Invoegen een hels karwei

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 16:47
eXec schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 00:51:

Zoals ik hierboven ook zei, is er geen onderhoudshistorie van mijn auto bekend. Heb ook geen idee wanneer de riem voor het laatst gedaan is. Zolang 'ie het doet, doet 'ie het. Kapt 'ie ermee, dan haal ik een andere.

Voor wat betreft het warmrijden... Tja, zowel thuis als bij mijn werk draai ik al heel snel de snelweg op, dus warmrijden is niet aan de orde wanneer ik moet invoegen.
Tja als je direct de snelweg op moet dan zal je daar inderdaad rekening mee moeten houden neemt niet weg dat het warmrijden van je auto niet boven de veiligheid mag staan, maar daar zal je vast rekening mee houden ;)

Wat betreft het onderhoud, daar heb ik dan een andere kijk op, maar gezien je reactie rijden we ook beide met een andere gedachte in de auto.
Als je niet weet wat de status van je auto is bij aankoop dan laat je hem nakijken en haal je het eventuele achterstallige onderhoud in. Wil je die kosten niet dan moet je een auto kopen waarvan de historie wel aanwezig is.

Edit: Een "niet" toegevoegt 8)7
Dank Daniel36

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Voor de lol eens kijken hoe kort onderstaande invoegstrook is. De keren dat ik daar met 50km/h de snelweg op moet omdat mijn voorganger geen gaspedaal lijkt te hebben zijn niet meer te tellen.

https://goo.gl/maps/9qTMvCdtLmu

Soms zit ik dan echt met samengeknepen billen. Als er niemand achter mij zit blijf ik beneden soms voor groen wachten, zodat ik daar boven wel met 100+ kan invoegen :+

Zal wel aan het nieuwe rijden liggen. Schakelen bij 2500RPM gewoon NIET doen bij dergelijke situaties. Vol gas tot de rode lijn, die auto kan dat makkelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

eXec schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 00:51:
[...]

Het heeft niks met durven te maken. Maar ik heb een auto die mij 750 euro heeft gekost en waar geen onderhoudshistorie van bekend is. Daarnaast rij ik op LPG, wat het er ook niet veel beter op maakt. Ik kom nooit boven de 4000 toeren. Wanneer ik 140 op de teller rij in z'n 5, dan zit aan de 4000 toeren. Ga ik harder, schakel ik over op benzine. Heb geen zin om steeds om te schakelen, dus ik hou het beter maar binnen de marges :). Bovendien ben ik dan zo mijn voordeel van LPG deels kwijt. Red mij er prima mee uit de voeten...

[...]
Zoals ik hierboven ook zei, is er geen onderhoudshistorie van mijn auto bekend. Heb ook geen idee wanneer de riem voor het laatst gedaan is. Zolang 'ie het doet, doet 'ie het. Kapt 'ie ermee, dan haal ik een andere.

Voor wat betreft het warmrijden... Tja, zowel thuis als bij mijn werk draai ik al heel snel de snelweg op, dus warmrijden is niet aan de orde wanneer ik moet invoegen.
Hoezo en waarom?
Ik doel op LPG en slecht rijden en boven 4000 toeren op benzine.
:)
Axewi schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:30:
[...]

Tja als je direct de snelweg op moet dan zal je daar inderdaad rekening mee moeten houden neemt niet weg dat het warmrijden van je auto boven de veiligheid mag staan, maar daar zal je vast rekening mee houden ;)

Wat betreft het onderhoud, daar heb ik dan een andere kijk op, maar gezien je reactie rijden we ook beide met een andere gedachte in de auto.
Als je niet weet wat de status van je auto is bij aankoop dan laat je hem nakijken en haal je het eventuele achterstallige onderhoud in. Wil je die kosten niet dan moet je een auto kopen waarvan de historie wel aanwezig is.
Je bedoelt niet???
Boven de veiligheid mag staan bedoel ik.

[ Voor 25% gewijzigd door Daniel36 op 06-10-2017 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

nvm, dubbel.

[ Voor 97% gewijzigd door Daniel36 op 06-10-2017 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Allemaal heel herkenbaar wat de TS zegt.

Bijvoorbeeld op de A1 daar waar de A30 erbij komt in de richting Amersfoort, nu hebben ze daar een doorgetrokken streep liggen, maar zodra die weg is vliegen ze meteen helemaal naar de linkerrijstrook.
Gevolg is iedereen er achter moet in de ankers, plus je gaat er een brug over dus iedereen remt al af.

Precies hetzelfde zie ik ook weer bij de A1 waar de A28 erbij komt richting Amsterdam. Nu is het op dit stuk op dit moment in de avond ook bijna altijd file, maar dat is hopelijk eind volgend jaar verholpen door de verbreding van de A1 tussen Bunschoten-Spakenburg en knooppunt Eemnes.

Nog een irritatie puntje, waarom blijft iedereen gas geven als ze een file voor hun zien? Ik snap dit echt niet, ik laat mijn gas los en laat de auto uitrollen 9 van de 10 keer rijd het verkeer voor mij wat dus stil stond, weg en kan ik op een bepaald punt de cruise control weer aanzetten om daarna langzaam weer mijn snelheid op te voeren. Als iedereen dit nou eens deed, los je door slim te rijden gewoon een file op.

Wat betreft in en uitvoegstroken, ik zie nog wel eens regelmatig als een vrachtwagen vooraan rijd deze op de vluchtstrook gaan om alle auto's er langs te laten. Voorbeeld op dit stuk, duiken ze nadat ze bij het stoplicht rechts gegaan zijn, meteen de vluchtstrook op, het zijn wel vaak buitenlandse chauffeurs die dit doen: https://www.google.nl/map...cqb91A!2e0!7i13312!8i6656

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 21:41

Grvy

Bot

Iedereen die hier praat over "toeren maken" en dat soort dingen.. realiseren die zich ook dat als je s'ochtends wegrijdt met een koude motor dat dat alles behalve te doen is in een 1.0?

Niet iedereen woont kilometers van een oprit naar de snelweg af en mijn motor is dan alles behalve warm hoor. En ik ga geen toeren maken als die auto niet goed warm is, dan verziek ik mijn motor..

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Grvy schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:31:
Iedereen die hier praat over "toeren maken" en dat soort dingen.. realiseren die zich ook dat als je s'ochtends wegrijdt met een koude motor dat dat alles behalve te doen is in een 1.0?

Niet iedereen woont kilometers van een oprit naar de snelweg af en mijn motor is dan alles behalve warm hoor. En ik ga geen toeren maken als die auto niet goed warm is, dan verziek ik mijn motor..
Dat punt heb ik inderdaad gemaakt kortgeleden.
Ik voeg in met een koude motor van 77 pk op 1100 kg, dus... :)
Goed kijken en plannen dan hoef ik niet boven de 3000 toeren te komen meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:17
Mijn analyse:
Het gaat bij het invoegen niet om je eigen snelheid, maar dat je dezelfde snelheid hebt bereikt als de baan waar je wilt invoegen. Probeer dan niet vóór iemand in te voegen maar achter iemand. Je kan namelijk beter inschatten of je voor je nog ruimte hebt dan achter je (en scheelt ook paniekerig in je spiegels kijken....).

Als het druk op de weg is, is de snelheid op de rijbaan meestal tussen de 80-90, dus dat is de snelheid die je moet hebben op ongeveer 2/3 van de invoegstrook.

Ga iets daarvoor in je spiegels kijken waar je zit ten opzichte van degene die op de rijbaan zitten. Schat dan in of het handig is om nog met alle wanhoop vóór degene die naast je rijdt in te voegen zodat de persoon direct achter je daar achter kan invoegen of dat je rustig en beheerst achter degene die naast je rijdt in kan voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:18

A13X

Dude

Wolfboy schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:46:
Dat is voor mij ook een irritatiepunt... dat er geen "standaard" is voor het samenvoegen van 2 banen.
Die standaard is er al jaren onder de slogan "ritsen doe je zo":
1 Zo lang mogelijk doorrijden op de rijstrook die gaat wegvallen;
2 Op ongeveer 300 meter voor de versmalling (vaak aangegeven met een bord) je rijsnelheid aanpassen aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook;
3 Voertuigen op aanliggende strook maken vrijwillig ruimte om invoegend voertuig tussen te laten;
4 Op circa 50 meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen in de ontstane ruimte invoegen, zodat invoegend voertuig en de achterligger de rit kunnen vervolgen.

klik dit is een Belgische link maar in Nederland zijn spotjes met dezelfde tekst uitgezonden.

Regel 2 word echter snoeihard genegeerd door haast alle bestuurders, zo hard mogelijk die lege invoegstrook uitrijden om hem er op het einde tussen te gooien. Degene die eerder invoegen rijden ze ook nog even voorbij om maar zo ver mogelijk vooraan te komen.

Daardoor gaan de andere bestuurders regel 3 negeren want er zijn er al 3 voor hem ingevoegd en die *** kon er gemakkelijk achter. De invoegende bestuurder drukt hem er vervolgens tussen met alle rempartijen en irritaties tot gevolg.

Wat dat betreft is het echt triest op de weg, want bij degene die bovenstaande regels wel volgen zie je vaak weer dat het gat waar ze willen invoegen snel word dichtgereden. (vaak door degene die regel 2 negeren)

In mijn n=1 ervaring kun je met kleine vermogens ook prima invoegen. Kwestie van vooruit kijken, anticiperen en op tijd op het gas gaan. Aan het begin van de oprit al kijken wat er aan komt en inschatten waar je verwacht uit te komen, dan weet je meteen hoe kritisch je invoegsnelheid gaat worden. Wat vlotter door de bocht en bij het openen van de bocht al gas gaan geven dan heb je 9 van de 10 keer al genoeg vaart om in te kunnen voegen op 2/3 of minder van de invoegstrook.

Maar dat is mijn mening op basis van mijn (langzame) auto's:
Suzuki alto '83 0.8ltr met 4bak en een top van 140km/h (en origineel af fabriek AM only radio O+ )
Suzuki alto '98 0.8ltr met 5bak
Opel Corsa 1.7D 60pk 0-100 in 16,5sec.
en zo nu en dan in een peug 108 de laatste tijd

En ook met wat snellere maar niet mega snelle auto's:
Corsa 1.4 98pk
Focus 1.6 100pk
Focus 1.8 116pk

Met de laatste 3 kun je prima invoegen zonder ze voorbij de 3000-3500 toeren te trekken. Lage toeren betekend niet dat je het gas niet ver in kan duwen.

Offtopic: ik ging met dinnetje in een peug 108 1.2 naar Italië op vakantie en haar broer met dinnetje in een clio 1.2. Wij hadden geen enkele klacht over de 108, maar hij doet het nooit meer in de clio want het ging voor geen meter. 8)7 gelijkwaardige auto's en andere ervaringen.

mmm zie nu dat ik mijn auto's in paren heb gereden :+

[ Voor 6% gewijzigd door A13X op 06-10-2017 11:54 ]

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-09 17:42
Daniel36 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:35:
[...]

Hoezo en waarom?
Ik doel op LPG en slecht rijden en boven 4000 toeren op benzine.
Hoezo slecht rijden?

Vanwege eerdere ervaringen van mijn vaders kant, hou ik het op LPG gewoon onder de 4000 toeren. Wij rijden al jaren op LPG, ook voor de G3 tijd. Extra onderhoud is er nagenoeg niet (meer), mits je er goed mee om gaat. Er is mij afgeraden continue boven de 4000 toeren te zitten, dus ik hou het beter binnen de marges. Alleen als het écht nodig is geef ik gas bij, maar dat is alleen wanneer het voor de verkeersveiligheid moet. Remmen op een invoegstrook of snelweg is voor mij uit den boze, tenzij er file is oid.
[...]
Tja als je direct de snelweg op moet dan zal je daar inderdaad rekening mee moeten houden neemt niet weg dat het warmrijden van je auto niet boven de veiligheid mag staan, maar daar zal je vast rekening mee houden ;)
Wat mij betreft rij ik altijd veilig. Zal ook wel moeten als chauffeur zijnde ;). Red het meer dan prima om hier met 80 in te voegen, waar toch het meerendeel 80 op de rechterbaan rijd. (A10, voor de Zeeburgertunnel)
[...]
Het is niet erg om een andere kijk te hebben op auto's. Heb simpelweg het budget niet om dergelijke voorwaarden te stellen aan een auto. De Megane was een supergoede deal, ondanks dat er geen onderhoudshistorie van bekend was. Ik ben de 2e particuliere eigenaar, waarbij de 1e eigenaar de auto heeft overgenomen van de leasemaatschappij. Met slechts 205k op de teller op LPG voor 750 euro in deze staat vond je ze destijds niet.

Ik laat overigens wel onderhoud uitvoeren en hij krijgt zijn beurtjes ook wel. Normale dingen als bougies, bobines en een veerpoot die afbrak heb ik ook gewoon laten doen. Het is meer een afweging of een reparatie het waard is, gezien de dagwaarde. Ik heb geen zin om er in één keer 600 euro tegenaan te gooien, dat is 'ie niet meer waard. Maar een keer 300 euro gaat er mee door. Zullen altijd afwegingen blijven.

Dit jaar overigens na de APK in Januari geen garage meer gezien. Ook niet nodig geweest met maar 6k die erbij is gekomen dit jaar.

Zoals ik al eerder aangaf, is het prima te doen om onder de 4000 toeren te blijven en toch een dusdanige snelheid te bereiken alvorens ik invoeg.

eXec op Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:53

PauseBreak

derp!

Grvy schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:31:

Dat heb ik ook. Ik woon op minder dan 2km van de dichtstbijzijnde oprit, dus invoegen gaat met koude motor. Nu heb ik een twee liter turbobenzine, dus als ik goed plan (begint al in de bocht van de invoegstrook) dan hoef ik niet boven de 3000tpm te komen en niet meer dan halfvol gas te geven om toch met 120-130km/u in te kunnen voegen. De truc is vroeg genoeg beginnen met tempo maken en de gehele invoegstrook gebruiken.
Als dat niet kan, kan je natuurlijk altijd nog omrijden. Je bent niet verplicht om z.s.m. op de autosnelweg te rijden.

Wat me wel stoort zijn dit soort mensen. Hiervoor met 70km/u over een N-weg getokkeld (80 toegestaan), dus motor is echt wel warm genoeg. En dan krijg je alsnog zulk gedrag:

Zeg me maar waar dat aan ligt.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
eXec schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:39:
Er is mij afgeraden continue boven de 4000 toeren te zitten
Continu boven de 4000 toeren is natuurlijk iets anders dan kortstondig.
De bestuurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:53

PauseBreak

derp!

Als het incidenteel zou zijn zou ik je direct geloven, maar dit type invoegen zie ik dagelijks meerdere malen. Het is geen incident, helaas.
Ik weet dat ze bij de rijopleiding tegenwoordig een behoorlijke nadruk leggen op "milieuvriendelijk rijden" (laag brandstofverbruik), maar veel van de mensen die ik dit soort invoeggedrag zie vertonen zijn hoogstwaarschijnlijk niet recent geslaagd voor de rijopleiding gezien hun leeftijd.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

@eXec ik bedoelde niet dat je slecht rijdt :+
Ik vroeg me af wat de correlatie was tussen lpg en niet boven de 4000 toeren rijden en dacht te begrijpen dat je iets bedoelde van dat de motor dan slecht liep op lpg oid.

Zelf rijd ik nu acht jaar met lpi lpg installaties en dat bevalt prima.
Wat betreft boven de 4000 toeren rijden op lpg: nog nooit gehoord, behalve tijden over de autobahn planken met hoge toerentallen.
Wel verhalen over niet de tank geheel leeg rijden maar dat voorkomt de software tegenwoordig door eerder al over te schakelen op benzine.

Enfin, we dwalen af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WP_Pj
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:28
PauseBreak schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:39:
[...]

Zeg me maar waar dat aan ligt.
Mensen die het spelletje "Het gaspedaal is lava" spelen.
Niet alleen bij snelwegen zie je dit gedrag, ook na een kruising met stopverkeerslichten heb je dat. Als ik vroeg schakel (20 > 2, 30 > 3, 40 > 4, etc.) en ongeveer kwart gas ben ik alsnog sneller op 80 dan die figuren voor me.

Edit: en dan heb ik nog maar 122 opgegeven paardenkrachten én op LPG, dus misschien zelfs nog een beetje minder (op een auto van 1500 kg)

[ Voor 13% gewijzigd door WP_Pj op 06-10-2017 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Raym09 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:45:
Regel 2 word echter snoeihard genegeerd door haast alle bestuurders, zo hard mogelijk die lege invoegstrook uitrijden om hem er op het einde tussen te gooien. Degene die eerder invoegen rijden ze ook nog even voorbij om maar zo ver mogelijk vooraan te komen.
Dat is exact wat ik bedoel ja. Eigenlijk zou er een bord moeten zijn met "bij files HIER invoegen" of de algemeen bekende regel "bij files doorrijden tot het einde".

Nu is er ladingen onnodige irritatie

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:29
Het valt me op juist omdat ik wel altijd regel 2 hanteer, ik zonder enig probleem gewoon in kan voegen. Hoe druk het ook is. En typerend genoeg doet de rest achter mij dan in 1x precies het zelfde en probeert er zelden nog iemand langs me te schieten.

Heb maar 1 of 2x gehad dat iemand opzettelijk het gat dicht ging gooien tussen hem en de voorganger. En toen ging de voorganger als reactie in een keer ruimte maken voor me.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:00:
[...]

Juist aan het begin van de invoegstrook kan ik geen ruimte geven. Ik moet eerst inschatten wat ons snelheidsverschil is, ik moet kijken hoe dicht mijn achterligger op mij zit (kan ik wel remmen), misschien is er op de linkerbaan wel ruimte, of misschien moet ik juist iets harder doorrijden en iets op mijn voorganger kruipen.
Ik schreef over de invoegers achter me die vervolgens op de hoofdrijbaan naast me gaan rijden en ik niet meer kan invoegen. Niet over het verkeer wat al op de rechterbaan rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
TheBrut3 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:34:
Voor de lol eens kijken hoe kort onderstaande invoegstrook is. De keren dat ik daar met 50km/h de snelweg op moet omdat mijn voorganger geen gaspedaal lijkt te hebben zijn niet meer te tellen.

https://goo.gl/maps/9qTMvCdtLmu

Soms zit ik dan echt met samengeknepen billen. Als er niemand achter mij zit blijf ik beneden soms voor groen wachten, zodat ik daar boven wel met 100+ kan invoegen :+

Zal wel aan het nieuwe rijden liggen. Schakelen bij 2500RPM gewoon NIET doen bij dergelijke situaties. Vol gas tot de rode lijn, die auto kan dat makkelijk aan.
Dit is een oprit waar ik regelmatig kom met die trage Transit waar ik het eerder over had, maar ik krijg het zelfs met dát ding voor elkaar om met minimaal 80 in te voegen. Gas op de plank, zo simpel is het. Jammer genoeg snapt niet iedereen dat :/

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
Daniel36 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 14:30:
@eXec ik bedoelde niet dat je slecht rijdt :+
Ik vroeg me af wat de correlatie was tussen lpg en niet boven de 4000 toeren rijden en dacht te begrijpen dat je iets bedoelde van dat de motor dan slecht liep op lpg oid.

Zelf rijd ik nu acht jaar met lpi lpg installaties en dat bevalt prima.
Wat betreft boven de 4000 toeren rijden op lpg: nog nooit gehoord, behalve tijden over de autobahn planken met hoge toerentallen.
Wel verhalen over niet de tank geheel leeg rijden maar dat voorkomt de software tegenwoordig door eerder al over te schakelen op benzine.
Het feit dat LPG de motoronderdelen niet smeert. Mijn motor loopt na het starten slechts kort op benzine en schakelt daarna over op LPG. Om teveel slijtage te voorkomen, houden wij de toerentallen onder de 4000.

Auto rijdt gewoon goed, zowel op benzine als LPG gelukkig. :)

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
eXec schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 20:54:
Het feit dat LPG de motoronderdelen niet smeert. Mijn motor loopt na het starten slechts kort op benzine en schakelt daarna over op LPG.
Daar heb je motorolie voor. Benzine is ook een prima ontvetter, je gooit er toch geen mengsmering in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

LPG verbrandt met een hogere temperatuur dan benzine waardoor de kleppen en zuigerveren in principe hoger belast worden.
Verder klopt dat smering verhaal ook inderdaad.
Benzine heeft toch een betere smerende werking blijkbaar.
Sommige motoren kunnen hier slecht tegen, sommige goed.
In mijn auto is een smeersysteempje toegevoegd dat een bepaald smeermiddel aan het gas toevoegt.
Zie je wel eens vaker.

Je hebt flashlube, jlm en nog een ander merk.

In elk geval is eXex erg zuinig op zijn auto.

Morgen ochtend toevallig even weg met de auto, eens kijken welke snelheid ik haal met een koude motor bij het invoegen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Daniel36 op 06-10-2017 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eXec
RemcoDelft schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:08:
[...]

Daar heb je motorolie voor. Benzine is ook een prima ontvetter, je gooit er toch geen mengsmering in?
Benzine heeft een smerende werking, LPG niet. LPG is een droog mengsel namelijk. Als gezegd loopt mijn auto slechts zeer kort op benzine, dus het smerende effect is zo weg. Ik ga niet meer op benzine rijden dan nodig is - dan ben ik snel mijn voordeel deels kwijt. Bij mijn auto geen smeersel dat nog de boel smeert.
Daniel36 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:00:
Morgen ochtend toevallig even weg met de auto, eens kijken welke snelheid ik haal met een koude motor bij het invoegen ;)
Koude motor of niet, de 100 haal ik wel. Hier geen last met invoegen.

[ Voor 42% gewijzigd door eXec op 06-10-2017 23:46 ]

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 07:51

Famous

R 400+

Het is erg herkenbaar, mensen lijken niet te durven terwijl dat een stuk gevaarlijker is dan gewoon wat gas te geven.
Naast dat het voor irritatie zorgt bij mensen achter je, moeten mensen op de rem op de snelweg voor jou (als het drukker is), iets wat je niet snel wilt.
Ik heb geleerd, gassen tot je op snelheid bent en daarna pas invoegen! Wat doen mensen, met 70/80 de snelweg op, REMMEN, tussen gaatje schuiven. Denk dan vaak “zal wel een oudje zijn” maar dat valt flink tegen.

Nu ga ik die mensen soms nog voorbij op de invoegstrook (als het echt met slakken tempo gaat) maar daar is niet elke auto geschikt voor.

Grootste irritatie punt is altijd nog onnodig links rijden.. in de verte een vrachtwagen? Laat ik maar 800 meter links rijden met 110 waar ik 130 mag! Bah!
Nog niet sprekende over vrachtwagens die inhalen wanneer het druk is omdat iemand teveel ruimte laat..

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

M.b.t. de ervaringen met rijden op gas:

Het grote LPG topic

O-)

[ Voor 40% gewijzigd door Daniel36 op 07-10-2017 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
eXec schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:43:
Benzine heeft een smerende werking, LPG niet. LPG is een droog mengsel namelijk. Als gezegd loopt mijn auto slechts zeer kort op benzine, dus het smerende effect is zo weg.
En hoeveel procent van de smering komt van benzine, en hoeveel van de motorolie? 2% tegen 98% of zo?
Wat nou als je bergaf rijdt, en een paar minuten lang 6000 toeren draait in z'n 2? Dan krijgt-ie geen druppel benzine maar smeert prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:07
gistermiddag aan het eind van de middag in totaal 3 kwartier in de file gestaan op de a27 van Almere richting Gorichem. Ik heb al 5 bijna aanrijdingen kunnen tellen door autos die vanuit mn rechter dode hoek invoegen/van rijbaan wisselen vlak voor mij en dan direct bot op de rem gaan staan omdat het verkeer weer stil staat/af remt waardoor ik steeds flink in de ankers moest met 52 ton...

En als er dan een aanrijding plaats vindt is de vrachtwagenchauffeur de schuldige in hun ogen maar die personen beseffen niet dat een vrachtwagen meer ruimte nodig is om veilig te kunnen rijden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

RemcoDelft schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 10:40:
[...]

En hoeveel procent van de smering komt van benzine, en hoeveel van de motorolie? 2% tegen 98% of zo?
Wat nou als je bergaf rijdt, en een paar minuten lang 6000 toeren draait in z'n 2? Dan krijgt-ie geen druppel benzine maar smeert prima.
off topic en mogelijk verdergaan in het LPG topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 18:13
eXec schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 05:26:
[...]

Mijn Megane is iets zwaarder dan een Golf. Begrijp helemaal wat je bedoeld. Heb voorheen in mijn werkbus (Kangoo) (en ook nu in het openbaar vervoer, rij op een Mercedes Sprinter) meer ruimte in de motor. Desalniettemin komt het uiteindelijk allemaal op anticiperen neer. Anticiperen is zo moeilijk :9
Ja het is natuurlijk wel een heel stuk anticiperen, was toen nog een stuk meer onervaren als nu waardoor ik afentoe toch in wat enkele benarde situaties kwam waar ik eigenlijk op een totaal andere plek zou willen zitten maar het vermogen dat niet toeliet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Ik denk dat 'het nieuwe rijden' ook een factor is. Men is niet meer gewend de motor toeren te laten maken (wat dan gaat 'ie zoveel eng geluid maken, straks gaat 'ie stuk!), dus even het gas intrappen is al snel eng.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

ijdod schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 15:24:
Ik denk dat 'het nieuwe rijden' ook een factor is. Men is niet meer gewend de motor toeren te laten maken (wat dan gaat 'ie zoveel eng geluid maken, straks gaat 'ie stuk!), dus even het gas intrappen is al snel eng.
Terugschakelen na afremmen voor een auto die afsloeg is inderdaad ook al teveel gevraagd helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Raym09 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:45:
[...]

Die standaard is er al jaren onder de slogan "ritsen doe je zo":
1 Zo lang mogelijk doorrijden op de rijstrook die gaat wegvallen;
2 Op ongeveer 300 meter voor de versmalling (vaak aangegeven met een bord) je rijsnelheid aanpassen aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook;
3 Voertuigen op aanliggende strook maken vrijwillig ruimte om invoegend voertuig tussen te laten;
4 Op circa 50 meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen in de ontstane ruimte invoegen, zodat invoegend voertuig en de achterligger de rit kunnen vervolgen.
Als het al één grote file is, dan kan ik me daar wel in vinden. Maar als je nog 80 rijdt ofzo, klinkt dat erg gevaarlijk. Dan begin je immers 2 seconde voor de versmalling met invoegen. Dat vind ik wel een hele kleine veiligheidsmarge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 18:13
ijdod schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 15:24:
Heb daar ook een mooi voorbeeld van, schoonfamilie heeft een kia cee'd 1.6 met 135 pk, zonder turbo en dat ding heeft vanaf 5-6000 toeren pas max vermogen, maar dan maakt ie al zoveel herrie dat niemand dat ooit doet, dus noemen ze de auto traag.. Zodra ze in een auto met turbo stappen of gewoon lui een automaat dan voelt ie ook direct veel sneller aan voor ze. Maar eigenlijk komt het er gewoon op neer dat mensen niet weten hoe ze in bepaalde auto's kunnen/moeten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
RemcoDelft schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 10:40:
[...]

Ook dan krijgt 'ie benzine - de motor moet immers blijven draaien. Ook als 'ie stationair draait verbruikt je motor benzine, zei het een stuk minder. De smering gaat in dit geval om de interne delen waar de olie niet bij komt. Olie is niet betrokken bij het verbrandingsproces, maar je cilinders moeten binnenin toch ook gesmeerd worden - daar zorgt de brandstof voor. Als het vermengt met olie zou ik maar snel naar de garage gaan als ik jou was.

eXec op Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:27
Pyramiden schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:22:
Mijn rij-isinstructeur was er altijd streng op. Invoegen doe je op 2/3e van de invoegstrook, en aan het begin van de invoegstrook dien je de snelheid te rijden die op de weg gereden wordt waar je op aan het invoegen bent. Is er geen ruimte? Dan geef je gas om je ruimte te creëren.
Heel schattig zo'n star regime, maar absoluut onuitvoerbaar op vele invoegstroken icm lage vermogens van auto's. Bv klaverblad Drachten mag je blij zijn als je 80 rijdt vanaf waar je mag invoegen.
Of laten we oprit Meerssen in de A2 nemen naar het noorden. Procentje of 5-7 omhoog..

Of oprit Wessem in de A2 richting zuiden, leuke bocht voor de oprit, en je moet omhoog vanwege de brug over de Maas.

Je moet gewoon roeien met de riemen die je hebt een gewoon gas geven. En waar iemand invoegt boeit me niet, zolang de ruimte er maar is en diegene de snelheid heeft proberen te halen.

Ik voeg in wanneer de ruimte er is en ik snel genoeg rijd.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:59
GAIAjohan schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 19:05:
[...]

Heel schattig zo'n star regime, maar absoluut onuitvoerbaar op vele invoegstroken icm lage vermogens van auto's. Bv klaverblad Drachten mag je blij zijn als je 80 rijdt vanaf waar je mag invoegen.
Of laten we oprit Meerssen in de A2 nemen naar het noorden. Procentje of 5-7 omhoog..

Of oprit Wessem in de A2 richting zuiden, leuke bocht voor de oprit, en je moet omhoog vanwege de brug over de Maas.

Je moet gewoon roeien met de riemen die je hebt een gewoon gas geven. En waar iemand invoegt boeit me niet, zolang de ruimte er maar is en diegene de snelheid heeft proberen te halen.

Ik voeg in wanneer de ruimte er is en ik snel genoeg rijd.
Die paar uitzonderingen met een klein klaverblad daargelaten, ik heb zelf nog nooit voor de situatie gestaan dat het niet lukte om op de juiste snelheid te komen als je vroeg genoeg begint met accelereren, en mijn auto is zeker geen snelheidsmonster. Er zullen ongetwijfeld nog wel een paar invoegstroken te vinden zijn waar het een uitdaging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
eXec schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 18:12:
Ook dan krijgt 'ie benzine - de motor moet immers blijven draaien.
Het is duidelijk dat je niet begrijpt hoe injectiemotoren werken. Nu geeft dat op zich niet, maar als je daardoor blijkbaar het vermogen van je auto niet durft te benutten in het verkeer, zou je je er toch eens iets in moeten verdiepen.
FYI: een injectiemotor krijgt geen druppel brandstof tijdens remmen op de motor. Vandaar ook de verbruiksmeter die op 0 l / 100 km staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
RemcoDelft schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 19:28:
[...]

Het is duidelijk dat je niet begrijpt hoe injectiemotoren werken. Nu geeft dat op zich niet, maar als je daardoor blijkbaar het vermogen van je auto niet durft te benutten in het verkeer, zou je je er toch eens iets in moeten verdiepen.
FYI: een injectiemotor krijgt geen druppel brandstof tijdens remmen op de motor. Vandaar ook de verbruiksmeter die op 0 l / 100 km staat.
Misschien moet je je dan toch maar in gaan lezen hoe LPG werkt. Mijn auto is er eentje uit 2000 en is geen directe inspuiting (Want hé, dat was destijds niet eens beschikbaar voor LPG). Het heeft verder nogmaals niets met niet het vermogen durven te gebruiken, maar het voorkomen van motorschade omdat LPG gewoon meer slijtage geeft aan je motor. Het is zeer duidelijk dat je geen verstand hebt van LPG. Ik denk niet dat jouw motor het heel lang volhoudt ;).

eXec op Steam

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Scrtz schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 16:02:
[...]

Heb daar ook een mooi voorbeeld van, schoonfamilie heeft een kia cee'd 1.6 met 135 pk, zonder turbo en dat ding heeft vanaf 5-6000 toeren pas max vermogen, maar dan maakt ie al zoveel herrie dat niemand dat ooit doet, dus noemen ze de auto traag.. Zodra ze in een auto met turbo stappen of gewoon lui een automaat dan voelt ie ook direct veel sneller aan voor ze. Maar eigenlijk komt het er gewoon op neer dat mensen niet weten hoe ze in bepaalde auto's kunnen/moeten rijden.
Dat dus. Die C'eed zit dus in 10s aan de 100. Dat is, ook tegenwoordig, gewoon vlot te noemen. Ik heb dat bij mijn ouders ook gezien. Die heb ik gedemonstreerd dat er een toerenbegrenzer op de motor zit, die draai je dus niet te soep in op die manier. Sindsdien gaat het al een stuk beter.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
eXec schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 18:12:
[...]
maar je cilinders moeten binnenin toch ook gesmeerd worden - daar zorgt de brandstof voor. Als het vermengt met olie zou ik maar snel naar de garage gaan als ik jou was.
De cilinders worden met olie gesmeerd, niet met benzine :z

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Pagina: 1 2 3 Laatste