Bedankt voor je uitvoerige antwoord.JustVodka schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:18:
[...]
"My Home screen" is de huidige naam van Firefox OS en wordt voor zover ik weet alleen door Panasonic gebruikt. En Panasonic is een relatief kleine speler op de markt. Dit zie je ook terug in de hoeveelheid apps.
Netflix en Amazon Prime video zijn er en vond ik tijdens mijn review periode van de 804 vorig jaar best vlot werken. Doordat het eigenlijk webapps zijn verwacht ik nog steeds de zelfde performance (misschien kan een huidige bezitter dat bevestigen?)
Ik kan me niet herinneren dat ik Videoland het gezien. Als Videoland met het supporten van apps net zo goed is als hun eigen website.. dan heb ik weinig hoop. Staat alleen support voor 2014 en 2015 Panasonic tv's tussen. En bij LG gaan ze volgens de website ook niet verder dan 2014.
Wellicht kan iemand anders hier ook z'n licht over laten schijnen?
Persoonlijk vind ik app support op een "smart" tv zelf niet zo belangrijk. Ik ga er vanuit dat ik uiteindelijk alles op een externe media speler zal kijken zoals nu een Nvidia shield op m'n huidige oude lcd tv en wellicht in de toekomst een Apple tv of iets dergelijks op m'n toekomstige OLED. Dit heeft ook te maken met dat ik geluid via een externe receiver en luidsprekers afspeel.
Netflix support Dolby Vision en vrijwel alle nieuwe Netflix content support Dolby Vision. (natuurlijk geen Dolby Vision op de 804 maar wel HDR10)
Voor zover ik weet support Videoland helemaal geen HDR. En ook meeste content is alleen maar stereo.
Out of the box met de beste presets zijn de verschillen in zowel SDR als HDR tussen c8/b8 en de 804 niet met het blote oog te zien volgens de CalMan benchmarks waar in theorie de Panasonic de winnaar is. Maar beide met een afwijking onder de 3 is dat niet te zien.
Ik heb zelf nooit een Panasonic OLED en LG met Dolby Vision naast elkaar gezien, maar ik heb pas wel met een gekalibreerde LG E8 mogen spelen met daaraan een Panasonic UHD Bluray speler waar ik van alles met de HDR settings heb gedaan.
Verschil tussen SDR en HDR10 vind ik groot, ik zie het zelf gelijk. Al is het ook sterk afhankelijk van de content. Er zijn series op Netflix waar ik het verschil tussen HDR en SDR bijna niet kan zien.
Verschil tussen HDR10 en Dolby vision vond ik niet zo groot op de E8. Ik denk dat veel mensen het niet eens zullen zien, zelfs niet op twee tv's naast elkaar totdat je erop gewezen wordt waar je op moet letten. En natuurlijk ook hier verschil tussen de verschillende titels. Ik zag wel een aardig verschil tussen HDR10 en Dolby Vision bij de eerste aflevering van Love Death + Robots op Netflix. Maar voornaamste punten waar Dolby Vision verschil zou kunnen maken worden door de compressie van Netflix al een beetje teniet gedaan.
Verschil tussen HDR10 en Dolby Vision was iets duidelijker te zien met UHD Blurays. Maar nog steeds een klein verschil. Ik kan zelf het verhaal nog groter maken, maar Vincent Teoh van HDTVtest kanaal op you tube kan het een stuk beter uitleggen. En zijn ervaringen komen aardig overeen met de mijne.
YouTube: Dolby Vision vs HDR10 4K Blu-ray HDR Comparison
YouTube: Apple TV 4K Dolby Vision vs HDR10 Picture Quality Comparison
Het verhaal van Vincent Teoh en mijn ervaring met de E8 gaan natuurlijk niet over Panasonic, maar aangezien Panasonic de zelfde OLED panelen gebruikt verwacht ik het zelfde verschil.
Als ik zou moeten kiezen tussen b8/c8 of de 804... zou dat een hele lastige keuze zijn. Maar met de prijzen van vandaag in de Pricewatch zou ik de LG 55" c8 nemen voor 1249,- ipv de 55" 804 voor 1649,-
Maar ook bij gelijke prijs zou ik waarschijnlijk voor de LG gaan. Aangezien mijn glazenbol al poosje stuk is weet ik niet wat de verschillende HDR standaarden in de toekomst gaan doen. Maar gezien de huidige stand van zaken staat het markt aandeel van Dolby Vision duidelijk voor op HDR10+
En de C8 heeft 4 full speed hdmi aansluitingen en de Panasonic maar 2.
Maar beide tv's zijn prima tv's.
De video's van Vincent ken ik, hij is een goede reviewer en heeft ook nog eens droge humor:-)
Voor wat betreft Dolby Vision ik denk dat je dit dus enkel goed ziet op UHD discs, deze zijn nog wat prijzig of dien je via Ebay te kopen en dan nog heb je als je kijkt op de website https://4kmedia.org/real-or-fake-4k/ een beperkt aanbod van wat echt in 4K is opgenomen.
Vincent laat zien dat de Netflix 4K weinig uitmaakt door de compressie, dus in dat opzicht maakt het weinig uit, lijkt me. Wellicht dat er betere streaming diensten komen, maar ik verwacht niet dat Disney+ of andere aanbieders die beter voor elkaar krijgen aangezien ze tegen bandbreedte issues zullen aanlopen, gok ik.
Voor wat betreft My homescreen/smart tv gedeelte, ik ben het met je eens dat een externe mediaspeler beter is, maarja vriendin wil niet nog eens een afstandsbediening erbij. En zij gebruikt Android, ik Apple dus ja welke mediaplayer kies je. Ook bij ons zal het geluid van de tv niet belangrijk zijn. We hebben geen surround maar een mooie stereo setup en het geluid zal via de TV middels toslink naar Cambridge 851D dac gaan. Zag dat de Apple TV overigens gen audio output heeft, dus dat zal dan via de TV output lopen....zolang het maar geen synchronisatieproblemen oplevert is er niets aan de hand.
Terug te komen op wat de beste keuze zou zijn en daar hangt DV denk ik toch vanaf, aangezien je een tv voor een langere periode koopt en ik nadat er een OLED gekocht is de bluray speler ook ga upgraden (eentje die mooie upscaled daar ik best wat blu rays heb en niet allemaal ga verkopen om de 4k versies te kopen, sowieso zijn die niet eens allemaal beschikbaar) en niet wil dat ik dan geen DV heb zou mijn keuze nu ook neigen naar de C8.
Wel lees ik in de 2019 Panasonic line-up dat de GZW954 zowel HDR10, HDR10+ als Dolby Vsion zal ondersteunen.....misschien wacht ik nog wel even en kijk wat de prijsontwikkeling/reviews van deze tv gaat doen. Ergens houd ik een zwak voor Panasonic door de plasma's die ze hebben gemaakt:-)
De GZW2004 wordt echt te duur en aangezien we voornamelijk 'savonds kijken is een een te fel beeld niet wenselijk.
ps je verhaalt wat betreft prijzen klopt, ik heb Smits Arnhem gebeld en zowel de C8 als de 804 worden voor 1199 aangeboden. De verkoper aan de telefoon vertelde mij dat de Panasonic iets natuurlijkere kleuren zou hebben omdat zij het plasma beeld willen nastreven op hun Oleds.