Die standaard is er al jaren onder de slogan "ritsen doe je zo":
1 Zo lang mogelijk doorrijden op de rijstrook die gaat wegvallen;
2 Op ongeveer 300 meter voor de versmalling (vaak aangegeven met een bord) je rijsnelheid aanpassen aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook;
3 Voertuigen op aanliggende strook maken vrijwillig ruimte om invoegend voertuig tussen te laten;
4 Op circa 50 meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen in de ontstane ruimte invoegen, zodat invoegend voertuig en de achterligger de rit kunnen vervolgen.
klik dit is een Belgische link maar in Nederland zijn spotjes met dezelfde tekst uitgezonden.
Regel 2 word echter snoeihard genegeerd door haast alle bestuurders, zo hard mogelijk die lege invoegstrook uitrijden om hem er op het einde tussen te gooien. Degene die eerder invoegen rijden ze ook nog even voorbij om maar zo ver mogelijk vooraan te komen.
Daardoor gaan de andere bestuurders regel 3 negeren want er zijn er al 3 voor hem ingevoegd en die *** kon er gemakkelijk achter. De invoegende bestuurder drukt hem er vervolgens tussen met alle rempartijen en irritaties tot gevolg.
Wat dat betreft is het echt triest op de weg, want bij degene die bovenstaande regels wel volgen zie je vaak weer dat het gat waar ze willen invoegen snel word dichtgereden. (vaak door degene die regel 2 negeren)
In mijn n=1 ervaring kun je met kleine vermogens ook prima invoegen. Kwestie van vooruit kijken, anticiperen en op tijd op het gas gaan. Aan het begin van de oprit al kijken wat er aan komt en inschatten waar je verwacht uit te komen, dan weet je meteen hoe kritisch je invoegsnelheid gaat worden. Wat vlotter door de bocht en bij het openen van de bocht al gas gaan geven dan heb je 9 van de 10 keer al genoeg vaart om in te kunnen voegen op 2/3 of minder van de invoegstrook.
Maar dat is mijn mening op basis van mijn (langzame) auto's:
Suzuki alto '83 0.8ltr met 4bak en een top van 140km/h (en origineel af fabriek AM only radio

)
Suzuki alto '98 0.8ltr met 5bak
Opel Corsa 1.7D 60pk 0-100 in 16,5sec.
en zo nu en dan in een peug 108 de laatste tijd
En ook met wat snellere maar niet mega snelle auto's:
Corsa 1.4 98pk
Focus 1.6 100pk
Focus 1.8 116pk
Met de laatste 3 kun je prima invoegen zonder ze voorbij de 3000-3500 toeren te trekken. Lage toeren betekend niet dat je het gas niet ver in kan duwen.
Offtopic: ik ging met dinnetje in een peug 108 1.2 naar Italië op vakantie en haar broer met dinnetje in een clio 1.2. Wij hadden geen enkele klacht over de 108, maar hij doet het nooit meer in de clio want het ging voor geen meter.

gelijkwaardige auto's en andere ervaringen.
mmm zie nu dat ik mijn auto's in paren heb gereden
[
Voor 6% gewijzigd door
A13X op 06-10-2017 11:54
]