Invoegen een hels karwei

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Topicstarter
Voordat ik mijn verhaal afsteek over de automobilisten steek ik uiteraard eerst mijn hand in eigen boezem.
Ik ben vrachtwagenchauffeur, en ja ik schaam mij soms van mede collega's chauffeurs. Inhalen bij een inhaalverbod. Geen richting aangeven, duwen, voertuig gebruiken zoals van nou ben ik aanbod dus opzouten jij met je hok. Ja ik doe ook wel eens dingen die niet mogen zoals 89 rijden inplaats van 80, rechts voorbij
Dat is uiteraard niet netjes maar soms gebeurd het.

Dat gezegd hebbende kan ik nu mijn vraagtekens zetten bij het invoegen en uitvoegen.
Daar hebben veel automobilisten last van.

1. Rijden op de invoegstrook/ uitvoegstrook
Ik zie regelmatig door mijn grote voorraam dat automobilist nederland het gaspedaal niet meer durven te gebruiken. Ze komen de invoegstrook op en gaan met een gangetje van 75 de snelweg op om pas daar vervolgens gas te geven. Waarom?
Is het zo moeilijk om op de invoegstrook even flink gas te geven zodat je daadwerkelijk met verkeer meerijd.
Uitvoegen is precies hetzelfde, we laten de snelheid al hard zakken nog voordat we op de uitvoegstrook rijden. Ik heb geleerd om pas op de uitvoegstrook de snelheid eraf te halen.

2. Verbindingswegen
Het valt me ook op dat bij verschillende verbindingswegen de gehele invoegstrook niet gebruiken.
We komen aanrijden en gaan meteen na het puntstuk invoegen terwijl er nog dik 300 meter aan asfalt ligt
Gebruik het. Het geeft een rustige verkeersbeeld en het scheelt best wel wat file's

Ik wil dit toch wel eens ter discussie stellen. Ik heb wel eens het idee dat we allemaal in het verkeer maar wat aanrommelen. Teveel afleiding. Smartphone (ik was er 1 van, maar door die handige autorijmodus van IOS ben ik totaal meegestopt), radio, teveel op andere gebruikers letten

Ik zit dus eigenlijk met 2 grote vragen: Waarom gaan we meteen invoegen en gebruiken we niet de gehele invoegstrook
Waarom laten we het gas al los op 300 meter voor de uitvoegstrook en wachten we niet totdat we op de uitvoegstrook rijden?

Ik heb mijn vandaag er lang en diep over nagedacht maar kon niet tot een antwoord komen.

Ik wil in dit topic enkel over het invoegen en uitvoegen hebben en niet over andere dingen in het verkeer zoals wat mijn collega's onderweg allemaal fout doen. Hoef je mij ook niet op te wijzen ik weet het en zie het vaak genoeg. Het gaat mij puur en alleen om het in en uitvoegen

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:14

Grvy

Bot

Ik kan eigenlijk alleen maar je eerste vraag vanuit mijn standpunt beantwoorden en dat is over de snelheid van invoegen. Ik ben van een Alfa Romeo 1.6 (2001) overgestapt naar een Kia Picanto 1.0 (2017) en merk dat als ik nu invoeg ik aardig lang nodig heb om de 100 aan te tikken. Niet onmogelijk, als ik hem in zijn 4 zet en flink gas geef maar toch wel een stuk moeilijker, zeker als de invoegstrook ook nog eens flink omhoog helt dan is dat voor mijn kleine Kia soms best pittig.

Dit heeft als resultaat dat ik soms ook met 90 of minder probeer in te voegen, voornamelijk omdat ik er anders ook niet tussen gelaten wordt als ik eenmaal wel 100 rij.. hier bij de invoegstrook in de buurt laten de vrachtwagens mij er dan echt niet meer tussen. Je zit dan namelijk weer op de uitvoegstrook, en dan denkt men dat je er niet tussen wilt. Knipperlicht aanzetten heeft dan ook geen zin.

Maar dat is puur mijn ervaring, meer kan ik ook niet zeggen. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Grvy op 03-10-2017 22:10 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Net wat je zegt: wij Nederlanders zijn maar wat aan het omrommelen. Niet alleen met afleiding in de auto maar gewoon ook al met autorijden zelf.

Ik denk dat het met in- en uitvoegen hetzelfde is als met Facebook en whatsapp: FOMO. The fear of missing out, bang om ook maar iets te missen. Op de weg net zo. Te bang om een afslag of bocht van de afslag te missen of het gat te missen dat op de in te voegen weg is.

Ik zie dit ook geregeld gebeuren voor me en wanneer ik dan wel een keer naar het einde van de invoegstrook rijdt met en bult gas heeft de persoon die eerst voor mij reed het gat ook weer dicht gereden waardoor ik er dan niet op kan zonder verdere actie te ondernemen.

Naast de FOMO is er ook nog: IK EERST! Iedereen kan de rambam krijgen ik MOET op die weg of ik MOET die afslag hebben.

Wij Nederlanders kunnen beter met de trein. Of nee, doe ook maar niet want ook daar kunnen we ons niet gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:21
Herkenbaar wat je zegt. Met name het gas (durven) geven bij het invoegen is opvallend.
Je merkt het soms al op het stuk richting de daadwerkelijke oprit: Geen snelheid. Het lijkt alsof men niet meer durft.

Ik moet dan onwillekeurig terugdenken aan een rijles die ik had (+/- 1990). Ik durfde zelf ook niet goed. Had een (jonge) instructeur die dat doorhad. Tegen het eind van de les moesten we de volgende leerling ophalen en we waren laat. De opdracht was dus vrij simpel "Hier mag je 80. Doe je ding." (N523, tegenwoordig 60...).

Sowieso lijkt de optie "gasgeven" bij veel mensen niet op te komen als het gaat om het oplossen van lastige verkeerssituaties.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:05
Het valt me ook op dat bij verschillende verbindingswegen de gehele invoegstrook niet gebruiken.
We komen aanrijden en gaan meteen na het puntstuk invoegen terwijl er nog dik 300 meter aan asfalt ligt
Gebruik het. Het geeft een rustige verkeersbeeld en het scheelt best wel wat file's
Omdat mensen bang zijn dat ze er later niet meer tussen kunnen/mogen. Ik zie dat aan m'n moeder: 'ga maar vast naar links' terwijl er nog een halve kilometer te gaan is en er geen kip op de weg te vinden is. Die angst heeft volgens mij dan weer te maken met angst voor het onbekende. 'Wat als ik dan m'n afslag mis?' of 'Hoe kom ik dan bij m'n bestemming?' Ik zou zeggen: lekker doorrijden en kijken hoe de navigatie me stuurt maar niet iedereen is zo technisch en relaxt om dat te kunnen zeggen.

Geen gas geven wil ik me ook nog wel eens aan ergeren maar vaak voegen we sowieso in tussen vrachtwagens waardoor het snelheidsverschil niet zo groot is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Zo moet het niet:
En met uitleg hoe het wel moet.

Hier ook nog uitleg van de rij-instructeur.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=_cQw4BKiAEE]

Afbeeldingslocatie: https://wegenenverkeer.be/sites/awv/files/images/algemeen/campagne/2014/ritsendoejezo/schema.gif

Goed advies is in dit topic denk ik nuttiger dan mijn persoonlijke ervaring.
Afstand houden en snelheid maken zijn meestal mijn sleutels voor succes.

[ Voor 88% gewijzigd door 3x3 op 04-10-2017 14:21 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:19
Gewoon even seinen als bedankje :P

Rijd je alleen in NL of ook bijv in DE? Ik heb het idee dat het bij die laatste beter gaat, ook omdat de invoegstroken daar een stuk korter zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Topicstarter
Ik als chauffeur zeg wel eens gekscherend;: remmen is angst gang is alles.
Maar veel situatie kan je vaak oplossen daar even wat harder te gaan rijden.
Idem voor trajectcontroles op de a20 bij Rotterdam. Zodra men erin rijd rijden we 70 en bij de in en uitvoegstrook slechts 60 terwijl ik er met 83 voorbij kom denderen.(83 -3km correctie is 80 netto)
Het lijkt wel of ook met autorijles hier weinig aandacht aan word gegeven. Vandaag zat ik achter een lesauto en die ging de a44 op richting den haag. Ik was redelijk zwaar maar ik hield de leswagen makkelijk bij, omdat er geen gas werd geven en meteen na het puntstuk de snelweg opdook. Met alle gevaren van dien.
@ThinkPad puur over NL
In Duitsland word er op het moment zwaar bekeurd als je te meteen invoegt. Een collega heeft hem gehad, word namelijk gezien als gevaarlijk weg gedrag

[ Voor 11% gewijzigd door J.S. Bach op 03-10-2017 22:17 ]

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Op sommige stukjes heb je ook de uitvoegers die zich door de invoegers moeten worstelen om de snelweg af te komen, waardoor de snelheid waarmee de invoeger op de snelweg aankomt ook al redelijk laag kan zijn.

Dan moet je soms in een vrij klein 'window' beslissen of je voor of achter het aankomende verkeer gaat invoegen. Dat vergt best een goed inschattingsvermogen. Neemt niet weg dat bijna niemand heel de uitvoegstrook gebruikt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zeker wanneer het drukker op de weg is wordt men minder toegeeflijk bij het ruimte geven aan invoegend verkeer. Dan krijg je dus dat er gaten worden dichtgereden waardoor de invoeger aan het einde van de invoegstrook een probleem heeft.

Ik heb daarnaast het idee dat (opnieuw) bij een redelijk druk verkeersbeeld het tot het einde van de invoegstrook doorrijden als asociaal gezien wordt.

Persoonlijk rijd ik vaak ook niet helemaal door tot het einde van de invoegstrook, maar voeg ik in zodra er fatsoenlijk ruimte is. Als dat aan het begin direct na het puntstuk is, dan is dat daar, is dat iets verderop dan daar. Moet bekennen dat de definitie van 'ruimte' wat oprekt als het erg druk is, dan voeg ik wat agressiever in.

Ik zal niet beweren dat ik de meest perfecte automobilist ben, maar probeer vooral met de flow van het verkeer mee te gaan en het verkeer bij dit soort acties zo min mogelijk te hinderen. Dat gedrag zou ik graag ook terug zien van sommige medeweggebruikers, maar soms wordt je geen keuze gelaten.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

sommige medeweggebruikers durven ook niet te rijden, of hebben hun theorie bewijs gekregen bij een pakje boter.

www.altijdgeslaagd.nl is een goed voorbeeld van een pakje boter

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:57
Mijn rij-isinstructeur was er altijd streng op. Invoegen doe je op 2/3e van de invoegstrook, en aan het begin van de invoegstrook dien je de snelheid te rijden die op de weg gereden wordt waar je op aan het invoegen bent. Is er geen ruimte? Dan geef je gas om je ruimte te creëren.

Ik erger mij dan ook groen en geel aan deze mensen, en laat vaak een gat vallen tijdens het invoegen als de persoon voor mij niet doorrijd, zodat ik zelf wel met een aanloop de juiste snelheid kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:24
Ik zie het heel vaak; op de toerit wordt versneld tot 75 á 80 kmh en daar stopt het.
Daarna wordt er ingevoegd en pas 10~20 seconden later wordt er verder versneld naar 100.
Ik heb er ook geen verklaring voor, behalve dat men het überhaupt al eng vind om van rijstrook te wisselen en dat blijkbaar liefst met een zo laag mogelijke snelheid doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:03

momania

iPhone 30! Bam!

Nivida_intel schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:56:
Waarom gaan we meteen invoegen en gebruiken we niet de gehele invoegstrook
Waarom laten we het gas al los op 300 meter voor de uitvoegstrook en wachten we niet totdat we op de uitvoegstrook rijden?
Dit vind ik ook een ergernis. Als automobilist zelfs, omdat ik vaak genoeg achter zo'n kruikenduiker vast zit en denk: geef eens gas man, dan kunnen we allemaal knap invoegen.
Moet zeggen dat ik tegenwoordig ook genoeg mensen op de snelweg de rem in zie trappen als ze iemand naast zich op de invoegstrook zien. Waarom? Het is het pobleem van de invoeger in eerste instantie. Remmen brengt in druk verkeer alleen maar meer problemen.

Nu woon in zelf in CH en daar zijn de meeste in- en uitvoegstroken van het formaat: vol gas, of noodrem. Erg kort dus... :P
Er is hier wel een goede ontwikkeling waarbij ze de in- en uitvoegstroken nu enorm lang maken (metertje of 300). Bij invoegstroken dus eerst een heel stuk dubbel doorgetrokken streep, zodat de invoegende bestuurder genoeg te tijd krijgt om z'n zenuwen te overwinnen en met de rest van het verkeer op gang kan komen, om zich vervolgens te richten op het werkelijke invoegen (wat nu ook met een 3->2 baans bord staat aangegeven).
Uitvoegen ongeveer hetzelfde, redelijk vroeg een extra baan, die na een korte uitvoegmogelijkheid (mooi scrabble woord), met een dubbele streep verder gaat tot de uitvoegende baan echt een andere richting neemt. Misschien een beetje overkill, ware het niet dat de eerder genoemde noodrem lengtes van uitvoegstroken standaard echt veel te kort zijn hier... :+

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jponsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-06 22:44
spone schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:17:
Ik heb daarnaast het idee dat (opnieuw) bij een redelijk druk verkeersbeeld het tot het einde van de invoegstrook doorrijden als asociaal gezien wordt.
Zoals jij ook beschrijft voeg ik ook in zodra ik ergens een mooi plekje zie. Dat kan dan zowel aan het begin als aan het einde van de invoegstrook zijn.

Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat ik vaak mensen die tot het einde door blijven rijden ook enigszins "asociaal" vind. Ik rij regelmatig op de rechterbaan omdat ik geen zin heb om constant te remmen en gas te geven (want drukte, file) - Ik laat wanneer mogelijk voldoende ruimte voor mensen om in te voegen, en dan nog blijven ze doorrijden tot het einde van de invoegstrook.

De invoegstrook gebruiken waarvoor 'ie bedoeld is zal vast helpen tegen file's, maar er bestaat ook een tussenweg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Laatst online: 13:32
En ook hier erger ik mij er aan dat de meeste mensen tot ~80 km/h gaan.. En pas na een paar honderd meter gaan ze echt gas geven.

Ik heb sinds een maand een nieuwe auto (had een Ford Fiesta 1.3, nu een VW Polo '98 1.6 75PK) en ik trek meestal best wel snel naar de 120/130, als dat mogelijk is/geen mensen voor mij rijden. Dit moet toch ook? Althans, dat is wat mij altijd geleerd is, zo snel mogelijk op de maximum snelheid komen tijdens het invoegen zodat je lekker met het overige verkeer meerijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Toen ik 20 jaar geleden mijn rijbewijs heb behaald was de reactie van mijn instructeur als ik een snelweg oprit opreed altijd:
GAS, GAS, GAS!
Tot ik het liefst met 120 kon invoegen.

Erger mij ook kapot aan mensen die zo traag oprijden/invoegen.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cino
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-05 15:20
Humma Kavula schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:28:
Toen ik 20 jaar geleden mijn rijbewijs heb behaald was de reactie van mijn instructeur als ik een snelweg oprit opreed altijd:

[...]

Met het oog op morgen afrijden voor mijn rijbewijs kan ik vertellen dat dit nog steeds zo gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:27
spone schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:17:
Zeker wanneer het drukker op de weg is wordt men minder toegeeflijk bij het ruimte geven aan invoegend verkeer. Dan krijg je dus dat er gaten worden dichtgereden waardoor de invoeger aan het einde van de invoegstrook een probleem heeft.
En dat is ook precies de reden van de files. Het stuk A12/A50 is de laatste weken een ramp. Als je toch iemand voor laat ben je zeker twee seconden later op je bestemming!

Ik verwacht ook dat dit gewoon slechte voertuigbeheersing is. Je moet accelereren in de 4 (of zelfs 3) met veel toeren, maar je leert zo vroeg mogelijk te schakelen, dus zit je halverwege de oprit al in de 5. En dan duurt 80-100 heel lang. "Het nieuwe rijden", ja fantastisch. :+

Om niet te bumperkleven aan een vrachtwagen. Of je hebt een hybride (zoals ik), dus zoveel mogelijk afremmen zonder remmen is goed. Ik kijk altijd eerst achter mij want op de afritten waar ik kom is er, of een vrachtwagen of, plek zat links om mij in te halen. Is die plek er niet? Dan rem ik pas op de afrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Laatst online: 13:32
jeroen3 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:36:
[...]

Ik verwacht ook dat dit gewoon slechte voertuigbeheersing is. Je moet accelereren in de 4 (of zelfs 3) met veel toeren, maar je leert zo vroeg mogelijk te schakelen, dus zit je halverwege de oprit al in de 5. En dan duurt 80-100 heel lang. "Het nieuwe rijden", ja fantastisch. :+
Gewoon lekker in de 2 en 3 naar de 4500 toeren trekken joh :D Veel mensen denken dat dat je motor kapot maakt.. Juist niet, gewoon doen, kost wel wat meer brandstof, maar dan ben je wel sneller op snelheid O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:42
momania schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:25:
[...]

Dit vind ik ook een ergernis. Als automobilist zelfs, omdat ik vaak genoeg achter zo'n kruikenduiker vast zit en denk: geef eens gas man, dan kunnen we allemaal knap invoegen.
Moet zeggen dat ik tegenwoordig ook genoeg mensen op de snelweg de rem in zie trappen als ze iemand naast zich op de invoegstrook zien. Waarom? Het is het pobleem van de invoeger in eerste instantie. Remmen brengt in druk verkeer alleen maar meer problemen.
Er zijn er ook die tijdens het invoegen jouw snelheid aannemen en dan kwaad worden/gaan snijden als je niet aan de kant voor ze gaat. Dit terwijl er zowel ruimte voor als achter je is. Ik zat 8-10 jaar geleden veel op de weg en sinds kort weer regelmatig, maar ik kan me niet herinneren dat er destijds zoveel getrut werd als heden ten dagen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je moet invoegen bij werkzaamheden mag je gerust na de pijl voor invoegen en rode kruis invoegen. Dat wil ook zeggen, 100 meter voor het bord met het rode kruis ben je nog steeds niet in overtreding maar zorg wel ervoor dat je ervoor hebt ingevoegd. Dat geldt dus ook bij invoegstroken, hoewel dit in (volgens mij alleen in) Nederland als aso wordt gezien. Ik heb altijd geleerd met autorijden, is het druk, voeg zo laat mogelijk in en is het rustig, zorg dat je snelheid hebt en ga dan invoegen en dat mag zo snel mogelijk, als je maar je snelheid hebt.
Een invoegstrook is om snel te maken en geef gas en niet om stil te staan zoals ze in buitenland vaak doen. Het is vaak moeilijk voor de meeste bestuurders hoe je een invoegstrook moet behandelen, gebruik het asfalt en geef gas. Misschien dat ze eens een campagne hiervoor kunnen starten. In NL hebben we genoeg ruimte om snelheid vaak te maken en benut het ook.
Ik erger mij aan het trage en sukkelige rijden van de gemiddelde NL, niet doorrijden, halve Eifeltoren dat tussen de voorganger vaak aanwezig is bij files, het na een file het gaspedaal niet intrappen en lopen sukkelen, bij een ongeluk ga gasgeven, bij inhalen mag je best iets harder rijden, het hoeft niet tot kerst te duren, goed ritsen, links blijven rijden omdat 50 km verder een splitsing komt of gewoon stug blijven hangen op de middenbaan, niet kunnen inschatten wat er aan komt (en vooral gewoon de auto ervoor pl**ren) en actief bezig zijn met het verkeer en ga zo maar door. Wat helemaal nummer 1 is: bij inhalen, blijven hangen naast iemand.
Ik rij zoveel mogelijk op CC omdat het heel relaxed rijdt maar als je een of andere voor je hebt die 110 km/h, dan weer 106 km/h, dan weer 110 km/h, dat is zo irritant.
Dit is mijn dagelijkse lijst als je op de weg rij buiten de filetijden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 926911

sypie schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:04:
Naast de FOMO is er ook nog: IK EERST! Iedereen kan de rambam krijgen ik MOET op die weg of ik MOET die afslag hebben.
Vooral dat IKKE en de rest kan STIKKEN. Nu heb ik zelf een auto (Peugeot 106) welke 21 jaar oud is en als ik niemand voor mij heb met invoegen kan ik met gemak met 120/130 kmh invoegen. Als ik zo'n mafkees heb welke op de invoegstrook maar 60 tot 80 rijd heb dan heb ik daar wel moeite mee. In ieder geval de auto.

Zelf vind ik het ook fijner om zoveel mogelijk de invoerstrook te gebruiken afhankelijk van het verkeer en de ruimte. Mensen kijken met invoegen ook vaak maar half in de spiegel. Hetzelfde met uitvoegen ik laat hem netjes uitrollen op de uitvoegstrook en waar nodig rem ik pas af.

Wat ik zelf het meest irritante vind op de snelweg is het niet gebruiken van de richtingaanwijzer en onnodig links rijden. Want we zijn alleen maar druk met onszelf en wat een ander er aan hinder heeft hebben we lekker lak aan.

Edit: Vooruit en ook achteruit kijken is voor veel mensen blijkbaar te lastig.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 926911 op 03-10-2017 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wellicht deels offtopic, maar mag je iemand inhalen over de invoegstrook die kort daarvoor voor je reed over diezelfde invoegstrook?

Omdat het blokmarkering is, is het een andere rijrichting? En dus mag je ook rechts inhalen?
Ik weet dat je niet mag inhalen middels een andere rijrichting(twee keer dezelfde blokmarkering passeren), maar dit zou niet betekenen dat je niet mag inhalen over diezelfde invoegstrook. Dat we bijvoorbeeld een langzaam rijdende vrachtwagen inhalen omdat wij doortrekken naar 120km/u en die 80km/u rijdt snapt iedereen dat dit mag. Maar ik zie er eigenlijk ook niets tegen om ditzelfde te doen voor personenauto's die met 80km/u invoegen direct na het puntstuk.
Maar is dit nu eigenlijk toegestaan?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als ik al zie dat ik achter een slak zit die met 80 gaat invoegen, dan zorg ik bij het oprijden dat ik een flink gat heb met m'n voorganger. Vervolgens een korte jump zodat ik op snelheid zit bij het invoegen. Wordt alleen niet altijd begrepen door mensen achter me die niet snappen waarom ik daar even langzaam ga om dan weg te sprinten. Maar in een treintje met 80 invoegen zie ik eigenlijk nooit zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bear
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-06 21:11

Bear

wench

Had vanochtend op de A5, staat er file, gaat er 1 over de vluchtstrook richting de afslag als er 1 gaat gaan er natuurlijk meer want er zijn nog meer mensen die zich erg speciaal voelen :P met als gevolg ook een mini file op de vluchtstrook. En dan kom ik aan bij begin uitvoegstrook en dan ook nog verwachten dat er netjes geritst wordt :+

Met invoegen komt het bij mij ook wel is voor dat ik bijna direct invoeg maar dat komt meestal als er net een vrachtwagen rijd en een paar van die slome op de invoegstrook die niet weten wat ze willen. Maarja als ik dat doe kijk ik wel 2x in me spiegel of het verkeer het toelaat.

done done on to the next one... psn: Bear-H6O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

True schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:59:
Wellicht deels offtopic, maar mag je iemand inhalen over de invoegstrook die kort daarvoor voor je reed over diezelfde invoegstrook?

Omdat het blokmarkering is, is het een andere rijrichting? En dus mag je ook rechts inhalen?
Ik weet dat je niet mag inhalen middels een andere rijrichting(twee keer dezelfde blokmarkering passeren), maar dit zou niet betekenen dat je niet mag inhalen over diezelfde invoegstrook. Dat we bijvoorbeeld een langzaam rijdende vrachtwagen inhalen omdat wij doortrekken naar 120km/u en die 80km/u rijdt snapt iedereen dat dit mag. Maar ik zie er eigenlijk ook niets tegen om ditzelfde te doen voor personenauto's die met 80km/u invoegen direct na het puntstuk.
Maar is dit nu eigenlijk toegestaan?
Ja dat mag gewoon, zolang je geen gevaar veroorzaakt.
Rechts van blokmarkering mag je mensen inhalen die links van je rijden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-06 23:11
In het begin was ik iemand die ook al de eerste mogelijkheid ging invoegen. Inmiddels na een aantal jaar ben ik anders gaan rijden. Ik probeer altijd de hoogste invoegsnelheid te bereiken (130 als ik voorop rijd) en dan invoegen. Gas geven doe ik zeker. Helaas is dit niet altijd het geval waardoor ik achter trage rijders kom. Als een vrachtwagen in de buurt komt laat ik die vaak rijden en ga ik niet ineens vol gas alles rechts voorbij.

Vorige week vooral filerijden en daarbij is gaan kijken om een hele invoegstrook te pakken. Helaas laat men je zo slecht ertussen op de A2 etc. Dat ik alweer een klein deel op de uitvoeg zat. Dat soort momenten blijven lastig aangezien je niet de boel achter je wil laten vertragen. Men ziet je al snel als asociale weggebruiker ondanks de borden langs de weg het aanbevelen.

Ik heb zoiets zodra ik op een mooie snelheid ben voeg ik in en probeer geen hinder te vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Ook lekker snugger zijn die mensen die in de bocht richting een invoegstrook achter een vrachtwagen blijven plakken. Wat denk je zelf? 8)7

Ik probeer dan in die bocht al zo snel mogelijk een beetje terug te vallen om minstens 1 vrachtwagenlengte afstand te houden en dan dezelfde snelheid als die vrachtwagen aan te houden, maar die logica ontgaat ook velen (gezien de vele groot licht signalen die ik dan krijg).

Hangt ook weer af van de situatie trouwens, als ik goed overzicht heb op aankomend verkeer in de bocht, wil ik nog wel eens het gas in trappen als de vrachtwagen invoegt, om ervoor een gat te pakken, als dat er duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 18:14
sambalbaj schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 23:00:
Als ik al zie dat ik achter een slak zit die met 80 gaat invoegen, dan zorg ik bij het oprijden dat ik een flink gat heb met m'n voorganger. Vervolgens een korte jump zodat ik op snelheid zit bij het invoegen. Wordt alleen niet altijd begrepen door mensen achter me die niet snappen waarom ik daar even langzaam ga om dan weg te sprinten. Maar in een treintje met 80 invoegen zie ik eigenlijk nooit zitten.
A ben jij degene die mij altijd blokt 8)7 , zodat ik op de invoegstrook mijn snelheid niet meer kan halen. Ja mijn auto heeft wat minder vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

pacificocean schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 23:19:
[...]

A ben jij degene die mij altijd blokt 8)7 , zodat ik op de invoegstrook mijn snelheid niet meer kan halen. Ja mijn auto heeft wat minder vermogen.
Uhm, hij is juist degene die jou daar bij helpt, door afstand te houden van een slak voor 'm zodat je op de invoegstrook tempo kan maken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Zelfs met 60 PK Twingo is het geen enkel probleem om ruim 100 te halen op een invoegstrook met NL lengte.
Er zit een versnellingsbak op zo'n ding.

Ander typisch gedrag is het gas loslaten op bruggen en in tunnels.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 197141 op 03-10-2017 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bear
  • Laatst online: 03-06 21:11

Bear

wench

DannyBevers schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 23:06:

Vorige week vooral filerijden en daarbij is gaan kijken om een hele invoegstrook te pakken. Helaas laat men je zo slecht ertussen op de A2 etc. Dat ik alweer een klein deel op de uitvoeg zat. Dat soort momenten blijven lastig aangezien je niet de boel achter je wil laten vertragen. Men ziet je al snel als asociale weggebruiker ondanks de borden langs de weg het aanbevelen.

Ik heb zoiets zodra ik op een mooie snelheid ben voeg ik in en probeer geen hinder te vormen.
Niks asociaal, als je gelijke snelheid rijdt of iets dergelijks kan je toch gewoon zonder te hinderen in of uitvoegen. Mensen laten gewoon geen ruimte voor je als je tot de laatste meter door rijdt. Ik kijk altijd 1x en daarna begin ik met sturen en dan blik vooruit :P

done done on to the next one... psn: Bear-H6O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-06 23:11
Bear schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 23:41:
[...]

Niks asociaal, als je gelijke snelheid rijdt of iets dergelijks kan je toch gewoon zonder te hinderen in of uitvoegen. Mensen laten gewoon geen ruimte voor je als je tot de laatste meter door rijdt. Ik kijk altijd 1x en daarna begin ik met sturen en dan blik vooruit :P
Nee klopt, soms moet je dat doen. Uiteindelijk op de terugweg gedaan. Ergens een opening gespot en die gepakt aan het einde en daarna voor je kijken.

Merk tegenwoordig dat als je voorop rijd dat er slakken achter je aankomen en je zelf al 100/120 rijd op de invoeg. Verbaas me altijd dat ik echt zoveel afstand van degene heb terwijl je juist vaart moet maken (120/130 wegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:11

Aight!

'A toy robot...'

Ik heb ooit een keer van een vrachtwagenchauffeur gehoord dat ze liever hebben dat je voor ze in voegt, dan vlak er achter op de autosnelweg.

Dus ik geef nu altijd flink gas, rij dan 120 en dan voeg ik in voor de vrachtwagen. Al snappen sommige weggebruikers dat niet en gaan gelijk naar links als de invoegstrook begint...om vol te moeten remmen om achter een vrachtwagen te blijven plakken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:44

ZieMaar!

Moderator General Chat
In een aantal berichten gaat t over dat dit een Nederlands fenomeen zou zijn. In mijn eigen ervaring is dat echt niet het geval. Nederland rijdt, op de drukte na, heerlijk.

In Duitsland, als het druk is, wordt er direct heel zenuwachtig door alles en iedereen geremd, waar in Nederland over t algemeen toch iets meer met gas los wordt opgelost. Ook is elke afrit in Duitsland weer gevaarlijk, omdat er altijd wel iemand op de linkerbaan, ter hoogte van de afrit, besluit dat ie eraf moet. Ook al moet ie eerst 3 drukke banen naar rechts. Als het rustig is, en er zijn geen werkzaamheden, dan rijdt Duitsland wel heerlijk, men is wel iets socialer heb ik het idee.

België... ik zag op t nieuws dat er discussie is over de manier van je rijbewijs halen en dat je 'informele' instructeur (lees: iemand die het ook nooit goed geleerd heeft) een paar uurtjes instructie moet krijgen. Belgen zijn gevaarlijk en hun wegen zijn slecht.

Ik heb ook veel in Italië gereden, waar je, in de bocht, op een weg waar je 90 mag en 100 rijdt, nog door een omaatje in een oude Panda wordt ingehaald. Bonuspunten als je ook nog een heuvel oprijdt. Het is een sport om zo hard mogelijk op voorrangswegen af te rijden en zodra je wat twijfel ziet bij verkeer op de voorrangsweg, hem er netjes voor te gooien. Toch heeft iedereen zijn auto prima onder controle en weten ze heel goed wat er om hun heen gebeurd. Je moet alleen niet te bang zijn...

Dan het laatste en tevens gevaarlijkste land waar ik heb gereden (in Europa): Zwitserland. Wat een idioten. Als t daar iets drukker wordt, loopt alles vast. Invoegen en van baan wisselen lukt bijna geen Zwitser zonder minimaal 1 iemand af te snijden. Snelheids verschillen zijn er nauwelijks (ik denk door de gigantische boetes), wat het heel onrustig maakt. Soms wil je vanaf een parkeerplaats weer de snelweg op, en dan blijkt er geen invoegstrook te zijn...het wegdek is prima, de uitzichten zijn heel mooi, dat maakt wel eea goed, maar verder...

Verder heb ik Maleisië, Zuid Afrika, Namibie en Botswana en Oostenrijk auto gereden, maar ik denk echt dat wij het als Nederlanders niet zo slecht hebben. De wegen zijn goed, werkzaamheden worden echt heel slim gepland en we kunnen best autorijden (behalve op zon en feestdagen). Iets socialer zou het nog beter maken, maar in mijn beleving is het echt niet beter in andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 197141 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 23:23:
Zelfs met 60 PK Twingo is het geen enkel probleem om ruim 100 te halen op een invoegstrook met NL lengte.
Er zit een versnellingsbak op zo'n ding.

Ander typisch gedrag is het gas loslaten op bruggen en in tunnels.
Wat dacht je van elke flitspaal die er staat dat de helft op de rem moet gaan? Maar inderdaad, die heeft niks met Nederland te maken, waar als je gewoon de statistieken bekijkt het verkeer veilig is vergeleken met de rest van de wereld (en alsnog levensgevaarlijk vergeleken met zo ongeveer elke andere bezigheid).

Maar waarom mensen moeite hebben met gas geven? Ik vermoed dat het tegennatuurlijk is om als je al veel sneller gaat als een mens hoort te gaan, nog meer gas geeft. Remmen voelt veiliger aan. Net als invoegen als je een gat ziet, ipv straks aan het eind van de invoegstrook zonder ruimte te komen. Het voelt gewoon veiliger.
Nivida_intel schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:15:
Ik als chauffeur zeg wel eens gekscherend;: remmen is angst gang is alles.
Maar veel situatie kan je vaak oplossen daar even wat harder te gaan rijden.
Idem voor trajectcontroles op de a20 bij Rotterdam. Zodra men erin rijd rijden we 70 en bij de in en uitvoegstrook slechts 60 terwijl ik er met 83 voorbij kom denderen.(83 -3km correctie is 80 netto)
Overigens ik begrijp dat je het doet, maar als je 80 rijdt op een 80 weg is het ook wel irritant dat er al snel weer een vrachtwagen achter je plakt, of je gaat inhalen. Waardoor je gedwongen wordt meer rond de 90 te rijden.

En natuurlijk onder de streep: Jij ziet in je werk duizenden mensen invoegen en uitvoegen elke dag, dan vallen degene die het niet goed doen natuurlijk meer op dan degene die het wel goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Laatst online: 09:38

Cybje

First Post!

Humma Kavula schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:28:

[...]

Haha wat herkenbaar. Het stappenplan was:
  1. Bekijk de situatie op de snelweg
  2. Kies een plekje uit waar je gaat invoegen
  3. GAS GAS GAS _/-\o_
Zo doe ik het eigenlijk nog steeds. Gewoon inschatten hoe hard men op de snelweg rijdt, kijken waar ik achter/voor ga invoegen en zo snel mogelijk mijn snelheid gelijk krijgen daar aan, zodat anderen zich niet hoeven aan te passen aan mijn invoegactie.

Alleen met mijn Daf 33 is dat soms lastig (32 PK, topsnelheid 110 km/u), maar bij zo'n oldtimer houden anderen er ook wel wat meer rekening mee. En als het invoegen echt niet kan, heb ik geleerd om even een stukje vluchtstrook mee te pakken, want dat is veiliger dan 'm er met een snelheidsverschil van 30 km/u tussen te gooien.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:54
Cybje schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 08:24:
[...]
Alleen met mijn Daf 33 is dat soms lastig (32 PK, topsnelheid 110 km/u), maar bij zo'n oldtimer houden anderen er ook wel wat meer rekening mee.
Met oldtimers, vrachtwagens en auto's met caravan hou ik altijd wat meer rekening. Die komen nu eenmaal moeilijker op snelheid (in 't algemeen). Daarvoor ga ik zelfs naar links als ik het overige verkeer daar niet mee hinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:28

Aganim

I have a cunning plan..

[b]Nivida_intel schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:56:Heel verhaal waar ik het roerend mee eens ben..
Mag ik daar nog een punt aan toevoegen? Namelijk de weefvakken.. Voor wie niet bekend is met de term: dit zijn de invoegstroken die naadloos overgaan in een uitvoegstrook.

Gewoon idioot hoeveel mensen er ook meteen weer af moeten en besluiten om daarom niet harder dan 60 te gaan rijden. Heel fijn als je met 120/130 in moet voegen, of met die vaart (immers is het niet de bedoeling op de snelweg al af te remmen) moet uitvoegen. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-06 20:59
Tsja, nieuwe rijden is een crime. Iedereen wil met 50 in zijn 5 naar de 100. Een beetje vlotte auto trekt dat wel, maar de laatste ecobakkies nevernooitniet. Daardoor hebben mensen ook geen marge meer, laat staan dat men ziet wat er voorbij de motorkap gebeurt. Men kijkt gewoon niet vooruit. Was eigenlijk les 1 op de motor. Kijk ver vooruit. En natuurlijk ook, je bent snel en wendbaar, dus gebruik snelheid ook om aan gevaarlijke situaties te ontsnappen, 2 wielen remmen slechter dan 4, dus daar zit je winst niet.

Eigenlijk zouden al die trage auto's verboden moeten worden of in ieder geval de leukere vermogens minder belast. Een A segment met 110+ pk, B met 130+ of C segment met 150+ pk zijn prima bommetjes waarmee je ook op acceleratie wat kan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Señor Sjon schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 09:33:
Eigenlijk zouden al die trage auto's verboden moeten worden of in ieder geval de leukere vermogens minder belast. Een A segment met 110+ pk, B met 130+ of C segment met 150+ pk zijn prima bommetjes waarmee je ook op acceleratie wat kan.
Volgens mij zit het probleem 'm eerder in dat mensen geen gas durven geven. Praktisch elke auto met 60+ PK (dus ook dingen als een Ford Ka) kun je prima op 120 a 130 km/u mee invoegen, vrijwel overal. Of je moet echt een heel korte invoegstrook hebben, maar mijn ervaring is dat je dat binnen NL bijna alleen ziet op plekken waar je maar 100 km/u mag.

Maar op zich heb je een punt. Als mensen niet veel gas durven geven en telkens maar op de helft van het vermogen rijden, kunnen ze beter 150 PK hebben dan 60 PK natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bij een koude motor moet je die 60 pk vol belasten en die andere is dan nog comfortabel warm aan het worden.

Vreemd genoeg zie je mensen wel in de 1e versnelling door woonwijken harken, maar bij invoegen vinden ze veel toeren eng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Kortstondig vol belasten, omdat het noodzakelijk is, is echt niet zo heel erg met een koude motor. Beter dan dat je een ongeluk creëert in elk geval. Mensen moeten zich daar eens bewust van gaan worden.

Inmiddels rijd ik praktisch alles elektrisch, dus het koude-motor-probleem is daarmee ook opgelost. Maar ik heb jaren geleden iets van 2 jaar lang een vrij trage Honda Civic gehad (0-100 km/u in 12 seconden of iets dergelijks), ook nog op LPG en ik zat vanaf mijn werk in enkele minuten op de snelweg. Die motor heeft het prima volgehouden, ondanks dat ik zo ongeveer plankgas de snelweg op moest. Ik snap dat je dat niet continu moet doen, maar als je dat even 10 seconden lang doet, overleeft je motor dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Topicstarter
Een oom van mij is examinator bij het CBR. En vind invoegen heel erg belangerijk. Volgens hem is het direct invoegen zonder een goede snelheid een groot gevaar.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Als je invoegt zonder de juiste snelheid moet het verkeer vaart minderen, of zelfs remmen. Dit resulteert in spookfiles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
NOFI, maar als je 130+ PK nodig hebt om fatsoenlijk te kunnen invoegen met een B segmenter, dan is mijn conclusie dat je gewoon niet kan rijden. En het punt van belasting is niet om 'leukere' auto's minder te belasten, maar om auto's die minder vervuilen minder te belasten.
Als automaten in Nederland/Europa populairder waren kon gemiddelde mens ook al stuk sneller invoegen.
Nivida_intel schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:04:
Een oom van mij is examinator bij het CBR. En vind invoegen heel erg belangerijk. Volgens hem is het direct invoegen zonder een goede snelheid een groot gevaar.
Nogal wiedes, volgens mij is daar ook geen enkele discussie over. Uiteraard als hele snelweg leeg is maakt het niet veel uit wanneer je erop gaat. Maar ik kan nog wel wat andere dingen aanwijzen die ook een gevaar zijn ;).

[ Voor 33% gewijzigd door Sissors op 04-10-2017 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Topicstarter
@Sissors maar helaas gebeurd het wel

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Aangezien er genoeg zijn die bang zijn dat als het gaspedaal het nokje raakt, ze dood gaan, is meer vermogen wel beter. Grote auto's met te kleine motoren is wel een Nederlands ding vanwege bijtelling- en belastingwetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Tsja, nieuwe rijden is een crime. Iedereen wil met 50 in zijn 5 naar de 100. Een beetje vlotte auto trekt dat wel, maar de laatste ecobakkies nevernooitniet. Daardoor hebben mensen ook geen marge meer, laat staan dat men ziet wat er voorbij de motorkap gebeurt. Men kijkt gewoon niet vooruit. Was eigenlijk les 1 op de motor. Kijk ver vooruit. En natuurlijk ook, je bent snel en wendbaar, dus gebruik snelheid ook om aan gevaarlijke situaties te ontsnappen, 2 wielen remmen slechter dan 4, dus daar zit je winst niet.

Welnee, mensen moeten gewoon wat toeren durven maken. Die schakelhulp indicatoren in moderne auto's zitten er ook alleen maar in omdat anders het praktijkverbruik te ver onder opgegeven verbruik gaat liggen, maar het heeft niets met fatsoenlijk autorijden te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fnoff
  • Laatst online: 15:47
ZieMaar! schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 08:04:
(...)
België... ik zag op t nieuws dat er discussie is over de manier van je rijbewijs halen en dat je 'informele' instructeur (lees: iemand die het ook nooit goed geleerd heeft) een paar uurtjes instructie moet krijgen. Belgen zijn gevaarlijk en hun wegen zijn slecht.

(...)
maar ik denk echt dat wij het als Nederlanders niet zo slecht hebben. De wegen zijn goed, werkzaamheden worden echt heel slim gepland en we kunnen best autorijden (behalve op zon en feestdagen). Iets socialer zou het nog beter maken, maar in mijn beleving is het echt niet beter in andere landen.
Ik ben Hollander en woon en werk sinds een half jaar in België. Man, man, man :F Eerst dacht ik dat het aan mij lag, maar elke keer als ik vanuit het buitenland terug België in rijd valt het me weer op. Nee, in Nederland is het zo slecht nog niet. In BE doen ze maar wat. Net als dat topic over ruimte verspillen bij op- en afritten. Mijn indruk is juist dat dit (redelijk) doordacht is in NL, in tegenstelling tot hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Ik moet toegeven dat ik invoegen wel heb moeten leren, tijdens rijlessen heb ik het goed geleerd, "GAS, GAS, GAS" komt me erg bekend voor :) Maar als je zelf rijd overschat je soms de motor en ga je te snel een versnelling hoger.
Nu met een ford fiesta trek ik hem soms in zijn 2 of 3 door tot 4500 toeren om op snelheid te komen. En je merkt dat invoegen veel soepeler gaat als je snelheid hebt.

Vrachtwagens krijgen wel altijd ruimte van mij en als er eentje precies naast mij uitkomt op de invoegstrook hou ik even in of geef gas bij om ruimte te geven. Ja, ik weet het inhouden mag niet bij een invoegstrook maar gas bijgeven kan niet altijd en heeft bij een Ford Fiesta niet meteen resultaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
EddoH schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:13:
[...]

Welnee, mensen moeten gewoon wat toeren durven maken. Die schakelhulp indicatoren in moderne auto's zitten er ook alleen maar in omdat anders het praktijkverbruik te ver onder opgegeven verbruik gaat liggen, maar het heeft niets met fatsoenlijk autorijden te maken.
Als ik de schakelhulp gebruik, slaat ie praktisch af (70 in zijn 6... yeah right).. Dat ding is echt zinloos. Je voelt gewoon dat de motor het niet tof vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:13:
Aangezien er genoeg zijn die bang zijn dat als het gaspedaal het nokje raakt, ze dood gaan, is meer vermogen wel beter. Grote auto's met te kleine motoren is wel een Nederlands ding vanwege bijtelling- en belastingwetgeving.
Als dat zo is, dan is het logischer simpelweg het vermogensprofiel van gaspedalen te wijzigen. En de Nederlandse wetgeving zegt niks over motorvermogens, wel over verbruik. En om nou te zeggen dat we zoveel extra luchtvervuiling kunnen gebruiken alleen maar omdat jij vindt dat mensen 130pk nodig hebt om in te voegen, kan ik me niet in vinden.
EddoH schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:13:
[...]

Zolang je ze gebruikt als je constante snelheid rijdt, is er niks aan de hand. Als je snel moet optrekken moet je inderdaad gewoon toeren maken.

[ Voor 28% gewijzigd door Sissors op 04-10-2017 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:43

Nogne

>.<

1. Rijden op de invoegstrook/ uitvoegstrook
Ik zie regelmatig door mijn grote voorraam dat automobilist nederland het gaspedaal niet meer durven te gebruiken. Ze komen de invoegstrook op en gaan met een gangetje van 75 de snelweg op om pas daar vervolgens gas te geven. Waarom?
Is het zo moeilijk om op de invoegstrook even flink gas te geven zodat je daadwerkelijk met verkeer meerijd.
Uitvoegen is precies hetzelfde, we laten de snelheid al hard zakken nog voordat we op de uitvoegstrook rijden. Ik heb geleerd om pas op de uitvoegstrook de snelheid eraf te halen.
Mijn auto red het niet om op tijd (130) te rijden, ik zou graag willen. Maar een 1.0 is niet zo heel rap.
Verder helemaal eens met je betoog.
2. Verbindingswegen
Dit is 1 van mijn grootste ergernissen, dagelijks is er file op de A7 vanwege mensen die gelijk de A7 op gaan terwijl de rest lekker met 120 voorbij komt rijden.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sissors schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:21:
[...]

Als dat zo is, dan is het logischer simpelweg het vermogensprofiel van gaspedalen te wijzigen. En de Nederlandse wetgeving zegt niks over motorvermogens, wel over verbruik. En om nou te zeggen dat we zoveel extra luchtvervuiling kunnen gebruiken alleen maar omdat jij vindt dat mensen 130pk nodig hebt om in te voegen, kan ik me niet in vinden.

[...]

Zolang je ze gebruikt als je constante snelheid rijdt, is er niks aan de hand. Als je snel moet optrekken moet je inderdaad gewoon toeren maken.
Je weet dat die normen met voeten getreden worden door fabrikanten? ;)

Een auto met 150 pk heeft met 50pk genoeg om bv 130 aan te houden. Die gebruikt 33%. Een auto met 60pk is het al dik 85% en heeft weinig over. Er heerst een soort vermogensangst, want de auto zou meer kunnen verbruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Nogne schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:22:
...
Dit is 1 van mijn grootste ergernissen, dagelijks is er file op de A7 vanwege mensen die gelijk de A7 op gaan terwijl de rest lekker met 120 voorbij komt rijden.
Die mensen die voorbijrijden houden daarbij ook vaak onvoldoende afstand van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:43

Nogne

>.<

begintmeta schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:25:
[...]

Die mensen die voorbijrijden houden daarbij ook vaak onvoldoende afstand van elkaar.
Als dat zo was, was er elke keer wel een ongeluk. Er is juist (gelukkig) genoeg ruimte onderling, zodat de normale rijder op het laatste moment kan uitwijken.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:40
Ook lekker:
Twee auto's willen invoegen, de voorste rijdt al niet zo snel.
De achterste schuift één baantje naar links en begint gelijk de voorste in te halen. WTF!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

zetje01 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:44:
Ook lekker:
De achterste schuift één baantje naar links en begint gelijk de voorste in te halen. WTF!
Ik doe dat ook wel eens, zeker als die voor me maar iets van 70 km/u rijdt en ik er verkeer aan zie komen en dus eigenlijk wel vrij snel moet gaan invoegen/accelereren om voor dat verkeer te kunnen zonder hen te hinderen. Ik heb weinig zin om in de problemen te komen bij het invoegen, alleen omdat degene voor me niet kan rijden.

Maar goed, voorwaarde is dan wel dat ik echt niemand hinder. Dus ik ben dan ook al voorbij die voorste auto voor de invoegstrook eindigt.

Ik heb ook geen idee hoe lang het 70-120 km/u sprintje duurt. Misschien 3 seconden? Ik ben niet bang om het gaspedaal vol in te trappen in elk geval ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cybje op 04-10-2017 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Ook lekker:
Als dat met genoeg ruimte en acceleratie gaat, hoeft dat geen probleem te zien. Vaak ontbreekt het aan acceleratie en gaat ie er met 1 km snelheidsverschil voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-06 20:38
Dit is wel herkenbaar inderdaad, zelf geef ik altijd flink gas en rij zo lang mogelijk door op de invoegstrook.

Maar het probleem is dat dit flink gas geven niet altijd kan omdat er een auto voor je zit die met 80 gaat invoegen. Dan probeer ik nog flink gas te geven als de auto ook al vroeg invoegt om zo nog snelheid te maken.

Bijvoorbeeld op de A-27 invoegstrook vanuit Breda richting Utrecht bij de oprit MCDonalds bij Oosterhout is dit een groot probleem. Mensen geven geen gas en die invoegstrook is veel te kort. Dus als er een trage auto voor je zit kan je geen snelheid maken. Hoe vaak het daar niet (bijna) fout gaat. Ik rij er bijna dagelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat in NL ook niet helpt is de flits brigade. Mensen zijn bang 'te hard' te rijden ivm fanmail van uit het noorden van het land.
Zelfde geldt voor remmen, veel mensen kunnen geen noodstop maken omdat ze hard remmen gevaarlijk vinden.
Ik denk dat de rij opleiding in Nederland zou wel wat aanpassingen zou kunnen gebruiken.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zetje01
Cybje schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:50:
[...]

Ik doe dat ook wel eens, zeker als die voor me maar iets van 70 km/u rijdt en ik er verkeer aan zie komen en dus eigenlijk wel vrij snel moet gaan invoegen/accelereren om voor dat verkeer te kunnen zonder hen te hinderen. Ik heb weinig zin om in de problemen te komen bij het invoegen, alleen omdat degene voor me niet kan rijden.

Maar goed, voorwaarde is dan wel dat ik echt niemand hinder. Dus ik ben dan ook al voorbij die voorste auto voor de invoegstrook eindigt.

Ik heb ook geen idee hoe lang het 70-120 km/u sprintje duurt. Misschien 3 seconden? Ik ben niet bang om het gaspedaal vol in te trappen in elk geval ;)
Ik vind het stront-asociaal!
Je weet dat hij daar naartoe wil, hij rijdt voor je, en toch pik jij even mooi die plek in, met het risico dat de voorste nu helemaal niet meer (met redelijke snelheid) kan invoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

zetje01 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:54:
[...]

Je weet dat hij daar naartoe wil, hij rijdt voor je, en toch pik jij even mooi die plek in, met het risico dat de voorste nu helemaal niet meer (met redelijke snelheid) kan invoegen.
Volgens mij heb je mijn verhaal niet helemaal gelezen. Ik zorg er juist voor dat hij prima kan invoegen, want ik zorg er echt wel voor dat ik er zeer ruim voorbij ben, zonder dat hij invoegstrook tekort komt.

Dat is nou eenmaal het voordeel van 400 PK en iets van van 500 Nm koppel (wat met volle accu nog wel meer schijnt te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
[...]

Het is zeker niet netjes, maar omdat de voorste geen snelheid durft te maken ontstaat het probleem. Je kan alleen niet altijd zien of het kwestie van durven of kunnen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:15
Ook lekker:
Of nog beter je ziet een auto met net zo veel pk als de gemeentelijke grasmaaier voor je die gaat invoegen. Je rijdt zelf 130 en bent al 1 baan opgeschoven naar links en ziet dat autootje meteen nog een extra baan opschuiven om een vrachtwagen in te halen met amper 80.

Godver, dan moet je remmen. Ik heb deze keer gekozen er links langs te schieten over een stuk extra asfalt op het viaduct. Ik toeter normaal eigenlijk nooit maar dit was zo ondoordacht. Achter me reed ook nog een rijtje auto's... Ik kan niet zomaar loeihard de rem intrappen.... En niet op of omkijken ook... compleet in zijn eigen wereld was die kerel.

Edit: typfout

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zetje01
Cybje schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:56:
[...]

Volgens mij heb je mijn verhaal niet helemaal gelezen. Ik zorg er juist voor dat hij prima kan invoegen, want ik zorg er echt wel voor dat ik er zeer ruim voorbij ben, zonder dat hij invoegstrook tekort komt.

Dat is nou eenmaal het voordeel van 400 PK en iets van van 500 Nm koppel (wat met volle accu nog wel meer schijnt te zijn).
Ik vind het een van de meest asociale dingen die ik zie op de nederlandse snelwegen.
Geef je voorligger gewoon ruimte. En als je dan zonodig haast heb, ga dan nog een baantje naar links.

[ Voor 8% gewijzigd door zetje01 op 04-10-2017 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Ik denk dat er gewoon een groot gebrek aan inzicht bestaat. Ik maak veel kilometers op de rustige momenten en hoe vaak ik wel niet mensen inzicht loos op de middenbaan zie toeren ruim beneden de toegestane snelheid is onvoorstelbaar. Ook met het uitvoegen bestaat een soort paniek om de afslag niet te missen. Sommige afslagen zijn meer dan een kilometer lang maar iedereen moet per sé in de eerste 50 meter naar rechts duiken, ook al komt er na 500+ meter nog een 2e baan bij om af te slaan (bijvoorbeeld A50 naar A12 bij Arnhem richting het zuiden.).

Ook zijn er situaties waar men helemaal niet in hoeft te voegen (snelweg gaat van 2 banen naar 3 of 4 banen), dit staat duidelijk met borden aangegeven maar toch gaan mensen "invoegen' om vervolgens weer op die verdomde middenbaan te blijven rijden. Uiteraard met een slakkengang terwijl het overige verkeer met de maximale snelheid aan komt zetten.

En spitsstroken? Laten we daar maar niet over beginnen. Alleen beroepschauffeurs en uitzonderingen lijken het te snappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
zetje01 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:01:
[...]

Ik vind het een van de meest asociale dingen die ik zie op de nederlandse snelwegen.
Geef je voorligger gewoon ruimte. En als je dan zonodig haast heb, ga dan nog een baantje naar links.
Het ikke, ikke principe.
[cynisme]Ikke zit lekker in mijn veilige conconnetje waar niemand me kan kwetsen. Ik ben veel belangrijker als al die sukkels in die andere wrakken. Ik rijd een grote auto omdat ik belangrijk ben, en ik ben belangrijk omdat ik een grote auto rijd, daarom moeten anderen zich maar aanpassen aan mij. [/cynisme]

En ik kan hieronder typen 'wie de schoen past trekt hem aan' maar dat soort types hebben nog nooit een spiegel van dichtbij gezien dus dat is nutteloos.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Laatst online: 14-04 07:34

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Invoegen is een probleem, vaak bij wat onwennig en zenuwachtige rijders.

Maar invoegen bij de "gevordende/zelfverzekerde" rijders op een 3-->2 baans autosnelweg ook.

Heb in belgië geleerd om zoveel mogelijk gebruik te maken van de ritsstrook maar om nou links te blijven plakken om nog net even 1 auto in te halen over een verdrijvingsvlak........ Neem Knooppunt Galder als voorbeeld(ten zuiden van breda A16-->A58) altijd file vanwege dit patser gedrag.

Er wordt in Nederland (en belgië)(grensarbeider dus in beide landen actief op de weg) gewoon nauwelijks rekening met elkaar gehouden. Iedereen heeft haast.

(heb zelf vrijwel nooit problemen in het verkeer, geef elkaar de ruimte. Die paar seconden die ik daardoor verlies kan ik wel missen)

[ Voor 24% gewijzigd door PaRaDoX4 op 04-10-2017 11:10 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Als er drie rijstroken zijn en de weg is gewoon vrij, dan kan slak 1 nog gewoon invoegen terwijl jij al van achter hem op de middelste baan bent gekomen. Zo heeft ie ruimte om in te voegen. Vaker laat ik gewoon een gat vallen nog voor de snelweg in beeld is zodat ik met een aanloopje in 1x met ruimte en op snelheid in kan voegen. Gefrustreerd als een blokje van 2-3 auto's invoegen is vaak onmogelijk.

Maar heel soms ben ik ook evil. Als iemand langere tijd tergend langzaam bezig is geweest voor mijn neus en er is geen aanwijsbare reden, dan zoekt ie het maar uit met invoegen ook, dan heeft ie niks op de snelweg te zoeken. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Sissors schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:21:
[...]
Een schakelhulp die alleen nuttig is bij constante snelheid is een tamelijk nutteloos ding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
PaRaDoX4 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:07:
Invoegen is een probleem, vaak bij wat onwennig en zenuwachtige rijders.

Maar invoegen bij de "gevordende/zelfverzekerde" rijders op een 3-->2 baans autosnelweg ook.

Heb in belgië geleerd om zoveel mogelijk gebruik te maken van de ritsstrook maar om nou links te blijven plakken om nog net even 1 auto in te halen over een verdrijvingsvlak........ Neem Knooppunt Galder als voorbeeld(ten zuiden van breda A16-->A58) altijd file vanwege dit patser gedrag.
En dan in de bocht die volgt snoeihard in de remmen want oei misschien val ik om. Tenzij het winterbanden seizoen begonnen is, want winterbanden hebben oneindige grip, want winterbanden.
Nederlanders en auto rijden.

Ik moet tegenwoordig zelf op vakantie aan andere vakantie gangers uitleggen waarom de Nederlanders zo slecht auto rijden. Van NL= drugs naar NL = kneuzen automobilisten. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:40

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

[...]

Ik niet, als jij met 70 invoegt en ik moet daar achter invoegen heb ik grote kans om vanachter aan gereden te worden door de belabberde invoeg actie.

Vaak maak ik gebruik van de gehele invoegstrook door vol gas te geven, door rechts iemand voorbij te halen die traag invoegt geef ik juist de trage invoeger extra ruimte achter hem.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:35
Veel mensen zijn onzeker, die maken geen snelheid alvorens het invoegen en voegen direct na het verdrijvingsvlak in. Als je niet veel op de weg zit is het soms wel begrijpelijk, ik rij eigenlijk altijd in de drukte (randstad) en er zitten gewoon veel eikels tussen op de weg.
Als je wilt invoegen als het druk is, en je gebruikt de lengte van de invoegstrook zitten er altijd wel een eikeltje of 2 tussen die het je niet gunnen om in te voegen voor hun, die gaan gas bijgeven om je helemaal klem te rijden.... vrachtwagenchauffeurs hebben daarin tegen er een handje van om vlak op elkaar in een treintje te rijden waardoor je er ook echt niet tussen komt om in te voegen.
Mijn grootste ergernis is toch wel inhalende vrachtwagens op een 2-baansweg waar je 130 mag, de A15 langs Sliedrecht/Hardinxveld... drama....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Derby schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:15:
[...]

En dan in de bocht die volgt snoeihard in de remmen want oei misschien val ik om. Tenzij het winterbanden seizoen begonnen is, want winterbanden hebben oneindige grip, want winterbanden.

Ik moet tegenwoordig zelf op vakantie aan andere vakantie gangers uitleggen waarom de Nederlanders zo slecht auto rijden. Van NL= drugs naar NL = kneuzen automobilisten. :'(
Nou, NL is druk, dat is meer het probleem. In het buitenland maken ze er ook een potje van qua rijden. Wat dat betreft is het hier allemaal redelijk opgevoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Laatst online: 04-06 12:59
Ik heb een tijdje moeten rijden in een up, en ik kan je vertellen dat de 130 halen op de invoegstrook prima kan :D
Het wordt lastiger als je iemand voor je hebt die niet door rijd, dan kan je zelf met zo'n klein blokje niet meer op snelheid komen. Gelukkig is dat weer verleden tijd en kan met mijn 6pitter prima invoegen op de gewenste snelheid.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik invoeg zodra het kan of dat nou aan het begin van de strook of het einde is (met de voorwaarde dat ik de maximum snelheid ga)

Ik vraag me af hoe dit vroeger ging toen er minder "eco" auto's rond reden, was het toen echt zoveel beter voor de oudere verkeersdeelnemers onder ons?

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

[...]

Nogmaals: ik geef dus ruimte. Ik zorg ervoor dat ik er al lang voorbij ben, zodat diegene ook gewoon nog kan invoegen. Nou komt die dan dus wel in de problemen met het verkeer dat er aan komt in mijn voorbeeld, maar dat is niet mijn probleem, want het is niet mijn beslissing dat diegene zo langzaam gaat rijden.

En om de opmerking vast voor te zijn dat diegene misschien niet snel kan: ik snap dat als ik een oud auto'tje zie of wat dan ook, dat het niet harder gaat. Maar bij een normale invoegstrook kan bijna elke A-segmenter van de afgelopen 10 jaar ook wel veel harder dan 70 km/u halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 16:13

The Wizard

Moderator Mobile
Derby schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:15:
[...]

Dat valt erg mee, zit elke dag op de weg, door heel NL, en Nederlanders zijn efficiënter in het verkeer dan in Duitsland of Denemarken, daar is het helemaal een ramp in de file te rijden, dat kennen ze daar nog niet zo goed :P. Duitsland is een ramp wat betreft rechtsrijden, kilometers vrij baan op de rechterbaan maar die Duitsers blijven gewoon domweg op de middelste baan rijden.

Uiteraard zijn er genoeg bijzondere individuen op de weg, maar door de weeks kan je die types wel goed inschatten, als het dan weekend is (en dan vooral zondag...) dan vind ik het persoonlijker gevaarlijker rijden. Je merkt gewoon dat dan mensen op de snelweg komen die er niet vaak komen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

The Wizard schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:21:
[...]

Dat valt erg mee, zit elke dag op de weg, door heel NL, en Nederlanders zijn efficiënter in het verkeer dan in Duitsland of Denemarken, daar is het helemaal een ramp in de file te rijden, dat kennen ze daar nog niet zo goed :P. Duitsland is een ramp wat betreft rechtsrijden, kilometers vrij baan op de rechterbaan maar die Duitsers blijven gewoon domweg op de middelste baan rijden.
Gebeurd in Nederland ook constant. Meestal wordt het pas duidelijk als er iemand vanuit de meest rechter baan helemaal naar links vliegt om er voorbij te kunnen. Rechts inhalen mag tenslotte niet.

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
ongewoongewoon schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:05:
Ook met het uitvoegen bestaat een soort paniek om de afslag niet te missen. Sommige afslagen zijn meer dan een kilometer lang maar iedereen moet per sé in de eerste 50 meter naar rechts duiken, ook al komt er na 500+ meter nog een 2e baan bij om af te slaan (bijvoorbeeld A50 naar A12 bij Arnhem richting het zuiden.).
Klopt. Maar bij dat knooppunt gaat het ritsen ook niet goed. Wat er gebeurt is dit, links gaat bij midden.
code:
1
2
3
  | | / /
 /| |/ /
| | | |

Met als resultaat dat de twee linker banen stil staan. De rechter baan nog ~50, en de uitvoegstrook met 80 langs komt scheuren.

Terwijl er dit zou moeten. Links gaat bij midden. Midden gaat bij rechts. Rechts gaat deels af.
code:
1
2
3
  | | / /
 / / / /
| | | |

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 04-10-2017 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als iemand voor je geen snelheid kan maken/maakt, kan je dan beter even inhouden zodat je ruimte krijgt om zelf wel op snelheid te komen?

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 04-10-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 16:13

The Wizard

Moderator Mobile
PaRaDoX4 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:25:
[...]

Gebeurd in Nederland ook constant. Meestal wordt het pas duidelijk als er iemand vanuit de meest rechter baan helemaal naar links vliegt om er voorbij te kunnen. Rechts inhalen mag tenslotte niet.
Idd, maar niet die afstanden die je in Duitsland ziet, in NL gebeurd dat meestal omdat er vrachtverkeer rijdt en mensen niet naar rechts gaan omdat ze toch er niet meer tussen gelaten worden.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dit is één van de verschillende zaken die aan bod komen bij het oefenen voor het behalen van een motorrijbewijs. Jij (in dit geval specifiek motor, maar met de auto gaat het ook vaak op), bent sneller dan een vrachtwagen die nog niet eens voor je rijdt. Als je dan X meter invoegstrook hebt, gebruik die dan ook om te accelereren en ervoor in te voegen.

Ik bedenk me net dat ik ook tijdens het autorijlessen heb geleerd om de gehele invoegstrook te gebruiken, en pas af te remmen als je op de uitrit zit.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 11:40
Derby schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:54:
Wat in NL ook niet helpt is de flits brigade. Mensen zijn bang 'te hard' te rijden ivm fanmail van uit het noorden van het land.
Zelfde geldt voor remmen, veel mensen kunnen geen noodstop maken omdat ze hard remmen gevaarlijk vinden.
Ik denk dat de rij opleiding in Nederland zou wel wat aanpassingen zou kunnen gebruiken.
Rij opleiding is er voor om "veilig" van A naar B te rijden, je leert daar geen voertuigbeheersing. Ram dat ding eens in de ABS. Rij een keer 180/200 kmh, vervolgens ervaar je 120 als rustig, en heb je veel minder angst.
Trek eens aan die handrem als het net gesneeuwd hebt. Maar nee, alles is eng en artikel 5 waardig. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Laatst online: 18-02 14:42
Nou omdat in Nederland het volledig fout zit gewoon.
Er is een totale misvatting over dergelijke zaken.
Bijvoorbeeld met ritsen wanneer er een rijvak verdwijnt.
Ik ben een belg en in België is het sedert een tijd wettelijk verplicht (met nadruk op verplicht) om tot het einde van je verdwijnend rijvak te rijden en dan in te voegen.

Vorig jaar had ik het aan de stok met een zwaantje van de nederlandse politie.
Met de controles aan de grens hadden ze een rijvak afgezet.
Iedereen invoegen, kilometers voordat het rijvak weg is, dus er stond een lekkere file.
Het wordt dan blijkbaar beschouwt als asociaal rijgedrag om te blijven rijden op dat baanvak.
Ik ben daar blijven rijden tot het rijvak ging verdwijnen en heb ver voor het rode kruis boven de baan, dat aangeeft dat je rijvak dicht is, ingevoegd.
Stond daar nu toch wel lekker een zwaantje. Hup, zwaailicht aan en achter mij, druk gebarend dat ik moest volgen.
Is die daar beginnen roepen tegen mij dat ik gevaarlijk rijgedrag vertoonde en wat ik wel niet dacht zo tot het einde te rijden en daar dan in te gaan voegen.
Ik gaf aan dat ik niet wist dat dit in Nederland niet zo was, dat het in België verplicht was dit te doen.
Ging die idioot even roepen dat het in België helemaal niet zo was. Want blijkbaar weet een nederlandse flik dat beter?
Nou hij kon mij lekker niets maken want ik reed niet te snel en het is nog steeds niet illegaal (ook niet in Nederland) om tot het einde door te rijden.
Hoogstens een vage boete voor "gevaarlijk rijgedrag" zoals hij het noemde.
Hij heeft het dan gewoon opgelost door ons te laten controleren door zijn collega die er stond voor de terroristen te controleren. Die was al duidelijk geïrriteerd dat hij in de regen moest gaan staan om een jong blank koppel te controleren.
Waarvan dan nog 1 een nederlandse was :D (mijn vriendin is een nederlandse).
Nooit iets van gehoord en we mochten al snel terug door dus zwaantje lekker pissig.

Maar lang verhaal dus om aan te geven dat er precies een mentaliteitsprobleem is met zo lang mogelijk je baanvak te gebruiken.

In België gebeurt het nu ook wel genoeg dat mensen kort op de oprit al invoegen (onder de 90 km/h).
Ik duw dan wel altijd. Ik heb geen interesse om tegen 70 km/h er op te komen en een vrachtwagen in mijn kont te krijgen.
Met de moto heb ik dan genoeg power om rechts op de invoegstrook in te halen om wat snelheid te pakken nog. Want daar rijden ze je dood als ze in je kont rijden.

Het gebeurt dus overal wel.
Maar ik merk wel dat de invoeg en verdwijnende rijstroken ingewikkelder zijn voor nederlanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:30
PaRaDoX4 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:25:
[...]

Dat zal prima, maar afgelopen zaterdag zat er zo'n dodo op de middelste baan (A2 bij Utrecht) die daar 80 reed, snelheidslimiet is 100. Dus links in proberen te halen, met een ruim snelheidsverschil (110), maar toen besloot meneer even het gas in te drukken naar de 120.... Om daarna weer af te laten zakken naar 80. Een tijdje op de rechterbaan achter gereden, maar door het constante snelheidsverschil was het onmogelijk links in te halen en rechts erachter te blijven zonder de doorstroming van het verkeer niet te belemmeren.... 8)7 Zo'n dodo hadden we nog nooit meegemaakt.

Verder merk ik dat mijn vriendin - ik heb geen rijbewijs - vaak gewoon even opschuift naar de linkerbaan wanneer daar ruimte is bij invoegstroken. Dan hinder je niemand, en als je zelf ook lekker doorrijdt heb je ook niet zomaar vier ringen in de achterbumper staan.

@DaemonAngel mbt tot laat invoegen. Dat snap ik ook niet helemaal. Als iedereen dat zou doen dan zou het verkeer namelijk beter doorstromen. Daarnaast mag het prima en snap ik niet zo goed waarom het asociaal zou zijn...

[ Voor 9% gewijzigd door alex3305 op 04-10-2017 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Dacuuu schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:42:
[...]
Rij opleiding is er voor om "veilig" van A naar B te rijden, je leert daar geen voertuigbeheersing. Ram dat ding eens in de ABS. Rij een keer 180/200 kmh, vervolgens ervaar je 120 als rustig, en heb je veel minder angst.
Trek eens aan die handrem als het net gesneeuwd hebt. Maar nee, alles is eng en artikel 5 waardig. :|
Helemaal mee eens, als ik zie hoeveel mensen nog nooit harder gereden hebben dan 140 want eng. Zowieso snap ik niet dat een slipcursus onderdeel is van je rij opleiding of wat mij betreft 50% korting zodra je je rijbewijs gehaald hebt.
Het geeft zoveel rust als je begrijpt wat een auto kan doen met aquaplanning of glad weer.

Wat betreft de handrem, dat wordt steeds lastiger met een elektronische handrem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-05 14:34
Ik zie hetzelfde bij spitsstroken. De pijl zegt dat je moet beginnen met invoegen en wat doen de meeste schapen? Ze voegen gelijk in na de pijl. Verder gunnen ze absoluut geen ruimte als ik net voor de rode kruis invoeg. Krijg je gelijk al die vieze blikken.

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

Axewi schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:02:
[...]

Helemaal mee eens, als ik zie hoeveel mensen nog nooit harder gereden hebben dan 140 want eng. Zowieso snap ik niet dat een slipcursus onderdeel is van je rij opleiding of wat mij betreft 50% korting zodra je je rijbewijs gehaald hebt.
Het geeft zoveel rust als je begrijpt wat een auto kan doen met aquaplanning of glad weer.

Wat betreft de handrem, dat wordt steeds lastiger met een elektronische handrem ;)
Sowieso is het handig dat een bestuurder weet wat zich afspeelt in de auto. Een beetje technisch inzicht moet je gewoon hebben als bestuurder. Een piloot krijgt ook les in natuurkunde.

Okay je hoeft natuurlijk geen 6 jarige opleiding te volgen voor auto rijden. Maar een beetje een verbrandingsmotor begrijpen is toch wel een must.

Hoe vaak ik vrienden en familie leden moet uitleggen wat er zich afspeelt wanneer ze iets horen wat volgens hun niet helemaal ok is.

Zelfde met mensen die net hun rijbewijs hebben en denken dat elke auto alleen op de koppeling kan wegrijden omdat de leswagen dat nou eenmaal kon.

helpt allemaal mee aan zelfverzekerd en goed rijden
Hamza schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:06:
Ik zie hetzelfde bij spitsstroken. De pijl zegt dat je moet beginnen met invoegen en wat doen de meeste schapen? Ze voegen gelijk in na de pijl. Verder gunnen ze absoluut geen ruimte als ik net voor de rode kruis invoeg. Krijg je gelijk al die vieze blikken.
dat heeft weer te maken met dat dat 9/10 gezien wordt als asociaal. Ondanks er natuurlijk mensen zijn die dat gewoon goed doen. De meeste willen perse toch nog even inhalen zo nodig over verdrijvingsvlakken. Beetje met stereotypes gooien (zie mijn reactie paar posts terug)

[ Voor 21% gewijzigd door PaRaDoX4 op 04-10-2017 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:00
alex3305 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:46:
[...]

Dat zal prima, maar afgelopen zaterdag zat er zo'n dodo op de middelste baan (A2 bij Utrecht) die daar 80 reed, snelheidslimiet is 100. Dus links in proberen te halen, met een ruim snelheidsverschil (110), maar toen besloot meneer even het gas in te drukken naar de 120.... Om daarna weer af te laten zakken naar 80. Een tijdje op de rechterbaan achter gereden, maar door het constante snelheidsverschil was het onmogelijk links in te halen en rechts erachter te blijven zonder de doorstroming van het verkeer niet te belemmeren.... 8)7 Zo'n dodo hadden we nog nooit meegemaakt.
Ik wel een tijdje geleden, maar dat was een busje. Na een paar keer was ik het zat en liet ik hem even het vermogen van mijn auto zien 8)
Die acceleratie hield ie niet bij
[...]

Dat heb ik gelukkig wel gehad met mijn rijopleiding.
Leeg parkeerterrein na regen => handrem erop, red hem maar.
Advies 70? met 85 er doorheen, voel dat de auto op zijn limiet rijd.
Lege strook weg? Noodstop oefening, etc

Toen ik mijn rijbewijs net een paar dagen had, had ik het nodig.
Auto ging glijden op ijs :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Laatst online: 18-02 14:42
[...]

Van de vriendin weet ik dat de grote verzekeringsmaatschappij in Zeeland korting geeft op een slipcursus en als je die gevolgd hebt je ook korting krijgt op je uiteindelijke verzekering.
Dat vind ik een goed initiatief.

In België geeft touring verzekeringen 15 of 20% korting op je autoverzekering als je een verzekeringsbewijs van een motor kan voorleggen :-)
Logica hierachter is dat motards defensief rijden (anders doe je het maar kort...) en dit defensief rijgedrag niet uitschakelen als ze naar de auto overstappen.
Maw, motards zijn goed in het verstaan van retard.
De taal gesproken door een groot deel van de autobestuurders waarin ze aangeven dat ze plots een achterlijk manouver gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-05 14:34
PaRaDoX4 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:06:
[...]

Sowieso is het handig dat een bestuurder weet wat zich afspeelt in de auto. Een beetje technisch inzicht moet je gewoon hebben als bestuurder. Een piloot krijgt ook les in natuurkunde.

Okay je hoeft natuurlijk geen 6 jarige opleiding te volgen voor auto rijden. Maar een beetje een verbrandingsmotor begrijpen is toch wel een must.

Hoe vaak ik vrienden en familie leden moet uitleggen wat er zich afspeelt wanneer ze iets horen wat volgens hun niet helemaal ok is.

Zelfde met mensen die net hun rijbewijs hebben en denken dat elke auto alleen op de koppeling kan wegrijden omdat de leswagen dat nou eenmaal kon.

helpt allemaal mee aan zelfverzekerd en goed rijden

[...]

dat heeft weer te maken met dat dat 9/10 gezien wordt als asociaal. Ondanks er natuurlijk mensen zijn die dat gewoon goed doen. De meeste willen perse toch nog even inhalen zo nodig over verdrijvingsvlakken. Beetje met stereotypes gooien (zie mijn reactie paar posts terug)
Het is eerder hun ontwetendheid. Ze voegen letterlijk direct in. Na de eerste blokmarkering gooien ze hun auto al tussen de andere stilstaand verkeer. Heel erg hinderlijk

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Hamza schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:12:
[...]
Het is eerder hun ontwetendheid. Ze voegen letterlijk direct in. Na de eerste blokmarkering gooien ze hun auto al tussen de andere stilstaand verkeer. Heel erg hinderlijk
Ik kan me niet heugen dat mij ooit geleerd is om pas aan het einde in te voegen, voor zover ik weet voeg je in zodra dit (veilig) kan ergo: er is ruimte en je snelheid is voldoende.

Ik zit nog even verder te kijken maar ik kan niet duidelijk vinden dat je aan het einde moet invoegen.

https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/invoegen
"Misverstand 2: ‘De rest past zich maar aan’

Omgekeerde wereld. De invoegstrook is juist bedoeld om je snelheid aan te kunnen passen aan het verkeer op de doorgaande rijbaan. Gas geven dus, en niet aarzelen. Een normale invoegstrook is 200 meter lang, benut die lengte om op snelheid te komen. Rijdt het verkeer stapvoets, dan pas je natuurlijk je invoegsnelheid daarop aan."

http://www.autorij-instru...en-uitvoegen-autosnelweg/
"Je mag pas gaan invoegen, nadat je zeker weet dat je dit veilig kunt doen. Het overige verkeer mag je hierbij niet hinderen. Bepaal zorgvuldig of je (nog) kunt invoegen bij de ruimte die je voor jezelf bij aan komen rijden in gedachte had. Zoniet, dan bepaal je de plaats van invoegen opnieuw."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 16:29
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

DaemonAngel schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:46:
Nou omdat in Nederland het volledig fout zit gewoon.
Er is een totale misvatting over dergelijke zaken.
Bijvoorbeeld met ritsen wanneer er een rijvak verdwijnt.
Ik ben een belg en in België is het sedert een tijd wettelijk verplicht (met nadruk op verplicht) om tot het einde van je verdwijnend rijvak te rijden en dan in te voegen.

Vorig jaar had ik het aan de stok met een zwaantje van de nederlandse politie.
Met de controles aan de grens hadden ze een rijvak afgezet.
Iedereen invoegen, kilometers voordat het rijvak weg is, dus er stond een lekkere file.
Het wordt dan blijkbaar beschouwt als asociaal rijgedrag om te blijven rijden op dat baanvak.
Ik ben daar blijven rijden tot het rijvak ging verdwijnen en heb ver voor het rode kruis boven de baan, dat aangeeft dat je rijvak dicht is, ingevoegd.
Stond daar nu toch wel lekker een zwaantje. Hup, zwaailicht aan en achter mij, druk gebarend dat ik moest volgen.
Is die daar beginnen roepen tegen mij dat ik gevaarlijk rijgedrag vertoonde en wat ik wel niet dacht zo tot het einde te rijden en daar dan in te gaan voegen.
Ik gaf aan dat ik niet wist dat dit in Nederland niet zo was, dat het in België verplicht was dit te doen.
Ging die idioot even roepen dat het in België helemaal niet zo was. Want blijkbaar weet een nederlandse flik dat beter?
Nou hij kon mij lekker niets maken want ik reed niet te snel en het is nog steeds niet illegaal (ook niet in Nederland) om tot het einde door te rijden.
Hoogstens een vage boete voor "gevaarlijk rijgedrag" zoals hij het noemde.
Hij heeft het dan gewoon opgelost door ons te laten controleren door zijn collega die er stond voor de terroristen te controleren. Die was al duidelijk geïrriteerd dat hij in de regen moest gaan staan om een jong blank koppel te controleren.
Waarvan dan nog 1 een nederlandse was :D (mijn vriendin is een nederlandse).
Nooit iets van gehoord en we mochten al snel terug door dus zwaantje lekker pissig.

Maar lang verhaal dus om aan te geven dat er precies een mentaliteitsprobleem is met zo lang mogelijk je baanvak te gebruiken.

In België gebeurt het nu ook wel genoeg dat mensen kort op de oprit al invoegen (onder de 90 km/h).
Ik duw dan wel altijd. Ik heb geen interesse om tegen 70 km/h er op te komen en een vrachtwagen in mijn kont te krijgen.
Met de moto heb ik dan genoeg power om rechts op de invoegstrook in te halen om wat snelheid te pakken nog. Want daar rijden ze je dood als ze in je kont rijden.

Het gebeurt dus overal wel.
Maar ik merk wel dat de invoeg en verdwijnende rijstroken ingewikkelder zijn voor nederlanders.
Nou zal je gelijk hebben wat betreft de regels, maar het is niet zo dat juist Belgische bestuurders bekend staan als goede weggebruikers hier in Olland ;)
Eerder het tegenovergestelde.

Maar invoegers zijn een gruwel.
Heel veel medeweggebruikers hebben ergens gelezen dat wanneer je invoegt op de snelweg, andere weggebruikers dienen op te gaan in het niets.
Helaas heb ik die memo gemist en ik denk wel eens: je kunt ervoor, je kunt erachter maar jij wilt erop exact waar ik rijd? Goed, maar ik ga niet aan de kant, d.w.z. een baan opschuiven om het opschuiven, ik wil gerust ff gas lossen of wat bijgeven om ruimte te maken.
Levert me altijd vuile blikken op.
:>

Hoe moeilijk is het als invoeger om je aan te passen aan wat er al rijdt? Je geeft extra gas om ervoor in te voegen, of laat gas los om erachter in te voegen. Tis geen rocketscience. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
EddoH schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:14:
[...]

Een schakelhulp die alleen nuttig is bij constante snelheid is een tamelijk nutteloos ding ;)
Waarom? Die vertelt je netjes dat je niet in zijn 4 hoeft te rijden op een 80km weg.

Overigens wat betreft dat Nederlanders niet kunnen rijden, kijk eens hier naar: https://www.wegenwiki.nl/...er_1_miljoen_inwoners.png. Ja, wegen spelen ook een grote rol (al zijn die volgens sommige ook slecht hier...), en natuurlijk hoeveel er wordt gereden. Maar overall zie ik daar echt geen reden in om aan te nemen dat Nederlanders slechter rijden dan gemiddeld.
Bij wiki heb je tabel die je kan sorteren, en die gaat per gereden kilometer. Waar Nederland bovenaan staat qua veiligheid: Wikipedia: Verkeersveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 16:29
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Nivida_intel schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:56:
Ik zit dus eigenlijk met 2 grote vragen: Waarom gaan we meteen invoegen en gebruiken we niet de gehele invoegstrook
Nouja, als je al "direct" op snelheid bent en je niemand zou storen; waarom zou je dan nog langer op de invoegstrook blijven rijden. Indien ze nog niet op snelheid zijn...sjah...dan voelt het een beetje als een stresskip-bestuurder "wat als ik er later niet tussen kom...", die zijn met alles bezig behalve het belangrijkste: snelheid maken.

En nouja, in Nederland ben ik het met je eens dat je gewoon dezelfde snelheid kunt aanhouden (max maxsnelheid) totdat je op de uitvoegstrook bent. Die zijn hier in de meeste gevallen lang zat. Wellicht proberen ze zuinig te doen ;).

Ik was pas in Zweden, daar heb je soms wel echt verdomd korte uitvoegstroken (en soms stopborden om in te voegen trouwens...) waar ook totaal geen zicht is op de verloop van de weg na de zeer korte uitvoegstrook. Zo heb je soms maar een paar tientallen meters aan uitvoegstrook direct gevolgd een haakse bocht. Nou, als je op volle snelheid die uitvoegstrook op rijd kun je, zeker als het wat gladder is, het toch wel krap hebben. Dus in dat opzicht, als je ergens niet bekent bent, snap ik het gas loslaten voordat je de uitvoegstrook op rijd wel.
Pagina: 1 2 3 Laatste