Acties:
  • +1 Henk 'm!
Melvin.P schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:01:
Nee, mij ook absoluut niet. Heeft in mijn beleving niks met elkaar te maken. Maar ik zoek het inmiddels in vreemde hoeken, want het ligt gewoon niet aan de wifi-configuratie zelf en we tobben er al twee weken mee.

Maar goed, laat het dan maar zo zijn dat die AirPort’s op tilt gaan, met dit als resultaat. We gaan vanavond nog eens proberen of het probleem inderdaad optreedt zodra de tv-ontvanger aan gaat. Zo ja, zetten we IGMP Snooping aan op de AirPort’s.

Op het Apple Support-forum vond ik één ander persoon, met jaren geleden hetzelfde ‘password-issue’. Die was er ook vanaf na het inschakelen van IGMP Snooping. Misschien is 1 en 1 gewoon 2…
Dit klinkt volledig als IGMP snooping. Het lijkt er sterk op dat het multicast TV signaal ook door de Airports in het Wifinetwerk wordt gegooid. En dan dondert het Wifinetwerk in elkaar.
Het hele idee achter IGMP snooping is dat de switch/Accesspoint/routers er voor zorgen dat een TV multicast signaal alleen bij de decoder terecht komt en verder nergens. En zeker niet in het wifisignaal.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-08 09:59
Heel duidelijk, dankjewel. Al mijn hoop zit nu hier op.

Maar hiermee ontkracht je volgens mij ook, dat de tv-ontvanger rechtstreeks op het modem aangesloten zou moeten worden. Los van het feit dat dat mijn voorkeur zou hebben, klopt het volgens mij niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:26
Melvin.P schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:34:
Heel duidelijk, dankjewel. Al mijn hoop zit nu hier op.

Maar hiermee ontkracht je volgens mij ook, dat de tv-ontvanger rechtstreeks op het modem aangesloten zou moeten worden. Los van het feit dat dat mijn voorkeur zou hebben, klopt het volgens mij niet.
Sommige zaken worden door providers verteld zodat de meerderheid van de klanten geen problemen ondervindt. Als je als provider gaat communiceren dat je de decoder niet rechtstreeks moet aansluiten is dat voor sommigen een vrijbrief om er twee routers en een powerline set tussen te zetten. Je mag eens raden wie ze gaan bellen bij problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Gelukkig hoor ik niet bij die groep. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BitAndre
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-09 11:59
Melvin.P schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:28:
Bedankt. Dat had ik graag gedaan, maar kan niet zomaar omdat er maar één kabel ligt. Leek mij geen probleem vanwege gebruik van VLAN’s.
Daar kan je ook een kleine energiezuinige (5-poorts) switch aan hangen, met ondersteuning van IGMPv3 (managed switch).

Ik heb de tv, ontvanger, media center, sat. ontvanger, allemaal bedraad aangesloten achter een switch, dus op 1 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
De eventuele beperking is dat er maar één poort bij de tv is, waar zowel de IPTV-ontvanger als andere LAN-apparatuur moet staan.

Ik zou inderdaad ook een dergelijke switch voor de AirPort kunnen zetten. Eerst maar eens zien wat er gebeurt met IGMP Snooping ingeschakeld.

De tussenliggende switch ondersteunt dat overigens ook niet, blijkt, dus dat is sowieso een ding. Zó onhandig dat er maar één poort zit…

[ Voor 20% gewijzigd door Melvin.P op 19-07-2022 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:21

WCA

Melvin.P schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:33:
De eventuele beperking is dat er maar één poort bij de tv is, waar zowel de IPTV-ontvanger als andere LAN-apparatuur moet staan.

Ik zou inderdaad ook een dergelijke switch voor de AirPort kunnen zetten. Eerst maar eens zien wat er gebeurt met IGMP Snooping ingeschakeld.

De tussenliggende switch ondersteunt dat overigens ook niet, blijkt, dus dat is sowieso een ding. Zó onhandig dat er maar één poort zit…
Heb je aan 100mbit genoeg voor de rest van je LAN? Dan kan je ook nog een ethernet doubler overwegen. 2x100mbit over CAT5e of CAT6
Twee van deze units, bij je router 1 en bij de TV ook een.

https://www.bol.com/nl/nl...er/9200000054660937/?s2a=

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Fijn dat jullie allemaal zo meedenken! Aan een dergelijke creatieve oplossing had ik ook al gedacht, omdat ik weet dat alleen de vier binnenste pinnen gebruikt worden. Dat dit kant-en-klaar bestaat, wist ik niet. Gigabit heeft echter wel de voorkeur.

Ik denk dat we eerst maar testen of het een probleem geeft, via de switch. Wellicht volstaat IGMP Snooping op enkel de AirPort. Of vraag ik dan om issues? Heeft iemand daar een verwachting bij?

Anders doe ik het waarschijnlijk zo; poort 1 van de router naar de switch, met daarop de andere AirPort’s. Poort 2 van de router rechtstreeks naar de AirPort waarop de IPTV-ontvanger aangesloten is, met IGMP Snooping ingeschakeld. Dus de switch ontsluiten in die route.

Effect daarvan is wel dat intern verkeer vaak over de router zal lopen, in plaats van alleen over de switch. Het netwerk wordt er minder stervormig van. Maar daarin zie ik niet zo’n probleem; het meeste gaat om internet, dus dan is een switch minder alleen maar beter, en lokaal verkeer is zeer licht.

Ik hoop alleen dat het spul van Linksys Velop, dat de AirPort’s moet gaan vervangen, er geen moeite mee heeft dat het ene station via een switch loopt en het andere niet. Anders is het een kwestie van een switch met IGMP Snooping plaatsen, zoals deze; https://www.bol.com/nl/nl...-poorten/9200000097706362.

In the end… Luxeprobleem ten top. De AirPort of het toekomstige Velop-station kan ook bij een andere aansluiting vlakbij geplaatst worden. Dan is de aansluiting bij de tv gewoon beschikbaar voor de ontvanger. Men is dan alleen op wifi aangewezen voor de Apple TV, smart-tv en vermoedelijk toekomstige soundbar, omdat het dan niet meer netjes te bedraden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BitAndre
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-09 11:59
Melvin.P schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:51:
...
Ik denk dat we eerst maar testen of het een probleem geeft, via de switch. Wellicht volstaat IGMP Snooping op enkel de AirPort. Of vraag ik dan om issues? Heeft iemand daar een verwachting bij?
Ik heb geen ervaring met een AirPort.
Effect daarvan is wel dat intern verkeer vaak over de router zal lopen, in plaats van alleen over de switch. Het netwerk wordt er minder stervormig van. Maar daarin zie ik niet zo’n probleem; het meeste gaat om internet, dus dan is een switch minder alleen maar beter, en lokaal verkeer is zeer licht.
Wat meestal wordt aangeduid als SOHO "router/modem" is in werkelijkheid een apparaat met meerdere functies gecombineerd, waaronder: router / NAT / firewall / DHCP server / WiFi access point / modem voor ADSL of kabel / en switch(!). Lokaal verkeer wordt feitelijk niet gerouteerd, dus geen probleem.
Ik hoop alleen dat het spul van Linksys Velop, dat de AirPort’s moet gaan vervangen, er geen moeite mee heeft dat het ene station via een switch loopt en het andere niet. Anders is het een kwestie van een switch met IGMP Snooping plaatsen, zoals deze; https://www.bol.com/nl/nl...-poorten/9200000097706362.
Tegenwoordig zijn managed switches goedkoop. Bijvoorbeeld deze: pricewatch: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts) (let op V5 versie, € ~28)
Daarom raad ik unmanaged versies af. Dan kan je als het moet ook exotische configuraties toepassen (VLANs, QoS, Rate limiting, enz) en eventueel een firmware update uitvoeren.
Let op: IGMP versie 3 nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin.P
Dank wedermaal! Ik vroeg me vooral af of ik niet om issues vraag, door het alsnog over een switch zonder IGMP Snooping te sturen.

Als er toch een switch met IGMP Snooping tussen moet, zal ik de versie controleren of een managed switch kiezen.

Vermoedelijk zal het ontsluiten van de switch voor die ene AirPort een prima oplossing zijn. En ik denk dat het voor de Linksys Velop-apparatuur geen probleem zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BitAndre schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 00:12:

Tegenwoordig zijn managed switches goedkoop. Bijvoorbeeld deze: pricewatch: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts) (let op V5 versie, € ~28)
Daarom raad ik unmanaged versies af. Dan kan je als het moet ook exotische configuraties toepassen (VLANs, QoS, Rate limiting, enz) en eventueel een firmware update uitvoeren.
Let op: IGMP versie 3 nodig.
ik geen je geen ongelijk hoor, ik zou deze ook nemen als ik niets had.

maar als je Vlans gebruikt maakt een domme switch niets uit hoor.
hij is alleen niet VLan aware dus zal alle lagen doorsturen.
dus dat kan niet de reden zijn, maar word wel makkelijker.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melvin.P
Allereerst hebben we nog eens getest of het wifi-probleem inderdaad opspeelt zodra de IPTV-ontvanger ingeschakeld wordt. Nou, overduidelijk. Vreemde uitwerking, dat er dan een password issue ontstaat, maar gelukkig de vinger op de zere plek.

Vervolgens IGMP Snooping aangezet op de AirPort Extreme waar via de ontvanger aangesloten is. Toen speelde het probleem ook niet meer op, maar de performance had er duidelijk onder te lijden. Er bleef nog geen 80 van de 500 Mbit/s over, bij het meten van de wifi-internetsnelheid. Snelle conclusie is dus dat de unmanged Linksys-switch zonder IGMP Snooping het gewoon niet kan bijbenen.

Toen hebben we inderdaad een rechtstreekse patch van de modem-router naar deze AirPort gemaakt. Dat kon gelukkig, omdat bij de positie van het modem wel twee netwerkaansluitingen zitten. Vervolgens was de performance net zo goed als wanneer de IPTV-ontvanger niet aan staat. Men kon eindelijk fatsoenlijk internetten achter de televisie. ;-)

Dit is een prima oplossing. Zoals ik al zei; liefst maak ik het netwerk stervormig en sluit ik alle AirPort-stations aan op de switch. Nu neemt verkeer van de ene naar de andere AirPort feitelijk een langere route. In de praktijk maakt dat niets uit, want er is nauwelijks intern verkeer. En andersom bekeken; het verkeer vanaf de zwaarst belastte AirPort neemt nu juist de kortste route naar buiten. Gelukkig is dat allemaal meer theorie dan praktijk.

Overigens is de beslissing genomen de AirPort-stations toch niet te verruilen voor Linksys Velop. Dus de vraag of die in deze setup, waarbij één station niet, en twee wel via de switch aangesloten zijn, goed zouden presteren, is van de baan.

Bedankt voor jullie nuttige input allemaal, en sorry als ik dit topic de afgelopen 48 uur wellicht iets te veel gekaapt heb. Hopelijk hebben andere volgers er ook wat aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
Gisteren mijn spulletjes ontvangen voor installatie van glasvezel Internet + Bellen. Monteur komt pas over 4 weken (door mijn vakantie). Uiteraard kon ik het niet laten toch de Fritzbox 5530 even aan te sluiten.
Ik heb bij internet aangegeven dat ik een verbinding wil maken via de settings van Tweak (pulldown menu met een aantal voorgedefinieerde providers). Test geeft aan dat fiber goed is aangesloten, maar internetverbinding komt niet tot stand. Uiteraard flink aan het Google'en geweest, maar kan niet veel info vinden. Moet de monteur toch eerst iets bij Tweak activeren of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrBrainY
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-09 16:58
Knielen schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:40:
Gisteren mijn spulletjes ontvangen voor installatie van glasvezel Internet + Bellen. Monteur komt pas over 4 weken (door mijn vakantie). Uiteraard kon ik het niet laten toch de Fritzbox 5530 even aan te sluiten.
Ik heb bij internet aangegeven dat ik een verbinding wil maken via de settings van Tweak (pulldown menu met een aantal voorgedefinieerde providers). Test geeft aan dat fiber goed is aangesloten, maar internetverbinding komt niet tot stand. Uiteraard flink aan het Google'en geweest, maar kan niet veel info vinden. Moet de monteur toch eerst iets bij Tweak activeren of zie ik iets over het hoofd?
je lijn is nog niet actief :-) je zou de helpdesk kunnen bellen.. of abbo al eerder in kan gaan !
vermoed je betaald ook nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 15:44
Het meest waarschijnlijke is dat de lijn nog op een andere provider aangesloten is en dat er inderdaad een fysieke wijziging gedaan moet worden in de wijkkast door een monteur.

PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Knielen schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:40:
Krijg je wel een publiek adres toegewezen?
BobV schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:06:
Het meest waarschijnlijke is dat de lijn nog op een andere provider aangesloten is en dat er inderdaad een fysieke wijziging gedaan moet worden in de wijkkast door een monteur.
Of de config is nog niet gereed. Beetje koffiedik kijken hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
mrBrainY schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:58:
[...]

je lijn is nog niet actief :-) je zou de helpdesk kunnen bellen.. of abbo al eerder in kan gaan !
vermoed je betaald ook nog niet.
Zal het mogelijk zijn, mailtje is verstuurd, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
BobV schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:06:
Is nieuw opgeleverde aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Daar mijn HE-tunnel eruit ligt, dacht ik, laat ik eens kijken hoe het met Tweak en native IPv6 staat. Zie ik net https://forum.tweak.nl/t/...n-voor-native-ipv6/48/454 (13 juli):
Het plan is om eind volgende week op alle beschikbare netwerken (behalve CAI Harderwijk) IPv6 aan te hebben staan. Ik kan daar wel een nieuw topic voor aanmaken, maar dat vind ik op zich niet bijster zinvol
:o

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:57:
Daar mijn HE-tunnel eruit ligt, dacht ik, laat ik eens kijken hoe het met Tweak en native IPv6 staat. Zie ik net https://forum.tweak.nl/t/...n-voor-native-ipv6/48/454 (13 juli):

[...]

:o
Dus we hebben binnenkort dan by default ipv6?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
Sterker nog, IPv6 staat sinds begin deze week default aan, dus iedereen met een tweak router heeft het al. Alleen mensen met een eigen router moeten het nog even instellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

BobV schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:25:
Sterker nog, IPv6 staat sinds begin deze week default aan, dus iedereen met een tweak router heeft het al. Alleen mensen met een eigen router moeten het nog even instellen ;)
Niet in alle gebieden, maar de meeste wel ja :)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hier in 1335 heb ik nog geen IPv6 maar wel ingesteld.
zal vanzellf wel komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Driebeen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:35
Als ik (1326) kijk op https://test-ipv6.com/ dan zie ik allemaal groene vinkjes bij IPv6 websites. Betekent dat bij mij IPv6 aan staat? Ik heb nog een Tweak ZyXEL VMG8324-B10A uit het jaar nul…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-08 15:22
Mr-D. schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:45:
[...]

zal vanzellf wel komen
Hier hetzelfde, ook nog geen IPv6. Zojuist wel ingesteld op mijn eigen TP-Link router.

Enable IPv6 en Dynamic IP instellen zou toch moeten voldoen? Er word alleen geen ip toegekend lijkt het op.

Edit: 6to4 tunnel werkt ook niet.

Postcode 3263 overigens.

[ Voor 12% gewijzigd door Chris499 op 22-07-2022 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:32
Mr-D. schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:45:
[...]

zal vanzellf wel komen
Ik wel (ook in 1335)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris499 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:26:
[...]

Hier hetzelfde, ook nog geen IPv6. Zojuist wel ingesteld op mijn eigen TP-Link router.

Enable IPv6 en Dynamic IP instellen zou toch moeten voldoen? Er word alleen geen op toegekend lijkt het op.

Edit: 6to4 tunnel werkt ook niet.

Postcode 3263 overigens.
Hier ook een tp link router bij mij staat ipvy uitgevinkt dus krijg het zeker niet. Stel ik vink het aan ipv6 en krijg het hoe zit dat dan met port forward eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
RobbyTown schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 00:34:
[...]

Hier ook een tp link router bij mij staat ipvy uitgevinkt dus krijg het zeker niet. Stel ik vink het aan ipv6 en krijg het hoe zit dat dan met port forward eigenlijk?
Dat ligt aan hoe je het configureert.
Het idee achter IPv6 is dat je geen PAT translatie meer hoeft toe te passen doordat er een overvloed aan adressen beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Alleen mensen met een eigen router moeten het nog even instellen ;)
Dus het gaat niet automatisch op de eigen router(-pc)? :?
.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
Je moet ervoor zorgen dat je DHCPv6 gebruikt. Daaruit krijg je een prefix (/56) aangeleverd, die je naar eigen wens kan configureren op je netwerk. Het kan best zijn dat de standaard IPv6 instellingen op een router daar niet op aansluit.

Om de Unifi controller settings maar even te delen (eerst WAN, dan een LAN netwerk):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9xsvI62irqNLa-_rMW3u59oPXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KesVwlUT5D6hLx0LCrZo3dpJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rYkhr4xmQqr62xwkBHyihuE--Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ERuwtkF6fJ68yTRidVQjXoyy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:30
BobV schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:49:
Je moet ervoor zorgen dat je DHCPv6 gebruikt. Daaruit krijg je een prefix (/56) aangeleverd, die je naar eigen wens kan configureren op je netwerk. Het kan best zijn dat de standaard IPv6 instellingen op een router daar niet op aansluit.

Om de Unifi controller settings maar even te delen (eerst WAN, dan een LAN netwerk):

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Das exact dezelfde settings als bij Ziggo :) Goed om te weten, krijg eindelijk over een aantal maanden E-Fiber met Tweak :) Thanks.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@BobV Ik heb net even de network manager (nmtui) bekeken, IPv6 staat op automatisch, net als IPv4. Ik zie een fe80 adres, dus de IPv6-kant van de wan-interface staat aan maar krijg niets automatisch toegewezen vanuit Tweak lijkt het.

..... wacht eens, ik heb de default policy van de firewall op drop staan. Straks maar eens Googlen wat er ge-accept moet worden voor DHCPv6.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
@Raven Jij gebruikt Linux als router? Automatic in Linux is voor IPv6 geen DHCP maar SLAAC (stateless address auto configuration). Bij mijn weten moet je dus expliciet wat configureren.

Een fe80:: adres is trouwens een link-local address, die heb je al als je IPv6 niet expliciet in de kernel uitgezet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

BobV schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:12:
@Raven Jij gebruikt Linux als router? Automatic in Linux is voor IPv6 geen DHCP maar SLAAC (stateless address auto configuration). Bij mijn weten moet je dus expliciet wat configureren.
Debian om wat preciezer te zijn :) , hmm... Zie niet zo gauw een optie in nmtui om van SLAAC naar DHCPv6 te gaan.
edit: Ah wacht, zie wat, zou nu op DHCPv6 moeten staan.
edit2: Stond eerst op auto en dat zou ook goed moeten zijn van wat ik zo lees.
BobV schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:12:
die heb je al als je IPv6 niet expliciet in de kernel uitgezet hebt.
Ah :)

De firewall is i.i.g. bijgewerkt
code:
1
2
add rule ip6 filter input iifname $WAN udp dport 546 udp sport 547 counter accept
add rule ip6 filter output oifname $WAN udp sport 546 udp dport 547 counter accept
zou het moeten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 22-07-2022 11:39 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:01
Zijn er meer mensen met problemen met Tweak (538x) ?

edit:

Volgens tweakstatus.nl:

Op dit moment is er een verstoring in de regio Brabant. Het probleem is in onderzoek

[ Voor 55% gewijzigd door GrooV op 22-07-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:44
GrooV schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:26:
Zijn er meer mensen met problemen met Tweak (538x) ?
Yes. Sinds 12:22 eruit in postcode 5384

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 15:06
Voor de verandering een keer storing rond half 1 in de middag ipv half 1 's nachts :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarschijnlijk word ipv6 in Brabant aangezet haha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
RobbyTown schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:43:
Hoop het voor ze. :p mijn "vaste" ipv4 adres is op dit moment de laatste strohalm die me nog daar houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
RobbyTown schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:43:
Lijkt er wel op :+ :
Het netwerk is instabiel geworden door een aanpassing in het netwerk. De oorzaak wordt weggenomen. We verwachten binnen 15 minuten het probleem verholpen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
BurnerT schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:47:
[...]

Hoop het voor ze. :p mijn "vaste" ipv4 adres is op dit moment de laatste strohalm die me nog daar houd.
Hoezo "vaste"? Je kan een echt vast IPv4 adres gewoon gratis aanvragen via de helpdesk

Maar IPv6 stond al aan, deze storing gaat helaas ietjes verder dan dat :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
BobV schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:48:
[...]

Hoezo "vaste"? Je kan een echt vast IPv4 adres gewoon gratis aanvragen via de helpdesk

Maar IPv6 stond al aan, deze storing gaat helaas ietjes verder dan dat :')
Ik heb inderdaad een mac gebonden statisch dhcp adres. (via de helpdesk gekregen)
Super onhandig natuurlijk had dit liever pppoe gebonden gehad. ieder zo zijn voorkeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 09:45
het hier in de wolden ook niet stabiel (3 min geleden werkte tv afentoe)
en internet net zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr-schultzz
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:06
alles weer OK in 5384

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Driebeen
1326 wel internet, geen cd meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
hier het zelfde internet lijkt gewoon weer te werken nu tv is er helemaal mee gestopt
(7958 de wolden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pd5lwd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-10-2024
hjvg schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:12:
[...]

hier het zelfde internet lijkt gewoon weer te werken nu tv is er helemaal mee gestopt
(7958 de wolden)
In 8921 wel internet maar geen tv

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:31
Read-Only Friday / No Change Friday is blijkbaar geen begrip binnen Tweak. :)
Hoe vaak is het niet mis gegaan om een mooie push te doen op vrijdag en zo heel je weekend van jezelf/ collega's om zeep te helpen.
edit: en ook van je klanten.
5348 was het er even uit maar weer terug zoals gemeld door andere postcode genoten.

[ Voor 21% gewijzigd door Hennie-M op 22-07-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
mooie is storings pagina zegt tv werkt gewoon

Edit:

tweak zegt op de hoogte te zijn van dat de problen nog niet opgelost zijn blijkbaar hebben ze vlan`s ofzo gesloopt

ow en nu uit eindelijk he het lijkt toch een nieuw probleem te zijn en niet helemaal met de andere verband te houden. we gaan het oppakken

[ Voor 74% gewijzigd door hjvg op 22-07-2022 13:35 . Reden: tweak gebeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Driebeen
Tweak gebeld, moest Zyxell naar fabrieksinstellingen terugzetten en tv ontvanger van het stroom halen en weer aansluiten. Zoals verwacht helpt dit natuurlijk voor geen meter. Tv ontvanger krijgt wel info zoals tv gids, maar geen beeld…Ga ze nog een keer bellen en vragen of ze de status pagina kunnen aanpassen.

Ze nemen niet meer op, teveel klanten bellen op dit moment… 8)7

Hopelijk is het euvel eind van de dag opgelost…

[ Voor 16% gewijzigd door Jan Driebeen op 22-07-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
Jan Driebeen schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:37:
Tweak gebeld, moest Zyxell naar fabrieksinstellingen terugzetten en tv ontvanger van het stroom halen en weer aansluiten. Zoals verwacht helpt dit natuurlijk voor geen meter. Tv ontvanger krijgt wel info zoals tv gids, maar geen beeld…Ga ze nog een keer bellen en vragen of ze de status pagina kunnen aanpassen.

Ze nemen niet meer op, teveel klanten bellen op dit moment… 8)7

Hopelijk is het euvel eind van de dag opgelost…
ik vermoed dat dit zo gebeurt bij mijn melding is in ieder geval door gezet

edit 40 minuten later en de status pagina is geupdate

[ Voor 4% gewijzigd door hjvg op 22-07-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
BobV schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:48:
[...]

deze storing gaat helaas ietjes verder dan dat :')
Werk je daar of zo?

[ Voor 6% gewijzigd door Gravit0n op 22-07-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Sterker nog, IPv6 staat sinds begin deze week default aan
Heel toevallig ligt mijn HE-tunnel sinds begin deze week plat. Pingen van tunnelserver is het enige dat werkt, pings/traceroutes ergens anders naartoe leveren timeouts op en pings van http://lg.he.net/ lijken op basis van oplopende pakkettellers van de betreffende firewall regels wel aan te komen en reacties door router-pc teruggestuurd, maar die website krijgt geen reactie terug.

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BobV
Nee, maar in het #tweak kanaal op de Tweakers IRC komt vaak wat directere informatie langs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

Even mijn gal spoegen als het mag.

Februari aangemeld bij Tweak, E-fiber komt hier glas aanleggen. In maart/april graven in de straat, schouwer komt langs in april en "binnen 2-3 weken" komen ze het glas binnen trekken.

Mei en juni gaan voorbij, niemand gezien. Juli breekt aan en de PoP wordt ingericht, maar eens bellen.

Nu 2 keer op vrijdag achter elkaar een brief: zaterdag komen we glas naar de gevel brengen. 2 keer niemand gezien. Na de eerste keer gebeld, we nemen contact op. Vandaag weer gebeld, krijg je doodleuk te horen dat ze na de bouwvak terugkomen.... ergste is dat je de verantwoordelijke (E-fiber dus) niet aan de lijn krijgt, het zijn allemaal call centers of aannemers die je te spreken krijgt,

Ook Tweak maar eens gebeld, vriendelijke mensen die naar het lijkt ook weinig invloed hebben op het gebrek aan planning bij E-fiber. Doen zeker hun best dus mijn vertrouwen daar is er nog wel.
Maak me wel serieus zorgen dat ALS het er ooit komt en het onverhoopt in de kabel stuk mocht gaan, of je dan binnen redelijke tijd herstel kan verwachten.

Oh ja, originele planning was najaar 2021 gereed, ben benieuwd of we het gaan redden met een jaar vertraging. Ziggo is overigens de lachende derde, die vangt elke maand de volle bak inclusief de recente prijsverhoging.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Je gal spugen mag uiteraard wel maar ik geloof niet dat Tweak hier veel aan kan doen. Die gaan pas leveren als E-fiber (en diens onderaannemer) klaar is en de kabel bij je binnen zit. Al krijg ik de indruk dat planning van glasvezelwerken op veel plaatsen een ellende is. Gewoon rustig afwachten en vergeten als het eenmaal binnen ligt zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Net even a.d.h.v. de screenshots van @BobV mijn USG3P geconfigeerd maar krijg nog geen ipv6 binnen. Iemand bekend of dit al functioneel is binnen de regio Noordoost-Brabant?

@Pixelmagic Dit is gewoon typisch E-fiber. Toen in mijn regio glas werd uitgerold door E-fiber kwam dit erg veel voor. Bij twee kennissen was het zelfs zo extreem dat de kabel bijna 1.5 jaar naast de voordeur heeft gelegen en het toen pas naar binnen getrokken werd.

[ Voor 43% gewijzigd door Vaenir op 22-07-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

Andros schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:23:
Je gal spugen mag uiteraard wel maar ik geloof niet dat Tweak hier veel aan kan doen. Die gaan pas leveren als E-fiber (en diens onderaannemer) klaar is en de kabel bij je binnen zit. Al krijg ik de indruk dat planning van glasvezelwerken op veel plaatsen een ellende is. Gewoon rustig afwachten en vergeten als het eenmaal binnen ligt zou ik zeggen.
Ik zeg toch ook dat de Tweak mensen wel vriendelijk zijn en je proberen te helpen ? Het is met name E-fiber die "verbeterpunten" heeft 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Driebeen
Nog meer mensen waar live tv / CD nog steeds niet werkt? Heb Tweak SD gebeld, zou het wel weer moeten doen. Router en animo 5 minuten uit en weer aan helpt niet.

Heb op de Zyxell de netwerkkabel voor tv van poort 2 naar 4 verhuisd en tv doet het weer, probleem opgelost :)

Was toch niet de oplossing. Alleen npo1 werkte, andere zenders niet..

Update:
Heb 5x telefonisch contact gehad met de SD. Werd redelijk snel geholpen. Alle oplossingen ten spijt nog steeds geen live tv. Advies is morgenochtend router en tv kastje nog eens van het stroom te halen om te zien of het issue dan opgelost is.

Update2:
Ook vandaag met hulp van de SD issue niet kunnen oplossen. Router handelt multicaststream niet goed af. Maandag wordt een monteur ingepland die langskomt om de Zyxell gratis om te wisselen voor een Fritzbox. Voorlopig dus via de CD app tv signaal streamen naar de tv, werkt trouwens ook prima.

[ Voor 83% gewijzigd door Jan Driebeen op 23-07-2022 19:54 . Reden: Update2 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjvg
Jan Driebeen schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:43:
Nog meer mensen waar live tv / CD nog steeds niet werkt? Heb Tweak SD gebeld, zou het wel weer moeten doen. Router en animo 5 minuten uit en weer aan helpt niet.

Heb op de Zyxell de netwerkkabel voor tv van poort 2 naar 4 verhuisd en tv doet het weer, probleem opgelost :)

Was toch niet de oplossing. Alleen npo1 werkte, andere zenders niet..
hier werkt het gewoon weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Ik ben (nog) geen klant bij Tweak maar ik heb daar wat vragen over.

1. Welke TV box krijg je bij afname van een TV-abonnement?
2. Heeft de tv box die je krijgt (Amino xxx?)een Wifi NIC?
3. Werkt de meegeleverde afstandsbediening op infrarood (dus dat je moet richten) of via bleutooth?
4. Ik heb een proefabonnement afgenomen bij Canal Digitaal om de app te testen maar de kwaliteit van de video is erg slecht (veel blokjes i.p.v. details). Wordt dit beter bij een vast abonnement (via Tweak)? Nu heb ik tv van ziggo en heb daar totaal geen last van, ook niet via coax-kabel + CI+ module.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Zomaar schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:41:

3. Werkt de meegeleverde afstandsbediening op infrarood (dus dat je moet richten) of via bleutooth?
4. Ik heb een proefabonnement afgenomen bij Canal Digitaal om de app te testen maar de kwaliteit van de video is erg slecht (veel blokjes i.p.v. details). Wordt dit beter bij een vast abonnement (via Tweak)? Nu heb ik tv van ziggo en heb daar totaal geen last van, ook niet via coax-kabel + CI+ module.
1. Amino 710
2. Nee
3. Infrarood
4. De kwaliteit van het beeld via de STB is hoger dan via de app. Echter zou de app niet 'erg slecht' moeten zijn.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 00:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Zomaar schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:41:

Tipje ter overweging: Neem internet only bij Tweak (nadeel: je moet zelf je router regelen dan) of neem internet+bellen bij Tweak, dan krijg je een router.
En hou daarnaast je TV bij Ziggo, incl. Je CI+ module.
Laatste keer dat ik het vergeleek was het beeld van Ziggo merkbaar beter als dat van CD. Maar dat is jaartje geleden.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar
  • Niet online
remco_k schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:08:
[...]

Tipje ter overweging: Neem internet only bij Tweak (nadeel: je moet zelf je router regelen dan) of neem internet+bellen bij Tweak, dan krijg je een router.
En hou daarnaast je TV bij Ziggo, incl. Je CI+ module.
Laatste keer dat ik het vergeleek was het beeld van Ziggo merkbaar beter als dat van CD. Maar dat is jaartje geleden.
Dan heb je wel geen interactieve TV van Ziggo. Qua kosten ben je dan ongeveer net zo duur als Trined. Daar heb je dan wel interactieve TV.
Toen je Ziggo vergeleek met CD, was dat dan CD+tv box of CD via de app? Daar schijnt nogal verschil tussen te zijn maar ik kan dus nergens vergelijkingsmateriaal vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@Zomaar Animo TV box, met daarbij ook af en toe het nodige horten en stoten en blokjes in beeld.

Bij Ziggo heb je in dat scenario idd geen interactieve TV, maar als je b.v. je eigen PVR hebt en gebruikt kan je die wel blijven gebruiken. Ziggo Go werkt overigens ook.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@zomaar,
ik heb Ziggo tv het goedkoopste abbo zonder internet maar wel met een module in de tv
interactieve tv werk wel via de app
vrouw kan bijna alles terug kijken.

en heb ook een HD aan mijn tv (Sony) hangen kan dus ook opnemen.
boven heb ik ook een hd er aan hangen(Samsung) en kan daar ook nog eens pauzeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Driebeen
N.a.v. mijn storing m.b.t. live TV kijken van afgelopen vrijdag stond vanmiddag de monteur al op de stoep. Hij heeft de Zyxell vervangen voor een Fritz!Box 5490 en alles werkt weer als een zonnetje. Best wel snel geregeld allemaal door Tweak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nou, mijn HE IPv6-tunnel werkt weer. Was een routing-probleem, heel toevallig ontstaan op het moment dat Tweak IPv6 aangezet zou hebben. Maar de firewall van mijn router-pc liet op dat moment DHCPv6 niet door dus hoe het nou heeft kunnen gebeuren..... :S

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar
  • Niet online
Mr-D. schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:15:
@zomaar,
ik heb Ziggo tv het goedkoopste abbo zonder internet maar wel met een module in de tv
interactieve tv werk wel via de app
vrouw kan bijna alles terug kijken.

en heb ook een HD aan mijn tv (Sony) hangen kan dus ook opnemen.
boven heb ik ook een hd er aan hangen(Samsung) en kan daar ook nog eens pauzeren.
Interactieve TV werkt inderdaad via de app. Probleem is echter dat wanneer je geen internet van Ziggo hebt dat de "Ziggo Go" app wel werkt maar de "Ziggo Go TV" app niet. Die laatste wordt gebruikt voor Android TV. Ik geloof dat er een verschil in de GUI zit vanwege de verschillende soort apparaten waarvoor ze zijn ontworpen (mobiele apparaten vs. Android TV e.d.). Ik had dit gelezen op het Tweak forum, toen zelf getest met een mobiele hotspot en inderdaad krijg je dan een melding dat de Ziggo Go TV app dan niet werkt. Melding bij live tv: "Helaas, je kan deze video volgens afspraak met de content aanbieder vanaf dit IP netwerk niet bekijken". Erg jammer dat dit niet kan anders lag deze oplossing voor handen want de app werkt verder prima en de kwaliteit van de video is vrij degelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Zomaar op 25-07-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zomaar schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:25:
[...]

Interactieve TV werkt inderdaad via de app. Probleem is echter dat wanneer je geen internet van Ziggo hebt dat de "Ziggo Go" app wel werkt maar de "Ziggo Go TV" app niet. Die laatste wordt gebruikt voor Android TV. Ik geloof dat er een verschil in de GUI zit vanwege de verschillende soort apparaten waarvoor ze zijn ontworpen (mobiele apparaten vs. Android TV e.d.). Ik had dit gelezen op het Tweak forum, toen zelf getest met een mobiele hotspot en inderdaad krijg je dan een melding dat de Ziggo Go TV app dan niet werkt. Melding bij live tv: "Helaas, je kan deze video volgens afspraak met de content aanbieder vanaf dit IP netwerk niet bekijken". Erg jammer dat dit niet kan anders lag deze oplossing voor handen want de app werkt verder prima en de kwaliteit van de video is vrij degelijk.
Mijn vrouw kijkt alleen via de tablet dus dat probleem hebben wij niet.
ikzelf kijk eigenlijk geen TV alleen hbo en Netflix enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:05
Je kunt het ook doen zoals ons.

Tweak internet+bellen. Niet omdat wij een vaste telefoon hebben, maar omdat we dan gelijk een goede router er bij hebben.
Wij kijken ook weinig TV, maar helemaal zonder willen we ook niet. Daarom een abonnement op NL Ziet. Werkt voor ons gebruik prima en kwaliteit is voor die keren ook prima.

Via een Google TV, waar ook de rest van de streaming apps op staan, kijken we dan NL Ziet. Kwaliteit op een tablet is ook prima en ik vind de app ook beter/prettiger dan de Ziggo Go app, al is mijn ervaring daarmee al weer meer dan een jaar geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

IPv6 ook maar een keer aangezet, bij de WAN DHCPv6 aangezet en prefix delegation op /56. Vervolgens heb ik op de LAN interface een static IPv6 /64 subnet gemaakt en DHCPv6 aangezet + RA. DHCPv6 werkt ook prima, SLAAC heb ik nodig voor de Android devices.

Mocht iemand dus nog vragen hebben over IPv6 met PfSense of OPNSense dan hoor ik het graag.

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 28-07-2022 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m33p
  • Laatst online: 05-09 15:26
Goed bezig @Zenix :-) Ik heb net hetzelfde gedaan maar dan op een Ubiquiti EdgeRouter 12. Ik ben van de 6RD tunnel naar stateless DHCPv6 (SLAAC + RA) gegaan en gebruik ook prefix delegation. Je krijgt wel een andere /56 toegewezen dan die via de 6RD tunnel, dus als je (zoals mij) zaken host op IPv6 is dat iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:24
Ik heb blijkbaar een abonnement zonder modem afgesloten. Is de RT-AX53U geschikt? Lijkt een interessante optie met WIFI6 voor een redelijke prijs.

Gaat om een klein appartement dus mesh etc heb ik niet nodig.

[ Voor 18% gewijzigd door Janpietertje89 op 30-07-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Janpietertje89 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:35:
Ik heb blijkbaar een abonnement zonder modem afgesloten. Is de RT-AX53U geschikt? Lijkt een interessante optie met WIFI6 voor een redelijke prijs.

Geen idee wat je op de kabel hebt, deze heeft meer 3 LAN poorten ipv 4 ;)

Ow ja, deze heeft wel een muur bevestiging dat is tegenwoordig niet meer zo standaard bij Asus.

Bereik zit denk ik wel goed: YouTube: Asus Router AX53U Wifi 6 // Speed, Distances & More

[ Voor 23% gewijzigd door RobbyTown op 30-07-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Janpietertje89 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:35:

Elke router met een gigabit wan poort is in principe geschikt voor het internet only abonnement.

Voor het internet+bellen abonnement heb je een router nodig die vlans kan praten aan de wan-kant

Voor alles-in-1 moet de router daarnaast ook nog fatsoenlijk om kunnen gaan met multicast iptv

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
WCA schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:04:
[...]

Voor het internet+bellen abonnement heb je een router nodig die vlans kan praten aan de wan-kant
Voor het bellen kan je ook je voip login gegevens bij de servicedesk opvragen. Hiermee kan je dan in een voip client bellen of met een voip toestel zonder vlan. Je kan hem zelfs op je mobiel programmeren als voip dan kan je het vaste nr overal mee naar toe nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door BurnerT op 30-07-2022 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

BurnerT schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:51:
[...]

Voor het bellen kan je ook je voip login gegevens bij de servicedesk opvragen. Hiermee kan je dan in een voip client bellen of met een voip toestel zonder vlan. Je kan hem zelfs op je mobiel programmeren als voip dan kan je het vaste nr overal mee naar toe nemen.
Klopt, maar dan moet je router nog steeds VLAN's doen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
WCA schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:05:
[...]

Klopt, maar dan moet je router nog steeds VLAN's doen.
Ahja dat is waar ook. my bad. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@Janpietertje89 Heeft kennelijk internet only besteld, daar krijg je geen modem bij en daar heb je niet te maken met VLANs of VoIP.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 31-07-2022 07:34 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-08 22:54
Goede dag, ik ben van Ziggo (coax) overgegaan naar een nieuw aangelegde glasvezel door Kabeltex overgegaan naar glasvezel via kabeltex. Nu zitten er 2 kastjes in me meterkast, namelijk de:

Huawei EfhoLife EG8012H5
Fritzbox 4040

Ik wil eigenlijk een een Fritzbox waar de ik direct de glasvezelkabel in kan steken. Nu heb ik contact gehad met Kabeltex, en die zegt dat er geen andere optie is dan zit, en een andere fritzbox met glasvezel niet gaat werken omdat ze een versie van PON gebruiken.

Ik heb van een ander begrepen dat er fritsbox varianten zijn met AON en GPON, en dat dit gewoon zou moeten werken.

Wat is julie kennis ervaring hierin?

Eigenlijk zoek ik dus een Fritzbox met glasvezelaansluiting, usb3.0 en ingebouwde 4G modem. Nu zag ik dat de Fritznox 5590 wel een mooie is, dan kan ik een 4g dongle gebruiken.

Alleen gaat dit werken denken julie?

Alvast bedankt

[ Voor 198% gewijzigd door BjornKoster1989 op 01-08-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:43
BjornKoster1989 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:30:
Goede dag, ik ben van Ziggo (coax) overgegaan naar een nieuw aangelegde glasvezel door Kabeltex overgegaan naar glasvezel via kabeltex. Nu zitten er 2 kastjes in me meterkast, namelijk de:

Huawei EfhoLife EG8012H5
Fritzbox 4040

Ik wil eigenlijk een een Fritzbox waar de ik direct de glasvezelkabel in kan steken. Nu heb ik contact gehad met Kabeltex, en die zegt dat er geen andere optie is dan zit, en een andere fritzbox met glasvezel niet gaat werken omdat ze een versie van PON gebruiken.

Ik heb van een ander begrepen dat er fritsbox varianten zijn met AON en GPON, en dat dit gewoon zou moeten werken.

Wat is julie kennis ervaring hierin?

Eigenlijk zoek ik dus een Fritzbox met glasvezelaansluiting, usb3.0 en ingebouwde 4G modem. Nu zag ik dat de Fritznox 5590 wel een mooie is, dan kan ik een 4g dongle gebruiken.

Alleen gaat dit werken denken julie?

Alvast bedankt
We hebben vrije modemkeuze (plus artikel) in Nederland en de meeste glasvezelnetwerken zoals KPN en Delta geven informatie over wat je moet doen om de ONT (zoals dat Huawei kastje van je) te vervangen. De enige die je kan vertellen hoe dat bij kabeltex moet is helaas kabeltex. Je kan ze bellen/mailen en vragen wat je moet doen om je ONT te vervangen wat volgens de ACM regels je recht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:59

tha_crazy

Mafketel

Om even terug te komen op mijn routerkeuze, heb uiteindelijk besloten om de FRITZ!Box 5590 Fiber te bestellen in duitsland.
Hoeft er geen media converter tussen, scheelt weer stroom :)

Maandag wordt alles aangesloten, dus ben benieuwd (en een mooi moment om m'n pc opnieuw te installeren en alle games weer te downloaden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heeft iemand IPv6 al voor elkaar met een UDMpro ism vlan34?
krijg het hier niet werkend, misschien eens proberen met mijn opnsensebak van het weekend.
dit zijn mijn settings voor nu standaard om het aan de gang te krijgen.
misschien een typo ergens??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zw2sJaP7O_mxS0KUpjfsdP7dg14=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OHfcfZLhpuR6ZtgOAcBzSARI.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjMwcA9GbSNggduRNZEP7MyVz6c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DNnWyhp9j1hX3gPOeLL4YYy8.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-44fwWxgImLz_PuTTKCiQA1ehg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kHPLZ7N64AGxj8t9CRmdP7RB.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GdJVkPh08zDtVL46OfyvovOjWY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2VP2KDfFBwSEbrKxWkdrNmg9.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9Lwtuvz6vHaSarni5BQam9Zahs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y3ugzJbNwzSrVspgqRJCbsky.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Mr-D. schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:52:
heeft iemand IPv6 al voor elkaar met een UDMpro ism vlan34?
krijg het hier niet werkend, misschien eens proberen met mijn opnsensebak van het weekend.
dit zijn mijn settings voor nu standaard om het aan de gang te krijgen.
Wat ik zou proberen
- Static IPv6 op mijn desktop, dan weet je of het bij DHCP of RA fout gaat.
- Ik zag dat je er ook voor kiezen om Static IPv6 netwerken aan te maken https://help.ui.com/hc/en...nd-Static-IPv6-Addressing Ook een overweging om dat te testen.

En de laatste screenshot zien we niks natuurlijk, ipconfig /all gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

Gisteren mijn Fritzboz 5590 Fiber binnen gekregen met AON SFP modules erbij.
Echter..... De glaskabel die bij de Fritzbox zat, past niet in het glaspunt van e-fiber (te klein)
En de glaskabel van de mediaconverter past niet in de SFP module.

Moet ik hier zelf nog een aparte glaskabel voor bestellen, en zo ja weet iemand welke?
Of zou de monteur (die maandag langskomt) deze bijhebben?

Werken gaat het sowieso wel, want kan hem gewoon op de WAN poort aansluiten natuurlijk, maar zou het liefste draaien zonder Mediaconverter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

tha_crazy schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:48:
Gisteren mijn Fritzboz 5590 Fiber binnen gekregen met AON SFP modules erbij.
Echter..... De glaskabel die bij de Fritzbox zat, past niet in het glaspunt van e-fiber (te klein)
En de glaskabel van de mediaconverter past niet in de SFP module.

Moet ik hier zelf nog een aparte glaskabel voor bestellen, en zo ja weet iemand welke?
Of zou de monteur (die maandag langskomt) deze bijhebben?

Werken gaat het sowieso wel, want kan hem gewoon op de WAN poort aansluiten natuurlijk, maar zou het liefste draaien zonder Mediaconverter
Je moet zelf een kabel hebben. De monteur heeft geen kabel mee voor jouw apparatuur in principe. De efiber kabel is SC/APC, en jouw sfp is vermoedelijk LC/APC.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpluimmm
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-06-2024
Is er hier ook iemand die een Internet Only heeft met een andere Voip provider in de Fritz!Box?

Mijn ouders hebben een Internet Only en ik krijg de Voip in de Fritz!Box 5530 niet werkend.
Thuis heb ik een Internet + bellen en daar in de Fritz 5490 de gegevens ingevoerd en daar werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

WCA schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

Je moet zelf een kabel hebben. De monteur heeft geen kabel mee voor jouw apparatuur in principe. De efiber kabel is SC/APC, en jouw sfp is vermoedelijk LC/APC.
Kijk, dat zijn termen waar ik wat mee kan :P
Ik ben nogal nieuw in het glasvezel landschap (nog even afgezien dat m'n hele kennis van netwerken niet meer top is tegenwoordig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
jpluimmm schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:26:
Is er hier ook iemand die een Internet Only heeft met een andere Voip provider in de Fritz!Box?

Mijn ouders hebben een Internet Only en ik krijg de Voip in de Fritz!Box 5530 niet werkend.
Thuis heb ik een Internet + bellen en daar in de Fritz 5490 de gegevens ingevoerd en daar werkt het wel.
Heb je thuis VoIP van Tweak of van een derde partij? Met welke VoIP provider lukt het niet, welke melding krijg je en welke instellingen gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpluimmm
Andros schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:40:
[...]

Heb je thuis VoIP van Tweak of van een derde partij? Met welke VoIP provider lukt het niet, welke melding krijg je en welke instellingen gebruik je?
De voip is van een derde partij (in dit geval het eigen bedrijf met een eigen 3cx server). Overige locaties gaat het wel goed. De Fritzbox geeft aan de server niet te kunnen vinden. Vanaf een laptop achter de fritzbox kan ik de server wel gewoon benaderen, het is dus geen dns probleem. Eerlijk gezegd lijkt het erop dat poort 5060 dicht zit bij het Internet Only abo, maar dat lijkt me wel gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
jpluimmm schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

De voip is van een derde partij (in dit geval het eigen bedrijf met een eigen 3cx server). Overige locaties gaat het wel goed. De Fritzbox geeft aan de server niet te kunnen vinden. Vanaf een laptop achter de fritzbox kan ik de server wel gewoon benaderen, het is dus geen dns probleem. Eerlijk gezegd lijkt het erop dat poort 5060 dicht zit bij het Internet Only abo, maar dat lijkt me wel gek.
Dat lijkt mij onwaarschijnlijk gezien het vanaf een laptop wel werkt, zowel laptop als modem gebruiken dan dezelfde internetverbinding. Ik zou het in een firewallhoek gaan zoeken maar daar zijn anderen hier handiger in dan ik denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpluimmm
Andros schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:46:
[...]

Dat lijkt mij onwaarschijnlijk gezien het vanaf een laptop wel werkt, zowel laptop als modem gebruiken dan dezelfde internetverbinding. Ik zou het in een firewallhoek gaan zoeken maar daar zijn anderen hier handiger in dan ik denk ik.
Vanaf de laptop kan ik het niet helemaal nabootsen omdat de poort voor sip door de router sowieso geblokkeerd wordt. De router gebruikt zelf de sip poorten voor het ingebouwde telefonie deel.

De router (5530 rechtstreeks op de fiber) heb ik trouwens ook aangemeld als retour, maar de router (7590 met media converter) die ervoor hing had hetzelfde probleem. De 5530 kan ik van buitenaf niet benaderen en geeft me vaak tijdens het instellen de vraag voor het wachtwoord. Lijkt erop alsof ik de verbinding elke keer verlies. De 'oude' 7590 staat nu dienst als repeater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

jpluimmm schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

Tweak blokkeert standaard nooit poorten

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:01
jpluimmm schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:48:
[...]

Vanaf de laptop kan ik het niet helemaal nabootsen omdat de poort voor sip door de router sowieso geblokkeerd wordt. De router gebruikt zelf de sip poorten voor het ingebouwde telefonie deel.

De router (5530 rechtstreeks op de fiber) heb ik trouwens ook aangemeld als retour, maar de router (7590 met media converter) die ervoor hing had hetzelfde probleem. De 5530 kan ik van buitenaf niet benaderen en geeft me vaak tijdens het instellen de vraag voor het wachtwoord. Lijkt erop alsof ik de verbinding elke keer verlies. De 'oude' 7590 staat nu dienst als repeater.
Ik heb Tweak met cheapconnect en dat werkt prima. Ik heb zelf een Fritzbox 7490 maar gebruik niet de Tweak instellingen, gewoon zelf geconfigureerd. Welke internet variant heb jij gebruikt? Wat gebeurt er als je dit zelf instelt met een door de ISP toegewezen adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zenix schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:28:
[...]

Wat ik zou proberen
- Static IPv6 op mijn desktop, dan weet je of het bij DHCP of RA fout gaat.
- Ik zag dat je er ook voor kiezen om Static IPv6 netwerken aan te maken https://help.ui.com/hc/en...nd-Static-IPv6-Addressing Ook een overweging om dat te testen.

En de laatste screenshot zien we niks natuurlijk, ipconfig /all gebruiken.
hoi dankje voor je antwoord.
laatste screenshot was bewust zodat je zag dat ik dit op automatisch heb staan.
heb net even met putty ingelogd en ik krijg op mijn wan verbinding IPV6 binnen, dus het werkt vanuit Tweak als ik het zo zie.
dus in de UDM gaat het niet goed.
met een fixed IP werkt het ook niet echt.
zie wel dat een /128 binnen krijg ipv een /56 vreemd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1oUeaqDg1wglNmReWGWPWVL41k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nqT1YAaGBsVU8JhZV2Ia8Q86.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Mr-D. op 06-08-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Mr-D. schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:26:
[...]

heb net even met putty ingelogd en ik krijg op mijn wan verbinding IPV6 binnen, dus het werkt vanuit Tweak als ik het zo zie.
[Afbeelding]
Ik krijg ook een /128 naast de prefix van /56. Vreemd dat je nergens de prefix voorbij ziet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Mr-D. schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:26:
[...]

[Afbeelding]
Die /128 klopt wel, die heb ik ook op m'n wan interface.
Maar daarnaast heb ik ook een /56 toegewezen gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gravit0n schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

Die /128 klopt wel, die heb ik ook op m'n wan interface.
Maar daarnaast heb ik ook een /56 toegewezen gekregen.
Zenix schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:49:
[...]

Ik krijg ook een /128 naast de prefix van /56. Vreemd dat je nergens de prefix voorbij ziet komen.
dan krijg ik alleen de 128 toegewezen.
zal eens bellen, edit :wordt door gezet naar de TD

[ Voor 3% gewijzigd door Mr-D. op 06-08-2022 14:43 ]

Pagina: 1 ... 78 ... 116 Laatste

Let op:
Nu Odido stopt met het met Tweak, stappen steeds meer Tweakers over naar andere providers. Ervaringen met die andere providers horen niet in dit topic thuis, maar in hun eigen ervaringen topics. Gelieve hier het alleen over Tweak te hebben.