Dat iFC...nee ik heb al die beeldverwerkingen uit staan. iFC hoef ik echt niet

Ik zie dat soap opera effect al meteen bij de laagste stand, en dat zorgt er bij mij in ieder geval niet voor dat er iets van plasma-gevoel terugkomt. Maar daar moet ik ook niet naar streven want OLED is OLED en niet plasma. Dus dat probeer ik nou net wat losser te laten.
Komend van een oudere TV, moet ik wel zeggen dat ik wat moeite heb met allemaal die verschillende modi, en dan niet perse de presets ofzo, maar eerder de extensieve instelmogelijkheden waarvan het nog maar de vraag is of ze niet greyed-out zijn. Ik hou zelf van zoveel mogelijk toegang te hebben tot alle settings, maar soms moet je best wat tijd erin steken om door de bomen het bos te kunnen zien. Enkele voorbeelden:
- de Netflix-calibrated-modus is niet als preset zichtbaar, tenzij je de Netflix-app op de TV zelf start (ik gebruik de SHIELD tv daar dus voor). Maak die modus gewoon default selecteerbaar in die picture-modus zou ik zeggen.
- je moet echt 4K HDR-bronmateriaal op hebben staan om bepaalde settings/instellingen zoals Dolby Vision IQ enzo te kunnen tweaken. Maak ook deze Dolby modi gewoon selecteerbaar in de picture-modus.
- hoe kom je erachter of iets HDR of HDR10 of HDR Plus materiaal is? En hoe enable je dat in je TV, want je kunt dat nergens effe snel aan/uitzetten; het zit dieper in de settings verstopt, maar het is volgens mij onderdeel van HDMI als ik me niet vergis en die kun je op AUTO laten staan (en wederom geldt: als je bronmateriaal het heeft, ziet de TV dat automatisch en dan "enablet" deze het). Maar je moet het maar weten hoe dat allemaal werkt.
Dus sommige settings zijn pas voor je beschikbaar wanneer je
a) het juiste bronbestand hebt opstaan of
b) eerst je TV op andere settings gezet hebt
Er zijn zoveel bronnen:
- Ziggo TV -> SDR
- Netflix -> 1080p-abbo = SDR, 4K-abbo = HDR
- YouTube/internet (al dan niet via SHIELD tv) -> idem
- losse videobestanden op SHIELD/USB stick (*.mkv ofzo) -> goed uitzoeken (titel?) welke bestanden nou precies in het juiste beeld (4K, HDR, Dolby stuff, 23,976fps) encoded is
Voor SDR-bronnen zoals Ziggo-TV geldt dan, dat Dolby Vision (IQ) niet mogelijk is, HDR-settings niet mogelijk. Klinkt logisch, maar je moet het maar weten.
Zijn HDR-bronnen eigenlijk "gelimiteerd" tot 4K, of zijn er ook 1080p-HDR-bronnen waarbij Dolby Vision e.d. wél werken?
Er zijn zoveel settings: je moet echt al een boekje bijhouden om te kijken welke setting een andere setting uit de greyed-out status haalt. En dán moet je nog gaan kijken met het juiste bronmateriaal. Je moet dus al per bronmateriaal je gewenste settings weten.
Het klinkt allemaal logisch: voor SDR-content gebruik je (al dan niet getweakte) Professional 1 settings (dus voor Netflix 1080p of lager en voor Ziggo-TV kijken), en voor de rest gebruik je de Filmmaker modus, waarbij bij het correcte bronmateriaal je TV springt op die ultieme Filmmaker stand met alles voluit, zoals ik nu ervaar bij Captain Marvel; klaarblijkelijk is dit het juiste bronformaat heb (4K + HDR + 23,976fps + dolby atmos etc.), maar geen idee of het nou HDR, HDR 10 of HDR plus is....
Maar in de praktijk moet je je settings en de werking ervan wel door en door kennen; er zomaar op vertrouwen dat alles vanzelf gaat lijkt niet altijd op te gaan om alles uit je TV te halen wat kan.
Overigens bij de plasma had ik het gemakkelijk: voor zowel TV-kijken als any ander bronbestand gebruikte ik de THX-stand, en die werkte voor álles.
@
dantethedutch Kan ik dit ergens bevestigen dat Netflix idd slechte bitrates heeft voor 1080p (en 4K dus niet zoals ik het goed begrijp)? Denk je dat Netflix 1080p (bewust) throttlet qua bitrate om mensen te laten overstappen naar het 4K abbo?