Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omnom
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-10-2024
dantethedutch schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:10:
Zag je het alleen op de apple tv? Of ook bij andere bronnen?
Ook bij de PS5. Het was ook geen reflectie, dat was wat ik in eerste instantie dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

QuattroNL

It is I.

Een skin die je, per ongeluk, gekozen hebt ofzo?
Als het nu weg is is het weg :+

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omnom
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-10-2024
Ja, laten we het hopen.

Was geen skin of iets nee. Ik zag het in de screensaver van de ATV. De kleuren van de bomen veranderen telkens als ze van dat lichtere stuk in het donkere stuk kwamen. Dacht dat het de reflectie van de ramen was maar toen ik daarvoor ging staan veranderde er niets (en het was ook donker dus ik vond het sowieso al vreemd). Zat dus echt in het scherm. Daarna kon je het dus erg goed zien bij het homescreen van de ATV maar ook bij de PS5. En ineens weer foetsie... raarrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32

Deathchant

Don't intend. Do!

Afgelopen week is mijn 42G20 plasma onrepareerbaar gesneuveld, en ik ben sinds gister in bezit van een TX-55HZW1004 OLED. Zie hier het aankoopadviestopic ;)

De bediening is wel fijn moet ik zeggen. MyHomeScreen5.0 (door Panasonic doorontwikkelde firefoxOS als ik het goed begrijp) is wel fijn. Menustructuur is echt fijn. Het staat gewoon allemaal als een lijst onder elkaar. Dus 👍🏽

Kep em nu effe in de filmmaker stand gezet (the way it's meant to be experienced), maar het echte tweaken moet ik nog doen. Het ziet er allemaal wel ok uit for now. Maar ik denk dat ik echt het juiste bronmateriaal moet hebben voordat ik de échte potentie kan ervaren.

In ieder geval maak ik gebruik van een nvidia shield TV pro, die ik met een HDMI kabel op mijn Pioneer VSX-322 heb aangesloten, en de Pioneer gaat vervolgens met een HDMI kabel (ARC) naar de TV toe (HDMI2 met eARC). Het zijn highspeed hdmi kabels, maar ik ben me er dus van bewust dat niet alles aligned is voor de échte 4K-ervaring ;)

Zo zijn er toch wat zaken die me storen. We hebben nu Netflix (fullHD) opstaan in de filmmaker modus en ik moet zeggen dat je, omdat je zo dicht op de tv zit, de "onscherpte" van te weinig resolutie voor de 4K wat de tv aan kan toch wel ziet. Ondertiteling is nét niet scherp. Maar goed, wat ik vooral wilde verifieren met jullie is het volgende: de zwartwaardes lijken wel heel donker (bijna clipped, maar dat kan verbeelding zijn omdat ik altijd plasma gewend ben), alsof je het contrast veel te hoog hebt staan. Het uppen van luminance of brightness werkt niet echt; ja het beeld wordt helderder, maar eerder in de midtones en ik ervaar het al gauw als standje zonnebril 8) Het zal wel van serie tot serie verschillen, maar ik zie het in ieder geval bij Bridgerton (kostuumdrama met veel kleuren e.d.) en ook Shadow & Bone.
Dit is ook op de TrueCinema, Professional 1 en Professional 2 stand. Volgens mij zijn deze 4 toch de beste out of the box gecalibreerde standen. Overigens de Doly Vision IQ en andere Dolby picture presets zijn niet aanwezig. Waar kan ik die precies vinden?
Ik vind het beeld ook iets te rood ogen bij vooral Bridgerton, maar dat zal het bronmateriaal wel zijn, want bij Shadow & Bone heb ik dat gevoel niet. maar vooral dat zwart oogt wel erg donker. Geen idee of dat een kwestie van wennen is en dat het zo hoort? Overigens kijk ik gewoon met de gordijnen dicht ;)
Ik heb online liggen zoeken naar "de beste settings", maar ik kan niet echt wat vinden, behalve dat je de
filmmaker modus of de professional1 stand moet gebruiken.

Heeft iemand misschien wat tips voor me omtrent dit, of is dit gewoon iets waar ik aan moet wennen? Als ik namelijk youtube 4K natuurfilmpjes kijk, dan ziet het er allemaal perfect uit, ook geen clipped-blacks zeg maar.

Misschien oordeel ik nog teveel naar mijn oude plasma ofzo, dat ben ik immers al 12 jaar gewend, en moet ik zelf gewoon even aanpassen naar het nieuwe beeld.

Ook de ingebouwde Netflix-calibratie stand kan ik niet vinden...Ik wilde namelijk kijken of die nog verbetering gaf. Die zal wel pas enabled zijn als ik via de Netflix app op de TV zelf kijk, en niet via mijn shield tv pro waar ik nu mee Netflix.

Dan het 2e ding: ik heb de Nvidia shield TV pro op de receiver aangesloten en de receiver met eARC op hdmi2 met de tv verbonden, zoals ik dat ook bij de plasma had. De plasma herkende het bronbestand als 23,976fps en sprong dan op 24Hz mode. De nieuwe tv blijft op 60hz staan.
Iemand een idee hoe dit kan?
De SHIELD geeft uiteraard standaard 1080p/60Hz aan; dat is de default die ingesteld is op de SHIELD. Dus dat de TV niet op 4K springt dat snap ik. In de resolutieopties van de SHIELD staat ook alleen 4K 23,976hz, 4K 24Hz, 4K 30Hz en 4K 60Hz, waarschijnlijk omdat ie waarneemt dat de receiver een oud beestje is. Als ik de shield forceer op een 4K resolutie, dan valt ook het geluid weg, en gaat er een lampje knipperen op de receiver. Dus ik moet de shield loskoppelen van de receiver en eens rechtstreeks op de TV aansluiten.
Maar ik had dus verwacht dat de TV (via de receiver dus) zou herkennen dat er een 23,976fps-bron afgespeeld zou worden en dan net als de plasma automatisch op 24hz zou springen, maar dat gebeurt dus niet. Niet met een netflix-serie maar ook niet met een 23,976fps bronbestand die ik (via usbstick) op de shield afspeel.

Derde dingetje: is het normaal dat het beeld niet echt vullend is en dat ik 16:9-overscan altijd aan moet hebben in de filmmaker stand? Er is dan nog een bepaalde pixel-modus (1080p pixel by 4pixels) dan weer het effect van die overscan teniet doet.

EDIT: ik heb zojuist de SHIELD tv pro uit de receiver gehaald en rechtstreeks op de TV aangesloten. Nu krijg ik meer 4K opties op de shield te zien, maar toch schakelt de TV niet naar de juiste refreshrate, of ik nu netflix serie op 23,976fps kijk of zelf een 4K mediafile met 23,97fps afspeel (usbstick)....
Er lijkt niks anders op te zitten dan de Shield TV default op 4K @ 23,976hz vast te zetten.
Overigens, in youtube (op de shield) naar een 4K HDR costa rica filmpje kijken, dus in volledig 4K, zie ik niet veel verschil met wanneer de shield in de receiver zit en dus maar 1080p signaal doorgeeft. Datzelfde filmpje, maar dan 1080p ziet er qua details eigenlijk hetzelfde uit.

Wat me ook opviel is dat die 16:9 overscan niet aanhoeft wanneer ik de receiver ertussenuit laat....

EDIT: het zal ook aan de bron liggen denk ik, maar ik heb vaak dat links en rechts van het beeld vaak een hele strook beeld niet gevuld/benut wordt (TV kijken ofzo) en bij sommige youtube filmpjes wel. Er zit geen stretch-functionaliteit in de tv om het beeld een klein beetje op te rekken helaas.

[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 06-04-2022 12:07 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dantethedutch
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-06 17:50
Ik zou de sharpness op 0 zetten. Het zwart lijkt denk ik clipped omdat je de plasma gewend bent. Deze komt te snel uit zwart.

Je zou ook de shield op 1080p zetten en dan de 1080 bij 4 pixels aanzetten. Is net wat strakker beeld. Heb dit getest met een hzw1004 en lg c1 naast elkaar. Of een netflix 4k nemen.

De netflix calibrated is ook alleen voor de ingebouwde app.

Zijn er niet meer klachten met refresh rates met de shield?
Deathchant schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:33:
Afgelopen week is mijn 42G20 plasma onrepareerbaar gesneuveld, en ik ben sinds gister in bezit van een TX-55HZW1004 OLED. Zie hier het aankoopadviestopic ;)

De bediening is wel fijn moet ik zeggen. MyHomeScreen5.0 (door Panasonic doorontwikkelde firefoxOS als ik het goed begrijp) is wel fijn. Menustructuur is echt fijn. Het staat gewoon allemaal als een lijst onder elkaar. Dus 👍🏽

Kep em nu effe in de filmmaker stand gezet (the way it's meant to be experienced), maar het echte tweaken moet ik nog doen. Het ziet er allemaal wel ok uit for now. Maar ik denk dat ik echt het juiste bronmateriaal moet hebben voordat ik de échte potentie kan ervaren.

In ieder geval maak ik gebruik van een nvidia shield TV pro, die ik met een HDMI kabel op mijn Pioneer VSX-322 heb aangesloten, en de Pioneer gaat vervolgens met een HDMI kabel (ARC) naar de TV toe (HDMI2 met eARC). Het zijn highspeed hdmi kabels, maar ik ben me er dus van bewust dat niet alles aligned is voor de échte 4K-ervaring ;)

Zo zijn er toch wat zaken die me storen. We hebben nu Netflix (fullHD) opstaan in de filmmaker modus en ik moet zeggen dat je, omdat je zo dicht op de tv zit, de "onscherpte" van te weinig resolutie voor de 4K wat de tv aan kan toch wel ziet. Ondertiteling is nét niet scherp. Maar goed, wat ik vooral wilde verifieren met jullie is het volgende: de zwartwaardes lijken wel heel donker (bijna clipped, maar dat kan verbeelding zijn omdat ik altijd plasma gewend ben), alsof je het contrast veel te hoog hebt staan. Het uppen van luminance of brightness werkt niet echt; ja het beeld wordt helderder, maar eerder in de midtones en ik ervaar het al gauw als standje zonnebril 8) Het zal wel van serie tot serie verschillen, maar ik zie het in ieder geval bij Bridgerton (kostuumdrama met veel kleuren e.d.) en ook Shadow & Bone.
Dit is ook op de TrueCinema, Professional 1 en Professional 2 stand. Volgens mij zijn deze 4 toch de beste out of the box gecalibreerde standen. Overigens de Doly Vision IQ en andere Dolby picture presets zijn niet aanwezig. Waar kan ik die precies vinden?
Ik vind het beeld ook iets te rood ogen bij vooral Bridgerton, maar dat zal het bronmateriaal wel zijn, want bij Shadow & Bone heb ik dat gevoel niet. maar vooral dat zwart oogt wel erg donker. Geen idee of dat een kwestie van wennen is en dat het zo hoort? Overigens kijk ik gewoon met de gordijnen dicht ;)
Ik heb online liggen zoeken naar "de beste settings", maar ik kan niet echt wat vinden, behalve dat je de

Heeft iemand misschien wat tips voor me omtrent dit, of is dit gewoon iets waar ik aan moet wennen? Als ik namelijk youtube 4K natuurfilmpjes kijk, dan ziet het er allemaal perfect uit, ook geen clipped-blacks zeg maar.

Misschien oordeel ik nog teveel naar mijn oude plasma ofzo, dat ben ik immers al 12 jaar gewend, en moet ik zelf gewoon even aanpassen naar het nieuwe beeld.

Ook de ingebouwde Netflix-calibratie stand kan ik niet vinden...Ik wilde namelijk kijken of die nog verbetering gaf. Die zal wel pas enabled zijn als ik via de Netflix app op de TV zelf kijk, en niet via mijn shield tv pro waar ik nu mee Netflix.

Dan het 2e ding: ik heb de Nvidia shield TV pro op de receiver aangesloten en de receiver met eARC op hdmi2 met de tv verbonden, zoals ik dat ook bij de plasma had. De plasma herkende het bronbestand als 23,976fps en sprong dan op 24Hz mode. De nieuwe tv blijft op 60hz staan.
De SHIELD geeft uiteraard standaard 1080p/60Hz aan; dat is de default die ingesteld is op de SHIELD. Dus dat de TV niet op 4K springt dat snap ik. In de resolutieopties van de SHIELD staat ook alleen 4K 23,976hz, 4K 24Hz, 4K 30Hz en 4K 60Hz, waarschijnlijk omdat ie waarneemt dat de receiver een oud beestje is. Als ik de shield forceer op een 4K resolutie, dan valt ook het geluid weg, en gaat er een lampje knipperen op de receiver. Dus ik moet de shield loskoppelen van de receiver en eens rechtstreeks op de TV aansluiten.
Maar ik had dus verwacht dat de TV (via de receiver dus) zou herkennen dat er een 23,976fps-bron afgespeeld zou worden en dan net als de plasma automatisch op 24hz zou springen, maar dat gebeurt dus niet. Niet met een netflix-serie maar ook niet met een 23,976fps bronbestand die ik (via usbstick) op de shield afspeel.

Derde dingetje: is het normaal dat het beeld niet echt vullend is en dat ik 16:9-overscan altijd aan moet hebben in de filmmaker stand? Er is dan nog een bepaalde pixel-modus (1080p pixel by 4pixels) dan weer het effect van die overscan teniet doet.

EDIT: ik heb zojuist de SHIELD tv pro uit de receiver gehaald en rechtstreeks op de TV aangesloten. Nu krijg ik meer 4K opties op de shield te zien, maar toch schakelt de TV niet naar de juiste refreshrate, of ik nu netflix serie op 23,976fps kijk of zelf een 4K mediafile met 23,97fps afspeel (usbstick)....
Er lijkt niks anders op te zitten dan de Shield TV default op 4K @ 23,976hz vast te zetten.
Overigens, in youtube (op de shield) naar een 4K HDR costa rica filmpje kijken, dus in volledig 4K, zie ik niet veel verschil met wanneer de shield in de receiver zit en dus maar 1080p signaal doorgeeft. Datzelfde filmpje, maar dan 1080p ziet er qua details eigenlijk hetzelfde uit.

Wat me ook opviel is dat die 16:9 overscan niet aanhoeft wanneer ik de receiver ertussenuit laat....

EDIT: het zal ook aan de bron liggen denk ik, maar ik heb vaak dat links en rechts van het beeld vaak een hele strook beeld niet gevuld/benut wordt (TV kijken ofzo) en bij sommige youtube filmpjes wel. Er zit geen stretch-functionaliteit in de tv om het beeld een klein beetje op te rekken helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Nu online

QuattroNL

It is I.

Deathchant schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:33:

Ik kon het zo snel niet terug vinden maar je hebt neem ik aan een Netflix 4k abo?
Er zijn de nodige films en series in Dolby Vision. Dat verschil moet je zeker gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Nee, ik heb Netflix fullHD abbo (die van 11,99) en ik twijfel nog om 4 euro extra te betalen voor 4K

Ik heb de TV in FILMMAKER modus gezet, waarbij al die beeldverwerkers uit staan; dingen als brightness e.d. heb ik op default laten staan. Volgens mij kan ik die 1080 by 4pixel optie niet aanvinken als ik de filmmaker modus aan heb staan, maar ik zal het eens proberen.

Ik heb allerlei calibratiedingetjes op het beeld gehad, zoals contrast, brightness, gamma, maar ook de blacks en highlights. En werkelijk álles was perfect op die filmmaker stand, dus het móet wel aan Netflix 1080p-bron liggen als ik echt zwart soms als crushed-blacks ervaar. Als ik met mijn snuit op de tv zit, zit er wel nuance in, en dat is volgens mij dan ook het probleem...Eigenlijk is het geen probleem maar een superimplementatie van de blacklevels, want met die blacks calibratie images waarbij je knipperende balkjes ziet per blacklevel met uitleg erbij dat je je zwartwaardes moet aanpassen totdat je de 0,5% blacklevel ziet knipperen, zag ik bijvoorbeeld best wat nuanceverschillen tussen 0%, 0,5% en 1,5% blacks...Ongelooflijk, en dan was het al donker in mijn woonkamer, maar als je dan dicht op de TV gaat kijken dan zie je de 0,5% blacks gewoon toch nog steeds lichtjes knipperen. Iets dat je al niet meer ziet als je er 1m vanaf staat.

Dus ik sta er echt van te kijken hoeveel nuanceverschillen er waar te nemen zijn in de allerdiepste zwartwaarde-procentjes.

De SHIELD is nu direct op de TV aangesloten en niet meer op de receiver, dus dat laat ik effe zo, alhoewel ik weinig verschil zie tussen 4K en 1080p als ik een 4K costa-rica filmpje (smarttube) afspeel...
Maar het is subliem beeld hoor!

Wat me nu wel opviel; ik heb Captain Marvel 2160p 10bit H265 op een usbstick (IMAX dolby atmos versie) in de shield gestoken en VLC player weigert em af te spelen. Met Kodi werkt het wel, en Kodi lijkt alle informatie van dat mkv-bestand te kunnen lezen en het complete beeld van de tv wordt hierop aangepast: de filmmaker mode staat nog steeds aan, maar nu met alles voluit: luminance, contrast en allerlei HDR settings....Als ik dat terugzet naar hoe die filmmaker modus buiten deze film stond dan krijg ik niet hetzelfde beeld (veel te donker), dus hij moet het van de bron oppikken.
De TV springt dan automatisch naar 3840x2160 / 24Hz en er staat ineens ook "PQ" achter wat er normaal nooit staat. Het beeld is echt zeer accuraat, rijk en idd HDR'ig met veel dynamisch bereik, echt super!
Dus het is net alsof de ingestelde filmmaker modus dan nog een flinke boost krijgt van het bronmateriaal, alsof dán pas de true potential vrij komt.
Stop ik de film dan weer, dan springt ie terug naar de orginele waardes die bij filmmaker horen, die ook hartstikke goed zijn!!

Wat jammer is, is dat hdtvtest.co.uk en avforums.com niet veel te melden hebben over de 55HZW1004, want vermoedelijk ligt dit ook aan de bron: ik lijk soms visueel gezien een dikkere linkerkant van de bezels te hebben dan aan de rechterkant, en bij een andere bron is het andersom. Dus het lijkt net alsof bij de meeste bronnen niet het volledige beeld gevuld wordt. Ik heb verder geen defecte pixelkolommen ofzo, dus dat is het niet.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:16
Je verschil in dikte van de bezels lijkt te komen van het ietwat verschuiven van je afgespeeld content om inbranden te verkomen. Pixels worden zo hiervan verschoond.
Ook bij o.a. Philips OLED tv's valt dit sommige kijkers op.
Ik heb er zelf geen last van op mijn OLED854.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

dinandus schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:47:
Je verschil in dikte van de bezels lijkt te komen van het ietwat verschuiven van je afgespeeld content om inbranden te verkomen. Pixels worden zo hiervan verschoond.
Ook bij o.a. Philips OLED tv's valt dit sommige kijkers op.
Ik heb er zelf geen last van op mijn OLED854.
Ah daar komt het vandaan!! En dat geldt ook voor de panasonics? Ik weet dat er een pixelorbiter-functie op zit, dus die zal dan dan wel veroorzaken.

Ook iets stoms: ik log net even in op mijn netflix account en ik zie de data usage per screen op AUTO staan ipv HIGH :O Kep het maar meteen even omgezet.

Dat panel-maintenance waarbij na het uitzetten van de tv een programmatje wordt gedraaid van 80 minuten om eventuele imageretention te voorkomen, is dat nou verstandig om te draaien, is dat niet teveel strain op het paneel?

Wat ook echt tof is, is dat ik gewoon met de gordijnen open tv kan kijken. Dat kon met de plasma niet echt (niet dat ik het erg vind om de gordijnen dicht te doen, maar toch), maar deze OLED is echt een STUK helderder. En hij spiegelt minder.
Ja ik ben wel echt te spreken over deze TV hoor. Ik ben het levendige plasma nog niet vergeten, maar ik kan me voorstellen dat dat wel gaat komen als ik eenmaal wat uurtjes erop heb zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door Deathchant op 06-04-2022 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinandus
Je paneel maintenance doet de tv slechts mondjesmaat, om de hoeveel actieve kijktijd weet ik zo niet.
Normaliter doet de OLED soms een korte beeld refresh, dan weer een groter langer pixer cleaner ronde.
Let er wel op dat je tv altijd op standby blijft staan, anders gaat je garantie vervallen.
Zoals je weet houden ze je tv gebruik, wel niet standby zeg maar, goed in interne tv menu bij.
Kijk anders eens op het hifi-forum.de daar kom je veel gebruikers info tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-06 22:34

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

dinandus schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:58:
[…]
Let er wel op dat je tv altijd op standby blijft staan, anders gaat je garantie vervallen.
[…]
Hoezo dat? Als het lampje niet oranje maar rood is zet ik mijn TV (FZ802) altijd uit (net als de rest van het tvmeubel) met een Smartplug.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dantethedutch
Het enigste wat ik miste aan de plasma was de motion. Met de ifc op custom op de panasonic kan je met +1 of 2 al best extra goede motion krijgen. Netflix 1080p heeft ook hele lage bitrates.

Ik bedenk mij ineens dat kate er in 1080p echt belabberd uitzag en in dolby vision vele malen beter. Dolby vision iq werkt ook best goed met dolby vision want sommige content is echt donker in dolby vision. Ik kijk voornamelijk mijn films nu via de apple tv 4k.

En de instellingen van contrast e.d scheelt ook met daglicht e.d. Vandaar dat ze vroeger met sdr ook day en night modus hadden.
Deathchant schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:51:
[...]

Ah daar komt het vandaan!! En dat geldt ook voor de panasonics? Ik weet dat er een pixelorbiter-functie op zit, dus die zal dan dan wel veroorzaken.

Ook iets stoms: ik log net even in op mijn netflix account en ik zie de data usage per screen op AUTO staan ipv HIGH :O Kep het maar meteen even omgezet.

Dat panel-maintenance waarbij na het uitzetten van de tv een programmatje wordt gedraaid van 80 minuten om eventuele imageretention te voorkomen, is dat nou verstandig om te draaien, is dat niet teveel strain op het paneel?

Wat ook echt tof is, is dat ik gewoon met de gordijnen open tv kan kijken. Dat kon met de plasma niet echt (niet dat ik het erg vind om de gordijnen dicht te doen, maar toch), maar deze OLED is echt een STUK helderder. En hij spiegelt minder.
Ja ik ben wel echt te spreken over deze TV hoor. Ik ben het levendige plasma nog niet vergeten, maar ik kan me voorstellen dat dat wel gaat komen als ik eenmaal wat uurtjes erop heb zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demon326
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:12
Tomba schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:57:
[...]

Hoezo dat? Als het lampje niet oranje maar rood is zet ik mijn TV (FZ802) altijd uit (net als de rest van het tvmeubel) met een Smartplug.
Ik doe exact hetzelfde.. Als het lampje rood is, zet ik de boel wel pas uit zodra de tv-relais click hoorbaar is geweest. Weliswaar met een GZ950. Nog nooit problemen gehad op deze manier van werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Dat iFC...nee ik heb al die beeldverwerkingen uit staan. iFC hoef ik echt niet :) Ik zie dat soap opera effect al meteen bij de laagste stand, en dat zorgt er bij mij in ieder geval niet voor dat er iets van plasma-gevoel terugkomt. Maar daar moet ik ook niet naar streven want OLED is OLED en niet plasma. Dus dat probeer ik nou net wat losser te laten.

Komend van een oudere TV, moet ik wel zeggen dat ik wat moeite heb met allemaal die verschillende modi, en dan niet perse de presets ofzo, maar eerder de extensieve instelmogelijkheden waarvan het nog maar de vraag is of ze niet greyed-out zijn. Ik hou zelf van zoveel mogelijk toegang te hebben tot alle settings, maar soms moet je best wat tijd erin steken om door de bomen het bos te kunnen zien. Enkele voorbeelden:

- de Netflix-calibrated-modus is niet als preset zichtbaar, tenzij je de Netflix-app op de TV zelf start (ik gebruik de SHIELD tv daar dus voor). Maak die modus gewoon default selecteerbaar in die picture-modus zou ik zeggen.
- je moet echt 4K HDR-bronmateriaal op hebben staan om bepaalde settings/instellingen zoals Dolby Vision IQ enzo te kunnen tweaken. Maak ook deze Dolby modi gewoon selecteerbaar in de picture-modus.
- hoe kom je erachter of iets HDR of HDR10 of HDR Plus materiaal is? En hoe enable je dat in je TV, want je kunt dat nergens effe snel aan/uitzetten; het zit dieper in de settings verstopt, maar het is volgens mij onderdeel van HDMI als ik me niet vergis en die kun je op AUTO laten staan (en wederom geldt: als je bronmateriaal het heeft, ziet de TV dat automatisch en dan "enablet" deze het). Maar je moet het maar weten hoe dat allemaal werkt.

Dus sommige settings zijn pas voor je beschikbaar wanneer je
a) het juiste bronbestand hebt opstaan of
b) eerst je TV op andere settings gezet hebt

Er zijn zoveel bronnen:
- Ziggo TV -> SDR
- Netflix -> 1080p-abbo = SDR, 4K-abbo = HDR
- YouTube/internet (al dan niet via SHIELD tv) -> idem
- losse videobestanden op SHIELD/USB stick (*.mkv ofzo) -> goed uitzoeken (titel?) welke bestanden nou precies in het juiste beeld (4K, HDR, Dolby stuff, 23,976fps) encoded is

Voor SDR-bronnen zoals Ziggo-TV geldt dan, dat Dolby Vision (IQ) niet mogelijk is, HDR-settings niet mogelijk. Klinkt logisch, maar je moet het maar weten.
Zijn HDR-bronnen eigenlijk "gelimiteerd" tot 4K, of zijn er ook 1080p-HDR-bronnen waarbij Dolby Vision e.d. wél werken?

Er zijn zoveel settings: je moet echt al een boekje bijhouden om te kijken welke setting een andere setting uit de greyed-out status haalt. En dán moet je nog gaan kijken met het juiste bronmateriaal. Je moet dus al per bronmateriaal je gewenste settings weten.

Het klinkt allemaal logisch: voor SDR-content gebruik je (al dan niet getweakte) Professional 1 settings (dus voor Netflix 1080p of lager en voor Ziggo-TV kijken), en voor de rest gebruik je de Filmmaker modus, waarbij bij het correcte bronmateriaal je TV springt op die ultieme Filmmaker stand met alles voluit, zoals ik nu ervaar bij Captain Marvel; klaarblijkelijk is dit het juiste bronformaat heb (4K + HDR + 23,976fps + dolby atmos etc.), maar geen idee of het nou HDR, HDR 10 of HDR plus is....

Maar in de praktijk moet je je settings en de werking ervan wel door en door kennen; er zomaar op vertrouwen dat alles vanzelf gaat lijkt niet altijd op te gaan om alles uit je TV te halen wat kan.
Overigens bij de plasma had ik het gemakkelijk: voor zowel TV-kijken als any ander bronbestand gebruikte ik de THX-stand, en die werkte voor álles.

@dantethedutch Kan ik dit ergens bevestigen dat Netflix idd slechte bitrates heeft voor 1080p (en 4K dus niet zoals ik het goed begrijp)? Denk je dat Netflix 1080p (bewust) throttlet qua bitrate om mensen te laten overstappen naar het 4K abbo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dantethedutch
Gewoon op de i knop van de afstandbediening drukken op de netflix app. Dan zie je de bitrate. Ik weet niet hoe je dit op de shield kan zien.

Bij mij zie ik altijd hdr,dolby vision en hdr10+ melding in beeld als ik iets opzet. Wellicht een instelling.

Volgens mij cappt netflix de bitrate in het algemeen omdat veel mensen thuis zaten tijdens de pandemie. De meeste content is ook dolby vision en die zijn 15,25 mbit als ik me niet vergis.
Deathchant schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:38:
Dat iFC...nee ik heb al die beeldverwerkingen uit staan. iFC hoef ik echt niet :) Ik zie dat soap opera effect al meteen bij de laagste stand, en dat zorgt er bij mij in ieder geval niet voor dat er iets van plasma-gevoel terugkomt. Maar daar moet ik ook niet naar streven want OLED is OLED en niet plasma. Dus dat probeer ik nou net wat losser te laten.

Komend van een oudere TV, moet ik wel zeggen dat ik wat moeite heb met allemaal die verschillende modi, en dan niet perse de presets ofzo, maar eerder de extensieve instelmogelijkheden waarvan het nog maar de vraag is of ze niet greyed-out zijn. Ik hou zelf van zoveel mogelijk toegang te hebben tot alle settings, maar soms moet je best wat tijd erin steken om door de bomen het bos te kunnen zien. Enkele voorbeelden:

- de Netflix-calibrated-modus is niet als preset zichtbaar, tenzij je de Netflix-app op de TV zelf start (ik gebruik de SHIELD tv daar dus voor). Maak die modus gewoon default selecteerbaar in die picture-modus zou ik zeggen.
- je moet echt 4K HDR-bronmateriaal op hebben staan om bepaalde settings/instellingen zoals Dolby Vision IQ enzo te kunnen tweaken. Maak ook deze Dolby modi gewoon selecteerbaar in de picture-modus.
- hoe kom je erachter of iets HDR of HDR10 of HDR Plus materiaal is? En hoe enable je dat in je TV, want je kunt dat nergens effe snel aan/uitzetten; het zit dieper in de settings verstopt, maar het is volgens mij onderdeel van HDMI als ik me niet vergis en die kun je op AUTO laten staan (en wederom geldt: als je bronmateriaal het heeft, ziet de TV dat automatisch en dan "enablet" deze het). Maar je moet het maar weten hoe dat allemaal werkt.

Dus sommige settings zijn pas voor je beschikbaar wanneer je
a) het juiste bronbestand hebt opstaan of
b) eerst je TV op andere settings gezet hebt

Er zijn zoveel bronnen:
- Ziggo TV -> SDR
- Netflix -> 1080p-abbo = SDR, 4K-abbo = HDR
- YouTube/internet (al dan niet via SHIELD tv) -> idem
- losse videobestanden op SHIELD/USB stick (*.mkv ofzo) -> goed uitzoeken (titel?) welke bestanden nou precies in het juiste beeld (4K, HDR, Dolby stuff, 23,976fps) encoded is

Voor SDR-bronnen zoals Ziggo-TV geldt dan, dat Dolby Vision (IQ) niet mogelijk is, HDR-settings niet mogelijk. Klinkt logisch, maar je moet het maar weten.
Zijn HDR-bronnen eigenlijk "gelimiteerd" tot 4K, of zijn er ook 1080p-HDR-bronnen waarbij Dolby Vision e.d. wél werken?

Er zijn zoveel settings: je moet echt al een boekje bijhouden om te kijken welke setting een andere setting uit de greyed-out status haalt. En dán moet je nog gaan kijken met het juiste bronmateriaal. Je moet dus al per bronmateriaal je gewenste settings weten.

Het klinkt allemaal logisch: voor SDR-content gebruik je (al dan niet getweakte) Professional 1 settings (dus voor Netflix 1080p of lager en voor Ziggo-TV kijken), en voor de rest gebruik je de Filmmaker modus, waarbij bij het correcte bronmateriaal je TV springt op die ultieme Filmmaker stand met alles voluit, zoals ik nu ervaar bij Captain Marvel; klaarblijkelijk is dit het juiste bronformaat heb (4K + HDR + 23,976fps + dolby atmos etc.), maar geen idee of het nou HDR, HDR 10 of HDR plus is....

Maar in de praktijk moet je je settings en de werking ervan wel door en door kennen; er zomaar op vertrouwen dat alles vanzelf gaat lijkt niet altijd op te gaan om alles uit je TV te halen wat kan.
Overigens bij de plasma had ik het gemakkelijk: voor zowel TV-kijken als any ander bronbestand gebruikte ik de THX-stand, en die werkte voor álles.

@dantethedutch Kan ik dit ergens bevestigen dat Netflix idd slechte bitrates heeft voor 1080p (en 4K dus niet zoals ik het goed begrijp)? Denk je dat Netflix 1080p (bewust) throttlet qua bitrate om mensen te laten overstappen naar het 4K abbo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Nee, ik kan het via de SHIELD niet zien helaas.

Ik heb toennet weer even captain marvel aangezet, en nu ineens springt ie niet meer daar die ultieme modus, zo noem ik het maar even. Hij blijft nu gewoon op filmmaker staan en de luminance/contrast blijft gewoon default staan en dus niet voluit zoals gisteren.
Vreemd....Betekent dat dat ie de HDR metadata niet goed leest ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RampeStamp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-06 23:18

RampeStamp

Pannekoek!

Deathchant schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:37:

Ik heb toennet weer even captain marvel aangezet, en nu ineens springt ie niet meer daar die ultieme modus, zo noem ik het maar even. Hij blijft nu gewoon op filmmaker staan en de luminance/contrast blijft gewoon default staan en dus niet voluit zoals gisteren.
Dan config je netflix toch ook even op je TV? Kan je in ieder geval de bitrate zien en evt kwaliteitsverschil..

Heb trouwens ook getwijfeld over het 4k abbovan netflix, maar met dolby vision merk je tochecht duidelijk verschil.
Voor nonVision, dan maakt het een stuk minder uit (wel scherper, maar vind HD ook al erg scherp op de Pana)

Have fun in live and you will survive!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dantethedutch
Captain marvel speel je via de shield of plex? Je kan deze ook op een usb schijf/stick zetten en dan via de ingebouwde media speler afspelen.
Deathchant schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:37:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dantethedutch
Hdr 10 geeft soms net wat meer pop dan dolby vision maar soms is dolby vision mooier met veel details in zwart. Beide hebben nadelen en voordelen. Gelukkig kan ik op de apple tv dolby vision of hdr switchen door in het menu een optie te kiezen. Wel eens films eerst in hdr10 gekeken en daarna in dolby vision.
RampeStamp schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:59:
[...]

Dan config je netflix toch ook even op je TV? Kan je in ieder geval de bitrate zien en evt kwaliteitsverschil..

Heb trouwens ook getwijfeld over het 4k abbovan netflix, maar met dolby vision merk je tochecht duidelijk verschil.
Voor nonVision, dan maakt het een stuk minder uit (wel scherper, maar vind HD ook al erg scherp op de Pana)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

RampeStamp schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:59:
[...]

Ja precies, ga ik ook even proberen idd. Ik vind ook de fullHD al erg scherp hoor, en in de filmmaker-modus ook echt (y)
dantethedutch schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:19:
Captain marvel speel je via de shield of plex? Je kan deze ook op een usb schijf/stick zetten en dan via de ingebouwde media speler afspelen.
[...]
Staat op USBstick en speel ik af via de SHIELD.
dantethedutch schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:22:
Hdr 10 geeft soms net wat meer pop dan dolby vision maar soms is dolby vision mooier met veel details in zwart. Beide hebben nadelen en voordelen. Gelukkig kan ik op de apple tv dolby vision of hdr switchen door in het menu een optie te kiezen. Wel eens films eerst in hdr10 gekeken en daarna in dolby vision.
[...]
Hoe kan ik op de TV zien of ie HDR/HDR10/Dolby Vision afspeelt? Dit is toch op metadata van het bronbestand gebaseerd?

Ik heb overigens "het euvel" gevonden waarom de TV ineens niet meer in HDR/dolby vision afspeelde.
Het lag aan deze setting op pagina 93 van de Manual

HDMI EOTF-Type.

Deze stond for some reason op "traditional gamma". Zodra ik dat op AUTO zette, sprong de TV in die 1337 modus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
Als de TV Dolby Vision of een andere HDR herkent geeft hij een pop up melding op je tv scherm weer bij het overgaan in deze beeldmodus. Dat kun je in je tv menu instellen. Dat doet mijn Panasonic LED ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

dinandus schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:19:
Als de TV Dolby Vision of een andere HDR herkent geeft hij een pop up melding op je tv scherm weer bij het overgaan in deze beeldmodus. Dat kun je in je tv menu instellen. Dat doet mijn Panasonic LED ook.
Die popup heb ik nog niet gehad, maar het staat wel aan inderdaad....Hmmm, of zou het dezelfde informatie zijn die je ook ziet als je op de i-knop van de afstandbediening drukt?

Bij TV-kijken staat er dan:
1080i / 50Hz
Auto - 16:9

De SHIELD start ik automatisch op in 4K @ 23,976hz, dus de TV geeft dan weer:
3840x2160p / 24Hz
16:9

Wanneer ik die 4K/HDR/Dolby/IMAX film start waarbij de TV dus in die 1337-modus springt, dan staat er:
3840x2160p (PQ) / 24Hz

Ik zal de USBstick eens rechtstreeks in de TV steken en van de TV's mediaspeler afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
Dan komt er geen Dolby Vision of andere HDR content juist over, mischien ligt het aan je HDMI kabels?
Ik zie naast de genoemde pop ups toch bij de "+" toets op de AB: 3840×2160 50Hz HDR/HLG, 16:9 staan.

En als je via de tv eigen apps eens probeert, bijvoorbeeld YouTube HDR content? Of iets van Netflix, Disney+ etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantethedutch
Normaal zou er bij hdr 3840x2160 60hz/hdr(pq) staan.

En wat bedoel je precies met de 1337 modus?
Deathchant schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:44:
[...]

Die popup heb ik nog niet gehad, maar het staat wel aan inderdaad....Hmmm, of zou het dezelfde informatie zijn die je ook ziet als je op de i-knop van de afstandbediening drukt?

Bij TV-kijken staat er dan:
1080i / 50Hz
Auto - 16:9

De SHIELD start ik automatisch op in 4K @ 23,976hz, dus de TV geeft dan weer:
3840x2160p / 24Hz

Wanneer ik die 4K/HDR/Dolby/IMAX film start waarbij de TV dus in die 1337-modus springt, dan staat er:
3840x2160p (PQ) / 24Hz

Ik zal de USBstick eens rechtstreeks in de TV steken en van de TV's mediaspeler afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@dantethedutch oh sorry. Ik bedoel daarmee dat in de reguliere filmmaker stand dan de luminance en contrast en al een boost krijgt naar 100% (standaard = 30) wanneer ik die captain marvel aanzet. En dan staat er 3840x2160p (PQ) / 24hz. Dus niet 60hz omdat de film zelf in 23,976fps is.

@dinandus Hoe verklaar je dan dat de tv die boost geeft als die HDR-metadata niet goed doorgegeven zou worden? Ik heb high-speed HDMI kabels van 1,5m. Ik dacht altijd dat juist die high-speed goed genoeg was om 4K en het content door te sluizen....moet ik dan nou echt een nieuwe kabel kopen?

Oh en waar kan ik de Dolby vision en Dolby vision iq presets kiezen? Die komen bij mij niet voor tussen de overige presets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Nu online

QuattroNL

It is I.

Volgens mij kan je niks qua DV instellen.
Als de bron een DV signaal uitstuurt dan pakt de tv dit op en schakelt over naar DV. Bij mij komt er dan even 'Dolby Vision' rechtsboven te staan. Je kan dan niks regelen qua helderheid of beeld preset e.d.

...tenzij het bij de nieuwste modellen anders is, ik heb een G-serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dantethedutch
Vanaf de h serie kan dolby vision aangepast/ gekalibreerd worden.
QuattroNL schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:13:
Volgens mij kan je niks qua DV instellen.
Als de bron een DV signaal uitstuurt dan pakt de tv dit op en schakelt over naar DV. Bij mij komt er dan even 'Dolby Vision' rechtsboven te staan. Je kan dan niks regelen qua helderheid of beeld preset e.d.

...tenzij het bij de nieuwste modellen anders is, ik heb een G-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantethedutch
Ik noemde qua 60 hz maar een voorbeeld. Dit word weer gegeven bij mijn series x. Apart dat je geen hdr ziet maar wel alles naar de 100 springt. Maar wellicht voor die hdmi poort anders ingesteld. Als je bepaalde instellingen wilt kopieren kan dat naar alle poorten.

En luminance 30 is voor sdr. Zou rond de 100 nits moeten zijn. Dat is voor donkere kamers en zoals de films in sdr gemastered werden.

Dimitri heeft mijn tv geklaibreerd en de luminance staat op 52. Maar ligt ook aan het licht in je kamer. Denk dat je waarschijnlijk sowieso aan ze felheid moet wennen. Gelukkig is de tonemapping op panasonic anders dan de lg’s.
Deathchant schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:09:
@dantethedutch oh sorry. Ik bedoel daarmee dat in de reguliere filmmaker stand dan de luminance en contrast en al een boost krijgt naar 100% (standaard = 30) wanneer ik die captain marvel aanzet. En dan staat er 3840x2160p (PQ) / 24hz. Dus niet 60hz omdat de film zelf in 23,976fps is.

@dinandus Hoe verklaar je dan dat de tv die boost geeft als die HDR-metadata niet goed doorgegeven zou worden? Ik heb high-speed HDMI kabels van 1,5m. Ik dacht altijd dat juist die high-speed goed genoeg was om 4K en het content door te sluizen....moet ik dan nou echt een nieuwe kabel kopen?

Oh en waar kan ik de Dolby vision en Dolby vision iq presets kiezen? Die komen bij mij niet voor tussen de overige presets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinandus
@Deathchant je AVR kan geloof ik helemaal niet overweg met enige vorm van HDR, heeft een HDMI 1.4.
Dus je AVR niet tussen de Shield TV Pro en je Pana.
Je schreef in je beginpost over Costa Rica (UHD)clip, had je toen wel HDR via je shield op je Pana?
Speel die in UHD via YouTube eens direct op je Pana af, als je de juiste hebt zou de tv in HDR modus (pop up melding) gaan.
Staat je HDMI instellingen welke de Shield aansluiting gebruikt wel op optimaal ingesteld, anders geen HDR doorgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:14
Al 1 1/2 jaar happy met mijn hzw2004.
Tot sinds gisteren er ineens sprake is van een soort judder.
Dat scenes vlak voor een beeldwissel ineens een frame in freez gaan. Daar lijkt het althans op.

TV afspelen gaat goed, maar 4K NAS weergave via Nvidia shield player over netwerk kabel heeft er last van. De NPO plus app op de Tv zelf ook.
En de HBO max app via Nvidia shield geeft ook om de x seconden een soort freez beeld.

Alle beeldverbeteraars staan uit.
Tijdens 4k weergave van DUNE via de NAS op de Nivdia shield media player kwam vandaag aan de start deze mededeling:
Read Rate Too Slow for Continuous Playback.
Apart.
Nvidia gaat via een netwerkkabel.
Apps van de tv ook.

Het was 1 1/2 jaar prima en ineens gestotter en gedoe.
Raar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dantethedutch
Ik zou de instellingen even opschrijven en dan een factory reset proberen. Ik neem aan dat de melding read rate slow van de shield komt. Wat gebeurd er als je iets vanaf je nas op de tv afspeelt?
dolfg schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:50:
Dat scenes vlak voor een beeldwissel ineens een frame in freez gaan. Daar lijkt het althans op.

TV afspelen gaat goed, maar 4K NAS weergave via Nvidia shield player over netwerk kabel heeft er last van. De NPO plus app op de Tv zelf ook.
En de HBO max app via Nvidia shield geeft ook om de x seconden een soort freez beeld.

Tijdens 4k weergave van DUNE via de NAS op de Nivdia shield media player kwam vandaag aan de start deze mededeling:
Apart.
Apps van de tv ook.

Raar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantethedutch
Het is bekend dat er frameskips zijn in24 hz hdr films met rook. Het rare is dan dat de npo app het ook heeft. Maar zijn de npo app en hbo max app 25hz? Zou anders denken aan een mismatch van framerates. Las ergens dat hbo max het niet goed doet qua hz
dolfg schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:50:

Apart.
Apps van de tv ook.

Raar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@dantethedutch en @dinandus
Mijn Pioneer VSX-322 kan idd geen Dolby Vision/ATMOS/DTS aan, dus ik heb de shield uit de receiver getrokken en rechtstreeks op de TV aangesloten:
- SHIELD -> TV (HDMI1) met highspeed hdmikabel van de Action
- TV (HDMI2 eARC) -> PIONEER met highspeed hdmikabel van Netgear

Ik heb overigens geen "+"-knop op de afstandbediener, alleen een "i"-knopje.

Ik heb wat foto's gemaakt van wat ik zie als ik Captain Marvel via USB stick rechtstreeks op de USBpoort van de TV afspeel:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51995788110_055b96ceb0_c.jpg

Je ziet dus rechtsonder gewoon HDR PQ staan:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51994239577_2a968d63c4_c.jpg

De TV settings (filmmaker modus) krijgt dan een boost naar 100% luminance, contrast e.d.:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51995788525_3b845fcb2a_c.jpg

Wat ik zelfs ook zie, maar daarvoor moet ik dus het multi-audio submenuutje in het TV videomenu (option knop op de AB terwijl ik dit bestand via de interne mediaspeler van de TV afspeel) veranderen naar "ENGLISH2", is DOLBY ATMOS:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51995519084_df97e3d456_c.jpg

Geluid wordt gewoon doorgeproxy'd naar de Pioneer; het klonk echt niet als stereogeluid, maar wel echt surround geluid, ookal kan mijn Pioneer geen ATMOS afspelen (ik dacht dat ie niet-ondersteunde geluidsformaten dan als stereo zou weergeven, maar dat lijkt niet zo te zijn).

Wat ik echter NIET zie, is of het HDR/HDR10 is, en wat ik ook niet zie is de Dolby Vision, Dolby Vision IQ en andere modi die er horen te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51995518814_010a1c300b_c.jpg

Hieronder zie je wat de TV zegt wanneer ik de usbstick in de shield steek en dan dus via HDMI1 naar de TV afspeel met Kodi (default instellingen in Kodi):
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51994238837_43cb0ccce9_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51995788470_b6777ce9c4_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51995245826_e500a741cb_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51995788420_6b5cf004b6_c.jpg

En ook dáár volgens mij de juiste TV settings in het TV-menu:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51995303853_a1a56fc317_c.jpg

Maar wederom geen Dolby Vision of Dolby Vision IQ modi:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51995303813_ac204eccc5_c.jpg

Volgens de handleiding zou mijn HZW1004 deze modi moeten hebben:
Professionele foto / Cinema / Filmmaker / True Cinema / Custom / Professioneel1 / Professioneel2 / Spel / Dolby Vision IQ / Dolby Vision Helder / Dolby Vision Donker.

Ik heb echter andere:
Dynamic / Normal / Cinema / Filmmaker / True Cinema / Custom / Professional1 / Professional2 / Sport
Dus ik mis: Game (in het voorbeeld van USB-afspelen staat ie erbij, maar wanneer ik van de shield afspeel is ie niet kiesbaar, raar he?), Dolby Vision Helder, Dolby Vision Donker, Dobly Vision IQ, Game en Netflix Calibrated

Maar ja, dat zal wel komen doordat ik een of andere setting elders verkeerd heb staan waardoor ze niet zichtbaar zijn. Netflix Calibrated kan ik pas enablen zodra de TV-netflixapp gestart is.

Dus TL:DR: Qua beeldkwaliteit lijk ik gewoon te zien wat ik moet zien, dus alle HDR-metadata lijkt goed weergegeven te worden, maar ik weet dus niet hoe het precies zit met die Dolby Vision presets en andere presets die er horen te zijn.

Ik zal op SmartTube (op de shield) nog eens kijken wat de TV-popup zegt als ik een 4K HDR filmpje afspeel. Ik zal dat ook eens testen met de YouTube app op de TV zelf (maar ik ga verder geen gebruik maken van de apps op de TV zelf; smart-dingen gaan via de shield).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Deathchant schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:44:
(ik dacht dat ie niet-ondersteunde geluidsformaten dan als stereo zou weergeven, maar dat lijkt niet zo te zijn).
Niet ondersteund heb je in twee smaken. De ene is dat het type track verschilt (Dolby versus DTS) maar ook omdat de track hoger is dan de apparatuur aan kan. Zit een wezenlijk verschil in het terugvallen.

Beide opties die de film biedt zijn, zoals ik het lees, surround. De eerste als Dolby Digital en de tweede Dolby Digital Plus, Plus waarbij Atmos meta data mee wordt gestuurd. Als de receiver niets kan met die data dan behoudt je gewoon Dolby Digital Plus. Het is niet dat de receiver het niet ondersteunt en dan niets meer doet. Als de receiver geen Dolby Digital Plus zou ondersteunen zou je terugvallen naar Dolby Digital. Maar de Pioneer kan Dolby Digital Plus en dat behoudt je dan ook. Je blijft immers (relatief laag) in de Dolby family die je apparatuur ondersteunt. Ga je hoger en pak je een film met Dolby TrueHD dan wordt dat in dit geval niet ondersteunt omdat je met hdmi ARC werkt en niet eARC. Je valt dan echter niet terug naar stereo, in de TrueHD zit de Dolby Digital core die wordt afgespeeld waardoor je surround houdt maar op een lagere bitrate track.

Een niet ondersteund formaat is bijvoorbeeld DTS. Speel dat maar eens af. Maakt niet uit of je DTS HD Master Audio pakt of gewoon DTS. DTS ondersteunt deze Panasonic niet waarna je terugvalt naar de basis van 2.0 LPCM of überhaupt geen geluid hebt.
Professionele foto / Cinema / Filmmaker / True Cinema / Custom / Professioneel1 / Professioneel2 / Spel / Dolby Vision IQ / Dolby Vision Helder / Dolby Vision Donker.
Nul ervaring met Panasonic op OLED gebied, mijn post was vooral voor het audio deel hierboven, maar de handleiding stelt ook "Sommige functies zijn niet beschikbaar voor alle modellen. Beschikbare menu-items worden weergegeven op uw tv-scherm."

Waarbij ik in de bestandsnaam de term "HDR" zie staan en het mij dan niet verbaast dat je geen Dolby Vision opties hebt, de film is gemaakt met een andere standaard. Een film met Dolby Vision zal die opties mogelijk wel triggeren? Waarbij HDR10+ haast niet wordt gebruikt naar mijn weten. Het komt uit de marketing pet van Samsung en dacht dat Amazon er gebruik van maakte, andere media zijn vooral naar Dolby Vision gestapt. Dus als de Panasonic "HDR" aangeeft zal dat het zijn en geen HDR10+ (of Dolby Vision).

Mogelijk interpreteer ik het verkeerd maar ik krijg het idee dat je dingen wilt zien/bevestigd wilt krijgen die er niet zijn of niet toe doen.

Edit:
Om verder te gaan op de audio. Bestandsnaam van de film zegt dat er Dolby TrueHD én DTS HD Master Audio is. Dat je de DTS variant niet ziet laat al zien dat de TV geen DTS ondersteunt, anders was die optie er waarschijnlijk wel geweest. Ik vond het typisch dat de main (English 1) track van de film gewone Dolby Digital is en Plus de tweede (English 2) Normaal is de hogere versie altijd de eerste. Maar in dit geval zal de main slechts Dolby Digital zijn omdat het dus de core is uit de Dolby TrueHD-track. Dolby TrueHD wat niet ondersteunt wordt over HDMI ARC. Nvidia Shield TV aan de Pioneer met dezelfde film zal wel Dolby TrueHD doen. Gaat niet werken omdat de receiver geen HDCP 2.2 en Dolby Vision/HDR ondersteunt maar puur om aan te geven tegen welke beperkingen je aan loopt.

Receiver met HDMI 1.4 en daarmee geen HDCP en HDMI eARC, een TV zonder DTS codec en een bron die wel alles aankan. Dat is allemaal op elkaar aan te sluiten maar wel met consequenties.

[ Voor 48% gewijzigd door FeaR op 11-04-2022 09:02 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dantethedutch
Dolby vision zie je alleen als er een dolby vision signaal is en de netflix calibrated mode alleen bij de netflix app.

Game mode durf ik niet te zeggen. Die is sowieso veel te blauw qua witbalans. Ik kan wat foto’s sturen van mijn hzw1004.
Deathchant schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:44:
@dantethedutch en @dinandus
Mijn Pioneer VSX-322 kan idd geen Dolby Vision/ATMOS/DTS aan, dus ik heb de shield uit de receiver getrokken en rechtstreeks op de TV aangesloten:
- SHIELD -> TV (HDMI1) met highspeed hdmikabel van de Action
- TV (HDMI2 eARC) -> PIONEER met highspeed hdmikabel van Netgear

Ik heb overigens geen "+"-knop op de afstandbediener, alleen een "i"-knopje.

Ik heb wat foto's gemaakt van wat ik zie als ik Captain Marvel via USB stick rechtstreeks op de USBpoort van de TV afspeel:
[Afbeelding]

Je ziet dus rechtsonder gewoon HDR PQ staan:
[Afbeelding]

De TV settings (filmmaker modus) krijgt dan een boost naar 100% luminance, contrast e.d.:
[Afbeelding]

Wat ik zelfs ook zie, maar daarvoor moet ik dus het multi-audio submenuutje in het TV videomenu (option knop op de AB terwijl ik dit bestand via de interne mediaspeler van de TV afspeel) veranderen naar "ENGLISH2", is DOLBY ATMOS:
[Afbeelding]

Geluid wordt gewoon doorgeproxy'd naar de Pioneer; het klonk echt niet als stereogeluid, maar wel echt surround geluid, ookal kan mijn Pioneer geen ATMOS afspelen (ik dacht dat ie niet-ondersteunde geluidsformaten dan als stereo zou weergeven, maar dat lijkt niet zo te zijn).

Wat ik echter NIET zie, is of het HDR/HDR10 is, en wat ik ook niet zie is de Dolby Vision, Dolby Vision IQ en andere modi die er horen te zijn:
[Afbeelding]

Hieronder zie je wat de TV zegt wanneer ik de usbstick in de shield steek en dan dus via HDMI1 naar de TV afspeel met Kodi (default instellingen in Kodi):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En ook dáár volgens mij de juiste TV settings in het TV-menu:
[Afbeelding]

Maar wederom geen Dolby Vision of Dolby Vision IQ modi:
[Afbeelding]

Ik heb echter andere:
Dynamic / Normal / Cinema / Filmmaker / True Cinema / Custom / Professional1 / Professional2 / Sport
Dus ik mis: Game (in het voorbeeld van USB-afspelen staat ie erbij, maar wanneer ik van de shield afspeel is ie niet kiesbaar, raar he?), Dolby Vision Helder, Dolby Vision Donker, Dobly Vision IQ, Game en Netflix Calibrated

Maar ja, dat zal wel komen doordat ik een of andere setting elders verkeerd heb staan waardoor ze niet zichtbaar zijn. Netflix Calibrated kan ik pas enablen zodra de TV-netflixapp gestart is.

Dus TL:DR: Qua beeldkwaliteit lijk ik gewoon te zien wat ik moet zien, dus alle HDR-metadata lijkt goed weergegeven te worden, maar ik weet dus niet hoe het precies zit met die Dolby Vision presets en andere presets die er horen te zijn.

Ik zal op SmartTube (op de shield) nog eens kijken wat de TV-popup zegt als ik een 4K HDR filmpje afspeel. Ik zal dat ook eens testen met de YouTube app op de TV zelf (maar ik ga verder geen gebruik maken van de apps op de TV zelf; smart-dingen gaan via de shield).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dinandus
@Deathchant mooi verslag met toelichting.
Wat hierboven al geconstateerd is, je film zal alleen de standaard HDR ondersteunen, zie je aan de pop UP op je tv. De andere HDR bronnen zullen bij deze film niet aanwezig zijn.
Probeer op je Netflix eens de volgende demo trailer: "Meridian" maar of je hier ook DV mee krijgt? Mischien toch het UHD abo voor nodig? Maar omdat het de "DEMO" van NF zelf is, lukt het mischien toch? Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

dinandus schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:35:
Mischien toch het UHD abo voor nodig?
Netflix met HDR is inderdaad pas vanaf het UHD abonnement. Maar kijkende naar de foto's (lees: bestandsnaam op de foto's) van @Deathchant moet aan Dolby Vision materiaal komen niet het probleem zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@FeaR Dank voor je uitgebreide omschrijving over hoe de Pioneer wel/niet omgaat met niet-ondersteunde formaten. Wist ik niet ;) Ik zie dat Captain Marvel overigens TRUE-HD DTS is.
EDIT: ik had jouw edit nog niet gelezen, maar idd, mijn pioneer kan DTS idd niet afspelen, en mijn TV overigens ook niet. Dat was één van de minpunten van de TV, maar daar ga ik een goeie TV niet voor links laten liggen ;)
Wat ik wel geprobeerd heb is om deze Captain Marvel af te spelen toen de shield nog op de receiver zat. Resultaat: beeld deed het ok (zonder hdr dan wel), maar 0,0 geluid.

VLC player kan dit bestand sowieso enkel afspelen met alleen audio, maar het beeld blijft hangen. Dus ik zal vanaf nu gewoon Kodi gebruiken.

Overigens, je hebt gelijk dat ik misschien dingen bevestigd wil zien, maar dat is ook alleen maar omdat het me onduidelijk is:
- ik zie veel mensen (ook op avforums) herhaaldelijk praten over de Dolby Vision (IQ) settings die ik dus niet lijk te hebben als preset
- geeft de TV precies aan in die popup of het om "standaard" HDR content gaat of om HDR10 content of om Dolby Vision content? Ik weet het gewoon niet. Maar ik doe nu dan gewoon even de aanname dat het bronmateriaal die metadata gewoon doorgeeft. Echter weet ik niet altijd goed hoe ik moet controleren of een bronbestand die zaken bevat? Ik moet het dan doen met de icoontjes die Kodi me laat zien (zie foto hierboven). Ik zal eens kijken of ik een echte HDR10 of Dolby Vision bronbestand te pakken krijg en dan kijken of alles goed doorgegeven wordt.

Dit alles natuurlijk met de aanname dat mijn HDMI-kabels geschikt genoeg zijn. In ieder geval komt HDR gewoon door, terwijl mijn HDMI-kabels uit 2010 komen (en waarschijnlijk niet 2.0 zijn maar 1.4).
Ik vind het verder geen issue om de kabels te vervangen hoor. Die paar tientjes komt het niet op aan ;) Maar als het niet hoeft, dan niet he.
Ik weet dat mijn receiver geen eARC doet, maar "standaard" ARC, want eARC is een hdmi2.1 functionaliteit die gewoon werkt over HDMI 2.0b (maar ik weet dus niet of dat kan werken met mijn hdmi kabels). Ik weet nog niet exact wat eARC precies extra doet t.o.v. standaard ARC, maar moet ik nog uitzoeken. eARC zal wel meerdere audioformaten ondersteunen I guess.
Daarbij moet ik ook eerlijk zeggen dat geluid nu even onderschikt is aan beeld. Ik wil het beeld gewoon goed hebben en alles wat een bronbestand aanlevert ook kunnen benutten. Dus als dat betekent dat ik nieuwe HDMI kabels moet kopen, so be it (als iemand tips heeft welke, behalve die in maanlicht infused goldplating hebben natuurlijk, dan schroom je niet om het te melden ;) ).

@dinandus Ik heb een FHD abbo, dus ik vermoed niet dat er HDR op 1080p gestuurd wordt, zoals FeaR ook al bevestigt. Maar ik ga het wel proberen straks. Ik zal eens zoeken naar een HDR10 of DV-bronbestandje, daar ben ik best goed in ;) Als het daar doorkomt, dan denk ik niet dat ik mijn hdmi kabels hoef te vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 11-04-2022 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dantethedutch
Earc ondersteund dts-hd en dolby true hd en arc alleen dolby digital en dts. Ik heb zelf het geluid via optisch naar de receiver lopen. Ik heb wel een receiver met hdmi 2.0 maar als ik arc wip gebruiken gaat al het geluid via de receiver en dat hoeft van mij niet. En dolby digital word prima doorgestuurd. Alleen aac audio ( bij sommige oudere films op de apple tv ) stereo.
Wellicht is dat voor jouw ook een optie. Dan kan de shield rechtstreek op de tv.
Deathchant schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:44:
@FeaR Dank voor je uitgebreide omschrijving over hoe de Pioneer wel/niet omgaat met niet-ondersteunde formaten. Wist ik niet ;) Ik zie dat Captain Marvel overigens TRUE-HD DTS is.
Wat ik wel geprobeerd heb is om deze Captain Marvel af te spelen toen de shield nog op de receiver zat. Resultaat: beeld deed het ok (zonder hdr dan wel), maar 0,0 geluid.

VLC player kan dit bestand sowieso enkel afspelen met alleen audio, maar het beeld blijft hangen. Dus ik zal vanaf nu gewoon Kodi gebruiken.

Overigens, je hebt gelijk dat ik misschien dingen bevestigd wil zien, maar dat is ook alleen maar omdat het me onduidelijk is:
- ik zie veel mensen (ook op avforums) herhaaldelijk praten over de Dolby Vision (IQ) settings die ik dus niet lijk te hebben als preset
- geeft de TV precies aan in die popup of het om "standaard" HDR content gaat of om HDR10 content of om Dolby Vision content? Ik weet het gewoon niet. Maar ik doe nu dan gewoon even de aanname dat het bronmateriaal die metadata gewoon doorgeeft. Echter weet ik niet altijd goed hoe ik moet controleren of een bronbestand die zaken bevat? Ik moet het dan doen met de icoontjes die Kodi me laat zien (zie foto hierboven). Ik zal eens kijken of ik een echte HDR10 of Dolby Vision bronbestand te pakken krijg en dan kijken of alles goed doorgegeven wordt.

Dit alles natuurlijk met de aanname dat mijn HDMI-kabels geschikt genoeg zijn. In ieder geval komt HDR gewoon door, terwijl mijn HDMI-kabels uit 2010 komen (en waarschijnlijk niet 2.0 zijn maar 1.4).
Ik vind het verder geen issue om de kabels te vervangen hoor. Die paar tientjes komt het niet op aan ;) Maar als het niet hoeft, dan niet he.
Ik weet dat mijn receiver geen eARC doet, maar "standaard" ARC, want eARC is een hdmi2.1 functionaliteit die gewoon werkt over HDMI 2.0b (maar ik weet dus niet of dat kan werken met mijn hdmi kabels). Ik weet nog niet exact wat eARC precies extra doet t.o.v. standaard ARC, maar moet ik nog uitzoeken. eARC zal wel meerdere audioformaten ondersteunen I guess.
Daarbij moet ik ook eerlijk zeggen dat geluid nu even onderschikt is aan beeld. Ik wil het beeld gewoon goed hebben en alles wat een bronbestand aanlevert ook kunnen benutten. Dus als dat betekent dat ik nieuwe HDMI kabels moet kopen, so be it (als iemand tips heeft welke, behalve die in maanlicht infused goldplating hebben natuurlijk, dan schroom je niet om het te melden ;) ).

@dinandus Ik heb een FHD abbo, dus ik vermoed niet dat er HDR op 1080p gestuurd wordt, zoals FeaR ook al bevestigt. Maar ik ga het wel proberen straks. Ik zal eens zoeken naar een HDR10 of DV-bronbestandje, daar ben ik best goed in ;) Als het daar doorkomt, dan denk ik niet dat ik mijn hdmi kabels hoef te vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Deathchant schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:44:
...mijn pioneer kan DTS idd niet afspelen, en mijn TV overigens ook niet.
Van de TV klopt, dat de Pioneer geen DTS doet geloof ik niet. Receivers doen al tientallen jaren Dolby Digital en DTS. Dat is ook het voordeel van alles via de receiver laten lopen: geen gedoe met codecs die niet door de TV worden ondersteunt. Dat je geen geluid had is dat een verkeerde instelling of verkeerde input gekozen (alsnog geluid via de TV bijvoorbeeld). Maar goed, maakt in deze niet uit want Shield wel via de receiver om dan DTS (en Dolby TrueHD) te hebben zou voor mij niet opwegen tegen het missen van HDR. Qua aansluiten is het, met de huidige apparatuur, goed.
...
...
Punt is meer dat je je gek laat maken en verbanden gaat zoeken die er niet zijn waardoor het alleen lastiger wordt. Zoals hierboven over de audio met de uitspraak dat de Pioneer geen DTS doet. Ook met beeld, je hebt een film met HDR, dan moet je niet zoeken naar instellingen die met Dolby Vision te maken hebben. Ik ben geen goeroe op dit gebied maar heb wel enige kennis en ik volg je redenaties niet :P Is natuurlijk ook lastig via geschreven media en ik ben mogelijk ook niet duidelijk.
Echter weet ik niet altijd goed hoe ik moet controleren of een bronbestand die zaken bevat?
Het staat in de bestandsnaam? Verder herkent Plex en Kodi hier wat er in de film zit en kan ik info oproepen via de GUI van beide players. Ik zou me niet te druk maken. Als je een film hebt met Dolby Vision zal de TV dat weergeven. Beeld is geen audio waarbij meerdere tracks mogelijk zijn en je kan kiezen. Vergeet ook niet dat dit soort producten gemaakt wordt voor de gemiddelde consument. Iemand die op "PLAY" wil drukken en niets instellen. Niet moeilijker maken dan het is.
Zoals eerder aangegeven: op korte afstand maakt de versie (die kabels niet hebben maar dat terzijde) niets uit. Je hebt 4K HDR met de huidige kabels, dan gaat Dolby Vision 4K ook werken. Moet je bronbestand echter wel die data hebben.
In dit geval:
HDMI ARC doet maximaal Dolby Digital Plus, HDMI eARC doet Dolby TrueHD. Jouw film heeft Dolby TrueHD maar dat past niet over HDMI ARC, val je terug naar de Dolby Digital core en die speelt wel af. Ook te zien doordat Track 1 van de film "Dolby Digital" is en geen Dolby TrueHD zoals in de bestandsnaam staat.

Ander voordeel van HDMI eARC is dat deze LPCM kan vervoeren met meer dan twee kanalen (ARC is max 2.0 LPCM). Heb je een film met DTS (HD Master Audio) dan kan de Nvidia Shield deze decoderen naar LPCM en zo via eARC sturen. De TV herkent niet dat het ooit DTS was en zalm de audio doorspelen naar de receiver. Heb je alsnog DTS maar via een omweg.

Vraag is echter hoe lang dat nog relevant blijft. DTS zie je al minder en minder qua audio. HDR neigt ook al naar Dolby Vision. Nog even en alles is Dolby....

Lange verhaal kort is dat iets wat er niet is ook niet weer kan worden gegeven. Een film zonder Dolby Vision zal nooit het Dolby Vision logo initiëren op de TV.
dantethedutch schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:53:
Wellicht is dat voor jouw ook een optie. Dan kan de shield rechtstreek op de tv.
De Shield zit al rechtstreeks op de TV en geluid gaat via HDMI ARC terug. Als de Shield via de receiver zou lopen was er geen HDR in beeld geweest aangezien HDMI 1.4 geen HDCP 2.2 doet wat nodig is voor HDR.

Alles is maximaal aangesloten met de apparatuur van @Deathchant. Nvidia Shield rechtstreeks op de TV om zo 4K met HDR/Dolby Vision te hebben en audio via ARC terug (limiet receiver) met daarmee de max van Dolby Digital Plus. Geen Dolby TrueHD door ARC en geen eARC en geen DTS of DTS HD Master Audio door ontbreken van de codec op de Panasonic.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 11-04-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@FeaR wederom bedankt voor de waardevolle toevoeging.
Ik weet dat Dolby Vision en HDR anders zijn idd. Ik dacht gewoon dat het "kiesbaar" was vanuit de metadata zeg maar, en dat dát de trigger zou zijn om via de TV ineens dan toch die Dolby Vision modus te kunnen selecteren. Maar zo werkt het dus niet, dus dank voor die uitleg idd.
De Shield zit al rechtstreeks op de TV en geluid gaat via HDMI ARC terug. Als de Shield via de receiver zou lopen was er geen HDR in beeld geweest aangezien HDMI 1.4 geen HDCP 2.2 doet wat nodig is voor HDR.

Alles is maximaal aangesloten met de apparatuur van @Deathchant. Nvidia Shield rechtstreeks op de TV om zo 4K met HDR/Dolby Vision te hebben en audio via ARC terug (limiet receiver) met daarmee de max van Dolby Digital Plus. Geen Dolby TrueHD door ARC en geen eARC en geen DTS of DTS HD Master Audio door ontbreken van de codec op de Panasonic.
Exact dit. Ok dan denk ik dat ik het snap :) Nogmaals dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

FeaR schreef op maandag 11 april 2022 @ 06:52:
[...]

Waarbij ik in de bestandsnaam de term "HDR" zie staan en het mij dan niet verbaast dat je geen Dolby Vision opties hebt, de film is gemaakt met een andere standaard. Een film met Dolby Vision zal die opties mogelijk wel triggeren? Waarbij HDR10+ haast niet wordt gebruikt naar mijn weten. Het komt uit de marketing pet van Samsung en dacht dat Amazon er gebruik van maakte, andere media zijn vooral naar Dolby Vision gestapt. Dus als de Panasonic "HDR" aangeeft zal dat het zijn en geen HDR10+ (of Dolby Vision).

Mogelijk interpreteer ik het verkeerd maar ik krijg het idee dat je dingen wilt zien/bevestigd wilt krijgen die er niet zijn of niet toe doen.
Om nog even op DolbyVision terug te komen...Ik heb eindelijk toegang tot de DolbyVision settings. Dit kan blijkbaar alleen als je ook echt een DV-bron afspeelt, dus je hebt gelijk ;)
Ik heb dus The Eternals als HDR (*.mkv) en als DV (*.mp4) op een usbstick staan en afgespeeld op de shield tv pro: Deathchant in "[Nvidia Shield] Ervaringen & Discussie"

Ik zie eigenlijk niet echt noemenswaardige verschillen tussen DolbyVision en HDR. Ik vind ze er beiden erg goed uitzien, met wellicht een lichte voorkeur voor HDR (met filmmaker modus) ipv DV (met DolbyVision Dark modus). Het is erg moeilijk vergelijken omdat je niet het één naast het ander kunt zien.
Zou me niks verbazen als die DolbyVision Dark modus exact hetzelfde is als de filmmaker modus.

Wel balen dat ik met DolbyVisionIQ vastzit aan intelligent frame creation :'( Ik vind het echt gek dat Panasonic iFC greyed out maakt zodra je DolbyVisionIQ kiest. Waarom zou je vast willen zitten aan het soapoperaeffect terwijl de tv verder zo extreem customizable is?

[ Voor 27% gewijzigd door Deathchant op 30-04-2022 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantethedutch
Dolby vision iq gebruikt de licht sensor. Is alleen handig als er veel omgevingslicht is. Anders gewoon op dolby vision donker zetten. Je kan eens kijken of je een film kan vinden in zowel hdr10 als dolby vision met donkere beelden. Vaak zie je bij de dolby vision versie veel beter de details in het zwart. Zoals ik eerder zei kan het beeld hdr10 meer pop geven dan dolby vision. Ik vond de laatste fast and furious in hdr10 een stuk minder mooi. Overigens een bagger film maar vond mooi vergelijkings materiaal.
Deathchant schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:45:
[...]

Om nog even op DolbyVision terug te komen...Ik heb eindelijk toegang tot de DolbyVision settings. Dit kan blijkbaar alleen als je ook echt een DV-bron afspeelt, dus je hebt gelijk ;)
Ik heb dus The Eternals als HDR (*.mkv) en als DV (*.mp4) op een usbstick staan en afgespeeld op de shield tv pro: Deathchant in "[Nvidia Shield] Ervaringen & Discussie"

Ik zie eigenlijk niet echt noemenswaardige verschillen tussen DolbyVision en HDR. Ik vind ze er beiden erg goed uitzien, met wellicht een lichte voorkeur voor HDR (met filmmaker modus) ipv DV (met DolbyVision Dark modus). Het is erg moeilijk vergelijken omdat je niet het één naast het ander kunt zien.
Zou me niks verbazen als die DolbyVision Dark modus exact hetzelfde is als de filmmaker modus.

Wel balen dat ik met DolbyVisionIQ vastzit aan intelligent frame creation :'( Ik vind het echt gek dat Panasonic iFC greyed out maakt zodra je DolbyVisionIQ kiest. Waarom zou je vast willen zitten aan het soapoperaeffect terwijl de tv verder zo extreem customizable is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Deathchant schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:45:
[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDlr4iw6AGLFrW3iy8LO9_f7mTY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qTnhOyrbqAomRzuscV4BpZXj.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Welke is DolbyVision en welke HDR?

EDIT: ach pfff, het ging zich om de tekst :F Tis nog weekend he O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 01-05-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Overigens, ik denk dat ik het verschil tussen DV en HDR alleen echt kan zien als ik side-by-side zou vergelijken of als ik een film 2x achter elkaar zou kijken, eentje in DV en eentje in HDR. Ga ik dus niet doen.
Ik heb gister dus Dr Strange gekeken in DV, de avengers in HDR en ik weet dat niet exact hetzelfde bronmateriaal is, maar ik vind eigenlijk allebei gewoon erg goed. Of het nou HDR is of DV....I couldn't tell what's the difference....

Ik heb de Panasonic ingesteld op DolbyVision DARK, en ik heb de DolbyVision VIVID modus qua settings identiek aan DARK ingesteld en toch is VIVID helderder....
Ik heb niet naar de gamma gekeken, die zit bij DARK namelijk op de 2.2 instelling (ipv BT.1886) en bij VIVID heb ik niet gezien of die lager staat. Maar gamma veranderen doet niks aan de felheid, dus ik denk niet dat het hieraan ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:10
Jaja, sinds vandaag hangt er ook een horizontale passpiegel in mijn woonkamer 8)
Het is de 65HZW1004.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiUTtlL-QMbb4NVR2Mtt3n-z_hM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FGSTWRspTmmmeY6OLt175nvf.jpg?f=user_large

Klopt, beschermfolie zit er nog op.

Zojuist even dit topic bekeken en het doet me ergens goed te zien dat er zo weinig activiteit is in dit topic. Dat kan twee dingen betekenen:
1. De tv's zijn zo goed dat niemand echt tegen problemen aanloopt die besproken moeten worden.
2. Bijna niemand koopt deze tv's.

[ Voor 29% gewijzigd door LA-384 op 07-05-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RampeStamp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-06 23:18

RampeStamp

Pannekoek!

LA-384 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:13:
Jaja, sinds vandaag hangt er ook een horizontale passpiegel in mijn woonkamer 8)
Het is de 65HZW1004.

[Afbeelding]

Zojuist even dit topic bekeken en het doet me ergens goed te zien dat er zo weinig activiteit is in dit topic. Dat kan twee dingen betekenen:
1. De tv's zijn zo goed dat niemand echt tegen problemen aanloopt die besproken moeten worden.
Eh , beide?

Have fun in live and you will survive!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

LA-384 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:13:
Het is de 65HZW1004.

[Afbeelding]

Funny question, maar hoe vond je de "peel"? Ik vond em echt zo satisfying, kep mijn vrouw een filmpje ervan laten maken d:)b

Ik vraag me ook af waarom er zo weinig bediscussieerd wordt. Het plasma topic was altijd druk :)
Ik moet ook achteraf bekennen dat ik echt niemand ken van mijn vriendengroep of werkcollega's die een panasonic hebben. Die hebben 90% samsung, en een enkeling een sony en een andere enkeling een LG.

Ik heb de 55" variant begin april gekocht en ik heb wat uurtjes spelen erop zitten. Het heeft mij eventjes gekost om te begrijpen waarom bepaalde settings niet aanwezig waren, maar ik ben er nu wel uit ;)
Even de dingetjes op een rij die ik daarvan geleerd heb:
- DolbyVision IQ/Dark/Vivid picture modi worden pas zichtbaar en automatisch geselecteerd zodra je een DV-bron afspeelt
- Netflix calibrated modus wordt pas selecteerbaar zodra je de in-TV Netflix app gebruikt
- Bij het selecteren van de Filmmaker modus, zijn bepaalde settings gelocked
- Bij het afspelen van een HDR10 bron, wordt de filmmaker modus stand geselecteerd en de luminance en brightness naar 100% gezet
- In de DolbyVision IQ modus, worden bijna alle beeldverwerkingen aangezet (dus iFC, colour remaster, vivid colour, noise reduction en die zaken allemaal), en je kunt ze allemaal uitzetten behalve iFC. Echt heel vervelend. Dus DolbyVisionIQ is niet aan te raden als je niet van het soapopera-effect houdt.

Na lang spelen, heb ik het nu zo ingesteld:
- TV: Filmmaker modus en alle beeldverwerkeraars uit, ambient lightsensor ON
- HDMI1 (shield): idem

- Wanneer via HDMI1 een HDR10-bron afgespeeld wordt, blijft de Filmmaker modus actief met een boost van wat andere settings (beeldverwerkeraars blijven gelukkig allemaal staan zoals je ze hebt ingesteld).
- Wanneer via HDMI1 een DV-bron afgespeeld wordt: DolbyVision DARK, met sharpness terug naar 0 (default komt deze stand met sharpness 30), ambient lightsensor ON, Dynamic Contrast op AUTO (dat maakt het ietsje lichter)

By the way, misschien heb je er wat aan: na bijna elke (middellang durige) TV-sessie springt je TV uit op het oranje lichtje. Het duurt dan rond de 10 minuten voordat ie rood wordt. Oranje wilt zeggen dat de TV blijkbaar iets van panel-maintenance doet...Ik zie helemaal niks gebeuren op het scherm, maar ik ga er maar gewoon vanuit.
Ik ben iemand die al z'n apparatuur altijd helemaal uitzet (dus niet op standby laten staan). Dan is het wel handig om te weten dat je even moet wachten totdat het van oranje naar rood springt.

Ik weet niet wat voor tv je voorheen had, dus wellicht is dit een overbodige tip: ik had een hele oude Neotion CI+ module, waar geen versienummer op stond. De nieuwe panasonic pakte deze dus niet, dus kep een dagje geen TV kunnen kijken. Kep een nieuwe van Quantis moeten kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Bedankt voor de samenvatting van je bevindingen!
Deathchant schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 21:00:
[...]

Funny question, maar hoe vond je de "peel"? Ik vond em echt zo satisfying, kep mijn vrouw een filmpje ervan laten maken d:)b
Kan ik me voorstellen :D Ik heb de folie er nog opzitten, voor het geval het nog terug moet (denk het niet, dus gaat er morgen waarschijnlijk af).
Ik vraag me ook af waarom er zo weinig bediscussieerd wordt. Het plasma topic was altijd druk :)
Ik moet ook achteraf bekennen dat ik echt niemand ken van mijn vriendengroep of werkcollega's die een panasonic hebben. Die hebben 90% samsung, en een enkeling een sony en een andere enkeling een LG.
Hier precies hetzelfde. Wordt er heel enthousiast gevraagd welke tv ik heb gekocht, krijg je zo'n anticlimactische 'oh', als ze horen dat het een Panasonic is :P Vervolgens leg je uit dat je hiervoor een plasma tv had van hetzelfde merk en dan krijg je zo'n glazige blik van waar heeft ie het over? :F
By the way, misschien heb je er wat aan: na bijna elke (middellang durige) TV-sessie springt je TV uit op het oranje lichtje. Het duurt dan rond de 10 minuten voordat ie rood wordt. Oranje wilt zeggen dat de TV blijkbaar iets van panel-maintenance doet...Ik zie helemaal niks gebeuren op het scherm, maar ik ga er maar gewoon vanuit.
Ik ben iemand die al z'n apparatuur altijd helemaal uitzet (dus niet op standby laten staan). Dan is het wel handig om te weten dat je even moet wachten totdat het van oranje naar rood springt.
Ik kreeg daar een waarschuwing over bij de eerste instelling. Had het ook al gelezen bij Philips tv's. Volgens mij verbruikt de tv praktisch niets in standby, dus dan is het ook niet zo erg. Ik ga dat morgen of zo eens meten.
Ik weet niet wat voor tv je voorheen had, dus wellicht is dit een overbodige tip: ik had een hele oude Neotion CI+ module, waar geen versienummer op stond. De nieuwe panasonic pakte deze dus niet, dus kep een dagje geen TV kunnen kijken. Kep een nieuwe van Quantis moeten kopen.
Hiervoor een Panasonic P50GT50 (heb die nog steeds, moet even zien wat ik er mee ga doen). Ik ben sinds maart over op KPN, dus geen ci+ module nodig. Daarvoor trouwens ook niet, gebruikte gewoon dat ziggo kastje.

Inmiddels ben ik er ook achter dat 4k hevc (h.265) mkv's met HDR probleemloos af lijken te spelen van m'n NAS rechtstreeks op de tv. Dit in tegenstelling tot fullhd SDR (h.264) mkv's met nota bene een lagere bitrate. N=1 dus zal wat meer bestanden moeten proberen om te zien of het altijd gebeurt of een toevalstreffer is.

Pluspunt trouwens ook de luxe, degelijke afstandsbediening met rvs afwerking. Heel wat anders dan de plastic-fantastic afstandsbediening van KPN...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schumi_wk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08:41
Nu er hier even wat meer leven is, even mijn bevindingen.

Ik heb deze gekocht ook omdat er ongeveer dezelfde promo was.
Zeer tevreden over de tv, speelt heel mooi en ondanks redelijk wat lichtinval geen enkel probleem met de tv.
Ook deze tv gekocht omdat ik hoor dat bij Panasonic de kleurinstellingen quasi perfect zijn bij het verlaten van de fabriek.
Enig nadeel is dat het systeem plex niet ondersteund vanaf mijn nas.

Wat het oranje lichtje betreft heb ik ook nog een vraag. In het begin had ik het ook dat het licht van oranje naar rood was, maar nu blijft het licht altijd op oranje staan. Kan toch zo niet zijn dat de tv de maintainence 10 uur of meer doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Schumi_wk schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:05:
Wat het oranje lichtje betreft heb ik ook nog een vraag. In het begin had ik het ook dat het licht van oranje naar rood was, maar nu blijft het licht altijd op oranje staan. Kan toch zo niet zijn dat de tv de maintainence 10 uur of meer doet?
Dat oranje licht blijft aan als je het volgende hebt:

Recording is in progress
Timer Programming is set
DLNA Server is set to On
Powered on by Apps is set to On
Home Streaming is set to Always
TV Anytime is set to On
Powered On by Easy Mirroring is set to On
Alexa, Google or smart speaker connected

@LA-384 De afstandbediening is qua stevigheid een +1up, maar omdat alles wat je ervan gebruikt helemaal bovenin zit (bovenste helft), is je grip ook meer in het midden tot boven. Dit verstoort de balans wat mij betreft een beetje en ik ben altijd eerst bezig met "schuiven" naar de juiste positie. Maar dat zijn kleine zaken ;)

Velen vinden het menu vervelend...ik vind dat juist een plus: mooi alles in een lijst onder elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Stroomverbruik valt me trouwens heel erg mee.

0,9w in standby
70-105w nu met F1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumi_wk
Even nog een probleempje,

Mijn opstelling:
TV Panasonic TH1000
AVR Denon x2600

Ik gebruik de app van TV Vlaanderen om tv te kijken, alles lukt behalve 1 ding, ik kan niet zien op welk geluidsniveau mijn tv staat, geluid gaat via de AVR en toen ik nog met een settopbox werkte kwam dat mooi in beeld, nu niet meer. Hetzelfde is van toepassing voor Amazon Prime.

Ik denk dat het ergens een instelling is maar ik heb ze nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantethedutch
Heb je de tv via arc aangesloten en voorheen niet?
Schumi_wk schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:18:
Even nog een probleempje,

Mijn opstelling:
TV Panasonic TH1000
AVR Denon x2600

Ik gebruik de app van TV Vlaanderen om tv te kijken, alles lukt behalve 1 ding, ik kan niet zien op welk geluidsniveau mijn tv staat, geluid gaat via de AVR en toen ik nog met een settopbox werkte kwam dat mooi in beeld, nu niet meer. Hetzelfde is van toepassing voor Amazon Prime.

Ik denk dat het ergens een instelling is maar ik heb ze nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumi_wk
Nee, tv is altijd aangesloten geweest via HDMI.
Denk dat het eARC is dat de aansluiting opzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantethedutch
Had je vroeger de setup box via de receiver lopen? Of via de tv en die via earc naar de receiver? Kan je wellicht wat beter uitleggen hoe alles voorheen aangesloten was en nu of als het hetzelfde is hoe het aangesloten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schumi_wk
Even proberen de opstelling door te geven:

Vroeger:
settopbox => AVR => TV dit allemaal via hdmi kabel

Nu:
AVR => TV hier wordt een hdmi kabel voor gebruikt. De app van TV Vlaanderen is geinstalleerd op de tv, geluid gaat altijd via AVR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantethedutch
Ik denk dan dat het door earc aansluiting komt. Je hebt nu ook geen geluid meer via de tv? Als je het volume regelt via de afstandsbediening gaat de receiver dan harder en zachter? Ik krijg helaas arc niet aan de praat op mijn receiver. Anders had ik even kunnen kijken hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumi_wk
@dantethedutch
ik heb nog geluid, enkel zie ik mijn geluidsniveau niet verschijnen op de tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@Schumi_wk Ik heb hetzelfde probleem met mijn denon x2700h icm panasonic hzw1000.

Een apparaat aangesloten op de denon, wat dan via hdmi out naar de tv gaat, geeft wél een volume-bar, maar iets wat ik op tv afspeel en waarvan het geluid via arc naar de denon gaat, geeft géén volume-bar.

Bedien ik het volume via de tv afstandsbediening, dan staat er alleen maar "Volume Home Cinema - +" met een pijltje naar links of rechts.

Ik denk dat dit onvermijdelijk is bij een dergelijke opstelling, omdat de volume-bar een overlay is van Denon. Het beeld wat je tv produceert wanneer je een app op die tv gebruikt, komt van de tv zelf en gaat niet via de denon (alleen het geluid). Er is dan dus geen mogelijkheid tot het weergeven van een overlay, althans niet die van de denon. De overlay "Volume Home Cinema - +" is van de tv zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantethedutch
Ok. Ik heb zelf de tv via optisch op de receiver aangesloten. Dan kan ik gewoon het volume van de tv regelen en apart via de receiver. Durf dan niet te zeggen wat het probleem bij jouw is.
Schumi_wk schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:22:
@dantethedutch
ik heb nog geluid, enkel zie ik mijn geluidsniveau niet verschijnen op de tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Nu online

QuattroNL

It is I.

LA-384 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:05:
@Schumi_wk Ik heb hetzelfde probleem met mijn denon x2700h icm panasonic hzw1000.

Een apparaat aangesloten op de denon, wat dan via hdmi out naar de tv gaat, geeft wél een volume-bar, maar iets wat ik op tv afspeel en waarvan het geluid via arc naar de denon gaat, geeft géén volume-bar.

Bedien ik het volume via de tv afstandsbediening, dan staat er alleen maar "Volume Home Cinema - +" met een pijltje naar links of rechts.

Ik denk dat dit onvermijdelijk is bij een dergelijke opstelling, omdat de volume-bar een overlay is van Denon. Het beeld wat je tv produceert wanneer je een app op die tv gebruikt, komt van de tv zelf en gaat niet via de denon (alleen het geluid). Er is dan dus geen mogelijkheid tot het weergeven van een overlay, althans niet die van de denon. De overlay "Volume Home Cinema - +" is van de tv zelf.
Zo is het bij mij (oled uit de G-serie) ook
.
Als ik mijn receiver aanzet staat deze altijd op een bepaald volume (in te stellen in het menu van de receiver).
Ik weet dan dus dat het volume goed genoeg staat.
Als ik het volume wil regelen hoef ik niet te weten op welke waarde (een getal) hij staat, hij hoeft alleen maar harder of zachter. Het getal zegt mij dan niet zoveel, het gaat om het resultaat.

Ik denk dat het een kwestie van wennen (en accepteren) is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
dantethedutch schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:07:
Ok. Ik heb zelf de tv via optisch op de receiver aangesloten. Dan kan ik gewoon het volume van de tv regelen en apart via de receiver. Durf dan niet te zeggen wat het probleem bij jouw is.

[...]
Dat is logisch idd. Met optisch is er geen communicatie tussen tv en receiver. Dan blijven het twee afzonderlijk functionerende apparaten en zal je de tv speakers waarschijnlijk zelf moeten muten. De optische uitgang is dan een extra uitgang waar de audio over gestuurd wordt, onafhankelijk van de tv speakers.

Met hdmi-cec is er wél communicatie en werken de apparaten samen. Audio weergave is dan of-of, niet en-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantethedutch
Ja klopt. Alleen heb ik altijd problemen gehad met arc. Ik wil sowieso de keuze tussen receiver en tv geluid. Vandaar dat lg bij mij ook afviel. Optisch kwam als stereo door als de speakers ook aanstonden op de tv. Met de panasonic werkt dit gelukkig wel. Ben denk ik een van de weinige die het zo doet.
LA-384 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:33:
[...]

Dat is logisch idd. Met optisch is er geen communicatie tussen tv en receiver. Dan blijven het twee afzonderlijk functionerende apparaten en zal je de tv speakers waarschijnlijk zelf moeten muten. De optische uitgang is dan een extra uitgang waar de audio over gestuurd wordt, onafhankelijk van de tv speakers.

Met hdmi-cec is er wél communicatie en werken de apparaten samen. Audio weergave is dan of-of, niet en-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumi_wk
Ok, ben blij dat ik de enige niet ben :D

Zal dan ook mijn logitech zo instellen dat luider/stiller via de tv gaat zodat ik inderdaad daar ook de +/- zie.
Dan gaat het geluid ook geleidelijker, als het via de Denon gebeurt en je blijft op + drukken dan schiet het plots met groot aantal decibels de hoogte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

LA-384 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:05:

Ik heb exact hetzelfde. Ik heb de SHIELD TV PRO rechstreeks op de TV aangesloten (dus niet op de versterker) en ik krijg wél de CEC-werking, maar níet de volumebar wanneer ik met de shield-afstandbediening het volume harder/zachter zet.
Met de Panasonic-afstandbediening krijg ik dat dus wél (ik krijg dan wel home cinema + de stand van het volume te zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:03
Even een vraagje.

Sinds kort(?) valt het op dat onze:

Panasonic OLED TX 65 GZT 1506 soms "flitst"
en hiermee bedoel ik dat het soms lijkt alsof er een (paar?) "lijnen" door/over het scherm heen flitst.

Ik kan het echter niet beter omschrijven, het gaat echt "flitsend" snel maar als het eenmaal opvalt zie je het vaker.

Het is ook onregelmatig, soms is het interval 15S soms ineens na 5S.

Het is zowel met Netflix, HBO of foto's van een aangesloten sticky kijken.

Het maakt níet uit of het bewegend beeld is of een stilstaand plaatje.

Ook als je de MENU balk aanzet en even gaat wachten, schiet ineens de "flits"voorbij.

Het is echt super-kort en je vraagt je eerst af of je het wel eçht zag...
(en nee, niet alleen na een stevig feestje 8)7 )

Zijn hier ervarinegn mee? of tips om dingen uit te sluiten? testen?

tia _/-\o_

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-06 18:23

Bever!

3

Deathchant schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:25:
[...]

Ik heb exact hetzelfde. Ik heb de SHIELD TV PRO rechstreeks op de TV aangesloten (dus niet op de versterker) en ik krijg wél de CEC-werking, maar níet de volumebar wanneer ik met de shield-afstandbediening het volume harder/zachter zet.
Met de Panasonic-afstandbediening krijg ik dat dus wél (ik krijg dan wel home cinema + de stand van het volume te zien).
Same :) met een panasonic soundplate

• The Slicer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-06 12:24
Bever! schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 07:40:
[...]

Same :) met een panasonic soundplate
Dat heb ik ook met mijn TX-55HZW1004 i.c.m. met de Samsung HW-Q90R soundbar.

Overigens werkt deze soundbar via eARC naadloos met de TV. Super combi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik ben trouwens wel erg benieuwd wanneer we een HBO Max app kunnen verwachten. Hopelijk duurt het niet zo lang als met de Apple TV en Disney+ app. Vind het zonde om een apart apparaat aan te schaffen voor één streamingdienst, want de ingebouwde Netflix app werkt geweldig en het scheelt weer een afstandsbediening + HDMI poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Geen idee of dit ook in Nederland geldt maar zag deze voorbij komen via Internet of Shit;

Gebruik zelf het ‘smart’ gedeelte niet en de TV is ook niet aangesloten op netwerk dus ik zal er geen last van hebben ;) Enige moment dat ik geconfronteerd wordt met dat ‘smart’ gedeelte is als ik weer eens op die veel te grote overbodige Netflix knop druk op de AB…

[ Voor 41% gewijzigd door Tomba op 26-09-2022 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Nu online

QuattroNL

It is I.

Tomba schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:15:
Geen idee of dit ook in Nederland geldt maar zag deze voorbij komen via Internet of Shit;
[Twitter]
Gebruik zelf het ‘smart’ gedeelte niet en de TV is ook niet aangesloten op netwerk dus ik zal er geen last van hebben ;) Enige moment dat ik geconfronteerd wordt met dat ‘smart’ gedeelte is als ik weer eens op die veel te grote overbodige Netflix knop druk op de AB…
Als ik het smart gedeelte opstart dan zie ik al dagen een melding dat er op 27-09 onderhoud gepleegd gaat worden.
Ik gebruik vooral Netflix, Disney+ en Youtube maar een avondje zonder overleef ik ook wel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

QuattroNL schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:23:
[...]

Ik gebruik vooral Netflix, Disney+ en Youtube maar een avondje zonder overleef ik ook wel :+
Ik zou er bij mijn vrouw niet mee aan moeten komen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Nu online

QuattroNL

It is I.

...en anders kijk je via een chromecast, dat werkt wel gewoon (mits je die hebt en je de betreffende apps op je telefoon hebt staan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

QuattroNL schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:03:
...en anders kijk je via een chromecast, dat werkt wel gewoon (mits je die hebt en je de betreffende apps op je telefoon hebt staan)
Ik kijk via de AppleTV. Dankzij HDMI-CEC kan ik die gewoon via de toetsen op de AB bedienen. Perfecte combi van goed beeld en gemak :)

• jhr27
  • Niet online
Tomba schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:25:
[...]

Ik kijk via de AppleTV. Dankzij HDMI-CEC kan ik die gewoon via de toetsen op de AB bedienen. Perfecte combi van goed beeld en gemak :)
Klinkt als een goede oplossing. Het is mij alleen geen €200 waard om een enkele ontbrekende app te kunnen kijken op mijn TV. Dat het HDMI-CEC heeft is natuurlijk wel heel handig want dan kun je die afstandsbediening opbergen.

Ik heb zelf jaren geleden Google Chromecast gehad en dat werkte maar 50%, ik had vaak netwerk- of afspeelproblemen (was de eerste generatie). Als Panasonic HBO Max regelt scheelt me dit niet alleen geld maar het is ook gewoon heel makkelijk door de My App knop (niet van input hoeven switchen).

• Tomba

Tomba

jhr27 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:48:
[...]

Klinkt als een goede oplossing. Het is mij alleen geen €200 waard om een enkele ontbrekende app te kunnen kijken op mijn TV. Dat het HDMI-CEC heeft is natuurlijk wel heel handig want dan kun je die afstandsbediening opbergen.

Ik heb zelf jaren geleden Google Chromecast gehad en dat werkte maar 50%, ik had vaak netwerk- of afspeelproblemen (was de eerste generatie). Als Panasonic HBO Max regelt scheelt me dit niet alleen geld maar het is ook gewoon heel makkelijk door de My App knop (niet van input hoeven switchen).
Mijn duurste AppleTV was 149€ (aanbieding op Amazon voor de 4K) dus dat scheelt alweer.
Ik hoef ook nooit van input te wisselen ;) Dat doet mijn Hue Sync box automatisch, meestentijds de AppleTV, heel soms KPN iTV, regelmatig de Xbox en de Switch)

Op de AppleTV zijn alle apps gewoon altijd beschikbaar, bv Plex wat bij ons regelmatig gebruikt wordt werkt voor geen meter op Panasonic, verder hebben we Disney+, HBO Max, NPO Plus, Amazon Prime, AppleTV+ en F1TV. (En af en toe YouTube)
Netflix hebben wij niet meer want (veel) te duur vergelijken met de rest.

Bijkomend voordeel is dat zaken als HDR, de framerate en de native resolutie altijd goed gaan op de AppleTV.

[ Voor 8% gewijzigd door Tomba op 28-09-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
Plots heb ik ineens handshake problemen met HDMI (zo lijkt het althans). Tv shield/nas no signal, 4K blu-ray HDR soms geen beeld, ja 2 seconden en dan weer zwart. Na wisselen input (Chromecast geeft wel beeld) en dan terug naar Shield/blu-ray komt het beeld wel. Geen idee wat het kan zijn.

Tv Panasonic oled hzw2004
Lu ray Panasonic ub824
Nvidia Shield/nas/hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dantethedutch
Alles een keer los koppelen en dan 1 van de hdmi poorten gebruiken met 1 apparaat aangesloten. Wat gebeurd er dan. Staat hdmi cec aan? Anders kijken als je die uitzet. Met de tv apps geen wegvallend beeld? Wellicht dat je zo kan zien wat het probleem is. Anders even de instellingen opschrijven en de tv een factory reset geven.
dolfg schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:31:
Plots heb ik ineens handshake problemen met HDMI (zo lijkt het althans). Tv shield/nas no signal, 4K blu-ray HDR soms geen beeld, ja 2 seconden en dan weer zwart. Na wisselen input (Chromecast geeft wel beeld) en dan terug naar Shield/blu-ray komt het beeld wel. Geen idee wat het kan zijn.

Tv Panasonic oled hzw2004
Lu ray Panasonic ub824
Nvidia Shield/nas/hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
Sorry voor de late reactie.

Het heeft lijkt het vooral te maken met 4K en HDR content. Maar het wisselt nogal, soms wel soms niet. De HDMI HDR instellingen op de tv kan ik op dynamisch of statisch zetten. Daar ga ik maar een beetje mee spelen. Het lijkt daarmee te maken te hebben. Op HBO springt ie soms op zwart of is HDR content goed maar het menu en het beeld als ik stop met kijken ineens overal geel/oranje.
Zet ik de tv HDMI HDR instellingen dan op statisch (ipv standaard dynamisch) dan wordt het beeld weer normaal qua kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantethedutch
Foutje. Zat me eigen te quoten.

[ Voor 71% gewijzigd door dantethedutch op 27-12-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantethedutch
En dat is vanaf de disc speler en nvidia shield? Interne apps geen probleem?
dantethedutch schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:38:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantethedutch
dolfg schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:12:
Sorry voor de late reactie.

Het heeft lijkt het vooral te maken met 4K en HDR content. Maar het wisselt nogal, soms wel soms niet. De HDMI HDR instellingen op de tv kan ik op dynamisch of statisch zetten. Daar ga ik maar een beetje mee spelen. Het lijkt daarmee te maken te hebben. Op HBO springt ie soms op zwart of is HDR content goed maar het menu en het beeld als ik stop met kijken ineens overal geel/oranje.
Zet ik de tv HDMI HDR instellingen dan op statisch (ipv standaard dynamisch) dan wordt het beeld weer normaal qua kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
Intern is er geen punt, maar ik kijk alleen Netflix 4K HDR, npo start is nooit 4K.

Grootste punt is dus de Panasonic 4K blu-ray speler en soms de apps via de Nvidia Shield player.
Weergave gaat via ethernet kabel en ziggo giganet connectie.
Dus daar zou het hem niet in moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantethedutch
Dolby vision en hdr10 geven beide problemen?
dolfg schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:24:
Intern is er geen punt, maar ik kijk alleen Netflix 4K HDR, npo start is nooit 4K.

Grootste punt is dus de Panasonic 4K blu-ray speler en soms de apps via de Nvidia Shield player.
Weergave gaat via ethernet kabel en ziggo giganet connectie.
Dus daar zou het hem niet in moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
Nee daar zit geen logica of patroon in.
Het is ad random. Wat vandaag niet opstart (wel geluid, geen beeld of een flitsend beeld van een paar frames en daarna zwart) kan morgen zonder problemen opstarten.

Nvidia en Kodi gaat sowieso vaak mis, maar dat ligt aan de Kodi.
Dan is de ‘source read rate too slow for playback’.
Soms geen True HD Audio, weer opstarten en het werkt.
Micro stuttering bij beeld van de NAS, dus iedere 2 seconden een hapering of een frame dat gedropt wordt. Maar goed, dat is bekend en oplosbaar.

Bij het zwarte beeld kan ik het ook oplossen hoor.
Switchen van input op de versterker en weer terug lost het vaak op. Voor 1 dag dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantethedutch
Anders moet je eens kijken als de versterker er tussen uit gaat. Dus de apparaten rechtstreeks op de tv.
dolfg schreef op woensdag 28 december 2022 @ 00:14:
Nee daar zit geen logica of patroon in.
Het is ad random. Wat vandaag niet opstart (wel geluid, geen beeld of een flitsend beeld van een paar frames en daarna zwart) kan morgen zonder problemen opstarten.

Nvidia en Kodi gaat sowieso vaak mis, maar dat ligt aan de Kodi.
Dan is de ‘source read rate too slow for playback’.
Soms geen True HD Audio, weer opstarten en het werkt.
Micro stuttering bij beeld van de NAS, dus iedere 2 seconden een hapering of een frame dat gedropt wordt. Maar goed, dat is bekend en oplosbaar.

Bij het zwarte beeld kan ik het ook oplossen hoor.
Switchen van input op de versterker en weer terug lost het vaak op. Voor 1 dag dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
Ja dat is een goeie. Zal ik eens proberen. Hoewel de versterker (anthem mrx520) zonder poespas 4K HDR doorsluist en alles op passthrough staat. Maar je weet maar nooit waar zoiets vandaan komt. Irritant is het wel als je een nieuwe NAS, dure oled tv, goeie HDR blu-ray speler hebt en een Nvidia shield pro player. Maar dat zegt dus niet alles. 🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Sinds mei 2022 ben ik eigenaar van een 65HZW1004 en ik heb nu toch mogelijk, soms een probleem met deze tv.

Ik merkte al een lange tijd dat het beeld altijd even een paar keer op zwart ging bij verandering in framerate. Dit gebeurde vooral bij de Google chromecast welke via een receiver met de tv verbonden was, dus ik dacht dat het door de chromecast kwam (die had toen ook recent een update gehad, wat meer issues met zich mee bracht). Omdat ik geen tijd of geen zin had om verder uit te zoeken waar het probleem precies zat, heb ik het maar even zo gelaten. Echter de laatste week werd het steeds erger en sinds gisteren ging het beeld ook tussendoor op zwart. Nu vandaag was het helemaal te erg, dus ben ik toch maar wat gaan troubleshooten.

In eerste instantie leek het erop dat hdmi ingang 2 en 3 dit euvel vertonen, terwijl ingang 1 en 4 zonder problemen werken. Maar nu ik zoveel kabeltje heb lopen switchen en de hdmi kabel weer in ingang 2 heb zitten, lijkt ook die weer vlekkeloos te lopen.

Kan zoiets duiden op een slechte connectie (kabeltje meermaals niet volledig in connector gedrukt)? Of is het toch waarschijnlijker dat er intern iets niet goed zit?

Ik schrijf het hier, tevens als naslagwerk. Voor nu lijkt het te werken, maar als over 2 maanden dit probleem zich weer voordoet, ben ik vast weer vergeten dat ik het al eens heb onderzocht en het toen plots weer werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
wordt de plex app goed ondersteund op de TX-LZW2004 serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumi_wk
@Farabi zelf heb ik de TX JZ1000 (model 2021) en daar is plex een ramp. 4k MKV wordt niet afgespeeld, app crasht en ge komt terecht in het app menu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Farabi schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:53:
wordt de plex app goed ondersteund op de TX-LZW2004 serie?
Plex is niet best op Panasonic TVs. Ik heb mijn Panasonic puur gekocht voor de beeldkwaliteit en er direct een AppleTV op aangesloten. Zie dat hele ‘smart’ gebeuren alleen als ik per ongeluk op die {%\%]%] Netflix knop druk op de AB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumi_wk
Ik gebruik de Prime app altijd op de Panasonic. Geeft toch een waarheidsgetrouw kleur.
Heb een Shield maar daar vindt ik het te fel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Ik gebruik zelf de ingebouwde apps en een Chromecast voor HBO Max. Je kunt de ingebouwde apps vanuit stand-by activeren zonder eerst de aan knop te moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:28

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kort vraagje aan de Panasonic kenners hier :) waarom staat de MZW2004 niet in de Pricewatch?

https://www.panasonic.com...oled-tv/tx-65mzw2004.html

ik kan wel de LZW2004 en JZW2004 terugvinden, dat zijn oudere toestellen.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1862618;1715034/

Reden is dat ik me oriënteer op een nieuwe TV, ik kijk nu naar een FHD sony KDL-65W855C.

Ik wil naar 4K OLED en wil even de prijzen in de gaten gaan houden van een aantal TV's zoals de LG G2, G3, C3 en de Sony A80L en A95K.

Allicht kan panasonic ook in dat rijtje :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Panasonic is elk jaar later met het aankondigen van de tv line-up. De tv's zijn dan meestal vanaf september verkrijgbaar, maar pas vanaf november echt goed verkrijgbaar vermoed ik.

Waarom de MZW2004 nog niet in de Pricewatch staat is mij niet duidelijk, zou er wel aan moeten komen aangezien hij ook in het Tweakers testlab staat (bron)

Gek genoeg staat wel het Europese model erin (in Nederland hebben we het Duitse model), die ondersteunt geen Nederlandse apps en tv-kanalen dacht ik maar de overige specs zijn hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
@Fraggert @jhr27 de pricewatch is grotendeels user generated. Je kunt zelf producten toevoegen via deze link
https://tweakers.net/pricewatch/addproduct/

Heb je EAN (is ook streepjescode), dan komen er vanzelf prijzen wanneer die te koop komt bij webwinkels die in de pricewatch staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@jhr27 @LA-384

thanks guys, bednakt voor de info, daar kan ik wat mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nou, de 65mzw2004 staat erin hoor, redelijksummier nog qua specs wat ikhad niet zo veel tijd helaas.

uitvoering: Panasonic TX-65MZW2004 Zwart

4300 euro maar goed, ik zet hem op de wishlist, vlgns mij een kneiter van een oled :)

Vergelijkbaar in prijs met de sony 65A95L, die is ook een ruime €4k nog

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 06-10-2023 18:13 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste