Invoegen een hels karwei

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
mashell schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 17:48:
[...]

Ik ga niet motorrijden. Er is er ooit eentje omgevallen, direct voor mijn auto. Door een noodstop te maken heb ik het hoofd van de beste man er gelukkig niet afreden. Dit soort onzinnig gevaar ga ik voor mijzelf niet opzoeken.
Van vrienden weet ik dat er bij motorrijlessen, die uiteraard door fanatieke motorrijders gegeven worden, flink veel aan superioriteits indoctrinatie gedaan wordt. Maar het is gewoon niet waar, motorrijders rijden niet beter, integendeel, ze nemen grotere risico's, beheersen zichzelf niet voldoende om het gevaar te kunnen zien. De statistiek bewijst het keer op keer. Het aantal motor ongelukken in het eerste mooie weekend van het jaar is gewoon schrikbarend hoog. Het grootste gevaar is zijn niet de gevaarlijke automobilisten (hoewel die er zeker in grote getale zijn) het grootste gevaar is zelfoverschatting: kan wel. Terwijl het dan toch een keer niet blijkt te kunnen. Als je het als motorrijder niet kunt opbrengen binnen de verkeersregels te kunnen blijven en daar je plezier te vinden, zou je niet eens moeten motorrijden.
Maar dit artikel ging over gevaarlijk langzaam invoegen. Dat is bij motorrijders nooit echt een probleem :)
Zucht, Zo 1 dus.

Daemon Angel's webblog: Moto's in het verkeer

Zow

Alles wat je net zei is onzin.

Er zijn genoeg statistieken over gemaakt.
De mijne effectief met een bron ipv je onzin dat je verkondigt.

Ik zal het even kopiëren.

Indoctrinatie omfg

Of motor rijden gevaarlijk is, is in mijn ogen van drie zaken afhankelijk (http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=632).
Ten eerste of je zelf wat verantwoordelijk rijdt of je als een chimpansee met zelfmoordneigingen op je omgebouwde raket op de baan rondrijdt (in 37% van de ongevallen is een motorrijder in een ongeval in fout door een menselijke fout en in maar 18% van de gevallen door overdreven snelheid - recenter onderzoek groepeert dit onder 'fout van de motorrijder in 25% van de gevallen).
Ten tweede is jammer genoeg de overheid en het gebrek aan het onderhoud en plaatsen van deftige infrastructuur een grote oorzaak van ongevallen. Hiermee denk ik aan putten in de weg, het niet dichten van vangrails zodat je eronder kan schuiven, het niet gebruiken van zand in de verf voor de lijnen op de baan en alle andere mogelijke oneffenheden of gladde stukken wegdek die ervoor zorgen dat een motorrijder dichter bij het wegdek komt dan de bedoeling is tijdens het motor rijden (in 25% van de ongevallen is dit te wijten aan een gebrekkige infrastructuur).
Ten derde en ineens de belangrijkste reden van een ongeval wordt veroorzaakt door automobilisten (50% van de gevallen en dit is niet verbeterd sinds het originele onderzoek). Van deze 50% is 70% veroorzaakt door het niet kijken voor het uitvoeren van een manoeuvre door de automobilist.

Bron en data die je volledig tegenspreekt.

Alsjeblieft.

En het is idd te ver off-topic gegaan.
Maar mensen die onzin denken kan ik niet zomaar laten glijden. En dat was wel duidelijk van post 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-07 13:41
Tijdens het rijlessen werd mij altijd geleerd om hard op te trekken bij het invoegen, het nadeel daarvan is dat invoeg stroken vrijwel altijd een bocht hebben en soms ook lager liggen dan de snelweg.
Door de bocht en het hoogte verschil kan ik het verkeer dat op de invoegende rijbaan rijdt nog niet zien totdat ik ook daadwerkelijk parallel rij aan dat verkeer.

Tot dat je parallel rijdt aan de snelweg heeft het dus i.m.o. geen zin om boven de 90km/u te rijden.

Ik heb ook wel eens tijdens het rijlessen meegemaakt dat ik van boven af invoeg (vanaf een viaduct, op een lager gelegen stuk snelweg). Hierbij kon ik het verkeer beter zien en zag ik een groot stuk lege ruimte voor mij, ik trok toen vlot op tot wel 130km/u. Helaas wou de dame in de Porsche mij niet op de weg laten want die trok ook op van 120km/u naar 140-150 km/u. De VW Polo 1.2 diesel kon dat niet bijbenen, waardoor ik alsnog hard op de rem moest en achter de Porsche moest invoegen.

Sindsdien voeg ik niet meer in met hoge snelheden, maar wacht ik tot iemand even het gas loslaat en ruimte creëert. Dit is i.m.o. ook veel veiliger en goed mogelijk bij langere in en uitvoegstroken (600M+).

Wat volgens mij voor file's zorgt zijn de mensen die agressief (met groot snelheidsverschil en zonder {optijd} richting aan te geven van baan wisselen.
Ook vrachtwagens die 2 seconden het knipper licht aanzetten bij het begin van de uitvoegstrook en daarna gewoon naar links gaan, terwijl het nog ruim een kilometer is tot het verdrijvingsvlak. :(
Ik maak het regelmatig mee dat ik vol op de rem moet, omdat vrachtwagens mij niet de tijd gunnen om van baan te wisselen of even wachten tot de auto's op de andere baan weg zijn zodat ik ook naar links kan gaan.

Offtopic: en dan hebben we nog de vrachtwagenchauffeurs die 3 van de 4 banen in gebruik nemen omdat vrachtwagen 2 vrachtwagen 1 wil inhalen en vrachtwagen 3 ook nog vrachtwagen 2 wil inhalen. Scheelt het echt zoveel tijd en geld om elkaar in te halen met een snelheidsverschil van minder dan 10km/u? Is het niet veel zuiniger om gewoon achterelkaar te blijven rijden?

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:08
zetje01 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:25:
Nooouuuuu...
Amerikanen zijn niet te beroerd een ander voorrang te verlenen, bijvoorbeeld.
Wat ik in dashcamvideos geregeld zie is dat ze in Amerika ook gewoon voorrang verlenen aan auto's die nog een kilometer van ze verwijderd zijn

Ontopic: mij is bij het lessen overigens geleerd (Golf 5 1.9 TDI) om bij het begin van de invoegstrook alvast te plannen tussen welke auto's je in wilt voegen als je op snelheid bent, desnoods rij je stapvoets aan het begin van de invoegstrook om het juiste gaatje op de rijbaan te vinden. Is de baan leeg en is er voldoende ruimte dan stevig op het gas in de 3e versnelling, kijken, richting aan, invoegen, richting uit en doorschakelen.

(bovenstaand op 80km/h wegen om het in en uitvoegen onder de knie te krijgen, ik heb nooit les gehad op de snelweg, dichtsbijzijnde snelweg was te ver rijden en instructeur had geen plek in zijn planning voor langere rijlessen)

[ Voor 51% gewijzigd door FastFred op 04-10-2017 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
DaemonAngel schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 18:02:
[...]
Alles wat je net zei is onzin.

Er zijn genoeg statistieken over gemaakt.
De mijne effectief met een bron ipv je onzin dat je verkondigt.
Het mooie van statistiek is dat er heel veel van is en dat je daaruit zelf je conclusies kunt trekken. Ik zie hier staan, veel eenzijdige ongevallen. En motorrijders ze worden vaak over het hoofd gezien. Wat kan een motorrijder zelf doen om dat te voorkomen, het juiste licht, passende kleding doen ze vaak goed. Maar vooral niet te snel gaan is het meest effectief. Als je plots ergens bent omdat je zo snel gaat (omdat die motor dat zo gemakkelijk kan) dan is het risico dat iemand je niet op tijd ziet ook groter. De motorrijder is de fysiek zwakste van de vergelijking auto en motor en vrijwel altijd ruimschoots de snelste. Dat vergt dus een bijzonder hoog inzicht en een enorme zelfdiscipline van de motorrijder. Helaas laten de ongevallen statistieken zien dat de meesten dat niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

Om hierbij mijn ervaring te laten horen wil ik mededelen dat het over de grens (Duitsland) niet veel anders is en soms wel erger als in Nederland.

Hier heb je twee soorten bestuurders, één die gas geeft en nergens rekening mee houd.
Of de bestuurder die zwaar trager rijd als het overig verkeer en de vorige snelle bestuurder bijna achterop laat vliegen.

Hier heerst gewoon een heel (zuur) mentaliteit betreft verkeer.

Bestuurders die met 40 (vanochtend nog) door de bocht gaan waar 100 kan en mag (Afslag Altenkirchen B256), en dan achter mij een automobilist die notabene loopt te seinen dat ik op moet schieten?!?
Zicht is heel beperkt bij die Duitsers (max één autolengte ver).
Belijning op het wegdek trekken ze zich niks van aan. Even een verdrijvingsvlak met doorgetrokken streep inhalen vlak voor een bocht bijvoorbeeld.

Mijn Volvo S40 (97) met 1.6je heeft voldoende vermogen voor lichte stijgingen, maar bij de wat steiler wegen terugschakelen, en met moeite 40 a 50 halen.
En nog bumperkleven.

Dan On-Topic, Invoegen!
ze stoppen hier doodleuk op het einde als het wat te nauw word.
Maar als je ze ziet proberen met 40 a 50 over de ganse lengte, zonder ook maar te versnellen maar liever vertragen is levensgevaarlijk.
Niet te zwijgen van stilstand op zo eco mogelijk optrekken op de snelweg!

Ook leuk als ze naast mij (ik vrachtwagen zij auto) paniek krijgen omdat ze weigeren gas te geven en denken dat ik een baan opschuif.
Ik zou het van harte doen, een baan opschuiven maar als er een auto op de ander kant van de truck naast mij rijd traag inhalend kan ik die moeilijk voor opuh de vangrail in pletten toch?
Dan de reactie is ook erg vermakkelijk. ze halen je in. nog boos van dat ze niet konden invoegen, gaan voor je rijden en leuk remmentest.
Truck is beladen met steen (lava//basalt) dus succes als je denkt dat ik op tijd stil kan staan.

een nabije oplossing is hiervoor helaas niet aanwezig. tenzij we met zn alles besluiten opnieuw het rijbewijs te halen.
Dus ik leg mij er maar bij neer en heb ermee leren te leven.
Mij over opvreten is te zonde van mijn energie en tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 686983

DannyBevers schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 23:06:

Vorige week vooral filerijden en daarbij is gaan kijken om een hele invoegstrook te pakken. Helaas laat men je zo slecht ertussen op de A2 etc. Dat ik alweer een klein deel op de uitvoeg zat. Dat soort momenten blijven lastig aangezien je niet de boel achter je wil laten vertragen. Men ziet je al snel als asociale weggebruiker ondanks de borden langs de weg het aanbevelen.
Als jij vanaf het begin de snelheid van de rechterbaan aanhoudt en ritst zal het wel lukken om er tussen te komen. Stuif je op de invoegstrook even tig auto's voorbij en wil je er op het laatst nog even tussen vinden de mensen je een asootje. Vind je toch niet raar hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Nivida_intel schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:56:
Ik zit dus eigenlijk met 2 grote vragen: Waarom gaan we meteen invoegen en gebruiken we niet de gehele invoegstrook
Iedereen lijkt bang te zijn niet meer te kunnen invoegen als ze niet direct bij de eerste 4 witten blokken op de weg van rijstrook wisselen. We hebben misschien wel de langste invoegstroken ter wereld, maar 90% wil in de eerste 10% al wisselen.
Waarom laten we het gas al los op 300 meter voor de uitvoegstrook en wachten we niet totdat we op de uitvoegstrook rijden?
Dit valt me zelf weinig op, misschien "het nieuwe rijden"? Lekker zuinig?
Grvy schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:04:
Kia Picanto 1.0 (2017) en merk dat als ik nu invoeg ik aardig lang nodig heb om de 100 aan te tikken. Niet onmogelijk, als ik hem in zijn 4 zet en flink gas geef maar toch wel een stuk moeilijker, zeker als de invoegstrook ook nog eens flink omhoog helt dan is dat voor mijn kleine Kia soms best pittig.
Waarom zet je hem dan in z'n 4? Ik ken de Picanto niet, maar de Aygo doet 50 in z'n 1, 90 in z'n 2, en 160 in z'n 3. Juist die kleine pruttelmotortjes moet je gewoon goed in de toeren jagen, en dat is nou precies wat vrijwel niemand doet/durft.
Met m'n Ford Focus 1.6 is dat niet anders, gewoon toerenmaken, dan heb ik ruimte zat.

Ook hier: verplichte herexamens bij verlenging van het rijbewijs zou dit oplossen. Sterker nog, er zou geen file meer staan omdat de meerderheid met de trein kan...
spone schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:17:
Zeker wanneer het drukker op de weg is wordt men minder toegeeflijk bij het ruimte geven aan invoegend verkeer. Dan krijg je dus dat er gaten worden dichtgereden waardoor de invoeger aan het einde van de invoegstrook een probleem heeft.
Als het druk is, is de tussenafstand misschien een kwart van de veilige 2 seconden. Heel toevallig komt dat redelijk overeen met het kwart van de voertuigbelastingen wat de overheid aan wegen uitgeeft.
We betalen genoeg om gewoon te kunnen rijden, maar het geld wordt elders uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Regelmatig rijd ik met een voertuig wat zeer traag op gang komt. Invoegen doe ik z.s.m. wanneer de doorgetrokken streep ophoudt. Ik gebruik dus niet de hele invoegstrook om zoveel mogelijk snelheid te maken wat juist bij dit trage voertuig eigenlijk wel belangrijk is. Ik ga met kruipsnelheid de rechterbaan op en hinder daarmee velen. Waarom doe ik dit? Wanneer ik de hele uitvoegstrook gebruik rijden de invoegers achter me inmiddels naast me en ik kom er niet meer tussen. Dit is vaste prik in die situatie en om te voorkomen dat ik eindeloos lang op de vluchtstrook moet rijden (als die er is!) moet ik met betrekkelijk lage snelheid invoegen.
Kritiek hierop of verbetersuggesties zie ik graag tegemoet, echter wel van mensen die ervaring hebben met trage, zware voertuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-07 15:25
Gijs007 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 18:16:

Tot dat je parallel rijdt aan de snelweg heeft het dus i.m.o. geen zin om boven de 90km/u te rijden.
Ben ik niet met je eens. Als je sneller rijdt kun je makkelijker je snelheid aanpassen aan het verkeer op de snelweg.
Met andere woorden: Je snelheid aanpassen van 120 --> 80 gaat sneller dan aanpassen van 80 --> 120. Dus door juist al met 120 de invoegstrook op te komen, maak je het voor jezelf makkelijker om in te voegen.
Anoniem: 686983 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:08:
Regelmatig rijd ik met een voertuig wat zeer traag op gang komt. Invoegen doe ik z.s.m. wanneer de doorgetrokken streep ophoudt. Ik gebruik dus niet de hele invoegstrook om zoveel mogelijk snelheid te maken wat juist bij dit trage voertuig eigenlijk wel belangrijk is. Ik ga met kruipsnelheid de rechterbaan op en hinder daarmee velen. Waarom doe ik dit? Wanneer ik de hele uitvoegstrook gebruik rijden de invoegers achter me inmiddels naast me en ik kom er niet meer tussen. Dit is vaste prik in die situatie en om te voorkomen dat ik eindeloos lang op de vluchtstrook moet rijden (als die er is!) moet ik met betrekkelijk lage snelheid invoegen.
Kritiek hierop of verbetersuggesties zie ik graag tegemoet, echter wel van mensen die ervaring hebben met trage, zware voertuigen.
En dit is nu het grote probleem: Geen rekening houden met elkaar en medeweggebruikers "klem" rijden op de invoegstrook. Daardoor wordt je hier bijna wel toe gedwongen. Zouden we elkaar hier in het verkeer iets meer ruimte gunnen, zou je dit probleem niet hebben --> Kun jij met een gerust hart meer snelheid maken --> Minder verstoring bij het uiteindelijk invoegen --> Minder files.
Helaas denkt de gemiddelde Nederlander niet verder dan zijn/haar eigen motorkap...

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-07 21:21
Axewi schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:24:
[...]

Ik kan me niet heugen dat mij ooit geleerd is om pas aan het einde in te voegen, voor zover ik weet voeg je in zodra dit (veilig) kan ergo: er is ruimte en je snelheid is voldoende.

Ik zit nog even verder te kijken maar ik kan niet duidelijk vinden dat je aan het einde moet invoegen.

https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/invoegen
"Misverstand 2: ‘De rest past zich maar aan’

Omgekeerde wereld. De invoegstrook is juist bedoeld om je snelheid aan te kunnen passen aan het verkeer op de doorgaande rijbaan. Gas geven dus, en niet aarzelen. Een normale invoegstrook is 200 meter lang, benut die lengte om op snelheid te komen. Rijdt het verkeer stapvoets, dan pas je natuurlijk je invoegsnelheid daarop aan."

http://www.autorij-instru...en-uitvoegen-autosnelweg/
"Je mag pas gaan invoegen, nadat je zeker weet dat je dit veilig kunt doen. Het overige verkeer mag je hierbij niet hinderen. Bepaal zorgvuldig of je (nog) kunt invoegen bij de ruimte die je voor jezelf bij aan komen rijden in gedachte had. Zoniet, dan bepaal je de plaats van invoegen opnieuw."
Ze leren je inderdaad niet om op het laatste moment in te voegen maar er wordt wel van je verwacht dat je hele invoegstrook gebruikt. En dat betekent dus niet dat je hem bij de eerste blokmarkering ertussen moet gooien.

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
FastFred schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 18:18:
[...]
Ontopic: mij is bij het lessen overigens geleerd (Golf 5 1.9 TDI) om bij het begin van de invoegstrook alvast te plannen tussen welke auto's je in wilt voegen als je op snelheid bent, desnoods rij je stapvoets aan het begin van de invoegstrook om het juiste gaatje op de rijbaan te vinden. Is de baan leeg en is er voldoende ruimte dan stevig op het gas in de 3e versnelling, kijken, richting aan, invoegen, richting uit en doorschakelen.
Probleem met het plannen vandaag de dag is natuurlijk dat een zeer groot gedeelte van (vooral vrouwelijke, geen bewijs voor, valt me gewoon op) automobilisten het te druk heeft met de telefoon (whatsapp/facebook) weet ik veel wat ze er allemaal mee doen in de auto.

Feit is dat er nauwelijks meer handhaving van het verkeer is in NL (behalve snelheidsovertredingen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Mensen zoals jij ga ik op de invoegstrook rechts voorbij. Terwijl jij het verkeer op de voorrangsweg hindert, geef ik gewoon gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:15
RemcoDelft schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:35:
[...]

Mensen zoals jij ga ik op de invoegstrook rechts voorbij. Terwijl jij het verkeer op de voorrangsweg hindert, geef ik gewoon gas.
De2 creëert ruimte voor jou om in te voegen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-07 21:21
Wat versta je onder een voertuig dat zeer traag op gang komt? Een langzame auto, vrachtwagen of iets dergelijks? Verder zou ik je ook gewoon rechts van de blokmarkering inhalen.

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-07 16:33
Hamza schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:40:
[...]

Wat versta je onder een voertuig dat zeer traag op gang komt? Een langzame auto, vrachtwagen of iets dergelijks? Verder zou ik je ook gewoon rechts van de blokmarkering inhalen.
Fiets :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:32
Voordat ik mijn verhaal afsteek over de automobilisten steek ik uiteraard eerst mijn hand in eigen boezem.
Ik ben vrachtwagenchauffeur, en ja ik schaam mij soms van mede collega's chauffeurs. Inhalen bij een inhaalverbod. Geen richting aangeven, duwen, voertuig gebruiken zoals van nou ben ik aanbod dus opzouten jij met je hok. Ja ik doe ook wel eens dingen die niet mogen zoals 89 rijden inplaats van 80, rechts voorbij
Dat is uiteraard niet netjes maar soms gebeurd het.

Dat gezegd hebbende kan ik nu mijn vraagtekens zetten bij het invoegen en uitvoegen.
Daar hebben veel automobilisten last van.

1. Rijden op de invoegstrook/ uitvoegstrook
Ik zie regelmatig door mijn grote voorraam dat automobilist nederland het gaspedaal niet meer durven te gebruiken. Ze komen de invoegstrook op en gaan met een gangetje van 75 de snelweg op om pas daar vervolgens gas te geven. Waarom?
Is het zo moeilijk om op de invoegstrook even flink gas te geven zodat je daadwerkelijk met verkeer meerijd.
Uitvoegen is precies hetzelfde, we laten de snelheid al hard zakken nog voordat we op de uitvoegstrook rijden. Ik heb geleerd om pas op de uitvoegstrook de snelheid eraf te halen.

2. Verbindingswegen
Het valt me ook op dat bij verschillende verbindingswegen de gehele invoegstrook niet gebruiken.
We komen aanrijden en gaan meteen na het puntstuk invoegen terwijl er nog dik 300 meter aan asfalt ligt
Gebruik het. Het geeft een rustige verkeersbeeld en het scheelt best wel wat file's

Ik wil dit toch wel eens ter discussie stellen. Ik heb wel eens het idee dat we allemaal in het verkeer maar wat aanrommelen. Teveel afleiding. Smartphone (ik was er 1 van, maar door die handige autorijmodus van IOS ben ik totaal meegestopt), radio, teveel op andere gebruikers letten

Ik zit dus eigenlijk met 2 grote vragen: Waarom gaan we meteen invoegen en gebruiken we niet de gehele invoegstrook
Waarom laten we het gas al los op 300 meter voor de uitvoegstrook en wachten we niet totdat we op de uitvoegstrook rijden?

Ik heb mijn vandaag er lang en diep over nagedacht maar kon niet tot een antwoord komen.

Ik wil in dit topic enkel over het invoegen en uitvoegen hebben en niet over andere dingen in het verkeer zoals wat mijn collega's onderweg allemaal fout doen. Hoef je mij ook niet op te wijzen ik weet het en zie het vaak genoeg. Het gaat mij puur en alleen om het in en uitvoegen
hier een collega vrachtwagenchauffeur
dit is voor mij 1 van de redenen dat ik graag snachts rij. De komende 3,5 maand heb ik daarom ook alleen maar nachtdiensten in ploegendienst. Dan heb je daar veel minder last van.
Vanwege wat jij zegt staan er bij sommige opritten ook borden dat je de hele invoegstrook moet gebruiken.
En met de vrachtwagen ben je die vaak ook wel nodig en soms nog meer. Ik rij dan vaak van zeewolde naar Dinteloord en als je dan met een volle vracht (gvw 52ton) vanaf de Gooise weg de A27 rijdt hebben de 500 knollen onder de motorkap er flink werk aan om de 80km/h te halen voor het einde van de invoegstrook. Probleem is daar dat je ook nog de lucht in gaat tegen de Stichtse brug op. Dan is het toch ook wel weer fijn dat er rekening met je gehouden wordt en er ruimte gemaakt wordt zodat je in kunt voegen. Nu rij ik dan in een vrachtauto met 500pk maar er zijn er ook die hetzelfde truckje met hetzelfde gewicht met maar 400pk moeten doen. Die halen daar bij lange na de 80km/h niet voor het einde van de invoegstrook. Dan is het toch wel fijn dat er wat ruimte voor je gecreeerd wordt op het einde van de invoegstrook.

En laten we het maar niet over de N3 hebben... Daar zit een behoorlijk korte invoegstrook met ook nog een flitspaal tussen de uitvoegstrook en de invoegstrook. Heb daar al meerdere malen de vrachtwagen redelijk bot naar de linker rijbaan getrokken om te voorkomen dat de invoegende auto op het eind van de invoegstrook stil kwam te staan omdat hij de ruimte niet kreeg. Op die korte invoegstroken heb je nauwelijks de ruimte om fatsoenlijk snelheid te kunnen maken voor het invoegen. En ja dit heeft me ook al eens een middelvinger en de nodige gebaren opgeleverd van een medeautomobilist omdat die dat niet zo leuk vond dat ik redelijk bot naar links ging.

In het verkeer is het geven nemen. En als beroepschauffeur is mij geleerd dat je ook rekening moet houden met de soms minder kundige medeweggebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-07 17:09
Grvy schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:04:
Ik kan eigenlijk alleen maar je eerste vraag vanuit mijn standpunt beantwoorden en dat is over de snelheid van invoegen. Ik ben van een Alfa Romeo 1.6 (2001) overgestapt naar een Kia Picanto 1.0 (2017) en merk dat als ik nu invoeg ik aardig lang nodig heb om de 100 aan te tikken. Niet onmogelijk, als ik hem in zijn 4 zet en flink gas geef maar toch wel een stuk moeilijker, zeker als de invoegstrook ook nog eens flink omhoog helt dan is dat voor mijn kleine Kia soms best pittig.
Herkenbaar, sinds januari heb ik mijn eerste eigen auto, Chevrolet Spark 1.0 LPG met 65pk. Op de 60/80 wegen vliegt hij lekker, maar inderdaad met optrekken is het soms echt een ramp. Als je alleen in de auto zit gaat het nog wel (mits je de airco niet aanzet), maar met z'n tweeën in de auto ben je soms pas 400 meter na het einde van de invoegstrook op 120km per uur.

Daardoor rijd ik maar wat meer defensief en ga ik iets eerder weer de linker baan op om in te halen, omdat je anders niet tussen de (snelle) jongens komt. Ik benut inderdaad elke stukje ruimte van de invoegstrook omdat ik weet dat ik voor andere een pain in de ass ben met optrekken. Vaak trek je vol vermogen op en de mensen achter je maken gewoon een bochtje om je heen. |:( Tijd voor een wat zwaardere auto.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-07 03:04
Dan vraag ik me af hoe het kan dat ik met een Swift met 53 pk, met 2 passagiers, al ruim vóór het begin van de blokmarkering van de meeste opritten al dik over de 100 kan zitten :s

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Peenutzz schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 23:39:
Dan vraag ik me af hoe het kan dat ik met een Swift met 53 pk, met 2 passagiers, al ruim vóór het begin van de blokmarkering van de meeste opritten al dik over de 100 kan zitten :s
Bodem eruit gezaagd en je loopt mee?

Aantal dingen die (in mijn ogen) zouden helpen:

* meer training
* vrachtwagens terug de snelheid van het verkeer laten rijden
* automatics (dan is het een kwestie van de gas in te duwen en te gaan)
* vrachtwagens op 2de rijstrook laten rijden (die collone op de eerst rijstrook is zoooo ambetant), de eerste als een voorsorteerstrook voor op en afrijden
* de agenten eens echt werk laten doen, ipv iets verderop je te flitsen aan vmax + 5...

[ Voor 40% gewijzigd door Snake op 04-10-2017 23:59 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:32
Kom ik aan met een Mégane Break 1.6 met 107 PK, op LPG uit 2000. Ik red het simpelweg niet op alle opritten om de 100 aan te tikken voor het einde van de oprit - tenzij ik gigantisch hard doortrek en hoog in te toeren ga rijden. Redenen genoeg om dat niet te willen met een oudere auto. Ik heb geen zin om mijn koppakking of distributieriem eruit te rijden omdat ik dan iets sneller de 100 aantik, terwijl ik ook nog eens omhoog rij. Doch red ik het altijd prima zonder problemen om in te voegen - ook als het druk is en ook als er veel vrachtverkeer is. Kwestie van anticiperen en weten wat je auto wel en niet kan - en vooral wat je zelf wil.

Ik maak - indien nodig - gebruik van de hele oprit. Wanneer het niet nodig is en ik op snelheid lig én als de ruimte het toelaat, verlaat ik eerder de oprit. Wanneer ik op de linkerbaan moet ritsen, maak ik gebruik van de gehele rijbaan - tot vlak voor het rode kruis of einde van de rijbaan. Met scheve gezichten tot gevolg, vooral in een file wanneer je er met 50 langs komt tuffen. Heb toch echt geleerd om gebruik te maken van de ruimte die je geboden word. Als men mij er niet tussen laat, maak ik zelf wel de ruimte. :+

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Laatst online: 18:23
eXec schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 02:08:
[...]

Kom ik aan met een Mégane Break 1.6 met 107 PK, op LPG uit 2000. Ik red het simpelweg niet op alle opritten om de 100 aan te tikken voor het einde van de oprit - tenzij ik gigantisch hard doortrek en hoog in te toeren ga rijden. Redenen genoeg om dat niet te willen met een oudere auto. Ik heb geen zin om mijn koppakking of distributieriem eruit te rijden omdat ik dan iets sneller de 100 aantik, terwijl ik ook nog eens omhoog rij. Doch red ik het altijd prima zonder problemen om in te voegen - ook als het druk is en ook als er veel vrachtverkeer is. Kwestie van anticiperen en weten wat je auto wel en niet kan - en vooral wat je zelf wil.

Ik maak - indien nodig - gebruik van de hele oprit. Wanneer het niet nodig is en ik op snelheid lig én als de ruimte het toelaat, verlaat ik eerder de oprit. Wanneer ik op de linkerbaan moet ritsen, maak ik gebruik van de gehele rijbaan - tot vlak voor het rode kruis of einde van de rijbaan. Met scheve gezichten tot gevolg, vooral in een file wanneer je er met 50 langs komt tuffen. Heb toch echt geleerd om gebruik te maken van de ruimte die je geboden word. Als men mij er niet tussen laat, maak ik zelf wel de ruimte. :+
Ik heb een jaar een 1.4 golf V gereden met 75pk, aangezien een golf vrij zwaar is was ie ook niet bepaald vooruit te branden. Soms veroorzaakte zo'n trage auto ook gewoon gevaarlijke situaties omdat je niet fatsoenlijk kan invoegen als er bijv alleen een stuk voor je ruimte is. Gelukkig met mijn huidige Golf 6 TSI geen last meer van, gaf direct een veel veiliger gevoel ook. Het is toch wel fijn als je wat 'ruimte' hebt in je motorblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
Scrtz schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 02:20:
[...]

Ik heb een jaar een 1.4 golf V gereden met 75pk, aangezien een golf vrij zwaar is was ie ook niet bepaald vooruit te branden. Soms veroorzaakte zo'n trage auto ook gewoon gevaarlijke situaties omdat je niet fatsoenlijk kan invoegen als er bijv alleen een stuk voor je ruimte is. Gelukkig met mijn huidige Golf 6 TSI geen last meer van, gaf direct een veel veiliger gevoel ook. Het is toch wel fijn als je wat 'ruimte' hebt in je motorblok.
Mijn Megane is iets zwaarder dan een Golf. Begrijp helemaal wat je bedoeld. Heb voorheen in mijn werkbus (Kangoo) (en ook nu in het openbaar vervoer, rij op een Mercedes Sprinter) meer ruimte in de motor. Desalniettemin komt het uiteindelijk allemaal op anticiperen neer. Anticiperen is zo moeilijk :9

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
haha, had zojuist een Up voor me. Moesten samen invoegen. Up stuurdert voegt in met 75-80km/u net na het puntstuk... Ik had genoeg ruimte en tijd om in mijn ecohok in zin 5 (!) in te halen over de invoegstrook en in te voegen met 110km/u...

Vervolgens moest ik door diezelfde k*tUp natuurlijk wel mijn snelheid aanpassen. Want men had het licht gezien en op de rijbaan gas gaan geven. |:(

[ Voor 24% gewijzigd door warhamstr op 05-10-2017 06:13 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-07 14:34
Gijs007 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 18:16:
het nadeel daarvan is dat invoeg stroken vrijwel altijd een bocht hebben en soms ook lager liggen dan de snelweg.
Door de bocht en het hoogte verschil kan ik het verkeer dat op de invoegende rijbaan rijdt nog niet zien totdat ik ook daadwerkelijk parallel rij aan dat verkeer.
Door de bocht (met vrij uitzicht) kun je juist goed de snelweg overzien waar je zometeen pas parallel aan rijdt (mits het inderdaad niet lager ligt). Zo zie je al of het druk is, of er tussen bepaalde auto's een groot gat zit, wat de snelheid is.

Als jij bijvoorbeeld een colonne vrachtwagens aan ziet komen, kun je dus juist in de bocht al proberen meer vaart te maken om daar voor te blijven (dat voorkomt dat je tussen 2 vrachtwagens in komt te zitten, waar je door de lagere snelheid moeilijk naar links kan doorsteken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Snelwegen en opritten van (autowegen en snelwegen) waar 100 km/u of meer gereden kan worden zijn zo geconstrueerd dat de weg die naar de invoegstrook rijdt dat je daar ook al snelheid kunt maken. Deze bochten die er liggen horen zo te zijn gemaakt dat je al kunt gaan versnellen zodat je al meer snelheid hebt en dus makkelijk kunt invoegen. Dus niet met 50 de invoegstrook op en dan pas snelheid gaan maken.

Ik geef degenen gelijk dat ze degenen rechts inhalen (bij de blokmarkering) en vervolgens einde invoegstrook met voldoende snelheid invoegen. Vaak is dit een stuk veiliger dan achter degene gaan hangen die nog snelheid probeert te maken. Rechts inhalen van de blokmarkering is namelijk gewoon toegestaan.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Kom ik aan met een Mégane Break 1.6 met 107 PK, op LPG uit 2000. Ik red het simpelweg niet op alle opritten om de 100 aan te tikken voor het einde van de oprit - tenzij ik gigantisch hard doortrek en hoog in te toeren ga rijden. Redenen genoeg om dat niet te willen met een oudere auto. Ik heb geen zin om mijn koppakking of distributieriem eruit te rijden omdat ik dan iets sneller de 100 aantik,
Precies wat ik al eerder zei: veel mensen zijn bang om toeren te maken. Die motor kan daar prima tegen, daar is-ie voor gemaakt.

Ik trek m'n 61 pk uit 1994 regelmatig door tot 9500 toeren, daarna gaat-ie in het rood O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Laatst online: 10-07 16:54
Hamza schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:34:
[...]
Ze leren je inderdaad niet om op het laatste moment in te voegen maar er wordt wel van je verwacht dat je hele invoegstrook gebruikt. En dat betekent dus niet dat je hem bij de eerste blokmarkering ertussen moet gooien.
Dan wordt het tijd dat ze dat gaan aangeven 8)7

Maar wat is nou het probleem als ik direct aan het begin invoeg? Er van uitgaande dat ik; Netjes 130 rij en er voldoende ruimte is. (Ik ben namelijk niet te beroerd om mijn invoeg gedrag aan te passen)

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie

Gri77ie

Axewi schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:35:
[...]

Maar wat is nou het probleem als ik direct aan het begin invoeg? Er van uitgaande dat ik; Netjes 130 rij en er voldoende ruimte is. (Ik ben namelijk niet te beroerd om mijn invoeg gedrag aan te passen)
Er is niets mis mee met invoegen direct aan het begin van de blokmarkering, alleen als je daar geen ander verkeer mee hindert. Als dit wel doet, dan dus doorrijden tot einde invoegstrook en daar invoegen zodat je beter de snelheid kunt aanpassen aan het overig verkeer. Jij bent degene die invoegt en die rekening moet houden met het overig verkeer. Invoegen is namelijk een bijzondere manoeuvre en niet er voor te gooien zodat de rest in de ho-ijzers moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:07
[...]

Het asfalt ligt er niet voor niets! Op 2/3 van de strook invoegen geef ook het overige verkeer de gelegenheid enigszins rekening met jou te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
[...]

Kom ik aan met een Mégane Break 1.6 met 107 PK, op LPG uit 2000. Ik red het simpelweg niet op alle opritten om de 100 aan te tikken voor het einde van de oprit - tenzij ik gigantisch hard doortrek en hoog in te toeren ga rijden.
Oftewel: je durft het beschikbare vermogen van je auto niet te gebruiken. Die 107 pk levert hij echt niet bij 3000 toeren, het is geen diesel!

Mijn auto begint er vanaf 4000 toeren pas echt hard aan te trekken tot zo'n 5500 toeren en ik doe dit dagelijks maar al te graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
jwvdst schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 21:26:
.... Heb daar al meerdere malen de vrachtwagen redelijk bot naar de linker rijbaan getrokken om te voorkomen dat de invoegende auto op het eind van de invoegstrook stil kwam te staan omdat hij de ruimte niet kreeg. Op die korte invoegstroken heb je nauwelijks de ruimte om fatsoenlijk snelheid te kunnen maken voor het invoegen. ...
Ondanks dat het kennelijk een niet door iedereen gedragen stelling is (er zou tenslotte al genoeg afstand zou worden gehouden), denk ik dat voldoende afstand houden (50-80m) al een hoop problemen zou schelen, en dat dan abrupte maneuvres naar links ook niet 'nodig' zijn omdat je dat met wat vooruitzien kan vervangen door een beperkte snelheidsaanpassing (dat is voor een vrachtwagen wat lastiger natuurlijk).
In het verkeer is het geven nemen. ...
Inderdaad, en men reageert vaak ook vooral in plaats van dat men anticipeert.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 05-10-2017 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Axewi
ongewoongewoon schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:13:
[...]

Oftewel: je durft het beschikbare vermogen van je auto niet te gebruiken. Die 107 pk levert hij echt niet bij 3000 toeren, het is geen diesel!

Mijn auto begint er vanaf 4000 toeren pas echt hard aan te trekken tot zo'n 5500 toeren en ik doe dit dagelijks maar al te graag ;)
Dit dus.
Als de auto netjes onderhouden is en netjes warm gereden is is het geen enkel probleem om meer toeren te maken. Het is tijd dat we allemaal naar 6+ cilinders gaan dan ga je vanzelf meer toeren maken met het optrekken vanwege het geluid O+

Een automaat doet het toch ook, als ik voldoende gas geef dan schakelt ie rustig bij 5000+ toeren, en in de sport stand trekt 'ie rustig door naar rood. Laat staan dat je de kickdown gebruikt bij een inhaal actie.

Een auto kan het allemaal prima hebben, het belangrijkste is goed warm rijden (en daarmee bedoel ik niet alleen de temperatuur van je koelwater, maar nog belangrijker de olie temperatuur) en ook belangrijk vooral met turbo auto's om het laatste stuk van je rit weer rustig aan te doen zodat de boel kan afkoelen.

Wat betreft de distributieriem. Dat is kwestie van onderhoud, de riem\rolletjes netjes op tijd vervangen.
SniperGuy schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:02:
[...]

Het asfalt ligt er niet voor niets! Op 2/3 van de strook invoegen geef ook het overige verkeer de gelegenheid enigszins rekening met jou te houden.
Ik zal er eens wat meer op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:36

Daniel36

vernieuwde formule

Axewi schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:25:
[...]

Dit dus.
Als de auto netjes onderhouden is en netjes warm gereden is is het geen enkel probleem om meer toeren te maken. Het is tijd dat we allemaal naar 6+ cilinders gaan dan ga je vanzelf meer toeren maken met het optrekken vanwege het geluid O+

Een automaat doet het toch ook, als ik voldoende gas geef dan schakelt ie rustig bij 5000+ toeren, en in de sport stand trekt 'ie rustig door naar rood. Laat staan dat je de kickdown gebruikt bij een inhaal actie.

Een auto kan het allemaal prima hebben, het belangrijkste is goed warm rijden (en daarmee bedoel ik niet alleen de temperatuur van je koelwater, maar nog belangrijker de olie temperatuur) en ook belangrijk vooral met turbo auto's om het laatste stuk van je rit weer rustig aan te doen zodat de boel kan afkoelen.

Wat betreft de distributieriem. Dat is kwestie van onderhoud, de riem\rolletjes netjes op tijd vervangen.

[...]

Ik zal er eens wat meer op letten.
Ik draai na vertrek van huis na twee minuten de snelweg op met een slome auto...dus heel hoog in de toeren wil ik dan liefst niet. Kwestie van goed kijken en plannen wanneer ik de snelweg oprijd.
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-07 07:15

Wailing_Banshee

You're Next

[...]
Niets. Je hebt als het goed is van te voren gekeken hoe het verkeer op de hoofdweg rijdt en gezien dat je gelijk kunt invoegen omdat je niemand zal gaan hinderen. Of je ziet dat het wat drukker is of mensen wat harder rijden dan jij en dan blijf je even op de invoegstrook om snelheid te maken of om mensen de kans te geven een gaatje te laten vallen.

Tenminste, zo heb ik het geleerd...

@Anoniem: 686983 zo heb ik ooit bijna eens een vrachtwagen bij mij naar binnen gehad, vond het nodig om met nog geen 50km/h (schatting!) in te voegen op een snelweg (practisch leeg, muv van mij en een auto schuin achter mij op de linkerbaan) zodra de blokken begonnen (en de oprit liep ook nog omhoog...). Gelukkig zat de persoon links achter mij wel op te letten en gaf hij mij de ruimte om naar links uit te wijken (hij was mij aan het inhalen).

Juist van vrachtwagens (en ander langzaam optrekkend verkeer) verwacht ik dat ze de hele invoegstrook gebruiken (bij normaal rijdend verkeer). Geeft de mensen op de rechterbaan ook iets om op te anticiperen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
Wailing_Banshee schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:26:
[...]

Niets. Je hebt als het goed is van te voren gekeken hoe het verkeer op de hoofdweg rijdt en gezien dat je gelijk kunt invoegen omdat je niemand zal gaan hinderen. Of je ziet dat het wat drukker is of mensen wat harder rijden dan jij en dan blijf je even op de invoegstrook om snelheid te maken of om mensen de kans te geven een gaatje te laten vallen.

Tenminste, zo heb ik het geleerd...
Ik inderdaad ook.

Ik voeg uiteraard alleen in wanneer het veilig kan, afhankelijk van de tijd komt dit meestal neer op halverwege de invoegstrook. Maar op dagen\tijden dat het rustiger is is dit vaak aan het begin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-07 11:27
Laatste tijd ook veel last van uitvoegende mensen op de A12 bij Ede (richting Arnhem). Ik kom vanaf de A30 en moet dan invoegen op de A12, echter de invoegstrook is ook de uitvoegstrook voor de afslag. Op een een of andere manier moet en zal iedereen direct aan het begin, bij de eerste blokken, uitvoegen. Dit is dus precies de plek waar je moet invoegen en dit veroorzaakt nu het weer wat drukker wordt file. Meeste debiele hier aan is dat deze uitvoegstrook 1600 meter lang is. Van deze 1600m uitvoegstrook staat steevast de eerste km vast en daarna rijdt het rustig door, dus als iedereen even wat verder zou doorrijden en wachten met uitvoegen zou er totaal geen file zijn.

Dinsdag was het echt verschrikkelijk overigens, en masse stil gaan staan op de rechterbaan van de A12 om direct uit te kunnen voegen. Levensgevaarlijk en compleet debiel mijns inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:02

superwashandje

grofheid alom

de chevrolet spark van mijn vriendin is met 65 pk wel behoorlijk traag hoor, misschien ook door de LPG? mijn oude seat ibiza was duidelijk sneller met 60 pk.
maar op zich is het met de spark ook wel te doen hoor, als we de auto van mijn vriendin gebruiken om de snelweg op te komen is het meer dan de helft van de tijd iemand met een veel snellere auto die ons op houd. om vervolgens na het invoegen pas gas te geven en snel weg te rijden. op dat moment is het voor de spark dus te laat omdat we de invoegstrook niet hebben kunnen gebruiken om snelheid te maken...

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
superwashandje schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:37:
... als we de auto van mijn vriendin gebruiken om de snelweg op te komen is het meer dan de helft van de tijd iemand met een veel snellere auto die ons op houd. ...
Kan je dan aanvankelijk niet beter nog iets meer inhouden om wat meer ruimte te scheppen? Of is dat, zoals ik me eerder ook afvroeg, geen goede optie?

[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 05-10-2017 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:01 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
begintmeta schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:43:
[...]

Kan je dan aanvankelijk niet beter nog iets meer inhouden om wat meer ruimte te scheppen?
idd, dat doe ik ook meestal bij invoegen en er zit bijv. een langzame vrachtwagen voor je. Als je bijv. 100 meter afstand houdt kun je als die vrachtwagen begint met invoegen snelheid gaan maken en op snelheid in 1 keer langs die vrachtwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
superwashandje schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:37:
[...]

de chevrolet spark van mijn vriendin is met 65 pk wel behoorlijk traag hoor, misschien ook door de LPG?
Daar zou het wel mee te maken kunnen hebben ja. Ook is mijn Swift 150 kilo lichter dan een Spark, ook dat scheelt wel. Toch ben ik blij dat ik hem uiteindelijk wat opgevoerd heb, rijdt toch net allemaal wat vlotter met de rest mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-07 11:27
Peenutzz schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:47:
[...]

Daar zou het wel mee te maken kunnen hebben ja. Ook is mijn Swift 150 kilo lichter dan een Spark, ook dat scheelt wel. Toch ben ik blij dat ik hem uiteindelijk wat opgevoerd heb, rijdt toch net allemaal wat vlotter met de rest mee.
Hoe heb je hem opgevoerd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

1. Rijden op de invoegstrook/ uitvoegstrook
Ik zie regelmatig door mijn grote voorraam dat automobilist nederland het gaspedaal niet meer durven te gebruiken. Ze komen de invoegstrook op en gaan met een gangetje van 75 de snelweg op om pas daar vervolgens gas te geven. Waarom?
Is het zo moeilijk om op de invoegstrook even flink gas te geven zodat je daadwerkelijk met verkeer meerijd.
Uitvoegen is precies hetzelfde, we laten de snelheid al hard zakken nog voordat we op de uitvoegstrook rijden. Ik heb geleerd om pas op de uitvoegstrook de snelheid eraf te halen.
Combinatie van "het nieuwe rijden" en auto's met een laag vermogen. Tijdens mijn rijlessen (inmiddels bijna 10 jaar geleden) werd er toch al bijhoorlijk wat aandacht geschonken aan zuinig rijden. Niet teveel gas geven, niet onnodig remmen maar gewoon het gas los, etc. Niet ideaal voor de personen achter je misschien maar op grote schaal zal het vast wel iets teweeg brengen.

Verder... als je een lichte motor hebt kan het ook wel lastig zijn om de 100 te halen bij niet al te lange invoegstroken. Ik heb in ieder geval in diverse auto's gereden met 5 versnellingen waarbij het in de 4e versnelling al lastig is om op tijd de 100 te bereiken bij de wat kortere invoegstroken.
2. Verbindingswegen
Het valt me ook op dat bij verschillende verbindingswegen de gehele invoegstrook niet gebruiken.
We komen aanrijden en gaan meteen na het puntstuk invoegen terwijl er nog dik 300 meter aan asfalt ligt
Gebruik het. Het geeft een rustige verkeersbeeld en het scheelt best wel wat file's
Helemaal mee eens... erger nog zijn de stukken waar mensen door elkaar heen moeten wisselen. Bij de Van Brienenoordbrug zitten ook een paar van die stukken, daar zie ik zoveel bijna ongelukken gebeuren hierdoor... achterlijk want er is daar 2 kilometer om te kunnen wisselen.

De reden... mensen worden zenuwachtig van invoegen, wat als je de afslag mist, wat als je er niet meer tussen kan, etc...

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Wat uitvoegen betreft faalt de wegbeheerder vrijwel overal met de borden die aangeven wanneer er op een autosnelweg twee rijstroken naar rechts gaan. In dat geval zie je vrijwel altijd pas op het laatste moment dat er twee rijstroken zijn, en dan rijdt vrijwel iedereen (incl. degenen die daar elke dag weer rijden) al op de rechter rijstrook.

Ik kan zo snel geen plaatje vinden op Google helaas. Het juiste bord zou ervoor zorgen dat de weg veel efficienter benut kan worden.
Wolfboy schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:57:
Ik heb in ieder geval in diverse auto's gereden met 5 versnellingen waarbij het in de 4e versnelling al lastig is om op tijd de 100 te bereiken bij de wat kortere invoegstroken.
Probeer het eens in z'n 2! Of, afhankelijk van de auto, ga je net voor de 100 naar z'n 3.

[ Voor 28% gewijzigd door RemcoDelft op 05-10-2017 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:02

superwashandje

grofheid alom

begintmeta schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:43:
[...]

Kan je dan aanvankelijk niet beter nog iets meer inhouden om wat meer ruimte te scheppen? Of is dat, zoals ik me eerder ook afvroeg, geen goede optie?
dat is dan ook wat we doen als ik eens in haar auto rij. maar normaliter rijd ze zelf. Als ik rij wil ik graag in een auto zitten dus ik probeer haar autoblik ;) te vermijden en neem dan de mijne wel
het ging me er meer om dat er dus zelfs als je een langzame auto hebt er veel mensen zijn met een ruim voldoende snelle auto die je ophouden :P

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

RemcoDelft schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:58:
Wat uitvoegen betreft faalt de wegbeheerder vrijwel overal met de borden die aangeven wanneer er op een autosnelweg twee rijstroken naar rechts gaan. In dat geval zie je vrijwel altijd pas op het laatste moment dat er twee rijstroken zijn, en dan rijdt vrijwel iedereen (incl. degenen die daar elke dag weer rijden) al op de rechter rijstrook.

Ik kan zo snel geen plaatje vinden op Google helaas. Het juiste bord zou ervoor zorgen dat de weg veel efficienter benut kan worden.

[...]

Probeer het eens in z'n 2! Of, afhankelijk van de auto, ga je net voor de 100 naar z'n 3.
Dat kan uiteraard, maar dat is niet wat men tijdens rijlessen nog aan het leren is tegenwoordig. Mij is de vuistregel gegeven om bij ~2000 rpm te schakelen, dat betekend dat ik rond de 60 kilometer per uur al naar de 5e versnelling moet.

En brandstofverbruik is natuurlijk ook niet ideaal op die manier ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Wolfboy schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:05:
Dat kan uiteraard, maar dat is niet wat men tijdens rijlessen nog aan het leren is tegenwoordig. Mij is de vuistregel gegeven om bij ~2000 rpm te schakelen, dat betekend dat ik rond de 60 kilometer per uur al naar de 5e versnelling moet.
Ze zijn gek :+ Net zoals "het nieuwe rijden" promoot om in z'n 3 de bocht door te gaan i.p.v. in z'n 2. Alleen ligt die bocht net als de rest van m'n wijk vol drempels, dus i.p.v. 1:15 in z'n 3 rijd ik 1 op 8 in z'n 2. Tsja.
En brandstofverbruik is natuurlijk ook niet ideaal op die manier ;)
Versnellen kost nou eenmaal energie. Zelfs Mythbusters heeft dat nooit op deze manier getest, maar gewoon gasgeven in een lage versnelling zorgt er ook voor dat je veel sneller in een hogere versnelling zit. Je moet uiteraard niet 90 blijven rijden in z'n 2, maar gewoon gasgeven en direct doorschakelen zodra je op snelheid bent.
De handleiding van de 107 (Greenwheels): "als de toerenteller in het rood komt, schakel dan door naar de volgende versnelling"...

Ondertussen zorg dat zeer zuinige rijden in veel te lage versnellingen ook voor motorschade:
Juist in een laag toerengebied wordt er vanwege emissiedoeleinde gebruik gemaakt van uitlaatgasrecirculatie (EGR) met vaak inwendige vervuiling en op termijn buitensporig hoog olieverbruik als gevolg. Bij veel moderne gedownsizde benzinemotoren met turbo is dit écht een serieus probleem. Dat geldt overigens ook voor zuinige dieseltjes die alleen voor korte ritjes worden ingezet. Het herstel is financieel vaak een fikse aanslag op je portemonnee.

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 05-10-2017 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
Malt007 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:49:
[...]

Hoe heb je hem opgevoerd dan?
Kop 2mm gevlakt, cilinders een halve millimeter opgeboord, 2mm grotere gasklep, andere nokkenas, vliegwiel van 3 in plaats van 6 kg, underdrive pulley, uitlaat van een gti eronder, katvervanger, open luchtfilter. Wereld van verschil met een standaard blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
begintmeta schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:22:
[...]

Ondanks dat het kennelijk een niet door iedereen gedragen stelling is (er zou tenslotte al genoeg afstand zou worden gehouden), denk ik dat voldoende afstand houden (50-80m) al een hoop problemen zou schelen, en dat dan abrupte maneuvres naar links ook niet 'nodig' zijn omdat je dat met wat vooruitzien kan vervangen door een beperkte snelheidsaanpassing (dat is voor een vrachtwagen wat lastiger natuurlijk).

[...]

Inderdaad, en men reageert vaak ook vooral in plaats van dat men anticipeert.
dat is juist ook het probleem daar want die invoegstrook is als de hoofdrijbaan naar rechts af buigt en door de bomen is de invoegstrook pas op het laatste moment te overzien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gri77ie

Gri77ie

Peenutzz schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:13:
[...]

Kop 2mm gevlakt, cilinders een halve millimeter opgeboord, 2mm grotere gasklep, andere nokkenas, vliegwiel van 3 in plaats van 6 kg, underdrive pulley, uitlaat van een gti eronder, katvervanger, open luchtfilter. Wereld van verschil met een standaard blok.
mmm geen turbo erop als je toch de kop gelicht hebt ? Maar leuk klusje !

Mensen, voor het invoegen moet je gewoon snelheid maken. Dat doe door je door de versnellingen heen te werken. Niet met 50 in z'n 5e versnelling de oprit op tuffen en dan verwachten dat je snelheid kan maken....

Als je snelheid hebt kun je altijd remmen om nog ergens achter, in te voegen. Als je geen snelheid hebt is het lastig om ergens voor in te voegen en hebben andere last van je. Het belangrijkste is snelheid maken voor de invoegstrook en je snelheid aan te passen aan de rest ter hoogte van de blokmarkering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peenutzz
Turboblok wordt aan gewerkt, maar dat is een meerjarenplan :P

Inderdaad, snelheid maken, kleinere motoren moet je gewoon wat verder doortrekken, kunnen ze prima hebben. De mijne trekt (in originele staat) tot 5500 toeren, dus maak ik daar ook gebruik van. 120 in zijn 3 dus en nog nooit problemen gehad met invoegen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Peenutzz op 05-10-2017 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raverty
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Raverty

rm -rf*

Ik rijd zelf elke dag over de a2 vanuit de richting amsterdam naar houten. En dan moet je de afslag naar de a12 en dan de a27 hebben, maar wat is dat altijd druk. Iedereen die wil altijd aan het begin in en uit voegen, waardoor er altijd file ontstaat en ook de andere kant op. Aan het einde van de in / uitvoegstrook is het altijd rustig. Het zijn een stuk of 3 gecombineerde in en uitvoegstroken achter elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RemcoDelft schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:35:
[...]

Gek genoeg doet niemand dat maar ik zou het prima vinden. Heb jij geen last van mij en ik niet van jou.

En voor jou en de andere reaguurders; het is niet dat ik het zelf zo leuk vind om (te) vroeg in te voegen, ik word daartoe gedwongen. Het is de wereld op z'n kop, als ik de invoegstrook helemaal gebruik kom ik de rijbaan niet meer op. Niemand wil achter een traag voertuig rijden en men trapt het gas in zodat ik niet de rijbaan op kan. Persoon erachter hetzelfde, enz. enz.

Ik laat het hierbij, het heeft geen zin om hierover in discussie te gaan met mensen die niet met zware, trage voertuigen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Ik herken het wel een beetje, we hebben op het werk een Transit met 100pk, zwaar onderbemeten voor het formaat bus. Gewoon invoegen zodra je kunt, anders kom je er simpelweg niet meer tussen in de spits. Heb al aan de directeur doorgegeven dat de volgende wat meer vermogen moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Topicstarter
Ik blijf erbij met wat voor auto je ook bent, invoegstrook goed benutten. Zeker in de spits heeft het geen nut om meteen erin te prikken. Vandaag heb ik het wederom gezien op de A16-A17
Mensen geven elkaar geen MM ruimte na het puntstuk terwijl 100 meter verderop zee van ruimte is.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Dat is voor mij ook een irritatiepunt... dat er geen "standaard" is voor het samenvoegen van 2 banen.

Als alles bijna vast staat zie je dat een deel direct bij het "vanaf hier ritsen" bordje gaat invoegen. En een deel rijdt door tot het einde van de baan en gaat dan invoegen.

Welke van de 2 opties de standaard wordt maakt me niets uit maar de combinatie van is imho wel flink frustrerend... persoonlijk rij ik gewoon tot het einde van de baan door bij de spits zodat er zoveel mogelijk weg benut wordt. Tenzij het een 3-naar-2 baan situatie is, dan blijf ik lekker rechts en laat de rest van het verkeer het lekker uitvechten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Wolfboy schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:46:
Dat is voor mij ook een irritatiepunt... dat er geen "standaard" is voor het samenvoegen van 2 banen.

Als alles bijna vast staat zie je dat een deel direct bij het "vanaf hier ritsen" bordje gaat invoegen. En een deel rijdt door tot het einde van de baan en gaat dan invoegen.
Een nieuwe 'trend' die ik tegenwoordig vaak zie, en waar ik mij echt ongelooflijk over verbaas, is dat met name grotere voertuigen zoals bestelbusjes/kleine vrachtwagens bij dat soort situaties en stilstaand verkeer door file demonstratief half op de twee rijstroken gaan staan om zo te verhinderen dat mensen helemaal doorrijden naar eind van de invoegende strook, zodat er niemand voor ze kan invoegen.

Die mensen mogen ze wat mij betreft direct de rijbevoegdheid ontzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
ongewoongewoon schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:13:
[...]

Het heeft niks met durven te maken. Maar ik heb een auto die mij 750 euro heeft gekost en waar geen onderhoudshistorie van bekend is. Daarnaast rij ik op LPG, wat het er ook niet veel beter op maakt. Ik kom nooit boven de 4000 toeren. Wanneer ik 140 op de teller rij in z'n 5, dan zit aan de 4000 toeren. Ga ik harder, schakel ik over op benzine. Heb geen zin om steeds om te schakelen, dus ik hou het beter maar binnen de marges :). Bovendien ben ik dan zo mijn voordeel van LPG deels kwijt. Red mij er prima mee uit de voeten...
Axewi schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:25:
[...]

Dit dus.
Als de auto netjes onderhouden is en netjes warm gereden is is het geen enkel probleem om meer toeren te maken.
Zoals ik hierboven ook zei, is er geen onderhoudshistorie van mijn auto bekend. Heb ook geen idee wanneer de riem voor het laatst gedaan is. Zolang 'ie het doet, doet 'ie het. Kapt 'ie ermee, dan haal ik een andere.

Voor wat betreft het warmrijden... Tja, zowel thuis als bij mijn werk draai ik al heel snel de snelweg op, dus warmrijden is niet aan de orde wanneer ik moet invoegen.

[ Voor 28% gewijzigd door eXec op 06-10-2017 01:03 ]

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-07 07:15

Wailing_Banshee

You're Next

EddoH schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:59:
[...]

Een nieuwe 'trend' die ik tegenwoordig vaak zie, en waar ik mij echt ongelooflijk over verbaas, is dat met name grotere voertuigen zoals bestelbusjes/kleine vrachtwagens bij dat soort situaties en stilstaand verkeer door file demonstratief half op de twee rijstroken gaan staan om zo te verhinderen dat mensen helemaal doorrijden naar eind van de invoegende strook, zodat er niemand voor ze kan invoegen.

Die mensen mogen ze wat mij betreft direct de rijbevoegdheid ontzeggen.
Het is hier soms nog erger.

Ik heb het over deze locatie:
https://www.google.nl/map...531589,187m/data=!3m1!1e3
(Vrijheidsplein in Groningen).

Heel vaak zitten er 2 vrachtwagens naast elkaar, vanaf het punt dat de derde strook (voor linksafslaand verkeer) begint. Er zijn twee rijstroken die uiteindelijk naar de N7 gaan, aan het eind staat dan een bord "Ritsen vanaf hier". De hele linker rijstrook is dan leeg omdat die vrachtwagens strak naast elkaar blijven rijden.
Anoniem: 686983 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:24:
[...]

En voor jou en de andere reaguurders; het is niet dat ik het zelf zo leuk vind om (te) vroeg in te voegen, ik word daartoe gedwongen. Het is de wereld op z'n kop, als ik de invoegstrook helemaal gebruik kom ik de rijbaan niet meer op. Niemand wil achter een traag voertuig rijden en men trapt het gas in zodat ik niet de rijbaan op kan. Persoon erachter hetzelfde, enz. enz.
Juist aan het begin van de invoegstrook kan ik geen ruimte geven. Ik moet eerst inschatten wat ons snelheidsverschil is, ik moet kijken hoe dicht mijn achterligger op mij zit (kan ik wel remmen), misschien is er op de linkerbaan wel ruimte, of misschien moet ik juist iets harder doorrijden en iets op mijn voorganger kruipen.

Het probleem wat ondertussen ontstaan is, is dat niemand meer iemand iets gunt. Vrachtwagens "gooien" hem ervoor, wat ergenis oplevert bij automobilisten, wat er vervolgens weer voor zorgt dat automobilisten gaten gaan dichtrijden (zodat vrachtwagens hem er niet voor kunnen gooien), want er tenslotte weer voor zorgt dat vrachtwagens hem er wel gewoon voor moeten gooien omdat ze hem er anders niet meer tussen krijgen... (maar automobilisten zijn niet de enige die gaten dichtrijden hoor! ook vrachtwagen chauffeurs zijn hier goed in.)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
eXec schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 00:51:

Zoals ik hierboven ook zei, is er geen onderhoudshistorie van mijn auto bekend. Heb ook geen idee wanneer de riem voor het laatst gedaan is. Zolang 'ie het doet, doet 'ie het. Kapt 'ie ermee, dan haal ik een andere.

Voor wat betreft het warmrijden... Tja, zowel thuis als bij mijn werk draai ik al heel snel de snelweg op, dus warmrijden is niet aan de orde wanneer ik moet invoegen.
Tja als je direct de snelweg op moet dan zal je daar inderdaad rekening mee moeten houden neemt niet weg dat het warmrijden van je auto niet boven de veiligheid mag staan, maar daar zal je vast rekening mee houden ;)

Wat betreft het onderhoud, daar heb ik dan een andere kijk op, maar gezien je reactie rijden we ook beide met een andere gedachte in de auto.
Als je niet weet wat de status van je auto is bij aankoop dan laat je hem nakijken en haal je het eventuele achterstallige onderhoud in. Wil je die kosten niet dan moet je een auto kopen waarvan de historie wel aanwezig is.

Edit: Een "niet" toegevoegt 8)7
Dank Daniel36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:58
Voor de lol eens kijken hoe kort onderstaande invoegstrook is. De keren dat ik daar met 50km/h de snelweg op moet omdat mijn voorganger geen gaspedaal lijkt te hebben zijn niet meer te tellen.

https://goo.gl/maps/9qTMvCdtLmu

Soms zit ik dan echt met samengeknepen billen. Als er niemand achter mij zit blijf ik beneden soms voor groen wachten, zodat ik daar boven wel met 100+ kan invoegen :+

Zal wel aan het nieuwe rijden liggen. Schakelen bij 2500RPM gewoon NIET doen bij dergelijke situaties. Vol gas tot de rode lijn, die auto kan dat makkelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

eXec schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 00:51:
[...]

Het heeft niks met durven te maken. Maar ik heb een auto die mij 750 euro heeft gekost en waar geen onderhoudshistorie van bekend is. Daarnaast rij ik op LPG, wat het er ook niet veel beter op maakt. Ik kom nooit boven de 4000 toeren. Wanneer ik 140 op de teller rij in z'n 5, dan zit aan de 4000 toeren. Ga ik harder, schakel ik over op benzine. Heb geen zin om steeds om te schakelen, dus ik hou het beter maar binnen de marges :). Bovendien ben ik dan zo mijn voordeel van LPG deels kwijt. Red mij er prima mee uit de voeten...

[...]

Hoezo en waarom?
Ik doel op LPG en slecht rijden en boven 4000 toeren op benzine.
:)
Axewi schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:30:
[...]

Tja als je direct de snelweg op moet dan zal je daar inderdaad rekening mee moeten houden neemt niet weg dat het warmrijden van je auto boven de veiligheid mag staan, maar daar zal je vast rekening mee houden ;)

Wat betreft het onderhoud, daar heb ik dan een andere kijk op, maar gezien je reactie rijden we ook beide met een andere gedachte in de auto.
Als je niet weet wat de status van je auto is bij aankoop dan laat je hem nakijken en haal je het eventuele achterstallige onderhoud in. Wil je die kosten niet dan moet je een auto kopen waarvan de historie wel aanwezig is.
Je bedoelt niet???
Boven de veiligheid mag staan bedoel ik.

[ Voor 25% gewijzigd door Daniel36 op 06-10-2017 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

nvm, dubbel.

[ Voor 97% gewijzigd door Daniel36 op 06-10-2017 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Allemaal heel herkenbaar wat de TS zegt.

Bijvoorbeeld op de A1 daar waar de A30 erbij komt in de richting Amersfoort, nu hebben ze daar een doorgetrokken streep liggen, maar zodra die weg is vliegen ze meteen helemaal naar de linkerrijstrook.
Gevolg is iedereen er achter moet in de ankers, plus je gaat er een brug over dus iedereen remt al af.

Precies hetzelfde zie ik ook weer bij de A1 waar de A28 erbij komt richting Amsterdam. Nu is het op dit stuk op dit moment in de avond ook bijna altijd file, maar dat is hopelijk eind volgend jaar verholpen door de verbreding van de A1 tussen Bunschoten-Spakenburg en knooppunt Eemnes.

Nog een irritatie puntje, waarom blijft iedereen gas geven als ze een file voor hun zien? Ik snap dit echt niet, ik laat mijn gas los en laat de auto uitrollen 9 van de 10 keer rijd het verkeer voor mij wat dus stil stond, weg en kan ik op een bepaald punt de cruise control weer aanzetten om daarna langzaam weer mijn snelheid op te voeren. Als iedereen dit nou eens deed, los je door slim te rijden gewoon een file op.

Wat betreft in en uitvoegstroken, ik zie nog wel eens regelmatig als een vrachtwagen vooraan rijd deze op de vluchtstrook gaan om alle auto's er langs te laten. Voorbeeld op dit stuk, duiken ze nadat ze bij het stoplicht rechts gegaan zijn, meteen de vluchtstrook op, het zijn wel vaak buitenlandse chauffeurs die dit doen: https://www.google.nl/map...cqb91A!2e0!7i13312!8i6656

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:13

Grvy

Bot

Iedereen die hier praat over "toeren maken" en dat soort dingen.. realiseren die zich ook dat als je s'ochtends wegrijdt met een koude motor dat dat alles behalve te doen is in een 1.0?

Niet iedereen woont kilometers van een oprit naar de snelweg af en mijn motor is dan alles behalve warm hoor. En ik ga geen toeren maken als die auto niet goed warm is, dan verziek ik mijn motor..

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Grvy schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:31:
Iedereen die hier praat over "toeren maken" en dat soort dingen.. realiseren die zich ook dat als je s'ochtends wegrijdt met een koude motor dat dat alles behalve te doen is in een 1.0?

Niet iedereen woont kilometers van een oprit naar de snelweg af en mijn motor is dan alles behalve warm hoor. En ik ga geen toeren maken als die auto niet goed warm is, dan verziek ik mijn motor..
Dat punt heb ik inderdaad gemaakt kortgeleden.
Ik voeg in met een koude motor van 77 pk op 1100 kg, dus... :)
Goed kijken en plannen dan hoef ik niet boven de 3000 toeren te komen meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:31
Mijn analyse:
Het gaat bij het invoegen niet om je eigen snelheid, maar dat je dezelfde snelheid hebt bereikt als de baan waar je wilt invoegen. Probeer dan niet vóór iemand in te voegen maar achter iemand. Je kan namelijk beter inschatten of je voor je nog ruimte hebt dan achter je (en scheelt ook paniekerig in je spiegels kijken....).

Als het druk op de weg is, is de snelheid op de rijbaan meestal tussen de 80-90, dus dat is de snelheid die je moet hebben op ongeveer 2/3 van de invoegstrook.

Ga iets daarvoor in je spiegels kijken waar je zit ten opzichte van degene die op de rijbaan zitten. Schat dan in of het handig is om nog met alle wanhoop vóór degene die naast je rijdt in te voegen zodat de persoon direct achter je daar achter kan invoegen of dat je rustig en beheerst achter degene die naast je rijdt in kan voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:28

A13X

Dude

Wolfboy schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:46:
Die standaard is er al jaren onder de slogan "ritsen doe je zo":
1 Zo lang mogelijk doorrijden op de rijstrook die gaat wegvallen;
2 Op ongeveer 300 meter voor de versmalling (vaak aangegeven met een bord) je rijsnelheid aanpassen aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook;
3 Voertuigen op aanliggende strook maken vrijwillig ruimte om invoegend voertuig tussen te laten;
4 Op circa 50 meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen in de ontstane ruimte invoegen, zodat invoegend voertuig en de achterligger de rit kunnen vervolgen.

klik dit is een Belgische link maar in Nederland zijn spotjes met dezelfde tekst uitgezonden.

Regel 2 word echter snoeihard genegeerd door haast alle bestuurders, zo hard mogelijk die lege invoegstrook uitrijden om hem er op het einde tussen te gooien. Degene die eerder invoegen rijden ze ook nog even voorbij om maar zo ver mogelijk vooraan te komen.

Daardoor gaan de andere bestuurders regel 3 negeren want er zijn er al 3 voor hem ingevoegd en die *** kon er gemakkelijk achter. De invoegende bestuurder drukt hem er vervolgens tussen met alle rempartijen en irritaties tot gevolg.

Wat dat betreft is het echt triest op de weg, want bij degene die bovenstaande regels wel volgen zie je vaak weer dat het gat waar ze willen invoegen snel word dichtgereden. (vaak door degene die regel 2 negeren)

In mijn n=1 ervaring kun je met kleine vermogens ook prima invoegen. Kwestie van vooruit kijken, anticiperen en op tijd op het gas gaan. Aan het begin van de oprit al kijken wat er aan komt en inschatten waar je verwacht uit te komen, dan weet je meteen hoe kritisch je invoegsnelheid gaat worden. Wat vlotter door de bocht en bij het openen van de bocht al gas gaan geven dan heb je 9 van de 10 keer al genoeg vaart om in te kunnen voegen op 2/3 of minder van de invoegstrook.

Maar dat is mijn mening op basis van mijn (langzame) auto's:
Suzuki alto '83 0.8ltr met 4bak en een top van 140km/h (en origineel af fabriek AM only radio O+ )
Suzuki alto '98 0.8ltr met 5bak
Opel Corsa 1.7D 60pk 0-100 in 16,5sec.
en zo nu en dan in een peug 108 de laatste tijd

En ook met wat snellere maar niet mega snelle auto's:
Corsa 1.4 98pk
Focus 1.6 100pk
Focus 1.8 116pk

Met de laatste 3 kun je prima invoegen zonder ze voorbij de 3000-3500 toeren te trekken. Lage toeren betekend niet dat je het gas niet ver in kan duwen.

Offtopic: ik ging met dinnetje in een peug 108 1.2 naar Italië op vakantie en haar broer met dinnetje in een clio 1.2. Wij hadden geen enkele klacht over de 108, maar hij doet het nooit meer in de clio want het ging voor geen meter. 8)7 gelijkwaardige auto's en andere ervaringen.

mmm zie nu dat ik mijn auto's in paren heb gereden :+

[ Voor 6% gewijzigd door A13X op 06-10-2017 11:54 ]

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eXec
Daniel36 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:35:
[...]

Hoezo en waarom?
Ik doel op LPG en slecht rijden en boven 4000 toeren op benzine.
Hoezo slecht rijden?

Vanwege eerdere ervaringen van mijn vaders kant, hou ik het op LPG gewoon onder de 4000 toeren. Wij rijden al jaren op LPG, ook voor de G3 tijd. Extra onderhoud is er nagenoeg niet (meer), mits je er goed mee om gaat. Er is mij afgeraden continue boven de 4000 toeren te zitten, dus ik hou het beter binnen de marges. Alleen als het écht nodig is geef ik gas bij, maar dat is alleen wanneer het voor de verkeersveiligheid moet. Remmen op een invoegstrook of snelweg is voor mij uit den boze, tenzij er file is oid.
[...]
Tja als je direct de snelweg op moet dan zal je daar inderdaad rekening mee moeten houden neemt niet weg dat het warmrijden van je auto niet boven de veiligheid mag staan, maar daar zal je vast rekening mee houden ;)
Wat mij betreft rij ik altijd veilig. Zal ook wel moeten als chauffeur zijnde ;). Red het meer dan prima om hier met 80 in te voegen, waar toch het meerendeel 80 op de rechterbaan rijd. (A10, voor de Zeeburgertunnel)
[...]
Het is niet erg om een andere kijk te hebben op auto's. Heb simpelweg het budget niet om dergelijke voorwaarden te stellen aan een auto. De Megane was een supergoede deal, ondanks dat er geen onderhoudshistorie van bekend was. Ik ben de 2e particuliere eigenaar, waarbij de 1e eigenaar de auto heeft overgenomen van de leasemaatschappij. Met slechts 205k op de teller op LPG voor 750 euro in deze staat vond je ze destijds niet.

Ik laat overigens wel onderhoud uitvoeren en hij krijgt zijn beurtjes ook wel. Normale dingen als bougies, bobines en een veerpoot die afbrak heb ik ook gewoon laten doen. Het is meer een afweging of een reparatie het waard is, gezien de dagwaarde. Ik heb geen zin om er in één keer 600 euro tegenaan te gooien, dat is 'ie niet meer waard. Maar een keer 300 euro gaat er mee door. Zullen altijd afwegingen blijven.

Dit jaar overigens na de APK in Januari geen garage meer gezien. Ook niet nodig geweest met maar 6k die erbij is gekomen dit jaar.

Zoals ik al eerder aangaf, is het prima te doen om onder de 4000 toeren te blijven en toch een dusdanige snelheid te bereiken alvorens ik invoeg.

eXec op Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-07 13:44

PauseBreak

derp!

Grvy schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:31:

Dat heb ik ook. Ik woon op minder dan 2km van de dichtstbijzijnde oprit, dus invoegen gaat met koude motor. Nu heb ik een twee liter turbobenzine, dus als ik goed plan (begint al in de bocht van de invoegstrook) dan hoef ik niet boven de 3000tpm te komen en niet meer dan halfvol gas te geven om toch met 120-130km/u in te kunnen voegen. De truc is vroeg genoeg beginnen met tempo maken en de gehele invoegstrook gebruiken.
Als dat niet kan, kan je natuurlijk altijd nog omrijden. Je bent niet verplicht om z.s.m. op de autosnelweg te rijden.

Wat me wel stoort zijn dit soort mensen. Hiervoor met 70km/u over een N-weg getokkeld (80 toegestaan), dus motor is echt wel warm genoeg. En dan krijg je alsnog zulk gedrag:

Zeg me maar waar dat aan ligt.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
eXec schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:39:
Er is mij afgeraden continue boven de 4000 toeren te zitten
Continu boven de 4000 toeren is natuurlijk iets anders dan kortstondig.
De bestuurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-07 13:44

PauseBreak

derp!

Als het incidenteel zou zijn zou ik je direct geloven, maar dit type invoegen zie ik dagelijks meerdere malen. Het is geen incident, helaas.
Ik weet dat ze bij de rijopleiding tegenwoordig een behoorlijke nadruk leggen op "milieuvriendelijk rijden" (laag brandstofverbruik), maar veel van de mensen die ik dit soort invoeggedrag zie vertonen zijn hoogstwaarschijnlijk niet recent geslaagd voor de rijopleiding gezien hun leeftijd.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

@eXec ik bedoelde niet dat je slecht rijdt :+
Ik vroeg me af wat de correlatie was tussen lpg en niet boven de 4000 toeren rijden en dacht te begrijpen dat je iets bedoelde van dat de motor dan slecht liep op lpg oid.

Zelf rijd ik nu acht jaar met lpi lpg installaties en dat bevalt prima.
Wat betreft boven de 4000 toeren rijden op lpg: nog nooit gehoord, behalve tijden over de autobahn planken met hoge toerentallen.
Wel verhalen over niet de tank geheel leeg rijden maar dat voorkomt de software tegenwoordig door eerder al over te schakelen op benzine.

Enfin, we dwalen af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WP_Pj
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-07 22:28
PauseBreak schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:39:
[...]

Zeg me maar waar dat aan ligt.
Mensen die het spelletje "Het gaspedaal is lava" spelen.
Niet alleen bij snelwegen zie je dit gedrag, ook na een kruising met stopverkeerslichten heb je dat. Als ik vroeg schakel (20 > 2, 30 > 3, 40 > 4, etc.) en ongeveer kwart gas ben ik alsnog sneller op 80 dan die figuren voor me.

Edit: en dan heb ik nog maar 122 opgegeven paardenkrachten én op LPG, dus misschien zelfs nog een beetje minder (op een auto van 1500 kg)

[ Voor 13% gewijzigd door WP_Pj op 06-10-2017 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Raym09 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:45:
Regel 2 word echter snoeihard genegeerd door haast alle bestuurders, zo hard mogelijk die lege invoegstrook uitrijden om hem er op het einde tussen te gooien. Degene die eerder invoegen rijden ze ook nog even voorbij om maar zo ver mogelijk vooraan te komen.
Dat is exact wat ik bedoel ja. Eigenlijk zou er een bord moeten zijn met "bij files HIER invoegen" of de algemeen bekende regel "bij files doorrijden tot het einde".

Nu is er ladingen onnodige irritatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-07 15:57
Het valt me op juist omdat ik wel altijd regel 2 hanteer, ik zonder enig probleem gewoon in kan voegen. Hoe druk het ook is. En typerend genoeg doet de rest achter mij dan in 1x precies het zelfde en probeert er zelden nog iemand langs me te schieten.

Heb maar 1 of 2x gehad dat iemand opzettelijk het gat dicht ging gooien tussen hem en de voorganger. En toen ging de voorganger als reactie in een keer ruimte maken voor me.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:00:
[...]

Juist aan het begin van de invoegstrook kan ik geen ruimte geven. Ik moet eerst inschatten wat ons snelheidsverschil is, ik moet kijken hoe dicht mijn achterligger op mij zit (kan ik wel remmen), misschien is er op de linkerbaan wel ruimte, of misschien moet ik juist iets harder doorrijden en iets op mijn voorganger kruipen.
Ik schreef over de invoegers achter me die vervolgens op de hoofdrijbaan naast me gaan rijden en ik niet meer kan invoegen. Niet over het verkeer wat al op de rechterbaan rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
TheBrut3 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:34:
Voor de lol eens kijken hoe kort onderstaande invoegstrook is. De keren dat ik daar met 50km/h de snelweg op moet omdat mijn voorganger geen gaspedaal lijkt te hebben zijn niet meer te tellen.

https://goo.gl/maps/9qTMvCdtLmu

Soms zit ik dan echt met samengeknepen billen. Als er niemand achter mij zit blijf ik beneden soms voor groen wachten, zodat ik daar boven wel met 100+ kan invoegen :+

Zal wel aan het nieuwe rijden liggen. Schakelen bij 2500RPM gewoon NIET doen bij dergelijke situaties. Vol gas tot de rode lijn, die auto kan dat makkelijk aan.
Dit is een oprit waar ik regelmatig kom met die trage Transit waar ik het eerder over had, maar ik krijg het zelfs met dát ding voor elkaar om met minimaal 80 in te voegen. Gas op de plank, zo simpel is het. Jammer genoeg snapt niet iedereen dat :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
Daniel36 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 14:30:
@eXec ik bedoelde niet dat je slecht rijdt :+
Ik vroeg me af wat de correlatie was tussen lpg en niet boven de 4000 toeren rijden en dacht te begrijpen dat je iets bedoelde van dat de motor dan slecht liep op lpg oid.

Zelf rijd ik nu acht jaar met lpi lpg installaties en dat bevalt prima.
Wat betreft boven de 4000 toeren rijden op lpg: nog nooit gehoord, behalve tijden over de autobahn planken met hoge toerentallen.
Wel verhalen over niet de tank geheel leeg rijden maar dat voorkomt de software tegenwoordig door eerder al over te schakelen op benzine.
Het feit dat LPG de motoronderdelen niet smeert. Mijn motor loopt na het starten slechts kort op benzine en schakelt daarna over op LPG. Om teveel slijtage te voorkomen, houden wij de toerentallen onder de 4000.

Auto rijdt gewoon goed, zowel op benzine als LPG gelukkig. :)

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
eXec schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 20:54:
Het feit dat LPG de motoronderdelen niet smeert. Mijn motor loopt na het starten slechts kort op benzine en schakelt daarna over op LPG.
Daar heb je motorolie voor. Benzine is ook een prima ontvetter, je gooit er toch geen mengsmering in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

LPG verbrandt met een hogere temperatuur dan benzine waardoor de kleppen en zuigerveren in principe hoger belast worden.
Verder klopt dat smering verhaal ook inderdaad.
Benzine heeft toch een betere smerende werking blijkbaar.
Sommige motoren kunnen hier slecht tegen, sommige goed.
In mijn auto is een smeersysteempje toegevoegd dat een bepaald smeermiddel aan het gas toevoegt.
Zie je wel eens vaker.

Je hebt flashlube, jlm en nog een ander merk.

In elk geval is eXex erg zuinig op zijn auto.

Morgen ochtend toevallig even weg met de auto, eens kijken welke snelheid ik haal met een koude motor bij het invoegen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Daniel36 op 06-10-2017 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eXec
RemcoDelft schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:08:
[...]

Daar heb je motorolie voor. Benzine is ook een prima ontvetter, je gooit er toch geen mengsmering in?
Benzine heeft een smerende werking, LPG niet. LPG is een droog mengsel namelijk. Als gezegd loopt mijn auto slechts zeer kort op benzine, dus het smerende effect is zo weg. Ik ga niet meer op benzine rijden dan nodig is - dan ben ik snel mijn voordeel deels kwijt. Bij mijn auto geen smeersel dat nog de boel smeert.
Daniel36 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:00:
Morgen ochtend toevallig even weg met de auto, eens kijken welke snelheid ik haal met een koude motor bij het invoegen ;)
Koude motor of niet, de 100 haal ik wel. Hier geen last met invoegen.

[ Voor 42% gewijzigd door eXec op 06-10-2017 23:46 ]

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Het is erg herkenbaar, mensen lijken niet te durven terwijl dat een stuk gevaarlijker is dan gewoon wat gas te geven.
Naast dat het voor irritatie zorgt bij mensen achter je, moeten mensen op de rem op de snelweg voor jou (als het drukker is), iets wat je niet snel wilt.
Ik heb geleerd, gassen tot je op snelheid bent en daarna pas invoegen! Wat doen mensen, met 70/80 de snelweg op, REMMEN, tussen gaatje schuiven. Denk dan vaak “zal wel een oudje zijn” maar dat valt flink tegen.

Nu ga ik die mensen soms nog voorbij op de invoegstrook (als het echt met slakken tempo gaat) maar daar is niet elke auto geschikt voor.

Grootste irritatie punt is altijd nog onnodig links rijden.. in de verte een vrachtwagen? Laat ik maar 800 meter links rijden met 110 waar ik 130 mag! Bah!
Nog niet sprekende over vrachtwagens die inhalen wanneer het druk is omdat iemand teveel ruimte laat..

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

M.b.t. de ervaringen met rijden op gas:

Het grote LPG topic

O-)

[ Voor 40% gewijzigd door Daniel36 op 07-10-2017 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
eXec schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:43:
Benzine heeft een smerende werking, LPG niet. LPG is een droog mengsel namelijk. Als gezegd loopt mijn auto slechts zeer kort op benzine, dus het smerende effect is zo weg.
En hoeveel procent van de smering komt van benzine, en hoeveel van de motorolie? 2% tegen 98% of zo?
Wat nou als je bergaf rijdt, en een paar minuten lang 6000 toeren draait in z'n 2? Dan krijgt-ie geen druppel benzine maar smeert prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
gistermiddag aan het eind van de middag in totaal 3 kwartier in de file gestaan op de a27 van Almere richting Gorichem. Ik heb al 5 bijna aanrijdingen kunnen tellen door autos die vanuit mn rechter dode hoek invoegen/van rijbaan wisselen vlak voor mij en dan direct bot op de rem gaan staan omdat het verkeer weer stil staat/af remt waardoor ik steeds flink in de ankers moest met 52 ton...

En als er dan een aanrijding plaats vindt is de vrachtwagenchauffeur de schuldige in hun ogen maar die personen beseffen niet dat een vrachtwagen meer ruimte nodig is om veilig te kunnen rijden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

RemcoDelft schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 10:40:
[...]

En hoeveel procent van de smering komt van benzine, en hoeveel van de motorolie? 2% tegen 98% of zo?
Wat nou als je bergaf rijdt, en een paar minuten lang 6000 toeren draait in z'n 2? Dan krijgt-ie geen druppel benzine maar smeert prima.
off topic en mogelijk verdergaan in het LPG topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
eXec schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 05:26:
[...]

Mijn Megane is iets zwaarder dan een Golf. Begrijp helemaal wat je bedoeld. Heb voorheen in mijn werkbus (Kangoo) (en ook nu in het openbaar vervoer, rij op een Mercedes Sprinter) meer ruimte in de motor. Desalniettemin komt het uiteindelijk allemaal op anticiperen neer. Anticiperen is zo moeilijk :9
Ja het is natuurlijk wel een heel stuk anticiperen, was toen nog een stuk meer onervaren als nu waardoor ik afentoe toch in wat enkele benarde situaties kwam waar ik eigenlijk op een totaal andere plek zou willen zitten maar het vermogen dat niet toeliet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:12
Ik denk dat 'het nieuwe rijden' ook een factor is. Men is niet meer gewend de motor toeren te laten maken (wat dan gaat 'ie zoveel eng geluid maken, straks gaat 'ie stuk!), dus even het gas intrappen is al snel eng.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

ijdod schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 15:24:
Ik denk dat 'het nieuwe rijden' ook een factor is. Men is niet meer gewend de motor toeren te laten maken (wat dan gaat 'ie zoveel eng geluid maken, straks gaat 'ie stuk!), dus even het gas intrappen is al snel eng.
Terugschakelen na afremmen voor een auto die afsloeg is inderdaad ook al teveel gevraagd helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Raym09 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:45:
[...]

Die standaard is er al jaren onder de slogan "ritsen doe je zo":
1 Zo lang mogelijk doorrijden op de rijstrook die gaat wegvallen;
2 Op ongeveer 300 meter voor de versmalling (vaak aangegeven met een bord) je rijsnelheid aanpassen aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook;
3 Voertuigen op aanliggende strook maken vrijwillig ruimte om invoegend voertuig tussen te laten;
4 Op circa 50 meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen in de ontstane ruimte invoegen, zodat invoegend voertuig en de achterligger de rit kunnen vervolgen.
Als het al één grote file is, dan kan ik me daar wel in vinden. Maar als je nog 80 rijdt ofzo, klinkt dat erg gevaarlijk. Dan begin je immers 2 seconde voor de versmalling met invoegen. Dat vind ik wel een hele kleine veiligheidsmarge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
ijdod schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 15:24:
Heb daar ook een mooi voorbeeld van, schoonfamilie heeft een kia cee'd 1.6 met 135 pk, zonder turbo en dat ding heeft vanaf 5-6000 toeren pas max vermogen, maar dan maakt ie al zoveel herrie dat niemand dat ooit doet, dus noemen ze de auto traag.. Zodra ze in een auto met turbo stappen of gewoon lui een automaat dan voelt ie ook direct veel sneller aan voor ze. Maar eigenlijk komt het er gewoon op neer dat mensen niet weten hoe ze in bepaalde auto's kunnen/moeten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
RemcoDelft schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 10:40:
[...]

Ook dan krijgt 'ie benzine - de motor moet immers blijven draaien. Ook als 'ie stationair draait verbruikt je motor benzine, zei het een stuk minder. De smering gaat in dit geval om de interne delen waar de olie niet bij komt. Olie is niet betrokken bij het verbrandingsproces, maar je cilinders moeten binnenin toch ook gesmeerd worden - daar zorgt de brandstof voor. Als het vermengt met olie zou ik maar snel naar de garage gaan als ik jou was.

eXec op Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:11
Pyramiden schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:22:
Mijn rij-isinstructeur was er altijd streng op. Invoegen doe je op 2/3e van de invoegstrook, en aan het begin van de invoegstrook dien je de snelheid te rijden die op de weg gereden wordt waar je op aan het invoegen bent. Is er geen ruimte? Dan geef je gas om je ruimte te creëren.
Heel schattig zo'n star regime, maar absoluut onuitvoerbaar op vele invoegstroken icm lage vermogens van auto's. Bv klaverblad Drachten mag je blij zijn als je 80 rijdt vanaf waar je mag invoegen.
Of laten we oprit Meerssen in de A2 nemen naar het noorden. Procentje of 5-7 omhoog..

Of oprit Wessem in de A2 richting zuiden, leuke bocht voor de oprit, en je moet omhoog vanwege de brug over de Maas.

Je moet gewoon roeien met de riemen die je hebt een gewoon gas geven. En waar iemand invoegt boeit me niet, zolang de ruimte er maar is en diegene de snelheid heeft proberen te halen.

Ik voeg in wanneer de ruimte er is en ik snel genoeg rijd.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-07 13:26
GAIAjohan schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 19:05:
[...]

Heel schattig zo'n star regime, maar absoluut onuitvoerbaar op vele invoegstroken icm lage vermogens van auto's. Bv klaverblad Drachten mag je blij zijn als je 80 rijdt vanaf waar je mag invoegen.
Of laten we oprit Meerssen in de A2 nemen naar het noorden. Procentje of 5-7 omhoog..

Of oprit Wessem in de A2 richting zuiden, leuke bocht voor de oprit, en je moet omhoog vanwege de brug over de Maas.

Je moet gewoon roeien met de riemen die je hebt een gewoon gas geven. En waar iemand invoegt boeit me niet, zolang de ruimte er maar is en diegene de snelheid heeft proberen te halen.

Ik voeg in wanneer de ruimte er is en ik snel genoeg rijd.
Die paar uitzonderingen met een klein klaverblad daargelaten, ik heb zelf nog nooit voor de situatie gestaan dat het niet lukte om op de juiste snelheid te komen als je vroeg genoeg begint met accelereren, en mijn auto is zeker geen snelheidsmonster. Er zullen ongetwijfeld nog wel een paar invoegstroken te vinden zijn waar het een uitdaging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
eXec schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 18:12:
Ook dan krijgt 'ie benzine - de motor moet immers blijven draaien.
Het is duidelijk dat je niet begrijpt hoe injectiemotoren werken. Nu geeft dat op zich niet, maar als je daardoor blijkbaar het vermogen van je auto niet durft te benutten in het verkeer, zou je je er toch eens iets in moeten verdiepen.
FYI: een injectiemotor krijgt geen druppel brandstof tijdens remmen op de motor. Vandaar ook de verbruiksmeter die op 0 l / 100 km staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
RemcoDelft schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 19:28:
[...]

Het is duidelijk dat je niet begrijpt hoe injectiemotoren werken. Nu geeft dat op zich niet, maar als je daardoor blijkbaar het vermogen van je auto niet durft te benutten in het verkeer, zou je je er toch eens iets in moeten verdiepen.
FYI: een injectiemotor krijgt geen druppel brandstof tijdens remmen op de motor. Vandaar ook de verbruiksmeter die op 0 l / 100 km staat.
Misschien moet je je dan toch maar in gaan lezen hoe LPG werkt. Mijn auto is er eentje uit 2000 en is geen directe inspuiting (Want hé, dat was destijds niet eens beschikbaar voor LPG). Het heeft verder nogmaals niets met niet het vermogen durven te gebruiken, maar het voorkomen van motorschade omdat LPG gewoon meer slijtage geeft aan je motor. Het is zeer duidelijk dat je geen verstand hebt van LPG. Ik denk niet dat jouw motor het heel lang volhoudt ;).

eXec op Steam

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:12
Scrtz schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 16:02:
[...]

Heb daar ook een mooi voorbeeld van, schoonfamilie heeft een kia cee'd 1.6 met 135 pk, zonder turbo en dat ding heeft vanaf 5-6000 toeren pas max vermogen, maar dan maakt ie al zoveel herrie dat niemand dat ooit doet, dus noemen ze de auto traag.. Zodra ze in een auto met turbo stappen of gewoon lui een automaat dan voelt ie ook direct veel sneller aan voor ze. Maar eigenlijk komt het er gewoon op neer dat mensen niet weten hoe ze in bepaalde auto's kunnen/moeten rijden.
Dat dus. Die C'eed zit dus in 10s aan de 100. Dat is, ook tegenwoordig, gewoon vlot te noemen. Ik heb dat bij mijn ouders ook gezien. Die heb ik gedemonstreerd dat er een toerenbegrenzer op de motor zit, die draai je dus niet te soep in op die manier. Sindsdien gaat het al een stuk beter.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
eXec schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 18:12:
[...]
maar je cilinders moeten binnenin toch ook gesmeerd worden - daar zorgt de brandstof voor. Als het vermengt met olie zou ik maar snel naar de garage gaan als ik jou was.
De cilinders worden met olie gesmeerd, niet met benzine :z

Pagina: 1 2 3 Laatste