Hier stond een bericht dat niets te maken heeft met de discussie.
[ Voor 89% gewijzigd door Hogader op 19-03-2018 15:49 . Reden: Weggehaalde tekst is niet van belang. ]
[ Voor 89% gewijzigd door Hogader op 19-03-2018 15:49 . Reden: Weggehaalde tekst is niet van belang. ]
Wat verdraai ik dan? Normaal gesproken gaat een wet pas na het referendum in werking. Ze hebben hier speciaal met met spoed gewerkt zodat het alsnog vooraf in werking kon treden.Pyramiden schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:28:
Haha, kom op man. Verdraai niet alles. Prima als je het niet eens bent met de referendumwet, maar ga hem niet interpreteren hoe je hem zelf graag zou willen zien. Dan had heel Nederland op andere partijen moeten stemmen tijdens de laatste verkiezingen. Zelf ben ik tegenstander van de referendumwet. De vraagstukken zijn immers te complex om met ja of nee te beantwoorden, en achteraf werkt hij al helemaal slecht.
Volgens mij ging het zo:Hogader schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:28:
[...]
Ik ben begonnen met het uitzetten van mijn onderbouwing waarom ik voor ga stemmen. Die wordt echter subjectief aan de kant gezet met desinformatie ipv discussie. Daarna is het verlopen in een nutteloze discussie die niemand verder gaat brengen.
Dus ja, dat is iets met balk, splinter, pot, ketel...
[ Voor 31% gewijzigd door Philip Ross op 19-03-2018 15:35 ]
Even los van jullie discussie, dat gevoel bekruipt mij nu wel eens. Waarschijnlijk had het onder de streep geen hol uit gemaakt, maar echt blij met de resultaten van mijn stem ben ik niet.Pyramiden schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:28:
Dan had heel Nederland op andere partijen moeten stemmen tijdens de laatste verkiezingen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Goede vraag. De commissie zou voldoende onafhankelijk moeten zijn, dit is immers de functie van die commissie. Ze er nog een rechter boven moeten zitten? Of nog een commissie? Je kunt hem immers niet laten toetsen door de minister of iemand anders die wat te maken heeft met de regering.Hackus schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:26:
[...]
Wie gaat die zgn commissie toetsen en hoe vaak zal dat gebeuren. Er gaat juist op grote schaal metadata verzamelt worden 'indien Rutte dat nodig vind'. men probeert het verkleint te verkopen met 1 straat, wat al snel postcode en ruimer werd
Zeker... Ik had persoonlijk eigenlijk niet verwacht dat D66 op deze manier een omslag zou maken... (daar insinueer ik overigens niet mee dat ze jouw stem hadden.)Gonadan schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:31:
[...]
Even los van jullie discussie, dat gevoel bekruipt mij nu wel eens. Waarschijnlijk had het onder de streep geen hol uit gemaakt, maar echt blij met de resultaten van mijn stem ben ik niet.
En wat als die goede reden zou zijn dat bijvoorbeeld een toekomstige regering waaraan de PVV en FvD meedoen in heel Nederland "extreemlinkse dissidenten" wil ontmaskeren? Dat zal vast volgens de letter van de wet goed te praten zijn.Pyramiden schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:28:
Als die goede redenen niet in strijd zijn met de wet (wat mij nagenoeg niet mogelijk lijkt, tenzij ik iets over het hoofd zie), dan zou deze uiteraard goedgekeurd worden.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
maar die argumenten had ik al onderuit gehaald. Dus hou je een subjectieve mening voer zonder goede onderbouwing.Hogader schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:37:
En ja het is een subjectieve keuze dat ik voor ga stemmen en de argumenten die ik daarvoor heb zijn objectief. (Er is een legitiem kader om af te luisteren/tappen via de kabel - Andere manier van controle).
[...]
^^
Wat ook weer andere vragen met zich meebrengt. Als het zover komt dat wij een PVV en FvD regering krijgen dan heeft een groot deel van de bevolking blijkbaar een grote hekel aan extreemlinks, helemaal als deze "maatschappij ontwrichtende" acties uit zouden voeren (afhankelijk van hoe extreem extreem links isMx. Alba schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:38:
[...]
En wat als die goede reden zou zijn dat bijvoorbeeld een toekomstige regering waaraan de PVV en FvD meedoen in heel Nederland "extreemlinkse dissidenten" wil ontmaskeren? Dat zal vast volgens de letter van de wet goed te praten zijn.
Zelfs als je de huidige regering wel vertrouwt dat ze relatief correct met de bevoegdheden die ze krijgen zullen omgaan... Kan je dat ook voor alle toekomstige regeringen garanderen?
Er zitten nu allerlei mogelijkheden in de wet waarvan de minister zelf zegt: "Dat is zeker de bedoeling niet"... Dan is het toch heel simpel: als het niet de bedoeling is, dan haal je het er toch uit?
[ Voor 12% gewijzigd door Pyramiden op 19-03-2018 15:49 ]
Zelf geef jij eigenlijk al aan niet helemaal eens te zijn met de huidige vorm van de wiv, echter ben je zo wanhopig op een nieuwe wet dat je voor stemt. Er moet een nieuwe wet komen zodat het weer up to date is. Laten we dan meteen goed beginnen i.p.v. starten met een onduidelijke wet met onduidelijke en flexibele grenzen met termen als proportioneel waarmee na een aanslag is geweest met een aantal doden zullen grenzen gaan verdwijnen. Dat is nog naast alle privacy schending en het delen van gegevens, kosten enz.Hogader schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:37:
[...]
Hiermee begon mijn bijdrage aan dit topic:
[...]
En daar voeg ik daarna op jouw verzoek nog 2 argumenten waarom IK voor ga stemmen aan toe:
[...]
En ja het is een subjectieve keuze dat ik voor ga stemmen en de argumenten die ik daarvoor heb zijn objectief. (Er is een legitiem kader om af te luisteren/tappen via de kabel - Andere manier van controle).
[...]
^^
Daar heb je zeker een punt. Maar ik neem aan dat wij het nu ook geen goed idee zouden vinden als iedereen in Nederland afgeluisterd zou worden om geradicaliseerde moslims te vinden? Want iedereen kent wel een aantal moslims, toch?Pyramiden schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:43:
[...]
Wat ook weer andere vragen met zich meebrengt. Als het zover komt dat wij een PVV en FvD regering krijgen dan heeft een groot deel van de bevolking blijkbaar een grote hekel aan extreemlinks, helemaal als deze "maatschappij ontwrichtende" acties uit zouden voeren (afhankelijk van hoe extreem extreem links is)
Is het dan gewenst om deze mensen in de gaten te houden? Op dit moment vinden we het immers normaal om de AIVD radicale moslims te laten volgen/onderzoeken. Waarom dan niet extreemlinks, als de gekozen volksvertegenwoordigers dat nodig vinden?
Mochten we namelijk een regering met FvD en PVV hebben met een meerderheid in de 1e en 2e kamer, dan zou het mij niet verbazen als "meer mogelijkheden" voor de politie, het leger en de geheime dienst het derde punt op het lijstje is na Nexit en alle Moslims het land uit. En dat immers volkomen democratisch, want minstens 50% van de bevolking heeft voor dat beleid gestemd.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ja, en daarom ben ik er nog niet uit. Al helemaal als je simpelweg "op de verkeerde plaats bent", zoals iemand die handel voert met het midden-oosten, wat eerder aangehaald werd. (of iemand in de virtuele toekomst die tomaten en rozen verkooptMx. Alba schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:57:
[...]
Daar heb je zeker een punt. Maar ik neem aan dat wij het nu ook geen goed idee zouden vinden als iedereen in Nederland afgeluisterd zou worden om geradicaliseerde moslims te vinden? Want iedereen kent wel een aantal moslims, toch?
Bovendien moeten we ons met zo'n wet juist indekken tegen toekomstig misbruik. Als je namelijk uitgaat van jouw idee dat dat wat later besloten zou worden dan toch wel democratisch zou zijn, dan kunnen we net zo goed de hele grondwet overboord gooien. Want als een meerderheid van de Kamer iets wil beslissen wat tegen de grondwet is, dan is dat toch democratisch besloten? Nee, ooit hebben wij besloten dat bepaalde zaken nog belangrijker zijn dan gewone wetten, waar een veel grotere meerderheid voor nodig is om dat te veranderen. Juist om die basisprincipes te waarborgen naar de toekomst toe.
Privacy is wat mij betreft ook zo'n basisprincipe. Ik vind dat er waarborgen moeten zijn om ervoor te zorgen dat ook toekomstige overheden de privacy van de burger respecteren.
In de grondwet zijn zaken gevangen die wij ten tijde van het opstellen van de grondwet zeer belangrijk vonden. Gelijkwaardigheid, vrijheid van meningsuiting, persvrijheid, vrijheid van vergadering (en demonstratie), etc. Naar mijn mening is men toen privacy vergeten... Of toch niet? Het briefgeheim staat wel in de grondwet, namelijk. Als ten tijde van het opstellen van de grondwet het Internet al had bestaan, dan zou vast de privacy van communicatie over internet er ook in gezet zijn, want dat is in de geest van de wet zoals die toen is opgesteld.Pyramiden schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:07:
[...]
Ja, en daarom ben ik er nog niet uit. Al helemaal als je simpelweg "op de verkeerde plaats bent", zoals iemand die handel voert met het midden-oosten, wat eerder aangehaald werd. (of iemand in de virtuele toekomst die tomaten en rozen verkoopt)
Klopt, en juist omdat we die grondwet zo belangrijk vinden zijn er twee stemrondes en steun van 2/3e van de kamer nodig, in plaats van slechts de helft. Echter, als die meerderheid er is? Willen we het dan niet zelf? Tegen zulk gebruik of misbruik van het democratische systeem kunnen we ons simpelweg niet indekken. Zo werkt een democratie immers. Als je 50 jaar geleden aan mensen had gevraagd of homo's mogen trouwen had 90% zich daar negatief tegen uitgesproken. Dat betekend echter niet dat we dat toen permanent konden verankeren ergens in. Op dit moment is privacy blijkbaar belangrijk genoeg voor een groot deel van de bevolking, maar hoe zien we dat over 10, 20, 30 of 40 jaar? En hoe kijk ik er dan zelf tegenaan?
Dat is immers het grote nadeel van een democratie als je het niet eens bent met de regerende meerderheid.
Uitstekend punt. Eigenlijk zouden we dat moeten veranderen. Als we de wet op het gebied van inlichtendiensten al willen updaten zouden we dat toch ook met de grondwet moeten doen?Mx. Alba schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:13:
[...]
In de grondwet zijn zaken gevangen die wij ten tijde van het opstellen van de grondwet zeer belangrijk vonden. Gelijkwaardigheid, vrijheid van meningsuiting, persvrijheid, vrijheid van vergadering (en demonstratie), etc. Naar mijn mening is men toen privacy vergeten... Of toch niet? Het briefgeheim staat wel in de grondwet, namelijk. Als ten tijde van het opstellen van de grondwet het Internet al had bestaan, dan zou vast de privacy van communicatie over internet er ook in gezet zijn, want dat is in de geest van de wet zoals die toen is opgesteld.
Klopt, maar als niet alleen postverkeer maar ook elektronische communicatie (die ten tijde van het opzetten van de grondwet simpelweg nog niet bestond) grondwettelijk beschermd zou zijn, dan zouden we al een stuk sterker staan...Pyramiden schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:20:
[...]
Uitstekend punt. Eigenlijk zouden we dat moeten veranderen. Als we de wet op het gebied van inlichtendiensten al willen updaten zouden we dat toch ook met de grondwet moeten doen?
https://www.denederlandse...vihlf299q0sr/vgrnbl6ah4zz
Iemand hier van een politieke partij die dat kan oppakken?![]()
Edit: Hmm... Deze punten vallen er echter wel redelijk onder...:
- het recht om niet te worden bespied of afgeluisterd
- het recht op zorgvuldige behandeling van persoonlijke gegevens
De opmerking die je wist dat zou komen.Echter de AIVD volgens mij het briefgeheim schenden indien daar een juiste onderbouwing voor is...
Verwijderd
Privacy is gewoon in de grondwet vastgelegd, zie artikel 10 van de grondwet mbt persoonlijke levenssfeer. Hierin is het stukje behoudens de wet natuurlijk verneukeratief aangezien je wetten kan maken die de privacy beperken (zoals de WiV). Het hele punt is dus dat zowel de Eerste als Tweede Kamer de afweging heeft gemaakt dat onze privacy in het kader van de WiV niet geldt.Mx. Alba schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:13:
[...]
In de grondwet zijn zaken gevangen die wij ten tijde van het opstellen van de grondwet zeer belangrijk vonden. Gelijkwaardigheid, vrijheid van meningsuiting, persvrijheid, vrijheid van vergadering (en demonstratie), etc. Naar mijn mening is men toen privacy vergeten... Of toch niet? Het briefgeheim staat wel in de grondwet, namelijk. Als ten tijde van het opstellen van de grondwet het Internet al had bestaan, dan zou vast de privacy van communicatie over internet er ook in gezet zijn, want dat is in de geest van de wet zoals die toen is opgesteld.
Artikel 10 van de grondwet behandelt het recht op de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer (=pricacy), echter daar zitten dan wel weer beperkingen behoudens de wet op. Laat de WiV nou een wet zijn die dus beperkingen op de eerbiediging regelt. Aan de grondwet kan je dus niets ontlenen zolang het in een wet geregeld is (ook omdat geen rechter aan de grondwet mag toetsen).Mx. Alba schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:27:
[...]
Klopt, maar als niet alleen postverkeer maar ook elektronische communicatie (die ten tijde van het opzetten van de grondwet simpelweg nog niet bestond) grondwettelijk beschermd zou zijn, dan zouden we al een stuk sterker staan...
[...]
De opmerking die je wist dat zou komen.En een zeer terechte opmerking ook! Het klopt inderdaad dat inlichtingendiensten post van en naar individuën mogen onderscheppen als daar een goede onderbouwing voor is. Net zoals telefoon- en internetverkeer van individuën onderschept mag worden als daar een goede onderbouwing voor is. Dat was met de oude wet ook al mogelijk. Het probleem met de nieuwe wet is dat er dus veel breder onderschept mag gaan worden, waardoor ook de communicatie van mensen voor wie dat individueel niet te onderbouwen is onderschept kunnen worden.
Stel dat de AIVD zou aanvragen om de post van een hele wijk te gaan onderscheppen omdat het vermoeden is dat daar een paar mensen wonen die in de gaten gehouden moeten worden, omdat ze misschien post laten sturen naar buren (het post-equivalent van de wifi van je buurman gebruiken, bijvoorbeeld), dan zou de rechter dat direct afwijzen. Laat ze dan eerst maar eens hardmaken dat ze de brievenbussen van hun buren ge- danwel misbruiken, en dan kan er misschien besloten worden om de post van die specifieke buren ook te onderscheppen. Maar niet van de hele wijk.
Dat insinueer je wel degelijk.Pyramiden schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:36:
Zeker... Ik had persoonlijk eigenlijk niet verwacht dat D66 op deze manier een omslag zou maken... (daar insinueer ik overigens niet mee dat ze jouw stem hadden.)
Volgende keer op iemand anders stemmen of zelf de politiek in zijn eigenlijk de enige opties als je het niet eens bent met keuzes van de partij waar je op stemt.
Dat is dan ook erg lastig, want hoe democratisch is een democratie waarin de overheid de burgers misleidt om hun keuzes te steunen? We schreeuwen moord en brand over Poetin en weet ik wat, maar onze overheid kan er ook wat van.Pyramiden schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:07:
Echter, als die meerderheid er is? Willen we het dan niet zelf? Tegen zulk gebruik of misbruik van het democratische systeem kunnen we ons simpelweg niet indekken.
[ Voor 14% gewijzigd door Gonadan op 19-03-2018 16:52 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gonadan schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:51:
[...]
Aan de andere kant heb ik ook ene pleurishekel aan partijen die alleen maar roepen dat ze niet mee doen als het hun niet zint en dan lekker in de oppositie gaan zitten schoppen. Dat lijkt dan principieel maar is vaak weinig constructief.
Ik ben er dus nog niet over uit of ik wat anders had moeten stemmen of niet. Zelf de politiek in gaan is geen serieuze optie, daar ben ik niet voor geschikt.
dawg schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:15:
offtopic:
dit is nogal naïef vind ik. denk maar eens aan hoeveel invloed de pvv al heeft gehad in nederland. waar ze qua standpunten en retoriek in de beginjaren stonden, daar staan vvd en cda nu. pvv is nog verder opgeschoven, zonder te regeren (wel gedogen maar dat was geen succes).
in de oppositie kun je dus wel degelijk grote invloed uitoefenen.
v.w.b. cda, vvd, pvda en d66. dat men vaker draait dan bij hun standpunten blijven weten we al decennia. het gedrag van d66 wat je beschrijft had je dus wel aan kunnen zien komen.
normaal gesproken zou ik het idealen noemen i.p.v. standpunten, maar idealen zijn niet inwisselbaar.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit gevoel kan ik ook niet van me afschudden. Wie gaat hiervan profiteren? Nu, maar vooral in de toekomst.dawg schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:15:
[...]
[dat geeft toch ineens een heel ander perspectief.
mijn vrees is toch dat men bang is voor de toekomst (klimaat, schaarste, migratie, enorm grote multinationals met meer macht dan landen) en met behulp van deze systemen inzetten op conformisme en controle.
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Artikel 10 van grondwet gaat over privacy, maar artikel 120 van grondwet beslist dat de leden van de staten generaal beslissen wat de grondwet betekend. En dit zal er voor zorgen dat zodra een wet door de Tweede en Eerste Kamer heen zijn je via de rechter in ieder geval niets kan doen en we het vooral van Europees recht moeten hebben als het gaat om privacy. Een voorstel om dit (gedeeltelijk) mogelijk te maken (Wetsvoorstel Halsema) wacht nog steeds een tweede lezing.Mx. Alba schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:13:
[...]
De minister zal het verzoek van de AIVD accorderen, vervolgens zal de TIB vaststellen of die goedkeuring terecht is ja of nee. De TIB zal (continue) worden gecontroleerd door de CTIVD, CTIVD moet vervolgens advies uitbrengen aan de verantwoordelijke minister als blijkt dat deze toestemming onterecht is verleend of wordt misbruikt. De verantwoordelijke minister mag vervolgens weer de mening van de CTIVD negeren of overnemen. Ook beslist het kabinet zelf wie er in deze commissies zit.Hackus schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:26:
[...]
Wie gaat die zgn commissie toetsen en hoe vaak zal dat gebeuren. Er gaat juist op grote schaal metadata verzamelt worden 'indien Rutte dat nodig vind'. men probeert het verkleint te verkopen met 1 straat, wat al snel postcode en ruimer werd
[ Voor 6% gewijzigd door Teckna op 19-03-2018 23:16 ]
Verwijderd
Privacy staat wel in artikel 8 van het Europees verdrag voor de rechten van de mens. Ik vind het heel erg eng dat mensen dit zomaar te grabbel gooien. Het is net alsof men denkt dat de Stasi een goed idee was.Mx. Alba schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:13:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2018 09:52 ]
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Ik ben ook benieuwd, maar vrees dat er voor de wet gestemd gaat worden.Wootism schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:15:
Ik ben zo ontzettend benieuwd hoe de verdeling van de stemmen gaat zijn binnen Nederland!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Sorry, maar ben je daar echt verbaasd over. Dat is wat D66 bij iedere regeringsdeelname heeft gedaan en iedere keer zijn ze achteraf daarvoor afgestraft door de kiezers en konden ze opnieuw beginnen hun partij op te bouwen._JGC_ schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:30:
[...]
Alsof dat zoveel zin heeft... de D66 stemmers hebben gestemd op een partij die tegen deze wet was. Vervolgens hebben ze zich om laten lullen om tot een regeerakkoord te komen, hebben ze een lijst met bezwaren opgesteld, maar die bezwaren zijn allemaal verworpen. Vervolgens slaan ze zich op de borst, want er zijn wel bezwaren gedocumenteerd in het regeerakkoord, maar dat heeft verder geen invloed op de wet.
Een beetje partij met ruggegraat had gewoon gezegd: "Zoek het uit met die sleepwet van jullie, hier doe ik niet aan mee".
Maargoed, nu is D66 de pisang, bij GroenLinks was dat hetzelfde geweest (of zou GroenLinks daarom uit het overleg gestapt zijn).
Dat is ook de reden dat ik zeer blij ben dat het raadgevend referendum weg gaat. Gewoon één grote grap wat ook nog flink geld kost. Gelukkig kon dit samen met de al reeds geplande verkiezingen, waardoor de kosten lager liggen. Maar we kunnen de volgende situatie krijgen:Gonadan schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:40:
[...]
Het grootste probleem is in mijn ogen echter dat het overgrote deel gewoon geen idee heeft waar het over gaat en het totaal niet interessant vindt. Hun keuze, als ze al stemmen, wordt beïnvloed door wat in hun omgeving het hardst geschreeuwd heeft of wiens mening voor hen het meeste gewicht heeft.
Het "Ik heb niets te verbergen."-argument is domste maar tevens moeilijkst te weerleggen argument in privacydiscussies. Daar zijn al hele boeken over geschreven die je haarfijn uitleggen waarom het argument nergens op slaat. Het probleem is echter dat degene met het argument helemaal geen zin heeft om uitgelegd te krijgen waarom het argument invalide is, laat staan dat hij/zij er een boek over gaat lezen.grote_oever schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:50:
[...]
Dat is ook de reden dat ik zeer blij ben dat het raadgevend referendum weg gaat. Gewoon één grote grap wat ook nog flink geld kost. Gelukkig kon dit samen met de al reeds geplande verkiezingen, waardoor de kosten lager liggen. Maar we kunnen de volgende situatie krijgen:
- De "nee" stemmers winnen, maar de wet gaat er toch door. Want ja, raadgevend.
- De "Ja" stemmers winnen en iedereen zegt dat "Ze wisten niet waar op ze stemmen" of "we hebben toch niks te verbergen".
Vooral dat laatste "we hebben toch niks te verbergen" erger ik me dood aan. Deze mensen luisteren totaal niet naar tegenargumenten. maar goed... dat is persoonlijk. Mensen hebben niks te verbergen, totdat ze wat te verbergen hebben.
Het feit dat de wet te onduidelijk is en men zoveel moeite heeft om aan te geven wat wel en niet kan en mag is al reden genoeg om hem niet aan te willen nemen. De enige juiste stem is dan ook tegen.het feit dat een groot gedeelte niet weet wat het inhoud wil al aangeven dat dit referendum er helemaal niet had mogen zijn. De materie is te complex en het is te onduidelijk of het wat oplevert. Als we met zekerheid kunnen zeggen dat we, na het accepteren van deze wet, volgend jaar 3 aanslagen kunnen verkomen en daardoor 100 doden kunnen voorkomen dan zal de wet massaal aangenomen worden. Maar dat is nu niet het geval.
Dat is ook de reden dat ik de, voor mij, enige juiste stem kan geven. Namelijk blanco.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar zijn die gevaren er feitelijk ook?Gonadan schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:40:
[...]
Daarnaast vind ik het schrijnen om te zien hoe snel je belachelijk gemaakt wordt als je kritisch bent op de wet. Je wordt heel snel gezien als complotdenker of weggehoond omdat je gevaren ziet die anderen simpelweg niet inzien. Principiële discussies zijn erg moeilijk als niet iedereen principes heeft.
Verwijderd
Gisteren op Netflix Ricky Gervais gekeken, in het kader van Brexit zei hij min of meer: Laten we het de gemiddelde persoon vragen wat ze willen. Slecht idee, de gemiddelde persoon is een idioot.Gonadan schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:40:
[...]
Het grootste probleem is in mijn ogen echter dat het overgrote deel gewoon geen idee heeft waar het over gaat en het totaal niet interessant vindt. Hun keuze, als ze al stemmen, wordt beïnvloed door wat in hun omgeving het hardst geschreeuwd heeft of wiens mening voor hen het meeste gewicht heeft.
Hier ookWootism schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:15:
Ik ben zo ontzettend benieuwd hoe de verdeling van de stemmen gaat zijn binnen Nederland!
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Verwijderd
100 doden per jaar in ruil voor het behoud van privacy? Daar teken ik graag voor. Privacy is meer waard dan een marginaal aantal doden.grote_oever schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:50:
[...]
het feit dat een groot gedeelte niet weet wat het inhoud wil al aangeven dat dit referendum er helemaal niet had mogen zijn. De materie is te complex en het is te onduidelijk of het wat oplevert. Als we met zekerheid kunnen zeggen dat we, na het accepteren van deze wet, volgend jaar 3 aanslagen kunnen verkomen en daardoor 100 doden kunnen voorkomen dan zal de wet massaal aangenomen worden. Maar dat is nu niet het geval.
Daar staat tegenover dat ik ook niet gevoelig ben voor de angst voor een totalitair regime wat de macht grijpt. Feit is wel dat de kans dat een mafklapper ineens de verkiezingen wint nu een stuk groter is dan pakweg twintig jaar geleden, wat zegt dat over nog eens een decennium? Dat is inderdaad niet te voorspellen maar er is ook niets uit te sluiten.Wootism schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:05:
Maar zijn die gevaren er feitelijk ook?
Ik denk dat het grootste probleem is dat niemand uiteindelijk weet wat de invloed van deze wet zal worden.
Het is niks meer dan speculeren over iets waarvan we de praktijk niet van kennen.
Er komen hier regelmatig de worst-case scenario's voorbij waarvan ik mij inderdaad afvraag waar dit op gebaseerd is?
Die kern van waarheid is al bewezen: DUO heeft reisgegevens opgeëist bij TransLink om te kijken of studenten frauderen.Bij de OV-chipkaart zag ook iedereen beren lopen en zou het tegen je gebruikt gaan worden etc.... Misschien zit er een kern van waarheid in, misschien niet.
Trap niet in het beeld wat de overheid probeert te schetsen van de tegenstanders, die zijn namelijk helemaal niet tegen een nieuwe wet. De kritiek is op de vorm en inhoud van de wet, niet op een nieuwe wet an sich.Daarnaast volgen we ook netjes de trend en gaan we zeveren over privacy.
Iets wat ook hot-topic was tijdens het uitbreiden van camera-toezicht op stations/steden, invoering van de chipkaart, abri's met camera's etc... grondwet dit en dat.
Ik ben voor een veiliger Nederland; en digitaal toezicht gaat daarbij een steeds grotere rol spelen.
Daarnaast hoeft mijn vergaarde info niet samen met de info van enge personen in bulk naar andere landen verstuurd te worden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En dan nog, remind me... Hoeveel doden zijn er het afgelopen decennium in Nederland gevallen door terrorisme?Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:01:
[...]
100 doden per jaar in ruil voor het behoud van privacy? Daar teken ik graag voor. Privacy is meer waard dan een marginaal aantal doden.
Verwijderd
“Eternal vigilance is the price of liberty; power is ever stealing from the many to the few. The manna of popular liberty must be gathered each day or it is rotten. The living sap of today outgrows the dead rind of yesterday. The hand entrusted with power becomes, either from human depravity or esprit de corps, the necessary enemy of the people. Only by continued oversight can the democrat in office be prevented from hardening into a despot; only by unintermitted agitation can a people be sufficiently awake to principle not to let liberty be smothered in material prosperity.”Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:01:
[...]
100 doden per jaar in ruil voor het behoud van privacy? Daar teken ik graag voor. Privacy is meer waard dan een marginaal aantal doden.
Oh, ik ben ervan overtuigd dat het er een keer van komt in Nederland. Alleen is dat geen enkele reden om mijn leven anders te leven. En wanneer het gebeurt betekent het niet ineens dat we in paniek slechte wetgeving moeten invoeren, zoals de Amerikanen na 9/11 hebben gedaan met de PATRIOT Act (what's in a name)Mx. Alba schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:14:
[...]
En dan nog, remind me... Hoeveel doden zijn er het afgelopen decennium in Nederland gevallen door terrorisme?
Nul.
Volgens mij werkt het huidige systeem dus best goed.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2018 12:25 ]
Verwijderd
Zelfs als je kijkt naar aanslagen binnen Europa werkt het huidige systeem goed: alle daders waren al bekend en werden gevolgd. Het falen zit 'm in de communicatie tussen de inlichtingendiensten en politieapparaten van de verschillende landen, niet in het verzamelen van informatie.Mx. Alba schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:14:
[...]
En dan nog, remind me... Hoeveel doden zijn er het afgelopen decennium in Nederland gevallen door terrorisme?
Nul.
En hoeveel mensen verwacht je dat er slachtoffer gaan worden van de WIV nadat die van kracht wordt ?Mx. Alba schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:14:
[...]
Nul.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Verwijderd
Dodelijk? geen enkele.IJzerlijm schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:34:
[...]
En hoeveel mensen verwacht je dat er slachtoffer gaan worden van de WIV nadat die van kracht wordt ?
Men komt erachter wanneer de overheid de tijd geschikt acht om voor reguliere opsporingszaken de sleepwet in te zetten.Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:45:
[...]
Dodelijk? geen enkele.
Verlies van Privacy? Heel veel en door de aard van de wet komen die mensen er nooit achter dat hun privacy aangetast is!
Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij
Zwarejongensboevenvangen gaat, ben ik bang, ook wel geaccepteerd worden door Henk en Ingrid. Kinderprono, inbrekers en fietsendieven ook.Arrogant schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:55:
Men komt erachter wanneer de overheid de tijd geschikt acht om voor reguliere opsporingszaken de sleepwet in te zetten.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Wat is dan de schade precies als iemand het niet merkt ? En ik heb het over de regering nu, niet een hypothetische toekomstig totalitair bewind. Dat kan een goed lopende NS ook enorm misbruiken om me nog sneller en efficienter naar een kamp te vervoeren.Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:45:
[...]
Dodelijk? geen enkele.
Verlies van Privacy? Heel veel en door de aard van de wet komen die mensen er nooit achter dat hun privacy aangetast is!
And to think they once said that computers would take away jobs.
Die goedlopende NS heeft enorme voordelen voordat die dictator aan de macht komt. In het kader van deze wet zou ik het eerder vergelijken met het vastleggen van irrelevante persoonsgegevens zoals "kerkgenootschap" in 1939... dat had vooral voordelen voor de nieuwe regering een jaartje later bij het identificeren van wie er op die trein moest. En natuurlijk had in 1939 ook niemand wat te verbergen als hij opgaf bij welke kerkgemeenschap hij hoorde...IJzerlijm schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:24:
Wat is dan de schade precies als iemand het niet merkt ? En ik heb het over de regering nu, niet een hypothetische toekomstig totalitair bewind. Dat kan een goed lopende NS ook enorm misbruiken om me nog sneller en efficienter naar een kamp te vervoeren.
De schade is, dat er altijd wel onschuldigen zijn die het gaan merken.IJzerlijm schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:24:
[...]
Wat is dan de schade precies als iemand het niet merkt ? En ik heb het over de regering nu, niet een hypothetische toekomstig totalitair bewind. Dat kan een goed lopende NS ook enorm misbruiken om me nog sneller en efficienter naar een kamp te vervoeren.
Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij
En ga eens kijken wat de regering, met hun lieve gezicht, allemaal uit de kast heeft getrokken in zaken als Oltmans en Spijkers. Nu geef je ze nog een paar speeltjes erbij, zonder een goede waarborg van goed gebruik. Al sinds jaar en dag is dat iets waarbij een overheid altijd al in het gareel gehouden moet worden, want er staat niets weer boven hun (nu we god wat minder serieus nemen).IJzerlijm schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:24:
[...]
Si vis pacem, para bellum
Verwijderd
Op zich is het feit dat iemand zonder aanleiding met jouw communicatie meekijkt, terwijl jij denkt privé te communiceren al schandelijk en een democratische staat onwaardig. Er hoeft geen schade te zijn om dit te veroordelen.IJzerlijm schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:24:
[...]
[ Voor 0% gewijzigd door MrMonkE op 20-03-2018 15:00 . Reden: vooral -> vooral voor ]
★ What does that mean? ★
Ik vind het persoonlijk dan ook zeer jammer dat na de laatste verkiezingen niet veel van fundamentele democratische vernieuwingen terecht is gekomen. Burgemeestersverkiezingen zijn wat mij betreft met de huidige participatie van burgers in de gemeentepolitiek redelijk nutteloos. Verdere stappen naar directe democratie of een laagdrempeliger en bindend referendum zijn niet gezet.MrMonkE schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:34:
[...]
Zeker ook met de onfrisse wind die tegenwoordig door de democratische burelen waait voor wat betreft censuur die ze onder de vlag van nepnieuws door willen drukken.
Ik zeg het, u lacht.
Over 5 tot 10 jaar zult u echter zien dat ik wederom gelijk had.
* MrMonkE zet de wekker op 3/20/2028
Vergeet niet dat onze premier Mark 'Teflon' Rutte heet.alexbl69 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:45:
[...]
Hier ook.
Mijn 'electorale radar' is meestal vrij accuraat. In dit geval zou ik een meerderheid voor de 'tegen' stem vermoeden, in weerwil van de opiniepeilingen.
Maar dat voorgevoel kan inderdaad beïnvloed zijn door leeftijd en de omgeving waar ik me in begeef. Niet in de laatste plaats dit forum.
Verwijderd
Ik ben geen voorstander van directe democratie, dat is de ultieme vorm van "My ignorance is just as valuable as your knowledge". Je hoeft alleen maar naar het Brexit referendum, vooral de redenen die mensen gaven om zowel voor als tegen te stemmen, te kijken om te zien dat dat geen slim idee is.BannerFigurezZz schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:52:
[...]
Ik vind het persoonlijk dan ook zeer jammer dat na de laatste verkiezingen niet veel van fundamentele democratische vernieuwingen terecht is gekomen. Burgemeestersverkiezingen zijn wat mij betreft met de huidige participatie van burgers in de gemeentepolitiek redelijk nutteloos. Verdere stappen naar directe democratie of een laagdrempeliger en bindend referendum zijn niet gezet.
Verwijderd
Een technocratie zou een betere oplossing zijn. Dan was Brexit niet doorgegaan en deze wet in zijn huidige vorm ook niet.Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:34:
[...]
Ik ben geen voorstander van directe democratie, dat is de ultieme vorm van "My ignorance is just as valuable as your knowledge". Je hoeft alleen maar naar het Brexit referendum, vooral de redenen die mensen gaven om zowel voor als tegen te stemmen, te kijken om te zien dat dat geen slim idee is.
Mijn stem is ook tegen. De motivatie in deze is vrij eenvoudig. Een wet zou geen einde moeten maken aan een debat, zeker niet aan een belangrijk debat. Nog eenvoudiger, de wet is op te veel punten praktisch gecompromitteerd, onvolledig alsmede ongeschikt voor procedurele aanpassing en ontwikkeling. Ongeacht mening, perspectief of positie is dit weinig positief.Mx. Alba schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:51:
Maurits Martijn en Rob Wijnberg van De Correspondent gaan in ieder geval tegen de WIV stemmen en hebben hun redenen daarvoor in mooie artikeltjes onder woorden gebracht.
Technologie is niet neutraal. Iets om eens over na te denken. Dit is een discussie van welke toolbox en verpakking beter verkopen en gerust stellen, de schoen blijft wringen bij de vraag van omgang met.Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 17:19:
[...]
Een technocratie zou een betere oplossing zijn. Dan was Brexit niet doorgegaan en deze wet in zijn huidige vorm ook niet.
[ Voor 17% gewijzigd door Virtuozzo op 20-03-2018 19:00 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Volgens mij hanteer jij een ietwat afwijkende definitie van technocratie....Virtuozzo schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:55:
[...]
Mijn stem is ook tegen. De motivatie in deze is vrij eenvoudig. Een wet zou geen einde moeten maken aan een debat, zeker niet aan een belangrijk debat. Nog eenvoudiger, de wet is op te veel punten praktisch gecompromitteerd, onvolledig alsmede ongeschikt voor procedurele aanpassing en ontwikkeling. Ongeacht mening, perspectief of positie is dit weinig positief.
Dan duw je niet door. Het is dan juist het handelsmerk van de bestuurder om terug aan het werk te gaan om een volgende iteratie correct en betrouwbaar inzetbaar af te leveren. Toch doorduwen heeft hoe dan ook een prijs op termijn, het compromitteert de politieke munt van vertrouwen - ook al is er winst op korte termijn, elk electoraat kent een natuurlijk verloop. In te veel opzichten is deze wet een pijnlijk voorbeeld van korte termijn partijpolitiek denken.
Dit gezegd zijnde, elk democratisch proces is altijd een kwestie van verhoudingen tussen progressief en conservatief gedrag binnen een samenleving, het vermogen daarvan om informatiestromen te toetsen en te handelen met bewustzijn van de fundamentele vereiste van elk proces van een democratisch bestel: participatie / mobilisatie is altijd bepalend.
Het treft mij dat de discussies net als het debat zelf best een ander karakter hebben afhankelijk van welk demografisch segment je onder de loep legt. Oud versus jong is zo'n aandachtspunt.
Mijn verwachting is dat de doelstelling van het referendum niet gehaald zal worden op basis van de verschillen in participatiegedrag tussen demografische segmenten. Maar er is een redelijke kans dat er hoe dan ook sprake zal zijn van voldoende impact om onder specifieke demografische segmenten een zekere mate van bewustzijn te scheppen, wat zodra de eerste onvermijdelijke skeletten uit de kast vallen ook iets met invloed kan zijn.
[...]
Technologie is niet neutraal. Iets om eens over na te denken. Dit is een discussie van welke toolbox en verpakking beter verkopen en gerust stellen, de schoen blijft wringen bij de vraag van omgang met.
À propos, Brexit is juist een resultaat van technocratisch perspectief op sociaal-economische ontwikkeling. Daar is nota bene deze week best wel wat van in het nieuws verschenen wat als startpunt kan dienen voor verkenning. Vergeet nooit dat te vaak technocratisch denken in onze geschiedenis heeft geleid tot fundamentele verschuivingen zonder balans voor toegang, verdeling en ontwikkeling binnen en van samenlevingen. Ons idee van "technocratisch = technologie = modern" is al heel, heel oud. Dit is geen nieuw bijltje
Dat komt niet helemaal overeen met wat jij zegt en heeft ook niet echt te maken met technologie.quote: WikipediaTechnocratie is een organisatorisch systeem, waarbij de beleidsmakers beslissen aan de hand van adviezen van deskundigen op deelterreinen, veelal wetenschappers of ingenieurs.
Daarentegen ben ik van mening dat een meer vloeiende en directe vorm van democratie kan leiden tot een hogere participatie- en kennisgraad. Bovendien heeft dit in essentie de mogelijkheid om het partijdenken en het partijenstelsel te doorbreken.Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:34:
[...]
Ik ben geen voorstander van directe democratie, dat is de ultieme vorm van "My ignorance is just as valuable as your knowledge". Je hoeft alleen maar naar het Brexit referendum, vooral de redenen die mensen gaven om zowel voor als tegen te stemmen, te kijken om te zien dat dat geen slim idee is.
Verwijderd
Wat jij beschrijft heeft niets te maken met een technocratie.Virtuozzo schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:55:
[...]
Technologie is niet neutraal. Iets om eens over na te denken. Dit is een discussie van welke toolbox en verpakking beter verkopen en gerust stellen, de schoen blijft wringen bij de vraag van omgang met.
À propos, Brexit is juist een resultaat van technocratisch perspectief op sociaal-economische ontwikkeling. Daar is nota bene deze week best wel wat van in het nieuws verschenen wat als startpunt kan dienen voor verkenning. Vergeet nooit dat te vaak technocratisch denken in onze geschiedenis heeft geleid tot fundamentele verschuivingen zonder balans voor toegang, verdeling en ontwikkeling binnen en van samenlevingen. Ons idee van "technocratisch = technologie = modern" is al heel, heel oud. Dit is geen nieuw bijltje
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Omdat jij met je porno collectie strafbaar bent? Geef je maar 100 burgers op.Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:01:
[...]
100 burgers? Is dat de bangmakerij en emotionele chantage troefkaart die je al gelijk in je eerste zin trekt? Jouw wens in je laatste alinea is triest: het klinkt als de priester die je de hel wenst als je je niet gedraagt.Joostje123 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 06:44:
[...]
Omdat jij met je porno collectie strafbaar bent? Geef je maar 100 burgers op.
Met de wiv betekent niet opeens dat jij gegevens getapt kunnen worden. Met de wiv krijgt de juiste instantie meer bevoegdheden om criminelen op te pakken. Niet iemand op een zolderkamer die zich continue my little pony kijkt.
Ja als iemand in jouw kring verdacht is mogen ze ook daar onderzoek naar doen. Terecht? Ja terecht ik heb geen Syrië gangers in mijn vrienden groep.
Als dat wel zo was had ik een goede kans dat ik ook een gevaar ben of iets weet.
Het is niet zo dat als de wet wordt goed gekeurd direct alles wordt afgetapt.
Als die aanslag er komt hoop ik dat jij een van de nabestaande bent. Is dat onaardig? Nee jii zegt liever 100 doden per jaar. Laat jij er dan ook maar last van hebben.
Verwijderd
Ik heb de rest van je antwoord maar verwijderd, omdat het niet eens de moeite waard is om op te reageren als je de essentie niet snapt.Joostje123 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 06:44:
[...]
Omdat jij met je porno collectie strafbaar bent? Geef je maar 100 burgers op.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2018 08:47 ]
Wat een ontzettende flauwekul. Ik vertrouw de stem van het volk op 1 onderwerp meer dan de stem van het volk 1 keer in de 4 jaar op een partijprogramma vol met moeilijke onderwerpen. Of moeten die verkiezingen ook maar afgeschaft worden, want kiezer te dom?Gonadan schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:40:
[...]
Daarom is het wellicht maar goed als het referendum afgeschaft wordt. Het is prettig om als burger nog aanvullende invloed te kunnen uitoefenen, maar het grootste deel van de samenleving is gewoon te veel met z'n eigen dingen bezig (of gewoon te dom) om überhaupt realistisch mee te kunnen denken over dit soort onderwerpen.
In een perfecte wereld waar geen hebberigheid bestaat en iedereen het beste met iedereen voor heeft zou ik zeggen JA. Maar helaas zitten boven in heel veel hebberige mannetjes en vrouwtjes zitten die zodra ze de leiding hebben zichzelf en hun vriendjes verrijken.rodie83 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:59:
[...]
Wat een ontzettende flauwekul. Ik vertrouw de stem van het volk op 1 onderwerp meer dan de stem van het volk 1 keer in de 4 jaar op een partijprogramma vol met moeilijke onderwerpen. Of moeten die verkiezingen ook maar afgeschaft worden, want kiezer te dom?
...
Het gebruik van een vpn maakt de vijver waarin gevist wordt voor de diensten alleen maar kleiner. Om goed achter het net te blijven of tussen de mazen te surfen is wel een trucje waarvoor je enig verstand van IT moet hebben.inhico schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:13:
Overigens: het is toch zo dat je met een goede, niet loggende VPN kunt voorkomen dat jouw data wordt verzameld? Dat is eenvoudig en niet duur: kortom zeker geen beletsel voor een beetje serieuze criminelen en terroristen.
Dus dan is mijn conclusie dat de sleepwet niet gericht is op criminaliteit of terrorisme, maar puur op het controleren van de bevolking.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Verwijderd
En ik vrees bij directe democratie dat mensen naar mensen met gladde praatjes en een eigen agenda gaan luisteren; zeg maar de Pieter Lakemannen van deze wereld. En dan zijn we juist nog verder van huis. Een beetje meer input vanuit de wetenschap daarentegen om het beleid te onderbouwen zou welkom zijn.BannerFigurezZz schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:49:
Zie het in het kader van de sleepwet. Als daar onder een directe democratie een stemming over zou zijn, zou je bijvoorbeeld mee kunnen stemmen met mensen als Arnoud Engelfriet of Rob Wijnberg. Afhankelijk van de manier waarop je de kennisgeving faciliteert zou je het luisteren en kijken naar experts van buiten gevestigde partijen kunnen aansporen. Bovendien kun je, net zoals je kopje koffie of nieuwsronde in de ochtend, het stemmen en de informatieverzameling vooraf onderdeel maken van de routine van mensen. Heeft te maken met gewenning.
Maar goed. Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst woensdag, maar vrees voor een meerderheid die voor stemt. Hoe dan ook, de wet komt er.
Dat is ook een reden, dan tel je in ieder geval mee voor het aantal stemmers dat is komen opdagen. Ik hoef zelf niet alles te begrijpen. Ik begrijp genoeg om te constateren dat de opzet van het toezicht rammelt en dat is bij zo'n privacy schendende wet voor mij een doodzonde.Joris748 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:30:
Heb zelf blanco gestemd. Vind de materie te complex om er een goed oordeel over te vellen. Dat laat ik graag over aan onze volksvertegenwoordigers.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2018 09:33 ]
Ondanks dat die volksvertegenwoordigers keer op keer overduidelijk onzorgvuldig met de privacy van de burgers omspringen?Joris748 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:30:
Heb zelf blanco gestemd. Vind de materie te complex om er een goed oordeel over te vellen. Dat laat ik graag over aan onze volksvertegenwoordigers.
De AVG is de Nederlandse vertolking van de GDPR.ShellGhost schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:33:
Er staat in de AVG dat data met andere intel diensten gedeeld gaat/mag worden, maar mag dat wel vanuit de nieuwe GDPR wet?
Om maar een voorbeeld te noemen van het tegenovergestelde: ik zou het heel logisch vinden dat toeslagen direct worden verrekend met premies (bijvoorbeeld voor de ziektekostenverzekering). Uit privacy-oogpunt wordt daar niet voor gekozen.Mx. Alba schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:33:
[...]
Ondanks dat die volksvertegenwoordigers keer op keer overduidelijk onzorgvuldig met de privacy van de burgers omspringen?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dit soort primaire reacties is precies waarom directe democratie een slecht idee is. Niet dieper nadenken over achterliggende argumenten maar meteen hellend vlak drogredenatie.rodie83 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:59:
Wat een ontzettende flauwekul. Ik vertrouw de stem van het volk op 1 onderwerp meer dan de stem van het volk 1 keer in de 4 jaar op een partijprogramma vol met moeilijke onderwerpen. Of moeten die verkiezingen ook maar afgeschaft worden, want kiezer te dom?
Grappig, precies om die reden stem ik tegen. Ik wil onze volksvertegenwoordigers dwingen om er beter over na te denken zodat je alle discussie weg neemt.Joris748 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:30:
[ Voor 13% gewijzigd door Gonadan op 21-03-2018 09:40 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nog veel logischer: voer een onvoorwaardelijk basisinkomen in en een vlaktaks. Dan hoeft de overheid vrijwel niets meer van de burger te weten. Bijna alle inkomsten kunnen direct netto worden uitgekeerd (want: vlaktaks) en de burger hoeft alleen nog maar aangifte te doen van inkomsten die niet al van tevoren zijn belast. DAT zou pas goed zijn voor de privacy.Joris748 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:37:
Om maar een voorbeeld te noemen van het tegenovergestelde: ik zou het heel logisch vinden dat toeslagen direct worden verrekend met premies (bijvoorbeeld voor de ziektekostenverzekering). Uit privacy-oogpunt wordt daar niet voor gekozen.
Klopt zeker, maar je kiest er zelf voor om diensten van die bedrijven te gebruiken. Je kan er niet voor kiezen om geen diensten van de overheid af te nemen.Ik maak me meer zorgen over hoe bedrijven als Facebook, Google, etc omgaan met mijn privacy.
Ow crap....Mx. Alba schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:34:
[...]
De AVG is de Nederlandse vertolking van de GDPR.
Dacht ik al.ShellGhost schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:41:
[...]
Ow crap....stom stom....
De WiV moet dat zijn natuurlijk.
Helemaal mee eens, maar wel off topicMx. Alba schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:40:
[...]
Nog veel logischer: voer een onvoorwaardelijk basisinkomen in en een vlaktaks. Dan hoeft de overheid vrijwel niets meer van de burger te weten. Bijna alle inkomsten kunnen direct netto worden uitgekeerd (want: vlaktaks) en de burger hoeft alleen nog maar aangifte te doen van inkomsten die niet al van tevoren zijn belast. DAT zou pas goed zijn voor de privacy.
Yep, maar ik heb die keuze mede moeten maken omdat bijvoorbeeld tante Miep in al haar onwetendheid ervoor kan zorgen dat mijn persoonlijke gegevens op straat komen te liggen.[...]
Klopt zeker, maar je kiest er zelf voor om diensten van die bedrijven te gebruiken. Je kan er niet voor kiezen om geen diensten van de overheid af te nemen.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
In een perfecte wereld stemmen de Tweede Kamerleden zonder last en ruggespraak. Hoe is het dan mogelijk dat altijd alle leden van een fractie precies hetzelfde stemmen? Zouden alle D66'ers in de Tweede Kamer vrijwillig voor het afschaffen van het referendum hebben gestemd? Dit hoewel de voormalige strijd van D66 om deze wet ingevoerd te krijgen voor enkelen waarschijnlijk dé reden was om lid te worden van deze partij?ArgantosNL schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:11:
[...]
In een perfecte wereld waar geen hebberigheid bestaat en iedereen het beste met iedereen voor heeft zou ik zeggen JA. Maar helaas zitten boven in heel veel hebberige mannetjes en vrouwtjes zitten die zodra ze de leiding hebben zichzelf en hun vriendjes verrijken.stemmen.
Hier net wat ouderen die maar 1 keer stemmenTommyGun schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:47:
Zojuist 2 oudjes voor me die tegen hadden gestemd omdat ze geen idee hadden waar 't over ging.
Nou ja, desalniettemin een goede keuze gemaakt
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
[ Voor 12% gewijzigd door Sjurm op 21-03-2018 10:36 ]
Juist alles, maar let goed op het verschil tussen technocratie (wat jij aangeeft, het theoretisch concept), en technocratisch perspectief (wat ik zei, de praktische realiteit van menselijk gedrag).Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 00:32:
[...]
Wat jij beschrijft heeft niets te maken met een technocratie.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Dat is het nadeel van deze referenda, een neutrale stem bestaat niet door het opkomstpercentage.Joris748 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:30:
De vorige keer is die strategie me slecht bevallen, omdat het opkomstpercentage gehaald werd. Heb nu in ieder geval mijn stem laten horen.sambalbaj schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:43:
[...]
Dat is het nadeel van deze referenda, een neutrale stem bestaat niet door het opkomstpercentage.
Je hebt nu in feite 'tegen' gestemd, weliswaar indirect maar dat is het kamp wat belang heeft bij het halen van het opkomstpercentage.
Niet stemmen is om dezelfde reden een indirecte 'voor' stem.
Die gegevens worden dan niet direct gebruikt maar kunnen wel wijzen op een misdrijf of overtreding dat buiten het huidige onderzoek valt. Mocht er een onderzoek komen naar dat andere misdrijf of overtreding dan kunnen die gegevens zeker daarvoor gebruikt worden.segil schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:46:
Wat mij nog niet duidelijk is (en wellicht dat iemand dit wel weet in dit topic): stel dat ik word gehacked vanwege mogelijk contact met een terrorist/verdachte. En gegevens van mijn computer wordt verzameld en hieruit blijkt dat ik andere criminele activiteiten bezig (bijvoorbeeld belastingontduiking, of illegale films downloaden, of de boel oplicht via marktplaats... ik noem maar wat). Maar deze gegevens hebben niets te maken met het onderzoek naar de terrorist. Wordt deze gegevens dan genegeerd en verwijderd, of toch doorgespeeld naar de betreffende overheidsinstantie voor nader onderzoek?
Je dwingt ze nergens mee, het is raadgevend. Ik vind het zelfs met mijn security achtergrond een lastig verhaal met veel haken en ogen.Gonadan schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:38:
[...]
Grappig, precies om die reden stem ik tegen. Ik wil onze volksvertegenwoordigers dwingen om er beter over na te denken zodat je alle discussie weg neemt.
Maar blijven de gegevens dan bij de AIVD, of komen ze terecht bij de reguliere politie/belastingdienst of welk orgaan daar over gaat? Want dan zou dan ver reikende gevolgen hebben. Eigenlijk wordt dan het aftappen/hacken door de AIVD gebruikt voor andere opsporingsinstanties.Mx. Alba schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:48:
[...]
Die gegevens worden dan niet direct gebruikt maar kunnen wel wijzen op een misdrijf of overtreding dat buiten het huidige onderzoek valt. Mocht er een onderzoek komen naar dat andere misdrijf of overtreding dan kunnen die gegevens zeker daarvoor gebruikt worden.
The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
Goed, verkeerde woordkeuze, laat ik dan stimuleren gebruiken. Waar ik op doel is dat als een wet vaag en onduidelijk is je ervoor kunt kiezen om er dan maar vanuit te gaan dat het wel goed zit, of je vraagt om verduidelijking zodat het minder vaag wordt.consolefreak schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:53:
Je dwingt ze nergens mee, het is raadgevend. Ik vind het zelfs met mijn security achtergrond een lastig verhaal met veel haken en ogen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Probleem blijft dat data mining geen oplossing of zelfs maar fundament voor oplossing veiligheidsproblematiek is. Het kan heel goed beeldvorming ondersteunen ten bate van symboolpolitiek, en het kan heel goed het fundament vormen van innovatie op instrumentatie conformistisch gedrag.Mx. Alba schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:48:
[...]
Die gegevens worden dan niet direct gebruikt maar kunnen wel wijzen op een misdrijf of overtreding dat buiten het huidige onderzoek valt. Mocht er een onderzoek komen naar dat andere misdrijf of overtreding dan kunnen die gegevens zeker daarvoor gebruikt worden.
Verwijderd
Met een achtergrond in security zou je toch op z'n minst moeten kunnen beslissen of je de wet in zijn huidige vorm vindt voldoen.consolefreak schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:53:
[...]
Je dwingt ze nergens mee, het is raadgevend. Ik vind het zelfs met mijn security achtergrond een lastig verhaal met veel haken en ogen.
Zoals ik al zei, er zitten zoveel haken en ogen aan het geheel, er zijn elementen waar ik het niet mee eens ben en elementen die ik denk dat goed is.Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:09:
[...]
Met een achtergrond in security zou je toch op z'n minst moeten kunnen beslissen of je de wet in zijn huidige vorm vindt voldoen.
Ik zie het als volgt:Gonadan schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:06:
[...]
Goed, verkeerde woordkeuze, laat ik dan stimuleren gebruiken. Waar ik op doel is dat als een wet vaag en onduidelijk is je ervoor kunt kiezen om er dan maar vanuit te gaan dat het wel goed zit, of je vraagt om verduidelijking zodat het minder vaag wordt.
Zo zie ik respectievelijk een blanco en tegen stem.
[ Voor 49% gewijzigd door consolefreak op 21-03-2018 11:17 ]
"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"
Ik wist dit niet, en had gehoopt dat het niet kon/zou kloppen. Kan het nog steeds amper geloven.Mx. Alba schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:48:
[...]
Nee, het is rechtmatig verkregen tijdens een ander onderzoek. Bijvoorbeeld, als de politie een automobilist staandehoudt omdat de auto overeenkomt met de omschrijving van een voertuig dat bij een inbraak betrokken is en de auto doorzoekt op de aanwezigheid van gestolen goederen of inbrekersgereedschap, maar ze vinden dan drugs, dan is dat wel degelijk rechtmatig verkregen bewijs ondanks dat ze het gevonden hebben terwijl ze naar iets anders zochten.alexbl69 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:19:
[...]
Ik wist dit niet, en had gehoopt dat het niet kon/zou kloppen. Kan het nog steeds amper geloven.
Dit 'bewijs' zou toch niet toelaatbaar moeten zijn in een rechtbank omdat het in feite onrechtmatig (geen verdenkingsgrond) verkregen is?
Ik weet niet wat er zo ingewikkeld aan is aan het totaal laten weg vallen van je privacy? Ik ben erg gesteld op mijn privacy, voor zo ver ik die nog heb. Daar hoef ik echt niet uren lang over te discussiëren of ik mijn privacy op wil geven om zo andere mensen makkelijker te kunnen volgen. Nee, daar kan ik binnen 1 seconden antwoord opgeven. Ik geef mijn privacy niet op om andere dingen makkelijker te maken.nocalimero schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:15:
Deze materie is imho te ingewikkeld om maar met een simpel "ja" of "nee" te beantwoorden.
[ Voor 27% gewijzigd door SgtElPotato op 21-03-2018 11:32 ]
Zucht...
Zoek een nieuwe hobby: kantklossen is wat op dit moment de klok slaat.nocalimero schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:15:
Deze materie is imho te ingewikkeld om maar met een simpel "ja" of "nee" te beantwoorden.
Als de overheid dit soort gegevens kan bijhouden, dan zou men zomaar eens kunnen roepen dat gebruikers van app X verdacht zijn (of nog erger: schuldig tenzij het tegendeel bewezen).sh4d0wman schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 05:59:
Ik stem tegen.
Mocht je denken geen risico te lopen dan heb je het mis. Zie een recent artikel over Bitcoin, alleen al het aanschaffen daarvan maakte je "verdacht" bij de NSA.
Voor: ik ben voor de wet; of ik heb geen idee en geloof het allemaal wel, het zal wel goed zijn.consolefreak schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:14:
Voor: Ik ben voor de wet en de complete inhoud
Tegen: Ik ben volledig tegen de wet en de complete inhoud
Blanco: ik ben (mogelijk) tegen het referendum, en vind het belangrijk dat het aantal geteld wordt, en ik vind dat experts naar de inhoud van de kwestie moeten kijken (lees: mensen die daarvoor betaald worden).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Precies daarom ben ik voorstander van een correctief referendum, mits onder de juiste voorwaarden.Gonadan schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:37:
[...]
Voor: ik ben voor de wet; of ik heb geen idee en geloof het allemaal wel, het zal wel goed zijn.
Tegen: ik ben tegen het doorvoeren van de wet in zijn huidige vorm
Blanco: ik heb echt geen idee maar wil wel dat er genoeg stemmen zijn; of één of andere principiële reden die nooit over komt.
Dat een tegen stem gezien wordt als volledig tegen de wet zijn is ook één van de mooie trucjes die de coalitie uitgehaald heeft, maar negen van de tien tegen stemmers zijn helemaal niet tegen een nieuwe wet. Bizar hoe iedereen gemanipuleerd is.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq