Nee, beide zijn geen argumenten voor deze wet. Het eerste gaat slechts over een klein gedeelte van de inhoud van de wet en het tweede is alleen een tegenargument tegen het andere kamp.
Is er bijvoorbeeld een argument waarom massaal aftappen nodig is? Of waarom hacken van derden nodig is? Of waarom het niet melden van lekken in systemen goed is?
Natuurlijk is een deel van de wet goed, maar dat is geen reden om de rest ook maar mee te nemen. De wet kan prima aangepast worden om alleen de goede zaken te behouden maar dan moet dee eerst in de huidige vorm weggestemd worden.
[...]
Ik ben van mening dat vooraf goedkeuring door rechter te restrictief zou zijn voor het goed werken van de dienst.
Dat zou een argument voor kunnen zijn. De vraag is alleen is dat ook echt echt zo en is daar onderzoek naar gedaan? Zonder die onderbouwing is het dus niet een onderbouwd argument maar slechts een idee/mening.
Dit is een punt waarover discussie gevoerd kan worden. In hoeverre belemmert toetsing door rechters het werk en hoe is de afweging van belang privacy vs aivd.
[...]
In hoeverre is toezicht ooit volledig onafhankelijk?, zonder daarop in te leveren in kwaliteit. Ik ben van mening dat de comissies die worden opgericht voldoende toezicht werpen en tevens de mogelijkheid geven aan de burgers om zaken aan de kaart te stellen.
wat denk je van het scheiden van de machten? Dat is de basis van een democratie en dat mist in deze wet. Dat is onafhankelijk. De huidige commissie toezicht en de toetsingscommissie bestaan louter uit pro aftap en oude/huidig OM/aivd medewerkers.
Dat je het niet eens bent met mijn argumenten is overigens niets mis mee, dat mag gelukkig in Nederland. Echter is een onderbouwd argument nog altijd een onderbouwd argument hoe goed of slecht de onderbouwing ook is.
Nee, als de onderbouwing feitelijk incorect is of geen feiten bevat is het geen onderbouwing maar slechts nog een mening.
[...]
De mogelijkheid dat een overheid over lange tijd steeds meer 'evil' wordt is er. Echter zie ik in deze wet niet direct de mogelijkheden die ook met verandering van andere wetten echt een impact gaan hebben. Dat is als de diensten zich tenminste aan de wet houden.
Een goed voorbeeld is Turkije. Erdogan lapt nu de wet aan zijn laars, dat kan je niet voorkomen. Het in kaart brengen van Gulen aanhangers voorafgaand aan de coup is iets wat juist precies
wel onder deze wet zou kunnen. En waas van enorm belang omdat daardoor in 1 klap de oppositie werd uitgeschakeld. Zonder deze kennis was het vrijwel niet mogelijk geweest om op deze manier de macht te grijpen.
Toetsingscommissie =/= ctivd. het zijn twee losse organen.