordt dat ook een onaandoenlijk hoop werk dat je die ook die beter kan vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielvb
Ik woon in de buurt van Oss, daar stonden tot ergens in 2020 nog iets van 4 of 5 van die RBL Abri telefooncellen:)

Het is alweer een tijd geleden dat ik met iemand van RBL Telecom heb gesproken en het is nog langer geweest dat ik daadwerkelijk in een telefooncel ben geweest.
Ik was in de veronderstelling dat die nieuwe blauwe telefoons pas gekomen waren nadat de telefooncellen aan RBL Telecom waren overgedragen. Maar als er een KPN logo op staat dan kan het ook wel andersom zijn geweest. Zo ver ben ik er toen ook weer niet ingedoken.
RBL wist me te vertellen dat ze alle cellen aan het opruimen waren en dat ze naar Zwolle gingen.
Dat Zwolle het telefooncel crematorium was had ik ook al ergens anders ooit gelezen:)

Ach als je nu op internet gaat zoeken op Cardvox 2000 dan kom je in ieder geval meer informatie tegen dan een jaar geleden hahaha:)

Ik zal mijn wiki de komende tijd ook nog wel van wat meer informatie gaan voorzien en als iemand nog aanvullingen heeft dan hoor ik ze graag. En wie weet leest straks een tweaker met teveel tijd dit en gaat ie nog iets doen met de oude hardware.

Een nieuwe binnenkant zal ook veel werk zijn, maar ik denk dat het minder werk is als de huidige hardware (of software) aanpassen.
Dit zal ook het probleem oplossen van kapotte onderdelen die ook niet meer aan te komen zijn.
(Al het metaal is naar mijn idee onverwoestbaar)

Zat al te denken dat ik ff foto's moet maken van alle schermpjes met tekst die ik nu in mijn werkende telefoon heb.
Zou natuurlijk best grappig zijn dat als we een nieuwe maken en je de deur opent je alle zelfde dingen krijgt die je nu ook ziet. Doet dan helemaal niets, maar is wel leuk :)

Nog iemand ideeen voor een nieuwe :) Analoog (zodat je zelf maar een ATA adapter eraan moet hangen als je voip wil gaan) Of direct voip eventueel met PoE zodat je alleen een netwerkkabel erin hoeft te stoppen. Of zou een GSM module handiger zijn. Kun je het ding met een grote accu op je fiets maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Emielvb schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:27:

Zat al te denken dat ik ff foto's moet maken van alle schermpjes met tekst die ik nu in mijn werkende telefoon heb.
Zou natuurlijk best grappig zijn dat als we een nieuwe maken en je de deur opent je alle zelfde dingen krijgt die je nu ook ziet. Doet dan helemaal niets, maar is wel leuk :)
Gewoon doen. Dan blijf je de feeling van de Cardvox 2000 behouden. :)
Dat je er straks eigen hardware hebt ingebouwd hoeft de ander niet te zien. ;)

In de video zag ik wel dat je wat wijzigingen kan aanbrengen, zoals de datum. Dat kan je wel misschien inbouwen. Hoewel ik vermoed dat die ook via de 'verloren' configuratie door zou worden gestuurd.

[ Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 08-06-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Emielvb schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:18:
Ik heb ook een dump van de eprom van beide cardvox die ik heb op die wiki site gezet.
Maar hier een directe link naar één dump eprom
(dit is versie 18.21 de hoogste die ik tot nu toe heb)
Interessant!

Er zitten debug strings in, dat had ik had ik niet verwacht. En alle displaytekst, in vier talen (Nederlands, Engels, Frans, Duits). Een greep uit boeiende strings:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
btf1821/15APR04/090742
BTF2360NL00
Kies nr. of HERHAAL~
Eerste tik
Vervolgtikken
Nog @@ seconden
Toestel ID nummer
SM:%d PTT NL   No:
SM:%d Chipper  No:
SM:%d Chipknip No:
Key load fout
REMAS verbinding
NCP verbinding
aan de gang...
Opbouw
collectie files...
einde (geen REMAS)
einde (geen coll.)
einde (geen NCP)
FLOATS? wrong formatter installed!
proc_camas
proc_scan_status
proc_RMS
proc_dial_tone
proc_c_protocol
Program_RTC
RTC: debut sort
RTC: debut wake up
RTC:temps ecouler
RTC:plus de RTC
RTC: debut start_rtc
RTC:trop tart
RTC:trop de timer
RTC:trop de timer2
RTC:plus de RTC2
BSK75 OK
BSK75 defect

Firmware is uit april 2004 en heeft een aantal foutmeldingen die alleen in het Nederlands aanwezig zijn. Maar: ook wat meer low level strings (gerelateerd aan een RTC) dat doet vermoeden dat het origineel (deels) Franstalig is/was. Ook zaken uit die tijdsgeest: ondersteuning voor chipknip en chipper..

De Nederlandse strings spreken over NCP en REMAS als protocol, lijkende alsof het iets met management te maken heeft, maar ook over 'REMAS 300'. Misschien zegt dat je, of iemand anders iets?

De FLOATS-string is op het internet (zoek op Github) terug te vinden als onderdeel van een format string library van IAR. Doet toch vermoeden dat deze firmware mogelijk in C is geschreven (met een toolchain van IAR) en niet in ruwe assembly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ik lees in de bestanden (gewoon plain text bij gebrek aan goede tool) ook iets over Fraude detectie.
Dit klinkt ook wel interessant :9

Ook lees ik iets over een 'beldetectie'. Dus je kan ergens instellen of je gebeld kan worden.
vraag is of dat ook werkt in de fail-safe stand. Zoals ik nu begrijp hangt hij dus op als als je belt? En ik snap de reden wel, want collect call bellen naar een telefooncelnummer zou anders wel erg makkelijk zijn :P

Ik heb uit oude Hackticks vernomen dat je storende geluiden (daar toen omschreven als parende pinguins) hoort als je belt, wat een herkenning moet zijn voor een collect-call operator. Of het echt zo is? Mogelijk is dat de anti-fraude?

Komen deze dingen bekend voor uit het setup-menu?

[ Voor 88% gewijzigd door AW_Bos op 09-06-2021 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:52
Interessant topic en mijn aanpak zou zijn het emuleren van de server-side van het nummer wat automatisch gebeld wordt bij startup. Maar dit is natuurlijk monniken werk en waarschijnlijk gedeeltelijk type/firmware specifiek.

Voor mensen die een eigen telefoon centrale hebben, is het mogelijk om met de module 112 te bellen en dan in de centrale stiekem een ander nummer bellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emielvb
Firmware is uit april 2004 en heeft een aantal foutmeldingen die alleen in het Nederlands aanwezig zijn. Maar: ook wat meer low level strings (gerelateerd aan een RTC) dat doet vermoeden dat het origineel (deels) Franstalig is/was. Ook zaken uit die tijdsgeest: ondersteuning voor chipknip en chipper..

De Nederlandse strings spreken over NCP en REMAS als protocol, lijkende alsof het iets met management te maken heeft, maar ook over 'REMAS 300'. Misschien zegt dat je, of iemand anders iets?

De FLOATS-string is op het internet (zoek op Github) terug te vinden als onderdeel van een format string library van IAR. Doet toch vermoeden dat deze firmware mogelijk in C is geschreven (met een toolchain van IAR) en niet in ruwe assembly.
Ik heb gisteren mijn bestelde UV Eproms ontvangen dus @Thralas als jij weet wat er aangepast moet worden dan wil ik dat wel ff naar een nieuwe eprom zetten en die in mijn werkende telefoon stoppen :)
[edit]Ik had eigenlijk nog niet die hele rom met een hexeditor doorgekeken. Was meteen begonnen om te proberen of je die rom weer naar assembly ofzo kon zetten. Ik zie idd ook een hoop strings die ik ook terug zie als ik in het service menu zit e.d.
Zal eens wat tekens wijzigen en een nieuwe eprom erin zetten, kijken of dat werkt. Niet dat er een checksum over die rom zit en het al meteen vast loopt bij het wijzigen van 1 teken.

Landis & Gyr waar dit ontwikkeld werd zat in zwitserland, dus frans is dan nog niet zo heel gek.
Ik had nog een mogelijke ontwikkelaar berichten gestuurd en die heeft paar dagen geleden ook een reactie gegeven. Dit was een duitser en hij wist te vertellen dat er een heel ontwikkelteam in zwitserland steeds alleen maar bezig was met die software welke dan in verschillende telefoons gebruikt werd.

Het was dus best een uitgebreid iets. Zou het dan ook kunnen dat bepaalde onderdelen in assembly waren maar dat sommige dingen dus best in C konden, bv de modificatie die nodig was voor het type telefoon?

Ik zal nog eens kijken wat voor commerciele/juridische informatie ik heb vanuit zwitserland, maar die kan ik niet zo 1:1 hier neerzetten. Heb getekend voor geheimhouding en dat ik het voor persoonlijk onderzoek gebruik.

Dat hele REMAS was het centrale beheer systeem.
Zover ik het begrepen heb belt die telefoon dus op gezette tijden in en kan ie dus melden als er iets niet goed is met bv de kaartlezer. Vanuit REMAS zou ook weer naar die telefoons ingebeld kunnen worden voor het pushen van updates.

Als iemand nog andere firmware in zijn cardvox heeft zitten en het zelf niet kan uitlezen misschien dat we dan iets kunnen afspreken dat we die firmware in ieder geval ook kopieren.

Ik weet niet welke config informatie er dus al in de epromp zit en wat ie precies allemaal uit REMAS moet gaan ophalen. Er was een mogelijkheid om chipkaart/creditkaart nummer te blacklisten en die lijst zou uit REMAS komen.
Maar of het NL nummerplan in de eprom zit of in REMAS geen idee.

Kijk als we vinden waar het nummer plan zit, daar staat in dat je 112 mag bellen en 00800 en 0800.
Vaak zit daar ook de lengte bij.
Dus 112 is maar 3 cijfers.
Maar 0800 kan 0800-1234 of 0800-1234567 zijn
Voor 00800 kan het 00800-12345678 zijn

Dus ergens (eprom of REMAS config) staat iets met die 0800 en dan 4 of 7 willekeurige cijfers.
Als daar 0 en dan 9 willekeurige cijfers van gemaakt kan worden dan kun je gewoon alles bellen :)
String die er nu staat wijzigen in : *GRATIS BELLEN* :):)

[ Voor 6% gewijzigd door Emielvb op 09-06-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Patrick4 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 06:29:

Voor mensen die een eigen telefoon centrale hebben, is het mogelijk om met de module 112 te bellen en dan in de centrale stiekem een ander nummer bellen?
Gewoon na het toetsen van 112 uit bellen met elk ingetoetste nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielvb
Met Asterisk is zoiets het makkelijkst te maken door een DISA aan te maken voor 112.
Dus je belt 112, Asterisk neemt op en je krijgt een nieuwe lijn, daar kun je dan met DTMF alles bellen wat je maar wilt bellen.

nu ik dit zo opschrijf, moet ik eigenlijk 0800-0101 nemen, (oude?) collect call nummer van KPN.
bandje erop, <polygoon-voice-over> Dank voor bellen met KPN collect call toetst nu het nummer in</polygoon-voice-over>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Emielvb Was dat niet 0800-0100? En daarvoor 06-0100? Dat nummer staat ook op mijn PTT CollectCard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:55
Telefooncellen zijn nog wel werkend te krijgen, een lokale dementie zorginstelling heeft hier nog een groene cell op het terein staan. De ouderen kunnen daadwerkelijk er ook nog mee bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielvb
robertwebbe schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:43:
@Emielvb Was dat niet 0800-0100? En daarvoor 06-0100? Dat nummer staat ook op mijn PTT CollectCard.
Ik dacht aan collect call dus google gaf als eerste dat nummer. Maar ik zal het van de week eens ff testen. (mijn eigen collect call) Mijn telefooncel heb ik moeten verplaatsen dus moet ff langere analoge telefoonkabel leggen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Emielvb op 09-06-2021 21:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:55
Voor de liefhebber er staat een werkende op marktplaats https://www.marktplaats.n...mus-2-sodeco-werkend.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

torretje2012 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:14:
Telefooncellen zijn nog wel werkend te krijgen, een lokale dementie zorginstelling heeft hier nog een groene cell op het terein staan. De ouderen kunnen daadwerkelijk er ook nog mee bellen.
Ligt eraan welke telefoon erin zit. De oude munttelefoons (coinvox) zijn vast wel eenvoudig via een simpele tweak op 'vrij bellen' te zetten. Ik denk dat ze geen geavanceerde CardVox gebruiken. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

robertwebbe schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:43:
Voor zover ik weet was Collectcall te bereiken via 0800-0101. Geen idee wat de Collect Card is, maar als dat iets anders werkt dan zou het inderdaad kunnen dat die te bereiken was via 0800-0100.

Ik weet ook dat je op de CardVox ook max vier aparte vrij te bellen telefoonlijnen had via het (snel)keuze display. Ik geloof dat dit vaak Collect Call, KPN storingsmelding en ANWB was. Op Schiphol had je ook Schiphol Airport Security. En verder ook Extra opties met een aparte pagina op dat display met collect calls naar andere landen.

En ja.. dat weet ik nog toen ik op 12 jarige leeftijd als 'telefoonjunkie' vaak in telefooncellen aan het klieren was. :P
Old memories..... :)
Toen was ik al gefascineerd door de prachtige techniek van deze kaart telefoon :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvWpnVEi5oaxpy0Ch42R3qXRO6Y=/f/image/FfaSQFjHW9wNzL61wbMkzrfT.jpg
_O-

[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 09-06-2021 23:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Haha, ik was als kind ook altijd al bezig met telefoons en later computers.

Uit mijn ouden doosch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTfjVWCVQqWGTPhZWCSHXxk17fM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/92wOuAlNLhsXWonZ77J0Xlti.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Emielvb schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:30:
[...]

Als iemand nog andere firmware in zijn cardvox heeft zitten en het zelf niet kan uitlezen misschien dat we dan iets kunnen afspreken dat we die firmware in ieder geval ook kopieren.
Heb je die van mij (van de video) nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielvb
Verstekbakker schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 04:09:
[...]

Heb je die van mij (van de video) nodig?
Die zou ik graag hebben, dan zet ik die op die wiki erbij. Wie weet wat we in de toekomst nog kunnen doen. Hoe meer dingen we hebben hoe meer kans zou ik zeggen.

Kun je het ding zelf uitlezen?

En zou je ook hoge resolutie foto's kunnen maken van voor/achterkant van printplaten?
Ik zag in de video dat jij bv sony sram chips erop hebt zitten. Ik was begonnen aan een lijst van componenten te maken. Misschien dat er daar ook nog wat aan hebben.
Bv chip kapot, dat type nergens te krijgen, maar bij een andere cardvox zit er een andere chip op die nog wel te verkrijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:17

Videopac

Rommelt wat aan.

MarkyB schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:59:
Grappig om te zien, ik heb hier nog een shitload aan oude telefoonkaarten liggen :)
Die echt oude, de eerste zijn best geld waard volgens mij. Dat zijn van die groene waar met een rondje opgezet werd hoeveel tegoed je nog had.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Dan moet je wel de gek die het er voor geeft tegen komen. Ik heb er denk ik ook nog wel een paar honderd van liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Emielvb schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:44:
[...]

Die zou ik graag hebben, dan zet ik die op die wiki erbij. Wie weet wat we in de toekomst nog kunnen doen. Hoe meer dingen we hebben hoe meer kans zou ik zeggen.

Kun je het ding zelf uitlezen?

En zou je ook hoge resolutie foto's kunnen maken van voor/achterkant van printplaten?
Ik zag in de video dat jij bv sony sram chips erop hebt zitten. Ik was begonnen aan een lijst van componenten te maken. Misschien dat er daar ook nog wat aan hebben.
Bv chip kapot, dat type nergens te krijgen, maar bij een andere cardvox zit er een andere chip op die nog wel te verkrijgen is.
Als ik mijn vaccinaties heb gehad en de boel weer een beetje op de rails is in het land wil ik hem best een keer langsbrengen voor een middag non destructief testen, photoshoot en chiptuning. Hij ligt op het moment verstopt onder de andere projecten die weer liggen verstopt onder andere projecten die weer [..]

Anyway, nog even een paar weken/maanden volhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Misschien nog een grappig feitje die ik pas geleden tegenkwam op Facebook....
Een intercity-trein van de NS ergens rond 1999/2000 met een telefooncel. Zo te zien nog voorzien van de magneetstrip. Het gaat om treinstel (ICM) 4444 die een klein poosje een telefooncel kreeg met... Juist, een CardVox.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgiTJp3frvH88Op7OUxZaWw2nj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RKBMOEFqfLFaGXQW0OD27vTQ.jpg?f=fotoalbum_large
(Foto: Hans Ursem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
AW_Bos schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:39:
Misschien nog een grappig feitje die ik pas geleden tegenkwam op Facebook....
Een intercity-trein van de NS ergens rond 1999/2000 met een telefooncel. Zo te zien nog voorzien van de magneetstrip. Het gaat om treinstel (ICM) 4444 die een klein poosje een telefooncel kreeg met... Juist, een CardVox.

[Afbeelding]
(Foto: Hans Ursem)
Heel mooi! Ook leuk om die deuren weer eens te zien. Bizar hoe kleine details ongemerkt verdwijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

De NS besloot in 1995 in samenwerking met PTT Telecom treintelefoons te installeren. Deze treintelefoons waren in alle lange-afstandsintercity's te vinden zoals Amsterdam-Brussel Zuid en Den Haag CS-Heerlen. De treintelefoon was heel populair bij telefoneerders en verzamelaars omdat bij deze toestellen de optische Landis- en Gyr-kaart nog tot 1999 te gebruiken was.

Telefoneren in de trein kostte:
08.00-20.00 ƒ 1,75 per minuut
20.00-08.00 ƒ 1,00 per minuut
plus een toeslag per gesprek was ƒ 0,50 en kwam ten goede aan de NS.

Er werd volgens mij gebruik gemaakt van het GSM netwerk.

Het is voornamelijk ten onder gegaan omdat eind negentiger jaren de populariteit van de zaktelefoon sterk toenam. Zelf had ik mijn eerste “mobiele” telefoon al in 1989.

[ Voor 12% gewijzigd door robertwebbe op 10-06-2021 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielvb
Als ik mijn vaccinaties heb gehad en de boel weer een beetje op de rails is in het land wil ik hem best een keer langsbrengen voor een middag non destructief testen, photoshoot en chiptuning. Hij ligt op het moment verstopt onder de andere projecten die weer liggen verstopt onder andere projecten die weer [..]
Doen we.

Nog ff en we gaan een Cardvox2000 club oprichten. Brengen we een maandkwartaalblad uit met elke keer een nieuwe telefoonkaart en houden we elk jaar een clubdag _O- _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielvb
@AW_Bos Idd wel grappig die cardvox in de trein met optische kaartlezer.
Ik was al aan het denken welke telefooncel telefoon nu in welke volgorde gekomen is.

In het contract over de cardvox stond namelijk iets te lezen dat ptt een hele zooi aan telefoontoestellen terug zou verkopen aan landis & gyr met het leveren van de cardvox2000

(nog even voor de zoekmachines cardvox2000 = BTF2360 en er waren een paar variaties van)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Verstekbakker schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:10:
[...]

Heel mooi! Ook leuk om die deuren weer eens te zien. Bizar hoe kleine details ongemerkt verdwijnen.
Ik ben zelf een treinkenner, en als ik zie waar deze telefooncel is geplaatst, dan is dat op een deel van het balkon wat ze dichtgetimmerd hebben. Het is dus geen omgebouwde toiletruimte zoals je zou denken. Later is deze ruimte ontmanteld en weer een open ruimte geworden die bij het balkon hoort. Hoewel ik al sinds 2002 bekend ben met de spoorgeschiedenis, was deze foto een mooie verrassing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielvb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJ9TK1RVgNgdEPLRhMVz5c3CChg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07SAPImUl0LX0SlMLNRQyjj0.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de printplaat waar de voeding, analoge telefoonlijn, switch van de deur, hoorn en haakcontact op zit aangesloten.

J3 is de pinheader van de hoorn. Weet iemand misschien naam/merk/type van deze pin header?
(lipje zelf is 2,54mm breed en de pitch van deze header is 5.08mm)

[ Voor 27% gewijzigd door Emielvb op 11-06-2021 14:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pogo!
Het is mij nu ook gelukt stroom op de Cardvox te zetten, ik had nog een 17V wisselspanning adapter van Draytek in huis. Het toestel geeft nu tekst in het scherm, en wanneer ik de hoorn opneem hoor ik ook een kiestoon, zonder dat het toestel aangesloten hoeft te zijn op mijn huiscentrale. Wanneer ik trouwens het toestel aansluit op mijn centrale, hoor ik nog steeds die interne kiestoon. Wanneer ik daarna 112 draai, verschijnt "gratis nummer" in het scherm, maar hoor ik geen kiestoon van mijn huiscentrale, en die lijkt het nummer ook nog niet "doorgekregen" te hebben. Hierbij wat foto's. Ik heb nog niet op de testknop gedrukt, dat komt later een keer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyWoSTgRNyZqY8x8rRzQnCdIqOs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D6fGyzehGqVYnh5eEdEbBnIl.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V23iCKoaVcKeeJMQ-gFeKLO0mZc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FeO4BEPjQfDaJHyCSPfsmfn4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5bencTE_bLcvQj9VaDl1rKiezY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EK69rwy9rxdheVa1QwMGZnPY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hwCdZ_io4QXlalICHgvtI52r3M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ILw8fo99T5QjiaZvoMbO3LED.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cO66IRjPsdLsP8dw6kxL4PoAZgs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dRF7woXyn5nIZQW1k7ndPJWb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-aGarFYEJupITvIDTTAs-Ywls8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XdzUXp0eRK3vppIJBhd8wkGc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nSdzA8TIckxX6TPvl9aasXMgZY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IGQnDBqL9gYNqwUAjGaAY952.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Emielvb schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:43:
[Afbeelding]
Dit is de printplaat waar de voeding, analoge telefoonlijn, switch van de deur, hoorn en haakcontact op zit aangesloten.

J3 is de pinheader van de hoorn. Weet iemand misschien naam/merk/type van deze pin header?
(lipje zelf is 2,54mm breed en de pitch van deze header is 5.08mm)
Ik heb gezocht, maar kan niks vinden over die connector. Zoek eens in het assortiment van Molex. Op de foto van de reactie onder je kun je hem zien zitten, maar ik vermoed dat je dat bij je andere toestellen ook wel al kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielvb
Ja ik had ook al bij molex gekeken maar kreeg het zo snel niet gevonden.
Dan farnell, mouser wat proberen te zoeken, maar ik denk voordat ik zometeen een paar honderd verschillende pinheaders/connectors door ga zitten bladeren misschien dat iemand weet welk merk/type deze connector en pinheader zijn.

Ben nu maar ff dit aan het maken om wat makkelijker die aansluitingen te gebruiken.
(Hoorn, haakcontact, deurcontact)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwTn2-1t8snA-azlbaiF6wkQhvc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vd2rSxdPg8Dha1MkogO9CAUr.png?f=user_large

Het haakcontact zijn twee schakelaars, enkelpolig en wissel.
Moet nog ff kijken welke op welke aansluiting zit en er zit een 4.7k tussen pin2 van J6 en pin8 van J7 (op die aansluitingen print van de telefoon)

[ Voor 198% gewijzigd door Emielvb op 13-06-2021 16:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emielvb
Ok, ff een string in de eprom aangepast :) :) :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ASqBlSj88eCvf2mTTIIkLTQGBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Na6dBrnFAXNeOLg5XFoJy6TS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

@Emielvb Tof :D Mooie stappen.
Nu nog uitzoeken hoe je ermee kan bellen :)
En in de strings in het BIN-bestand staat ook wat over fraude-detectie. Kan je daar ook iets in het menu over vinden?

[ Voor 26% gewijzigd door AW_Bos op 16-06-2021 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emielvb
Een string aanpassen is wel iets anders dan het programma aanpassen :)
Er is ook een reden waarom ik alleen die tweede regel had aangepast :)
Ik vond "Geen kaart" en dan een stuk verderop "nodig" en dan een paar tekens verderop "Alleen 0800/00800 nr"
Dus het leek mij het veiligst om alleen die 10 tekens te overschrijven.

In het menu zie ik verder niets over fraude detectie.

Ik ben ff verder gegaan met de display print.
Van mijn rode telefoon is de print kapot dus ik heb beide displays eraf gesoldeerd:

Bovenste display is standaard : Optrex (tegenwoordig kyocera displays) DMC20203
ff google, meteen datasheet.

Tweede display is custom made (wat ik al dacht door hoe het display is opgebouwd)

Hier foto van de achterkant van dit display.
Niets van te vinden (of iemand moet beter kunnen zoeken dan hoor ik het graag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YV5l0XMJSTczj-mP0R37k8_-wao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcK2zfCym9IfhOhZsujaSTpl.jpg?f=fotoalbum_large

UPDATE 4 juli:
Zoals @Thralas al zei, die HD44780 is een heel gangbare controller die vooral op text displays zit.
De meeste van die text displays hebben een 16 pins aansluiting.
Het display van de cardvox heeft 18 aansluitpinnen en lijkt als twee druppels water op een grafisch128x64 display module van 78mm x 70mm maar die hebben meestal 20 aansluit pinnen. Ik heb zo'n 78mm x 70mm module besteld en fysiek past het precies.
Ben nog bezig met een test om iets op het display te krijgen met mijn arduino.

Als ik de aansluitpinnen met een multimeter na meet dan volgen pin 1 t/m 14 gewoon het schema wat hierboven te vinden is als je op de link van de HD44780 controller klikt.
Het lijkt erop dat pin 15 en 16 niet aangesloten zijn en dat deze omgedraaid naar 17 en 18 zijn verschoven.
Pin 18 = + backlight en Pin 17 = - backlight.

[ Voor 31% gewijzigd door Emielvb op 04-07-2021 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Hmmm... Je hebt het over een rode Cardvox 2000?
Waar ik benieuwd naar waar je de rode vaak in het openbaar aantrof. Niet in cellen voor zover ik weet.

Na wat onderzoek op internet weet ik inmiddels dat er in België op de luchthaven van Zaventem eind jaren 90 ook een aantal Cardvox'en stonden, oftewel de BTF zoals deze in werkelijkheid bij Landis en Gyr heette. Die was weer lichtblauw, en ongetwijfeld voorzien van andere techniek ivm de kaarten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
Emielvb schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:40:
Hier foto van de achterkant van dit display.
Niets van te vinden (of iemand moet beter kunnen zoeken dan hoor ik het graag :)
Weet niet waar je op zoekt, maar de HD44780 is een ontzettend gangbare display controller.

Ik heb in de tussentijd een korte blik geworpen op de firmware. Mocht iemand zich daaraan durven wagen, hier wat notities (anders is het minder interessant vrees ik):

Aan het eind van iedere 16k (16384 bytes) vind je 21 interrupt vectors (altijd identiek, behalve op de laatste page). Dat impliceert dat de page size 16k is.

De laatste page (31) hoort gemapped te worden op 0x8000. Dit is ook de enige page met iets dat lijkt op een reset vector (op 0x8e93). RAM en registers worden niet geremapped (en vind je dus op 0x0 resp. 0x1000).

Vanuit reset komt hij uiteindelijk langs 0x98a7, waar naar een lijst met procs (lees: tasks) wordt gerefereerd. Deze lijst (op 0x9838) bevat ~28 pointers naar task descriptors. Iedere task descriptor bevat gelukkig ook een naam, waaruit je kunt afleiden waar de desbetreffende task voor dient. De meeste task names hebben een proc_-prefix (deze zou je terug moeten kunnen vinden in de lijst met strings).

Verder ben ik (nog?) niet gekomen (vooral omdat de task initialization code gecompliceerder is dan ik hoopte). Ergens in de task descriptor is ongetwijfeld het entry point inclusief page number van iedere task te vinden. Zou zelfs zo kunnen zijn dat ze het per task hebben gesegmenteerd (dat lijkt me niet onlogisch).

Wat ik in ieder geval ook niet snap is hoe de reset vector wordt aangeroepen. Volgens de datasheet zou deze op 0xfffe moeten staan, maar ik begrijp niet welke page daar dan is gemapped (misschien page 31 op 0x8000, en 32+1~=page 0 op 0xc000?). Misschien dat een circuitdiagram (met name hoe de adreslijntjes lopen) dat kan verduidelijken.

Relevant leesvoer: 128-Kbyte Addressing with the M68HC11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielvb
Weet niet waar je op zoekt, maar de HD44780 is een ontzettend gangbare display controller.
Het bovenste display is een 20x2. dus dat ziet er zo uit:
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Het tweede display heeft 4 knoppen aan de zijkant en ziet er zo uit:
XXXXXXXXXX
XXXXXXXXXX

XXXXXXXXXX
XXXXXXXXXX

XXXXXXXXXX
XXXXXXXXXX

XXXXXXXXXX
XXXXXXXXXX

Steeds tussen 2 regels zit er een stukje 'niets' en zo zijn die 4 dubbele regels netjes uitgelijnd met die 4 knoppen.
Dat dit custom display wordt aangestuurd door een ontzettend gangbare display controller is misschien makkelijk als we het willen gaan gebruiken, maar het display zelf is custom made denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielvb
AW_Bos schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:46:
Hmmm... Je hebt het over een rode Cardvox 2000?
Waar ik benieuwd naar waar je de rode vaak in het openbaar aantrof. Niet in cellen voor zover ik weet.

Na wat onderzoek op internet weet ik inmiddels dat er in België op de luchthaven van Zaventem eind jaren 90 ook een aantal Cardvox'en stonden, oftewel de BTF zoals deze in werkelijkheid bij Landis en Gyr heette. Die was weer lichtblauw, en ongetwijfeld voorzien van andere techniek ivm de kaarten.
Ik weet niet welke diepere betekenis er aan de kleuren is af te leiden. Naast telefooncellen had je ook (semi) publieke plaatsen waar ze stonden. Hal van verzorgingstehuizen, zwembaden, musea, luchthavens noem het maar op er stonden veel telefooncellen.

Die gast van telefooncellen.be had dat op zijn website staan, heb deze vorig jaar ook mail gestuurd maar hij wist er verder niet veel over te vertellen. Die BTF zal vast aangepast zijn voor Belgacom, maar ik denk dat het verschil minimaal zal zijn geweest. Techniek van creditcards en die chipkaarten was hetzelfde.

Stukje hierboven, post van mij op 7 juni had ik ook maar keer BTF-2360 erbij gezet. Dit forum wordt nu goed gevonden als je op cardvox2000 zoekt maar in die hele telefoon zie je dat nergens staan. Wel het type nummer van L&G. Dus ik dacht, laat ik dat ook maar een keer erin zetten :)

Ik zal een dezer dagen weer eens door die documenten gaan zoeken want ik kan me herinneren dat er een paar BTF types waren die PTT had besteld. Het verschil weet ik zo niet, misschien dat het in die documenten staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielvb
Vorig jaar heb ik ook al een keer een ATA aan die telefoon gehangen en zag zo dat ie dus eerst naar dat REMAS nummer ging bellen.
Ik had nu weer ff tijd om het experiment verder voort te zetten met de suggesties van hierboven.
(Wist niet meer wat ik vorig jaar nu allemaal wel en niet had geprobeerd)

Ik heb op een Asterisk centrale een 112 nummer gemaakt en een 0800-0101.
Als ik dat nu bel met een simpele analoge telefoon dan krijg ik weer een kiestoon en kan dan elk willekeurig nummer bellen.

Dus de Cardvox2000 aangesloten en bellen maar :)

Nou....niet helemaal......

Nog voordat ik 0800 kan intoetsen wordt het afgebroken en komt er in het display te staan alleen alarmnummers.

112 is dus het enige wat ik kan bellen en ik krijg dan ook een kiestoon van de Asterisk centrale.
De telefooncel denkt dat het gesprek dus goed tot stand is gekomen en
ik kan dan ook een 10 cijferig nummer intoetsen op de cardvox wat de Asterisk centrale dan ook gaat bellen.

Gesprek komt ook tot stand, we kunnen elkaar ook horen dus dit lijkt dan een mogelijkheid te zijn.
112 bellen en zorgen dat je daarna weer kunt doorbellen.

Het lijkt erop dat de cardvox toch wel eerst steeds verbinding wil maken met dat REMAS nummer.
Het duurt namelijk steeds vrij lang voordat ik dus 112 kan gaan bellen.

Ik zal hier ook nog wel een filmpje van maken zodat we ook kunnen welke teksten er allemaal op het scherm verschijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielvb
Filmpje van test met bellen:
https://youtu.be/7YqtG8I6bLg

Ik probeerde dus eerst 0800 te bellen, maar na 08 kapt de telefoon het meteen af.
112 gaat dus wel en je ziet de telefoon springen op "gratis gesprek"

Ik heb nog een keer alle mogelijke toetsencombinaties getest.
0611 doet het ook nog :) en wordt dus ook nog gezien als alarmnummer en telefoon springt ook hier op gratis gesprek.

Meer cijfers na 112 of 0611 ook getest maar worden niet geaccepteerd.
@Thralas Hoe zou 112 of 0611 in die eprom kunnen zitten? Zou daar op te zoeken zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Emielvb op 18-06-2021 17:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 21:02
offtopic:
Jongens wat een heerlijk topic, ik heb niks met telefoons (en dus ook niks toe te voegen) maar dit verhaal leest als een detective!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
Emielvb schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:56:
@Thralas Hoe zou 112 of 0611 in die eprom kunnen zitten? Zou daar op te zoeken zijn?
Dat is inderdaad een goede strategie om snel in ieder geval deels zaken aan te kunnen passen.

Ik zou zeggen, in principe op twee manieren: volledig naief binair, dus een byte per getal - dan krijg je (hexadecimaal) iets als
code:
1
2
01 01 02
00 06 01 01

Maar heel erg efficient is dat niet gezien de 256 waardes die je eigenlijk hebt. Een andere goede kanshebber is daarom binary coded decimal (wederom hexadecimaal):

code:
1
2
11 2X
06 11

Zoek je op die laatste, dan vind je ongeveer drie locaties, waarvan deze opvallend is:

code:
1
2
3
18FE0h 00 00 00 00 00 00 00 00 FF 06 11 00 00 11 2E 00
18FF0h 04 FF FF FF FF F5 06 11 EE F5 11 2E FF 00 01 00
19000h 00 00 00 00 00 CF E8 CF E9 CF F5 7D E3 DC 00 00

Als je goed kijkt zie je daar 06 11 in bcd, gevolgd door 11 2X. Dit herhaalt zich nog een keer. Kan bijna niet missen dat dit geen toeval is. Het lijkt ook op data, niet op code.

De laatste regel ziet er overigens uit alsof het tenminste drie pointers bevat (0xcfe8 0xcfe9 0xcff5) die wel eens naar de voorgaande data zou kunnen pointen. Als je 0x18FE0 neemt modulo de page size 0x4000 dan komt je uit op een offset van 0x0fe0 binnen de page. Dan zou betekenen dat de page waar dit stuk code in thuishoor gemapped is op 0xc000. Omdat we ook al hadden vastgesteld dat er ook pages op 0x8000 gemapped zijn doet dit vermoeden dat men 32k aan EEPROM addresseert op (0x8000 - 0xffff).

Of het ook voor het kiezen van nummers gebruikt wordt is de grote vraag. Dat kun jij waarschijnlijk relatief simpel proberen door de nummers te verminken en te kijken of je de nummers nog kunt bellen.

Er staat in ieder geval niets omheen dat op 0800 of 00800 lijkt (de andere bijzondere gevallen). Misschien omdat het geen alarmnummers zijn, of omdat dit prefixes zijn (en geen complete nummers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielvb
Het is wel het proberen waard om die 0611 eens te wijzigen in 0612 en kijken of ik dan 0612 kan bellen :)
Ik bak van de week ff 3 nieuwe eproms. (Dan kan ik snel alle 3 de mogelijkheden testen)
Er staat in ieder geval niets omheen dat op 0800 of 00800 lijkt (de andere bijzondere gevallen). Misschien omdat het geen alarmnummers zijn, of omdat dit prefixes zijn (en geen complete nummers).
Display in rust zegt dan wel 0800/00800 nummers maar dat werkt dus niet. De telefoon wil alleen maar 112 en 0611 bellen.
Ik heb ergens nog iets voorbij zien flitsen dat het storingsnummer ook zou moeten werken, maar ik ben systematisch alle mogelijkheden afgegaan en 112 en 0611 doet ie, al het andere kapt de telefoon meteen af.

Ik heb nu met mijn werkende telefoon zitten proberen, die lijkt de nieuwste versie te hebben.
Mijn rode telefoon is iets ouder. In de telefoon van @Pogo! en @Verstekbakker zitten nog oudere versies.
Misschien dat die dus nog wel 0800 willen bellen en dat we in die eprom dus nog een paar nummers kunnen achterhalen.
@Pogo! Jouw telefoon had je ook spanning op gezet, kun je er een ATA aan hangen en kijken of jij nog wel 0800 kan bellen?

We moeten zien te achterhalen wat voor code er wordt gebruikt als wildcard.
112 en 0611 zijn duidelijk, alleen die nummers.
Maar na 0800 komen er nog 4 of 7.
Dus ik zeg dan moeten we iets hebben als 0800XXXX en 0800XXXXXXX zodat die telefoon weet dat dit gebeld mag worden met een bepaalde lengte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emielvb
Ik heb dus even versie 18.21 en versie 18.17 bekeken en dit blok is in beide eproms hetzelfde.
code:
1
2
3
00018FE0 00 00 00 00 00 00 00 00 FF 06 11 00 00 11 2E 00 
00018FF0 04 FF FF FF FF F5 06 11 EE F5 11 2E FF 00 01 00 
00019000 00 00 00 00 00 CF E8 CF E9 CF F5 7D E3 DC 00 00

@Pogo! en @Verstekbakker kunnen jullie die eprom in jullie telefoon uitlezen?
Of kan ik een versie 18.21 of 18.17 naar jullie opsturen en dat jullie de oudere naar mij sturen zodat ik het kan uitlezen? Ben namelijk benieuwd of in jullie eprom dus wel iets te zien is van 0800 of storings nummers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielvb
@robertwebbe @AW_Bos en iedereen die dit topic leest hier is iemand bezig geweest over de geschiedenis van de telefoonkaarten. https://nl.wikipedia.org/wiki/Telefoonkaart
[edit] ik ben aan vakantie toe, robert had het ook al erin gezet helemaal niet meer aan gedacht 8)7

ik heb in ieder geval een paar eproms gemaakt met die 0611 gewijzigd in 0612 ff kijken of ik morgen die een keer kan proberen.

[ Voor 44% gewijzigd door Emielvb op 20-06-2021 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielvb
code:
1
00018FE0 00 00 00 00 00 00 00 00 FF 06 11 00 00 11 2E 00

Eerste test 0611 alleen op deze positie aangepast in 0612.
Telefoon wilde niet opstarten in het normale telefoon programma.
Als ik de telefoon open en op de test knop druk kom ik nog wel in het service menu.

Tweede test 0611 alleen op die 00018FF0 positie in 0612 gewijzigd.
Toen deed de telefoon niets meer.

Derde test 0611 op beide plekken in 0612 gewijzigd.
Telefoon doet nog steeds niets.

Originele eprom weer teruggezet.
Telefoon doet nog steeds niets..... :( 8)7 ;w

(telefoon uur uitgehad en weer aangezet maar nog steeds geen beeld......)

[ Voor 6% gewijzigd door Emielvb op 21-06-2021 16:59 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste